FRANZ SCHUBERT: Ave Maria (25:00)
GIUSEPPE VERDI: A LOMBARDOK - Salve Regina (34:20)
GIUSEPPE VERDI: A VÉGZET HATALMA "Madre, pietosa Vergine..." (49:50)
GIUSEPPE VERDI: OTELLO - Ave Maria (1:01:30)
CHARLES GOUNOD: Ave Maria (1:11:20)
CESAR FRANCK: Panis Angelicus (1:14:50)
A március 1-jei Bánk bán-Operabeavatóban Kolonits Klára és Kovácsházi István fog szerepelni. (Forrás: Delta Produkció hírlevele.)
Ha valakinek van humora, és el tud viselni egy kis bohóckodást, ezen a hétvégén, vasárnap éjfélig megnézhető az Operabeavató második része, amit a Zene házában a Bánk bánról tartanak.
https://eszinhaz.hu/hu/eloadasok/elo/operabeavato-bankban-202301121900
Valamennyi szereplője kiváló, nők és férfiak egyaránt, az élükön Kolonits Klárával.
Most találtam:
DALIRODALLAM – egy vers több zeneszerző
Zenebeavató Kolonits Klára és Dinyés Dániel humoros határfeszegetéseivel a Hubay Jenő Zeneiskolában.
2022. nov. 27. 18:00
Énekel: Kolonits Klára szoprán
Zongorán kísér és mesél: Dinyés Dániel
A 26. ANNO összművészeti rendezvénysorozat programja.
Köszönet a linkért.
Igen, a művésznőt hallgatni mindig spirituális élmény is (nekem feltétlenül). Legutóbb Brahms Német Requiemjében és Webber Requiemjében nyújtott elképesztően átszellemült alakítást. Tapasztalataim szerint bármilyen darabban képes ilyesmire: amikor a Carmina Buranába beállt, rácsodálkoztam, hogy képes a világ összes nőjét szimbolikusan megjeleníteni (zeneileg és játékban is, a korábban látott fachtársnő alakítása ennél jóval földhözragadtabb volt). Minek következtében végül a széria összes előadásán ott ültem, mindig alig várva, hogy színre lépjen.
Szerdán a Vigadóban is oratóriumban lesz hallható: Schumann Az éden és a péri című, keleti tárgyú mesén alapuló művében, melyben a périt, egy angyalszerű lényt alakít, aki büntetésből ki van tiltva a paradicsomból, de a végén visszabocsátják. (A librettó németül és angol fordításban itt olvasható.)
1234
A Webber Requiem gyönyörű, szívesen ajánlom!
Koszi szépen ezt a bloggot. Nagyon szeretem a magyar konyhát, a blog szerzojének nagyon tetszett a 100éves étterem. Ha Pesten leszek, feltétlenul elmegyek erre a helyre, remélem az étlap nem marketinghúzás.
Ebben az angol nyelvű blogbejegyzésben többek között olvasható egy rövid kritika a Hoffmann meséi egyik pesti előadásáról.
November 2, Magyar Zene Háza: Bánk Bán operabeavató (forrás: gottingerpal.com)
November 4, Müpa: Brahms: Német requiem
Még egy fellépés: 2022 december 21-én a Zeneakadémián lesz Beethoven IX.
KOLONITS KLÁRA, a Magyar Állami Operaház Kossuth-díjas operaénekese, pályája kezdetén a komoly énekművészi feladatai között/mellett szívesen vett részt könnyebb fajsúlyú, zenés-színpadi alkotásokban is, így az operett- és daljátékirodalom ismert darabjaiban - akár primadonna-szerepkörben - ugyancsak szép sikereket ért el:
1998/1999: Lehár Ferenc: A mosoly országa – Liza (Budapesti Operettszínház)
1999/2000: Johann Strauss: A cigánybáró – Szaffi (Erkel Színház; Margitszigeti Szabadtéri Színpad; Budapesti Operettszínház a Tháliában; Müncheni Deutsches Theater)
2001/2002: Kálmán Imre: Marica grófnő – Marica (Szolnoki Szigligeti Színház; Budapesti Operettszínház)
2001: Kálmán Imre: Cirkuszhercegnő – Fedora (Budapesti Operettszínház)
2006: Johann Strauss: A denevér – Rosalinda (Erkel Színház)
2010: Huszka Jenő: Erzsébet – Erzsébet királyné (Kaposvári Csiky Gergely Színház)
2012: Jacques Offenbach: A szép Heléna – Heléna (Kaposvári Csiky Gergely Színház)
Igen, február 9-én lesz, elnézést az elírásért.
Kíváncsi vagyok, mi lesz a műsor.
Az athéni koncert február 9-én lesz :)
Körülnéztem a neten, és ezeket a meghirdetett jövőbeni Kolonits-fellépéseket találtam (az operaházi Hunyadi Lászlókon kívül):
2022. nov. 11: Dohnányi és Webber, Müpa
2022. nov. 23: Robert Schumann: Az éden és a péri, Pesti Vigadó
2022. dec. 20: Beethoven IX., Müpa
2023. jan. 12: Missa Solemnis, Müpa
2023. febr. 23: Maria Callas emlékkoncert, Athén
2023. ápr. 6: Villa-Lobos, Pergolesi, Budapest, Festetics-palota
(Aligha teljes a lista.)
Néha a legkülönfélébb helyeken lehet érdekes és jó interjúkat találni. Szívesen ajánlom ezt: https://anchor.fm/hmori-mt/episodes... (hibás link)
2023 áprilisában Pozsonyban terveznek egy Stuarda bemutatot. De jo lenne ha meghívnák Kolonits Muvéssznot.
Szívbol gratulálok a Muvésznonek. Nagyon szép és oszinte beszélgetés.
https://papageno.hu/blogok/szegedi-nemzeti-szinhaz/2022/07/kolonits-klara-verdi-violettaja-eletem-legfontosabb-szerepe/?fbclid=IwAR2n9KoR8Ert9aZXRmI5tc6-nqIPovy_wRM2gmj90cvQ5JYVMxJg98ybnRY
Kedves Beatrice, koszonom. És bocs a 2 szo ismétlésért, a fejem nem nagyon bírja a hoséget.
Marton és Gruberova között lényeges különbség, hogy Martont soha nem tagadta ki a szülőhazája, míg Gruberovát távollétében börtönbüntetésre ítélték, mert engedély nélkül emigrált Ausztriába, 1971-ben. Pár év múlva megkapta az osztrák állampolgárságot. Valószínűleg ekkor "hullott le az ékezet" a nevéről. Csak a 80-as években tudott egyáltalán látogatóba visszatérni szülőhazájába. Ausztria befogadta. Úgy tudom, mindvégig osztrák állampolgár maradt, bár egy idő után Svájcba költözött.
Hogy kulfoldon Marton muvésznot Eva Marton-nak hívják kulfoldon, az nagyon rendbem van. Altalában a világban eloszor jon a keresztnév utána a vezetéknév,
Más a helyzet a muvészek sajá t keresznevuket megváltoztatiak, például Kalmándy Mihály - Michele Kalmandy, Lukács Gyongyi - Georgina Gyongyi.
És ami Gruberovát illeti, sohasem érezte magát magyarnak vagy németnek, szlováknak volt nevelve, mert anno sajnos nem volt tanácsos magyarnak vagy németnek lenni./ Benes dekrétumok/. Edita saját magát legfeljebb kozépeuropai melange-nak tartotta.
Nagyon érdekes dolog énekeseink nevének írása idegen nyelvi környezetben. A MET honlapján pl. mindenhol Eva Marton szerepel , így a Turandotnál is, (vicces, hogy a mellette szereplő Plácido Domingónál már ismerik az ékezetes betűt), ugyanakkor, szintén a MET honlapon Sándor Kónya és Ildikó Komlósi található. Én csak arra tudok gondolni, hogy a MET-nél, szerződéskötéskor ki kellett tölteni a delikvensnek egy űrlapot, aztán ahogyan ott szerepelt a neve, az úgy is maradt, sorsa megpecsételődött. Feltehetően, az "Eva Marton" verzió használata a művésznő döntése volt nemzetközi karrierje kezdetén, de ez persze csak találgatás, erre a kérdésre csak ő tudja a pontos választ.
A linked alapján inkább írTák Evaként, hiszen a legelső verseny anyaga jön elő. Az Erkel: Bank ban - Gertrudis sem nyújt valami szép látványt. Ha lejjebb olvasol az idézett https://martoneva.hu/en oldalon, azért szaporodnak rendesen az ékezetek.
Van azonban más hiba is, méghozzá a főcímben, ugyanis a "szoprán" – angolul soprano, és nem sopran.
Már az ötödik versenynek örülhetünk, és - szerencsére - inkább az ÉVA-írásmód szokásos:
Keen professional interest accompanies the Éva Marton International Singing Competition
Guide to the Éva Marton International Singing Competition
... és így tovább, például a tavalyi versenyhez is ékezettel írták:
- LISZT ACADEMY ANNOUNCES IV. INTERNATIONAL ÉVA MARTON SINGING COMPETITION
- Rules of the IV Éva Marton International Singing Competition
A művésznő saját honlapján ékezet nélkül írják:
https://martoneva.hu/en/the-international-eva-marton-singing-competition-has-started
A disszertáció nagyon érdekes és hatalmas gyűjtőmunkáról is tesz tanúbizonyságot.
A nevek nemzetközi írása különösen fontos a nem-latin betűs nyelvek átírásánál, hiszen országonként más a szokás. Latin betűsöknél azonban szinte névváltoztatásnak tűnik az ékezet elhagyása vagy rossz kihelyezése. (Valóban nagyon nem mindegy, hogy Kémény, Kemény vagy Kemeny az a családi név...)
A példádhoz kapcsolódik és állításodat nem igazolja a bal alsó sarokban látható MARTON-embléma. Kinek a nevét viseli ez az International Singing Competition?
Van ékezet.
Létezik egy Edith Gruber nevű mezzoszoprán és zongorista, Grazban, Gruberovánál 5 évvel idősebb, de a mai napig aktív, legalábbis 2018-ban még zongoristaként fellépett. A két "Gruber Editnek" volt egy közös fellépése: a Lammermoori Lucia 1975-ben Grazban. Erről pl. ebben a disszertációban lehet olvasni.
De talán jobb lenne ezt a Gruberova-topikban folytatni.
Német atya és magyar anya szlovák lánya -ová lett.
Német édesapja révén lehetne mondjuk Edith Gruber, esetleg Editha Gruber, magyar édesanyja révén pedig Gru(')ber Edit.
Amerikaiul, brand-néven -ova.
Remélhetőleg a mi Kláránk nem szerepel soha brand-Klara néven.
Köszönet a fordításért.
Egyetlen apró megjegyzés: Gruberova nevét mint művésznevet ékezet nélkül kell írni. Ezt onnan tudom, hogy megkérdeztem Tőle. Tanúk jelenlétében. Nem tűnt úgy, mintha nagy jelentőséget tulajdonítana az ügynek, de azt felelte, hogy ékezet nélkül írandó.
(Természetesen a szülőhazájában ékezettel írják a nevét, mint ahogy a mi nagy drámai szopránunkat mi Marton Évaként emlegetjük, külhonban meg Eva Marton. Mindkét esetben az ékezet nélküli verzió lett a nemzetközi "brand".)
... és magyar nyelven:
Concert: hommage à Edita Gruberová, Néris-les-Bains, 30 juin
[francia] Meglehetősen ritkaságszámba megy, hogy szülőhazáján, Magyarországon kívül fellép a kiváló virtuóz, Kolonits Klára. Most, június 30-án azonban különleges koncertet ad Franciaországban, Néris-ben azon fesztivál keretein belül, amit az ODB-s* Maxime Neyret alapított ( ő lesz a zongorakísérő is). Azt est programja nagyon eredeti és elképesztő: Edita Gruberová emlékét idézi föl.
___________
* ODB-Opéra _ Le Forum _ Le site des passionnés d'opéra _ 336307 messages • 14579 sujets • 16284 membres
Olyasmi, mint a mi Café Momusunk: operakedvelők fóruma.
___________
[angol] Interjú Kolonits Klárával
Zenészcsaládból jön? Zeneszeretők?
Igen, nagyapám világszerte ismert muzikológus, ő alapította a muzikológiai tanszéket Budapesten. Édesanyja szintén koncerténekes volt.
Hogy jött rá, hogy van hangja?
Már kisgyermekként számos kórusban énekeltem, így magától értetődött a dolog. Később azonban kiderült, hogy ennyi éneklés ilyen fiatal korban akár ki is hathat a hangszalagok fejlődésére, méghozzá hátrányosan.
A hangfekvésében lévő szinte összes Mozart-szerepet énekelte.
Melyik a kedvence?
A kevésbé ismertek, elsősorban Fauno az Ascanio in Alba c. operában. Jóllehet igen sikeres voltam, mint Constanze, Donna Anna és az Éj királynője is.
Beszéljen magyar repertoire-járól.
Nagy szerencsénkre Erkel Ferenc, nemzetünk kiemelkedő zeneszerzője operakarmester is volt, következésképpen Rossini, Bellini, Donizetti, Meyerbeer vagy Verdi operái ősbemutatójuk után szinte azonnal színre kerültek Magyarországon. Ő készítette föl a szerepre az énekeseket, így kiváló ismerője volt a bel canto -éneklés finomságainak. Az említett zeneszerzők művei és a magyaros, nemzetinek számító verbunkos-zene egyszersmind inspirálta Erkel Ferencet az operaírásra. Úgy hiszem, hogy az ő történelmi operahősnőinek megjelenítése különösen fontos feladatom, hiszen közeli rokonok a Lucia, Anna Bolena vagy Lucrezia Borgia -szerű hősnőkkel.
Sokat énekel kortárs zenét. Kik a zeneszerzők,
akik érintik Önt ezen a téren?
A férjem, Dinyés Dániel – zeneszerző. Az ő tehetsége révén nyílt út előttem a kortárs zenéhez, ezért csodálójává váltam és előadtam a műveit. Az ő kompozíciójain kívül énekeltem még Boulez, Eötvös, Kurtág és Gia Kancheli alkotásaiból. Mivel a bel canto -énektechnika számomra prioritás, még akkor is figyelembe veszem, ha modern zenei előadásról van szó.
Dalestje Neris-les-Bains -ban tisztelgés Edita Gruberová iránt.
Miben volt Önre legnagyobb hatással?
Főleg óriási életműve, ahogyan járta a földrészeket, az a hang, az a rengeteg szerep. Már egészen fiatalon rátalált egy olyan különleges hangképzésre, ami azonnal felismerhetővé teszi őt és viharos tapsot hozott az operaházakban; de nem dőlt hátra pihenni, hanem ehelyett továbbra is törekedett a tökéletességre, folyvást tanult, folyvást képezte magát tovább, mint művész. A gyönyörű, lágy, fuvolázó hang hátterében hatalmas mennyiségű munka és elhivatottság áll.
A jelen program során tervez ritkaságokat,
mint az oly elvétve hallható Lucrezia Borgia -cabaletta.
Szeretné az emberekkel felfedeztetni újra
a kevésbé ismert darabokat?
Eddig csak koncertszerűen volt szerencsém előadni a ritka cabalettát, de ezt a bonyolult karaktert szívesen vinném színpadra. Rajongok az ismeretlen művekért és a híres operák ritkán előadott részeiért; ha egy adott műből nem áll rendelkezésre számos felvétel a legnagyobb énekesekkel, igazán felszabadító és nagyon alkotó feladat előkészíteni és bemutatni egy olyan áriát, amelyik újdonság akár még a rendszeres operalátogatók számára is. Mintha vadonatúj mű lenne, úgy tűnik, főleg a nagyon ritka darabok esetében. Természetesen a kiválasztás fő szempontja, hogy az ária egyébként is jól illeszkedjék a hangomhoz, és nem csupán arról van szó, hogy előadásra kerüljön valami szokatlan.
A zenén kívül van-e valamilyen szenvedélye vagy hobbija?
Van egy rózsakertem Budapest közelében. Ha éppen nem gyakorolok, majdnem biztosan éppen nyesegetem-gondozgatom 250 rózsafácskám valamelyikét.
A következő zenei feladatok?
Amint hazaérek, máris új előadás: La traviata – Magyarország legnagyobb szabadtéri színpadán; a premier július végén lesz. Azt követően másik fesztiválra utazom, ott Brahms és Grieg -dalok lesznek műsoron; végül ősszel az operaszezon számomra a Hoffmann meséi hármas női szerepével nyílik meg.
Holnap, azaz július 3-án 15:30-tól 16:30-ig Operabeavató lesz
Verdi Traviatájáról a szlovákiai Füleken (Fil'akovo).
Közreműködők: Kolonits Klára, Tötös Roland, Dinyés Dániel.
Linkek:
https://udvartfestival.com/hu/program/
https://udvartfestival.com/hu/megkozelites/
Jegyek a helyszínen kaphatók: https://udvartfestival.com/hu/jegyek/
Fenomenális volt a koncert!
Kolonits Klára június 30-án az Edita Gruberova emlékére rendezett koncert szólistája lesz. Helyszín: Théâtre André Messager, Néris-les-Bains, Franciaország. A program olyan áriákból áll, amiket Gruberova énekelt, vagy énekelhetett volna
Aki anyagilag támogatja a koncertet - akár kis összeggel - az meg fogja kapni a linket a koncert felvételéhez.
Kedves Katalin, nagyon köszönöm!
Hallgassák meg Kolonits Klárát, megéri!
Nem is sejtettem, hogy a Teatro Coccia teljes operákat tesz fel a tubusra. Nagyon megörültem neki, hogy az a Traviata is felkerült, ahol a férjemmel együtt mi is vörösre tapsoltuk a kezünket. Szeretném megosztani az élményt a fórumtársakkal is.
https://www.youtube.com/watch?v=Z7_Xud7rFAs
A Grieg-dalok némelyikét itt megtaláltam (kotta és szöveg).
Ma 16 órakor az Eiffel Műhelyházban:
A műsort tematikus blokkok alkotják, szinte minden blokkban szerepel mindhárom szerző (Csajkovszkij, Grieg és Brahms).
Még van néhány jegy.
A tubuson meghallgattam a La Grange Áriát. Kolonits Klárika elképeszto bravur koloratúrái csodálatosak. Nagy BRAVA a muvésznonek.
So sikert kívánok a ma esti premierhez,
Kolonits Klára a napokban feltett a YouTube-ra két "friss" videofelvételt:
Erkel Ferenc: Hunyadi László – La Grange-ária – Kolonits Klára (2022)
Szilágyi Erzsébet áriája, II. felv.
Rendező: Ókovács Szilveszter, az OPERA főigazgatója
Magyar Állami Operaház, 2022
Gaetano Donizetti: Maria Stuarda – Trailer – Kolonits Klára (2022)
Maria: Kolonits Klára
Erzsébet: Boross Csilla
Karmester: Dinyés Dániel
Szegedi Nemzeti Színház
Magyarországi premier: 2022. április 8., 10. - koncertszerű előadásban
"lujza" fórumtársunk hozta fel a linket a "Kedvenc előadók" topicba és ott reflektáltunk már rá; ezeket áthozom ide, legyenek meg itt is.
2900 Búbánat • előzmény2898 | 2022-01-30 17:00:02 | |
Köszönöm a linket! Meghallgattam Kolonits Klárával készült podcast-interjút. Rém érdekes és elgondolkodtató témákról esett szó, nem csak mint énekművész, de mint „civil” ember is, saját életsorsának fontos mozzanatait beleszőve tárulkozik ki előttünk, és helyenként önkritikus vallomásaival mindvégig leköti a figyelmünket. Én is csak ajánlani tudom mindenkinek, akit érdekel a rokonszenves Művésznő személyisége, hallgassa meg ezt a közel egyórás beszélgetést! Eddig is a kedvenc magyar opera-énekesnőim között tartottam számon Kolonits Klárát, mind a mai napig nagy tisztelője vagyok neki és rajongója művészetének, és most meghallgatva újabb megnyilatkozásait, a csodálatom, szimpátiám iránta tényleg, szavakba nem önthető...
|
2899 lujza • előzmény2898 | 2022-01-30 03:29:37 | |
Nagyon érdekes ez a beszélgetés Kolonits Klárával, érdemes meghallgatni. Akit érdekel az éneklés technikája, annak különösen. |
Most már 4-ére is lehet venni jegyet.