Bejelentkezés Regisztráció

Belcanto


426 parampampoli 2006-06-04 21:35:43 [Válasz erre: 424 Sesto 2006-06-02 19:50:59]
Szemem nem véres, szám nem habzik. Többi kijelentésedről nincs mit mondanom. Felesleges lenne.

425 telramund 2006-06-02 22:13:24 [Válasz erre: 424 Sesto 2006-06-02 19:50:59]
Felejts el és még lehet a tied az utolsó szó....

424 Sesto 2006-06-02 19:50:59 [Válasz erre: 422 parampampoli 2006-06-02 11:31:58]
...már megbocsáss, de Te és kedves partnered/szócsöved Telramund inditottátok be a fikázást hogy Grubi igy meg úgy mennyire becsületes stb. Müvész(=amit kjelentésemmel nem vontam kétségbe-tessék már elolvasni!), mert a Stuarda kapcsán egy mondat erejéig le mertem irni: del Monaco kiesett, Gruberova visszalépett(=s mindezt mindennemü értékelö szándék nélkül!)-magyarázatként, \"miért a koncepció és rendezö külön személye\"-erre beindul az emlitett sarokból \"az átharapom a torkodat-stilus\" etc. Hogy szereted-e Mosuc-ot vagy sem enegem hidegen hagy, nincs miért senkit és semmit védeni: csupán veletek szemben én nem kapok vérszemet és habzó szájat!... Maximum mosolygok a görcsöléseteken! ;-) Talán még annyit a gyengébbek kedvéért, és akkor még egyszer végig nagybetüvel, nem mintha ezt korábban és többször nem nyilatkoztam volna: TISZTELEM, BECSÜLÖM GRUBI-T, ELISMEREM AMIT ÉVTIZEDEKEN KERESZTÜL REPREZENTÁLT, DE NE LEGYEN MÁR KÖTELEZÖ HASRAESNI ELÖTTE ÉS LIHEGVE IMÁDNI! MERT \"SAJNOS\" AHÁNYAN VAGYUNK ANNYI IZLÉS ÉS ENGEM \"KIRÁLYNÖTÖK\" EGY-KÉT KIVÉTELLEL(=SONNAMBULA, SEMIRAMIDE ÉS \"MOZART-KONCERTÁRIÁK\") MINDIG HIDEGEN HAGYOTT!... REMÉLEM ELÉGGÉ EGYÉRTELMÜ VOLTAM?! KÖSZÖNÖM! (S talán pont egy ilyen fórumban a személyes és kritikai megjegyzéseknek is legyen már helye-annak ellenére, hogy részemröl az \"alapbejegyzés\" keretén belül pl. egyetelen szó sem fordult meg \"Grubi-kritikaként\"...) ;-))) S a vagdalkozó kijelentésedhez pedig a következöket: \"Mosuc hallgasson eleget Gruberova-t mert akkor jó Stuarda lesz\" meg hasonlók; csak annyit: nem tudom, de Gruberova-nak esetleg kit javasoltál anno(=öt is helyreraktad?), amikor betanulta a szerepet? Hallgatott esetleg Sills-et, Caballe-t, netán Gencer-t vagy Janet Baker-t, ...Sutherland-ot se hagyjuk ki a sorból...(?) Kár hogy pont ezzel nem vagy tisztában, közben meg másoknak irnád elö \"mi a helyzet\"... Ez roppant érdekes!...(?)

423 telramund 2006-06-02 12:45:20 [Válasz erre: 422 parampampoli 2006-06-02 11:31:58]
1 jóval kevesebb konfliktusunk lenne Kedves parampampoli!Kár a szóért.Sesto és a tárgyilagosság két külön kategória. Számtalan tévedéséért ,ha reagálsz legorombit és fontoskodik.Korábban én is azt hittem,hogy lehet vele normálisan érintkezni,de ez hiú remény!És Tőle függetlenül Mosuc tényleg nagyon jó énekesnő-nemrég meghallgatott Rigoletto-Gildája Nuccival ,fantasztikus a bosszú duettet meg is ismételték.

422 parampampoli 2006-06-02 11:31:58 [Válasz erre: 418 Sesto 2006-06-02 10:10:04]
Mi ebben a nevetséges? Elődöktől, főleg ha nagy elődökről van szó, nem hogy szégyen lenne, egyenesesen kötelező tanulni. Márpedig Gruberova Stuardája megkerülhetetlen etalon a szerep történetében. Gruberova maga is szokta hangsúlyozni, hogy figyelemmel hallgatta nagyszerű elődeit egy-egy szerepre készülve, a Norma esetében külön kiemelve Callast és Caballét. hogy a Stuarda előtt kit hallgatott, arról konkrét információm nincs. (Tőlem nem kell megvédened Mosucot, kedves Sesto, mert szeretem őt, sőt, többet mondok: Gruberova után jelenleg egyértelműen ő a legkedvesebb énekesnőm a fachjából, nemrég vettem meg két kereskedelmi cd-jét, nagyszerű és gazdag programmal, sokszor és nagy kedvvel hallgatom őket. Stuardája is jó lesz, biztos vagyok benne. Ha te hasonló tárgyilagossággal tudnád hallgatni, kedvelni és értékelni Gruberovát, mint én Mosucot, jóval kevesebb konfliktusunk lenne...)

421 Sesto 2006-06-02 10:27:09 [Válasz erre: 419 Franca 2006-06-02 10:14:08]
Igazad van,...nem tudom, miért maradt meg nekem Chausson, most nézem a szórólapon: valóban Raimondi lesz Pasquale!... Widmer(Malatesta), Rey(Norina) és Florez(Ernesto)

420 Sesto 2006-06-02 10:20:08 [Válasz erre: 419 Franca 2006-06-02 10:14:08]
...igen, s ami különösen nagy értéke az egésznek, hogy NELLO SANTI dirigál! ;-) Ha nem tévedek, Chausson is \"benne van a buliban\"(?)-szenzációs buffo basszus, inkább alakitásával, mint hangjával tarol, de olyan nagyságok méltó utódja ebben a szerepkörben, mint Montarsolo vagy Dara,...de emlithetném a fiatalabb kollégát: Prattico-t is. Chausson-t eddig több hires szerepében sikerült elkapni, és csalódást még egyszer sem okozott! A DVD elbirna esetleg egy jobb Malatesta-t, szerintem,...de ne legyünk ennyire sznobok és (ál)igényesek: valóban jó elöadásnak igérkezik! Jó szórakozást!

419 Franca 2006-06-02 10:14:08 [Válasz erre: 414 Sesto 2006-06-01 15:32:52]
Úgy tudom, hogy a Don Pasquale előadást is kiadják a közeljövőben DVD-n, Florezzel és Ruggero Raimondival. Már decemberben felvették a főpróbát, de az eredetileg betervezett előadásokat Florez betegsége miatt nem tudták rögzíteni, ezért július 2-án lesz egy terven felüli előadás, amit az ARTE is közvetíteni fog. (És én is ott leszek.)

418 Sesto 2006-06-02 10:10:04 [Válasz erre: 416 parampampoli 2006-06-01 23:45:31]
Nevetséges vagy! Mondd Grubi milyen felvtételekkel készült fel anno saját Stuarda-jara és más belcanto-szerepeire???...

417 martuni 2006-06-02 08:54:17 [Válasz erre: 415 parampampoli 2006-06-01 23:44:02]
Ha szabad tudni, mi történt a lányával?

416 parampampoli 2006-06-01 23:45:31 [Válasz erre: 409 Sesto 2006-06-01 10:54:28]
Hallgassa sokat Gruberova történelmi Stuardáját, hála Istennek kereskedelmi és kalóz kiadásban is rengeteg van forgalomban belőle, és akkor jó Maria lesz!

415 parampampoli 2006-06-01 23:44:02 [Válasz erre: 405 Sesto 2006-05-31 19:31:27]
Gruberova hónapokkal a próbák előtt adta ki a nyilatkozatot, hogy a lányával való méltatlan és felháborító bánásmód miatt megszakítja kapcsolatát a zürichi opera vezetőségével, és amíg ez a vezetés regnál, sajnos magával az operaházzal is. Akárki is szeretne másképp emlékezni a történtekre, EZ ÍGY TÖRTÉNT, és Angeles Blancas így az egész próbafolyamatot végig tudta csinálni, nem kellett félkész produkcióba beugrania. Gruberova egyik alapelve volt és maradt, hogy ha egy szerződést aláírt, akkor attól nem lép vissza, és becsülettel végigcsinált olyan produkciókat is, amelyikből minden partnere kilépett, a rendező koncepciója miatt. Ilyen volt például a hírhedt firenzei Rigoletto, ahol harmadik baritonnal és tenorral kellett énekelnie, mert Nucci vezetésével mindenki lelépett. Ő meg, szegény, ült Rigoletto kalitkájában, ahogy Ljumimov elképzelte. Gruberova rendkívül fegyelmezett művész, igazi profi, és nem a hisztis primadonna esete. Zürichből se jött volna el soha, ha a lányát nem alázzák meg úgy, ahogy tették.

414 Sesto 2006-06-01 15:32:52 [Válasz erre: 413 Búbánat 2006-06-01 15:10:12]
...nem hiszem, hogy lesz belöle DVD, legalábbis a mostani 4 elöadásról nem készül felvétel! A következö DVD-k Zürich-böl \"Don Giovanni\" és \"Aida\" lesznek,...de a sorrendet nem tudom, mikor és hogyan... (Ami fix az az Aida TV-közvetités idöpontja.)

413 Búbánat 2006-06-01 15:10:12 [Válasz erre: 412 Sesto 2006-06-01 14:45:57]
Ez a kilenc színes fotó arról győzött meg, hogy nem kell rettegni tőle: szép kosztümös darab. Most már csak ki kell várnom a DVD-t...

412 Sesto 2006-06-01 14:45:57 [Válasz erre: 399 Búbánat 2006-05-28 14:21:34]
...talán igy egyszerübb véleményt alkotnod a rendezésröl: most találtam, a Zürich-i Opera honlapján találsz egy-két aktuális fotót a Stuarda-felújitásról! ;-)

411 Búbánat 2006-06-01 12:30:27 [Válasz erre: 409 Sesto 2006-06-01 10:54:28]
De még mennyire tetszik!...

410 Sesto 2006-06-01 10:58:45
Staatsoper unter den Linden Berlin, Donzietti: \"Maria Stuarda\"(=premier szept.29.) Dirigens: Alain Altinoglu Rendezö: Karsten Wiegand Diszlettervezö: Alain Rappaport * Mosuc * Karnéus * Bros

409 Sesto 2006-06-01 10:54:28 [Válasz erre: 408 Búbánat 2006-06-01 10:48:45]
...akkor izgalomra semmi ok ugyanis kapásból a következö szezon elején, a Berlini Staatsoper-ben is \"Stuarda\"-premier(=új produkció!)-és akár tetszik, akár nem: ott is Elena énekli a cimszerepet! ;-)

408 Búbánat 2006-06-01 10:48:45 [Válasz erre: 406 Sesto 2006-05-31 19:33:12]
Számomra a Maria Stuarda Gruberovával vagy anélkül, teljesen mindegy, csak színen legyen! Donizetti egyik alapműve, amit folyamatosan játszani kell - persze, lehetőleg kvalitásos énekművészekkel.

407 martuni 2006-05-31 20:02:22
Kérlek titeket, hogy össze ne kapjatok már Gruberován, amikor nálunk operatörténelmi dolgok zajlanak. Tudom, hogy Zürich fontosabb /nektek/, de mégis...

406 Sesto 2006-05-31 19:33:12 [Válasz erre: 404 telramund 2006-05-31 19:29:00]
...valóban nincs mindenki Zürich-ben,... Igy én is per pillanat \"máshol\" olvasom per az \"örök igazságot\", ami özönlik soraidból!...

405 Sesto 2006-05-31 19:31:27 [Válasz erre: 402 telramund 2006-05-31 16:27:26]
PS.: Te mint \"Grubi-benfenntes\"egyébként gondolom naplót vezetsz róla naprakészen, mikor lépett vissza pontosan Gruberova a Stuarda-tól?!... Aha... Akkor jó, értem; ezekszerint sok ember(=értsd pl. érintettek az emlitett produkcióban!) emlékezötehetsége zavart és hazug, mert biztosan mindenki még most is szegény Gruberova ellen áskálódik, DE MAJD TE, MINT MINDIG MOST IS MEGMONDOD AZ \"IGAZAT\"?!... Ennyit a \"hamis dolgokról\"!... Akár hiszed, akár nem, minden jobb érzésü ember nagyon sajnálta/sajnálja az akkor történteket és a következményeket, de az idö kerekét visszapörgetni sajnos nem lehet... (Lerágott csont, de egyébként nagyon örülnék, ha továbbiakban is szépen átlépnénk egymás bejegyzései felett!) Köszönettel! S.

404 telramund 2006-05-31 19:29:00
ennyire fáziskéséssel reagálsz?!... van ki Zürichben van ki máshol landol és nem olvassa épp az irott napon a Momust. Ennyi! Egyébként másra válaszoltál mint amit irtam.Ne a sorokmögötti saját gondolataidra válaszolj hanem amik irva vagynak! Egyébként minden sorom igaz és senkit sem bántani szándékozó!Csak a tényeket ismertettem....

403 Sesto 2006-05-31 19:16:18 [Válasz erre: 402 telramund 2006-05-31 16:27:26]
...ennyire fáziskéséssel reagálsz?!... Hmmm...meglep! Ami Gruberova lányával anno történt nyilván nagyon tragikus dolog, nem vitás,...és ne menjünk már bele megint, hogy \"ki kivel és miért tépte el a babaruhát\"(=mert ugye erröl lejjebb még emlités szintjén sem volt szó!)-a tényeket akkor sem változatahatod meg, ha neked oly´nagy fájdalmat is okoz: del Monaco sajnos nem tudta befejezni a darabot, Gruberova pedig (számodra is) ismert okokból kifolyólag lemondta a dolgot és a késöbbi együttmüködést az Operával!... Ennyi se több, se kevesebb! És hogy \"ki mikor mivel járt jól stb.\" -Nevetséges! Mintha korábban forditott esetre ne lett volna példa Gruberova kapcsán: nyilván ö is hozzájutott hosszú pályafutása során szerephez/elöadáshoz úgy, hogy más visszalépett etc.-ez sajnos mindennapos rutin az operai üzemben, akár tetszik, akár nem: nem vagyunk pótolhatatlanok, ezzel együtt kell élni és el kell fogadni...

402 telramund 2006-05-31 16:27:26 [Válasz erre: 398 Sesto 2006-05-28 09:57:39]
Kedves Sesto!Te aki bennfentes vagy a zürichi operában tudnod kellene,hogy Gruberova nem az utolsó pillanatban mondra le az előadást és nem csak a produkciót hanem a zürichi operával való együttmüködést is lemondta.Nem kellene hamis dolgokat állitani. Mindenesetre ez jól jött anno egy két kolleganőnek.Azt pedig tudonod kell,hogy nem éppen dicsősége a zürichi operának és annak intendánsának ez a történet!!!

401 Sesto 2006-05-28 17:55:33 [Válasz erre: 399 Búbánat 2006-05-28 14:21:34]
...hmmm,...rêszben konvencionâlis elemekre alapozott, \"leporoltabb\" koncepciô lenne elvileg... Szemêlyes izlês kêrdêse, nyilvân, hogy tetszik-e vagy sem! ;-)

400 Búbánat 2006-05-28 14:23:58
400

399 Búbánat 2006-05-28 14:21:34 [Válasz erre: 398 Sesto 2006-05-28 09:57:39]
Köszönöm. Így már világos. Azért annyit árulj el a koncepcióból, modern vagy hagyományos színrevitel. A zürichi megvalósítások többsége - az előbbiek miatt - nem annyira vonzók számomra.

398 Sesto 2006-05-28 09:57:39 [Válasz erre: 397 Búbánat 2006-05-27 21:24:23]
...hât persze!!! Sorry!... Igen, nyilvân Giancarlo ês nem Mario del Monaco kêszitette el a koncepciôt!... Azêrt a \"koncepciô\" ês külön a \"rendezö\" megjelölês, mivel Giancarlo anno egêszsêgi okok miatt nem tudta befejezni a darabot ês Gruberova utolsô perceben törtênt lemondâsa következtêben, Grischa Asagaroff kêszitette el/fejezte be a darabot az adott koncepciô alapjân. Hmmm,....rêszletes beszâmolô nem lesz: nem vagyok itt a \"prmieren\"-ill. a 4 reprizen, EZÊRT volt \"muszâj\" kihasznâlni a lehetösêget, ês a zenekaros, szinpadi föprôbât megnêzni!...

397 Búbánat 2006-05-27 21:24:23 [Válasz erre: 396 Sesto 2006-05-27 15:57:15]
Bizonyára Giancarlo del Monacot akartál írni. Nagyon várom részletes beszámolód, igen érdekelne, milyen is ez a Maria Stuarda - Mosuc, és a többi partner \"mit tud\"? A legfontosabb: minek kellett a rendező mellé egy \"koncepciós\" is?! És egyáltalán milyen a rendezés, milyen a zenei megvalósítás. A szereposztás igen ígéretes...

396 Sesto 2006-05-27 15:57:15
...szinpadi, zenekaros föprôba utân: Donizetti, \"Maria Stuarda\" (=Opernhaus Zürich) * Mosuc * Kaluza * Kraschewski * Laho * Davidson * Sacchi Koncepciô: Mario del Monaco Rendezö: Grischa Asagaroff Dirigens: Ralf Weikert -ûj betanulâsban-(elsö elöadâs 2006. mâjus 30.)

395 bermuda 2006-02-22 17:52:27
A \"postakocsis\" áriával lopta be magát a szívembe először,itt éreztem ,mi az ha egy tenornak VAN magassága! Méghozzá nem falzett! Az általad is említett Puritánokban a 3.felvonás négyesében F hangot énekel,ezt a \"Barangolások...\"könyvből tudtam meg azonnal megvettem a cd-t. Jelenleg ez a legkedvesebb hallgatnivalóm -bevallom Sillset imádom-picit még a Normánál is jobban tetszik. Esténként Sillset hallgatom \"lasciate mi morir\" a Casta Divával vetekszik.

394 Búbánat 2006-02-22 17:20:38 [Válasz erre: 392 bermuda 2006-02-22 15:49:08]
Csak a Faustban, mennyei volt!

393 Búbánat 2006-02-22 17:20:17 [Válasz erre: 391 bermuda 2006-02-22 13:58:12]
Ez a Mártha nekem is meg van. A rádióból. Tényleg szuper. Legutóbb a Mosoly országa CD-t vettem meg vele. Egyébként az első \"találkozásom\" Geddával éppen ez a Lehár-felvétel volt, illetve A víg özvegy, melyben Schwarzkopf volt a partnere. A rádió sugárzott belőlük részleteket. Azon nyomban beleszerettem hangjába és később is „faltam” énekét, kerestem a rádióban, később a lemezboltokban a vele készült teljes operafelvételeket: tudatosan vadásztam a műsorújságban, mikor mely operában, operettben vagy egyéb műben tűnik fel a neve, és ha csak tehettem, már kapcsoltam is be a készüléket. Több mindent kazettára felvettem, de van pár CD-m és gyári csomagolású kazettám is, melyeken ő énekli a tenor főszerepet. Így nagy kedvencem lett az ő Puritánokja, Tell Vilmosa, Rigolettoja, a Longjumeau-i postakocsisa a Faustja, a Manonja, a Hoffmann meséije, a Carmenje. Szintén nagy becsben tartom azokat a hangfelvételeket, amelyeken Weber és Lortzing operáiban vagy az említett Flotow-operában hallható. Ugyancsak kedvelem a vele felvett egyéb Rossini- Verdi- Massenet műveket; a Puccini és verista darabokról nem is szólok, továbbá jelentősnek tartom azokat a tenor szerepeit, melyek egy-egy Glinka-, Muszorgszkij-és Csajkovszkij opera felvételéhez fűződnek. Wagner-részleteket énekelni egyedül a Lohengrinből hallottam tőle, egyszer régen. Mozart műveiben is értékelem művészetét, bár azok kevésbé állnak közel hozzám. A dalirodalomban (pl. Schubert, Rahmanyinov) és az oratorikus műfajban is (pl. Bach-passiók, Handel- és Haydn-, Berlioz – alkotások) elismerésre méltó a diszkográfiája… De ha már belcanto, akkor elsősorban a korai olasz, francia és német romantikus operákban (teljes vagy részletek) élvezem hangjának behízelgő szépségét. Szívesen hallgatom ma is régi felvételeit, különösen, ha a szoprán partnerek között olyan kiválóságok találhatóak, mint Elizebeth Schwarzkopf, Anneliese Rothenberger, Victoria de Los Angheles, Mirella Freni, Renata Scotto, Montserrat Caballé, Beverly Sills, Mady Mesplé...

392 bermuda 2006-02-22 15:49:08 [Válasz erre: 388 Heiner Lajos 2006-02-19 15:23:45]
Láttad a Faustban és a Bohéméletben is? Az autogramja féltett kincsem:-)

391 bermuda 2006-02-22 13:58:12
Búbánat,TE vagy az én emberem:-) Szívemből szóltál! Én Geddával mindent megveszek ami itthon kapható,most a Márthat szereztem be, Rothenberger is elragadó. Van még pár tenor kedvencem, de Geddához foghatót nem találok,ö mindent tud.Bánatomban,jókedvemben hozzá menekülök.

390 Búbánat 2006-02-21 11:49:27 [Válasz erre: 388 Heiner Lajos 2006-02-19 15:23:45]
Gedda nekem szívből énekel(t). Legyen az német, olasz, orosz vagy francia nyelven előadva. Számomra ő volt és marad az \"abszolút\" TENOR! - énekeljen, bármit is!

389 Heiner Lajos 2006-02-19 15:56:45 [Válasz erre: 387 Búbánat 2006-02-17 08:52:26]
Meltonról sikerült találnom adatokat, kérlek, ne fáradj! 8 évadon át énekelt a Metben.

388 Heiner Lajos 2006-02-19 15:23:45 [Válasz erre: 387 Búbánat 2006-02-17 08:52:26]
Számomra sokszor hideg. Emlékszem arra az 1979-es Luciára, az Erkelben, Ágayval, perfekt volt, de hideg. Persze ott van a polcon a Dobrowen-dirigálta Boris, s pár más dolog. Más: kedves Búbánat, mit tudsz James Meltonról? Most hallgattam vele (és Ponsszal) a Luciát, Pons persze ismert, Melton gyönyörű tenor, ez az egyetlen lemezem vele. Emlékszem egy LP-re, azt hiszem, rövid lehetett a pályája.

387 Búbánat 2006-02-17 08:52:26 [Válasz erre: 386 bermuda 2006-02-16 16:39:53]
Én is nagyon szeretem Geddát! Operettben is. Rengeteg felvételét ismerem, de nem gyűjtöm. Ez a cd sincs meg, de arról sok számot sugárzott a rádió. Így nem maradtam le semmiről. Óriási énekes volt, a Domingó-Pavarotti-Carreras előtti korszak egyik legnagyobbja - mondhatnám, ő mindazt tudta, amit ez a három együttvéve letett az asztalra.

386 bermuda 2006-02-16 16:39:53
Kedves Búbánat engem meglepett,mennyire jó,nagyon élveztem. Persze,ha Geddáról olvasok azonnal reagálnom kell,ma vettem meg a Márthát,szintén Geddával és Rothenbergerrel,kiváncsi vagyok. Gedda 80.ik születésnapjára kiadott Best of...Óriási, 2 cd a másodikon operetteket is énekel pazarul pl. a \"volt nekem már száz babám\", a Barinkay belépőjét (amelyet Ilossal imádok) úgy fejezi be ,ahogy senki.Azonkivül a Sába királynőjéből is énekel egy gyönyörű áriát-ezt még soha nem hallottam. Megvan ez a cd-?Feltétlenül meg kell hallgatnod!!!! Nagyon szép kiadás és nem drága.

385 Búbánat 2006-02-16 16:07:09 [Válasz erre: 383 Cavaradossi 2006-02-16 13:55:13]
Egyetértek, nagyon jó kis darab ez A fehér asszony. Különben is, ami Walter Scott írásaira épül, az számomra már rossz eleve nem is lehet. La Dame Blanch említett II. felvonásának grandiózus fináléja engem Rossini Mózesének utolsó fináléjáéra emlékeztet. Az 1825-ös évben bemutatott három felvonásos opera alkotási folyamatában Boieldieu már ismerhette a Mózes első változatát… Mesteri, tényleg, ahogyan a zenekari hangzuhatagok fél hangokkal futnak felfelé, majd vissza, a késleltetett kibontakozás, a feszültség fokozása fortissimóban, majd a sistergés után jön a letisztulás, az elcsendesülés, mondhatnám, az üdvözülés, ami majdnem pianóban, egyszerű, hosszan kitartott akkordokban végződik…Le a kalappal a komponista előtt. Különben a harmóniák és a dallamvilág nagyon emlékeztet Auber korai operáira. A zárt számokat megszakító prózai dialógusok még elég gyakori voltak abban az időben, még a német nyelvterületen is (lásd Weber ilyen típusú operáit) – és ez nekem inkább tetszik, mint a zongora- vagy csembaló kíséretes énekbeszédek. Érdekes pár hete vettem meg Nicolai Geddával ugyanezt az operát (Hilversium- 1964), azon a CD-n a tenor nekem sokkal jobban tetszett, mint ezen az új Minkowski-féle lemezen hallható Rockwel Blake. Georges Browne II. felvonásbeli kavatinája Gedda tolmácsolásában eszményi, utolérhetetlen. Annick Massis szépséges szopránja viszont Anna (a Fehér asszony) szólamát hozta közelebb hozzám a régi felvételről hallott Spoorenberg Ernaéhoz képest.

384 Heiner Lajos 2006-02-16 15:39:55 [Válasz erre: 383 Cavaradossi 2006-02-16 13:55:13]
Olvasd el beszámolómat Párizsból a Momus archivumából (1999).

383 Cavaradossi 2006-02-16 13:55:13
Tegnap este - nem tervezetten - bekapcsolódtam a Bartók esti operaközvetítésébe, ahol F.A. Boieldieu: La Dame Blanche (A fehér hölgy) c. 3 felvonásos operája ment. Nem ismertem a művet, sőt bevallom, eddig még a szerzőt sem, így nekem nagy és igen pozitív meglepetés volt. Talán nem túl nagy tévedés a művel kapcsolatos érzéseimről a Belcanto-fórumon írni, hiszen - először hallva a művet - nekem hamisítatlan belcanto-alkotásnak tűnt. Az egyetlen \"zavaró\" körülmény az volt, hogy franciául énekelték. Reggel aztán utánanéztem, kapható is egy EMI-lemezen (http://www.operashop.hu/webaruhaz/product_info.php?products_id=446 ). A tegnapi előadsáson a párizsi Opéra művészeit hallhattuk. Az egyik szereplőnek gyönyörű kontratenor hangja volt, nagyon tetszett, utoljára a miskolci fesztiválon a L\'italiana in Algieriben hallottam ilyet. Érdekes volt, hogy a recitativók helyett közönséges, nem énekelt beszéd volt hallható - hasonlatosan az operettekhez! -, s rengeteg gyönyörű melódiát felvonultató ária töltötte ki a 3 felvonást. Érdekes volt még, hogy a 2. felvonás fináléja - nekem - valahogy sokkal testesebb, szárnyalóbb, grandiózusabb volt, mint az operát záró finálé (volt egyáltalán?). Szóval Maestro Boieldieu-nek van egy új magyar fan-ja, Cavaradossi. Hallotta-ismeri valaki közületek, hozzáértők közül?

382 Búbánat 2006-01-12 14:34:41 [Válasz erre: 381 Franca 2006-01-12 10:12:39]
Így van. A bel canto stílus - értem ez alatt a korai olasz-francia romantikus repertoárt - egy speciális valami, amihez speciális hangú énekesek kellenek. Nálunk Gyurkovics Mária és Réti József óta nem született olyan énekes, aki ennek a speciális hang-követelménynek megfelelne, eleget tenne. Hangfenoménok születtek, csak nem a bel cantóban. Kiss B. Atilla Pollionéja, sajnos - már látom - téves kiosztás volt. Rálik beérhet még. De Kolonitsban is bízom. Lukács Gyöngyi egyáltalán nem bel canto hang, de nagyszerűen tud – ha kell stílust váltani – ez sem csekélység! Ulbrich az, akire leginkább lehet alapozni és egyenletes megbízható magas színvonalon hozza Adalgisát. Bár, a második előadáson valóban, mintha kissé visszafogta volna magát. Pánczél is jó, de nála a kora miatt e tekintetben már nem látok fejlődést. A bel cantohoz az idők során hozzátapadt az a \"vád\": öncélú virtuozitás a hangokkal, és virtuskodás a magas vagy mély koloratúra -hangokért. Ezzel megint csak nem tudok mit kezdeni….

381 Franca 2006-01-12 10:12:39 [Válasz erre: 380 Búbánat 2006-01-10 19:26:10]
Én ugyanígy vagyok a bel canto-val, mint ahogy leírtad. Egyszerűen imádom, nem tudok vele beletelni, mindig több kell belőle. Egyetértek azzal is, hogy Bellini zenéje fantasztikusan, fájdalmasan gyönyörű. Ugyanakkor megértem a barát viselkedését is. Én a második Normát láttam (8-án) és én is elvittem rá olyan barátot, aki számára újdonság volt. Persze előtte otthon megnéztük együtt DVD-n, hogy ne az Erkel Színházban hallja először. Azt kell mondanom, hogy ugyanúgy reagált, mint a barátod, és amikor a helyébe képzeltem magam - másodszor hallom, először élőben -, meg is tudtam érteni. Az előadás semmit nem adott vissza a bel canto lényegéből, a gyönyörű dallamok elsikkadtak, \"szép ének\", virtuozitás nem volt, egyszerűen magának a stílusnak a finomságai, szépségei hiányoztak, a koloratúrák elmosódtak, vagy teljesen kimaradtak. Valaki kifogásolta, hogy a közönség, mintha aludt volna, nem lelkesedett. Szerintem ezért.

380 Búbánat 2006-01-10 19:26:10
Szomszédom, barátom, egész más okból kifolyólag szedte volna - ideje korán – sátorfáját. Lehet, hogy mégis bennem van a hiba s minden lelkesedésem dacára egy kifejezetten rossz Norma-előadást szurkoltam végig? Kedves ismerősöm egész idő alatt dünnyögött, az ujjai doboltak a szék karfáján, lábait rakosgatta a szűk helyen, izgett - mozgott, szuszogott, fujtatott, mindössze egyszer csapta össze két tenyerét, amikor Ulbrich Andrea jelent meg a függöny előtt. Többször rám szólt, kinek s minek tapsolok. Az utolsó függönyt követően, a kijárat felé haladva úgy fogalmazott: túl azon, hogy bánkódik Gyöngyi hiányán, remélte, végre alkalom kínálkozik számára megértenie, mit eszek azon a bel cantón, s közelebb kerülhet hozzá (ezt a Norma-produkciót most látta először), ám azt kellett magán tapasztalnia: „nemhogy közeledett volna a bel cantóhoz, hanem ellenkezőleg, még jobban - mérföldekkel - eltávolodott tőle”. Ez a megjegyzése akkor nagyon rosszul esett, és igazságtalannak tartottam. Még ha elfogadom is, hogy nem tetszett neki az előadás, és nem volt megelégedve a közreműködő művészek, kórus, zenekar, karmester teljesítményével,színvonalával, hogyan képes valaki, egy úgymond zeneértő mindenevő, azt mondani, hogy Bellini zsenije hidegen hagyja! Ha csak, tudván, nekem ez az éltető elemem, szándékosan provokálni akart, amikor szemembe mondta az említett súlyos szavakat. Én persze védelmébe vettem a Normát, Bellinit és a bel cantót, de mindhiába. Nem tudtam meggyőzni. Vele ellentétben azt állítom, legyen bármennyire csapnivaló is a megvalósítás, vagy rosszak az énekesek, zenészek, Bellini Normáját nem lehet annyira bűn rosszként játszani, hogy ne izzon fel a légkör körülötte, hogy ne töltődjünk fel valami magasztosssal, hogy hallgatva a csodálatos dallamokat, ne hasson az érzékeinkre, hogy ne járja át jóleső érzés minden porcikánkat, és nagyon sokunkat el ne kábítson fájdalmasan gyönyörű varázsával. Bizony, csak csábuljunk el miatta! Ezért semmi sem eléggé drága. Igen, mert a Norma azon lebilincselő erejű operák egyike, amelyeknek hatása alól senki nem vonhatja ki magát. Ócsárolhatják, kritizálhatják, de mindez semmit nem von le értékéből, nagyszerűségéből. Ez a zenedráma maga a csoda! Az én bel cantóra alapozott világomban bármilyen más operát megelőzi, talán Donizetti- és Rossini- meg egy-két Verdi-Puccini mű van szorosan a nyomában… A bel canto egyik csúcsa marad örökké! A zenéjétől csordultig tele van a szívem, s hallgatva mindig a mennybe repít. Ebben a rendezésben a Norma öt előadását ültem végig, beleértve a legelsőt is, aminek 2003 augusztusában az OpernFesten volt a premierje. Ezt a darabot, ezt a zenét nem lehet megunni, nem lehet betelni vele. Az egész opera kezdve a nyitány első taktusától a katartikus finálé utolsó hangjáig olyan elementáris hatást gyakorol rám, amire ebben a műfajban más zenemű nem képes. Még Rossini Mózese, Tell Vilmosa, Verdi Nabuccója, Végzete…, Gounod Rómeó és Júliája és Donizetti Lammermoori Luciája sem, pedig ezek azok a művek, amelyek a Normához hasonlóan igen közel állnak a szívemhez, és garantáltan megnyitják a könnycsatornáimat… Ezt tudva - régen és ma is – mindig dupla adag zsebkendő készlettel indulok el a Dalszínházba a várva-várt kedvenc operáim előadásaira. Tudom, ezzel más is így van, aki Puccinit, Verdit, Wagnert hallgat. Hiába, sokfélék vagyunk…

379 Norma 2006-01-09 20:39:31 [Válasz erre: 378 kalahari 2006-01-09 16:01:11]
Mert az Aidában csak bevonulási jelenet van.:-)

378 kalahari 2006-01-09 16:01:11 [Válasz erre: 372 Búbánat 2006-01-06 09:58:03]
Azért furcsa, hogy a sötét nézőtérről minek akarnak kimenni, de nem csak a Normán, mert a Carmenen mindig a jegyszedő nénik próbálják visszatuszkolni a népet... Érdekes, hogy se a Trubadúron, se az Aidán nem vonulnak ki soha, pedig ott is egyben mennek a felvonások. Sajátos jelenség, annyi biztos. Igaz, be lehetne mondani az elején, hogy két részben megy, mert hiába írják rá a szereposztásra, az nem jut mindenkinek.

377 Cavaradossi 2006-01-09 15:42:18 [Válasz erre: 376 Norma 2006-01-06 19:54:15]
Éreztem, hogy nem akarsz leiskolázni, csak élcelődsz! Úgyhogy minden OK, a lényeg, hogy mindketten imádjuk a szép zenét, főleg Bellinit. Szia





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.