Bejelentkezés Regisztráció

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek


Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények

391 György úr 2005-03-15 20:10:08
Most kezdődött az ünnepség a Nemzeti Hangversenyteremben. Egy ifjú hölgy egy zeneművet énekelt elő, amely valamennyire hasonlított a mi nemzeti imádságunkhoz. Mindent elkövetett, ami miatt egy énektanár örökre eltiltaná a szerepléstől. Hogy a manóba\' történhetett, hogy ezzel az énektudással valaki a nemzeti ünnepen a Himnuszt intonálja??? Grrrrr

389 mélymagyar 2005-03-15 19:52:08 [Válasz erre: 386 György úr 2005-03-15 12:28:04]
Helyes.

388 Genius loci 2005-03-15 15:19:33 [Válasz erre: 386 György úr 2005-03-15 12:28:04]
Hát, ha megnézed nickjét, ezen nem csodálkozol...nem, hogy bosszankodsz.

387 kalahari 2005-03-15 12:29:07
Talán kimerítette a La Wally-premier. [url]http://www.forumopera.com/concerts/wally_berne.htm;La Wally, Bern[/url]

386 György úr 2005-03-15 12:28:04 [Válasz erre: 385 mélymagyar 2005-03-15 11:36:51]
\"a fogadáson elég gyenge, magyar sajtokat adtak\" Bocsi, de a vessző a \"gyenge\" után egy kicsit felbosszantott.

385 mélymagyar 2005-03-15 11:36:51 [Válasz erre: 384 karnagy 2005-03-15 10:48:30]
Ránki képes volt eltekinteni a politikusok és bankárok Vitrayval nehezített idiotizmusától. Fantasztikusan játszott, visszaadta az életbe és a zenébe vetett hitet. Kocsis is vele érezte a legjobban magát, mert ezt leszámítva gyenge teljesítményt mutatott. Egyébként a fogadáson elég gyenge, magyar sajtokat adtak. A bor pitiáner volt.

384 karnagy 2005-03-15 10:48:30
Kíváncsian vártam a Psalmust - nagyon nagy csalódás volt. Kiss B. Atilla rég énekelt ennyire rossz diszpozícióban. Néztem a szemét, olyan bizonytalan volt, hogy az döbbenet. Minden létező technikai hiba fellelhető volt produkciójában: a sötétítéstől az alul intonáláson keresztül az indokolatlanul falzettba helyezett magas hangig... Nagyon sajnálom, hogy ez így sikerült. Az est legszebb produkciója szerintem a Liszt-verseny volt.

383 Búbánat 2005-03-15 09:40:02 [Válasz erre: 382 mélymagyar 2005-03-15 09:31:30]
Magam is meglepődtem, hogy hová tűnt a szép erőteljes hangja. Vagy inkább arról van szó, hogy oratóriumok tenor szólamának megszólaltatása nem az erősségei közé tartozik? Az is szokatlan volt, hogy mennyire csorgott a verejték az arcán éneklése közben. Esetleg a lámpák erős fénye zavarhatta?

382 mélymagyar 2005-03-15 09:31:30 [Válasz erre: 380 virius 2005-03-14 22:52:31]
Hallatszott, de pocsékul énekelt. Fent hamis.

381 kalahari 2005-03-14 23:03:19 [Válasz erre: 380 virius 2005-03-14 22:52:31]
Most miért mondod? Az \"Add ide a többi kulcsot\" már a beszédek közben-után Bartókot idézte... :-)) A viccet félretéve: tényleg szörnyű volt a szervezés. A hang-problémát főleg az elején érzékeltem, de nem csak a szólistánál, a kórusnál is. Azt hittem, a tévém rossz, így átmentem a másikhoz, de nem javult sokat. A végére vagy hozzászoktam, vagy kevésbé volt rossz a hang. Ez a zártkörű dolog nagyon érdekes különben. Átadjuk a palotát a közönségnek, nagy felhajtás, stb., de a közönség nincs sehol, mert csak repisek töltik(?) meg a termet, látványosan unatkozva egyébként. Erről ennyit.

380 virius 2005-03-14 22:52:31
A televízión láttam a megnyitó koncertet, mármint a hivatalos megnyitót. Hát mit mondjak... sikerült kiröhögtetnünk magunkat ország-világ előtt ilyen protokollal (\"Add ide a többi kulcsot\", \"Komámasszony, hol az olló\"). Baxter most legalább dicsérte Viktort, amiért elkezdte az épület építtetését, beszéde önmagához képest most szerencsére visszafogott volt. Ami pedig a zenét illeti: nagy élmény volt együtt látni Kocsist és Ránkit, bár véleményem szerint Kocsis jobb volt annak idején zongoraművésznek, mint karmesternek. Azonban a korai Bartók-zongoraművek meghangszerelése bravúros. Az utolsó Scherzo-mű pedig pláne,némi Richard Straussos beütéssel. A Psalmust mintha kissé felgyorsította volna Kocsis, az átvezető közjáték az \"Én pedig Uram\" és a \"Te azért lelkem\" részek között elviselhetetlenül gyors volt. Nem tudom, hogy a tévé hangmérnöke keverte-e le Kiss B.Atilla hangját, de számomra a képernyő előtt ülve ez a \"Zsoltáros\" indiszponáltnak tűnt, néhol disztonált, az \"Én pedig Uram\" résznél tempóilag pedig köszönő viszonyban sem volt a kórussal és a karmesterrel. A koncert zártkörű volt, de ha valaki mégis élőben hallhatta, kérem jelezze, hogy tényleg ilyen hallhatatlan volt-e Kiss B.Atilla?!

379 Hangyász 2005-03-12 10:28:05 [Válasz erre: 378 janomano 2005-03-11 21:09:44]
Nem lesz tele. Egyébként tegnap új, drapp egyenruhákat kaptak a jegyszedő lányok/fiúk a korábbi sötétkék helyett. Vélemények a 10-ikei és 11-ikei koncertekről? Akkor kezdem: Korondi Anna sokkal jobban énekelt a Mahler-darabban, mint R. Strauss 4 utolsó énekének előadása közben.

378 janomano 2005-03-11 21:09:44 [Válasz erre: 376 orlandofurioso 2005-03-10 13:03:13]
Szerintem semmi meglepő nincs ebben. Egy olyan országban, ahol a mi pénzünkből építenek palotát, nyugodtan a képünkbe vághatnak 8-10-16 ezer forintos jegyeket. És ha tele lesz a csernobil, őket igazolja a végeredmény!

377 Búbánat 2005-03-11 11:37:06
Nyitásra kész a Művészetek Palotája Népszabadság • Sz. K. • 2005. március 11. Szinte hihetetlennek tûnik, de a Mûvészetek Palotájában járt összes zenész és kritikus eddig egybehangzóan azt nyilatkozta: páratlan az akusztikája a Nemzeti Hangversenyteremnek. A bejárat mellett tokba zárt hangszereikkel várakozó művészek is erről beszélnek. Mondják, felesleges hasonlítgatni a termet például a Zeneakadémiához. Az leginkább kamarakoncertekre alkalmas, ez meg nagyzenekarira is. Nagyon boldogok, hogy elkészült ez a hangversenyterem. Az egyetlen hiba szerintük az, hogy nem elég nagyok az öltözők. Egy soktagú zenekar bajosabban fér itt el. Könnyű eltévedni a Művészetek Palotájában, és a figyelmetlen látogató pillanatok alatt elkeveredhet a Zoboki, Demeter és Társaik Építésziroda által tervezett, az Arcadom Rt. által kivitelezett, amúgy teljesen akadálymentesített házban. Itt van lift meg mozgó-, ferde- és egyenes lépcső. A falakon chilei cseresznye, kanadai juhar meg dió-, süttői mészkő és olasz travertin-borítás. A Ludwig Múzeumban készül a Pompidou-központ kiállítása. Már a képek és a montázsok nagy részét elhelyezték az első emeleten, de a munkafény mellett még cizellálják a termet. Nem egyetlen nagy terem az egész, hanem elkülönített kis terekből áll. A második-harmadik emeleten, a saját gyűjtemény anyagát mutatják be, a harmadikon még a természetes fény is bejön. Az Üvegterem választja el az amúgy internetkávézóval is felszerelt múzeumot a Nemzeti Hangversenyteremtől. Ebben a - nevéből is adódóan - csupa ablak szobában nemcsak ültetett és állófogadásokat tartanak majd, hanem kisebb koncerteket is. Az ajtón a hangversenyterem felé a menekülési útvonal matricára nyomtatott leírása. A pódiumülésekkel és állóhelyekkel együtt 1794-en férnek be abba a terembe, ahol éppen Kocsis Zoltán vezényli a Filharmonikus Zenekart. Épp az utolsó instrukciókat adja, mire körbenézünk, vége a próbának. Házigazdánk, Albert Mária sajtófőnök az ötvennyolc zengőkamráról beszél, amelyek befolyásolják az akusztikát. Egy-egy ilyen nyitható betonajtóból van kicsi (2,5 tonna) és nagy (4,5 tonna) súlyú. Ezekre ragasztották rá Jovánovics György színes gipszreliefjeit. Az akusztikában ugyancsak fontos szerepe van a negyvenöt tonnányi hangvető ernyőnek, amely világítási híd is egyben, és ide építették be a hangszóró- és mikrofonrendszert. A monstre hangvetőből engedhető le a filmvászon. Az orgona homlokzatát a plafonig tolt hangvető ernyő magasságából nézzük. Ez csak a homlokzat, a hangszernek körülbelül öt százaléka. A 6712 sípos orgona a Pécsi Orgonaépítő Manufaktúra és a német Mühleisen cég közös munkájából - remények szerint - év végére készül el. A behangolás várhatóan további 5-6 hónapot vesz igénybe. Emeletről emeletre liftezünk, ajtókat nyitogatunk rendületlenül. Mindegyik koncertterem előtt dupla ajtó - hang- és fénycsapdával, subaszőnyeg-jellegű borítással. A Fesztiválszínházban Eötvös Péter operáját, A balkont próbálják. A zenekari árokban a szerző, a nézőtéren mikrofonnal a kezében Alföldi Róbert instruálja a franciául éneklő énekeseket. Settenkedünk a székek mögött. Kicsit eltöprengek a színpad feletti kiíráson: Árvíztűrő tükörfúrógép. Albert Mária mondja, ne keressem a jelentését, csak a feliratozó gépet tesztelik. Mutatja, hogy itt is nagy hangsúlyt fektettek az akusztikára, a zengőkamrák helyett a plafonon lévő ajtócskákkal koordinálják a hangzást. A nézőtér 452 személyes, ha nincs zenekari árok. Ha van, akkor csak 400-an férnek be. Jó nagy terek vannak a termek között. Lehet padokon ücsörögni, könyvet, CD-t venni, kottát böngészni. Az éttermet nyáron az épület elé kitelepíthetik. Van pódium, ide is lehet kevésszereplős programokat rendezni. Nem sokára elkészül a főbejárat közelében az érintőképernyős számítógéppark. És a folyosókon azt suttogják, több csaptelepet elloptak a ház próbaműködése alatt, ezért napközben zárják a mosdókat. Kultúrtörténeti dátum, adatokkal Kultúrtörténeti dátum lesz a hétfői nap, mikor is ünnepi koncerttel és kiállítással megnyílik a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Énekkar és Kottatárnak, valamint a Ludwig Múzeumnak és a Nemzeti Táncszínháznak otthont adó Művészetek Palotája - mondta a tegnapi sajtótájékoztatón Demján Sándor, az építő TriGránit Fejlesztési Rt. elnöke. A 31 milliárd forintból három év alatt PPP-konstrukcióban felépült létesítményre a magánbefektető viseli az építési és üzemeltetési kockázatot 2035. március 31-ig. Az eredeti tervekkel ellentétben másfélszeresére növelték az épület alapterületét, és harminc évre növelték az állami törlesztés időtartamát is. Eredetileg az állt a költségvetésben, hogy az állam harminc év alatt 97,9 milliárd forintot fizet vissza a magáncégnek. Ez mára 73,54 milliárdra csökkent. Újságírói kérdésre Demján Sándor elmondta: a művészeti programok támogatását kivette ebből a csomagból az állam (azaz külön támogatja), így ezt nem fizeti ki kamatköltségként. Benedek András, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának államtitkára elmondta: a technikai törlesztés 2,2 milliárd forintot, a palota működésére és a programokra 2,5 milliárd forintot fizet a minisztérium az idén. A korábbihoz képest 178 millióval nőtt a Nemzeti Táncszínház támogatása, háromszor akkora új helyszíne miatt 150 millióval pedig a Ludwig Múzeumé. A Filharmonikus Zenekaré hatvanmillióval csökkent, ennyit fizettek ugyanis bérleti díjra a korábbi években. Hétfőn, a gálakoncert előtt nyílik meg a Ludwig Múzeum. A Nemzeti Hangversenyteremben Kocsis Zoltán vezényli hétfő este a Nemzeti Filharmonikus Zenekart. Ezen a napon délután Bozóki András kulturális miniszter és Demján Sándor állami elismeréseket, kitüntetéseket ad át az épület létrehozásáért. A megnyitóhoz tartozik a Magyar Posta Rt. alkalmi bélyegblokkja, és egy kétnapos nemzetközi konferencia a hasonló kulturális intézmények vezetőinek.

376 orlandofurioso 2005-03-10 13:03:13 [Válasz erre: 355 Búbánat 2005-03-03 11:13:22]
Végre elolvashattam a Muzsika írását. Nem fogok mellébeszélni. Hiszen egy nagy gyakorlattal rendelkező intézményvezető, és egy nagy múltú lap főszerkesztője megérdemli az őszinteséget. Eddig azt hittem, hogy a hülyeséghez elég egy ember is. Néhány hét választ el attól a rendezvénytől, amire kölcsönkért diákigazolvánnyal fogok bemenni állóhelyre, reményeim szerint. Ugyan nem vagyok már diák, és a nyugdíjas kor felé is félúton vagyok. Abba az aktív 40 éves periódusba esem, a 25 és 65 év közöttiekébe, akik helyett is eldönti Kiss Imre, hogy kapjanak-e állóhelyet. Na ez a farizeus magatartás, nem az, hogy lehet-e nyugdíjasokat állóhelyre küldeni. Szótári magyarázata szerint a kifejezés eredeti jelentése: \"a jómódú városi lakosság érdekeit képviselő\". Tehát arra vagyok utalva, hgy csaljak. Miért? 1., Mert Kiss Imre állításával szemben hivatkozott koncertre nem adtak ki 5-700 Ft-os jegyet, a legolcsóbb is többezer forintos volt. 2., Volt, mert így is elkelt mind, tehát ha akartam, se tudtam volna más megoldást választani, mint az állóhelyet. Persze ez olyan, mint amikor olyasvalakik vezetik a MÁV-ot, vagy a Volán társaságokat, akik soha nem közlekednek vonattal, busszal, csak a többmillás merdzsóikból néznek ki. Kiss Imre a házon belül van, a kérdező hivatalból bármikor belülre kerülhet. Amúgy a cikk jó, csak egyetlen - merthogy fel nem tett - kérdésre nem kaptunk választ: legyen-e a zene mindenkié?

375 geyersbach 2005-03-09 10:04:32 [Válasz erre: 366 Hangyász 2005-03-06 08:38:58]
Az egy film volt: Kapaszkodj Malvin, jön a kanyar! (Láttam, de már nem.) A Nóti tréfa poénja: \"Lepsénynél még megvolt!\" (Az assony a hátsó ülésen.)

371 %%%%% 2005-03-08 23:37:17 [Válasz erre: 373 janomano 2005-03-08 19:56:56]
100

374 mélymagyar 2005-03-08 20:11:18 [Válasz erre: 372 mélymagyar 2005-03-08 19:54:43]
A vers annyira szellemes, hogy könnyű megjegyezni, legalábbis töredékesen. A \"Talpra magyar\"-t is könnyű megjegyezni, mert egyszerűen zseniális a maga primitivségében. van még egy ríme \"Emese nem rebbent szeme se\" Ugynis elölről-hátulról. na ennyit az erotikáról.

373 janomano 2005-03-08 19:56:56 [Válasz erre: 371 %%%%% 2005-03-08 23:37:17]
Csuda egy emlékezeted van neked! :-)))

372 mélymagyar 2005-03-08 19:54:43 [Válasz erre: 370 +Glenn.. 2005-03-08 17:57:45]
Volt régen egy Várady Szabolcs vers, valami ilyesmi: \"töprengett Hindemith: - komponálni kéne, hm, de mit?! - Az asszony mind kurva, átmegyek fisz-dúrba s szellemi magvamat hintem itt.\" Emlékezetből írom, csak a rímekért vállalok garanciát.

370 +Glenn.. 2005-03-08 17:57:45 [Válasz erre: 351 Hangyász 2005-03-02 22:02:40]
Tecczik a hindemites konzertnyito Szojätek okän : az unalomra hajadzik a \" halotti Toradze\" Bocs.-)

369 +Glennäk 2005-03-08 17:52:30 [Válasz erre: 350 janomano 2005-03-02 21:21:53]
Hindemitböl faragjunk käromkodäst \" Azt a Hindemit \"

368 Hangyász 2005-03-08 15:37:30 [Válasz erre: 366 Hangyász 2005-03-06 08:38:58]
Bocs, MALVIN!!!

367 Hangyász 2005-03-06 08:40:26 [Válasz erre: 362 mélymagyar 2005-03-05 20:57:29]
Jó, legyen igazad. Nem maffia, hanem a legrosszabb értelemben vett gyakorlat/hagyomány/megszokás stb.

366 Hangyász 2005-03-06 08:38:58 [Válasz erre: 364 zsuzsi 2005-03-05 22:40:37]
Klasszikus szállóige, ha jól emlékszem Nóti Károly egyik kabarémonológjából, a \"Vigyázz Malvi, jön a kanyar!\"-ral együtt. Salamon Béla adta elő és a korabeli túramotorosokon élcelődött.

365 Hangyász 2005-03-06 08:36:48 [Válasz erre: 361 kapa 2005-03-05 20:56:14]
Hát sajnos siettem beírás közben. Az ironikusan \"maffia\" névvel illetett zenetörténészek évtizedek óta elhanyagolják a Mester jelentőségét. A koncert alacsony látogatottságának több oka lehetett: 1. A Rádiózenekar táján történtek, az egyes zenészek alacsony jövedelem miatti haknikényszer stb. miatt az egykor legjobb magyar zenekar mára sajnos igencsak hátrébb szorult. 2. Szimonov fellépései sem váltanak ki akkora szenzációt a koncertjárók körében, mint 15-20 éve. 3. Szabadinál Kelemen Barnabás messze jobb hegedűs, ergó a \"kultúrsznobok\" inkább az utóbbi fellépéseit tisztelik meg jelenlétükkel (jómagam inkább Perényire vagyok kíváncsi a jövő heti Brahms-kettősversenyben, de ez nem ide tartozik). 4. Brucknert az igényes közönség (Nevezzük így azokat az embereket, akik inkább komolyzenei koncertjegyre költik az EU, gy. f. stb. egyre hatalmasabb jövedelmüket, mint hogy lagzilajcsi, a padödö vagy győzike számláját gyarapítsák ezirányú hozzájárulásaikkal) t. k. a zenetörténészek/~kritikusok ignoranciája miatt is unalmas Wagner-epigonnak tekinti. Ugyanez érvényes a Zeneakadémiáról kikerült végzősök jó részére is. A zenetörténeti tananyagban Brucknert épp hogy megemlítik (ugyanez pl. Janáčekre is érvényes, amit kb. legalább ennyire helytelenítek), ehhez járul a Kocsis, de Fischer Iván által is sokat kárhoztatott igénytelenség a régi magyar zenekarok részéről. Jó példa erre Solti, a Zeneakadémia növendéke. Miután lemezre vette a Ringet, a Deccánál megkérdezte valaki, nem vezényelne-e Brucknert. Solti mindaddig anyaintézménye szellemében rossz, sokadvonalbeli szerzőnek tekintette Tóni bácsit; a noszogatás hatására elővette a Szerző partitúráit és revideálta róla korábban alkotott véleményét. Mind a magyar profi zenészek (E HELYEN HADD SZÓLJAK KÜLÖN TISZTELETTEL VIRÁNY GÁBORRÓL!!!), mind a zenebarátok gyenge kisebbsége rakta mindeddig méltó helyére a Mestert, akinek helye tőlünk nyugatra-északnyugatra az alaprepertoárban van. (Most ne térjünk ki arra, miért nem kapnak egyéb hatalmas szerzők hozzájuk méltó helyet más országok zenei életében.) Sajnos ma is az a helyzet, hogy a gyakorló magyar zenekari zenészek nagy többségükben előítéletekkel viseltetnek Bruckner zenéje iránt. Én beszéltem már olyan zkri taggal, aki kb. olyan lelkesedéssel viseltetett a VIII. szimfónia előadócsapatába kerülésével szemben, mintha fogorvoshoz kellene mennie* - és ő sajnos a többség - bár azért olyannal is, aki korábban a G. Mahler zenekarban gyakran játszott Brucknert és nem csak ennek hatására rajong érte. (*Bár utána kb. a \"Vigyék innen, mert még tetszeni fog!\" szállóigével jellemezhető magatartással viseltetett a MŰ-vel szemben. :O))) ) Előző hozzászólásomban nem fogalmaztam egyértelműen és valahogy azt kellett volna írnom, hogy tkp. mindegy, ki mivel lép fel, de ennek, vagyis az alig látogatott hgv.-nek egyszer, méghozzá igen hamar be kellett következnie. Vagyis nem annak akartam hangot adni, hogy végre eccer eljátszották (EGYIK) kedvenc szerzőm művét, hanem a komolyzene jelenének (és sajnos jövőjének) hazai sivár helyzetén búslakodtam.

364 zsuzsi 2005-03-05 22:40:37 [Válasz erre: 363 janomano 2005-03-05 21:04:58]
nem értem, manócska...

363 janomano 2005-03-05 21:04:58 [Válasz erre: 362 mélymagyar 2005-03-05 20:57:29]
Lepsénynél még megvolt...

362 mélymagyar 2005-03-05 20:57:29 [Válasz erre: 357 Hangyász 2005-03-04 06:39:16]
Maffia? Elvesztetted a mértéket, Hangyászom?

361 kapa 2005-03-05 20:56:14 [Válasz erre: 357 Hangyász 2005-03-04 06:39:16]
Most tulajdonképpen mi a bajod? Kedvenc szerződ művét végre eljátszották. Vagy nem? \"Nos, nem is a produkció és a műsor a lényeges, hanem az, hogy az első néptelen koncertet követi majd a második és a sokadik.\" Erről a \"maffia\" tehet? Ugye viccelsz?

360 frushena 2005-03-05 16:33:37 [Válasz erre: 359 süket 2005-03-05 14:09:06]
Én csak egy vélemény vagyok a sok-sok nézőből. Biztos volt akinek nagyon tetszett! A tegnapi hangverseny műsorából Mozart volt az aki igazán közel áll szívemhez. Veress és Sosztakovics nekem már magas! Pedig valóban bármit meghallgatok, mindenevő vagyok. Viszont van ami nekem sem tetszik.

359 süket 2005-03-05 14:09:06 [Válasz erre: 358 frushena 2005-03-04 23:07:47]
??????? nem túlzol?

358 frushena 2005-03-04 23:07:47
Hazaértem a ma esti csim bumm cirkuszról. Mert ma kb. ez volt hallható az épületben. Lehet, hogy most páran megköveznek, de nem mondhatom azt, hogy \"jó este volt.\" Igaz azért annyira rossz sem. Meglepő, hogy az eddigi előadásokhoz képest igen csak kevesen voltak. (Talán a járvány? Vagy voltak akik előre sejtettek dolgokat?) Bárhogy is volt, közel nem volt annyi ember, mint az előző két előadáson. Mozart : Cosí Fan Tutte nyitány! Kb. ez volt ami tetszett és Sosztakovics-szimfónia egyes részei. Veress Sándor viszont...Nem is nagyon tudok még nyilatkozni. Fel kell még ébrednem, hogy ilyet is el lehet követni! Nyiszinyisznyisz,Türürütürürü-Türürü....Én kb. ennyit fogtam fel belőle. A hegedű \"gitárként\" való használata az a sok pengetés. Az oboa szólórészeinél mondjuk vannak szép részek, de összességébe véve számomra egyenlő a káosszal. Hansjörg Schellenberger remekül játszott oboán, ezt elismerem, annak ellenére, hogy az amit játszott nem tetszett! Sosztakovics maratoni szimfóniájára sem tudom azt mondani,tetszett. Itt inkább részek voltak amik remekül meg voltak írva. Amúgy tele van üresjárattal, vontatott elhúzott részekkel. Persze mondom mindezeket úgy, hogy nem ismerem Sosztakovics zenei világát annyira. A Kisvárosi után ez mondjuk nem volt olyan brutál. Pedig eme mű sem épp ingerszegény. Nekem viszont sok volt benne az ismétlés és zavart, hogy néhol (többször) már akkora volt a lárma, hogy zavart. Semmit nem lehetett hallani, csak iszonyatos nagy lármát, majd csend és a vonósok elkeszték megint. Majd megint lárma és vonósok. Itt ott az ismétlés kedvéért befigyelt a trombita a kürt is. Az ütősök előtt viszont le a kalappal. Szenzációs erővel játszottak. Schellenberger viszont remekül vezényelte a szimfóniát. Kifejezetten tetszett. Hatalmas erővel diktálta a tempót. És az a határozott befejezés... ;) Egy vígasztal! Barátnőmnek tetszett! :) Ő nem igazán kedveli a barokkot, de annál inkább Sosztit. Én meg továbbra is várom a májusi hangversenyt! Ott van az, amiért én megvettem a bérletet! ... :O)

357 Hangyász 2005-03-04 06:39:16
Nos, a múlt héten volt olyan rádiózenekari koncert, amelyen alig jelent meg hallgató. Szimonov vezényelt Mendelssohnt és Brucknert. Talán a karmester nem annyira vonzza a közönséget, mint korábban, ki tudja? Az első részben a szinte sohasem hallható e-moll hegedűverseny hangzott el Szabadival. Őt becsülöm, tisztelem, de hát elmarad Kelemen B. mögött. Bruckner mo.-i fogadtatásáról és a zenetörténészi maffia (Kivétel a nagy Virány Gábor, aki a megfelelő helyen értékelte a Mestert a Zene Pantheonjában!) általi agyonhallgatásáról írtam már, így a legtöbb \"tájékozott\" :O((( zenehallgató valami dögunalmas sokadvonalbeli szerzőnek tartja. Nos, nem is a produkció és a műsor a lényeges, hanem az, hogy az első néptelen koncertet követi majd a második és a sokadik.

356 Hangyász 2005-03-03 22:16:00 [Válasz erre: 352 janomano 2005-03-02 22:14:44]
Sosztakovics talán a legtöményebb zenét írta az összes szerző közül, ergó szerintem nehezen befogadható. Én nagyon is egyetértek Fruzsival, aki a múltkor a Lady Macbethet hallgatta. Nem \"szép\" zene, nem is olyan \"szupermodern\", amelynek meghallgatásához lelkierő szükségeltetik. A hét végén újra nekiesem a Rosztropovics házaspár és t. k. Gedda produkciójának, mert jegyem van ha nem is a premierre, de az 1. szereposztás 2. előadására. Sőt még a 10. szimfóniát is hallani fogom, benne az őrült Sztálin ZSENIÁLIS zenei portréjával.

355 Búbánat 2005-03-03 11:13:22 [Válasz erre: 354 orlandofurioso 2005-03-03 00:14:07]
Érdemes elolvasni a MUZSIKA most megjelent márciusi számában vele készült terjedelmes interjúját. Erről is szó esik benne.

354 orlandofurioso 2005-03-03 00:14:07 [Válasz erre: 321 Hangyász 2005-02-21 06:45:24]
Sajnálom, hogy többeket érzéketlenül hagy ez az ügy (mert szerintem az), miközben külön topikot érdemelne. Szóval ilyen nincs, ez felvilágosult államokban nem fordulhat elő. Ilyen módszerekkel nem lehet nézőt fogni. (Vö.: miért másolják a cédéket?) És ez tök rendben van miniszternek, minisztériumi osztályvezetőknek, akik kinevezték Kiss Imrét. Csak azt felejtik el - s most demagóg leszek -, hogy ebben a \"Nemzeti Színházban\" mindannyiunk téglajegye benne van, az adófizető állampolgároké. S könnyű azoknak ilyen döntést hozni, akiknek mindig lesz helyük a \"királyi páholyban\".

353 meglepett(?) 2005-03-02 22:18:43
Magyarország, 2005-ben: Pár napja átálltam a T-DAB (földi digitális rádióadás) használatára, ez az FM-nél lényegesen jobb, közel CD-minőségű minőséget eredményez. Ma este CD-re akartam venni a Nemzeti Hangversenyterem január 8-ai nyitókoncertjét. Érdekes módon a koncert előtt leállt a budapesti digitális adás, majd a vége után szó szerint AZONNAL újraindult. Végül is a régi hifivel vettem fel a koncertet, de közben figyeltem az új rádiót is, beindul-e, mert volt egy gonosz sejtésem - és ez bizony bejött. Ott voltam a koncerten, erősen reklámozták a jövendő kereskedelmi CD-t. Talán van valami összefüggés?

352 janomano 2005-03-02 22:14:44 [Válasz erre: 351 Hangyász 2005-03-02 22:02:40]
Igen, a nagy-nagy orosz zene! Fulladozok is tőle rendesen. Az orosz világmegváltás, meg a patetikus firefranc... Annál már csak a tűzoltózenekari művek jobbak. Némi mutációval ez Prokofjevre is áll szerintem. Mindkettőnek van 1-2 jó darabja, de úgy összesen... Na, jóéjt! :-)

351 Hangyász 2005-03-02 22:02:40 [Válasz erre: 350 janomano 2005-03-02 21:21:53]
Ízlés kérdése. Én pl. rajongok Sosztakovics \"a szovjet ember mulat\" típusú zenéiért. Hindemithre visszatérve: Olyan szerző, aki remek elméleti felkészültséggel rendelkezett, de talán nem volt elegendő ihlete. Én azért pl. 2 éve első hallásra dögunalmasnak találtam valamilyen rövid zenekari művét (a BFZ adta elő). Amikor Prokofjev II. zongoraversenye és a fantasztikus Toradze miatt újra elmentem az est ismétlésére, egészen tetszett a koncert nyitószáma.

350 janomano 2005-03-02 21:21:53 [Válasz erre: 349 kapa 2005-03-02 21:17:06]
Debussy azt mondta, hogy Brahms és Csajkovszkij szimfóniái versenyeznek az unalom monopóliumáért. Nem ismerte még Hindemithet! :-) Meg Sosztakovicsot (kivéve V.).

349 kapa 2005-03-02 21:17:06 [Válasz erre: 344 Hangyász 2005-03-02 16:00:40]
Olyan okoskodó, hideg zene az övé.

348 frushena 2005-03-02 18:13:39 [Válasz erre: 344 Hangyász 2005-03-02 16:00:40]
Nekem sem fog épp a kedvenceim közé tartozni! Akkor már valóban inkább Beethoven! :) Veress Passacaglia-járól sem hallottam épp jókat! Jobban mondva nekem nem biztos, hogy fog tetszeni c. választ kaptam!

347 György úr 2005-03-02 17:57:55 [Válasz erre: 346 Búbánat 2005-03-02 16:58:47]
Véleményem szerint az, hogy a tételeket külön nem tapsolunk meg egy szimfóniát vagy versenyművet, csak valamiféle kialakult hagyomány, megegyezés. Elképzelhető, hogy más korban, más helyen eltérőek a szokások. (Vagy más műfajban.) Persze olyan helyen, ahol megállás nélkül folyik a zene egyik tételből a másikba (pl. éppen a Csajkovszkij hegedűverseny 2. és 3. tétele között), ott épeszű ember sehol a világon nem kezd el tapsolni. Egy-egy népszerű ária után azonban (pl. Grál-elbeszélés) hiába folytatódik a zene szünet nélkül, van, ahol elfogadható a taps. Másrészt viszont ismert ezzel kapcsolatban a Klemperer-legenda, amely zerint itt Budapesten emiatt majdnem meghiusult az opera folytatása.

346 Búbánat 2005-03-02 16:58:47
Igaz, miért is ne? Ha a négyfelvonásos opera mindegyik felvonása után általában tapsolunk, akkor miért ne tehetnénk ezt meg a szimfónia tételei után? Ugyanígy, a háromtételes versenyművek tételei után is?

345 Megén 2005-03-02 16:38:37 [Válasz erre: 343 Hangyász 2005-03-02 15:57:49]
Én Csajkovszkij hegedűversenye I. tételének fergeteges befejezése után többször is tapasztaltam tapsolást. Úgy látszik ő direkt csinált ilyen teszteléseket ;-)

344 Hangyász 2005-03-02 16:00:40 [Válasz erre: 320 frushena 2005-02-18 23:01:35]
Beírásod hatására levettem a polcról egyetlen Hindemith-CD-met és meghallgattam a Nobilissimát Abbado vezényletével. Jó mű, de nem hinném, hogy akadna olyan ember,akinek ez a kedvenc zenéje. Elismerem az értékét, de sohasem fogom úgy szeretni, mint pl. Beethoven VII. szimfóniáját.

343 Hangyász 2005-03-02 15:57:49 [Válasz erre: 336 geyersbach 2005-02-28 16:50:51]
Azért a közönség \"bunkóságának\" tesztelésére Csajkovszkij VI. szimfóniája a legjobb darab! Aki nem ismeri, a 3. tétel után tapsban tör ki. :O((( Pedig csak ekkor jön a java!

342 Búbánat 2005-03-01 12:28:28 [Válasz erre: 341 György úr 2005-03-01 11:55:31]
Csatlakozom hozzád és mondandódhoz.

341 György úr 2005-03-01 11:55:31 [Válasz erre: 336 geyersbach 2005-02-28 16:50:51]
Üdv a fórum levelezőinek. Bocsi, hogy vadonatúj olvasóként belekotyogok a beszélgetésbe. Én is ott voltam a hangversenyen, és meglepett a beletapsolás, mert manapság ez Budapesten nem szokás. Valószínűleg elsziszegtem egy \"bunkók\" megjegyzést is. Aztán most elgondolkodtam azon, hogy talán csak annyi történt, hogy hogy sikerült az új hangversenypalotával néhány főnyi új közönséget bevonni a klasszikus zene körébe, és csak remélni tudom, hogy annyira tetszett nekik a koncert, hogy stabil zenebarátokká válnak. Aligha hiszem, hogy ez a taps valakit is megzavart, megbotránkoztatott volna - engem egy kürtgikszer sokkal jobban kizökkent a zene élvezetéből. :-)





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.