„Mentáltrénernek tanul Kolonits Klára operaénekes”
Élmények, emberek, gondolatok.
Milyen hatásra válunk azzá, akik vagyunk? Kolonits Klára operaénekes élete
mérföldköveiről mesél.
Nők lapja
– 2024. január 15. – Bus István
ITT CSAK RÉSZLETEK (A lap internetes oldala fizetős, ill. regisztráció
szükséges a teljes cikk elolvasásához.)
Nagyszerű program! Alig várom Kolonits Klára februári 3-i áriaestjét (részletek Bellini, Donizetti, Massenet, Verdi operáiból) az Eiffel Műhelyházban!... Az sem zavarhat, hogy a Művésznő szépséges szopránjához nem zenekar, hanem "csak" zongora szolgáltatja majd a kíséretet. (Emlékszem régebbről Kolonits Klára zenekarkíséretes ária ("bel canto") estjei mellett a gyönyörűséges dalestjeire is, amelyeken jelen lehettem...)
https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/kolonits-klara-2023/
Kár, hogy itthon nem teheti, pedig biztos pont időszerű elénekelnie! De jó lenne hallani!
A szicíliai Bellini Fesztiválon szeptemberben Kolonits Klára Normát énekel...
Nagyon köszönöm, hogy belinkelted, igazán szép és érdekes interjú!
Interjú Kolonits Klárával és Dinyés Dániellel (A Szív - jezsuita magazin, 2023 július - augusztus)
Szerencsére a Művésznő azért sokfelé énekel még a világban, legfeljebb mi kevésbé halljuk őt. Hálás vagyok Beatrice-nek, aki időnként tudósít, illetve felhívja a figyelmünket egy-egy itthoni fellépésére. És így legalább reménykedhetünk, hogy még sokáig fog ilyen csodálatosan énekelni, és nem teszik tönkre őt és a hangját a szokott módon.
Csak ma jutottam el idáig, tegnap a MÁO rovatban olyasmit olvastam szerény személyemre vonatkozóan, ami egy kissé elvette a kedvemet a tovább olvasástól. De ma is van nap, és a rossz dolgokat el kell felejteni. Szépeket és jókat kell keresni, ez a felvétel valóban csodálatos! Nagyon jó énekesek, és nagyon szép áriák. Kár, hogy Kolonits művésznő ilyen lehetőségekhez csak ritkán jut hozzá! Köszönöm!
Hogy mik nem jönnek elő: https://www.youtube.com/watch?v=BsNKcPzUXTE
Köszönöm! Nagyon érdekes és tanulságos beszélgetés, különösen a második része. Érdemes meghallgatni!
Kolonits Klára újra egy mondhatni "bel canto" szerepben lubickolhat - Dinyés Dánielnek rém egyszerű dolga volt, amikor a premieren Gulnarát alakító Ferenczi Orsolya minapi megbetegedése miatt keresnie kellett másik szopránt, aki rövid időn belül megtanulja az énekszólamot és vállalkozik két előadáson helyettesíteni őt; csakis egyetlen ideális jelöltje lehetett, akinek kvalitásait jól ismeri, "kéznél van" és akiről tudhatja, hogy "nem hagyja cserben"...
A Szegedi Nemzeti Színház közelménye:
Kolonits Klára 2004-ben már nagy sikerrel énekelte
el Odabella nem könnyű szólamát Verdi operájában a Margitszigeten. Ott voltam. Nagy élmény volt!
Idézet egy akkori kritikából:
“Kolonits
Klára Odabellaként pedig kifejezetten emlékezetes alakítást nyújt. Sőt, szinte
ő válik az előadás főszereplőjévé. Jól szólnak a duettek is, és a két utolsó
jelenet tercettje és kvartettje a legjobb pillanatok közé számítanak. /2004. július 15., valasz.hu/
Kolonits akkori partnerei voltak: Konstantin Gorny (Attila), Kiss B. Attila
(Foresto), Massányi Viktor (Ezio), Böjte Sándor (Uldino), Ürmössy Imre (Leone)
Másik szereposztásban Rálik Szilvia, Gábor Géza és Xavier Rivadeneira mutatkozott be. Km. a Debreceni Csokonai Színház Énekkara és Zenekara. A karmesterek: Kocsár Balázs és Philippe de Chalendar. Rendező: Alföldi Róbert.
De Kolonits Klára Odabella szerepét korábban is alakította: Nürnbergben és Miskolcon. Persze nagy várakozás él bennem az idei produkciója iránt is.
Idén is lesz Attila a Margitszigeten. Ezúttal Odabellának Kolonits Klárát hirdetik.
FRANZ SCHUBERT: Ave Maria (25:00)
GIUSEPPE VERDI: A LOMBARDOK - Salve Regina (34:20)
GIUSEPPE VERDI: A VÉGZET HATALMA "Madre, pietosa Vergine..." (49:50)
GIUSEPPE VERDI: OTELLO - Ave Maria (1:01:30)
CHARLES GOUNOD: Ave Maria (1:11:20)
CESAR FRANCK: Panis Angelicus (1:14:50)
A március 1-jei Bánk bán-Operabeavatóban Kolonits Klára és Kovácsházi István fog szerepelni. (Forrás: Delta Produkció hírlevele.)
Ha valakinek van humora, és el tud viselni egy kis bohóckodást, ezen a hétvégén, vasárnap éjfélig megnézhető az Operabeavató második része, amit a Zene házában a Bánk bánról tartanak.
https://eszinhaz.hu/hu/eloadasok/elo/operabeavato-bankban-202301121900
Valamennyi szereplője kiváló, nők és férfiak egyaránt, az élükön Kolonits Klárával.
Most találtam:
DALIRODALLAM – egy vers több zeneszerző
Zenebeavató Kolonits Klára és Dinyés Dániel humoros határfeszegetéseivel a Hubay Jenő Zeneiskolában.
2022. nov. 27. 18:00
Énekel: Kolonits Klára szoprán
Zongorán kísér és mesél: Dinyés Dániel
A 26. ANNO összművészeti rendezvénysorozat programja.
Köszönet a linkért.
Igen, a művésznőt hallgatni mindig spirituális élmény is (nekem feltétlenül). Legutóbb Brahms Német Requiemjében és Webber Requiemjében nyújtott elképesztően átszellemült alakítást. Tapasztalataim szerint bármilyen darabban képes ilyesmire: amikor a Carmina Buranába beállt, rácsodálkoztam, hogy képes a világ összes nőjét szimbolikusan megjeleníteni (zeneileg és játékban is, a korábban látott fachtársnő alakítása ennél jóval földhözragadtabb volt). Minek következtében végül a széria összes előadásán ott ültem, mindig alig várva, hogy színre lépjen.
Szerdán a Vigadóban is oratóriumban lesz hallható: Schumann Az éden és a péri című, keleti tárgyú mesén alapuló művében, melyben a périt, egy angyalszerű lényt alakít, aki büntetésből ki van tiltva a paradicsomból, de a végén visszabocsátják. (A librettó németül és angol fordításban itt olvasható.)
1234
A Webber Requiem gyönyörű, szívesen ajánlom!
Koszi szépen ezt a bloggot. Nagyon szeretem a magyar konyhát, a blog szerzojének nagyon tetszett a 100éves étterem. Ha Pesten leszek, feltétlenul elmegyek erre a helyre, remélem az étlap nem marketinghúzás.
Ebben az angol nyelvű blogbejegyzésben többek között olvasható egy rövid kritika a Hoffmann meséi egyik pesti előadásáról.
November 2, Magyar Zene Háza: Bánk Bán operabeavató (forrás: gottingerpal.com)
November 4, Müpa: Brahms: Német requiem
Még egy fellépés: 2022 december 21-én a Zeneakadémián lesz Beethoven IX.
KOLONITS KLÁRA, a Magyar Állami Operaház Kossuth-díjas operaénekese, pályája kezdetén a komoly énekművészi feladatai között/mellett szívesen vett részt könnyebb fajsúlyú, zenés-színpadi alkotásokban is, így az operett- és daljátékirodalom ismert darabjaiban - akár primadonna-szerepkörben - ugyancsak szép sikereket ért el:
1998/1999: Lehár Ferenc: A mosoly országa – Liza (Budapesti Operettszínház)
1999/2000: Johann Strauss: A cigánybáró – Szaffi (Erkel Színház; Margitszigeti Szabadtéri Színpad; Budapesti Operettszínház a Tháliában; Müncheni Deutsches Theater)
2001/2002: Kálmán Imre: Marica grófnő – Marica (Szolnoki Szigligeti Színház; Budapesti Operettszínház)
2001: Kálmán Imre: Cirkuszhercegnő – Fedora (Budapesti Operettszínház)
2006: Johann Strauss: A denevér – Rosalinda (Erkel Színház)
2010: Huszka Jenő: Erzsébet – Erzsébet királyné (Kaposvári Csiky Gergely Színház)
2012: Jacques Offenbach: A szép Heléna – Heléna (Kaposvári Csiky Gergely Színház)
Igen, február 9-én lesz, elnézést az elírásért.
Kíváncsi vagyok, mi lesz a műsor.
Az athéni koncert február 9-én lesz :)
Körülnéztem a neten, és ezeket a meghirdetett jövőbeni Kolonits-fellépéseket találtam (az operaházi Hunyadi Lászlókon kívül):
2022. nov. 11: Dohnányi és Webber, Müpa
2022. nov. 23: Robert Schumann: Az éden és a péri, Pesti Vigadó
2022. dec. 20: Beethoven IX., Müpa
2023. jan. 12: Missa Solemnis, Müpa
2023. febr. 23: Maria Callas emlékkoncert, Athén
2023. ápr. 6: Villa-Lobos, Pergolesi, Budapest, Festetics-palota
(Aligha teljes a lista.)
Néha a legkülönfélébb helyeken lehet érdekes és jó interjúkat találni. Szívesen ajánlom ezt: https://anchor.fm/hmori-mt/episodes... (hibás link)
2023 áprilisában Pozsonyban terveznek egy Stuarda bemutatot. De jo lenne ha meghívnák Kolonits Muvéssznot.
Szívbol gratulálok a Muvésznonek. Nagyon szép és oszinte beszélgetés.
https://papageno.hu/blogok/szegedi-nemzeti-szinhaz/2022/07/kolonits-klara-verdi-violettaja-eletem-legfontosabb-szerepe/?fbclid=IwAR2n9KoR8Ert9aZXRmI5tc6-nqIPovy_wRM2gmj90cvQ5JYVMxJg98ybnRY
Kedves Beatrice, koszonom. És bocs a 2 szo ismétlésért, a fejem nem nagyon bírja a hoséget.
Marton és Gruberova között lényeges különbség, hogy Martont soha nem tagadta ki a szülőhazája, míg Gruberovát távollétében börtönbüntetésre ítélték, mert engedély nélkül emigrált Ausztriába, 1971-ben. Pár év múlva megkapta az osztrák állampolgárságot. Valószínűleg ekkor "hullott le az ékezet" a nevéről. Csak a 80-as években tudott egyáltalán látogatóba visszatérni szülőhazájába. Ausztria befogadta. Úgy tudom, mindvégig osztrák állampolgár maradt, bár egy idő után Svájcba költözött.
Hogy kulfoldon Marton muvésznot Eva Marton-nak hívják kulfoldon, az nagyon rendbem van. Altalában a világban eloszor jon a keresztnév utána a vezetéknév,
Más a helyzet a muvészek sajá t keresznevuket megváltoztatiak, például Kalmándy Mihály - Michele Kalmandy, Lukács Gyongyi - Georgina Gyongyi.
És ami Gruberovát illeti, sohasem érezte magát magyarnak vagy németnek, szlováknak volt nevelve, mert anno sajnos nem volt tanácsos magyarnak vagy németnek lenni./ Benes dekrétumok/. Edita saját magát legfeljebb kozépeuropai melange-nak tartotta.
Nagyon érdekes dolog énekeseink nevének írása idegen nyelvi környezetben. A MET honlapján pl. mindenhol Eva Marton szerepel , így a Turandotnál is, (vicces, hogy a mellette szereplő Plácido Domingónál már ismerik az ékezetes betűt), ugyanakkor, szintén a MET honlapon Sándor Kónya és Ildikó Komlósi található. Én csak arra tudok gondolni, hogy a MET-nél, szerződéskötéskor ki kellett tölteni a delikvensnek egy űrlapot, aztán ahogyan ott szerepelt a neve, az úgy is maradt, sorsa megpecsételődött. Feltehetően, az "Eva Marton" verzió használata a művésznő döntése volt nemzetközi karrierje kezdetén, de ez persze csak találgatás, erre a kérdésre csak ő tudja a pontos választ.
A linked alapján inkább írTák Evaként, hiszen a legelső verseny anyaga jön elő. Az Erkel: Bank ban - Gertrudis sem nyújt valami szép látványt. Ha lejjebb olvasol az idézett https://martoneva.hu/en oldalon, azért szaporodnak rendesen az ékezetek.
Van azonban más hiba is, méghozzá a főcímben, ugyanis a "szoprán" – angolul soprano, és nem sopran.
Már az ötödik versenynek örülhetünk, és - szerencsére - inkább az ÉVA-írásmód szokásos:
Keen professional interest accompanies the Éva Marton International Singing Competition
Guide to the Éva Marton International Singing Competition
... és így tovább, például a tavalyi versenyhez is ékezettel írták:
- LISZT ACADEMY ANNOUNCES IV. INTERNATIONAL ÉVA MARTON SINGING COMPETITION
- Rules of the IV Éva Marton International Singing Competition
A művésznő saját honlapján ékezet nélkül írják:
https://martoneva.hu/en/the-international-eva-marton-singing-competition-has-started