Szintén Rost Andrea Pillangókisasszonyt is énekelt Szegeden. Miksch Adrienn is sok szép szereppel örvendeztette meg a szegedieket.
https://www.youtube.com/watch?v=4TtndURRwmo
Kedves kétked, ha nem csal az emlékezetem, Rálik Szilvia és Boros Csilla fellépett Toscaként a Gyüdi-érában is, utóbbinak Adam Diegel volt a partnere. Rajtuk kívül itt járt még Bretz Gábor az Anyeginben, Rost Andrea a Bohéméletben, José Cura a Toscában. Nem vagyok naprakészen tájékozott, de Rálikot és Fekete Attilát nem sorolnám a nemzetközi sztárok közé.
Gyüdi és Pál Tamás ideje alatt rengeteg remek előadás született, nagyszerű énekesekkel. Macbeth, Hoffmann meséi, eredeti Bánk bán, Andrea Chénier, Szerelmi bájital, Simon Boccanegra eredeti díszletekkel, volt koncertszerű Luisa Miller, Sly, az Operaházzal közösen és legutóbb az Ernani. Ezeknek egy része a Primavera Fesztiválon az Erkel Színházban is nagy sikert aratott.
Itt indult a pályája, többek között Szemere Zitának, Pasztircsák Polinának, Kálnay Zsófiának, Cseh Antalnak, Kiss Andrásnak. Itt lett operaénekes László Boldizsár, virágzott ki újra Kelemen Zoltán, hogy csak néhány nevet említsek.
Amúgy azt nagyon stílusosnak tartom, hogy Gábor Géza épp egy száműzött király szerepében tér vissza.
Ez ismét szíven ütött....
Én úgy gondolom utólag, hogy Gyüdi legalább méltó helyet adott Pál Tamásnak, nem véletlen, hogy a Szimfónikusok továbbra is foglalkoztatni fogják.
Illetve Kardos Gábort is ki kell emelnem, hisz ő mesterének tekintette Pált, szinte minden próbát végighallgatva igyekezett jegyezni az összes zenei dolgát.
Ami pedig az énekeseket illeti, ha a zenei megvalósítás nincs helyén, a jó énekesek sem tudjàk megmenteni a süllyedő hajót.....A Turandothoz kellene egy hatalmas kórus, papok kara, gyermekkar....és nem utolsó sorban egy remek karmester által dirigált zenekar.....
Én nem gondolom, hogy hisztérikus lett volna a hozzászólásom. Gyüdinél sem volt jobb, talán legutóbb 8-10 éve volt még valami. Ha énekes nem is volt felejthetetlen, de PÁL TAMÁS mindig kiemelkedő színvonalat hozott - legalább Ő! Vaszy után csak Ő (némiképp még Oberfrank is) tudta jóval a léc felett tartani a társulatot. És azt a nyomorult Kossuth-díjat csak nem akarták neki adni....
Értesülésem szerint Kelemen Zoltán operaénekes tagsága augusztustól megszűnt a Szegedi Nemzeti Színházban, mivel a Magyar Állami Operaház-beli elfoglaltságai miatt összeegyeztethetetlenné vált számára annak további megtartása. Kelemen Zoltán 24 évig volt a Szegedi Nemzeti Színház tagja!
Ez nagyon jo szereposztás. Ha a Korona engedi, akkor szívesen megnézném és meghalgatnám Boross Csillát. Jo, hogy Máthé nem válalta Turandot szerepét, Liu pontosan neki valo szerep.
Kicsit hisztérikus hozzászólásodra csak annyit kérdeznék, hogy Gyüdinél ennyivel jobb volt? Talán két kvalitásos énekes szerepelt, a Turandotban elsténként több lesz, és három sovány karmester mellett egyedül Pál képviselte a színvonalat.
FELHÁBORÍTÓ, HOGY A MAGYAR ZENEI ÉLET TALÁN LEGKÍVÁLÓBB MŰVÉSZE PÁL TAMÁS - AKI NEMCSAK SZELLEMILEG, DE FIZIKAILAG IS REMEK ÁLLAPOTBAN VAN - MELLŐZÉSRE KERÜLT!!!!!!!!!!????? KINEK A HIBÁJA??? MI CÉLBÓL TESZIK VALAKIK EZT AZ ALJASSÁGOT??? ÖRÜLNI KELLENE, HOGY ILYEN NEMZETKÖZI RANGÚ MŰVÉSZ DOLGOZIK (DOLGOZNA) A LEPUSZTULÓBAN LÉVŐ SZEGEDI OPERATÁRSULATBAN!!!! TALÁN MANAGER IGAZGATÓT KELLETT VOLNA KINEVEZNI ÉS NEM PRÓZISTÁT!
Viszont nemzetközi sztárok énekelnek. Boross Csilla, Rálik Szilvia, Fekete Attila. Visszatért Szegedre az el űzött Gábor Géza. Nem is emlékszem, mikor állt fel ilyen kvalitású szereposztás Szegeden.
Nagyon szomorú és méltatlan, ugyanakkor felháborító dolog ez. Meglep, hogy senki nem teszi szóvá. Úgy értem akár a társulat, akár az igazgató részéről valami. Hogy miért?
A Színház honlapja szerint Pál Tamás nem vezényli sem a Tannhausert, sem a Turandotot, nem tagja az Operatagozatnak, és nem lesz vendégművész sem. Egyedül az Örökös tagok névsorában szerepel a neve.
Pál Tamás nevét kiányolom nagyon!
Köszönjük a linket!
Ez már a többedik Dinyés-interjú a terveiről, de én még egyikben sem olvastam a szerintem egyik legfontosabb kérdésről: ki fog vezényelni?
https://www.es.hu/cikk/2020-08-19/j-gyori-laszlo/en-magat-a-mufajt-szeretem.html
Dinyés Dániel, az új zenei vezető a terveiről beszél.
A Színház honlapján olvasható a tervezett szeptember-októberi műsor.
Szeptember 13.: Operabeavató (részletek nélkül)
Október 24-25.: Tannhauser
"Kissé" megkésve, még egyszer az Agrippináról. Csak most találtam rá Bóka Gábor írására az Opera-Világon. A teljesség kedvéért linkelem be.
Gyüdi Eszter volt Poppea. Gyüdi Melitta (nem Melinda) a nővére, az Operaházban dolgozik, ő az Opera caefé műsorvezetője.
Drága Kenyér!
Ki az a Gyüdi Melinda?
Néha nem árt elolvasni a szereplők névsorát. Gány munka.
Hátha valaki még nem olvasta... Fáy Miklós írása a Szegedi Szabadtéri Agrippina produkciójáról az ÉS-ben. Egy reklámot kell előtte megnézni.
A művész-blogban Pál Tamás az Agrippináról.
Helyszíni tudósítás és beszélgetések az Agrippina produkcióról a Szegedi TV tegnap esti Körút c. műsorában. A "Körút 200716" felett levő képre kattintva indul a video.
02:10-08:05 Beszélgetés Pányik Tamás rendezővel
09:05-14:30 Részletek az I. felvonásból a szerdai főpróbán
14:30-20:15 Beszélgetés Mester Viktóriával
20:10-30:50 Beszélgetés Harangozó Gyula művészeti igazgatóval
30:50-35:50 Beszélgetés Pál Tamással
Két előzetes a készülő Agrippina produkcióról:
"Közönségtalálkozó: a Szabadtéri idei nyitóoperája a hatalomhoz való viszonyunkat veszi górcső alá" tudósítás és képek
"Szegedi Hírek 20 07 08" helyszíni tudósítás a tegnap esti próbáról a videoban 13:20-tól 15:00-ig.
A DM "színvonalát" ismervén örüljünk, hogy nem Görögdinnyés Donát név szerepel az ominózus "cikkben".
Interjú Dinyés Dániellel a Délmagyarország 2020. július 4-i számában. (Csak a nyomtatott kiadásban szerepel, az interneten nem.)
" DINYÉS DÁNIEL CÉLJA A VÁROS OPERAÉLETÉNEK FELLENDÍTÉSE
ÚJÍTÁSOKKAL KÉSZÜL AZ ÉVADRA
Új programsorozatot indít a szegedi színház zenei vezetője, Dinyés Dániel a következő évadban, nézetei szerint ugyanis az opera műfajának megértésén keresztül vezet az út a megszeretéséig. Elsődleges célja a szegedi közönség érdeklődésének felizzítása az operajátszás iránt. Hosszabb távú tervei között több bemutató és fiatalítás is szerepel.
SZEGED, KOÓS KATA
Dinyés Dániel zeneszerző, előadó, karmester vendégelőadások keretében többször ellátogatott már Szegedre. Emellett egykori mestere, Oberfrank Géza karmester, aki az 1980-as években főzeneigazgatóként tevékenykedett a szegedi színházban, sokat mesélt neki a napfény városának operaéletéről.
– Szeged számomra mindig is érdekes kiindulási pontja és generálója volt a magyar operaéletnek. Vagy innen indultak művészek, akik később meghatározók lettek, vagy Szegedre érkeztek a fővárosból, hogy itt teljesítsék ki pályájukat — mondta.
LASSÚ VÍZ PARTOT MOS
Elmondása alapján nagy örömmel vállalta Barnák László színi direktor felkérését a teátrum zenei igazgatói posztjának betöltésére.
– A legizgalmasabb feladat számomra, hogy újra felizzítsam a szegedi közönség érdeklődését az opera műfaja iránt. Hiszem, hogy az operára, azok mondanivalójára minden korosztálynak szüksége van. Pláne napjainkban, amikor a zene- és a filméhség mindent áthatnak. Az opera e kettőt tudja ötvözni, kiszolgálni, hiszen történetet mesél el a zenén keresztül. Szerintem a fő kérdés a tálalás, nem az, hogy szükség van-e rá – fejtette ki, majd hozzátette: vállalásában a hosszú távú tervezés vezérli,
semmit nem akar elsietni vagy erőltetni. Elsődleges célja Szeged bizalmának elnyerése.
– A jövő évadot készen kaptam, egy nulladik évnek szánom, mely alatt össze kell szednem annyi aranyfedezetet a közönség irányából, hogy a rákövetkező évadra, melyet már én fogok összeállítani, kíváncsian és nyitottan érkezzenek majd – mondta.
BEAVATÓ-SOROZAT
Az operajátszás népszerűsítése céljából a zenei vezető a jövő évadban újdonságként Szegeden is elindítja a fővárosban, a Katona József Színházban, majd a Hatszín Teátrumban közel egy évtizede óriási népszerűségnek örvendő Operabeavató című programsorozatát.
– Minden évadban havi rendszerességgel találkozunk majd a kisszínházban, és egy operát dolgozunk fel részletenként egy teljes éven át, mely a következő évad nyitó operabemutatója lesz a nagyszínházban. Első alkalommal Puccini Bohéméletére esett a választásom – részletezte.
TÖBBET ÉS FIATALABBAT
Dinyés Dániel elmondta, tervei között szerepel az operabemutatók számának növelése, valamint az operatagozat fiatalítása is. Utóbbi tekintetében nagyban számít a tapasztalt művészek közreműködésére.
– Operaéletet szeretnék, nem csupán operaelőadásokat, Egy évadban öt címet szeretnék kiállítani. Két nagyszínpados és egy kisszínpados operabemutatót, egy koncertszerű operát és az operabeavató-sorozatot. Ezáltal Szeged teljesen unikálissá válna a többi vidéki teátrum operajátszásához képest. Szeretnék továbbá kiemelt figyelmet fordítani a kórusra, melyben igen sok a tehetség. A fiatalok terelgetésében nagy szerepet szánok a tapasztalt művészeknek is, mint többek között Vajda Júlia, Kónya Krisztina vagy Réti Attila – fejtette ki."
Adatok az Agrippina-produkcióról a Szabadtéri honlapján, és egy video a próbákról.
A Szegedi Nemzeti Színház egyre sikeresebb. Ennek örömére a jövő évadban nem lesz saját operabemutató, csupán a Tannhäuser koncertszerű előadása, ami pótlás.
Egy felújítás lesz csupán és egy Cooperás produkció.
Továbbá: Altorjay Tamás színművész.
"Évadot zárt a szegedi színház társulata" - írás a Délmagyarban.
Idézet a cikk végéről: "[...] Emellett új zenei vezetővel kezdi majd az új évadot a teátrum: Dinnyés Dávid zeneszerző veszi át a zenei igazgatói posztot Gyüdi Sándortól."
Gondolom, Dinyés Dánielről van szó...
Egyetértek Veled, hasonlóképpen látom Horti Lilla helyzetét. Kellenek a versenyek is!
Marton Éva "súlya" ott volt/van Vörös Szilvia bécsi szerződésében; miért ne képviselné másik volt növendéke, Horti Lilla karrierjét is, akár külföldön - az idő ezt eldönti. Kétségtelen, a fiatal szoprán már nem ígéret, mostanra sok mindent letett az asztalra - nem csak az opera- hanem a dalirodalom terén is. Még végzős zeneakadémiai hallgató korában felfigyeltem szépséges szopránjára, tehetségére és tudtam, a következő operaénekes nemzedék egyik sikerre orientált ifjú művészét hallgatom – látom, akivel számolni kell, nagy jövő előtt állhat… Később, az első operaszerepeiben látva egyre inkább megerősödött bennem, hogy tündöklő csillag lehet az operaműfaj egén itthon és külföldön is - amennyiben szép fokozatosan veszi birtokába a muzikalitásához, hangjának színéhez, volumenéhez, de egyéniségéhez is illő szerepeket, ha „nem rontják" el korán kapott, idő előtt ráosztott olyan (fő)szerepekkel, amelyek súlyával még felesleges terhelnie önnönmagát. Ki kell várnia, amíg a fajsúlyosabb feladatokra is készen állhat. Most úgy látom, a fiatal művésznő felívelő pályán van, gyönyörű énekhanggal megáldva, vonzó külseje, rátermettsége, felkészültsége sok mindenre alkalmassá teszi a színpadon már most is. Csak rajta (is) áll, hogy mit vállal be, mit nem. Sok múlik azon is, miként menedzseli magát, de a legfontosabb, hogy jó énektanár-korrepetitor „csiszolja” tovább a gyémántot, hogy briliánsként ragyogjon… nem mindegy, milyen feladatokra készítik fel, de kvalitásainak ismeretében saját magának is felelősséggel tartozik hozott döntéseiben. Kellenek a nemzetközi énekversenyek, megmérettetések is, hogy megismertesse magát odakint is. Lényeges, milyen művészi kapcsolatokra tesz szert, de ha mint látjuk, művészi ambíciói összhangban vannak kibontakozó művészi tehetségével, szorgalmával, tudásával, felkészültségével, úgy nem kell féltenünk Horti Lillát, tudja, hogy előbb-utóbb ki- és tovább nyílnak a kapuk, jönnek a várt felkérések, további megmérettetések, lehetőségek, amelyek közül kedvére válogathat, minden adottsága meg van ahhoz, hogy fényes operaénekesi és egzisztenciális jövőt biztosítson a számára. Csak hagyják őt türelemmel kiteljesedni…
...részt venne
Jo lenne ha a fiatal muvészno rész nagy nemzetkozi énekversenyeken. Például a Belvedere énekverseny zsuri tagjai a világ legjobb operaházai intendásai vagy foigazgatoi. Aki itt bejut a dontobe annak már nyert ugye van. ))))
Csak gratulálni tudhatok. Drahý Hétero, ty si tu hádam najužitočnejší člen našej malej spoločnosti. Gyonyoru a magyar nyelv.
Kellemes meglepetés számomra Horti Lilla fiatal muvészno, nagy nemzetkozi karriert josolok neki. Ha elmúlik a veszély biztos, hogy ezt az eloadást megnézem.
Grazie tanto!!!!!!.....
Kedves maestro Pál Tamás,
a szegedi Pagliacci is itt van magyar felirattal.
Remélem, lesz mód mihamarabb élőben is megtekinteni a bájos előadást.
Kedves eccerű, attól félek, megrongálta kissé a nyelvérzékedet a TV, a rádió, a sajtó hevenyészett nyelvezete. Fő szabály: több egyes számú alany után a magyar nyelvben (ha még használja valaki) egyes számban áll az állítmány:
Ott volt Mátyás és József is; Együtt pakol tanár és diák; Nem illik egymáshoz a kék és a zöld; Párhuzamos egymással a Petőfi utca és a Molnár utca. Forrás: Hurka K.
Jancsi és Juliska sétál az erdőben. - ez így helyes, még akkor is, ha már kevesen emlékeznek erre a szabályra. Idegen nyelven sokan még nem tudnak eléggé, de a magyart már jócskán törik...
Viszont: Jancsi és Juliska testvérek. - ez meg így helyes.
"Kérdezz rá!" - mondják a nyelvtanárok. Ugye nem így kérdeznél:
"Hány templomaitok és kocsmáitok vannak?"
Remélem, nem indít vitát a bejegyzésünk; a "mindent szabad, amit bárki kiböffent" -elv hívei megkímélnek. Az általad elfogadhatónak ítélt szövegrészen kívül is marad még elég javítandó a cikkben...
Más: gondolj a mostan szó térhódítására a mostantól -formában. Kimúlt az ezentúl, a mától (kezdve, fogva), az ezután, a jövőben, stb.
Az utolsó mondat akkor lenne igaz, ha így szólna az idézet: "Itt található(...) a templom és a kocsma, amelyeket Lucia mama és fia üzemeltet. De mivel a (vonatkozó) névmás egyes számú, így csak az utolsóra, azaz a kocsmára vonatkozik.
....igazi drámai szoprán ? Szerintem, ezek a holgyek azok - Birgit Nilsson,Éva Marton, Ghena Dimitrova, Gina Cigna, Rosa Ponselle, Zinka Milanova .......
SZEGED: jó lenne végre nagyobb figyelemmel írni:
Azon kívül mind kettő iskolai tananyag,
A mi produkcióink két hétig bármikor elérhetőek, és több ezren nézik meg őket.
Itt található természetesen a templom és a kocsma, amelyet Lucia mama, is fia, Turiddu üzemeltet.*
...párja nem várta meg, felségül ment a fuvaros Alfióhoz.
Santuzza beárulja a Turiddut a megcsalt férjnek.
Santuzza viszont a Máthé Beáta első opera főszerepe.
...igazi drámai szoprán, amely nagyon ritka hangfaj.
Macagni egyfelvonásosa a hagyományoknak megfelelően
Ezt a darabot is, miként as Parasztbecsületet Pál Tamás vezényli.
Páfi Zoltán: Kököjszi és Bobojsza
* Irodalmi magyar nyelven ennek a mondatnak pontos értelme:
Itt ... az a templom és az a kocsma, amit - a többi templommal és kocsmával ellentétben - Lucia mama és fia üzemeltet.
Kijavították a Színház tavaly szeptemberben megrongálódott tetőszerkezetét.
Egy 60 éves Santuzza, Luciana D Intino, és milyen jo
raiplay.it/video/2020/03/Cavalleria-Rusticana-9cabcc24-15cf-4371-810b-39fee814285.html
Egy 60 éves Santuzza, Luciana D Intino, és milyen jo
raiplay.it/video/2020/03/Cavalleria-Rusticana-9cabcc24-15cf-4371-810b-39fee814285.html
"Járványközvetítés" találó és mulattató!
Kedves Héterő, a feliratozást mindnyájunk nevében nagyon köszönöm, igazán kedves öntől!
Azt hiszem, Horváth Zoltán készült arra az érvre,hogy "katolikus-keresztény világban (Sicilia !) azonban nincs olyan elvetemült férfiú, aki áldott állapotban lévő...", ugyanis nála a darab pont arról szólt, hogy Santuzza tudja, de nem tudja elmondani Turiddunak, mert nincs rá lehetősége...