461 Búbánat 2015-04-05 16:54:54 [Válasz erre: 460 Búbánat 2015-04-05 16:53:53]
Liszt a komponista, a zongoravirtuóz, karmester és pedagógus széleslátókörű író is volt. Hankiss János erre fekteti a hangsúlyt könyvében. (Liszt nagyobb tanulmányaiból kiragadott jelentős részletek mellett helyet kaptak a két kötetben a komponista rendkívül kiterjedt levelezésének gyöngyszemei is. A köteteket Hankiss két tanulmánya, valamint bőséges jegyzetanyag egészíti ki.)
Liszt a komponista, a zongoravirtuóz, karmester és pedagógus széleslátókörű író is volt. Hankiss János erre fekteti a hangsúlyt könyvében. (Liszt nagyobb tanulmányaiból kiragadott jelentős részletek mellett helyet kaptak a két kötetben a komponista rendkívül kiterjedt levelezésének gyöngyszemei is. A köteteket Hankiss két tanulmánya, valamint bőséges jegyzetanyag egészíti ki.)
460 Búbánat 2015-04-05 16:53:53 [Válasz erre: 458 smaragd 2015-04-05 06:58:40]
Nem tudom, ki fordította le az Útileveleket. Én László Zsigmond Az ifjú Liszt (1811-1839) című kötetéből, annak is az Irodalmi adalékok részéből másoltam ki ezt a Berliozhoz címzett levelet. Nincs feltüntetve a fordítója. Ugyancsak 1962-ben adta ki a Zeneműkiadó Hankiss János Liszt Ferenc válogatott írásai I-II. című munkáját, de ez a könyv nincs meg nekem. Elképzelhető, hogy az említett útibeszámoló abban a kötetben is megtalálható, és ott a fordító nevét nem felejtették le.
Nem tudom, ki fordította le az Útileveleket. Én László Zsigmond Az ifjú Liszt (1811-1839) című kötetéből, annak is az Irodalmi adalékok részéből másoltam ki ezt a Berliozhoz címzett levelet. Nincs feltüntetve a fordítója. Ugyancsak 1962-ben adta ki a Zeneműkiadó Hankiss János Liszt Ferenc válogatott írásai I-II. című munkáját, de ez a könyv nincs meg nekem. Elképzelhető, hogy az említett útibeszámoló abban a kötetben is megtalálható, és ott a fordító nevét nem felejtették le.
459 smaragd 2015-04-05 10:00:34 [Válasz erre: 458 smaragd 2015-04-05 06:58:40]
(Az Útilevelekre és fordítójára értettem ezt a mondatot.)
(Az Útilevelekre és fordítójára értettem ezt a mondatot.)
458 smaragd 2015-04-05 06:58:40 [Válasz erre: 457 Búbánat 2015-04-04 19:59:52]
Csodálatos érzés most Húsvét nyugalmában ezeket a nemes gondolatokat olvasni. Liszt írni is nagyszerűen tudott (egyik kedvencem a könyve),nem tudom ki fordította le magyarra, remek munka! Sok minden azóta is változatlan.... Kedves Búbánat, köszönöm, hogy fáradtál a beírással, tanulhatunk Liszt szavaiból!
Csodálatos érzés most Húsvét nyugalmában ezeket a nemes gondolatokat olvasni. Liszt írni is nagyszerűen tudott (egyik kedvencem a könyve),nem tudom ki fordította le magyarra, remek munka! Sok minden azóta is változatlan.... Kedves Búbánat, köszönöm, hogy fáradtál a beírással, tanulhatunk Liszt szavaiból!
457 Búbánat 2015-04-04 19:59:52
Liszt Ferenc HECTOR BERLIOZHOZ (Az Útilevelekből) "San Rossore, 1839. október 2-án Ha van hely a földön, hova el nem hatott a világi lárma – ha van magány, melyet hiú viszály s henye törtetés meg nem szentségtelenített; bizony nem más ez a hely, mint éppen az, honnan írok néked, nem más, mint az, hová visszavonultam, hogy végső üdvözletemmel búcsúzzam Itália térségeitől, még egyszer, utoljára élvezzem ez Istenáldotta ország kimondhatatlan szépségét. Elhagyva Pisát a Cascini-kapun át, és érintve a zöld mezőket, hol mintha csak valami varázshatalom emelt volna négy csodálatos emlékművet: a Katedrálist, a Baptisteriumot, a Campanilét és Campo Santo-t – hosszú, messzire nyúló, legelőkön átvágó fasoron át San Rossore erdejéhez ér az utas. Messze terjeszkednek a napfényben, mozgó kupolává egyesülve a fenyők, melyeken átzúg a tengeri szél e pompás erdőben, mely szakadatlan panasszal felel a lábainál elhaló hullám tompa mormolására. Dámvadak nyugtalan nyájai kóborolnak a napos, fövenyes tisztásokon, miközben öszvérek és bivalyok legelésznek békésen az illatos füvön vagy a favágótól hajszolva hurcolják magukkal százéves fák rablott ékességét. Alig kétszáz lépésnyire a parttól a berni fennsík kunyhóihoz hasonló, fából rótt magányos ház áll – az szolgál tanyámul. Lakói sehogy sem értik ötletemet, hogy éppen náluk keresek menedéket. A jó emberek nem ismerik azt a mélységes poézist, mely körüllengi őket, mit sem értenek a lapos, puszta part mögött lehanyatló nap varázsából, nem értik, miért leskel tekintetem a lángcsík alatt, mely átöleli a láthatárt, egyre csak ama szinte észrevehetetlen pont, Elba szigete felé. Itt San Rossoreban, hol egy hónapja a külvilággal való mindennemű kapcsolat nélkül éltem, itt esett meg, hogy valaki, aki tudja, mennyire becsüllek, hozzám juttatta augusztus 6-i leveledet. Ez a levél, telve egy világgal, melyben idegenné váltam, a legkülönösebb hatással fogott meg. Hirtelen úgy éreztem, mintha oly szférába vetődtem volna vissza, melyet önként hagytam el, és hová a körülmények hatalma fog visszahívni. Sejtem a csömört, a spleen-t, melyet közöny burka alá rejtesz; és ugyanúgy érzem, hogy az elválás nem változtatta meg kölcsönös viszonyunkat, s hogy testvétekként fogjuk egymást viszontlátni, mik azokban a napokban voltunk, melyeket emlékezetembe idézel – csak éppen, Berliozom, korosabban fogunk találkozni, sok-sok órával öregebben! A szív ama első türelmetlensége, a hódítás láza, mely mindent meghajlítani vagy megtörni vágyna, a művészet őrült szenvedélye, mely felháborodik, mert nem lel megértésre, az álomövezte ifjúság veszett erő-tékozlása – mindez visszavonhatatlanul elmúlt! Te időközben meghallottad a tapasztalás komor hangját; az emberekkel való érintkezés nem egy szigorú tanulsággal lepett meg; megtanultad fékezni erődet, és fáradságos ösvényen lassan haladni előre. Az ifjú művész, ki egykor oly büszkén és boldogan ereszkedett le az Appenineken, aki mindenkinek hadat üzent, ki nem hódolt múzsájának – ma töprengve és némán megvonul és harag nélkül szemléli a gondolattalan tömeget, mely ide-oda tévelyeg igaz és hamis közt, bálvány és Isten közt, művészet és művészkedés közt. Mint a földműves, ki a földbe szórja a magot, s azzal kunyhójába húzódik, időt hagyva a viharnak, te is a barázdába rejtetted gabonádat, s most bizalommal vársz az ég mosolyára, hogy megnövessze és megérlelje azt. Ami engem illet, kettőnk közül az ifjabbat, ki a világ folyását inkább megsejtettem, semmint tapasztaltam, s ki nem hivatott el egy magasztos sors dicső szenvedéseire – az én fejem felett sem vonultak el nyomtalanul az évek. A magányban nyelv rejtezik, mely hangosan szól azokhoz, akik figyelnek rá. Az ó-erdők a bölcsesség orákulumát hirdetik; San Rossore fenyői régtől fogva tudnak az emberek dőreségéről, s a dolgok elkerülhetetlen szükségszerűségéről. A legutóbb múlt két esztendő alatt sokat éltem egyedül, anélkül, hogy részt vettem volna abban, amit zenei zűrzavarnak neveznek. Hogy ne felejtsem el teljességgel mesterségemet, egy-egy itt meg ott adott hangversennyel tartottam fenn érintkezésemet a művészvilággal. Azután újból visszavonultam. Szememre veted, hogy keveset közöltem veled a zene itáliai helyzetéről; azonban több ok is indokolja hallgatásomat. A drámai zenén kívül, melyről a párizsi Olasz Színház tájékoztat a legjobban benneteket, nincs a jelenlegi zeneéletben egyáltalán semmi érdekes. Több izolált és elbátortalanodott művész, valamint néhány jelentős dilettáns fáradozása, kik alig voltak képesek nyélbeütni valamely szép műalkozást, mint páldául Haydn ’Teremtése’ előadását a firenzei Palazzo Vecchióban – ez volt minden, amire felhívhattam figyelmedet, és ezt meg is tettem.” (Innen folytatni fogom a levél további részének leközlését.)
Liszt Ferenc HECTOR BERLIOZHOZ (Az Útilevelekből) "San Rossore, 1839. október 2-án Ha van hely a földön, hova el nem hatott a világi lárma – ha van magány, melyet hiú viszály s henye törtetés meg nem szentségtelenített; bizony nem más ez a hely, mint éppen az, honnan írok néked, nem más, mint az, hová visszavonultam, hogy végső üdvözletemmel búcsúzzam Itália térségeitől, még egyszer, utoljára élvezzem ez Istenáldotta ország kimondhatatlan szépségét. Elhagyva Pisát a Cascini-kapun át, és érintve a zöld mezőket, hol mintha csak valami varázshatalom emelt volna négy csodálatos emlékművet: a Katedrálist, a Baptisteriumot, a Campanilét és Campo Santo-t – hosszú, messzire nyúló, legelőkön átvágó fasoron át San Rossore erdejéhez ér az utas. Messze terjeszkednek a napfényben, mozgó kupolává egyesülve a fenyők, melyeken átzúg a tengeri szél e pompás erdőben, mely szakadatlan panasszal felel a lábainál elhaló hullám tompa mormolására. Dámvadak nyugtalan nyájai kóborolnak a napos, fövenyes tisztásokon, miközben öszvérek és bivalyok legelésznek békésen az illatos füvön vagy a favágótól hajszolva hurcolják magukkal százéves fák rablott ékességét. Alig kétszáz lépésnyire a parttól a berni fennsík kunyhóihoz hasonló, fából rótt magányos ház áll – az szolgál tanyámul. Lakói sehogy sem értik ötletemet, hogy éppen náluk keresek menedéket. A jó emberek nem ismerik azt a mélységes poézist, mely körüllengi őket, mit sem értenek a lapos, puszta part mögött lehanyatló nap varázsából, nem értik, miért leskel tekintetem a lángcsík alatt, mely átöleli a láthatárt, egyre csak ama szinte észrevehetetlen pont, Elba szigete felé. Itt San Rossoreban, hol egy hónapja a külvilággal való mindennemű kapcsolat nélkül éltem, itt esett meg, hogy valaki, aki tudja, mennyire becsüllek, hozzám juttatta augusztus 6-i leveledet. Ez a levél, telve egy világgal, melyben idegenné váltam, a legkülönösebb hatással fogott meg. Hirtelen úgy éreztem, mintha oly szférába vetődtem volna vissza, melyet önként hagytam el, és hová a körülmények hatalma fog visszahívni. Sejtem a csömört, a spleen-t, melyet közöny burka alá rejtesz; és ugyanúgy érzem, hogy az elválás nem változtatta meg kölcsönös viszonyunkat, s hogy testvétekként fogjuk egymást viszontlátni, mik azokban a napokban voltunk, melyeket emlékezetembe idézel – csak éppen, Berliozom, korosabban fogunk találkozni, sok-sok órával öregebben! A szív ama első türelmetlensége, a hódítás láza, mely mindent meghajlítani vagy megtörni vágyna, a művészet őrült szenvedélye, mely felháborodik, mert nem lel megértésre, az álomövezte ifjúság veszett erő-tékozlása – mindez visszavonhatatlanul elmúlt! Te időközben meghallottad a tapasztalás komor hangját; az emberekkel való érintkezés nem egy szigorú tanulsággal lepett meg; megtanultad fékezni erődet, és fáradságos ösvényen lassan haladni előre. Az ifjú művész, ki egykor oly büszkén és boldogan ereszkedett le az Appenineken, aki mindenkinek hadat üzent, ki nem hódolt múzsájának – ma töprengve és némán megvonul és harag nélkül szemléli a gondolattalan tömeget, mely ide-oda tévelyeg igaz és hamis közt, bálvány és Isten közt, művészet és művészkedés közt. Mint a földműves, ki a földbe szórja a magot, s azzal kunyhójába húzódik, időt hagyva a viharnak, te is a barázdába rejtetted gabonádat, s most bizalommal vársz az ég mosolyára, hogy megnövessze és megérlelje azt. Ami engem illet, kettőnk közül az ifjabbat, ki a világ folyását inkább megsejtettem, semmint tapasztaltam, s ki nem hivatott el egy magasztos sors dicső szenvedéseire – az én fejem felett sem vonultak el nyomtalanul az évek. A magányban nyelv rejtezik, mely hangosan szól azokhoz, akik figyelnek rá. Az ó-erdők a bölcsesség orákulumát hirdetik; San Rossore fenyői régtől fogva tudnak az emberek dőreségéről, s a dolgok elkerülhetetlen szükségszerűségéről. A legutóbb múlt két esztendő alatt sokat éltem egyedül, anélkül, hogy részt vettem volna abban, amit zenei zűrzavarnak neveznek. Hogy ne felejtsem el teljességgel mesterségemet, egy-egy itt meg ott adott hangversennyel tartottam fenn érintkezésemet a művészvilággal. Azután újból visszavonultam. Szememre veted, hogy keveset közöltem veled a zene itáliai helyzetéről; azonban több ok is indokolja hallgatásomat. A drámai zenén kívül, melyről a párizsi Olasz Színház tájékoztat a legjobban benneteket, nincs a jelenlegi zeneéletben egyáltalán semmi érdekes. Több izolált és elbátortalanodott művész, valamint néhány jelentős dilettáns fáradozása, kik alig voltak képesek nyélbeütni valamely szép műalkozást, mint páldául Haydn ’Teremtése’ előadását a firenzei Palazzo Vecchióban – ez volt minden, amire felhívhattam figyelmedet, és ezt meg is tettem.” (Innen folytatni fogom a levél további részének leközlését.)
456 Búbánat 2015-04-03 14:36:15 [Válasz erre: 455 smaragd 2015-04-03 14:28:58]
Akkor kell leütni íziben, ha előtted van...
Akkor kell leütni íziben, ha előtted van...
455 smaragd 2015-04-03 14:28:58 [Válasz erre: 454 Búbánat 2015-04-03 13:10:07]
Bocs,hogy "beleszólok",de nekem tetszett, hogy csendben lecsaptál rá.
Bocs,hogy "beleszólok",de nekem tetszett, hogy csendben lecsaptál rá.
454 Búbánat 2015-04-03 13:10:07 [Válasz erre: 452 macskás 2015-04-02 23:07:34]
Kissé bánt, hogy megelőztelek ezzel...
Kissé bánt, hogy megelőztelek ezzel...
453 smaragd 2015-04-03 06:57:47 [Válasz erre: 447 musicus2 2015-04-02 12:13:56]
Varázslatos! Köszönöm szépen. A tegnapi Rossini-előadás után érdekes összehasonlítani az eredeti dallamot, amit Liszt indulószerűen kiemel és többször felmutat - egyszer szinte gyászindulóként - átiratában, amely jellegzetes, felismerhető Liszt művé alakult. Frederic Lamond előadásában, aki még személyes kapcsolatban volt Liszttel megrendítő hallani és felismerni a Falk könyvben ismertetett új "technikai és kifejezőeszközök"-et, Liszt "kivételes és egydülálló pianisztikus tehetségét" valamint a súlytechnikát, amelynek "Liszt és Chopin voltak a megalapítói." Erről az átiratról, Frederic Lamond előadásában tanulmányt is lehetne írni. Nem tudom, hogy a mai zongoraművészek a fentiek szerint játszanak-e. Gyermekkoromban magas fokon hallottam Liszt zongoratechnikai újításai és a súlytechnika szerinti játékmódot. Falk könyvéből értettem meg az elméleti részét és Frederic Lamond előadásában hallottam az eredeti szerinti előadásmódot.
Varázslatos! Köszönöm szépen. A tegnapi Rossini-előadás után érdekes összehasonlítani az eredeti dallamot, amit Liszt indulószerűen kiemel és többször felmutat - egyszer szinte gyászindulóként - átiratában, amely jellegzetes, felismerhető Liszt művé alakult. Frederic Lamond előadásában, aki még személyes kapcsolatban volt Liszttel megrendítő hallani és felismerni a Falk könyvben ismertetett új "technikai és kifejezőeszközök"-et, Liszt "kivételes és egydülálló pianisztikus tehetségét" valamint a súlytechnikát, amelynek "Liszt és Chopin voltak a megalapítói." Erről az átiratról, Frederic Lamond előadásában tanulmányt is lehetne írni. Nem tudom, hogy a mai zongoraművészek a fentiek szerint játszanak-e. Gyermekkoromban magas fokon hallottam Liszt zongoratechnikai újításai és a súlytechnika szerinti játékmódot. Falk könyvéből értettem meg az elméleti részét és Frederic Lamond előadásában hallottam az eredeti szerinti előadásmódot.
451 Ardelao 2015-04-02 21:55:41 [Válasz erre: 439 Búbánat 2015-04-02 10:07:16]
Jaj de jó kedves Búbánat, hogy ezt a filmet megtaláltad és ide betetted. Köszönjük !
Jaj de jó kedves Búbánat, hogy ezt a filmet megtaláltad és ide betetted. Köszönjük !
450 Búbánat 2015-04-02 12:55:09
Majd beírom ide a fiatal Liszt hosszú levelét, amit Berlioznak válaszul írt Olaszországi tartózkodása alatt: San Rossore, 1839. október 2-án (Az Útilevelekből)
Majd beírom ide a fiatal Liszt hosszú levelét, amit Berlioznak válaszul írt Olaszországi tartózkodása alatt: San Rossore, 1839. október 2-án (Az Útilevelekből)
449 smaragd 2015-04-02 12:37:02 [Válasz erre: 445 musicus2 2015-04-02 12:11:28]
:-) Így érzem én is. A fúvóshangszer és orgona is "telitalálat".
:-) Így érzem én is. A fúvóshangszer és orgona is "telitalálat".
448 smaragd 2015-04-02 12:33:50 [Válasz erre: 443 Búbánat 2015-04-02 11:53:32]
(Akkor jó, én is rá gondoltam.Addig nyusziztunk, míg bejött a 444!)
(Akkor jó, én is rá gondoltam.Addig nyusziztunk, míg bejött a 444!)
447 musicus2 2015-04-02 12:13:56 [Válasz erre: 445 musicus2 2015-04-02 12:11:28]
[url]https://www.youtube.com/watch?v=LyDguzl-q0s;Cujus animam - Frederic Lamond[/url]
[url]https://www.youtube.com/watch?v=LyDguzl-q0s;Cujus animam - Frederic Lamond[/url]
446 musicus2 2015-04-02 12:13:03 [Válasz erre: 445 musicus2 2015-04-02 12:11:28]
[url]https://www.youtube.com/watch?v=LyDguzl-q0sCujus animam - Frederic Lamond[/url]
[url]https://www.youtube.com/watch?v=LyDguzl-q0sCujus animam - Frederic Lamond[/url]
445 musicus2 2015-04-02 12:11:28 [Válasz erre: 438 smaragd 2015-04-02 05:50:23]
A Cujus animam Liszt átirata egy Liszt tanítvány interpretációjában. Ez az átirat ebben az előadásban (a zenetörténet egyik legjobb Beethoven játékosának előadásában) valamit megsejtet Liszt előadásmódjából és a zenéhez való viszonyáról... Minden érthető, világos, mélységesen zenei, - és hozzátesz valami többletet az eredetihez.
A Cujus animam Liszt átirata egy Liszt tanítvány interpretációjában. Ez az átirat ebben az előadásban (a zenetörténet egyik legjobb Beethoven játékosának előadásában) valamit megsejtet Liszt előadásmódjából és a zenéhez való viszonyáról... Minden érthető, világos, mélységesen zenei, - és hozzátesz valami többletet az eredetihez.
444 Búbánat 2015-04-02 12:06:22
444
444
443 Búbánat 2015-04-02 11:53:32 [Válasz erre: 442 smaragd 2015-04-02 11:45:23]
Én ugyan semmi rosszallni valót nem találok ebben az aranyos kis (húsvéti) nyuszikában...
Én ugyan semmi rosszallni valót nem találok ebben az aranyos kis (húsvéti) nyuszikában...
442 smaragd 2015-04-02 11:45:23 [Válasz erre: 441 Búbánat 2015-04-02 11:10:14]
Ezer bocs, utólag kapcsoltam, nem szándékoztam félreértést okozni. (Volt egy másik nyuszika a Rossini fórumban,899 :-).)
Ezer bocs, utólag kapcsoltam, nem szándékoztam félreértést okozni. (Volt egy másik nyuszika a Rossini fórumban,899 :-).)
441 Búbánat 2015-04-02 11:10:14 [Válasz erre: 440 smaragd 2015-04-02 11:00:54]
Szívesen veszem itt a "nyuszika" szerepét...
Szívesen veszem itt a "nyuszika" szerepét...
440 smaragd 2015-04-02 11:00:54 [Válasz erre: 439 Búbánat 2015-04-02 10:07:16]
Ez az!!! Millió hála és köszönet! Milyen ügyes vagy! Mégis hozott nekem még meglepetést a nyuszika... (...pedig a címére nem emlékeztem pontosan)
Ez az!!! Millió hála és köszönet! Milyen ügyes vagy! Mégis hozott nekem még meglepetést a nyuszika... (...pedig a címére nem emlékeztem pontosan)
439 Búbánat 2015-04-02 10:07:16 [Válasz erre: 438 smaragd 2015-04-02 05:50:23]
[url] https://www.youtube.com/watch?v=YwGPxxYoG5o; Liszt: Szerelmi álmok – Magyar-német-osztrák játékfilm - 1935 [/url] Szereplők: • Táray Ferenc (Liszt Ferenc) • Z. Molnár László (Gróf Duday) • Báthory Giza (Madelaine a felesége) • Sulyok Mária (Mária a lánya) • Zala Karola (Mária nagymamája) • Földessy Géza (Eötvös Kálmán báró) • Pethes Sándor (Spiridon Liszt mindenes) • Gózon Gyula (Kovács János) • Ráthonyi Ákos (tanítvány) Rendezte: Heinz Hille Írta: • Heinz Hille • Lándor Tivadar Operatőr: Eiben István Zeneszerző: • Ernst Buder • Liszt Ferenc • Richard Wagner Időtartam: 90 perc Duday Mária grófnő báró Eötvös Péter menyasszonya. De amikor találkozik Liszt Ferenccel, házasság helyett inkább Weimarba megy, hogy a tanítványa lehessen. Ott hamarosan beleszeret Liszt kedvenc tanítványába, Franz Wendlandba. A féltékeny báró nem képes elviselni menyasszonya elvesztését és párbajra hívja ki az ifjú zongoristát... A filmből az akkori idők szokása szerint német verzió is készült. A magyar verziót a Filmintézet felújította.
[url] https://www.youtube.com/watch?v=YwGPxxYoG5o; Liszt: Szerelmi álmok – Magyar-német-osztrák játékfilm - 1935 [/url] Szereplők: • Táray Ferenc (Liszt Ferenc) • Z. Molnár László (Gróf Duday) • Báthory Giza (Madelaine a felesége) • Sulyok Mária (Mária a lánya) • Zala Karola (Mária nagymamája) • Földessy Géza (Eötvös Kálmán báró) • Pethes Sándor (Spiridon Liszt mindenes) • Gózon Gyula (Kovács János) • Ráthonyi Ákos (tanítvány) Rendezte: Heinz Hille Írta: • Heinz Hille • Lándor Tivadar Operatőr: Eiben István Zeneszerző: • Ernst Buder • Liszt Ferenc • Richard Wagner Időtartam: 90 perc Duday Mária grófnő báró Eötvös Péter menyasszonya. De amikor találkozik Liszt Ferenccel, házasság helyett inkább Weimarba megy, hogy a tanítványa lehessen. Ott hamarosan beleszeret Liszt kedvenc tanítványába, Franz Wendlandba. A féltékeny báró nem képes elviselni menyasszonya elvesztését és párbajra hívja ki az ifjú zongoristát... A filmből az akkori idők szokása szerint német verzió is készült. A magyar verziót a Filmintézet felújította.
438 smaragd 2015-04-02 05:50:23 [Válasz erre: 437 Búbánat 2015-04-02 01:04:34]
Köszönöm! Okos ember. Egy egész - csodálatos - életet is lehetne a Liszt-életmű kutatásának szentelni. Tegnap este még 3x meghallgattam a belinkelt Rossini ária átiratot...:-) Ez rövid részlet is mennyi boldogságot ad! Elképzeltem, hogy Liszt zongorázik nekem.... Nemrég ment a Dunán az 1935-körüli magyar Liszt-film. Az idős Lisztről szól és magyar tanítványáról, aki beleszeret.A film címe:Liszt. Jó lenne ide belinkelni, a fórumba,ha szabad és ha valaki ide tudja varázsolni :-). (A Liszt-évből egyéb elfoglaltságaim miatt teljesen kimaradtam.)
Köszönöm! Okos ember. Egy egész - csodálatos - életet is lehetne a Liszt-életmű kutatásának szentelni. Tegnap este még 3x meghallgattam a belinkelt Rossini ária átiratot...:-) Ez rövid részlet is mennyi boldogságot ad! Elképzeltem, hogy Liszt zongorázik nekem.... Nemrég ment a Dunán az 1935-körüli magyar Liszt-film. Az idős Lisztről szól és magyar tanítványáról, aki beleszeret.A film címe:Liszt. Jó lenne ide belinkelni, a fórumba,ha szabad és ha valaki ide tudja varázsolni :-). (A Liszt-évből egyéb elfoglaltságaim miatt teljesen kimaradtam.)
437 Búbánat 2015-04-02 01:04:34
Egy régebbi cikk: interjú Alan Walker neves Liszt-kutatóval [url] http://fidelio.hu/klasszikus/interju/alan_walker_liszteletrajzot_irni_olyan_mint_egyetlen_fenysugarral_belevilagitani_a_vaksotetbe; "Liszt-életrajzot írni olyan, mint egyetlen fénysugárral belevilágítani a vaksötétbe" [/url] • Fidelio.hu, 2011. július 1. - • Végh Dániel - "Zenetörténész, rádiós szerkesztő, egyetemi tanár, de mindenekelőtt Liszt-kutató: Alan Walker mindent tud Liszt Ferencről, és ismereteinek jelentős részét meg is osztotta a világgal lebilincselő életrajzi könyveiben. A Liszt-év alkalmából több évtizednyi kutatómunkájának tapasztalatairól és személyes élményeiről kérdeztük."
Egy régebbi cikk: interjú Alan Walker neves Liszt-kutatóval [url] http://fidelio.hu/klasszikus/interju/alan_walker_liszteletrajzot_irni_olyan_mint_egyetlen_fenysugarral_belevilagitani_a_vaksotetbe; "Liszt-életrajzot írni olyan, mint egyetlen fénysugárral belevilágítani a vaksötétbe" [/url] • Fidelio.hu, 2011. július 1. - • Végh Dániel - "Zenetörténész, rádiós szerkesztő, egyetemi tanár, de mindenekelőtt Liszt-kutató: Alan Walker mindent tud Liszt Ferencről, és ismereteinek jelentős részét meg is osztotta a világgal lebilincselő életrajzi könyveiben. A Liszt-év alkalmából több évtizednyi kutatómunkájának tapasztalatairól és személyes élményeiről kérdeztük."
436 smaragd 2015-03-31 20:14:10
"A virtuóz-stílus legigazibb érvényesülési területe az átiratok és fantáziák, valamint a rögtönzések világában szélesedett ki a legnagyobb mértékben. Az operafantáziákat legtöbbször máshogy játszotta, mint amikép azokat leírta....Ő nemcsak zongoraművész, hanem alkotó is volt, aki ezeket a fantáziákat legszívesebben csak improvizálta, rögtönözte volna, ha a kiadók nem könyörögnek a kiadáshoz szükséges leírt kottafejekért." Falk Géza: Liszt Breviárium (1936)
"A virtuóz-stílus legigazibb érvényesülési területe az átiratok és fantáziák, valamint a rögtönzések világában szélesedett ki a legnagyobb mértékben. Az operafantáziákat legtöbbször máshogy játszotta, mint amikép azokat leírta....Ő nemcsak zongoraművész, hanem alkotó is volt, aki ezeket a fantáziákat legszívesebben csak improvizálta, rögtönözte volna, ha a kiadók nem könyörögnek a kiadáshoz szükséges leírt kottafejekért." Falk Géza: Liszt Breviárium (1936)
435 Búbánat 2015-03-31 17:26:34
Rossini Stabat materének Cujus animam-áriájából Liszt is készített átiratot, kettőt is (áthoztam a Rossini- topicból – 907. sorszám): 1.) [url] http://www.musicalion.com/es/scores/partituras/102/franz-liszt/19777/aria-cuius-animam-for-trombone-and-organ; Franz Liszt: Aria "Cuius animam" for Trombone and Organ [/url] (5:20 perc) 2. ) Ugyanezen a linkről lentebb videót is találunk: A Cuius animam-ária Liszt zongorára komponált változata (7:43 perc) Franz Listz - Cujus animam Fantasy - Marco Cadario F. Liszt - Fantasy on "Cujus Animam" from Rossini 's Stabat Mater. Marco Cadario on Bechstein piano 1914 Rännerslov (Sweden), April 17, 2010.
Rossini Stabat materének Cujus animam-áriájából Liszt is készített átiratot, kettőt is (áthoztam a Rossini- topicból – 907. sorszám): 1.) [url] http://www.musicalion.com/es/scores/partituras/102/franz-liszt/19777/aria-cuius-animam-for-trombone-and-organ; Franz Liszt: Aria "Cuius animam" for Trombone and Organ [/url] (5:20 perc) 2. ) Ugyanezen a linkről lentebb videót is találunk: A Cuius animam-ária Liszt zongorára komponált változata (7:43 perc) Franz Listz - Cujus animam Fantasy - Marco Cadario F. Liszt - Fantasy on "Cujus Animam" from Rossini 's Stabat Mater. Marco Cadario on Bechstein piano 1914 Rännerslov (Sweden), April 17, 2010.
434 Búbánat 2015-03-29 19:02:10 [Válasz erre: 432 takatsa 2015-03-29 18:19:10]
"A siker és csillogás mögött egy sok szempontból tragikus sors rejtőzött, önzetlen segítőkészsége és lánya rideg szeretetlensége együttesen okozta méltatlan halálát." - Ez az! Így igaz!
"A siker és csillogás mögött egy sok szempontból tragikus sors rejtőzött, önzetlen segítőkészsége és lánya rideg szeretetlensége együttesen okozta méltatlan halálát." - Ez az! Így igaz!
433 Ardelao 2015-03-29 18:50:15 [Válasz erre: 432 takatsa 2015-03-29 18:19:10]
Teljesen egyetértek Veled ! A filmsorozatnál el-tudnék képzelni egy jobb, hitelesebb alkotást.
Teljesen egyetértek Veled ! A filmsorozatnál el-tudnék képzelni egy jobb, hitelesebb alkotást.
432 takatsa 2015-03-29 18:19:10 [Válasz erre: 431 Ardelao 2015-03-29 17:07:02]
Igen, Liszt egy csodálatos ember volt, és mekkora zenész! Sokan csak mint excentrikus, ördögi zongoristát ismerik és zongoradarabjai mellett úgy-ahogy szimfonikus műveit. Pedig Liszt ennél sokkal több volt, pl. az egyházi zene terén is kimagaslót alkotott, oratóriumai egyedülállóak, bachi, handeli minőségűek. És ott vannak a csodálatos dalok, s folytatni lehet még sokáig ezt a sort. Liszt egy igazi hús-vér, reneszánsz ember volt, személyiségében a zenei zsenialitás mellett megfért hit és kétség, erő és gyengeség, bűn és erény. A siker és csillogás mögött egy sok szempontból tragikus sors rejtőzött, önzetlen segítőkészsége és lánya rideg szeretetlensége együttesen okozta méltatlan halálát. Én jobban örülnék, ha nem a régi filmsorozatot ismételnék meg, hanem készülne róla egy újabb, művészibb, autentikusabb, igazabb filmalkotás.
Igen, Liszt egy csodálatos ember volt, és mekkora zenész! Sokan csak mint excentrikus, ördögi zongoristát ismerik és zongoradarabjai mellett úgy-ahogy szimfonikus műveit. Pedig Liszt ennél sokkal több volt, pl. az egyházi zene terén is kimagaslót alkotott, oratóriumai egyedülállóak, bachi, handeli minőségűek. És ott vannak a csodálatos dalok, s folytatni lehet még sokáig ezt a sort. Liszt egy igazi hús-vér, reneszánsz ember volt, személyiségében a zenei zsenialitás mellett megfért hit és kétség, erő és gyengeség, bűn és erény. A siker és csillogás mögött egy sok szempontból tragikus sors rejtőzött, önzetlen segítőkészsége és lánya rideg szeretetlensége együttesen okozta méltatlan halálát. Én jobban örülnék, ha nem a régi filmsorozatot ismételnék meg, hanem készülne róla egy újabb, művészibb, autentikusabb, igazabb filmalkotás.
431 Ardelao 2015-03-29 17:07:02 [Válasz erre: 430 smaragd 2015-03-29 08:13:36]
Liszt Ferenc egész élete során sok jót tett mindenkivel. Teljesen önzetlenül segitett másokon. Rá is nagy büszkeséggel tekinthetünk. Nevét is nagy tisztelettel kell kimondani. Sajnos, sokan nem is tudják, hogy ilyen ember, sem előtte, sem utána nem volt. Weimarban és a Bp-i lakásán kiállitott személyes tárgyait megérintve olyan érzésem volt, örülhettem, hogy megadatott, hozzáérhettem zongorájához, íróasztalához. Megérinthettem azt az orgonát, amelyen a Fóti templomban játszott. Hosszú percekig álltam a meghatottságtól. Nekem Liszt Ferenc az emberi nagyság példaképe. Még Verdi nagyságát tudom így elképzelni. Liszt szerénysége is páratlan volt. Mindig azt mondogatta, hogy „ elődeim alázatos tanítványa vagyok.”
Liszt Ferenc egész élete során sok jót tett mindenkivel. Teljesen önzetlenül segitett másokon. Rá is nagy büszkeséggel tekinthetünk. Nevét is nagy tisztelettel kell kimondani. Sajnos, sokan nem is tudják, hogy ilyen ember, sem előtte, sem utána nem volt. Weimarban és a Bp-i lakásán kiállitott személyes tárgyait megérintve olyan érzésem volt, örülhettem, hogy megadatott, hozzáérhettem zongorájához, íróasztalához. Megérinthettem azt az orgonát, amelyen a Fóti templomban játszott. Hosszú percekig álltam a meghatottságtól. Nekem Liszt Ferenc az emberi nagyság példaképe. Még Verdi nagyságát tudom így elképzelni. Liszt szerénysége is páratlan volt. Mindig azt mondogatta, hogy „ elődeim alázatos tanítványa vagyok.”
430 smaragd 2015-03-29 08:13:36 [Válasz erre: 390 Búbánat 2013-05-18 19:44:07]
Most lapoztam át először ezt a fórumot, eddig csak címe szépségében gyönyörködtem. Ide írok egy idézetet Falk Géza: Liszt Breviárium(1936) könyvéből (amiről azt hiszem eddig nem esett említés): "Wagner, Berlioz,Schumann,Brahms nehezen népszerűsíthető műveit, valamint a saját alkotásait töretlen hittel, fáradságot nem ismerő munkával és győzni tudó lelkesítő erővel vitte diadalra. A kis Weimar zenei központ és követésre méltó példa lett."
Most lapoztam át először ezt a fórumot, eddig csak címe szépségében gyönyörködtem. Ide írok egy idézetet Falk Géza: Liszt Breviárium(1936) könyvéből (amiről azt hiszem eddig nem esett említés): "Wagner, Berlioz,Schumann,Brahms nehezen népszerűsíthető műveit, valamint a saját alkotásait töretlen hittel, fáradságot nem ismerő munkával és győzni tudó lelkesítő erővel vitte diadalra. A kis Weimar zenei központ és követésre méltó példa lett."
429 Búbánat 2015-01-07 13:19:58
A Duna televízióban mától ismét láthatjuk a Liszt Ferenc életéről készített 16 részes filmsorozatot. (1, rész: ma 14.35 – 15.05) Liszt Ferenc színes, magyar-német-olasz-francia-angol tévéfilmsorozat, 1982 Rendező: Szinetár Miklós Forgatókönyvíró: Maróti Lajos Operatőr: Kende János Szereplők: Hegedűs D. Géza (ifj. Liszt Ferenc) Darvas Iván (id. Liszt Ferenc) Marschek Gabriella (Carolyne Wittgenstein) Sinkó László (Liszt Ádám) Andrea Bürgin (Marie D'Agoult) Tordai Teri (Olga Meyendorf) Gálffi László (Chopin) Venczel Vera (Anna, Liszt Ádám felesége) Pap Vera (Anna) Székhelyi József (Berlioz) Bartal Zsuzsa (Lilline) Usztics Mátyás (Spiridion) Szabó Sándor (Saint-Crique gróf) Kenderesi Tibor (Cherubini) Eszenyi Enikő (Olga Janina) Hans Wolfgang Zeiger Bálint György Láng József Kun Vilmos Temessy Hédi „A Magyar Televízió 1982-ben készült parádés szereposztású, 16 epizódból álló sorozata részletesen mutatja be minden idők egyik legnagyobb tehetségű zeneszerzőjének kivételes életét, az őt övező intrikák, ármányok, rajongói szeretetének és szerelme beteljesülésének szövevényét. „
A Duna televízióban mától ismét láthatjuk a Liszt Ferenc életéről készített 16 részes filmsorozatot. (1, rész: ma 14.35 – 15.05) Liszt Ferenc színes, magyar-német-olasz-francia-angol tévéfilmsorozat, 1982 Rendező: Szinetár Miklós Forgatókönyvíró: Maróti Lajos Operatőr: Kende János Szereplők: Hegedűs D. Géza (ifj. Liszt Ferenc) Darvas Iván (id. Liszt Ferenc) Marschek Gabriella (Carolyne Wittgenstein) Sinkó László (Liszt Ádám) Andrea Bürgin (Marie D'Agoult) Tordai Teri (Olga Meyendorf) Gálffi László (Chopin) Venczel Vera (Anna, Liszt Ádám felesége) Pap Vera (Anna) Székhelyi József (Berlioz) Bartal Zsuzsa (Lilline) Usztics Mátyás (Spiridion) Szabó Sándor (Saint-Crique gróf) Kenderesi Tibor (Cherubini) Eszenyi Enikő (Olga Janina) Hans Wolfgang Zeiger Bálint György Láng József Kun Vilmos Temessy Hédi „A Magyar Televízió 1982-ben készült parádés szereposztású, 16 epizódból álló sorozata részletesen mutatja be minden idők egyik legnagyobb tehetségű zeneszerzőjének kivételes életét, az őt övező intrikák, ármányok, rajongói szeretetének és szerelme beteljesülésének szövevényét. „
428 tollnok 2014-12-28 19:27:52
[url]http://shopline.hu/product/home!execute.action?_v=Alan_szerk_Walker_Liszt_Ferenc_utolso_napjai&id=64852&type=22;A Liszt Ferenc utolsó napjai könyv még néhány napid ezer forint a bookline-on![/url]
[url]http://shopline.hu/product/home!execute.action?_v=Alan_szerk_Walker_Liszt_Ferenc_utolso_napjai&id=64852&type=22;A Liszt Ferenc utolsó napjai könyv még néhány napid ezer forint a bookline-on![/url]
427 Búbánat 2014-12-25 13:07:56
Ma éjjel a Duna Televízió sugározza felvételről: 2014. december 25. csütörtök 22:50 - 01:30 Liszt Ferenc: Krisztus - oratórium három részben (2008) (160 perc) „Karácsonyi oratórium Vízkereszt után Szenvedés és feltámadás A Magyar Bibliatársulat kezdeményezésére a katolikus, a református és az evangélikus egyház a 2008. esztendőt a Biblia évének nyilvánította. A debreceni Csokonai Színház egy nagyszabású zenei-színházi eseménnyel kapcsolódott a jeles év eseményeihez. Liszt Ferenc: Krisztus című oratóriuma Advent utolsó vasárnapján szólalt meg a színház nagyszínpadán. A teljes Krisztus oratóriumot eddig nagyon ritkán lehetett élőben látni-hallani. Ennek egyik oka, hogy a tizennégy tételes mű csaknem háromórás. Komoly gyakorlati nehézségeket okoz zenei apparátusának felállítása is. Tisztán nagyzenekari tételek váltakoznak benne ugyanis kórusra, szólistákra és zenekarra, csak szólóra és zenekarra, illetve orgonakíséretes kórusra írott számokkal. Liszt húsz évig dolgozott az oratóriumon, melyet élete egyik főművének tekintett, és melynek első bemutatója 1873-ban volt a weimari Herder-templomban a szerző vezényletével. A Csokonai Színház méltó vizuális keretet adott a műnek. A közönség attól a pillanattól kezdve, hogy átlépte a színház kapuját, összefüggő rituális térbe került. Az est során a Csokonai Színház és a beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház kiváló színészei által előadott koreográfiák, látványos díszlet, vetített álló- és mozgóképek, valamint különleges fény- és pirotechnikai hatások segítették az elmélyülést, és adtak korszerű olvasatot az örök történetnek." Szereplők: • Ráckevei Anna • Kántor Katalin • Újhelyi Kinga • Ivaskovics Viktor • Kiss Gergely Máté • Kozma András • Krémer Sándor • Kristán Attila • Szabó Imre Közreműködők: Debreceni Filharmonikus Zenekar a Csokonai Színház Kórusa Karigazgató: Pálinkás Péter Kodály Kórus, Debrecen Karigazgató: Ella István Cantemus Gyermekkar, Nyíregyháza Karigazgató: Szabó Dénes Vezényel: Kocsár Balázs Díszlettervező: Bátonyi György Jelmeztervező: Libor Katalin Az előadás és a televíziós változat rendezője a televíziós és játékfilmjeiről ismert Mispál Attila, koreográfusa Gemza Péter, aki a világhírű Nagy József Társulat meghatározó tagja Operatőr: Horváth Adrienne
Ma éjjel a Duna Televízió sugározza felvételről: 2014. december 25. csütörtök 22:50 - 01:30 Liszt Ferenc: Krisztus - oratórium három részben (2008) (160 perc) „Karácsonyi oratórium Vízkereszt után Szenvedés és feltámadás A Magyar Bibliatársulat kezdeményezésére a katolikus, a református és az evangélikus egyház a 2008. esztendőt a Biblia évének nyilvánította. A debreceni Csokonai Színház egy nagyszabású zenei-színházi eseménnyel kapcsolódott a jeles év eseményeihez. Liszt Ferenc: Krisztus című oratóriuma Advent utolsó vasárnapján szólalt meg a színház nagyszínpadán. A teljes Krisztus oratóriumot eddig nagyon ritkán lehetett élőben látni-hallani. Ennek egyik oka, hogy a tizennégy tételes mű csaknem háromórás. Komoly gyakorlati nehézségeket okoz zenei apparátusának felállítása is. Tisztán nagyzenekari tételek váltakoznak benne ugyanis kórusra, szólistákra és zenekarra, csak szólóra és zenekarra, illetve orgonakíséretes kórusra írott számokkal. Liszt húsz évig dolgozott az oratóriumon, melyet élete egyik főművének tekintett, és melynek első bemutatója 1873-ban volt a weimari Herder-templomban a szerző vezényletével. A Csokonai Színház méltó vizuális keretet adott a műnek. A közönség attól a pillanattól kezdve, hogy átlépte a színház kapuját, összefüggő rituális térbe került. Az est során a Csokonai Színház és a beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház kiváló színészei által előadott koreográfiák, látványos díszlet, vetített álló- és mozgóképek, valamint különleges fény- és pirotechnikai hatások segítették az elmélyülést, és adtak korszerű olvasatot az örök történetnek." Szereplők: • Ráckevei Anna • Kántor Katalin • Újhelyi Kinga • Ivaskovics Viktor • Kiss Gergely Máté • Kozma András • Krémer Sándor • Kristán Attila • Szabó Imre Közreműködők: Debreceni Filharmonikus Zenekar a Csokonai Színház Kórusa Karigazgató: Pálinkás Péter Kodály Kórus, Debrecen Karigazgató: Ella István Cantemus Gyermekkar, Nyíregyháza Karigazgató: Szabó Dénes Vezényel: Kocsár Balázs Díszlettervező: Bátonyi György Jelmeztervező: Libor Katalin Az előadás és a televíziós változat rendezője a televíziós és játékfilmjeiről ismert Mispál Attila, koreográfusa Gemza Péter, aki a világhírű Nagy József Társulat meghatározó tagja Operatőr: Horváth Adrienne
426 Búbánat 2014-12-24 09:28:15
Éjjel is hallgathatunk Lisztet a rádióban: 23.03 – 23.23 Király Csaba Liszt Ferenc műveket zongorázik 1. Pápai himnusz 2. Ave Maria 3. Karácsonyi dal 4. Pastorale 5. Weimari népdal No. 1., (Régi Zeneakadémia, 2003. december 20. - részletek)
Éjjel is hallgathatunk Lisztet a rádióban: 23.03 – 23.23 Király Csaba Liszt Ferenc műveket zongorázik 1. Pápai himnusz 2. Ave Maria 3. Karácsonyi dal 4. Pastorale 5. Weimari népdal No. 1., (Régi Zeneakadémia, 2003. december 20. - részletek)
425 Búbánat 2014-12-24 09:27:46
Ma délben a Bartók Rádió műsorán szerepel: 12.05 – 13.16. Liszt: Krisztus oratórium - I. rész (Karácsonyi oratórium) Előadók: Váradi Zita – szoprán Fassang László - orgona az MR Szimfonikusok, az MR Énekkar (karigazgató: Pad Zoltán) és az MR Gyermekkórus (vezető karnagy: Matos László, társkarnagy: Kabdebó Sándor) Vezényel: Kovács János (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2014. december 19. - részlet)
Ma délben a Bartók Rádió műsorán szerepel: 12.05 – 13.16. Liszt: Krisztus oratórium - I. rész (Karácsonyi oratórium) Előadók: Váradi Zita – szoprán Fassang László - orgona az MR Szimfonikusok, az MR Énekkar (karigazgató: Pad Zoltán) és az MR Gyermekkórus (vezető karnagy: Matos László, társkarnagy: Kabdebó Sándor) Vezényel: Kovács János (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2014. december 19. - részlet)
424 Búbánat 2014-12-15 11:40:47
Eléggé megkésve, most találtam rá erre a 2013-as cikkre. De jó tudni erről: [url] http://www.zeneszalon.hu/wp/?p=2993; LISZT FERENC A NÁDOR UTCÁBAN - Pesten is felavatták Gerő Katalin szobrát [/url] /www.zeneszalon.hu/ „A szeles pesti időben került sor hétfőn délután Liszt Ferenc budapesti mellszobrának régen várt avatására. Mint arról több cikkünkben beszámoltunk, Liszt pesti büsztjének avatása már 2011 óta volt napirenden, előbb az Erzsébet téren, majd a Vigadó téren, és legutóbb a Duna-palota épületének szoborfülkéjében. A széleskörű civil összefogással elkészült szobrot az alkotó jelenlétében avatta az MNV Főigazgatója, A Zeneakadémia rektora és a a BM Duna-palota igazgatóasszonya. A Liszt emlékév 2011-ben sajnos úgy múlt el Budapesten, hogy Liszt Ferencnek nem emeltek szobrot, ami mondhatnánk kisebb probléma gondjaink rengetegében, de azért mégis: úgy gondoljuk, Liszt belvárosi életének helyszínein apró kormányzati gesztus lett volna születésének 200. évfordulóján, ha jelezzük részben magunknak, részben az erre gyakran megforduló külföldieknek, hogy Liszt ma is JELEN van Pesten, nem csak a fejünkben, de a szemünkben is. Furcsa sajátság, hogy Liszt Ferenc emblematikus figurája, akinek neve két éve a nemzetközi repterünket fémjelzi, nem érdemelte meg azt a csekély költséget, ami nekünk civileknek egy kétéves kálvária volt, a kulturális döntéshozóknak viszont egy felénk tett “apró” figyelmesség lett volna csupán… Kétéltű világunkban békát nyelni napi rutin mindannyiunknak, ezért csak lakonikusan nyugtázzuk: erőfeszítéseinket siker koronázta, és ezen alkalommal együtt örvendhettünk mindazokkal, akik érdemesnek találták az ezen kis ünnepen való részvételt.”
Eléggé megkésve, most találtam rá erre a 2013-as cikkre. De jó tudni erről: [url] http://www.zeneszalon.hu/wp/?p=2993; LISZT FERENC A NÁDOR UTCÁBAN - Pesten is felavatták Gerő Katalin szobrát [/url] /www.zeneszalon.hu/ „A szeles pesti időben került sor hétfőn délután Liszt Ferenc budapesti mellszobrának régen várt avatására. Mint arról több cikkünkben beszámoltunk, Liszt pesti büsztjének avatása már 2011 óta volt napirenden, előbb az Erzsébet téren, majd a Vigadó téren, és legutóbb a Duna-palota épületének szoborfülkéjében. A széleskörű civil összefogással elkészült szobrot az alkotó jelenlétében avatta az MNV Főigazgatója, A Zeneakadémia rektora és a a BM Duna-palota igazgatóasszonya. A Liszt emlékév 2011-ben sajnos úgy múlt el Budapesten, hogy Liszt Ferencnek nem emeltek szobrot, ami mondhatnánk kisebb probléma gondjaink rengetegében, de azért mégis: úgy gondoljuk, Liszt belvárosi életének helyszínein apró kormányzati gesztus lett volna születésének 200. évfordulóján, ha jelezzük részben magunknak, részben az erre gyakran megforduló külföldieknek, hogy Liszt ma is JELEN van Pesten, nem csak a fejünkben, de a szemünkben is. Furcsa sajátság, hogy Liszt Ferenc emblematikus figurája, akinek neve két éve a nemzetközi repterünket fémjelzi, nem érdemelte meg azt a csekély költséget, ami nekünk civileknek egy kétéves kálvária volt, a kulturális döntéshozóknak viszont egy felénk tett “apró” figyelmesség lett volna csupán… Kétéltű világunkban békát nyelni napi rutin mindannyiunknak, ezért csak lakonikusan nyugtázzuk: erőfeszítéseinket siker koronázta, és ezen alkalommal együtt örvendhettünk mindazokkal, akik érdemesnek találták az ezen kis ünnepen való részvételt.”
423 Búbánat 2014-12-06 00:02:40
[url] http://fidelio.hu/klasszikus/ajanlo/liszt_es_a_zsido_kultura_kapcsolata; Liszt és a zsidó kultúra kapcsolata [/url] • Fidelio.hu, 2014. december 4. - • (x) - • Óbudai Társaskör - „Áthallások – Dávid zsoltárai címmel ad hangversenyt a Szent Efrém Féfikar december 11-én az Óbudai Társaskörben. Liszt életművében a férfikari zsoltárok rendkívül változatos képet mutatnak; a műfaj végigkísér a szerző különböző korszakain (s egyben lelki vándorlásain) 1848-49-től - a 116. zsoltár keletkezésétől - egészen a De profundis-ig (1883-86), vagyis haláláig.”
[url] http://fidelio.hu/klasszikus/ajanlo/liszt_es_a_zsido_kultura_kapcsolata; Liszt és a zsidó kultúra kapcsolata [/url] • Fidelio.hu, 2014. december 4. - • (x) - • Óbudai Társaskör - „Áthallások – Dávid zsoltárai címmel ad hangversenyt a Szent Efrém Féfikar december 11-én az Óbudai Társaskörben. Liszt életművében a férfikari zsoltárok rendkívül változatos képet mutatnak; a műfaj végigkísér a szerző különböző korszakain (s egyben lelki vándorlásain) 1848-49-től - a 116. zsoltár keletkezésétől - egészen a De profundis-ig (1883-86), vagyis haláláig.”
422 Búbánat 2014-12-02 16:25:50
[url] http://orientpress.hu/136516; Liszt bronzszobrát avatták fel a torontói konzervatóriumban [/url] [Látókör] 2014.12.02 11:42 OrientPress.hu „Egész alakos Liszt Ferenc-szobrot adtak át a torontói konzervatóriumban (The Royal Conservatory of Music) az 1956 óta Kanadában élő Fekete Tamás jóvoltából. A ceremónián a neves Liszt-kutató, Alan Walker is beszédet mondott. Mint Fekete Tamás az MTI-nek elmondta, a néhány napja leleplezett, 2,25 méter magas bronzszobrot Budapesten készítette Stremeny Géza szobrászművész, mások mellett a budai várbeli gróf Bethlen István-szobor és a Batthyány téren álló gróf Batthyány Lajos-szobor alkotója. A szobrot repülővel szállították Torontóba, ahol a királyi konzervatórium épületében egy ünnepség keretében avatták fel. A ceremónián a neves Liszt-kutató, Alan Walker is beszédet mondott – idézte fel.”
[url] http://orientpress.hu/136516; Liszt bronzszobrát avatták fel a torontói konzervatóriumban [/url] [Látókör] 2014.12.02 11:42 OrientPress.hu „Egész alakos Liszt Ferenc-szobrot adtak át a torontói konzervatóriumban (The Royal Conservatory of Music) az 1956 óta Kanadában élő Fekete Tamás jóvoltából. A ceremónián a neves Liszt-kutató, Alan Walker is beszédet mondott. Mint Fekete Tamás az MTI-nek elmondta, a néhány napja leleplezett, 2,25 méter magas bronzszobrot Budapesten készítette Stremeny Géza szobrászművész, mások mellett a budai várbeli gróf Bethlen István-szobor és a Batthyány téren álló gróf Batthyány Lajos-szobor alkotója. A szobrot repülővel szállították Torontóba, ahol a királyi konzervatórium épületében egy ünnepség keretében avatták fel. A ceremónián a neves Liszt-kutató, Alan Walker is beszédet mondott – idézte fel.”
421 Búbánat 2014-10-22 12:57:24
[url] http://www.kiralyikastely.hu/tartalom.144.aktualis_kulturalis_programok; Gödöllői Királyi Kastély_ Liszt Fesztivál_ 2014. október 24-26. [/url]
[url] http://www.kiralyikastely.hu/tartalom.144.aktualis_kulturalis_programok; Gödöllői Királyi Kastély_ Liszt Fesztivál_ 2014. október 24-26. [/url]
420 Búbánat 2014-07-31 14:23:49
Július 31. Liszt Ferenc halálának napja. A nagy magyar zeneszerző soha el nem múló emlékét sokan őrzik kegyelettel a szívükben. Vannak templomok, melyek saját kórusa Liszt nevét viseli. Körükben általános, hogy minden évben ezen a napon úgy emlékeznek meg a komponistáról, hogy előveszik és eléneklik valamelyik egyházzenei, vokális alkotását. Legtöbbször a Missa Choralis-ra esik a választásuk, mert annak előadása nem igényel zenekart, hiszen csak orgona kíséri a vegyeskart és a szoprán-, alt, két tenor-, bariton- és basszusszólistákat. Ugyanakkor tudni kell, hogy a Missa Choralis Lisztnek az egyik legfajsúlyosabb egyházzenei alkotása, melynek hat tételében mindenekelőtt a kórus szerepe dominál, az orgona inkább csak „támasztékot” ad; az alapos énektechnikai felkészültségen túl igen komoly stílusismeret igényel attól az előadó- apparátustól, amely vállalkozik a bemutatására – akár koncert, akár templomi, liturgikus keretek között kerül rá sor. Nem beszélve az elkötelezett lelkületről, mely óhatatlanul áthatja a szíveket és kisugárzik; felragyognak a tételek és így teljes szépségében jut el mindez a hallgatósághoz. el a hallgatósághoz. Ez a Liszt-mise igazi kihívást minden énekkar számára! Olvasom, hogy ma este a Belvárosi (Pesti) Ferences Templom Liszt Ferenc Kórusa, a Cappella Mariana és a Greccio Kamarakórus énekli este fél héttől a templomban - szentmise keretei közt - Liszt „kórus”-miséjét. Vezényel: Pattantyús- Ábrahám Károly. Orgonán közreműködik Deák László. Cím: Budapest, V. ker. Ferenciek tere.
Július 31. Liszt Ferenc halálának napja. A nagy magyar zeneszerző soha el nem múló emlékét sokan őrzik kegyelettel a szívükben. Vannak templomok, melyek saját kórusa Liszt nevét viseli. Körükben általános, hogy minden évben ezen a napon úgy emlékeznek meg a komponistáról, hogy előveszik és eléneklik valamelyik egyházzenei, vokális alkotását. Legtöbbször a Missa Choralis-ra esik a választásuk, mert annak előadása nem igényel zenekart, hiszen csak orgona kíséri a vegyeskart és a szoprán-, alt, két tenor-, bariton- és basszusszólistákat. Ugyanakkor tudni kell, hogy a Missa Choralis Lisztnek az egyik legfajsúlyosabb egyházzenei alkotása, melynek hat tételében mindenekelőtt a kórus szerepe dominál, az orgona inkább csak „támasztékot” ad; az alapos énektechnikai felkészültségen túl igen komoly stílusismeret igényel attól az előadó- apparátustól, amely vállalkozik a bemutatására – akár koncert, akár templomi, liturgikus keretek között kerül rá sor. Nem beszélve az elkötelezett lelkületről, mely óhatatlanul áthatja a szíveket és kisugárzik; felragyognak a tételek és így teljes szépségében jut el mindez a hallgatósághoz. el a hallgatósághoz. Ez a Liszt-mise igazi kihívást minden énekkar számára! Olvasom, hogy ma este a Belvárosi (Pesti) Ferences Templom Liszt Ferenc Kórusa, a Cappella Mariana és a Greccio Kamarakórus énekli este fél héttől a templomban - szentmise keretei közt - Liszt „kórus”-miséjét. Vezényel: Pattantyús- Ábrahám Károly. Orgonán közreműködik Deák László. Cím: Budapest, V. ker. Ferenciek tere.
419 Búbánat 2014-06-08 17:34:56 [Válasz erre: 417 Búbánat 2014-06-02 22:44:40]
Aki ott volt ma délelőtt a Mátyás-templomban Liszt Ferenc Koronázási miséjének liturgikus keretek közötti előadásán, egy (újabb) életre szóló zenei élménnyel gazdagodhatott... A szólisták közül mindenképpen kiemelem Szepessy Beáta szopránját és Molnár András tenorját. A Mátyás-templom erre az alkalomra kibővített kórusát és zenekarát Medveczky Ádám dirigálta. Az orgonán Hock Bertalan orgonaművész működött közre. A karmester emberi és szakmai tekintélye, a komponista és műve előtti alázata már a hétfői főpróba alatt megnyilvánult az összes hangszeres és vokális közreműködő előtt. Ma délelőtt pedig egyértelműen kiviláglott Medveczky személyének spirituális ereje: ezúttal nem operakarmesteri minőségében vagy szimfonikus művek értő tolmácsolójaként, hanem - együttesei élén - az egyházzene egyik remekművének értő, lelkes, hívő tolmácsolójaként jött el közénk, hogy mindannyiunkat inspiráljon a még tökéletesebbre, a még szebbre, a még magasabbra… Remélhetőleg, ez a gyümölcsöző együttműködés a Kossuth-díjas karmester-művész és a Mátyás-templom énekkara között a jövőben folytatódni fog! Akik most ott lehettünk a Mátyás-templomban, Medveczkyvel együtt vallhatjuk: mélyen gazdagodtunk Lisztből, zenéjéből, hitéből, magyarságából – mindez együtt kimeríthetetlen kincsesbánya. Hatalmas élmény volt mindenkinek ebben a közös munkában részt venni!
Aki ott volt ma délelőtt a Mátyás-templomban Liszt Ferenc Koronázási miséjének liturgikus keretek közötti előadásán, egy (újabb) életre szóló zenei élménnyel gazdagodhatott... A szólisták közül mindenképpen kiemelem Szepessy Beáta szopránját és Molnár András tenorját. A Mátyás-templom erre az alkalomra kibővített kórusát és zenekarát Medveczky Ádám dirigálta. Az orgonán Hock Bertalan orgonaművész működött közre. A karmester emberi és szakmai tekintélye, a komponista és műve előtti alázata már a hétfői főpróba alatt megnyilvánult az összes hangszeres és vokális közreműködő előtt. Ma délelőtt pedig egyértelműen kiviláglott Medveczky személyének spirituális ereje: ezúttal nem operakarmesteri minőségében vagy szimfonikus művek értő tolmácsolójaként, hanem - együttesei élén - az egyházzene egyik remekművének értő, lelkes, hívő tolmácsolójaként jött el közénk, hogy mindannyiunkat inspiráljon a még tökéletesebbre, a még szebbre, a még magasabbra… Remélhetőleg, ez a gyümölcsöző együttműködés a Kossuth-díjas karmester-művész és a Mátyás-templom énekkara között a jövőben folytatódni fog! Akik most ott lehettünk a Mátyás-templomban, Medveczkyvel együtt vallhatjuk: mélyen gazdagodtunk Lisztből, zenéjéből, hitéből, magyarságából – mindez együtt kimeríthetetlen kincsesbánya. Hatalmas élmény volt mindenkinek ebben a közös munkában részt venni!
418 Búbánat 2014-06-02 22:49:15 [Válasz erre: 417 Búbánat 2014-06-02 22:44:40]
(Előbbi bejegyzésemhez forrásul szolgált a Mátyás-templom Facebook oldala.)
(Előbbi bejegyzésemhez forrásul szolgált a Mátyás-templom Facebook oldala.)
417 Búbánat 2014-06-02 22:44:40
Jó hangulatban lefolyt ének-zenekari próbát tartott Medveczky Ádám karmester ma este a Mátyás-templomban: zenei irányításával Liszt Koronázási miséjét vette át az énekkar, a zenekar és a négy szólista (tenor: Molnár András). Mondhatom, igen alapos, intenzív próbafolyamaton vagyunk túl. 147 éve, 1867. június 8-án koronázták magyar királlyá I. Ferenc József osztrák császárt és magyar királynévá feleségét, a bajor származású Erzsébetet a Mátyás-templomban. Liszt miséjének bemutatója ezen a napon volt, itt a templomban. Mivel ez a nap idén éppen Pünkösdvasárnapra esik, ez indokolja, hogy a templom felújításának befejezése után itt szólaljon meg újra - liturgikus keretek között (időpont: vasárnap de. 10. óra) - Liszt miséje. Ebből következően nem hangversenyszerű formában fog elhangzani a mise: kimaradnak a 3. Graduale. Allegro pomposo (C-dúr) és az 5. Offertórium. Lento assai e solenne (E-dúr) tételek. Külön figyelemre méltó, hogy Liszt miséjét ezúttal nem a Mátyás-templom saját karnagya, Tardy László, hanem Medveczky Ádám vezényli!
Jó hangulatban lefolyt ének-zenekari próbát tartott Medveczky Ádám karmester ma este a Mátyás-templomban: zenei irányításával Liszt Koronázási miséjét vette át az énekkar, a zenekar és a négy szólista (tenor: Molnár András). Mondhatom, igen alapos, intenzív próbafolyamaton vagyunk túl. 147 éve, 1867. június 8-án koronázták magyar királlyá I. Ferenc József osztrák császárt és magyar királynévá feleségét, a bajor származású Erzsébetet a Mátyás-templomban. Liszt miséjének bemutatója ezen a napon volt, itt a templomban. Mivel ez a nap idén éppen Pünkösdvasárnapra esik, ez indokolja, hogy a templom felújításának befejezése után itt szólaljon meg újra - liturgikus keretek között (időpont: vasárnap de. 10. óra) - Liszt miséje. Ebből következően nem hangversenyszerű formában fog elhangzani a mise: kimaradnak a 3. Graduale. Allegro pomposo (C-dúr) és az 5. Offertórium. Lento assai e solenne (E-dúr) tételek. Külön figyelemre méltó, hogy Liszt miséjét ezúttal nem a Mátyás-templom saját karnagya, Tardy László, hanem Medveczky Ádám vezényli!
416 Búbánat 2014-04-14 12:42:12
Ma este a Bartók Rádió közvetíti hangfelvételről: 21.04 – 22.00 Liszt-hangverseny (1999. október 22. - részletek) Km. Lukin Márta - mezzoszoprán, Falvai Sándor, Lantos István – zongora 1. h-moll ballada (Falvai) 2. A-dúr legenda - Assisi Szent Ferenc a madaraknak prédikál (Lantos) 3. Dalok - a) A szerencsés - Adolf Wildbrand verse, b) Elhagyatva - Gustav Michell verse, c) Mily szépen szól a pacsirta - Heinrich Hoffmann von Fallersleben verse (Lukin, Lantos) 4. Patetikus koncert (Falvai, Lantos), (Ism. április 26., 13.34)
Ma este a Bartók Rádió közvetíti hangfelvételről: 21.04 – 22.00 Liszt-hangverseny (1999. október 22. - részletek) Km. Lukin Márta - mezzoszoprán, Falvai Sándor, Lantos István – zongora 1. h-moll ballada (Falvai) 2. A-dúr legenda - Assisi Szent Ferenc a madaraknak prédikál (Lantos) 3. Dalok - a) A szerencsés - Adolf Wildbrand verse, b) Elhagyatva - Gustav Michell verse, c) Mily szépen szól a pacsirta - Heinrich Hoffmann von Fallersleben verse (Lukin, Lantos) 4. Patetikus koncert (Falvai, Lantos), (Ism. április 26., 13.34)
415 Búbánat 2014-04-05 14:05:39
2014. április 5-én, szombaton (a mai napon) 16 órakor a Via Crucis kerül előadásra Belvárosi főplébánia-templomban (Bp. V. Március 15. tér) Közreműködik a főplébánia-templomban kórusa és énekes szólistái Orgonál: Virágh András, Liszt-díjas orgonaművész, karnagy
2014. április 5-én, szombaton (a mai napon) 16 órakor a Via Crucis kerül előadásra Belvárosi főplébánia-templomban (Bp. V. Március 15. tér) Közreműködik a főplébánia-templomban kórusa és énekes szólistái Orgonál: Virágh András, Liszt-díjas orgonaművész, karnagy
414 Búbánat 2014-03-29 14:06:07
Az éjjel (március 30., 0.25 órától) az Unitel Classica csatorna közvetíti: Liszt Ferenc-emlékkoncert - születésének 200. évfordulója alkalmából Semperoper, Drezda, 2011. október 25. Km, a Drezdai Staatskapelle Vezényel: Christian Thielemann Műsoron: Wagner: Faust – Overture (1855) Liszt: Faust-szimfónia (1857) Km. Endrik Wottrich - tenor
Az éjjel (március 30., 0.25 órától) az Unitel Classica csatorna közvetíti: Liszt Ferenc-emlékkoncert - születésének 200. évfordulója alkalmából Semperoper, Drezda, 2011. október 25. Km, a Drezdai Staatskapelle Vezényel: Christian Thielemann Műsoron: Wagner: Faust – Overture (1855) Liszt: Faust-szimfónia (1857) Km. Endrik Wottrich - tenor
413 Búbánat 2014-02-27 13:56:00
[url] http://mno.hu/grund/ritkasagok-kerultek-a-liszt-muzeumba-1213067; Ritkaságok kerültek a Liszt-múzeumba [/url] MNO.hu, 2014. február 27., csütörtök 10:00, frissítve: csütörtök 12:54 , forrás: MTI, szerző: Grund Schubert Erlkönig (Rémkirály) című dalának Liszt Ferenc által készített eredeti, autográf zenekari átiratát és más becses szerzeményeket mutattak be a Zeneakadémia Liszt Ferenc Emlékmúzeumában szerdán.
[url] http://mno.hu/grund/ritkasagok-kerultek-a-liszt-muzeumba-1213067; Ritkaságok kerültek a Liszt-múzeumba [/url] MNO.hu, 2014. február 27., csütörtök 10:00, frissítve: csütörtök 12:54 , forrás: MTI, szerző: Grund Schubert Erlkönig (Rémkirály) című dalának Liszt Ferenc által készített eredeti, autográf zenekari átiratát és más becses szerzeményeket mutattak be a Zeneakadémia Liszt Ferenc Emlékmúzeumában szerdán.