Téma ismertetése: nem csak énekesek, hanem karmesterek, zongoristák és tekerőlantosok is
Ludovic Tézier nagy kedvencem lett, amióta a müncheni Végzetben láttam. Valamiért korábban sosem találkoztam vele, bár a nevét hallottam, de azóta kb. mindent fellelhető dolgot megnézek vele.
Rodrigo halála, franciául: https://www.youtube.com/watch?v=bRVzb4kvs7Y
(A rendezőt pofoznám, amiért Carlost berakta abba a ketrecbe, de Tézier olyan mennyei legatókat énekel, hogy azért minden megbocsátható.)
Te Deum: https://www.youtube.com/watch?v=kcMMqLOColI
(jól áll neki a perverz gazember is, de azért néha kihallani a szép, nemes Verdi-hangot :D)
Jeleckij áriája: https://www.youtube.com/watch?v=Otr9VB-6Aac
(ez egy gyönyörű produkció, de Liza alkalmasint bolond, hogy egy ilyen szép hangú, gyengéd, figyelmes férfit mellőz egy olyan zűrös tenor kedvéért, mint Hermann)
Luna gróf: https://www.youtube.com/watch?v=ovyR65QdCn4
(megint csak az a remek legato-technika...)
Ma éjjel sugározza az M5 csatorna
21.10 - 23. 35.
RING ESTÉLY – Gálaműsor - Roberto Alagna és Aleksandra Kurzak vendégfelléptével
Közvetítés az Erkel Színházból - a 2018. február 10-i gálakoncert felvétele
Műsorvezető: Morvai Noémi és Ókovács Szilveszter
Vezényel: Kocsár Balázs főzeneigazgató
Rendező: Anger Ferenc művészeti igazgató és Solymosi Tamás balettigazgató
Karigazgató: Csiki Gábor
Társrendező: Aczél András
Műsor ( Búbánat: megjegyzem, hogy az alább ismertetendő műsorszámok sorrendje részben változott az est folyamán. )
- Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok – Nyitány
- Nádasdy / Wagner / Gulya: Ring-Walzer – nyitótánc
- Wagner: Tannhäuser – Dal az Esthajnalcsillaghoz (‘O du, mein holder Abendstern’) – Szegedi Csaba
- Gounod: Rómeó és Júlia – Júlia keringője (’Je veux vivre’) – Aleksandra Kurzak
- Zandonai: Veronai szerelmesek – Rómeó áriája (’Giulietta! Son io!’) – Roberto Alagna
- Bizet: Carmen – Micaëla és Don José duettje (‘Parle-moi de ma mère’) – Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna
- Mráz / Csajkovszkij: Csipkerózsika – Keringő
- Puccini: Pillangókisasszony – Cso-cso szán és Pinkerton szerelmi duettje (‘Vogliatemi bene’) – Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna
- Rujsz / Wagner / Szüts: Züricher Vielliebchen Walzer és variációk – Boros Ildikó, Balázsi Gergő Ármin, Melnik Tatiana, Leblanc Gergely, Balaban Cristina, Rónai András József, Sarkissova Karina, Kekalo Iurii, Tanykpayeva Aliya, Timofeev Dmitry (zongorán közreműködik: Szüts Apor)
- Schumann: Du Ring an meinem Finger – Megyesi Schwartz Lúcia (zongorán közreműködik: Szüts Apor
- Wagner: Branders Lied – Szegedi Csaba (zongorán közreműködik: Szüts Apor
- Wagner: Tout n’est qu’ images fugitives – Megyesi Schwartz Lúcia (zongorán közreműködik: Szüts Apor
- Nietzsche–Petőfi: Ständchen – Szegedi Csaba (zongorán közreműködik: Szüts Apor)
- Verdi: Otello – Desdemona és Otello szerelmi duettje (‘Già nella notte densa’) – Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna
- Bizet: Carmen – IV. felvonás nyitókórus (‘À deux quartos!’)
- Puccini: Gianni Schicchi – Lauretta áriája (‘O mio babbino caro’) –Aleksandra Kurzak
- Verdi: Otello – Otello halála (‘Niun mi tema’) – Roberto Alagna
- Eagling / Wagner: Duett – Tanykpayeva Aliya, Majoros Balázs
- Puccini: Pillangókisasszony – Zümmögő-kórus (közreműködik: Földváry Balázs, rhönrad-artista)
- Donizetti: Szerelmi bájital – Recitativo és duett (’Caro elisir sei mio’ – ‘Chi e maique matto?’) – Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna
Ráadás: Lehár: A víg özvegy - szerelmi kettős: Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna
Közreműködik a Magyar Nemzeti Balett, a Magyar Állami Operaház Zenekara és Énekkara, valamint a Magyar Nemzeti Balettintézet növendékei
(187 Ardelao2018-02-15 10:54:35, film és zene)
Portréfilm Kassai Istvánról
Petrovics Eszter rendező Ágoston Gábor operatőrrel – 2013-ban, Nádasladányban - nagyon szép portréfilmet készített Kassai Istvánról. Ezen a zongoraművész Szecsődi Ferenccel muzsikál, és feleségével, Csányi Valériával négykezest játszik. Kassai Istvánról tanára, Kertész Lajos beszél.
A filmet – amely felvehető – a Duna World február 17-én, szombaton, 13:17 h-kor sugározza újra.
Nem lehet, hogy már kicsit túltolta a biciklit, ahogy a művelt pesti mondaná?
Sajnos az osztrák - Graz és Salzburg - búcsúfellépéseit az ottani kuponos oldalakon már eleve 50% kedvezménnyel hírdették, minden helyszínen és árkategóriában. Sic transit...
Abschiedstournee
René Kollo
2.2.2018 | 20 Uhr | Laeiszhalle Hamburg
A Bartók Rádió ma este közvetíti hangfelvételről,
19.35 – 20.30:
Vigh Andrea hárfaestje
Közreműködnek:
Kertesi Ingrid (szoprán) és Szabadi Vilmos (hegedű)
Händel: Lascia ch’io pianga – Almirena áriája a Rinaldo című operából
Händel: „Ombra mai fu” – Xerxes áriája a Xerxes című operából (Kertesi – Vigh)
Händel: C-dúr chaconne, HWV 484, John Thomas: The Minstrel's Adieu to his Native Land (Vigh)
Massenet: Thais meditáció
Bizet–Drdla: Carmen-fantázia (Szabadi – Vigh)
Donizetti–Mosshammer: Hárfa szóló a Lammermoori Lucia című operából (Vigh)
Bellini: Amina áriája az Alvajárók című operából
Puccini: Lauretta áriája (Kertesi – Vigh)
Tournier: Au matin
Smetana–Trneček: Moldva-fantázia (Vigh)
2017. november 21. (kedd), 19.30 óra – Zeneakadémia Nagyterem
(Ism. január 23., 12.36)
Megjegyzem: eredetileg Rost Andrea lépett volna fel Vigh Andrea hárfa-estjén, de megbetegedett és helyette Kertesi Ingrid vállalta a közreműködést a koncerten. (Emiatt részben változott az előzetesen tervezett műsorösszeállítás; a fent ismertetett műsorszámokat adták elő a művészek.)
A Bartók Rádió sugározza ma este
19.35 – 20.33 Verebics Ibolya (ének), Zsoldos János (gordonka) és Péteri Judit (orgona, csembaló) hangversenye - hangfelvételről
I. Bach:
1. Gott soll allein mein Herze haben - arioso és ária a 169. kantátából,
2. Gott hat alles wohlgemacht - recitativo és ária a 35. kantátából (Verebics, Zsoldos, Péteri - orgona, csembaló)
II. D. Scarlatti: Két szonáta, 1. d-moll L. 267., 2. D-dúr L. 14., (Péteri - csembaló)
III. 1. Händel: Udite il mio consiglio - kantáta,
2. D. Scarlatti: a) Speranza mei - kantáta, b) Fermate, fermate - kantáta,
3. Händel: Nel dolce tempo - kantáta (Verebics, Zsoldos, Péteri - csembaló)
(Régi Zeneakadémia, 1998. október 27.)
(Ism. december 12. 12.36)
„KAMARAZENÉT TANÍTANI A LEGJOBB DOLOG A VILÁGON….”
Az M5 csatorna ma éjjeli műsorán szerepel (23.30 – 0.20)
„Tisztelem a műveltséget…” – Portréfilm Devich János gordonkaművészről
Írta és rendezte: Petrovics Eszter
Időtartam: 55 perc
Operatőr: Sibalin György
Magyar Művészeti Akadémia, 2016
Gordonkaművészként a nemzetközi hírű Kodály Vonósnégyes tagja, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem méltán elismert és nagyra becsült tanára életéről, művészetéről vall.
Éppen én írtam, hogy nem lehetünk egészen következetesek, sajnos. Van az idegen neveknek egy része, amelyet „magyarul”, „magyarosan”, pontosabban a magyar művelt nyelv szerinti hagyományos közmegegyezéssel használunk a beszédben. Ilyen a Gilda, a Guglielmo is, amelyekben az eredeti nyelv legfontosabb kiejtési „buktatóin” nem esünk el. És ha valahol fontos ezeket figyelembe venni, az a Magyart Állami Opereraház saját készítésű, ismeretterjesztő videójának alámondása, amelyben a kevésbé avatottnak magyaráznak. Ez pedagógiai felelősség is.
Grétsy László, még vendéglátó üzemegységek feliratairól szólva, többször is elmondta, hogy a Café alak egyik nyelv írásmódjának sem felel meg. Azóta sem változtattak a feliratokon, az interneten pedig úgy elszaporodtak a Cafék, mit a sicc.
Hol itt a következetesség? :-)
Akkor bizony jó az a GUG-LI-E-L-MÓÓ, miért kritizálod?
Ez meg itt a CAFÉ (c-vel, mint cica) MOMUS (mint mumus).
A külföldi nevek helyes (fonetikus?) magyar kiejtése nyilván nem függhet az átírás következetlenségeitől.
Ну да, эти глупие москвичи не понимают логику бюдапйэстких научных.
Tisztelt professzorod szabályával egyetértek és rokonszenvezek, hiszen milyen kellemetlen lenne, ha a Hamletről magyarul beszélgetve (kb.) hemlitet és afílját kellene mondanunk. Egészen következetesek mégsem lehetünk a fonetikus kiejtésben. Pl. a Tartuffe címét és hősét már egy gimnazista is tartüffnek mondja, a Musette-et is müzettnek ejtjük ki, a Musettát muzettának. Schaunard, Benoît, Alcindor neve még akkor is némi francia nyelvismeretet kíván tőlünk, ha a Bohémélet más hőseinek nevét olaszos változatban tünteti fel a színlap.
Temérdek gondunk van a bábeli nyelvzavar óta!
Hallgatod a torinoi Tristant?
Ezt a nyelvet nem tanultam.
A tanultak alapján ezt a külföldi nevet hogy kellene ejteni?
प्यॉतर इल्यिच चैकोव्स्की
Nyelvművelés professzorom, dr. Hernádi Sándor szerint a külföldi neveket magyarul fonetikusan kell kiejteni, tehát a Jeleckij olvasat a helyes. Ugyanígy tisztán artikulált magánhangzókkak, Csajkovszkij és nem redukált első és második gyenge helyzetben lévőkkel "Csijkóóvszkij".
Egy barátom, aki szereti az erős pálinkát nagy mennyiségben, úgyszintén.
OFF: Kérlek szépen. Én is a Tűzrókát használom. Sajnos egyre többen nem támogatják.
Hogy ki? Talán nem is fontos, hiszen ordítóan hallatszik, hogy szegénykének halvány lila... stb. Azt lenne jó inkább tudni, hogyan lehet még másnap is a helyén az, aki ilyen munkatársat alkalmaz.
Köszönöm a tanácsokat! A Shift + Enter -t daunerni is említette nemrég (kissé méltatlankodva). :-)
A Delete két böngészőben is hatástalan nálam, de - mint látod -, a harmadik (Mozilla) "helyből" jól kezeli.
Köszönöm a kiegészítést: a jelickij is fájt.
Ha ugyanarra gondolunk: a bekezdések között nem lesz sorköz, ha a sorváltáshoz nem entert, hanem Schift + entert ütünk. A szöveg végén pedig a Delete billenytűvel biztosíthatjuk, hogy ne legyen utána üres sor. (Az utóbbit azelőtt is tettem. Az előbbit azért kísérleteztem ki, mert nem szeretem a széthúzott szövegeket, illetve ha nincs különbség a bekezdések és a nagyobb gondolati egységek tagolása között.)
Ebben a többesben sajnos (?) nem szerepelek.
Már a herceg nevénél kiakadtam; a jiléckij helyes kiejtés jeleckij-ként sem valami szép, de így jelickijnek végképp szörnyű.
Úgy tűnik, a cirill-betűt nem viszi át.
Üres sort tesz ENTER után (és a szöveg után) a szerkesztő.
Vajon ki mondja az OperaCafé portréinak összekötőszövegét, és ki (nem) ellenőrzi, hogy az legalább ismeretterjesztői szinten helyesen hangozzék el? Vagy csak én nem tudom, hogy a Guglielmo nevet a Google magyar becenevéből eredeztetjük?
Haja Zsolt-portré
http://operavilag.net/interjuk/az-oncelusag-megolne-a-muveszetet/
"Legyen a Horváth kertben Budán" a nekem legszebb felvétele letünt két éve a youtubról. Azota keresem és nincs. tudtok e segiteni?,
[url] http://zugloifilharmonia.hu/zaborszky-kalman; Záborszky Kálmán [/url] karmester, intézményvezető MMA- portrésorozat Szerkesztő-rendező: Petrovics Eszter Operatőr: Sibalin György Magyar Művészeti Akadémia, 2013 „A portréfilmben a hallatlan kitartással, energiával és szeretettel dolgozó embert, művészt, zeneoktatót és intézményvezetőt egyaránt megismerhetjük.” A Magyar Televízió M5 csatornáján láthatjuk a portréfilmet ma 14.25 órától (60 perc)
Bartók Rádió, ma este: 20.53 – 22.00 Hajdók Judit orgonahangversenye 1. Francois Couperin: Kolostori mise – részletek 2. Bach: Dór toccata és fúga BWV. 538. 3. Antalffy-Zsiross: Felhők 4. Messiaen: Pünkösdi mise 5. Liszt: B-A-C-H prelúdium és fúga (Mátyás-templom 1996. augusztus 9.) ism. június 16., 12.55
És milyen csodálatosan énekel! Remélem, hogy ez a visszatérés végleges lesz és még sok-sok örömteli órát szerez nekünk!
Megtekinthető, letölthető: https://www.youtube.com/watch?v=lCn8HypJtkw
[url]https://www.nytimes.com/2017/05/08/arts/music/watch-dmitri-hvorostovskys-surprise-return-to-the-met-opera.html?smid=fb-share&_r=0;Hvorosztovszkij meglepetés-visszatérése a Metben[/url]
Köszönet a tudósításért! Akkor álljon itt a többi hiányzó neve is, ABC-sorrendben: Dózsa Imre, Kasza Katalin, Kaszás Ildikó, Keveházi Gábor, Kun Zsuzsa, Molnár András, Pongor Ildikó. (Dózsa Imrét szoktam látni az Operaház nézőterén.)
A képen látható operaházi örökös tagok között ott van László Margit is - az ő neve kimaradt a felsorolásból. Ezt pótolom itt. Ugyanakkor több örökös tag hiányzott az összejövetelről, kiragadva néhány név közülük: Barlay Zsuzsa, Hágai Katalin, Misura Zsuzsa, Volf Katalin, Tokody Ilona, Berczelly István, Palcsó Sándor, Kovács János karmester
„A héten vendégül láttuk az Operaház örökös tagjait.” (Az Operaház Facebook oldaláról) [url] https://www.facebook.com/Operahaz/photos/pb.248415223180.-2207520000.1493022830./10154548254998181/?type=3&theater; Az Operaház örökös tagjai – fotón [/url] Fotó: Csibi Szilvia – Szinetár Miklós, Kelen Péter,Lukács Gyöngyi, Kalmár Magda, Miller Lajos,Berkes János, Kincses Veronika, Medveczky Ádám,Orosz Adél, Pártay Lilla, Kováts Kolos, Sólyom-Nagy Sándor és Szakály György társaságában.
Már nem emlékszem arra, hogy ki, és hogy kevesellte vagy sokallta-e László Boldizsár fellépésinek mennyiségét, mindenesetre figyelmébe ajánlom a [url]http://www.operett.hu/operett.php?pid=show&rId=202&evad=12;Kreatív kapcsolatok[/url]at a [url]https://szinhaz.org/zenes-szinhaz/operett/2017/01/05/hamarosan-nyilik-kalman-imre-teatrum-lorinczy-gyorgy-falat-bontott/;Kálmán Imre Teátrum[/url]ban.
Konkrétumot én sem tudok mondani. A Tokody Ilona-topicban egy interjúból idéztem: - Ön állítja össze a fellépő művészek névsorát és az elhangzó zenék egészét is, amelyben ha jól sejtem, bizonyosan lesznek olasz lírai áriák. - Természetesen! Szerencsére a stílus tekintetében is szabad kezet kaptam, így könnyedebb darabokat is beemelhettem az estem programjába, megmutatva a sokoldalúságomat. Ez esetemben nem a musicalt vagy a magyar nótát jelenti, holott azokat is szeretem, inkább olyan olasz dalokról van szó, amelyek kapcsán az a bizonyos „könnyű” kitétel nem is olyan súlytalan. Éppen ellenkezőleg! Nagyon nehéz elérni, hogy a hallgató a könnyedséget érezze az előadásban.” Rákérdeztek világhírű partnereire, Carrerasra és Domingóra is, kaptak-e tőle felkérést, eljönnek-e? Domingó bizonyára nem lesz ott, mert akkor máshol van fellépése, Carrerast szeretné megnyerni az "ügynek"...
Lehet- e tudni valami konkrétumot Tokody Ilona március 13-i koncertjéről? Műsor? Fellépő művészek?
Lemaradt: ma este a Bartók Rádió műsorán szerepel a Dénes István-portré
19.00-19.35 Arckép [url] https://jegy.opera.hu/person/denes-istvan-4749; Dénes István karmester [/url] Beszélgetőtárs-szerkesztő: Becze Szilvia (Ism. hétfő, 9.30)
2017. április 28. péntek 19:30 — 22:00 Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem [url] https://www.mupa.hu/program/marcelo-alvarez-ariaestje-2017-04-28_19-30-bbnh; Marcelo Álvarez áriaestje a Müpában [/url] Híres áriák Verdi, Puccini és Giordano operáiból
Szerencsére Gruberova egészséges, Carreras pedig örüljünk, hogy még él!!!
A Bartók Rádióban rövidesen kezdődik: 21.05 – 22.00 Anja Harteros áriaestje (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2015. október 29.) Km. a Pannon Filharmonikus Zenekar Vez. Ivan Repusić 1. Mozart: Figaro házassága - a Grófné áriája, II. felv. 2. Verdi: a) Otello - Ave Maria, b) A trubadúr - Leonora áriája, I. felv., c) Aida - Aida áriája, I. felv. 3. Puccini: Manon Lescaut - Intermezzo, III. felv. 4. Cilea: Adriana Lecouvreur - Adriana áriája, IV. felv. 5. Verdi: A végzet hatalma - a) Nyitány, b) Leonora áriája, IV. felv. 6. Mascagni: Fritz barátunk - Suzel románca, I. felv., (Ism. február 14., 14.05)
De igen, bocsánat, elírás. A karmester pedig David Gimenez volt, Carreras unokaöccse.
Nem a Budafoki Dohnányi Zenekar kísérte?
A Blikk újság írta a koncert előtt: "A világhírű tenor ma esti budapesti fellépése alkalmából egy világsztárhoz képest szerény listát küldetett át, ám akad köztük egy igazán különleges tétel. Hősugárzókat kért mindenhova, ahol a budapesti tartózkodása során megfordul, legyen az a hotel vagy a fellépése helyszíne. – Kért hősugárzót a szállodai lakosztályába, az öltözőjébe az Arénában, de még a színpad szélén felállított úgynevezett gyorsöltözőbe is beszereltünk egyet – tudtuk meg a koncertet szervezőitől. Ráadásul úgy tudjuk, ez mind nem volt elég a spanyol művésznek, a mediterrán télhez szokott tenor ugyanis annyira vigyáz a hangjára a koncertsorozat alatt, hogy még a Papp László Budapest Sportaréna folyosóira is be kell állítani pár fűtőtestet, nehogy megbetegedjen a hazánkban is ritkának számító zord időjárási körülmények miatt. – El kellett menni vásárolni, mert nem volt elég hősugárzó – mesélték a szervezők, akik azt is elárulták, hogy ugyan a művész szerda óta Magyarországon tartózkodik, egy percre sem tette ki a lábát a belvárosi luxusszállodájából.”
Kedves Beatrice! Köszönöm az érdekes beszámolódat a Carreras-koncertről.
Pár szubjektív sor a Carreras-koncertről: Azért mentem el, mert korábban nem láttam élőben, és valószínűleg ez volt az utolsó lehetőség. A 2. sorban ültem, de itt is leginkább már az erősített hangzást kaptuk. (Az erősítés léte egy ekkora, kb. 12 ezres befogadóképességű sportcsarnokban amúgy nem kifogásolható.) Úgy vélem, a műsor gondosan, Carreras jelenlegi hangi lehetőségeit és teljesítőképességét figyelembe véve lett összeválogatva, és így a koncert vállalható színvonalú lett, különösen, ha tekintetbe vesszük, hogy búcsúturnéről van szó. A műsor rendkívül vegyes volt, különféle szerzőktől (nem vettem meg a 2000 Ft-os műsorfüzetet, így listával nem szolgálhatok), volt operaária ill. -részlet, operett, zarzuela, musical, dal. Nagyon szépen sikerült a szünet előtti utolsó szám, a La Mancha Lovagjából a The Impossible Dream. Gyengén indult viszont a szopránnal énekelt Libiamo a Travatából - lehet, hogy az ok a köhögés volt, ugyanis a tenor a koncert folyamán a számok között többször is köhögött, nem egyszer a közönségnek hátat fordítva. Mivel nekem is volt a koncert során néha köhögési ingerem (ami egyébként rám nem jellemző), arra gondolok, hogy talán túl száraz volt a levegő. A szoprán egy másod- vagy inkább harmadvonalbeli orosz énekesnő volt, a nevét a kivetítőn nem írták ki (az egyébként jól muzsikáló Danubia Zenekarét se). A javára annyit tudok mondani, hogy viszonylag korrektül elénekelte a számait, és tud trillázni. Olyan benyomást keltett viszont, mintha nem értené, miről énekel. Sajnos az orosz énekeseknél szokásos erőszakos módon énekelt, a hangja meg elég ronda volt. A koncert mélypontja számomra a belépőária volt a Csárdáskirálynőből - ilyen penetránsan ronda hangú előadásban még nem hallottam, a magas hangtól majdhogynem a fülem is megfájdult. A hölgy elég sűrűn riszálta a nem túl kicsi hátsóját, amivel bennem csak a közönségességét erősítette, bár biztos volt, akinek pont ez tetszett. Érdekesség, hogy énekelte a a Les Filles de Cadix-t, meg ráadásként az O mio babbino caro-t, amelyeket másnap aztán Renée Fleming is elénekelt az Erkel Színházban - nos, az más minőség volt. A kivetítőről még annyit, hogy a számok címe angolul volt kiírva, az egyetlen magyar felirat a legvégén, a "Köszönöm Budapest" volt, ha jól emlékszem - a vessző mindenesetre hiányzott. A koncert során fotókat vetítettek Carreras leghíresebb szerepeiből, fellépéseiről - volt Turandot is Marton Évával, a művésznő nevét nem írták ki. Kiírták viszont Liza Minnelli nevét - sajnos azonban az egyik n betűt kifelejtették a névből. Szóval, ezt a koncertet "a tudomány kedvéért" meghallgattam, nem is bántam meg, hogy elmentem, de igazán zsigeri hatást azért nem keltett bennem. Sokkal többet várok majd júniusban egy Carrerasszal egyidős énekestől (mindössze 18 nap van köztük), ő még ma is énekli több nagy szerepét, nem is akárhogyan, és Pestre is egy ilyennel érkezik: a Roberto Devereux c. Donizetti-opera női főszerepét Edita Gruberova fogja énekelni (és ha már tenorokról van szó: László Boldizsár lesz a címszereplő, tőle is sokat várok).
...fordulatot..