Téma ismertetése: nem csak énekesek, hanem karmesterek, zongoristák és tekerőlantosok is
Ottavia szerepét énekelte beugrással háromszor (Christina Bock helyett).
Beugrott főszerepbe? Mibe? Fenena talán nem az..
Nyilván ez nagyjából így is van, bár coverként ő is beugrott már főszerepbe. De ez csak azt jelenti, hogy Bécs a legjobb, leghíresebb művészekből válogathat, vagyis ha neki sikerül más, kisebb helyeken keresztül híressé válnia, akkor mondjuk 5-10 év múlva meg fogják hívni főszerepekre őt is. És így nem is teszik idő előtt tönkre a hangját.
A művésznő ebben a témában ezt nyilatkozta:
"Hátránya is van ilyen impozáns társulat tagjának lenni. Bécsben a covid előttig kiemelkedően fontos volt az operaturizmus. Ehhez az is kellett, hogy világsztárok lépjenek színpadra. Nyilván a vendégművészek viszik itt el a címszerepeket. Így ami előnye Bécsnek, az a hátránya is: nagyon sokat lehet tanulni, de egy pont után nincs feljebb. Van olyan szerep, amihez itt egyszerűen nem lehet hozzájutni.
Otthon talán eljátszhatom majd mondjuk Carment egyszer, itt ez társulati tagként szinte lehetetlen."
(Persze lehet, hogy nincsen igaza, nekem ebben személyes tapasztalatom nincsen.)
Olvastam. Arra reflektáltam!
Én is olvastam a Vörös Szilvia művésznővel készült interjút, ebben ez szerepelt. Ellenvélemény esetén javaslom a teljes interjú elolvasását!
Azért ez így nem teljesen igaz!
A Bécsi Staatsoper tagjai közül elég sokan kaptak főszerepeket, sőt, vannak akik pár év kis és középszerepes fellépések után nagy szerepekben karriert csináltak!
Ez egy nagyon jó beszélgetés, sokmindent érint, és talán természetes is, hogy kinek-kinek más és más kelti fel ebből a figyelmét. Nekem pl. nagyon-nagyon tetszett a Késkszakálluról való beszélgetés, az, hogy milyen elmélyülten és sokrétűen gondolkozik a szerepéről. Aztán az is tetszett, hogy iskoláskorában elaludt az Erkel Hunyadin (ez talán nem véletlen). És persze az is érdekes, hogy Bécsben sem fenékig tejfel, a Covid őket is ugyanúgy megviselte, mint a pestieket. És aztán szóbahozta azt is, hogy úgy érzi, tovább kell lépni Bécsből, mert társulati tagként soha-de soha nem fog főszerepekhez jutni, hiszen azokat csak vendég-énekesek játsszák. Hogy is van ez? Talán nem is olyan jó társulati tagnak lenni, mert kezdetben jó a biztonságos akolmeleg, de ugyanakkor behatárolt a pálya és bedeszkázott a mennyezet? Viszont a beszélgetésnek arra a részére, amire amire te utalsz, egyáltalán nem emlékszem. :)) (Ez persze nem jelenti azt, hogy idehaza rendben van minden.)
Azért tettem be elsősorban, mert egy Operaháztól jelenleg többé-kevésbé független művész nyilatkozata talán meggyőzi a kétkedőket, hogy nincs talán minden rendben azzal, ahogy idehaza a magánénekeseket kezelik az intézmények...
Engem is "megkapott" a Vörös Szilvia-interjúban taglalt témakörök. Roppant érdekes és elgondolkoztató, akár a (meg)tapasztaltak okán, a Művésznő által megfogalmazott mondatok, melyek tovább gondolásra késztetők.
Köszönöm én is ezt a betett linket.
Köszönöm, az interjút, valóban nagyon érdekes. Egyúttal tanulságos is. Kezdő énekeseknek javasolnám, valamint azoknak is, akik azt hiszik, hogy a nagy énekesek, énekesnők élete fenékig tejfel
Köszönöm, nagyon érdekes interjú, és még tovább is lehet lépni belőle.
Találkozások a Liszt Ünnep podcastsorozatában: Láng Dorottya és Farkas Róbert
2021.10.07 - Kultúra.hu
A Kultúra.hu és a Liszt Ünnep most induló podcastsorozatának első részében velük beszélgettünk kötetlenül, játékosan, a közös pontokat keresve.
A cikkből idézek:
Farkas Róbert és Láng Dorottya számára a közös pontot Liszt Ferenc Esztergomi miséje jelenti, amelyet október 22-én adnak elő az esztergomi bazilikában.
Láng Dorottya Bécsben tanult, tizenkét évig élt külföldön – a bécsi- és a hamburgi operaháznál volt szerződése –, ám 2019-ben rátört a honvágy, és rájött: a hazai közönségnek szeretne énekelni. „Impulzív személyiség vagyok, a döntéseimet inkább érzelmi alapon hozom meg, és ez talán nem mindig sül el jól, de már megtanultam együtt élni a következményekkel. Ha egy színháznál művészként nem tudok fejlődni, akkor tovább kell állnom.”
"Rendszeresen"? Szerintem sohasem szerepelt az Operaházban. Itt van egy felvétele.
A Magyar Állami Operaház előadásaiban miért nem szerepel ő rendszeresen?
Egy jó hír:
https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/kissjudit-anna-ugrik-be-elna-garana-helyett-berlinben-167644.html
A Bartók Rádió tegnap délutáni adása volt (13.55 - 15.05)
JOSÉ CARRERAS ÁRIAESTJEIBŐL
Az adás visszahallgatható: itt
1. a) Francesco Cilea: Az arles-i lány – Federico románca II. felv.,
b) Ruggero Leoncavallo: Mattinata,
c) Salvatore Cardillo: Hálátlan szív – nápolyi dal,
d) Leonard Bernstein: West Side Story – Tony és Maria kettőse (km.: Rost Andrea, Magyar Állami Hangversenyzenekar, vez.: Vjekoslav Šutej – Budapest, Népstadion, 1996. július 30.),
2. a) Jules Massenet: Cid – Cid áriája III. felv.,
b) Richard Rodgers – Lorenz Hart: Egy dallal a szívemben,
c) Ernesto de Curtis: Tu, ca nun chiagne,
d) Giuseppe Verdi: Traviata – Bordal I. felv. (km.: Plácido Domingo, Luciano Pavarotti, Los Angeles-i Filharmonikus Zenekar, vez.: Zubin Mehta – Los Angeles, Dodger Stadium, 1994. július 16.),
3. Lehár Ferenc: A cárevics – Volga-dal I. felv. (km.: Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara, vez.: Marcello Viotti – Bad Ischl, Kaiservilla, 1998. július),
4. a) Jules Massenet: Werther – Ossian dala,
b) Pietro Mascagni: Parasztbecsület – Santuzza és Turiddu kettőse (km.: Agnes Baltsa, The London Arts Orchestra, vez.: Jacques Delacote – London, Theatre Royal Drury Lane, 1991),
5. Jacques Halévy: A zsidónő – Húsvéti jelenet (km.: Tokody Ilona, kórus és zenekar ismeretlen, vez.: Gerd Albrecht – Ausztria, 1981),
6. Paolo Tosti: Az én dalom (km.: Barbara Frittoli – ének, Lorenzo Bavaj – zongora, Ensemble Wien – Bécs, Musikverein, 1996. április 13.),
7. Giacomo Puccini: Turandot – Kalaf áriája III. felv. (km.: Luciano Pavarotti, Plácido Domingo, Firenzei Maggio Musicale Zenekara, vez.: Zubin Mehta – Róma, Caracalla Termái, 1990. július 7.)
Áthoztam ide a bejegyzésem a "Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban?" topikból (2967. sorszám); "-zéta-" javaslatára legyen meg itt is:
Kálmándy Mihály operaénekesünk Vincenzo Bellini: Beatrice di Tenda - (részlete a youtube-ról) nagy bariton szerepét olaszul énekelte – csodálatosan. Magyarul nem tanulta meg.
Teatrao Massimo Vincenzo Bellini di Catania – 2010. december
(A teljes operaelőadás felvétele a Dynamic kiadó gondozásában - 2013 - kapható volt, megvettem.)
Ez egy igazán jó hír: https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/voros-szilvia-kekszakallu-felvetelet-grammy-dijra-jeloltek-167338.html
De nagyon erős a mezőny, az Akhnaten és a Kármeliták is esélyes lehet.
A Kossuth Rádió mai műsorán:
22:00 – 23.00 Mesterek órája – Kiri Te Kanawa (szoprán) énekel
1. Georg Friedrich Händel:
a.) Julius Caesar – Cleopatra áriája I. felv.
b.) Rinaldo – Almirena áriája II. felv. (Academy of Ancient Music, vez.: Christopher Hogwood – Hollandia, Hilversum, NOB Stúdió, 1992. július 7.),
2. Wolfgang Amadeus Mozart:
a) Chi sa, chi sa, qual sia – hangversenyária K. 582,
b) Bella mia fiamma, addio! – hangversenyária K. 528 (Bécsi Kamarazenekar, vez.: Fischer György – Bécs, Sofiensaal, 1980. december)
3. Giacomo Puccini: Angelica nővér – Angelica áriája (Londoni Szimfonikus Zenekar, vez.: Myung-Whun Chung – London, Abbey Road Stúdió, 1988. június),
4. Jules Massenet: Manon – Manon áriája III. felv.,
5. Richard Strauss: Arabella – Arabella monológja I. felv. (Londoni Covent Garden Operaház Zenekara, vez.: Jeffrey Tate – London, Abbey Road Stúdió, 1988. november),
6. George Gershwin: a) Boy Wanted, b) Things Are Looking Up, c) Love Is Here To Say (The New Princess Theatre Orchestra, vez.: John McGlinn – New York, RCA Studio, 1986. június),
7. Hine e hine – tradicionális maori bölcsődal (Új Zélandi Nemzeti Gyerekkórus, vez.: Guy Jansen)
A mikrofonnál: Fellegi Lénárd
Szerk.: Ottmár Dávid
Interjú Onczay Csaba gordonkaművésszel
/MNO.hu - 2021. november 9./
A Bartók Rádió műsora ma 12:36 – 13:31
Hangversenykülönlegességek - Peter Dvorsky énekel
I. Km.: Pozsonyi Rádió Szimfonikus Zenekara, vez.: Ondrej Lenárd
1. Georges Bizet: Carmen – Virágária,
2. Giuseppe Verdi: a) Rigoletto – Kesztyűária, b) Aida – Radames románca,
3. Jules Massenet: Werther – Werther áriája III. felv.,
4. Giacomo Puccini: a) Tosca – Levélária, b) Turandot – Kalaf áriája,
5. Salvatore Cardillo: Hálátlan szív,
6. Arturo Buzzi-Peccia: Lolita,
7. Ernesto De Curtis: a) Sorrentói emlék, b) Ó, ne felejts el,
8. Agustin Lara: Granada,
9. Stanislao Gastaldon: Tiltott dallam
(Pozsony, Pasienky Hall, 1987. október 3.),
II. Km.: Tokiói Filharmonikus Zenekar, vez.: Roberto Paternostro
1. Gaetano Donizetti: Szerelmi bájital – Nemorino románca,
2. Giuseppe Verdi: Macbeth – Jelenet és Macduff áriája IV. felv.,
3. Giacomo Puccini: A Nyugat lánya – Ramerrez áriája III. felv.,
4. Umberto Giordano: Fedora - Loris áriája II. felv.
(Tokió, Suntory Hall, 1989. január 23.)
A 80 éves Medveczky Ádám karmesterre emlékező/emlékezett műsorok a közmédiában:
- A Bartók Rádió július 16-án, pénteken 19 órakor kezdődő Arckép című portréműsorának lesz vendége Medveczky Ádám, 19.35-től pedig a Győri Filharmonikus Zenekar általa vezényelt korábbi hangversenye csendül fel a tiszteletére.
- Az M5 kulturális csatorna július 18-án, vasárnap folytatja a karmester köszöntését. A 2019-es Armel Opera Festival keretén belül Bécsben bemutatott Figaro házassága című előadást tűzi műsorára 21.05-től; a darabot Szabó Máté rendezésében a Győri Nemzeti Színház Szimfonikus Zenekarának kíséretében, Medveczky Ádám vezényletével láthatta ott a közönség.
- A Kossuth Rádió július 29-én látja vendégül a karmestert. A 21.30-kor kezdődő Nagyok című portréműsorban Medveczky Ádám kedvenc zenéiről is mesél a hallgatóknak.
MEDVECZKY ÁDÁM LESZ A 2022-ES ÚJÉVI NYITÁNY KARNAGYA IS. AZ ELMÚLT KÉT ÉVBEN JANUÁR 1-JÉN A NÉZŐK A MAGYAR RÁDIÓ SZIMFONIKUS ZENEKARA ÉS A ZENEAKADÉMIA KÖZÖS KONCERTJÉVEL INDÍTHATTÁK AZ ÚJ ESZTENDŐT.
Tegnap, 23.30-tól a Katolikus Rádió „Zenei kincsestár” műsora emlékezett meg a 80. életévét betöltött Kossuth-díjas karmesterünkről:
Elhangzott művek:
1. Beethoven: Coriolan nyitány Op.62
2. Balassa Sándor: Lovagi erények I.-II.-III. IV. tétel
Előadja: Capella Savaria, Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, vezényel: Medveczky Ádám
Szerkesztő: Szakács Emese
A Dankó Rádió Az a szép című műsorában tegnap délelőtt a szerkesztő-műsorvezető,Tölgyi Krisztina emlékezett meg Medveczky Ádámról; egyik hangversenyfelvételének részletét hallottuk: ifj. Johann Strauss: Éljen a magyar! - gyorspolka (Győri Filharmonikusokkal)
páncéltőke...
...viszont jól kinyitotta a szemét, amikor átvette a gázsiját zongorázott a hajón.
Elsüllyed a Titanic.
Zongorába kapaszkodva hánykolódik a vízen egy ember, és felsóhajt: De jó, hogy apám nem hegedülni taníttatott!
Hiányolom "A mai nap" rovatból:
Medveczky Ádám karmester ma 80 éves!
Isten éltesse sokáig!
Hajós koncertek.... Mocsári bizonyára behunyta a szemét, amikor - ha egyáltalán - megnézte a Titanic c. filmet...
Ezért is jó ez a megkésett cikk: sokunkat felvilágosít, hogy azért valamicskével több van/volt Mocsári Károlyban a zongorahangolásnál...
Hja kérem, egy Mocsári ... naná, hogy a víztől -és nem a mocsártól- irtózik. André Böröcz neve ismerősen cseng. Azt hiszem, luxus hajóutakat szervezett a (Földközi?) tengeren, amiken tényleg híres művészek szolgáltatták, ha nem a talpalávalót, de a magas kultúrát. Érdekes kisérlet volt. Ahogyan az is érdekes, hogy Mocsári művész úr ezeken a hajós koncerteken úgy látszik, nem irtózott a gázsitól víztől...
Mocsári Károlyt hallottam egyszer egy Kocsis dirigálta hangversenyen. Valamelyik Bartók zongoraverseny volt terítéken. Játékával nem lopta be magát a szívembe, meglehetősen mechanikusan nyomkodta a billentyűket. Amikor bejött a színpadra, mindenki azt hitte, hogy ő a zongorahangoló. Nagyon meglepődtünk, amikor meghajolt és leült a klaviatúra elé.
Tisztelt Búbánat!
Köszönöm, hogy felhívta a figyelmet erre a nagyon tartalmas, nagyon sok magánemberi vonatkozást is megmutató-megvalló Mocsári Károly interjúra. Egy-egy ilyen mélységű interjú elolvasása után az ember a művészre is más szemmel tekint, jobban érti az egyes cselekedeteinek mozgatórugóját. Még egyszer köszönöm.
Egyetlen egy apróságot szeretnék az interjúból idézni és utána, mintegy a riporter helyett, kérdezni: (néhány szó elhagyásával, de az értelmén nem változtatva)
„Daniel Barenboim ….hívott, ……hogy menjek vele horgászni. Mivel irtózom a víztől, kihagytam ezt a lehetőséget”
Mit jelent, hogy valaki „irtózik a víztől”? Művész életrajzokban sokszor olvasok fellépés előtti szokásokról, nevezhetjük fóbiáknak is, de ez újdonság volt számomra. Sajnálom, hogy a riporter nem kérdezett tovább, hanem hagyta a mondatot így lecsengeni.
Aki zenész, az örökre zenész marad – Látogatóban Mocsári Károly zongoraművésznél
Magyarkurir.hu - 2021. július 10., szombat | 19:06
„A Liszt Ferenc-díjas zongoraművész világszerte ismert. Már huszonévesen bejárta az öt kontinenst, világversenyeket nyert. Amerikában, majd húsz évig Franciaországban élt. Nagy zongoristák tanították, és jó barátai között tarthatta számon Kocsis Zoltánt is. A monori Vigadóban beszélgettünk vele, illetve otthonában, egy különleges atmoszférájú épületben, ahol gyakorolni szokott.”
Az írás nyomtatott változata az Új Ember 2021. július 4-i számában, a Mértékadó kulturális mellékletben jelent meg.
https://www.discogs.com/ Lehár Gedda Rita Streich-Harry-Friedauer Ursula-Reichart etc.
Egyébként igaz, köszönöm.
Bayerische Staatsoper !
A mikrofonnál Boros Attila szerkesztő
Katolikus Rádió, 2021. június 27., 20.04 – 21.00
Wagner: Tannhäuser – Erzsébet Csarnokáriája (Anja Silja) – Bayreuthi Ünnepi Játékok, 1963, vezényel: Wolfgang Sawallisch
Ponchielli: Gioconda – Enzo románca (Beniamino Gigli)
Puccini: Turandot – Liu áriája és az I. felvonás fináléja (Galina Visnyevszkaja, Franco Corelli, Nicola Zaccaria) – Milánói Scala évadnyitó előadása, 1964, vezényel: Gianandrea Gavazzeni
Lehár Ferenc: A cárevics – Alekszej, a cárevics áriája, II. felv. „ Heute hab' ich meinen schonsten Tag...O komm es hat der Frühling, ach, nur einen Mai..." (Nicolai Gedda) – Bayerischen Staatsoper München/Symphonie-Orchester Graunke/Willy Mattes, 1968
Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok – Pogner elbeszélése, I. felv. (Josef Greindl) – Bayreuthi Ünnepi Játékok, vezényel: Wilhelm Furtwängler
Gounod: Faust - Mefisztó rondója (Boris Christoff)
Richard Strauss: A rózsalovag – Zárójelenet (Teresa Stich-Randall és Christa Ludwig) – a Bécsi Filharmonikusokat Herbert von Karajan vezényli
Mozart: Don Giovanni – Pezsgőária (Césare Siepi) – Salzburgi Ünnepi Játékok, 1954, vezényel: Wilhelm Furtwängler
Verdi: Az álarcosbál
- Renato áriája, III. felv. (Ettore Bastianini) – Milánói Scala évadnyitó előadása, 1957, vezényel: Gianandrea Gavazzeni
- Amelia és Riccardo szerelmi kettőse, II. felv. (Maria Callas és Giuseppe Di Stefano) – Milánói Scala évadnyitó előadása, 1957, vezényel: Gianandrea Gavazzeni
A Bartók Rádió mai műsorán:
12:36 – 13:33 Gergely Ferenc orgonahangversenye
1. Johann Sebastian Bach:
a) G-dúr fantázia BWV 572,
b) Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ – korálelőjáték BWV 639,
c) O Mensch, bewein dein Sünde gross – korálelőjáték BWV 622,
2. Jean-Francois Dandrieu: Húsvéti offertórium,
3. Pikéthy Tibor: Bevezetés és fúga op. 31,
4. César Franck:
a) Cantabile,
b) Nagy szimfonikus darab,
5. Marcel Dupré:
a) Crucifixus,
b) Resurrectio
(Mátyás-templom, 1984. április 13.)
A Bartók Rádió sugározza ma - emlékműsor a nemrég távozott orosz basszistára, felvételeivel:
11:00 - 12.00 Mesterek órája
– Jevgenyij Nyesztyerenko (1938. január 8. - 2021. március 20.) énekel
I. Giuseppe Verdi: Attila – Attila áriája I. felv. (Magyar Állami Hangversenyzenekar, vez.: Lamberto Gardelli),
II. Mogyeszt Muszorgszkij: A halál dalai és táncai – dalciklus Arsenij Goleniscsev-Kutuzov verseire – 1. Bölcsődal, 2. Szerenád, 3. Trepak, 4. A hadvezér (Jevgenyij Senderovics – zongora – 1977.),
III. Bartók Béla: A kékszakállú herceg vára – 3. ajtó (Jelena Obrazcova – mezzoszoprán, Magyar Állami Operaház Zenekara, vez.. Ferencsik János – 1981.),
IV. 1. Pavel Csesznokov: Esti áldozat, 2. Tizenkét rabló – orosz vallásos ének (Szent Efrém Férfikar, művészeti vezető.: Bubnó Tamás – Szent István Bazilika, 2011.),
V. Mihail Glinka: Ruszlán és Ludmilla – Farlaf rondója II. felv. (Moszkvai Nagyszínház Zenekara, vez.: Fuat Manszurov),
VI. Mogyeszt Muszorgszkij:
1. Dalok - a) A papnövendék, b) Bolhadal (Vlagyimir Krajnyev – zongora - Zeneakadémia, 1977. november 29.),
2. Borisz Godunov – Borisz monológja II. felv. (Moszkvai Nagyszínház Zenekara, vez.: Jurij Szimonov)
A mikrofonnál: Fellegi Lénárd
Szerkesztő: Bánkövi Gyula
A Bartók Rádió sugározza ma: 22.00 – 23.00
"Mesterek órája"
Boris Christoff (basszus) énekel
1. Jean-Philippe Rameau: Dardanus – Antenor áriája IV. felv. (Bolgár Rádió Szimfonikus Zenekara, vez.: Ettore Gracis),
2. Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni – Leporello áriája (Regiszterária) I. felv. (Philharmonia Zenekar, vez.: Wilhelm Schüchter - London, Abbey Road Studio 1, 1952. március 17.),
3. Giuseppe Verdi: Don Carlos – Fülöp király áriája III. felv. (Philharmonia Zenekar, vez.: Herbert von Karajan – London, Kingsway Hall, 1949. november 28.),
4. Modeszt Muszorgszkij: Gyermekszoba – dalciklus a zeneszerző saját verseire – a) Nyanyával, b) A sarokban, c) A bogár, d) A babával, e) Esti ima, f) A vesszőparipa, g) A kandúr (Alekszandr Labinszkij – zongora, Párizs, Salle de la Mutualité, 1955.),
5. Alekszandr Borogyin: Igor herceg – Kórusrészlet és Galickij bordala I. felv. (Kiril Djulgerov – tenor, Szófiai Opera Ének- és Zenekara, vez.: Jerzy Semkow),
6. Charles Gounod: Faust – Templomjelenet IV. felv. (Victoria de Los Angeles – szoprán, Párizsi Opera Ének- és Zenekara, vez.: André Cluytens)
A mikrofonnál: Fellegi Lénárd
Szerk.: Bánkövi Gyula
2021.02.04 13:47 - 15:00 Bartók Rádió adása ezen a linken visszahallgatható:
Koncert dél – Hangversenykülönlegességek
|
2021.01.10 22:00 - 22:56 Bartók Rádió
„Mesterek órája” |
|
Ebe Stignani (mezzoszoprán) énekel
1. Gaetano Donizetti: A kegyencnő - Leonóra áriája III. felv. (a közreműködő szimfonikus zenekart vez.: Armano La Rosa Parodi), 2. Vincenzo Bellini: Norma - Adalgisa és Pollione kettőse I. felv. (km.: Mario Filippeschi - tenor, Milánói Scala Zenekara, vez.: Tullio Serafin), 3. Camille Saint-Saëns: Sámson és Delila - Bosszúária II. felv. (km.: Olasz Rádió Szimfonikus Zenekara, vez.: Ugo Tansini), 4. Giuseppe Verdi: Aida - Aida és Amneris kettőse II. felv. (km.: Renata Tebaldi - szoprán, Római Santa Cecilia Akadémia Zenekara, vez.: Alberto Erede), 5. Ambrois Thomas: Mignon - Mimi ariettája III. felv. (a közreműködő szimfonikus zenekart vez.: Armano La Rosa Parodi) 6. Domenico Cimarosa: A titkos házasság - az opera fináléja (km.: Graziella Sciutti, Eugenia Ratti - szoprán, Luigi Alva - tenor, Franco Calabrese - bariton, Carlo Badioli - basszus, Milánói Scala Zenekara, vez.: Nino Sanzogno)
A mikrofonnál: Fellegi Lénárd Szerkesztő: Bánkövi Gyula |
Beethoven: „Mindenki közül én kerültem a legközelebb Istenhez” – Keller András a 250 éve született Beethovenről
Magyar Kurír. hu - 2020. december 15., kedd | 20:58
Bodnár Dániel
Kétszázötven évvel ezelőtt, 1770. december 16-án született a németországi Bonnban Ludwig van Beethoven, a zenetörténet egyik legnagyobb géniusza. Az évforduló kapcsán Keller András Liszt Ferenc-díjas hegedűművésszel, karmesterrel, a Concerto Budapest zeneigazgatójával beszélgettünk.
"– Hogyan és mikor találkozott a pályája során Beethoven zenéjével?
– Életem több fordulópontja kötődik Beethovenhez. Gyermekkoromban édesapám hatására kezdtem el zenélni, aki nagyon szépen hegedült. A Zeneakadémiára is járt, de mivel a nagyapám horthysta tiszthelyettesként nem kapott nyugdíjat, így apámnak kellett eltartania a szüleit és a nővéreit, ezért kénytelen volt abbahagyni a zenei tanulmányait. Én azonban a zene légkörében és szeretetében nőttem fel. Apám ugyanis a pesti ferencesek Liszt Ferenc kórusának alapító tagja volt, élete végéig énekelt a Bucsi László vezette legendás kórusban. Én pedig minden héten az orgonista, Gergely Feri bácsi mellett ültem a padon. Korán elkezdtem hegedülni, több versenyt is nyertem, de nem gondoltam arra, hogy zenész legyek, mígnem egyszer megbetegedtem skarlátban. Nem mehettem iskolába, öt hétig voltam otthon. Eközben fölfedeztem apu lemezgyűjteményét. Az első, ami megaragadott, Beethoven D-dúr hegedűversenye volt Leonyid Kogan előadásában. Ez eldöntötte az életemet. Gyönyörű felvétel volt, talán 1955-ben készült, szakadatlanul ezt hallgattam, mert úgy éreztem, hogy az angyalok szólnak ebből a zenéből."
[...]
Beethoven az én mindennapi kenyerem, imádságom. A hazaszeretetem, az Bartók.
Számomra szorosan kapcsolódik egymáshoz Beethoven és Bartók. Bartók is a szellemi atyjának tekintette Beethovent, én pedig a Beethoven-hagyaték igazi örökösének tekintem Bartókot. Erő, hit és mélységes tisztaság van mindkettőjük zenéjében, csak az aspektus más, mert Bartók mégiscsak a mi zenénket írta. Beethoven zenéjében az istenszeretetet érzem, Bartókéban a hazaszeretetet, és ez így kerek. Amikor Beethoven a legnagyobb gondolatait mondja el, a legegyszerűbb eszközökkel teszi, különösen a késői vonósnégyeseivel, melyek talán a legjelentősebb művei. Persze minden műve remekmű. Mai szóhasználattal úgy fogalmazhatnánk, hogy minimalista eszközökkel tudta elérni a mindenséget, amire talán senki sem volt képes."
[...]
2020.10.17 11:00 - 12:00 Bartók Rádió
„Mesterek órája „–
Leopold Stokowski vezényel
1. Mihail Glinka: Kamarinszkaja (Royal Filharmonikus Zenekar - London, Royal Albert Hall, 1969. június 15.),
2. Szergej Rahmanyinov - Arkagyij Dubenszkij-: Vocalise op. 34/14 (Anna Moffo - szoprán, Amerikai Szimfonikus Zenekar - New York, Manhattan Center, 1964. április 14.),
3. Claude Debussy: Egy faun délutánja (Leopold Stokowski Szimfonikus Zenekara - 1969. június 20.),
4. Anatolij Ljadov: Nyolc orosz népi tánc (Philadelphiai Szimfonikus Zenekar),
5. Liszt Ferenc: II. magyar rapszódia (RCA Victor Szimfonikus Zenekar - New York, Manhattan Center, 1960. február 7.)
6. Johann Sebastian Bach - Leopold Stokowski: d-moll toccata és fúga BWV 565 (Londoni Szimfonikus Zenekar - London,Waltharnstow Town Hall, 1974. július)
Szerkesztő: Bánkövi Gyula
2020.09.11 20:26 - 22:00 Bartók Rádió
Ramón Vargas áriaestje
Km.: Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara,
Mariachi Los Caballeros Együttes
Vezényel: Srboljub Dinić
1. Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni
a) Nyitány,
b) Don Ottavio áriája I. felv.,
c) Don Ottavio áriája II. felv.,
2. Arrigo Boito: Mefistofele - Faust áriája I. felv.,
3. Jules Massenet: Thais - Meditáció (a hegedűszólót Oláh Vilmos játssza),
4. Arrigo Boito: Mefistofele - Faust áriája az Epilógusból,
5. Jules Massenet: Werther - Werther áriája III. felv.,
6. Gaetano Donizetti: Szerelmi bájital - Nemorino románca,
7. Amilcare Ponchielli: Gioconda - Enzo románca,
8. Giacomo Puccini: Manon Lescaut - Intermezzo,
9. Francesco Cilea: Az arles-i lány - Federico románca II. felv.,
10. Giuseppe Verdi:
a) A végzet hatalma - Nyitány,
b) Simon Boccanegra - Gabriele áriája II. felv.,
11. Giacomo Puccini: Tosca - Képária,
12. Mexikói népdalfeldolgozások - a) La Negra, b) Tu Enamarado, c) El Cascavel, d) Mexico Lindo, e) Serenata Huasteca (km.: Mariachi Los Caballeros Együttes)
(Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2012. november 28.)
2020.09.10 12:35 - 13:25 Bartók Rádió
Koncert dél - Hangversenykülönlegességek |
Jussi Björling hangversenyfelvételeiből
1. Georg Friedrich Händel: Xerxes - Largo (km.: Bergeni Szimfonikus Zenekar, vez.: Garaguly Károly - Bergen, 1954. június 9.),
2. Franz Schubert: a) Szilviához, b) A Mindenható, c) Szerenád (zong. km.: Frederick Schauwecker - New York, Carnegie Hall, 1958. március 2.),
3. Giuseppe Verdi: a) Rigoletto - A herceg áriája III. felv., b) A trubadúr - Jelenet és Stretta III. felv. (km.: Hjördis Schymberg, Olle Sivall - ének, Stockholmi Királyi Opera ének- és zenekara, vez.: Herbert Sandberg - Stockholm, Királyi Operaház, 1960. március 6.),
4. a) Louis Niedermeyer: Pieta Signore, b) Giuseppe Verdi: Requiem - Ingemisco (km.: Bergeni Szimfonikus Zenekar, vez.: Garaguly Károly - Bergen, 1954. június 9.),
5. Giacomo Puccini: Bohémélet - Rodolfo áriája (Hilversumi Rádió zenekara, vez.: Frieder Weissmann - Hilversum, 1939. június 8.)
„Gáz van, babám?” – Szörényi és Bródy Demeter Szilárdról és öntörvényű vezetőkről
Stumpf András·2020.07.06 – valaszonline.hu
„Nagy felhorkanást váltott ki múlt héten, hogy a Nemzeti Együttműködés Rendszerének egyik fő kultúrpotentátja közös fotót tett közzé Szörényi Leventével és Bródy Jánossal. A Válasz Online hirtelen véleményalkotás helyett úgy döntött: inkább megkérdezzük a legendás párost, mit kerestek Demeter Szilárd irodájában. Utóbbiról Bródy gyorselemzést is ad, Szörényi pedig mesél a hatalom másik nagyon fontos emberéről, aki arra kérte: írja át az István, a királyt, mert nem tetszik neki Koppány figurája. Páros interjú könnyűzenéről és közállapotokról.”
Szörényi:
„Leköti a figyelmemet, amit Amerikában látunk. Évekkel ezelőtt írtam egy cikket. „Valaha vágytam Amerikát”. Ez volt a címe. Mégis: hogy ennyire eszkalálódik a helyzet, azt azért nem hittem volna. Szomorú látvány, ahogy George Washington szobrait döntögetik. Persze az ókor óta minimum az orrát letörjük annak a szobornak, amelyet nem mi faragtunk, az ember már csak ilyen, de azon azért eltűnődtem, miért a feketéket küldik a balhéra.
Azt még csak-csak érteném, ha indiánok döntögetnék Kolumbusz szobrát, de így azért ez tényleg tragikomédia.
Valaki a minap átdobott egy képet a zongora billentyűiről, azzal a kérdéssel: ez vajon még maradhat így? Hiszen jóval több a fehér billentyű, ráadásul a feketék kisebbek is! Jót röhögtem rajta, pedig valójában nem vicces. Mutatja az őrületet, amely tombolni kezdett ott, ahonnan a jazz, a blues, a rock and roll származik – mindaz, ami sorsfordító volt a mi életünk szempontjából.”
Ötvenöt éves a magyar nyelvű rock
AZ ILLÉS ZENEKAR ESETE A NÓGRÁDVERŐCEI KISZ-TÁBORRAL
2020. JÚLIUS 11. SZOMBAT 08:07 2020. 07. 11. 15:06. MNO.HU
A magyar rock történetében az első magyar nyelvű dalokként számontartott Óh, mondd, Légy jó kicsit hozzám, Az utcán és a Mindig veled 1965 júliusában születtek. Azon a legendássá vált lapos háztetőn jött az ihlet, ahova az Illés zenekar tagjai felcipelték az erősítőket és a gitárokat.
A nagy áttörést a magyar nyelvű dalszövegeket illetően kétségkívül az a négy szám jelentette, amelyeket 1965-ben Nógrádverőcén, az ottani KISZ-táborban írt a rövidesen emblematikussá vált Szörényi Levente–Bródy János szerzőpáros.
Nem találok az alábbi interjú számára ideális helyet (ED)... itt már volt szó (és cikk) az István, a királyról és szerzőiről. "Gáz van, babám?" - Szörényi és Bródy Demeter Szilárdról és öntörvényű vezetőkről:
"Nagy felhorkanást váltott ki múlt héten, hogy a Nemzeti Együttműködés Rendszerének egyik fő kultúrpotentátja közös fotót tett közzé Szörényi Leventével és Bródy Jánossal. A Válasz Online hirtelen véleményalkotás helyett úgy döntött: inkább megkérdezzük a legendás párost, mit kerestek Demeter Szilárd irodájában. Utóbbiról Bródy gyorselemzést is ad, Szörényi pedig mesél a hatalom másik nagyon fontos emberéről, aki arra kérte: írja át az István, a királyt, mert nem tetszik neki Koppány figurája. Páros interjú könnyűzenéről és közállapotokról."
...Bródy: Hogy egy ilyen közös fotó ma ekkora indulatokat vált ki, elég sötét képet fest aktuális közállapotainkról, erről a végletes megosztottságról. A fotó nyilván nem nekünk volt fontos. Demeter vetette föl, hogy készítene egyet. Az ember pedig, ha már ott van, nem mondja a házigazdának, hogy márpedig ne készítse el, ne tegye ki. Akkor meg az lenne a szöveg, hogy titokban esküszik össze Szörényi és Bródy Demeter Szilárddal, nem? ...
...Szörényi: Nyilvánvaló volt, hogy (Demeter Szilárd - ED) azért hívott meg, mert amit Bródyval közösen letettünk az asztalra, azt tiszteli... Bródy: Azt üzente, örülne, ha elolvasnánk egy bizalmas anyagot: a könnyűzenei stratégiát, amit írt...
...-Stumpf András (SA): Azért akinek hirtelen hatalma lesz, gyakran elkezd mindenhez is érteni.
Szörényi: Persze, ez igaz, volt is nemrég egy ilyen abszurd élményem.
– SA: Mi történt?
Szörényi: Nagyon fontos emberrel találkoztam…
– SA: Kivel?
Szörényi: Nem lenne korrekt névvel kikotyogni, s amúgy is: a jelenség a fontos, nem a személy. Nagyon barátságos volt először, még a Holdvilágárokban folytatott ásatásainkról is kérdezősködött. Később aztán közölte, hogy nagyon nem szereti ezt a Koppányt, akit mi a darabban megírtunk Tinivel. Szóval, ha még terveink vannak a művel, netán támogatás is kellene azokhoz, valamit csináljak vele.
– SA: Koppánnyal?
Szörényi: Igen.
– SA: Hogy írjon át egy 37 éves darabot a fontos ember kedvéért?
Bródy: Amelynek ráadásul mindenki tudja kívülről a szövegét!
Szörényi: Igen! Agyrém. Tűnődtem, vajon mit szeretett volna látni. Angyalszárnyas, tépelődő Koppányt? Magát jobboldalinak, konzervatívnak mondó kormány idején történt ez, holott még az elvtársak is képesek voltak kezdeni valamit Koppánnyal. Beleképzelték Nagy Imre figuráját, ő tehát a vesztes hőzöngő, szuper volt nekik úgy. És pont ez a mostani társaság nem tud mit kezdeni az István, a királlyal?
Bródy: Levente, tudod, mit jelent ez? Azt, hogy ha ma írnánk meg, sokkal nehezebben kerülne színpadra – ha egyáltalán.
Szörényi: Hogyne. Ezt már számtalanszor átgondoltam. Ma nem biztos, hogy be lehetne mutatni. Itt tartunk. Napi politikai ügyekkel egyébként nem foglalkozom egy ideje, de ez azért elkeserítő tapasztalat."
...– SA: Eddig is mentek állami milliárdok a könnyűzenébe minden évben. Akkora újdonság, hogy most kétszer-két és félszer annyi megy majd – már ha megvalósulhat a Demeter-terv?
Bródy: Ez a kormány az elmúlt tíz évben kizárólag elvett a zenészektől. Amit nagy kegyesen kiosztott közöttük, azt is tőlük, tőlünk vette el – lásd az üreshordozó-díjak történetét például. Ilyen pénzekkel nagylelkűsködött. Ez az első olyan kezdeményezés, amely, úgy fest, adni akar és nem elvenni. Persze ha ennek az egésznek az lesz a vége, hogy a haverok kapják a zsozsót, az katasztrófa. Teljes interjú: valaszonline.hu-n itt.