Gurnemanz ügyben teljesen egyetértek Veled, itthon Polgár volt a csúcs, aztán a Müpában először Salminen volt csodálatos, aztán még Halvarson is remek volt, aki addig negatív figurákat énekelt a Ringben nálunk.
Utoljára Papet hallottam Münchenben, ő se volt rossz.
Igen, én arra az Uusitalora emlékszem, amikor húzta a lábát a stroke miatt. Azóta is sajnálom, hogy többet nem hallottam őt.
Koniecznyvel én eléggé ambivalens vagyok, van, hogy tényleg tetszik, máskor kevésbé, a szereptől is függ. De őt tényleg sokat foglalkoztatják.
8204Klára2025-08-17 13:30:59 [Válasz erre: 8203 -zéta- 2025-08-17 08:41:00] Uusitalo nálam sajnos kimaradt, de súlyos betegségből felépülve ismét énekelni, nem mindennapi teljesítmény. Valóban nagy élmény lehetett!
Uusitalo két évben énekelt itt Wotant. Először döbbenetesen nagy hangon, de egy kicsit érzéketlenül süvítette el a szólamot. Két évvel később kapott egy sztrókot, újra kellett tanulni énekelni-beszélni. Minden hangért küzdenie kellett. Soha ilyen mély, emberi Wotant nem hallottam. Az előadóművészet nagy csodája volt az az előadás...
8202Edmond Dantes2025-08-17 06:59:31 [Válasz erre: 8201 Klára 2025-08-17 06:53:45] MüPa Wagner Napok kikezdhetetlen, örök baritonja. Legutòb Bècsben làttam kèt ève, nekem elèg sùlytalan Telramund volt, főleg a szèdületes Nina Stemme Ortrùdja àrnyèkàban.
8200Edmond Dantes2025-08-17 06:38:07 [Válasz erre: 8198 lujza 2025-08-17 04:42:46] Bocsànat, de nekem kèt pompàs basszus Gurnemanzom volt, Polgàr Làszlò ès Matti Salminen. A 2006-os első MüPàs Gurnemanz is jò volt, ès basszus. Egy igazi Kèkszakàllù is inkàbb basszus-basszbariton, ebben is Polgàr Làszlò lesz örök etalonom. MÀO èvkönyvben az egyik szerzőnek Faragò Andràs volt az eszmènyi Kèkszakàllù, vele nem làttam, "csak" pl. Boriszt, szintèn basszbariton. A basszusokròl leginkàbb Puccini "feledkezett meg", egy szàl Kabàtàriàt bìrt ìrni nekik. A baritonok közül ùjabban ès többen (fèl)pucèr testüket is megmutatjàk a szìnpadon ... ès azon kìvül is.
8199lujza2025-08-17 06:06:49 [Válasz erre: 8196 -zéta- 2025-08-16 21:10:03] Törtem a fejemet, hogy ki volt még Wotan a Müpában, és Juha Uusitalo jutott még az eszembe.
Egyszerűen nem ismertem meg Vollét, a korábbi felvételeit látva nekem jó emlékeim voltak róla, és valóban sokat foglalkoztatták őt.
Wagner kimondottan kedvelte a baritonokat, nemcsak Wotan, de a hollandi, Hans Sachs, Gurnemanz pl. csodálatos szerepek, de Telramund se rossz. És a negatív szerepek többnyire sokkal érdekesebbek egynémely "nyálas" tenor szerepnél, én például mindig is jobban kedveltem a baritonokat, ők is elég gyakran szívtiprók. Don Giovanni mellett ott van pl. Escamillo, Belcore, stb. De Rigolettótól Luna grófig remek Verdi bariton szerepek is vannak, nem beszélve a Kékszakállúról. És Wotan se mindig kiöregedett isten, maximum tutyi-mutyi, amikor meghajol Fricka akarata előtt.
8197takatsa2025-08-16 23:38:32 [Válasz erre: 8196 -zéta- 2025-08-16 21:10:03] Nem akarnék vitatkozni, hiszen én csak Kissjudit Erdáját szerettem volna prezentálni, és szegény Volle, csak mint Pilátus a Crédóba, úgy került képbe. Volle előadását nem minősítettem, csak, mivel kérdezték, belinkeltem a vele kapcsolatos wikipedia cikket, illetve az operabase-t, amelyek szerint Volle egy ismert, és sokat foglalkoztatott énekes és számos felvételen hallható-látható. Nyilván nem egy korszakos bariton, voltak-vannak és feltehetően lesznek is nála jobbak.
Az öregedés egy fiziológiai folyamat, vannak egyéni eltérések, de azt nem lehet vitatni, hogy a hang is öregszik, Gruberovának, vagy Kováts Kolosnak is szebb volt a hangja 40 évesen, mint 70 évesen. Meghallgattam a linket, valóban szép teljesítmény 80 évesen, nagyon leromlott testi állapotban így énekelni, de azért egy Verdi basszus áriát nem lehet összehasonlítani egy teljes Wagner-opera bariton produkciójával.
Amúgy is nagyon sanyarú sors a baritoné. A tenor és a basszus elcsaklizza a mutatós számokat, és neki csak a maradék marad, a hangja nem elég mély és nem elég magas, nem elég lírai és nem elég öblös-bőgő, ráaadásul övé az összes negatív szerep, ő az áruló, a csaló, a főgonosz, maga az ördög, a púpos bohóc, vagy egy nevetséges tutyi-mutyi felszarvazott, legjobb esetben pedig valami lezüllött, megöregedett isten, aki egy koszlott dárdával botorkál, színről-színre, a végtelenben.
Kicsit bővebben: jelenleg Volle közép- és felső regisztere oly mértékben világos, hogy igazán komoly Wotanokkal nem említhető egy napon (mint ahogy Terfel sem).
Faragó András utolsó Wotanját 1985-ben énekelte (66 évesen), utána levették a darabot, Faragó még hosszú évekig aktív maradt. Theo Adam, Donald McIntyre, Robert Holl, James Morris, Jerome Hines, Hans Hotter és sorolhatnám, mind-mind idősebb korukra is megőrizték hangjuk erejét és sötét színét...
A YT-on fent van Hines 80 éves korában rögzített élő Főinkvizítor-duettje itt...
Magáért beszél...
Volle egy végtelenül intelligens énekes, korrekt előadó, de nem igazi Wotan...
S mielőtt megkérdezi valaki, hogy ma miért nincsenek IGAZI Wotanok, a válasz az, hogy vannak:
Csak a MÜPÁ-ban megfordultak között: Johann Reuter (2016/2019/2020/2021/2024), Egils Silins (2014/2015/2022), James Rutherford (2017) mind azt a fajta főistent mutatták be, amit hiányolunk Volléból...
Johann Strauss: Simplicius - 3 felvonásos „történelmi” operett
(1887)
Martin Zysset, Michael Volle, Rolf Haunstein, Elizabeth Magnuson, Pjotr Becala,
Oliver Widmer, Martina Janková, Liliana Nikiteanu, a Zürichi Opera Ének-és
Zenekara, vezényel: Franz Welser-Möst.
Nemcsak videón/DVD-n
van meg, hanem az 1999. november 6-i élő rádiós kapcsolás hangfelvétele is
rendelkezésemre áll.
A remete (Wendelin von Grübben) szerepében Michael Volle baritonista alakítása kitűnő volt, akit később Bellini operájában
Beatrice di Tenda ugyancsak zürichi előadásán Filippo szerepében is élvezhettem
felvételről: nagyszerűen helytállt Gruberova oldalán.
Ez az operett egyike
annak a három-négy Johann Strauss-műnek, amelyből a Magyar Rádió még
részleteket sem vett fel. Tehát korábban nem ismertem ezt a darabot. Azt
viszont tudom, hogy 1889-ben Magyarországon is bemutatták, a Népszínházban.
Érdekesség, hogy a
szövegkönyvet az az ekkor még fiatal, kezdő Victor Léon írta, aki 1905-ben Lehár
Ferenc A víg özvegy című világsikerű operettjének librettóját jegyzi majd...
Léon örömmel vágott a
munkába. A libretto irodalmi előzménye: Hans Jacob Christopher von
Grimmelshausen Der abenteuerliche Simplicissimus c. regénye, amit a XVII. század
egyik legkiemelkedőbb irodalmi alkotásának tartottak. A valós történelmi
háttérbe, a harmincéves háború történéseibe helyezett fordulatos cselekmény
szinte kínálta magát színpadra.
A mű számos értékes
zenei részletet tartalmaz, közülük az I. felvonás fináléjára, Simplicius II.
felvonásbeli dalára és Hildegard álomelbeszélésére hívom fel a figyelmet.
A YouTube-on fenn van
a felvétel, utána lehet keresni. Érdemesnek tartom ezt a J. Strauss-ritkaságot
Volle miatt is meghallgatni.
Video: Falstaff, Mesterdalnokok, Wagnerians in concert
Tovább nem kurkásztam, de azért megjegyezném, hogy kedvenc operádban, a Palestrinában is énekel, a Medici-n megnézheted. :)
8193Edmond Dantes2025-08-16 19:44:00 [Válasz erre: 8192 takatsa 2025-08-16 17:16:39] Ó, én három kedvenc operaházam saját archivumában néztem szét. Volle-élményem, attól tartok, nincs.
"Michael Volle korunk egyik legkeresettebb énekese. A bariton a világ leghíresebb operaházainak egyik alappillére, köztük a New York-i Metropolitan Opera, a müncheni és bécsi Állami Operaház, a milánói Scala, a londoni Royal Opera House, a párizsi Opéra National, a berlini Deutsche Oper és a berlini Staatsoper."
8191Edmond Dantes2025-08-16 14:51:34 [Válasz erre: 8190 takatsa 2025-08-16 10:47:30] ...aki pl., ha jòl làtom, jövőre a Scalàban ènekel komplett Ringet = 3 Wotant. Kicsit szètnèzve, ugyanott nem tùl règen a Salomèban ènekelt, tavaly Barakokat a MET-ben, idèn Mandrykàkat Bècsben, szòval fent van mèg a tèrkèpen. Talàn a Straussokat jobban győzi korban, hangban. De mindez csak "statisztika", infò, nem vèlemèny, làtatlanban ès hallatlanban ìrom.
8188takatsa2025-08-15 20:05:36 [Válasz erre: 8187 parampampoli 2025-08-15 19:12:54] 65 évesen már kopik a hang. Tenornál a magasságok, baritonnál - gondolom - a mélységek.
Szerintem megilletődött volt Kissjudit, én és láttam azt a Gioconda előadást. Úgy gondolom - lehet, hogy rosszul -, hogy ezzel a hangfajjal nagyon nehéz fiatalon mit kezdeni, húszegynéhány évesen vak öregasszonyt és hasonlókat énekelni. Hiába van meg a hang, ezekre a szerepekre érni kell agyban, érzelmekben, tapasztalatban. Berlinnel nagyon jól járt, értő kezekbe kerülhetett, és ügyesen, kisebb szerepekkel építették fel.
8187parampampoli2025-08-15 19:12:54 [Válasz erre: 8182 -zéta- 2025-08-15 13:55:56] Ez a Wotan katasztrofális !! Mióta éneklik a szerepet féltenorok? Az intelligenciáját valahol másutt kamatoztassa, hang nélkül kevés.
8186parampampoli2025-08-15 19:04:46 [Válasz erre: 8179 -zéta- 2025-08-15 08:10:52] Köszönöm, hogy te is megírtad, így én is meg merem, egyedül nem akartam a nagy hozsannában ünneprontó lenni: abban a bizonyos Giocondában Kissjudit Anna az egyégadta világon semmi különlegeset nem mutatott. Schöck Atala idén ezerszer jobb Vak asszony volt. Hogy milyen most élőben, majd meghalljuk, ha hazajön.
8185takatsa2025-08-15 18:23:11 [Válasz erre: 8183 Edmond Dantes 2025-08-15 17:11:33] Én is szeretem Láng Dorottyát, hála Istennek elég sokat láthatjuk a Müpában. No, de Kissjudit Anna - sportújságyrói hasonlattal élve - egy egészen más kávéház. :)
8184Héterő2025-08-15 18:10:16 [Válasz erre: 8161 telramund 2025-07-08 10:55:34] Csak most olvasom. Nekem - és talán nem egyedül nekem - nagyon hiányzik az "írdogálásod". Haandelé is, de neki van mentsége...
8183Edmond Dantes2025-08-15 17:11:33 [Válasz erre: 8181 takatsa 2025-08-15 08:27:08] És pl. Láng Dorottya? Világszép és világszép hang. Szerintem. MÁO-nál zéró opera- és 1 db. oratórium-fellépés.
Mint ahogy annak is pontos tükre, hogy manapság milyen pehelysúlyú (bár intelligens) Wotanokkal kell a legnagyobb operaházaknak is megalkudniuk....
8181takatsa2025-08-15 08:27:08 [Válasz erre: 8179 -zéta- 2025-08-15 08:10:52] Igen, ez a hajó elment, akárcsak a többi. Én egyáltalán nem értek a zenéhez, de aki nem hallotta meg az óriási potenciált KIssjudit Anna hangjában - már jóval hamarabb, nemcsak a Giocondában -, az süket. Amúgy, szerintem még lenne esélye az Operaháznak, pl. ha meghívná Kissjuditot Kundrynak. Az a szerep biztosan ambicionálná. :)
Egy operai vezetőnek a meghallgatáson nemcsak azt kell hallania, amit a jelentkező akkor éppen tud, hanem azt is belehallani, hogy hová fog fejlődni a jövőben. Ez Berlinben sikerült...
Abban az elég szerencsétlenül sikerült Giocondában nem volt kiugró Kissjudit Anna teljesítménye, de a lehetőség hallatszott...
8178takatsa2025-08-14 23:21:24 [Válasz erre: 8177 lujza 2025-08-14 00:43:08] Persze, igazad van, Kissjudit Anna egy egészen ritka - megkozkáztatom: páratlan - hangmatéria birtokosa. Most még talán megtehetné az Operaház, hogy gyakrabban hívja...
8177lujza2025-08-14 00:43:08 [Válasz erre: 8176 takatsa 2025-08-13 08:13:57] Én csak arra gondoltam, hogy az Opera nem annyira foglalkoztatja őt, mint tehetné. Olykor túl foglalkoztat embereket, másokat meg alig.
8176takatsa2025-08-13 08:13:57 [Válasz erre: 8175 lujza 2025-08-12 00:11:48] Tényleg nem sok, de van két szép opera video-felvétel is, amelyeken Kisjudit Anna szerepel, az interjúban említett Daphne, és az Ellenállás melankóliája (Marc-André Dalbavie).
8174Búbánat2025-08-11 16:36:06 [Válasz erre: 8171 lujza 2025-08-11 03:57:04] A Kissjudit Anna-interjú elolvasása után az is érdekelt, hogy itthon, az Operában mit énekelt? Utánanéztem az OperaDigitárból:
3 előadás - A vak asszony a Giocondában (2019, 2020)
Altszóló a IX. szimfóniában (2023)
Mary, Senta dajkája A bolygó hollandiban (2024)
És azt is megtudtam, hogy Kiss András magánénekes húga.
8173Hangyászsün2025-08-11 16:29:27 [Válasz erre: 8169 macskás 2025-07-21 17:44:03] A drága Mester addigra igencsak belejött a komponálásba. Epedve várom a szóban forgó remekmű előadását a BFZ és Marek Janowski tolmácsolásában.
8172Hangyászsün2025-08-11 16:26:09 [Válasz erre: 8170 Sipi2 2025-07-21 20:40:46] Talán 10+ éve vettem, de akkor Harnoncourt élt még, és 2 CD-ből állt: Az elsőn az elkészült 3 tételt adták elő, a másodikon a karmester magyarázta el, meddig jutott el Kántor Uram a 4. tétel leírásával, ill. kitért a "hálás" rajongók gaztetteire, gondolok a kegyeleti okokból zsebre vágott kéziratlapokra.
8171lujza2025-08-11 03:57:04 Nagyon jó a Kissjudit Anna interjú, köszönet érte!
8170Sipi22025-07-21 20:40:46 [Válasz erre: 8168 Hangyászsün 2025-07-21 12:35:23] Nekem is az van amin az utolsó tétel fennmaradt részleteit is előadják, és Harnoncourt kommentálja. (A nagy Sony-s Harnoncourt dobozban, amit asszem 3 éve vettem). Nagy élmény volt meghallgatni.
8169macskás2025-07-21 17:44:03 [Válasz erre: 8166 Hangyászsün 2025-07-21 11:44:38] Csendben megjegyzem, hogy a szimfóniák - és általában a négy-, háromtételes művek - szonátaformájú tételében MINDIG a kidolgozási szakasz a legmívesebb. Ott mutatja meg a szerző, milyen invenciózus, hogyan dolgozza fel a témákat, és a modulációk sora sem kutya.
8168Hangyászsün2025-07-21 12:35:23 [Válasz erre: 8167 Sipi2 2025-07-21 12:25:23] Jochum Bruckner 4-es berlini felvétele legelső CD-vételem volt idestova 35 éve, a londoni Haydn-ciklussal és Harnoncourt Bruckner 9-esével együtt (a 4. tétel elkészült, félkész, elveszett részeiről szóló előadásával) gyűjteményem dicsőségtablójának ékessége.
8167Sipi22025-07-21 12:25:23 Jó volt a Bruckner 5-ről szóló cikk, szerintem is Jochum az egyik legnagyobb Bruckner karmester. A DG ciklusa nálam a referencia, bár pont az 5. a legrégebbi felvétel benne, emiatt a hangminősége azért nem az igazi. Egyébként az 5.-ből és a 9.-ből Harnoncourt-nak is van fenomenális felvétele, aki Bruckner-kedvelő és még nem ismeri, föltétlenül hallgassa meg. És azok fantasztikusan is szólnak.
Ja és Jochum az egyik legnagyobb Haydn-karmester is volt, a londoni szimfóniákról készített szintén DG ciklusánál összességében még nem hallottam jobbat.
8166Hangyászsün2025-07-21 11:44:38 Köszönöm, amiért újabb, roppant hasznos és a Mester iránti szeretettől áradó cikk jelent meg a Bruckner/5-ről!
8165Hangyászsün2025-07-09 11:49:02 [Válasz erre: 8162 -zéta- 2025-07-08 13:36:50] Szegény TP nem tudott Kertész Istvánhoz hasonló káprázatos karriert befutni. Feltételezem, vidéki színházak operettelőadásai és félprofi zenekarok jutottak neki.
8163-zéta-2025-07-08 13:50:47 Kedves Telramund, nagyon jó, hogy írtál, köszönet érte.
Sok éve megjelent egy CD Laczó Istvánról, aki szintúgy nem volt a rendszer kegyeltje. Az élőben, kezdetleges módon rögzített Trubadúr egyik jelenetében az egyik szólista nem pontosan lépett be, a zenekaron hallatszik egy pillanatnyi megbillenés, de csak egy pillanatnyi. A dirigens tizedmásodperc alatt korrigált, a következő taktusban mindenki együtt volt. Tóth Péter vezényelt...
8162-zéta-2025-07-08 13:36:50 [Válasz erre: 8159 Hangyászsün 2025-07-07 21:16:39] Végigfésültem jónéhány adatbázist, de egyértelmű bizonyítékot nem találtam TP ottani működéséről.
Ha felbukkanna bármi, örömmel fogom kiegészíteni a cikket...
8161telramund2025-07-08 10:55:34
Kedves -zéta!
Köszönöm ezt a nagyszerű írást Tóth Péter működéséről.Régi,régi emlékek tömege zúdult rám. Hiszen működése kis gyermekkorom,kezdődő opermániám egyik főszereplője volt .Szüleimnek köszönhetően szinte minden operában balettben melyekre elvittek Ő vezényelt.Aztán egyik pillanatról a másikra eltűnt Most már értem az okát .Képzelheted a hatást,hogy megszegve elhatározásom .Miszerint nem irdogálok a Fórumon.De feljött az az időszak a sok sok csodás előadás amikor egy héten -3-4 előadáson is ott voltam és mident láttam hallottam a jelenlegi évi egy .-két előadással szemben!
8160Edmond Dantes2025-07-08 10:46:06 [Válasz erre: 8159 Hangyászsün 2025-07-07 21:16:39] Wikin van némi plusz róla. Tartalmas írás zétáé, mi már nem hallhattuk őt. Ellenben egy (nem zenész) barátom szülei jól ismerték még itthon, de akkor még nem ismertem a haveromat, csak jóval később.
8159Hangyászsün2025-07-07 21:16:39 Tóth Péter disszidálása utáni működéséről semmilyen adat sincs?
8158lujza2025-07-03 00:59:02
Zéta írása alapján meglehetősen pechesek voltak, akik a második Tannhauserre váltottak csak jegyet. Az első többünk szerint is remek volt, emlékezetem szerint valamennyi énekes túlszárnyalta a korábbi előadások szereplőit, még az általam kedvelt Lauri Vasar se hiányzott, és Michael Güttlerről is nagyon jó benyomásom alakult ki. Én nem figyeltem rá, hogy ennyire szerencsétlenül választották ki a második előadás időpontját, utólag nem is értem, hogy miért? És sajnos a Bartók rádió is a gyengébbik előadást közvetítette.
Egyébként Elisabet Strid fantasztikus szoprán, Senta alakítása óta nagyon kedvelem őt. Nemrég a ROH Walkür közvetítésében találkoztam vele, ahol Brünnhildét énekelt, szintén csodálatosan. Egészen más, mint honfitársa Irene Theorin, de mégis talán pótolhatja őt a jövőben a Wagner napokon.
8157Hangyászsün2025-06-30 09:33:52 [Válasz erre: 8156 -zéta- 2025-06-28 21:54:34] Kösz a kiigazítást, annyira azért nem érdekel sem a 2 énekes, sem a Gioconda.
A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.