Bejelentkezés Regisztráció

José Cura


8 Spangel 2008-02-20 21:38:49
Ha már a Requiem szóba került... Szerintem felemelő, szép előadás volt február 6-án a Zeneakadémián. Szerintem nagy ötlet volt Curát megnyerni. Ha nem is vezényelt hibátlanul, de karizmtikus kisugárzása magávl ragadta a zenekart és az énekkart. Gyönyörűen szólt Verdi gyászoratórima. Örülök, hogy jelen lehettem. rmélem, a bevételből jut bőven a rászorultaknak. Sok ilyen jószándékú előadásra lenne szükség elszegényedő világunkban.

7 -zéta- 2008-02-20 21:03:35 [Válasz erre: 6 bermuda 2008-02-20 20:49:40]
Volt egyszer olyan ötlet, hogy valami speciális belépőkód segítségével szűrjük meg a fórumozókat, illetve bizonyos topicokba csak bizonyos olvasók írhassanak. Hát, rém unalmas lenne! A momust az elmúlt hónapban több, mint 28000 számítógépről keresték fel, de a valós szám ennél nagyobb, mert pl. ahol egy szerver üzemel, akkor az onnan jelentkező akárhány gépet is csak egynek tekinti a rendszer. Szóval ez a több, mint 28000 olvasó közül a fórumokba írogat egy-két száz, a többi meg csak olvas. Őket se becsüljük le, ha nem is olyan hangosak ...

6 bermuda 2008-02-20 20:49:40 [Válasz erre: 5 Ametiszt 2008-02-20 20:14:29]
Szerintem is kár volt megnyítni-láthatjuk mi folyik a Lukács, Rost, Kis B.. s egyéb topikocban.

5 Ametiszt 2008-02-20 20:14:29 [Válasz erre: 4 Búbánat 2008-02-20 16:36:39]
Kedves Búbánat! Én egyáltalán nem érzem, hogy erre a topikra szükség lenne vagy időszerű. Egyáltalán nem igaz, hogy Cura \"beszédtéma\". Nem az. Az a stílus lett divat és uralkodott el itt a Momuson \"ezzel a témával\" kapcsolatban, amit az általad is idebemásolt 15448-as hozászólásomban kifogásoltam. És meg lehet nézni, ugyanez ismétlődik az \"újabb\" (lásd előző kettő) beszólásokból: nulla vagy marginális benyomásokból hová jutunk egy művész megítélésében! És itt nem arról van szó, hogy a \"rajongó ugrik, mert úgy érzi hódolata tárgyát leszólják\", egyáltalán nem, ez a stílus bárki mással szemben bántó és elfogadhatatlan. Amiről beszélni kellett volna vagy kellene reálisan (pl.Verdi Requiem/Zeneakadémia) vagy jó szándékkal (pl. szegedi Otelló), arról így esik szó És ezen csak ront, hogy ideugrasz \"segíteni\", hogy legyen egy topik ahol tovább lehet szidalmazni valakit (a bemásolt interjú pedig már rég lerágott csont.) Jó lenne ezt a topikot törölni!

4 Búbánat 2008-02-20 16:36:39
A Délmagyarország a forrás - lehet, hogy más topicon volt már erről szó, illetve belinkelte valaki. Azért legyen itt is ennek nyoma: José Curát áprilisban a Szegedi Nemzeti Színházban Otello szerepében láthatja-hallhatja a közönség. A vele készült [url]http://66.102.9.104/search?q=cache:_2L0NG6UYH4J:www.nemzetiszinhaz.szeged.hu/node/436+Jos%C3%A9+Cura&hl=hu&ct=clnk&cd=12&gl=hu&lr=lang_hu; telefoninterjúban[/url] elmondta, ha mindig csak a világ leghíresebb operaházaiban lépne fel, mindig csak ugyanazok hallhatnák.

3 Sesto 2008-02-19 11:09:07 [Válasz erre: 2 tarnhelm2 2008-02-19 11:04:40]
\"De végül is ez az ő dolga, meg az impresszáriójáé.\"- vagyis duplán a saját dolga, hiszen Cura=Cura impresszárió?!? ;-)

2 tarnhelm2 2008-02-19 11:04:40
Ametiszt, szerintem a többség, aki Cura ügyben szólni szokott - akár itt, akár a szomszédvárban - nem ellendrukker. Csak a Cura-rajongók minden kritikát többnyire személyes támadásnak fognak fel. Pedig az a helyzet - saját személyes tapasztalataim alapján (amik nyilván kevesebbek, mint a tieid, de mégiscsak tapasztalatok) -, hogy Cura egyike a legkiszámíthatatlanabb énekeseknek. (A karmester és rendező Curáról most ne beszéljünk.) Képes csodálatos előadásokra, és épp ezért olyan kiábrándító, amikor gyenge. Én a lemezei alapján - elsősorban a Puccini, másodsorban a verista árialemeze alapján - szerettem meg, jó néhány áriát a legnagyobbak módjára ad elő. Pesti és szegedi koncertjei is tetszettek (többé-kevésbé), ha kevesebbet vezényelt volna, valószínűleg még inkább. Ezt követően közepes csalódás volt őt Caniónak látni Bécsben, és csak azért nem volt nagy csalódás Pollionénak - mert előtte meghallgattam már a premier rádióközvetítését, és tudtam, mire számíthatok. Sajnálom, hogy Canióval és Pollionéval kell érvelnem - amit te, mint valami méltatlan közhelyet előre negligálsz -, de mit tegyek, ha egyszer ezekben a szerepekben láttam Bécsben, és rossz volt. Sokkal szivesebben hallottam volna jónak, elhiheted. És nagyon drukkolok neki, hogy jó legyen a szegedi Othellóban. (Ha kevesebbet vezényelgetne, és rendezgetne, és sokkal inkább az éneklésre koncentrálna, az lehet, hogy jót tenne az énekesi karrierjének. De végül is ez az ő dolga, meg az impresszáriójáé. A közönség bemegy mindenre. Egyelőre.)

1 Sieglinde_ 2008-02-19 10:33:40
Üdv :D Nos, én élőben még nem láttam, mint egyes szerencsések, maradtak a tv-közvetítések és dvd-k. Előbbiek közül igen szép emlékem egy Párizsból közvetített \"élő\" Traviata, ahol igen szépen, érzéssel, stílusosan formálta meg Alfrédot. Viszont úgy érzem, hogy mostanság kezd lusta lenni. Tud ő pompásan énekelni, ha akar... ha meg olyanja van, hát rémesen. Kedves Pepe! Kapd már össze magad, és mutasd meg, hogy te igenis tudsz! A Covent Garden-es Trubadúrról már írtam itt-ott, hát... pozitívum: jól vív, és időnként jól is énekel, de a felesleges pozőrködését meg a karakter totális félreértelmezését nem tudom elnézni. Minek Manricónak szivarozni? És miért viselkedik úgy, mint aki nem kapott rendes nevelést? Nem hinném, hogy a kedves pótmama ne nevelte volna tisztességesen... és azért az alma nem esik messze a fájától. Elvileg. Szóval vegyes érzéseim vannak vele kapcsolatban.

0 Búbánat 2008-02-19 09:17:13
Cura mostanában a beszédtéma. Azt hiszem, legokosabb, hogy neki is legyen itt egy saját topicja. Áthozom ide a legutolsó bejegyzéseket. 15458. sphynx Válasz erre 2008-02-19 00:07:37 Nem szabad törődni vele. Egyeseknél a véleményalkotás a többség által elfoglalt, biztosnak vélt álláspont szajkózását jelenti. Egyéni véleményt tőlük hiába várnánk. 15457. Sesto Előzmény - 15456 Válasz erre 2008-02-19 00:07:07 ....nincs mit, szivesen! Láthattad egyébként Eva Mei-t is a 2. szériában, mint Traviata, mivel végig ö volt kiírva, csak lemondott 1 v. 2. elöadást, már nem tudom pontosan, talán betegség miatt - igy jött Borsi - \"az utolsó percben\" a képbe, Elena Mosuc nem tudta elvállalni, mert ö is benne volt a Turandot-ban, mint Liu és talán még Lucia-kat is énekelt közben, mindegy, lényegtelen. Cura és del Monaco nagyon jól tudtak együtt dolgozni, az elsö perctöl kezdve, s Cura tényleg követte a rendezöi utasitásokat - saját privát javaslata volt pl. az I. felv. \"cigarettás\" jelenete; kipróbálták és a rendezö elfogadta. S az elöadások során is remekelt, ez szintén igaz. 15456. Ametiszt Előzmény - 15453 Válasz erre 2008-02-18 23:58:10 Köszönöm, Sesto, örülök, hogy bővebb magyrázatot fűztél hozzászólásodhoz, remélem többiek is figyelmesen olvassák majd. Csak kis pontosításként mondom, hogy én is 2. zürichi Traviata szériát láttam (viszont Eva Mei-el, úgy emlékszem). Alfredo nem a legtípusosabb Cura szerep - össze se hasonlítható Calaféval, nem beszélve a rendezésről, amiben a Turandot esetében szinte lubickolt, hiszen egyenesen rászabták,sőt, ha ott voltál a próbákon, láthattad, nyilván töb saját ötleteket is adott hozzá - de akkor ott nagyon tetszett, főleg az opera 2. felében. A bécsi Don Carlóhoz hozzátenném, hogy 4 főszereplő debütált ott, és állítom, hogy még az a délbe érkezős \"minimális\" próba sem állt rendelkezésre, azt sem tudta mi színpadi beállítás és nem tudott más tenni, mint a \"zürichi\" Don Carlo figurát kezdte el \"alakítani\" a premieren (ugye ő azért egy figurát szokott megteremteni) teljesen más beállítás/koncepcióban. A többieknél ez a statikus szerepfelfogás miatt (odaállok és eléneklem a siker áriát) nem okozott túl nagy problémát. A különbség későbbi, már bepróbált előadásokban látszott igazán. 15455. Sesto Válasz erre 2008-02-18 23:57:02 \"Végsősoron te vagy a hülye, külső szemmel nézve.\" 15454. sphynx Válasz erre 2008-02-18 23:49:23 Én valamiért Ametisztnek jobban hiszek. Szerintem szélesebb a rálátása az európai operaéletre, nagyobb tapasztalatot is érzek a szavai mögött és természetesen az ízlése és értékítélete is mintha biztosabb alapokon állna. Sorry... (!)... :-) 15453. Sesto Előzmény - 15448 Válasz erre 2008-02-18 23:09:37 ....akkor egy pár reflexió részemröl - annak ellenére hogy nem szokásom \"menetrendszerüen Cura-t szidni\", csupán összefoglaltam eddig élményeimet/benyomásaimat Cura-val kapcs. a nézötéren és vagy a szinpadon/szinfalak között látottak/hallottak alapján, mivel alapvetöen kedvelem: szép, dús, kifejezetten nagy hang, s valóban képes csodákra is - de akkor is legyen szabad elmondani, ha vmi. kevésbé, vagy egyáltalán nem tetszett; ettöl Cura nem lesz kevesebb, \"rosszabb\" etc., ugyanmár! Nézd, Cura két Traviata-szériáját elkaptam Zürich-ben (=elöször Eva Mei volt a cimszereplö) - ott lázan \"átrendezte\" Cura a Flimm-rendezést + hangilag sem volt meggyözö, s utána késöbb (=mennyi kbség lehetett? 1-1,5 szezon?), éppen a Turandot próbaidöszak alatt énekelt egy pár Traviata-reprizt, ahol Mei helyett /beugroként/ Borsi énekelte a cimszerepet; ezen elöadások egyikének konkrétan és személy szerint részese voltam: vokális szempontból ott valóban jobb volt, mint korábban, és a rendezést sem \"szabta át\", de közel sem volt olyan fantasztikus, mint pár héttel késöbb a Turandot-ban! :-) Azt hogy Bécsben nem kapott próbát a Don Carlo-ban, elhiszem, nem is vitattam, nos, ezen fel lehet háborodni vagy sem: ez bizony a nemzetközi tendenciáknak egy az egyben megfelel: pláne ebben a topkategóriában, mint Cura - a müvész megérkezik kap vagy nem kap próbát - és ha igen, akkor is csak minimális mértékben - és elénekli a szerepet, amit tud, repertoárjának része. (Hasonló képpen zajlott a fent emlitett Traviata Zürich-ben is: Borsi délben megérkezett, du. rövid \"Verständigungsprobe\" Cura-val és Zancanaro-val + a dirigenssel, s este elöadás.) A Stiffelio-ban nem voltam érintett, igy nem tudom megmondani, mennyi próbát kapott vagy sem, tény, hogy az is jól sikerült, nagy élmény volt. Minden esetre - örülök, hogy Magyarországon egyik legkedvesebb szerepében, Otello-ként fog vendégszerepelni, bizzunk a legjobbakban: Toi-toi-toi Cura-nak és természetesen a Szegedi Nemzeti Szinház ÖSSZES közremüködö müvészének! 15452. Ametiszt Előzmény - 15451 Válasz erre 2008-02-18 22:50:43 Örülök, hogy te legalább elárulod, mintavétel nélkül nyilatkozol Curáról. Az én mintavételezésem több tucat elő előadás/Cura, hetven fölötti/9 év, nem tudom überelem-e Sestót-e vagy sem, de ő bécsi előadásokról és egy Zürich próbaidőszakról (Traviata, Stiffelio, Calaf az adott időszak alatt: 2006?)beszél. Gyanítom, neked szélseebb a skálám \"live\" élményekből/Európa ,bár ez nem jelent semmit és dicsekvésnek sem szánom, ettől nem leszek több nála. Csak azért említem, mert te ezt tartottad mérvadó alapnak. Légyszi te is olvasd el figyelmesem nit írtam. 15451. zsoly Előzmény - 15448 Válasz erre 2008-02-18 22:39:38 Nem tisztem Sestot védeni, de szerintem kifejezetten árnyalt véleményt fogalmaz meg Curáról. A \"szegényes mintavételezést\" pedig aligha lehet ráfogni, olvasd el mégegyszer, mit ír, hányszor és milyen körülmények között látta/hallotta Curát. 15450. zsoly Előzmény - 15449 Válasz erre 2008-02-18 22:35:51 ...megmutatja... 15449. zsoly Előzmény - 15448 Válasz erre 2008-02-18 22:35:04 Kedves Ametiszt! Én csak azért aggódom, mert többen is, akiket személyesen ismerek, és akiknek igazán adok a véleménye, több igen rossz Cura-élményről számoltak már be. Mellettük figyelmesen olvasom azt is, amit Te írsz. És én fogok a lejobban örülni, ha Cura megmutattja majd az Otellóban, mit is tud igazán. Sokat fizettem a jegyért, nem szeretnék csalódni (az egész családommal együtt). Ennyiben az önző közönséget képviselem. Talált, süllyedt, eddig Curát még nem láttam operaszínpadon élőben. Csak úgy működök, hogyha nagy várokozással nézek valami elébe, és számomra irányadó vélemények többször negatívumokról számolnak be, akkor aggódni kezdek. Ennyi, így működök és kész. Bár lehet, hogy hülye vagyok, ki tudja. 15448. Ametiszt Előzmény - 15445 Válasz erre 2008-02-18 22:23:23 Kedves Sesto! OK, én ezt a topikot sem akarom Curával agyon nyomni! (bár Cura menetrendszerű szidása a LGY topikban keletkezett, ha az illető tájékozottabb lenne, tudhatná, nem először énekli a Prológot, ami bariton szerep, nehezen tudom elképzelni, hogy ne tudná abszolválni, miután magam is többször hallottam tőle. Sesto bécsi kritikai „forrása” Bravókat és igazi verizmust emleget/Cura/tegnapiPagliaccii, igaz csak az írás vége felé bukik ki belőle). Nekem az nem tetszik hogy komoly emberek olyanokat mondanak Curáról -és most 1-2 helyen te is Sesto - amit teljesen igazságtalannak tartok, a szegényes mintavételezésnek vagy egyfajta \"sztártenor\"-i előítéletnek - vigyázat, ezt a címet nem ő ragasztotta magára, hanem az újságírók - tudok csak tulajdonítani vagy a rossz rendezői koncepcióból származó \"szenvedés\"-ből ered, ami ellen az énekes sem tud tenni semmit. Utóbbira kiváló példa a zürichi Traviata Alfredója (mellesleg 1 évvel később nagyon jó volt benne. Nekem az ő előadása nem Alfredóként, vagy bécsi karácsonyi koncerten (elég bénán összeállított műsorral) jelenti a lényeget hanem Otellóként, Sámsonként, Calafként, Stiffelióként, Turridu/Canióként, Don Carlóként és Dick Johnsonként, jelenleg Cid-ként - és igen, igen a bécsi Pollionét izgalmasnak találtam vele - és nemcsak Bécsben vagy Zürichben, hanem máshol is. Több tucat előadásának megnézése után sem láttam őt lezsernek vagy \"cool\"-nak, színészi vagy zenei koncepció nélkülinek vagy épen kifütyülni valónak. Mindig adott valami pluszt, még akkor is, mikor más téren „kevesebbet” nyújtott . Imádtam a zürichi Don Carlót vele (Bécsben az operaház szégyene volt az egyetlen próba nélkül játszott premier - a későbbi előadásokban teljesen más összjáték folyt a színpadon, mint a premieren). Még csak annyit, már 2001-ben a bécsi sajtó nyíltan polemizált arról, hogy egy csoport csak azért megy Bécsbe (nemcsak oda), hogy Curát kifütyülje a premieren, hogy aztán konstatálja, a \"tiltakozók\" távol maradtak. Főleg, ha élő rádióközvetítés is kinézett azon az estén. Ez az \"attitűd\" szerencsére lecsendesedett vagy ha tetszik a \"Cura-szimpatizánsok\" rendszeresen felülkerekednek, ha ilyen próbálkozásnak nyoma akadt azóta. Persze aki a protestálók táborát erősíti, az a \"küzdelem=taps vagy fütty\" végkimenetelét is másként értékeli. Az, hogy kinek milyen tenor, hang, előadás tetszik, egyéni ízlés kérdése, de igaztalan \"jólértesültségnek\" tűnő szubjektív benyögésekkel ne romboljuk le az énekeseket. És akkor Zsoly sem írna ekkora marhaságot, mint most a szegedi Otellóval kapcsolatban. Eddig hányat láttál? (Érdekes mikor visszakérdezek általában kiderül, hogy egyet sem). Persze most majd úgy is megkapom a magamét, mentségemre legyen mondva, Cura igazán nem szorul rá a védelmemre. És most várom, hogy a három standard szereplője a topiknak megemlítse újra azt az 1-1 Chéniert, Caniót vagy Pollionét, amit mindig elismételnek, megfellebbezhetetlen rossz és javíthatatlan értékítéletük jeleként az énekes irányában. Jaj neked szegedi Otello a Momuson már minden elrendeltetett! . zsoly Előzmény - 15445 Válasz erre 2008-02-18 21:46:49 Hát, ezek után én leginkább azon aggódom, hogy mi fogja Curát normális alakításra és éneklésre motiválni a szegedi Otellóban... 15445. Sesto Válasz erre 2008-02-18 19:15:08 ...kedves Ametiszt, inkább áthozom a Cura-témát ide, ne a Lukács Gy.-topicot nyomjuk szét ezzel a témával: \"1979. Ametiszt Előzmény - 1978 Válasz erre 2008-02-18 18:51:00 \"S ilyen helyzetben van pl. Cura is, pedig sokan szeretik, miatta utaznak Bécsbe v. máshová, de itt igazán sosem volt \"Publikumsliebling\" - függetlenül attól, hogy valóban jól énekel, vagy kevésbé jó estét fogott ki.)\" Igen ezzel a mondatoddal teljesen egyetértek, de mondok egy kivételt: STOP: 2007. dec. 4 Tosca. Curának ettől az eőadástól ők is térdet hajtottak és feltétel nélkül ünnepelte az egész operaház(rövid kritikát találsz róla bécsi forrásodban). Ez akkor egészen kivételes előadás volt.\" Nézd nem bántásnak szánom, de egy tény, én személy szerint nem tudok Cura-val igazán zöldágra vergödni, pedig úgy 2002 óta tényleg rendszeresen láthattam, s ráadásul nagyon eltérö szerepekben, s nem csak nézöként ismerhettem meg, hanem akár egy teljes munkafolyamat során is, így heteken keresztül tk. szinte nap-mint nap láttam/hallottam etc., mégis voltak szerepek elöadások/szerepek(!), amikor egyenesen FANTASZTIKUS volt, s bizony elöfordult olyan is, hogy egyenesen csapnivalónak éreztem - olyankor még rá is tett egy lapáttal, mivel a szinpadon is nagyon privát volt - és ez nem profizmus, Alfredo-ként \"átrendezte a darabot\", gyenge és hiteltelen volt, vagy az egyik bécsi Don Carlo tercettjében - d´Intino és Keenlyside \"akcióban\" ö pedig megállt lezseren \"milyen cool vagyok?!\"-attitüddel, zsebredugott kézzel a szinpad elején és úgy \"énekelt\", mint aki már csak azt várja: \"Mikor lesz vége?-úgy unom!\" A bécsi Konzerthaus karácsonyi koncertjén is maníros volt, pózolt: szemüveg le, szemüveg fel,...s a \"Krönungsmesse\" részletben kifejezetten rossz volt, még gagnek sem nevezném, ne haragudj! Ezzel szemben állitom, hogy a lehetö legjobb Calaf volt Zürich-ben, minden értelemben, akit valaha is láttam és hasonlóan szuper volt - ugyancsak Zürich-ben - a Stiffelio cimszerepében. (Don Carlo-ként ott sem tetszett!) Hosszú mondandóm végén csupán annyi conclusio-t engedj meg nekem - tudom, az énekesek sem éneklö gépek, vagyis egy abszolút természetes folyamat, hogy az egyik este jobban sikerül, mint a másik és forditva - engem csupán az zavar, hogy egy ilyen elismert tenor, hogy engedhet meg magának ekkora minöségbeli ingadozásokat - hol szenzációs,...hol igen gyenge és akár ripacskodik is?! (Bár kétségtelen: unalmasnak még sosem láttam!) :-)





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.