Téma ismertetése: nem csak énekesek, hanem karmesterek, zongoristák és tekerőlantosok is
Nagyon jó interjú, köszönet érte!
1. Szerintem, úgy alapvetően kritikával kell kezelni a (mindenkori) győztesek által, utólag írt történelmet, történelmi értékeléseket, stb. (Legyen szó az ókorról, a középkorról, vagy a XX. századról.)
2. És, hát lássuk be, hogy a II. vh. után csak az egyik oldal gazembereit és kisebb-nagybb együttműködőit ítélték el. Pedig a másik oldal is csinált rettentő csúnya dolgokat. (Drezda bombázásától, a katyini mészárláson keresztül nők százezreinek megerőszakolásáig. + 2 db atombomba.)
3. Volt Németországban egy időszak, amikor ha nem látszott az ember a rendszer lelkes támogatójának, akkor nehéz volt megúszni a retorziókat, nemhogy előrébb jutni. Ugyanez igaz volt ám a Szovjetunióra, és a keleti-blokkra is. Csak a németek elbukták a háborút és rajtuk ezt leverik. A többieken meg nem.
Szerintem a legokosabb, ha (a nagyon kirívó esetek kivételével) békén hagyjuk végre a holtakat, és mai politikai szándékok jegyében sem rángatjuk elő őket.
Zenészeket meg pláne b.romság ebbe belerángatni, szerintem.
Ezredszeri szerecsenafroamerikai-mosdatás helyett érdemes inkább elolvasni a természetesen "megbízhatatlan" és "pontatlan" wikipédia Karajan-szócikk "Életútja" fejezetét. Nehogy má' elvegyük tőle azt a gyalázatot dicsőséget, amit nem csak elkövetett a Dritte Reichben, in concreto azzal a céllal, hogy a náci Németország ifjú utazó kultúrdiplomatájaként és aktív párttagként lenyomja a pártonkívüli Furtwänglert, hanem amiről utóbb azt nyilatkozta: „semmiféle lelkiismeret-furdalásom nincs… ugyanúgy csinálnám megint.” Való igaz, hogy 1) nagy karmester volt 2) zenekar élén állt, nem koncentrációs táborén. Idővel még a MET is befogadta, ahol aztán félbehagyta a Ringet. (Nem sírtak utána.)
No, az Aacheni direktor meg a mostani méregzöld kurzusnál akar jópontokat szerezni azzal, hogy eltávolítja Karajant a színházból... a dolog körbeért. :-D
Hozzászólás, Hans Schlaud írja a cikkhez:
Entfernung der Karajan - Büste im Aachener Theater: Was für ein Quatsch! Karajan hat lebenslang dazu gestanden, Mitglied der NSDAP geworden zu sein, weil ohne diese Mitgliedschaft damals eine große musikalische Karriere einfach nicht möglich gewesen wäre. Man weiß aber, dass er sich niemals mit dem Gedankengut der NSDAP gemein gemacht oder dafür eingesetzt hat. Das Aachener Theater sollte also stattdessen stolz darauf sein, diesen genialen Dirigenten in seinem Haus als Generalmusikdirektor gehabt zu haben. Leider hat Karajan - wahrscheinlich neidbedingt - immer auch einige Gegner gehabt, die Intendantin des Aachener Theater hat sich diesen leider angeschlossen. Den - unvergänglichen - Ruhm Karajans kann und wird dies nicht mindern!
Furtwängler 1934-től a Berlini Staatsoper direktora volt és az akkori politikában is vállalt bőven szerepet. Ráadásul atyja keresztneve, az Adolf-név is megindíthatja néhány "zeneértő" fantáziáját. Előbb-utóbb kitennék őt is.
A hálás utókor!
Ami Furtwänglert illeti, én kizárólag a zenei munkásságára gondoltam. :-))))
Amúgy érdemes megnézni Szabó István Szembesítés (2001) c. filmjét. Furtwängler vs nácik ügyben.
Clemens Krauss, akit Bing konkrètan "a hàza tàjàn sem" òhajtott làtni, ugyancsak ott tülekszik az első sorban. Nem szòlva a nàci kollaboràns, amùgy kivàlò karmester hollandusròl, Mengelbergről. Furtwänglert èlete vège felè màr "nàcitlanìtottàk", de meghalt, mielőtt Bing felkèr(het)te volna.
Én is elvitettem volna a Karajan mellszobrot. Nem szeretem a felvételeit.*
:-)))))
De, ha már így rendet rakunk a karmesterek között, akkor mindenképp egy Furtwänglert rakattam volna a helyére.
* Azért van kivétel.
Azért megnyugtató, hogy mennyit szelídült a világ néhányszáz év alatt. A középkorban - hasonló esetben - a hálás utókor a díszsírhelyből kiásta a tetemet, majd felnégyelte, felakasztotta, lefejezte, a várfokra kitűzte, végül elégette. Most pedig a bronz-mellszobrot csak elvitték. Még csak be sem öntötték...
Neeem, neeem, az egyedüli igazság letéteményese határainkon innen keresendő vagyishogy van. Karajan kései utódaiból is akad errefelé szép számmal, ha remélhetőleg-szerencsére nem is a karmesterek között.
3000 (ejnye, kedves macskás!)
Bezzeg a zöldek, ők ám az egyedüli igazság letéteményességével rendelkező nők/férfiak/hermafroditák.
Mit mondjak? Bàtor csajszi. Làtva a neonà(r)cisztikus szìnezetű pàrt feljövetelèt, mèg lehetnek kellemetlensègei neki ès a tervezett kiàllìtàs szervezőinek ... ha akkor mèg megtarthatjàk.
Kb. olyan komolyan lehet venni, mint az "orgona Horowitzát". A ZENE és a poptermék közötti különbség meghatározására pedig nem ismerek helytállóbb megnyilvánulást Schiff András 2018 végén az Indexnek adott írásbeli interjújánál.
A szombati berlini koncertjét is lemondta, helyette Dudamel ugrott be. A Mahler/5 nagyon tetszett, bár a végére ez az interpretáció is kifárasztott. Viszont most legalább tetszett a nekem mindeddig rétestésztának tűnő Scherzo. Én anno 1985-ban a NY-iakkal hallottam Mehtát, + 87-ben az izraeliekkel, az 1. részben Perlman tudtommal egyetlen magyarországi fellépésével. Sajnos a szintén izraeliekkel tartott "búcsúestjére" (Csajkovszkij /6 és R. Strauss: Hősi élet) a rút anyagiak miatt nem jutottam el.
Ezzel csakis egyet tudok érteni.
ÀLHÌR! Egy X-Twitteren megjelent közlemèny Zubin Mehta halàlàròl tudòsìtott, de a hìr hamis. Novemberi koncertjè(i)t lemondta a maestro, de decemberben vezènyelni fogja a LA Filharmonikusokat. (Akikkel anno Pesten is csodàlatos koncertet adott az Erkelben - ED) Forràs: operawire
A zene ott kezdődik, ahol a szavak véget érnek
György Ádám zongorista játszott 2023-ban a Bajnokok Ligája döntőjének megnyitóján. Most a New Yorki-i Nemzetközi Liszt Ferenc Zongoraversenyt rendezték meg, amellyel az volt a céljuk, hogy a magyar zeneszerző munkásságát a nagyközönség elé tárják a világ legnépesebb városában. A zenész interjút adott az Indexnek a jövőbeli terveiről és munkásságának legnagyobb pillanatairól.
Meg lehet(ne) nyitni, ha előtte engedélyezném, hogy részemre értesítéseket küldjön,,,,, Nem engedélyeztem!-((
DR. POLGÁR ÉVA: LOS ANGELES-I NEMZETKÖZI LISZT ZONGORA- ÉS ÉNEKVERSENY, 2021. ÁPRILIS 1-22.
Az Eva Polgar pianist kulcsszavakra keresve a művésznő fényképére, NEM a linkre kell kattintani! https://evapolgar.com/biography
Átvitt értelemben Pólya Iréne unokahúga. (Emlékszik még valaki rá?)
Ekkora interjù legfeljebb Fischer Annie-nak jàrt volna, aki viszont nem adott interjùkat. Ugyan ki ez a Polgàr Èva, aki Kelet-Tennessee àllami egyetemèn oktat ès nèpszerűsìti -vilàgszerte!- a magyar kultùràt? Egy ùjabb "vilàghìrű" György Àdàmot àstak elő az USA-ban? Ès ki hallott a cikkben emlìtett Los Angeles-i zongoraversenyről? Ki szervezte kinek a pènzèn?
Magyar zenei nagykövet Amerikában
POLGÁR ÉVA A SZÜRETI
HARMONIKATOKRÓL, AZ IDENTITÁSTUDATRÓL, ILLETVE A MAGYAR, A FINN ÉS AZ AMERIKAI
ZENETANÍTÁSRÓL
/MNO.hu – Petrovics Gabriella,
2023.10.12. 05:10/
A Szenthelyi Miklóssal készült interjúban említett jubileumi koncertjének műsora
2023. szeptember 28.,,Zeneakadémia, 19:00
Közreműködnek:
Szenthelyi Miklós növendékei
Szenthelyi Krisztián (bariton)
MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Szenthelyi Miklós
Műsor:
W. A. Mozart: C-dúr versenymű 2 hegedűre K.190 (Cseri Kristóf, Garai Fülöp)
J. Brahms: D-dúr hegedűverseny 1. tétel Op.7 (Székely Lilla Anna)
J. Brahms: D-dúr hegedűverseny 2.-3. tétel Op.77 (Sztathatosz Sebestyén)
szünet
J. Massanet: Thais – Meditation (Hankó József)
W. A. Mozart: Cosi fan tutte – Gugliemo áriája (Szenthelyi Krisztián)
G. Verdi: L’esule (Szenthelyi Krisztián)
W. A. Mozart: Figaró házassága - nyitány – KV 492
G. Rossini: Tell Vilmos - nyitány
R. Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok – nyitány – WWV 96
Van az az ingerküszöb, ami fölött muszáj megszólalni. Az, hogy valaki "keresztyén" (buddhista, muzulmán, zsidó, agnosztikus, ateista..) muzsikus, számomra értelmezhetetlen. Külön hab a tortán, hogy ezt a vallomást arra a kérdésre tette, miszerint "Koncertjeivel bejárta az egész világot, mesterkurzusokat tartott az Egyesült Államokban, Finnországban és Brazíliában. Soha nem gondolkodott azon, hogy Nyugaton marad?" Idézet vége. A felsorolt országok mind keresztény (többségű) országok, éspedig szabad vallásgyakorlás mellett. Értsd: "keresztény muzsikusként" ottléte is gyakorolhatta volna vallását, miközben a hazáját is szereti. Ennélfogva az embernek óhatatlanul az az érzése támad, hogy Szenthelyi Miklós talán a ZAK rektora szeretne lenni a jelenlegi kurzusnak akar ilyetén módon (is) megfelelni, mondhatni megfelelési kényszer hajtja, amikor ilyesmiket nyilatkozik. Továbbá pontosítani kellene vagy illene, hogy az interjú szerint "160 amerikai és 70 japán koncertje" szólókoncert illetve szimfonikus zenekarral játszott versenyműves koncert volt vagy ebben a koncertszámban benne foglaltatik-e a Magyar Virtuózok Kamarazenekarral 1988 óta lebonyolított számos turné illetve turnékoncert is. Azzal a kamarazenekarral, aminek az interjúban még a neve sem hangzik el és/noha amely zenekarral komoly művészi, erkölcsi és (utolsósorban??) anyagi sikereket ért el. Nem túl udvarias gesztus ez egy "keresztény művésztől", akárhogy legyen is az az amerikai és japán koncertmennyiség.
Szenthelyi Miklós: „Keresztény muzsikus vagyok, a szívem és a lelkem pedig a hazámé”
VÁGI
BARBARA, 2023.09.17.
11:04, Origo.hu
Ötven éve tanít a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen Szenthelyi Miklós Kossuth-díjas nagy hegedűművész, zenepedagógus, aki növendékeivel jubileumi koncertet ad szeptember 28-án a Zeneakadémián. Szenthelyi Miklós bejárta a világot, 160 amerikai, valamint 70 japán koncertet adott, és a világ legtöbb országában telt házas hangversenyeken csodálta a közönség kivételes virtuóz játékát. Ahol nem játszott, az az ország nincs a klasszikus zene térképén. Az Origónak adott interjúban beszélt a tanári hitvallásáról, arról, hogyan szerezte meg 1976-ban a 300 éves mesterhegedűjét, de azt is elmondta, hogy a hetvenes-nyolcvanas években miért nem döntött úgy, hogy Nyugaton marad – annak ellenére, hogy Amerikában és Japánban is komoly lehetőségeket kapott volna.
Én már továbbítottam felé "hiányérzetünket"....
Igen, Isten éltesse Kincses Veronikát! És igen: hol van, kedves "T"? Aki olvassa ezt, adja àt neki! Hiányzik ..
Ez szép most Fáytól: https://faymiklos.hu/2023/09/07/hostenor
https://fidelio.hu/klasszikus/zenek-es-emlekek-kincses-veronika-szuletesnapja-alkalmabol-179516.html
Domingo, még úgy 15 éve is, minden előadáson meghalt a színpadon.
Ez rettenetes, nem is akarom elhinni! Igaz, nem vagyok orvos, és mindig reménykedem. Miért pont a legjobb Wagner tenorokra jár rá ennyire a rúd? Nem volt elég szegény Botha elvesztése?
Ahogy olvasom, ő az élettől is búcsúzik :-(
Ez már az agg Stokowski kategóriájába tartozik.
Sir Andráshoz visszatérve... hallgassátok a zongorázását, a többi legyen mindenkinek a saját ügye.
Rohadtul nincs igazad!
José Carreras gálakoncertet
ad november 29-én a Papp László Budapest Sportarénában. A koncerten vendégként fellép Miklósa Erika koloratúrszoprán
énekesnő.
A gálaesten a Carrerashoz
hasonlóan katalán David
Giménez vezényli a Budafoki Dohnányi Zenekart.
A 76 éves Carreras „Magyarországon
is rendkívül népszerű; pályafutása elején többször dolgozott együtt Házy Erzsébettel, később Tokody
Ilonával, Rost
Andreával és Marton
Évával. 1976-ban járt először Budapesten, 2005-ben ő „énekelte
be” a Nemzeti Hangversenytermet az újonnan felépült Müpában. Legutóbb 2018
decemberében hallhatta a magyar közönség, amikor a Budapest Sportarénában több
áriát adott elő.”
Forrás: Fidelio és más online
portálok
Pár nappal később Budapestre érkezik a 82 éves Plácido Domingo is, aki a Nabucco címszerepét énekli december elején az Operaházban - két koncertszerű előadásban.
Közben a BBC-n meghallgatható Schiff és a Fesztiválzenakar tegnapi Proms-koncertje.
Kedves Héterő, ez a topik "kedvenc előadókról" szól, én is azért linkeltem ide a András Schiff András-cikket (így jó mindenkinek?), nem pedig "kedvenc fórumozókról", mint ami én vagyok ... legalábbis a te viszonylatodban. Éppen ezért inkább illőbb topikban reagálok beírásodra: a Momus-társalgóban.
E három kortárs zongoraelőadói képességeit valódi műkedvelőként nincs merszem összevetni, talán nem is érdemes. Bach rajongóként számomra Schiff játéka kiemelkedő. Ahogy a Mester műveiről beszél, az is figyelemre érdemes. Ugyanakkor története (az ővé és nem a tárgyalt valóságé) szerintem is igen szomorú, egykori hazájával, hontársaival szembeni megnyilvánulásai szánnivalóak, esetenként szégyenletesek. Valóban szánom, sajnálom őt, mert érezni vélem, hogy milyen nehéz lehet a magyar kultúrkörből kozmopolitává válni, pedig a gyűlölet nagyon hajtja. Engem ez nem akadályoz abban, hogy a partiták, francia szvitek Schiff-féle felvételeit nagyon élvezzem, értékeljem (ahogy persze Hewitt, Perahia vagy éppen Koroliov felvételeit is).
Kedves Edmond Dantes barátom(?), az én – általad vélt – "régi formám, amit már a Fidelión is gyakran megcsodálhattál" és amivel – szerinted – olykor itt is "megvillanok irányodban", valójában nem is az én formám volt, hanem MINDENKIÉ abban a társaságban. A Fidelio a politika szennyétől a zene bűvös világába menekülni kívánók gyűjtőhelye volt, te pedig rendszeresen, kérlelhetetlenül, propagandagépként belerondítottál a közepébe. Kaptál is keményen, olyan szavakkal küldtek melegebb éghajlatra, amilyeneket leírni nem nagyon ildomos. Derekasan álltad a sarat, noha ott egyedül képviselted a HVG, ATV, stb. eszmerendszerét. Ott nem volt senkiben kétely, hogy számodra miért volt kifizetődő vállalni a mindennapi, képletes pofozást.
Itt, a momuson hálásabb közönségre leltél. Gratulálok.
De nagyon nem értem, hogy-hogy nem unod meg soha ezt a fórumidegen szócső-szerepet. Vedd akár lelkes vállveregetésnek, de kiváló írói stílusod, (szinte) tökéletes nyelvhasználatod érdemesebb témákra predesztinálna. Ráadásul ama ritka esetben, amikor lehántható a politikai maszlag a beírásaidról, a maradékkal, elsősorban a zenével foglalkozó megállapításaiddal kivétel nélkül egyetértek.
Mindig az volt a sejtésem -hangsúlyozom, csakis sejtés -, hogy Schiff úr nem tudta elviselni, hogy van két vele teljesen egyívású nála tehetségesebb zongorista, ugyanazoknál a tanároknál. Nekem minden nyilatkozatából az jött le, hogy egója jól fejlett, viszont Kocsis és Ránki mellett csak második sorban állhatott.