Bejelentkezés Regisztráció

Richard Strauss


81 WiseGentleman 2003-09-01 14:07:06
Sesto, detto, nekem is nagyon tetszett Voigt :), leginkább miatta is mentem el. Egyébként Waltraud Meierrel kapcsolatban a salzburgi Hoffmann-ban a \"nők\" közül ő tetszett legkevésbé, Vargicová és Stoyanova (nagyszerű Rachel májusban) sokkal inkább tűnt hitelesnek. Apropó a húzásokkal kapcsolatban, Richard Straussra visszatérve, kár, hogy pl. az Elektrában az élő előadásokon mindig meghúzzák a címszereplő hosszú monológját (Was bluten muss...), ami pedig az egészet lerontja, mert a hosszú monológ szükséges a megfelelően felépített klimaxhoz (Und ich steh da, und seh dich endlich sterben).

80 Szilgyo 2003-09-01 12:50:14
Ha már húzások, és ha már Grál-elbeszélés, történetesen annak a második felét maga Wagner húzta ki, már a bemutatón is anélkül ment, és azóta is így énekli mindenki (mármint rövidítve). Két lemezen azonban a teljes verziót hallható: Barenboim és Leinsdorf Lohengrin-jén. Döntse el mindenki maga, kell-e oda, vagy sem...

79 Sesto 2003-09-01 11:44:21
..én bevallom hösiesen, alapjában véve húzások ELLEN vagyok-s ezzel egyetértve Búbánattal!-az idnokok elég sokrétüek lennének, nem igen birná el a fórum, DE pl. a \"Tristan-t\" mi Thielemann-nal húzások(=még az általánosan is elfogadott nagyobb húzással a II.-felv-ban!)NÉLKÜL(!) csináltuk meg!...S igy lett az egész, kerek és egységes! S hogy éppen Meier, vagy korábban Nilsson lett volna-e az \"igazi\" Isolde: tök mindegy, személyes izlés és érzelmek kérdése ez: ha már itt tartunk Meier-t nem szeretem, még Wagner-heroinaként sem, ...s töredelmesen bevallom a tavasszal énekelt Santuzzá-ján pedig jókat röhögtem...Nem a hanggal volt ott probléma, hanem a HITELESSéGGEL, úgy interpretálta az egészet, mintha ez a Santuzza nem más, mint \"egy hajótörött és eltévedt Isolde lenne, akit a viz Sziciliág sodort és most egy fekete parsztszoknyában rohangál le-föl és tépi a haját az idegbajtól\"... Nekem Deborah Voigt Isolde-je nagyon bejött: rendkivül gazdag matéria, fényesen csengö és mindig üzembiztos topregiszter és emellett micsoda drámai erö, széles és átütöerövel rendelkezö \"Mittellage\"!!!-emellett egy roppant szimpatikus, mindennemü \"primadonna-allüröktöl\" mentes hölgy! :-)

78 Búbánat 2003-09-01 11:25:58
Kedves barátom Pozsonyból, akiről már több ízben tettem említést más helyeken, szintén mindenevő, és halálosan meg van sértődve, ha a Wagnereket vagy Strusst valaki abból a szempontból próbálja bírálni, hogy azokból ki kellene húzni az unalmas részeket. Amikor érvként azt hozom fel, hogy az olasz darabok javarésze csonkán kerül bemutatásra, itt kihúznak egy áriát, ott kimarad egy jelenet, és ezt miért nem lehet megtenni a németeknél, akkor a felelete: „Ja, az más. Mit szólnék hozzá, ha a Lohengrinből kihúznák a Grál elbeszélést.” Ezzel az érvek viszont magam nem tudok mit kezdeni, mert én nem a slágerekről beszélek. Kétségtelen a Wagneriánusok előtt tilos ilyen gondolatoknak hangot adni….Mégis, nincs egy Rigolettó, Traviata egy Trubadúr, vagy egy Végzet…, nem beszélve a korai Verdikről, vagy a belcanto-darabokról, amely a szerző megálmodta módon - úgy, ahogy Wagnernél is – húzásmentesen kerülne színre. Nem ismeretlen zeneszerzők ismeretlen, felejtésre méltó operáiról beszélek, hanem jól ismert, népszerű darabokról, amelyek többsége remekmű, és semmivel sem gyengébbek Wagner és Strauss ugyancsak remekműveinél – mégha némelyik számomra vontatottnak, unalmasnak tűnik is. Még az sem győz meg, hogy utóbbi esetben a zene és a szöveg egységéről beszélhetünk, és végig komponált zenékről van szó. (A lemezfelvételekről is sok esetben hiányoznak jól ismert részek.) Szóval itt is tapasztalom a kettős mércét. Úgyhogy, amondó vagyok, ne húzzák meg Wagnert, és a többi német operát, de akkor az olasz-francia repertoárral se bánjanak ilyen méltatlanul. Ettől függetlenül, tudom, mindig megmarad az ellentét a két tábor között, és akik magukat opera mindenevőknek tartják -tapasztalataim szerint -azok kevésbé szeretik a „latin” zenét. Az is bánt, hogy Bayreutból évről évre élőben közvetít a rádió minden műsoron lévő darabot, addig ez más fesztiválok esetében nem történik meg. Legyen elég csak a Veronai Aréna nyári programjaira hivatkoznom. Tudom, hogy a „Wagner-szentély”-ből csak egy van a földkerekségen. De ez még nem elégséges indok. Európa és Amerika operaszeretői, akik a rádió mellett ülnek, szívesen hallgatnák meg élőben, mondjuk Veronából a fesztivál ideje alatt a szintén évről-évre felcsendülő főleg Verdi, de Puccini vagy éppen Bizet halhatatlan remekműveit a nagy énekes sztárok által. Miért vagyunk mi, akik mondjuk, nem vagyunk Wagneriánusok, ebből az élvezetből kizárva? Legyenek boldogok ők is, de legyen kielégítve a másik oldal kívánsága is. Ha úgyis minden a pénz körül forog, mint a RING-ben, akkor ne szűkítsük le csak a Wagner megálmodta vízióra, a nagy igazságok benne rejlenek más komponisták, mint pld.. Verdi életművében is.

77 Benno 2003-09-01 00:50:40
ha fizeti a TB akkor Ok :) de nem várok nagy eredményeket, itt van a Böhm-ös, ha arra gondolsz, meghallgatom a kettösüket, meg haldokolhat is a csajszi (bar azt Meier tudja jol mostanaban), de az egészhez semmi kedvem. a szakértök tanácsát (halálos tavasz...) meg nem akarom megfogadni

76 WiseGentleman 2003-09-01 00:18:36
De gustibus non est disputandum :) (De azért elküldenélek egy Wolfgang Windgassen-kúrára a Trisztán ügyében :) ).

75 Benno 2003-08-31 23:13:28
amugy nekem a Tristan is unalmas..nehogy egyoldalúnak tünnyek itten! szakértök megvizsgáltak és azt mondták, azért, mert nem vagyok halálosan szerelmes. ez igaz, szeretem a veni vidi vici megoldásokat, nem iszok bizonytalan eredetü kotyvalékokat, esetleg egy jo cocktale-t

74 Sesto 2003-08-31 23:01:48
...nem, ezt nem kifejezetten a fórumrá értettem, hanem általában!... nekem vannak ismeröseim, akik állitják, hogy \"wagneriánusok\" mde ha megkérdezed ez miben rejlik, értelmes választ nem kapsz!... (..személy szerint tavasszal egy \"Tristan-dömpingen\" estem át: élveztem, szerettem, DE sosem állitanám magamról hogy \"Wagnerianer\" lennék...) :-)

73 Benno 2003-08-31 22:58:32
nem tudom ezt kik gondoljak/csinaljak, itt biztos nem. itt olaszokat nem hurrognak. kapnának is a pofájukra, hahahahaaaaaa, hogy Eberhard Waechter 1963-as bécsi DonGiovanniját idézzem (nehogy a végén Wise azt higgye, hogy nem láttam még villamost)

72 Sesto 2003-08-31 22:52:26
:-) nyugi nem vagyok cukorból!-engem inkább csak az irritál, hogy manapság úgy tünik, sikk Wagner és Strauss-imádónak lenni, mert az olyan jól hangzik, és Mozart-ot meg az olaszokat vagy akár franciákat jó lehurrogni!... Legalábbis én ezt a tendenciát figyeltem meg...

71 Benno 2003-08-31 22:49:57
Sesto, dehogy kaptál a pofádra, az egy ironikus megjegyzés volt már nemtudom kitöl. Wise: soksok oldalt irtam az index-en meg itt is, nem tudok sajnos ismétlni. amugy a kivétel erösiti a szabályt, a DonGiovanni a kivétel, de az is az elsö felvonás után nyugodtan abbamaradhat. nna, nix Mozart ebben a topikban! van nekije külön topikja

70 Sesto 2003-08-31 22:45:02
...hát kaptam már én érte a \"pofámra\", mert Mozart szóbajött!... :-) ...én kevés kivétellel \"mindenevö vagyok\", ami az operairodalmat illeti...

69 WiseGentleman 2003-08-31 22:44:41
Hallottad-te valaha is a Don Giovanni-t?

68 Benno 2003-08-31 22:43:39
noch einmal: itten mindenki imádja Mozartot, csak én állítom, hogy unalmas.

67 WiseGentleman 2003-08-31 22:43:27
Ki meri Mozartot \"uncsi\"-nak nevezni?????? :)

66 Sesto 2003-08-31 22:39:07
Flagstad-Schwarzkopf (Furtwängler, \"Tristan\")-a hir valóban igaz... Kirchschalger-t nem hallottam tavasszal, mert éppen más darabbal voltam elfogalalva... (... a változatosság kedvéért \"Tristan\" és nem \"uncsi\" Mozart, mint ahogy azt itt sokan lekezelik...) Kirchschlager-rel kapcs. ne kérj tölem objektiv válszt, mert mint embert nagyon kedvelem, bár igy nehéz objektivnek maradni! (Nagyon tetszett azonban Zerlina-ja, pedig a legutolsó elöadáson tényleg fáradt volt!-ja és mint Nicklausse-t is nagyon szeretem, ö az etalon!) :-)

65 WiseGentleman 2003-08-31 22:18:58
Érdekes adalékok, egyébként számomra (ezek, tudom, szubjektív dolgok is) a Schwarzkopf-féle Marschallin utolérhetetlensége a félhangok és a szótagok rendkívül pontos frazeálásában rejlik (pl. Er darf in aller Still\' sich retirieren, vagy Ich habe einen montierten Kopf über die Maenner). Crespin esetében pedig a lírai, feminin vonások, a még mindig fiatal és szép nő rezignációja (az első felvonás fináléjában \"Heut oder morgen\", \"Da ist die silberne Rose\" - fantasztikus pianissimo, vagy az utolsó felvonás tercettje - hab ich gelobt) rendkívül vonzó számomra. Ugyanakkor, a Böhm-féle verzió (DG) Marschallinja hozzájuk képest eléggé unalmasnak tűnik. Egyébként láttad májusban a Rózsalovagot? Hogy tetszett Kirchschlager Oktavianja? Ja, Schwarzkopfról még annyit, hogy tudtommal \"főszerepei\" mellett egyszer a Furtwaengler-féle Trisztánban a már idősödő Kirsten Flagstadra egyszer-egyszer \"ráerősített\".

64 Sesto 2003-08-31 21:56:10
Schwarzkopf-ról az a véleményem, s ebben gondolom milliókkal értek egyet, hogy a XX. sz. egyik legkiemelkedöbb müvésze volt, ezt nem kell taglalni... Nekem ö egy kicsit azonban mindenben \"modoros\", DE csodás a hanganyag, makulátlan a technika, és kifejezésben is nagyra becsülöm! (..ne felejtsk el, a világhirü Maria IVOGÜN tanitványa volt és koloratúrszopránként indult: énekelt Zerbinetta-t(!) Violetta-t stb. Hát persze, hogy Marschallinként is alakitása etalon, csak nekem a Popp személyes varázsa az a plusz, amivel ö elviszi a \"pálmát\"!... (...emlékszem a magyar újságok úgy irtak L. Popp bp.-i Marschallin-járól: \"kis Sophie is felnött a Marschallinhoz\") S amit a Popp-életrajzból meg lehetett tudni: Lucia fellépésének \"politikai\" háttetre is volt, ugyanis akkor mint \"disszidensnek\" és osztrák állampolgárnak még mindig nehéz volt a kapcsolattartás a szlovákiai rokonsággal, igy Bp.-re jöttek el rokonai, barátai meglátogatni!-hát bizony iylen idök is voltak, ugye? (Emlékszünk még?...) (Csak egy apró anekdóta a \"Rózsalovaghoz\": amikor a fiatal szlovák énekesnö, Popp, Londonban a legendás Klemeprer \"Varázsfuvola\" Éj királynö szerepére elöénekelt-1964-ben-Walter Legge, akkor az EMI-teljahatalmú manager-e és egyben Schwarzkopf férje, azon szavakkal mutatta be nejének az operszinpadok noviciáját: \"Elisabeth, ime itt az új Marschallin!...\") Klemeper nem akarta a fiatal énekesnöt a szerepre, igaz nem is ismerte és toporzékolt:\"Adjatok nekem egy sztárt erre a szerepre!\"... Popp elöénekelt és a \"legenda\" szerint a két áriát egy-egy vágás után elkészitették, nem úgym int ma a lá Fleming, Gheorghiu, ahol már végképp´ nem tudhatod, mi az énekesnö interpretációja és mi a technika \"csodája\"... Klemperer-t annyira meggyözte az új csillag, hogy az azt követö \"Szöktetés\" felvételen ugyancsak Popp hallható Blondchen-ként, az igen csak vérszegény Rothenberger mellett!... Schwarkopf szinte spártai szigorral betartotta férje tanácsait, aki javasolta szükitse le repetoárját rel. kevés szerepre, DE azokban legyen ö az utólérhetelen sztár: lásd. Marschallin, Donna Elvira, Fiordiligi, Figaro-grófné, Capriccio-grófné stb... (Schwarkopf miután meghallotta Viktoria de Los Angeles \"Traviata-ját\", önként lemondott a szerepröl, mondván nem énekli ttovább, ha van nála jobb!) Ágai Karola esetében is kijelentette, hogy bár fiatal korábán ö is Zerbinetta volt, de ilyen tökéletes megformálással mint Ágai Müvésznö alakitása ´67-ben, még nem találkozott, s innen indult el a magyar koloratúrprimadonna MET-es karrier-je is!...

63 WiseGentleman 2003-08-31 21:48:21
Egyébként még egy nagyon szép Marschallin-Ochs páros volt Mechtild Gessendorf és Anne Sophie von Otter is, akiket személyesen a Metropolitanben volt szerencsém látni (Otto Schenk - James Levine produkció)

62 WiseGentleman 2003-08-31 21:34:28
Sesto, és mi a véleményed Elisabeth Schwarzkopf Marschallin-járól (szerintem a 2. világháború után egyértelműen ő és Régine Crespin az etalon)? Lucia Popp énekelte Magyarországon a Marschallint a nyolcvanas évek végén, amikor a Wiener Staatsoper egész társulata Magyarországon szerepelt, az utánozhatatlan Kurt Rydl volt Ochs (aki a szerepet még ebben a szezonban is énekli Bécsben).

61 Sesto 2003-08-28 19:25:11
...bocs, kimaradt, az emlitett felvétel a Scala-ból van!...

60 Sesto 2003-08-28 19:24:44
Ha már mindenképpen \"Rózsalovagnak\" kell lenni, akkor én arra az 1978-as \"live\" felvételre tippelek, amelyiket Kleiber vezényli, Evelyn Lear (\"Marschallin\") Brigitte Fassbaender (\"Oktavian\") és \"TERMÉSZESTESEN\" Lucia Popp mint \"Sophie\".... Számomra jó \"Rózsalovag\" nem létezhet Fassbaender és Popp nélkül, bizom benne, hogy nem sokára elöbukkan majd valahonnan esetleg egy \"Livemitschnitt\", amelyiken Popp mint \"Marschallin\" hallható\" :-) Üdvözlettel, Sesto...

59 Sesto 2003-08-28 19:24:43
Ha már mindenképpen \"Rózsalovagnak\" kell lenni, akkor én arra az 1978-as \"live\" felvételre tippelek, amelyiket Kleiber vezényli, Evelyn Lear (\"Marschallin\") Brigitte Fassbaender (\"Oktavian\") és \"TERMÉSZESTESEN\" Lucia Popp mint \"Sophie\".... Számomra jó \"Rózsalovag\" nem létezhet Fassbaender és Popp nélkül, bizom benne, hogy nem sokára elöbukkan majd valahonnan esetleg egy \"Livemitschnitt\", amelyiken Popp mint \"Marschallin\" hallható\" :-) Üdvözlettel, Sesto...

58 WiseGentleman 2003-08-26 22:29:25
A Rózsalovagot illetően nagyon tudom ajánlani a Solti-féle verziót, egyrészt azért, mert ott a Bécsi Filharmonikusok egyáltalán nem játszanak \"visszafogottan\", másrészt Regine Crespin Marschallin és Manfred Jungwirth Ochs-alakítása fantasztikus. A Frau ohne Schatten diszkográfiájából is kiemelkedik a Solti-verzió.

57 sphynx 2003-08-17 00:22:57
Mellesleg, Benno, Karajan a Rózsalovag előadásának jeleneteihez Hogarth (asszem a \"Divatos házasság\" c.) sorozatát vette alapul, ami ugye erős társadalombírálat. Tehát létezik egy se nem dekadens, se nem \"erkölcsnemesítő\" olvasat is.

56 Benno 2003-08-12 17:48:52
a berlini nightlife és a komparatisztika nem zárja ki egymást, sőt, erősíti, adekvát komparatisztika nincs is nightlife nélkül

55 sphynx 2003-08-12 15:58:00
Én meg azt hittem, hogy a berlini night life-ból csöppentél ide, és nem a komparatisztika professzorasszonya vagy.

54 Benno 2003-08-12 14:10:22
nem rulez, akkor már valamelyik doktoranduszát felvételek. a DGG Originalsban megjelent egy Karl Böhm-ös studiofelvétel: Schech, Seefried, Streich! nagyon fincsi szintén aki az operettesebb változatban szereti, az pedig a Philips-es változatot hallgassa meg, (Edo de Waart), kapható az Eloquence sorozatban egy keresztmeccet

53 sphynx 2003-08-12 14:05:30
Nem tom, te milyen súlycsoport vagy, de biztos lenyomnád. És agglegény!! Szabad a vásár.

52 Benno 2003-08-12 14:04:35
nem az esetem, birkozzon vele Sophie

51 sphynx 2003-08-12 14:02:37
Hívd meg iszapbirkózni, az biztos teccene neki. A Lukács-uszoda helyett, for a change.

50 Benno 2003-08-12 13:57:59
próbáltam győzködni szegényt, de nem vevő az én progresszív erkölcs- és pedagógiai rendszeremre (pedig azt még Klebelsber Kuno is beemelte volna a hazaffyas-nemzeth-építésbe!) ja és nem gyüjt CDt sem :)))

49 sphynx 2003-08-12 13:54:49
Ismered a Friedet?

48 Benno 2003-08-12 13:53:26
na de a koncept! a mondanivaló! a kiegyensúlyozott életmód felmutatása minden korosztálynak és nemnek... ez egy igazi pedagógiai iránymutatás, no dekadencia

47 Szilgyo 2003-08-12 13:51:02
A Karajan-os CD-t hallgatva ezt csak megerősíteni tudom...

46 Benno 2003-08-12 13:49:17
Prof. Dr. Fried István szerint pl. dekandens darab. cáfold meg!

45 sphynx 2003-08-12 13:38:36
Kell egy lemezvágó kölcsön?

44 Benno 2003-08-12 09:41:18
deeeeee írjámá, a lemez maga nem bonyolult :)

43 Szilgyo 2003-08-12 08:28:46
A Rózsalovagról nem merek...Túl bonyolult.

42 Benno 2003-08-12 01:30:18
csak nem azzal függ össze kérdésed, hogy készül a Rózsalovag-CD kritikai ismertetése.....? mikor olvashattyuk?

41 Benno 2003-08-08 12:34:58
mármint az EMIset? azért dicsérik mert \"akkor még megvolt a régijó gárda...\" de én bizti nem tudom eldönteni, melyik a jobb, a Karajan a Kleiber vagy a Solti, nekem mindhárom \"réginagy\" teccik. s jó érzés tudni (a Fleming Strauss-Heroines óta) hogy van utánpótlás.

40 Szilgyo 2003-08-06 09:19:18
Benno, megvettem a Karajanos Rózsalovagot! Érdekes...Olyan az egész, mintha s zenekar meg az énekesek szándékosan kicsit visszafognák magukat. Lehet, hogy a fojtott, erotikus légkör megteremtése volt a cél? Egyébként mindenki agyba-főbe dícséri a lemezt

39 Benno 2003-07-26 23:12:58
ki látta az Arabellát a 3sat-on? én elsö felvonás után, bumm, elaludtam, és a tapsig szunyókáltam. ami nagyon megfogott: a Karita Mattila ugy nézett ki mint Básti Juli, s mintha a \"Vörös grófnö\" leánykérö jelenetét láttam volna a duettjükben (ez a Hampson mi mindent el nem énekel).

36 Benno 2003-07-19 00:16:24
ohh..danke!!! *elpirul* amugy szeretem a malacokat...röfffff! ha már a stílus szóbajött - az alábbi mondatom \"Ez utóbbi mitológiai segédeszközt egy táncos fogja, majd használja\" helyett --> fogja majd használni\" a helyes megoldás. bár kicsit germanizmus. anyway. ja és le kell szoknom a túlbonyolult összetett mondatok használatáról. na majd gyakorlom...

35 sphynx 2003-07-19 00:00:21
Olvastam Ariadne kritikádat, jó nagy sz*r lehetett. De neked milyen jó stílusod van! Profi tollforgató vagy. Gratula. És micsoda műveltség! Cindy Lauper, meg miegymás... És ezt csak így, ide nekünk... gyöngyöket a disznók elé...

38 Benno 2003-07-18 23:10:18
nem a fányképet kell nyalogatni. amugy pedig LIVE volt szép!

37 sphynx 2003-07-18 22:53:43
Rákerestem Renée Fleming képére. Én inkább homokos leszek tőle. Ha ilyen egy szép nő, akkor milyenek lehetnek a csúnyák?

34 Marci 2003-07-18 00:49:24
\"ilyen pl. Renée Fleming (\"The beautiful voice\"! megpillantod és leszbikus leszel!)\" Azért erre nem vennék mérget...

33 villő 2003-07-18 00:30:53
Benno, a szívemből szóltál. A R. Fleming lemez fantasztikus, ha valaki (még nem ) R.S rajongó, evvel kezdje! És B.Bonney is nagyszerű rajta, meg S. Graham. Apropó Bonney. Ismeritek a Covent Gardenes Rózsalovag videót? A rózsa átadáskor ilyen pianissimot még nem hallottatok, maga a csoda!

32 sphynx 2003-07-17 20:27:57
Volt egy Lucia Popp Strauss lemezem, de már túladtam rajta. Jessye Normann-os 4 utolsó dalt ismered? Van benne egy hang, ami maga a csoda. Libabőrős leszek tőle.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.