Ha az általam hónapokkal ezelőtt itt felvetett Csokonai musicalt is megvalósítják, egyértelmű, hogy olvassák szerény fórumunkat!
Ez kell a plebsnek - zabálják két marokkal, egészségükre egész ülepükre!!!
Hankó Balázs: az Erkel Színház minden leget megdönt
"Az Erkel Színház minden leget megdönt" - mondta Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter az Erkel Színház művészeinek a teátrum dísztermében tartott fogadáson, pénteken este.
A teátrum minden leget megdönt, ezt bizonyítja az idén eladott 170 000 jegy, az olyan darabok színpadra állítása, mint A Trón, az Elizabeth, az Apáca show, vagy a 2026. február 13-án bemutatásra kerülő Hogyan tudnék élni nélküled című musical, amelynek meghirdetésekor a színház 24 óra alatt mintegy 250 millió forint értékben jegyet értékesített a különböző előadásaira - mondta a miniszter.
A fogadást a Gödöllői Királyi Kastélyban november végén bemutatott Kőszívű - A Baradlay-legenda című musicalkoncert sikere kapcsán rendezte a miniszter a színház művészeinek.
Szente Vajk, az Erkel Színház igazgatója úgy fogalmazott:
"azt ígértem, hogy 2026-ra
Magyarország egyik legjelentősebb színháza lesz az Erkel Színház".
Legyen
meg itt is a hír:
Ebben egyetértünk, éltem már. Hanem az volt a kérdésed, hogy fokozatosan váltott-e a Madách. Hát persze, nem az egyik pillanatról a másikra lett musical színház, hanem csak fokozatosan.
Nincs ellentmondàs: "...felvette a vele egyesülő, onnantòl (1960-61 körül) kamaraszìnhàzakènt működő Madàch tèri teàtrum egykori nevèt." Ez az Erzsèbet körùti szìnhàzra èrtendő. Onnantòl a körùti nagyszìnhàz lett "a Madàch", a Madàch tèri egykori Madàch pedig, beleolvadva a körùtiba, Madàch Kamaraszìnhàz nèven működött. Kèt èpület, egy tàrsulat. A 2000-es èvek elejèn vàltak szèt vèglegesen, ès lett Örkèny Szìnhàz a Madàch tèren. A Madàch Gimnàzium pedig, ahol nègy èvig koptattam a pado(ka)t, tovàbbra is "a Madàch", csak màs profillal, kőhajìtàsnyira a körùti teàtrumtòl :-)
Én nem így emlékszem, én a hatvanas években a Körútra jártam a Madách Színházba, például ott volt Hamlet Gábor Miklós, de még Füst Milán Boldogtalanok című nem könnyű drámáját is ott láttam.
Fokozatosan vàltott? Tudtommal csupàn egyszer vàltott, amikor az Izabella (ma Hevesi Sàndor) tèrről, ahol Magyar Szìnhàz nèven működött, mai helyère költözött.* Valòjàban felvette a vele egyesülő, onnantòl (1960-61 körül) kamaraszìnhàzakènt működő Madàch tèri teàtrum egykori nevèt. Semmi köze nem volt a helyèn valaha ott, az Erzsèbet körùton Royal Orfeum -kèsőbb màs neveken ismert- elbontott egykori revüszìnhàzhoz.
Hát nem tudom, engem az Erkel név nagyon zavar most, sokkal jobban, mint a Madáchnál, amelyik fokozatosan váltott, és közben hozzászokhattunk. Tán pont így tagadják meg Erkel szellemét, ha egy, a nevével fémjelzett intézményben musicalt játszanak.
Annyiban más az analóg, Madách az irodalom/drámájáról, míg Erkel az operàiról híresült el; nevüket viselő színházak egyikében régen nem musicalek voltak a mérvadó darabok, ugyyanakkor az Erkel Színház és jogelődje a Városi Színház végig zenés színházaknak minősülnek. Viszont jelenlegi nevük lecserélése valami másra, e nagy magyar alkotók szellemének mintegy megtagadását tükrözné vissza, ezért nem volna szerencsés.
A Madách Színház nem főleg musicalszínház? És a neve? Na ugye. Még inkább más,, mint a névadó.
Valóban furcsa lesz egy Erkel Ferencről, a magyar opera szülőattyáról elnevezett színházban musicaleket játszani.
Nem lehetne legalább most visszakeresztelni Erkel Színházból újra Városi Színházzá? Legalább Erkel Ferenc nevét hagyják ki ebből!
Épp ettől félek: ha nincs elegendő közönség, akkor kevés a bevétel - ami nem fedezi a ráfordítás költségekeit. A befektető akkor miért is gondolkodna operettben ha biztos benne, hogy nem jön be rá a közönség. A musicalre fogékony tömegek egy részét kellene "bevezetni" az operettirodalom szépségeibe, megismertetni velük a könnyedebb klasszikus, remekműveket. Csak az a nyitott kérdés: hol, mit, kikkel? Hátha közülük pár százan - kellően "felkészítve" - becsalogathatók az Erkel Színházba, operettelőadásra - akár "vattaként" is. Belegondolva, erre kevés esélyt látok.
Operettre nehéz ennyi embert becsalni, mindegy végülis, maximum kevés előadás lenne egy darabból.
Nemcsak a Városi Színház, de a jogutódja, az Erkel Színház is bemutatott és játszott operetteket, daljátékokat (pld. János vitéz, Három a kislány, Csínom Palkó, A koldusdiák, Cigányszerelem, Orfeusz az alvilágban, A denevér, A cigánybáró...)
Viszont az Erkel Színház a II. világháború előtt, mint Városi Színház operetteket és zenés vígjátékokat is játszott, kérdés, hogy most fog-e. Akkoriban jellemezte ezeket a filléres jegyár... hát most már nincs ilyen, visznont hátra tényleg nem drága, más kérdés, hogy onnan élvezhetetlen az előadás. Másrészt, ha már musical színház legalább világsikerű darabokat játszanának, és nem ilyen no name magyar műveket, mint a Trón, aminek két dala, amit hallottam nem tetszett egyáltalán. Másrészt ilyen az Álomutazók is.. az meg micsoda. Az Elizabet talán még érdekelne is, legalább az tényleg nemzetközi siker.
Erkel mint "musical színház" - az embernek sírni volna kedve! Az éremnek két oldala van - mások persze örömkönnyeket hullatnak az Erkel mint befogadó színházért. Siralom - Vígalom.
Bevallom férfiasan: Oszlányi Gyöngyvér lelkendezésére számítottam.
Egy valamit nem szeretnék megérni: Hogy a változatos történetű falak között Kolumbusz Kristóf admirálisról szóló musicalt adjanak elő, különös tekintettel József Ferenc főhercegre.
"Az Erkel Színház ezzel a bemutatóval (A tròn - ED) hivatalosan is a musicalek otthonává vált."
Több száz kottagyűjteményem van (klasszikus, opera,
operett, dalok, musical is.) – teljes ének-zongora kivonatok!
Sok híres musical ismeretes (angol-amerikai is), amelyeket
nálunk soha nem játszottak.
A listámból ez utóbbiakból (egy-két ritka operettet is
említve meg angol nyelvű dalokat) néhány cím közülük:
|
Howard Talbot- Augustus Barratt |
Kitty Grey - a musical comedy, piano |
London,ASCHERBERG
and |
E.A. co.1482 |
10
000 |
|
Lionel Monckton |
The Quaker Girl - from musical play selected and arranged
for the pianoforte |
London,CHAPPELL and Co.1910 |
24609 |
10
000 |
|
Paul A. Rubens |
Three little Maids - musical play pianoforte solo,
arranged by Clarence Lucas |
London,CHAPPELL and Co.1902 |
21677 |
10
000 |
|
Ivan Caryll and Lionel Monckton |
The Torreador -musical play Pianoforte solo, arranged by
Clarence Lucas |
London,CHAPPELLand Co.1901 |
21354 |
10
000 |
|
Lionel Monckton |
A Country Girl -musical play, Pianoforte solo, arranged
by Clarence Lucas |
London,CHAPPELL and Co.1902 |
21507 |
10
000 |
|
Gustave Kerker |
The Belle of New York - a musical comedy, arranged for
the Pianoforte by James Weawer |
London,HOPWOOD and CREW |
- |
10
000 |
|
Ivan Caryll |
The Girl from Kay' s
-musical play, Pianoforte, arranged by Clarence Lucas |
London,CHAPPELL and Co.1903 |
21855 G.K. |
10
000 |
|
Ivan Caryll and Lionel Monckton |
The Spring Chicken - musical play,Pianoforte solo,
arranged by Albert W. Ketélbey |
London,CHAPPELL and Co.1905 |
22548 S.C. |
10
000 |
|
Paul A. Rubens |
Miss Hook of Holland- musical play,Pianoforte solo,
arranged by Albert W Ketélbey |
London,CHAPPELL and Co.1907 |
23182 |
10
000 |
|
Haines E.Herbert-Baker Evelyn |
Bálkirálynő (The catch of the season) - ének, zongora,
I-II. füzet |
Budapest,ZIPSER és KÖNIG 1907. |
K.and W 155 |
10
000 |
|
Howard Talbot- Augustus Barratt |
Kitty Grey - a musical comedy, piano |
London,ASCHERBERG
and |
|
Sidney
Jones |
The medal
and the Maid -for the Pianoforte |
London,
Keith, PROWSE and |
K.P.and
C.Ltd |
8 000 |
|||
|
Leslie
Stuart |
The School
Girl -a musical play, zongora |
London,
Francis, DAY and |
F.and
D.7979 |
10 000 |
|||
|
Sidney
Jones |
Die Geisha
- ének (német és angol szöveggel egymás felett), zongora |
Berlin,
Ed. BOTE and G.BOCK 1896. |
|
||||
|
Leo Fall |
Die
Dollarprinzessin -ének, zongora |
KARCZAG u.
WALLNER 1907. |
|
||||
|
"Look
down,dear eyes"-song, ének, zongora |
London,CHAPPELL
and Co. 1904 |
|
|||||
|
"It's along, long way to Tipperary"-Sung
by The Soldiers |
|
|
|||||
|
of the
King, ének, zongora |
London,B.FELDMAN
and Co. 1912. |
|
|||||
|
"I do
Like to be Beside the Seaside"-sung by Mark |
|
|
|||||
|
Sheridan,
ének, zongora |
London,B.FELDMAN
and Co. 1912. |
|
|||||
A Katona József színházban budapesten
Jézus Krisztus Szupersztár nekem top 3 még a két Kander musical mellett, bár rockopera hivatalosan, de persze musical. Persze érdekelne egy Dreamgirls is...meg a Csókolj meg Katám Cole Porter klasszikus is, már korábban is hiányoltam a magyar műsortervből. Az Evitát sajnos eddig még csak a Madonna filmben láttam, azt is csak egyszer, de a dalokat ismerem, azt is szivesen megnézném.
Mármint melyik színházban lesz a Chicago?
Magyarországon nagyon ritkán kerül sor egy-egy Cole Porter-bemutatóra; a világhírű Kiss Me, Kate (Csókolj meg, Katám!) című musicalt szeretném végre látni itt Pesten! (Anno zenés film is készült belőle.)
Az Esztergomi Várszínház 2008-ban játszotta, bizony, nagyon régen volt. Sajnos, akkor elkerülte a figyelmem, mert szívesen megnéztem volna.
Ez az a musical, amit még hajlandó volnék-vagyok megnézni a West Side Story, A muzsika hangja, a My Fair Lady, a Hegedűs a háztetőn, az Evita, a Hair, A nyomorultak, a Macskák, Az Operaház fantomja meg a Kabaré mellett.
Amúgy Esztergomban Fred Graham színész-rendező állította színpadra Shakespeare Makrancos Kata című színműve nyomán írt musicalt.
Az eredeti szöveg írója: Bella Spewack – Sam Spewack. Magyar fordítás: Ungvári Tamás. A verseket (dalszöveg) G. Dénes György írta. Rendező: Varga Éva.
A főbb szerepekben Varga Éva (Lilli Vamessi, Kathaerine), Kiss Zoltán (Fred Graham, színész, igazgató, Petruchio), Juhász Réka (Lois Lane, színésznő, Bianca) volt látható a színpadon, és még sokan mások – így Balogh János, Katona Zoltán, Makrai Pál, Grassach Zoltán, Gulyásik Attila, Kovács Dorottya - játszottak az Esztergomi Várszínház 2008-ban sikerre vitt Cole Porter-musicaljében.
Chicago az lesz most a Katona József Színház új igazgatójának Székely Krisztának a rendezésében. Ő rendezte a nagy sikerrel futott István a Királyt az Operettszínházban ami januárban a Papp László Sportarénában is bemutatásra kerül.
Willhorn-nak még ott van a Bonny and Clyde musicalja is, pár éve láttam, hogy játszották a Városmajori Szabadtári színpadon. Lévay darabja pedig a Maria Antoinette, amit szintén ment a Budapesti Operettszínházban, egyszer meg is néztem anno Gubik Petra főszerepével.
Bizony hogy sokan várják. A Lévay daraboknak itthon mindig is sikere volt: Mozart, Elisabeth, Rebecca mind nagy sikerrel futottak itthon. Nem véletlen hogy Szente Vajk a három közül kettőt visz is az Erkelbe mert tudja hogy ez kell az embereknek. A másik szerző akinek a darabjait mondhatni sikerrel játszák az Frank Wildhorn. A Rudolfnak az Operettszínházban volt a világpremierje most pedig a Margitszigeten utána pedig a Győri színházban lesz látható, a Jekyll és Hydeot és a Carment is szeretik az emberek.
Hát a mai világban már 50 előadás is óriási sikernek mondható. Németországban is 8-12 előadásra tesznek fel egy operettet, és hát nem sűrűn viszik tovább a következő évadba.
A Rebeccát nagyon sokan várják. Azt nem mondanám, hogy sokat ment az Operettben, még a 200-adikat sem érte meg. A jó széria 300-nál kezdődik, pl. Abigél.
Legyen igazad, bár kevés esélyt adok rá!
Úgy néztem, hogy a befogadó színház jellegét nem veszíti el teljesen, mert lesznek benne vendégelőadások is. A meghirdetett 5 musical hát nem hiszem, hogy kitölti a teljes éves repertoárt. (Az ötödik a Rebeka, ami szintén Lévay darab, de elég sokat futott az Operettszínházban).
Szàzszor leìrtam màr: az Erkelt vegyes profilùvà kellett volna (vissza)alakìtani, ami mindig is volt 1951 òta*: MÀO operàkat jàtszott benne, amikor pedig nem (hètfő amùgy is operai szūnnap volt), akkor befogadò szìnhàz: komolyzenei ès màs koncertek, màs egyebek, mint ma a MüPàban, csak ott persze jòval kevesebb az opera, mint volt az Erkelben. CsekeSzenteErkelje komplett bukta lesz, csak eltelik idő, amìg az illetèkesek hajlandòk lesznek èszrevenni. Ahogy nem akarjàk èszrevenni az Operettben, a Nemzetiről màr nem is beszèlve. A mi pènzünkből.
Pedig úgy mondják ők: szeretnének sok saját produkciót létrehozni, felkért szerzőkkel megíratni és megkomponálni, és a bemutatásra kerülő kész, új zenés darabjaikkal tovább bővíteni a meghirdetett repertoárt. Az Erkel Színház mindent "kibír"...
Szerintem szabadulni akartak a Erkel Színháztól, mert azt képtelenség feltölteni.
Jó tippet adtál: talán a hányatottnak mondható sorsú Pesti Magyar Színházat is elegendő lett volna átjátszani odaadni a CsekeSzente-duónak. Ha elvolt úgy negyedfél évtizeden át mint Nemzeti Színház, talán nem derogált volna a jeles művészpárosnak, és az sem lehet rosszabb állapotban, mint egyesek (pl. MÁO főigazgatója) szerint az Erkel Színház.
Nemrég láttam Szilágyi Erzsébet monológját a Magyar Színházban, mint vendégelőadás.
Nem. Ha Hunyadiak, akkor "Szilágyi Örzsébet levelét promóját megírta" ...
A cikket pedig Ignotus Anonymus írta, nem Oszlányi (?) Gyöngyvér, a műítészek császárnője?
Abcúg Aida, kifelé Lohengrin! Éljen A trón, a Hunyadiak trónja! Szente Vajk, Galambos Attila és Juhász Levente "grandiózus történelmi darabjával" kezdi az évadot az Erkel Színház. Teljes cikk mno.hu-n i t t.
N e m korrekt.
korrekt:
Ez a bejegyzés kapna tőlem egy lájkot, és egy dühös szmájlit, ha lehetne!
Elgondolkodtató? Pedig nincs itt semmi látnivaló. A rendszer a kinevezett kedvenceket párnázza ki jó nagy rakat (adófizetői) pènzzel. Csak annyit tennék hozzá vagy inkább kérdeznék: nem lehetett volna jobb, nívósabb ezeket a rakat pénzeket nagyrészt felejtős musicalek helyett maradandó(bb) alkotásokra, teszem azt, Erkelben játszott operákra, balettekre illetve az azokat előadó társulatra fordítani? Persze ha a Főigazgató úgy hanyagolta és engedte el az Erkelt, mint egy lufit... Ennyit arról, hogy a hivatalos narratíva szerint gazdasági, takarékossági ("nehéz kifűteni", muhaha!) okokból kapcsolták le az Erkelt a három társulatnyi méretű intézményről.
Azért elgondolkodtató a támogatás mikéntje és esetenkénti összege!
Még ebben az évadban,
júniusban négy előadásban színre kerül a Vámpírok
bálja musical.
Igen pontosan a nagy támogatás miatt olcsóak a jegyárak. A legdrágább jegy 14.000 a legolcsóbb 4.000 forint ami egy musical esetében nagyon baráti. Az Operettszínházban pl a Carmen esetében a legdrágább jegy ami nem páholy 16.000 körül van, de az István a király esetében ahol ráadásul dinamikus árazás is volt, egészen 18.000 forintig felment(én ennyiért vásároltam az első sorba a jegyemet). A Madáchban a Pretty Woman musicalre is elkérhetnek ugyanennyit.
