Bejelentkezés Regisztráció

Bánk bán


964 alfredoo 2007-11-26 20:51:37 [Válasz erre: 959 musicus 2007-11-26 19:40:22]
musicus jonak mondod. en olyan mindenevo vagyok, amit elem talalnak. abbol szemezgetek. talan nem tudnam handel cezarjat elkepzelni bariton cezarral? ferfiemberrel? szerintem meg igen. most hallgatgatom a rinaldot a sok \'nyavogas\' utan szinte fejbevagott amikor az elso igazi ferfihang BEROBBANT. szerintem hallani kellene a carment utana el lehetne donteni hogy elkepzelheto vagy sem. nem is olyan regen operat csak istentelenul kover es gusztustalan emberekkel lehetett elkepzelni. mert minden enekes ilyesmi volt. most meg filmre is ra tudnak maszni es sokszor milyen kellemesen. nezd en annyira amator vagyok hogy semmivel kizokkenteni nem lehet. ha ugy volt tokeletes ahogy meg volt irva akkor miert nyultak hozza? miert szoritottak az eredetit hatterbe? a film nem az eredeti valtozatot koveti? mi a velemenyed a filmrol?

963 Ködlámpa 2007-11-26 20:27:16 [Válasz erre: 961 musicus 2007-11-26 20:08:05]
Jó, hát azért a Turandot, és a Turandot befejezése között klasszis különbség van. Ha olyat írt volna Puccini, ahogy végül befejezték, a kutya se hallgatná az operáját. (Természetesen nem az utolsó 2 percre gondolok, ami szó szerint Puccini motívuma, hanem a többire.)

962 musicus 2007-11-26 20:24:22
959. jav: Carmen. Ha Erkelről olyanokat írsz, mint amilyeneket írtál, az rám úgy hat mint Escamillo piros kendője a bikára. Tehát Don José legyen Palló Imre, bariton, Escamillo mély basszus, Carmen koloratúr szoprán, Michaela pedig alt.

961 musicus 2007-11-26 20:08:05 [Válasz erre: 957 alfredoo 2007-11-25 21:20:00]
Lehet, hogy a Turandotot más zeneszerző FEJEZTE BE, mert befejezetlen volt. Alfano a szerző vázlatainak tiszteletben tartásával, minimális kiegészítéssel és a szerző szándékának tiszteletben tartásával fejezte be az operát. Erkel viszont megírta a Bánkot, kasszadarab volt, miért kellett belepiszkálni? Elmondom ezt is, miért ne? A Szerzői jogi törvény szerint minden eredeti, önálló szellemi alkotás jogdíjköteles. Az átdolgozás is. Akkor is, ha az átdolgozás akár egy remekművet tönkretesz. Nádasdy, Oláh, Kenessey, Rékaiy stb. műve szerzői jogi szempontból ma is él, utódaiknak csorog a jogdíj, mert ez az \"alkotó\", jelen esetben az átdolgozó halála utáni 70 évig jár. Természetesen a jogdíjból lehet részesedést adni bárkinek, korrumpálásra kiválóan alkalmas. Erkel 114 éve halott, művei nem jogdíjkötelesek. A Nádasdy-maffia minden tagja jóval később halt meg, mindegyikük \"műve\" után jár a jogdíj. Az eredeti Erkelt addig, amíg a MÁO (és a Magyarországi zenei elit) a jelenlegi erkölcsi állapotban van, nem fogják bemutatni, mert anyagilag ebben senki nem tehető érdekeltté. Erkölcsi kötelességekről pedig... falrahányt borsó. Erkel nem csak két operát írt. Kilencet. Ezeknek mi a sorsa? Smetana évfordulóján a Prágai Opera bemutatta az összes Smetana operát, pedig a többség igen gyenge. Itt 1993-ban jó, hogy a Dózsát sikerült műsorra vetetni (egy év késéssel, botrányos rendezésben és zenei húzásokkal), amit aztán le is szabotáltak a műsorról. A Kolozsvári magyar Opera viszont az ÖSSZES Erkel operát műsoron tartja (mindegy, hogy milyen változatban). Nem is engedik őket Pestre, nehogy Erkel-fertőzést kapjon valaki... Szerinted a film nem aratott sikert? Oszd meg velem információidat, mert én az ellenkezőjéről hallottam.

960 musicus 2007-11-26 19:47:32 [Válasz erre: 958 alfredoo 2007-11-25 21:21:33]
Ez kizárt, mert Erkelnek 12 gyereke született, hét megérte a felnőttkort (négy saját jogon benne van a Zenei Lexikonban!), ergo, nem volt módja utazgatni, pedig Párizsban bemutatták volna a Hunyadit, de oda sem volt módja elutazni. Csak létrehozta a magyar opera műfajt. Meg a himnuszt. Meg magát az operaházat. Meg a Filharmóniai Társaságot. Meg az Országos Daláregyesületet (=KÓTA). Ez nem elég PR? Persze, ha valaki ezt nem tudja, de nem is akarja megtudni, annak hiába beszél akár a Herkó Páter.

959 musicus 2007-11-26 19:40:22 [Válasz erre: 956 alfredoo 2007-11-25 21:17:11]
A Bánk bán Erkel életében eredeti formájában ment kasszadarabként. Halála után a színházi igényekhez/lehetőségekhez képest húzták. Nádasdy először bariton-Bánkot csinált, ez hajmeresztő. Képzeld el a Carment bariton Escamillo-val és alt Carmennal... Palló Imre halála után krealt egy tenor Bánk változatot, ez megy máig. A gördülő opera játszotta a Bánkot az eredeti anyagból a 40-es évek végétől. Ennek sikere volt. Annyira, hogy amikor Nádasdyék bemutatták a maguk változatát, le is szedették a műsorról, hogy ne legyen összehasonlítási alap.

958 alfredoo 2007-11-25 21:21:33 [Válasz erre: 955 musicus 2007-11-25 21:02:32]
musicus marketing. ha mondjuk erkel ferenc megeroszakolta volna viktoria angol kiralynot a wimbledoni derbyn akkor szerinted a bank ban vilagsiker lenne?

957 alfredoo 2007-11-25 21:20:00 [Válasz erre: 955 musicus 2007-11-25 21:02:32]
musicus ott van a turandot, egy masik zeneszerzo fejezte be. nem puccini. sikere megis puccinis. aki szereti a bank bant annak mindegy hogy milyen sorrendben van a cselekmeny, a dalok. es a film is sikert arathatott volna.

956 alfredoo 2007-11-25 21:17:11 [Válasz erre: 955 musicus 2007-11-25 21:02:32]
musicus inkabb a nemzeti erzes/erzulet/buszkeseg tartja eletben es nem a zenei teljesitmeny. biztosan jobban ertesz hozza de nem hiszem hogy igazad lenne. honnan tudjuk hogy az eredeti erkel hogyan mukodne ha nem igazan probaljuk meg? peldaul a rigoletto sokkal jobb lenne mint a bank ban?

955 musicus 2007-11-25 21:02:32
A Bánk bán jelenleg egy átdolgozott változatban megy, nyomtatott zongorakivonat is ebből van. Nádasdy Kálmán írt egy új librettót annakidején, de nem volt új Erkel, aki újraírta volna az operát. Kenessey Jenőé a kétes dicsőség (és a szerzői jogdíj), hogy tönkretette a Bánk zenéjét. A jeleneteket össze-vissza átcsoportosították, az ismétléseket, visszatéréseket általában kihúzták, ötletszerűen transzponáltak és áthangszereltek formarészeket. A zenei nagyformát ezzel MEGÖLTÉK. No, mármost, a külföldit nem érdekli a mégoly brilliáns (???) új librettó, az \"akciódúsabb\" cselekmény sem, sem a jobb(?) prozódia, sem a Katona eredeti szövegéhez közelebb álló (?!) koncepció, őt a zene érdekli, mert ezt tudja felfogni. Honnan tudná, hogy nem Erkelt kap, hanem Kenessey összegányolt potpourriját? Nem Erkelnek nincs sikere külföldön, hanem Kenesseynek nincs. Csodálatos, hogy mennyire erőteljes Erkel zenéje. Még így, romokban is képes valamennyire hatni! Gondolják el, melyik nagy operaszerző remekműve viselne el egy ilyen barbár beavatkozást, és maradna életben több, mint fél évszázadon át?!

954 alfredoo 2007-11-25 20:10:11 [Válasz erre: 953 Búbánat 2007-11-19 15:43:14]
bubanat miert nincs nemzetkozi sikere a bank bannak? te tudsz valamilyen magyarazatot?

953 Búbánat 2007-11-19 15:43:14
Ki gondolta volna?! A Bánk bánt játszották Londonban! Igaz, nem mostanában, hanem 1968. áprilisában. Nem is egyszer, hanem hat egymást követő alkalommal! Erről ad hírt ugyanis a Film Színház Muzsika korabeli, 1968. április 20.-i, 16. számában egy cikk: „Erkel Londonban” Benne a plakát kópiája is: BÁNK BÁN An Opera in Three Acts by FERENC ERKEL A beszámolóban a következők olvashatók: „Némi meghatottsággal nézegetjük a képünkön is látható, nyomtatott színlapot. Ezeket a betűket ugyanis egy angol nyomda állította elő, és egy új színház premierjét hirdetik. Az ötszáz személyes új londoni színházat a brit főváros egyeteme hozta létre. És a London University College Erkel Ferenc ’Bánk bán’-ját választotta nyitó darabul! A műsorlap közli a teljes szereposztást, az opera részletes tartalmát, továbbá ismerteti Erkel Ferenc életét és munkásságát.. Külön öröm, hogy a jegyzetek szerzőjeként is angol nevet tüntetnek fel: Tom Hawkes-ét. Értesüléseink szerint a bemutató jelentős sikert aratott, a Bánk bánt a premier után még ötször tűzte műsorára a londoni egyetem kis színháza.”

952 virius 2007-10-23 21:39:25 [Válasz erre: 947 Búbánat 2007-10-17 09:33:45]
Pontosítanék: Ilosfalvy 1982-ben jött haza Kölnből és Bánk bánt először 1984-ben énekelte. (Otellót pedig 1983-ban.)

951 Mikorka Kálmán 2007-10-17 10:11:21 [Válasz erre: 950 muzsika 2007-10-17 09:55:41]
Csak tudatos, lelkiismeretes énekes-neveléssel és -gondozással. Igaz, a megfelelő művészi önkontroll is szükséges, hiszen tudni kell szerepekre nemet mondani, ha az illető énekes nem érzi azt hangfajának megelelőnek. Most is van olyan művészünk, aki agyonénekli magát, itthon és külföldön, ennek ellenére hanggyilkos szerepeket kap. Vegyük tudomásul, hogy bár az énekes szolgáltató, a közönséget szolgálja, és természetesen a színházát, amely üzletet lát benne, ezért foglalkoztatja, tehát az énekes felbecsülhetetlen érték a hangjával és emberként is. Ha idő előtt elkopik, oda a hang, oda az üzlet és az énekes tönkremegy. Amikor még volt értéke a kültúrának, voltak hosszú lejnáratú sztárjaink. Most pedig sokan már csak a nevükből élnek.

950 muzsika 2007-10-17 09:55:41
Ez volt akkor, Ilosfalvy R. idején, akkor még /jobban/ odafigyeltek az énekesekre, tudatosan, fokozatosan építettek fel egy-egy művészi pályát. Általam igen nagyra becsült és tisztelt Seregi László nyilatkozta nemrég a sajtóban, hogy jó pár táncos nevét nem is ismeri... felgyorsult minden a mai világban...Most meg lépten nyomon azt olvasom, jóformán senki sincs bent esténként a vezetőség részéről. /?/ Akkor miről beszélünk? Hogy lehet így a fiatal énekeseknek reális /hosszú/ jövőjük?

949 Mikorka Kálmán 2007-10-17 09:50:57 [Válasz erre: 946 virius 2007-10-16 21:53:23]
No, ez szereposztási telitalálat. Erre nem gondoltam. Gratulálok.

948 Mikorka Kálmán 2007-10-17 09:50:15 [Válasz erre: 947 Búbánat 2007-10-17 09:33:45]
Bánját többször hallottam, a többit sajnos nem. Nagy kár.

947 Búbánat 2007-10-17 09:33:45 [Válasz erre: 946 virius 2007-10-16 21:53:23]
Példaként említem meg, hogy Ilosfalvy Róbert lírai tenorként indult el a pályán, melynek kezdetén egyebek mellett hosszú évekig Ottót énekelt (Simándy oldalán is...), míg aztán – már a kölni tartózkodása vége felé - itthon, elénekelhette a vágyott Bánkot. Ekkorra már nemes hangja, hangszíne, fénye annyira kiteljesedett, „megizmosodott”, hogy kint is, és itthon is sorra énekelhette el Don Josét, Manricót, Riccardót, Cavaradossit, Radamest, Don Carlost - megtartva Alvarót és Des Grieux-t is -., majd Stolzingi Waltert, Otellót. Ez az esély Fekete előtt továbbra is nyitva áll.

946 virius 2007-10-16 21:53:23
Fekete Attila hangja megítélésem szerint inkább Ottónak való hang...

945 Mikorka Kálmán 2007-10-16 18:15:30 [Válasz erre: 943 muzsika 2007-10-16 11:30:40]
Muzsika véleménye szakmailag megalapozott, jogos. Amikor Feketét Bánknak javasoltam, az érdekelt, fiatalos lendületével, érzelemgazdagságával, szenvedélyével mennyire tudta volna hitelesen megjeleníteni a nagyúr figuráját. Nem vagyok tévedhetetlen, ez egy ötlet, az arra hivatott egyéniségek, szakemberek feladata ennek eldöntése.

944 martuni 2007-10-16 11:56:42
Végre Fekete Attila kapott a Bohémélet Rodolphja után egy \"hanghoz álló\" szerepet, vagyis a Lenszkijt. Ha lenne fülük a \"hozzáértőknek\" (mint ahogy nincs)egyszer leülhetne vele valaki beszélgetni, és elmagyarázhatná neki, hogy a lírai tenor hangfajba tartozik. Erölködéseit, kiabálásait a hőstenor fachban nehezen tolerálom, ezért ki szoktam hagyni az amúgy tehetséges tenorista előadásait.

943 muzsika 2007-10-16 11:30:40 [Válasz erre: 940 Mikorka Kálmán 2007-10-16 10:50:58]
Csatlakozom Cilikéhez, számból vette ki a szót! Nem, nem! Ne énekeljen Fekete A. Bánk bánt. /Természetesen nem az én tisztem ezt eldönteni, csupán privát megjegyzés volt!/ Azt szeretném, ha minél tovább énekelne... Ha jól tudom, jövőre Lenszkij-t énekel, na az testhezálló feladat lesz számára, nagyon klassz lesz, várom! ;-)))

942 Cilike 2007-10-16 11:09:46
Őszintén szólva az első felvonásban eléggé erőlködni hallottam K.B A.-t, nem úgy szóltak a magasságai, mint néhány éve. A harmadik felvonást viszont nagyon szépen csinálta, intelligensen, érzékenyen. Fekete Attila, jaj ne! Miért kellene mindent elénekeltetni vele? Így is szinte mindent ők énekelnek, a Kiss B.- Kovácsházi- Fekete trió. Horváth Bálintnak amúgy nem volt csúnya hangja, csak olyan lagymatagon énekelt, amilyen ő volt.

941 Mikorka Kálmán 2007-10-16 10:56:31 [Válasz erre: 940 Mikorka Kálmán 2007-10-16 10:50:58]
De ott van már Bándi is, aki ha beénekli a szerepet, szintén ideális nagyúr, persze más színészi megközelítéssel.

940 Mikorka Kálmán 2007-10-16 10:50:58 [Válasz erre: 939 WiseGentleman 2007-10-16 10:37:30]
Fekete Attila szerintem ideális Bánk volna.

939 WiseGentleman 2007-10-16 10:37:30 [Válasz erre: 937 virius 2007-10-16 00:03:29]
Sajnálom, de Horváth Bálintot (a nyüszítő tenort) sosem hallottam életemben \"ígéretesnek\".

938 adina 2007-10-16 00:27:03 [Válasz erre: 937 virius 2007-10-16 00:03:29]
Ez csak szubjektív vélemény, nem tény. Elég sokan máskép hallottuk, kiváló formában énekelt mindhárom előadáson, és a filmnél most sokkal jobb minden tekintetben. Három telt háznyi közönség ünnepelte, de a véleményedhez jogod van. Csak ne legyen ilyen egyoldalú a jelen nem lévők tájékoztatása, hogy te megmondod a tutit. Így már választhatnak kettőből, vagy megkereshetik a középutat. üdv

937 virius 2007-10-16 00:03:29 [Válasz erre: 933 adina 2007-10-15 01:00:28]
Ez sajnos nem irigység, hanem szomorú ténymegállapítás. Horváth Bálint is jónak indult, de hamar tönkrement, Bánk bánja a nyolcvanas évek elején ígéret volt, de sajnos nem volt megfelelő színvonalú. Daróczi Tamást egyszer láttam-hallottam Bábkot énekelni - bár ne tette volna! -, ő is hamar tönkrement, már csak epizódszerepek birtokosa. Sajnos Kiss B. hangi teljesítményén is kezdenek érződni azok a vonások, amelyek anno H.B. Bánkját is élvezhetetlenné tették. Tudom, nemzedékek számára Simándy Bánkja volt az etalon, de sajnos az élet megy tovább. Később Ilosfalvy, jelenleg pedig Molnár András lett \"a\" Bánk bán. Kiss B. elég jó diszpozícióban volt a filmváltozatban, most sajnos már nincs.

936 Búbánat 2007-10-15 09:55:20 [Válasz erre: 922 Búbánat 2007-08-26 16:56:20]
Újabb lehetőség e ritka darab megtekintésére ERKEL – DOPPLER: ERZSÉBET Sárospatak, Művelődés Háza 2007. október 17. 19 óra Szereposztás: Erzsébet: Bucsi Annamária Thüringiai Lajos: Kóbor Tamás Gunda, magyar parasztlány, Erzsébet szolgálója: Simon Krisztina Kuno, magyar vitéz, Lajos kísérője: Rezsnyák Róbert II. Endre: Gogolyák György Zenei vezető: Dargay Marcell Karigazgató: Tóth András Díszlet-jelmez: Sápi Hedvig Szcenika: Kis Gábor Norbert Rendező-asszisztens: Magyar Márton Rendező: Paróczay Balázs Belépődíj: 2500 Ft, diák, nyugdíjas jegy: 1500 Ft

935 WiseGentleman 2007-10-15 08:38:15 [Válasz erre: 928 Sesto 2007-08-30 18:15:00]
Leszámítva persze Sólyom-Nagy Sándort. Csupán azt nem tudom, kinek jutott eszébe, hogy a két tenort felcseréljék (Molnár András, mint \"Simándy-utód\" kiváló Hunyadi László lenne, viszont Gulyás Dénesnek egyértelműen több számmal nagyobb a szerep).

934 WiseGentleman 2007-10-15 08:34:58 [Válasz erre: 932 virius 2007-10-15 00:17:18]
Jómagam Horváth Bálintot Bánk és Cavaradossi szerepében láttam annakidején, mindkét alakítása (eufémizmussal élve) felejthető volt. Kiss B. Atilla mostani Bánkját nem láttam, de azért Horváth Bálinthoz hasonlítani igencsak apokaliptikus vízió lenne...

933 adina 2007-10-15 01:00:28 [Válasz erre: 932 virius 2007-10-15 00:17:18]
Az irigység furcsa dolgokat okoz az embernek, kedves virius.... Kívánom, gyógyulj ki!

932 virius 2007-10-15 00:17:18
Emlékeztek még Horváth Bálint egykori Bánk bánjára? Nos, az idei októberi előadások után Kiss B. Bánkja vizuálisan is, auditíve is őt juttatta eszembe, sajnos nem jó értelemben. Ha Kiss B. így folytatja, nemsokára H.B. és Daróczi sorsára jut. Kár lenne érte!

931 Sesto 2007-08-30 18:28:59 [Válasz erre: 930 kobzos55 2007-08-30 18:23:36]
....egy új Hunyadihoz megfelelö SZEREPOSZTÁS(!) is kellene,...

930 kobzos55 2007-08-30 18:23:36 [Válasz erre: 928 Sesto 2007-08-30 18:15:00]
Reméljük, úgy lesz, ahogy Sugár Rezső Hunyadi-oratóriumának végén éneklik: \"Új Hunyadiak jönnek...\" (valamikor minden második évben előadták, csak arra emlékszem, hogy van benne egy szép alt-ária).

929 sphynx 2007-08-30 18:21:05 [Válasz erre: 928 Sesto 2007-08-30 18:15:00]
Mit csinálsz mialatt napi 12 operát és egyebet meghallgatsz? Vagy konyhán dolgozol és közben krumplit hámozol, vagy takarítsz és discmanről nyomatod a füledbe közben.

928 Sesto 2007-08-30 18:15:00
Erkel Ferenc: Hunyadi László * V László: Molnár András * Cilley Ulrik: Gáti István * Szilágyi Erzsébet: Sass Sylvia * Hunyadi László: Gulyás Dénes * Hunyadi Mátyás: Dénes Zsuzsanna * Gara nádor: Sólyom-Nagy Sándor * Gara Mária: Kalmár Magda * Szilágyi Mihály: Gregor József * Rozgonyi: Mersei Miklós * egy nemes: Fülöp Attila Magyar Néphadsereg Férfikórusa-MáO Énekkara & Zenekara - Kovács János (Hungaroton 1984) ...avagy egy csodálatos mü, enyhén szólva /részben/ harmatgyenge felvétele,...kár!... :-(((

927 vichy 2007-08-29 11:18:37 [Válasz erre: 926 trilla 2007-08-29 08:59:53]
Köszi! Nagyon jó újra hallani!

926 trilla 2007-08-29 08:59:53
A Szegedi Szabadtéri Játékok Bánk bán-produkciójáról friss felvételek a YouTube-on Kiss B. Atilla, Keszei Bori, Bede-Fazekas Csaba [url]http://www.youtube.com/results?search_query=B%C3%A1nk+b%C3%A1n+Szeged&search=Search;Bánk bán - Szeged[/url]

925 Búbánat 2007-08-28 12:00:30 [Válasz erre: 924 tarnhelm2 2007-08-28 10:43:52]
Megnéztem volna, ha Pesten vagyok...

924 tarnhelm2 2007-08-28 10:43:52 [Válasz erre: 923 Búbánat 2007-08-28 10:07:15]
Hát, az előzetes beszélgetés a HírTv-ben elég elriasztó volt, úgyhogy nem kockáztattam meg. Te láttad?

923 Búbánat 2007-08-28 10:07:15 [Válasz erre: 922 Búbánat 2007-08-26 16:56:20]
Nem volt senki ott?

922 Búbánat 2007-08-26 16:56:20 [Válasz erre: 876 Búbánat 2007-08-17 12:51:55]
\"Magyarorszsági Szent Erzsébet mint romantikus operahősnő\" \"Újkori Erkel-bemutató Pesthidegkúton\" (Új Ember, Pallós, 2007. augusztus 19-26.) \"[....] A Nyári Művészeti Fesztiválon (Pesthidegkút- Klebelsberg Kuno Művelődési, Kulturális és Művészeti Központ) augusztus 26.-án este hét órától a kultúrkúria színháztermében egy zenetörténeti kuriózum előadására kerül sor. Paróczay Balázs rendező a Széchényi Könyvtár archívumából és a feledés homályából emelte ki Erkel Ferenc és a Doppler fivérek - Czanyuga József librettójára komponált - Erzsébet című ünnepi dalművét, amelyet 1857. május 6-án a pesti Nemzeti Színházban mutattak be az idelátogató császári pár, Ferenc József és Erzsébet tiszteletére. Az újkori bemutató zenei vezetője, Dargay Marcell szerint a mű \'alkalmisága\' azonnal kiderült a zenei szövet egyenetlenségeiből, a \'kora romantikus\' cselekmény naív logikai kuszaságából. Míg a két szélső felvonásért felelős Doppler Ferenc és Károly egy könnyedebb hangvételű daljátékban gondolkodtak, és Donizettit tekintették példaképnek, addig a második felvonásban Erkel drámaibb formában, Verdi stílusában \'szólalt meg\', miközben hagyományos magyaros - verbunkos elemeket is felhasznált. Dargay szerint Doppler \'része\' hatásosabb, Erkelé komorabb, összetettebb - nemesebb. Érdekes, hogy Erkel az általa megzenésített Himnuszt egy az egyben belefoglalta a művébe, amely így prozódiailag megőrizte az utókornak nemzeti imádságunk első változatának eredeti ritmizálását. Paróczay Balázs tudatosan csak az opera igazán érdekes első, illetve második felvonását állítja színpadra, méghozzá a történet időtlenségét hangsúlyozó puritán rendezésben. Elmondása szerint az Erzsébet ősváltozatának utolsó része valójában egy cselekménytelen, táncokkal, karjelenetekkel fűszerezett lovagi torna és népünnepély volt, amely - a második felvonásvég pogányok lemészárlására buzdító kórusát \'ismétlő\' - harsány fináléval zárult. A rendező az eredeti, archaikus jellegű szöveg megtartásával a dramaturgiailag \'széttartó\' műnek akart keretet, a címszereplőnek pedig valódi karaktert adni a húzásokkal. A félreértésekkel tűzdelt meglehetősen történelmietlen cselekmény két álruhába bújt - egymást tudtukon kívül próbára tevő - pár, Erzsébet és Thüringiai Lajos, valamint szolgálóik, Gunda és Kuno egymásra találásáról szól. II. Endre magyar király, a keresztesek vezetőjeként, a lánya nászára áldást adó atyaként jelenik meg a színen. Az operaritkaság nem illeszkedik a \'szokványos\' Szent Erzsébet-ábrázolások közé, de a királylány ismert erényei - hűsége, kitartása, a koldusokhoz, nélkülözőkhöz való figyelmes odafordulása - itt is hangsúlyos szerepet kapnak. Paróczay szerint az opera Erzsébet \'kifosztását\' sejteti, hiszen ő az, aki mindig, minden körülmények között AD, aki mindig szeret, akit szinte felfal az őt körülvevő \'kozmikus éhség\'. Erzsébet lelki érése során rájön, hogy hogyan kell \'helyesen táplálnia\' az embereket. A fejlődéstörténetet sugalló rendezői beállítás kísérletet tesz annak bemutatására, hogy válhatott a bájos királylány, a gondtalan arisztokrata azzá a szent asszonnyá, akit ma is tisztelünk. A \'felújítás\' alkotói Erzsébet imáját átemelték az első felvonásból, ezzel intimebb, emelkedettebb, az \'eredeti\' Erzsébet-képhez közelebb álló befejezést adva a darabnak. Az Erzsébetet november 10-én a szent szülőhelyén, Sárospatakon is előadják majd, aztán várhatóan Pesthidegkúton lesz újra látható és hallható a dalmű a fiatal operisták (Bucsi Annamária, Kóbor Tamás, Simon Krisztina, Rezsnyák Róbert és Gogolyák György) előadásában.\" Sajnos - jelentős földrajzi távolságomból kifolyólag - nem lehetek jelen a ma esti előadáson. Remélem, noha a mai ajánló nem tér ki a produkcióra, lesznek \"bátor\", \"vállalkozó kedvű\" fórumozó látogatói is ennek, az Erkel-életműben kuriózum dalmű \"újkori\' bemutatójának, a pesthidegkúti kies kúria dísztermében, ma este 7-kor - akiktől valamiféle beszámolót is kaphatunk a produkcióról. A rádió Új Zenei Újság-ja Kovács Sándor szerkesztésében egy kapcsolódó interjúval és a próbáról bejátszott zenei részlettel igyekezett felcsigázni a műre és annak zenei szépségeire az operaritkaságok iránt amúgy is érdeklődő - \'vevő\' - opera(zene)barátok táborát...

921 Manus 2007-08-24 15:48:11 [Válasz erre: 919 Amarilla 2007-08-22 09:21:10]
Niederfrank Géza tanította? Óh, szegény Gurbán!

920 zsoly 2007-08-22 15:26:17 [Válasz erre: 916 rocker 2007-08-22 00:51:30]
Értem. Ez így azért korrektebbül hangzik a korábbiakhoz képest.

919 Amarilla 2007-08-22 09:21:10 [Válasz erre: 915 Manus 2007-08-21 22:56:24]
Régen is tanított. A Gurbánt.

918 Amarilla 2007-08-22 09:11:44 [Válasz erre: 916 rocker 2007-08-22 00:51:30]
Hazai nagyjainknak ott a helyük de hiányoznak a külföldi sztárok. -....nincs pénz.....- ezt ismételgetik. Próbálkozás volt Gavanellivel és hogyis hívják olasz szopránnal, de évtizedekkel ezelőtt profibb operasztárok érkeztek külföldről. Az idei műsor tagadhatatlanul gyatra. Musicalt eszünk musicallel. Jövőre készül a vadi új musical Szentivánéji álom címmel. Mé g nem készült el, a zeneszerző még be sem fejezte, mégis már megvannak az előadás időpontjai, a szereposztás Dolhaival, Kerényi rendezésben. Állítólag ez kell az embereknek. ...de ha már Budafest, azt úgy ahogy van be kéne szüntetni!

917 zitto 2007-08-22 07:47:20 [Válasz erre: 914 tukán 2007-08-21 21:37:59]
Tavaly még olyan hír járta, hogy Perencz tanítja -- nem volt igaz? Vagy már nem igaz?

916 rocker 2007-08-22 00:51:30 [Válasz erre: 910 zsoly 2007-08-21 19:24:35]
Kedves zsoly! Nem, nem savanyú. Szomorú vagyok inkább. A barátnőm énekelt a kórusban, ezért mentem el ma is. Csak hogy minden kérdésedet korrektül megválaszoljam. Szomorú vagyok, mert egykor ezen a színpadon valóban nemzetközi énekesek léptek fel. Ma azon tiporja egymást itt sok operatudós, hogy hazai nagyjaink éppen hogyan teljesítettek. Valaha jeles színészekkel láthatott a NÉP jelentős darabokat, operákat. Nézd meg az idei műsort! Nekem nem savanyú erre semmi. És valóban azt gondolom, Kesselyáknak nem azzal kellene elsősorban büszkélkednie, hogy milyen repülőt vesz magának, hanem azzal, amit művészeti vezetőként - immár a Budafeszt és a Szabadtéri mellett a Szegedi Szimfonikusoknál is - művészi koncepcióként megvalósít. Nem irigylem a tizenmilliós autóit sem, de azért elgondolkodom néha: nocsak! milyen jól meg lehet ebből az alulfinanszírozott művészetből élni! Az előadás pedig középszerű volt. Lement. Ennél korrektebb nem lehetek.

915 Manus 2007-08-21 22:56:24 [Válasz erre: 914 tukán 2007-08-21 21:37:59]
Niederfrank bizony nem énektanár, énekest tanítania felelőtlenség.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.