(Töröltem a beírásom.)
Egyébként a "zanza" tényleg zavart, számomra erősen negatív jelző.
Kedves Ed, jó lesz, ha sietsz jegyet venni, mert a Bánk bánt október 2-től fogják játszani az Operában, méghozzá a tenor változatot! :)) (Ilyen szempontból nem rossz évad, Bánk és Hunyadi is lesz benne.)
Kedves -z-, egyetértek: két műfaj és lekicsinylésről szó sincs. (A "zanza" szó zavaró?) Kérdés az, hogy aki a Bánk bán-operát szeretné megtekinteni, az hol, mikor teheti ezt. Ha a MZH-ban, akkor rendben van, MZH valamelyest pótolná az Erkelt. Ha meg ott (MZH) nem és máshol sem, az nincs rendben. Nem többről, nem kevesebbről van szó :-)
Kedves ED,
Ez két műfaj, az operabeavató nem azért jön létre, hogy pótoljon bármit az Erkel Színházból. Amúgy tényleg jó lenne, ha elmennél egyre, onnantól biztosan nem kicsinyelnéd le...:-)
Kedves Lujza, ahogyan a MZH semmilyen módon nem pótolja az Erkel Színházat, úgy nem pótol egy operai zanza beavató egy teljes operaelőadást, legyen az a Bánk bán vagy Leoncavallo Zanzája :-)
Kedves ED, bocs, de amit Te írtál, az a valódi zanza! Biztos tudod, hogy a Zene Házában nem operaelőadás lesz, hanem operabeavató, ami csak az érdeklődést szándékozik felkelteni. Egyszer Te is elmehetnél rá!
Gertrúd a történelmi írások szerint jó feleség és jó anya volt. Vannak ilyen anomáliák. Én is pofára estem, mikor a Sisi filmek után elolvastam egy hiteles életrajzot Erzsébetről...
Röviden: Erkel Színház helyett Magyar Zene Háza. Bánk bán helyett zanza-mesemesemátka a Bánk bánról. Remek.
Tipikus Dinyés halandzsa. Az elején kifejti, aktualizálni és konkretizálni kell a művet, a végén harcosan kiáll a darabok érinthetetlenségéért
Az interjú a második része miatt nemcsak ide illene. Dinyés elég határozott véleményt mond benne a mai operarendezőkről.
Egy interjú, részben a Bánk bánról. Bennem igencsak felkavarodott valami. Egy évtizede még indulatosan és tárgyszerűen reagáltam volna rá - most már nem. Minek? De talán azért annyit megpendítek, hogy a Bánk bán a szerző halála óta EGYETLEN EGYSZER sem hangzott fel hiteles műalakban, olyanban, amit a szerző vezényelt, illetve jóváhagyott. Ennyit sem sikerült elérnünk.
https://szinhaz.online/amitol-megdobban-a-mi-tosgyokeres-magyar-szivunk-interju-dinyes-daniellel/?fbclid=IwAR1FL5eDtJV3CDaEwz43ceLTFcqK5-RRPXBvsdmGT8DYiO85i6qP12FnPmQ
ML nyilván ilyen szellemű családba született. A neveltetésénél és származásánál fogva a lehető legőszintébben hisz abban, amit itt összehord.
No, a média egyik részének fel lesz adva a feladat; az érintettek tanulmányozzák addig Karinthy Frici: A főherceg vizsgázik c. játékát.
Sírok és röhögök egyszerre. -))))))(((((((
Lazán kapcsolódik a Bánk bán fórum témájához:
Mai hír a Telex és más internetes honlapok oldaláról:
https://telex.hu/kult/2021/11/08/szikora-lezsak-szent-erzsebet-musical
A cikk ismerteti, hogy Szikora Róbert Lezsák Sándorral közösen írt musicalt Árpád-házi Szent Erzsébetről, Zsuffa Tünde Az ég tartja a földet című regénye alapján.
Idézet a cikkből:
„Zsuffa Tünde író szerint a készülő darab a hazaszeretetre fog tanítani, és rehabilitálja majd Szent Erzsébet anyját, II. András meggyilkolt feleségét, a bajor származású Gertrúd királynét.”
Izgalmas lesz egyik este a Bánk bánt hallgatni, majd másik este, más nézőpontból a fenti Szent Erzsébet musicalt.
Ez az interjú minősíthetetlen. Tényleg mindennek az alja még az origo viszonylatában is.
Hosszú, nagyon hosszú interjút közöl az Origo Molnár Levente, „A New York-i Metropolitan, a párizsi Opera, a bécsi és a müncheni Staatsoper ünnepelt művésze”-vel, Bánk bán szólamának mai megformálójával.
Az interjúnak – erős politikai áthallásai miatt – még a címét sem idézem, mindenki elolvashatja a következő linken:
Az interjú végén szakmai témák is említésre kerülnek, a következők szerint:
„…Veronába is megyünk, mert a Vidnyánszky Attila által rendezett Bánk bánt oda hívták. Abban szintén biztos vagyok, hogy ha ott meglátják, rá egy évre az Arena Opera Fesztiválra is meghívják.”
Szívből kívánom, hogy a jövőben megvalósuljon Molnár Levente ezirányú elképzelése. Addig viszont figyelmében ajánlom a mai Erkel Színház 19,00 órai Bánk bán előadás jegytérképét. Jelenleg több mint 1.000 (!!!) azaz Egyezer jegy kapható!!!
Meghallgattam ezt a Bánkot. Ezer sebből vérzik. Csak a két bariton, Kelemen Zoltán (Petúr) és Kálmándy Mihály (Tiborc) dícsérhető.
A Facebookon most is meg lehet tekinteni - visszanézni - a közvetítést. Nincs szükség arra, hogy valaki rajta legyen a facebookon. Bárki hozzáférhet itt:
https://pl-pl.facebook.com/Operahaz/videos/vb.248415223180/2942392292662020/?type=2&theater
Az időskálán: 10:10-től indul a lejátszás.
A Bánk bán-keresztmetszet előadása után kis ünnepség keretében Ókovács Szilveszter főigazgató köszönti Kertesi Ingridet Operaházi tagságának 35. évfordulója alkalmából. A Művésznő ugyancsak pár rögtönzött, meghatott mondatot fogalmaz meg művészkollégáinak körében.
Persze az Opera honlapjáról is visszakereshető.
Nem szükséges belépni a facebookra, a videók simán elérhetőek anélkül. Az opera honlapján fent vannak a programok, hogy ne kelljen a sok facebookos videó közül válogatni:
https://www.opera.hu/hu/operalive/program/extrak/
Bocs, lehet hogy tájékozatlan vagyok, vagy csak maradi: Elérhető ez a műsor valahol facebook nélkül? Mert bárminnyire hihetetlen, nem mindenki éli ott az életét!
Erkel Ferenc: Bánk bán – keresztmetszet (2021. március 15.)
Az előadás visszanézhető itt:
https://pl-pl.facebook.com/Operahaz/videos/2942392292662020/
időtartam: 1:27:45
2021. március 15-én, nemzeti ünnepünkön Erkel Ferenc Bánk bán című operájának legszebb részleteit közvetítjük az Eiffel Műhelyház Hevesi Sándor háziszínpadáról.
Az előadás 20:00 órától látható a Facebookon és az Origón.
Az opera koncertszerű keresztmetszetének címszerepét Kovácsházi István alakítja,
partnerei: Komlósi Ildikó (Gertrúd), Kertesi Ingrid (Melinda), Cser Krisztián (II. Endre), Horváth István (Ottó), Kálmándy Mihály (Tiborc), Kelemen Zoltán (Petur bán), Geiger Lajos (Biberach),
zongorán közreműködik: Katona Anikó,
a viola d'amore szólót előadja: Botos Veronika.
Most megy az operafilm:
BÁNK BÁN - március 15-én 20:05-től az M5 műsorán
Erkel Ferenc operájának filmes adaptációja Káel Csaba rendezésében.
Főszereplők: Kiss B. Atilla, Marton Éva, Rost Andrea, Gulyás Dénes, Kováts Kolos, Miller Lajos, Réti Attila, Sólyom-Nagy Sándor
Kedves "bölcsész"! Nem láttam ezt a produkciót sem a Margitszigeten, sem Debrecenben.
Érdekelne, mi a problémája ezzel a Bánk-kriitikával - kissé bővebben...Tehát miben "dilettáns", miben "talpsimogató"?
És kíváncsian várom a cikk írójának, "baljos" - nak erre esetleges reflektálását is!
Tisztelt Szerkesztőség!
-baljos- dilettáns, talpsimogató Bánk-kritikája méltatlan a lap nívójához.
Margitsziget - Erkel Ferenc: Bánk bán (2020)
Rendező: Vidnyánszky Attila
1.Opera-vilag.net (Fülöp Károly írása) Bánk-bán-kritika
2. Mezei néző blogja - a Bánk bán főpróba előadásáról
Edmond Dantes fórumtárs 4706. sz. bejegyzését a "Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek" topicból, ide átmásolom. Benne két link - két kritika a margitszigeti Bánk-bán előadásról (a második a főpróbán látottakról):
Egy kritika Vidnyánszky Attila margitszigeti Bánk bánjáról ...
... és egy másik hosszú írás arról, ő miért nem ír kritikát a produkcióról és "miért akart öncenzúrát gyakorolni":
Ritkán tipródom azon, hogy egy előadásról legyen-e beszámoló vagy sem. Hét és fél év alatt ez a 2791. posztom (ez kb. 2500 előadás-leírást jelent), és elmondhatom, hogy nincs tíznél több olyan, amelyiket megnéztem, de mégsem írtam róla. Amikor a nem mellett döntök, akkor 99%-ban arról van szó, hogy egy általam nagyon szeretett társulat/alkotó/szereplő vegyes benyomást tesz, és nem érzek vágyat arra, hogy velük kapcsolatban lebeszélőt írjak. Olyan előadásra, amelyikről nem feltételezem, hogy találni fogok benne elég anyagot egy ajánlóra, oda se megyek – ez alapelvem. Azért nem megyek, hogy elmondhassam, „lám, igazam volt, ez tényleg nem működik”.
3003
Sajnálom, hogy - a cikkíróval ellentétben - kedvesemtől nem kaptam jegyet, így - nem válhattam - szintén a cikkíró szavaival - "a teremtésben győztessé".
https://demokrata.hu/blog/bravo-molnar-vivat-vidnyanszky-282183/
Mindenkinek figyelmében ajánlom a belinkelt - nem tudom, hogy nevezzem pontosan - írást. Tökéletesen illusztrálja, hogy NER 10 évében, a Nemzeti Összetartozás 2020.évében, milyen jelzőrendszert kell használni egy operaelőadás ismertetésekor...
Nem mindenki fedezte fel az evtized sot az evszazad osszes buneit ... csak a tarsulat kb.95%-a. Kevesli? Mind a 95% libernyak es bolsi lenne? Tovabba ajanlom figyelmebe 2995 nehany infojat Vig latogatottsagaval kapcsolatban, amit senki, ismetlem: senki nem cafolt eddig. Nem is cafolhatta, mert hivatalos tenyszamok. Hivatalos tenyszamokat = sajat Nemzetis vesztesegeirol keszult sajat (!) statisztikajat csak Vidnyanszky Attila cafolta. Azt mondanam: az igazgatononek szinte kapora jott a vezetesi stilusat, egyebeit biralo, szinte egyhangu elmarasztalas, mert utobbi moge bujva = cafolva, tagadva azt, nem kellett szamot adnia az eloadasok es bevetelek eroteljes csokkenesenek okairol.
2999
Az "elfogadás, tolerancia, szeretet", stb addig tart, míg az ő kottájukból játszik az ember! Lásd zászló-ügy! Miért kell minden budapesti lakosnak elviselni azt a bizonyos zászlót a Városháza homlokzatán? Főpolgármester úr kinevezési papírján még nedves volt a tinta, rögtön kinyilatkoztatta álláspontját Dörner György színházigazgatói pályafutásával kapcsolatban. Eszenyi Enikő nem ment el arra a bizonyos tüntetésre, sőt nem átallott úgy nyilatkozni, hogy politika-mentes színházat szeretne csinálni. Rögtön mindenki felfedezte az évtized (lassan az évszázad) összes bűneit! Ez mi, ha nem erőszakos térfoglalás?
A másik oldal nyilatkozatai éppúgy bűzlenek az ideológiától csak az "elfogadás", a "tolerancia", a "szeretet" és hasonló hamis maszlagok mögé bújva, ugyanaz az erőszakos, nekik nem tetsző embereket gusztustalan módon eltávolító kivégző diktatúra, s igen, a színházi világban én elhiszem, hogy nagyon erősen működik a vörös NER. A narancs NER legalább nyílt lapokkal játszik (ettől még nem lesz feltétlen elfogadható). De mint írtam, nem akartam ebbe belemenni, ez az én véleményem, az is marad, slusspassz.
Lujza fórumtársunk "Eiffel Műhelyház" 174.számú hozzászólásából a jelenlegi fórumrészre aktuálizálva/plagizálva:
"Érdekes. Tegnap ott volt több, mint kétezer ember ennek a topicnak a (margitszigeti) helyszínén,(augusztus 19-én) de úgy látszik, közülük senki se szokott írni a momusra".
Itt off Nehany apro kiegeszites: amikor a nagyon semleges, nagyon partatlan Balazs Peter bejelentkezett a Vigbe igazgatonak, a NER-oldal valahogy kevesbe szerette Eszenyit. Pedig (vagy tan epp azert?, mert) ugyeirol meg semmit nem tudott a kulvilag. Aztan valahogy maradhatott a s...zekeben, ahogy Balazs is a szolnoki s...zekeben maradt. Eszenyi ugyei Karacsony "tajan" kerultek elo, tehat Eszenyi Karacsony(ek) aldozata. Nem vilagos? Mas: a Vig mukodesevel igenis voltak mar boven gondok ld.a vonatkozo statisztikakat eloadasszamrol, tenylegesen eladott jegyekrol (nem vatta), arbevetel(csokkenes)rol. Zsoter szimplan Vidnya libernyakja lehet, ennyi.
Erre nyilván megcáfolhatatlan bizonyítékai vannak. Eszenyit még a baloldali kormány alatt nevezték ki, itt képzavarban vagyok: V. A. védte, tehát akkor mégis csak a Fidesz embere? Vagyis akkor a szemétláda libsik alatt egy narancsos is lehetett színházigazgató? Ha nem, akkor Eszenyi köpönyegforgató? Rudolf Péter váltotta, aki minden, de nem baloldali - bántani nem bántom, egy megélhetési narancsos kiöregedett balett-táncos Bencuskához képest, egy igazi úriember és grállovag. Nem mellesleg,mintha nyíltan nem politizálna. Másrészt Eszenyinek majd minden dolgozója neki ment - hát, ha már mindenkinek elege van, ott már nagy gáz lehet.Mindezt úgy, hogy a Vígszínház működésével nagy gondok nem voltak - az előadások mentek. Tűrtek tíz évig - hát erről csak annyit, hogy egy bántalmazó házasságot is tűrnek évekig. Nem jobb a másik oldal se? Olvasd el a nyilatkozataikat mindkét félnek, itt V. A. és társai nyilatkozatai bűzlenek az ideológiától. Amúgy konkrétumot senki nem mond, hogy mi volt a rossz a Színművészeti képzésben? A másik: Zsótér Sándor a nemzeti irányt képviseli? Rendszeresen rendez a Nemzetiben - ezért se értem: mi a liberális színház? Amit Zsótér csinál ezek szerint nem. Pedig Alföldi egy-egy rendezéssel kevésbé tud formabontó lenni, mint Zsótér rendezései. Látta valaki a Nemzetiben a Tartuffe-ot? Mert abban, a grúz rendező jóvoltából, minden van. V. A. szétszedte jeleneteire, majd saját kénye-kedve szerint újraösszerakta Az ember tragédiáját. Látta valkai ezt az előadást? Ez lenne a nagy alázat a nemzeti darabjaink iránt? Az egész annyira egy katyvasz, hogy hihetetlen. De te biztosan mindent átlátsz, minden mögé odalátsz. Jó neked!
2020.08.20 22:25 - 00:30 M5 (HD)
Bánk bán |
magyar operafilm, 2002 |
A mű nagy részét eredeti helyszíneken - többnyire Erdélyben, Jákon, Ócsán, Esztergomban, Visegrádon, Bélapátfalván és Budapesten - vették fel. A film a romantikus operát XIX. századi historikus festészetre emlékeztető képi beállításokkal, gazdag jelmez- és díszlettárral idézi meg. A filmben a jelenlegi legnagyobb európai és világhírű magyar operaénekesek játszanak.
Rendezte: Káel Csaba
Főszereplők: Kiss B. Atilla, Marton Éva, Rost Andrea, Gulyás Dénes, Kováts Kolos, Miller Lajos, Réti Attila, Sólyom-Nagy Sándor
Háttér"hatalom"-nak nem mondanám. Politikai indokból megtervezett és elkövetett nyilvános kivégzésnek igen. De egyszer már belementem itt, többet nem szeretnék. :)
Ugyan miben van igaza "Eszenyi kapcsan"? Hatterhatalom?
Eszenyi kapcsán igaza van. És abban is, hogy a másik oldal sokadjára bizonyította, hogy semmiben sem jobb, mint az ellenfele. De ennyit erről. Ez nem befolyásolja a mai előadás színvonalát...
Lesznek itt nagyobb gondok is annál, mint hogy Molnár Levente bariton egy tenor -, és Mester Viki lírai mezzo egy drámai szerepben.....
A „nagyon komoly nemzetközi háttérhatalom és hálózat szervezkedése” (Vidnyánszky Attila saját szavai) ellenére Vidnyánszky Attila tegnap még egy hosszabb interjút tudott adni a mai napon bemutatandó Bánk bán produkcióról. Az interjú elérhető:
https://www.origo.hu/kultura/20200818-vidnyanszky-attila-interju.html?utm_source=hirkereso
A hivatkozott tegnapi interjú főcíme: „Ez egy krimibe illő, száguldó szenvedélytörténet”, ami némileg eltér a mai előzetes – szintén Vidnyánszky Attilának tulajdonított - sorok Trianon értelmezéstől.
A darab előadásához sok sikert kívánok.
Bánk bán a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon
2020. AUGUSZTUS 19. SZERDA 07:04 Mno.hu
„ÖNMAGÁBAN ERŐTELJES SZIMBOLIKA”
Államalapításunk ünnepének előestéjén Bánk bán operabemutatót rendeznek a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. A színház és a Coopera közös produkciója alkalmat ad a méltóságteljes ünnepi élmény megélésére Budapest zöld szívében, a város legnagyobb szabadtéri színpadán.
– Az évfordulók és ünnepek olyan alkalmak, amelyek lehetőséget adnak emlékezni és identitásunkat erősíteni, olyan programmal kapcsolódni ezen alkalmakhoz, amely erősíti az összetartozást, rávilágít nemzeti értékeinkre – nyilatkozta Bán Teodóra, a színház igazgatója. A mostani előadással kapcsolatban úgy gondolja, hogy egy felelős színházvezetőnek a szerepe alapvetően meghatározó környezetére, a közösségre, amelyet az általa kiválasztott előadások, alkotók és művészek formálnak, keltenek életre. – Kötelességünk és feladatunk helyet adni egy olyan volumenű produkciónak, mint amilyen a Bánk bán, amely most a Cooperával együtt valósul meg, Vidnyánszky Attila rendezésében – mondta Bán Teodóra.
A darab rendezője, Vidnyánszky Attila szerint „maga az a helyzet, hogy 2020-ban, a trianoni nemzeti tragédia századik évfordulójának évében kerül színpadra, már önmagában erőteljes szimbolikával bír. Hazánk nagy sorsfordulói, történelmi tragédiái mindig arra késztetnek, hogy átgondoljuk a helyünket a világban, megfogalmazzuk küldetésünk és végzetünk sajátosságait. Erre az opera műfaja, illetve Erkel grandiózus műve különösen alkalmas, hiszen sűrítve, ugyanakkor a zene szuggesztív erejével felerősítve szembesít bennünket a drámai történettel.”
– Bánk bán csak egy van, és ez ebben a verzióban érezhető csak igazán – fogalmazott a címszerepet éneklő Molnár Levente. – Ebben a baritonverzióban tud beindulni a dráma, és mivel mindenki „ott van a szeren”, mindenki a tudása legjavát tudja nyújtani, meg fog történni a csoda. Vagy úgy is fogalmazhatnék, kompromisszumok nélküli, nagyon vagány előadás lesz – hangsúlyozta az operaénekes.
Emblematikus nemzeti operánk, a Bánk bán, Vidnyánszky Attila Kossuth-díjas rendező instruálásával és Kesselyák Gergely Liszt Ferenc-díjas, érdemes művész karmester vezényletével kel életre.
A címszerepben a Liszt-díjas Molnár Levente, a főszerepekben Mester Viktória, Fischl Mónika, Kálmándy Mihály, Kováts Kolos és Boncsér Gergely lép színpadra.
A margitszigeti színház és a Coopera közös bemutatója a Kodály Filharmonikusok Debrecen, a Csokonai Színház Énekkara, a Honvéd Férfikar, a Budapest Stúdiókórus, valamint a Csokonai Színház Tánckara közreműködésével kerül színpadra.
Kiegészítő programként, a Petőfi Irodalmi Múzeummal együttműködve egy utazó kiállítással egészül ki az előadás, amely a Bánk bán opera és dráma több mint kétszáz éves történetét mutatja be a Margitszigeti Szabadtéri Színpad nézőtéri fogadóterében, a „kerengőben”, ezzel téve igazán összművészetivé a kezdeményezést.
Privát üzenetben küldtem választ.
Bán Teodora-interjú: Nem az a feladatom, hogy feladjam
/Origo. augusztus 15./
Az interjú második felében a Szabadtéri Színház vezetése körül korábban kialakult polémiáról is szól.
„Az államalapítás ünnepének előestéjén, augusztus 19-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon Erkel Ferenc operáját, a Bánk bánt mutatják be. Az előadást a Nemzeti Színház igazgatója, Vidnyánszky Attila rendezi- A közelgő premierről, és a Margitszigeti Szabadtéri Színház sorsáról Bán Teodóra ügyvezető igazgatóval beszélgettünk.
Mint ismert: az új baloldali városvezetés sok mindent megpróbált, hogy a szabadtéri színházat hosszú évek óta vitathatatlan eredménnyel vezető Bán Teodórától megszabaduljanak. Ez azért is tanulságos, mert Bán Teodóra politikától semlegesen vezette a nyári színházakat, de Karácsony Gergelyéknek ez kevés volt. Végül az általános felháborodás miatt az új városvezetés meghátrált, és a legfontosabb nyári színpadot, a Margitszigetet, tovább vezetheti Bán Teodóra.
Az idén kiemelt jelentőséggel bír Erkel Ferenc nemzeti operájának színrevitele, az előadással a nemzeti összetartozás éve előtt is tisztelegnek.’
Jobb, ha a balettnál marad...
Tisztelt Amalgám! Köszönöm részletes reagálását a Bánk bán ismételt bemutatóját illető soraimra. Megtisztelő számomra, hogy soraimnak olyan értelmet is tanúsít, amit én egyáltalán nem írtam – még csak nem is gondoltam – bele. Természetesen nem tudom olyan mélységben elemezni a darabot és a szereplőket, mint Ön, mindössze az interneten olvastam nyilatkozataikat és abból reagáltam 2 azaz Kettő témára.
Engedjen meg egy-két tiszteletteljes észrevételt az Ön soraihoz:
- Nem tudom, mit jelent az „adott helyzet” ebben az esetben. Van egy bemutató, a bemutató szereplői, alkotói közötti családi kapcsolatok közismertek, senki nem titkolja. (Zárójel: Gigli több alkalommal lépett fel, szerelmespárt alakítva a saját lányával, Rinával.)
- Semmilyen „hibakereső igyekezet” nem volt benne Mester Viktória szerepfelfogásáról. Egyetlen szóval nem bíráltam. A saját életkorára az interjú kiemelése hívta fel a figyelmet, mint ahogy Ő maga említette Gertrúd életkorát. Ennyit erről.
- Molnár Levente, mint Bánk megformálója hozzászólásomban semmilyen értelemben sem szerepelt, nem említettem.
- Szintén semmilyen értelemben nem írtam, még csak nem is érzékeltettem, hogy a szereposztás érintett tagjai nem méltán vannak a helyükön, a saját jogukon.
- Sajnálom, hogy nem tudtam megfelelően megírni, hogy elsődlegesen Vidnyánszky Attila alapfelfogásával van problémám, amit az Ön egyébként nagyon értékes észrevételei sem tudtak eloszlatni.