Bejelentkezés Regisztráció

Giuseppe Verdi


468 Sesto 2007-06-02 16:26:16
...végre újra lehet kapni,...így beszereztem és éppen ez szól a háttérben: G. Verdi: \"Luisa Miller\" * Luisa Miller: M. Caballé * Rodolfo: L. Pavarotti * Miller: S. Milnes * Walter: B. Giaiotti * Wurm: R. v. Allen * Federica. A. Reynolds * Laura. A. Céline * Un contadnio: F. Pavarotti London Opera Chorus-National Philharmonic Orchestra-Peter Maag (DECCA 1976)

467 Sesto 2007-05-30 22:09:53 [Válasz erre: 466 Alajos 2007-05-30 21:36:49]
...akkor ebböl a szép felsorolásból nem szabad hiányoznia Puccini, \"Madama Butterfly\" c. operájának sem: KINCSES VERONIKÁVAL a cimszerepben (San Francisco) Egy legendás intepretáció! ;-)))))))))))

466 Alajos 2007-05-30 21:36:49 [Válasz erre: 465 tukán 2007-05-30 20:21:21]
Bradshhawról illik elmondani, hogy igen-nagyon szereti a magyar énekeseket. Dolgozott Németh Judittal, Fried Péterrel, Sümegi Eszterrel, Fekete Attilával, Kiss B. Atillával. A Canadian Opera történetében az egyik legzajosabb sikert Lukács Gyöngyi aratta Lady Machbethként a Bradshaw dirigálta Macbethben!

465 tukán 2007-05-30 20:21:21 [Válasz erre: 456 Búbánat 2007-05-23 12:47:50]
Richard Bradshaw az 1980-as években a San Francisco-i Operában működött karigazgatóként, majd Seattle-be került, stb. Jó közepes karmester, amolyan karvezető-típus! Már bocsánat a karvezetőktől, de más a kórus és más a zenekar, ugye?

464 Sesto 2007-05-30 18:51:56
G. Verdi, Un ballo in maschera\" * Gustavo III.: Placido Domingo * Ankarström: Leo Nucci * Amelia: Josephine Barstow * Ulrica: Florence Quivar * Oscar: Sumi Jo * Christiano: Jean-Luc Ghaignaud * Horn: Goran Simic * Ribbing: Kurt Rydl etc. Wiener Philharmoniker-Konzertvereinigung Wiener Staatsopernchor-Herbert von Karajan (DG. 1989)

463 Búbánat 2007-05-30 11:04:22 [Válasz erre: 456 Búbánat 2007-05-23 12:47:50]
Az Olasz Kultúrintézetbe a Szent Johanna-előadásra 4.000 Ft-os egységárban kaphatók a jegyek.

462 Heiner Lajos 2007-05-23 18:18:53 [Válasz erre: 459 Sesto 2007-05-23 14:19:05]
Hallgasd meg egyszer, ahogy Castagna és Martinelli összebalhézik a IV. felvonásban. Igaz, azt KARMESER vezényli, a XX. század egyik legnagyobbja.

461 Sesto 2007-05-23 16:36:01 [Válasz erre: 460 Heiner Lajos 2007-05-23 16:00:07]
...ezt egy percig nem vitattam! Az elöadást az énekesek viszik el a hátukon,...de nem akármilyen szinvonalon!

460 Heiner Lajos 2007-05-23 16:00:07 [Válasz erre: 459 Sesto 2007-05-23 14:19:05]
Maazel viszont nem egy nagy Verdi-karmester.

459 Sesto 2007-05-23 14:19:05 [Válasz erre: 458 martuni 2007-05-23 14:15:04]
\"Soha senki, még Obrazcova sem tetszett úgy Amneris szerepében, mint Ghena. Pavarotti szédületes, Burchuladze szintén, és Chiara is jó a lírai részekben. A fortéknál kevés, /szerintem).\"-nincs mit hozzáfüzni!... Ghena meg \"mint egy úthenger, letarol mindent\",...de a végén azért nagyon hitelesen formálja meg a \"bünbánó Amneris-t\" is!... ;-))))

458 martuni 2007-05-23 14:15:04 [Válasz erre: 457 Sesto 2007-05-23 13:06:12]
Minő igaz, valahogy nekem is ez az /egyik/ kedvenc Aida felvételem. Soha senki, még Obrazcova sem tetszett úgy Amneris szerepében, mint Ghena. Pavarotti szédületes, Burchuladze szintén, és Chiara is jó a lírai részekben. A fortéknál kevés, /szerintem).

457 Sesto 2007-05-23 13:06:12
\"...jó ebédhez szól a nóta\"-avagy G. Verdi, \"Aida\" * Il Re: Luigi Roni * Amneris: GHENA DIMITROVA(!!!!) szenzációs!!! * Aida: Maria Chiara /igen tisztességesen, de vhogy. mégsem ragad magával!/ * Radames: Luciano Pavarotti * Ramfis: Paata Burchuladze * Amonasro: LEO NUCCI etc. Orchestra e coro del Teatro alla Scala di Milano-LORIN MAAZEL (Decca)

456 Búbánat 2007-05-23 12:47:50
Volt már erről szó, itt egy új cikk: Szent Johanna - Verdi-operaritkaság a budapesti Olasz Kultúrintézetben Verdi ritkán játszott operáját, a Giovanna d,Arcót mutatják be két estén, június 15-én és 18-án koncertszerű előadásban a fővárosi Olasz Kultúrintézetben, magyar és külföldi énekesekkel a főszerepekben - közölték a szervezők hétfőn Budapesten. A Giovanna d,Arco című Verdi-opera Budapesten még nem hangzott el - mondta a sajtótájékoztatón a szervezők képviselője, Kiricsi Katalin. A Szegedi Nemzeti Színházban 1979-ben sikerrel mutatták be a darabot, de a hazai operaszínpadokról hiányzik a mű. Pedig Johanna szerepe egy szoprán számára gyönyörű, összetett feladat - hangsúlyozta Sümegi Eszter, aki Szent Johannát alakítja. A Johanna apjának szólamát éneklő Perencz Béla hozzátette: Verdi korai alkotóperiódusából való a mű, amely még megköveteli a belcanto előadásmódot, de már Verdi kiváló zenedramaturgiai erényeit tükrözi. Az opera ősbemutatóját 1845-ben tartották a milanói Scalában, akkor sokan kifogásolták, hogy az alkotás nem felel meg a történelmi tényeknek. A zene azonban elnyerte a közönség tetszését. Éppen ezért újra és újra felfedezik a darabot, amelyet például Richard Bradshow, a Canadian Opera Company intendánsa és zenedirektora többször is előadatott, például New Yorkban, Frankfurtban. Ő vezényli a budapesti, Szent Johanna címen futó előadásokat is. Richard Bradshaw 1944-ben Angliában született és a londoni egyetemen 1965-ben kitüntetéssel szerzett egyetemi fokozatot. A vezénylést magánúton tanulta Sir Adrian Boultnál, majd Gulbenkian Conducting-ösztöndíjat kapott, hogy a Sir Charles Groves irányítása alatt működő Royal Liverpool Philharmonic Orchestra-nál dolgozhasson. Asszisztensként Sir John Pritchard mellett is dolgozott. Bradshaw mindig hangsúlyozza az operák színpadi és zenei értékeit. A film és a színház világából olyan újító kedvű rendezőket csábított a torontói új operaházhoz, mint Robert Lepage, Atom Egoyan és Francois Girard. Károly királyt Mikhail Agafonov formálja meg Budapesten. A művész 1993-ban szerezte meg diplomáját a moszkvai Lunacsarszkij Akadémián, ezt követően a Bolsoj szólistája lett; orosz, olasz, francia szerzők műveinek címszerepeit énekelte. 1995-ben megnyerte a Moszkvai Nemzetközi Énekverseny I. díját, ennek eredményeként azonnal állandó szólistaként szerződtette a Bécsi Staatsoper, ahol az énekes számos nagy szerepet vitt sikerre. Forrás: MTI

455 Sesto 2007-05-22 08:55:54
G. Verdi, Simon Boccanegra * Simon Boccanegra: L. Nucci * Fiesco: P. Burchuladze * Maria/Amelia: K. te Kanawa * Gabriele: G. Aragall * Paolo: P. Coni * Pietro: C. Colombara Orchestra e Coro del Teatro all Scala di Milano-Sir Georg Solti (DECCA 1989)

454 Búbánat 2007-04-30 10:00:21 [Válasz erre: 451 tarnhelm2 2007-04-29 20:51:54]
Én ott voltam, s az eddig olvasott három kritika közül Szilgyóé tükrözi a leghívebben az én véleményemet. Még egy \'apróság\': megvoltam elégedve a kolozsváriak zenekarával és az énekkarával is; nem véletlen, hogy a két rész végén Brusonnal az élen a többi énekes is külön megtapsolta a két együttest; az előadás végén a művészeti vezetőjüket is - Káel Csabával együtt - külön ünnepelte a publikum; Medveczky Ádám is learatta a maga dicsőségét! Egyet hiányoltam: hol maradtak a szervezők részéről virágcsokrok? Más alkalommal a MüPa-ban helyes fiúk és lányok a tapsrend alatt odaviszik a virágokat, és még egy nagy virágkosarat is letesznek a pódium közepére.Most mindez elmaradt...

453 bermuda 2007-04-30 08:55:13 [Válasz erre: 451 tarnhelm2 2007-04-29 20:51:54]
Gratulálok! Szuper szöveg, remekül szórakoztam:-))

452 WiseGentleman 2007-04-30 08:49:21 [Válasz erre: 451 tarnhelm2 2007-04-29 20:51:54]
Mellesleg az operát, mint műfajt 8 éves koromban a Trubadúr révén szerettem meg, egy színházi előadást közvetítettek a Rádióban, ha jól emlékszem, Tréfás György volt Ferrando (de jó lenne, ha a Rádió online adatbázisában elérhető volna).

451 tarnhelm2 2007-04-29 20:51:54 [Válasz erre: 449 WiseGentleman 2007-04-29 17:39:59]
Sajnos, én sem tudtam elmenni a Trubadúrra. Viszont elolvastam mind a három kritikát (a Momusét, és a két másik hivatkozottat) és ezek szerint ez egy csapnivalóan remek előadás volt, Káel ötletei nagyszerűen rontották a látványt, a kiváló címszereplő vacakul énekelt, szépen forszírozott hangja tetszett a hozzánemértő közönségnek, a szörnyűséges Azucena végre valóban nagy nyereség volt, miközben Sümegi tetszett is meg nem is. A nem-kritikusok közül látta valaki? Mert kicsit tanácstalan vagyok...

450 tarnhelm2 2007-04-29 20:42:14 [Válasz erre: 443 WiseGentleman 2007-04-29 07:46:16]
Igen, a Domingo által vezényelt Puccini-lemezről írtam. És maximálisan egyetértek, hogy a Köpeny és A Nyugat lánya két-két részlete a lemez igazi erőssége, de nekem a Nessun dorma férfias előadása, sőt a Gianni Schicchi (Firenze e come un albero fiorito)is kifejezetten tetszik, és az egész lemezt szivesen teszem fel olykor-olykor, bár nem vagyok az ária-lemezek rajongoja. Nem kétséges, hogy Domingo sokodalalúbb és mélyebb művész, mint Cura - irigykedem, hogy élőben is látta vele az Otellót - de ezt még jó néhány befutott tenorról el tudnánk mondani. Alagnáról például, akinek a nemrég kijött áriaválogatása például sokkal modorosabb művészt mutat, mint Cura lemezei. (De Alagnának is örülnék, ha láthatnám itthon!)

449 WiseGentleman 2007-04-29 17:39:59
Talán csak az lehet objektív, aki nem látta :). Most már sajnálom, hogy nem mentem el...

448 Búbánat 2007-04-29 14:01:00
Itt egy másik, \"erősen szubjektív vélemény\" [url]http://kultura.hu/main.php?folderID=1174&articleID=258166&ctag=articlelist&iid=1;A trubadúr[/url] péntek esti, Káel Csaba rendezte \"fél-szcenírozott\" operaelőadásról.

447 Sesto 2007-04-29 10:56:58
...ha már Verdi, akkor pl. \"Trubadúr\", most olvastam egy kritikát a MÜPA-ban bemutatott koncertszerü-elöasásról az www.opera-vilag.hu oldalon; s utána egy-két dolgon azért alaposan el kellett gondolkoznom...

446 WiseGentleman 2007-04-29 10:39:39 [Válasz erre: 444 egy kívülálló 2007-04-29 10:18:54]
Simándy, Ilosfalvy alakítása szerintem nemzetközi összehasonlításban is felvállalható, ami Bándit illeti, szerintem nehezebb eset, legalábbis ami a pár hónappal ezelőtti tapasztalatomat illeti, persze tud ő nagyon jó is lenni. Mindazonáltal, ha már magyar Otellók, érdemes lenne Szőnyi Ferencet is megemlíteni.

445 tukán 2007-04-29 10:20:34 [Válasz erre: 444 egy kívülálló 2007-04-29 10:18:54]
Hűha! Kényes a kérdés!

444 egy kívülálló 2007-04-29 10:18:54
No és mi a helyzet a nagy magyar Otellókkal? Ezt a témát számndékosan kerüljük? Simándy, Ilosfalvy vagy napjainkból Bándi szerintetek milyenek és hol állnak a mindenkori nemzetközi mezőnyben?

443 WiseGentleman 2007-04-29 07:46:16 [Válasz erre: 441 Ametiszt 2007-04-28 20:15:54]
Bevallom, a 90-es években kifejezetten örültem Cura jelentkezésének, tudniillik nem látszott senki, aki a \"három nagy\" örökségét átvehetné (azért a három tenor jelentős szolgálatokat tett az opera népszerűsítésének, szerény véleményem szerint, amellett, hogy művészi szempontból is megkerülhetetlenek és természetes összehasonlítási alapként szolgálnak), miután Alagna MET-es bemutatkozása a Bohéméletben csalódást keltett. Csak azt tudom mondani, hogy a legjobbakat kívánom Curának, beleértve, hogy érjen fel a nagy elődökhöz. A tarnhelm2 fórumtárs által említett Puccini-lemezről (remélem ugyanarról beszélünk) számomra Luigi (Köpeny) és Ramerrez ariozója emlékezetes. (Domingo Otellóját nem kellett elképzelnem a színpadon, mert élőben láttam a 90-es évek közepén, ugyanakkor Del Monaco-t és Vinay-t is természetesen a legnagyobb Otellók közé sorolom).

442 WiseGentleman 2007-04-29 07:30:10 [Válasz erre: 439 Heiner Lajos 2007-04-28 19:17:23]
Majd meghallgatom és kialakítom róla véleményemet, csupán csak a felsorolás kedvéért említettem. Érdekességképpen, pályája legvégén tudtommal Bergonzi is el kívánta énekelni az Otellót az Opera Orchestra of New York produkciójában, sajnos allergiája miatt a koncerten nem tudta végigénekelni, de a főpróbáról készült kalózfelvételek szerint állítólag akkor és ott kitűnően megoldotta a szerepet.

441 Ametiszt 2007-04-28 20:15:54 [Válasz erre: 436 tarnhelm2 2007-04-28 18:41:48]
Igen, amit \"tarnhelm2\" ír az már reálisabb, tájékozottabbb megközelítés és nem az előítéleken vagy mindig ugyanannak az 1-2 tapasztalatnak a szajkózásán alapul. Szerintem is Cura legjobban a Puccini szerepekben lubickol (aztán jöhetnek a veristák), de legelől az Otelló áll, mert ő képes azt a színészi-hangi komplexitást megjeleníteni amiről valójában Verdi shakespeari zenéje szól. Azért Cura jóval komplexebb művész, mint Netrebko, zeneileg és színészileg is(szerintem karmesterként is jó) de valóban mindketten ugyanannak a \"könnyű és infantilis\" zsurnalisztikának az áldozatai, ami mindig újratermelődik, most éppen Netrebkoval, Villazonnal. És ebben a legnagyobb felelőssége a Pavarotti-Domingo-Carreras hármasnak van, ahogy maguk is generálták három tenor koncertjeikkel ezt az opera-lufit és ami még mindig nem engedi (!), hogy lelépjenek a színről és a következó generáció(k) elfoglalja a helyét a szélesebb köztudatban is. Ez nem történt meg, ezért újra szenzációkat kell kreálni. Ahelyett, hogy az énekesek 10-15 évnyi kemény munka után jussanak a \"szenzáció\" szintjére, ma ez néhány év után sikerülhet. Curát berobbanása után a 90-es évek közepén azonnal felkapták és ráragasztották az \"opera sexszimbóliuma, latin szerető\" és hasonló címeket mert ezzel könnyen lehetett szenzációt - és előítéleteket is -generálni. Kevés énekest ismerek, akit ennyire érdemtelenül és félreértve kezelt a sajtó, a valódi művész értékeit alig-alig megjelenítve (tisztelet a kivételnek). Persze ő azért népszerű a közönség körében, na de éppen ez a leggyanúsabb az előítéletes gondolkozás számára. Cura meg is unta ezt a módit és 2000-ben szélnek eresztette a \"segítő menedzsereket\" és saját produkciós céget alapított. Ezzel persze még több ellenséget szerzett magának, de pályája egyáltalán nem tört meg, sőt nagyon is következetesen, a nehezebb és izgalmas feladatok felvállalásával halad és ezen a területen is sikeres.Ha valakinek van józan esze és gondolkodni is hajlandó, beláthatja, hogy Cura nem lehetne több mint 10 éve a nemzetközi élvonalban drámai tenorként csupán a jóképűsége alapján és történetesen kevesen mennek csak azért operába, mert egy jóképű fickót akarnak látni. Oda több kell. Aki csak Domingo Otellóját tudja elképzelni a színpadon, fiatalon-középkorúan és idősen-az sok mindenről lemarad. (melegen ajánlom a régiek közül Ramón Vinay-t is.)

440 Szilgyo 2007-04-28 19:24:55 [Válasz erre: 435 Heiner Lajos 2007-04-28 16:36:12]
...Domingo, del Monaco, és mindenekelőtt Vickers. Ha összehasonlítjuk a Serafin-féle Otelloban Vickers-t bármelyik Domingo-felvétellel, mintha nem is ugyanazt a szerepet énekelnék.

439 Heiner Lajos 2007-04-28 19:17:23 [Válasz erre: 438 WiseGentleman 2007-04-28 19:02:53]
McCracken nem. Hallgasd meg a Barbirolli-féle felvételről a III. felvonás monológját. Angol zenekritikus barátom sok-sok éve csinált a BBC-nek rádiósorozatot nagy Verdi-hősökről, bejátszotta a felvétel elejét, majd \"this is the way this aria should not be sung\" kommentálta. Egyébként volt egy francia tenor, most nem jut a neve az eszembe, ő is impozáns az Ora per sempre-ben. Sőt, a maga módján még Fusati is.

438 WiseGentleman 2007-04-28 19:02:53 [Válasz erre: 435 Heiner Lajos 2007-04-28 16:36:12]
és Vinay és McCracken...

437 WiseGentleman 2007-04-28 18:58:45 [Válasz erre: 434 Ametiszt 2007-04-28 16:16:46]
Botha számomra eddig csupán a Daphne és a Lohengrin tenorszerepeiben volt élmény (az utóbbiban az is jó volt, hogy kinyitották az utolsó felvonás húzásait). Stolzingiként, Parsifalként viszont nem volt kifejezetten illúziókeltő, persze az utóbbi előadást az igen kétes értékű rendezés is befolyásolhatta. Nem tudom már, melyik előadást láttam, de amint leírtam akkor a fórumon, Cura nem méltó rá, hogy Domingo saruszíját megoldja...

436 tarnhelm2 2007-04-28 18:41:48
Azt hiszem, a Cura-jelenség hasonló a Nyetrebkó-jelenséghez. Jó kiállíású (ill. szép), sikeres énekes, kiváló hangi adottságokkal, de nem mindig perfekcionista előadással. Nagy körötte a média-felhajtás - azaz igen népszerű, ami gyakran a kommersz látszatát kelti - ezért sokszor illeti jogos, de sokszor méltánytlanul ledorongoló kritika. José Curát láttam Pesten , Szegeden és Bécsben, számos tévé (dvd, video) felvételen, ismerem a lemezeit. Szerintem a verista operákban és Puccini darabjaiban szenzációs tud lenni, mondom ezt annak ellenére, hogy amikor Bécsben Canio szerepében láttam, kifejezetten fád volt. Tévében láttam egyszer Turiddunak - szenzációs volt. Puccini ária-lemeze szerintem egyike a legjobbaknak ebben a műfajban. (A Verdi lemeze korántsem ilyen jó.) Én boldog lennék, ha ő, vagy hasonló kaliberű énekes a MÁO-ban fellépne. De ne vezényeljen.

435 Heiner Lajos 2007-04-28 16:36:12 [Válasz erre: 434 Ametiszt 2007-04-28 16:16:46]
Elég szomorú, ha ma Cura lehet a vezető Otello. Ha a XX. századot elnézem: Zenatello, Pertile, Martinelli,Svanholm, Vickers, del Monaco, s persze mindenekelőtt Domingo...

434 Ametiszt 2007-04-28 16:16:46 [Válasz erre: 433 WiseGentleman 2007-04-28 15:08:35]
Nemzetközi Otelló élmezőny? Hát ha abból indulok ki, hogy idén pl. Bécsben de máshol is Johan Botha énekli, akkor ez a fogalom eléggé nevetséges. Ben Heppner még egy jó kompromisszum. Valójában egy igazi név van ebben a szerepben, az José Curáé és ha egy operaház egy ütős Otellót akar a műsorra tűzni, megpróbálja őt megnyeri, különben meg nem tűzi műsorra a darabot. Egyébként a bécsi Don Carloról annyit elmondanék, hogy a legelső december 8-i előadásnak inkább azt a címet kellett volna viselnie, hogy: \"hogyan járassunk le egy tenort, akit José Curának hívnak.\" Talán Sesto is megerősítheti, de a későbbi előadások mindenképpen (az első dec. 8.-i után szerencsére láttam egy dec. 18.-it is), hogy az első előadásra, a \"premierre\" (4-en debütáltak az 5 főszereplőből) egyetlen próba nélkül(!) került sor. Ezt legjobban a tenor szenvedte meg, akinek egyetlen kis áriája az opera eleji kétperces, utána pedig duettekben és együttesekben, azaz a többi szereplővel való kapcsolatában értékelődik a teljesítménye színészi játékban és hangban is. Míg a többieknek elég statikusan megállni a színpad közepén és elordítani azt a 2-3-4 bravúráriát, amiért borítékolni lehet a bravókat ha az énekes nagyobb hibát nem követ el. Ez történt az első előadáson. Mindenkinek vastaps, megjegyzem, Curának is, amibe az emeletről belevegyült némi búúzás. Cura - mit tehetett mást - egy korábbi zürichi Don Carlo rendezés beállításaiból és tapasztalataiból \"próbált\" játszani és alakítani, de \"vevő\" partnerek és próba híján ez elég nehéz volt. Viszont neki akkor is sikerült egy egyedi Don Carlot negformálnia. Hihetetlen volt látni a későbbi - már egy tényleges előadás és talán összpróbák után is zajló - előadásban pl., hogy az opera teljesen másképp, más beállítással kezdődött, és ez a többi jelenetben is előfordult, akkor már a partnerek is mertek \"játszani\", például a Don Carlo-Posa/börtön kettősben felbukkanó \"kesztyű motívum\", ahogy Posa \"az ügy továbvitelét\" Don Carlora bízza is jelentős szerepet játszott, de a végső Elizabeth-Don Carlo duett is teljesen más hangsúlyt kapott. Az egész előadás kicserélődött és óriási sikert aratott mindenki, bravókkal, vastapssal. Eléggé nevetséges, hogy a kritikusok - de hát ez a média igénye -nagy gondolataikat mindig az elő előadásból szűrik le megfellebezhetetlenül, pedig legelább 3-4 \"éles\" este kell, hogy beérjen egy új darab.

433 WiseGentleman 2007-04-28 15:08:35
Ami Cura-t illeti, a felvételek és egy magyarországi hangversenye alapján kifejezetten jó véleménnyel voltam róla, amit sajnos, élő előadásélmények (pl. Andrea Chenier, Don Carlo) negatív irányban befolyásoltak. Mindenesetre, kívánjuk számára a legjobbakat... Azért kíváncsi lennék, hogy a nemzetközi Otello-mezőnyben Ben Heppner milyen pozíciót foglal el...

432 Heiner Lajos 2007-04-28 14:21:16 [Válasz erre: 430 Ametiszt 2007-04-27 23:01:55]
Köszi, megpróbálom majd megnézni. Remélem,nem lesz Verdi-leszoktatóCura.

431 virius 2007-04-28 00:14:49 [Válasz erre: 424 tarnhelm2 2007-04-27 09:52:32]
Ami miatt mégis ebben a topikban lehet a Müpát tárgyalni, az a legfrissebb Trubadúr-produkció.

430 Ametiszt 2007-04-27 23:01:55 [Válasz erre: 428 Heiner Lajos 2007-04-27 18:45:26]
Hmmmmmmmmm..kritikák...Hmmmmm Én is szoktam olvasni őket, nem egyet, többet, lehet keresni még a neten és találsz szép számmal fenntartás nélkül dícsérőket is. De inkább a saját benyomások számítanak, ha megtehetők. Itt az említett Otelló DVD, megnézhető, megítélhető, kinek hogyan tetszik. Nyilván lesznek pozitív és negatív vélemények is. Szerintem Cura Otellója semmilyen más interpretációhoz nem hasonlítható, teljesen eredeti megközelítésű, nemcsak fizikai játékban, de a hangi megközelítésben is igazi kőszínházi kvalítású szerepformálás. Olyan komplex, zsigeri élmény, ami továbbgondolkodásra késztet, amitől igazán bele lehet szeretni az opera műfajába és ami mellett abszolút mellékes egy-két \"szokásos\" purista fanyalgás. Senki sem tökéletes - Pavarotti, Domingo sem volt az - de kijelenthető, Curának ma egyszerűen nincs riválisa ebben a szerepben. Kívánom, hogy az ő segítségével minél több színházbajáró fedezze fel az opera értékeit Szegeden Egy DVD felvétel sem helyettesítheti az élő előadást, de ez elég jól közelíti, megerősíthetem, ott voltam, láttam élőben is. Ez az előadás különösen érdekes, mert az abszolút minimalista és a néző számára eléggé fárasztó rendezés teljesen a három főszereplőre irányítja a figyelmet. De ebben is megfigyelhető, ahogy Cura hatalmas erőtartalékaival és személyes színészi befektetéssel szinte a vállain viszi az egészet és ahogy a partnereket (Stoyanova, Ataneli) is inpirálja a komplexebb játékra és a nulla színházi inputból saját ötleteivel, játékával felépíti az egészet. Persze ne feledjük, egy előadás annyira hat ránk, amennyit mi, nézők is befektettünk a befogadására.

429 zsoly 2007-04-27 22:57:20 [Válasz erre: 420 Heiner Lajos 2007-04-27 07:18:44]
ÓÓÓ, repesek az örömtől! :))) 2008-ban Otello Curával, 2010-ben Reimsi utazás a Szabadtérin (remélem, tényleg összejön). Hmm, ne legyünk telhetetlenek, de azért 2009-re is majd bejelenthetnének valami nagyszabású dolgot Szegedre! :)

428 Heiner Lajos 2007-04-27 18:45:26 [Válasz erre: 425 Ametiszt 2007-04-27 17:49:12]
Hmmm... A Gramophone recenzióit illetően vannak fenntartásaim, de általában elfogadhatóak. Nem voltak túl heppi az Általad említett DVD-vel kapcsolatban.

427 Cilike 2007-04-27 18:26:36
Sokan szokták lezsólni Curát. Amíg nem láttam, voltak fenntartásaim, merthogy annyira sztárolták és amit felvételről hallottam, az nem volt meggyőző. Amikor először énekelt nálunk, csak tévében láttam, de annyira elbűvölt...nincs jobb szó rá, a hatása alá kerültem. Hiába vannak technikai hiányosságai, annyira férfias és szuggesztív, hogy mindent megbocsát az ember. Legalábbis én...Nézzétek meg a youtube-on, vannak remek felvételei, főleg a játékára kihegyezve.

426 Ametiszt 2007-04-27 18:01:11 [Válasz erre: 425 Ametiszt 2007-04-27 17:49:12]
Bocsánat. A lényeg kimaradt: ez egy Otello DVD

425 Ametiszt 2007-04-27 17:49:12 [Válasz erre: 420 Heiner Lajos 2007-04-27 07:18:44]
Hát gyerekek, José Cura az Otellóban tényleg kihagyhatatlan. Igen nagyon melegen ajánlom mindenkinek. És tényleg fantasztikus lenne, ha végre egy teljes operában és pont ebben láthatnánk itthon. Aki nem hiszi: OpusArte DVD,Barcelona, élő felvétel: José Cura+Crassimira Stoyanova mostanában kapható már nálunk is (egyébként 2006 januárjától/EU)

424 tarnhelm2 2007-04-27 09:52:32 [Válasz erre: 423 Sesto 2007-04-27 08:43:00]
Budapesten pedig a MüPa veszi át szép lassan az Opera szerepét. A tavalyi évad legjobb előadása a Fischer Ádám-féle Parsifal volt. Az idei fél-Ringtől is sokat várok. A többi \"félig-szcenizált\" egyelőre még elég vegyes benyomást keltett, de a törekvés (világsztárok felléptetése önálló, új produkció keretében) elég nyilvánvaló, és előbb utóbb be fog érni. Holott világszinvonalú operaprodukciókat elsősorban mégiscsak a Királyi Operában, Európa egyik legszebb dalszínházában, kellene színpadra állítani. Ok. ez nem ennek a topiknak a témája. Elnézést. Csak Cura szegedi Otellója kapcsán jutott eszembe.

423 Sesto 2007-04-27 08:43:00 [Válasz erre: 422 tarnhelm2 2007-04-27 08:22:22]
...amig a MÁO-ban szépen /szégyen szemre és már igen csak hosszasan!!!/ megy a harc a koncért, a széthúzás, addig úgy látszik a \"vidék\" -ellenben a \"VÍZFEJJEL\"- sokkal kevesebb szubvencióval és szigorúbb megkötések mellett is, még mindig alkalmas kellemes meglepetést szerezni: Szeged mindig is érdekes, különleges szinfoltja volt a magyar operakultúrának(=lásd szines, érdekes repertoár + sok esetben remek énekesek-korábban pl. Gregor József etc.!)-vagy most akár Cura meghívása, addig Miskolc -na nem a rendes szinházi évadra és annak opera elöadásaira gondolok- de évek óta ott tud lenni a top-on, az \"Operafesztivál\" rendezvényeivel!... / S közben Budapesten meg \"áll a bál\"!/

422 tarnhelm2 2007-04-27 08:22:22 [Válasz erre: 420 Heiner Lajos 2007-04-27 07:18:44]
Örülök, h jön Cura, mert ha jó formában van, nagyon hatásos tud lenni. (Bár inkább a verista darabokban illetve Pucciniben, semmint Verdiben) De miért \"csak\" Szegedre? A MÁO-nak miért nem fontos, hogy sztárokat léptessen fel?

421 Sesto 2007-04-27 08:00:39 [Válasz erre: 420 Heiner Lajos 2007-04-27 07:18:44]
...akkor már nem titok a titok(?),...hmmm... ;-)))

420 Heiner Lajos 2007-04-27 07:18:44 [Válasz erre: 419 Heiner Lajos 2007-04-26 20:08:06]
Most már nem. Jövő áprilisban három Otellot a Szegedi Nemzeti Színházban (ld. www.delmagyar.hu).

419 Heiner Lajos 2007-04-26 20:08:06 [Válasz erre: 416 Sesto 2007-04-26 19:03:45]
Ez még titok...





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.