Bejelentkezés Regisztráció

Hozzászólások a Momus írásaihoz


8206 lujza 2025-08-18 01:19:12 [Válasz erre: 8200 Edmond Dantes 2025-08-17 06:38:07]
Gurnemanz ügyben teljesen egyetértek Veled, itthon Polgár volt a csúcs, aztán a Müpában először Salminen volt csodálatos, aztán még Halvarson is remek volt, aki addig negatív figurákat énekelt a Ringben nálunk.
Utoljára Papet hallottam Münchenben, ő se volt rossz.

8205 lujza 2025-08-18 01:13:30 [Válasz erre: 8203 -zéta- 2025-08-17 08:41:00]
Igen, én arra az Uusitalora emlékszem, amikor húzta a lábát a stroke miatt. Azóta is sajnálom, hogy többet nem hallottam őt.
Koniecznyvel én eléggé ambivalens vagyok, van, hogy tényleg tetszik, máskor kevésbé, a szereptől is függ. De őt tényleg sokat foglalkoztatják.

8204 Klára 2025-08-17 13:30:59 [Válasz erre: 8203 -zéta- 2025-08-17 08:41:00]
Uusitalo nálam sajnos kimaradt, de súlyos betegségből felépülve ismét énekelni, nem mindennapi teljesítmény. Valóban nagy élmény lehetett! 

8203 -zéta- 2025-08-17 08:41:00 [Válasz erre: 8199 lujza 2025-08-17 06:06:49]
Koniecznyt nem véletlenül hagytam ki...
Uusitalo két évben énekelt itt Wotant. Először döbbenetesen nagy hangon, de egy kicsit érzéketlenül süvítette el a szólamot. Két évvel később kapott egy sztrókot, újra kellett tanulni énekelni-beszélni. Minden hangért küzdenie kellett. Soha ilyen mély,  emberi Wotant nem hallottam. Az előadóművészet nagy csodája volt az az előadás...

8202 Edmond Dantes 2025-08-17 06:59:31 [Válasz erre: 8201 Klára 2025-08-17 06:53:45]
MüPa Wagner Napok kikezdhetetlen, örök baritonja. Legutòb Bècsben làttam kèt ève, nekem elèg sùlytalan Telramund volt, főleg a szèdületes Nina Stemme Ortrùdja àrnyèkàban.

8201 Klára 2025-08-17 06:53:45 [Válasz erre: 8199 lujza 2025-08-17 06:06:49]
Thomas Konieczny?

8200 Edmond Dantes 2025-08-17 06:38:07 [Válasz erre: 8198 lujza 2025-08-17 04:42:46]
Bocsànat, de nekem kèt pompàs basszus Gurnemanzom volt, Polgàr Làszlò ès Matti Salminen. A 2006-os első MüPàs Gurnemanz is jò volt, ès basszus. Egy igazi Kèkszakàllù is inkàbb basszus-basszbariton, ebben is Polgàr Làszlò lesz örök etalonom. MÀO èvkönyvben az egyik szerzőnek Faragò Andràs volt az eszmènyi Kèkszakàllù, vele nem làttam, "csak" pl. Boriszt, szintèn basszbariton. A basszusokròl leginkàbb Puccini "feledkezett meg", egy szàl Kabàtàriàt bìrt ìrni nekik. A baritonok közül ùjabban ès többen (fèl)pucèr testüket is megmutatjàk a szìnpadon ... ès azon kìvül is.

8199 lujza 2025-08-17 06:06:49 [Válasz erre: 8196 -zéta- 2025-08-16 21:10:03]
Törtem a fejemet, hogy ki volt még Wotan a Müpában, és Juha Uusitalo jutott még az eszembe.

8198 lujza 2025-08-17 04:42:46 [Válasz erre: 8197 takatsa 2025-08-16 23:38:32]
Egyszerűen nem ismertem meg Vollét, a korábbi felvételeit látva nekem jó emlékeim voltak róla, és valóban sokat foglalkoztatták őt.
Wagner kimondottan kedvelte a baritonokat, nemcsak Wotan, de a hollandi, Hans Sachs, Gurnemanz pl. csodálatos szerepek, de Telramund se rossz. És a negatív szerepek többnyire sokkal érdekesebbek egynémely "nyálas" tenor szerepnél, én például mindig is jobban kedveltem a baritonokat, ők is elég gyakran szívtiprók. Don Giovanni mellett ott van pl. Escamillo, Belcore, stb. De Rigolettótól Luna grófig remek Verdi bariton szerepek is vannak, nem beszélve a Kékszakállúról. És Wotan se mindig kiöregedett isten, maximum tutyi-mutyi, amikor meghajol Fricka akarata előtt.

8197 takatsa 2025-08-16 23:38:32 [Válasz erre: 8196 -zéta- 2025-08-16 21:10:03]
Nem akarnék vitatkozni, hiszen én csak Kissjudit Erdáját szerettem volna prezentálni, és szegény Volle, csak mint Pilátus a Crédóba, úgy került képbe. Volle előadását nem minősítettem, csak, mivel kérdezték, belinkeltem a vele kapcsolatos wikipedia cikket, illetve az operabase-t, amelyek szerint Volle egy ismert, és sokat foglalkoztatott énekes és számos felvételen hallható-látható. Nyilván nem egy korszakos bariton, voltak-vannak és feltehetően lesznek is nála jobbak. 
Az öregedés egy fiziológiai folyamat, vannak egyéni eltérések, de azt nem lehet vitatni, hogy a hang is öregszik, Gruberovának, vagy Kováts Kolosnak is szebb volt a hangja 40 évesen, mint 70 évesen. Meghallgattam a linket, valóban szép teljesítmény 80 évesen, nagyon leromlott testi állapotban így énekelni, de azért egy Verdi basszus áriát nem lehet összehasonlítani egy teljes Wagner-opera bariton produkciójával. 
Amúgy is nagyon sanyarú sors a baritoné. A tenor és a basszus elcsaklizza a mutatós számokat, és neki csak a maradék marad, a hangja nem elég mély és nem elég magas, nem elég lírai és nem elég öblös-bőgő, ráaadásul övé az összes negatív szerep, ő az áruló, a csaló, a főgonosz, maga az ördög, a púpos bohóc, vagy egy nevetséges tutyi-mutyi felszarvazott, legjobb esetben pedig valami lezüllött, megöregedett isten, aki egy koszlott dárdával botorkál, színről-színre, a végtelenben.

8196 -zéta- 2025-08-16 21:10:03 [Válasz erre: 8192 takatsa 2025-08-16 17:16:39]
"Asztalnál meghalna..."

Kicsit bővebben: jelenleg Volle közép- és felső regisztere oly mértékben világos, hogy igazán komoly Wotanokkal nem említhető egy napon (mint ahogy Terfel sem).
Faragó András utolsó Wotanját 1985-ben énekelte (66 évesen), utána levették a darabot, Faragó még hosszú évekig aktív maradt. Theo Adam, Donald  McIntyre, Robert Holl, James Morris, Jerome Hines, Hans Hotter és sorolhatnám, mind-mind idősebb korukra is megőrizték hangjuk erejét és sötét színét...
A YT-on fent van Hines 80 éves korában rögzített élő Főinkvizítor-duettje itt...
Magáért beszél...
Volle egy végtelenül intelligens énekes, korrekt előadó, de nem igazi Wotan...

S mielőtt megkérdezi valaki, hogy ma miért nincsenek IGAZI Wotanok, a válasz az, hogy vannak:
Csak a MÜPÁ-ban megfordultak között: Johann Reuter (2016/2019/2020/2021/2024), Egils Silins (2014/2015/2022), James Rutherford (2017) mind azt a fajta főistent mutatták be, amit hiányolunk Volléból...

8195 Búbánat 2025-08-16 20:52:16 [Válasz erre: 8193 Edmond Dantes 2025-08-16 19:44:00]
Az én legelső "Volle-élményem" 

Johann Strauss: Simplicius - 3 felvonásos „történelmi” operett (1887)

 Martin Zysset, Michael Volle, Rolf Haunstein, Elizabeth Magnuson, Pjotr Becala, Oliver Widmer, Martina Janková, Liliana Nikiteanu, a Zürichi Opera Ének-és Zenekara, vezényel: Franz Welser-Möst.

Nemcsak videón/DVD-n van meg, hanem az 1999. november 6-i élő rádiós kapcsolás hangfelvétele is rendelkezésemre áll.

A remete (Wendelin von Grübben) szerepében Michael Volle baritonista alakítása kitűnő volt, akit később Bellini operájában Beatrice di Tenda ugyancsak zürichi előadásán Filippo szerepében is élvezhettem felvételről: nagyszerűen helytállt Gruberova oldalán.

Ez az operett egyike annak a három-négy Johann Strauss-műnek, amelyből a Magyar Rádió még részleteket sem vett fel. Tehát korábban nem ismertem ezt a darabot. Azt viszont tudom, hogy 1889-ben Magyarországon is bemutatták, a Népszínházban.

Érdekesség, hogy a szövegkönyvet az az ekkor még fiatal, kezdő Victor Léon írta, aki 1905-ben Lehár Ferenc A víg özvegy című világsikerű operettjének librettóját jegyzi majd...

Léon örömmel vágott a munkába. A libretto irodalmi előzménye: Hans Jacob Christopher von Grimmelshausen Der abenteuerliche Simplicissimus c. regénye, amit a XVII. század egyik legkiemelkedőbb irodalmi alkotásának tartottak. A valós történelmi háttérbe, a harmincéves háború történéseibe helyezett fordulatos cselekmény szinte kínálta magát színpadra.

A mű számos értékes zenei részletet tartalmaz, közülük az I. felvonás fináléjára, Simplicius II. felvonásbeli dalára és Hildegard álomelbeszélésére hívom fel a figyelmet.

A YouTube-on fenn van a felvétel, utána lehet keresni. Érdemesnek tartom ezt a J. Strauss-ritkaságot Volle miatt is meghallgatni. 


8194 takatsa 2025-08-16 20:05:43 [Válasz erre: 8193 Edmond Dantes 2025-08-16 19:44:00]
MET Opera on demand-on elérhető felvételei: 
Audio: Arabella, Hollandi, Árnyéknélküli, Mesterdalnokok, Siegfried, Tosca, 
Video: Falstaff, Mesterdalnokok, Wagnerians in concert
Tovább nem kurkásztam, de azért megjegyezném, hogy kedvenc operádban, a Palestrinában is énekel, a Medici-n megnézheted. :)

8193 Edmond Dantes 2025-08-16 19:44:00 [Válasz erre: 8192 takatsa 2025-08-16 17:16:39]
Ó, én három kedvenc operaházam saját archivumában néztem szét. Volle-élményem, attól tartok, nincs.

8192 takatsa 2025-08-16 17:16:39 [Válasz erre: 8191 Edmond Dantes 2025-08-16 14:51:34]
Ja, az operabase többek között ezt írja róla:
"Michael Volle korunk egyik legkeresettebb énekese. A bariton a világ leghíresebb operaházainak egyik alappillére, köztük a New York-i Metropolitan Opera, a müncheni és bécsi Állami Operaház, a milánói Scala, a londoni Royal Opera House, a párizsi Opéra National, a berlini Deutsche Oper és a berlini Staatsoper."

8191 Edmond Dantes 2025-08-16 14:51:34 [Válasz erre: 8190 takatsa 2025-08-16 10:47:30]
...aki pl., ha jòl làtom, jövőre a Scalàban ènekel komplett Ringet = 3 Wotant. Kicsit szètnèzve, ugyanott nem tùl règen a Salomèban ènekelt, tavaly Barakokat a MET-ben, idèn Mandrykàkat Bècsben, szòval fent van mèg a tèrkèpen. Talàn a Straussokat jobban győzi korban, hangban. De mindez csak "statisztika", infò, nem vèlemèny, làtatlanban ès hallatlanban ìrom.

8190 takatsa 2025-08-16 10:47:30 [Válasz erre: 8189 lujza 2025-08-16 05:55:35]
Michael Volle

8189 lujza 2025-08-16 05:55:35 [Válasz erre: 8180 takatsa 2025-08-15 08:13:40]
Ki ez a Wotan?

8188 takatsa 2025-08-15 20:05:36 [Válasz erre: 8187 parampampoli 2025-08-15 19:12:54]
65 évesen már kopik a hang. Tenornál a magasságok, baritonnál - gondolom - a mélységek. 
Szerintem megilletődött volt Kissjudit, én és láttam azt a Gioconda előadást. Úgy gondolom - lehet, hogy rosszul -, hogy ezzel a hangfajjal nagyon nehéz fiatalon mit kezdeni, húszegynéhány évesen vak öregasszonyt és hasonlókat énekelni. Hiába van meg a hang, ezekre a szerepekre érni kell agyban, érzelmekben, tapasztalatban. Berlinnel nagyon jól járt, értő kezekbe kerülhetett, és ügyesen, kisebb szerepekkel építették fel. 

8187 parampampoli 2025-08-15 19:12:54 [Válasz erre: 8182 -zéta- 2025-08-15 13:55:56]
Ez a Wotan katasztrofális !! Mióta éneklik a szerepet féltenorok? Az intelligenciáját valahol másutt kamatoztassa, hang nélkül kevés. 

8186 parampampoli 2025-08-15 19:04:46 [Válasz erre: 8179 -zéta- 2025-08-15 08:10:52]
Köszönöm, hogy te is megírtad, így én is meg merem, egyedül nem akartam a nagy hozsannában ünneprontó lenni: abban a bizonyos Giocondában Kissjudit Anna az egyégadta világon semmi különlegeset nem mutatott. Schöck Atala idén ezerszer jobb Vak asszony volt. Hogy milyen most élőben, majd meghalljuk, ha hazajön. 

8185 takatsa 2025-08-15 18:23:11 [Válasz erre: 8183 Edmond Dantes 2025-08-15 17:11:33]
Én is szeretem Láng Dorottyát, hála Istennek elég sokat láthatjuk a Müpában. No, de Kissjudit Anna - sportújságyrói hasonlattal élve - egy egészen más kávéház. :)

8184 Héterő 2025-08-15 18:10:16 [Válasz erre: 8161 telramund 2025-07-08 10:55:34]
Csak most olvasom. Nekem - és talán nem egyedül nekem - nagyon hiányzik az "írdogálásod". Haandelé is, de neki van mentsége...

8183 Edmond Dantes 2025-08-15 17:11:33 [Válasz erre: 8181 takatsa 2025-08-15 08:27:08]
És pl. Láng Dorottya? Világszép és világszép hang. Szerintem. MÁO-nál zéró opera- és 1 db. oratórium-fellépés.

8182 -zéta- 2025-08-15 13:55:56 [Válasz erre: 8180 takatsa 2025-08-15 08:13:40]
Köszönjük a megosztást, magáért beszél. 
Mint ahogy annak is pontos tükre, hogy manapság milyen pehelysúlyú (bár intelligens) Wotanokkal kell a legnagyobb operaházaknak is megalkudniuk....

8181 takatsa 2025-08-15 08:27:08 [Válasz erre: 8179 -zéta- 2025-08-15 08:10:52]
Igen, ez a hajó elment, akárcsak a többi. Én egyáltalán nem értek a zenéhez, de aki nem hallotta meg az óriási potenciált KIssjudit Anna hangjában - már jóval hamarabb, nemcsak a Giocondában -, az süket. Amúgy, szerintem még lenne esélye az Operaháznak, pl. ha meghívná Kissjuditot Kundrynak. Az a szerep biztosan ambicionálná. :)

8180 takatsa 2025-08-15 08:13:40 [Válasz erre: 8178 takatsa 2025-08-14 23:21:24]
És ilyen most.

8179 -zéta- 2025-08-15 08:10:52 [Válasz erre: 8178 takatsa 2025-08-14 23:21:24]
Szerintem ez a hajó elment...
Egy operai vezetőnek a meghallgatáson nemcsak azt kell hallania, amit a jelentkező akkor éppen tud, hanem azt is belehallani, hogy hová fog fejlődni a jövőben.  Ez Berlinben sikerült...
Abban az elég szerencsétlenül sikerült Giocondában nem volt kiugró Kissjudit Anna teljesítménye, de a lehetőség hallatszott...

8178 takatsa 2025-08-14 23:21:24 [Válasz erre: 8177 lujza 2025-08-14 00:43:08]
Persze, igazad van, Kissjudit Anna egy egészen ritka  - megkozkáztatom: páratlan - hangmatéria birtokosa. Most még talán megtehetné az Operaház, hogy gyakrabban hívja...
Három éve ilyen Erda volt. Egy ilyen hang határa csak a csillagos ég.

8177 lujza 2025-08-14 00:43:08 [Válasz erre: 8176 takatsa 2025-08-13 08:13:57]
Én csak arra gondoltam, hogy az Opera nem annyira foglalkoztatja őt, mint tehetné. Olykor túl foglalkoztat embereket, másokat meg alig.

8176 takatsa 2025-08-13 08:13:57 [Válasz erre: 8175 lujza 2025-08-12 00:11:48]
Tényleg nem sok, de van két szép opera video-felvétel is, amelyeken Kisjudit Anna szerepel, az interjúban említett Daphne, és az Ellenállás melankóliája (Marc-André Dalbavie).

8175 lujza 2025-08-12 00:11:48 [Válasz erre: 8174 Búbánat 2025-08-11 16:36:06]
Nem sok!

8174 Búbánat 2025-08-11 16:36:06 [Válasz erre: 8171 lujza 2025-08-11 03:57:04]
A Kissjudit Anna-interjú elolvasása után az is érdekelt, hogy itthon, az Operában mit énekelt? Utánanéztem az OperaDigitárból:

3 előadás - A vak asszony a Giocondában (2019, 2020)

Altszóló a IX. szimfóniában (2023)

Mary, Senta dajkája A bolygó hollandiban (2024)

És azt is megtudtam, hogy Kiss András magánénekes  húga.


8173 Hangyászsün 2025-08-11 16:29:27 [Válasz erre: 8169 macskás 2025-07-21 17:44:03]
A drága Mester addigra igencsak belejött a komponálásba. Epedve várom a szóban forgó remekmű előadását a BFZ és Marek Janowski tolmácsolásában.

8172 Hangyászsün 2025-08-11 16:26:09 [Válasz erre: 8170 Sipi2 2025-07-21 20:40:46]
Talán 10+ éve vettem, de akkor Harnoncourt élt még, és 2 CD-ből állt: Az elsőn az elkészült 3 tételt adták elő, a másodikon a karmester magyarázta el, meddig jutott el Kántor Uram a 4. tétel leírásával, ill. kitért a "hálás" rajongók gaztetteire, gondolok a kegyeleti okokból zsebre vágott kéziratlapokra.

8171 lujza 2025-08-11 03:57:04
Nagyon jó a Kissjudit Anna interjú, köszönet érte!

8170 Sipi2 2025-07-21 20:40:46 [Válasz erre: 8168 Hangyászsün 2025-07-21 12:35:23]
Nekem is az van amin az utolsó tétel fennmaradt részleteit is előadják, és Harnoncourt kommentálja. (A nagy Sony-s Harnoncourt dobozban, amit asszem 3 éve vettem). Nagy élmény volt meghallgatni.

8169 macskás 2025-07-21 17:44:03 [Válasz erre: 8166 Hangyászsün 2025-07-21 11:44:38]
Csendben megjegyzem, hogy a szimfóniák - és általában a négy-, háromtételes művek - szonátaformájú tételében MINDIG a kidolgozási szakasz a legmívesebb. Ott mutatja meg a szerző, milyen invenciózus, hogyan dolgozza fel a témákat, és a modulációk sora sem kutya.

8168 Hangyászsün 2025-07-21 12:35:23 [Válasz erre: 8167 Sipi2 2025-07-21 12:25:23]
Jochum Bruckner 4-es berlini felvétele legelső CD-vételem volt idestova 35 éve, a londoni Haydn-ciklussal és Harnoncourt Bruckner 9-esével együtt (a 4. tétel elkészült, félkész, elveszett részeiről szóló előadásával) gyűjteményem dicsőségtablójának ékessége.

8167 Sipi2 2025-07-21 12:25:23
Jó volt a Bruckner 5-ről szóló cikk, szerintem is Jochum az egyik legnagyobb Bruckner karmester. A DG ciklusa nálam a referencia, bár pont az 5. a legrégebbi felvétel benne, emiatt a hangminősége azért nem az igazi. Egyébként az 5.-ből és a 9.-ből Harnoncourt-nak is van fenomenális felvétele, aki Bruckner-kedvelő és még nem ismeri, föltétlenül hallgassa meg. És azok fantasztikusan is szólnak.
Ja és Jochum az egyik legnagyobb Haydn-karmester is volt, a londoni szimfóniákról készített szintén DG ciklusánál összességében még nem hallottam jobbat.

8166 Hangyászsün 2025-07-21 11:44:38
Köszönöm, amiért újabb, roppant hasznos és a Mester iránti szeretettől áradó cikk jelent meg a Bruckner/5-ről! 

8165 Hangyászsün 2025-07-09 11:49:02 [Válasz erre: 8162 -zéta- 2025-07-08 13:36:50]
Szegény TP nem tudott Kertész Istvánhoz hasonló káprázatos karriert befutni. Feltételezem, vidéki színházak operettelőadásai és félprofi zenekarok jutottak neki.

8164 Edmond Dantes 2025-07-08 16:04:25 [Válasz erre: 8161 telramund 2025-07-08 10:55:34]
Privàtban ...

8163 -zéta- 2025-07-08 13:50:47
Kedves Telramund, nagyon jó, hogy írtál, köszönet érte. 
Sok éve megjelent egy CD Laczó Istvánról, aki szintúgy nem volt a rendszer kegyeltje. Az élőben, kezdetleges módon rögzített Trubadúr egyik jelenetében az egyik szólista nem pontosan lépett be, a zenekaron hallatszik egy pillanatnyi megbillenés, de csak egy pillanatnyi. A dirigens tizedmásodperc alatt korrigált, a következő taktusban mindenki együtt volt. Tóth Péter vezényelt...

8162 -zéta- 2025-07-08 13:36:50 [Válasz erre: 8159 Hangyászsün 2025-07-07 21:16:39]
Végigfésültem jónéhány adatbázist, de egyértelmű bizonyítékot nem találtam TP ottani működéséről.
Ha felbukkanna bármi, örömmel fogom kiegészíteni a cikket... 

8161 telramund 2025-07-08 10:55:34
Kedves -zéta!
Köszönöm ezt a nagyszerű írást Tóth Péter működéséről.Régi,régi emlékek tömege zúdult rám. Hiszen működése  kis gyermekkorom,kezdődő opermániám egyik főszereplője volt .Szüleimnek köszönhetően szinte minden operában balettben melyekre elvittek Ő vezényelt.Aztán egyik pillanatról a másikra eltűnt Most  már értem az okát .Képzelheted a hatást,hogy megszegve elhatározásom .Miszerint nem irdogálok a Fórumon.De feljött az az időszak a sok sok csodás előadás amikor egy héten -3-4 előadáson is ott voltam és mident láttam hallottam a jelenlegi évi egy .-két előadással szemben!

8160 Edmond Dantes 2025-07-08 10:46:06 [Válasz erre: 8159 Hangyászsün 2025-07-07 21:16:39]
Wikin van némi plusz róla. Tartalmas írás zétáé, mi már nem hallhattuk őt. Ellenben egy (nem zenész) barátom szülei jól ismerték még itthon, de akkor még nem ismertem a haveromat, csak jóval később.

8159 Hangyászsün 2025-07-07 21:16:39
Tóth Péter disszidálása utáni működéséről semmilyen adat sincs?

8158 lujza 2025-07-03 00:59:02
Zéta írása alapján meglehetősen pechesek voltak, akik a második Tannhauserre váltottak csak jegyet. Az első többünk szerint is remek volt, emlékezetem szerint valamennyi énekes túlszárnyalta a korábbi előadások szereplőit, még az általam kedvelt Lauri Vasar se hiányzott, és Michael Güttlerről is nagyon jó benyomásom alakult ki. Én nem figyeltem rá, hogy ennyire szerencsétlenül választották ki a második előadás időpontját, utólag nem is értem, hogy miért? És sajnos a Bartók rádió is a gyengébbik előadást közvetítette.
Egyébként Elisabet Strid fantasztikus szoprán, Senta alakítása óta nagyon kedvelem őt. Nemrég a ROH Walkür közvetítésében találkoztam vele, ahol Brünnhildét énekelt, szintén csodálatosan. Egészen más, mint honfitársa Irene Theorin, de mégis talán pótolhatja őt a jövőben a Wagner napokon.

8157 Hangyászsün 2025-06-30 09:33:52 [Válasz erre: 8156 -zéta- 2025-06-28 21:54:34]
Kösz a kiigazítást, annyira azért nem érdekel sem a 2 énekes, sem a Gioconda.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.