Téma ismertetése: nem csak énekesek, hanem karmesterek, zongoristák és tekerőlantosok is
1802 Szilgyo 2007-07-02 15:17:42 [Válasz erre: 1800 tarnhelm2 2007-07-02 15:10:51]
Gondoltam, ebben a fórumban menne a dolog, vagy nyitnánk neki egy újat.
Gondoltam, ebben a fórumban menne a dolog, vagy nyitnánk neki egy újat.
1801 Sesto 2007-07-02 15:13:23 [Válasz erre: 1799 Szilgyo 2007-07-02 15:03:03]
...ja persze, \"ébresztö\"(!!!) kedves Szilgyo(!)-és azon kedves és tisztelt fórumtársak, akik \"nicname-gyüjteménnyel\" rendelkeznek, és témától, hangulattól, haviciklustól függöen váltogatják ezeket; majd olyan ügyesen és hatékonyan ki fogjátok szürni, mint eddig, ugye?!... Sok sikert,...én biztos, hogy nem fogok szavazni az oviban!... ;-) Jó szórakozást a homokozóban: repül a homok és a kislapát, csak a tortaformákat + rózsaszin vödröket otthon ne felejtsétek!...
...ja persze, \"ébresztö\"(!!!) kedves Szilgyo(!)-és azon kedves és tisztelt fórumtársak, akik \"nicname-gyüjteménnyel\" rendelkeznek, és témától, hangulattól, haviciklustól függöen váltogatják ezeket; majd olyan ügyesen és hatékonyan ki fogjátok szürni, mint eddig, ugye?!... Sok sikert,...én biztos, hogy nem fogok szavazni az oviban!... ;-) Jó szórakozást a homokozóban: repül a homok és a kislapát, csak a tortaformákat + rózsaszin vödröket otthon ne felejtsétek!...
1800 tarnhelm2 2007-07-02 15:10:51 [Válasz erre: 1799 Szilgyo 2007-07-02 15:03:03]
Nekem tetszik az ötlet. Ezt most úgy kell elképzelni, hogy az összes beküldött lista folyamatosan látható? Mert persze azzal is befolyásolunk másokat (pro és kontra).
Nekem tetszik az ötlet. Ezt most úgy kell elképzelni, hogy az összes beküldött lista folyamatosan látható? Mert persze azzal is befolyásolunk másokat (pro és kontra).
1799 Szilgyo 2007-07-02 15:03:03 [Válasz erre: 1798 Sesto 2007-07-02 14:59:33]
Mindenki csak egyszer szavazhatna nickenként, mert a fórumba kellene beírni, mint a Taminón, és a komolytalan válaszokkal eleve nem foglalkoznánk. Mondjuk 10-es listát írna be mindenki, rangsorolva, 1-től 10-ig adnánk a pontokat, és a végén összesítenénk.
Mindenki csak egyszer szavazhatna nickenként, mert a fórumba kellene beírni, mint a Taminón, és a komolytalan válaszokkal eleve nem foglalkoznánk. Mondjuk 10-es listát írna be mindenki, rangsorolva, 1-től 10-ig adnánk a pontokat, és a végén összesítenénk.
1798 Sesto 2007-07-02 14:59:33 [Válasz erre: 1797 Szilgyo 2007-07-02 14:52:36]
...és gondolod, hogy az majd valóban objektív, reális \"képet\" mutatna: elég megnézni pl. a Momus-díj szavazást és annak \"szinvonalát\"! (=egyesek \"ráfekszenek\" a klaviatúrára, és kismillió és egy alkalommal szavaznak, szavaztatnak ugyanarra a személyre=ovi elökészitö szinvonal!) :-( /Nem hiszem egyébként, hogy különösen izgatna bárkit is hogy X. vagy Z. \"nyer a szavazatok alapján\", ha az illetönek meg eleve Y. a kedvence!/
...és gondolod, hogy az majd valóban objektív, reális \"képet\" mutatna: elég megnézni pl. a Momus-díj szavazást és annak \"szinvonalát\"! (=egyesek \"ráfekszenek\" a klaviatúrára, és kismillió és egy alkalommal szavaznak, szavaztatnak ugyanarra a személyre=ovi elökészitö szinvonal!) :-( /Nem hiszem egyébként, hogy különösen izgatna bárkit is hogy X. vagy Z. \"nyer a szavazatok alapján\", ha az illetönek meg eleve Y. a kedvence!/
1797 Szilgyo 2007-07-02 14:52:36
Nem csinálunk mi is ilyen szavazást?
Nem csinálunk mi is ilyen szavazást?
1796 Szilgyo 2007-07-02 14:52:08
És az énekesnők: 1 CALLAS Maria Sopran 166 20 2 BARTOLI Cecilia Mezzosopran 107 14 3 SCHWARZKOPF Elisabeth Sopran 95 13 4 FRENI Mirella Sopran 93 13 5 LUDWIG Christa Mezzosopran 91 14 6 NETREBKO Anna Sopran 84 12 7 NILSSON Birgit Sopran 79 10 8 TEBALDI Renata Sopran 65 8 9 KASSAROVA Vesselina Mezzosopran 63 9 10 GARANCA Elina Mezzosopran 62 8
És az énekesnők: 1 CALLAS Maria Sopran 166 20 2 BARTOLI Cecilia Mezzosopran 107 14 3 SCHWARZKOPF Elisabeth Sopran 95 13 4 FRENI Mirella Sopran 93 13 5 LUDWIG Christa Mezzosopran 91 14 6 NETREBKO Anna Sopran 84 12 7 NILSSON Birgit Sopran 79 10 8 TEBALDI Renata Sopran 65 8 9 KASSAROVA Vesselina Mezzosopran 63 9 10 GARANCA Elina Mezzosopran 62 8
1795 Szilgyo 2007-07-02 14:49:35
A német Tamino Klassikfórumon megy egy szavazás a kedvenc énekesekről/énekesnőkről. Az első tíz énekes listája, pontszámokkal: 1 WUNDERLICH Fritz Tenor 129 17 2 BJÖRLING Jussi Tenor 84 11 3 FLOREZ Juan Diego Tenor 82 13 4 BERGONZI Carlo Tenor 77 11 5 FISCHER-DIESKAU Dietrich Bariton 62 9 6 VILLAZON Rolando Tenor 62 10 7 DOMINGO Placido Tenor 54 9 8 GHIAUROV Nicolai Bass 51 7 PAVAROTTI Luciano Tenor 51 7 10 SCHOCK Rudolf Tenor 48 7
A német Tamino Klassikfórumon megy egy szavazás a kedvenc énekesekről/énekesnőkről. Az első tíz énekes listája, pontszámokkal: 1 WUNDERLICH Fritz Tenor 129 17 2 BJÖRLING Jussi Tenor 84 11 3 FLOREZ Juan Diego Tenor 82 13 4 BERGONZI Carlo Tenor 77 11 5 FISCHER-DIESKAU Dietrich Bariton 62 9 6 VILLAZON Rolando Tenor 62 10 7 DOMINGO Placido Tenor 54 9 8 GHIAUROV Nicolai Bass 51 7 PAVAROTTI Luciano Tenor 51 7 10 SCHOCK Rudolf Tenor 48 7
1794 Sesto 2007-04-29 11:19:19
\"nyelvlecke\" ;-)
\"nyelvlecke\" ;-)
1793 Sesto 2007-04-29 11:15:13
...na akkor itt folytatnám egy aktuális ORF-jelentéssel www.orf.at/stories Caballe a \"Kamaraénekesnö\", avagy német nyelv lecke haladóknak(?)... \"Minden idök legaktivabb operaénekesnöje\" Ausgezeichnet 28.04.2007 Montserrat Caballe in der Staatsoper Als \"Österreichische Kammersängerin\" ist sie vor zwei Tagen in Wien ausgezeichnet worden, am Samstag hat Montserrat Caballe zum letzten Mal in der Premieren-Spielserie von Donizettis \"La Fille du regiment\" in der Staatsoper gesungen. Die Diva freute sich auf ihren Auftritt. In Wien mit Applaus begrüßt \"Das bedeutet etwas ganz Spezielles für mich\", zeigte sich die Star-Sopranistin aus Barcelona nach ihrer Auszeichnung bewegt. \"Für mich ist es immer besonders schön, in der Staatsoper zu singen\", strahlte sie. Ein schlechter Tag sei immer möglich, \"aber wenn man hier in Wien schon beim Auftritt mit Applaus begrüßt wird, noch bevor man einen einzigen Ton gesungen hat, kann gar nichts schief gehen.\" An der Wiener Staatsoper debütierte die Operndiva am 28. Februar 1959 als Donna Elvira in Mozarts \"Don Giovanni\". \"Ich war überrascht, wie ich als Anfängerin aufgenommen wurde\", erzählte die Sopranistin im Gespräch mit der APA. Seit damals war sie im Haus am Ring in unzähligen Partien, von Salome, Tosca und Norma über die Elisabeth in \"Don Carlo\" bis zur Madama Cortese in \"Il Viaggio a Reims\" zu sehen. Aktivste Opernsängerin aller Zeiten Mit insgesamt über 4.000 Auftritten - fünf Mal so viele wie Maria Callas - und einem 90 Opernrollen und 800 Lieder umfassenden Repertoire gilt Caballe als die aktivste Opernsängerin aller Zeiten. Im Sommer in St. Magarethen zu hören. Liebe zu Open-Air-Bühnen Auch die Open-Air-Bühnen der Konzertwelt liebt sie. \"Das erste Mal habe ich ein Open Air an der Seite von Pavarotti in einem Park von San Francisco gemacht, dann kamen der Hyde Park, die Caracalla-Thermen, die Arenen von Verona und Orange\", beginnt sie aufzuzählen. Bedenken, man könne sich dabei allzuleicht die Stimme ruinieren, wischt mit einer Handbewegung beiseite. Vom römischen Amphitheater wechselt Montserrat Caballe heuer in den Römersteinbruch. Am 1. Juli singt sie in St. Margarethen, wo vor der beeindruckenden Felskulisse fast 5.000 Zuhörer Platz finden. Mit dem Titel \"Österreichische Kammersänger\" wurden am Donnerstag Montserrat Caballé (74) und Carlos Álvarez (40) von Staatsoperndirektor Ioan Holender ausgezeichnet. Unklar ist, wann sie das nächste Mal auf der Staatsopern-Bühne singt. Österreich als musikalisches Herz Europas Wann die Sängerin das nächste Mal an der Staatsoper zu sehen sein wird, weiß sie noch nicht, \"die Gespräche laufen aber\". Sicher ist allerdings eines: Nach Wien und nach Österreich wird sie immer wieder kommen. \"Österreich ist das musikalische Herz von Europa - aber das weiß ohnedies jeder in der ganzen Welt.\"
...na akkor itt folytatnám egy aktuális ORF-jelentéssel www.orf.at/stories Caballe a \"Kamaraénekesnö\", avagy német nyelv lecke haladóknak(?)... \"Minden idök legaktivabb operaénekesnöje\" Ausgezeichnet 28.04.2007 Montserrat Caballe in der Staatsoper Als \"Österreichische Kammersängerin\" ist sie vor zwei Tagen in Wien ausgezeichnet worden, am Samstag hat Montserrat Caballe zum letzten Mal in der Premieren-Spielserie von Donizettis \"La Fille du regiment\" in der Staatsoper gesungen. Die Diva freute sich auf ihren Auftritt. In Wien mit Applaus begrüßt \"Das bedeutet etwas ganz Spezielles für mich\", zeigte sich die Star-Sopranistin aus Barcelona nach ihrer Auszeichnung bewegt. \"Für mich ist es immer besonders schön, in der Staatsoper zu singen\", strahlte sie. Ein schlechter Tag sei immer möglich, \"aber wenn man hier in Wien schon beim Auftritt mit Applaus begrüßt wird, noch bevor man einen einzigen Ton gesungen hat, kann gar nichts schief gehen.\" An der Wiener Staatsoper debütierte die Operndiva am 28. Februar 1959 als Donna Elvira in Mozarts \"Don Giovanni\". \"Ich war überrascht, wie ich als Anfängerin aufgenommen wurde\", erzählte die Sopranistin im Gespräch mit der APA. Seit damals war sie im Haus am Ring in unzähligen Partien, von Salome, Tosca und Norma über die Elisabeth in \"Don Carlo\" bis zur Madama Cortese in \"Il Viaggio a Reims\" zu sehen. Aktivste Opernsängerin aller Zeiten Mit insgesamt über 4.000 Auftritten - fünf Mal so viele wie Maria Callas - und einem 90 Opernrollen und 800 Lieder umfassenden Repertoire gilt Caballe als die aktivste Opernsängerin aller Zeiten. Im Sommer in St. Magarethen zu hören. Liebe zu Open-Air-Bühnen Auch die Open-Air-Bühnen der Konzertwelt liebt sie. \"Das erste Mal habe ich ein Open Air an der Seite von Pavarotti in einem Park von San Francisco gemacht, dann kamen der Hyde Park, die Caracalla-Thermen, die Arenen von Verona und Orange\", beginnt sie aufzuzählen. Bedenken, man könne sich dabei allzuleicht die Stimme ruinieren, wischt mit einer Handbewegung beiseite. Vom römischen Amphitheater wechselt Montserrat Caballe heuer in den Römersteinbruch. Am 1. Juli singt sie in St. Margarethen, wo vor der beeindruckenden Felskulisse fast 5.000 Zuhörer Platz finden. Mit dem Titel \"Österreichische Kammersänger\" wurden am Donnerstag Montserrat Caballé (74) und Carlos Álvarez (40) von Staatsoperndirektor Ioan Holender ausgezeichnet. Unklar ist, wann sie das nächste Mal auf der Staatsopern-Bühne singt. Österreich als musikalisches Herz Europas Wann die Sängerin das nächste Mal an der Staatsoper zu sehen sein wird, weiß sie noch nicht, \"die Gespräche laufen aber\". Sicher ist allerdings eines: Nach Wien und nach Österreich wird sie immer wieder kommen. \"Österreich ist das musikalische Herz von Europa - aber das weiß ohnedies jeder in der ganzen Welt.\"
1792 Sesto 2007-04-15 10:46:03 [Válasz erre: 1791 Sesto 2007-04-15 10:43:18]
...pardon: Heiner Lajosnak,...mellément!... sorry!...
...pardon: Heiner Lajosnak,...mellément!... sorry!...
1791 Sesto 2007-04-15 10:43:18
...akkor Heiner Lajonak -itt írom le- mert a Miklósa-topic-tól úgy ahogy a névadójától már valóban herótom van, és különben sem odavaló téma, tehát: Az általad felsorolt nagy énekes-sztárok közül lásd. Ponselle etc. újra nagyon sok felvételhez hozzá lehet jutni a \"Naxos\" jóvoltából(=\"ez itt a reklám helye\"!)-de gondolom, Te már régen ismered ezt a \"régi/új sorozatot\"????!-Ponselle, Gigli, Caruso, Ferrier, Sack etc.-etc. rengetek \"muzeális felvételt\" tartalmaz ez a sorozat,...de akár Callas-szal is találkozni ezeken a korongokon,...VAGY -ad Callas!- a korábban EMI által forgalmazott és természetesen \"full price\"-felvételeket, hiszen lejártak a jogok, a \"Naxos szinte fillérekért\" újra piacra dobta \"Rigoletto\", \"Traviata\", \"Il turco in Italia\" etc. S nem egy esetben még ún. \"Bonustrack\" is szerepel a felvételeken, pl. a \"Turco\" esetében a 2. CD végén Callas énekel koloratúráriákat... Tehát érdémes szétnézni, azt hiszem mindenki talál izlésének megfelelöt az emlitett sorozat darabjai között; tök mindegy, hogy éppen Callas-t, vagy Ponselle-t és Caruso-t \"isteniti\"!... ;-)
...akkor Heiner Lajonak -itt írom le- mert a Miklósa-topic-tól úgy ahogy a névadójától már valóban herótom van, és különben sem odavaló téma, tehát: Az általad felsorolt nagy énekes-sztárok közül lásd. Ponselle etc. újra nagyon sok felvételhez hozzá lehet jutni a \"Naxos\" jóvoltából(=\"ez itt a reklám helye\"!)-de gondolom, Te már régen ismered ezt a \"régi/új sorozatot\"????!-Ponselle, Gigli, Caruso, Ferrier, Sack etc.-etc. rengetek \"muzeális felvételt\" tartalmaz ez a sorozat,...de akár Callas-szal is találkozni ezeken a korongokon,...VAGY -ad Callas!- a korábban EMI által forgalmazott és természetesen \"full price\"-felvételeket, hiszen lejártak a jogok, a \"Naxos szinte fillérekért\" újra piacra dobta \"Rigoletto\", \"Traviata\", \"Il turco in Italia\" etc. S nem egy esetben még ún. \"Bonustrack\" is szerepel a felvételeken, pl. a \"Turco\" esetében a 2. CD végén Callas énekel koloratúráriákat... Tehát érdémes szétnézni, azt hiszem mindenki talál izlésének megfelelöt az emlitett sorozat darabjai között; tök mindegy, hogy éppen Callas-t, vagy Ponselle-t és Caruso-t \"isteniti\"!... ;-)
1790 Búbánat 2007-04-11 00:04:38
\"A művésznek törékeny a lelke\" Bécsi beszélgetés Roberto Alagnával Tíz év után állt újra a bécsi Staatsoper színpadán Roberto Alagna, ahol 1992-ben debütált a Szerelmi bájital Nemorinójaként és a Rigoletto Hercegeként. A világhírű tenor szicíliai szülők gyermekeként Párizsban született. Kezdetben egy pizzériában operaáriákat adott elő, majd tizenhét évesen kabarékban lépett fel. 1987-től a párizsi operaiskolában képezte magát, majd jött a Pavarotti-verseny, aztán Glyndebourne. Siker sikert követett Monte Carlo, London, Párizs, New York, Milánó dalszínházaiban... Bécsben, miután nézeteltérésbe került az igazgatóval, csak idén márciusban énekelte első igazi premierjét a Staatsoperben, Massenet Manonjának Des Grieux-jét a nagyszerű Anna Netrebko oldalán. - A színház olyan, mint a család, melynek tagjai néha vitába szállnak egymással, de ez korántsem jelent ellenségeskedés. A bécsi publikum gyorsan megbocsát, de sosem felejt, igaz? Az igazgató és a közönség sem szereti, ha valaki túl kritikus. Nem tetszett a Romeó és Júlia rendezése, és ezt akkor el is mondtam. Bár szicíliai vagyok, nem vagyok a vérbosszú híve, így örömmel tértem vissza Bécsbe, ahol nagy hagyománya van az operának, és lelkes a publikum. A művész pedig nemcsak adni, kapni is szeret. Ebben rejlik a hivatás szépsége. Az elmúlt tíz esztendőben számos hőstenorszerepet is felvett a repertoárjába: Manricót, Cavaradossit, Radamest... - Régen egy tenor hangfaja mindenféle szerepét énekelte. Caruso vagy Tito Schipa nem voltak válogatósak. A tenorokat ma nagyon \"szakosítják\". Természetes, hogy létezik külön Wagner-tenor - de a Mozart-tenor, a Puccini-tenor, a hangerő és hangszín szerinti kvalifikáció teljesen ésszerűtlen. Én éneklek dalt és világzenét is, mindent, amiben jól érzem magam. Szeretem a kihívást, a változatosságot, a kreativitást, azt hogy énekesként festő is lehetek a színpadon. Hiszen nem festészet a hangszínnel történő játék? De a szerepek megítélése is változik. Otellót kezdetben nem baritonális tenorhangon énekelték, mert Otelló valójában fiatal ember, csupán harmincöt éves. Manapság viszont \"érett szerepnek\" tartják. Az éneklés lehetőség, hogy az emberi lélek titkos rezgéseinek hangot adjunk. Ön gyakran lép fel együtt feleségével, Angela Gheorghiuval. Kettősük igazi álompárja az operaszínpadoknak... - A színpad és a realitás effajta keveredése szerencsés a számomra. Sok nagyszerű partnerem volt, Angela azonban az őrzőangyalom. Szerelem volt ez első hangra. Los Angelesben léptem fel, és ahogy kissé megkésve a próbára érkeztem, az egyik teremből szinte földöntúli hang fogadott. Abban a pillanatban belehabarodtam. Aztán nyugtatgatni kezdtem magam, a hang tulajdonosa bizonyára egy korosodó énekesnő... Amikor azonban megláttam Angelát, maga volt egy angyal. 1994-ben váratlan csapás érte, amikor első felesége és lánya, Ornella tragikus betegségben elhunyt. Két évvel később vette feleségül Angela Gheorghiut. - A Met Bohéméletének szünetében volt az esküvőnk, annak idején ugyanis nagyon el voltunk foglalva. Egy hatórás matiné volt éppen. Az eljegyzés előadás előtt volt, az esküvő a szünetben, a mézesheteket pedig jóformán az öltözőben töltöttük... Mindketten nagy ellenségei a német \"rendezői színháznak\", inkább csak tradicionális operaházakban, konzervatív rendezésekben lépnek fel - néha olyan kisebb színházakban is, mint amilyen Monte Carlo-i opera, ahol Mascagni Fritz barátunk című művében énekeltek. - Nem kell minden felkérést elfogadni, és nem kell mindenre rábólintani. Amit csinálok, jól szeretném csinálni, de közben magam is jól akarom érezni. Ha rosszul érzed magad, a hang sem szól úgy, ahogy kéne. A művész szenved, vért izzad a teljesítmény kedvéért, pedig a leke törékeny és érzékeny... Miért választotta ezt a hivatást? - Belső indíttatásból és családi hagyományból. Mi tagadás, Charles Aznavour is biztatott. A nagyapám említésre érdemes tenor volt, aki jó barátságban állt Mario Lanzával. Apám inkább a könnyebb műfajok híve volt. Első szerződésemet valóban egy pizzériával írtam alá, ahol dalokat énekeltem, de közben kikacsintottam az operairodalomra is. Sokat írtam erről a Nem véletlenül jöttem a világra! című francia nyelvű önéletrajzomban. A családjában mindenki istenáldotta tehetség. Édesanyja hobbifotográfus, bátyjai, David és Frederico igazi polihisztorok: minden színpaddal, filmmel, zenével kapcsolatos munkájukban mesterek. Céget alapítottak, filmvászonra visznek operákat, hogy a fiatalokat is megnyerjék a műfaj számára. Mindemellett ön kíváló színész is, ezt Alfano, Montpellierben bemutatott Cyranója és a nemrég elkészült Bajazzók-DVD is bizonyítja. E képességének most Bécsben, a Manonban is hasznát vette, amelyet az ORF élőben közvetített. Mi a véleménye a produkcióról? - Bertrand de Billy kiválóan értelmezi Massenet zenéjét, kezében nem válik szentimentális siralomvölggyé Manon tragédiája. Andrei Serban rendezése nem a kedvencem, de \"háttérként\" elmegy. A kamerát jómagam is instruáltam, remélem, megtették, amit kértem, hiszen a közeli felvételek jó lehetőséget adnak az énekesnek. Egy biztos, nagyon aprólékos színpadi munkáról volt szó, a felvételen pedig fontos szerepet kaptak a gyors képváltások. Anna Netrebko kiváló partner, nagy hang, inspiráló színpadi jelenség. Kedveljük egymást, amit ki is mutattunk. Minden művész szeret a figyelem középpontjában állni. Ez önnek az utóbbi időben igencsak jól sikerült. Mi történt a Scalában? - Nagyon szeretem a Scalát, a világ egyik legszebb, legjobb operaháza. Az utóbbi években mégsem léphettem ott fel, mert tiltakoztam Riccardo Muti emberi-művészi diktatúrája ellen. Most egy politikától sem mentes váltás történt a vezetésben, ami ingerelte a közönséget. Radamest énekeltem, és a \"Celeste Aida\"-ária után elhangzott néhány \"Buh\"-kiáltás. Ez meglepett, mert nem éreztem magam indiszponáltnak, és idegessé tett, a vércukrom egy pillanat alatt felszökött. Úgy éreztem, azonnal tennem kell ellene, így egy pillanatra elhagytam a színpadot. Az orvosom is ott volt. Alig ittam egy korty vizet, a helyettes beugró, ahogy volt, civilben máris a színpadra lépett. Igazán nem is a közönség reakciója fájt, hanem az, hogy az igazgatóság részéről nem jött senki megnézni, megkérdezni, hogy vagyok, folytatom-e az előadást a szünet után. A közönség csak az alkalmat ragadta meg, hogy kifejezést adjon politikai ellenállásának, az igazgatóság részéről azonban diszkrimináció történt. Miért kell fájdalmat okozni? Miért bántjuk egymást? Miért nem érti a média, hogy egy művész nem gép, hanem törékeny, sebezhető lény? Az éneklésen, szereplésen túl mivel tölti szívesen a napjait? - Leginkább a stúdiómunka és a film érdekel. De nagyon szeretek olvasni és - bár sokat beszélek - szeretem a csendet. Szívesen meditálok és nosztalgiázom. Alapjában véve szentimentális hangulatú ember vagyok. Tartózkodó, gátlásokkal küzdő gyerek voltam, és higgyék el, nem vagyok arrogáns, csak - tán a tökéletesre való törekvésem miatt - örök harcban állok, elsősorban önmagammal. Reviczky Katalin (Bécs) Új Ember, 2007.április 1.
\"A művésznek törékeny a lelke\" Bécsi beszélgetés Roberto Alagnával Tíz év után állt újra a bécsi Staatsoper színpadán Roberto Alagna, ahol 1992-ben debütált a Szerelmi bájital Nemorinójaként és a Rigoletto Hercegeként. A világhírű tenor szicíliai szülők gyermekeként Párizsban született. Kezdetben egy pizzériában operaáriákat adott elő, majd tizenhét évesen kabarékban lépett fel. 1987-től a párizsi operaiskolában képezte magát, majd jött a Pavarotti-verseny, aztán Glyndebourne. Siker sikert követett Monte Carlo, London, Párizs, New York, Milánó dalszínházaiban... Bécsben, miután nézeteltérésbe került az igazgatóval, csak idén márciusban énekelte első igazi premierjét a Staatsoperben, Massenet Manonjának Des Grieux-jét a nagyszerű Anna Netrebko oldalán. - A színház olyan, mint a család, melynek tagjai néha vitába szállnak egymással, de ez korántsem jelent ellenségeskedés. A bécsi publikum gyorsan megbocsát, de sosem felejt, igaz? Az igazgató és a közönség sem szereti, ha valaki túl kritikus. Nem tetszett a Romeó és Júlia rendezése, és ezt akkor el is mondtam. Bár szicíliai vagyok, nem vagyok a vérbosszú híve, így örömmel tértem vissza Bécsbe, ahol nagy hagyománya van az operának, és lelkes a publikum. A művész pedig nemcsak adni, kapni is szeret. Ebben rejlik a hivatás szépsége. Az elmúlt tíz esztendőben számos hőstenorszerepet is felvett a repertoárjába: Manricót, Cavaradossit, Radamest... - Régen egy tenor hangfaja mindenféle szerepét énekelte. Caruso vagy Tito Schipa nem voltak válogatósak. A tenorokat ma nagyon \"szakosítják\". Természetes, hogy létezik külön Wagner-tenor - de a Mozart-tenor, a Puccini-tenor, a hangerő és hangszín szerinti kvalifikáció teljesen ésszerűtlen. Én éneklek dalt és világzenét is, mindent, amiben jól érzem magam. Szeretem a kihívást, a változatosságot, a kreativitást, azt hogy énekesként festő is lehetek a színpadon. Hiszen nem festészet a hangszínnel történő játék? De a szerepek megítélése is változik. Otellót kezdetben nem baritonális tenorhangon énekelték, mert Otelló valójában fiatal ember, csupán harmincöt éves. Manapság viszont \"érett szerepnek\" tartják. Az éneklés lehetőség, hogy az emberi lélek titkos rezgéseinek hangot adjunk. Ön gyakran lép fel együtt feleségével, Angela Gheorghiuval. Kettősük igazi álompárja az operaszínpadoknak... - A színpad és a realitás effajta keveredése szerencsés a számomra. Sok nagyszerű partnerem volt, Angela azonban az őrzőangyalom. Szerelem volt ez első hangra. Los Angelesben léptem fel, és ahogy kissé megkésve a próbára érkeztem, az egyik teremből szinte földöntúli hang fogadott. Abban a pillanatban belehabarodtam. Aztán nyugtatgatni kezdtem magam, a hang tulajdonosa bizonyára egy korosodó énekesnő... Amikor azonban megláttam Angelát, maga volt egy angyal. 1994-ben váratlan csapás érte, amikor első felesége és lánya, Ornella tragikus betegségben elhunyt. Két évvel később vette feleségül Angela Gheorghiut. - A Met Bohéméletének szünetében volt az esküvőnk, annak idején ugyanis nagyon el voltunk foglalva. Egy hatórás matiné volt éppen. Az eljegyzés előadás előtt volt, az esküvő a szünetben, a mézesheteket pedig jóformán az öltözőben töltöttük... Mindketten nagy ellenségei a német \"rendezői színháznak\", inkább csak tradicionális operaházakban, konzervatív rendezésekben lépnek fel - néha olyan kisebb színházakban is, mint amilyen Monte Carlo-i opera, ahol Mascagni Fritz barátunk című művében énekeltek. - Nem kell minden felkérést elfogadni, és nem kell mindenre rábólintani. Amit csinálok, jól szeretném csinálni, de közben magam is jól akarom érezni. Ha rosszul érzed magad, a hang sem szól úgy, ahogy kéne. A művész szenved, vért izzad a teljesítmény kedvéért, pedig a leke törékeny és érzékeny... Miért választotta ezt a hivatást? - Belső indíttatásból és családi hagyományból. Mi tagadás, Charles Aznavour is biztatott. A nagyapám említésre érdemes tenor volt, aki jó barátságban állt Mario Lanzával. Apám inkább a könnyebb műfajok híve volt. Első szerződésemet valóban egy pizzériával írtam alá, ahol dalokat énekeltem, de közben kikacsintottam az operairodalomra is. Sokat írtam erről a Nem véletlenül jöttem a világra! című francia nyelvű önéletrajzomban. A családjában mindenki istenáldotta tehetség. Édesanyja hobbifotográfus, bátyjai, David és Frederico igazi polihisztorok: minden színpaddal, filmmel, zenével kapcsolatos munkájukban mesterek. Céget alapítottak, filmvászonra visznek operákat, hogy a fiatalokat is megnyerjék a műfaj számára. Mindemellett ön kíváló színész is, ezt Alfano, Montpellierben bemutatott Cyranója és a nemrég elkészült Bajazzók-DVD is bizonyítja. E képességének most Bécsben, a Manonban is hasznát vette, amelyet az ORF élőben közvetített. Mi a véleménye a produkcióról? - Bertrand de Billy kiválóan értelmezi Massenet zenéjét, kezében nem válik szentimentális siralomvölggyé Manon tragédiája. Andrei Serban rendezése nem a kedvencem, de \"háttérként\" elmegy. A kamerát jómagam is instruáltam, remélem, megtették, amit kértem, hiszen a közeli felvételek jó lehetőséget adnak az énekesnek. Egy biztos, nagyon aprólékos színpadi munkáról volt szó, a felvételen pedig fontos szerepet kaptak a gyors képváltások. Anna Netrebko kiváló partner, nagy hang, inspiráló színpadi jelenség. Kedveljük egymást, amit ki is mutattunk. Minden művész szeret a figyelem középpontjában állni. Ez önnek az utóbbi időben igencsak jól sikerült. Mi történt a Scalában? - Nagyon szeretem a Scalát, a világ egyik legszebb, legjobb operaháza. Az utóbbi években mégsem léphettem ott fel, mert tiltakoztam Riccardo Muti emberi-művészi diktatúrája ellen. Most egy politikától sem mentes váltás történt a vezetésben, ami ingerelte a közönséget. Radamest énekeltem, és a \"Celeste Aida\"-ária után elhangzott néhány \"Buh\"-kiáltás. Ez meglepett, mert nem éreztem magam indiszponáltnak, és idegessé tett, a vércukrom egy pillanat alatt felszökött. Úgy éreztem, azonnal tennem kell ellene, így egy pillanatra elhagytam a színpadot. Az orvosom is ott volt. Alig ittam egy korty vizet, a helyettes beugró, ahogy volt, civilben máris a színpadra lépett. Igazán nem is a közönség reakciója fájt, hanem az, hogy az igazgatóság részéről nem jött senki megnézni, megkérdezni, hogy vagyok, folytatom-e az előadást a szünet után. A közönség csak az alkalmat ragadta meg, hogy kifejezést adjon politikai ellenállásának, az igazgatóság részéről azonban diszkrimináció történt. Miért kell fájdalmat okozni? Miért bántjuk egymást? Miért nem érti a média, hogy egy művész nem gép, hanem törékeny, sebezhető lény? Az éneklésen, szereplésen túl mivel tölti szívesen a napjait? - Leginkább a stúdiómunka és a film érdekel. De nagyon szeretek olvasni és - bár sokat beszélek - szeretem a csendet. Szívesen meditálok és nosztalgiázom. Alapjában véve szentimentális hangulatú ember vagyok. Tartózkodó, gátlásokkal küzdő gyerek voltam, és higgyék el, nem vagyok arrogáns, csak - tán a tökéletesre való törekvésem miatt - örök harcban állok, elsősorban önmagammal. Reviczky Katalin (Bécs) Új Ember, 2007.április 1.
1789 Heiner Lajos 2007-02-06 23:32:54 [Válasz erre: 1788 Búbánat 2007-02-06 22:31:05]
Prágában önálló az estje...
Prágában önálló az estje...
1788 Búbánat 2007-02-06 22:31:05 [Válasz erre: 1787 Franca 2007-02-06 22:25:44]
9-én a MüPa-ban, ha minden igaz, Miklósa egyik vendégeként...
9-én a MüPa-ban, ha minden igaz, Miklósa egyik vendégeként...
1787 Franca 2007-02-06 22:25:44
Van valami hír Calleja budapesti fellépéséről? Úgy volt, hogy februárban jön.
Van valami hír Calleja budapesti fellépéséről? Úgy volt, hogy februárban jön.
1785 Cilike 2007-02-06 21:56:47
Tudjátok mit? Azért is csatlakozom. Én is szerettem Ágayt. Láttam Luciának, Gildának. Kedvencem a Bánk bán-lemeze, a legjobb Melinda. Engem Calleja nem nyűgözött le a Metropolitan Rigolettojában, akkor már jobban tetszik JDF, nemcsak hogy jobban etszik, de egyenesen rákattantam...
Tudjátok mit? Azért is csatlakozom. Én is szerettem Ágayt. Láttam Luciának, Gildának. Kedvencem a Bánk bán-lemeze, a legjobb Melinda. Engem Calleja nem nyűgözött le a Metropolitan Rigolettojában, akkor már jobban tetszik JDF, nemcsak hogy jobban etszik, de egyenesen rákattantam...
1784 Sesto 2007-02-06 21:39:29 [Válasz erre: 1783 Verdi13 2007-02-06 21:36:43]
\"...mert ezek szerint mások nem nagyon vannak oda a Művésznőért(!!!!)\" -hát jelentem én oda vagyok érte, de valóban további részleteket majd privátban, vagy az Ágai Karola-topic-ban, hiszen olyan is létezik! ;-)))
\"...mert ezek szerint mások nem nagyon vannak oda a Művésznőért(!!!!)\" -hát jelentem én oda vagyok érte, de valóban további részleteket majd privátban, vagy az Ágai Karola-topic-ban, hiszen olyan is létezik! ;-)))
1783 Verdi13 2007-02-06 21:36:43 [Válasz erre: 1782 Sesto 2007-02-06 19:55:52]
Örvendek a csatlakozásodnak... Majd személyes levélben fejtsük inkább ki,mert ezek szerint mások nem nagyon vannak oda a Művésznőért(!!!!)
Örvendek a csatlakozásodnak... Majd személyes levélben fejtsük inkább ki,mert ezek szerint mások nem nagyon vannak oda a Művésznőért(!!!!)
1782 Sesto 2007-02-06 19:55:52 [Válasz erre: 1781 Verdi13 2007-02-06 19:20:22]
...nincs mit hozzáfüznöm! ;-))) csak talán annyit: nagyon nagy örömmel olvastam tisztelet-, és szeretetteljes gondolataidat! Csatlakozom!...
...nincs mit hozzáfüznöm! ;-))) csak talán annyit: nagyon nagy örömmel olvastam tisztelet-, és szeretetteljes gondolataidat! Csatlakozom!...
1781 Verdi13 2007-02-06 19:20:22
Hááát: nekem a magyarok között a legkedvesebb mindig is Ágai Karola marad,aki mind énekesi páyafutásával,mind emberi példájával megmutatta,hogyan is kell embernek lenni... Ha olvassa a Művésznő az üzenetemet,akkor szívből csak annyit mondanék Önnek,hogy: köszönöm és köszönöm azok nevében,akik magát a gödörbe dobták,és azok nevében is,akik szeretik Magát,továbbá,hogy sokáig éljen erőben,egészségben... Üdv: Verdi13
Hááát: nekem a magyarok között a legkedvesebb mindig is Ágai Karola marad,aki mind énekesi páyafutásával,mind emberi példájával megmutatta,hogyan is kell embernek lenni... Ha olvassa a Művésznő az üzenetemet,akkor szívből csak annyit mondanék Önnek,hogy: köszönöm és köszönöm azok nevében,akik magát a gödörbe dobták,és azok nevében is,akik szeretik Magát,továbbá,hogy sokáig éljen erőben,egészségben... Üdv: Verdi13
1780 Norina 2007-02-05 10:08:04
Franco Corelli Csodálom, hogy neki, aki számomra a legagyobb - és szerintem sokan vannak ezzel még így -, még nincs saját topicja. Most például Meyerbeer: Hugenották 1962-t hallgatom, elmondhatatlanul gyönyörű.
Franco Corelli Csodálom, hogy neki, aki számomra a legagyobb - és szerintem sokan vannak ezzel még így -, még nincs saját topicja. Most például Meyerbeer: Hugenották 1962-t hallgatom, elmondhatatlanul gyönyörű.
1779 sphynx 2006-12-06 22:22:51 [Válasz erre: 1775 Sesto 2006-12-05 09:13:00]
\"Szép hang\"? Te a végén meg fogod szeretni.
\"Szép hang\"? Te a végén meg fogod szeretni.
1778 Orfeusz 2006-12-05 12:17:16 [Válasz erre: 1777 Bruderlein und Schwesterlein 2006-12-05 10:11:10]
Véleményünk eltérő.
Véleményünk eltérő.
1777 Bruderlein und Schwesterlein 2006-12-05 10:11:10 [Válasz erre: 1776 Orfeusz 2006-12-05 09:42:35]
Ott még a hang sem szép.
Ott még a hang sem szép.
1776 Orfeusz 2006-12-05 09:42:35 [Válasz erre: 1775 Sesto 2006-12-05 09:13:00]
és az új Fleming cd-t?
és az új Fleming cd-t?
1775 Sesto 2006-12-05 09:13:00 [Válasz erre: 1773 Ich bin der Schneider Kakadu 2006-10-17 20:48:38]
...egyáltalán nem, kedves Sphynx: csupán a szokásos szép hang + dögunalom!
...egyáltalán nem, kedves Sphynx: csupán a szokásos szép hang + dögunalom!
1774 Búbánat 2006-12-05 08:28:47
Isten éltesse José Carrerast 60. születésnapján!
Isten éltesse José Carrerast 60. születésnapján!
1773 Ich bin der Schneider Kakadu 2006-10-17 20:48:38
Na milyen a Nyetrebko orosz cd-je? A szokásos briliáns színvonal?
Na milyen a Nyetrebko orosz cd-je? A szokásos briliáns színvonal?
1772 Búbánat 2006-10-17 12:26:41 [Válasz erre: 1771 Franca 2006-10-17 11:08:05]
A honlapján nem szerepel Budapest, Prágát látom, Bécset is. A Staatsoperben februárban Szerelmi bájitalt és Traviatát énekel. Nálunk is megy a Traviata, vagy talán Miklósa Erika partnere lenne február 9-én a Müpa-ban? Csak találgatok...
A honlapján nem szerepel Budapest, Prágát látom, Bécset is. A Staatsoperben februárban Szerelmi bájitalt és Traviatát énekel. Nálunk is megy a Traviata, vagy talán Miklósa Erika partnere lenne február 9-én a Müpa-ban? Csak találgatok...
1771 Franca 2006-10-17 11:08:05 [Válasz erre: 1767 Búbánat 2006-10-17 09:41:58]
Nem tudod véletlenül, hogy miben lép fel?
Nem tudod véletlenül, hogy miben lép fel?
1770 Sesto 2006-10-17 10:33:07 [Válasz erre: 1768 Búbánat 2006-10-17 09:48:55]
...bocs´ Búbánat, de Te ezt valóban elhiszed, hogy \"28 éves\"?!... Aha...
...bocs´ Búbánat, de Te ezt valóban elhiszed, hogy \"28 éves\"?!... Aha...
1769 muzsika 2006-10-17 10:09:09 [Válasz erre: 1768 Búbánat 2006-10-17 09:48:55]
Milyen érdekes, ezek szerint több énekes számára is meghatározó élmény volt ez a Caruso film. Ha jól emlékszem José Carreras is e film hatásának köszönhetően lépett eme művészi pályára. Köszönjük az interjút!
Milyen érdekes, ezek szerint több énekes számára is meghatározó élmény volt ez a Caruso film. Ha jól emlékszem José Carreras is e film hatásának köszönhetően lépett eme művészi pályára. Köszönjük az interjút!
1768 Búbánat 2006-10-17 09:48:55 [Válasz erre: 1767 Búbánat 2006-10-17 09:41:58]
Aki a hangjának él Egy ifjú máltai világsztár: Joseph Calleja A mindössze huszonnyolc éves máltai tenort, Joseph Calleját hangjának különlegesen meleg, lírai csengése, sajátságos karaktere arra rendelte, hogy ma már egy lapon említsék nagy elődeivel. Sikereit bizonyítják a világ vezető operaházainak felkérései, akárcsak a művész legutóbbi fellépése a bécsi Staatsoperben Donizetti Roberto Devereux-jében. Az attraktív megjelenésű, szerény fiatalembernek nemigen van szüksége színpadi játékra, hogy meggyőzzön Angliai Ezsébet Devereux iránti vonzalmáról... - Tizenhárom éves voltam, amikor Mario Lanzával láttam A nagy Caruso című filmet - meséli a művész. - Akkor határoztam el, hogy operaénekes leszek. Egyházi kórusban énekeltem és szólistáskodtam. Tizenhat éves koromtól tanulok rendszeresen énekelni, és tizenkilenc voltam, amikor Gozo operaházában Macduffként megismertem a világot jelentő deszkákat! Bizonyára egyetlen vagyok, akire a Macbeth \"vígoperaként\" hatott, akkora volt a boldogságom! Bár Máltának is van operaháza, melyet még Charles Berry, a londoni Covent Garden tervezője épített az angol királyi kolónia számára, Calleja mégis a moziban szerezte életre szóló élményét és az ösztönzést hivatása elkezdéséhez. Az ismertség forgószélként kapta fel: egyre-másra nyert külföldi énekversenyeken, fellépett a stockholmi királyi opera Rossini-fesztiválján, majd Pesaróban és a wexfordi fesztiválon. Következett Washington, Minnesota, Toronto, Strasbourg, Drezda és Frankfurt, Denver és Zürich, valamint az első CD-felvétel. A bécsi Staatsopert mindenképpen mérföldkőnek tartja, mert tudja, aki itt énekel, nemzetközileg már sikeresen megmérettetett. Bregenz korán felfedezte a Traviatában és a Bohéméletben. Visszatérő vendég a londoni Royal Opera House-ban, a Covent Garden meghívásai különösenfontosak a fiatal énekes számára. 2003-ban kiugró sikert aratott Bellini Az alvajáró és A puritánok című operáiban. A BBC már nem is egy élő koncertet közvetített vele, a velencei Teatro La Fenicében Riccardo Muti, majd Lorin Maazel vezényletével énekelt. Seattle-ben és Los Angelesben a Traviata Alfredójaként debütált. Hazájában az első jelentős koncertjére idén került sor Valletta tenger fölé magasodó impozáns Manoel erődjének falai között a Royal Liverpool Philharmonic Orchestra kíséretével. Azelőtt senki sem tudott rólam Máltán - mondja mosolyogva a hazájához ragaszkodó művész -, de hát senki sem lehet próféta a maga hazájában! Operaénekes feleségével, Tatiana Lisniccel azóta további meghívásokat is kapott. Tisztában van a meredeken felívelő karrier veszélyeivel? - A kihívás szerintem abban áll, hogy meg tudod-e tartani az elért pozíciót. Én amennyire csak lehet, ezen munkálkodom nyelvtanulással, a repertoár bővítésével, de óvatos választással, hiszen a hang ilyen életkorban még mindig változik, lehetőleg a hibák elkerülésével. A mottóm: tanulni, tanulni, tanulni! Az üstökösök folyamatos \"csábításoknak\" vannak kitéve, mindenki őket akarja hallani. Egy hosszabb pálya érdekében ellen tud állni bizonyos felkéréseknek? - A legeredményesebb út a legradikálisabb. Kell tudni nemet is mondani. Az is elengedhetetlen, hogy a művész felvértezze magát a kritikával szemben. Tanuljon belőle, de ne engedje azt eluralkodni magán - sem pozitív, sem negatív értelemben. Tavasszal Bécsben enyhe füttykoncertet kapott, mert megfázásáról - temperamentumából, lelkesedéséből fakadóan - nem akart tudomást venni. - A közönség túl keményen is ítélhet, de az ember nem várhatja el, hogy minden körülményben kiismerje magát. Legközelebbi szerepei? -Tudom, hogy a hang, amivel születtem, Isten nagy ajándéka, ezért azt teszem, amit a hangom parancsol. Ő az úr a házban, én pedig igyekszem vigyázni rá. Egyenlőre tehát a belcanto szerepeket részesítem előnyben, Bellinit és Donizettit, majd következik a Rigoletto hercege, a BohéméletRodolfója és a Traviata Alfredója. A francia opera területére is kiruccanok, de csak CD-felvételen, koncertszerű előadásokon. A színpadon a Manon Des Grieux-je és Werther még arrébb vannak. Furcsa helyzet, hogy Calleja most Edita Gruberovával énekelt a Roberto Devereux-ben, azzal a művésznővel, akit \"élete első szopránjaként\" Pavarotti partnereként látott Ponnelle Rigoletto-filmjében. Calleja egyébként, mint minden máltai, emocionális és lelkes, mindig azért a partnerért és karmesterért rajong, akivel éppen együtt dolgozik. Pozitív gondolkodásmódját az opera jövőjére is kiterjeszti: - Az operaműfaj akkor él tovább, ha újra az igazán szép hangokra és karizmatikus személyiségekre épít. A többi ugyanis a moziban, amusicalekben és a színházban is megtalálható... Búcsúzóul Máltát ösztönözné, hogy gondoljon végre egykori operaházának felépítésére. Budapestnek pedig üzeni, hogy várja a februári bemutatkozást. Bondju Joseph és saccha, köszönöm a találkozást! Reviczky Katalin, Bécs /Új Ember, 2006. október 15./
Aki a hangjának él Egy ifjú máltai világsztár: Joseph Calleja A mindössze huszonnyolc éves máltai tenort, Joseph Calleját hangjának különlegesen meleg, lírai csengése, sajátságos karaktere arra rendelte, hogy ma már egy lapon említsék nagy elődeivel. Sikereit bizonyítják a világ vezető operaházainak felkérései, akárcsak a művész legutóbbi fellépése a bécsi Staatsoperben Donizetti Roberto Devereux-jében. Az attraktív megjelenésű, szerény fiatalembernek nemigen van szüksége színpadi játékra, hogy meggyőzzön Angliai Ezsébet Devereux iránti vonzalmáról... - Tizenhárom éves voltam, amikor Mario Lanzával láttam A nagy Caruso című filmet - meséli a művész. - Akkor határoztam el, hogy operaénekes leszek. Egyházi kórusban énekeltem és szólistáskodtam. Tizenhat éves koromtól tanulok rendszeresen énekelni, és tizenkilenc voltam, amikor Gozo operaházában Macduffként megismertem a világot jelentő deszkákat! Bizonyára egyetlen vagyok, akire a Macbeth \"vígoperaként\" hatott, akkora volt a boldogságom! Bár Máltának is van operaháza, melyet még Charles Berry, a londoni Covent Garden tervezője épített az angol királyi kolónia számára, Calleja mégis a moziban szerezte életre szóló élményét és az ösztönzést hivatása elkezdéséhez. Az ismertség forgószélként kapta fel: egyre-másra nyert külföldi énekversenyeken, fellépett a stockholmi királyi opera Rossini-fesztiválján, majd Pesaróban és a wexfordi fesztiválon. Következett Washington, Minnesota, Toronto, Strasbourg, Drezda és Frankfurt, Denver és Zürich, valamint az első CD-felvétel. A bécsi Staatsopert mindenképpen mérföldkőnek tartja, mert tudja, aki itt énekel, nemzetközileg már sikeresen megmérettetett. Bregenz korán felfedezte a Traviatában és a Bohéméletben. Visszatérő vendég a londoni Royal Opera House-ban, a Covent Garden meghívásai különösenfontosak a fiatal énekes számára. 2003-ban kiugró sikert aratott Bellini Az alvajáró és A puritánok című operáiban. A BBC már nem is egy élő koncertet közvetített vele, a velencei Teatro La Fenicében Riccardo Muti, majd Lorin Maazel vezényletével énekelt. Seattle-ben és Los Angelesben a Traviata Alfredójaként debütált. Hazájában az első jelentős koncertjére idén került sor Valletta tenger fölé magasodó impozáns Manoel erődjének falai között a Royal Liverpool Philharmonic Orchestra kíséretével. Azelőtt senki sem tudott rólam Máltán - mondja mosolyogva a hazájához ragaszkodó művész -, de hát senki sem lehet próféta a maga hazájában! Operaénekes feleségével, Tatiana Lisniccel azóta további meghívásokat is kapott. Tisztában van a meredeken felívelő karrier veszélyeivel? - A kihívás szerintem abban áll, hogy meg tudod-e tartani az elért pozíciót. Én amennyire csak lehet, ezen munkálkodom nyelvtanulással, a repertoár bővítésével, de óvatos választással, hiszen a hang ilyen életkorban még mindig változik, lehetőleg a hibák elkerülésével. A mottóm: tanulni, tanulni, tanulni! Az üstökösök folyamatos \"csábításoknak\" vannak kitéve, mindenki őket akarja hallani. Egy hosszabb pálya érdekében ellen tud állni bizonyos felkéréseknek? - A legeredményesebb út a legradikálisabb. Kell tudni nemet is mondani. Az is elengedhetetlen, hogy a művész felvértezze magát a kritikával szemben. Tanuljon belőle, de ne engedje azt eluralkodni magán - sem pozitív, sem negatív értelemben. Tavasszal Bécsben enyhe füttykoncertet kapott, mert megfázásáról - temperamentumából, lelkesedéséből fakadóan - nem akart tudomást venni. - A közönség túl keményen is ítélhet, de az ember nem várhatja el, hogy minden körülményben kiismerje magát. Legközelebbi szerepei? -Tudom, hogy a hang, amivel születtem, Isten nagy ajándéka, ezért azt teszem, amit a hangom parancsol. Ő az úr a házban, én pedig igyekszem vigyázni rá. Egyenlőre tehát a belcanto szerepeket részesítem előnyben, Bellinit és Donizettit, majd következik a Rigoletto hercege, a BohéméletRodolfója és a Traviata Alfredója. A francia opera területére is kiruccanok, de csak CD-felvételen, koncertszerű előadásokon. A színpadon a Manon Des Grieux-je és Werther még arrébb vannak. Furcsa helyzet, hogy Calleja most Edita Gruberovával énekelt a Roberto Devereux-ben, azzal a művésznővel, akit \"élete első szopránjaként\" Pavarotti partnereként látott Ponnelle Rigoletto-filmjében. Calleja egyébként, mint minden máltai, emocionális és lelkes, mindig azért a partnerért és karmesterért rajong, akivel éppen együtt dolgozik. Pozitív gondolkodásmódját az opera jövőjére is kiterjeszti: - Az operaműfaj akkor él tovább, ha újra az igazán szép hangokra és karizmatikus személyiségekre épít. A többi ugyanis a moziban, amusicalekben és a színházban is megtalálható... Búcsúzóul Máltát ösztönözné, hogy gondoljon végre egykori operaházának felépítésére. Budapestnek pedig üzeni, hogy várja a februári bemutatkozást. Bondju Joseph és saccha, köszönöm a találkozást! Reviczky Katalin, Bécs /Új Ember, 2006. október 15./
1767 Búbánat 2006-10-17 09:41:58
Joseph Calleja 2007 februárjában Budapesten vendégszerepel.
Joseph Calleja 2007 februárjában Budapesten vendégszerepel.
1766 Búbánat 2006-10-11 18:50:31
\"Beavathatom a közönséget a misztériumba...\" Vendégünk volt: Giuseppe Sabbatini Giuseppe Sabbatini, a világ nagy operaházainak ünnepelt tenoristája a Művészetek Palotájában Verdi Traviatájának koncertszerű előadásán lépett fel. A hazánkban első alkalommal vendégszereplő énekest eddigi pályafutásáról és művészi célkitűzéseiről kérdeztük. - Fiatalkoromtól kezdve érdekelt a zene, amelyet mindig komplex módon közelítettem meg. Még tanulmányaim elején elhatároztam, hogy karmester leszek, és ehhez nagyon sokat tanultam. Szüleimmel igen szűkösen éltünk, ezért kevés kilátással indultam neki az életnek. Művészi pályafutásom elején nagybőgősként játszottam zenekarban, és láttam, nem sok esélyem van arra, hogy karmesteri tevékenységemhez zenekart is találjak. Mivel megvoltak az adottságaim, elkezdtem énekelni tanulni. Álmomról azonban nem mondtam le, ha énekesi pályafutásomat befejeztem, dirigensként szeretnék tevékenykedni. Most is tanulok zeneszerzést, mivel sok helyen lépek fel, számos zenekarral és színházzal állok jó kapcsolatban. Segítségemre van, hogy rendszeresen éneklek a ma élő legkiemelkedőbb karmesterekkel, Levine-nal, Mehtával, Ozawával, Colin Davis-szel és az olasz tradíció méltó örökösével, Riccardo Mutival. Muti egész kivételes muzsikus, akivel különleges élményt jelent együtt zenélni. Két összetevője van művészetének, amit én is példaértékűnek tekintek: a művészi szabadság és a szigorúság. Hagyja az elképzeléseinket is érvényesülni, és ezeket beépíti koncepciójába, amely mindig összhangban van a zenemű szellemiségével. Pályafutása kezdetén felléphetett Pavarotti jubileumi gálaestjén... - Pavarottival felesége pesarói otthonában találkoztam, ahol meghallgatott és tanácsokat adott. Nemsokára meghívott jubileumi koncertjére, s természetesen örömmel tettem eleget a felkérésnek. Mindig őszintén csodáltam hibátlan énektechnikáját, kivételes virtuozitását. A Traviatában most Rost Andreával mutatkozott be, akivel már sok alkalommal énekelt a világ vezető színpadain. - Rost Andrea nagyon kedves pályatársam, akivel a Rigoletto és a Traviata előadásain léptem fel a milánói Scalában Riccardo Muti vezényletével, majd a bécsi operaházban alakítottuk a Lammermoori Lucia, illetve a Rómeó és Júlia szerelmespárját. Szívesen énekelek vele, mivel hangunk és egyéniségünk jól kiegészíti egymást. Művészi érzékenységünk, énektechnikánk, frazeálásunk, hangi dinamikánk használata is hasonló. Jó véleményem van más tehetséges magyar énekművészekről is, akikkel alkalmam volt találkozni. Komlósi Ildikóval Nápolyban a Donizetti Roberto Devereux-jében több felejthetetlen előadáson énekeltem. A fiatalok közül pedig ígéretes tehetség Keszei Bori, aki a bécsi operaházban a Werther Sophie-ját és Az álarcosbál Oscar apródját alakította. Számtalan szerepet alakított már. Melyek a legkedvesebbek? Azokat a szerepeket érzem a legközelebb magamhoz, amelyeknek mély mondanivalójuk van, és sorsuk megelevenítése során beavathatom a közönséget abba a misztériumba, ami minden igazi művészet feladata. Szeretném, ha olyan kérdésekről gondolkodnának el az emberek, mint az egyén felelőssége és kiszolgáltatottsága; az őszinte, tiszta szerelem és szeretet fontossága; a művész hivatása. Ezek az operák a világirodalom kiemelkedő alkotásaiból születtek, és valós emberi drámákat, konfliktusokat mutatnak be. Legteljesebben Werther személyiségével tudok azonosulni. Werther tisztalelkű fiatal költő, akit a kétségbeesés és az élet megpróbáltatásai a halálba kergetnek. A plátói szerelem olyan energiákat szabadít fel a művészben, amely az alkotáshoz is vezet. Goethe - és alteregója, Werther - lelki vívódását, amelyből a művészet megszületik, Massanet zenéje tökéletesen visszaadja. Hasonló problémákat vet fel a Hoffmann meséi címszerepe is. A művész magárahagyatottságáról szól ez a mű, arról, hogy a teljes kilátástalanságból születnek meg a maradandó műalkotások. Ez az opera arra is választ keres, mi a művészet helye az ember életében, és képes-e a művészet, a szellem, a lélek ereje legyőzni a sötétséget, a gonoszságot. Szeretném egyszer elénekelni Az operaház fantomját - Lloyd Webber rockoperájának főhősét. Összetett szerep, amely színészileg is nagy felkészültséget igényel. Azzal szembesít bennünket, mennyire másodlagosak a külső értékek, s hogy egyedül a belső szépség számít. Ez nemesíti meg a társadalomból kitaszítottat és emeli erkölcsileg a \"tömegemberek\" fölé. Péterfi Nagy László (Új Ember, 2006. szeptember 29.)
\"Beavathatom a közönséget a misztériumba...\" Vendégünk volt: Giuseppe Sabbatini Giuseppe Sabbatini, a világ nagy operaházainak ünnepelt tenoristája a Művészetek Palotájában Verdi Traviatájának koncertszerű előadásán lépett fel. A hazánkban első alkalommal vendégszereplő énekest eddigi pályafutásáról és művészi célkitűzéseiről kérdeztük. - Fiatalkoromtól kezdve érdekelt a zene, amelyet mindig komplex módon közelítettem meg. Még tanulmányaim elején elhatároztam, hogy karmester leszek, és ehhez nagyon sokat tanultam. Szüleimmel igen szűkösen éltünk, ezért kevés kilátással indultam neki az életnek. Művészi pályafutásom elején nagybőgősként játszottam zenekarban, és láttam, nem sok esélyem van arra, hogy karmesteri tevékenységemhez zenekart is találjak. Mivel megvoltak az adottságaim, elkezdtem énekelni tanulni. Álmomról azonban nem mondtam le, ha énekesi pályafutásomat befejeztem, dirigensként szeretnék tevékenykedni. Most is tanulok zeneszerzést, mivel sok helyen lépek fel, számos zenekarral és színházzal állok jó kapcsolatban. Segítségemre van, hogy rendszeresen éneklek a ma élő legkiemelkedőbb karmesterekkel, Levine-nal, Mehtával, Ozawával, Colin Davis-szel és az olasz tradíció méltó örökösével, Riccardo Mutival. Muti egész kivételes muzsikus, akivel különleges élményt jelent együtt zenélni. Két összetevője van művészetének, amit én is példaértékűnek tekintek: a művészi szabadság és a szigorúság. Hagyja az elképzeléseinket is érvényesülni, és ezeket beépíti koncepciójába, amely mindig összhangban van a zenemű szellemiségével. Pályafutása kezdetén felléphetett Pavarotti jubileumi gálaestjén... - Pavarottival felesége pesarói otthonában találkoztam, ahol meghallgatott és tanácsokat adott. Nemsokára meghívott jubileumi koncertjére, s természetesen örömmel tettem eleget a felkérésnek. Mindig őszintén csodáltam hibátlan énektechnikáját, kivételes virtuozitását. A Traviatában most Rost Andreával mutatkozott be, akivel már sok alkalommal énekelt a világ vezető színpadain. - Rost Andrea nagyon kedves pályatársam, akivel a Rigoletto és a Traviata előadásain léptem fel a milánói Scalában Riccardo Muti vezényletével, majd a bécsi operaházban alakítottuk a Lammermoori Lucia, illetve a Rómeó és Júlia szerelmespárját. Szívesen énekelek vele, mivel hangunk és egyéniségünk jól kiegészíti egymást. Művészi érzékenységünk, énektechnikánk, frazeálásunk, hangi dinamikánk használata is hasonló. Jó véleményem van más tehetséges magyar énekművészekről is, akikkel alkalmam volt találkozni. Komlósi Ildikóval Nápolyban a Donizetti Roberto Devereux-jében több felejthetetlen előadáson énekeltem. A fiatalok közül pedig ígéretes tehetség Keszei Bori, aki a bécsi operaházban a Werther Sophie-ját és Az álarcosbál Oscar apródját alakította. Számtalan szerepet alakított már. Melyek a legkedvesebbek? Azokat a szerepeket érzem a legközelebb magamhoz, amelyeknek mély mondanivalójuk van, és sorsuk megelevenítése során beavathatom a közönséget abba a misztériumba, ami minden igazi művészet feladata. Szeretném, ha olyan kérdésekről gondolkodnának el az emberek, mint az egyén felelőssége és kiszolgáltatottsága; az őszinte, tiszta szerelem és szeretet fontossága; a művész hivatása. Ezek az operák a világirodalom kiemelkedő alkotásaiból születtek, és valós emberi drámákat, konfliktusokat mutatnak be. Legteljesebben Werther személyiségével tudok azonosulni. Werther tisztalelkű fiatal költő, akit a kétségbeesés és az élet megpróbáltatásai a halálba kergetnek. A plátói szerelem olyan energiákat szabadít fel a művészben, amely az alkotáshoz is vezet. Goethe - és alteregója, Werther - lelki vívódását, amelyből a művészet megszületik, Massanet zenéje tökéletesen visszaadja. Hasonló problémákat vet fel a Hoffmann meséi címszerepe is. A művész magárahagyatottságáról szól ez a mű, arról, hogy a teljes kilátástalanságból születnek meg a maradandó műalkotások. Ez az opera arra is választ keres, mi a művészet helye az ember életében, és képes-e a művészet, a szellem, a lélek ereje legyőzni a sötétséget, a gonoszságot. Szeretném egyszer elénekelni Az operaház fantomját - Lloyd Webber rockoperájának főhősét. Összetett szerep, amely színészileg is nagy felkészültséget igényel. Azzal szembesít bennünket, mennyire másodlagosak a külső értékek, s hogy egyedül a belső szépség számít. Ez nemesíti meg a társadalomból kitaszítottat és emeli erkölcsileg a \"tömegemberek\" fölé. Péterfi Nagy László (Új Ember, 2006. szeptember 29.)
1765 sphynx 2006-08-20 14:01:26
[url]http://www.youtube.com/watch?v=JAVppwmQGLs;Ne[/url], valami jó is.
[url]http://www.youtube.com/watch?v=JAVppwmQGLs;Ne[/url], valami jó is.
1764 Búbánat 2006-08-13 12:46:05
Emlékezetes élmény volt 1982-ben a Zeneakadémián Nicolai Geddát viszontlátnom több operai vendégszereplése után és közben: A Tv felvette, s ebben még riportokat is lathattunk vele, melyet Antal Imre készített a nagy svéd tenoristával a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola egyik szobájában. Gedda előbb a magyar közönségről beszél, majd Jandó Jenő zongoraművész a Geddával való munkakapcsolatáról szól pár percben. Antal Imre a főiskola hangversenytermének páholyában Nicolai Gedda műsorának számait ismerteti, melyben operakomponisták románcait énekli, zongorán kíséri Jandó Jenő. 1. Bellini: Menj szerencsés rózsa. 2. Donizetti: Dal Nikéhez. 3. Donizetti: Az alkony. 4. Donizetti: Emlékezz szép Irén. 5. Gounod: Csalogányhoz. 6. Gounod: Virágküldemény. 7. Gounod: Hová óhajtasz menni. 8. Bizet: Az őrült. 9. Bizet: Nyisd ki a szívedet. - Második rész: 10. Wagner: Két gránátos. 11. Rossini: A távolság - velencei szerenád. 12. Rossini: A bébi dala. 13. Verdi: Egy csillaghoz. 14. Verdi: A kéményseprő. Antal Imre bejelenti, hogy a műsoron nem szerepel több szám. Ráadás számok: l5. Massenet: Elégia. 16. Leoncavallo: Ébredő Nap. 17. Glinka: Barcarola. Antal Imre búcsúzó riportja Nicolai Geddával, akinek emléklapot és emlékplakettet adnak át.
Emlékezetes élmény volt 1982-ben a Zeneakadémián Nicolai Geddát viszontlátnom több operai vendégszereplése után és közben: A Tv felvette, s ebben még riportokat is lathattunk vele, melyet Antal Imre készített a nagy svéd tenoristával a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola egyik szobájában. Gedda előbb a magyar közönségről beszél, majd Jandó Jenő zongoraművész a Geddával való munkakapcsolatáról szól pár percben. Antal Imre a főiskola hangversenytermének páholyában Nicolai Gedda műsorának számait ismerteti, melyben operakomponisták románcait énekli, zongorán kíséri Jandó Jenő. 1. Bellini: Menj szerencsés rózsa. 2. Donizetti: Dal Nikéhez. 3. Donizetti: Az alkony. 4. Donizetti: Emlékezz szép Irén. 5. Gounod: Csalogányhoz. 6. Gounod: Virágküldemény. 7. Gounod: Hová óhajtasz menni. 8. Bizet: Az őrült. 9. Bizet: Nyisd ki a szívedet. - Második rész: 10. Wagner: Két gránátos. 11. Rossini: A távolság - velencei szerenád. 12. Rossini: A bébi dala. 13. Verdi: Egy csillaghoz. 14. Verdi: A kéményseprő. Antal Imre bejelenti, hogy a műsoron nem szerepel több szám. Ráadás számok: l5. Massenet: Elégia. 16. Leoncavallo: Ébredő Nap. 17. Glinka: Barcarola. Antal Imre búcsúzó riportja Nicolai Geddával, akinek emléklapot és emlékplakettet adnak át.
1763 Búbánat 2006-08-12 19:19:13 [Válasz erre: 1762 sphynx 2006-08-12 14:13:35]
A karmester nevének kiejtését hamar megtanultam a rádió közvetítések felkonferálásakor, amikor Sutherland felvételeit sugározta. Említettem egyszer, hogy itt Pesten üdvözölhettem őt úgy tíz éve, sőt autogramot kaptam a házaspártól, amikor Joan egy belcanto énekverseny zsűri elnökeként megjelent az Operában férje oldalán. Nagy örömömre pár szót is válthattam velük!
A karmester nevének kiejtését hamar megtanultam a rádió közvetítések felkonferálásakor, amikor Sutherland felvételeit sugározta. Említettem egyszer, hogy itt Pesten üdvözölhettem őt úgy tíz éve, sőt autogramot kaptam a házaspártól, amikor Joan egy belcanto énekverseny zsűri elnökeként megjelent az Operában férje oldalán. Nagy örömömre pár szót is válthattam velük!
1762 sphynx 2006-08-12 14:13:35 [Válasz erre: 1761 Sesto 2006-08-12 12:57:49]
Kedves Sesto barátom, másban is hallottam a nénit, ahol nekem is tetszett, úgyhogy ez nyilván csak egy sikeres pályafutás kevésbe sikerült állomása lehetett. Én is boning-nak ejtettem eddig, ezért lepett meg, mert ahol most hallottam angol és zene szempontjából autentikus műsornak tűnt.
Kedves Sesto barátom, másban is hallottam a nénit, ahol nekem is tetszett, úgyhogy ez nyilván csak egy sikeres pályafutás kevésbe sikerült állomása lehetett. Én is boning-nak ejtettem eddig, ezért lepett meg, mert ahol most hallottam angol és zene szempontjából autentikus műsornak tűnt.
1761 Sesto 2006-08-12 12:57:49 [Válasz erre: 1760 sphynx 2006-08-12 12:53:46]
...igen, izlések és pofonok, mint mindig, kedves Sphynx!... (Az általad emlitett Mester nevét pedig \"Boning-nak\" mondjuk helyesen.)
...igen, izlések és pofonok, mint mindig, kedves Sphynx!... (Az általad emlitett Mester nevét pedig \"Boning-nak\" mondjuk helyesen.)
1760 sphynx 2006-08-12 12:53:46
Kivéve Handel: Rodelinda, ahol borzalmas. (Mostanában hallottam bonájn-nak ejteni a karmester nevét. Mi a helyes kiejtés?)
Kivéve Handel: Rodelinda, ahol borzalmas. (Mostanában hallottam bonájn-nak ejteni a karmester nevét. Mi a helyes kiejtés?)
1759 Sesto 2006-08-12 12:29:44
...akkor boldog születésnapot kedves HUGUETTE TOURANGEAU!!!-ugyanis ma ünnepli a születésnapját a 60-as, 70-es évek egyik legsokoldalúbb, kanadai származású kontraalt énekesnöje, aki különlegesen egyedi, szinte \"fanyar\" timbre + \"Edelknödel\" mellett nem csak hatalmas hangterjelemmel(=kontraalt mélységektöl szoprán toplágéig mindennel rendelkezett!), de kiváló technikai háttér birtokában és mindig téveszthetetlen stilusérzékkel(=noná, Bonynge-tanitvány!) kiegészitve, számtalan nagyszerü szerep sokszinü megjelenitésével szerzett örömet!... (Müvészetét -szerencsére- \"konzerv-formában\": CD, LP , VHS és DVD ma is élvezhetjük!) ;-)))
...akkor boldog születésnapot kedves HUGUETTE TOURANGEAU!!!-ugyanis ma ünnepli a születésnapját a 60-as, 70-es évek egyik legsokoldalúbb, kanadai származású kontraalt énekesnöje, aki különlegesen egyedi, szinte \"fanyar\" timbre + \"Edelknödel\" mellett nem csak hatalmas hangterjelemmel(=kontraalt mélységektöl szoprán toplágéig mindennel rendelkezett!), de kiváló technikai háttér birtokában és mindig téveszthetetlen stilusérzékkel(=noná, Bonynge-tanitvány!) kiegészitve, számtalan nagyszerü szerep sokszinü megjelenitésével szerzett örömet!... (Müvészetét -szerencsére- \"konzerv-formában\": CD, LP , VHS és DVD ma is élvezhetjük!) ;-)))
1758 sphynx 2006-08-04 16:21:06 [Válasz erre: 1757 -zéta- 2006-08-04 15:56:03]
meg [url]http://www.youtube.com/watch?v=PpWRlDQn1aw;ezt[/url] meg [url]http://www.youtube.com/watch?v=lh7LGjIRj-I;ezt[/url] meg [url]http://www.youtube.com/watch?v=wJ9rQeQZhx4;ezt[/url] meg [url]http://www.youtube.com/watch?v=ujQAMlhADKQ;ezt[/url]
meg [url]http://www.youtube.com/watch?v=PpWRlDQn1aw;ezt[/url] meg [url]http://www.youtube.com/watch?v=lh7LGjIRj-I;ezt[/url] meg [url]http://www.youtube.com/watch?v=wJ9rQeQZhx4;ezt[/url] meg [url]http://www.youtube.com/watch?v=ujQAMlhADKQ;ezt[/url]
1757 -zéta- 2006-08-04 15:56:03
Ha van 5 percetek, [url]http://www.youtube.com/watch?v=rljEjs1qbPA;ezt[/url] érdemes meghallgatni: a Prológ Warrennel
Ha van 5 percetek, [url]http://www.youtube.com/watch?v=rljEjs1qbPA;ezt[/url] érdemes meghallgatni: a Prológ Warrennel
1756 Alvaro 2006-07-29 18:56:23
Szóval, a Herceget pedig éppen Domingo énekli, bár ebben a szerepben nem igazán tetszett. A felvételen kissé (vagy talán nem is kicsit) erőlteti a magas hangjait.
Szóval, a Herceget pedig éppen Domingo énekli, bár ebben a szerepben nem igazán tetszett. A felvételen kissé (vagy talán nem is kicsit) erőlteti a magas hangjait.
1755 Alvaro 2006-07-29 18:54:29
Remélem azért talán láthatom még Domingo- t egyszer... Rigolettoval kapcsolatban: engem Cappuccilli szerepformálása ragadott meg, arról a felvételről, amelyet Giulini dirigál. A
Remélem azért talán láthatom még Domingo- t egyszer... Rigolettoval kapcsolatban: engem Cappuccilli szerepformálása ragadott meg, arról a felvételről, amelyet Giulini dirigál. A
1754 Heiner Lajos 2006-07-28 23:06:45 [Válasz erre: 1751 muzsika 2006-07-28 21:48:12]
Rigolettokról, az Általad említettek kapcsán: Milnes - nem hallottam \"élőben\" ebben a szerepben, másokban igen - jó. Bruson: őt sem Rigolettoként hallottam - de sok másban. Nuccit és Grundhebert viszont ebben a szerepben. Viszont, hogy gyakorlatilag visszavonultak/visszavonulóban vannak, főleg mint a Púpos, talán érdemes lenne az archiv felvételek táján böngészned!
Rigolettokról, az Általad említettek kapcsán: Milnes - nem hallottam \"élőben\" ebben a szerepben, másokban igen - jó. Bruson: őt sem Rigolettoként hallottam - de sok másban. Nuccit és Grundhebert viszont ebben a szerepben. Viszont, hogy gyakorlatilag visszavonultak/visszavonulóban vannak, főleg mint a Púpos, talán érdemes lenne az archiv felvételek táján böngészned!
1753 muzsika 2006-07-28 22:08:17 [Válasz erre: 1749 Heiner Lajos 2006-07-28 21:31:08]
Egy bizonyos honlapon (Nem tudom leíehatom-e, nem minősül-e reklámnak?) köszöntik 90. születésnapja alkalmából Giuseppe Taddeit. Nagyon szép kor, kívánok neki további jó egészséget.
Egy bizonyos honlapon (Nem tudom leíehatom-e, nem minősül-e reklámnak?) köszöntik 90. születésnapja alkalmából Giuseppe Taddeit. Nagyon szép kor, kívánok neki további jó egészséget.