Bejelentkezés Regisztráció

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek


Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények

3214 Búbánat 2016-06-04 20:32:20 [Válasz erre: 3209 Edmond Dantes 2016-06-04 14:42:55]
Én sohasem vacsorázom opera-, operett- vagy koncertelőadás után máshol, mint otthon; ebből következően társaság kedvéért sem ülök be sehova éjjel, mikor elhagytam a színházat vagy koncerttermet. Különben is: minek szórjam a pénzem ilyen "fölösleges" dolgokra, és keressek az előadás jó esetben vett élménye után még másmilyen, további kikapcsolódást; általában az opera vagy koncert előtt megvacsorázom. Igaz: Mozart városában turistáskodva, akár egy kulturális programot követően, olykor magam sem vetettem meg felüdülés gyanánt az éjszakában a fagylaltot és=vagy a sört...

3213 Kaliban 2016-06-04 19:13:05 [Válasz erre: 3208 joska141 2016-06-04 10:48:32]
És akkor tegyük hozzá, hogy ez a 245.500 forint rendkívül aránytalanul oszlik el. A lakosság többségének nettó fizetése nem éri el a 200 ezer forintot!!!

3212 Kaliban 2016-06-04 19:11:48 [Válasz erre: 3209 Edmond Dantes 2016-06-04 14:42:55]
Csakhogy az évadban többször bebizonyosodott: csak bizonyos időszakokban, illetve bizonyos darabokra tudják a turistáknak eladni a magasabb árú jegyek többségét. Jellemzően évad végén eltudják, illetve évad elején, valamint premier előadásokra.

3211 Kaliban 2016-06-04 19:07:37 [Válasz erre: 3210 Heiner Lajos 2016-06-04 15:12:33]
Egy vonaljegy 350 Ft. A metrón az átszállásért nem kell fizetni, de buszon vagy villamoson igen. Így egy oda-vissza út ez esetben 700 forint. Van 24 órásjegy: 1 650 Ft, illetve 72 órás jegy: 4 150 Ft. A Budapest hetijegy: 4 950 Ft.

3210 Heiner Lajos 2016-06-04 15:12:33 [Válasz erre: 3206 lujza 2016-06-04 01:53:05]
A Salzburgi Ünnepi Játékokon a jegyhez a tömegközlekedés ingyenes. Pl. Bpesten oda-vissza 2 db átszállójegy ha az árakra jól emlékszem 2x540 Ft, ami csak kb. 2,5 Euro. De ha úgy veszem, hogy ez egy átlag jegyár 10 %-a, akkor sok. Arról nem beszélve, hogy Salzburgban a Getreidegassen! előadás után 10-12 Euroból nagyon jót tudok vacsorázni - ebből az összegből Pest belvárosában aligha. Emellett legyenek kedvesek összevetni a 9900 Ft-ért kínált 72 órás Budapest Card és a szezontól függően 37-42 Euro között árult 72 órás Salzburg Card szolgáltatásait - üvölt a különbség.

3209 Edmond Dantes 2016-06-04 14:42:55
A jegyár vita sosem fog elülni, tudom. Másképpen próbálkozom, nem először. MÁO-ban jó vagy elfogadható minőségben látni csak a zsöllyéből és a páholyok 1. sorából lehet. A III. emelet a futottak még-kategória, elkülönített feljáróval stb. Bécsben azért jobb a helyzet. Még világosabban, itthon maradva: Erkel Színházban máshogyan "nem látni" vagy "rosszul látni" az erkély 8. vagy a fszt. 19. sorából mint MÁO páholy 2. sorból vagy III. em. oldalról. Teljesen világos, hogy MÁO fszt. és páholy 1. sor helyárait a külföldi turistákra/látogatókra méretezték és az ő otthoni -akár otthon szerénynek számító!- keresetükre: ha látni akarják a házat "üzem" (előadás) közben, hát fizessék meg.

3208 joska141 2016-06-04 10:48:32 [Válasz erre: 3207 Kaliban 2016-06-04 09:58:20]
Érdekes módon a magyar és osztrák Állami Operaház normál előadás legdrágább helyárai gyakorlatilag megegyeznek, természetesen az adott ország átlagkeresetéhez viszonyítva. A különféle statiszták szerint az osztrák havi átlagkereset 2.580 EUR, a bécsi Opera normál előadás legmagasabb helyára 205 EUR, azaz az átlagkeresetből 12,5 alkalommal lehet ilyen jegyet vásárolni. A különféle statisztikák szerint a magyar havi átlagkereset 245.500 Ft, a budapesti Opera normál előadás legmagasabb helyára 18.000 Ft, azaz az átlagkeresetből 13,5 alkalommal lehet ilyen jegyet vásárolni. Ne értsük félre, még számtalan szempontot kell vizsgálni a magyar és osztrák életminőség összehasonlításához. Az általam leírtak kizárólag ennek az összehasonlításnak csak egy kiragadott szeletét kívánta illusztrálni.

3207 Kaliban 2016-06-04 09:58:20 [Válasz erre: 3206 lujza 2016-06-04 01:53:05]
A MÁO legdrágább földszinti jegyárai - minden világsztár nélküli előadásokra- nem sokkal olcsóbbak a Kaufmann koncert legdrágább kategóriájánál.... És tényleg a mi fizetésünk a kicsi. Ókovácsnak ezért sem kellene azzal példálozni, hogy a MÁO felújítása után újabb jegyár emelkedésre lesz szükség, mert még mindig milyen olcsók a jegyek Londonhoz vagy Párizshoz vagy akár Bécshez képest.

3206 lujza 2016-06-04 01:53:05 [Válasz erre: 3202 Heiner Lajos 2016-06-03 05:46:42]
Kaufmannra ez a legdrágább kategória volt, de például Bartolira vagy Jarrettre voltak ennél is drágább jegyek, mégis elfogytak. Viszont az Operában, Bryn Terfel estjén szintén magasabb helyárak voltak ennél, nem is volt telt ház a földszinten. De megnézném, mibe kerül Salzburgban a legdrágább jegy, nem beszélve mondjuk Baden Badenről vagy valamelyik nagy operáról. Szerintem nem az a baj, hogy a Müpa drága, mert nem az, hanem az a baj, hogy a fizetésünk kicsi.

3205 Búbánat 2016-06-03 13:33:23
[url] http://www.origo.hu/kultura/fesztival/20160603-wagner-napok-mupa-fesztival-opera-fischer-adam.html; 10 éves a Wagner-rajongók ünnepe a Müpában [/url] ORIGO.HU, VERASZTÓ ANNAMÁRIA2016.06.03. 13:180 Az idén 10 éves Wagner-napokkal a Müpa impozáns egyenleget vonhat: a „Duna-parti Bayreuth" az elmúlt évtizedben az úgynevezett teljes bayreuthi kánont, vagyis a szerző életében a Zöld dombon bemutatott mind a tíz operát színre vitte, a Müpa egyedi adottságait maximálisan kihasználva, és újakat mutatva fel a remekművekben lakozó értelmezési lehetőségek közül. 2016-ban újra láthatja a közönség a világhírű tetralógiát, A nibelung gyűrűjét. Az előadók ebben az évben is világszerte ünnepelt Wagner-énekesek lesznek.

3204 Heiner Lajos 2016-06-03 08:31:57 [Válasz erre: 3203 Edmond Dantes 2016-06-03 08:11:59]
Kivancsi vagyok, a szunetben hanyan vonulnak el.

3203 Edmond Dantes 2016-06-03 08:11:59 [Válasz erre: 3202 Heiner Lajos 2016-06-03 05:46:42]
Megint? Magyarország m i n d i g jobban teljesít...és azok is, akik merő sznobériából vonulnak fel és be a koncertre ("előfordul" máshol, máskor is): várják a magas céket, olasz és francia operaáriákat kigombolt ingben...és kapnak egy jó zsíros :) dalestet, Mahlert, Brittent (!), Straussot. Tisztelet a kivételnek! Kérdésedre konkrét válasz pedig: tisztelet a b e vételnek! :) avagy: a jegyárképzés úgy történhetett, hogy aki azt akarja, hogy ő t e t ott lássák, fizesse meg. PS Nagyon remélem, hogy szép koncert lesz. Kaufmann formátumos művész és meghatározó személyiség.

3202 Heiner Lajos 2016-06-03 05:46:42 [Válasz erre: 3201 Edmond Dantes 2016-06-02 21:32:46]
Magyarország megint jobban teljesít? Idén rövidebb időre tudok Salzburgba utazni. West Side Story, Faust, Concertgebouw Zenekar, Mozarteum Zenekara - négy jegy kezelési- és postaköltséggel 107 Euro. Igaz, nem földszint, de nem is egy szál énekes zongorakísérettel.

3201 Edmond Dantes 2016-06-02 21:32:46 [Válasz erre: 3199 joska141 2016-06-02 11:31:58]
Gyorshír: jelenleg (21h30) online is vásárolható 4 db. jegy a fszt. 17. sorba 19.900,- /db.

3200 Búbánat 2016-06-02 11:37:04 [Válasz erre: 3199 joska141 2016-06-02 11:31:58]
Kaufmann tolmácsolásában a dalirodalom jeles darabjai eljuthatnak azokhoz is, akik talán eddig "kerülték" ezt a vokális zenei műfajt.

3199 joska141 2016-06-02 11:31:58
E-mail üzenetet kaptam a Müpától, gondolom nem csak én egyedül... Az üzenet szerint a Müpa jegypénztáraiban, személyes vásárlás esetén, még mindig kapható "néhány" (idézőjel tőlem) jegy Jonas Kaufmann június 7-i dalestjére, melyre a meghírdetés óráiban minden jegy elkelt.

3198 Búbánat 2016-06-01 18:20:09
[url] http://www.origo.hu/kultura/figaro/20160601-hans-sachs-dij-mupa-kritikus-szavazas.html; Szavazni lehet a Müpa-előadások kritikusaira [/url] ORIGO 2016.06.01. 13:480 Szerdától egészen június 15-ig lehet szavazni a Hans Sachs-díj jelöltjeire. A jelölteket a Müpa elmúlt évének előadásairól született kritikák szerzőiből állítja össze a zsűri. Idén is több száz kritikából választották ki a hét legjobbat, rájuk lehet szavazni. A háromtagú zsűri tagjai Csengery Kristóf költő, zenekritikus, szerkesztő, Fábri Péter író, Keresztury Tibor író, a Litera.hu főszerkesztője. A zsűri azt nézte, mennyire alapos és informatív az írás az előadott műveket és az előadókat illetően egyaránt. Továbbá nézték azt is, hogy a kritikus a személyes benyomásai mellett érvényesültek-e a zenei szakmai szempontok is. Ezek alapján a 2016-os Hans Sachs-díj jelöltjei: Bozó Péter, Kondor Kata, Malina János, Molnár Szabolcs, Rákai Zsuzsanna, Szitha Tünde és Turi Gábor. A zsűri a több száz kritika közül kiválasztotta a neki legjobban tetsző hetet, ezek után már a közönség dönthet a díj sorsáról.

3197 Búbánat 2016-05-30 17:20:14
2016.05.30 20:05 - kb. 22:00 Bartók Rádió Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet Kocsis Zoltán születésnapi hangversenye a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat javára Km. Pasztircsák Polina - ének, Kelemen Barnabás - hegedű, Kocsis Zoltán - zongora I. 1. Bartók: Öt magyar népdal - a) Elindultam szép hazámbul, b) Által mennék én a Tiszán ladikon, c) A gyulai kert alatt, d) Nem messze van ide Kis-Margitta, e) Végigmentem a tárkányi sej-haj nagy utcán 2. Kodály: Mónár Anna (Pasztircsák, Kocsis) II. Bartók - Országh: Magyar népdalok - II. rész (Kelemen, Kocsis) III. 1. Kodály: A csitári hegyek alatt 2. Bartók: Nyolc magyar népdal - a) Fekete főd, b)Istenem, istenem, c) Asszonyok, asszonyok, d) Annyi bánat a szűvemen, e) Ha kimegyek arr´ a magos tetőre (Pasztircsák, Kocsis) IV. Bartók - Gertler: Szonatina (Kelemen, Kocsis) V. Bartók: Húsz magyar népdal - a) Régi keserves No.2., b) Panasz No.14., c) Székely "lassú" No.5. (Pasztircsák, Kocsis) VI. Kreisler: 1. Kínai dobos, 2. XIII. Lajos dala és pavane - Louis Couperin stílusában, 3. Allegretto - Luigi Boccherini stílusában, 4. Preludium és allegro - Gaetano Pugnani stílusában (Kelemen, Kocsis) VII. Rahmaninov: Vocalise (Pasztircsák, Kocsis) VIII. 1. Kreisler: Játékkatonák indulója, 2. Heuberger: Operabál - Éjféli harangok, 3. Kreisler: a) Szerelmi bánat, b) Szerelmi öröm, c) Szép rozmaring, d) Szinkópák (Kelemen, Kocsis) (Ism. június 11., 12.36)

3196 Beatrice 2016-05-30 09:32:52
[url]http://www.francianyelv.hu/kozosseg/blogok/egy-francia-magyarorszagon-pierre-waline-blogja/michael-haydn-et-mozart-deux-amis-de-salzbourg-celebres-dans-un-meme-concert-a-budapest.html;Francia nyelvű beszámoló a pénteki Michael Haydn/Mozart koncertről (MüPa)[/url]

3195 márta 2016-05-28 19:16:48
Azért nem eszik olyan forrón az üveget! Tényleg rengetegen nézik Paul Pottsot. Többször többen, mint pl. Pavarottit vagy Corellit. De ettől csak az amatőrök háborognak. Kormányosként még jó is lehet. Karakterszerep. Az tényleg gagyiság, hogy a többieket alig említik mellette. Pl. a darab címe nem A kormányos, hanem A bolygó hollandi. Már nem Gábor Géza lesz Daland, hanem Rácz István.

3194 tiramisu 2016-05-28 17:16:11 [Válasz erre: 3190 IVA 2016-05-27 03:45:23]
:-) :-) :-)

3193 macskás 2016-05-28 08:17:26
A mai Baráti-koncertre (Müpa, 18.00) vagy egy felesleges jegyem. Akit érdekel, keressen privátban.

3192 joska141 2016-05-27 13:51:03 [Válasz erre: 3184 Edmond Dantes 2016-05-26 16:49:03]
Egyszer már szóvá tettem, természetesen pusztába kiáltott szó maradt, hiszen az előzetes Paul Potts ismertetésen egyetlen betűt sem változtattak az "illetékesek". Idézet a szövegből: "A világon a legtöbben tőle (Paul Potts-tól) ismerik a gyönyörű áriát, szinte hihetetlen, de több mint kétszer annyi ember nézte meg a videómegosztón az ő verziójában, mint Pavarotti elő-adásában". Nem biztos, hogy mindenki tudja: melyik "gyönyörű áriát"?

3191 Pristaldus 2016-05-27 07:30:16
Ez történik, amikor egy üvegfúvót neveznek ki a Szegedi Szabadtéri élére! Herczeg Tamás minden téren alkalmatlan, felkészületlen és kívülálló! Az, hogy ő ezzel egyáltalán nincs tisztában, még nem akkora baj! Ennél jóval nagyobb tragédia, hogy mások sem érzik ennek a problémának a súlyosságát és nem akarják tudomásul venni a következményeit!

3190 IVA 2016-05-27 03:45:23 [Válasz erre: 3184 Edmond Dantes 2016-05-26 16:49:03]
Hogy nem jutott eszükbe a kozmikus magány autentikus megszólaltatásához meghívni a címszerepre Farkas Bertalant!

3189 tiramisu 2016-05-26 23:19:29 [Válasz erre: 3185 parampampoli 2016-05-26 17:58:00]
Nagyon, nagyon szomorú. Még szomorúbb a "radikális ábrázolás" , mint rendezés! Néhány év múlva nem lesz közönsége a Szegedi Szabadtéri Játékokon , az operaelőadásoknak! A Bolygó sem odavaló szerintem... :-(

3188 telramund 2016-05-26 22:14:58 [Válasz erre: 3184 Edmond Dantes 2016-05-26 16:49:03]
Ki az a Paul Potts aki a YT sztárja?Még soha nem hallottam énekelni.Biztos valami show győztes azért nem ismerem.A Pavarotti gondolom túlzás,de majd ellátogatok a YT-ra.Bár nem onnan szoktam szerezni az ismereteim.Látszik is!

3187 parampampoli 2016-05-26 20:42:19 [Válasz erre: 3186 Pristaldus 2016-05-26 18:58:53]
-:)))))

3186 Pristaldus 2016-05-26 18:58:53
Éljen Big Paul, aki 2x jobb tenorista a Pavarottinál!

3185 parampampoli 2016-05-26 17:58:00
Paul partnerei.... és jön a felsorolás. Úristen, micsoda dimenziótévesztés!!!!!!! (Tudtommal nem Gábor Géza lesz Daland.)

3184 Edmond Dantes 2016-05-26 16:49:03
Szegedi Szabadtéri Játékok Wagner: A bolygó hollandi, 2016. július 1-2. Ismertető másolva/forrás: Játékok honlapja) A végtelen univerzum költözik a szegedi Dóm térre. Galaktikus körülmények közt játsszák az idei Szegedi Szabadtéri Játékok látványos nyitóprodukcióját, Wagner A bolygó hollandi című operáját. A szereplők közt a világ-hírű énekest, Paul Potts-ot is megtalálhatjuk. Hatalmas, hat méter átmérőjű bolygó, űrállomás, gabonatábla a színpadon. Szkafande-rek, galaxis nyomatos ruhaköltemények, tejútként hullámzó estélyiruhák a szereplőkön. Futurisztikus, már-már sci-fire hajazó látványra számíthatnak azok, akik jegyet váltanak az idei Szegedi Szabadtéri nyitóprodukciójára, A bolygó hollandira. Így ha július 1-jén és 2-án felnéznek a Dóm téri csillagtetőre vagy le, a színpadi történésekre, ugyanazt a felfog-hatatlan szépséget láthatják és misztikus elvágyódást érezhetik. Azt, amit a végtelen uni-verzum nyújt. A Miskolci Nemzeti Színházzal együttműködésben születő szuperprodukció sztárvendé-ge a világhírű énekes, Paul Potts lesz. A Britain’s Got Talent műsorban feltűnt Potts 4 stúdióalbummal és több mint 600 koncerttel a háta mögött a világ egyik legismertebb elő-adója. Bemutatkozását a tehetségkutatóban több mint 141millióan látták már a youtube-on. A világon a legtöbben tőle ismerik a gyönyörű áriát, szinte hihetetlen, de több mint kétszer annyi ember nézte meg a videómegosztón az ő verziójában, mint Pavarotti elő-adásában. Paul partnerei a darabban László Boldizsár, Rálik Szilvia, Kálmándy Mihály, Wiedemann Bernadett és Gábor Géza lesznek. Az idők végtelensége óta a tengert járó, elátkozott hollandi és az álmodozó, önfeláldozó lány tragikus szerelmi története számos lehetőséget rejt magában egy igazán látványos, a Szabadtéritől már megszokott volumenű produkció létrehozására. A formabontó Wagner-feldolgozás egészen biztosan meghódítja majd a progresszívebb darabok kedvelőit és a német mester rendíthetetlen rajongóit is. Szabó Máté rendező alkotótársaival, Khell Csörsz díszlet- és Füzér Anni jelmeztervezővel ugyanis nem csak látványos és mai, de epikus szépségű, metaforikus környezetben is gondolkodnak, amely remekül illik Wagner nagyszabású zeneművéhez. “A végtelent ábrázoló közeg nem feltétlen kell, hogy a tenger legyen - meséli Szabó Máté, miért esett a galaktikus körülményekre a választásuk. - A mi előadásunkban ezt felváltja egy még végtelenebb közeg, az űr. Az egyedüllétet és a magányba vetettséget szeret-nénk minél radikálisabb eszközökkel ábrázolni.” Az alkotók a szó szoros értelmében a kozmikus magányt szeretnék megmutatni a színpadon a hollandi és Senta szerelmének balladisztikus történetén keresztül.

3183 Edmond Dantes 2016-05-25 16:36:18
2016.június 7. 19:30Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem Jonas Kaufmann dalestje Közreműködik: Helmut Deutsch, zongora Mahler: Egy vándorlegény dalai (Lieder eines fahrenden Gesellen) - Ha kedvesem lakodalmat ül (Wenn mein Schatz Hochzeit macht) - Ma reggel a réten jártam (Ging heut morgen übers Feld) - Szívembe izzó kés (Ich hab' ein glühend Messer) - Kincsem két kék szeme (Die zwei blauen Augen von meinem Schatz) Britten: Hét Michelangelo-szonett (Seven Sonnets of Michelangelo) - XVI. Akárcsak a tollban és tintában (XVI. Si come nella penna e nell'inchiostro) - XXXI. Minek is kellene kifejeznem legmélyebb érzéseimet (XXXI. A che più debb'io mai l'intensa voglia) - XXX. Édes fényt látok szép szemeden át (XXX. Veggio co' bei vostri occhi un dolce lume) - LV. Tudod, hogy tudom, Uram, hogy ismersz (LV. Tu sa, ch'io so, signor mie, che tu sai) - XXXVIII. Tükrözd, szemem, a forrásokat és a folyókat (XXXVIII. Rendete agli occhi miei, o fonte o fiume) - XXXII. Ha itt a tiszta szerelem, a mennyei könyörület (XXXII. S'un casto amor, s'una pietà superna) - XXIV. Nemes lélek, amelyben tükröződik és látszik (XXIV. Spirto ben nato, in cui si specchia e vede) R. Strauss: Kilenc dal Hermann von Gilm Utolsó lapok című ciklusából, op. 10 (Neun Lieder aus Letzte Blätter von Hermann von Gilm, op. 10) - Ajánlás (Zueignung) - Semmi (Nichts) - Az éj (Die Nacht) - A dália (Die Georgine) - Türelem (Geduld) - Az elhallgatottak (Die Verschwiegenen) - Ki tette (Wer hat's getan) - Az időtlen (Die Zeitlose) - Mindenszentek (Allerseelen) R. Strauss:: Mire jó ez, kislány, op. 19, No. 1 (Schack) (Wozu noch, Mädchen, soll es frommen, op. 19, No. 1 (Schack)) R. Strauss: Terítsd fejemre fekete hajad, op. 19, No. 2 (Schack) (Breit über mein Haupt dein schwarzes Haar, op. 19, No. 2 (Schack)) R. Strauss: Szeretlek, op. 37, No. 2 (Liliencron) (Ich liebe dich, op. 37, No. 2 (Liliencron)) R. Strauss: Kellemes látomás, op. 48, No. 1 (Bierbaum) (Freundliche Vision, op. 48, No. 1 (Bierbaum)) R. Strauss: Hogyan tarthatnánk titokban, op. 19, No. 4 (Schack) (Wie sollten wir geheim sie halten, op. 19, No. 4 (Schack)) (forrás: MÜPA honlapja)

3182 parampampoli 2016-05-15 21:14:28 [Válasz erre: 3181 parampampoli 2016-05-15 20:50:56]
Őrülési jelenet lassan, unalmasan, óvatosan, de annyira, hogy a közönség folyton mozgolódik, köhécsel, ami nem sok jót jelent. És glass harmonicával, nem fuvolával. A végén halálsikoly. Kezdem érteni az Opernglast.

3181 parampampoli 2016-05-15 20:50:56
Most hallgatom az áprilisi londoni Luciáját. Nem mondom, hogy tökéletes és egészen olyan, ahogy én képzelem és szeretem, de rossznak nem mondanám. Az igaz, hogy az Őrülési jelenetig még nem jutottam el, és a magas hangokon (deszek, dék) eddig is hallatszottak problémák.

3180 Lolita 2016-05-15 20:44:24 [Válasz erre: 3179 parampampoli 2016-05-15 19:33:09]
Nem érdemes.

3179 parampampoli 2016-05-15 19:33:09 [Válasz erre: 3178 telramund 2016-05-15 18:51:16]
Kössz. Majd próbálkozom.

3178 telramund 2016-05-15 18:51:16 [Válasz erre: 3177 parampampoli 2016-05-15 18:13:13]
Május 13-14- 15 egyetlen műsora sem hallgatható.A korábbi napok teljesen hibátlanok.Valószínű átmeneti technikai hiba.

3177 parampampoli 2016-05-15 18:13:13
A Rádió hangtárából akarnám meghallgatni a koncertet, de nálam egyetlen böngészőben sem indult el a hang. Más is tapasztalt hasonlót? És talált rá megoldást is?

3176 Beatrice 2016-05-15 17:05:27 [Válasz erre: 3161 Robesz 2016-05-15 09:17:01]
Én ott voltam, íme a szubjektív beszámolóm: Amikor a minap Berlinben jártam, két operarajongó ismerős is idézett nekem részleteket egy, az Opernglasban nemrég megjelent, lesújtó kritikából, amely Damrau londoni Luciájáról szólt, és a hangban meglévő óriási lukat, meg elpuskázott magas hangokat emlegetett. Ennek fényében némi aggodalommal ültem be a tegnapi koncertre, és aggodalmaim az elején részben igazolódni látszottak: a hölgy a Rosina-áriában először egy nem túl nagy vivőerejű, vibrátós mezzoszoprán hangján szólalt meg, a vibrátó fölfelé is folytatódott, és csak a legmagasabb hangokon tűnt el, amelyeket mintha egy másik énekesnő énekelt volna. A kétféle hang közt mintha semmi kapcsolat nem lett volna. A második áriában már jobb volt a helyzet, és fokozatosan tovább javult, az Alvajáró-fináléban, ami nekem a koncert csúcspontja volt, már az "elvárható" Damraut hallottuk, aki az egész hangtartományban integrált hanggal, a magas regiszterben impozáns hangszépséggel, és elég virtuózan énekelt. Az én kényes ízlésemnek az éneklése nem elég kifejező (a hangbeli kifejezés hiányát mórikálással próbálta itt-ott kompenzálni), de soha rosszabbat. Nem tudom, miért tartott annyi ideig, hogy "bemelegedjen". A bemelegítést illett volna a koncerttermen kívül elintézni, vagy ha ezt megpróbálta, de nem ment, akkor itt technikai problémák lehetnek a háttérben. Kívánom a legjobbakat. A karmester szép íveket írt le a pálcájával, balettos stílusban, de hogy ez mennyire volt vezénylésnek nevezhető, arról az - egyébként jól játszó - Nemzeti Filharmonikus Zenekart kellene megkérdezni. Az énekesnő férje nekem inkább baritonnak, mint basszbaritonnak tűnt, és az előttem szólókkal egyetértve én is mellőzhetőnek tartom. A legutolsó ráadás duett a Porgy és Bess-ből, a mellettem ülők szavával élve, "cuki" volt. A megváltoztatott program azonban a szorosabban értelemben vett belcantót már csak nyomokban tartalmazta. Nem tudom, miért volt az első két üléssor kiszedve, így meglehetősen távol voltak az énekesnőtől még a legközelebbi helyek is (a Deutsche Oper Berlinben a 2. sorban ülve kb. 2 méterre voltam Gruberovától a koncertszerű Normán). Kétlem, hogy a távolság azért volt, mert az énekesek féltek volna a "vad" magyar közönségtől, hiszen a koncert után nem féltek autogramot osztani. A széksorok kiszedésével a MüPa egy csomó bevételtől esett el, hiszen telt ház volt.

3175 Robesz 2016-05-15 15:08:45 [Válasz erre: 3173 Robesz 2016-05-15 15:07:52]
extra e nélkül..

3174 Robesz 2016-05-15 15:08:36 [Válasz erre: 3173 Robesz 2016-05-15 15:07:52]
extra e nélkül..

3173 Robesz 2016-05-15 15:07:52 [Válasz erre: 3172 Lolita 2016-05-15 13:54:30]
Köszönjük ezt az érdekes és értelemes információt :D

3172 Lolita 2016-05-15 13:54:30 [Válasz erre: 3161 Robesz 2016-05-15 09:17:01]
Én ott voltam. A szünetig......

3171 Cilike 2016-05-15 12:44:02 [Válasz erre: 3167 Robesz 2016-05-15 10:28:20]
Jó, ezt nem tudtam...majd meghallgatom a hangtárból.

3170 telramund 2016-05-15 11:48:23 [Válasz erre: 3169 telramund 2016-05-15 11:46:17]
Ja és talán pont itt a Momusosn említettem évekkel ezelőtt egy nagy énekesnő nevét.Erre a szakmabeli azt írta sohasem hallott róla.Ez csak kiegészítés a fenti mondathoz!

3169 telramund 2016-05-15 11:46:17 [Válasz erre: 3164 Cilike 2016-05-15 10:11:03]
Szakmabelieknek is? Na ezzel nem győztél meg semmiről! Én nem voltam ott ,nem véletlen.A Bartók R is elég volt! Jól ismerem Damrau művészetét,nekem nem újdonság.De soha az Ory grófján kívűl nem tetszett,pedig szinte minden szerepében láttam.

3168 Búbánat 2016-05-15 10:38:22
Sajnáltam, hogy megváltozott a program: kimaradt A puritánok, a Traviata, a Luisa Miller...; azt nem bántam, hogy francia-blokk jött- benne Manon áriája Massenet-től és Júlia keringődala Gounod operájából. Damrau elénekelt operaáriái közül egyértelműen az első műsorszámként előadott Rosina kavatínája A sevillai borbélyból és a hivatalos program zárásaként hallott Amina II. felvonásbeli áriája Az alvajárókból emelkedett ki. A vele fellépő férjet, Nicola Testé-t (basszista) nélkülözni lehetett volna… még a Giocondából énekelt Alvise-ária volt az egyetlen, aminek örülni lehetett nála. Mindenesetre, több „bel canto”-t vártam volna a neves német énekescsillagtól: kimaradt például Donizetti is… A ráadásként énekelt Lauretta áriáját a Gianni Schicchiből, egy koncerten, általában lezárt énekesi pálya végére jutott énekművésznők szokták előadni…

3167 Robesz 2016-05-15 10:28:20 [Válasz erre: 3166 Cilike 2016-05-15 10:13:57]
Csakhogy nem a Bartókon meghirdetett program volt :)

3166 Cilike 2016-05-15 10:13:57 [Válasz erre: 3163 Robesz 2016-05-15 09:34:43]
Amúgy nem értem, miért mondod, hogy nem kapcsolódik a program a belcantohoz? Mert szerepelt rajta egy Daland ária? A sevillai borbély belcanto, a Puritánok belcanto, Az alvajáró szintén, a korai Verdiket is oda szoktuk számítani, A szicíliai vecsernye pedig a koloratúrás mivolta miatt passzol.

3165 Cilike 2016-05-15 10:11:09
Akik ott voltak, azoknak tetszett. Szakmabelieknek is.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.