Köszönöm! A fórum azért fórum, hogy mindenki beírhassa a véleményét, ami ugyebár különböző! A másik véleményét pedig illik tiszteletben tartani, és kultúrált hangnemben válaszolni.
Savanyú a szőlő? Hány operát (dalocskát?) fordítottál már le? Egyébként szíves engedelmeddel Gershwin! És miből gondolod, hogy a feketék "bűnöző életmódot folytatnak" ? Így, en bloc mind?
Ezt a topicot nem lehet senkinek sem kisajátani, írhat ide minden forumozo, ha tetszik Corvette-nek akár nem. Corvette nyers nyelvezete sérti a forumozás szabályait , szerintem.
Hogy stílszerű legyek...
Savallék csináltak egy online koncertet a Tous les matins du Monde 30. évfordulójára.
Itt lehet megnézni.
Részemről.
Nagy Savall-imádó vagok, ismertek.
De ez nem tetszett. Rossz hangulatú az üres nézőtér. És megöregedtek. És ez nem csak látszik. És betettem utána a lemezt, és akkor beigazolódott, amit éreztem nem is haloványan a videó alatt. Hogy bizony, a tűz, a lendület, annak kampec....
Sajnálom, hogy ilyet kellett írnom.
Majd küldök képeslapot a Hörselbergből.
Ennyit a Mozart-kugelnről. :)
Remélem találok ott pár csinos kancácskát. Nem szeretnék csődörből vödörbe kerülni.
A lovakat beengedik, ugye? Öszvéren, szamáron pedig ne keseregj.
Azt a topik cím nagyon gáz. Nem kicsit kirekesztő. Gondolom ez volt a cél.
Ja, kifigyeltelek, hogy magas lóról osztod Mozartot. (vagy mi a fene a címe annak a topiknak)
Meg se próbáltad kitalálni az ízlésemet!
Mi az, hogy semmit sem hoztam? Én nem tehetek róla, hogy nem szereted a Gerslit. Pedig elnyammoghattál volna rajta, hónapokig.
A fórumon nagyon sok érdekes és értékes téma van, így nem csoda, hogy sokan reflektálnak rájuk. Khm. Óhatatlan, hogy ilyenkor egy kicsit hátrébb kerülünk a sorban.
Aztán mit hoztál nekünk ajándékba, ha már íly váratlanul betoppantál közénk? Semmit? Már megint? Gondoltad, nálunk mindig tele a koleszos hűtő? Mákod van. Délről maradt egy kis pásztortarhonya. Tudod, mitől pásztor? Ameddig mi esszük, addig te őrködsz.
Értem én, sok idődet elvette a bűnöző életmódot folytató feketékről szóló Gerhwin opera fordítása.
Alig találtam meg a topicot, annyira lecsúszott. Ilyen is már régen történt.
Köszönöm a filmet, megnéztem. Szerintem nagyon jó ismeretterjesztő film, a Spectrumban simán elmenne, de a mélység hiányzik belőle, így maradok inkább Bergamannál.
Én szeretek mindenen kicsit filozofálni, így a hurkán is elgondolkoztam, és azt hiszem, hogy megtaláltam a hurkának azt az aspektusát, amely abszolút egyedülállóvá teszi. Tehát, vizsgálataim szerint, a hurka az az élelmiszer, amelynek a leghasonlóbb, sőt csaknem azonos az inputja és az outputja. Lehet, hogy ezért szeretem ennyire.
Hát igen, ez már a 'B' pálya..:))
Ez a Ciprusi Kézirat a Torinói Nemzeti Egyetemi Könyvtárban van és sok kalandon ment át. Túlélte pl az 1904-es tüzet, ahol a könvtár Torinóban porig égett. De a Ciprusról való menekülése is csodálatos. Azt utolsó királyné lopta ki az akkoriban francia kultúrán élő nicosiai udvarból menekülés közben ezt a soha nem használt kéziratot . Hogy miért pont ezt ? És miért maradt meg a porig égett könyvtárban, az is nagy kérdés. Mondjuk nem papírra, hanem pergamenre írták.
Tele van csodákkal.
Anonymous (14th century, Ms. Torino) ( A kedvenc szerzőm...)
Ez igen.
Micsoda zene.
Kicsit most magasra szaladt a színvonal. Természetesen megvannak a megfelelő válaszlépéseim...
Maradjunk még ebben az időszakban.
Van egy CD. Egy Sony kiadás. A hifiben a Sony általában egy ipari csúcstechnológia, de igazi lélek és varázslat nélkül. A Sony Classical kiadás, egy teljesen más természetű dolog. Ott ez utóbbira eléggé rendesen koncentráltak. Vagy inkább egyvalaki.
A saját gyűjteményemben bóklászva kezembe akadt ez a Sony lemez; egy másolat, messze Portugáliából, már vagy 10 éve pihen a polcon.
Én igazából a Gaston Fébus lemezt akartam kivenni, de eltévesztettem, és ez akadt a kezembe.
És betápoltam a lejátszóba.
És ki sem jött már aznap.
Az utolsó szám, egy ballada, az különösen hatott; szinte megütött a varázslat.
A Harmónia. Másfajta, mint manapság. Már másfajta, de inkább fordítva igaz, hogy ma tértek el a zenei dolgok ettől. A fősodor másfelé áramlik, de ez a zene és a mélyebb kapcsolatai a belső/felső világokkal változatlan maradt.
Si doulcement me fait amours - Nulz vrais amans
Úton van az eredeti.
Nálam ma modern zene van. A XV: században még a templomban is modern zene volt. Boldog idők .CODEX FAENZA - Ordinarium Missae
Nálam ez ment:
A Napkirály dolgaiból sok, de ott van rajta a híres Voix Humaines.
Csembaló kísérettel. Ami egészen elképesztő.
Finom, és annyira kifejező,mint egy jó vers.
Aztán a másik híres, majdhogynem hírdedt Lully darab, a 'Török', a bevonulási ceremónia:
Le bourgeois gentilhomme, LWV 43: Reprise de la marche pour la cérémonie des Turcs
Ez a videó, ez szerintem nagyon jó.
Anorexiásoknak felírnám....
Vajon mi is így ajánljuk a kedvenc zenéinket??
Érezni vélek némi párhuzamot.:)
Hurka? Te a gasztronómia világában is nagyon otthonosan mozogsz.
Nehéz rajtad fogást találni.
A Télapós dalocskák közkézen forognak. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy szervesen és kiírthatatlanul beépültek a magyar zenei kultúrába.
Ez sokkal jobb, mint amiket szoktak úgy általában.
Látom, aránylag új, 2017-es lemez.
Az van, hogy a Szent Miklós nevével jelzett zenéknél azt vettem észre, hogy már a kora középkortól kezdve valami különleges dallamosság rejlik bennük, valami egyedi motivumkészletet használnak hozzá a szerzők. Már egy ideje utazom is rá, minden ST Nicolaust eljátszok, meghallgatok. Itt egy gyöngyszem...Bár a La Reverdie nem mindig találja el az ízlésemet, de szerintem ezt most piszokul elkapták.
Jó amit mondasz.róla Hallgatáskor meg hajszálra így van velem is.
Ez az Ars Subtilior, ez szerintem az egyik legkülönlegesebb dolog a zene történetében.
Valami, ami elérte a szférikus határait, nem emelkedhetett tovább; nem bukott meg; nem söprődött el látványosan, ott maradt lebegve a Föld meg a Mennyek között félúton...
Valamiféle különös nyelvezet; nálam mindig furcsa, amikor egy adott nap elkezdem hallgatni, aztán egy idő után átkapcsol az ember agya, és egészen természetesnek tűnik.
Azt nem értem, ezeket honnan veszed ?? Hogy nekem JÓ A SZAR ? Honnan veszed ezeket? Ki mondott ilyet? Hogy azért mert élőzene, akár szar is lehet, akkor is jó ? Mondtam én ilyen kapitális baromságot ?
ÁÁÁ, hagyjuk, Don Quijote, menjünk vacsorázni, hagyjuk a vitát a ráérőkre..
Inkább ezt hallgasd meg :
Kedvenc zeneszerzőm, kiváló, értő előadás, prima énekes, és subtilior..kell ennél több ? És bárhol megállná a helyét ma is, bármelyik konceertteremben.
Hiába, Pickett az Pickett. Nem hiába övé a legjobb Dido ....
Megint kapitális tévedés.
Nem, a sz@r koncert, az soha nem lesz etalon.
Neked lehet, nekem nem. Nem vagyunk egyformák.
A jó koncert, a nagyon jó, az igen. Írtam ezekről is eleget.
Nem kötelező a lemezeket hallgatni.
Nem kötelező megismerni, hogy milyen hangú egy 1552-es viola da gamba. Sajna nagyon is lehet hallani, lemezről akár, hogy mitől annyira jó....
Elvégre egy eléggé úri és különleges passzió.
Meg költséges is, ja.
Meg nem valóság, ja. Az, hogy 'hang'-ról van szó mindkét esetben, ez senkit se zavarjon.:)
Persze, kicsit furi, hogy még így is úgy tűnik, hogy én járok többet koncertre, mármint békeidőben, bár nem tudom, nem készítettünk erről Excel táblát, aztán mégis én kapok a fejemre a lemezhallgatás miatt.
Aki megelégszik a youtube-al, mint zenehallgatási forrással, arra pedig a hifisek mindig úgy fognak nézni, mint az igénytelenség egy igen szép példájára. Nem tehetek erről, ez van a 'klubban', ahová tartozom, ez van rányomtatva a tagsági kártyánkra.
Te se érted. Nem mondtam neki, hogy MENJEN oda. Azt mondtam, hogy szerintem az az etalon, a valóságnak olyan az íze. . Ő meg azzal jön, hogy juszt se megy oda , tud finomabbat. .
Menjen máshová. Ő dolga. Én is szoktam máshol enni C'est la vie. De tudom hogy a a Pléh Csárda a valóságos íz. .
Nem fordulhat elő velem, hogy megmondjam valakinek, hogy mit csináljon.
Ja, nem megy el a pléh csárdába, hanem helyette videón nézegeti a jobbnál jobb ételeket. Pedig jobb egy véres hurkát egészben lenyelni, mint csak a ******* csillagos éttermek kínálatát a képernyőn nézni.
Érti az. Csak te folyton azzal jössz, hogyha éhes, akkor menjen el a Pléh Csárdába enni, mert az egy jó hely. És én elhiszem, hogy sokak számára ez maga a mennyország. Neki valahogy más a gusztusa. Szereti a szépen terített asztalt. Khm.
Az a baj, hogy nem tűnik fel neked, hogy mi is hallgatunk cd-ket, felvételeket, nem ma kezdtük. Így aztán azt sem érted az elejétől, hogy miről beszélünk, és miért.
Többi stimmel.
Amin a Skip Sempe játszik, alant, mutassatok már egyetlen ilyen kaliberű hangszert Magyarországon. Amin kijönnek azok a felhangok, amit én otthon a szobában bármikor megmutatok.
De hallgassuk az élőt?
Hallgattam elegendő csembalót. Élőben. És pontosan ezért tudom, hogy mi az a többlet, amely ezen a lemezen van.
És nem, nem keverem össze az élőt a lemezhanggal.
A Paola Erdas meg kitalálta, hogy eredeti csembalókon akar játszani. Nem utánépítetteken. Ez még nyugaton sem egyszerű, ahol mesterhangszerekből van fonva a kerítés. Magángyűjteményekből, mániákus gyűjtőktől kell kikönyörögni ilyenkor. És amikor megvan, nagy nehezen, a húrozás, a behangolás az kb. olyan bonyolult, mint egy F1 autót felkészíteni a futamra.
Ugyanúgy csak pár óra 'élettartam' kell. Két hét is beletelik, amíg le lehet ülni mellé játszani.
De miért is ez az egész?, hát azért, mert maga Paola, sok-sok évvel a felvétel után, az írja nekem, hogy igen, 'quite outstanding emotion' volt, már amikor hozzáért az első billentyűhöz, mintha valami varázslat történne... hogy nehogy azt higgyük, hogy a 322 év alatti zenék, amelyek elhangzottak a 'kabinetben', azok nyom nélkül felszívódnak az éterben...
És, amikor kész a lemez, akkor a kópiák megteszik a furcsábbnál furcsább köreiket. Mindenféle emberhez eljutnak. Egy közös bennünk: hogy szeretjük ezt a zenét, ezt az előadót, ezt a lemezt. Én pl. Japánból vettem, használtan. Karcos volt kicsit. És örültem, mert valakik ezt hallgatták, erősen.
És igen, bármennyire is hihetetlen, bizony szivárog a varázslat belőle.
Lemezről hallgatva.
Jó hifi kell hozzá, az tény. Anélkül nem megy a dolog. Erről én nem tehetek, igazán.
Ésde menjünk el az élő csembalókoncertre.
OK.
Magyarország.
Valami f@s hangszer, egy huszadrangú előadóval. Bach János Sebestyén valamelyik felejthetetlen remekműve, a 10. sorból. Max ennyi.
Hallgassátok egészséggel.
Szerintem meg nem értettem félre semmit. A komolyzenében a legapróbb részletek is számítanak. Ez nem olyan, mint a hentesnél, hogy kérsz 10 deka parizert, kimérnek neked 40 dekát, majd ártatlan arccal megkérdezik, hogy maradhat-e. Nem, nem maradhat.
Én nem valószínűsítek semmit, sőt a "falu bikája" címért sem szállok ringbe. De kicsit félreértetted az eszmefuttatásomat, itt a lényeg az orr nagyságán és vonalvezetésén volt, minden más csak mellékes.
Folyton elfelejted, hogy én valószínűsíthetően többet voltam hús-vér nővel, mint te. A probléma szerintem abból fakadhat nálad, hogy nem rendelkezel kellően kifinomult letapogató rendszerrel a zenehallgatáshoz. Ha nekem otthon egy ócska tévén kellene igényes filmeket nézegetnem, biztosan átszoknék a mozira. De hidd el, van az az otthoni házimozi rendszer, amely után többé már nem vágynál a moziba. Ez van a zenehallgatással is. Van az a minőség, amelynél már nincs panasz és koncertterem utáni vágyakozás. Hogy élőben más a kapott élmény és gyakorlatilag lehetetlen bármilyen hifi lánccal azt reprodukálni ? Igen. És? Nem ez a lényeg, hanem a hatás. Hogy volt-e értelme az adott zenét meghallgatnod. Hogy megmozdult-e benned valami. Az én esetemben a konzervzene is simán ki tud váltani katarktikus hatást. Ilyenkor nem a hangzásminőségen van a hangsúly, de azért fontos. Nekem. Visszatérve a kazettás hasonlatodra, az orgasztikus készség fontos dolog, persze, de, hogy mi a hozzá vezető út, az személyenként eltérő lehet. Nem gondolod?
Látod , ez a vége, ha nem veszed be a gyógyszert.
Azt hiszem, csak te vagy indulatos... De miért?
Ötven-száz milliomodszor kérdezem : Ki mondta itt, hogy NE hallgass jó zenéket felvételen??? Vagy ki mondta itt, hogy ő bizony CSAK élőzenét hallgat ?
Egyáltalán tudod, miről van szó ?
Régizene topic. Nem lemezajánló topic, hanem régizene topic.
A témáról a szpícs is belefér, nem csak az ajánló, nem ?
" Hol vannak a koncertajánlók, ha azok tényleg annyira szuperek? "
Ki a franc mondott ilyet ?
Arról beszélünk, ( nemcsak én ) hogy mi a legjobb ( élőzene )
Nem beszélhetjük meg ?
Majdnem megbeszéltük.
Csak.
Fel nem foghatom, hogy egy régizenei lemezajánlóban, - mert ez vastagon csak az - miafrász ez a valóság-csak-a-valóság-óh-azazetalonám jajgatás.
Mi nem tetszik a lemezeken?
Akkor miapi..nak ajánljátok? Komolyan nem értem.
Hol vannak a koncertajánlók, ha azok tényleg annyira szuperek?
Talán azt gondoljátok, hogy mi, Corvette-el nem tudjuk megkülönböztetni a valós hangot a lemezektől?
Hogy nem tudjuk megkülönböztetni pl. ezt a fenti előadást egy magyarországi előadástól?, mármint, ha lenne, de ismerve jó pár hazai csembalistát, ha lenne, is csak sírnánk.
És hogy a világ legjobb lemezeit hallgatjuk, hogy halljunk jó csembalózenét, az miért annyira ócska dolog? Mert ti sehol sem vagytok ezekhez képest? Mert a béka segge alatti színvonalon játsszátok a híres élőzenéteket???
És még egyszer, miért ez a b@szogatás, itt, egy lemezajánlóban, amikor csak és kizárólag lemezeket, felvételeket ajánlotok?
És miért a b@szogatás, hogy jó berendezéseken hallgatjuk, ti meg sz@rokon?
Mert az annyira gáz, ha valami jól szól?
Lassan azt hiszem, hogy a zenészeknek qva mindegy, mert bele vannak borulva a sz@r hangszerük sz@r hangjába, és fáj, ha valaki egy eredeti francia gambán vagy egy flamand csembalón vagy egy olyan mesterhegedűn játszik egy lemezen, amiről ti itthon nem is álmodhattok.
Akkor ezt is megbeszéltük. Remélem.
A szokásos verkli. Te arról beszélsz, ami van, én arról, aminek lennie kéne.
Savallal kétszer éltem át csalódást, egyszer a MÜPA-ban azért, mert nem műveket hoztak, hanem langyos improkkal végigunatkozták az estet... Mit csalódtam..vérig sértődtem, befejeztem.
( Érdemeit ez nem érinti )
Most még megnéztem karmesternek a fesztiválzkarral, hát őt meg a zkr sz@rta le...És megint nem volt KEDVE !.. Miért nincs kedve ?? Kis szomorú emberke...
Viszont voltam ANS-en, mindegyiken..na az qrva jó ...csak ritkák, mint a rózsaszín holló... Voltam néha Németh Palin.. ha nem kezdi túl gyorsan, akkor maradok is... de ha már eleve gyorsan kezdi, akkor menekülök, mert a vége a folyamatos gyorsulás miatt odakozmál.
Aztán mindig megnézem a Barokk Randevút Gödöllőn, van egy kis operatársulat, van hang, van színészi véna, van rendezés, ötlet.
És a vidéki zenekarok, ha jó a műsor.
Tudod, nem bírom a rockbizniszt, ami a fővárosban megy. Vidéken mindig találni becsületes munkát, csillogó zenész- és közönség arcokat.
És hát játszom, játszom, játszom az élő zenét. Egyedül, vagy társakkal, de mindig.
Az élőzene bennem mindig nagyobb érzelmeket vált ki, mint a konzervzene.
Vagy évekre szóló élmény - és ilyen barokk zenében is adódik, pl. a Müpában egy barátom jóvoltából első sorban ülve élvezhettem Simone Kermest, és az a nő tényleg élvezetes volt, nemcsak az éneklésével, hanem a temperamentumával, színészi teljesítményével is. Vagy pedig örjöngök hetekig, egy-egy koncert után, de hát ez is kell, erre is szükség van.
(Rész)igazad van! Vashegyivel én se. :)
De konkrétan, a felvetésedre.
Én inkább nem feküdnék le minden bányarémmel, csak mert az a valós szex.
Szépen kivárnám azt, aki tényleg, és igazából olyan, aki nekem kell.
Hadd válaszolja helyette.
Szerintem megengedi. (-te)
A példa nem jó.
Az én példám:
Vashegyiék francia barokkot játszanak a MÜPA-ban.
Iszonyatosan nem szeretem, ahogyan csinálják, és énszerintem többet rombolnak, mint amennyit építenek. A hegedűs-soruk az kimondottan katasztrofális ehhez a zenéhez.
De cígölődjek fel BP-re, merthogy régizene meg élő. Mert ez a viszonyítási pont.
Óriási tévedés.
Nem ez a viszonyítás.10 példát tudnék kapásból, hogy miért.
Az élő / nem élő helyes összehasonlítás a következő, csak hogy mindenki értse:
Savallék játszanak a ZAK-on.
De nekem megvan az Orient Occident, kb. az lesz ugyanis. Otthon, csúcshifin, SACD-n.
És elmentem mégis, mert ez nem kérdés. Persze, hogy az élő. Nyilvánvaló.
Kéretik így hasonlítgatni.
Ja.
Te pl. ott voltál?
Diósjenő, veled mi a helyzet?
Kedves takatsa - BRAVO
Ez bizony ars subtilior a javából.
Meg az előadás is felér egy kígyóbűvoléssel.
Kedves Corvette,
Isten őrizz, hogy Diósjenőt védjem, de azért most nincsen teljesen igazad. Egy olyan érvvel szeretnék erre rávilágítani, amely - érzésem szerint - közel áll a gondolatvilágodhoz, így reményeim szerint akceptálod majd.
Szóval gondolj bele, hogy mi a nagyobb élmény: egy pornókazetta megnézése, akár többször is naponta, vagy egy hús-vér nővel való "szoros" kapcsolat? Én legalábbis az utóbbira szavaznék, még akkor is, ha a hús-vér nőnek egy kicsit hosszabb és görbébb az orra a pornókazettán szereplő pisze kolléganőjénél. Erről mi a véleményed?
Üdvözlettel: a tévészerelő.
Az aggodalmad akkor volna jogos, ha a hazai koncerttermekben világszínvonalú régizenei előadások lennének elérhetők, és mi ennek ellenére a hifit kapcsolgatnánk otthon. Ez sajnos nem így van. Ez a valóság. Erről beszélj, ha mersz!