Bejelentkezés Regisztráció

Kolonits Klára


291 smaragd 2015-03-23 15:11:52 [Válasz erre: 289 Búbánat 2015-03-23 14:33:24]
Éljen a művésznő! Szeretettel gratulálok tegnapi sikeréhez. Annak is örülök,hogy ez a váratlan beugrás a ķözönségnek kellemes vasárnapot hozott...ez már a harmadik fórum tegnap óta,ahol nagyszerű alakìtásáról beszámoltok! Akinek van füle...hallja, csodálatos lehet a színpadon,de a munkáltató miatt nem láthatja - hallhatja őt az, aki tegnap nem tudott elmenni, pl.én sem. Ciki ez az egész, hogy a közönségnek kell kikönyörögnie, sőt, csak beugrásra hívják. Lehet, hogy a vezetőségnek nincs füle és nem hallja? További sok nagy sikert kívánok a művésznőnek!

290 Búbánat 2015-03-23 14:36:08 [Válasz erre: 289 Búbánat 2015-03-23 14:33:24]
"kevesebb fény vetülne"

289 Búbánat 2015-03-23 14:33:24
Sokan voltunk a tegnapi Bánk bán matinén, de a földszinten azért maradtak még üres helyek. Itt csak Kolonits Klárára kitérve, annyit mondhatok: tüneményes Melinda volt!!! Beugrással énekelte régi kedvenc szerepét!!! – most a Káel Csaba-féle rendezésben. Kolonits utoljára hét évvel ezelőtt, 2008-ban lépett fel Melindaként az Operában - akkor éppen a Kerényi Imre Bánk bán-rendezése volt repertoáron. (Azóta csak a 2010-es "ősváltozat"-ban, a novemberi bemutató koncertszerű előadásán énekelhette el Melindát.) Úgyhogy, számomra érthetetlen, ha nincs most ez a "beugrása", akkor ki tudja, mikor kapott volna újra lehetőséget az egyik legcsodálatosabb szerepében ismét bemutatkoznia a közönségnek az Operaházban!? Kolonits Klára ezúttal is bizonyította, hét év után újólag, hogy az ő Melindája – a jelenben - mindenki másénál összehasonlíthatatlanul a legadekvátabb erre a mennyei szépségű, ám technikailag különleges hangi felkészültséget igénylő szerepre! Erkel operájának gyötrően fájdalmas szépségű nőalakját ilyen átszellemült, átlényegült alakításban megformálni operaszínpadon ma – megkockáztatom – Kolonitson kívül erre senki nem képes! Nála keresve sem találni alkalmasabb személyt a magánénekesnők között, aki ilyen emlékezetes Melinda-alakítással képes megörvendeztetni bennünket, mint ahogyan ő tette sok év után tegnap délelőtt ismét Erkel operájában. Akiket eddig is szerettünk, kedveltünk Melindaként, mára lassacskán „elfáradtak”, és vannak fiatalok, akik pedig még nem elég érettek erre a szerepre. Egyszerűen nem értem, hogy arra az énekesnőre, aki mind hangi, mind alkati-lelkületi, mind színpadi- és szereptudás birtokában van, Melindaként a maximálist tudja kihozni magából úgy, ahogy más kvalitásos „szerepgazda” sem tudná jobban, hűbben, akkor miért nem tartanak rá igényt, miért nem számítanak rá? A következő évad Bánk bán szereposztásaiban sem látom Kolonits Klára nevét. Nem tudom hova tenni ezt a szűklátókörűséget! Az Opera vezetésének nem csak azzal kellene törődnie, hogy minél több tehetséges fiatal énekest bedobjon a „mélyvízbe” és minél több szerepet, színpadi, alkalmat nyújtson számukra – olykor idejekorán megmérettetve őket – és talán nem is nekik való szerepkörben foglalkoztatva őket; a régiek megbecsülése és foglalkoztatása is értékelendő és szükséges: őket különösen meg kell becsülnünk, hiszen hosszú évtizedeken át szereztek számunkra gyönyörűségeket hangjukon fellépéseikkel. Ám van egy „köztes” korosztály is, akikre mintha kevesebb fény hárulna, kevesebb lehetőséget kapnak a kibontakozásukra, mintha tudatosan a háttérbe szorítanák, nem méltatva és kellően elismerve képességüket, szolgálatukat! Pedig ez utóbbiak között is sok olyan nagyszerű énekművész van, aki joggal érzi úgy, hogy még többre képes, de olyan is, aki már „mindent tud” – csak nem kapja meg a lehetőséget, hogy a neki való szerepkörben ezt sokszor meg is mutathassa. Én megfordítom a mondást: igaz, hogy sok bába közt elvész a gyerek”, de én most az mondom: a sok gyerek közt elvész a bába. Az Operában sűrűbben kellene foglalkoztatni azokat a művészeket, akikről tudják – és mi is tudjuk -, hogy mire, milyen nagyszerű ének- zenei-művészi élmények „kivetítésére” képesek, nem beszélve arról, hogy a publikum el is várja az Operaház vezetésétől, hogy a bizalomra szakmailag is, már többszörösen rászolgált és kitüntetett kedvencet kiemelten kezeljék: azokra a szerepekre – minél többször - tűzzék ki, amikben a legjobb képességeiket tudják megmutatni, magasan a legtöbbet, a legszebbet nyújthatják mindenkori közönségüknek – hiszen az idő előbb-utóbb felettük is eljár, és miért ne akkor halljuk őket énekelni, amikor az elvárt minőségből még nem kell engedniük – és a gyönyörűségünket jelentik?! Kolonits Klári muzikalitással, szépséges, kifejező, komplex-énektudással van felvértezve, amit vétek parlagon hevertetni! Erre a megállapításra kell jutnunk, ha tökéletes képet kell alkotnunk a tegnap délelőtti Bán bán Kolonits Klára-Melinda- élményünkre gondolva! - és ezt be kell látnia a „munkáltatónak” is!

288 tollnok 2015-03-22 09:55:17 [Válasz erre: 287 ferocissimoato 2015-03-21 22:13:32]
A legnagyobb baj nem az, hogy lemaradunk róla, hanem hogy ki tudja mikor tudjuk pótolni! Mikor lesz újra Melinda Kolonits nem beugrással, mikor lesz újra Agache Tiborc??? Csupa kérdőjel sajnos. Nem lehet kiállítani az operából jelenleg ideális szereposztást, de sajnos nem hajlandóak a lehetőségekhez képest se egy jobb szereposztással - még ha nincs is sajnos megfelelő címszereplőnk - műsoron tartani a darabot.

287 ferocissimoato 2015-03-21 22:13:32 [Válasz erre: 285 Beatrice 2015-03-21 14:28:45]
De kár, hogy ezen nem lehetek jelen!!!!!!!!!!!!!!!!! Egy jó Melinda ritka, mint a fehér holló! Ès ez holnap véletlenül összejön. Remélem valaki majd beszámol az elöadásról!

286 telramund 2015-03-21 14:28:46 [Válasz erre: 284 Búbánat 2015-03-21 14:03:19]
Van még jegy igaz a földszintre 2o- 25 db

285 Beatrice 2015-03-21 14:28:45 [Válasz erre: 284 Búbánat 2015-03-21 14:03:19]
[url]http://www.jegymester.hu/hun/Event/13490/Bank-ban;Vannak jegyek!![/url]

284 Búbánat 2015-03-21 14:03:19 [Válasz erre: 283 Petyus 2015-03-21 13:50:33]
Oda kell menni kezdés előtt a pénztárhoz, bizonyára akad valami jegy még - akár szóljon a "kakasülőre" is...

283 Petyus 2015-03-21 13:50:33 [Válasz erre: 282 parampampoli 2015-03-21 13:41:33]
De nekem nincs... _:((((

282 parampampoli 2015-03-21 13:41:33 [Válasz erre: 281 Petyus 2015-03-21 12:37:59]
Evviva!!!!!!! Azért is, mert nekem van jegyem. -:))

281 Petyus 2015-03-21 12:37:59
Vasárnap délelőtt beugrással Melindát énekel az Operaházban. Sajnos már nincs jegy!

280 parampampoli 2015-03-20 22:23:41 [Válasz erre: 279 tollnok 2015-03-20 18:59:28]
Én is, én is!

279 tollnok 2015-03-20 18:59:28 [Válasz erre: 278 Beatrice 2015-03-20 15:45:32]
"Kolonits Klára készen áll egy sor nagy bel canto-szerepre, helyesebben készen várja, hogy aMagyar Állami Operaház repertoárján megjelenjenek a bel canto operatörténeti korszakának máig népszerű, illetve most újra népszerű remekművei. Merthogy kétség kívül ezen a téren mutatkozik alegnagyobb (és talán egyszersmind a legkevésbé érthető) repertoárdeficit, hiszen a nemzetközi trend ma éppúgy kedvez(hetne) a bel canto-operajátszásnak, mint a MET-közvetítéseken vagy Gruberova-fellépéseken egyaránt érzékletesen megtapasztalható hazai közönségérdeklődés." - László Ferenc eme megállapításait ajánlom a Magyar Állami Operaház vezetőségének a figyelmébe. Mindenképpen megfontolásra érdemes jó tanácsként.

278 Beatrice 2015-03-20 15:45:32
[url]http://www.muzsikalendarium.hu/muzsika/index.php?area=article&id_article=4001;Még egy kritika a belcanto CD-ről[/url] (Muzsika, 2015 február)

277 Beatrice 2015-03-20 10:12:54
[url]http://www.kortarsonline.hu/2015/03/lujza-mindent-vitt/26278;Lujza mindent vitt[/url]

276 Beatrice 2015-03-17 14:19:23
A Diósdi Női Kar Facebook oldalán található ez a [url]https://www.facebook.com/214856458525353/photos/a.314113785266286.85463.214856458525353/973044449373213/?type=1&theater;plakát[/url]. Pergolesi: Stabat Mater, a kárpátaljai háború áldozatainak emlékére, március 27-én Diósdon (római katolikus templom, 19:00), március 28-án a Budatétényi Szt. István király plébániatemplomban (19:15). Közreműködik Kolonits Klára, Gémesi Katalin, Diósdi Női Kar, Fodor Kamaraegyüttes, Sirák Péter (orgona), vezényel Sirákné Kemény Kinga. A belépés díjtalan.

275 Búbánat 2015-03-12 01:01:17 [Válasz erre: 263 -zéta- 2015-03-09 11:00:24]
És egy nappal szombathelyi Luciája előtt, április 24-én, Gildát énekel az Erkel Színházban a Primavera-fesztiválra elhozott miskolci Rigoletto-produkcióban!

274 Búbánat 2015-03-10 12:48:12 [Válasz erre: 273 Beatrice 2015-03-09 20:38:24]
Jó a hasonlat!

273 Beatrice 2015-03-09 20:38:24 [Válasz erre: 271 tollnok 2015-03-09 18:24:57]
Tegnap este az Erkel Színházban az volt a benyomásom, hogy Kolonits Klárának nincsenek technikai korlátai, azt csinál a hangjával, amit csak akar. Például hihetetlen, mire képes egyetlen levegővel. Ilyen érzésem eddig csak Gruberovánál volt.

272 Beatrice 2015-03-09 20:25:54 [Válasz erre: 270 tollnok 2015-03-09 18:22:57]
És lesz egy Kolonits-dalest is, április 9-én.

271 tollnok 2015-03-09 18:24:57
Tegnap Kolonits nagyszerű volt, a közönség szemmel láthatóan szereti a darabot, így nem értem miért nem veszi fel a Luisa Millert a repertoárjába hosszabb távra az Opera? Pedig ki tudna állítani hozzá egy jó szereposztást. A tegnap estét mások már többször megírták, nem akarom részletezni és őket ismételgetni.

270 tollnok 2015-03-09 18:22:57 [Válasz erre: 267 Búbánat 2015-03-09 12:39:25]
[url]http://www.opera.hu/kiadvanyaink#;Nézd meg a bérleti tájékoztatót a honlapon! Lesz Gounod Rómeó és Júlia is![/url]

269 parampampoli 2015-03-09 13:04:39 [Válasz erre: 268 telramund 2015-03-09 12:50:43]
És áriaestek, mindennel, ami szem-fülnek kedves!

268 telramund 2015-03-09 12:50:43 [Válasz erre: 262 parampampoli 2015-03-09 10:53:50]
és Massenet Manon és Delibes Lakme!

267 Búbánat 2015-03-09 12:39:25 [Válasz erre: 257 tollnok 2015-03-08 10:53:50]
Gondolom, Bellinit akartál írni Gounod helyett...

266 Búbánat 2015-03-09 12:35:13 [Válasz erre: 260 telramund 2015-03-08 23:25:03]
Teljesen egyetértek...

265 Petyus 2015-03-09 11:23:56 [Válasz erre: 262 parampampoli 2015-03-09 10:53:50]
Valamennyi felsorolt szereppel egyet értek, de tudom, hogy a Művésznő is nagyon szeretné Normát, ezért is írtam elsőként.

264 Petyus 2015-03-09 11:22:32 [Válasz erre: 263 -zéta- 2015-03-09 11:00:24]
De sajnos csak Szombathelyen. Talán érdemes lenne élő rádióközvetítésben gondolkodni.

263 -zéta- 2015-03-09 11:00:24
[url]http://sso.hu/hu/1403186420-donizetti-lammermoori-lucia;Lammermoori Lucia az idén áprilisban[/url]...:-)

262 parampampoli 2015-03-09 10:53:50 [Válasz erre: 261 Petyus 2015-03-09 10:08:34]
Normával várnék még a helyében, 8-10 évet. Előbb Puritani, Lucrezia Borgia, Anna Bolena és hasonlók. És igen, persze, Lucia, azonnal!! Nem egyszer, koncerten, hogy "na, ezt is letudtuk!" Egy ilyen énekesnőre komplett produkciót kell és lehet építeni. A Magyar Állami Operaházban.

261 Petyus 2015-03-09 10:08:34
Kolonits Klára=Bel canto királynő Normáért, Luciáért kiált többek között, miként a közönség e két csodálatos dalműért.

260 telramund 2015-03-08 23:25:03
A ma esti Luisa Miller jobbra sikeredett zenekari szempontból ,és Kolonits Klára egy újabb gyémátot kap képzeletbeli koronájára.Egyebekben hasonló mint a pénteki vendégjáték. Gyönyörű opera,méltánytalanul hiányzik az Operaház palettájáról!

259 IVA 2015-03-08 19:14:44 [Válasz erre: 257 tollnok 2015-03-08 10:53:50]
2016

258 Búbánat 2015-03-08 11:18:13 [Válasz erre: 254 tollnok 2015-03-08 08:16:37]
Akkor igazolódik sejtésem...Nagyon örülök neki!

257 tollnok 2015-03-08 10:53:50 [Válasz erre: 256 Petyus 2015-03-08 09:49:51]
A bérleti tájékoztató szerint május 23-án. Bérletes előadás lesz: Shakespeare az Erkelben. Két másik előadásra is megválthatod a bérlettel a jegyed: Szokolay: Hamlet Gounod: Rómeó és Júlia Mindhárom előadás egyszeri alkalom lesz, koncertszerűen. Május 19., 23., 28.

256 Petyus 2015-03-08 09:49:51 [Válasz erre: 255 Robesz 2015-03-08 09:30:02]
De mikor? Szerintem igazán megérdemelne akár 5 előadást is.

255 Robesz 2015-03-08 09:30:02 [Válasz erre: 254 tollnok 2015-03-08 08:16:37]
Bizony, még ha csak egy koncert lesz, akkor is!

254 tollnok 2015-03-08 08:16:37
[url]http://www.opera.hu/musor/megtekint/romeo-es-julia-2015-1/;Egy jó döntése még is van a vezetésnek a jövő évadra vonatkozóan, Kolonitscsal kapcsolatban.[/url]

253 IVA 2015-03-08 03:35:35 [Válasz erre: 245 joska141 2015-03-07 07:16:11]
Kedves Joska141! Először is hadd fejezzem ki csodálatomat Ön és tisztelt felesége iránt, amiért évente képesek megnézni A denevér most futó rendezését, ráadásul az év kiemelt napján. Amikor beleszerettem ebbe az operettbe, még Oláh Gusztáv rendezése ment. El sem tudtam dönteni, melyik benne a jobb női főszerep, az Adélé, vagy a Rosalindáé, akit Neményi Lili alakított, pedig akkoriban Orlovszky bálján Rosalinda nem a Csárdással, hanem a Messze a nagy erdő és a Volt, nincs, fene bánja előadásával bizonyította magyarságát. Úgy gondoltam, ha egyszer megadatik a fővárosban laknom, minden szilveszterkor A denevért fogom nézni. Még 1966 nyarán is, amikor a Margitszigeten adták a darabot, Vámos László rendezésében, és Ágai Karola tündökölt benne Rosalindaként. Ebből az élményből voltam kénytelen táplálkozni, amikor 1967 után ismét Ágait láttam a szerepben, de már Szinetár Miklós első Denevér-rendezésében, amelyet már több alkalommal szapultam ezen a fórumon. Azt soha többé nem néztem meg, és azóta is csak olyan előadása volt nálunk A denevérnek, amellyel sohasem akartam elrontani az esztendőm utolsó napját. A most futó ugyancsak Szinetár-rendezést bemutatója idején láttam az Erkelben (2001 júniusában), stílustalansága, zeneellenessége, ízléstelensége és penész-szaga minden várakozásomat alulmúlta. Rosalinda szerepében szegény Bátori Éva kínlódott, akit kedvelt Szinetár, és én is – de egyénisége csillagászai távolságban van A denevér (eredetileg) nagypolgári asszonyalakjától. Láttam aztán a színlapokon, hogy váltják őt primadonnaibb alkatú és vörösebb hajú (ez mintha hagyomány lenne a Rosalindáknál) énekesnők a szerepben, de nem tudtam rászánni magam többé erre az előadásra, az évek semelyik napján sem. Sajnos ezért Kolonits Klára alakításáról sem tudok véleményt mondani, a számomra szomorú történetet csak azért meséltem el, hogy az Önök és a magam élményén példázzam, a közönség ízlése milyen másképp viszonyul színházi produkciókhoz és szopránokhoz egyaránt. Láttam–hallottam ugyanis Kolonits Klárát egyéb szerepeiben: a Hunyadi Lászlóban elsősorban La Grange-áriájával kápráztatott el, majd a Don Giovanniban, amelyben Donna Anna II. felvonásbeli áriája hallatán én is rajongója lettem egy csapásra. Ez már csak fokozódott egy Rigoletto-keresztmetszet, a Luisa Miller, a Szöktetés a szerájból, A varázsfuvola és a Così fan tutte tapasztalataival. Tehát, hogy milyen volt Kolonits tavaly szilveszterkor a már másfél évtizeddel ezelőtt is lehangoló Denevér-rendezésben, arról nem tudok vitatkozni, viszont magabiztosan ajánlom, hogy más szerepeiben csodálják. A Rigoletto vendégségbe várható előadásán sajnos nem lehetek jelen, de úgy gondolom, aki Kolonits Klára Gildájáért nézi meg, nem fogja megbánni.

252 Búbánat 2015-03-07 13:25:17 [Válasz erre: 245 joska141 2015-03-07 07:16:11]
Tisztelt joska141! "Szóval, ha valaki egy ilyen előadáson találkozik lényegében először vele, akkor nemigen érti az ezen a fórumon leírtakat. – írja. Hogy jön ide Rosalinda? Ezek szerint ez az egyetlen szerep, amit Kolonits Klára gazdag operai oeuvre-jéből látott, ismer? Kolonits Klára művészetét jogában áll kritizálnia, de ha elolvasta az utána leírt hozzászólásokat is, remélhetőleg belátja, hogy állításai „lebegnek”, nem fognak szilárd talajt….A denevér Rosalindáját énekelte sok-sok kitűnőség az Operában, köztük Házy Erzsébet, Ágai Karola - és mostanság Kolonits Klára is, aki a szerep már régi megformálójaként semmivel nem adja alább az elődökénél muzikalitásban, színvonalban, temperamentumban. Én láthattam mind hármukat színpadon ebben a szerepkörben, és ha ilyen képtelenségeket állít Kolonitsról, amiket megjegyzett, azzal Házy és Ágai emlékét sem tiszteli – függetlenül attól, hogy volt-e szerencséje a neves elődöket színpadon látni vagy sem. Javaslom, hogy holnap látogasson el az Erkel Színházba és tekintse meg Verdi csodálatos operáját – benne Kolonits Klára nagyszerű Luisa Miller- alakítását. Nem először énekli ezt a nehéz olasz szerepet, hiszen már két évvel ezelőtt is tündöklő csillaga volt a kolozsváriak vendégjátéka keretében bemutatott produkciónak az Erkel Színházban. Biztos vagyok benne, ha megtartja is leírt véleményét Kolonits Rosalindájáról, előítéletén felülemelkedve, rá fog csodálkozni, hogy egy Johann Strauss-szerepből következtetve mennyire megalapozatlanul vélekedik a mások által sokadszor emlegetett operaénekesnő varázslatos operai előadásait, színpadi teljesítményét értékelő, dicsérő, méltató szavakról. Kolonits Klára sokoldalú művész, akit nem lehet megítélni egyetlen színpadi szerepéből; az operett mellett – pályatársaihoz hasonlóan - más zenei műfajokban is „sziporkázik”: az opera mellett a dal- és az oratórium-irodalom kimagasló alkotásaiban is mindig a legmagasabb színvonalat nyújtja. Biztos vagyok benne, hogy Kolonits Klára Luisa- alakítását megismerve, produkciója el fogja oszlatni minden aggályát és kételyét felőle!

251 parampampoli 2015-03-07 11:42:14
A kolozsváriak Luisa Miller előadása tegnap este a vidéki operajátszás mindenkori színvonalán mozgott, de sajnos annak is az alsó sávjában. (Nem Vaszy és Pál Tamás Szegedjének nívójáról van szó, hogy értsük egymást.) Selmeci György természetesen tette a dolgát, de zenekara, kórusa és szólistái általános képessége meghatározta lehetőségeit. Persze a vállalkozás majdnem értelmetlen, mert Verdi ezen operájának színrevitele 5, de minimum 3 (szoprán-tenor-bariton) kiváló énekes nélkül programozottan kudarc. Az akciókban nem túl gazdag cselekmény áriák, kettősök, együttesek során halad végig, nagy és szép hangok, perfekt énektudás nélkül minden lassú, vérszegény, könnyen fulladhat unalomba. Jelen esetben a három énekesből rendelkezésre állt egyetlen egy: a szoprán. Ha nem látok a Luisa Miller előtt gyors egymásutánban két Bánk bán előadást néhány méltatlan és szégyenletes énekesi produkcióval, most valószínűleg kénytelen lennék rendkívül erős szavakat használni a tegnapi énekesi teljesítményekre, így ettől most megtartóztatom magam. A Luisa Miller esetében azért különösen nehéz az énekesek helyzete, mert a magyar nézőnek ebben az operában nincsenek közvetlen hangzó élményei a pesti színpadról, hiszen a művet nem játszották nálunk, egyetlen alkalommal volt szerencsém hallani a 2000-es évek elején a Zeneakadémián koncertformában, egy nem fiatal, de nagyon jó kazah tenorral, egy kellemes hangú japán baritonnal, és az akkor még remekül éneklő, frissen végzett Fodor Beatrixszal. A lemez- és videógyűjtők ellenben jobbnál jobb felvételekben ismerhették és szerethették meg a művet, és akik fülükben hordják ezeknek a felvételeknek az emlékét, azok a tegnapi előadáson sajnos úgy érezhették, hogy egy másik művet hallanak. (Sajnos ez egy olyan élmény, amellyel mostanában egyre gyakrabban kell szembesülnöm: hogy amit látok, hallok az nem az, amit korábban megismertem és megszoktam, hanem valami egészen más, ismeretlen és elfogadhatatlan.) Nem kérhetem számon Busa Tamáson Bruson vagy Milnes alakítását, de azt ki kell jelenteni, hogy ezzel a hanggal és énekesi kondícióval ma már teljesen alkalmatlan főszerepek éneklésére, Sharplessként is csak a 3. felvonás tercettjéig volt elfogadható úgy ahogy, nade az öreg Miller szerepe egészen más matériát és technikát követel!! Ebben a szerepben való énekeltetése valóban próbára tette fülemet és idegrendszeremet egyaránt. Pataki Adorján néhány évvel ezelőtti Gabriele Adornójához képest nem sok változást mutatott, de azt se pozitív értelemben: a középregiszterben vastagítani próbál a kétségtelenül drámai tenort követelő szerephez, ettől azonban magas regisztere még jobban beszűkül. A tenorslágernek számító áriában még elfogadhatót nyújtott, a drámai kitörésekben azonban egyre jobban fáradt, szerencsére mikorra már a gikszergyanús stádiumba jutott, véget ért az előadás. Kovács István, mint már annyiszor, mind figurában, mind hangilag kevés volt Walter gróf erős hatású, drámai basszus igénylő szerepéhez, ráadásul egyetlen percre se vette le szemét a karmesterről. Úgy pedig nehéz a szerepformálás,a színpadi alakítás. Igen figyelemreméltó hanganyaggal rendelkezik ellenben a Wurmot éneklő Szilágyi János, de sajnos egyetlen színnel, dinamikával, a hangi árnyalás teljes hiányával énekelte az amúgy sem túl hálás szerepet. A Federica hercegnő figurája az irodalmi alapot jelentő Schiller dráma Lady Milfordjához, idősödő prózai dívák ziccerszerepéhez képest még a Wurménál is elnagyoltabb és hálátlanabb, a fellépő mezzoszoprán sajnos ezen nem volt képes semmit se javítani. Az énekeseket általában igen előnytelen helyzetbe hozta a rendezés (rendezés??), amely teljesen természetellenes mozgásokra és szituációkba kényszerítette őket, megzavarva a mű legszebb zenei részeinek élvezetét. Megkérdezhetné persze valaki ezek után, hogy ilyen énekesekkel volt-e, s ha igen, mi volt a zenei élvezet egyáltalán? A kérdésre a válasz egyértelmű: Kolonits Klára a címszerepben. Luisa Miller tulajdonképpen ismét egy olyan szólam, amely nem egyértelműen Kolonits fachja lenne, de ismét egy olyan alkalom, amikor fényesen bebizonyítja, ahogy tette ezt októberben Verdi Requiemjében, hogy az a hang és énektudás (!), amellyel ő rendelkezik, effajta gondon játszi könnyedséggel lesz úrrá. Luisa ideális esetben egy könnyed és biztos magas regiszterrel, kitűnő koloratúrkészséggel rendelkező lírai szoprán lenne, amilyen volt például a fiatal Ricciarelli, Caballé, Scotto, Millo. Kolonits hangja nem ilyen, de a hozzá hasonló Luisa sem előzmény nélküli, az általam amúgy nem különösebben kedvelt fiatal June Anderson alakítását videofelvétel is megőrizte. Kolonits nem erőlteti a mély fekvést, ami hangjában nem olyan erőteljes, mint a felsoroltak hangjában volt, de finoman és puha hangadással, mindenféle törés nélkül oldja meg, amikor azonban hangja eléri a „repülési magasságot”, és a számára legelőnyösebb fekvésbe jut (értsd a középregiszer felső kétharmadától a magas regiszter tetejéig), valóban egyedülálló szépséggel, biztonsággal szól. Ritkán hallani olyan énekesnőt, akinek hangja ennyire a felső regiszterre lenne pozicionálva. Ez azonban csak maga az üres technika, a lényeg csak ezután kezdődik. Az, amit Kolonits ezzel a hanggal közvetít és közöl! Ez pedig lényegében leírhatatlan és megfogalmazhatatlan. Nem is teszek rá kísérletet, mert mint életem nagy élményeit, nem szeretem konkrétan megfogalmazni, kimondani, mert úgy érezném, azonnal el is veszteném valamennyire. Magamban akarom tartani, őrizni, önző módon csak magamnak, miközben azt szeretném, hogy mindenki hallja és részese legyen. Két szót csak érzékeltetésül: KÖLTÉSZET ÉS TISZTASÁG.. Kolonits múlt év végén megjelent CD-je után ezzel a Luisa Millerrel folytatta mindenki számára egyre nyilvánvalóbb útját, hogy a magyar operajátszás történetének legnagyobb énekesnőinek listájára felírja nevét. (Nekem már ott van.) Az Operaház főigazgatója tegnap maga is tanúja lehetett kamaraénekesnője lenyűgöző teljesítményének, mert azon ritka eset egyike volt, amikor képes volt majdnem az egész előadást végigülni. Ám attól félek, nem érezte át, milyen hibát, sőt bűnt követett el a magyar közönség és nemzeti operánk ellen, hogy az idei évadból — meg a következőből is — kihagyta Kolonits Melindáját. Melinda helyett itt van Lusia Miller, több a semminél, de nem elég. Igaz, az első felvonás után úgy éreztem, hogy nincs az a pénz, hogy még egyszer elszenvedjem egyik másik szólista „zenei inzultusát” (copyright by Máris szomszéd from Mézga Család), a finálé után biztos voltam benne, hogy ott a helyem a holnapi előadáson is. Mert a Kohinor gyémántot akármilyen foglalatba teszik, az Kohinor gyémántként ragyog mindenkor – és látni kell!

250 Károly 2015-03-07 11:32:22
Brava Kolonits, csodás volt! A Millert éneklő baritonról hasonló a véleményem: hogy került ebbe az operába, ebbe a kritikusan nehéz szerepbe? Sosem volt az a hangminőség és sohasem tudott olyan minőséggel énekelni, hogy ilyen szerepeket bízzanak rá! Ma pedig már teljesen kész! Ingattuk a fejünket mikor énekelt, bizony követhetetlen a szereposztások tematikája, és erősen megkérdőjelezi a hozzáértést.

249 telramund 2015-03-07 10:59:47 [Válasz erre: 245 joska141 2015-03-07 07:16:11]
Kedves joska 141 Miután kb fél órás válaszadásra kényszerített a múltkorában,azóta is váron refelexióját.Vagy tán nem önszorgalmából kötekedett? Ön egy Denevér alapján ítél.Ezt nem gondolja komolyan..Igen Kolonist Klárra nagyon nagy művésznő,sőt nagyon nagy énekesnő.Holnap ön is meggyőződhet róla az Erkel Szinházban.És akár véleményt is írhat,vagy kérdéseket tehet fel nekem.Miután volt gyerekszobám én,ellenben Önnel válaszolni is fogok! Üdvözlettel telramund

248 telramund 2015-03-07 10:51:17
Tegnap este a kolozsvári opera tiszteletreméltró vendégjáték keretében hozta Verdi pompázatos Luisa Millerét.A prudukció tetején gyámántként tündökölt Kolontis Klára popmás Luisája.A hangszépség, a kifejezőerő a nagyszerű technika és a hallatlan alázat,melyekkel abszolválta a szólamot olyan szférákba emelte produkcióját illetően engem,ami nagyon ritkán fordul elő !(Utóbbi rám vonatkozik) Azonban az opera többnyire nem egyszemélyes vállalkozás.Bánk bánnal kapcsolatban írtam,hogy az egy szereplő mélységesen lehúzhatja a kollégái teljesítményét.Nem értem,hogy egy karmester ne hallja ki alkalmas ,ki nem egy szerep eléneklésére.Verdi operájában a bariton(Miller) rendkívűl nagy és igényes szerep.Busa Tamás jelenlegi állapotában teljesen alkalmatlan a szerep eléneklésére.Fáradt kiénekelt,magasságaiban bizonytalan fahangon hozta szólamát.Ez elmegy(nem megy el!!!!!) a szólórészekben,de egy olyan hatalmas duettben ,mint Luisa és Miller kettőse nem .Egy hétre két hangroncs(másik másutt) számomra kicsit sok főszerepben. Walter gróf szerepében Kovács István ,bár mélységei szépek,igaz nem erőteljesek,legalább is az Erkel sSzínház méreteiben,de középen nem szól testetlen.A tenor Pataki Adorján talán jobb volt,mint a Bocccanegrában Adornoként.De ez a szerep, hősibb ,nagyobb hangot igényel és biztos magasságot.Károlyi Katalin énekelte Fredericat.A mezzo ezt a kissé hálátlan szerepet szépen megoldotta,de hogy többnyire a színpad hátsó részében énekelt ez nem vált előnyére.Wurmként Szilágyi János kifejezetten jó volt.Tecnikájának tökéletesítése után igen jelentős lehetőségeket sejtek a hangját illetően. Ki kell emelnem a második felvonásban az acapella quartettet:Nagyszerű volt ,hibátlan! A zenekar Selmeczi György dirigált! Némi lassú tempó elhagyásával,nagyrészt jó lendületben. A zenekar a vonósok kezdeti durvaságait leszámítva megfelelt,éppúgy az énekkar: A rendezésről nem írok,mert nincs mit..Annyit azért igen ,hogy rém zavaró a hátsó díszlet panel emelkedésekor két darab reflektor a nézők szemébe süt.Nem volt kellemes. Verdi Luisa Millere gyönyörű szép opera.Ókovács Főigazgató Úr jelen volt.hallhatta.Remélem elgondolkozott azon,hogy akár az operaház repertoárjába fel kellene venni,nem 5 éve múlva ,hanem hamarosan ,hiszen világszínvonalú énekesek állnak jelenleg rendelkezésre. Kolontis Klára, Alexandru Agache,Fekete Attila, Gál Erika,Fried Péter és már mehet is az előadás,tomboló sikerrel. Jó,hogy a kolozsvári együttes elhozta a Luisa Millert.Kolonits Klárát ez a prodikciója a legmagasabb szférákba,nagyon előkelő társoságba emelte nálam! t

247 parampampoli 2015-03-07 10:37:14 [Válasz erre: 245 joska141 2015-03-07 07:16:11]
Kedves Joska141, a szilveszteri Denevér előadáson én is ott voltam, írtam is róla. Kolonits azon az előadáson is magasan kiragyogott a mezőnyből, azt állítani, hogy belesimult az általános színvonal(talanság)ba, hatalmas tévedés. A szerep eleve nem olyan, hogy megmutathassa benne legjobb formáját és tudását, ráadásul egy olyan időszakban, ahol kb 2 hét alatt tizenakárhány előadása és koncertje volt. Ennek ellenére a 2. felvonás Csárdása az egész előadás abszolút csúcspontja volt énekesileg. Megnyugtathatom és biztosíthatom: a Kolonits iránti rajongás semmiben sem túlzó, ezt épp tegnap este bizonyította káprázatos Luisa Miller alakításával, amelyről bizonyára olvashat majd néhány hozzászólást vagy ebben, vagy az Erkel Színház-topicban.

246 Robesz 2015-03-07 10:36:35 [Válasz erre: 245 joska141 2015-03-07 07:16:11]
Sajnos a Rosalinda nem az a szerep, ahol nagyon meg lehet mutatni a képességeket. De javítsatok ki ha tévedek.. Javaslom hogy tekints meg - ha időd engedi és ha persze érdekel - egy előadást, ahol a fach-jában énekelhet, vagyis drámai koloratúr szerepet. Legközelebb pl. Hunyadi vagy Szöktetés.

245 joska141 2015-03-07 07:16:11 [Válasz erre: 244 Búbánat 2015-03-06 23:59:10]
Tisztelt Búbánat és mindenki, aki ezen valamint a többi fórumon kinyilvánította rajongását Kolonits Klára alakításaival kapcsolatban. Előre kell bocsátanom, abszolút botfülem van, nem tudom az egyes hangokat kiénekelt megkülönböztetni, hogy valaki mikor énekel b-t vagy kétvonalas h-t (rossz példák), fogalmam sincs a helyes hangképzésről, nem tudom, mit jelent, ha lebeg a hang és így tovább. Egyszerűen csak szeretem a zenét. Ez a hosszú bevezető azért volt szükséges, mert feleségemmel minden évben – az adott év konkrét szereplőitől függetlenül – elmegyünk Operába a Denevér szilveszteri előadására. Azt hiszem azóta, amikor az Erkelben még Latabár Kálmán volt Frosch. Idén, azaz 2014.december 31-én Kolonits Klára volt Rosalinda. Hát… Nem éreztük az itt leírt kisugárzást, ugyanolyan volt, mint az előadás többi szereplője. Persze, mondhatjuk, hogy mindenki átlagon felüli produkciót nyújtott. A nézőtérről, a szórványos és egyáltalán nem ütemes, vastaps jellegű megnyilvánulásokból nem ez következett. Persze, mondhatjuk, hogy a teltház közönség már szilveszteri hangulatban volt, de az ilyen jellegű felszabadultságot a két szünetben sétálgatva nem lehetett érezni, azaz az emberek még az ítélőképességük birtokában voltak. Szóval, nagy tisztelettel és csak halkan kérdezem: tényleg olyan nagy művésznő Kolonits Klára? Csak aznap volt belesimuló a többiek produkciójába? Vagy a szerep nem az Ő egyéniségéhez való? Vagy ennek az estének nem tett jót a szükségszerűen felfokozott hangulat? Szóval, ha valaki egy ilyen előadáson találkozik lényegében először vele, akkor nemigen érti az ezen a fórumon leírtakat.

244 Búbánat 2015-03-06 23:59:10
Kolonits Klára a mennyei szférákba röpített bennünket ma este angyali Lujzájával az Erkel Színházban!!!... Szavakat nem találok rá, hogy leírjam, milyen boldogság volt őt látni-hallani Verdi e remekében! 2013 után újra. Ennek az operának is sürgősen az Opera repertoárján lenne a helye - ahogy a Kolozsvári Magyar Opera is magáévá tette a Luisa Millert; és ki mást hívhatott volna meg erre a címszerepre, mint azt a Művésznőt, aki már két éve is bizonyította, hogy nála tökéletes összhangban van egymással a szerep és a kifejezés; a karakter és az ábrázolás; énekhangjain áttörő szenvedély és érzelmi töltés; a személyéből fakadó kisugárzástól a poézisig betölti a lelkünket valami megfoghatatlan katarzis érzés, ha őt halljuk énekelni: mindazt, amit Schiller és Verdi ebbe a női alakba beleálmodott, Kolonits Klárát dicséri és érdemesíti! Az ő elhivatottsága, interpretáló-képessége igazi sikerre viszi ezt a korai Verdi-operát is. Alakításának minden összetevője a helyén van, és valami pluszt is belelátok: lelki rezdüléseiben az ő Luisája valami magasztos, égi fényt kap. A drámai ás lírai vonulat, a szívszorongató dallamok, az ő szopránján át érvényesülnek igazán. Visszatérően is, csak a legnagyobb elismerés hangján szólhatok Kolonits Klára művészi teljesítményéről. Ismételten leszögezhetem: szólam fachjában ma Magyarországon nála nincs jobb! Nyugodtan Rá lehet – sőt: kell - építeni például a bel canto- repertoárt! Ez egyre határozottabb kívánság – és nemcsak az enyém!!! Nagyon várom a vasárnapi "újratalálkozást" Vele - és Verdi csodálatos szépségű operájával! Egyik is, másik is: megunhatatlan, kihagyhatatlan.

243 Beatrice 2015-03-06 16:10:50 [Válasz erre: 242 Beatrice 2015-03-06 16:05:54]
A másik, Mozart-témájú plakát pedig: http://www.amdala.hu/wp-content/uploads/2015/03/Opera-Image-5.jpg Itt K.K. jól felismerhetően az Éj királynőjeként látható a Mozartot alakító Brickner Szabolcs fejfedőjén.

242 Beatrice 2015-03-06 16:05:54 [Válasz erre: 241 Beatrice 2015-03-06 16:00:20]
Valami elromlott az előző beírásomban, talán túl hosszúak voltak a webcímek, vagy én elrontottam valamit. Így most linkelés helyett közzéteszem a két webcímet: http://www.amdala.hu/wp-content/uploads/2015/03/Opera-Image-3.jpg (a plakát, Szilágyi Erzsébet) http://www.amdala.hu/a-magyar-allami-operahaz-es-az-erkel-szinhaz-20152016-os-szezonja/ (a magyarázat)





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.