Bejelentkezés Regisztráció

Opernglas, avagy operai távcső...


41 WiseGentleman 2003-09-13 11:49:24
Azt hiszem, vegyesen lesz a Hawlata és a Rydl (én a Rydl-re szeretnék menni majd januárban), Hawlata azért jött be a képbe, mert állítólag ő lesz jövő nyáron Salzburgban. Köszi az infót :).

40 Sesto 2003-09-13 07:46:32
Hawlata Ochs-alakitását nem láttam, leutolsó élményem Papageno volt vele,...a magyar mezzo(!) Halmai Katalin volt Papagena-ja, vagyis ez sem \"tegnapi\" élmény: ott nem tetszett, próbált \"bécsiesen\" kedélyeskedni meg hasonlók, DE Papageno-t már kinötte! (Nem tudom ebben a szezonban ugyan ö lesz-e Ochs Bécsben, utána kellene néznem, de akár igen, akár nem, mennem kell \"Rózsalovag-ot\" nézni, mert Yvonne Kenny lesz a Marschallin és ö korábban, amikor hanganak teljében volt pompás énekesnö volt, bát állitólag Marschallin-ként és Grófné-ként a \"Capriccio-ban\" alakitásai még ma is ´mértékadóak!...) Üdvözlettel, Sesto... :-)

39 WiseGentleman 2003-09-13 02:19:13
Bocs, Sesto, nem nevesítettelek a kérdésemben, de tőled kérdezném, hogy láttad-e már Ochsként a Hawlatát, és, ha igen, milyen benyomást keltett? Köszi :).

38 Műveletlen 2003-09-12 10:13:10
Oké! Már értem.

37 Sesto 2003-09-11 17:50:07
...a \"belcanto-val\" nyilván egy teljes operai korszakot szerettem volna az egyszerüség kedvéért összefoglalni, kedves \"Müveletlen\", vagyis: Rossini, Mayr, Bellini, Donizetti és tk. a \"korai Verdi\" is!... Tiszta sor??? Üdvözlettel, Sesto... :-)

36 Szilgyo 2003-09-11 11:26:02
Sesto, azért köszi az info-kat, csak sajnos nem nagyon vagyok beljebb...

35 Műveletlen 2003-09-11 11:12:40
\"Mozart, Belcanto, Verdi és Meyerbeer képzték érdeklödésem gerincét \" én csak kérdezek. A többieket ugyanis legalább hallomásból ismerem. Egyébként nem vagyok zenebolond, de érdekel a komolyzene is. Ezért találtam ide.

34 Búbánat 2003-09-11 10:58:15
Műveletlen! Ugye, most Te viccelsz? Bár, igaz, nekem is van pár ismerősöm, aki azt sem tudja, hogy az operát eszik-e vagy isszák.Te csak nem vagy ilyen, ha már ide kalandoztál. Most már magam is kíváncsian várom Sesto válaszát kérdésedre.

33 Műveletlen 2003-09-11 10:40:17
Sesto! Belcanto nevű szerző mikor élt? Vagy csak vicceltél?:-)

32 WiseGentleman 2003-09-11 10:29:24
Hadd kérdezzem meg egyébként, milyen Ochs a Hawlata? Csak azért, mert láttam, hogy ő lesz Salzburgban.

31 Sesto 2003-09-10 23:32:49
DE hülye vagyok, SORRY!!!-hát hogy hagyhattam ki pont a \"Frau ohne Schatten-t\", hát hogyne szeretném én is: megyek is okt. 28-án v. 31-én az elöadásra, nem hagyhatom ki, ráadásul az idei évadban-végre!-lesz megint egy \"tisztességes Kaiserin-ünk\"... :-) Ami Wagner-t illeti nekem hosszú és göröngyös volt az utam hozzá, sokáig csak Mozart, Belcanto, Verdi és Meyerbeer képzték érdeklödésem gerincét egy-két \"kirándulástól\" más korszakokhoz eltekintve! S hiába az intenziv munka Tristan-jegyében, még mindig az az érzésem, hogy a wagner-i Gesamtkunstwerk értéséhez me´g mindig nagyon távol vagyok: az a spontán \"ráérzés\", mint pl. a fenti komponisták esetében rögtön megvolt, Wagner-nél \"még keresem\"... :-(((

30 WiseGentleman 2003-09-10 23:18:37
A wagneriánusok között is kétféle van, exkluzív wagneriánus (a volt egyetemi témavezetőm), és \"mindenevő\" wagneriánus, mint jómagam, aki például rendkívül élvezem Offenbach zenéjét is (nemcsak a Hoffmann-t, hanem például a Barbe-Bleu-t is), sőt, Verdi, Csajkovszkij, Muszorgszkij, Puccini (nem feltétlenül ebben a sorrendben), minden jöhet. Richard Strauss-t is imádom, jelenleg éppen a Die Frau ohne Schatten a favorit, de a Salométől az Arabelláig minden \"jöhet\".

29 Sesto 2003-09-10 22:58:06
...a \"Böhm-ös\" ringet csak töredékeiben ismerem (SZÉGYEN!!!)-de talán érezhetö is soraimon, hogy nem számitom magamat az elszánt Wagnerianer-klikkhez, a \"Ring-hez\" is elég ambivalens a kötödésem, DE \"Tristan\", \"Hollandi\" netán \"Tannhäuser\" és esetenként \"Lohengrin\" jöhetnek, a \"Parsifal\" nagyon hangulat-kérdése, nem egyöntetü a viszonyom hozzá... S ha már mindenképpen német fach-ról esik szó, ott inkább R. Strauss-t favorizálom: Daphne(!), Ariadne, Salome és talán Rózsalovag is...

28 WiseGentleman 2003-09-10 22:34:31
Igen, ugyanazt a Ringet láttuk, és nekem is nagyon tetszett Dohmen :).

27 Sesto 2003-09-10 22:30:20
Ja és majd elfelejtettem, én Albert Dohmen-t láttam/hallottam Wotan-szerepében: szenzációs formában volt: micsoda \"tökös\" (pardon!) tesztoszterontól pezsgö, és démonian \"harapós\" basszbariton; kapásból Faragó Andrásra kellett gondolnom, akit \"live\" sajnos már csak egy diákelöadáson, a \"Rigoletto\" Monterone-szerepében hallottam, de ismertem egyéb felvételeit és nagyomn tetszett ebben a fach-ban! PS: A. Dohmen korábban megjelent Wagner-jeleneteket tartalmazó CD-je is figyelemre méltó kiadvány!!! (Arte Nova-felvétel)

26 Sesto 2003-09-10 22:22:44
James Morrris-hoz most volt \"szerencsém\" a Hoffmann-ban, mint \"Bösewicht\": sajnos nem nyerte meg tetszésemet, spröden-fáradtan szólt a hang, a gyémántáriában pedig gondok voltak a magasságokkal stb... Bizzunk benne, hogy a Ring-ben jobb lesz! :-)

25 WiseGentleman 2003-09-10 19:10:58
Én kiváncsi leszek milyen lesz James Morris tíz év után (legutoljára akkor láttam Wotan-ként a MET-ben), bár igazság szerint Robert Hale Wotanja már akkor jobban tetszett. Mellesleg nekem a tavaly tavaszi bécsi Ringben az volt a jó, hogy végre egy Mimével \"összemérhető\" Siegfriedet (Christian Franz) láttam (bár a Siegmund-Siegfried szerep kombinálása nem tűnt szerencsésnek), az addig látott Ringek esetén ugyanis Mime csuklóból leénekelte Siegfriedet a színpadról.

24 Sesto 2003-09-10 18:31:01
Ad \"Herodiade\"...szerintem a sor az állóhelyekért megint óriási lesz, hiszen Cura és Baltsa egy estén és egy szinpadon, ez sokak számára hatalmas vonzeröt jelent!-vagyis kezdés elött legalább 2,5-3h érdemes sorbaállni/ülni... (...sajnos Vaness lemondta az elöadásokat, betegség miatt, nagy kár!...)

23 Sesto 2003-09-10 17:36:05
1.; Thielemann NEM fogja a további \"Tristan-reprizeket\" vezényelni,... Franz Welser-Möst (...osztrák karmester, korábban évekig a Zürich-i Opera zeneigazgatója, jelenleg a Clevland-i Szimfonikusok \"Fönöke\") ugrott be helyette!... 2.; \"Jegyek\"... hát ami Szilgyo-kérdését ill., nem sokkal lettem okosabb, barátaim a jelmeztervezök-,ill. maszkosok mindegyike más úton jut a kártyákhoz, hiszen ök \"belsösök\": az egyik módszer-ebben én is részesülhettem-az a \"REGIEKARTE\", azt a szabadjegyek kontingenségétöl függöen az IGAZGATÓSÁGON/TITKÁRSÁG lehet beszerezni, a másik út, de ez sem sajtó és egyéb képviseletek részére, a Betriebsrat-on (=üzemi tanács) által kiadott jegyek, ill. a Generalpróbák esetén pedig a szakszervezet által elosztott belépök stb... Sajtóképviselöknek valóban a \"STOP\" sajtó oszályán kell \"kopogtatni!... SORRY! 3.; \"Rajna kincse\"...inkább kihagyom, mert a szereposztás -részben a tavaszival megegyezö-és a Fricka-tól már akkor sem voltam \"elájulva\"... :-( Üdvözlettel, Sesto...

22 WiseGentleman 2003-09-10 14:18:11
Sesto, mi a hír Bécsből, fogja még Thielemann a Trisztánt vezényelni? Egyébként a Rajna kincsén én is ott leszek.

21 Szilgyo 2003-09-09 08:34:44
Kedves Sesto! Minden segítséget megköszönök, a használható és a használhatatlan ötleteket egyaránt szívesen veszem... A sajtójegyekkel kapcsolatban, mint már mondtam, felvettem egy hölggyel a kapcsolatot, de azóta semmi...úgyhogy, ha tudsz valamit, sikíts légyszi! Az állójegyekről: jártam már így a bécsi operában, elég volt potom két-három órával kezdés előtt beállni a sorba, szerinted a Herodiane ennél durvább lesz? Szilgyo

20 Búbánat 2003-09-09 08:14:26
Utánanéztem, tehát pénteken 19 órakor kapcsolja Bécset a Rádió, s közvetíti Massenet operáját.

19 Sesto 2003-09-08 19:09:03
Ami az operai képanyagot illeti, leginkább a \"Fayer-fotószalonnal\" dolgozik a \"STOP\" együtt, annak közlési jogát hogyan és miként kapod meg, nem tudom, SORRY! Ami az állójegyekre vonatkozik, azt már elöre állithatom: nagy lesz a sor és a tumultus, legalábbis a \"Herodiade-n\", hiszen Baltsa és Cura énekelnek, Salomé szerepét-sajnos!-az utolsó percben, betegség miatt lemondta Carol Vaness...igazán sajnálom, megnéztem volna szivesen!...Csodálatos müvész ö is!

18 Sesto 2003-09-08 18:58:45
Kedves Szilgyo, ami sajtójegyeket illeti konkrét információval nem tudok szolgálni, nekem más forráson keresztül voltak/vannak jegyeim ha szükség van rá! Megkérdezni azoban természetesen meg tudom, mi ennek az útja-módja, de választ én is legkorábban szerdán/csütörtökön tudok adni, mert most eleve nem Bécsben vagyok és az operista barátomat hoolnap este látom megint stb., ha ö vmi. használható tippel tud szolgálni, megadom, OK? Üdvözlettel, Sesto

17 Caligula 2003-09-08 13:43:42
Akinek van pénze elmenni Venezuelába, annak \"fussa\" jegyre is...

16 Balambér 2003-09-08 13:19:40
Emberek, sajtójegyet akreditált sajtósoknak szoktak adni. Van a Momusnak ilyen lehetősége? Én Venezuele-Argentina-Brazilia körutat tervezek, oszt jól jönnének az ingyérjegyek. (Hacsak az kell hogy írjunk ide egy-két úgynevezett cikket ide én benne vagyok!!)

15 Búbánat 2003-09-08 13:02:03
Közbevetőleg: a Herodiade-ot a Bartók Rádió jövő szombaton (ha jól emlékszem) este élőben közvetíti Bécsből.

14 Szilgyo 2003-09-08 12:44:38
Kedves Sesto! Az a helyzet, hogy megyek a jövő héten Bécsbe, és ennek nyomán a Momus-on a tervek szerint egy operai élménybeszámoló jelenne meg valamikor a közeljövőben. Három előadás van tervbe véve, Hoffmann, Herodiane, és Rajna kincse. Felvettük a kapcsolatot a kinti sajtósokkal, igényeltünk sajtójegyet, de mindezidáig nem érkezett válasz a megkeresésre. A kérdés a következő: tudsz-e esetleg érdeklődni a belépővel kapcsolatban, ha a hét végéig nem jelentkeznek? Ha minden kötél szakad, bemegyek olcsó jeggyel vagy állójeggyel, ezzel csak az a gond, hogy az állójegyeknél nagy a sorbanállás. Nem tudsz esetleg valami módot, hogy ezt ki lehessen kerülni? A másik amiben a segítségedet kérnénk, a tervezett beszámolóhoz valami minimális képanyagra lenne szükség, nincs valami ötlet, honnan lehetne ezt beszerezni? A honlapon minden előadáshoz egy-egy kép van, ennél egy kicsit többre gondoltunk. Ha létrejön végre a kontakt a sajtósokkal, ezt megoldjuk, de arra is kell gondolni, ha ez nem sikerül. Előre is köszi a segítséget! Szilgyo

13 kalahari 2003-09-05 23:43:03
Köszönjük. Sesto, Veled még nem léptek kapcsolatba a Momus szerkesztői? Jó kis beszámolókat írhatnál nekünk Bécsből...

12 Sesto 2003-09-05 11:35:09
...hát mit mondjak, enyhe késéssel, de odaértem, igy a nyitányt követö kórust \"már\" elkaptam!... :-) Ez a Nabucco, ha jól emlékszem kb. 2-3 évvel ezelött került bemutatásra, Günter Krämer rendezte(=lásd. más rendezései, mint \"La juive\", \"Jonny spielt auf\" és legutóbb \"Tristan und Isolde\") Végül nem vártam meg a darab végét, a nagyszünetben eljöttem, mivel barátokkal futottam össze, akiket a \"Tristan\" óta nem láttam, tehát igy csupán egy \"fél\" Nabucco-ról tudok beszámolni... ..de a hallottakról csupán \"távirati\" stilusban\": A Fabio Liusi által betanitott és az elsö szériában vezényelt elöadásokat a mostani reprizekben, Renato Palumbo követette a karmesteri pulpituson; az általam hallott/látott I.+II. felvonásokban tüzesen-pattogó és mégis érzelmeket hordozó(= a korai Verdi esztétikájának-, ill. a késö Belcanto-stilusjegyeinek megfelelöen) stilusban irányitotta a Wiener Philharmoniker tagjait, akik a megszokott rutinnal és szinvonalon szólaltatták meg Verdi ifjúkori müvét!... A rendezés egy aktualizált-részben-a rendezöi szinház elveit követö munka, amelynek talánb mégis legnagyobb erénye a \"kortalanság\": a kosztümöket és diszleteket tekintve az az érzésünk is támadhat, Berlusconi, netán Jörg Haider ágál a szinapadon(=utóbbira utal a cimszereplö öltönyének \"kék\" szine is, amely a haider-i \"Freiheitliche Partei\"-szine is egyben, mig olasz ideologiai partnerére-Berlusconira-inkább a premeiert énekelö Leo Nucci alkati adottságai tették emlékezetesnek...)-DE elöljáróban ennyi \"politika\" elég!... A premiert követö reprizek folyamán, gyakorlatilag telejsen kicserélödött a szereplögárda-kisebb-nagyobb változásoktól eltekintve... A tegnap esti elöadáson, új beállóként, a bécsi publikum egyik legfrissebb kedvencét, LADO ATANELI-t hallhattuk, bár a nagy reményekre feljogositó korábbi interpretációkhoz képest ez a Nabucco talán egy fokkal haloványabbra sikeredett...Ataneli fáradtnak tünk,és hangjának majdnem tenorálisnak nevezhetö, világosszinü, szépcsengésü magas regisztere nagyon visszafogott volt. Szerepformálása sem érte (még) el pl. a \"Bajazzok-ban\" eddig töle hallottakat! Szinpadi ellenfele, \"mostoha leánya\" szerepében, az odessza-i MARIA GULEGHINA lépett szinpadra, aki egyben a premierszereposztásban is szerepelt! Guleghina igazi, vérbö, temperamentumos szinpadi egyéniség: ehhez jótékony kiegészitésként megemlitendö, hogy rendkivül impozáns, attraktiv jelenség, gyakorlatilag alkatilag is az ilyen és hasonló \"fejedelmi\"/\"királynöi\"szerepekre van predesztinálva! (A premieren-, ill. az azt követö elöadásokban sajnos teljesitménye nagyon ingadozó volt, ehhez részben hozzájárult az a tény is, hogy Abigaille hanggyilkos szólamát \"zsinórban\" énekelte, másrészt 2. gyermeke születését követöen rendkivül hamar szinpadra lépett, gyakorlatilag \"rekonvaleszcencia\" nélkül!) Azonban a tegnapi esti interpretációjáról-hangsúlyozom elsö 2 felvonás, csakis szuperlativuszokban lehet szólni:ami elsö pillantásra feltünt, a müvésznö lefogyott, de hangján ezt szerencsére nem hagyott nyomot, söt éppen ellenkezöleg: a voce sokkal kiegyenlitettebben, nyugodtabban, DE mégis a töle megszokott drámai izzással szól, mind emellett kellöen fémes hanzással a \"mittellage-ban\", mig a magasabb hangok sem okoztak problémát!-itt jegyezném meg: Guleghina képes volt még egy olyan énekesi bravurra, amelyre egyébként a szerep nehézségi fokát tekintve senki nem számitott, hogy a II.felv. hanggyilkos Abigaille-jelenetében, a záró cabaletta da capo-részét, igazi \"belcanto-heroina-módján\" (a lá Giuseppina Strepponi, Jenny Lind stb.) variációkkal megtüzdtelve adta elö! Természtesen a publikum tomboló tapssal és \"Bravo-kiáltásokkal\" értékelte, köszönte meg, a nagyszerü interpretációt! Zaccaria-szerepében-sokak szerint a legnehezebb Verdi-szólam, basso cantate hangra-ALASTAIR MILES-t hallhattuk, hangszépségének megitélése abszolút szubjektiv kritérium, amelyre most ezért nem is térnék ki részletesebben, viszont szuggesztiv szerepformálását és stilusérzékét minden képpen meg kell emliteni! MIROSLAV DVORSKY szólaltatta meg a \"Ismaele\" egyébként hálátlannak és egyben mégis kényesnek nevezhetö szólamát, ö egyébként Guleghina mellett a preimer-szereposztás-t képviseli. Alakitásán érzödött a darabhoz kapcsolodó rutin és ezen felül -sajnos- nem is próbált meg többet nyújtani... A bolgár NADIA KRASTEVA Fenena-szólamát szép hangon, de játékában még egy kissé bizonytalanúl(=vagy inkább konturtalanul?) oldotta meg, s a sötét tonusú mezzoszoprán, elödjét az ugyancsak szimpatikus Maria Domaschenko-t nem tudta feledtetni! Bizzunk benne, hogy a további reprizeken sikerül még játékán csiszolni!... A Staatsoper Kórusa + kiegészitö kórus feladatukat inkább rutinosan, de megbizható szinvonalon és kevésbé érzelmek által átjártan oldották meg... Üdvözlettel, Sesto

11 kalahari 2003-09-05 00:29:13
Odaértél?

10 Sesto 2003-09-04 19:22:14
Sorry, de a \"Hoffmann-beszámoló\" csúszik, sietek, ma ugyanis \"Nabucco\" (19h30-tól) megy!... Üdvözlettel, Sesto...

9 Sándor cár 2003-09-04 17:37:57
Én az újság alatt egyelőre magát a Momust értettem, de - látom - tágult a kör. Aki ebben az országban objektív tájékoztatásról ábrándozik, az enyhén szólva szelíd lelkű. A médiának semmi köze a tömegtájékoztatáshoz, higgyétek el nekem!

8 Sesto 2003-09-04 17:11:35
...igen, de talán mindezt meg lehetne \"emberibb\" stilusban is tenni, vagy az is a nyomtatott média resszortja lenne?-nem hiszem!... :-)

7 Caligula 2003-09-04 17:03:27
Jó hasonlat! :-) Egyetértek. Viszont megígérem, hogy nem firkálom le senki irományát! :-))

6 Sándor cár 2003-09-04 16:55:22
Az oberjektív tájékoztatás az újság dolga. A fórum arra van, hogy mi os kiélhessük magunkat. Ez afféle központilag engedélyezett graffitifal.

5 Sesto 2003-09-04 16:13:54
...egy instrumentális-topic megnyitását szivesen átengedem annak, aki abban van \"otthon\", én mint \"operista\", nem igen vagyok arra a legalkalmasabb!... Vagyis ez most már az instrumentálisok szive ügye/baja/feladata a témában vmi. érdekeset a fórumhoz eljuttatni!... Valóban, megszivelelendönek tartom az egyik megjegyzést, hogy ezentúl a fórumot a pletykáktól mentessé kellene tenni és az objektiv információkra kellene több hangsúlyt fektetni: én személy szerint ehhez fogom magam tartani! Üdvözlettel, Sesto... :-)

4 kalahari 2003-09-04 16:09:40
Sesto, Neked könnyű, máris írhatsz beszámolót. Nekünk még több, mint egy hetet kell várnunk az évadnyitó előadásra...

3 Sándor cár 2003-09-04 15:32:27
OK, nem akadékoskodom tovább. :-)))

2 Megén 2003-09-04 15:27:15
Nem baj, hadd nyíljon egy új operai, abban legalább nem a MÁO belső pletykái lesznek a fő téma. De legyen kívánság szerint!

1 Sándor cár 2003-09-04 15:15:28
De így csak még egy operás topik nyílt. Inkább egy instrumentálist kellett volna. Nem? :-)

0 Sesto 2003-09-04 14:27:42
Kedves Mindannyian, lenne egy javaslatom, mivel egyre több és tk. jogos \"hang\", bejelentés érkezik azzal kapcsolatosan, hogy a fórum témai túlzottan operai-, és/vagy énekescentrikussá váltak... Ezért sokan, akik inkább az instrumentális zene kedvelöi/netán müvelöi háttérbe szoritva érzik magukat, aminek azért nem kellene bekövetkezni, EZÉRT lenne a köv.javaslatom, hogy ezentúl pl. \"privát\" oeprai élményeket, kritikákat ITT jegyezzünk be, ezelatt a cimszó alatt! (...én kezdem még ma a sort a tegnapi \"Hoffmann-nal\" Staatsoper-böl, csak egy kis türelem, most ki kell lépnem a rendzserböl, de igérem az \"operai-napló\" még ma bekerül a Fórumba!...) Addig is, Üdvözlettel, Sesto... :-)))





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.