A Nemzeti Színházban lép fel José Cura
/Papageno.hu – 2024. november 1. /
José Cura világhírű argentin tenor december 3-án a Nemzeti Színházban lép fel. A Salva Vita Alapítvány jótékonysági estjén a művész a középsúlyos értelmi fogyatékkal élő zenészek által alkotott Parafónia Zenekarral is együtt fog énekelni.
A program gerincét az argentin zene adja. José Cura nem csak énekesként és karmesterként vállal szerepet, a koncerten Magyarországon először csendül fel a Covid-járvány alatt írt gitár concertója – közölték a szervezők.
Mint írták, José Cura számára személyes ügy, hogy támogassa a fogyatékkal élők munkavállalását, ennek érdekében Budapesten ellátogatott a Salva Vita Alapítvány központjába.
Már 2008-ban is...
DNI (Dauner Nagy István) a Momus szerkesztője írt egy Otello-kritikát
2008-ban az Operabemutató rovatban:
A Mór megtette kötelességét (Az Otello
Szegeden)
2008-04-15 09:07:00 - dni -
2008. április
11.
Szeged
Szegedi Nemzeti Színház
VERDI:
Otello
Otello
– José Cura, Jago – Kelemen Zoltán, Desdemona – Rálik Szilvia
Vezényel: Pál Tamás
DNI-től idézem most a következő sorait:
- És akkor José
Cura. Először hallom élőben, de elsősorban mégis az lep meg, hogy miért és
hogyan képes ekkora indulatokat gerjeszteni. A világsztárt mindenhová követő
„jet fan” és a „nem létezik, hogy egy Curáért én még fizessek is” operabarát
egyformán érthetetlen számomra.
A sztárvendég ugyanis kifejezetten jó technikájú,
profi énekes. Hangja nem olyan szép, mint Pavarottié volt
évtizedekkel ezelőtt, de az a fajta bel canto amúgy idegen is volna a
szereptől. A voce talán nem olyan stabil és nemes, mint – a szintén korábbi
– Domingóé, de mégis, igen magas színvonalon tudja azt, amit tud.
Igazán nem sok ilyen képességű tenor van, és Cura különösen ebben a szerepben
adekvát, így az alakítás is meggyőző. A fórumokban fanyalgók részéről
elhangzott „hisztériát” én egyáltalán nem tapasztaltam. Cura valóban indulatos
és heves Otellót mutatott, de ez így hiteles.
Az ájult tisztelet értelmetlen, a megvetés teljesen
indokolatlan, a megbecsülés viszont nagyon is jár ennek az énekesnek.
Mindenképpen megérte meghívni.
Az OPERÁ-ban a ma délelőtti főpróba-előadáson Kelemen Zoltán énekelt, akinek látott Jago-alakításáról csak megismételni
tudom azt a megállapítást, amit tizenhat esztendővel ezelőtt DNI ekként fogalmazta meg
a baritonistáról a szegedi Otelló-előadásról írt beszámolójában. Idézem:
- a
másik, aki szintén lehetőségként tekintett a különleges bemutatóra. Szép, mély
színezetű bariton, de most még „szárnyakat is kapott”. Jago kényes szerep,
igazi, nagy formátumú énekest kíván, mert el kell hitetnie, hogy ő mozgatja a
szálakat. Kelemen ezt elérte, így nem véletlenül részesült külön ünneplésben.
Azóta sok-sok esztendő eltelt. Ezúttal az OPERÁ-ban lép fel José Cura Otellóként. Meglátjuk, hogy most mit mutat meg és hogyan, vélhetően a pályája talán utolsó szakaszába lépő argentin tenorista. Kelemen Zoltán operaénekesi pályájának alakulása jobban a szemünk előtt van, nyilván ő is változott 2008 óta..., hozzáteszem, a kvalitásai számomra megkérdőjelezhetetlenek.
Az Operaház mostani Otello-sorozatában viszont José Cura és Kelemen Zoltán párhuzamos szereposztásban vannak kijelölve. Így mindkét szereposztásra kíváncsian vásároltam meg a jegyeket, hogy alkalmam legyen a többi énekes partner művészetéről is benyomást szerezni ebben az operában (is).
A tied nem kevésbé volt az.
Ajjaj, téves értelmezés...
Az még hagyján! De egy ideig a Rádiónál valami főcsővezetői rangot kapott, ami abból állt, hogy elvezényelt itt -állítólag nem túl jól- talán egy Verdi/Requiemet, nyilván jó borsos gázsiért, továbbá elsózta saját kompozícióját, amiért ahelyett, hogy ő fizetett volna a felvételért, valószínűleg szintén szép summa ütötte a markát. Persze mindehhez két fél kell/ett. A másik fél MTVA lehetett. Úgyhogy további kommentár nem is szükséges. Aztán szépen eltűnt a balfenéken ... szerencsére.
"Leendő Desdemonám" - José Cura interjújában megnevezett Kolonits Klára időközben sajnos lemondta/visszaadta kitűzött szerepét Verdi Otellójában.
Szeretnél te is ilyen rémálom lenni :)
Nagyobb baj, hogy partnereinek és a közönségnek is rémálom. -:))))
José Cura: Amikor énekelek és rendezek, én vagyok a legrosszabb rémálmom
kultura.hu / 2024. október 1.
A világjáró
argentin énekest, karmestert és zeneszerzőt, José Curát szinte hazavárja a
magyar közönség: ősszel szerepformálási képességein túl rendezői működését is
megfigyelhetjük. Interjúnkban arra is kíváncsiak voltunk, hogy van-e bármi köze
egymáshoz Otellónak és Cavaradossinak. Jászay Tamás kérdezte őt.
„A magyarok elképesztően szenvedélyesek! Különösen jól emlékszem a 2000-es budapesti debütálásomra: a magyar nézők tapsának sajátos ereje van. Ki merem mondani: egy szerelmi történet kezdődött ott és akkor, ami az évek során csak erősödött. A legtöbb magyarországi koncertemre szeretettel emlékszem vissza, de külön hálás vagyok a Requiem Aeternam című művem 2022-es, Müpa-beli világpremierjéért, ahol a kiváló magyar zenészek és kórus mellett leendő Desdemonámmal, Kolonits Klárával is dolgozhattam. Egyébként készítettem is egy filmet a koncertről, amit reményeim szerint a bürokratikus akadályok elhárulása után bemutathatunk majd a televízióban. Talán éppen jövőre, a magyarországi bemutatkozásom negyedszázados évfordulóján?”
Argentin dalok és olasz áriák
címmel exkluzív koncertet ad a VeszprémFesten José Cura. Az argentin tenorlegenda
július 17-én lép színpadra a prémium zenei fesztivál fő helyszínén, a
História Kertben. Cura kifejezetten a veszprémi közönség kedvéért
összeállított, csak itt hallható, különleges
műsorában gitár- és zongorakísérettel előadott argentin népdalok és nagy ívű,
szimfonikus zenekarral megszólaló operaáriák egyaránt helyet kapnak.
„A klasszikus zenében a sokoldalúság gyanakvást szül.” – interjú José Curával
/Fidelio.hu/
A
karmesterként és zeneszerzőként is aktív művésszel az argentin dalokra és
operaáriákra épülő műsorról, a zenei sokoldalúságról és a társadalmi
felelősségvállalásról is beszélgettünk.
[...] „büszke vagyok arra, hogy az első részben a szülőföldem dalait mutathatom meg, a fantasztikus cseh gitárművész, Barbora Kubikova, régi barátom, a kiváló zongoraművész, Bizják Dóra és a Mendelssohn Kamarazenekar kíséretével. Majd a második részben operarészleteket adunk elő az egyik kedvenc szopránom, Pasztircsák Polina közreműködésével, a kibővített zenekart pedig Mario De Rose vezényli.”
Operagála
- a Kodály Kórus Debrecen és a Kodály
Filharmonikusok hangversenye
Vez.: Mario de Rose
Km.: Ester Pavlu (mezzoszoprán), Jusé Cura (tenor), Piero Terranova (bariton), valamint Mórocz Virág (szoprán)
I. Giuseppe Verdi: 1.
Otello - a) Viharjelenet I. felv., (Terranova, Cura), b) Otello monológja III.
felv. (Cura),
2. Nabucco - a) Sinfonia
(zenekar), b) Kórusrészlet I. felv. (kórus),
3. Aida - Amneris és Radames
kettőse IV. felv. (Pavlu, Cura),
4. Don Carlos - a) Eboli áriája III. felv.
(Pavlu), b) Szabadságkettős I. felv. (Terranova, Cura),
II.
Georges Bizet: Carmen - 1. Habanera I. felv. (Pavlu), 2. Seguidilla I. felv.
(Pavlu, Cura),
III.
Giacomo Puccini: Tosca - 1. Te Deum jelenet I. felv. (Terranova), 2.
Levélária III. felv. (Cura),
IV. Pietro
Mascagni: Parasztbecsület - 1. Intermezzo (zenekar), 2. Részlet a
Húsvéti kórusból (énekkar, zenekar), 3. Santuzza áriája (Pavlu), 4. Santuzza és
Turiddu kettőse (Pavlu, Mórocz, Cura),
ráadások: a) Giuseppe Verdi: Nabucco -
Szabadságkórus III. felv. b) Camille
Saint-Saëns: Sámson és Delila - Csókária III. felv. (Pavlu, Cura, vez.:
Cura)
„A tehetségnek is meg kell érnie”
JOSÉ CURA
HAMAROSAN A PÉCSI KODÁLY KÖZPONTBAN LÉP SZÍNPADRA
MNO.hu – Tukács Orsolya – 2023. 09.06.
A Plácido Domingo, Luciano Pavarotti és José Carreras hármasa mellett negyedik tenorként is emlegetett operaénekes, karmester, zeneszerző, José Cura vezényletével csendül majd fel Puccini A fecske című operája szeptember 7-én és 9-én a pécsi Kodály Központban. Az énekes-karmesterrel a Zeneszüret fesztivál 2023 című programsorozat részeként megvalósuló előadás apropóján egyebek közt arról beszélgettünk, hogyan készül fel egy-egy mű dirigálására.
– Mi teszi különlegessé
ezt a Puccini-művet?
– Akik eljönnek, hogy meghallgassák ezt a csodálatos zenét, számos érdekességet
fedezhetnek majd fel. Az egyik ilyen, hogy A fecske zenéje mennyire szorosan
kötődik ehhez a közép-európai területhez.
Hiszen Puccini zenéjének jellegzetességei mellett sok Lehárra jellemző vonás, sőt egy kis Strauss-hatás is felfedezhető benne. Rengeteg valcer és egyéb, az operett műfajra jellemző zenei elem megfigyelhető ezekben a lenyűgöző dallamokban, így a kelet-európai közönség otthonosan érezheti magát a mű hallgatásakor.
KÉT ESEMÉNY Pécsen Curával:
I. Puccini: A fecske
2023. szeptember 7. és 9., 19:00
Szereplők:
Magda de Civry: Pasztircsák Polina
Ruggero Lastouc: Leonardo Caimi
Rambaldo Fernandez: Piero Terranova
Lisette: Nadia
Vella
Prunier: Ji
Hoon Son
Yvette/ Georgette: Raposa Kíra
Suzy/Lolette: Mórocz Virág
Kodály
Kórus
Pannon Filharmonikusok
II. Opera Gála José Curával
2023. szeptember 8., 19:00
Kodály Filharmonikusok Debrecen
Kodály Kórus
Jose Cura - tenor
Ester
Palvu - szoprán
Piero
Terranova - bariton
Verdi: Otello, I. felvonás (részlet)
Verdi: Otello, III. felvonás - "Dio, mi
potevi scagliar"
Verdi: Nabucco - Sinfonia
Verdi: Nabucco - "Gli arredi festivi"
Verdi: Aida, IV. felvonás (részlet)
Verdi: Aida, IV. felvonás - "L'abborrita
rivale"
Verdi: Don Carlos, III. felvonás - "O don
fatale, o don cruel"
Verdi: Don Carlos, III. felvonás - "? lui,
desso, l'infante"
Szünet
Bizet: Carmen, I. felvonás - Habanera
Bizet: Carmen, I. felvonás - Seguidilla
Puccini: Tosca, III. felvonás - Levélária
Puccini: Tosca, I. felvonás - Te Deum
Mascagni: Parasztbecsület - Intermezzo
Mascagni: Parasztbecsület - "Inneggiamo, il
Signor non ? morto"
Mascagni: Parasztbecsület - "Voi lo sapete,
o mamma"
Mascagni: Parasztbecsület - "Ah! lo vedi,
che hai tu detto?
José Cura 2022. december 5-én töltötte be 60. életévét.
A Bartók Rádió sugározza hamarosan:
12.35 – 13.57 José Cura áriaestje
Km. a Győri Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Berkes Kálmán és José Cura
Km. Rost Andrea (szoprán) és Foki Dániel (bariton)
1. Leoncavallo: Bajazzók
a) Prológ (Cura)
b) Canio áriája, I. felv. (Cura)
c) Madárdal, I. felv. (Rost)
2. Rossini: A sevillai borbély – Figaro belépője (Foki, vez. Cura)
3. Puccini: Tosca – Levélária, III. felv. (Cura)
4. Verdi: A végzet hatalma - Nyitány (vez. Cura)
5. Verdi: Otello
a) Otello monológja, III. felv. (Cura)
b) Ave Maria, IV. felv. (Rost)
c) Otello halála, IV. felv. (Cura)
6. Verdi: Traviata
a) Violetta és Alfréd szerelmi kettőse, I. felv. (Rost és Cura)
b) Violetta áriája, I. felv. (Rost és Cura)
7. Lennon-McCartney: Yesterday (Rost ésCura)
8. Puccini: Turandot – Kalaf áriája, III. felv. (Cura)
9. Verdi: Traviata - Bordal (Rost és Cura)
(Győri Audi Aréna, 2015. május 3. - részletek)
Szép és felemelő előadás volt, többet kaptam tőle, mint vártam. A darab a Falkland-szigeteki háború áldozatainak emlékére készült eredetileg. Most fájdalmas aktualitást nyert.
Requiem Aeternam – José Cura művének ősbemutatója ma este a Müpában
A Bartók Rádió, élőben közvetíti a koncertet a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremből, 19.35 – kb. 21.00
José Cura vallomása a bemutatásra kerülő művéről
Az esten szólót énekel: Kolonits Klára (szoprán), Láng Dorottya (alt), Pataky Dániel (tenor), Bakonyi Marcell (basszus.
Közreműködik: a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, a Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán), a Magyar Rádió Gyermekkórusa (vezető karnagy: Dinyés Soma), a Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Vezényel: José Cura
A Bartók Rádió élőben sugározza ma este - 19:35-től - a Zeneakadémia Nagyterméből
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának és Énekkarának hangversenye
Vezényel: José Cura
Km. Banda Ádám (hegedű), Fekete Attila (tenor), Sebestyén Miklós (bariton)
1. Ottorino Respighi: Concerto gregoriano
2. Giacomo Puccini: Messa di Glória
Magyar Rádió Művészeti Együttesei
In February 2019, Maestro Cura was appointed the First Principal Guest Artist of the Hungarian Radio Art Groups.
Scheduled performances for concert season 2021/2022
9 NOVEMBER 2021| Tuesday 7.30 pm |
MÜPA BUDAPEST – BARTÓK BÉLA NATIONAL CONCERT HALL
Lehel Season Ticket 2
Leoncavallo: I Pagliacci
Conductor: János Kovács
Hungarian Radio Symphony Orchestra and Choir (choral director: Zoltán Pad), Hungarian Radio Children’s Choir (principal conductor: Soma Dinyés)
José Cura (tenor), Polina Pasztircsák (soprano), Zoltán Kelemen (baritone), János Alagi (tenor), Zsolt Haja (baritone)
Tickets: HUF 6000 / 5000 / 4000 / 3000 / 2000 (student and senior discount -20%)
8 FEBRUARY 2022| Tuesday 19:30 |
GRAND HALL, LISZT ACADEMY
Dohnányi Season Ticket 3
Respighi: Concerto gregoriano
Puccini: Messa di Gloria
Conductor: José Cura
Hungarian Radio Symphony Orchestra and Choir (choral director: Zoltán Pad)
Ádám Banda (violin), István Horváth (tenor), Miklós Sebestyén (bass baritone)
Tickets: HUF 6000 / 5000 / 4000 / 3500 (student and senior discount -20%)
9 MAY 2022| Monday 19:30 |
MÜPA BUDAPEST – BARTÓK BÉLA NATIONAL CONCERT HALL
Lehel Season Ticket 6
Cura: Requiem Æternam
Conductor: José Cura
Hungarian Radio Symphony Orchestra, Choir (choral director: Zoltán Pad), Children’s Choir
(principal conductor: Soma Dinyés) and National Choir (choral director: Csaba Somos)
Szilvia Rálik (soprano), Bernadett Fodor (alto), Dániel Pataky (tenor), Marcell Bakonyi (bass)
Tickets: HUF 6000 / 5000 / 4000 / 3000 / 2000 (student and senior discount -20%)
A bejátszás végén olvasható Curáról: "a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek első állandó vendégművésze". Kérdés, hogy ez csak afféle "Titel ohne Mittel" vagy "Titel mit (hoher?) Gage". Ja és hogy akkor "kak daljshe"?
Cura a Híradó.hu-nak adott exkluzív interjút
Ahogyan kinéz: megöregedett. És őszinte - mintha önkritikusan fogalmazna, amikor kutyáit hozza fel példának: az egyik megugatja ha meghallja énekét, a másik már csak ignoráltan reagál az énekhangjára...
Ott voltam bécsi debütjén (Tosca, 1996). Akkor legalább még szép és biztos magasságai voltak. De akkor is érezni lehetett, amit Gregor Jóska mondott róla: Annyi érzés van benne˛ mint egy darab fában.
Karmester barátom történeteit prágai Otelloival kapcsolatban fel sem hozom.
Öntelt˛ most már hang nélküli pojáca.
Undorodok tőle.
Érdekelne, vajon él-e még Cura úr szerződése, amit "hosszú távú együttműködés" jegyében kötött vele a Rádió zenei együtteseit fenntartó MTVA illetve az azon belül gründolt Kft...
...vagy a gyümölcsöző együttműködés a Verdi-Requiem eldarálásával és Cura saját szerzeményének -közpénz(ünk)ből! történő- rögzítésével és előadásával valamint ezzel a Bajazzókkal akkor ki is futott-e, mint leves a fazékból.
Jobban tette volna, ha nem akarja!
Biztos, hogy hazudik. Kelemen Zoltán nagyon jó formában énekelt, a rádió közvetítés alapján. Cura pedig másutt is akarta énekelni a Prológot, most is ő akarta.
José Cura: "I have been asked to sing the Prologue too, so my big thanks to my colleague, Zoltan Kelemen, for accepting me doing it in his place!"
https://www.facebook.com/jose.cura.official/
2021. november 9. kedd
19:30 — 22:00
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Leoncavallo: Bajazzók
- koncertszerű előadás José Cura főszereplésével
Vezényel: Kovács János
Szereplők:
Canio - José Cura
Nedda - Pasztircsák Polina
Tonio - Kelemen Zoltán
Beppo - Balczó Péter
Silvio - Haja Zsolt
Közreműködők:
Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)
Magyar Rádió Gyermekkórusa (vezető karnagy: Dinyés Soma)
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
jegyet cseréltem valakivel: Pletnyeven voltam tegnap, aki helyettem ment, annak nem tetszett. vélemények Cura operájáról?
majd később belehallgatok.
Kapcs. 581. és 580. sorszámokhoz
Pontosítás és kiegészítés:
Élő rádióközvetítés
DOHNÁNYI BÉRLET 2.
- JOSÉ CURA: MONTEZUMA ÉS A RŐTHAJÚ PAP - VÍGOPERA (DE AZÉRT NEM ANNYIRA)
Zeneakadémia Nagyterem 2020-01-29 szerda 19:30
Közreműködik: Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)
Orgona, csembaló continuo: Dinyés Soma
Narrátor: Bősze Ádám
Vezényel: José Cura
Az opera címe két, a valóságban is élt ember nevére utal: Montezuma azték uralkodó (1466-1520), az Azték Birodalom kilencedik királya – a rőt pap pedig nem más, mint Antonio Vivaldi, a híres barokk zeneszerző. Vivaldi 1733-ban egy egész operát szentelt Montezuma alakjának, azonban a darab zenéje elveszett, csupán a mű szövegkönyve maradt fenn. Amikor azonban a berlini Sing-Akademie felbecsülhetetlen értékű kottaállományát a Szovjetunió széthullása után Oroszország visszaszolgáltatta Németországnak, Vivaldi művét a zenetudós Steffen Voss beazonosította, s néhány évvel később az opera zenéje egy rotterdami koncerten már hallható is volt. José Cura operájának kiindulópontja tehát Vivaldi operájának születése. S hogy mi ihlethette Vivaldit erre az egzotikus témára? Csak nem egy furcsa találkozás? Alejo Carpentier kubai író fantáziájában és Barokk zene című kisregényében a válasz éppen ez! 1709-ben a velencei karneválon feltűnik egy tarka tollruha, és benne Montezuma, Mexikó uralkodója; egy rizsporos paróka, és alatta Filomeno, az Uraság kubai szolgája. A sors szeszélye összehozza a két utazót egy vörös baráttal, Vivaldival, egy ravasz nápolyival, Scarlattival, és egy termetes szásszal, Händellel. A vidám társaság felveri az Ospedale della Pietà éjszakai csendjét, és a három muzsikus a novíciák zenekarával káprázatos barokk koncertet improvizál. Így találkozott a három zeneszerző Alejo Carpentier fantáziájában, és Antonio Vivaldi operája, a Montezuma akár így is születhetett volna!
Szereplők a színre lépés és a jelenetek sorrendjében
Prologo/Prológ
Francisquillo – Alagi János
Az Uraság – Matias Tosi
A Szerető – Károlyi Katalin
Hangok a háttérből
Egy nő – Sallay Gabriella
Egy férfi – Tóth Péter
Kvintett
1. Ducza Nóra
2. Nagy Bernadett
3. Bakos Kornélia
4. Csapó József
5. Hámori Szabolcs
Il Carnevale/A karnevál
Vivaldi – Varga Donát
Händel – Blazsó Domonkos
Scarlatti – Gál József
Filomeno – Megyesi Zoltán
Vendéglős – Rezsnyák Róbert
Zenekar
Simon Dávid (fuvola)
Pfujd Zsanett (fagott)
Csonka Balázs (hegedű)
Csikyné Reményi Eszter (gordonka)
Kiss Helga (ütő)
Stornello
1. Nő – Bakos Kornélia
2. Nő – Ducza Nóra
3. Nő – Süveges Katalin
4. Nő – Nagy Bernadett
1. Férfi – Csapó József
2. Férfi – Pivarcsi Gábor
3. Férfi – Hámori Szabolcs
L’Ospedale/Az árvaház
Apáca – László Borbála
Az Árvák zenekara
Bianca Maria – Varga Fruzsina (fuvola)
Claudia – Kozár Melinda (oboa)
Cattarina – Yoshie Toyonaga (klarinét)
Lucietta – Béres Dóra (trombita)
Pierina – Fazekas Ildikó (hegedű)
Bettina – Madák Katalin (brácsa)
Margherita – Keresztes Rita (gordonka)
Giuseppina – Kocsis Gerda (bőgő)
Il Cimitero/A temető
Gondolás/Szerzetes – Rezsnyák Róbert
La Prova/A próba
Motezuma – Matias Tosi
Teutile – Ducza Nóra
Ramiro – Bakos Kornélia
Fernando – Nagy Bernadett
Mitrena – Károlyi Katalin
Színpadi rendező – Könyves Pál Kálmán
Egy néző – Tóth Péter
José Cura: Montezuma és a rőthajú pap – vígopera (de azért nem annyira)
[ősbemutató– félig szcenírozott előadás]
Prologo
Francisquillo – Alagi János
Az Uraság – Matias Tosi
A Szerető – Károlyi Katalin
Hangok a háttérből:
Egy nő – Sallay Gabriella
Egy férfi – Tóth Péter
Kvintett:
1. Ducza Nóra (még: Donna 2)
2. Nagy Bernadett (még: Donna 4)
3. Bakos Kornélia (még: Donna)
4. Csapó József (még Uomo 1 és Pignatta)
5. Hámori Szabolcs (még Uomo 3)
Il Carnevale
Vivaldi – Varga Donát
Vendéglős – Rezsnyák Róbert
Filomeno – Megyesi Zoltán
Händel – Blazsó Domonkos
Scarlatti: Gál József
Stornello
Donna 3 – Süveges Katalin
Uomo 2 – Pivarcsi Gábor
L’Ospedale
Apáca – László Borbála
Az Árvák zenekara:
Bianca Maria – Varga Fruzsina (fuvola)
Claudia – Kozár Melinda (oboa)
Cattarina – Yoshie Toyonaga (klarinét)
Lucietta – Béres Dóra (trombita)
Pierina – Fazekas Ildikó (hegedű)
Bettina – Madák Katalin (brácsa)
Margherita – Keresztes Rita (gordonka)
Giuseppina – Kocsis Gerda (bőgő)
Il Cimitero
Gondolás/Szerzetes – Rezsnyák Róbert
La Prova
Montezuma – Matias Tosi
Teutile – Ducza Nóra
Ramiro – Bakos Kornélia
Fernando – Nagy Bernadett
Mitrena – Károlyi Katalin
Színpadi rendező – Könyves Pál Kálmán
Egy néző – Tóth Péter
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)
Orgona, csembaló continuo: Dinyés Soma
Vezényel: José Cura
„1988-ban, a születésnapomra kaptam ajéndékba Alejo Carpentier regényét, a Concierto Barrocót (magyarul: Barokk zene). Gyorsan elolvastam, s annyira érdekesnek találtam, hogy telefirkáltam a kötetet saját megjegyzéseimmel. Akkortájt, 26 évesen, elképzelésem sem volt arról, hogy hogyan kell operát komponálni. A könyvecske 29 évig porosodott a polcomon, amikor 2017-ben, könyvtáram átrendezése közben egyszer csak elém hullott. Újraolvastam, s eldöntöttem, hogy vígoperát készítek a regényből. Montezuma és a rőthajú pap lett a címe; vígopera, de azért nem annyira – írtam alcímnek, próbálván arra utalni, hogy a történetnek vannak komoly vonatkozásai is. A szövegkönyvet egyetlen délután papírra vetettem, majd 2017 nyarán a zenét is megkomponáltam hozzá. A zenekari változat 2019 nyarán készült el.” – nyilatkozta művéről José Cura.
Az opera alapját képező regény Vivaldi Montezuma című operájának születéséről szól, hatalmas teret engedve az írói fantáziának.
RENDEZŐ:
Magyar Rádió Művészeti Együttesei
A Bartók Rádió ma esti élő koncertközvetításe
19:35 – kb. 22.00 Kapcsoljuk a Zeneakadémia Nagytermét
José Cura: Montezuma és a rőthajú pap – opera buffa – ősbemutató
Km.: Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)
A főszerepben: Matias Tosi (ének)
Vezényel: José Cura
Vivaldiról szól José Cura első operája
Fidelio.huI/MTI
2020.01.28. 10:45
Szerdán mutatják be José Cura Montezuma és a rőthajú pap című vígoperáját a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara közreműködésével a Zeneakadémián.
Az opera alapjául Alejo Carpentier Concierto Barroco című regénye szolgál, amely Vivaldi Montezuma című operájának születéséről szól. Különleges a mű, hiszen nemcsak az opera születéséről szól, hanem egy szürreális történet is egyben, amelyet egy kubai író kisregényben fogalmazott meg - mondta el Igric György, a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek művészeti ügyvezetője. Az író fantáziáját megmozgatta az a tény, hogy
egy olyan operáról van szó, amelynek sokáig nem tudtak a létezéséről, egyedül a szövegkönyv maradt fenn, és csak a 20. században került elő a zenei anyag.
Az opera elképesztő elvárásokat támaszt a közreműködőkkel szemben, ezért is okozott nehézséget megtalálni azokat a művészeket, akik képesek a kihívásoknak megfelelni. Az opera különleges feladatokat ró az énekes szólistákra, összesen 19 szereplője van a műnek, s nem elsődlegesen operai hangokra és operai teljesítményekre van szükség, hanem összművészeti feladatok megoldására - hangsúlyozta a művészeti ügyvezető.
Az első előadást José Cura vezényli, aki a Magyar Rádió Művészeti Együttesei első állandó vendégművésze. A főszereplő Matias Tosi bariton Argentínból érkezik.
A premier január 29-én szerdán lesz a Zeneakadémiá
Bartók Rádió ma esti - élő - oratóriumközvetítése
Müpa - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem 2019-11-13
19:35 -21.06 Giuseppe Verdi: Requiem
Ea.: Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)
Vezényel: José Cura
Km.: Sümegi Eszter, Gál Erika, Fekete Attila, Palerdi András (ének)
(Ism. november 25., 12.36)
NEMZETI GYÁSZ NAPJA_EMLÉKKONCERT A SZENT ISTVÁN BAZILIKÁBAN
2019. november 4.
Műsor:
Beethoven: Egmont-nyitány
Liszt Ferenc: Két legenda
José Cura: Modus
Közreműködik:
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara
Vezényel: José Cura
Figyelem! A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
A koncert 18.00 órakor kezdődik, 17.00 órától kapunyitás, érkezés szerint helyfoglalás.
A koncertre jelentkezni lehet munkanapokon 8.00-17.00 óra között az alábbi elérhetőségeken:
E-mail: emlekkoncert@mk.gov.hu
Telefon: 06 1/795 4805
Program:
I. Beethoven: Egmont-nyitány (1810)
II. José Cura: Modus (2016)
Tízperces darab, amelyet Cura maga hangszerelt. Cura így vall a műről:
„Régi gregorián köteteim egyikében találtam egy nagyon érdekes Kyriét, így született meg a Modus. A Modus egyfajta hosszú meditáció, amolyan mantraféle, amelyben a fődallam újra meg újra ismétlődik, és minden egyes ismétlésnél újabb rétegeket kapva jut el a csúcspontig. Aztán a darab lassan elhal, befejezve a két fuvola lágy leheletével, visszhangozva a zenei motívumot.”
III. Liszt: Két legenda (1863)
A mű az 1860-as évek elején született, a két darabot valószínűleg 1863-ban fejezte be. A komponista ekkoriban Rómában élt, egyházi szerepre készült, kimondott elhatározása az egyházi zene megújítása volt. Nagy nyilvánosság előtt nem zongorázott, legfeljebb szűkebb körben, világi művet alig írt. Ideáljai ekkor már nem a hősök, hanem azok a jámbor szentek voltak, akik a könyörületesség megtestesítői voltak: Szent Erzsébet, Assisi Szent Ferenc, vagy a maga védőszentje, Paolai Szent Ferenc.
1., A-dúr legenda. Assisi Szent Ferenc prédikál a madaraknak – St. François d’Assise. La prédication aux oiseaux.
2., E-dúr legenda. Paolai Szent Ferenc a hullámokon jár – St. François de Paule marchant sur les flots.
Új Ember Hetilap
Szerző: Pallós Tamás, 2019.09.01.
Kalaf: José Cura…
Áriaest: Vittorio Grigolo...
Turiddu: Carlo Ventre...
Canio: Marcelo Álvarez...
José Cura: A bevándorló és a kivándorló múltat is ismerem
2019. február. 18. 14:25 2019. február. 18. 14:26 HVG.hu
/Szentgyörgyi Rita/
„José Cura az elmúlt 20 évben gyakran ejtette útba Magyarországot. Most a Cziffra Fesztivál hozta Budapestre, ahol február 24-én a Balázs János zongoraművésszel közös argentin dalestje zárja a rendezvényt. Titkon pedig arra a napra vár, amikor ugyanolyan egyenrangúnak ismerik el rendezőként és karmesterként, mint énekesként.”
Ha pontositanad, mit ertesz az alatt, hogy a "hivatkozott egyuttes muveszi iranyitasa milyen kezekben van" es hogy ez alatt mit kell erteni, mire gondoltal.. Es ha a tobbi, amit batorkodtam irni, megall -marpedig arva szoval nem cafoltad, nehez is lenne cafolni, szentigaz- az nagy baj. Cseber es veder..
Úristen, hogy tudsz kavarni ....elég egy "ha jól értem erre célzol" szófordulat és egy szép új világot teremtettél - magadnak. Hát figyelj: nem, nem érted jól, nem erre, hanem teljesen másra gondoltam és teljesen másra utaltam. De hagyjuk, nem édekes.
Kedves Ametiszt!
Nemigen szoktam olyan írásokra reagálni, amik sértegetésbe, a másik fél ledorongolásába torkollnak, de ma jó kedvem van. Röviden:
- ha netán nem megfelelő egy művészeti együttes aktuális művészi irányítása, -ha jól értem, erre célzol- az nem jelenti azt, hogy egy másik nem-megfelelővel cseréljük le, mellesleg (mellesleg?) nyilván jó sok pénzért; márpedig a jelek szerint éppen ez történik.
- a beszúrt cikket elolvastam: beérem a köztudottan mindig mindenben hiteles közmédia tudósításával, ráadásul házon belüli hírről, saját (MTVA) együtteseiről szól a tudósítás: jobb forrás aligha létezik széles e világon. Második olvasásra sem lett bíztatóbb a hír, ellenkezőleg. A turnékról, hasonló nyalánkságokról szóló ígérgetéseket más területről is jól ismerjük és nem dőlünk be nekik. Ami egyelőre biztos: Cura-opuszok előadása, felvétele jó sok pénzért, szólisták, miegymás jó sok pénzért...közpénzért. (Egy Verdi-Requiemtől ugye nem kell hasra esni?) És az is biztos, hogy Cura maestrot a saját koncertjein, azon belül is főleg saját művein kívül nemigen fogja más érdekelni, teszem azt műsorterv, együttesépítés és hasonlók. Fosztogatnak és nem osztogatnak...
Kedves Edmond, nézz már utána kérlek, hogy a hivatkozott együttes művészi irányítása milyen kezekben van (pozíció, név) és tedd mellé a hivatkozott hírt a hivatkozott személy vonatkozásában (esetleg pontosabban elolvashatnád a sajtótájékoztatón közölt infprmációkat is) az adott hierachiába és akkor talán nem lennél ennyire demagóg és nem írtál volna ennyi butaságot.
Na szép...elénekli, elvezényli kis és nagy, saját és nem-saját kedvenceit, hangversenyek lesznek belőlük, hangfelvételek készülnek, (remek)műveit a közönség nyakába tolja...már ha lesz rá közönség. És mindezért nem ő fizet a saját zsebéből -mint afféle saját művet felvenni óhajtó megrendelő- hanem tartósan busás gázsit kap mindezért. Persze a saját zsebébe, persze közpénzből. Aztán huss, egyszer csak odébbáll. (Ami talán nem is lesz túl nagy baj.) Közben pedig a jobb sorsra érdemes együttesek lebegnek tovább, valódi művész(et)i irányítás nélkül. Mert ugye Cura maestrot nem sorolnánk a "valódi művész(et)i irányítás"-kategóriába..
CZF 2019 | Cziffra Fesztivál, Gálakoncert, díjátadó - José Cura és Balázs János gálaestje
2019. 02. 24. ZAK Nagyterem
Műsor: Argentin dalok
„A sármos, közvetlen és legfőképpen csodálatos hangú argentin tenor, José Cura lassan két évtizede jár vissza hozzánk, ezúttal viszont olyan műsorral érkezik, ami nemcsak operarajongóknak csábító, hanem a latin zene imádóinak szívét is biztosan megdobogtatja. A koncert első részében - immár hagyományosan - átadásra kerülnek a Cziffra Fesztivál díjai is.
Az ötvenes éveinek derekán járó - eredetileg nem is énekesnek, hanem karnagynak és zeneszerzőnek tanult - énekművész már negyedszázada az operaszínpadok ünnepelt csillaga, de talán sportos múltjának köszönhetően jó pár évet letagadhatna. Kivételesen szuggesztív szerepformálásait nemcsak számtalan - köztük több díjnyertes - lemezfelvétel, de több mint egy tucat operafilm is őrzi. Cura ezen a kivételes koncerten nem operaáriákat, hanem szülőhazája dalait énekli majd, a zongora mellett pedig Balázs János lesz a partnere.”
Főtámogató: MVM Zrt., NKA
A megállapodás szerint José Cura három évig az MRME első állandó vendégművésze lesz mint énekes, karmester és zeneszerző – jelentette be Kovács Géza, a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek ügyvezető igazgatója a José Cura részvételével zajló szerdai sajtótájékoztatón, Budapesten.
Az ősszel induló koncertévadban november 13-án José Cura a Müpában vezényli Verdi Requiemjét, 2020. január 29-én pedig a Zeneakadémián saját vígoperája, a Montezuma és a vörös hajú szerzetes című darab ősbemutatóját dirigálja. Énekesként Leoncavallo Bajazzók című operájában láthatja őt a magyar közönség 2020. április 21-én Canio szerepében a Müpában, Kovács János vezényletével – ismertette a programokat Kovács Géza, hozzátéve: Cura Magnificat és Ecce Homo című művét még idén ősszel hanglemezre rögzítik.
[...]
/Híradó.hu/
Azért mindent nem kell elhinni, amit a zújság ír...
Úgy tűnik, a szervezők felvállalták ezt a „sokszínűséget”…
Hogyne, Cziffra György imázsépítése argentin dalokkal... Ennyi erővel Carreras zarzuelái is Kodály imázsépítését szolgálták...
Interjú: „A zene az egyik legönzetlenebb dolog a világon”
Pesti Műsor, 2018-10. szám / Jónás Ágnes
2019. február 17-25. között negyedik alkalommal rendezik meg a Cziffra György zongoraművész emlékének ápolására létrehozott klasszikus zenei fesztivált az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. főtámogatásával, amely a kezdetek óta nyitott művészetszemlélettel, műfajilag befogadó programstruktúrával, a névadó szellemi hagyatékát, művészi örökségét méltóképpen ápolva várja a közönséget több helyszínen, világhírű fellépőkkel.
A programsorozatot életre hívó Balázs János Liszt- és Prima-díjas zongoraművésszel, Érdemes Művésszel beszélgettünk a Cziffra-imázsépítés további lehetőségeiről s a jelenleg is zajló születésnapi turnéjáról.
- Ellátogat hozzánk José Cura sztártenor is – óriási büszkeséggel tölt el, hogy közösen léphetek színpadra a maestróval. A magyar közönség által eddig még sosem hallott argentin dalokat hallhat a közönség.
Hogyan találkoztatok, s hogy jött szóba az együttműködés?
B. J.: Egy fogadáson találkoztunk. Bemutatkoztam neki, beszélgetni kezdtünk, és viszonylag gyorsan eljutottunk Cziffra Györgyig, illetve a nevét viselő fesztiválig. José Cura vetette fel a közös fellépés ötletét, én pedig nagy örömmel mondtam igent.
Cziffra György után szabadon...
Balázs János: A nemzetközi Virtuózok az utolsó utáni segélykiáltás a klasszikus zenéért – „Minden este azért imádkoztam: nőjenek meg a lábaim, hogy elérjem a zongora pedáljait”
CZF 2019 | Cziffra Fesztivál, Gálakoncert, díjátadó- José Cura és Balázs János gálaestje
2019. 02. 24. Zeneakadémia Nagyterem
Jose Cura és Balázs János dalestje
Műsor: Argentin dalok
José Cura mai születésnapjára:
José Cura a nyáron az olasz operairodalom slágereivel és a West Side Story fináléjával tért vissza a VeszprémFestre. Ebből az alkalomból adott interjút a Fideliónak a sokoldalú művész, aki éppen Nabuccót rendezett Prágában.
José Cura: „A művészetben nincs helye a skatulyáknak”
Szentgyörgyi Rita
2018.06.21. 09:20 Fidelio.hu
- 2004-ben az Ön áriaestjével kezdődött a VeszprémFest története. Az idén jubiláló 15 éves fesztiválon Rost Andrea, Ramón Vargas, Miklós Erika partnereként tér vissza. Milyen emlékekkel jön Veszprémbe, ahol legutóbb egy operagálán lépett fel hat évvel ezelőtt, és nem mellesleg a város díszpolgárává választották?
- Örömmel tölt el, hogy részese lehettem a VeszprémFest születésének. Az élet egyik legszebb kalandja látni, ahogy a „ gyermek” felcseperedik. Ugyanakkor szomorú érzéssel tölt el, hogy Kocsis Zoltán már nem lehet közöttünk, hogy vele ünnepeljünk. Annak idején a közös koncertünkön együtt kereszteltük meg ezt a remek kezdeményezést.
- A mostani partnereihez milyen szakmai viszony fűzi?
- Rost Andreával már többször énekeltem együtt, csodálatos kollégának tartom. Miklósa Erikával és Ramón Vargasszal még nem találkoztunk a színpadon, de mindkettejüket ismerem, művészileg és emberileg egyaránt kiváló személyiségek. A veszprémi koncertünk afféle baráti összejövetelnek ígérkezik.
- Nemrég azt nyilatkozta, hogy ezentúl kitüntetett alkalmakra hagyja az éneklést, igazán karmester minőségében szeretne kiteljesedni.
- Eredeti képesítésem szerint karmester volnék, aki mellesleg énekel. Sok minden érdekel, és tulajdonképpen egyazon dolognak a különböző területeivel foglalkozom. Hittel, kitartással, szorgalommal, tehetséggel igyekszem szolgálni a szerzőket, a műveket, a színházat. Énekesként csak magamért vagyok felelős. Karmesterként mindenkiért. Ha egy énekes indiszponált, rosszul végzi a dolgát, a kollégái meg a közönség is szenved, de ettől még az előadás megy tovább. Ha egy karmester teszi ugyanezt, az kész katasztrófa. De az érem másik oldalához tartozik, hogy egy kvalitásos zenekar megoldja a problémát, kijavítja a dirigens által elkövetett hibákat. Sok év kemény munkája, tapasztalata van abban, hogy nem csak a megszokott szerepkörömben merek kiállni a közönség elé. Az élet túl rövid, a zeneirodalom meg túl gazdag ahhoz, hogy ne a saját utamat járjam benne.
- A klasszikus zene lázadójának is nevezik. Egyszerre készít meta-showkat, rendez, díszletet- jelmezt tervez, komponál. Szereti feszegetni a határokat?
- A művészetben nincs helye a skatulyáknak. Képesség és mondanivaló alapján dolgozom. A bennem élő rendező az avatott énekesből merít, a bennem élő énekes a karmesterből táplálkozik, a dirigens énem éppúgy zenei történeteket mesél, mint az énekes.
- Emblematikus szerepe az Otello, azt szokta mondani, hogy a velencei mór megformálása adja a legnagyobb kielégülést. Milyen értelemben?
- Az egyik mesterem húsz évvel ezelőtt, amikor először öltöttem magamra Otellót, felhívta rá a figyelmemet, hogy Otellót énekelni olyan, mint a legkiválóbb minőségű bort inni. Apránként lehet csak kortyolgatni, mert megszédül tőle az ember. Igaza volt. Hasonló élményt jelentett, amikor Bach h-moll miséjét vagy Beethoven IX. szimfóniáját először vezényeltem. A legnagyobb mesterműveknél mindig van egy „előtte és utána” állapot, az eufória, a kiváltság szavakkal le nem írható állapota, hogy megszólaltathatod őket.
- Miben változott az évek során az Otello előadásmódja, az értelmezése?
- Egy példával élve, fiatalabb koromban őszre festették a hajamat meg a szakállamat, hogy úgy nézzek ki, mint egy ötvenes férfi. Manapság már nincs rá szükség, és ez oly sok mindent megmagyaráz. Az egyik legszebb dicséretet, amit az utóbbi években kaptam arra vonatkozott, hogy a testbeszédem mennyit fejlődött, és ezáltal a karakter is rengeteget gazdagodott. Ma már sokkal többet tudok arról a férfiról, akit megedzett az élet, a becsületről, árulásról, hiszékenységről. Pláne amióta rendezem is az Otellót. Nem hiszem, hogy valaha véglegesen megfejtem őt, de egyre mélyebben érzem belülről. Az úgy teszek, mintha érteném mit éreztől eljutottam az érzem amit érezig.
- Tavaly nagy elismerést szerzett a bonni és a Monte Carló-i operában bemutatott Peter Grimessel a saját rendezésében és interpretálásában. Britten zenedrámájáról eddigi pályafutása legnagyobb kihívásaként beszélt.
- A pályafutásom legnagyobb kihívása maga a pályafutásom. Hogy tudjam folytatni, friss és hajlékony maradjon a hangom, beérjek rendezőként, elfogadjanak zeneszerzőként. Ami Peter Grimes-et illeti, jó ideje mondogattam mindenhol, hogy mennyire szeretnék megbirkózni vele; a nyelvezete, a zenéje, az esztétikája annyira eltérő attól, amit eddig csináltam. Olyan érzés, mintha mindent a nulláról kellene kezdeni.
- Mi hiányzik még a repertoárjából?
- Néhány bariton szerepben szeretnék megmártózni, méghozzá rövid időn belül, amikor még könnyen el tudom énekelni a tenor repertoárt, hogy elkerüljem a rosszindulatú összehasonlításokat más művészekkel, meg az olyan jellegű megjegyzéseket, mint:” Biztos, azért váltott, mert már képtelen kiénekelni a magasabb hangokat!” Amióta létezik az opera műfaja, tudatlanságból és legendából terjeng ez a hiedelem. Emellett nagy álmom, hogy prózai színészként is kipróbálhassam magam színpadon, filmen egyaránt. De ki tudja, mit hoz a jövő.