Bejelentkezés Regisztráció

Hozzászólások a Momus írásaihoz


8213 Búbánat 2025-10-12 10:06:05 [Válasz erre: 8212 lujza 2025-10-11 23:10:51]
Pl. Kelemen Zoltán

8212 lujza 2025-10-11 23:10:51 [Válasz erre: 8211 Búbánat 2025-10-10 07:56:50]
Például kicsodák? Én nem figyeltem erre.

8211 Búbánat 2025-10-10 07:56:50 [Válasz erre: 8210 lujza 2025-10-10 02:50:50]
Sajnos, más operaénekesről is tudni, hogy nem kapott semmi szerepet az  évadban az Operában.

8210 lujza 2025-10-10 02:50:50
Kedves Zéta, nagy köszönet a Váradi Zita interjúért! Ez a második rész még érdekesebb, a művésznő igazán alaposan mesél önmagáról, az operaéneklés rögös útjáról, nehézségekről és örömökről. Nagyon bölcsen gondolkozik, örülhetnek a növendékei, ha ezt adja át nekik. De az, hogy idén már egyáltalán nem kapott szerepet az operában, megdöbbentett!

8209 Búbánat 2025-10-08 11:37:11

Elolvastam Zétának Váradi Zita operaénekesnővel készített kétrészes interjúját. Köszönöm. A Művésznő nagyon érdekes, fontos gondolatokat osztott meg magáról, hitvallásáról, a tanításról, a művészi pálya nehézségeiről, az éneklés örömeiről, a színpadi játszásról, a szerep érzésvilágába való felejtkezésről, és egyáltalán, öröm volt jobban megismerni Őt magát, honnét indult el és hova érkezett meg. Megismerhetünk egy pályaívet, amely szinte göröngyök nélkülinek mondható.
Nagyon tartalmas interjú!


8208 lujza 2025-10-05 23:59:06
Micsoda boldog idők voltak még, amikor Debrecenben olyan operaélet volt, mint amiről Várady Zita beszélt!

8207 Hangyászsün 2025-09-22 14:49:44
Barátaim! Hamarosan néhány napig Felső-Ausztriában tartózkodom,fő célom az általam mélységesen szeretett zeneszerző hattyúdalát és gondos kezek általi rekonstrukcióját meghallgatandó. Az épületről és egyebekről IS be fogok számolni e hasábokon. Helyesebben a Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek c. fórumban.

8206 lujza 2025-08-18 01:19:12 [Válasz erre: 8200 Edmond Dantes 2025-08-17 06:38:07]
Gurnemanz ügyben teljesen egyetértek Veled, itthon Polgár volt a csúcs, aztán a Müpában először Salminen volt csodálatos, aztán még Halvarson is remek volt, aki addig negatív figurákat énekelt a Ringben nálunk.
Utoljára Papet hallottam Münchenben, ő se volt rossz.

8205 lujza 2025-08-18 01:13:30 [Válasz erre: 8203 -zéta- 2025-08-17 08:41:00]
Igen, én arra az Uusitalora emlékszem, amikor húzta a lábát a stroke miatt. Azóta is sajnálom, hogy többet nem hallottam őt.
Koniecznyvel én eléggé ambivalens vagyok, van, hogy tényleg tetszik, máskor kevésbé, a szereptől is függ. De őt tényleg sokat foglalkoztatják.

8204 Klára 2025-08-17 13:30:59 [Válasz erre: 8203 -zéta- 2025-08-17 08:41:00]
Uusitalo nálam sajnos kimaradt, de súlyos betegségből felépülve ismét énekelni, nem mindennapi teljesítmény. Valóban nagy élmény lehetett! 

8203 -zéta- 2025-08-17 08:41:00 [Válasz erre: 8199 lujza 2025-08-17 06:06:49]
Koniecznyt nem véletlenül hagytam ki...
Uusitalo két évben énekelt itt Wotant. Először döbbenetesen nagy hangon, de egy kicsit érzéketlenül süvítette el a szólamot. Két évvel később kapott egy sztrókot, újra kellett tanulni énekelni-beszélni. Minden hangért küzdenie kellett. Soha ilyen mély,  emberi Wotant nem hallottam. Az előadóművészet nagy csodája volt az az előadás...

8202 Edmond Dantes 2025-08-17 06:59:31 [Válasz erre: 8201 Klára 2025-08-17 06:53:45]
MüPa Wagner Napok kikezdhetetlen, örök baritonja. Legutòb Bècsben làttam kèt ève, nekem elèg sùlytalan Telramund volt, főleg a szèdületes Nina Stemme Ortrùdja àrnyèkàban.

8201 Klára 2025-08-17 06:53:45 [Válasz erre: 8199 lujza 2025-08-17 06:06:49]
Thomas Konieczny?

8200 Edmond Dantes 2025-08-17 06:38:07 [Válasz erre: 8198 lujza 2025-08-17 04:42:46]
Bocsànat, de nekem kèt pompàs basszus Gurnemanzom volt, Polgàr Làszlò ès Matti Salminen. A 2006-os első MüPàs Gurnemanz is jò volt, ès basszus. Egy igazi Kèkszakàllù is inkàbb basszus-basszbariton, ebben is Polgàr Làszlò lesz örök etalonom. MÀO èvkönyvben az egyik szerzőnek Faragò Andràs volt az eszmènyi Kèkszakàllù, vele nem làttam, "csak" pl. Boriszt, szintèn basszbariton. A basszusokròl leginkàbb Puccini "feledkezett meg", egy szàl Kabàtàriàt bìrt ìrni nekik. A baritonok közül ùjabban ès többen (fèl)pucèr testüket is megmutatjàk a szìnpadon ... ès azon kìvül is.

8199 lujza 2025-08-17 06:06:49 [Válasz erre: 8196 -zéta- 2025-08-16 21:10:03]
Törtem a fejemet, hogy ki volt még Wotan a Müpában, és Juha Uusitalo jutott még az eszembe.

8198 lujza 2025-08-17 04:42:46 [Válasz erre: 8197 takatsa 2025-08-16 23:38:32]
Egyszerűen nem ismertem meg Vollét, a korábbi felvételeit látva nekem jó emlékeim voltak róla, és valóban sokat foglalkoztatták őt.
Wagner kimondottan kedvelte a baritonokat, nemcsak Wotan, de a hollandi, Hans Sachs, Gurnemanz pl. csodálatos szerepek, de Telramund se rossz. És a negatív szerepek többnyire sokkal érdekesebbek egynémely "nyálas" tenor szerepnél, én például mindig is jobban kedveltem a baritonokat, ők is elég gyakran szívtiprók. Don Giovanni mellett ott van pl. Escamillo, Belcore, stb. De Rigolettótól Luna grófig remek Verdi bariton szerepek is vannak, nem beszélve a Kékszakállúról. És Wotan se mindig kiöregedett isten, maximum tutyi-mutyi, amikor meghajol Fricka akarata előtt.

8197 takatsa 2025-08-16 23:38:32 [Válasz erre: 8196 -zéta- 2025-08-16 21:10:03]
Nem akarnék vitatkozni, hiszen én csak Kissjudit Erdáját szerettem volna prezentálni, és szegény Volle, csak mint Pilátus a Crédóba, úgy került képbe. Volle előadását nem minősítettem, csak, mivel kérdezték, belinkeltem a vele kapcsolatos wikipedia cikket, illetve az operabase-t, amelyek szerint Volle egy ismert, és sokat foglalkoztatott énekes és számos felvételen hallható-látható. Nyilván nem egy korszakos bariton, voltak-vannak és feltehetően lesznek is nála jobbak. 
Az öregedés egy fiziológiai folyamat, vannak egyéni eltérések, de azt nem lehet vitatni, hogy a hang is öregszik, Gruberovának, vagy Kováts Kolosnak is szebb volt a hangja 40 évesen, mint 70 évesen. Meghallgattam a linket, valóban szép teljesítmény 80 évesen, nagyon leromlott testi állapotban így énekelni, de azért egy Verdi basszus áriát nem lehet összehasonlítani egy teljes Wagner-opera bariton produkciójával. 
Amúgy is nagyon sanyarú sors a baritoné. A tenor és a basszus elcsaklizza a mutatós számokat, és neki csak a maradék marad, a hangja nem elég mély és nem elég magas, nem elég lírai és nem elég öblös-bőgő, ráaadásul övé az összes negatív szerep, ő az áruló, a csaló, a főgonosz, maga az ördög, a púpos bohóc, vagy egy nevetséges tutyi-mutyi felszarvazott, legjobb esetben pedig valami lezüllött, megöregedett isten, aki egy koszlott dárdával botorkál, színről-színre, a végtelenben.

8196 -zéta- 2025-08-16 21:10:03 [Válasz erre: 8192 takatsa 2025-08-16 17:16:39]
"Asztalnál meghalna..."

Kicsit bővebben: jelenleg Volle közép- és felső regisztere oly mértékben világos, hogy igazán komoly Wotanokkal nem említhető egy napon (mint ahogy Terfel sem).
Faragó András utolsó Wotanját 1985-ben énekelte (66 évesen), utána levették a darabot, Faragó még hosszú évekig aktív maradt. Theo Adam, Donald  McIntyre, Robert Holl, James Morris, Jerome Hines, Hans Hotter és sorolhatnám, mind-mind idősebb korukra is megőrizték hangjuk erejét és sötét színét...
A YT-on fent van Hines 80 éves korában rögzített élő Főinkvizítor-duettje itt...
Magáért beszél...
Volle egy végtelenül intelligens énekes, korrekt előadó, de nem igazi Wotan...

S mielőtt megkérdezi valaki, hogy ma miért nincsenek IGAZI Wotanok, a válasz az, hogy vannak:
Csak a MÜPÁ-ban megfordultak között: Johann Reuter (2016/2019/2020/2021/2024), Egils Silins (2014/2015/2022), James Rutherford (2017) mind azt a fajta főistent mutatták be, amit hiányolunk Volléból...

8195 Búbánat 2025-08-16 20:52:16 [Válasz erre: 8193 Edmond Dantes 2025-08-16 19:44:00]
Az én legelső "Volle-élményem" 

Johann Strauss: Simplicius - 3 felvonásos „történelmi” operett (1887)

 Martin Zysset, Michael Volle, Rolf Haunstein, Elizabeth Magnuson, Pjotr Becala, Oliver Widmer, Martina Janková, Liliana Nikiteanu, a Zürichi Opera Ének-és Zenekara, vezényel: Franz Welser-Möst.

Nemcsak videón/DVD-n van meg, hanem az 1999. november 6-i élő rádiós kapcsolás hangfelvétele is rendelkezésemre áll.

A remete (Wendelin von Grübben) szerepében Michael Volle baritonista alakítása kitűnő volt, akit később Bellini operájában Beatrice di Tenda ugyancsak zürichi előadásán Filippo szerepében is élvezhettem felvételről: nagyszerűen helytállt Gruberova oldalán.

Ez az operett egyike annak a három-négy Johann Strauss-műnek, amelyből a Magyar Rádió még részleteket sem vett fel. Tehát korábban nem ismertem ezt a darabot. Azt viszont tudom, hogy 1889-ben Magyarországon is bemutatták, a Népszínházban.

Érdekesség, hogy a szövegkönyvet az az ekkor még fiatal, kezdő Victor Léon írta, aki 1905-ben Lehár Ferenc A víg özvegy című világsikerű operettjének librettóját jegyzi majd...

Léon örömmel vágott a munkába. A libretto irodalmi előzménye: Hans Jacob Christopher von Grimmelshausen Der abenteuerliche Simplicissimus c. regénye, amit a XVII. század egyik legkiemelkedőbb irodalmi alkotásának tartottak. A valós történelmi háttérbe, a harmincéves háború történéseibe helyezett fordulatos cselekmény szinte kínálta magát színpadra.

A mű számos értékes zenei részletet tartalmaz, közülük az I. felvonás fináléjára, Simplicius II. felvonásbeli dalára és Hildegard álomelbeszélésére hívom fel a figyelmet.

A YouTube-on fenn van a felvétel, utána lehet keresni. Érdemesnek tartom ezt a J. Strauss-ritkaságot Volle miatt is meghallgatni. 


8194 takatsa 2025-08-16 20:05:43 [Válasz erre: 8193 Edmond Dantes 2025-08-16 19:44:00]
MET Opera on demand-on elérhető felvételei: 
Audio: Arabella, Hollandi, Árnyéknélküli, Mesterdalnokok, Siegfried, Tosca, 
Video: Falstaff, Mesterdalnokok, Wagnerians in concert
Tovább nem kurkásztam, de azért megjegyezném, hogy kedvenc operádban, a Palestrinában is énekel, a Medici-n megnézheted. :)

8193 Edmond Dantes 2025-08-16 19:44:00 [Válasz erre: 8192 takatsa 2025-08-16 17:16:39]
Ó, én három kedvenc operaházam saját archivumában néztem szét. Volle-élményem, attól tartok, nincs.

8192 takatsa 2025-08-16 17:16:39 [Válasz erre: 8191 Edmond Dantes 2025-08-16 14:51:34]
Ja, az operabase többek között ezt írja róla:
"Michael Volle korunk egyik legkeresettebb énekese. A bariton a világ leghíresebb operaházainak egyik alappillére, köztük a New York-i Metropolitan Opera, a müncheni és bécsi Állami Operaház, a milánói Scala, a londoni Royal Opera House, a párizsi Opéra National, a berlini Deutsche Oper és a berlini Staatsoper."

8191 Edmond Dantes 2025-08-16 14:51:34 [Válasz erre: 8190 takatsa 2025-08-16 10:47:30]
...aki pl., ha jòl làtom, jövőre a Scalàban ènekel komplett Ringet = 3 Wotant. Kicsit szètnèzve, ugyanott nem tùl règen a Salomèban ènekelt, tavaly Barakokat a MET-ben, idèn Mandrykàkat Bècsben, szòval fent van mèg a tèrkèpen. Talàn a Straussokat jobban győzi korban, hangban. De mindez csak "statisztika", infò, nem vèlemèny, làtatlanban ès hallatlanban ìrom.

8190 takatsa 2025-08-16 10:47:30 [Válasz erre: 8189 lujza 2025-08-16 05:55:35]
Michael Volle

8189 lujza 2025-08-16 05:55:35 [Válasz erre: 8180 takatsa 2025-08-15 08:13:40]
Ki ez a Wotan?

8188 takatsa 2025-08-15 20:05:36 [Válasz erre: 8187 parampampoli 2025-08-15 19:12:54]
65 évesen már kopik a hang. Tenornál a magasságok, baritonnál - gondolom - a mélységek. 
Szerintem megilletődött volt Kissjudit, én és láttam azt a Gioconda előadást. Úgy gondolom - lehet, hogy rosszul -, hogy ezzel a hangfajjal nagyon nehéz fiatalon mit kezdeni, húszegynéhány évesen vak öregasszonyt és hasonlókat énekelni. Hiába van meg a hang, ezekre a szerepekre érni kell agyban, érzelmekben, tapasztalatban. Berlinnel nagyon jól járt, értő kezekbe kerülhetett, és ügyesen, kisebb szerepekkel építették fel. 

8187 parampampoli 2025-08-15 19:12:54 [Válasz erre: 8182 -zéta- 2025-08-15 13:55:56]
Ez a Wotan katasztrofális !! Mióta éneklik a szerepet féltenorok? Az intelligenciáját valahol másutt kamatoztassa, hang nélkül kevés. 

8186 parampampoli 2025-08-15 19:04:46 [Válasz erre: 8179 -zéta- 2025-08-15 08:10:52]
Köszönöm, hogy te is megírtad, így én is meg merem, egyedül nem akartam a nagy hozsannában ünneprontó lenni: abban a bizonyos Giocondában Kissjudit Anna az egyégadta világon semmi különlegeset nem mutatott. Schöck Atala idén ezerszer jobb Vak asszony volt. Hogy milyen most élőben, majd meghalljuk, ha hazajön. 

8185 takatsa 2025-08-15 18:23:11 [Válasz erre: 8183 Edmond Dantes 2025-08-15 17:11:33]
Én is szeretem Láng Dorottyát, hála Istennek elég sokat láthatjuk a Müpában. No, de Kissjudit Anna - sportújságyrói hasonlattal élve - egy egészen más kávéház. :)

8184 Héterő 2025-08-15 18:10:16 [Válasz erre: 8161 telramund 2025-07-08 10:55:34]
Csak most olvasom. Nekem - és talán nem egyedül nekem - nagyon hiányzik az "írdogálásod". Haandelé is, de neki van mentsége...

8183 Edmond Dantes 2025-08-15 17:11:33 [Válasz erre: 8181 takatsa 2025-08-15 08:27:08]
És pl. Láng Dorottya? Világszép és világszép hang. Szerintem. MÁO-nál zéró opera- és 1 db. oratórium-fellépés.

8182 -zéta- 2025-08-15 13:55:56 [Válasz erre: 8180 takatsa 2025-08-15 08:13:40]
Köszönjük a megosztást, magáért beszél. 
Mint ahogy annak is pontos tükre, hogy manapság milyen pehelysúlyú (bár intelligens) Wotanokkal kell a legnagyobb operaházaknak is megalkudniuk....

8181 takatsa 2025-08-15 08:27:08 [Válasz erre: 8179 -zéta- 2025-08-15 08:10:52]
Igen, ez a hajó elment, akárcsak a többi. Én egyáltalán nem értek a zenéhez, de aki nem hallotta meg az óriási potenciált KIssjudit Anna hangjában - már jóval hamarabb, nemcsak a Giocondában -, az süket. Amúgy, szerintem még lenne esélye az Operaháznak, pl. ha meghívná Kissjuditot Kundrynak. Az a szerep biztosan ambicionálná. :)

8180 takatsa 2025-08-15 08:13:40 [Válasz erre: 8178 takatsa 2025-08-14 23:21:24]
És ilyen most.

8179 -zéta- 2025-08-15 08:10:52 [Válasz erre: 8178 takatsa 2025-08-14 23:21:24]
Szerintem ez a hajó elment...
Egy operai vezetőnek a meghallgatáson nemcsak azt kell hallania, amit a jelentkező akkor éppen tud, hanem azt is belehallani, hogy hová fog fejlődni a jövőben.  Ez Berlinben sikerült...
Abban az elég szerencsétlenül sikerült Giocondában nem volt kiugró Kissjudit Anna teljesítménye, de a lehetőség hallatszott...

8178 takatsa 2025-08-14 23:21:24 [Válasz erre: 8177 lujza 2025-08-14 00:43:08]
Persze, igazad van, Kissjudit Anna egy egészen ritka  - megkozkáztatom: páratlan - hangmatéria birtokosa. Most még talán megtehetné az Operaház, hogy gyakrabban hívja...
Három éve ilyen Erda volt. Egy ilyen hang határa csak a csillagos ég.

8177 lujza 2025-08-14 00:43:08 [Válasz erre: 8176 takatsa 2025-08-13 08:13:57]
Én csak arra gondoltam, hogy az Opera nem annyira foglalkoztatja őt, mint tehetné. Olykor túl foglalkoztat embereket, másokat meg alig.

8176 takatsa 2025-08-13 08:13:57 [Válasz erre: 8175 lujza 2025-08-12 00:11:48]
Tényleg nem sok, de van két szép opera video-felvétel is, amelyeken Kisjudit Anna szerepel, az interjúban említett Daphne, és az Ellenállás melankóliája (Marc-André Dalbavie).

8175 lujza 2025-08-12 00:11:48 [Válasz erre: 8174 Búbánat 2025-08-11 16:36:06]
Nem sok!

8174 Búbánat 2025-08-11 16:36:06 [Válasz erre: 8171 lujza 2025-08-11 03:57:04]
A Kissjudit Anna-interjú elolvasása után az is érdekelt, hogy itthon, az Operában mit énekelt? Utánanéztem az OperaDigitárból:

3 előadás - A vak asszony a Giocondában (2019, 2020)

Altszóló a IX. szimfóniában (2023)

Mary, Senta dajkája A bolygó hollandiban (2024)

És azt is megtudtam, hogy Kiss András magánénekes  húga.


8173 Hangyászsün 2025-08-11 16:29:27 [Válasz erre: 8169 macskás 2025-07-21 17:44:03]
A drága Mester addigra igencsak belejött a komponálásba. Epedve várom a szóban forgó remekmű előadását a BFZ és Marek Janowski tolmácsolásában.

8172 Hangyászsün 2025-08-11 16:26:09 [Válasz erre: 8170 Sipi2 2025-07-21 20:40:46]
Talán 10+ éve vettem, de akkor Harnoncourt élt még, és 2 CD-ből állt: Az elsőn az elkészült 3 tételt adták elő, a másodikon a karmester magyarázta el, meddig jutott el Kántor Uram a 4. tétel leírásával, ill. kitért a "hálás" rajongók gaztetteire, gondolok a kegyeleti okokból zsebre vágott kéziratlapokra.

8171 lujza 2025-08-11 03:57:04
Nagyon jó a Kissjudit Anna interjú, köszönet érte!

8170 Sipi2 2025-07-21 20:40:46 [Válasz erre: 8168 Hangyászsün 2025-07-21 12:35:23]
Nekem is az van amin az utolsó tétel fennmaradt részleteit is előadják, és Harnoncourt kommentálja. (A nagy Sony-s Harnoncourt dobozban, amit asszem 3 éve vettem). Nagy élmény volt meghallgatni.

8169 macskás 2025-07-21 17:44:03 [Válasz erre: 8166 Hangyászsün 2025-07-21 11:44:38]
Csendben megjegyzem, hogy a szimfóniák - és általában a négy-, háromtételes művek - szonátaformájú tételében MINDIG a kidolgozási szakasz a legmívesebb. Ott mutatja meg a szerző, milyen invenciózus, hogyan dolgozza fel a témákat, és a modulációk sora sem kutya.

8168 Hangyászsün 2025-07-21 12:35:23 [Válasz erre: 8167 Sipi2 2025-07-21 12:25:23]
Jochum Bruckner 4-es berlini felvétele legelső CD-vételem volt idestova 35 éve, a londoni Haydn-ciklussal és Harnoncourt Bruckner 9-esével együtt (a 4. tétel elkészült, félkész, elveszett részeiről szóló előadásával) gyűjteményem dicsőségtablójának ékessége.

8167 Sipi2 2025-07-21 12:25:23
Jó volt a Bruckner 5-ről szóló cikk, szerintem is Jochum az egyik legnagyobb Bruckner karmester. A DG ciklusa nálam a referencia, bár pont az 5. a legrégebbi felvétel benne, emiatt a hangminősége azért nem az igazi. Egyébként az 5.-ből és a 9.-ből Harnoncourt-nak is van fenomenális felvétele, aki Bruckner-kedvelő és még nem ismeri, föltétlenül hallgassa meg. És azok fantasztikusan is szólnak.
Ja és Jochum az egyik legnagyobb Haydn-karmester is volt, a londoni szimfóniákról készített szintén DG ciklusánál összességében még nem hallottam jobbat.

8166 Hangyászsün 2025-07-21 11:44:38
Köszönöm, amiért újabb, roppant hasznos és a Mester iránti szeretettől áradó cikk jelent meg a Bruckner/5-ről! 

8165 Hangyászsün 2025-07-09 11:49:02 [Válasz erre: 8162 -zéta- 2025-07-08 13:36:50]
Szegény TP nem tudott Kertész Istvánhoz hasonló káprázatos karriert befutni. Feltételezem, vidéki színházak operettelőadásai és félprofi zenekarok jutottak neki.

8164 Edmond Dantes 2025-07-08 16:04:25 [Válasz erre: 8161 telramund 2025-07-08 10:55:34]
Privàtban ...





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.