vissza a cimoldalra
2020-09-26
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62451)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (306)
Régizene (4435)
Eiffel Műhelyház (291)
Társművészetek (2081)
Kimernya? (3772)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4934)
Balett-, és Táncművészet (6037)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1449)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4108)
Franz Schmidt (3691)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2060)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2841)
A nap képe (2234)
Opernglas, avagy operai távcső... (20659)
Lisztről emelkedetten (1013)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Régizene (johanna, 2011-02-18 16:34:37)

   
4435   chord • előzmény4433 2020-09-26 09:50:40

A blogomat szerencsére jóval többen nézik... nagyon-nagyon sokkal.

Azt is kérdezd meg, hány Maurice André lemezem van. Aztán le is fordulok a székről.

Szerintem tartsuk a demarkációs vonalakat.

4434   chord 2020-09-26 09:45:10

Annyit nyomtátok ezt a szerencsétlen Telemannt, hogy nálam a youtube elkezdte beadni magától...... mint egy vírus, komolyan...... én próbálom tartani a 1.5 métert, de inkább tízet.....

4433   Corvette • előzmény4431 2020-09-26 09:44:30

Nézd meg a linkhez tartozó megtekintések számát és azt is, hogy hányan fejezték ki tetszésüket!

Maurice André is sokszor játszotta ezt a darabot... 

4432   chord 2020-09-26 09:39:44

De nézzünk már valami szabadabb dolgot, valami olyat, ami nektek már tilos volt.

Improvizáció. A saját gondolat, a saját vélemény. Saját kotta. Persze senki se higgye, hogy itt nem volt szigorúság a formában; nem volt kolbászolás ide-oda, semennyi. Csak ez másfajta kötés, mint a későbbiekben.

Istanpitta In Pro

(ismerős, ugye?, ott az organettós lemezen is)

Az egész lemez zseniális. Nem kell megijedni, kellően EU konform, ha úgy tetszik, 'savallizált'.

4431   chord • előzmény4430 2020-09-26 09:16:14

Ez neked nem megy, ne erőltesd. Az a baj, hogy csak az oboát figyeled, nem a zenét.

Hogy miben marad el? Próbáld meg a 'belsejét' figyelni. Ami több, mint a kotta előtted. Ami nincs. Üres máz. Próbáld meg kicsit közönségként hallgatni, elfogulatlanul. Ami nem fog menni, mert oboista vagy. Én ezt értem. Itt egyetértéssel ne is kísérletezzünk.

A középszerben amúgy valóban nem rossz. Legalább érezni, hogy a nagyokat szeretné utánozni.

És pont az oboa szólama? Annyira gáááz. Olyan, mintha Corelli bejárónője írta volna a zenekari részt, kedd este, amikor kimenős volt, és ette a maradék süteményeket a bíborosi szalonból, és ezt később előtalálta Telemann, a padláson, ahová valami elfuserált, bedőlt germán házasság révén került oda, és belenyomta az oboát, saját kútfőből, hogy majd jó lesz... és jó lett, ja. Valakinek igen, valakinek meg nem

4430   Corvette • előzmény4426 2020-09-25 20:08:24

Ez miben marad el Handeltől? Semmiben. Nem is értem, hogy miről beszélgetünk.

4429   diosjeno • előzmény4427 2020-09-25 19:43:01

Ami igaz az igaz, hájas is volt meg pénzéhes is... nade a hallei szonáták ?  Meg az árvaházi anthem ?  Ezekben 1000 méteres mélységek vannak . És a szokatlan formák, a hihetetlen kifejező képessége.

 Nézzétek meg a szöveg-zene összefüggést ebben

 ( azt tudjátok, hogy Londonban az árvaházi gyerekek szó szerint az utcán haltak meg, mikor ezt írta ?? )  Szíven ütötte. Hallhatjátok.

 A személyes érintettsége ebben az anthemben azt hiszem nem kérdéses. 

4428   diosjeno • előzmény4426 2020-09-25 19:28:30

najó, azért mindig megnyugtatsz végül  :)

 

4427   Corvette • előzmény4425 2020-09-25 19:26:17

Xenia Löffler.egy kicsit másképpen játssza ezt a szonátát. Intimebben, kevésbé harsányan.

Érdemes meghallgatni az Akademie für Alte Musik Berlin Concerti Grossi lemezeit, mert éppen most írják át vele az eddigi előadói gyakorlatot. És én üdvözlöm, hogy a hájas disznó, lassú mozgású, rossz természetű, pénzéhes vállakozó Handel portréját egy sokkalta légiesebbre, kifinomultabbra és érzelmesebbre cserélik le. 

4426   chord 2020-09-25 19:08:13

Komolyan, hogy lehettek zenészek, hogy alap dolgokat nem hallotok.....

Ez a két Handel concerto, na, mit kellene kórusban mondanatok, de nem mondjátok, csak azon a ... oboán rúgóztok,

de hogy ez egy q..vajó zene, és néztem az idővonalat, ez nekem a 15.-17. mp. környékén lejött, hogy ezt Telemann, ezt a 15 másodperc Handelt, nem tudta megugrani a két vagy háromezer művével, egyikkel sem.... ez a dolog világít, a szemeket kiszúrja, annyira, ezt marinéni a közértből is elmondja, a parizeres pult mögül, nem csak én, bármit is mondtok, nagy szakemberek.

Ja, persze, formai gúzs van kicsi, nem mondom, hogy egy szabad Folia-variáció gambán, de akkor is, sodrás van, lubickolás, melódia van, hentergés a harmóniában, ívek vannak, szépség van, belső tartalom van, mondanivaló van, meta-cucc van, lemez-beszerezhetnék van, meg hogy annak a közönségnek, azért brutáljó volt ott ülni, az 100.

Aztán, kicsit beljebb nézelődve, laikusként én azt hallom, az oboistákon, hogy a nő az robot, egy jól sikerült humanoid, pontos, biztos, kottahű ezerrel, stb... én élvezem, amikor nem játszik, a férfi, az meg élő, egy ember, a mindenével, a gondolataival, legfőképp, erről a zenéről.

4425   diosjeno • előzmény4423 2020-09-25 17:02:22

Igen, ez igazibb, szabadabb zenélés. A hölgyé kissé programozott ehhez képest....de ez nagyon jó !

 Az első tételben azok a zenekari trillák :) 

A második tétel milyen vidám ! Régen hallottam ilyen  oldott allegro-t :)

(Eszembe jutott, hogy ha chord belehallgat, most is biztos fanyalog a "konvencionális és gúzsba kötött"  formák miatt...egy ilyen laza allegro- nál :)

4424   Corvette 2020-09-25 13:38:43

Off:

Csak tiszta forrásból...

Török gyerekdal..

4423   Corvette • előzmény4421 2020-09-25 11:41:13

Handel folyton szivatta az oboistákat. Olyan szólamokat írt nekik, hogy majd belegebedtek.

A linkelt felvétel egész jó. Már én is belefutottam, de maradt bennem némi hiányérzet. Ha belehallgatsz ebbe szerintem te is elégedettebb leszel.

4422   chord • előzmény4419 2020-09-25 11:26:14

Az  Alpha-s bookletek olvasgatása szélesebbre nyitja a horizontot, szerintem mindenkinél. Segít esetleg mélyebbre hatolni a zenében, ha esetleg elsőre nem sikerül. Úgyhogy, klassz, tényleg a 19 eredeti, nagyon szép kiadások. Nekem 1 vagy 2 hiányzik, az első kiadásokat eléggé nehéz megszerezni.

:)

 

4421   diosjeno • előzmény4420 2020-09-25 09:20:43

Az oboát Handelnél szerettem meg. még srác koromban.

 És főleg azért, mert a hangszerelésében fontos szerepe van mindig. ( jó, ez itt solo :)

 Mindig ott az oboa, ott fecseg minden Handel zenekaros darabban. 

 Mikor kettőzi fuvolával v hegedűvel, azonnal beugrik, ja, ez Handel.

Íze van neki.

 

4420   Corvette 2020-09-25 00:17:37

Benoit Laurent

4419   Corvette • előzmény4415 2020-09-24 23:32:49

Le Poème Harmonique? 19 lemezem van tőlük. Tegnap akartam meghallgatni az első Alphát, csak hát az arpeggios tétel után bealudtam. Ekkor tértem át Telemannra.

Mellesleg a Le Poème Harmonique nem egy zeneszerző társaság, hanem egy együttes, érthetően nem is játszottam tőlük semmit. Mert te igen? Meghallgatnám. Ha videó van, még jobb. :)

4418   diosjeno • előzmény4414 2020-09-24 22:43:57

Csak élvezkedsz, amíg más dolgozik...na, szép :)

4417   diosjeno • előzmény4415 2020-09-24 22:42:41

Erre annyit mondanék, hogy itt semmilyen zene csillaga nem ragyog. 

De aggodalomra semmi ok.  Az őssejt teljesen ép. 

4416   diosjeno • előzmény4414 2020-09-24 22:34:32

Tudod, mondtam, hogy nem hallgatok annyit, mint te. A tizedét sem. Meg is indokoltam.

De ami jó, az jó :)

4415   chord 2020-09-24 22:09:53

A Le Poeme Harmonique, ha valakinek eddig kimaradt - Magyarországon vagyunk, ne feledjük, ahol Bach és Telemann csillaga a legmagasabban ragyog:) - most sem késő, ne szégyellje, nézelődjön, van mit; számos nagyszerű lemezt indítottak útnak, még hazai csapatot is tudok vagy hármat, akiket inspiráltak erősen.

Corvette, esetleg, te mi szépet játszottál tőlük? Zenész vagy, és a régizenéről ezért mindent jobban tudsz, nem? Ha videó is van, megnézném.

A la fin bergere

Óriási kedvencem.

4414   chord • előzmény4410 2020-09-24 21:55:51

Örülök, hogy felfedezted végre..... szóval az van, hogy amíg ti Telemannal birkóztatok, én meg ilyeneket hallgattam. Egyet reggelire, egyet meg estére. Kinek mi jut, mondtam.

15 éve minimum megvan ez a lemez.

4413   chord • előzmény4408 2020-09-24 21:51:13

Hát, hallgassátok csak Telemannt, örüljetek neki, ha valamit sikerül elpöntyögni tőle, de én maradnék annál, még egyszer, hogy egy rémisztően gyenge szerző, bármennyire is végigerőltettem ezt is, amit voltál szíves figyelmembe ajánlani. a hideg kirázott, annyira lelketlen és művi és erőltetett.... semmi belső tűz vagy melódia vagy valami bármi, ami miatt leülnék elé. A furulyás iszonyatosan kínlódik, műanyag, zéró, nulla. Rizsporos unalom. Zeneiskola-vizsga, ásítozás. Na, ehhez képest Bach is egy lánglelkű zseni, az biztos.

Ezen aztán ne vesszünk össze: nem kell mindent egyszerre szeretni.

 

4412   diosjeno • előzmény4411 2020-09-24 20:51:53

ááá ,  jó itt az összes. 

4411   diosjeno • előzmény4410 2020-09-24 20:44:48

Hát ez tényleg qrva jó, chord, ezt neked találták ki ! A második szám eszelősen jó !

4410   diosjeno • előzmény4407 2020-09-24 20:39:03

Ez a cd igen jónak tűnik...

4409   Corvette • előzmény4406 2020-09-24 19:34:01

Mesélj, mi szépet játszottál ezidáig Telemanntól ? Én soroljam?

Aztán meg mi alapján ítéled meg, hogy az egyik fantázia jól van előadva, a másik meg nem? Összehasonlítasz két lemezt és kivonod őket egymásból? Amelyikből több marad az a jobb?

Meg aztán, nem csak lant létezik a világon. Azt is leírhatnád, hogy hány jó lantos van a világban. Alig pár. De a nem zenészek kenik-vágják a témát. Ja.

4408   diosjeno • előzmény4406 2020-09-24 19:22:36

 " Telemann egy gyenge szerző, így a fantáziái is fantáziátlanok "

----------------------------

Rájöttem, miért írsz néha ilyen sületlenségeket. 

Azért, mert nincs rálátásod a zenei korokra , különös tekintettel a köztük lévő különbségekre, amelyek a körülményekből ( dátum ! ) adódnak. 

 Ám én azt mondom, nem baj. Nem kell neked mindenre rálátni, elég, ha a reneszánsz zenét érted. A boldogsághoz az is elég. 

ha mégis belehallgatnál, itt van pár jó

 

4407   chord 2020-09-24 18:08:56

De ami az igazi abszolut nekem, a pengetős fantáziákból, azok a vihuelistáknál találhatók elő.

Fantasia del quarto tono

Ez a lemez: fantasztikus. Élőben, vihuelán, 40 cm-ről hallgatva Narvaezt, szintúgy. 

4406   chord • előzmény4405 2020-09-24 17:57:57

Rossz nyomon jársz. Telemann egy gyenge szerző, így a fantáziái is fantáziátlanok, nem csak nekem, ez hidd el, nagyon sok zenésznek is.

A fantázia egy külön birodalom a Barokkban, és a Reneszánszban. Csuda dolgok léteznek ám.

Lantfantáziák esetleg? Persze, egy teljesen más világ. Az oboának ide nincs sok köze... így előfordulhat,hogy a nem zenészek ezt lehet, jobban leveszik, mint esetleg te....

da Milano - Fantasia 30 

da Milano - Fantasia 33

Élőben párszor volt alkalmam pl. ezeket a művet hallgatni. Tényleg más galaxis.

Érdemes a jó értelemben vett feminin jelleget észrevenni a második előadásban. És utána, hirtelen,  zsupppsz, betolni a Telemannt...mennyire üres dolog.... bár, kinek-kinek.

4405   Corvette • előzmény4403 2020-09-24 17:34:32

A fantáziák egy külön világ a barokkban, főként azok élvezik, akik profin játszanak valamilyen hangszeren és rendesen benne vannak a régizene világában. Ja, már megint egy dolog, amely elsősorban a zenészek élvezetéért van. Lassan nem lesz mit hallgatnod. :)

Telemann fuvola fantáziáit előszeretettel játszák más fafúvósok is. A felhozatal nem rossz. Oberlinger lemezének pl. az a különlegessége, hogy az organetto sípjait imitálja. A hangok végeit gyakran leejti, mintha elszállna a fújtatóból a levegőt. Klassz. Amúgy alapmű. 

 

4404   chord 2020-09-24 16:52:56

Csak úgy hirtelen, akkor, mi az, aminek 'van mondanivalója'?, hát, picit amarrább a térképen meg úgy 70 évvel korábban:

Overture

Kicsit semmilyen kezdés, de kb 20 mp. után valami elkezd bonyolódni, de nagyon. A viola meg elkezd beszélni. Szépen, tagoltan, érthetően...:)

4403   chord 2020-09-24 16:41:21

Tónus-kiegyenlítés.

Fantasia in G - Andante

Tökéletes?, hát engem nem talált meg. Ha vers lenne, és egy szocreál irodalomtantónéni, azt mondaná, hogy ennek a versnek nincs mondanivalója. Csak úgy megy, szépen hentereg, hogy minek meg hová, az nem derül ki.

III.o. szerző, az előadás firstclass, de kicsiholni többet ebből nem lehet.

4402   Corvette 2020-09-24 11:01:11

Egyszerűen tökéletes.

Georg Philipp Telemann - Sonate B-Dur, TWV 41:B6: I. Adagio

Georg Philipp Telemann - Sonate B-Dur, TWV 41:B6: II. Allegro

4401   Corvette • előzmény4400 2020-09-23 20:04:30

Official video for Domino Dancing by Pet Shop Boys (2003 Digital Remaster).

4400   macskás 2020-09-23 19:02:48

4400

4399   takatsa • előzmény4392 2020-09-23 18:04:04

Lehet, hogy egy picit a hangerő gombot kell tekerned balra. :)

Ez egy icipici, 8 regiszteres korabarokk belga orgona, amely néhány évtizede a francia Solignac apátságban van. Ilyen hangja van a kicsikének, az akkori nyelvsípok (Voix humana) kicsit mekegnek.  

4398   Corvette • előzmény4397 2020-09-23 17:26:17

" De a nagy tömegű átírás miért van? "

Ez volt a kiindulási pont, és erre adott a vonós kolléga két lehetséges választ.

4397   macskás • előzmény4396 2020-09-23 17:15:17

nem értem

4396   Corvette • előzmény4395 2020-09-23 17:14:50

Nagytömegben?

4395   macskás • előzmény4393 2020-09-23 17:11:05

Zenekarra is írnak át műveket...

4394   diosjeno • előzmény4389 2020-09-23 16:36:32

Ez azért bonyolultabb. 

Az " írástudók felelőssége " szerintem óriási....és az írástudók  ezt már nem érzik. Csak élni akarnak, már nem akarnak másokért meghalni.

Ezt úgy értsd, hogy már nem játszanak Vivaldit az utcán jó minőségben, ezt jelenti. Semmi dráma, csak ennyit jelent.

Ezért aztán a sznobokon meg a zenészeken kívül senki sem hallgat Vivaldit.

 "Mindenkinek joga van egyre jobban és jobban  élni. A művészetemért elkérem keményen a pénzt ! Ez ma az írástudók jelmondata. " ( Mozart mikor is mondta ezt ? ) Régen mások voltak a célok. 

4393   diosjeno • előzmény4388 2020-09-23 16:26:02

Ez így van, a személy, aki játszik, mindent visz.

De a nagy tömegű átírás miért van ?

 Szerintem egyszerűen ez a folyamat :

 

1. Átlagon felüli zenésznek megtetszik nagyon valami zenemű. 

2. nem játszik  azon a hangszeren, amire írták.

3. Átírja arra a hangszerre , amin jól játszik. 

B változat :

 1.  zseniális  zenésznek megtetszik valami

2. átírja szórakozásból mindenre, még lekvárosbödönre is. 

3. csóró követők vért izzadnak, aztán lehülyézik, mikor nem sikerül eljátszani.

4392   chord • előzmény4391 2020-09-23 15:39:22

Annyira harsány regiszterek választódtak, hogy elfedi a finomságokat, akkor is, ha igazi... Miért kell így kiabáltatni egy hangszert?

4391   takatsa • előzmény4390 2020-09-23 14:35:26

És ez vajon igazi, vagy mű?:)

4390   chord • előzmény4387 2020-09-23 13:26:26

Mennyire más a két hangszer....

 

Az organettós lemez-újrafelfedezése óta kicsit töröm a fejem ezen az orgona-ügyön, a fejlődés menetén, mi és hová tartott és tart; hogy mennyire kigyilkolja a zene lényegét meg elüldözi a közönséget biztonságos távolságra ez a félig-gép jelleg, ez a mesterséges hangerősítés meg a dinamika teljes és totális hiánya,  hogy a csembalón a billentés,

Aria Sebaldina - Hexachordum Apollinis

az mit ad, az orgonán, ha esetleg létezik, nagyon-nagyon ritkán, mert mondjuk mechanikus traktúrás,

Aria Sebaldina - Hexachordum Apillinis

akkor meg ott mit ad, meg ilyenek, a cikk félig már kész; nekem nyilván erős véleményem van ezzel kapcsolatban. Egy biztos: az orgonisták engem ezért meg fognak verni...:)

4389   Corvette • előzmény4371 2020-09-23 13:19:48

Ez az állatok iránt érzett olthatatlan szerelem nem is olyan ritka. És hiába magyarázod az illetőnek, hogy az nem szép dolog, mert a szerelem úgy jó, ha viszonozzák is, attól ő még vágyakozva fog rájuk gondolni. 

Ez a zenehallgatásos dolog csak a mi agymenésünk. Az emberiség nagyobbik része teljesen képzetlen zeneileg és elvan nélküle. Ehhez vegyük hozzá, hogy sokszor még a nagyon magasan képzett zenészek is el-elkalandoznak a jóval könnyedebb és lenézett műfajok irányába. Miért? Mert rengeteg egymásnak ellentmondó  zenei műfaj képes egyszerre békében élni a fejekben. 

Ha én azt mondom egy előadásra, hogy jó, az képezheti vita tárgyát. Ha Holliger mondaná, szerintem senki sem vitatkozna. Érdemes volna elgondolkodni megannyi kérdésed mellett, hogy mi mennyire vagyunk tekintélyelvűek, elvtelenek és meggondolatlanok megnyilatkozásainkban. 

 

4388   Corvette • előzmény4385 2020-09-23 11:50:41

Mit miért? Az élet nem méltányos. Vannak nagyon tehetséges és kevésbé tehetséges emberek. Meglásd, egyszer majd jönni fog egy olyan furulyás, aki érdemben el tudja játszani ezeket az átiratokat és örömünket fogjuk lelni bennük. Úgy tűnik, hogy még nem szültett meg, de az is lehet, hogy éppen tegnap íratták be egy zenesuliba. 

Emlékszem egy hazai koncertre, ahol a Párizsban élő oboista úgy fújta el Schubert Arpeggione szonátáját, hogy az előttem ülő Kapás Géza folyton a nyakát tekergette, mert látni akarta mások szemében is a döbbent csodálkozást. Soha nem hitte volna, hogy fafúvós hangszeren ez lehetséges. Hogy az átirat jobb legyen, mint az eredeti.

 

4387   takatsa • előzmény4382 2020-09-23 11:20:54

Ha már előkerült. Magnificat Versillos del primer tono

4386   macskás • előzmény4385 2020-09-23 11:04:06

Azért ez árnyaltabb:)

4385   diosjeno • előzmény4383 2020-09-23 10:43:42

Akkor nem látod értelmét, ha nem tetszik, igaz ?  :) Nagy selyma vagy :))

Naná, hogy nem véletlenül oda írta. Oda írta. Mindenki tudja.

De akkor végül is miért ?

 

4384   macskás • előzmény4380 2020-09-23 10:26:39

A reneszánszban nem nagyon jelölték meg, milyen hangszerre készültek a darabok, kivétel a kórus, meg a lant.

4383   macskás • előzmény4377 2020-09-23 10:05:43

De, értem, miért írnak át. Csak sok esetben nem látom az értelmét. A zeneszerző nem véletlenül írt arra a hangszerre, vagy apparátusra. És ezzel az utolsó mondatodra is válaszoltam.

4382   chord 2020-09-23 09:34:14

Kicsi tónusváltás.

Ha már Cabezón előkerült.

Tiento del primer Tono

 

A lemez kiváló. Jó hifi kell, ez tény.

4381   Corvette • előzmény4379 2020-09-23 09:24:55

Rosszul látod. A hivatkozott átirat jelenleg kísérleti stádiumban van. Szerintem hamarosan lemezen is meg fog jelenni és onnantól kezdve lesz igazán lehetősége beépülni a zenei és előadói köztudatba.

Az előadás egy gyakorló szobában készült, a felvételt sem a prof jegyzi.... De legalább láthattad, hogy hogyan, milyen körülmények között születik meg egy-egy előadás. Gondoltam ez érdekes lehet az olyanoknak, mint te. 

4380   chord • előzmény4377 2020-09-23 09:24:09

A kérdés jó.

Amúgy, én nem lennék átírás-ellenes, nem is lehetek, mert ez a dolog a Reneszánszban is igen-igen elterjedt volt, mondhatni természetes.

Csak a címet nézzük erősen.

'Para Tecla Arpa y Vihuela'

Semmilyen, a lejjebb vázolt probléma nem jött elő.

4379   chord 2020-09-23 09:13:02

Ja, értem, ez tényleg normális válasz. Hogy nem a közönségnek, hanem a fafúvós szakmának készült.

Csak ezzel maga a 'zene', mint objektum, mint kiterjedés, innentől nem létezik, mert akkor ez nem zene, hanem a fafúvósoknak meg a zenetanároknak egy technikai-segédkönyv-hangzó-melléklet.

Minden tiszteletem Alex Klein-é. Remélem, jövőre kézenállva-előadva is örvendezhetünk ennek e remekműnek. És eljön a MÜPA-ba. Az, hogy a többi 1699 oboista honnan fog betódulni, azt még nem tudom, de majd meglesz valahogy.

 

P.S.

Mondjuk, és a WTC esetén vagy a Die Kunst der Fuge, a helyzet erősen hasonló...:) Cak ott az 1699 zenetanár/zenetanár-unatkozó-hoozátartozója/kínlódó-tanítványok, az még összejöhet.

4378   Corvette • előzmény4376 2020-09-23 09:01:31

Alex Klein únja magát és ilyen darabokkal treníroz. Ő ezzel fúj be reggel. Egy olyan átirattal, amelyet legfeljebb ha tízen játszanak el a világon.

Ez egy kuriózum előadás. Arról szól, hogy meddig lehet tágítani egy hangszer megszólalási lehetőségeit. Anno, Berio Sequenza VII c. darabja eljátszhatatlannak tűnt, mára a nemzetközi versenyek kötelező beugrója. Nem viccelek, beugrója. Szóval a nyugati világ szépen halad előre, miközben mi, magyarok összerezzenünk egy kihívásokkal teli darab láttán, és gyakorlás helyett inkább kétségbe vonjuk az értelmét, mert az kényelmesebb. Tipikus reakció, ezerszer hallottam már.

Ezt a partita átiratot a fafúvósok értik igazán, közöttük is leginkább az oboisták. Ennyire stabilan, ekkora hangon, ilyen technikával játszani pokolian nehéz. Klein már nem egy mai gyerek. Eddigi élete során minden fontos nemzetközi versenyt megnyert, sokat zsűrizik, hangszert fejleszt, több helyen tanít, kétszer volt a Chicago SO szólamvezetője, jelenleg is aktív zenekari művész Calgariban. Mióta elküldték Chicagoból csak úgy dobálja kifelé a referencia szintű szólólemezeit, újraírva vele az oboás előadói gyakorlatot. Ma nagyjából minden oboista szeme erre a palira irányul. Klein napról-napra jobb, ereje teljében van és nagyon úgy tűnik, hogy még sokáig élvezhetjük a művészetét.

Szerintem kár azon rugóznod, hogy nekem mire futja. Az a kérdés, hogy neked mire? Te vagy a tanár, neked kell példát mutatnod. 

Próbáld tartani a színvonalat. Hangszeres zenészek is vannak a pályán. :)

4377   diosjeno • előzmény4375 2020-09-22 21:27:26

Azt hiiszem, nem érted, hogy egyáltalán miért írnak át. 

Kérdés : Van-e értelme átírni, igen vagy nem ?

Mi az értelme,  a kiváltó oka ?

 Nem pont az, hogy megjelenjen egy másik hangszeren is, annak a természetéhez igazítva ?

 Kérdezem.

4376   macskás • előzmény4374 2020-09-22 21:19:47

Ilyen előadástól csak lefagyni lehet. A felvételek általában a hallgatónak szólnak, nem kizárólag a fafúvós szakmának.

A szolfézs-zeneelmélet nem az előadói gyakorlattal foglalkozik, csaxólok. Hanem a darabok mélyével, beleértve sok mindent, de nem részletezem neked. Legalább ennyire futhatná, ha már felsőfokon tanultál vagy tanulsz zenét.

4375   macskás • előzmény4372 2020-09-22 21:10:58

Bátor voltam.

Aki egy kicsit is ismeri a szvitet, az tudja, hogy az első öt D hang bár D, de a 2. és 5. hang üres húron szólal meg, ez pikáns hangzást ad. Az oboa előpadásában inkább óvatos vernyogásnak hat. A másik probléma az, hogy oktávot vált.

Szóval ez nem az a D-dúr szvit prelúdiuma. Kár volt a papírért és a kifújt levegőért.

4374   Corvette • előzmény4372 2020-09-22 21:06:11

Attól, hogy számodra nem hordoz értéket, még nem jelenti azt, hogy kár volt átírni és eljátszani. Ez a felvétel nem neked készült, hanem a fafúvós szakmának. Láthatod, a szolfézs-zeneelmélet szak sem tud vele érdemben mit kezdeni.  Lefagytatok. 

Klein már régen magának írja az ujjtörő gyakorlatait.
Van benne egy olyan rész, ahol fújás közben dúdol is.

4373   diosjeno • előzmény4371 2020-09-22 20:46:16

Mondjuk ennek ne olvasd el a címét

Honnan tudod hogy ez az előadás itt nem egy trágár dal? 

 Érted a szöveget ?

Nem. 

 Hát akkor  ? 

 Csak úgy felismered. Közvetlenül. Van ilyen. 

4372   chord • előzmény4363 2020-09-22 20:41:36

Jómagam 'macskás' bátortalan belesuttogását kicsit felerősíteném:

Igen, kár volt átírni. Katasztrofális. Ebből a nem túl jó zenéből kivette azt az egy dolgot, ami szép és jó volt benne, a tónust. A tónus meg a zene harmóniáját. Az oboa vs. cselló, az egy nem úriemberhez méltó összehasonlítás, annyira aszimmetrikus a küzdelem...

És a többit is kár volt átírni. Ott egyenesen gáz a helyzet, mert a lényeg sérült. Részemre semmiféle többletet nem ad. Másnak?, szerintem dettó.

És, igen, üljünk a fenekünkön, és élvezzük az eredetit. Ha nem megy, ne üljünk, találjunk ki jobbat. Celine Frisch-el ezeket hasonlítani maga az ízléstelenség. Pedig nem vagyok egy Bach-őrült...

4371   diosjeno • előzmény4370 2020-09-22 20:34:07

Szerintem ha valaki pl egy disznóba lesz szerelmes, azért megpróbálja útját állni a szerelme manifesztálódásának.  

Ösztön vagy értelem ? 

 Van értékes zene és kevésbé értékes ?

 Az érték az egy érzés ?

 

Megannyi kérdés...:)

 

 

 

4370   Corvette • előzmény4368 2020-09-22 20:17:15

A zene nem idegméreg és végképp nem úgy fogyasztják, mint a bort. A zenesuliban folyton azt nyomták, hogy ne legyünk válogatósak, játsszunk el mindent és örüljünk neki, mint majom a farkának.

Mitől lesz valami művészi? Nincs rá képlet. Olyan ez, mint a szerelem. Ha elfog az érzés, biztosan tudni fogod, de, hogy mi váltja ki...Passz. Választásról itt szó nincsen. 

 

4369   diosjeno • előzmény4368 2020-09-22 19:37:21

Jól kihozzák , ami benne van. Főleg Rolfe-Johnson.

4368   diosjeno • előzmény4367 2020-09-22 19:27:08

A művészet is szórakoztat . Csak magasabb szinten. 

Tudod:

- híg lőre  vs  nemes bor  :)

Ennyit mondtam. 

Mindenki azt iszik, amit választ :)

4367   Corvette • előzmény4364 2020-09-22 18:45:41

Ha ennyire ellenedre van a zene szórakoztató jellege, járj el minél több katonai dísztemetésre.

4366   Corvette • előzmény4365 2020-09-22 18:25:38

Hallhatjuk jól, hogy hogyan nyúlnak hozzá napjainkban Bach zenéjéhez. Lásd a hármas számú hegedű partita esetét.

A zeneirodalom hemzseg az áthangszerelésektől és továbbgondolásoktól. Bach valójában nem írta át Vivaldi és Marcello műveit, inkább csak tanulmányozta őket, hátha rájön a sikerük titkára. Hiába fáradt vele. :)

 

4365   diosjeno • előzmény4363 2020-09-22 17:21:16

". Az ő zenéihez is hozzá lehet nyúlni, és jó alapanyagot szolgáltat a mai kor fiataljainak. Ezek a kölykök nem illetődnek meg Bach nevének hallattán, és bátran kísérleteznek vele. Új idők új dalai ezek. "

 

  Hát hogyne lehetne. Nem is volt kifogásom a Stein-oboa átirattal .

 Merthogy úgy nyúlt hozzá a Bach-szonátához, hogy az VALAMI. Ahhoz a valamihez tartotta magát.

 Bach is úgy nyúlt a Vivaldi concerto-hoz, hogy az VALAMI. Ahhoz a valamihez tartotta magát. 

 De a széttárt combok az más. Bach zene apropóján valami MÁS.  Lehet ezt, miért ne lehetne. Csak ne keverjük már össze a híg lőrét a nemes borral !

 

4364   diosjeno • előzmény4363 2020-09-22 16:53:10

Ááá, nem. Te a szórakozásról beszélsz, én meg a művészetről. Nem szabad összekeverni. 

 Szórakozz csak nyugodtan, azért mondtam, hogy nem kell a véleményemet osztani, mert manapság mindenki szórakozik ezerrel. Nincs ebben semmi rossz. Csak ez nem művészet. Meg aztán van a giccs. A giccs az nem paródia. 

 Az a baj, hogy evidenciákról próbálunk itt vitatkozni...az meg butaság. 

 

4363   Corvette • előzmény4362 2020-09-22 15:08:03

Üljünk a seggünkön és ne csináljunk semmit, mert a nagyszerű elődök már mindent frankón elrendeztek előttünk? Bach belekontárkodhatott Vivaldi és Marcello darabjaiba, de az ő művészete tabu, csak mert anno, ittas állapotaiban olyanokat mondogatott a kocsmában, hogy a zenét nem is ő szerzi, hanem a jóistenke diktálja neki és ő csak lejegyzi azt?

Nem, ez nem így működik. Az ő zenéihez is hozzá lehet nyúlni, és jó alapanyagot szolgáltat a mai kor fiataljainak. Ezek a kölykök nem illetődnek meg Bach nevének hallattán, és bátran kísérleteznek vele. Új idők új dalai ezek. 

Vanessa Mae d-moll toccáta átirata semmiben sem marad el Ólafsson lemezeitől. Ellenkezőleg! Mae 25 évvel előzte meg a korát azzal a klippel, amelyben nem csak Bachnak ad fricskát, de az összes komolykodó, önmagát konzervatívnak tartó szomorúzenésznek. Az a kép megvan amikor guggolva, széttárt combokkal húzza, majd megáll, megigazítja a napszemüvegét és únott arccal feláll? Vagy amikor állva játszik és közben táncmozdulatokat lejt és mórikálja magát? Az egy paródia! Az egész klipp egy paródia.

Egy tükör. Neked. :) 

4362   diosjeno • előzmény4361 2020-09-22 12:13:23

Az összesből kettő tetszett, az egyik a Blechacz link, a másik Gilelsz ( bár gyönyörűen játszotta,de a canto fájóan hiányzott, élesben hallottam mit veszít, aki még nem ismeri a darabot. )

 

 Lehet, hogy konzervatív vagyok ?  :)

( A jót  elfogadni kell, nem jobbá tenni akarni, ez a fixa ideám. Mindig az az érzésem, hogy a kisebb ellenállás irányába történik az elmozdulás. Az meg ugye a lejtő.  Újat kitalálni nehezebb. Azt nem is csinálja senki. ) 

 De ez csak az én véredényem, nem kell osztani. 

Köszönöm Blechacz-t  !  Nem ismertem.

4361   Corvette 2020-09-22 11:39:49

Víkingur Ólafsson - Bach Reworks - Part 1

Vikingur Ólafsson még alig kezdte el szárnyait bontogatni a komolyzenei piacon, de már most vannak látványos és nagy visszhangot kiváltott felvételei. A Philip Glass Piano Works nekem kifejezetten tetszik, jók a tempói, a dinamika kezelése, és úgy általában nagyon rendben van az a lemez.

A J.S. Bach albumot is sok dícséret érte a kritikusok részéről, de ezt a lemezt a 3. műsorszám után kénytelen voltam feladni. Egyszerűen nem ment. Nem ment, mert Ólafsson zongorán játssza, és Bach nem komponált zongorára. (Próbálják páran bizonygatni, hogy Bach ismerte a hangszert, de ezen logika mentén haladva a köcsögdudával előadott teljes bachi életművet is korrektnek kellene minősíteni). :)

Ha csembaló vagy klavikord lett volna Ólafsson instrumentuma, az más lett volna, de nem az volt. Egy ideje foggal-körömmel ragaszkodom az autentikus előadásokért, és ha J.S.Bach billentyűs műveit meg lehet hallgatni korhű hangszeres előadásban, akkor én inkább ezt választom. Vannak zongorás Bach lemezeim is, nem tagadom, és pl. kifejezetten tetszik az, ahogyan Rafal Blechacz játszik. Elképesztő bal keze van és olyan kemény a billentése, hogy valósággal belekalapálja a fejekbe a hangokat.
J.S. Bach: Italian Concerto In F Major, BWV 971 - 3. Presto · Rafal Blechacz

Joggal vetődhet fel a kérdés ezek után, hogy mit akarok én ezzel az Olafsson lemezzel, amelyben több helyütt is megtalálható a zongora.

A cím: Bach Reworks 1
Az album csupán 23 perces és hat műsorszámot tartalmaz. Az első és az utolsó egy Bach mű átirata, a közöttük elhelyezkedő négy másik pedig a méltán híres Bach-Siloti átirat átirata.! Ha valami hiányt szenved a lemez, az a demonstráció, az eredeti darabok bemutatása, így most pótolnám is a kiadó mulasztását:
Víkingur Ólafsson – Bach: Prelude in C minor, BWV 847 (The Well-Tempered Clavier, Book I., No. 2)

Víkingur Ólafsson – Bach: Prelude & Fugue, BWV 855a: 1. Prelude No. 10 in B Minor (Transcr. Siloti)

J.S. Bach: The Well-Tempered Clavier: Book 1, BWV 846-869 - 1. Prelude in C Major, BWV 846 (Live in Troy, NY / 1987) · Keith Jarrett

A Reworks 1 első műsorszáma lényegesen lassabb mint ahogyan azt az eredeti mű esetén tapasztalhatjuk.
Víkingur Ólafsson – Bach Reworks: For Jóhann (Arr. Badzura)
Ennek a lassúságnak az egyértelmű oka a mikrozörejek fontossága. A zongora preparált, mert ennyire nem lehet hallani normál körülmények között a fa mechanika csattogását és surrogását. Sőt, semennyire sem lehet. A tétel  totálisan művi, mert a valószínűtlen zörejek mellett a bal és jobb kéz arányai is fel vannak rúgva, sőt, odáig merészkedtek, hogy a felső szólam zongorán van felvéve, a bal kéz pedig szintetizátoron. Viszont olyan jól össze van párosítva a két hangszín, hogy csak a tétel felénél derül ki a turpisság, mert ekkor kezdik az alsó hangokat elektronikusan zengetni – akkor is csak diszkréten. A dallam ebben az átiratban teljesen indifferens. Ami az átirat készítőjét motíválta, az félreérthetetlenül a hangszerhangok manipulálása és az érzékelésünk összeborzolása. Ügyes! :smile32:

A második nóta eredetije nekem nagy szívügyem. Anno írtam Chordnak, hogy „ ez az. Látod, ha kidobálunk az eredetiből minden sz@rt és a maradékon tuningolunk egy kicsit, egész hallgatható Bachot kapunk”. És ha ajánlanom kellene egy igazán ütős felvételt belőle, akkor az ez volna, és nem Olafssoné, Bár az sem rossz, csak kicsit még ifjúi hévvel teli.
Emil Gilels plays the Prelude in B minor (Bach / Siloti)

Gilelst rendesen megrágicsálta az ”élet vasfoga", ez az előadásában szépen át is jön. Ami a darabot illeti, egy tükrözés van benne, ti. a darab első felében a jobb kéz dallamvezetése dominál, miközben a balt alig hallani, majd a második körben pont a fordítottja történik. Olyan jing-jang dolog ez. Elsőre fel sem tűnik, annyira természetes a darab organikus lüktetése.

A Bach-Siloti átiratai a következők volnának:
Above And Below, B Minor · Víkingur Ólafsson · Peter Gregson

Ennél még egész jól ráismerni az eredetire a szintetizátor domináns jelenléte ellenére is, viszont a 2. részben váratlanul belép egy cselló, amely az érintetlenül hagyott felső szólam alatt belekezd egy műanyag érzelmekkel teli alternatív basszusba, amelynek hatására a darab a végére teljesen kiüresedik.

A harmadik nóta igazi hardcore zene.
Prelude, BWV 855a (Ben Frost Ladder Mix) · Víkingur Ólafsson · Ben Frost

Szürrealisztikus, indusztriális, lélektelen. Minden ki van írtva belőle, ami az eredetit annyira szerethetővé és emberivé tette. Ami itt megmaradt, az csak a pár alap akkord és slussz. Hallunk egy idegesítően fényes, egymásra zengetett és orgonapontszerűen ható dúr akkordot, alatta mozog moll hangnemben valami alig felismerhető dallamfoszlány, a kettő között pedig energiakisülések módjára fel-felrobbanak a hangi effektusok, mintha egy óriási tesla tekercset szemlélnénk egy szigorúan elzárt ipartelepen.

A negyedik és az ötödik darab sem sokkal vidámabb,
Bach mit Zumutungen · Víkingur Ólafsson · Hans-Joachim Roedelius · Thomas Rabitsch
Prelude, BWV 855a (Valgeir Sigurðsson Rework) · Víkingur Ólafsson · Valgeir Sigurðsson

Viszont az utolsó nóta…

Víkingur Ólafsson – Bach Reworks: And At The Hour Of Death (Arr. Badzura)

Na, ennek két különlegessége is van. Az egyik a Gounod-féle Ave Maria átirat szoprán szólamának töredékes megjelentetése a jobb kéz szólamában (vagyis akár ez szintén lehet egy átirat átirata), a másik, hogy a lemez végére ez az amúgy mindig is abszolút pozitív kicsengésű és bizakodással teli Wohltemperiertes Klavier nyitó tétel vigasztaló funkciót nyer. Ilyet...?

The Well-Tempered Clavier, Book 1: Prelude I in C Major, BWV 846 · Céline Frisch

És tessék, elég egy ügyes koncepcióval összerakott album ahhoz, hogy új jelentéstartalmat adjanak egy unalomig ismert darabnak úgy, hogy közben tulajdonképpen alig nyúltak bele a hangi készletébe.

Jó kis lemez lett ez, hatalmas csavarral a végén. Feltétlen javasolt a meghallgatása. 

4360   Corvette • előzmény4359 2020-09-22 00:26:02

Te csak azt gondolod.

4359   takatsa • előzmény4351 2020-09-22 00:12:28

Ez sokkal izgalmasabb.

4358   Corvette 2020-09-22 00:09:04

Violin Partita No. 3 in E Major, BWV 1006: I. Preludio · Hilary Hahn · Johann Sebastian Bach

4357   Corvette 2020-09-22 00:03:47

Violin Partita No. 3 in E Major, BWV 1006: I. Prelude (Arr. for Oboe) · Alex Klein · Johann Sebastian Bach

4356   Corvette 2020-09-21 23:58:25

Sinfonia in D Major After BWV 120a and BWV 29 · Les Muffatti · Bart Jacobs

4355   Corvette 2020-09-21 23:47:17

Katica Illényi - violin Title: Preludium/ Partita E major

4354   Corvette • előzmény4352 2020-09-21 21:38:04

Szerintem merev vagy! :)

4353   diosjeno • előzmény4352 2020-09-21 21:28:31

A csacsi tudná kísérni

4352   diosjeno • előzmény4351 2020-09-21 21:23:50

hát.... eszembejutott valami, de az nem Bach...még csak nem is zene..

4351   Corvette 2020-09-21 20:44:25

Ezt a csajt...

"Toccata and Fugue in D Minor" by Vanessa-Mae

4350   diosjeno • előzmény4347 2020-09-21 20:37:53

Tényleg nagyon ott van. Jó lenne élőben hallani.

4349   Corvette • előzmény4348 2020-09-21 19:24:37

Mutasd meg a diákjaidnak. Hátha nekik más lesz a véleményük.

4348   macskás • előzmény4342 2020-09-21 19:19:27

Kár volt átírni

 

4347   Corvette • előzmény4346 2020-09-21 19:04:41

https://www.youtube.com/watch?v=dkw_zOYAWmI

4346   diosjeno • előzmény4345 2020-09-21 19:02:58

Nem jön be a link nekem. Azt írja, h nem található.

4345   Corvette • előzmény4344 2020-09-21 17:07:36

Az a botrányos, hogy a világ tele van ilyen kaliberű zenészekkel és alig ismerünk közülük párat. Ezt a fuvolistát három éve fedeztem fel. Tőle bármilyen lemez? Semmi. Pedig még fizetnék is érte.

4344   Corvette • előzmény4343 2020-09-21 16:33:43

Egy órája ezen gondolkodom. Kínos, de Magyarországon senki. A világon talán tíz ember. De nekik is komolyan kell gyakorolniuk rá, ha így el akarják fújni.

Ebben a tételben nekem is mutattak egy új hangot, a négyvonalas ciszt. Még soha nem hallottam oboán. Amit Klein 03:40-től csinál az egészen kivételes. 

4343   diosjeno • előzmény4342 2020-09-21 16:03:27

Ezt más is el tudja játszani, vagy csak ő ?

4342   Corvette 2020-09-21 15:26:18

Rendition of the Prelude from Bach's 6th Cello Suite (BWV1012) for oboes, by Alex Klein.

4341   Corvette 2020-09-21 10:42:59

Yoann Moulin

Már ahogyan az első műsorszám elindul, azzal az akkordfelbontással, mintha elölről is lezárnák vele a tételt... Szokatlan és ötletes megoldás. 

Érdemes rákeresni a kiadványra. Aki szereti a moll hangnemet, a kromatikát, Scheidt és Scheidemann szerzeményeit, nem fog csalódni.

A kép a borítón nem fénykép, hanem egy festmény.

Sebatian Stoskopff (1597-1657), Still Life with Shells and a Chip-Wood Box (c. 1626-1629) New York, Metropolitan Museum of Art

 

4340   Corvette • előzmény4339 2020-09-21 09:37:42

Kiragadtál valamit a szövegkörnyezetéből és magában értékeled. Chord a zenészek behelyettesíthetőségéről beszélt, én pedig az ellenkezőjéről.

A nézők nélküli koncertek nem fogják különösebben megviselni a zenészeket, ha megkapják a fellépti díjaikat. :) Attól tartok, hogy ebben a járványos (?) időszakban egyre gyakrabban lesz rá példa, hogy "zárt kapuk mögötti" fellépésekkel kell beérnünk. 

Én jól el vagyok látva felvételekkel, így ha zenét szeretnék hallgatni, csak egy gombnyomás az egész, a minőség mindig garantált  A rendszeres koncertlátogatók most tűrjenek egy kicsit, vagy kezdjenek el hifizni. 

4339   takatsa • előzmény4315 2020-09-21 08:48:13

"Koncert nézők nélkül? Simán."

Nem akarom eltúlozni a nézők szerepét, de azért mégis van valami visszacsatolás, valami egymást erősítő tényező. Most pl. a focisták üres lelátók előtt játszanak, aztán jön a hangszóróból a buzdítás, meg a székekre ültetnek bábukat, de valahogyan mégsem az igazi. És egy élő operaelőadás felvételének is egészen más a légköre, mint egy stúdióban felvetté. Sok esetben a közönség katalizátorként működik, kihozva-kikényszerítve az előadóból azt a minőséget, amire alán önmagában nem is lenne képes.

4338   diosjeno • előzmény4337 2020-09-20 23:28:14
4337   Corvette • előzmény4333 2020-09-20 23:15:09

Akkor most jönnek az unalmas hétköznapok a világszínvonalú felvételekkel? Brrrrr.

4336   diosjeno • előzmény4335 2020-09-20 21:26:39

Kogantól kell:

1. A pontossága

2. Képzettsége

3. intellektusa

Nem kell:

1. a Vashegedűje

2. sztereotipiái

3. vibrato-ja

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Gulyás István (zongora)
Liszt: Zarándokévek, Első év: Svájc


15:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Andrew Staples (tenor)
Szőke Zoltán (kürt, Báll Dávid (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
"Európai hidak 2020 - Egyesült Királyság"
Haydn: Induló a walesi herceg tiszteletére, Hob. VIII:3
Britten: Simple Symphony
Britten: Szerenád tenor hangra, kürtre és vonósokra, op. 31
James MacMillan: Cumnock Fair

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Szokolay Ádám - zongora
BARTÓK BÉLA:
Három csíkmegyei népdal zongorára (1907), BB 45b
Zongoraszonáta (1926), BB 88
Válogatás a Gyermekeknek című sorozatból (1908-09), BB 53
Román kolindadallamok (I. sorozat, 1915), BB 67
Szonatina (1915), BB 69
Román népi táncok (1915), BB 68
Táncszvit (1923, 1925), BB 86

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Berecz Mihály (zongora)
Concerto Budapest
Vezényel: Keller András
Ünnepi hangverseny Bartók Béla halálának 75. évfordulóján

Bartók: Táncszvit, BB 86a
Beethoven: 2. (B-dúr) zongoraverseny, op. 19
Beethoven: Lento assai
Bartók: Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára, BB 114
Élő közvetítés!

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Andrew Staples (tenor)
Szőke Zoltán (kürt, Báll Dávid (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
"Európai hidak 2020 - Egyesült Királyság"
Haydn: Induló a walesi herceg tiszteletére, Hob. VIII:3
Britten: Simple Symphony
Britten: Szerenád tenor hangra, kürtre és vonósokra, op. 31
James MacMillan: Cumnock Fair
A mai nap
történt:
1835 • A Lammermoori Lucia bemutatója (Nápoly)
született:
1877 • Alfred Cortot, zongorista († 1962)
1891 • Charles Münch, karmester és hegedűs († 1968)
1898 • George Gershwin, zeneszerző († 1937)
1930 • Fritz Wunderlich, énekes († 1966)
elhunyt:
1945 • Bartók Béla, zeneszerző, népzenekutató (sz. 1881)