Téma ismertetése: nem csak énekesek, hanem karmesterek, zongoristák és tekerőlantosok is
"Bach/Gounod Ave Maria című művét adta elő."
A Carreras- koncertről beszámoló cikkében Szekáry Zsuzsa eredeti megfogalmazásában ez ekként olvasható: "Bach/Gounod Ave Maria című oratóriumát adta elő"... Nem akarom kommentálni.
Biztos úgy volt minden, ahogy Szekáry Zsuzsanna leírta.
Természetesen minden közreműködőnek boldog új évet és további sikereket kívánok. De azért:
"Ács János vezényletével az Art Anzix Szimfonikus Zenekar Ruggero Leoncavallo Bajazzók című művével nyitotta meg az estet. " Az egész operát előadták?
"Pasztircsák Polina világhírű szoprán operaénekesnő" Nevezett minden képességének elismerése mellet, nem egy kicsit barokkos túlzás a leírt jelző?
Magyar Idők, 2018. DECEMBER 21. PÉNTEK 11:48
KARÁCSONYVÁRÁS JOSÉ CARRERASSZAL
/Szekáry Zsuzsanna/
José Carreras katalán operaénekes, a három tenor egyike telt házas koncertet adott szerdán a Papp László Budapest Sportarénában. A 72 éves mester fellépő vendégeivel igazi karácsonyi hangulatot varázsolt.
Már gyermekként José Carreras-rajongó voltam, számtalanszor hallgattam meg a karácsonyra kapott három tenor lemezt. Hatalmas örömmel töltött el, hogy végre élőben is hallhattam, miközben a világhírű tenor rajongói színültig megtöltötték a hatalmas arénát.
A három tenor karnagyaként is ismert Ács János vezényletével az Art Anzix Szimfonikus Zenekar Ruggero Leoncavallo Bajazzók című művével nyitotta meg az estet. Ezután Pasztircsák Polina világhírű szoprán operaénekesnő adott elő egy részletet Giuseppe Verdi A szicíliai vecsernye című operájából.
Majd színpadra lépett a mester. Amint belekezdett Fermín María Alvarez Plegariajába, azonnal megmutatta azt a hihetetlen belső tüzet, amely miatt évtizedek óta világszerte megtelnek a nézőterek, bár hangját ma már csak különleges alkalmakra tartogatja.
Carreras a budapesti koncertjén összesen nyolc áriát adott elő, duettet énekelt Polina Pasztircsákkal és Roberto De Candia bariton operaénekessel is, amelyeket az Andor Ilona Ének-zenei Általános és Alapfokú Művészeti Baptista Iskola Gyermekkara kísért.
A hetvenkét éves tenor nyolc áriát énekelt a különleges gálaesten
Az esten olyan klasszikusok is elhangzottak, mint például Verdi Traviata című operájából Violetta és Germont áriája Roberto De Candia és Pasztircsák Polina előadásában, de magyar vonatkozású művek is, például Kodály Zoltán Háry János című operájának intermezzója.
Az ismert operarészletek mellett olyan adventre hangoló darabok csendültek fel, mint Schubert Ave Maria vagy César Franck Panis Angelicus című művei. A fináléban a három énekes Bach/Gounod Ave Maria című művét adta elő, majd ráadásként Carreras két karácsonyi dallal búcsúzott a magyar közönségtől.
José Carreras 1946. december 5-én született Barcelonában. Tehetsége korán megmutatkozott, ötévesen már egy helyi rádió adásában szerepelt. Eredetileg vegyész szeretett volna lenni, de a szíve a konzervatóriumba vezette. Miután Parmában 1971-ben megnyerte a nemzetközi Verdi-énekversenyt, tárt karokkal várták a világ operaházai. Több operafilmet is forgatott, majd 1987-ben egyéves leállás következett, ugyanis akut leukémiát diagnosztizáltak nála.
A széles tömegek 1990-ben ismerték meg a nevét, amikor először lépett fel kollégáival, Luciano Pavarottival és Plácido Domingóval a három tenor néven, akikkel híres operaslágereket adtak elő, és több lemezt is kiadtak. Először 1976-ban járt Budapesten, és azóta több alkalommal is fellépett Magyarországon.
Interjú Kasza Katalinnal...
Mondjuk, a riporter klaviatúráján hiányzik az Y (Kundri, Simándi), de a Café Momust láthatóan olvassa... :-)
Engem leginkább az zavart, hogy szegény Carlos és Rodrigo nem bírtak ölelkezni, de még egymás kezét fogni se. A ketrec csak akkor működött volna, ha a befejezés valami rácson keresztüli érintkezés, mint Spock halálánál az üvegfalon át, de neeeem...
Ellenszerként kiváló a 2013-as salzburgi előadás, valahogy úgy kéne mindig.
Úgy általában eléggé wtf rendezés volt, bár láttam már vadabbakat is XD az énekesek szerencsére kiválóak, bár Abdrazakov még túl fiatalos kinézetű Fülöp királynak.
Elina mint Eboli viszont... ;)
Ami Carlos ketrecbe dugását, meg az egész Don Carlos rendezést illeti, ami első pillantásra eszembe jutott, azt inkbb nem írom le! Tézier-vel kapcsolatos véleményét osztom, sokak szerint a legjobb Verdi-bariton manapság!
Ludovic Tézier nagy kedvencem lett, amióta a müncheni Végzetben láttam. Valamiért korábban sosem találkoztam vele, bár a nevét hallottam, de azóta kb. mindent fellelhető dolgot megnézek vele.
Rodrigo halála, franciául: https://www.youtube.com/watch?v=bRVzb4kvs7Y
(A rendezőt pofoznám, amiért Carlost berakta abba a ketrecbe, de Tézier olyan mennyei legatókat énekel, hogy azért minden megbocsátható.)
Te Deum: https://www.youtube.com/watch?v=kcMMqLOColI
(jól áll neki a perverz gazember is, de azért néha kihallani a szép, nemes Verdi-hangot :D)
Jeleckij áriája: https://www.youtube.com/watch?v=Otr9VB-6Aac
(ez egy gyönyörű produkció, de Liza alkalmasint bolond, hogy egy ilyen szép hangú, gyengéd, figyelmes férfit mellőz egy olyan zűrös tenor kedvéért, mint Hermann)
Luna gróf: https://www.youtube.com/watch?v=ovyR65QdCn4
(megint csak az a remek legato-technika...)
Ma éjjel sugározza az M5 csatorna
21.10 - 23. 35.
RING ESTÉLY – Gálaműsor - Roberto Alagna és Aleksandra Kurzak vendégfelléptével
Közvetítés az Erkel Színházból - a 2018. február 10-i gálakoncert felvétele
Műsorvezető: Morvai Noémi és Ókovács Szilveszter
Vezényel: Kocsár Balázs főzeneigazgató
Rendező: Anger Ferenc művészeti igazgató és Solymosi Tamás balettigazgató
Karigazgató: Csiki Gábor
Társrendező: Aczél András
Műsor ( Búbánat: megjegyzem, hogy az alább ismertetendő műsorszámok sorrendje részben változott az est folyamán. )
- Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok – Nyitány
- Nádasdy / Wagner / Gulya: Ring-Walzer – nyitótánc
- Wagner: Tannhäuser – Dal az Esthajnalcsillaghoz (‘O du, mein holder Abendstern’) – Szegedi Csaba
- Gounod: Rómeó és Júlia – Júlia keringője (’Je veux vivre’) – Aleksandra Kurzak
- Zandonai: Veronai szerelmesek – Rómeó áriája (’Giulietta! Son io!’) – Roberto Alagna
- Bizet: Carmen – Micaëla és Don José duettje (‘Parle-moi de ma mère’) – Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna
- Mráz / Csajkovszkij: Csipkerózsika – Keringő
- Puccini: Pillangókisasszony – Cso-cso szán és Pinkerton szerelmi duettje (‘Vogliatemi bene’) – Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna
- Rujsz / Wagner / Szüts: Züricher Vielliebchen Walzer és variációk – Boros Ildikó, Balázsi Gergő Ármin, Melnik Tatiana, Leblanc Gergely, Balaban Cristina, Rónai András József, Sarkissova Karina, Kekalo Iurii, Tanykpayeva Aliya, Timofeev Dmitry (zongorán közreműködik: Szüts Apor)
- Schumann: Du Ring an meinem Finger – Megyesi Schwartz Lúcia (zongorán közreműködik: Szüts Apor
- Wagner: Branders Lied – Szegedi Csaba (zongorán közreműködik: Szüts Apor
- Wagner: Tout n’est qu’ images fugitives – Megyesi Schwartz Lúcia (zongorán közreműködik: Szüts Apor
- Nietzsche–Petőfi: Ständchen – Szegedi Csaba (zongorán közreműködik: Szüts Apor)
- Verdi: Otello – Desdemona és Otello szerelmi duettje (‘Già nella notte densa’) – Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna
- Bizet: Carmen – IV. felvonás nyitókórus (‘À deux quartos!’)
- Puccini: Gianni Schicchi – Lauretta áriája (‘O mio babbino caro’) –Aleksandra Kurzak
- Verdi: Otello – Otello halála (‘Niun mi tema’) – Roberto Alagna
- Eagling / Wagner: Duett – Tanykpayeva Aliya, Majoros Balázs
- Puccini: Pillangókisasszony – Zümmögő-kórus (közreműködik: Földváry Balázs, rhönrad-artista)
- Donizetti: Szerelmi bájital – Recitativo és duett (’Caro elisir sei mio’ – ‘Chi e maique matto?’) – Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna
Ráadás: Lehár: A víg özvegy - szerelmi kettős: Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna
Közreműködik a Magyar Nemzeti Balett, a Magyar Állami Operaház Zenekara és Énekkara, valamint a Magyar Nemzeti Balettintézet növendékei
(187 Ardelao2018-02-15 10:54:35, film és zene)
Portréfilm Kassai Istvánról
Petrovics Eszter rendező Ágoston Gábor operatőrrel – 2013-ban, Nádasladányban - nagyon szép portréfilmet készített Kassai Istvánról. Ezen a zongoraművész Szecsődi Ferenccel muzsikál, és feleségével, Csányi Valériával négykezest játszik. Kassai Istvánról tanára, Kertész Lajos beszél.
A filmet – amely felvehető – a Duna World február 17-én, szombaton, 13:17 h-kor sugározza újra.
Nem lehet, hogy már kicsit túltolta a biciklit, ahogy a művelt pesti mondaná?
Sajnos az osztrák - Graz és Salzburg - búcsúfellépéseit az ottani kuponos oldalakon már eleve 50% kedvezménnyel hírdették, minden helyszínen és árkategóriában. Sic transit...
Abschiedstournee
René Kollo
2.2.2018 | 20 Uhr | Laeiszhalle Hamburg
A Bartók Rádió ma este közvetíti hangfelvételről,
19.35 – 20.30:
Vigh Andrea hárfaestje
Közreműködnek:
Kertesi Ingrid (szoprán) és Szabadi Vilmos (hegedű)
Händel: Lascia ch’io pianga – Almirena áriája a Rinaldo című operából
Händel: „Ombra mai fu” – Xerxes áriája a Xerxes című operából (Kertesi – Vigh)
Händel: C-dúr chaconne, HWV 484, John Thomas: The Minstrel's Adieu to his Native Land (Vigh)
Massenet: Thais meditáció
Bizet–Drdla: Carmen-fantázia (Szabadi – Vigh)
Donizetti–Mosshammer: Hárfa szóló a Lammermoori Lucia című operából (Vigh)
Bellini: Amina áriája az Alvajárók című operából
Puccini: Lauretta áriája (Kertesi – Vigh)
Tournier: Au matin
Smetana–Trneček: Moldva-fantázia (Vigh)
2017. november 21. (kedd), 19.30 óra – Zeneakadémia Nagyterem
(Ism. január 23., 12.36)
Megjegyzem: eredetileg Rost Andrea lépett volna fel Vigh Andrea hárfa-estjén, de megbetegedett és helyette Kertesi Ingrid vállalta a közreműködést a koncerten. (Emiatt részben változott az előzetesen tervezett műsorösszeállítás; a fent ismertetett műsorszámokat adták elő a művészek.)
A Bartók Rádió sugározza ma este
19.35 – 20.33 Verebics Ibolya (ének), Zsoldos János (gordonka) és Péteri Judit (orgona, csembaló) hangversenye - hangfelvételről
I. Bach:
1. Gott soll allein mein Herze haben - arioso és ária a 169. kantátából,
2. Gott hat alles wohlgemacht - recitativo és ária a 35. kantátából (Verebics, Zsoldos, Péteri - orgona, csembaló)
II. D. Scarlatti: Két szonáta, 1. d-moll L. 267., 2. D-dúr L. 14., (Péteri - csembaló)
III. 1. Händel: Udite il mio consiglio - kantáta,
2. D. Scarlatti: a) Speranza mei - kantáta, b) Fermate, fermate - kantáta,
3. Händel: Nel dolce tempo - kantáta (Verebics, Zsoldos, Péteri - csembaló)
(Régi Zeneakadémia, 1998. október 27.)
(Ism. december 12. 12.36)
„KAMARAZENÉT TANÍTANI A LEGJOBB DOLOG A VILÁGON….”
Az M5 csatorna ma éjjeli műsorán szerepel (23.30 – 0.20)
„Tisztelem a műveltséget…” – Portréfilm Devich János gordonkaművészről
Írta és rendezte: Petrovics Eszter
Időtartam: 55 perc
Operatőr: Sibalin György
Magyar Művészeti Akadémia, 2016
Gordonkaművészként a nemzetközi hírű Kodály Vonósnégyes tagja, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem méltán elismert és nagyra becsült tanára életéről, művészetéről vall.
Éppen én írtam, hogy nem lehetünk egészen következetesek, sajnos. Van az idegen neveknek egy része, amelyet „magyarul”, „magyarosan”, pontosabban a magyar művelt nyelv szerinti hagyományos közmegegyezéssel használunk a beszédben. Ilyen a Gilda, a Guglielmo is, amelyekben az eredeti nyelv legfontosabb kiejtési „buktatóin” nem esünk el. És ha valahol fontos ezeket figyelembe venni, az a Magyart Állami Opereraház saját készítésű, ismeretterjesztő videójának alámondása, amelyben a kevésbé avatottnak magyaráznak. Ez pedagógiai felelősség is.
Grétsy László, még vendéglátó üzemegységek feliratairól szólva, többször is elmondta, hogy a Café alak egyik nyelv írásmódjának sem felel meg. Azóta sem változtattak a feliratokon, az interneten pedig úgy elszaporodtak a Cafék, mit a sicc.
Hol itt a következetesség? :-)
Akkor bizony jó az a GUG-LI-E-L-MÓÓ, miért kritizálod?
Ez meg itt a CAFÉ (c-vel, mint cica) MOMUS (mint mumus).
A külföldi nevek helyes (fonetikus?) magyar kiejtése nyilván nem függhet az átírás következetlenségeitől.
Ну да, эти глупие москвичи не понимают логику бюдапйэстких научных.
Tisztelt professzorod szabályával egyetértek és rokonszenvezek, hiszen milyen kellemetlen lenne, ha a Hamletről magyarul beszélgetve (kb.) hemlitet és afílját kellene mondanunk. Egészen következetesek mégsem lehetünk a fonetikus kiejtésben. Pl. a Tartuffe címét és hősét már egy gimnazista is tartüffnek mondja, a Musette-et is müzettnek ejtjük ki, a Musettát muzettának. Schaunard, Benoît, Alcindor neve még akkor is némi francia nyelvismeretet kíván tőlünk, ha a Bohémélet más hőseinek nevét olaszos változatban tünteti fel a színlap.
Temérdek gondunk van a bábeli nyelvzavar óta!
Hallgatod a torinoi Tristant?
Ezt a nyelvet nem tanultam.
A tanultak alapján ezt a külföldi nevet hogy kellene ejteni?
प्यॉतर इल्यिच चैकोव्स्की
Nyelvművelés professzorom, dr. Hernádi Sándor szerint a külföldi neveket magyarul fonetikusan kell kiejteni, tehát a Jeleckij olvasat a helyes. Ugyanígy tisztán artikulált magánhangzókkak, Csajkovszkij és nem redukált első és második gyenge helyzetben lévőkkel "Csijkóóvszkij".
Egy barátom, aki szereti az erős pálinkát nagy mennyiségben, úgyszintén.
OFF: Kérlek szépen. Én is a Tűzrókát használom. Sajnos egyre többen nem támogatják.
Hogy ki? Talán nem is fontos, hiszen ordítóan hallatszik, hogy szegénykének halvány lila... stb. Azt lenne jó inkább tudni, hogyan lehet még másnap is a helyén az, aki ilyen munkatársat alkalmaz.
Köszönöm a tanácsokat! A Shift + Enter -t daunerni is említette nemrég (kissé méltatlankodva). :-)
A Delete két böngészőben is hatástalan nálam, de - mint látod -, a harmadik (Mozilla) "helyből" jól kezeli.
Köszönöm a kiegészítést: a jelickij is fájt.
Ha ugyanarra gondolunk: a bekezdések között nem lesz sorköz, ha a sorváltáshoz nem entert, hanem Schift + entert ütünk. A szöveg végén pedig a Delete billenytűvel biztosíthatjuk, hogy ne legyen utána üres sor. (Az utóbbit azelőtt is tettem. Az előbbit azért kísérleteztem ki, mert nem szeretem a széthúzott szövegeket, illetve ha nincs különbség a bekezdések és a nagyobb gondolati egységek tagolása között.)
Ebben a többesben sajnos (?) nem szerepelek.
Már a herceg nevénél kiakadtam; a jiléckij helyes kiejtés jeleckij-ként sem valami szép, de így jelickijnek végképp szörnyű.
Úgy tűnik, a cirill-betűt nem viszi át.
Üres sort tesz ENTER után (és a szöveg után) a szerkesztő.
Vajon ki mondja az OperaCafé portréinak összekötőszövegét, és ki (nem) ellenőrzi, hogy az legalább ismeretterjesztői szinten helyesen hangozzék el? Vagy csak én nem tudom, hogy a Guglielmo nevet a Google magyar becenevéből eredeztetjük?
Haja Zsolt-portré
http://operavilag.net/interjuk/az-oncelusag-megolne-a-muveszetet/
"Legyen a Horváth kertben Budán" a nekem legszebb felvétele letünt két éve a youtubról. Azota keresem és nincs. tudtok e segiteni?,
[url] http://zugloifilharmonia.hu/zaborszky-kalman; Záborszky Kálmán [/url] karmester, intézményvezető MMA- portrésorozat Szerkesztő-rendező: Petrovics Eszter Operatőr: Sibalin György Magyar Művészeti Akadémia, 2013 „A portréfilmben a hallatlan kitartással, energiával és szeretettel dolgozó embert, művészt, zeneoktatót és intézményvezetőt egyaránt megismerhetjük.” A Magyar Televízió M5 csatornáján láthatjuk a portréfilmet ma 14.25 órától (60 perc)
Bartók Rádió, ma este: 20.53 – 22.00 Hajdók Judit orgonahangversenye 1. Francois Couperin: Kolostori mise – részletek 2. Bach: Dór toccata és fúga BWV. 538. 3. Antalffy-Zsiross: Felhők 4. Messiaen: Pünkösdi mise 5. Liszt: B-A-C-H prelúdium és fúga (Mátyás-templom 1996. augusztus 9.) ism. június 16., 12.55
És milyen csodálatosan énekel! Remélem, hogy ez a visszatérés végleges lesz és még sok-sok örömteli órát szerez nekünk!
Megtekinthető, letölthető: https://www.youtube.com/watch?v=lCn8HypJtkw
[url]https://www.nytimes.com/2017/05/08/arts/music/watch-dmitri-hvorostovskys-surprise-return-to-the-met-opera.html?smid=fb-share&_r=0;Hvorosztovszkij meglepetés-visszatérése a Metben[/url]
Köszönet a tudósításért! Akkor álljon itt a többi hiányzó neve is, ABC-sorrendben: Dózsa Imre, Kasza Katalin, Kaszás Ildikó, Keveházi Gábor, Kun Zsuzsa, Molnár András, Pongor Ildikó. (Dózsa Imrét szoktam látni az Operaház nézőterén.)
A képen látható operaházi örökös tagok között ott van László Margit is - az ő neve kimaradt a felsorolásból. Ezt pótolom itt. Ugyanakkor több örökös tag hiányzott az összejövetelről, kiragadva néhány név közülük: Barlay Zsuzsa, Hágai Katalin, Misura Zsuzsa, Volf Katalin, Tokody Ilona, Berczelly István, Palcsó Sándor, Kovács János karmester
„A héten vendégül láttuk az Operaház örökös tagjait.” (Az Operaház Facebook oldaláról) [url] https://www.facebook.com/Operahaz/photos/pb.248415223180.-2207520000.1493022830./10154548254998181/?type=3&theater; Az Operaház örökös tagjai – fotón [/url] Fotó: Csibi Szilvia – Szinetár Miklós, Kelen Péter,Lukács Gyöngyi, Kalmár Magda, Miller Lajos,Berkes János, Kincses Veronika, Medveczky Ádám,Orosz Adél, Pártay Lilla, Kováts Kolos, Sólyom-Nagy Sándor és Szakály György társaságában.
Már nem emlékszem arra, hogy ki, és hogy kevesellte vagy sokallta-e László Boldizsár fellépésinek mennyiségét, mindenesetre figyelmébe ajánlom a [url]http://www.operett.hu/operett.php?pid=show&rId=202&evad=12;Kreatív kapcsolatok[/url]at a [url]https://szinhaz.org/zenes-szinhaz/operett/2017/01/05/hamarosan-nyilik-kalman-imre-teatrum-lorinczy-gyorgy-falat-bontott/;Kálmán Imre Teátrum[/url]ban.
Konkrétumot én sem tudok mondani. A Tokody Ilona-topicban egy interjúból idéztem: - Ön állítja össze a fellépő művészek névsorát és az elhangzó zenék egészét is, amelyben ha jól sejtem, bizonyosan lesznek olasz lírai áriák. - Természetesen! Szerencsére a stílus tekintetében is szabad kezet kaptam, így könnyedebb darabokat is beemelhettem az estem programjába, megmutatva a sokoldalúságomat. Ez esetemben nem a musicalt vagy a magyar nótát jelenti, holott azokat is szeretem, inkább olyan olasz dalokról van szó, amelyek kapcsán az a bizonyos „könnyű” kitétel nem is olyan súlytalan. Éppen ellenkezőleg! Nagyon nehéz elérni, hogy a hallgató a könnyedséget érezze az előadásban.” Rákérdeztek világhírű partnereire, Carrerasra és Domingóra is, kaptak-e tőle felkérést, eljönnek-e? Domingó bizonyára nem lesz ott, mert akkor máshol van fellépése, Carrerast szeretné megnyerni az "ügynek"...
Lehet- e tudni valami konkrétumot Tokody Ilona március 13-i koncertjéről? Műsor? Fellépő művészek?
Lemaradt: ma este a Bartók Rádió műsorán szerepel a Dénes István-portré
19.00-19.35 Arckép [url] https://jegy.opera.hu/person/denes-istvan-4749; Dénes István karmester [/url] Beszélgetőtárs-szerkesztő: Becze Szilvia (Ism. hétfő, 9.30)
2017. április 28. péntek 19:30 — 22:00 Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem [url] https://www.mupa.hu/program/marcelo-alvarez-ariaestje-2017-04-28_19-30-bbnh; Marcelo Álvarez áriaestje a Müpában [/url] Híres áriák Verdi, Puccini és Giordano operáiból
Szerencsére Gruberova egészséges, Carreras pedig örüljünk, hogy még él!!!
A Bartók Rádióban rövidesen kezdődik: 21.05 – 22.00 Anja Harteros áriaestje (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2015. október 29.) Km. a Pannon Filharmonikus Zenekar Vez. Ivan Repusić 1. Mozart: Figaro házassága - a Grófné áriája, II. felv. 2. Verdi: a) Otello - Ave Maria, b) A trubadúr - Leonora áriája, I. felv., c) Aida - Aida áriája, I. felv. 3. Puccini: Manon Lescaut - Intermezzo, III. felv. 4. Cilea: Adriana Lecouvreur - Adriana áriája, IV. felv. 5. Verdi: A végzet hatalma - a) Nyitány, b) Leonora áriája, IV. felv. 6. Mascagni: Fritz barátunk - Suzel románca, I. felv., (Ism. február 14., 14.05)