Bejelentkezés Regisztráció

Házy Erzsébet művészete és pályája


1105 Búbánat 2008-02-23 09:49:15 [Válasz erre: 1103 Haandel 2008-02-22 16:36:42]
Kedves Haandel! Köszönöm hozzászólásodat! A Wikipédiára látod nem is gondoltam. Kitűnő az ötleted! Ha lesz rá időm, akkor foglalkozni fogok ezzel, közben még szeretném itt befejezni az elkezdett munkát is.

1104 Haandel 2008-02-22 16:43:34 [Válasz erre: 1103 Haandel 2008-02-22 16:36:42]
...A Gräfin Mariza c. filmet tavaly kilencszer adta a ZDFtheaterkanal, német díjmentes műholdas TV csatorna, hatszor a Classica, kétszer a lengyel TVP2. Ezt a filmet így nemcsak a német nyelvű területeken láthatták, hanem az egész EU-ban, hiszen a ZDFtheaterkanal szabadon fogható [url]http://www.ses-astra.com/consumer/en/how-to-receive-astra/installation-assistant/index.php;európaszerte[/url] (Astra 19.2E). [url]http://www.theaterkanal.de/fernsehen/monat/200701/graumlfin-marizaoperette-von-emmerich-kaacutelmaacuten/;ZDFtheaterkanal[/url]

1103 Haandel 2008-02-22 16:36:42
Házy Erzsébet – Wikipédia: Még nincs ilyen szócikk Házy Erzsébet CD lemezei világszerte megvásarolhatók. A Gräfin Mariza c. film VHS kazettán is megszerezhető (pl. Amazon.com/ca/de). Ez a film [url] http://www.hmv.co.jp/product/detail/2615572;Japánban DVD-n is megjelent[/url]. Házy Erzsébet CD és DVD lemezei [url]http://library.u-gakugei.ac.jp/mylimedio/search/book.do?bibid=998235;külföldi könyvtárakban[/url] is hozzáférhetőek. A Gräfin Mariza c. filmet tavaly kilencszer adta a [url]http://www.theaterkanal.de/fernsehen/monat/200701/graumlfin-marizaoperette-von-emmerich-kaacutelmaacuten/;ZDFtheaterkanal[/url] német díjmentes műholdas TV csatorna, hatszor a Classica.de, kétszer a lengyel TVP2. Ezt a filmet így nemcsak a német nyelvű területeken láthatták, hanem az egész EU-ban, hiszen a ZDFtheaterkanal szabadon fogható [url]http://www.ses-astra.com/consumer/en/how-to-receive-astra/installation-assistant/index.php;európaszerte[/url] (Astra 19.2E). Házy Erzsébet lemezeit halgatva vagy filmjeit nézve, többen rájönnek arra, vagy csak sejteni kezdik, hogy itt egy csodálatos hangról, kitűnő színésznőről és sokszínű, kisugárzó egyéniségről van szó. Sokan igyekezni fognak majd más lemezeket is megszerezni és többet megnutdni Házy Erzsébet művészetéről, pályájáról és életéről. De sajnos a Wikipédiákon (hu/de/en/…) ma nem fognak Házy Erzsébet szócikket találni. Pedig elég lenne egy rövid életrajz, komplett diszkográfia és filmográfia, felsorolni legismertebb alakításait. Persze, meg kéne írni azt is, hogy mi a csoda titka, például úgy, ahogy ezt Búbánat megfogalmazta a 432 sorszám alatt. Kedves Búbánat, Te már nagyon sokat tettél Házy Erzsébet ügyében, de jó lenne ha írnál egy szócikket a Wikipédiára is, hiszen Te vagy erre a feladatra a leghivatotabb. Egy kitűnő magyar szócikk lenne a legjobb alapja annak, hogy Házy Erzsébet lelkes tisztelői ezt lefordítsák és elhelyezzék idegennyelvű Wikipédiákon is. Nagyon fontos lenne hogy minél hamarébb legyen Házy Erzsébet szócikk legalább a német és angol nyelvű Wikipédiákon. Lehet, hogy a momus olvasói között is majd akkadnak lelkes fordítók. [url] http://hu.wikipedia.org/w/index.php?title=H%C3%A1zy_Erzs%C3%A9bet&action=edit; Házy Erzsébet szócikk[/url] [url]http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Erzs%C3%A9bet_H%C3%A1zy&action=edit ;Bearbeiten von Erzsébet Házy[/url]

1102 Búbánat 2008-02-20 12:52:40
Házy Erzsébet összes operaházi szerepe 1-57. 50. Giacomo Puccini: Pillangókisasszony – Cso-cso-szán – 1971. május 23. Magyar Állami Operaház Erkel Színháza Fordította: Várady Sándor Díszlet: Csikós Attila Jelmez: Márk Tivadar Rendező: Szinberger Sándor Karmester: Erdélyi Miklós Szereposztás: CSO-CSO-SZÁN: HÁZY ERZSÉBET Szuzuki: Barlay Zsuzsa Kate: Forgács Júlia Pinkerton: Korondy György Yamadori: Ötvös Csaba Sharpless: Radnay György Goro: Szegleth Ferenc Bonzo: Széki Sándor Császári biztos: Németh József 1971. június 11.: Erdélyi Miklós – Házy Erzsébet, Barlay Zsuzsa, Forgács Júlia, Karizs Béla, Ötvös Csaba, Radnay György, Szegleth Ferenc, Széki Sándor, Németh József 1971. október 3.: Medveczky Ádám – Házy Erzsébet, Zsigmond Gabriella, Csengery Adrienn, Karizs Béla, Kunsági Kálmán, Berczelly István, Róka István, Veress Gyula, Németh József 1972. január 13.: Erdélyi Miklós – Házy Erzsébet, Szabó Anita, Forgács Júlia, Karizs Béla, Róka István, Radnay György, Kunsági Kálmán, Széki Sándor, Németh József 1972. december 25.: Erdélyi Miklós – Házy Erzsébet, Barlay Zsuzsa, Csengery Adrienn, Karizs Béla, Ötvös Csaba, Radnay György, Kunsági Kálmán, Jánosi Péter, Kövesdy Károly 1973. január 26. és február 10. között kolléganője megbetegedése miatt beugrott egy Pillangókisasszony előadásba. 1973. november 30.: Erdélyi Miklós – Házy Erzsébet, Szabó Anita, Számadó Gabriella, Karizs Béla, Ötvös Csaba, Berczelly István, Szegleth Ferenc, Jánosi Péter, Kövesdy Károly 1974. január 5.: Dőry Dénes - Házy Erzsébet, Zsigmond Gabriella, Számadó Gabriella, Rozsos István, Ötvös Csaba, Radnay György, Szegleth Ferenc, Jánosi Péter, Kövesdy Károly 1974. március 20.: Medveczky Ádám – Házy Erzsébet, Barlay Zsuzsa, Forgács Júlia, Rozsos István, Róka István, Berczelly István, Kunsági Kálmán, Jánosi Péter, Kövesdy Károly 1974. április 14.: Erdélyi Miklós – Házy Erzsébet, Szabó Anita, Számadó Gabriella, Korondy György, Ötvös Csaba, Radnay György, Kunsági Kálmán, Jánosi Péter, Kövesdy Károly 1974. október 30.: Erdélyi Miklós – Házy Erzsébet, Zsigmond Gabriella, Forgács Júlia, Karizs Béla, Ötvös Csaba, Radnay György, Szegleth Ferenc, Veress Gyula, Kövesdy Károly 1975. május 25.: Erdélyi Miklós – Házy Erzsébet, Szabó Anita, Forgács Júlia, Karizs Béla, Ötvös Csaba, Berczelly István, Kunsági Kálmán, Széki Sándor, Kövesdy Károly 1975. október 25.: Erdélyi Miklós – Házy Erzsébet, Barlay Zsuzsa, Számadó Gabriella, Karizs Béla, Róka István, Sebestyén Sándor, Kunsági Kálmán, Jánosi Péter, Kövesdy Károly 1976. január 11.: Medveczky Ádám – Házy Erzsébet, Szabó Anita, Számadó Gabriella, Karizs Béla, Róka István, Berczelly István, Kunsági Kálmán, Jánosi Péter, Kövesdy Károly 1976. február 4.: Medveczky Ádám – Házy Erzsébet, Barlay Zsuzsa, Forgács Júlia, Karizs Béla, Róka István, Berczelly István, Kunsági Kálmán, Jánosi Péter, Kövesdy Károly 1976. október 14.: Dőry Dénes - Házy Erzsébet, Barlay Zsuzsa, Forgács Júlia, Karizs Béla, Korcsmáros Péter, Radnay György, Kunsági Kálmán, Veress Gyula, Kövesdy Károly 1977. április 11.: Erdélyi Miklós – Házy Erzsébet, Barlay Zsuzsa, Forgács Júlia, Karizs Béla, Korcsmáros Péter, Kovács Pál, Kunsági Kálmán, Jánosi Péter, Kövesdy Károly 1978. április 14.: Dőry Dénes - Házy Erzsébet, Barlay Zsuzsa, Forgács Júlia, Karizs Béla, Kovács Pál, Széki Sándor, Kunsági Kálmán, Tóth László, Kövesdy Károly 1979. március 9.: Oberfrank Géza – Házy Erzsébet, Seregélly Katalin, Forgács Júlia, Róka István, Kovács Pál, Széki Sándor, Gurszky János, Tóth László, Kertész Tamás 1979. május 11.: Medveczky Ádám – Házy Erzsébet, Barlay Zsuzsa, Maria Teresa Uribe, Róka István, Kovács Pál, Széki Sándor, Gurszky János, Tóth László, Kertész Tamás 1980. január 15.: Erdélyi Miklós – Házy Erzsébet, Barlay Zsuzsa, Számadó Gabriella, Róka István, Kovács Pál, Széki Sándor, Gurszky János, Jánosi Péter, Kertész Tamás 1980. február 19.: Kerekes János - Házy Erzsébet, Barlay Zsuzsa, Maria Teresa Uribe, Hegedűs József, Korcsmáros Péter, Németh Gábor, Gurszky János, Tóth László, Kertész Tamás 1980. május 25.: Kerekes János - Házy Erzsébet, Barlay Zsuzsa, Számadó Gabriella, Hegedűs József, Kovács Pál, Berczelly István, Gurszky János, Jánosi Péter, Kuncz László

1101 Búbánat 2008-02-18 14:10:09 [Válasz erre: 1100 Búbánat 2008-02-18 14:07:24]
1974. június 22.: Sudlik Mária,....

1100 Búbánat 2008-02-18 14:07:24
Házy Erzsébet összes operaházi szerepe 1-57 49. Richard Strauss: A Rózsalovag – Octavian - 1971. február 26. Magyar Állami Operaház Fordította: Várady Sándor Díszlet és jelmez: Makai Péter Rendező: Mikó András Karmester: Ferencsik János Szereposztás: Herceg Werdenberg tábornagyné: Déry Gabriella Lerchenaui Ochs báró: Begányi Ferenc OCTAVIAN: HÁZY ERZSÉBET Faninal: Radnay György Sophie, a leánya: Andor Éva Marianne: Vámos Ágnes Valzacchi: Palcsó Sándor Annina: Szirmay Márta Rendőrbiztos: Mészáros Sándor A tábornagyné udvarmestere: Szegleth Ferenc Faninal udvarmestere: Kishegyi Árpád Jegyző: Nádas Tibor Vendéglős: Szellő Lajos Énekes: Réti József Három nemesi árva: Csengery Adrienne, Mohácsy Mária, Kenderessy Éva Divatárusnő: Békás Janka Leopold: Grundtner Gábor Állatkereskedő: Kamarás Valér 1971. március 27.: Ferencsik János - Déry Gabriella, Várhelyi Endre, Házy Erzsébet, Sebestyén Sándor, Kalmár Magda, Pavlánszky Edina, Rozsos István, Ercse Margit, Mészáros Sándor, Szegleth Ferenc, Berkes János fh., Nádas Tibor, Szellő Lajos, Róka István, Csengery Adrienne, Mohácsy Mária, Kenderessy Éva, Békás Janka, Grundtner Gábor, Stefányi Zoltán 1972. március 9.: Erdélyi Miklós – Sudlik Mária, Várhelyi Endre, Házy Erzsébet, Sebestyén Sándor, Andor Éva, Vámos Ágnes, Palcsó Sándor, Szirmay Márta, Mészáros Sándor, Lux Géza, Berkes János, Nádas Tibor, Szellő Lajos, Róka István, Forgács Júlia, Kenderessy Éva, Mohácsy Mária, Pulveri Magda, Grundtner Gábor, Stefányi Zoltán 1972. április 23.: Lukács Ervin - Déry Gabriella, Begányi Ferenc, Házy Erzsébet, Sebestyén Sándor, Andor Éva, Pavlánszky Edina, Rozsos István, Szirmay Márta, Jánosi Péter, Lux Géza, Berkes János, Katona Lajos, Szellő Lajos, Róka István,… 1974. június 22.: Lukács Ervin - Mária, Várhelyi Endre, Házy Erzsébet, Sebestyén Sándor, Andor Éva, Vámos Ágnes, Rozsos István, Szirmay Márta, Mészáros Sándor, Szegleth Ferenc, Kishegyi Árpád, Katona Lajos, Szellő Lajos, Róka István,… 1975. július 1.: Erdélyi Miklós – Sudlik Mária, Várhelyi Endre, Házy Erzsébet, Radnay György, Kalmár Magda, Vámos Ágnes, Palcsó Sándor, Szirmay Márta, Mészáros Sándor, Szegleth Ferenc, Berkes János fh., Nádas Tibor, Szellő Lajos, Kelen Péter, Forgács Júlia, Sződy Mária, Markó Éva, Pulveri Magda, Grundtner Gábor, Stefányi Zoltán

1099 Búbánat 2008-02-14 11:38:27
Hét év után, 1971. februárjában újra színpadra került Richard Strauss Rózsalovagja. Ebből az alkalomból az opera címszereplőjével, Házy Erzsébettel (és Déry Gabriellával, Begányi Ferenccel, Makai Péter díszlet-jelmeztervezővel és a felújítás rendezőjével, Mikó Andrással) előzetesen – még a próbaidőszak alatt – interjút készített Gách Marianne a Film Színház Muzsika olvasói számára. „A délelőtti próba előtt, abban a pillanatban találkoztam Házy Erzsébettel, amikor először öltötte magára Octavian hófehér csillogó fiúruháját. A jelmezzel és parókával egész lénye átalakult: karcsú, sugárzó, elragadó Rózsalovaggá. Mintha Cherubin testvére elevenedne meg. - Amióta énekesnői eszemet tudom, minden hazai Rózsalovag előadást megnéztem. Tóth Aladár váltig hangoztatta, hogy született Octavian vagyok, de Székely Mihály inkább Sophie-t szánta nekem. Aztán, sajnos, már egyikre sem került sor. Rajongok a Rózsalovagért, a mai magyar szerzők bonyolult operaszerepei után, csaknem játszva tanultam meg a szerepet. Élvezem Hofmannstahl zseniális szövegét is, amely eltér a szokványos librettótól és önálló színpadi műnek is beillik. Házy elmúlt hete így alakult: vasárnap Porgy és Bess, hétfőn és kedden Rózsalovag zenekari próba, csütörtök Vérnász, péntek Az ember tragédiája, szombat három különböző koncert, vasárnap ismét Porgy és Bess. Hogyan is bírja? Egyik hatalmas feladat a másik után… Lélegzetnyi pihenő nélkül. S nem látom most sem fáradtnak vagy idegesnek. Csak csupa várakozás önmagával szemben is. A Rózsalovagot Szőnyi Olgával énekli felváltva…” A fotón Házy Erzsébet a kosztümös próbán. /Film Színház Muzsika, 1971. február 13., 7. szám/

1098 Búbánat 2008-02-13 11:07:21
Házy Erzsébet 1970. év szilveszterének estéjén, az Operában, Rossini Sevillai borbélyának nevezetes „éneklecke” jelenetében lépett fel! E jelenet – a partnerek tekintetében - további érdekességgel szolgált: a nagyszerű Ágai Karola alakította Rosina mellett szerepet kapott férje, Szendrey Karper László, aki gitáron kísérte a fellépő művészeket, akikhez társult Darvas Iván is! A Film Színház Muzsika 1971. január 9.-i, 2. számában található fényképen ők négyen láthatóak, ebben a szokatlan felállásban, Rossini operájának szilveszteri előadásában, az Operaház színpadán.

1097 Búbánat 2008-02-12 14:51:05 [Válasz erre: 1096 Búbánat 2008-02-12 14:48:14]
Helyesbítek: VI. szín: Róma Péter apostol: Szalma Ferenc

1096 Búbánat 2008-02-12 14:48:14
Házy Erzsébet összes operaházi szerepe 1-57. 48. Ránki György: Az ember tragédiája – Éva – 1970. december 4. – Bemutató előadás Magyar Állami Operaház Misztérium opera 2 részben Madách Imre drámai költeményéből a szöveget összeállította Ránki György Díszlet: Forray Gábor Jelmez: Vágó Nelly Koreográfia: Barkóczy Sándor Karigazgató: Oberfrank Géza és Németh Amadé Rendező: Vámos László Karmester: Erdélyi Miklós Szereposztás: Központi szereplők (színenként nem ismétlem meg) Ádám: Bende Zsolt ÉVA: HÁZY ERZSÉBET Lucifer: Udvardy Tibor I. szín: A mennyekben Az Úr hangja: Ütő Endre Gábor főangyal: Bódy József Mihály főangyal: Antalffy Albert Ráfael főangyal: Szigeti László II. szín: A Paradicsomban Az Úr hangja: Ütő Endre III. szín: A Paradicsomon kívül IV. szín: Egyiptom Rabszolga: *Nagy Sándor * Sólyom Nagy Sándor ekkor még nem használta a művész előnevét. V. szín: Athén 1. Demagóg: Szalma Ferenc 2. Demagóg: *Nagy Sándor Polgár: Nagypál László VI. szín: Róma Catullus: Szigeti László Hippia: Szirmay Márta Cluvia: Szőnyi Olga Péter apostol: Szigeti László VII. szín: Bizánc Pátriárka: *Nagy Sándor Agg eretnek: Szalma Ferenc Barát. Antalffy Albert Heléna: Szirmay Márta Csontváz: Külkey László VIII. szín: Prága 1. Udvaronc: Ötvös Csaba 2. Udvaronc: Külkey László Rudolf császár: Nagypál László IX. szín: Párizs A tiszt: Antalffy Albert Márki: Szigeti László Sansculotte: Lux Géza Saint -Just: Ötvös Csaba Robespierre: Külkey László X. szín: Prága 1. Udvaronc: Ötvös Csaba Tanítvány: Szigeti László XI. szín: London Bábjátékos: Antalffy Albert Virágáruslány: Forgács Júlia 1. Munkás: Marandini Egon 2. Munkás: Bódy Tivadar Koldus: Katona Lajos Kocsmáros: Kiss J. László Éva anyja: Szőnyi Olga Cigányasszony: Barlay Zsuzsa 1. Gyáros: Szalma Ferenc 2. Gyáros: Bódy József Nyegle: *Nagy Sándor Zenész: Nádas Tibor Kéjhölgy: Szirmay Márta Lovel: Nagypál László XII. szín: Falanszter A tudós: Katona Lajos Luther: Bódy József Plátó: Antallfy Albert Michelangelo: Külkey László 1. géphang: Nádas Tibor 2. géphang: Barlay Zsuzsa 3. géphang: Nagypál László XIII. szín: Az Úr XIV. szín: A jégvidék Eszkimó: Külkey László XV. szín: A Paradicsomon kívül Az Úr hangja: Ütő Endre 1971. január 2.: Oberfrank Géza – Miller Lajos, Házy Erzsébet, Palcsó Sándor, Ütő Endre,… 1971. június 9.: Oberfrank Géza – Bende Zsolt, Házy Erzsébet, Udvardy Tibor, Kováts Kolos,… 1972. április 1.: Oberfrank Géza – Miller Lajos, Házy Erzsébet, Udvardy Tibor, Ütő Endre,…

1095 Búbánat 2008-02-11 20:07:21 [Válasz erre: 777 Búbánat 2007-09-14 13:34:13]
Amíg el nem felejtem, ehhez a korábbi bejegyzéshez illesztem kiegészítésül a következőket: Megtaláltam a kritikát az Erkel Színházban, 1960. év január 4.-én megtartott Mozart-hangversenyről, melynek második részében a Rekviem hangzott el Házy Erzsébet szoprán szólójával! Film Színház Muzsika, 1960. január 8. (2. szám). A recenzió szerzője: Fábián Imre A zenekritikának csak azt a részét idézem, mely a Rekviemmel foglalkozik. (Akit érdekel, annak kedvéért szívesen bemásolom a koncert első részében játszott g-moll szimfóniáról írt kritikusi véleményt is.) „… A befejezetlenül maradt, utolsó alkotás, a Rekviem az Állami Hangversenyzenekar és a Budapesti Kórus előadásában csendült fel, Házy Erzsébet, Komlóssy Erzsébet, Bartha Alfonz és Antalffy Albert szólista közreműködésével. Élménytadóan megragadó részletei, a Kyrie technikailag is hibátlan fugája, a Lacrimosa ihletett szépségű tolmácsolása mellett akadtak kisebb-nagyobb egyenetlenségei, pontatlanságai is, a Tuba mirum harsonaszavában és a Confutatis tempó-zavaraiban. A szólisták között Házy Erzsébet és Komlóssy Erzsébet szép hangjával, Bartha muzikalitásával, Antalffy stílusérzékével tűnt ki.” A teljes koncertről írt összefoglalójában Fábián kitér Ferencsik művészetére is: „Ferencsik János karmester-művészete az érzések és szenvedélyek klasszikus egyensúlyát, a formák egységbe fogó erejét, világos arányait hangsúlyozta ezen az estén, az Állami Hangversenyzenekar együttesének élén. Előadását a formálásnak ez az áttetsző, kristályos tisztasága jellemezte.”

1094 Búbánat 2008-02-08 14:45:48 [Válasz erre: 1080 Búbánat 2008-01-21 09:49:46]
Házy Erzsébet 1970 nyarán ismét Bécsben vendégszerepelt, 1968 és 1969 után sorban harmadszor alakította Glavari Hannát a Theater an der Wien színpadán. „A Víg özvegy” címszereplőjeként – megint Johannes Heesters partnereként – továbbra is igen sikeresnek bizonyult vendégfellépte a publikum körében: az előadás-sorozat igen nagy sikert aratott. A Film Színház Muzsika 1970. augusztus 22.-i 34. számában arról is olvashatunk, hogy a Theater an der Wienben évek óta műsoron szerepel Lehár dalműve, immár a 600. előadását érte el; ebből Házy Erzsébet csaknem hetvenszer énekelte Glavari Hannát. Azt is megtudhatta a korabeli olvasó, hogy Házy Erzsébet a Bécs melletti Grinzingben lakik, és a fellépések közötti szünetben itthoni új szerepeire készül. Októberben Ránki György Az ember tragédiája című operájának premierjén Éva szerepét énekli, utána pedig Richard Strauss Rózsalovagjának Octavianja lesz. Fotók: Házy Erzsébet a Theater an der Wienben a Víg özvegy címszerepében, és séta közben a bécsi utcán.

1093 Búbánat 2008-02-07 12:53:13 [Válasz erre: 1092 Búbánat 2008-02-07 12:48:29]
„A kocka el van vetve” - fénykép a produkcióról a Film Színház Muzsika 1970. június 11., 28. számában található.

1092 Búbánat 2008-02-07 12:48:29
Házy Erzsébetnek az 1970-es év első fele – művészi szempontból legalábbis - igazán mozgalmasan alakult. Folytatva az 1970. év kronológiáját, Házy Erzsébet a Porgy és Bess premierje meg az ugyancsak az Erkel Színházban – márciusban - megtartott szovjet operett-esten való fellépését (amit a televízió április elején közvetített) követően több Tv-műsorban is szerepelt. Előbb elkészítette az „Antonius és Gugyerák” c. Bárdy György-műsorban a saját jeleneteit, ez a film-epizód ugyancsak áprilisban ( került a képernyőre (erről itt már többször szóltam, illetve ismertettem a stáblistát: lásd 376., 844., 845., 902. sorszámoknál). 1970 tavaszán-nyarán ment a televízióban „A kocka el van vetve” c. zenés társasjáték-sorozat, melyben három egyetem csapata vett részt; a stúdióban Házy Erzsébet énekelt a műsor júniusi adásában (erről a szereplésről szintén egy fénykép van a Film Színház Muzsika . Májusban az Operaház opera- és balett-társulata Bolognában vendégszerepelt, erről az eseményről a televízió híradója külön riportban számolt be; a Film Színház Muzsika több alkalommal képes beszámolóban tudósított a bolognai fellépésekről (Vérnász, A csodálatos mandarin, a Giselle és a Chopiana), és a Velencét is érintő „turista”- programokról…. Házy Erzsébetet több fotón látni: pl., Bolognában, egy hatalmas szökőkút előtt: Pethő László, Karda Mária, Kollár Eszter, Házy Erzsébet, Moldován Stefánia, Nagy Zoltán – egymás mellett állnak, a hűvös, szeles időjárás miatt jól felöltözve, fázósan… (ez a fénykép az 1970. december 26.-i, az 1970. évre visszatekintő 52. számban található meg), egy másik képen az Operaház színpadán a függöny előtt a Vérnász főszereplői megköszönik a bolognai közönség tapsát (Szigeti László, Pavlánszky Edina, Moldován Stefánia, Szabó Anita, Kórodi András, Házy Erzsébet és Faragó András), egy további fényképen egy bolognai kirándulás közben kapta lencsevégre a társaságot a fotós: Dózsa Imre, Szumrák Vera, Lukács Miklós, Házy Erzsébet, Róna Viktor, Moldován Stefánia és Lukács Miklósné látszik a felvételen (Film Színház Muzsika, 1970. május 16. , 20. szám). Kitüntetéseket kapott: Előbb április 4.-én Kálmán György és Szinetár Miklós mellett Házy Erzsébet is átvehette a Kossuth-díjat! Erről a parlamenti ünnepségről korábban belinkeltem egy pár másodperces korabeli híradórészletet – „mozgóképet” (lásd: 996. sorszám); a Film Színház Muzsika április 4.-i számának címlapjára Házy Erzsébet egész oldalas közeli mellképét tette be Fejes László fotóművész. A Film Színház Muzsika képes beszámolóban tudósított az operaház művészeinek ünnepi összejöveteléről: az évad befejezése után Lukács Miklós, az Operaház igazgatója átadta a nívódíjakat a Rodelinda, a Porgy és Bess, a Laurencia és a Lammermoori Lucia című operákban illetve balettekben nyújtott kimagasló teljesítményekért az Operaház számos művészének, köztük HÁzy Erzsébetnek. A képes hetilap 1970. június 11.-i, 28. lapszámában található fotón, pezsgőspohárral a kezükben, egymás vállát átkarolva, négy vidám hölgy mosolyog a kamerába: Marton Éva, Házy Erzsébet, Dobránszky Zsuzsa és Laczó Ildikó.

1091 Búbánat 2008-02-06 11:29:46
„Szállj, szállj, Napkeletről hozzánk” A Magyar Televízióban 1970. április 3.-án 21:30 és 23.50 óra között került adásba szovjet operettek részleteiből összeállított operett-gála, mely az Erkel Színházban, márciusban megtartott hangverseny felvétele volt. A korabeli műsorújság előzetesében áll: „a műsorban az elmúlt 25 évben, hazánkban bemutatott szovjet operettek legnépszerűbb dalai hangzanak el.” A szovjet-esten közreműködött: Házy Erzsébet, Simándy József, Palcsó Sándor, Bende Zsolt, Koltay Valéria, Kishegyi Árpád, Gaál Éva, Németh Sándor, Radnay György, Geszler György, Sárosi Katalin, Dene József, Vámos Ágnes, Csányi János, Németh Marika, Korda György, Zentay Anna, Rátonyi Róbert, Petress Zsuzsa, Lehoczky Zsuzsa, Várhelyi Endre, valamint a Magyar Állami Operaház Zenekara, a Fővárosi Operettszínház Énekkara, a Honvéd Művészegyüttes tánckara. Vezényelt: Bródy Tamás. Rendezte: Békés András. Konferanszié: Kudlik Júlia. A hangversenyen részletek hangzottak el a következő darabokból: Dunajevszkij: Szabad szél; Vidám vásár, Scserbacsov: Dohányon vett kapitány, Miljutyin: Nyugtalan boldogság c. operettjeiből, illetve A cirkusz csillagai és a Szibériai rapszódia c. zenés filmek dalaiból. Házy Erzsébet egyebek között a Szibériai rapszódia fináléjában lépett fel. A koncertről három fényképet tett közzé a Film Színház Muzsika 1970. március 7-i (10.) száma, Házyt éppen a Szibériai rapszódiában láthatjuk – jelmezben.

1090 Búbánat 2008-02-04 07:20:31
Házy Erzsébet összes operaházi szerepe 1-57. 47. George Gershwin: Porgy és Bess – Bess – 1970. február 6. - bemutató Magyar Állami Operaház Erkel Színháza Szövegkönyvét Du Bose és Dorothy Heyward „Porgy”c. színműve alapján Du Bose Heyward és Ira Gershwin írta, Blum Tamás fordította. Díszlet és jelmez: Makai Péter Rendező: Mikó András Karmester: Pál Tamás Szereposztás: Porgy: Radnay György BESS: HÁZY ERZSÉBET Crown: Csányi János Serena: Szirmay Márta Clara: Dobránszky Zsuzsa Maria: Svéd Nóra Jake: *Nagy Sándor Sporting Life: Palcsó Sándor Mingó: Erdei Gyula Robbins: Göndöcs József Peter: Kishegyi Árpád Frazier: Reményi Sándor Annie: Szabó Márta Lily: Kompolthy Györgyi Gyümölcsárus: Divéky Zsuzsa Jim: Máhr Ottó Temetkezési vállalkozó: Domahidy László Nelson: Szalma István Halárus: Bánhegyi Péter Detektív: Nagypál László Rendőr: Lux Tibor Halottkém:Szitay László Jasbo Brown, zongorista: Medveczky Ádám * Nagy Sándor ekkor még nem vette fel a „Sólyom” művész-előnevet. 1970. február 22.: Serena: Sudlik Mária. A karmester és a többi szereplő ugyanaz 1970. március 4.: Bolberitz Tamás – Begányi Ferenc, Házy Erzsébet, Varga András, Sudlik Mária, Laczó Ildikó, Svéd Nóra, Miller Lajos, Rozsos István, Lázi Tibor, Kunsági Kálmán,Külkey László, Bordás György, Princz Emmy, Borhegyi Irma, , Várnai Edith, C. Tóth Pál, Domahidy László, Cseh László, Erdei Gyula, Pálfy Endre, Dobos László, Márkus Lajos, Medveczky Ádám 1970. október 14.: Maria: Eszenyi Irma. A karmester és a többi szereplő megegyezik a március 4.-i előadáséval. 1971. január 14.: Pál Tamás – Begányi Ferenc, Házy Erzsébet, Csányi János, Sudlik Mária, Laczó Ildikó, Svéd Nóra, Miller Lajos, Palcsó Sándor,… 1971. január 24.: Pál Tamás – Begányi Ferenc, Házy Erzsébet, Csányi János, Szirmay Márta, Laczó Ildikó, Eszenyi Irma, *Nagy Sándor, Rozsos István 1971. június 31.: Bolberitz Tamás – Radnay György, Házy Erzsébet, Csányi János,… 1973. február 25.: Bolberitz Tamás – Radnay György, Házy Erzsébet, Csányi János, Szirmay Márta, Dobránszky Zsuzsa, Svéd Nóra, Miller Lajos, Rozsos István, Erdei Gyula, Kunsági Kálmán, Kishegyi Árpád, Reményi Sándor,Szabó Márta, Borhegyi Emmy, Várnai Edith, Máhr Ottó, Veress Gyula, Szalma István, Orbán András, Nagypál László, Lux Tibor, Szitay László, Medveczky Ádám 1973. június 29.: Bolberitz Tamás – Radnay György, Házy Erzsébet,Varga András, Sudlik Mária, Sass Szilvia, Svéd Nóra, Miller Lajos, Rozsos István,… 1974. február 8.: Bolberitz Tamás – Begányi Ferenc, Házy Erzsébet, Csányi János, Rohonyi Anikó, Szirmay Márta, Svéd Nóra, Sólyom Nagy Sándor, Palcsó Sándor,… 1974. június 19.: Bolberitz Tamás – Begányi Ferenc, Házy Erzsébet, Csányi János, Szirmay Márta,Dobránszky Zsuzsa, Svéd Nóra, Miller Lajos, Rozsos István,Erdei Gyula, Kunsági Kálmán, Külkey László,M. Nagy Miklós, Szabó Márta, Borhegyi Irma, Várnai Edith, Máhr Ottó, Veress Gyula, Cseh László, Bánhegyi Péter, Ötvös Csaba, Lux Tibor, Szitay László, Medveczky Ádám 1974. november 24.: U. az mint június 14.; Miller Lajos helyett Sólyom Nagy Sándor lépett fel 1975. május 28.: Bolberitz Tamás – Begányi Ferenc, Házy Erzsébet, Varga András, Szirmay Márta, Sass Szilvia, Svéd Nóra, Sólyom Nagy Sándor, Rozsos István, Erdei Gyula, Kunsági Kálmán, Kishegyi Árpád, M. Nagy Miklós, Szabó Márta, Borhegyi Irma, Divéky Zsuzsa, Máhr Ottó, Domahidy László, Cseh László, Bánhegyi Péter, Ötvös Csaba, Lux Tibor, Szitay László, Módos Tamás 1975. november 6.: Bolberitz Tamás – Begányi Ferenc, Házy Erzsébet, Csányi János, Sudlik Mária, Rohonyi Anikó, Svéd Nóra, Miller Lajos, Rozsos István, Erdei Gyula, Kunsági Kálmán, Külkey László, M. Nagy Miklós, Szabó Márta, Borhegyi Irma, Várnai Edith, Máhr Ottó, Veress Gyula, Cseh László, Bánhegyi Péter, Ötvös Csaba, Lux Tibor, Szitay László, Módos Tamás 1976. január 14.: Bolberitz Tamás – Begányi Ferenc, Házy Erzsébet, Csányi János, Sudlik Mária, Dobránszky Zsuzsa, Svéd Nóra, Sólyom Nagy Sándor, Bánhegyi Peter, Erdei Gyula, Kunsági Kálmán, Külkey László, M. Nagy Miklós, Princz Emmy, Kompolthy Györgyi, Divéky Zsuzsa, Kövesdy Károly, Domahidy László, Szalma István, Rozsos István, Kárpáti Ernő, Lux Tibor, Márkus Lajos, Módos Tamás 1976. október 24.: Bolberitz Tamás – Begányi Ferenc, Házy Erzsébet, Csányi János, Szirmay Márta, Rohonyi Anikó, Svéd Nóra, Sólyom Nagy Sándor, Palcsó Sándor, Erdei Gyula, Kunsági Kálmán, Kishegyi Árpád, M. Nagy Miklós, Szabó Márta, Borhegyi Irma, Várnai Edith, Máhr Ottó, Veress Gyula, Cseh László, Bánhegyi Péter, Kárpáti Ernő, Lux Tibor, Szitay László, Várady Katalin 1977. november 25.: Bolberitz Tamás – Begányi Ferenc, Házy Erzsébet, Csányi János, Sudlik Mária, Sass Szilvia, Svéd Nóra, Póka Balázs, Rozsos István,… 1978.február 15.: Bolberitz Tamás – Begányi Ferenc, Házy Erzsébet, Csányi János, Sudlik Mária, Dobránszky Zsuzsa, Svéd Nóra, Póka Balázs, Rozsos István, Erdei Gyula, Kunsági Kálmán, Kishegyi Árpád, Mersei Miklós, Kavin Vera, Borhegyi Irma, Várnai Edith, Máhr Ottó, Veress Gyula, Cseh László, Bánhegyi Péter, Pálfy Endre, Lux Tibor, Szitay László, Dénes István 1978. december 17.: Bolberitz Tamás – Begányi Ferenc, Házy Erzsébet, Csányi János, Sudlik Mária, Rohonyi Anikó, Svéd Nóra, Póka Balázs, Palcsó Sándor, Erdei Gyula, Kunsági Kálmán, Külkey László, Mersei Miklós, Kavin Vera, Borhegyi Irma, Várnai Edith, Máhr Ottó, Veress Gyula, Cseh László, Bánhegyi Péter, Pálfy Endre, Lux Tibor, Szitay László, Várady Katalin 1979. február 15.: Bolberitz Tamás – Begányi Ferenc, Házy Erzsébet, Csányi János, Sudlik Mária, Dobránszky Zsuzsa, Svéd Nóra, Póka Balázs, Rozsos István, Erdei Gyula, Kunsági Kálmán, Külkey László, Mersei Miklós, Kavin Vera, Borhegyi Irma, Várnai Edith, Máhr Ottó, Domahidy László, Cseh László, Bánhegyi Péter, Pálfy Endre, Lux Tibor, Szitay László, Várady Katalin 1979. december 1.: Pál Tamás – Begányi Ferenc, Házy Erzsébet, Csányi János, Sudlik Mária, Dobránszky Zsuzsa, Jász Klári, Póka Balázs, Rozsos István, Erdei Gyula, Kunsági Kálmán, Bartha Alfonz, Mersei Miklós, Bodolla Margit, Borhegyi Irma, Várnai Edith, C. Tóth Pál, Hantos Balázs, Papp István, Bánhegyi Péter, Szüle Tamás, Lux Tibor, Szitay László, Salgó Tamás 1980. május 16.: Pál Tamás – Begányi Ferenc, Házy Erzsébet, Csányi János, Sudlik Mária, Dobránszky Zsuzsa, Jász Klári, Póka Balázs, Rozsos István, Erdei Gyula, Kunsági Kálmán, Bartha Alfonz, Mersei Miklós, Bodolla Margit, Borhegyi Irma, Várnai Edith, C. Tóth Pál, Hantos Balázs, Papp István, Bánhegyi Péter, Maros Gábor mv., Lux Tibor, Szitay László, Salgó Tamás

1089 Búbánat 2008-02-03 09:36:13
Magyar Televízió „A múzsák neveletlen gyermeke” II. rész - „Az örök primadonna” 1970. március 3. MTV 21.15 – 22.15 óra Írta és TV-re alkalmazta: Gáspár Margit Rendező: Békés András Keretjáték szereplői: Hámori Ildikó Márkus László Benedek Miklós Közreműködött: Házy Erzsébet, Bende Zsolt, Domján Mária, Hadics László, Honthy Hanna, Galambos Erzsébet, Gallay Judit,Kishegyi Árpád, László Margit, Lehoczky Zsuzsa, Németh Marika, Palló Imre, Petress Zsuzsa, Péter László, Simándy József, Zentai Anna Valamint: a Fővárosi Operettszínház tánckara, a Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekara (60 perc)

1088 Búbánat 2008-02-03 09:35:29
Magyar Televízió „A múzsák neveletlen gyermeke” I. rész - „Ókori operett viccek” 1969. 12. 26. Írta és TV-re alkalmazta: Gáspár Margit Rendező: Békés András Keretjáték szereplői: Hámori Ildikó Márkus László Benedek Miklós Közreműködött: Házy Erzsébet, Bilicsi Tivadar, Feleki Kamill, Harkányi Endre, Keleti László, id. Latabár Kálmán, Ifj. Latabár Kálmán, Neményi Lili, Rátonyi Róbert, Svéd Nóra, Udvardy Tibor, Vámos Ágnes, Zentai Anna. Valamint: a Fővárosi Operettszínház tánckara, a Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekara (60 perc)

1087 Búbánat 2008-01-30 19:35:19 [Válasz erre: 1084 Sándor cár 2008-01-22 13:56:30]
Ha ez a hír igaz, ugyancsak nemes gondolat… Lehet erről bővebbet tudni?

1086 Búbánat 2008-01-30 19:34:48 [Válasz erre: 1085 telramund 2008-01-22 15:40:52]
Annyiban pontosítanék,hogy amit ideírok, nem teljes körű. A kezdetekkor jeleztem, hogy a kronológiában arra törekszem, bemutassam, a premiert követően még kikkel, új partnerekkel szerepelt együtt a darabban a színpadon. Tehát, két azonos szereposztást nem írtam és nem írok le.

1085 telramund 2008-01-22 15:40:52
Bizonyára feltünt másnak is Búbánat fantasztikus értékű pálykép dokumentálásban,hogy bizony Házy a legtöbb szerepet bizony csak 3-4x énekelte,köztük a zeneileg dögnehéz 2o. századi múveket sokszor egy év kihagyással az előadások között.Micsoda zenei memória kellett ehhez ahol a dallamivek hiánya miatt bizony hamar elfelejtődik nemcsak a kottafej,de a szöveg is.Ma amikor \"tisztelt\"művészeink sopánkodnak,ha két darabot egymás után kell énekelni szériában bizony elgondolkodhatnának mennyivel könnyebb dolguk van-mint egy év kihagyással tenni ugyanezt.

1084 Sándor cár 2008-01-22 13:56:30
Sziasztok! TI tudjátok, hogy Újpesten szeretnének alapítani egy Házy Erzsébet ösztöndíjat?

1083 Búbánat 2008-01-22 10:23:11 [Válasz erre: 1082 Búbánat 2008-01-22 10:14:38]
Elírtam. karigazgató: \"Németh Amadé\"

1082 Búbánat 2008-01-22 10:14:38
Házy Erzsébet összes operaházi szerepe 1-57. 46. Petrovics Emil: Bűn és bűnhődés – Szonja – 1969. október 26. - bemutató Magyar Állami Operaház A szövegkönyvet Dosztojevszkij regénye alapján Maár Gyula írta Díszlet: Forray Gábor Jelmez: Márk Tivadar Karigazgató: Némett Amadé Rendező: Mikó András Karmester: Kórodi András Szereposztás: Raszkolnyikov: Ütő Endre Vizsgálóbíró: Szőnyi Ferenc SZONJA: HÁZY ERZSÉBET Vénasszony: Delly Rózsi Cseléd: Szirmay Márta Szvidrigojlov: Radnay György Rozumihin: Bende Zsolt Doktor: Várhelyi Endre Fogalmazó: Karizs Béla Rendőrtiszt: Bordás György Cifraruhás: Dunszt Mária Diák: Palcsó Sándor Tiszt: Varga András Marmeladov: Palócz László Koldusasszony: Déry Gabriella Idegen: Külkey László Másik idegen: Nádas Tibor Utcai énekes: Bartha Alfonz Részeg: Kishegyi Árpád Rendőr: Göndöcs József Első munkás: Galsay Ervin Második munkás: Kúnsági Kálmán Mázoló: Katona Lajos Fekete ruhás: Tóth László Lizaveta: Ruzsits Anna Egy úr: Balázs István 1969. november 22.: Lukács Ervin – Ütő Endre, Szőnyi Ferenc, Házy Erzsébet, Birkás Lilian, Szirmay Márta, Dene József, Miller Lajos, Antalffy Albert, Göndöcs József, Bordás György, Pavlánszky Edina, Rozsos István, Varga András, Palócz László, Déry Gabriella, Külkey László, Nádas Tibor, Albert Miklós, Csányi János, Göndöcs József, Galsay Ervin, Kúnsági Kálmán, Katona Lajos, Tóth László, Ruzsits Anna, Balázs István 1969. december 14.: Lukács Ervin – Begányi Ferenc, Palcsó Sándor, Házy Erzsébet, Delly Rózsi, Szirmay Márta, Dene József, Miller Lajos, Antalffy Albert, Göndöcs József, Jánosi Péter, Pavlánszky Edina, Rozsos István, Varga András, Palócz László, Marton Éva, Kunsági Kálmán, Galsay Ervin, Albert Miklós, Csányi János, Lux Géza, Galsay Ervin, Kúnsági Kálmán, Katona Lajos, Hegyi János, Ruzsits Anna, Balázs István 1971. október 20.: Lukács Ervin – Endre, Szőnyi Ferenc, Házy Erzsébet, Delly Rózsi, Szirmay Márta, Radnay György, Miller Lajos, Antalffy Albert, Karizs Béla, Jánosi Péter, Pavlánszky Edina, Rozsos István, Varga András, Sólyom Nagy Sándor, Marton Éva, Kunsági Kálmán, Nádas Tibor, Albert Miklós, Csányi János, Lux Géza, …

1081 tukán 2008-01-21 11:04:04 [Válasz erre: 1080 Búbánat 2008-01-21 09:49:46]
Köszi Búbánat, jó volt olvasni!

1080 Búbánat 2008-01-21 09:49:46 [Válasz erre: 1065 Búbánat 2008-01-14 09:28:48]
Az itt idézett Házy- interjúban szó esett a bécsi Víg özvegy produkciójáról; ezt az eseményt utóbb a „Tükör” c. képes hetilapban is felidézi /1968. december 24. (52. szám)/: „Magyar Víg özvegy Bécsben” Huszonnyolcszor játszotta el Lehár Ferenc Víg özvegyének címszerepét az elmúlt nyáron, Bécsben Házy Erzsébet. Nem először lépett fel most az egykori császárvárosban, nyilvánvaló, hogy a Cigánybáróban ott aratott korábbi sikerei késztették a Theater an der Wien igazgatóságát erre a meghívásra. Ez Bécs egyetlen légkondicionált színháza, falai közt tehát a nyári kánikulában is jól érzi magát a közönség. - Kivált, ha olyan Danilót láthat – mondja Házy Erzsébet – mint Johannes Heesters, aki ma is, közel a hetvenhez, tökéletes illúziót kelt, sok harmincéves megirigyelhetné. Bűbájos ember és vérbeli művész. Igaz, sok jelenetben minden estén más végszót mondott, s így nekem is rögtönöznöm kellett, de minidig a szituáción belül maradt, az én német tudásomat pedig nagyon fejlesztette ezzel. Egy szó, mint száz: Heesters személye is bizonyítja, hogy egy művész világhíre nem szeszélyen vagy ügyes hírverésen, hanem egyénisége varázsán, művészi rangján alapszik. Házy igen jól érezte magát vendégként, tetszett neki a színház családias, meghitt légköre, a művészek fegyelme, az előadások precizitása. A követelmények talán magasabbak, mint nálunk (meglehet: a gázsik is), a színházi helyárak kiváltképpen. A művészeket, főképp a nagyokat, rendkívül tisztelik. Ha Elisabeth Schwarzkopf belép a társulati büfébe, minden kolléga felállva köszönti. Házy Erzsébet szakmai körökben arról közismert, hogy önmagának mindig a legnagyobb követelményeket szabja, olcsón sohse adja, a lazaság nem kenyere; természetes, hogy kiválóan beleilleszkedett a Theater an der Wien együttesébe, jól működött együtt Rudolf Kucsera igazgató-rendezővel, Rudolf Biebel karmesterrel, s minden partnerével. Siker? A művészkollégák, a lapkritikák és a közönség hármasa egybehangzóan ünnepelte. A Heesterssel való nagy kettőst minden előadáson kétszer kellett ismételniük. Ez összesen három. Huszonnyolcszor három, az nyolcvannégy. Fárasztó egy operaénekesnőnek, de alighanem a legkellemesebb fáradságok közül való…” (Egy fotón, Hanna szerepében, a Theater an der Wienben)

1079 Búbánat 2008-01-20 23:47:05 [Válasz erre: 1078 Búbánat 2008-01-20 23:43:37]
\'hallható\'

1078 Búbánat 2008-01-20 23:43:37
1968. július hónap utolsó vasárnapján, 21.40-kor, a magyar televízió „Lemezalbum” című műsorában mintegy negyvenperces komolyzenei összeállítás volt látható-halható, mely a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat új felvételeinek alapján készült: Bach, Paisiello, Gluck,Mozart, Puccini és Szokolay műveinek részleteiben közreműködött Lehotka Gábor (orgona), László Margit, Barlay Zsuzsa, Dene József, Komlóssy Erzsébet, Házy Erzsébet és Melis György, a Liszt Ferenc Kamarazenekar és Tarján Ferenc fúvós-oktettja. A Tükör képes hetilap 1968. július 23. (30. ) számában a televíziós-műsort egy fénykép illusztrálja, melyen Házy Erzsébet látható a Manon Lescaut egyik jelenetében.

1077 Búbánat 2008-01-20 23:24:15 [Válasz erre: 1052 Búbánat 2008-01-08 10:37:28]
1968. április 10-én a TV Zenei Figyelő műsora - A TV zenei újságja zenés riportban foglalkozott a Mesterdalnokok felújításával, benne Házy Erzsébet Éva produkciójával. 21:20 órakor közvetítette az adást a TV (szép fotót közölt le a Tükör hetilap: közelkép Házy-Simándy kettőséről a Wagner-operából)

1076 -zéta- 2008-01-18 15:39:43 [Válasz erre: 1075 Búbánat 2008-01-18 15:08:08]
No lám, Házy lemondta Glyndebourne-t, nem is hívták többet. Annak idején Moldován Stefánia is lemondta bayreuth-i meghívását, s Molnár András szintén így \"játszotta ki\" magát onnan...

1075 Búbánat 2008-01-18 15:08:08
„A hét interjúja Házy Erzsébettel - Turné után” /Film Színház Muzsika, 1969. március 8./ „Akármelyik szerepében látom-hallom, minden alkalommal elcsodálkozom rajta, hogy mennyire otthonosan, felszabadultan, magától értetődően él a színpadon. Ez az ő természetes közege. Magánbeszélgetésünkben idegenebb, gátlásosabb, bizonytalanabb – majdhogynem lámpalázas -, pedig ez a fogalom ismeretlen számára. Most is ezt éreztem, amikor spanyolországi vendégszereplése után találkoztunk. - Mindössze egy hétig volt távol nagysikerű hangversenykörúton, s közben egy új világgal ismerkedett meg. - S ezalatt tizennyolcszor szálltam más-más repülőgépre – mondja. – Ha pedig hozzátoldom a két héttel ezelőtti kölni utamat is, akkor huszonkét légijáratról számolhatok be. - Kölnben is énekelt? - A spanyolországi koncertsorozaton a kölni rádiózenekar meghívására szerepeltem. A műsort először Kölnben felvették a rádió számára; ez volt a turné főpróbája. - Miket énekelt? - Számomra csupa újdonságot. Mert nem szerepelt eddigi repertoáromon a Donna Anna nagy áriája (a Don Juanból), a Micaéláé (a Carmenből) és a Denevér úgynevezett ’Csárdás áriája’, amelyet itthon mindig kihagynak az előadásból. Végül pedig egy szerfölött érdekes, izgalmas musicalból énekeltem három számot. Ez Mitch - Leigh Don Quijote történetének a témájára komponált ’The Man of La Mancha’ című zenés műve. Műfaját ugyan musicalnek határozza meg, de operaszínpadra való, a három nagy szerepét (szoprán, tenor, bariton) csakis operaénekesek szólaltathatják meg, mert hangilag, ritmikailag, rendkívül bonyolult. Csupán a címszerepet írták prózai színésznek, olyannak, aki néhány kisebb számot el tud énekelni. A szólistákon kívül nagy énekkar és tánckar is szerepel benne. Színpadon csak részleteket láttam a műből Bécsben a Theater an der Wien próbáin, de meg vagyok győződve, hogy nálunk is nagy siker lenne. - Térjünk vissza Spanyolországba! - Zürichen és Barcelonán keresztül jutottam el Alicantebe, ebbe a szépséges valenciai kikötővárosba, első koncertünk színhelyére. Már ott megdöbbentem a fény és az árnyék, a csodálatos gazdagság és a sötét nyomorúság kontrasztjától. Mi már elszoktunk ettől a látványtól, ettől az életformától. Ott is, mint a többi városban, pompás, csupa márvány épületben léptünk föl, de ezek a színházak jóformán sosem működnek, a közönségnek úgy látszik nincs igénye rá, minket mégis zsúfolt nézőtér várt. A következő állomásunkra, Valenciába, autóbuszon utaztunk kétszáz kilométert végig a tengerparton: gyönyörű látvány volt! Két hangversenyünk közül az egyiket a televízió is közvetítette. A híres valenciai arénában még bikaviadalban is volt részem, de mivel elborzadok az állatok ledöfésétől, csak a torrero mozdulatainak, koreográfiájának a szépségében gyönyörködtem, aztán sürgősen elmenekültem onnan. A legérdekesebb élményem Liria nevű kis város volt, ott még pogány kori építkezés emlékei láthatók. Ezen a helyen egy primitív épületben hangversenyeztünk, de a közönség – jóformán csupa egyszerű ember – itt volt a legértőbb és a legrokonszenvesebb. A városka zenekarának a karmestere megmutatta a saját kezével lemásolt két Kodály-partitúrát: a Galántai táncokat és a Háry-szvitet, ezeket nagy sikerrel játsszák. - Hogyan gondol most vissza erre a zsúfolt hétre? Elégedett-e a szereplésével? - A sok utazás borzasztóan fárasztó volt. Ami engem illet: én sosem vagyok elégedett magammal. - Mik a legközelebbi tervei? - Nyugat-Berlinbe készülök, ott egy régebbi lemezem alapján playback-kel A cigánybáró színes televíziófelvételén veszek részt. Egyébként az Operában az idei szezonom a tavalyihoz képest, amikor négy premierem volt, valóságos pihenés számomra. Új szerepem csak a Hamletben volt, azt nagyon szeretem, Szokolay zenéjét nagyon közel érzem magamhoz. - Igaz-e, hogy Glydebourne-ban lemondta a Rózsalovagot, s e helyett vállalta el Bécsben A cigánybárót? - Igaz. Glydebourne kedvéért három hónapra kellett volna elszakadnom itthontól, a családomtól. Erre nem vállalkoztam, ilyen körülmények között nem tudok dolgozni. Bécsből közben-közben többször is hazajöhettem. - Tavaly nyáron Bécsben sorozatban énekelte A víg özvegyet, úgy hallom, idén újra meghívták erre a szerepre. Kielégítik-e művészi ambícióit ezek az operettek? - Engem az operai repertoárom Wagnertől Mozarton keresztül Pucciniig elégít ki. Az operett afféle kiruccanás. De ha már előbb A cigánybáróról beszéltünk, a Szaffi hangilag nem kevésbé igényes szerep, mint például a Bohémélet Mimije. - Hallom, elkészült az új szólólemeze: Tatjánától a Pillangókisasszonyig vagy tizenkét áriát énekel rajta. Vajon merre tart az énekstílusban? Közeli terveiben szerepelnek-e nagyobb drámai szerepek? - Óvakodom az elsietéstől. Az álarcosbál Oscarján kívül még nem éneklek más Verdit. A nagy Puccini-szerepeket, a Nyugat lányát meg a Manont is inkább lírai hangvétellel éneklem. Arra törekszem, hogy helyesen építkezzem, okosan gazdálkodjam a hangommal. A drámai szerepekre később kerülhet sor. - Sosem gondolt még arra, hogy prózai színpadon lépjen föl? - Dehogyisnem. Egyszer már komoly formában is szó volt róla. Izgat az a lehetőség, hogy kipróbáljam önmagamat. Majd… Ez a ’majd’ bölcsen és kecsegtetően hangzik… Gách Mariann”

1074 Búbánat 2008-01-17 12:12:22 [Válasz erre: 1072 Búbánat 2008-01-17 11:24:00]
[url] http://209.85.135.104/search?q=cache:SrMXhYEWYB0J:www.mtv.hu/videotar/%3Fid%3D14496+magyar+film+100+%C3%A9ve+H%C3%A1zy+Erzs%C3%A9bet&hl=hu&ct=clnk&cd=18&gl=hu; filmbejátszás [/url]

1073 Búbánat 2008-01-17 11:36:36 [Válasz erre: 1072 Búbánat 2008-01-17 11:24:00]
(Nincs ilyen sorszámú üzenet.)

1072 Búbánat 2008-01-17 11:24:00 [Válasz erre: 1004 Búbánat 2007-12-04 14:10:59]
Kodály Zoltán 80. születésnapjáról számolt be a TV Híradó 1962. december 18-án. Kodályt lakásán köszöntötték, ahol jelen volt Aczél György is. Este az Operaházban díszelőadást tartottak a zeneszerző tiszteletére. A korabeli felvételeken a Háry Jánosból láthatnak részleteket, melynek szereplői: Radnai György,;[url]Házy Erzsébet [/url] és Bende Zsolt. A lejátszás teljes képenyőre nagyítható.

1071 Búbánat 2008-01-17 09:45:41
Kérdések, melyek feleletre várnak, legalábbis utánajárást (nyomozást) igényelne: Olvasom a Film Színház Muzsika 1969. január 18.-i számában a következőket „Intervíziós előzetes” „A Magyar Televízió elmúlt heti Lehár-estjét ezzel a megjegyzéssel sugározták: a műsort az Intervízió és az Eurovízió is átveszi. „ A Lehár-esten közreműködött Házy Erzsébet is - erről egy fénykép tanúskodik, melyet a lap leközölt. (Talán éppen Saffiként látni azon, fekete, bodorított haj, füleiben hatalmas karikákkal…) Vajon megvan-e még a televíziónak ez a műsor? Mi volt a címe? Hol vették fel a műsort? Mi szerepelt az összeállításban? Kik voltak a többi közreműködők (szólisták, zenekar, karmester)? Ki rendezte-szerkesztette? Stb. Ha megvan valahol ez a felvétel, hogyan lehetne hozzájutni?

1070 Búbánat 2008-01-16 12:24:05
A Film Színház Muzsika az 1968. év végi lapszámában a naptári év film- és zeneművészetének itthoni neves, ismert személyeihez köthető főbb eseményeket, történéseket szedi csokorba; hónapról-hónapra haladva – a leközölt kritikák tükrében - röviden visszatér azokra, és kiemelten foglalkozik egy-egy művész eredményeivel. Házy Erzsébetről is külön megemlékezik a képes hetilap, pár sorban összefoglalja, ami vele történt: „Poppeától Opheliáig Jól kezdte Operaházunk az 1968-as esztendőt: egy remekművet vitt a közönség elé, Monteverdi ’Poppea megkoronázásá’-t. A premier egyúttal a női főszerepet éneklő Házy Erzsébetnek is forró sikert hozott. Így írtunk róla: ’Házy Erzsébet mint Poppea elragadó asszony, igazi nagyravágyó császári szerető. Szerepformálása színészi és zenei szempontból egyaránt meggyőző.’ Házy Erzsébet művészi sokoldalúságát bizonyítja, hogy az operai évad után, nyáron, Bécsben vendégszerepelt – ’A víg özvegy’ című Lehár-operett Glavari Hannájaként. Művészi egyéniségének skálája tehát az opera első zsenijétől, Monteverditől – a huszadik századi könnyű dallamokig terjed. Sőt, tovább! Mert Házy Erzsébet az új magyar operasiker, Szokolay Sándor ’Hamlet’ című operájának Opheliája is! Kritikánk így jellemzi alakítását: ’Házy Erzsébet mint Ophelia gazdag skálát jár be színészi és énekes produkcióban egyaránt. Egyszerű, természetes, vonzó eszközökkel mintázza meg a figurát.’ Házy Erzsébet évek óta hivatásának tekinti az új magyar operák szolgálatát, a ’Vérnász’-tól az ’Együtt és egyedül’.ön át a ’Hamlet’-ig – és tovább!” (Egy fényképen jelenet a Poppea-előadásból: Házy Erzsébet és Szőnyi Ferenc) /Film Színház Muzsika, 1968. december 2 1. (51. szám)/

1069 tukán 2008-01-15 21:01:26 [Válasz erre: 1068 Heiner Lajos 2008-01-15 13:40:26]
Állítólag a ZAK-on is....:-)))

1068 Heiner Lajos 2008-01-15 13:40:26 [Válasz erre: 1067 Búbánat 2008-01-15 13:21:14]
Kedves Búbánat! Fantasztikus a sorozatod, persze elsősorban Házy Erzsébet miatt, de egyfajta újkori magyar operajátszási történelemírás is. Már \'68-69-ben rivalizált egymással Oberfrank és Pál...

1067 Búbánat 2008-01-15 13:21:14
Házy Erzsébet összes operaházi szerepe 1-57. 45. Szokolay Sándor: Hamlet – Ophelia – 1968. október 19. - bemutató Magyar Állami Operaház A szövegkönyvet Arany János fordításából Szokolay Sándor állította össze. Díszlet: Forray Gábor Jelmez: Márk Tivadar Karigazgató: Oberfrank Géza Rendező: Mikó András Karmester: Oberfrank Géza Szereposztás: Claudius, Dánia királya: Faragó András Hamlet: Szőnyi Ferenc Gertrud, dán királyné, Hamlet anyja: Komlóssy Erzsébet Horatio, Hamlet barátja: Bende Zsolt Polonius, főkamarás: Várhelyi Endre Laertes, Polonius fia: Szigeti László OPHELIA, Polonius leánya: HÁZY ERZSÉBET Hamlet atyja szelleme: Bódy József Rosencrantz: Jagasich Péter Guildenstern: Kövecses Béla Marcellus, tiszt: Domahidy László Bernardo, tiszt: Supala Kolos Francisco: Varga András Színészkirály: Radnay György Színészkirályné: Kasza Katalin Lucianus: Nádas Tibor I. sírásó: Kishegyi Árpád II. sírásó: Bordás György Pap: Kovács Péter Osrick, udvaronc: Külkey László Nemes: Szellő Lajos Hírnök: Orbán András 1968. november 19.: Oberfrank Géza – Tóth Sándor, Szőnyi Ferenc, Jablonkay Éva, Miller Lajos, Antalffy Albert, Turpinszky Béla, Házy Erzsébet, Bódy József, Jagasich Péter, Kövecses Béla, Veress Gyula, Supala Kolos, Békás János, Begányi Ferenc, Marton Éva, Katona Lajos, Karizs Béla, Szendrődy Ede, Kovács Péter, Somogyvári Lajos, Szellő Lajos, Császár Péter 1969. december 7.: Pál Tamás - Tóth Sándor, Szőnyi Ferenc, Jablonkay Éva, Miller Lajos, Várhelyi Endre, Szigeti László, Házy Erzsébet, Ütő Endre, Rozsos István, Kövecses Béla, Domahidy László, Jánosi Péter, Békás János, Begányi Ferenc, Kasza Katalin, Katona Lajos, Karizs Béla, Szendrődy Ede, Tóth László, Somogyvári Lajos, Szellő Lajos, Császár Péter 1970. június 20.: Pál Tamás - Tóth Sándor, Palcsó Sándor, Jablonkay Éva, Bende Zsolt, Antalffy Albert, Turpinszky Béla, Házy Erzsébet, Ütő Endre, Rozsos István, Kövecses Béla, Veress Gyula, Jánosi Péter, Békás János, Begányi Ferenc, Kasza Katalin, Nádas Tibor, Kishegyi Árpád, Szendrődy Ede, Tóth László, Somogyvári Lajos, Szellő Lajos, Orbán András

1066 Búbánat 2008-01-14 10:30:10 [Válasz erre: 843 kensav 2007-10-15 10:13:17]
Off: Kedves Kensav! Megtaláltam kérdésedre a pontos feleletet. Sas György készített Fényes Szabolccsal egy interjú-sorozatot, amely a Film Színház Muzsika 1981. szeptember-október havi lapszámaiban található meg. A cikksorozat 7. részében, a „Csipetke emlékek” bekezdésben olvashatjuk, hogy a „Küldök néked egy nápolyi dalt…” kezdetű népszerű filmdalt Svéd Sándor énekelte Szörényi Évának a „Mária nővér” (1936) filmben. A cikkhez mellékelt filmjelenetkép a dal eléneklése közbeni szituációt és környezetet „láttatja”…. A Maya bemutatója 1931-ben volt, tehát jól érzékelted, hogy ez a sláger eredetileg nem ennek a Fényes Szabolcs-operettnek a betétdala volt. (Film Színház Muzsika, 1981. szeptember 26., 39. szám)

1065 Búbánat 2008-01-14 09:28:48
Házy Erzsébet 1968 nyarán ismét bécsben vendégszerepelt, de most nem a Volksoperben, ahol pár évvel korábban Saffit énekelte Rudolf Schock oldalán a Cigánybáróban, hanem ezúttal a Theater an der Wien-ben lépett fel Lehár Víg özvegyében (előző nyáron az Operaház társulatával a Vérnásszal szerepelt itt), igaz, 1959-ben, a Volksoperben is énekelte már Hannát. Házy Erzsébet erről a produkcióról, és egyéb bécsi eseményekről is röviden beszámol a Film Színház Muzsika olvasóinak (1968. szeptember 28., 39. szám): - Július tizenötödike és augusztus harmincegyedike között hetenként négy előadáson énekeltem Glavari Hannát – mondja Házy Erzsébet. – A kiváló Rudolf Biebel vezényelt és Johannes Heesters volt Danilovics Danilo. Heesters a legelragadóbb partnerek közé tartozik, kedves, szellemes. Nem tett fel parókát, eredeti ősz hajjal énekelte Danilót, s ettől külön bájt kapott az alakítása. „A víg özvegy” előadásai alatt próbálta a „Hello, Dolly”-t Rökk Marika. Ismét beigazolódott, hogy a színpadon milyen sokat számít az egyéniség: Rökk Marika csakugyan nagyszerű egyéniség, s egyúttal szerény, szelíd. - Mit mondjak még? Láttam egy sereg rossz filmet. A leggyöngébb magyar film sem tud olyan üres lenni, mint azok. - Ami „A víg özvegy”-et illeti, szó van arról, hogy jövő nyáron ismét vendégszerepelek benne és újra Johannes Heesters lesz a partnerem. /Fényképen látható Házy Erzsébet és Johannes Heesters „A víg özvegy”-ben/ Lásd még a 364 és a 713. sorszám alatti írásokat.

1064 Haandel 2008-01-13 19:39:23 [Válasz erre: 1061 Haandel 2008-01-12 18:00:51]
Azt hiszem, hogy a [url]http://www.stop.hu/articles/article.php?id=231281;Hozászólásokat[/url] érdemes ide másolni: csabo51 És hozzátéve:gyönyörû jó alakú nõ volt, a férfiak megõröltek érte. Mindenképp nagy kár volt érte... krokusz A legszebb, legjobb adottságokal megáldott/megvert énekesnõ volt! Szép, mutatós és bájos volt, nagyszerûen játszott és persze a lényeg, gyönyörû, azonnal felismerehetõ, HANGJA volt!!! Istenem! Ki hinné. hogy már ilyen régen elment!! Remélem, ahol VAN, ott legalább béke és nyugalom, adati NEKI!!!! Bár úgy lenne......!

1063 Sesto 2008-01-13 17:12:09 [Válasz erre: 1062 Gilda 2008-01-13 17:03:30]
....tudod mit, Búbánat?-igazad van! :-)

1062 Gilda 2008-01-13 17:03:30
Jó lenne a televízióban látni a felvételeit, még fekete-fehérben is nagy élmény lenne a művészetét élvezni.

1061 Haandel 2008-01-12 18:00:51
Erre a [url]http://www.stop.hu/articles/article.php?id=231281;cikkre[/url] csak most találtam rá.

1060 Búbánat 2008-01-11 13:40:07
Művészportré: HÁZY ERZSÉBET /Film Színház Muzsika, 1968. július 27., (30.) szám/ ’Úgy lép, mintha virágokon járna’ – a finn népdal első sora jutott eszembe, amikor az Operaház színpadán először láttam – ’Az Ifjú Gárda’ egyik lányalakjaként? vagy ’A varázsfuvolá’-ban, amikor még az egyik gyermeket játszotta-énekelte? Nem tudom, melyik volt előbb. Nekem ebben is, abban is a l é p t e i tűntek föl, az a lebegő, könnyed líraiság., ahogyan megmozdult és mozdult a színpadon. Ez a vizuális benyomás megelőzte az akusztikusat. Házy Erzsébetnek már a mozdulatai légkört teremtettek, poétikus légkört, mielőtt még megszólalt volna. És még mielőtt megmozdult volna, puszta lényével megtestesített egy elvet: hogy a színpad – az operai is! – legyen elsősorban szép emberek tevékenységének helye. A hang? Szinte még iskoláslány volt, amikor föltűnt a neve a rádió műsorában, így: ’A Házi-Együttes játszik. Közreműködik Házy Erzsébet (ének)’, a zenekar meg az énekesnő neve összecsengett, oda kellett figyelni Karcsú-szép hang volt már akkor, valami enyhe szomorúság színezte, mintha tulajdonosa – akit még nem lehetett látni, hiszen a mikrofon előtt állt – egy romantikus vár valamelyik ablakából nézne a zöld-kék távolba; olyan öltözetben, amilyen egy vár úrnőjéhez illik. Ez persze csak játék azzal: hogyan hat rám a hang. Lehet, hogy más, ugyanakkor, nem várúrnőt látott volna, ha behunyja a szemét, hanem… mit tudom én: már akkor belehallotta volna Házy Erzsébet hangjába Norinát, vagy Manont. Bizonyítván, mennyire hat az emberi szubjektum egy-egy művészi jelenség megítélésében. Nekem a romantikus-lírai volt róla az első hangélményem, s az a ’virágokon járó’ a vizuális. Igyekszem tehát ezzel az indírtással, megrajzolni a magam Házy Erzsébet-portréját. ’Árván a dermesztő magányban’ – énekli Manon, mielőtt meghal. S ezt a Puccini-Prévost teremtette, tragikus szerelmest el sem tudnám képzelni e pillanatban másként, mint Házy Erzsébet ’maszkjában’. Művészpályáján ez az a szerep, amely mintha élő ember volna, már-már az énekesnő elé áll, elveszi tőle arcát, alakját, mozdulatait s egy kivételes emberi drámává ötvöz mindent, amelyben ábrázolt alak és ábrázoló: már szinte egy! igen, az átlényegülés! Remek példáival találkozhatni mindegyik színpadunkon. De hogy az operain ilyen s z í n é s z n ő v e l - túl az énekesnőn – áll szemközt a néző, arra igen ritkák a példák. Szerelemmé áttűnő lemondás az első felvonásban, nagyvilági csillogás és hazugság a másodikban, megrendítő remény a harmadikban, árvaság és dermesztő magány a negyedikben – ennek a sokszínű Manonnak mindegyik arcát a maga arcán úgy rajzolja meg, ahogyan ilyet csak a legnagyobb emberábrázolók tudnak. Azt hiszem, a halálba induló Puccini-világ Házy Erzsébet legjobb közege. Mimije is oda indul, önfeláldozó Liuja is. (Cso-cso-szan is, akit még nem énekelt el) – boldogságból a megsemmisülésbe lendülni: ennek megrázó szépségét tudja úgy megteremteni egy-egy operaházi estén, hogy szinte egyetemes érvényű lesz. És e tragédiák mellett ott van a tragédiát eltávolító, csodálatos leány, aranyásók között szelíd virág: Minnie is… De a megsemmisülés fekete levegője veszi körül a ’Vérnász’ spanyol ballada-világból nőtt, Lorca és Illyés szavait beszélő Szokolay-hősnőt, a Menyasszonyt is. Nemcsak spanyol a Házy Erzsébet alakította Menyasszony, de székely balladáink nőalakjainak is tejtestvére. Itt hadd említsem meg páratlan stílusérzékét, amellyel figuráival kort, népet, osztályt tud megjeleníteni. Stílusérzéke a „Vérnász’-ban szinte revelációszerűen hat: egyszerre érzi és érzékelteti a mű spanyol, ’magyar’ és egyetemes mondanivalóját. Másik új magyar operánk, az ’Együtt és egyedül’ is nagyszerű közvetítőt kapott benne: a Lány konkrét és általánosabb jelentését Házy Erzsébet egyszerre játszotta és énekelte el.. Humora? Megint csak az átlényegülés remeke, ahogyan Cherubinná tud válni. Csupa szélesség, csupa nyakigláb kamasz-szeleburdiság . És az egészen belül egy külön színész bravúr: ahogyan ő, a nő eljátssza a fiút, akit női ruhába öltöztettek! Ahogyan eljátssza a f i ú félszegségét és zavarát a szokatlan ruhadarabokban. És ha fiú-alakításáról szóltunk, hadd említsük mindjárt elragadó kislányfiguráját az ’Albert Herring’-ben. ’Hopp ide, hopp oda’ – énekli ez a süldőlány, s ez annyira bájos és mulatságos, amennyire egy kamaszlány bájos és mulatságos tud lenni. Valami stilizált, örök-gyermeki világot idéz föl, az általános britteni derűn belül is egy fiók-derűt. S ha már a gyerekeknél tartunk, hadd említsem rendkívül stílusos Ámor-figuráját az ’Orfeusz’-ból, és egyetlen Verdi-szerepét, Oszkárt, aki hasonlóképpen tevékeny kamasz. A szépség, a báj, az énekelni-tudás és a mesteri színészi játék teszi Házy Erzsébet kiváló operettprimadonnává. ’A cigánybáró’ Szaffija, ’A víg özvegy’ Hannája, a ’Három a kislány’ Médije s a többi mind amellett szól, hogy ez az operaénekes nem c s a k operaénekes, de ennek a nemes műfajnak rangjára emeli, ha bármi mást csinál. (Milyen érdekes lenne a ’My Fair Lady’ Elizájaként látni!) Négy új szerepet énekelt-játszott az elmúlt évadban. (Ez sok egy kissé, ha szába vesszük állandóan énekelt ’régi’ szerepeit is!) Persze, az operalátogató örült, hogy az ’Ariadne Naxos szigetén’ Komponista- figurájában Házy vérbeli karakter-alakítást formált, és öröm volt a ’Bajazzók’-felújítás, ahol Simándy József döbbenetes erejű Caniója mellett csakugyan azt a komédiáslányt teremtette újjá, akit érdemes volt fölszedni az út széléről; aki szerelemre-szenvedélyre gyújt épeszűt-bambát egyaránt, akiért ölni és akit megölni lehet! A ’Poppea megkoronázása’ Poppeájaként újfent kiváló stílusérzékéről tett tanúbizonyságot, ’A nürnbergi mesterdalnokok’-ban pedig egy eddig még idegen világba, Wagnerébe, tette meg az első, talán még bizonytalan lépéseket. Sok kis történet kering róla. Jellemzők és hamisak. Én egy igazit írnék e portré végére. Házy Erzsébet annak idején a Földényi-kórusban énekelt. Amikor Tóth Aladár az Operaházhoz szerződtette s rögtön jelentős szerepeket bízott rá, dalszínházunk új tagja megkérdezte tőle: ’ Ugye, azért énekelhetek a Földényi-kórusban is…? Hűség tehát azokhoz, akik először adtak kottát a kezébe; azokhoz a kis közösségekhez, amelyek nélkül ma talán nem volna az Operaház nagy közösségének ünnepelt és szeretett művésze Dalos László”

1059 Búbánat 2008-01-10 11:49:04 [Válasz erre: 1055 Búbánat 2008-01-09 12:09:27]
Interjú Házy Erzsébettel „A magas ’c’-t mindig ki kell énekelni” Hétköznap – munka közben /Film Színház Muzsika, 1968. április 13. (15. szám)/ „Házy Erzsébet, új érdemes művészünk, kitüntetésének másnapján, élete első Wagner-szerepét, A nürnbergi mesterdalnokok Éváját énekelte. Ebben a szezonban ez volt a negyedik premierje. Izgalmas napokat élt át. Premierje másnapján találkoztunk. A sikertől még fáradt, nyugtalan. Legszívesebben rohanna. Operaházunk énekesnőjének óriási, lelkes tábora van. De maga is tudja, hogy nemcsak rajongói akadnak. Túl sikeres a pályája ahhoz, hogy ne oszlanának meg a vélemények. Házy Erzsébet: - Minden ember egy különleges szeizmográf. És én különösen az vagyok. A bőrömön érzem a felém áradó indulatokat. A rajongást és az ellenszenvet. Az ellenvélemény sohasem ejt kétségbe. Sőt, kifejezetten örülök neki. Számomra ez annyit jelent: élek, vagyok. Az énekesi pályát roppant fiatalon kezdte. Nyomban érettségi után. Üstökösként tűnt fel. Házy Erzsébet: - Sohasem akartam énekesnő lenni. A mai napig sem értem, hogy történt. Gyermekkoromban rikkancs szerettem volna lenni, rokonpálya – mondja nevetve – később meg orvos. Volt egy nagyszerű énektanárom, László Géza. Tulajdonképpen ő talált ki. Azt mondta: elhivatottságom van. Az éneklést még ma sem tartom egyedül üdvözítőnek. Az életemet bármilyen más pályán is el tudnám képzelni. Kiváló síoktatónak. Vagy rádióműszerésznek. Nagyon nagy a fantáziám. Magabiztosan tudja, hogy bármibe kezdene, kiválóan csinálná. Azt tartják róla, hogy nemcsak kiváló énekes, de kitűnő színésze is az operaszínpadnak. Sosem gondolt prózai szereplésre? Házy Erzsébet: - Szüntelenül arra gondolok. Akkor nem kellene énekelnem – mondja, és van valami a hangjában, ami arra enged következteti, hogy remek Puck lenne. – Az énekesi pályánál csak egy nehezebbet ismerek, a táncosokét. Az éneklés szörnyű nehéz. A zenekar mindig ’cé’-re van hangolva, és akár tetszik, akár nem, azt ki kell énekelni, legalábbis ki kellene… Vannak, akik szerint nem vigyáz eléggé magára. Féltik, óvnák, ahogy csak nemzeti értékeket szokás. Házy Erzsébet: - Nem hiszek abban, hogy az énekesnek másként kell élnie, mint minden más földi halandónak. Persze, azt nem tudom, hogyan kellene csinálni, hogy mindig, minden körülmények között a legjobb formáját fussa az ember. Én csak így tudok élni. A túlfeszültség nálam egyedül csak a fizikai munkával oldódik. Premiernapokon takarítok, főzök, rámolok. Nem tudok mást tenni… Még nagyon a pályám elején Gyurkovics Mária ezt mondta: ’Böbe, el fog jönni a te drukkod ideje is.’ Eljött… A beszélgetésünk úgy szakadt félbe, hogy be sem fejezi a mondatot. Rohan. Még mindig túlfeszített. Az elmúlt napok izgalmát még a premier sem oldotta fel. „ /L.É./

1058 Búbánat 2008-01-10 11:01:56 [Válasz erre: 1057 Haandel 2008-01-09 20:48:11]
Ezek szerint siker film ez, amit most újrafelfedeztek! Nagyon helyes!

1057 Haandel 2008-01-09 20:48:11 [Válasz erre: 1056 Haandel 2008-01-09 20:35:55]
A Gräfin Mariza c. filmet tavaj nemcsak a ZDFtheaterkanal és a Classica adták, hanem a lengyel TVP2 is, Hrabina Marica címmel: [url]http://www.unitel.de/unitel_homepage/unitel/ucatalog/operetta/grafin1.htm;Gräfin Mariza[/url] [url]http://www.theaterkanal.de/fernsehen/monat/200701/graumlfin-marizaoperette-von-emmerich-kaacutelmaacuten/;ZDFtheaterkanal[/url] [url]http://www.tvp.pl/szukaj?query=z%C5%82ota+dwunastka+operetek+i+musicali+&scope=tvp&b1=TVP&b2=iTVP&cmd=Szukaj;Hrabina Marica[/url]

1056 Haandel 2008-01-09 20:35:55 [Válasz erre: 1054 Búbánat 2008-01-09 12:07:21]
A [url]http://www.unitel.de/unitel_homepage/unitel/ucatalog/operetta/grafin1.htm;Gräfin Mariza[/url] c. filmet tavaj nemcsak a [url]http://www.theaterkanal.de/fernsehen/monat/200701/graumlfin-marizaoperette-von-emmerich-kaacutelmaacuten/;ZDFtheaterkanal[/url] és a classica.de adták, hanem a lengyel TVP2 is, [url]http://www.tvp.pl/szukaj?query=z%C5%82ota+dwunastka+operetek+i+musicali+&scope=tvp&b1=TVP&b2=iTVP&cmd=Szukaj;Hrabina Marica[/url] címmel. A Hrabina Marica-t a ‘12 Arany Operett és Musical‘ c. sorozat keretében, szilveszterkor tűzték műsorra: Złota Dwunastka Operetek i Musicali - Hrabina Marica Artystyczne/estradowe (widowisko), 102 min, Niemcy, 1973 Reżyseria: Eugen York Wykonawcy: Rene Kolo (hrabia Tasillo), Erzsebet Hazy (hrabina Marica), Dagmar Koller (Lisa), Kurt Hurmer (baron Koloman Żupan), Orkiestra Filharmoników Wiedeńskich Filmowa wersja jednej z najsłynniejszych operetek Emericha Kalmana ;Hrabina Marica; wystawionej po raz pierwszy w Wiedniu w 1924 r.. Akcja rozgrywa się w posiadłości hrabiny Maricy na Węgrzech, w poczatkach XX wieku. To historia miłości tytułowej hrabiny i rządcy w jej majątku - Beli Toreka, który nie jest tym, za kogo się podaje. Okoliczności życiowe i szlachetne intencje zmusiły go jednak do zatajenia swojej prawdziwej tożsamości. Po wielu perypetiach następuje szczęśliwy finał. Dzięki bogactwu melodyki, czardaszowym rytmom i cygańskiej magii operetka odniosła ogromny sukces.W filmie wykorzystano piękne zdjęcia plenerowe.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.