A Zsolnay Verlagnál 1926-ban megjelent német nyelvű levelezéskötet bevezetője
Bán Zoltán András fordítása
A kormánynak gyűjtenek pénzt az olasz operaházak, hogy megvehessék Verdi házát
Verdi előadásokkal segítenének az olasz kormánynak a helyi operaházak, hogy az megvásárolhassa a zeneszerző vidéki otthonát és múzeumot csinálhasson belőle. Giuseppe Verdi örökösei húsz éven át veszekedtek a 19. században épült Sant’Agata di Villanovában található villa miatt, ezért október óta árulják 30 millió euró (11,5 milliárd forint) induló áron.
Bartók Rádió, április 16, szombat 15.06 - 17.00
Giuseppe Verdi: Négy szent ének
„Kvartett – Egy zenemű, több előadás: Fülei Balázs műsora”
Szerkesztő: Miklósi András
A műsorban a rádióhallgató Falvay Attila hegedűművésszel, Kutnyánszky Csaba karnaggyal és Tóth László énekművésszel találkozhat, akik személyes élményeik mellett kiváló felvételrészletet választottak ebből a különleges darabból.
1898-ban a 85 éves Giuseppe Verdi (1813–1901) egy különös sorozatot jelentetett meg a Ricordi kiadónál. A század leghíresebb olasz operakomponistája ezúttal vallásos művekkel lépett a közönség elé és egyben búcsúzott is zeneszerzői pályafutásától. Utolsó publikációja, a Négy szent ének (Quattro pezzi sacri) méltóképpen zárja művei sorát, és első jelentősebb kompozíciója, a 22 éves korában bemutatott Messa di Gloria párjaként mintegy keretbe foglalja az életművet. A sorozat egy évtized alatt keletkezett, egymástól független és jelentősen eltérő kompozíciókat tartalmaz, melyek stílusa egyszerre előremutató és visszatekintő. Első előadásukra (Verdi kívánsága szerint az Ave Maria nélkül) 1898. április 7-én, a párizsi Operában került sor Paul Taffanel vezényletével, és a májusi itáliai bemutatón Toscanini is csak három darabot adott elő a sorozatból.
Az Ave Maria (no. 1) 1889-ben készült négy szólóhangra (vagy vegyes karra) egy zenei lap fehívása nyomán, és Verdi sokáig csupán a rejtvény megoldásának tekintette. A Gazzetta musicale di Milano egy rejtélyes skálát (scala enigmatica) jelentetett meg azzal a céllal, hogy azt az olvasók harmonizálják meg. Erre utal a mű alcíme: „Rejtélyes skála négy szólamra harmonizálva”. A c–desz–e–fisz–gisz–aisz–h–c skála (visszafelé fisz helyett f-fel) a négy szakaszban más és más szólamban szól hosszú hangokon, először a basszusban, majd az altban, a tenorban és a szopránban.
A Stabat Mater (no. 2) a mester utolsó alkotása, vegyes karra és nagy zenekarra komponálta 1896-97-ben. A jól ismert középkori szöveget Verdi ismétlések nélkül zenésítette meg, és azt egyéni felfogása szerint interpretálta a hangulat- és karakter-váltásokkal. A fia keresztjénél álló Szűz Mária fájdalmát síró motívumokkal, szomorúan elhaló akkordokkal ábrázolta. Ezt az alaptónust drámai kitörések szakítják meg, a lángok és az utolsó ítélet említésekor szinte a Requiem Dies iraejét halljuk. A zárószakaszban (Paradisi gloria) pedig mintha maga a menny nyílna meg a zene hangjaiban.
A Laudi alla Vergine Maria (no. 3) talán már 1888-ban, egy évvel az Otello premierje után elkészült. A bemutatón négy női szólóénekes adta elő, de később Verdi egyet értett a nőikari megszólaltatással is. Az olasz szöveg Dante Isteni színjátékából származik, a Paradicsom utolsó, 33. énekének imája Szűz Máriához.
A Te Deumot (no. 4) Verdi két évvel a Falstaff bemutatója után kezdte el írni, és közvetlenül a Stabat Mater komponálását megelőzően fejezte be 1896-ban. Kettős vegyes kart és nagy zenekart használt benne, melyek a mű folyamán az ima nyugodtabb pillanatai között erőteljes, drámai kitörésekben szólalnak meg együtt. Az idős mester a Te Deumot a legjobb művének nevezte és az volt a kívánsága, hogy a partitúrát vele együtt temessék el.
(Forrás. Filharmonia.hu)
Giuseppe Verdi: I lombardi –színlap - A Kolozsvári Magyar Opera
„I Lombardi alla prima crociata” ("A lombardok")
/mizu.ro/
(Sajnos, a meghirdetett 2021. április 27-i MÜPA-béli koncertszerű előadás a COVID vírusjárvány miatt elmaradt.)
Giuseppe Verdi: I lombardi – 1. video
A részletben Kovács István (basszus) énekel Pagano szerepében
Giuseppe Verdi: I lombardi - 2. video - Riportok
Némedi Csaba, rendező
Kulcsár Szabolcs, karmester
2019. október 1. Youtube – MAGYARADAS
Giuseppe Verdi: I lombardi – O, Signore dal tetto natio
"A lombardok" - Zarándokok kórusa
Előadja: a Kolozsvári Magyar Opera ének- és zenekara.
Vezényel: Kulcsár Szabolcs
Streamelt televíziós koncertfelvétel, 2020. – Híres operakórusok /Coruri celebre din opere
Azért a csapból talán nem, ebben az évben Szöktetésben énekel Constanze-t, a Hunyadiban Gara Máriát.
Ha fizetnének érte, hogy megnézzem, akkor se.
1414
Tessék mondani, ez milyen szereposztás??? Miklósa a vízcsappól is, aki hangban, játékban anti Traviata, mégis mindig csak ő énekli! Az újmagyar Long beszorult hanggal, Molnár Leventét meg inkább hagyjuk!
Jó szórakozást azoknak, akik jegyet váltanak rájuk!
BARTÓK BÉLA NEMZETI HANGVERSENYTEREM
2022. FEBRUÁR 17. CSÜTÖRTÖK 19:30
MŰSOR
Verdi: Traviata – három felvonásos opera, koncertszerű előadásban
(Két szünettel)
KÖZREMŰKÖDIK
Miklósa Erika (Violetta)
Ninh Duc Hoang Long (Alfred)
Molnár Levente (Giorgio Germont)
Káldi Kiss András (Douphol báró),
Fülep Máté (D’Obigny márki),
a Virtuózok című televíziós tehetségkutató verseny énekes versenyzői: Somogyi Lili (Annina), Beéri Benjámin (Gaston), Pataki Bence (Dr. Grenvil), Sellei Etelka (Flora)
MÁV Szimfonikus Zenekar
Ars Oratoria Kamarakórus (karvezető: Pad Zoltán)
VEZÉNYEL
Kesselyák Gergely
RENDEZŐ
Gábor Sylvie
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
Giuseppe Verdi: Attila
2022. augusztus 12., 14.
Vezényel:
Kocsár Balázs
Közreműködik:
a Magyar Állami Operaház Zenekara és Énekkara
Odabella szerepében Maria Agresta olasz szoprán lép fel.
November 18-án A lombardok, az Ernani, a Don Carlos és a Simon Boccanegra egy-egy jelenete csendült fel a Pesti Vigadóban!
Ezt a koncertet csütörtökön tartották – amin sajnos nem lehettem ott, mert ugyanabban az időpontban a Müpában Donizetti Lucrézia Borgia című operájának előadásán voltam jelen.
Kár, hogy ütközött egymással ez a két operaprogram, de talán valaki volt a Vigadóban és kapunk tőle beszámolót:
Verdi-jelenetek a Nemzeti Filharmonikusokkal
Pesti Vigadó - Hangversenyterem
Műsor:
1. Giuseppe Verdi: A végzet hatalma – nyitány
2. Giuseppe Verdi: Ernani – az IV. felvonás fináléja
Don Ruy Gomez de Silva: Cser Krisztián
Ernani: Brickner Szabolcs
Don Carlos: Alexandru Agache
Elvira: Kolonits Klára
Jago: Kelemen Dániel
Riccardo: Dékán Jenő
Giovanna: Lehőcz Andrea
3. Giuseppe Verdi: Simon Boccanegra – Tanácstermi jelenet
Simon Boccanegra: Alexandru Agache
Gabriele Adorno: Brickner Szabolcs
Amelia Grimaldi: Kolonits Klára
Fiesco: Cser Krisztián
Paolo: Pásztor Péter
Pietro: Gáspár István
***
4. Giuseppe Verdi: Don Carlos – Autodafé-jelenet
Fülöp: Cser Krisztián
Erzsébet: Kolonits Klára
Posa márki: Alexandru Agache
Don Carlos: Brickner Szabolcs
Tebaldo: Szalai-Illés Gabriella
Mennyei hang: Kristófi Ágnes
Hírnök: Czier Zoltán
5. Giuseppe Verdi: A lombardok – IV. felvonás
Giselda: Kolonits Klára
Oronte: Brickner Szabolcs
Pagano: Cser Krisztián
Arvino: Viszló István
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Carlo Montanaro
A Nemzeti Filharmonikusok műsorismertetője volt:
„Mi juthat eszünkbe Giuseppe Verdi operáiról? Erre a kérdésre keresik a választ a Nemzeti Filharmonikusok Carlo Montanaro karmesterrel együtt november 18-án a Pesti Vigadóban.
Nagy érzelmek, áradó szenvedélyek, remény és csalódás, hűség és árulás, bátorság és küzdelem, elfojtott gyötrelmek és feltáruló titkok. A drámai romantika, amely a modern embert is oly ellenállhatatlanul bűvkörébe vonja. Elsöprő lendületű nyitányok, az áriák és kettősök felejthetetlen dallamai, zengő kórusok. Egy gálaest kivételes vonzereje, hogy nem csupán egyetlen opera szépségeiben merülhetünk el, hanem több között is kalandozhatunk, dúskálva az élményekben.
A koncert műsorán a nyitányt követőn négy mű részletei szerepelnek, egyforma teret kínálva a korai és az érett, a kevésbé ismert és a népszerű Verdi géniuszának. A lombardok (1843) és az Ernani (1844) a korai és ritkábban terítékre kerülő, a Don Carlos (1867) és a Simon Boccanegra (1857/1881) az érett, gyakran hallható remekműveket képviseli. Ahelyett, hogy összefüggésükből kiragadott áriák között csapongana, a műsor négy hosszabb, koherens részletre irányítja a reflektorfényt, ily módon a drámai feszültségek kialakulásának is lehetőséget teremtve. Az est négy énekes-főszereplője, Kolonits Klára, Brickner Szabolcs, Alexandru Agache és Cser Krisztián – egy szoprán, egy tenor, egy bariton és egy basszus – négy nagyszerű vokális adottságokkal rendelkező, jelentős színpadi tapasztalatú, kiváló atmoszférateremtő képességgel megáldott művész. A karmester, a világ számos operaházában rendszeresen megforduló Carlo Montanaro, Zubin Mehta egykori felfedezettje valahányszor Budapesten jár, újra és újra magával ragadja a közönséget szenvedélyes interpretációival. Így hát előre tudhatjuk, hogy ezen az estén is többször felforrósodik majd a levegő a Pesti Vigadó hangversenytermében.”
Rég volt külföldön felvett operaelőadásnak közvetítése magyar televíziós csatornán. Remélem, lesz folytatása!
Nagyszerű, hogy vasárnap, főműsoridőben és ezen a csatornán látjuk a TV-ben!
A Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, tegnap este, a Verdi-ünnep- gála ráadása volt a szokványos "Brindisi" a Traviatából. A kórussal kísért jelenetben a külföldi neves vendég-énekesek (Arturo Chacón Cruz - tenor; Maria Grazia Schiavo – szoprán) mellé a kiváló baritonunk, Kálmándy Mihály beállt énekelni "harmadiknak"; nem tudom, jól tette-e? Kétségtelen, e nem várt produkciója kis izgalmat keltett de humorral szőtte át - színesítette - e megesett belépőjét, ami a tenort kissé meghökkentette, de a közönséget nem zökkentette ki a Kocsár Balázs karmester beintette, folyamatos ütemes tapsaiból, amikkel köszöntötte az esten fellépő nagyszerű énekművészeket!
Verdi szelleméhez méltó, ünnepi gálaest volt! - köszönet érte a fellépőknek, a közreműködő énekművészeknek, az Opera kórusának, zenekarának, karmesternek, nem különben a szervezőknek, akik által a színvonalas produkció megvalósulhatott 2021 nyarán, Budapesten.
Műsor:
Nabucco
- Nyitány
- Szabadságkórus (Rabszolgák kara)
- Jelenet és Nabucco imája (Kálmándy, kórus)
Attila – Foresto cavatinája, jelenet és stretta (előjáték) - "Ella in poter del barbaro"..." Cara patria, giá madre e reina" (Chacón Cruz)
Rigoletto
- Nyitány;
- Teljes nyitó jelenet – benne a herceg kesztyűáriája ("Questa o Quella") - Chacón Cruz, Kálmándy, énekkar
- Gilda áriája, I. felv. (Grazia Schiavo)
- A herceg áriája, III. felv. („La donna è mobile”)
- Rigoletto áriája, II. felv. (jelenet és „Cortigiani, vil razza dannata”) - Kálmándy, énekkar
- Rigoletto és Gilda kettőse, II. felv. „Mio padre” /Tutte le feste al tempio”)
- Rigoletto ás Gilda bosszúkettőse, II. felv. (Si, vendetta, tremenda vendetta”
Aida – Győzelmi kórus, balettzene, bevonulási induló (énekkar)
Don Carlos – Jelenet és Szabadságkettős, I. felv. („Dio, che nell’alma infondere”)
A szicíliai vecsernye – Elena bolerója, V. felv. („Mercè dilette amiche”) - Grazia Schiavo, énekkar
Otello – Tűzkórus, I. felv. (énekkar)
Az álarcosbál
- Riccardo áriája (Chacón Cruz)
- Renato áriája, III. felv. ("Eri tu che macchiavi quell' anima") - Kálmándy
Traviata
- Előjáték, I. felv
- Jelenet, Alfred és Violetta kettőse, I. felv. (Chacón Cruz, Grazia Schiavo, énekkar)
- Violetta „nagy” áriája, I. felv. fináléja („É strano.../Follei!...Sempre libera”) - Grazia Schiavo, énekkar
- „Brindisi” (Chacón Cruz, Grazia Schiavo, Kálmándy, énekkar)
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
Ma este, 20:00
Tisztelgés Giuseppe Verdi előtt, halálának 120. évfordulóján
Közreműködik:
Arturo Chacón Cruz - tenor
Maria Grazia Schiavo – szoprán
Kálmándy Mihály - bariton
További szólistaszerepekben a Magyar Állami Operaház Énekkarának művészei –
Bakó Antal, Döbörhegyi Diána, Irlanda Gergely, Tarnai Dávid, Tempfli Mária, Zsigmond Géza és Csiki Gábor karigazgató – lépnek a közönség elé.
a Magyar Állami Operaház Zenekara és Kórusa
Vezényel: Kocsár Balázs
A gálán felcsendülnek többek között a Don Carlos, a Traviata, a Rigoletto, a Szicíliai vecsernye, az Attila, A haramiák, Az álarcosbál, a Nabucco, az Ernani, a Luisa Miller, és az Aida áradó dallamai is.
A Verdi házaspár kriptája
The crypt at Casa di riposo per musicisti, Milan, where Giuseppe Verdi and Giuseppina Strepponi are buried.
Verdi sírja
A szám, mint numero, csak az lehet ami. Ha a világ elfogatta a 120. Hát, úgy legyen. Nem kell ellor vitatkozni.
Nem pontos a szám. Van még egy szazhuszoneggyedik is.
Amikor lassan két éve, 2018 októberében ott jártam, az épület nem tűnt sem elhanyagoltnak, sem omladozónak. Persze Filomena örökösei is megsínylik - a szeptember-októberi Verdi-fesztiválról nem is szólva.
Verdi omladozó villájának megmentésére gyűjtenek
Fidelio/MTI2020.08.24. 13:45
A 100 ezer euró adomány összegyűjtését célzó akciót a zeneszerző örökösei indították a múzeummá átalakított villa restaurálására és az azt övező hathektáros park rendbe tételére. A legkisebb adományozható összeg 10 euró az innamoratidellacultura.it portálon, amelyen a gyűjtés elindult.
A villa Filomena Verdi, a maestro fogadott lánya örököseinek, Angiolo Carrara Verdinek és feleségének, Manuelának a birtokában van. A gyűjtést azért indították, nehogy esetleg be kelljen zárni a múzeumot, amelynek tetőzete és homlokzata is sürgős renoválásra szorul - mondta el a La Stampa című lapnak az épületet múzeumként igazgató házaspár.
A zeneszerző 1848-ban vásárolta és 1851-től egészen 1901-es haláláig lakta a Sant'Agata-i villát, ahol legszebb operáinak egy részét szerezte. A birtok megvásárlását követően építkezni kezdett. A kisebb megszakításokkal készülő villa 1880-ra érte el végleges formáját. Eredetileg a zeneszerző szülei lakták a házat, de édesanyja halálát követően apja visszaköltözött a közeli Bussetóba.
Verdi és Giuseppina Strepponi operaénekes, akivel 1859-ben házasodtak össze, 1851-ben költöztek ide.
Verdi két újabb szárnnyal bővítette ki az eredeti épületet és teraszt építtetett a homlokzathoz. Emellett üvegház, kápolna és egy istálló-kocsiház is épült a birtokon.
Strepponi és Verdi egyaránt szívesen foglalatoskodott a házat körülvevő park gondozásával, többek közt egzotikus fák ültetésével.
Az európai utazásokon, a genovai teleléseken, illetve 1862 és 1863 telén kívül, melyet Oroszországban töltött A végzet hatalma bemutatója miatt, Verdi ebben a villában élte az életét. Strepponi 1897-ben bekövetkezett halálát követően azonban kevesebb időt töltött itt. Személyesen felügyelte a birtok igazgatását és a jövedelmező mezőgazdasági birtok kezelését.
A villa jelenlegi állapotában még megvannak a régi bútorok és Verdi egykori használati tárgyai, köztük egy Fritz márkájú zongora, amelyen a maestro A trubadúr és La Traviata című operáit komponálta.
A koronavírus-járvány kezdete óta mélypontra zuhant a múzeum-villa bevétele, a turista- és iskoláscsoportok látogatásait csaknem mind lemondták. Csak március-áprilisban 70 ezer euróval csökkent az emlékmúzeum bevétele a múlt év hasonló időszakához képest.
Nagyon jó kérdés, de ez tényleg nem derül ki a honlapról.
Viszont találtam (mármint a honlapon) egy újabb Ebolit, Haris Nadint... Pár héttel korábban még Mester Viktória szerepelt ugyanitt...
És sajnos a napi szereposztás sem található fent...
Vajon melyik változat kerül színre és milyen nyelven?
Don Carlos - grand opéra à la française en cinq actes
Don Carlo - Grand-Opéra in cinque atti
Don Carlo - Opera in quattro atti - Traduzione italiana di Achille de Lauzières
Budapestet (Erkel Színház) megelőzi a Miskolci Nemzeti Színház operabemutatója:
Giuseppe Verdi: Don Carlos
PREMIER: 2020. FEBRUÁR 07.
Friedrich Schiller drámája nyomán a szövegkönyvet írta:
Joseph Méry és Camille du Locl
SZEREPOSZTÁS
II. Fülöp, Spanyolország királya:CSER KRISZTIÁN / RÁCZ ISTVÁN
Valois Erzsébet, a felesége: ÁDÁM ZSUZSANNA / HERCZENIK ANNA
Don Carlos, spanyol trónörökös: PATAKI ADORJÁN / HECTOR LOPEZ MENDOZA
Eboli hercegnő, udvarhölgy: TÍMÁR TÍMEA
Posa márki, Rodrigo, máltai lovagMOLNÁR LEVENTE / LABORFALVI SOÓS BÉLA
Lerma gróf: TÖTÖS ROLAND / BÖJTE SÁNDOR
Főinkvizítor: CSEH ANTAL / GÁBOR GÉZA
Tebaldo, a királynő apródja:EPERJESI ERIKA
Egy szerzetes / V. Károly császárKELEMEN DÁNIEL / KOLESZÁR ÁKOS
Mennyei hang HASAS BEATRIX
Közreműködik: a Miskolci Nemzeti Színház zenekara, és kibővített énekkara
Díszlettervező:ÁRVAY GYÖRGY Jászai-díjas
Jelmeztervező:SZŰCS EDIT
Zenei vezető: CSER ÁDÁM
Koreográfus:GERGYE KRISZTIÁN
Dramaturg.ORBÁN ESZTER
Karvezető: PATAKI GÁBOR
Vezényel: CSER ÁDÁM/ PHILIPPE DE CHALENDAR
Rendező: KESZÉG LÁSZLÓ
Hogyhogy nem láthatjuk Kelemen Zoltán operaénekest a Magyar Állami Operaház repertoárján szereplő Rigoletto címszerepében? Vagy Az álarcosbál Renatójaként (=René)? A költői kérdésemre nem várok választ, de mégis. És előrebocsátva, hogy a tavasszal bemutatandó Don Carlos szereposztásában Posa márkiként sem látom kiírva nevét, még inkább értetlenkedem.
Ha az Opera vezetéséből ellátogatott valaki illetékes tegnap a BMC koncerttermébe meghallgatni Kelemen Zoltán énekét nagy Verdi-baritonáriákat műsorra tűző áriaesten (Macbeth, Traviata, Rigoletto, Don Carlos, Az álarcosbál), bizonyára meglepődött és igazat ad nekem, elgondolkodik azon, hogy is van ez?
A kiváló baritonista énekművészetének fontos mérföldköveit jelentik ezen operák és benne ezek a szerepek; az általa most előadott, elénekelt, összetett felépítésű áriák minden szépségét, értékét kimagasló művészi színvonalon prezentálta előttünk.
Micsoda kiállóképesség, átlényegülés, komoly, nagy hangvolument is kívánó egyik szerepből át a másikba, biztos énektechnikai tudás (frazeálása, legátóia, a hajlékonyság, a hangszínekkel való bánás stb…), erőteljes, kisugárzó hang - drámai, ha kell lírai megszólalásaival…! Anélkül, hogy színpad, jelmez, díszlet, szereptárs volna – mert Kelemen Zoltán hangfenomén operaénekes, mindent tud és kibír! A hat, félelmetesen szép Verdi-baritonáriával, amelyeket egy-egy rövid szünet beiktatásával elénekelt, szinte: „alakított” – akárha a színpadon játszaná és élné át a szerepet! Átszellemült, a karakterbe plántáló empatikus megszólalásai, megformálásai – ha csak egy-egy ária keretébe sűrítve is – ezen operák csúcspontjait idézik meg - magas érzelmi hőfokon!
És ha hozzáteszem, hogy fellépése alatt csupán fél méter távolság választotta el a közönség első sorától, de ezt a „terhet” is viselte azon kívül, hogy úgy kellett énekelnie, hogy a koncertteremnek nincs pódiuma, az akusztika olyan felemás, mindebből is következően a zenekar olykor erős hanghatásait kvázi "túlkiabálni" szükségeltetik – lám, ezt is bírja erővel, idegekkel, ami fizikailag is elismerésre méltó teljesítmény!
Kelemen Zoltán széles repertoárja sokszínű, igen jelentős! [ https://hu.wikipedia.org/wiki/Kelemen_Zolt%C3%A1n_(opera%C3%A9nekes,_1970) ]
Az elmúlt évtizedek alatt a Szegedi Nemzeti Színház vezető baritonistájaként sorra énekelte-alakította nagy sikerrel Verdi jelentős (hős)bariton főszerepeit is: Rigoletto, Macbeth és a Simon Boccanegra címszerepei; Georges Germont, René, Jago, Luna, az Ernani Don Carlo-ja, A végzet hatalma Don Carlos-a.
Kelemen Zoltán immár évek óta a Magyar Állami Operaház tagja is, de az említett szerepekben - a Traviata Germont-ját és korábbról az Otello Jágóját leszámítva - nem látható. Miért? (Még Fordot énekelte a Falstaffban, Paolo Albianit a Boccanegrában - de ezek "fajsúlyban" talán nem mérhetők az előzőkhöz.) Pedig „kéznél” van….elővehető, felkérhető a nem is olyan régmúltban abszolvált sikerszerepeire, még úgy is, hogy rajta kívül is vannak jó baritonistái a HÁZ-nak, de mégis, szerintem ildomos ha Kelemen Zoltánt kiemelkedő énektudásához, hatalmas művészi tapasztalatához, renoméjához méltó szerepekben (is) foglalkoztatná, amiből most ízelítőt nyújtott – és kaphattunk tőle - tegnap este a BMC Verdi-koncertjén.
Mindezt azért is vetem fel, mert Kelemen Zoltán minden bizonnyal megérdemelné, sőt „kijárna” neki egy új Verdi-szerepben való bemutatkozás is: utóbb beállhatna a jövő tavasszal bemutatandó Don Carlosba és megkaphatná Posa márkit! Aki ilyen elképesztően, hatásosan, fenomenális baritonján elő tudja adni az opera két megrendítő szépségű részletét (Per me giunto; s különösen Posa halálát: O Carlo, ascolta) – ezeket az áriákat külön, most tanulta meg erre az alkalomra, Pál Tamás karmester szemmel látható elismerésétől övezve ( a „Szabadságkettőst” már régtől tudja, sokszor előadta koncerteken) – annak ott van/lenne a helye az új rendezésű Don Carlos operában is!
Még pár szó a műsorról:
A Verdi-esten az Óbudai Danubia Zenekar kíséretével és a felkért kiváló karmesterükkel, az örökifjú Pál Tamással az élen – a terem hangzó viszonyai mellett – ragyogó, pompás hangzásban szólaltak meg a szebbnél szebb áriák! Külön dicséretet érdemelnek a Stiffelio nyitányának és a Macbeth III. felvonásbeli teljes balettzenéjének interpretálásáért!
Az elhangzott zenék alatt kivetített képeket láthattunk Verdiről, személyes- és munkakapcsolataiból, az ősbemutatók színhelyéül szolgáló városok operaházairól korabeli és mai külső-belsőjéről. A házigazda Eckhardt Gábor műveket ismertető elemző-összekötőszövege szolgált egy-egy zeneszám közben kis szusszanásnyi pihenőre a fellépő művészeknek.
Ez volt a műsor:
„LUI (APÁK, SZERELMEK, BARÁTOK)”
Giuseppe Verdi
Stiffelio – Nyitány
Macbeth – Perfidi!... Pietá rispetto amore
Traviata – Di Provenza il mar, il suol
Don Carlos – Per me giunto
Rigoletto – Cortigiani, vil razza dannata
Macbeth – Balettzene
Az álarcosbál – Eri tu
Don Carlos – O Carlo, ascolta
KÖZREMŰKÖDIK:
- Kelemen Zoltán – bariton
- Óbudai Danubia Zenekar
- Eckhardt Gábor – házigazda: műsorszám-elemző, kommentátor
2019. november 22. – BMC Koncertterem
Zeneakadémia Nagyterme - 2019-11-17 - 11:00
"SORSOK ÜTKÖZÉSE" – Verdi: Rigoletto
LEÍRÁS
Az opera műfaj egyik csodája, mint minden drámai műfajnál, az idő megállításának és felgyorsításának képessége. A másik csodája viszont kizárólag a zenés drámai műfajok sajátja, hogy a szereplők adott esetben egyszerre fejezhetik ki érzelmeiket. A duettek döntő többsége emberek egyetértését, egymás iránti szeretetét fejezi ki, de megjelenítheti a szembenállásukat is.
A sokszereplős jelenetek, kvartettek, kvintettek, szextettek többnyire az abban szereplők egy adott helyzetre adott különböző reakcióit képesek egyidejűleg megjeleníteni.
A Rigoletto negyedik felvonása az öt szereplő egymáshoz való szövevényes viszonyát a szereplőket jellemző zenei karakterek lélegzetelállító szembeállításával jeleníti meg. Ez a jelenet az operatörténet egyik csúcspontja.
ELŐADÓK
Gilda: Sáfár Orsolya
Maddaléna: Megyesi Schwartz Lúcia
Herceg: Boncsér Gergely
Rigoletto: Kálmándy Mihály
Sparafucile: Kovács István
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: Hollerung Gábor
Ma este, 19:00 : Budapest
BMC, Koncertterem
Ádám Zsuzsanna, Kriszta Kinga (szoprán), Balczó Péter (tenor)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Erdélyi Dániel
Házigazda: Eckhardt Gábor
LEI (Hősök, mártírok, szerelmesek)
VERDI:
A végzet hatalma – nyitány
A végzet hatalma – Pace, pace
Traviata – nyitány
Traviata – Parigi, o cara
Traviata – Libiamo
Rigoletto – nyitány
Rigoletto – Caro nome
Otello – Salce, salce
Koncert Verdi kórusaiból a BMC -ben
A Fidelio honlapjáról:
Az Óbudai Danubia Zenekar új évadában, a Budapest Music Centerben játszott sorozatában Verdit állítja vizsgálódásának középpontjába. Első koncertjén, szeptember 27-én pénteken a Nemzeti Énekkarral kiegészülve, Somos Csaba vezényletével a zeneszerző kórusai hangoznak el a Nabucco, az Aida, a Macbeth, A trubadúr című operákból.
A pénteki és a szombati koncertekre egyaránt elfogytak már a jegyek, de jó hírünk, hogy a Fidelio Facebook-oldalán élőben közvetítjük a pénteki estet.
Tartsanak velünk este 7 órától!
Műsor:
- Nabucco – nyitány
- Nabucco – Rabszolgakórus
- Quattro pezzi sacri – Stabat mater
- Macbeth – Skót száműzöttek kara
- A trubadúr – Cigányok kórusa
- Aida – Győzelmi induló és kórus
Ennek a közreműködő művészek minden valószínűség szerint őszintén örülnek.
Giuseppe Verdi: Rigoletto - 2019. július 11. – Veszprém - videomontázs
A mantovai herceg az amerikai René Barbera, Rigoletto az olasz Paolo Gavanelli, Gilda a cseh Zuzana Marková tolmácsolásában hangzott fel. A karmester: Medveczky Ádám, Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas művész, közreműködött a Magyar Állami Operaház Ének- és Zenekara.
Szerelem, ármánykodás és tragédia... a vége csakis vastaps lehetett
vehir.hu - 2019. JÚLIUS 13., SZOMBAT
"Az operatörténet egyik legismertebb darabja, Verdi Rigolettója szerepelt az idei VeszprémFest operakínálatában. Happy endet hiába várt volna a közönség, annál sokkal többet kaptak: világsztárokat, igazinak tűnő érzelmeket és egy mély mondanivalót."
Na ez az Aida biztosan kimarad
2019. július 11-én a Veszprém Fest 2019-es programjában lesz látható
Giuseppe Verdi Rigoletto című operája.
ONLINE JEGYVÁSÁRLÁS IDE KATTINTVA!
Karmester: Medveczky Ádám
A mantovai herceg: René Barbera
Rigoletto: Paolo Gavanelli
Gilda: Zuzana Marková
Sparafucile: Szvétek László
Maddalena: Mester Viktória
Monterone gróf: Kovács István
Marullo: Káldi Kiss András
Borsa: Kiss Péter
Ceprano gróf: Szüle Tamás
Ceprano grófné: Megyimórecz Ildikó
Giovanna: Bakos Kornélia
Apród: Nagy Zsófia
Porkoláb: Kristóf István
Közreműködik a Magyar Állami Operaház Ének- és Zenekara.
Szegedi Szabadtéri Játékok
2019. július 26., 27. (Tervezett esőnap: 2019. július 28.)
Az évad közepére kerül 2019-ben az operabemutató: július 26-án és 27-én láthatja a közönség Verdi csodálatos művét, az Aidát. Az olasz mester egyik legérettebb alkotását keveseknek kell bemutatni: viszont nemcsak a zenetörténetben, hanem a Szabadtéri történetében is kiemelt helyet kap ez az opera. Különleges jubileumot ünnepel 2019-ben az Aida – éppen 80 éve, 1939-ben mutatták be először a Dóm téren.
SZEREPOSZTÁS
Giuseppe Verdi: AIDA opera két részben, négy felvonásban olasz nyelven, magyar szövegfeliratozással |
Szereplők:
EGYIPTOM KIRÁLYA: |
|
KOVÁCS ISTVÁN |
AMNERIS, |
|
GÁL ERIKA |
AIDA, |
|
ÁDÁM ZSUZSANNA |
RADAMES, |
|
LÁSZLÓ BOLDIZSÁR |
RAMFIS, |
|
KISS ANDRÁS |
AMONASRO, |
|
KÁLMÁNDY MIHÁLY |
FŐPAPNŐ: |
|
KÁLNAY ZSÓFIA |
HÍRNÖK: |
|
SZEREKOVÁN JÁNOS |
Jelmeztervező: VELICH RITA |
Díszlettervező: ZEKE EDIT |
Vezényel: PÁL TAMÁS |
Rendező: KESSELYÁK GERGELY |
A Bartók Rádió élőben közvetíti: 19.05 - kb. 22.00
Ma este a Müpában
Verdi: A két Foscari
Koncertszerű előadásban
2018. november 27. kedd19:00 — 21:20
Egy szünettel
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
„A karmester az elsősorban Németországban (Karlsruhe, Berlin, Hannover, München) sikereket arató, negyvenesztendős horvát Ivan Repušić, a két kiváló együttes a Müncheni Rádió Zenekara és a Bajor Rádió Énekkara, a produkció abszolút sztárja pedig a Foscari dózsét éneklő, legendás olasz Verdi-bariton, a világ összes operaszínpadán szívesen látott Leo Nucci.”
Verdi: A két Foscari - koncertszerű előadásban
Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
2018. november 27., 19.00
Mindig izgalmas megismerkedni egy nagy zeneszerző keveset játszott alkotásaival, kiváltképp a koraiakkal. Ilyenkor számos kérdés kínálkozik: miben más a korai mű, mint az érett, nagy sikerű opusok? Felfedezhetők-e benne olyan kompozíciós megoldások, stílusjegyek, amelyek előremutatnak a későbbi remekművek felé?
Giuseppe Verdi operaterméséből a diadalmas áttörést meghozó Rigoletto-Trubadúr-Traviata hármas előtti éveket csupán a Nabucco, a Macbeth és a Luisa Miller képviseli a rendszeresen játszott operák sorában. Ritkábban felbukkan ugyan A lombardok, az Ernani és a Giovanna d'Arco, de a korai periódus ezeken kívül is tartalmaz még tíz (!) teljes, befejezett és bemutatott - manapság szinte soha nem játszott - operát. Közülük való az 1844-ben írt A két Foscari, amelynek alapja Byron drámája, szövegkönyvírója pedig Francesco Maria Piave. Az opera meséje igazi romantikus tragédia, amely középkori történetet dolgoz fel: a velencei dózse fiát igaztalanul vádolják gyilkossággal, s mire a valódi tettes lelepleződik, az ártatlan ifjú Foscarit már kivégezték, apja pedig a megrázkódtatástól szívrohamot kap és meghal.
A Müpában közönség elé kerülő produkció hangversenyszerű előadás, amelynek hallgatói maradéktalanul átadhatják magukat a zene hatásának. Az est érdekessége, hogy a művet szinte teljes egészében külföldi előadó-gárda szólaltatja meg: a karmester az elsősorban Németországban (Karlsruhe, Berlin, Hannover, München) sikereket arató, negyvenesztendős horvát Ivan Repušić, a két kiváló együttes a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekara és Kórusa, a produkció abszolút sztárja pedig a Foscari dózsét éneklő, legendás olasz Verdi-bariton, a világ összes operaszínpadán szívesen látott Leo Nucci. (Forrás: Müpa honlapja)
Verdi: A két Foscari - koncertszerű előadásban
Vezényel: Ivan Repušić
A főbb szerepekben:
Lucrezia Contarini - Guanqun Yu
Jacopo Foscari - Ivan Magrì
Francesco Foscari - Leo Nucci
Jacobo Loredano - Sebestyén Miklós
Pisana - Fodor Bernadett
Barbarigo - Horváth István
Közreműködők:
a Müncheni Rádió Zenekara
a Bajor Rádió Énekkara (karigazgató: Howard Arman)
Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
2018. november 27., 19.00
"Az olasz zeneóriás"– a Duna Szimfonikus Zenekar koncertje
2018. március 23. (péntek) 19:00
Duna Palota - Színházterem
Részletek Verdi Nabucco, A lombardok az első keresztes hadjáratban, Macbeth, A trubadúr, Traviata, Aida és az Otello c. operáiból
Közreműködik: a Nemzeti Énekkar szólistái és a Nemzeti Énekkar
Vezényel: Somos Csaba
Műsorvezető: Zelinka Tamás
Részletes műsor:
Nabucco – Nyitány, Szabadságkórus, Zakariás áriája
Zakariás – Gáspár István
Lombardok – Vitézek kara
Macbeth – Nyitány, részletek a II. felvonásból
Lady M – Kristófi Ágnes
Macbeth – Pásztor Péter
Banquo – Pintér Dömötör
Macduff – Viszló István
Udvarhölgy – Halmosi Katalin
Bérgyilkos – Silló György
xxxxxx
Trubadúr – Cigánykórus, Azucena áriája
Halmosi Katalin
Otello – Tűzkórus
A traviata – Jelenet és a II. felvonás fináléja
Violetta – Szalai Ágnes
Alfredo – Dékán Jenő
Germont – Pásztor Péter
Flóra – Halmosi Katalin
Márki, Báró – Mokán László
Gaston – Viszló István
Doktor – Gáspár István
Inas – Silló György
Aida – II. felvonás fináléja
DR. KÖVES PÉTER: GIUSEPPINA STREPPONI, VERDI MÁSODIK FELESÉGE (Egy zseni árnyékában)
Eladó egy jegy a 2018. április 22. vasárnap 19 órakor az Erkel színházban tartandó Verdi - Az álarcosbál című opera előadásra 4800 forintért. A jegy az erkélyülés bal 5. sor 15. székre szól.
Donizetti mondta Verdiről: “A világ új dolgokra kíváncsi. Voltak akik nekünk engedték át a terepet, és mi is átkell engedjük másoknak. Én boldogan engedem át az olyan tehetségeknek, mint Verdi.”
A NAGY ZENEKÖLTŐ ÉLETÉBŐL:
(Ma 204 éve, hogy Giuseppe Verdi megszületett)
Giuseppe Verdi egyik legsikerültebb operáját, az „Aidá“-t a milánói bemutató után Pármában mutatták be 1872. május havában. Akkor történt az alábbi érdekes eset, mely Verdit egész életén keresztül mulattatta.
Bizonyos Prospero Bertani, Reggio Emiliából elutazott Pármába, hogy jelen legyen az „Aida” bemutatóján. Néhány nap múlva ismét megjeleni a pármai színházban, hogy még egyszer meghallgassa az „Aidá"-t. Azonban, nem volt megelégedve sem az első, sem a második előadással. Írt tehát Verdinek egy levelet, melyben kérte, hogy költségeit térítse meg.
Szép követelés!
A Maestro szívét az indította meg leginkább, hogy Bertani azt írta, hogy ő családfenntartó és hogy ezekre a „borzasztó előadásokra" elköltött pénz feldúlta családi békéjét. A két utazásra — oda és vissza — a két színházi belépőjegyért és a két rossz vacsoráért, melyet a pármai vasútállomás vendéglőjében fogyasztott el, elköltött, 31 líra 80 centesimot, tehát ennek megtérítését kéri Maestro Verditől.
Verdi a dolog humoros oldalát tekintve írt kiadójának, Ricordinak Milánóba, aki pénzügyi dolgait szokta intézni és utasította őt, hogy küldjön Bertaninak 27 líra 80 centesimót. A 4 lírát, melybe a két „rossz vacsora" került, ne küldje el.
Verdi, ki ezekben a napokban nagyon jó kedélyű volt, Bertaninak többek között ezt írta:
„ ... Hiszen nem az-az összeg bánt engem, melyet tőlem kért, de, ... hogy a vacsoráját is én fizessem! ... azt már nem! Megvacsorázhatott volna jobban az otthonában. Ezt az összeget is csak azzal a feltétellel küldöm, ha kötelezi magát, hogy az én operáimat többé nem hallgatja meg, hogy ezáltal kikerüljem azt a bohózatot, hogy nekem kelljen megfizetni a színházba járás költségeit."
Amikor Bertani Ricorditól megkapta a pénzt, a „jó firma" ezt írta vissza:
«Alulírott értesítem, hogy Maestro Giuseppe Verditől megkaptam a 27 líra 80 centesimót – mint két pármai kirándulásom költségeit – mely összeggel a szerző költségeimet megtérítette. Egyben, hogy Maestro Verdi új operáit többé nem hallgatom meg, annál is inkább, mert ki lennék téve annak a veszélynek, hogy a saját költségemre fog történni. Tisztelettel: Prospero Bertani.»
Verdi valahányszor ezt a történetkét elmesélte, mindig hozzátelte:
— „De azért megmutattam, hogy a vacsoráját még sem én fizettem meg!”
AZ ÚJSÁG, 1938. január 1. (14. Évfolyam, 1. szám)
[url] https://ujember.hu/margitszigeti-visszatekinto/; Margitszigeti visszatekintő [/url] Új Ember Hetilap Pallós Tamás, 2017. augusztus 13. „Világhírű művészeket felvonultató, nagyszabású – de legalábbis arra törekvő – operaprodukciókra maradt a Margitsziget. Idén nyáron a Porgy és Bess, a mexikói–amerikai Ailyn Pérez, a koszovói Rame Lahaj és az olasz Gabriele Viviani nevével fémjelzett gála, valamint A trubadúr volt soron. Az utóbbi Vámos László megpatinásodott rendezésének búcsúztatása is volt, amelyet először 1995-ben éppen a szegedi játékokon mutattak be, majd két évtizeden át az Erkel Színházban és az Operaházban tartottak műsoron. Az idei Trubadúr zenei szempontból a lehető legszebb ígéret volt a minőségi nyári operajátszás reneszánszát illetően. Az azer(bajdzsán)i Dinara Alieva fellépése, megformálás és átélés tekintetében egyaránt hibátlan Leonorája is azt bizonyította, hogy a közelmúltban lezajlott generációváltást követően – az 1930-as, ’40-es években született, hosszú pályafutású legendák visszavonulása után – sem ért véget (teljesen) a sokat emlegetett és sokszor elbúcsúztatott aranykorszak. Alieva a Verdi-éneklés csúcsain jár. Tökéletesen kiegyenlített „olasz hang”, amelyet különleges egzotikus tónusa tesz még izgalmasabbá. Nyugodt nagyvonalúsággal ívelt legatók, kristálytiszta magasságok, tévedhetetlen pontossággal pergetett koloratúrák… Hamisítatlan bel cantót művel, de a szép éneklés koncentrált technikai kivitelezése egy pillanatra sem megy az életszerűség, a figurai hitelesség rovására. A meggyőzés, a nagyformátumúság és a kifejezés bősége terén Komlósi Ildikó Azucenája ugyancsak az eszményi kategóriába tartozik. Az édesanyja máglyahaláláért bosszút fogadó, tragikus sorsú cigány asszony az ő olvasatában nem egy boszorkányos kinézetű, tébolyodottan botorkáló szépkorú, hanem egyenes tartású amazon, a vélt-valós igazságáért eltökélten küzdő, ugyanakkor rendkívül érzékeny, szenvedő hősnő. Ez az Azucena Komlósi árnyalatokban, finom részletmegoldásokban gazdag tolmácsolásában a reveláció erejével ható operai kuriózum. Színészileg visszafogott, egy kissé megilletődött Manricóként Riccardo Massi mutatkozott be Budapesten. Jóllehet az olasz művészt túl világos, mesterségesen „felhúzott” matériája alapján a nemzetközi másod-harmad vonalhoz sorolnánk, de színpadra termett, imponáló biztonsággal éneklő spinto tenorként a hangfaját tekintve ínségesebb jelenünkben érthetően jobb pozíciót foglalhat el a zenei világpiacon. A leköszönő Vámos-rendezés tömegjeleneteinek némafilmes ágálásokra emlékeztető kliséi, a kar és a statisztéria operaparódiákba illő jelmezei sokszor komikusak, de ez most nem számított. A trubadúr énekes gárdáját nézve – nem megfeledkezve Kálmándy Mihály ez alkalommal fáradtabban szóló Luna grófjáról és Cser Krisztián energikus Ferrandójáról sem – olyan előadás kerekedett, amely a világ bármely nagy operaházában megállta volna a helyét.” […]
[url] http://operavilag.net/kiemelt/kiteve-az-elemeknek/; Kitéve az elemeknek [/url] Operavilag.net, 2017. augusztus 7. Giuseppe Verdi: Rigoletto – KONDOR KATA írása a Szentmargitbányai kőfejtő július 12-i előadásáról
Kellemes este volt tegnap kint a Margitszigeten, a szabadtéri színpadon megtekinteni Verdi talán legnépszerűbb operáját... és jó volt újra látni - mint hírlik utoljára - Vámos László régi Trubadúr- rendezését. Kicsit nosztalgiázni is...
Eladó egy jegy a ma esti Margitszigeti Szabadtéri Színpadon tartandó Verdi - A trubadúr című előadásra 6000 forintért. A jegy a jobbközép 6. sor 16. székre szól. Elektronikus jegy, az eredeti ára 10500 forint volt.
[url] https://szinhaz.org/zenes-szinhaz/opera-zenes-szinhaz/2017/07/23/25-ev-utan-ter-vissza-margitszigetre-trubadur/; 25 ÉV UTÁN TÉR VISSZA A MARGITSZIGETRE A TRUBADÚR – UTOLJÁRA LÁTHATÓ A VÁMOS-FÉLE RENDEZÉS [/url] „A Budapesti Nyári Fesztivál idei nagy operabemutatója Verdi egyik legnépszerűbb romantikus operája. A trubadúr Vámos László hagyományos rendezésében, Csikós Attila impozáns és korhű látványvilágával kerül színre a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. A Vámos László-féle rendezést utoljára láthatja a közönség július 28-án és 30-án.” „Leonora szerepében a fiatal azeri szoprán, Dinara Alieva látható, Manricóként pedig az ismert olasz tenor, Riccardo Massi mutatkozik be a közönségnek. Azucena szerepében a világszerte elismert mezzo-szoprán, Komlósi Ildikó lép színre, Luna grófot a nemzetközi hírű bariton, Kálmándy Mihály ebben a rendezésben először alakítja.”
[url] http://fidelio.hu/zenes_szinhaz/2017/07/13/aida_partitura/; Megtalálták az Aida partitúráját, amelyből Verdi vezényelt a párizsi premieren [/url] FIDELIO.HU (CSM) 2017.07.13. 14:23 Az 1876-os, kézírásos kotta a legkorábbi teljes partitúra, melyet ismerünk, és hatalmas kincs a történészek és a zenetudósok számára.
Biztosan húztak e recitativókból...