Bejelentkezés Regisztráció

Giuseppe Verdi


368 virius 2006-12-16 17:09:58 [Válasz erre: 364 Búbánat 2006-12-16 13:47:48]
\"Nabuccót Perencz Béla keltette életre a várt színvonalon, a harmadik felvonásra teljesedett ki a hangja, s kezdtem érezni, hogy birtokába vette a szerepet, különösen a Ladyvel énekelt kettősétől kezdve forrósodott fel körülötte a légkör\" Hát a Ladyvel énekelt kettősben nehezen, mert a Macbethet levették a műsorról, Lukács Gyöngyi most Abigél (vagy ha úgy tetszik, Abigaille) volt. \"a művet először az 1968-as felújításkor láttam\" Speciel az 1968-as premier (Békés András rendezése) volt a darab operaházi BEMUTATÓJA, akármilyen hihetetlenül hangzik is, előtte ugyanis csak a régi Nemzeti Színház játszotta a művet. Vö. Bécs: a Volksoper sokkal régebben mutatta be a művet, mint a STOP. Utóbbi helyen csak mintegy 5-6 éve látható a darab, egyébként itt novemberben Leo Nucci énekelte a címszerepet...

367 Búbánat 2006-12-16 16:46:01 [Válasz erre: 365 WiseGentleman 2006-12-16 15:00:50]
Neked külön köszönöm ezt a szívességet!

366 egy kívülálló 2006-12-16 15:06:03 [Válasz erre: 364 Búbánat 2006-12-16 13:47:48]
Talán csak maga Verdi tudta meghaladni olykor-olykor... :-))

365 WiseGentleman 2006-12-16 15:00:50 [Válasz erre: 360 Búbánat 2006-12-15 22:44:04]
Tolmácsoltam Giuseppe Verdinek a köszönetedet, azt üzeni: Szívesen, máskor is! :)

364 Búbánat 2006-12-16 13:47:48
Néhány gondolat még mindenképpen idekívánkozik a tegnapi Nabuccó-reprízhez. Verdi remekműjéről néhány mondat azok kedvéért, akik nem járnak operába, nem ismerik a darabot, de azért olvasgatnak minket. Tél van, de a Nabuccot hallgatva-nézve nekem mindig tavaszillatú fuvallatok lengik át operánk (az Erkel Színház) színpadát, hogy kiűzzék a közelmúlt dohos levegőjét. Ennek a fuvallatnak üdítő frissességét éreztem az idei évad első opera-bemutatóján (rendben van, legyen: felújítás, új beállás) a leporolt rendezésben, tehetséges alkotógárda színrelépésével. A fiatalság hozzáállását a bemutatott műhöz – gondolok Gál Erika és Fekete Attila személyére – nagyon hitelesnek éreztem, hiszen éppen arról az operáról van szó, mely az ifjú Verdinek megadta a siker útján a kezdeti sebességet. Közismert, hogy az ifjú Verdit súlyos megpróbáltatás érte, midőn rövid egymásutánban elvesztette két kisgyermekét és ifjú feleségét. És ebben a lelki traumában egy szerződés vígopera komponálására kötelezte őt. A mű (A pünkösdi királyság) ugyan megszületett, de csúfosan meg is bukott (ma, az utókor ebben a kérdésben már árnyaltabban és igazságosabban foglal állást). A kétségbeesés eme infernójában dönt úgy, hogy nem komponál többet. Barátja, akkoriban a Scala teljhatalmú ura, azonban érzi és tudja, hogy Verdinek igenis komponálnia kell. Ügyesen ráerőszakol egy szövegkönyvet, amit Verdi a szállására érve az asztalra dob, s a könyv ott nyílt ki, ahol e sor olvasható: „Szállj, gondolat, arany szárnyakon”. S a gondolat tényleg szállni kezdett, megtermékenyítette Verdi fantáziáját s ez lett a babilóniai fogságban sínylődő zsidók kórusának szövege, mely 164 éve a legnépszerűbb szabadsághimnusz. És itt térek vissza ama pozitív „tavaszi fuvallathoz a télben” : a leporolt Mikó András- féle rendezés számomra, ha nem is ifjúkori, de a 19 évvel ezelőtti „friss” emlékeket idézte fel; a korszerűségtől ugyan messze áll, de a beálló fiatal énekeseinknek legalább üzen a múltból… A díszletek nem túl bonyolultak, a színhatások passzolnak a bibliai időkhöz, a homokszínű árnyalatokba öltöztetett zsidók ruhája pompásan ütközik a babiloniak vörös - ezüst- arany-fekete színkompozícióival. Az egyszerű semleges, de ugyanakkor kifejező színpadkép (egy –két korabeli tárgy, stilizált építményrészlet, a vászonra festett hátterekkel) kimondottan lenyűgöző. A főszereplők egymáshoz fűződő viszonya logikus és pompásan kidolgozott, ami manapság ritkaság ezen a színpadon. Kovács János önálló betanító munkájával ismét csatát nyert, ráadásul – ha jól tudom – ez az első Verdi-premierje! Zenekara szépen szólt, s a lendület, tűz és feszültség markáns keretet adnak Verdi jól ismert dallamainak. Azt sem bántam, hogy az együttesek lezárása olyan wagneri dinamikával-, impulzusok „kölcsönvételével” történt; a legutóbbi felújítás idején Saccani, Nagy Ferenc, Déri sem tette másként, különben oda van a hatás és a katarzis… A három vezető szerepben – ha nem is makulátlan tökéllyel – énekeseink jeleskedtek. A hataloméhes Abigaille gyilkos szólamát Lukács Gyöngyi stílusosan oldja meg; Norma és Lady Macbeth utánérzéseim támadtak, hallgatván – nézvén őt szerepében. Lukács kivételes tudású és tehetségű világhírű művészünk, nagyon meg kell őt becsülnünk, ki mindig képességeinek a legjavát nyújtja, s még akkor is élményt nyújt hangja, játéka, szerepmegformálása, ha olykor-olykor bizonyos fáradság érzete lengi körül... A zsidók méltóságteljes főpapjának, Zakariásnak a szólama, nem állítom, hogy mintha egyenesen Rácz Istvánra lenne szabva. Megbirkózott a feladattal, ez sem semmi. A babiloniak öntelt királyát, Nabuccót Perencz Béla keltette életre a várt színvonalon, a harmadik felvonásra teljesedett ki a hangja, s kezdtem érezni, hogy birtokába vette a szerepet, különösen a Ladyvel énekelt kettősétől kezdve forrósodott fel körülötte a légkör, és a IV. felvonásban „imája” már a felidézett legszebb emlékeimmel vált egyenértékűvé. A fiatal Gál Erikát (Fenéna, a királylány) és Fekete Attilát(a jeruzsálemi király unokaöccse) már említettem, viszonylag kis szerepüket magabiztosan hozták, energikusságukkal, hajlékonyságukkal, beleérző-és frazeáló megoldásaikkal, helyenként gyönyörű legátóikkal további nagy reményekre jogosítanak; más – ennél jelentősebb - szerepeikkel ugyanis már bizonyították kivételes képességeiket. S nem utolsósorban, az ugyancsak főszereplő énekkart külön dicsérnem kell, hiszen a Nabucco mondhatni kórusopera, olyan mint pl. Rossini Mózese. Rajtuk sok minden áll vagy bukik. Nyugodtan mondhatom, maradéktalan örömet szereztek nekem a kartételek, s a már említett „rabszolga-kórus”-sal ismételten feltették a koronát a csúcsra! Végezetül már csak annyit, hogy a művet először az 1968-as felújításkor láttam, s akkor azt mondtam, hogy ennél gyönyörűbb operát soha senki nem írt. Aztán sorra jöttek a többi gyönyörűségek is. De minduntalan, ha az elmúlt évtizedekben módomban állott egy-egy Nabucco- előadásra beülnöm, újra és újra csak azt fogalmazhattam meg magamnak: Verdi Nabuccójánál szebb, meghatóbb, gyönyörűbb alkotást senki nem komponált!

363 szitakötő 2006-12-16 10:08:05 [Válasz erre: 362 virius 2006-12-16 01:47:52]
Édes Istenem, P.S. és a dramaturgia! HAHAHA!

362 virius 2006-12-16 01:47:52 [Válasz erre: 360 Búbánat 2006-12-15 22:44:04]
\"hiába volt a vastaps, az ismétlést nem tudtuk kicsikarni.\" Azért nem, mert P.S. dramaturgiai okokra hivatkozva ezt nem engedte meg.

361 szitakötő 2006-12-15 23:22:17 [Válasz erre: 360 Búbánat 2006-12-15 22:44:04]
Mióta tegeződtök?

360 Búbánat 2006-12-15 22:44:04
Örökké éljen Verdi! Köszönjük a Nabuccódat! \"Szállj gondolat aranyszárnyakon...\" - hiába volt a vastaps, az ismétlést nem tudtuk kicsikarni. Így is köszönjük a szép estét az operáddal!

359 bermuda 2006-12-14 19:16:39 [Válasz erre: 358 frushena 2006-12-14 17:54:28]
Milyen ruhát?Remélem valami belcantósat:-)

358 frushena 2006-12-14 17:54:28 [Válasz erre: 356 bermuda 2006-12-14 17:44:34]
Natalie? Intenzíven próbál. Nagyjából ennyit!

357 frushena 2006-12-14 17:54:05 [Válasz erre: 355 bermuda 2006-12-14 17:42:14]
:-))

356 bermuda 2006-12-14 17:44:34 [Válasz erre: 354 frushena 2006-12-14 17:26:31]
Natalieról rég olvastam.Mit tudsz róla?

355 bermuda 2006-12-14 17:42:14 [Válasz erre: 354 frushena 2006-12-14 17:26:31]
3x futottam neki mire megértettem.

354 frushena 2006-12-14 17:26:31 [Válasz erre: 353 bermuda 2006-12-14 17:04:03]
Debaromiranagyazegyettértés! :)))

353 bermuda 2006-12-14 17:04:03 [Válasz erre: 351 Sesto 2006-12-14 08:40:18]
Szerintem is :-))

352 frushena 2006-12-14 08:45:31 [Válasz erre: 351 Sesto 2006-12-14 08:40:18]
Igaz! :)

351 Sesto 2006-12-14 08:40:18 [Válasz erre: 349 IVA 2006-12-14 00:15:56]
...bocs´de a \"szoprángép\" prototipusa azért még mindig Sutherland!... ;-)))

350 frushena 2006-12-14 07:57:18 [Válasz erre: 349 IVA 2006-12-14 00:15:56]
Sestoval már lentebb is kitárgyaltuk, valamint a Donizetti fórumban jegyeztem be még régebben, hogy az én fülemenek túlságosan \"gargalizál\" (Sesto jelzője \"öblöget.\") Ezen a Lombardok felvételen is hallható. Nem annyira mint Donizetti : Linda di Chamounix c. operájában, de itt is hallhatóan. Noha mint írtam igen erőteljesen adja elő.

349 IVA 2006-12-14 00:15:56 [Válasz erre: 347 frushena 2006-12-13 20:20:07]
Nem tudom, mi az, amit Te nem igazán szeretsz benne. Én azt nem, hogy úgy énekel, mintha egy gép lenne. Egy \"szoprángép\". (Lehet, hogy most alkottam egy összetett szót...)

348 Sesto 2006-12-13 22:29:07 [Válasz erre: 347 frushena 2006-12-13 20:20:07]
...hát ha Cristina nem tetszik,...akkor nem tudok mit csinálni, ez van,..én szeretem és különösen EBBEN a szerepben!

347 frushena 2006-12-13 20:20:07 [Válasz erre: 346 Sesto 2006-12-13 19:31:47]
Már szól : [url]http://ec2.images-amazon.com/images/P/B00000410G.01._SS500_SCLZZZZZZZ_V1115600328_.jpg;GIUSEPPE VERDI : I Lombardi[/url] Keith Erwen Jerome lo Monaco Christina Deutekom Stafford Dean Clifford Grant Montserrat Aparici Ruggero Raimondi Placido Domingo Desdemona Malvisi Ambrosian Singers Royal Philharmonic Orchestra Lamberto Gardelli A zene szerintem nem kér kommentárt! Gyönyörű! Deutekom remek formában énekel, viszont ... Itt is hallani azt, amit én nem igazán szeretek benne.

346 Sesto 2006-12-13 19:31:47 [Válasz erre: 345 frushena 2006-12-13 17:24:49]
...akkor nem vergödni, hanem amilyen gyorsan csak lehet meghallgatni!... ;-)

345 frushena 2006-12-13 17:24:49 [Válasz erre: 343 Sesto 2006-12-13 08:45:17]
Sextus! Most épp azon vergődök, hogy bedobjam é a Deutekom-Domingo Lombardokat! :-)

344 Búbánat 2006-12-13 09:04:07 [Válasz erre: 337 egy kívülálló 2006-12-12 20:01:34]
Itt a Bruson a húzónév s persze, nekünk a legkedvesebb: Sümegi!

343 Sesto 2006-12-13 08:45:17 [Válasz erre: 337 egy kívülálló 2006-12-12 20:01:34]
...a Trubadúrral kapcsolatosan még egy apró megjegyzés: egy ilyen szereposztásban MIÉRT NEM egy olyan énekesnö nevét látom kiirva Azucena szerepében, mint pl. WIEDEMANN BERNADETT vagy akár KOMLÓSI ILDIKÓ???!-helyette majd jön megint a \"megbizható, nemzetközi középszer\"!... (Ök valóban világsztár szinvonalat képviselnének, velük \"nem lenne pofáraesés\" semmilyen szinten ezt a darabot elöadni.)

342 egy kívülálló 2006-12-12 23:45:57 [Válasz erre: 341 Estelle 2006-12-12 23:13:22]
A Sámsonnal a kilencvenes évek elején szerepeltek Budapesten is. Én a Macbethet láttam velük \'98-ban, és őszintéán szólva nagyobb hatással volt rám, mint a 2002-es pesti produkció. Ezért is volt nagyon nagy csalódás a Falstaff. Müpa: A Parsifal mellett Vashegyi Varázsfuvolája is nagyon ott volt... De végsősoron Fischer Titusa és a bécsiek Figarója is (ez utóbbi persze a zenekar miatt, amit ekkeor hallhattam először és egyelőre utoljára).

341 Estelle 2006-12-12 23:13:22 [Válasz erre: 338 Sesto 2006-12-12 22:26:39]
És nefeledjük a Parsifalt, az volt a legjobb azokból, amiket én láttam. És akkor még csak az operákról beszéltünk. Az igazság az, hogy sokkal izgalmasabb a zenei élet, amióta MüPa van. A topiknál maradva, már hárman drukkolunk a kolozsváriaknak. Nekem sok szép gyerekkori és ifjúkori emlékem van a kolozsvári operaházból, ott láttam életem első operáját (Attila - furcsa, hogy egy viszonylag ritkán játszott operára sikerült először becsöppennem az operaházba), meg utána nagyon sokat. Emlékszem egy remek Hoffmannra, illetve Sámson és Delilára, hogy csak olyanokat említsek, amiket sajnos Budapesten nem játszanak.

340 Sesto 2006-12-12 22:38:26 [Válasz erre: 339 egy kívülálló 2006-12-12 22:35:07]
PONTOSAN!!! ;-)

339 egy kívülálló 2006-12-12 22:35:07 [Válasz erre: 338 Sesto 2006-12-12 22:26:39]
Én is nagyon szurkolok nekik, mert amúgy nagyon fontos, hogy egyáltalán vannak és dolgoznak.

338 Sesto 2006-12-12 22:26:39 [Válasz erre: 337 egy kívülálló 2006-12-12 20:01:34]
...csalódni ide vagy oda: összeségében azt talán le szabad irni, hogy igen is \"történik vmi. a MüPA-ban\": bécsi DG., most ez a DG. s utána pedig tavasszal EZ a Trubadúr!... (=nyilván, a mindenkori produkciók minöségét megitélni abszolút szubjektiv és legitim tényezö!)-de vmi. beindult,...és ez a legfontosabb! ;-) A Kolozsváriaknak pedig külön drukkolok és szivböl kivánom, hogy sikeresen szerepeljenek, mert az elmúlt idöszakban elég elkeseritö szinten produkáltak(=még CD-ken is-lásd Erkel operák...)

337 egy kívülálló 2006-12-12 20:01:34
Megvan az április 27-i Müpa-beli Trubadúr szereposztása: Leonóra - Sümegi Eszter Luna gróf - Renato Bruson Manrico - Alfred Kim Azucena - Tichina Vaughn Ferrando - Szvétek László A Kolozsvári Állami Magyar Opera Zenekara és Énekkara, vezényel: Pál Tamás Félig szcenírozott előadás, rend.: Káel Csaba Hát nem tudom, a kolozsváriak nagyon kiverték nálam a biztosítékot a Falstaffal... Csak remélni tudom, hogy Pál Tamás jobb teljesítményre sarkallja őket, mint Hary Béla. De így is nehezen tudom elképzelni, hogyan jön össze Bruson egy ilyen zenekarral... Mindegy, remélem, most kellemesen fogok csalódni!

336 Sesto 2006-12-07 09:01:08 [Válasz erre: 335 frushena 2006-12-07 08:49:28]
...na persze van benne \"lülülü\" is,...de az Cristina esetében gyakorlatilag \"nélkülözhetetlen\"!... ;-) (A fiatal Domingo is nagyon jó,...Gardelli meg a \"korai Verdi-ben\" eleve mindig naccerü!)

335 frushena 2006-12-07 08:49:28 [Válasz erre: 334 Sesto 2006-12-07 08:48:51]
Meghalljuk! Köszi!

334 Sesto 2006-12-07 08:48:51 [Válasz erre: 333 frushena 2006-12-07 08:31:44]
...igen,...bár nem tudom, hogy Neked tetszeni fog-e?... (Mert nem semmi amit csinál: hang+személyiség+interpretáció szuper egységet képez!)

333 frushena 2006-12-07 08:31:44
Sesto! Deutekom Lombardok felvétele nálam van. Erre mondtad, hogy ebben jó ugye? Giseldat énekel!

332 martuni 2006-12-04 13:46:27 [Válasz erre: 330 Búbánat 2006-12-03 08:21:04]
És a fellépő művészek vajon tudnak erről?

331 frushena 2006-12-03 14:31:40
Túl a tegnapi Traviatan, majd véleményezem, de még az esti Giovanni előtt vár rám egy vendégség & természetesen megint el fogok késni!

330 Búbánat 2006-12-03 08:21:04
A Nabucco-felújítás első premiert élőben közvetíti a Bartók Rádió!

329 frushena 2006-12-02 16:31:16
Az esti Traviatara kéne ráhangolnom magam. Meg is teszem, egy válogatás lemezzel : Verdi : Givanna d\" Arco - nyitány Verdi : Macbeth - kórus részletek Verdi : Trubadúr - kórus részletek Verdi : La Traviata - bordal és kórusok Verdi : Szicíliai vecsernye - nyitány Verdi : Don Carlos - prelude Verdi : A végzet hatalma - nyitány Szentpétervár, Verdi Fesztivál Kirill Gluzdov

328 Búbánat 2006-12-01 12:02:11
Végre, végre! Megjelent iletve megjelenik DVD-n a várva-várt két Verdi-opus: LA BATTAGLIA DI LEGNANO CESAR HERNANDEZ, ELISABETE MATOS, GIORGIO CEBRIAN, Orchestra e coro del Teatro Bellini di Catania NELLO SANTI Cat.: AB 20001 DVD (Bongiovanni) GIUSEPPE VERDI: AROLDO (versus Stiffelio) - hamarosan Gustavo Porta, Fabio Armiliato, Adriana Damato, Franco Vassallo, Enrico Giuseppe Iori Orchestra della Fondazione Toscanini Coro del Teatro Municipale di Piacenza Regia, Scene, costumi: Pier Luigi Pizzi Direttore: Pier Giorgio Morandi Teatro Municipale Piacenza 22 ottobre 2003 Cat.: AB 20003 DVD (Bongiovanni)

327 Búbánat 2006-11-30 16:19:00
[url]http://www.radio.hu/index.php?cikk_id=205027;Scala-évadnyitó-Aida-élő kapcsolás - Bartók Rádió[/url]

326 szitakötő 2006-11-04 20:17:38 [Válasz erre: 325 szitakötő 2006-11-04 20:16:56]
Válasz:természetesen 323.-ra!

325 szitakötő 2006-11-04 20:16:56 [Válasz erre: 322 szitakötő 2006-11-04 16:00:25]
Gondoljon a régi, szép időkre!

324 Orfeusz 2006-11-04 18:03:30 [Válasz erre: 323 Diósyné Brüll Adél 2006-11-04 17:08:26]
Szép kor..én is sok boldogságot kívánok. Jenufára jösz?

323 Diósyné Brüll Adél 2006-11-04 17:08:26 [Válasz erre: 322 szitakötő 2006-11-04 16:00:25]
Köszönöm, de nem örülök én már a születésnapjaimnak. Egy igazi, jó operaelőadás kéne már, ami feldobna!

322 szitakötő 2006-11-04 16:00:25 [Válasz erre: 319 Diósyné Brüll Adél 2006-11-04 15:41:09]
Adélka! Isten és az opera éltesse sokáig!

321 szitakötő 2006-11-04 15:58:47 [Válasz erre: 310 Diósyné Brüll Adél 2006-11-04 14:43:57]
Nagy és híres szerelem volt az övék, segítette őket a világhírnév megszerzésében. Traumpár, ahogy ezt itthon nevezik. Egyszer a klubban elmesélem... nagyon kedves-helyes nő, aki nagyon is tisztában volt képességeivel. Dehát vették-vitték, mint a cukrot, miért ne énekelt volna itt és ott?

320 Sesto 2006-11-04 15:53:23 [Válasz erre: 319 Diósyné Brüll Adél 2006-11-04 15:41:09]
...mielött tényleg lépek,...mert várnak ;-))) -szóval nem értem \"miért nézik le az embert, ha rajong\"?!... :-( Azokban a csodákban, amiben Önnek és barátnöinek a ´60-as, ´70-es években tanúi lehettek, mi a jelenben (tisztelet a kivételnek) a jelenkorban csak álmodozhatunk-bár, örülök neki, ha magyar operakultúránál maradunk, azért öröm olyan tehetségekröl olvasni/hallani, mint Lukács Gy., Sümegi E., Bátori É., Wiedemann B. vagy Keszei Bori és González M.-és a lista szerencsére!-még nem teljes!... ;-)))

319 Diósyné Brüll Adél 2006-11-04 15:41:09
Nekem az életerőt az opera adja. Együtt van a színház, a dráma, a zene, szép hangú enberek, szóval minden. Úristen mennyit jártunk Operába a barátnőimmel a 60-as 70-es évekbe! A munkatársak szombatonként Emkéztek, mi meg Simándyt lestük a művészbejárónál... Jó érzés rajongónak lenni, bár manapság ezt a tulajdonságot is lenézik.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.