apróhirdetés feladása:

|
Fórum - Antonin Dvorak (tagliavini, 2004-09-10 15:59:08) |
|
|
|
 |
196 Búbánat • előzmény187 |
| 2019-11-06 20:45:22 |
Ma éjjel az M5 csatorna sugározza:
2019. november 6. szerda 21:50 - 23:20
MüpArt Classic
Dvořák: Stabat Mater
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
(A 2017. november 1-i hangverseny felvétele)
(90')
A középkori himnusz,- mely a keresztfa tövében fia kínhalálát sirató Fájdalmas Anya szenvedését idézi fel-, Dvořákot egy személyes tragédia, a gyermekének elvesztése felett érzett gyász inspirálta a tíz tételes mű megkomponálására. A szerzőre jellemző dallami invencióval, érzelemgazdagsággal megírt egyházzenei műve az oratórium irodalom egyik legérzékenyebb, legihletettebb alkotása, mely a bel canto stílus avatott tolmácsolójának: Riccardo Frizza olasz dirigensnek mesteri tolmácsolásában hangzik el.
Anastasia Shchegoleva (szoprán)
Vörös Szilvia (mezzoszoprán)
Paolo Fanale (tenor)
Liang Li (basszus)
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)
Vezényel: Riccardo Frizza
|
194 Búbánat |
| 2019-05-28 19:27:31 |
Mindjárt kezdődik a Bartók Rádióban:
19:35 - 22.11 Antonin Dvorák: Ruszalka (A sellő)
Háromfelvonásos opera
Szövegét Jaroslav Kvapil írta
Vez.: Charles Mackerras
Km.: Kühn Vegyeskar (karig.: Pavel Kühn), Cseh Filharmonikus Zenekar
Szereposztás:
Ruszalka – Renée Fleming (szoprán),
Herceg – Ben Heppner (tenor),
Vízimanó – Franz Hawlata (basszus),
Boszorkány – Dolora Zajick (alt),
Erdőőr – Ivan Kusnjer (bariton),
Az idegen hercegnő – Eva Urbanová (szoprán),
Kukta – Zdena Kloubová (tenor),
Erdei tündérek – Lívia Ághová, Dana Buresová (szoprán), Hana Minutillo (alt),
Vadász – Ivan Kusnjer (tenor).
|
193 Búbánat • előzmény192 |
| 2018-11-13 15:15:37 |
Pardon, az előbbi beírásomat nem ebbe a topicba akartam tenni; a Bartók Rádióéban viszont már jó helye lesz az operafelvétel sugárzásáról való közlésemnek.
|
192 Búbánat |
| 2018-11-13 14:01:31 |
2018.11.13 19:35 - 21:32 Bartók Rádió
Umberto Giordano: André Chénier
Négyfelvonásos opera
Szövegét Luigi Illica írta
Vezényel: James Levine
Km.: John Alldis Kórus (karig.: Johnn Alldis),
Angol Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Szereposztás:
André Chénier - Plácido Domingo (tenor)
Madeleine de Coigny - Renata Scotto (szoprán)
Charles Gérard - Sherril Milnes (bariton)
Coginy grófnő - Jean Kraft (mezzoszoprán)
Bersi - Maria Ewing (mezzoszoprán)
Besúgó - Michel Sénéchal (tenor)
Roucher - Allan Monk (bariton)
Mathieu - Enzo Dara (bariton)
Madelon - Gwendolyn Killenbrew (mezzoszoprán)
Fouquier-Tinville - Stuart harling (basszus)
Fléville - Terence Sharpe (basszus)
Az abbé - Piero de Palma (tenor)
Schmidt - Isser Bushkin (basszus)
Dumas - Malcolm King (basszus)
Udvarmester- Nigel Beavan (basszbariton
|
191 Búbánat |
| 2018-11-04 10:17:23 |
Ma éjjel az M5 csatorna közvetíti a Müpából felvételről:
2018. november 4. vasárnap 22:40 - 00:30
Dvořák: Requiem, op. 89
(Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2015. november 1. )
Vezényel: Tomáš Netopil
Közreműködők:
Simona Šaturová (szoprán)
Veronika Hajnová (alt)
Brickner Szabolcs (tenor)
Sebestyén Miklós (basszus)
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)
|
190 Búbánat |
| 2018-03-25 13:53:29 |
Ma 19:00 :
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem
Onczay Csaba (cselló), Hagai Shaham (hegedű), Pascal Rogé (zongora), Bársony Péter (brácsa)
DVOŘÁK: Az erdő csendje, Op.68/5
DVOŘÁK: g-moll rondó, Op.94
DVOŘÁK: g-moll szláv tánc, Op.46/2 (Kreisler átirata)
DVOŘÁK: e-moll szláv tánc, Op.72/2 (Kreisler átirata)
DVOŘÁK: 4. (e-moll) zongoratrió, Op.90 („Dumky”)
DVOŘÁK: 2. (Esz-dúr) zongoranégyes, Op.87
|
189 Búbánat |
| 2018-02-21 11:08:37 |
A Bartók Rádió közvetíti ma este
19:35 – kb. 21.20
Kapcsoljuk a Zeneakadémia Nagytermét
Antonín Dvořák: Stabat Mater Op. 58.
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar (karig.: Somos Csaba) hangversenye
Vezényel: Carlo Montanaro
Váradi Zita (szoprán)
Vörös Szilvia (mezzoszoprán)
Aleš Briscein (tenor)
Kovács István (basszus)
(Ism. március 5., 12:36)
Megjegyzem, a koncerten fellépő tenor nevét a Zeneakadémia honlapjáról vettem át; korábban, más helyütt, Fekete Attilát és Brickner Szabolcsot is nevesítik.
|
188 Búbánat |
| 2018-02-01 10:30:49 |
Ma esti koncert a Müpában
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem - 19.30
Nicolas Altstaedt (gordonka)
Nemzeti Filharmonikusok
vez.: Carlo Montanaro
DVOŘÁK: h-moll gordonkaverseny, Op.104
DVOŘÁK: IX. (e-moll) szimfónia („Az új világból”), Op.95
|
187 Búbánat • előzmény186 |
| 2017-11-01 10:34:45 |
Megjegyzem, más forrás szerint a karmester személye nem Roberto Abbado, hanem Riccardo Frizza - aki legutóbb A puritánokat vezényelte nálunk.
|
186 Búbánat |
| 2017-11-01 10:29:44 |
A Bartók Rádió közvetíti ma este, 19.35 – kb. 21.20
„Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet”
Dvořák: Stabat Mater
Előadók:
Anasztazja Segoljeva (szoprán),
Vörös Szilvia (mezzoszoprán),
Paolo Fanale (tenor),
Liang Li (basszus),
A Magyar Rádió Énekkara (karig. Pad Zoltán) és Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Roberto Abbado
Nem könnyű elképzelni olyan zeneművet, amely szervesebben kapcsolódik mindenszentek és az azt követő halottak napja ünnepéhez - de olyat sem, amely hitelesebben fejezi ki alkotója személyes érzéseit, mint a harmincöt éves Dvořák Stabat Matere, ez a ritkán hallható, méltatlanul mellőzött alkotás.
„Erősen hiszem és vallom, hogy minden igaz művészet a külvilágból magunkba szedett impressziók, az »élmények« hatása alatt nyilvánul meg.”
Bár e jól ismert idézet Bartóktól származik, ezúttal Dvořákkal kapcsolatban is joggal emlékeztethetünk rá. Élete első egyházzenei művét, a kereszt tövében állva fia kínhalálával szembesülő „fájdalmas Anya” (Mater dolorosa) szenvedését ábrázoló Stabat Matert ugyanis nem hivatalos megrendelésre vagy elvont művészi igénynek engedelmeskedve írta, hanem saját legszemélyesebb gyötrelmének kifejezéseként, miután – egy baleset következtében - 1876-ban eltemette lányát, Josefát. A mű kidolgozását és hangszerelését más munkák miatt félbe kellett hagynia, s az alkotás befejezéséhez csak akkor tért vissza, amikor újabb csapás érte: két másik gyermekét is elvesztette.
A tíztételes Stabat Mater, ez a nagy erejű, drámai és tragikus alkotás más hangon szól hozzánk, mint népies kedélyvilágú és érzéki szépségű mozzanatokat is felvonultató, világi művei: ez a stílus ugyanolyan kifejező, de értelemszerűen komolyabb és szigorúbb, akárcsak a későbbi Requiemé.
A mű premierje Prágában volt 1880-ban, míg a Csehországon kívüli első bemutatót Joseph Pamby vezényelte 1883-ban, Londonban. Az előadás sikere teremtette meg Dvořák angliai hírnevét.
A Stabat Mater tíz tételének majd mindegyikében meghatározó szerepet játszik a kórus, a hangszerelés pedig igen gazdag egyedi megoldásokban, nem véletlenül vált a darab az utóbbi évtizedben újra népszerűvé.
A Magyar Rádió Zenei Együtteseit vezénylő karmester, a híres muzsikusdinasztia sarja, a pár esztendeje elhunyt Claudio Abbado unokaöccse, Roberto Abbado régi ismerősünk: sok éve ad újra és újra sikeres hangversenyeket Budapest hangversenytermeiben.
(Forrás: Müpa)
|
185 Búbánat |
| 2017-09-29 10:32:19 |
A Bartók Rádió sugározza a koncert hangfelvételét ma este
19.35 – 21.10 Antonín Dvořák: Stabat Mater
Concert in Memory of Jiří Bělohlávek
Czech Philharmonic
Czech Philharmonic Choir (Lukáš Vasilek choirmaster)
Kateřina Kněžíková - Soprano
Kateřina Jalovcová – Alto
Pavel Černoch - Tenor
Jan Martiník – Bass
Jakub Hrůša (conductor)
(Prága, Dvořák-terem, 2017. június 18.)
(Ism. október 11., 12.36)
|
184 Héterő • előzmény183 |
| 2017-07-15 19:03:13 |
A szerző pedig Dvořák, teljes néven Antonín Dvořák.
[Jó lenne a topic címében is így... :-) ] |
182 Búbánat |
| 2017-07-14 13:29:23 |
A Bartók Rádió sugározza ma este a koncert hangfelvételét:
19.35 -21.11 Dvorák: Stabat Mater - oratórium
Vezényel: Csaba Péter
Km.
Kertesi Ingrid (szoprán),
Megyesi Schwartz Lúcia (mezzoszoprán),
Jaroslav Březina (tenor),
Pavel vingr (basszus)
a Prágai Filharmónia Énekkara és
a MÁV Szimfonikus Zenekar
(Zeneakadémia Nagyterem, 2017. április 6.)
(Ism. július 16., 12.36)
|
181 Búbánat |
| 2017-02-25 10:35:52 |
Ma este élőben nézhetjük a MET-moziban és hallgathatjuk a Bartók Rádió esti műsorsávjában 19.00 órától:
Kapcsoljuk a New York-i Metropolitan Operaházat
Dvorák: Ruszalka
Háromfelvonásos opera
Szövegét - Karel Jaromír Erben és Boena Němcová meséje nyomán - Jaroslav Kvapil írta
Vez. Mark Elder
Km. a New York-i Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara Karig.: Donald Palumbo
Szereposztás:
Ruszalka - Kristine Opolais (szoprán)
Herceg - Brandon Jovanovich (tenor)
Vízimanó - Eric Owens (basszus)
Boszorkány - Jamie Barton (mezzoszoprán)
Az idegen hercegnő - Katarina Dalayman (szoprán)
Vadőr - Alan Opie (tenor)
Kukta - Daniela Mack (szoprán)
Erdei tündérek - Hyesang Park (szoprán), Megan Marino (szoprán), Maya Lahyani (kontraalt)
Vadász - Anthony Clark Evans (bariton)
Rendezte: Mary Zimmerman
|
180 Búbánat |
| 2016-05-06 11:29:49 |
Bartók Rádió közvetíti este
20.33 -22.00 A Cseh Filharmonikus Zenekar Dvorák hangversenye
Vez. Jirí Bělohlávek
Km. Jan Martiník - basszus
1. Othello - Nyitány
2. Bibliai dalok Op. 99. - a) Felhő és ájulás, b) Menedékem és pajzsom, c) Halld, oh uram, halld!, d) Uram, pásztorom, e) Uram, Uram új dalt, f) Halld, ó Uram, hívásomat, g) Babiloni vizeknél, h) Tekints rám, i) Emelem szememet a hegyekhez, j) Új dalt énekeljetek az Úrnak (Martiník)
3. IX. (Újvilág) szimfónia
(Prága, Dvorák-terem, 2016. január 1.)
(Ism. május 18., 13.33)
|
179 Búbánat |
| 2016-03-12 13:36:57 |
A Bartók Rádió délutáni műsorán szerepel:
17.00 – 18.15 Dvorák 175
Csereklyei Andrea, Megyesi Schwarz Lúcia énekel,
Bizják Dóra zongorázik
Dvorák, Schumann, Mendelssohn, Weber, Csajkovszkij dalai és duettjei
(MR Márványterem, 2016. március 1.)
|
178 Búbánat |
| 2015-11-13 10:22:47 |
A Bartók Rádió sugározza ma déltől
12.05 – 13.46 Dvorák: Requiem
A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben 2015. november 1-jén tartott koncert hangfelvétele
Simona Saturová – szoprán
Veronika Hajnová – alt
Brickner Szabolcs – tenor
Sebestyén Miklós – basszus
Magyar Rádió Énekkara (karig.: Pad Zoltán)
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Tomás Netopil
|
177 Búbánat |
| 2015-08-31 10:52:11 |
A Bartók Rádió közvetíti ma este:
19.35 – 21.15 Dvorák: Requiem
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2013. szeptember 14.
Juliane Banse - szoprán
Jolana Fogasová - mezzoszoprán
Peter Berger - tenor
Alejandro Marco-Buhrmester - basszus
Brno-i Cseh Filharmónia Kórusa
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
(Ism. 2015. szeptember 12., 12.05)
|
176 Búbánat |
| 2015-03-29 18:57:31 |
Bartók Rádióban hallgathatjuk ma este:
20.05 – 21.30 Közvetítés Münchenből, a Herkules-teremből
(2015. március 26.)
Dvorák: Stabat Mater
Erin Wall – szoprán
Mihoko Fujimura – mezzoszoprán
Christian Elsner – tenor
Liang Li – basszus
Km.: Bajor Rádió Ének- és Zenekar
Vezényel: Mariss Jansons
|
175 Búbánat |
| 2014-09-26 20:56:15 |
Megkésett Dvořák-világpremier
• 2014. szeptember 24. -
• (sze) -
• Fidelio/MTI -
„Az eredeti német nyelvű librettóval mutatták be Prágában Antonin Dvořák (1841-1904) első operáját, amelyet annak idején a világhírű cseh zeneszerző életében soha egyetlen színház sem mutatott be, így az alkotó sem hallhatta, láthatta művét.
Az Alfréd című operát Dvořák 1870-ben komponálta, amikor még a prágai Prozatímní divadlo (Ideiglenes Színház) zenekarának 29 éves ismeretlen mélyhegedűse volt. Az opera zenekari változatát az eredeti német librettóval majdnem másfél évszázaddal megszületése után mutatták be a cseh fővárosban a Dvořákova Praha (Dvořák Prágája) elnevezésű komolyzenei fesztivál keretében.
Az opera központi témája Nagy Alfréd (849-899) angolszász király vikingek elleni hősi harca. A librettó szövegét Karl Theodor Körner német romantikus költő írta. "Abban az időben még hiány volt a megfelelő cseh szövegekből. Német nyelvű librettó a korabeli cseh operáknál nem volt egyedi eset, semmiféle különlegesség" - hangoztatta Marek Vrabec, a fesztivál művészeti igazgatója. Az Alfréd című operát egyetlen egyszer, 1938-ban Olmützben ugyan bemutatták, de a librettó cseh nyelvű változatával. Az eredeti változatot soha egyetlen színház sem tűzte műsorára.”
"Ennek legvalószínűbb oka a német nyelvű librettó. A másik ok az lehet, hogy maga a történet nem túl érdekes, míg a harmadik és művészi szempontból talán a legfőbb, hogy az opera az énekesek számára nagyon nehéz" - vélekedett Heiko Mathis Förster karmester, akinek irányítása alatt a Cseh Rádió Szimfonikus Zenekara, a brünni Cseh Filharmonikusok, valamint cseh és német szólóénekesek az Alfréd című operát színre vitték. Petre Froese szoprán szerint az Alfréd "wágneri szellemű nehéz mű". Az Alfréd kéziratát Prágában, a cseh zene múzeumában őrzik, a librettót a régi német ábécével írták. A prágai koncertről felvétel készült, így az Alfréd rövidesen hanghordozón is elérhetővé válik.”
|
174 Búbánat • előzmény116 |
| 2014-08-07 19:40:43 |
Ma éjjel a Duna TV közvetíti felvételről
2014. augusztus 7. csütörtök 23:35 - 01:05
MüpArt classic
Cseh klasszikusok
Művészetek Palotája – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
- Dvořák: IX. (e-moll) szimfónia ("Az Újvilágból"), op. 95 (2011. január 12.)
Km.: a Nemzeti Filharmonikus Zenekar.
Vezényel: Kocsis Zoltán
- Janáček: Glagolita mise (2011. november 24.)
Km.: Celeng Mária – szoprán, Borsos Edit – szoprán, Schöck Atala – alt, Kovács Annamária – kontra-alt; orgona: Virágh András,
a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás)
Vezényel: Kovács János
Rendezte:
• Gémes Katalin
• Kecskés G. László
Operatőr:
• Homonnay Viktor
Időtartam: 89 perc
(ismétlés: ezt már leadta egyszer a TV. lásd 116. sorszámnál is)
|
173 Haandel • előzmény169 |
| 2014-07-22 16:13:44 |
Antonín Dvořák: Ruszalka
2014. július 22 | 19.35 | Bartók Rádió
Opera három felvonásban Szövegét Jaroslav Kvapil írta
Vez. Fischer Iván Km. a Cseh Filharmónia Kórusa (karig. Petr Fiala) és a Budapesti Fesztiválzenekar
Szereposztás: Ruszalka - Pavla Vykopaldová (szoprán), Herceg - Ales Briscein (tenor), Az idegen hercegnő és Boszorkány - Jolana Fogasová (mezzoszoprán), Vízimanó - Peter Mikulas (basszus), Első sellő - Lucia Silkenová (szoprán), Második sellő - Alzbeta Polácková (szoprán), Harmadik sellő, kukta - Michaela Kapustová (alt), Vadász, erdőőr - Jiri Brückler (bariton)
(Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, május 13.) |
169 Búbánat |
| 2014-05-06 18:40:10 |
Dvořák: Ruszalka
Művészetek Palotája – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
2014. május 9-én és 13-án este,
május 11-én délután
Közreműködik: a Budapesti Fesztiválzenekar és a Cseh Filharmónia Énekkara (Brno)
Szereposztás:
Ruszalka - Pavla Vykopalová
Herceg - Aleš Briscein
Idegen hercegnő és Boszorkány - Jolana Fogašová
Vízi ember - Peter Mikuláš
|
168 Haandel |
| 2014-05-01 07:47:23 |
Přímý přenos z Divadla Antonína Dvořáka v Ostravě
DVOŘÁK'S MARATHON OF SONGS
01.05.2014 | (1/3) 15:00-16:00 | (2/3) 16:30-19:00 | (3/3) 19:30-20:30 | Vltava (Web/Astra 23.5°E)
Soprano / Pavla Vykopalová
Mezzosoprano / Jana Kurucová
Tenor / Jaroslav Březina
Bass / Jan Martiník
Baritone / Tomáš Král
Piano accompaniment / Martin Kasík, Róbert Pechanec a Alexandr Starý |
167 Búbánat |
| 2014-04-15 10:45:34 |
Ma este a Bartók Rádióban
19.35 – kb. 22.00 Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet
Az MR Szimfonikusok Ének és Zenekarának hangversenye
Vezényel: Vajda Gergely
Km. Fodor Beatrix, Megyesi Schwartz Lúcia, Pataky Potyók Dániel, Bakonyi Marcell - ének
1. Brahms: A végzet dalai Op. 54.
2. Dvořak: Stabat Mater Op. 58. (szólisták)
|
166 Búbánat |
| 2014-04-13 18:54:19 |
Nyári Zoltán mesélte a Dankó Rádió operettadásában, hogy a legtöbbet énekelt tenor-szerepe Dvorak Rusalkájából a Herceg! Több mint húszszor énekelte már külföldön, legutóbb tavaly októbertől Frankfurtban is, és ez a sorozata folytatódik az idén nyáron ott ( 2014. június 26 -28. Der Oper Frankfurt).
video-képgaléria
|
164 Búbánat |
| 2014-03-17 22:22:05 |
Holnap reggel 7 órától sugározza az Unitel Classica Tv csatorna:
Dvorak: Rusalka
• Kristine Opolais - Rusalka
• Klaus Florian Vogt - The Prince
• Günter Groissböck - The Water goblin
• Nadia Krasteva - Foreign Princess
• Janina Baechle - Jezibaba
• Forester - Ulrich Reβ
Chor des Bayerischen Staatsoper
Bayerisches Staatsorchester/Tomáš Hanus
Martin Kušej – Stage Director
Live October 23, 2010 at the National Theater of the Bavarian State Opera, Munich, Germany
(190 perc)
|
162 Haandel • előzmény161 |
| 2014-02-22 16:32:06 |
Live from the Civic Opera House
Dvořák's Rusalka is a new production and a Lyric Opera premiere.
Feb. 23, 2014 | 02:25 CET | 98.7wmft (Radio broadcast)
Rusalka: Ana María Martínez
Prince: Brandon Jovanovich
Jezibaba: Jill Grove
Vodnik: Eric Owens
Foreign Princess: Ekaterina Gubanova
Wood nymphs: Lauren Snouffer, J’nai Bridges, Cynthia Hanna
Kitchen boy: Daniela Mack
Gamekeeper: Philip Kraus
Hunter: Anthony Clark Evans
Lyric Opera Chorus & Orchestra. Conductor: Sir Andrew Davis |
159 Héterő • előzmény151 |
| 2014-02-21 17:04:52 |
Sokszor valóban bizarr (ez most eufemizmus volt...) dolgokat látni a színpadon.
Teatro la Fenice, Così fan tutte, Damiano Michieletto rendezése:
Vajon mit tart a kezében?
A képhez fűzött kommentár: Bizony azt, amire gondolnak!
A fekete kandúr se rossz... |
158 Búbánat |
| 2014-02-21 10:32:18 |
„Ruszalka szerepét akár nekem is írhatták volna”
Opera-Világ.net, 2014. február 19.
"Február 8-án a New York-i Metropolitan Opera (Met) élő közvetítésének köszönhetően világszerte több millióan látták Dvořák Ruszalka című operáját a ragyogó operaénekesnővel, Renée Fleminggel a főszerepben. Alig egy héttel korábban a többszörös Grammy-díjas szoprán – operaénekesek közül elsőként – az amerikai himnuszt énekelte a Super Bowlon; a tudósítást több mint százmillió ember követte élőben. Az énekesnő a Ruszalka-előadás előtt nyilatkozott a közmédiának. BŐSZE ÁDÁM interjúja
– Milyen cseh nyelven énekelni? Nem a második felvonásra gondolok.
– (Nevet.) Legfeljebb a végén, igen. Cseh nyelven énekelni? Nos, első alkalommal sokat kellett gyakorolni a helyes kiejtést és hangképzést, de végül úgy találtam, hogy a cseh egy nagyon hálás, szépen hangzó, igazán zenei nyelv."
"– Nem tudom, milyen gyakran énekli ezt a szerepet, de nyilván évről évre változik a hozzáállása.
– Többnyire ebben a produkcióban énekelem. Amikor pedig más helyeken játszottuk, akkor is ezen az előadáson alapuló rendezésben adtuk elő. Egy kivétel volt csupán, a párizsi, Robert Carsen koncepciója szerint, mely sokkal szimbolikusabb volt. Nagyon szerettem, az egyik legjobb, amit Carsentől láttam. De nem mondhatnám, hogy nagyon gyakran éneklem, hiszen – őszintén szólva – a Ruszalka nem egy sokat játszott darab, operaházak csak ritkán tűzik műsorra, úgyhogy nagyon szerencsés vagyok, hogy az átlagnál többször adhattam elő. De körülbelül hétszer csupán."
|
157 -zéta- • előzmény156 |
| 2014-02-19 22:02:11 |
"A néző jobban teszi, ha csak a saját fülére és szemére hallgat."
Maximálisan igazad van... Csak akkor fordulj máshoz, ha elbizonytalanodtál, ha segítségre szorulsz...:-) |
156 Bambu • előzmény152 |
| 2014-02-19 21:37:43 |
Mennyire szubjektív műfaj a kritika. Milyen eltérően ítéli meg Fleminget Bóka Gábor és Zéta. (Fáy Miklós is írt a közvetítésről az ÉS-ben, az ő véleménye Bóka Gáboréhoz áll közelebb) A néző jobban teszi, ha csak a saját fülére és szemére hallgat. Ahogy nemrég írta itt valaki "antenna kérdése az egész." |
155 Haandel |
| 2014-02-19 16:34:27 |
Lyric Opera of Chicago | February 22 – March 16, 2014
Dvořák's Rusalka is a new production and a Lyric Opera premiere.
(Click to watch) |
154 Haandel • előzmény149 |
| 2014-02-19 16:29:58 |
Bocs, most már értem, hogy miért feliratos részletett linkeltét be. |
153 Heiner Lajos • előzmény151 |
| 2014-02-19 10:43:33 |
Vagy a 2008-as salzburgi eloadast, ahol pl. Rusalkat egy nagy fekete kandur allva hatulrol izelte. |
152 Búbánat |
| 2014-02-19 10:40:35 |
Zöld emberkék támadása
Opera Világ.net, 2014. február 18.
Antonín Dvořák: Ruszalka – HD-közvetítés a Metropolitan Operából. BÓKA GÁBOR kritikája
"[...] a Metropolitan Ruszalka-produkcióját huszonegy éve, 1993-ban mutatták be, vagyis bőven volt ideje elkopni, ráadásul a jelenlegi szereplők közül egyedül Dolora Zajick vett részt a premieren is – ám a Met éppen azzal szokott ámulatba ejteni, hogy több évtizedes produkciói is frissen hatnak. Ezúttal viszont annyi téblábolást láthattunk a színpadon, mintha elveszett volna a rendezői példány: a szereplők szinte mindent saját kútfőből próbáltak megoldani, kevés sikerrel. Ez azonban nem mindig volt a saját hibájuk: olykor a szerep és az énekes karaktere közti távolság bizonyult leküzdhetetlennek."
|
151 Licht Alberich • előzmény150 |
| 2014-02-19 10:39:37 |
"Még hányan erőszakolják meg..." Látnád Stefan Herheim Rusalkáját... (A barcelonai előadásból van részlet a Youtube-on, a brüsszeli meg valahol megtalálható a neten teljes egészében.)
Kusej müncheni rendezése sem semmi. Ha jól emlékszem ez DVD-n, Blu-rayen megjelent. |
150 Héterő • előzmény148 |
| 2014-02-18 23:56:58 |
Tönkreteszi ezt a szép előadást a blőd és hamis olasz felirat. Tartalmat torzító hasalás, Kvapil forog a sírjában.
English National Opera: - a magasban lógó kötélhintán retteg Rusalka, Hastrmánek pedig az obligát kerekesszékben ül. Angolul jobb? A szép cseh hangzás helyett mintha kutyák ugatnának a színpadon!
Még hányan erőszakolják meg vajon szegény-szerencsétlen Rusalkát? |
148 ladislav kozlok |
| 2014-02-18 20:08:34 |
Probaljatok az egesz eloadast megnezni, peldaul a tubuson
.../watch?v=a8aDj-NTTv4, Rusalka - Eva Jenisova |
147 Haandel • előzmény146 |
| 2014-02-18 18:35:36 |
:-)
*****
Kedves Héterő!
Itt jól jönne egy szó szerinti fordítás!
Kérlek, segíts!
Měsíčku na nebi hlubokém, ______ Mjeszícsku na nebi hlubokém,
světlo tvé daleko vidí, __________ szvjetlo tvé daleko vigyí,
po světě bloudíš širokém, _______ po szvjetye bloudís sirokém,
díváš se v příbytky lidí. _________ gyívás sze v przsíbitki ligyí.
Po světě bloudíš širokém, _______ Po szvjetye bloudís sirokém,
díváš se v příbytky lidí. _________ gyívás sze v przsíbitki ligyí.
Měsíčku, postůj chvíli, _________ Mjeszícsku, posztúuj chvíli,
řekni mi, kde je můj milý? ______ rzseknyi mi, kde je múuj milí?
Měsíčku, postůj chvíli, _________ Mjeszícsku, postúuj chvíli,
řekni mi, řekni, kde je můj milý? _ rzseknyi mi, rzseknyi, kde je múuj milí?
Řekni mu, stříbrný měsíčku, _____ Rzseknyi mu, sztrzsíbrní mjeszícsku,
mé že jej objímá rámě, _________ mé zse jej objímá rámje,
aby si alespoň chviličku, ________ abi szi aleszpony chvilicsku,
vzpomenul ve snění na mě _____ vzpomenul ve sznjenyí na m(n)je
aby si alespoň chviličku, ________ abi szi aleszpony chvilicsku,
vzpomenul ve snění na mě. ______ vzpomenul ve sznjenyí na m(n)je.
Zasvěť mu do daleka, ___________ Zaszvjety mu do daleka,
zasvěť mu, ____________________ zaszvjety mu,
řekni mu, řekni, kdo tu naň čeká! __ rzseknyi mu, rzseknyi, kdo tu nany cseká!
Zasvěť mu do daleka, ___________ Zaszvjety mu do daleka,
zasvěť mu, ____________________ zaszvjety mu,
řekni mu, řekni, kdo tu naň čeká! __ rzseknyi mu, rzseknyi, kdo tu nany cseká!
O mně-li duše lidská sní, ______ O mnje-li duse lidszká sznyí,
ať se tou vzpomínkou vzbudí! __ aty sze tou vzpomínkou vzbugyí!
Měsíčku, nezhasni! __________ Mjeszícsku, nezhasznyi!
Nezhasni! __________________ Nezhasznyi!
Měsíčku, nezhasni! ___________ Mjeszícsku, nezhasznyi! |
142 Búbánat • előzmény141 |
| 2014-02-16 18:40:59 |
Egészen biztosan - kb egy-másfél év múlva. És a Mezzo is leadja majd - ahogy a többi MET-es előadásokat is sugározza. |
141 Janus |
| 2014-02-16 18:39:09 |
Remélem a mostani MET-es előadás DVD-én is kijön. |
140 Búbánat |
| 2014-02-16 17:46:01 |
Pótlólag a témakörhöz: egy hete volt egy gyermekeknek szóló Rusalka-előadás is a Müpában
Rendező: Toronykőy Attila
Karmester: Oberfrank Péter
Ruszalka - Bakonyi Anikó
Herceg - Kóbor Tamás
Idegen hercegnő - Miksch Adrienn
Vízi ember - Kiss András
Boszorkány - Wiedemann Bernadett
Közreműködő: Sinfonietta Erudita
|
139 Haandel |
| 2014-02-15 18:11:07 |
- zéta -
„Ez a tél vége, tavasz eleje a Ruszalka jegyében fog zajlani, már látom előre.”
*****
:)
Ruszalkák I.
Milada Šubrtová - Rusalka
*****
Wikipedia
Libretto (CZ/EN)
Měsíčku na nebi hlubokém, Oh moon in the deep sky,
světlo tvé daleko vidí, your light sees far,
po světě bloudíš širokém, you roam over the wide world,
díváš se v příbytky lidí. and peer into human dwellings.
Měsíčku, postůj chvíli, Oh moon, stay a while,
řekni mi, kde je můj milý? tell me, where is my love?
Řekni mu, stříbrný měsíčku, Tell him, silvery moon,
mé že jej objímá rámě, that my arms enfold him,
aby si alespoň chviličku, so that for at least a moment
vzpomenul ve snění na mě. he’ll remember me in his dream.
Zasvěť mu do daleka, Shine for him into the distance
řekni mu, kdo tu naň čeká! tell him who awaits him here!
O mně-li duše lidská sní, If the human soul dreams of me
ať se tou vzpomínkou vzbudí! may he awake with that thought!
Měsíčku, nezasni! Oh moon, don’t fade!
Ta voda studí! That water chills me!
Ježibabo, Ježibabo! Ježibaba! Ježibaba! |
138 Janus • előzmény137 |
| 2014-02-10 18:27:41 |
Ez csak egy vendégelőadás volt, nem pedig a Miskolci Nemzeti Színház saját produkciója! A debreceni előadás a Csokonai Színház saját előadása volt! Így jelenleg a Csokonai Színház operatagozata az egyetlen magyar társulat, amely kis hazánkban - ha rövid ideig is - de repertoáron tartotta a Ruszalkát. Ennyi. Nagyon jó, hogy Miskolcon is felcsendült az opera, de csak a kassaiak vendégjátéka révén. Vendég előadások keretein belül korábban is elhangzott már a darab kis hazánkban. |
136 Janus • előzmény135 |
| 2014-02-09 20:51:50 |
Sajnos nem láttam, de gondolom túl sok előadás nem volt, de a lényeg, hogy bemutatták! Ahogy Eladott menyasszony is több évtizedes szünet után Debrecenben volt ismét látható az országban nemrég. Ahogy Borisz Godunov és egy még be nem mutatott Prokofjev operát is színre vittek az eredeti Erkel operákról nem is beszélve. |
135 Janus • előzmény130 |
| 2014-02-09 20:50:09 |
Hiányzik a listáról a debreceni Csokonai Színház! Pedig ottan játszották kis hazánkban a darabot. Egyedüliként az egész országban! A produkció adatai:
Ruszalka
opera 3 részben
Zeneszerző: Antonín Dvorák
Libretto: Jaroslav Kvapil
Karmester: Kocsár Balázs
Karigazgató: Pálinkás Péter
Rendező: Novák Eszter
Díszlet: Zeke Edit
Jelmez: Zeke Edit
Szereplők:
Ruszalka - Létay Kiss Gabriella
Herceg - Györfi István
Tókirály - Jekl László, Wagner Lajos
Jezsibaba - Bódi Marianna
Idegen hercegnő - Pesti Emese
Vadőr - Böjte Sándor
Kukta - Ducza Nóra
1. nimfa - Heiter Melinda
2. nimfa - Gaál-Wéber Ildikó
3. nimfa - Balogh Eszter
Nimfák - Barabás Fanni, Lezó Nóra |
134 telramund |
| 2014-02-09 10:44:55 |
Na ez is jellemző Bécsre!Illetve a Wiener Staatsoperre. |
133 Búbánat • előzmény130 |
| 2014-02-09 09:51:31 |
Igen, a táblázatban lévő felsorolásból nagyon hiányzunk! |
132 Haandel • előzmény124 |
| 2014-02-09 09:25:19 |
Wiener Staatsoper
Antonín Dvořák: Rusalka
Feb. 9, 2014 | 6 p.m. | Livestreaming (14.00 €)
• Michael Schade | Der Prinz
• Monika Bohinec | Die fremde Fürstin
• Günther Groissböck | Der Wassermann
• Krassimira Stoyanova | Rusalka
• Janina Baechle | Jezibaba
• Gabriel Bermúdez | Heger
• Stephanie Houtzeel | Küchenjunge
• Valentina Nafornita | 1. Elfe
• Lena Belkina | 2. Elfe
• Ilseyar Khayrullova | 3. Elfe
• Mihail Dogotari | Jäger
Jirí Belohlávek | Dirigent |
131 Héterő |
| 2014-02-08 23:39:35 |
Hastrmánek VÍZIGNÓM -ként (!) szerepel, noha ő a vízi birodalom ura; továbbá - az elhangzottakkal szemben - Rusalka a végén meghal. |
130 Haandel • előzmény124 |
| 2014-02-08 17:42:32 |
Köszönöm a beszámolót, illetve a kritikát!
*****
Búbánat: „Dvorak remekművét a Magyar Állami Operaház – számomra ez érthetetlen - soha nem játszotta!”
*****
Utánanéztem:
Rusalka – List of productions
+
Operabase
(Title: Rusalka | Start date: 1 Jan 2013) |
129 Búbánat |
| 2014-02-08 14:41:36 |
Úgy látszik, a Bartók Rádió szerkesztői a mai napon Dvorakot és műveit helyezték műsorkínálatuk középpontjába:
12.05- 13.37 Dvorák: Requiem Op. 89.
Ea. Juliane Banse - szoprán, Jolana Fogasová - mezzoszoprán, Peter Berger - tenor, Alejandro Marco-Buhrmester - basszus
és a Brnói Cseh Filharmónia Kórusa,
Budapesti Fesztiválzenekar
Vez. Fischer Iván
(Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2013. szeptember 13.)
A rádió hangtárából az előbbi is három hétig visszahallgatható.
Ma este 19.00- kb. 23.00 Kapcsoljuk a New York-i Metropolitan Operaházat
Antonin Dvorák: Ruszalka (A sellő)
Háromfelvonásos opera
Szövegét Karel Jaromír Erben és Boena Němcová meséje nyomán Jaroslav Kvapil írta
Vez. Yannick Nézet-Séguin
Km. a New York-i Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara (Karig.: Donald Palumbo)
Szereposztás:
Ruszalka - Renée Fleming (szoprán)
Herceg - Piotr Beczala (tenor)
Vízimanó - John Relyea (basszus)
Boszorkány - Dolora Zajick (mezzoszoprán)
Az idegen hercegnő - Emily Magee (szoprán)
Erdőőr - Vladimir Chmelo (tenor),
Kukta - Julie Boulianne (szoprán)
Erdei tündérek - Dísella Larusdóttir (szoprán), Renée Tatum (szoprán), Maya Lahyani (kontraalt)
Vadász - Alekszej Lavrov (bariton)
Rendezte: Otto Schenk
|
128 Búbánat • előzmény127 |
| 2014-02-08 14:39:51 |
Tiszta zeneidő mintegy 180 perc. Bizonyára keresztmetszet-féle kerülhet akkor színre - amennyiben pontosak a Müpa által feltüntetett idők. Ha nem, akkor még reménykedni lehet egy teljes időtartamű előadásban is. |
124 Búbánat |
| 2014-02-02 00:28:42 |
Egy vízisellő mai viszontagságai
Még úgyis nagy élmény volt számomra csütörtök este Bécsben Dvorak Rusalkája (a január 26-i bemutatót követő előadást láttam), hogy a Staatsoper új produkciójának rendezője – a legutóbbi bécsi Ring-ciklust is jegyző német Sven-Eric Bechtolf erősen megosztó személyiség a színházak és az opera világában - a horror- és a vámpír-témakör irányába viszi el a tündér-operát – elejétől a végkifejletig…
De kezdem az elején. Dvorak remekművét a Magyar Állami Operaház – számomra ez érthetetlen - soha nem játszotta! Igaz, egy-egy előadás erejéig a Rusalka eljutott az Andrássy (a volt Népköztársaság) úti Dalszínházba: Pozsonyból (1956) és a Prágából (1976), az ottani Nemzeti Színházak operatársulatainak jóvoltából. És tudok még egy 2008-as kassai vendégjátékról is Miskolcon, de az opera magyarországi bemutatójára a Debreceni Csokonai Színház vállalkozott 2009 februárjában. Az egyik előadásán ott voltam magam is, ám különösebben nem ragadott meg az a szentimentálisra vett, különösen az ifjúságot megcélzó, Novák Eszter rendezte és Kocsár Balázs vezényelte magyar produkció. Addigi legnagyobb - „élő” - Rusalka- élményem Pozsonyhoz fűződik, ahol 1989. február 8-án a Slovenské Narodné Divadlo (Szlovák Nemzeti Színház) operaelőadásában gyönyörködhettem.
És most itt van a legfrissebb Rusalka-operaélményem: ott lehettem a Wiener Staatsoper-ben, ahol a földszinti nézőtér mögött a „patkóban”, az ún. Stehplatz-on foglalhattam helyet, és mindössze 4 Euróért az ottani első sorból, középről remekül láttam és hallottam mindent! (De nem részletezem azt a macerát, amíg a hosszas sorban állás, a cerberus felügyelő által engedélyezett mozgástérben való várakozás után végre átvehettem a bilétát – aki már járt a bécsi Operában, tudja, miről van szó, én sem először jutottam hozzá így az áhított operajegyhez.)
Nem vitás, hogy a Rusalka Dvorak egyik legnépszerűbb műve – számomra legalábbis, de hazánkfia számára ritkán jut osztályrészül, hogy eme megállapításról személyes benyomásokat szerezhessen, mégpedig kiváló nemzetközi produkció által. Az említett debreceni, magyar nyelvű előadás előtt húsz évvel már volt részem egy emlékezetes pozsonyi, eredeti nyelven énekelt Rusalkához, ami nagyon megragadott. De az régen volt, és vágytam már egy újabbra, és így került a látószögembe a bécsii operaház új kiállítású Rusalka produkciója, melyben cseh nyelven énekelnek a nemzetközi operavilág jeles énekművészei, mindenekelőtt a főszerepet alakító kiváló bolgár szoprán Krassimira Stoyanova. De nem kisebb nevek a Herceget éneklő tenorista Michael Schade és az Idegen Hercegnő szerepében a német mezzoszoprán Monika Bohinec sem. Jezsibabát az ugyancsak német mezzoszoprán, Janina Baechle alakította és szintén neves operaénekes a Vizimanót megszemélyesítő osztrák basszista Günther Groissböck. A nevezettek remek énekléséről és színpadi alakításáról hírük után most volt alkalmam először személyesen is meggyőződni. Sőt, a zenekar élén a világhíres, kiváló cseh karmester áll: Jirí Belohlávek, akinek hírneve ugyancsak messze szálló… Tehát az alkotók személye és a közreműködő művészek mindegyike garanciát jelentett arra nézve, hogy a nagy várakozással tekintett, életem harmadik Rusalkája igazán szép zenei és erőteljes színházi élményekben részesítsen.
Elöljáróban leszögezem, várakozásomban nem kellett csalódnom. Szeretem a változatosságot, szeretek új elképzeléseket megismerni és – ha késztetésem van rá - szeretek összehasonlítva mérlegelni. Az már ismeretes volt a szereposztásból, hogy ezúttal sem valósul meg az a Dvorak-koncepció, hogy Jezsibabát, az erdő boszorkányát és az Idegen Hercegnőt két külön hangfajnak megfelelő tolmácsolóra bízzák. Itt mindkét szerepet mezzoszopránra kapta.
Az előadás folyamán azonnal konstatáltam azt is, hogy a mesebeli hableánynak, aki 25 évvel ezelőtt a Pozsonyi Színházban egy rettenően rideg - plexiüvegből és hasított szilonfóliából alkotott - díszletmegoldásban élte át emberré válását és reménytelen szerelmét, itt Bécsben, ebben a „mai” rendezésben legalább annyira sivár díszletkörnyezetben kell beteljesítenie kijelölt sorsát. A két szélső szín megegyezik: annyi különbséggel, hogy az elsőben van még élet a tóban és a tó körül, míg a másodikban csak a színhely marad, de az élet megszűnő félben van… A színpadra emeletes, részekre osztott díszletegyüttes került, fent van az emberi világ, lent a vízi világ…A középső felvonás palota-jelenetet takar, „egyszintes” a színpadkép – az emberi világban játszódik a cselekmény.
A színrevitel és a mű értelmezése vitákra ingerlő, Sven-Eric Bechtolf rendező szokatlan ötletekkel kísérletezik, de a kulcsmotívum nála is ugyanaz. A boszorkány, Jezsibaba, ugyan hajlandó emberré varázsolni a vízitündért , de ha itt, az emberek között csalódás éri és visszatérni kényszerül a tündérvilágba, már nem lehet olyan mint volt, s megvetés sorsa vár rá. És ezt az emberré lett, de néma és hideg lényt a Herceg az Idegen Hercegnő bájaiért bizony elhagyja, mire a Vizimanó magával viszi a csalódott „lányt” a vizek világába, mely azonban már nem fogadja vissza, megveti, s csak mint lidércfény bolyonghat az idők végezetéig… A három vízisellő olyan zombi-féle lények ötvözve a Drakula várának vérszívó lányaival, akik a bevezető jelenetükben a zenére csápolva táncolnak, mintha rokit táncolnának. A harmadik felvonásban a kukta - aki a vadőrrel együtt a humort képviseli, de az utolsó felvonásra a boszorkánytól rettegnek - , már minden porcikája a tőle való félelemtől remeg (Stephanie Houtzeel – szoprán), nem is ok nélkül: Jezsibaba késsel elvágja a nyakát és issza a kicsorduló vérét; a három sellőt is erre kényszeríti, akik egymás után fekszenek rá a még vergődő áldozatra, hogy vérét kiszívják. Persze utána mindegyikük szája, arca, ruházata vértől piroslik, tényleg úgy néznek ki és úgy viselkednek, mint vámpírok a mozifilmekben. A boszorkány erőszakos figurája végig jelen van ebben a rendezői koncepcióban, amit logikusan végig is visz: Jezsibaba a főzetébe a leöldösött hollók vérét csurgatja (az opera elején tele van a színpad elhullott madarakkal, melyeket egyenkint összeszed, majd kitépdesi tollukat…, később vagy egy tucat késsel „hadonászik” és mintha sejtetné: Rusalka és a Herceg is ilyen szomorú véget ér majd… A testére öltött hatalmas, palástszerű jelmeze fekete tollakból áll – az elhullott madarakéhoz hasonlítható. Ugyancsak ilyen „tollas” ruházatot visel a palota-jelenetben az Idegen Hercegnő, csak az övé nem fekete, hanem vörös színezetű – különben pompás viselet ez is. Amikor az opera elején megismerjük a Vízimanót, ő is egy élő-halott kinézető alak, hosszú, derékig érő fehér hajat viselő „szörnyeteg”- ő is el van látva kellék késekkel … A második felvonás e koncepcióban ugyan palotateremben játszódik, de a vizuális megoldás mindössze néhány színpadi elemből és hátsó emelvényből áll. Ez utóbbira lép fel a „vendégsereg” – az operában egyedül itt van szerepe a kórusnak. Narratívaként kommentálják a helyzetet: megvetésüket fejezik ki (a megjelenő Vízimanóval együtt) a közelgő esküvő elől menekülő, a némaságra kárhoztatott és fogadalmához hű Rusalkával érintkezni képtelen, végül az Idegen Hercegnő iránt elcsábuló és a közelgő esküvő elől menekülő Herceg iránt. Ezalatt látunk egy pantomim -táncjelenetet, ahol egy férfi és egy lány évődik (szexuális aktusokat is imitálva) egymással, és ebbe „besegít” nekik a szótlan, vágyakozó Rusalka, de aztán hiába látjuk már a nászágyat is, a Herceg megfutamodik, mikor megjelenik a csábos Idegen Hercegnő, majd együtt távoznak a színhelyről – mindenki megbotránkozására. Az opera fináléjában Rusalkát angyali, hófehér, ruhájában látjuk botorkálni a kiszáradt tó mederben, szívében szerelem viaskodik a bosszúval, a megbocsátás a megvetéssel. Megérkezik a bűnbánó Herceg is, talán bocsánatáért esdekelve…De a boszorkány jóslata beteljesedik rajtuk, ha nem is úgy ahogy megjövendölte. Ruszalka még mielőtt „halotti csókban” részesítené a még mindig utána vágyakozó – a kietlen, már elhagyatott tófenékre is elvetődő, őt kereső - Herceget, egy végtelen hosszúságú sállal többszörösen odakötözi a tó fenekéről kimagasló korhadt fatörzshöz. Ő ezt passzívan tűri, nem mozdul, megmerevedik. a egész szituáció úgy van megrendezve, mintha a megzavarodott, bolygó lidérccé változott Ruszalka közreműködését megnyerve - általa - „passzív eutanáziához” segítse. Amit megpecsétel az a csók, ami a már élettelennek látszó lekötözött férfi ajkát éri. Ezután Ruszalka lefekszik és odakuporodik a már halott Herceg lábai elé – hogy vele haljon.
Tehát a rendezés a vámpír-szerű megoldások mellett – a hatás kedvéért – a szexuális töltetű meg a horror-elemektől sem idegenkedik. Maga a színpadi világ (díszlet: Rolf Glittenberg, jelmez: Marianne Glittenberg) szinkronban van a rendezéssel, ami helyenként kiábrándítóan rút, és a közönségre erős hatást gyakorol. De mindez, következetes logikával van felépítve, és ezért jól követhető, nem unalmas, a közönség figyelme egy pillanatig sem lankad – a rémségek ellenére sem idegenkedik a hatás-vadász fogásoktól. Végtére is, magam hozzáállását is lemérve, úgy látszik elérte célját a rendező és csapata. A közönség lelkesen ünnepelte a produkciót.
A színpadi-képi világról tanúskodnak a fotók a Galériából
Az ének-zenei teljesítményekről még röviden.
Krassimira Stoyanova zseniálisan alakította és énekelte a címszerepet. Szólamát abszolút perfekten abszolválta, megformálásában megcsodálhattuk az eszményi érzelmesség kifejezését is, ami a ragyogó csúcshangjaival és mélyen drámai szenvedély ábrázolásával együtt hatalmas ovációkat váltott ki a publikumból.
Ugyancsak nagy nyeresége a produkciónak Janina Baechle Jezsibabája boszorkányánál keresve sem lehetett volna találni boszorkányosabbat. Szinte sütött belőle a természetfölöttiség. Fenomenálist alakított.. Színvonalban és a hang szépségében nem maradt el tőle az Idegen Hercegnő szerepében bemutatkozó és kiválóan éneklő Monika Bohinec, aki a szerző megálmodta személyiségben láthatóan lubickolt. A Herceg megformálója Michael Schade végig kiegyenlített teljesítményt nyújtott, hangminősége egyenes arányban áll a partitúra követelményeivel, jól győzte az igen kényes fekvésű, magasabb régiókat is. Ugyancsak az elvárt élményben részesített és imponáló hangi megoldásokkal nyűgözte le közönségét a Vízimanót alakító Günther Groissböck, akinek produkciójára a második felvonásbeli híres áriája tette fel a koronát. Meg kell még említenem a három vízitündért éneklő-játszó művésznőket is: Valentina Nafornita, Lena Belkina és Ilseyar Khayrullova hármasa biztos pontja volt az előadásnak, akárcsak a Kuktát megformáló Stephanie Houtzeel.
Az énekkar rövid jelenetében jól helytállt. (Egyedül az ő szerepük mondható konvencionálisnak a rendezés szempontjából.) A zenekar élén Jirí Belohlávek régi rutinos karmester, aki Dvorak gyönyörű zenéjének minden szépségét briliánsan csillogtatta meg: kiegyenlített tömör egységszínvonalat hozott ki muzsikusaiból, az árnyalatokra is igen ügyelt. Igen jó kézben tartott zenekara méltán egyenrangú partnere volt az énekeseknek.
A Stehplatz ezúttal is jól szolgálta az „ügyet” – még a főleg délkelet Ázsiából idelátogató turisták is hangos brávókkal köszönték meg a szereplő énekeseknek, karmesternek a kapott csodás operaélményt, „a zenedrámát”, melyben őket és mindenkit részesítettek, akik ezen a napon ott lehettek a bécsi operában, és akik művészete által – mégha a hangsúlyozottan morbid rendezői fantáziavilág részeként, mégis - szívet-lelket betöltve, erőteljesen ráirányult figyelmünk Dvorak mesterművére.
|
123 Héterő • előzmény122 |
| 2014-01-19 17:32:03 |
Nagyon alapos, okos reakció, kár, hogy ettől még Budapesten nem nézik más szemmel. Az is kár, hogy nem akadt olyan jótollú, a cseh kultúra, a cseh zene, a cseh gasztronómia iránt fogékony, újságírással is foglalkozó bátor polihisztor, aki - megjárván Dobruška kies vidékét - már korábban fölemelte volna messzehangzó szavát az általam említett Rusalka-értelmezési problémák miatt. |
122 Heiner Lajos • előzmény121 |
| 2014-01-17 01:37:25 |
Nagyon okos, alapos hozzászólás, úgy tíz nap múlva más szemmel nézem majd az O/Á-t Prágában. |
121 Héterő |
| 2014-01-17 01:09:33 |
Már megint, illetve még mindig gyermekmeseként adják elő a még felnőtt-történetként is nehézsúlyúnak számító Rusalkát, mert valaki egyszer alaposan elszúrta a fordítását, és úgy látszik, azóta senki sem akadt, akinek hangja eljutott volna valamelyik illetékeshez, hogy "álljon meg a menet..."
Rusalka szólítja meg a "víziembert", nem fordítva. Kije lehet ez a Hastrmánek a vízitündérnek? Csupán egy éppen arra sétálgató pocsolya-sás-csónakos? Vagy szorosabb kapcsolat van közöttük? {Segítségül: tatíček = apa, apu, papa, apuka; dítě = gyerek, gyermek}
- Hastrmánku, tatíčku!
- Kýho šlaka, dítě, snad mi tady v měsíčku nesušíš mé sítě?
- Hastrmánku, tatíčku, než se vody zpění,
sečkej se mnou chviličku, ať mi smutno není!
Rusalkát küldik a boszorkányhoz, nem Ježibaba próbál szerezni magának kuncsaftot:
Marno je lákat tě dolů v rej! Ježibabu si zavolej...!
Méghogy a herceg megpihen a tóparton! Fegyvertelenné teszi a varázs: hol itt a pihenés?
Krok vázne mi, stesk cítím neznámý,
zbraň z unavené ruky padá mi,
sotva lov začal, unavil mne vráz,
divné to kouzlo zajalo mne zas!
A harmadik felvonásban kiderül, hogy a "vizesnek" birodalma van, szóval nem sima, beosztott vizesnyolcas. Ebből következhet, hogy Rusalka meg amolyan királylány-féle.
Kdože ji odnes`? Koho že zradila?
Prokleté plémě, jež vás sem posílá,...
Pomstím se... kam říš má dosahá! |
120 Búbánat • előzmény117 |
| 2013-11-02 13:18:25 |
Ma éjjel a televízióban
M1 22.20 - 0.15
Bridging Europe - Európai Hidak: 2013 Csehország
Budapesti Fesztiválzenekar
2013. szeptember 14.
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Dvořák: Requiem, op. 89
Közreműködik:
Juliane Banse - szoprán
Jolana Fogašová - mezzoszoprán
Peter Berger - tenor
Alejandro Marco-Buhrmester - basszus
a Cseh Filharmónia Kórusa, Brno
Vezényel: Fischer Iván
|
119 Búbánat |
| 2013-11-01 11:49:37 |
Ma este a Duna World csatornán
20.50 – 21.30: Hangverseny a Zeneakadémián
Várdai István gordonkaművész diplomahangversenye - 2009 október 8.
Színes, magyar koncertfilm, 42 perc
Elhangzik:
Dvorak: h-moll csellóverseny, op. 104.
Közreműködik a Győri Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Berkes Kálmán
Rendező: Petrovics Eszter
Operatőr: Horváth Tamás
„Hazai és külföldi szereplések után, a Zeneakadémia zsúfolt nagytermében bemutatkozott Várdai István. A csellóirodalom nagyszabású és népszerű versenyművét játszotta, Dvorak kompozícióját, amely az "Újvilág" szimfónia közelében született. A közönség ünnepelt, a kritikus, (Fáy Miklós) "Csellókirályfinak" nevezte az ifjú művészt.”
|
118 Búbánat • előzmény117 |
| 2013-09-19 13:37:37 |
Erős kezdés után jelentős javulás – Dvořák Requiem a Fesztiválzenekarral
Café Momus - dni -, 2013-09-19 [ Budapesten ]
"A mű pedig megszületik. Először lábra, aztán szárnyakra kap.
Nem hiszem, hogy személyes tapasztalataim, pláne következtetéseim bárki számára kötelezőek lennének, de a magam részéről hajlandó vagyok öreg fejjel belátni, hogy pusztán egy-egy hangfelvétel alapján semmilyen darabról nem szabad végérvényes ítéletet mondanom.
Meg kell várni, amíg elhivatott művészek hoznak róla döntést, és – ahogy most is történt – kinyilatkoztatják azt." |
117 Búbánat |
| 2013-09-12 12:40:01 |
Dvořák: Rekviem Op. 89.
Bridging Europe - Európai Hidak: 2013 Csehország
Budapesti Fesztiválzenekar
2013. szeptember 13 és 14. 19:45 - 22:00
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Dvořák: Rekviem, op. 89
Közreműködik:
Juliane Banse - szoprán
Jolana Fogašová - mezzoszoprán
Peter Berger - tenor
Alejandro Marco-Buhrmester - basszus,
a Cseh Filharmónia Kórusa, Brno
Vezényel: Fischer Iván
|
116 Búbánat |
| 2013-09-05 22:38:51 |
Ma éjjel a Duna TV-ben
23.15 MüpArt classic
Cseh klasszikusok (91’)
- Dvořák: IX. (e-moll) szimfónia ("Az Újvilágból"), op. 95 (2011. január 12.)
Km.: a Nemzeti Filharmonikus Zenekar. Vezényel: Kocsis Zoltán
- Janáček: Glagolita mise (2011. november 24.)
Celeng Mária – szoprán, Borsos Edit – szoprán, Schöck Atala – alt, Kovács Annamária – kontra-alt (Km.: a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás).Vezényel: Kovács János
"A MüpArt Classic két klasszikus cseh remeket mutat be a Nemzeti Filharmonikusok közreműködésével.
Dvořák ikonikus IX. szimfóniája az Újvilágból küldött üzenetet a hazának, reprezentálva, hogy a világ másik felén is elevenen élnek benne a szeretett cseh dallamok.
Janáček 1926-ban keletkezett Glagolita miséje gyakran előadott alkotás; a 20. század egyik legnagyszerűbb és legeredetibb egyházi műve. A cseh zeneszerző lelkes támogatója volt a pánszláv mozgalomnak; ez a mű is a szláv kultúra felmagasztalásaként született."
|
115 frushena • előzmény113 |
| 2013-08-17 10:56:15 |
természetesen! Tudod, bármit! És azért ez a felvétel .... hát elég jó! Nekem nagyon tetszik! |
111 Búbánat • előzmény110 |
| 2013-03-04 19:16:23 |
Bocsánat: ezt elírtam. helyesen:
I. Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara, Pólus László (gordonka)
Vezényel: Kovács János
g-moll rondó gordonkára és zenekarra, B 171, op. 94 |
110 Búbánat |
| 2013-03-04 19:13:22 |
M1 csatorna, 2013. március 10. vasárnap, 24.00 MüpArt-koncertek
Dvořák-maraton
(2009. február 28.)
I. Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara, Pólus László (gordonka)
Vezényel: Kovács János
Az alábbi két szimfonikus költemény közül az egyiket sugározza a televízió (nem tudom, melyiket):
1. Déli boszorkány – szimfonikus költemény, B 196 op. 108;
2. Hősi ének - szimfonikus költemény, B 199, op. 111
II. Pannon Filharmonikusok – Pécs, Fenyő László (gordonka)
Vezényel: Hamar Zsolt
h-moll gordonkaverseny, B 191, op. 104
III. Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
VIII., G-dúr szimfónia, B. 163, op. 88
(111’)
|
109 Haandel |
| 2010-06-27 09:08:11 |
Antonín Dvořák: Jakobín
2010-06-27 | 16:09 | D-Dur
Karel Průša (bas), Václav Zítek (baryton), René Tuček (baryton), Marcela Machotková (soprán), Karel Berman (bas), Vilém Přibyl (tenor), Beno Blachut (tenor), Daniela Šounová-Brouková (soprán), Ivana Mixová (alt), Kühnův smíšený sbor a Kantiléna, sbormistři Pavel Kühn a Ivan Sedláček, hraje Státní filharmonie Brno, řídí Jiří Pinkas
(156 min)
Wikipedia |
108 pszí |
| 2010-02-08 12:16:09 |
Vonósnégyesek: XII. (F-dúr), XIII. (G-dúr) és XIV. (Asz-dúr)
Prague String Quartet (DG) |
107 Búbánat |
| 2010-01-31 11:27:58 |
A Bartók Rádióban ma 20.42 – 23.00:
Az emberi hang dicsérete - Nyolc évszázad kantátái, miséi, oratóriumai
Szerkesztő: Vass M. Katalin
Dvořák: Szent Ludmilla – oratórium
Eva Zikmundová, Vera Soukupová, Beno Blachut, Vladimir Krejčik, Richard Novák,
a Cseh Filharmonikusok Kórusa és a Prágai Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Vaclav Smetaček
|
106 pszí |
| 2009-12-19 00:48:31 |
Antonín Dvořák (1841 - 1904)
hegedűverseny, a-moll, Op. 53
Maxim Vengerov, New York Philharmomnic, Kurt Masur
Warner Classics |
105 Haandel |
| 2009-10-17 08:02:55 |
Antonín Dvořák: "Rusalka"
New Opera House Glyndebourne (Aufzeichnung vom August 2009)
2009-10-17, 19:05-21:50, DeutschlandRadio Kultur - Web/Astra
Lyrisches Märchen in drei Akten
Libretto: Jaroslav Kvapil
Ana Maria Martinez, Sopran - Rusalka
Brandon Jovanovich, Tenor - Prinz
Tatiana Pavlovskaya, Sopran - fremde Prinzessin
Mischa Schelomianski, Bass - Wassermann
Larissa Diadkova, Mezzosopran - Jezibaba
Natasha Jouhl, Sopran - 1. Waldnymphe
Barbara Senator, Sopran - 2. Waldnymphe
Elodie Mechain, Mezzosopran - 3. Waldnymphe
Diana Axentii, Sopran - Küchenjunge
Alasdair Elliott, Bariton - Förster
Chor und Orchester der Glyndebourne Opera
Leitung: Jirí Belohlávek |
104 Haandel |
| 2009-10-17 07:59:54 |
RUSALKA fra Den Norske Opera og Ballett
2009-10-17, 19:03, NRK P2 WebRadio
Rusalka: Solveig Kringleborn, sopran.
Prinsen: Miroslav Dvorsky, tenor.
Den fremmede fyrstinnen: Itziar M. Galdos, sopran.
Vannånden: Magne Fremmerlid, bass.
Jezibaba: Randi Stene, mezzosopran.
Viltvokteren: Svein Erik Sagbråten, tenor.
Kjøkkengutten: Signe Sannem Lund, mezzosopran.
Første skogsnymfe: Mariann Fjeld Olsen, sopran.
Andre skogsnymfe: Anne-Carolyn Schlüter, mezzosopran.
Tredje skogsnymfe: Julia Faylenbogen, alt.
En jeger: Ulf Øien, tenor.
Operakoret.
Operaorkesteret.
Dirigent: Eivind Gullberg Jensen |
103 Búbánat • előzmény97 |
| 2009-06-05 13:42:45 |
Ma este a rádióban meghallgathatjuk a Dvorak-ritkaságot:
Bartók adó, 19.35: Dvorák-maraton 2009 - X/4. rész
A kísértetmenyasszony - dramatikus kantáta Op.69 - magyarországi bemutató
Ea.: Simona Saturová, Tomas Eerny, Peter Mikulás - ének, az MR Énekkara (karigazgató: Somos Csaba) és az MR Szimfonikusok,
Vezényel: Peter Altrichter
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, a február 28-i előadás hangfelvétele
|
102 Búbánat |
| 2009-03-06 08:43:33 |
Dvorak: Requiem
Ma este a Bartók Rádióban, 19.35-kor:
A Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar hangversenye
Vezényel: Kovács János
Km: Fodor Beatrix, Wiedemann Bernadette, Nyári Zoltán, Rácz István - ének, a Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás)
A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, 2008. november 2.-án megtartott hangverseny felvételének sugárzása
|
101 Cickány • előzmény99 |
| 2009-03-04 19:30:57 |
Fenyő László fantasztikus volt, mint a tavalyi Csajkovszkij maratonon is. A nap egyik fénypontja volt a Dvorák gordonkaverseny Fenyővel. Mivel a nap folyamán a programban volt más cselló-szólós mű is, így még jobban kiemelkedett Fenyő játéka. Egészen elvarázsolta a közönséget, majdnem úgy, mint (máskor és máshol) Perényi. Kár, hogy nem adott ráadást, és kár, hogy nem hallani őt többször. Szeretném azt is gyorsan hozzátenni, hogy a zenekar is méltó partner volt. |
100 Hangyász • előzmény99 |
| 2009-03-04 13:10:09 |
Sajnálattal veszem tudomásul, hogy a 2 remek énekesnő, Saturová és Sykorová (??) remek produkciójára sem akadt kritikus. |
99 mecike |
| 2009-03-04 12:31:02 |
Nagy sajnálatomra nem találtam beszámolót Fenyõ László Dvorák-csellóversenyérõl a maratonról. Közűletek, kedves fórumtársak ott volt esetleg valaki? |
97 Búbánat • előzmény96 |
| 2009-03-03 20:08:07 |
A Dvorak-marathon koncertbeszámolói közül ezt a zenekritikát olvastam különös érdeklődéssel - a café momus honlapjáról ide másolom az írást:
10.30. • Nemzeti Hangversenyterem
A kísértet-menyasszony - dramatikus kantáta
Saturova - Cerny - Mikulas - MR Szimfonikusok - MR Énekkara - Petr Altrichter
Kicsit nehezen gyűlt össze a közönség, nem is telt meg a terem teljesen. A nagyérdemű talán ódzkodott egy ismeretlen opusért otthagyni a reggeli kávét. Tény, A kísértetmenyasszony ezen a délelőttön ment először kis hazánkban, az egész napi vállalkozás egyetlen valódi újdonsága volt. Persze, nincsenek csodák, némiképp érthetően nem jutott el eddig hozzánk e mű.
Antonín Dvořák dramatikus kantátája már a komponista sikerekkel teli korszakából való (1884-ban mutatták be), s tisztességgel megírt darab. Mégis talán kicsit több a sablon és a dvořákos panel a szükségesnél, s a szövegkönyv is meglehetősen iskolás munka. Egy lány (a menyasszony) keserves útját mutatja kedvese nyomában, meglehetősen realista formában. Talán, ha több szimbolista elem lett volna a librettóban, a komponista is keresett volna izgalmasabb harmóniákat, változatosabb frázisokat, mint ahogy például a Ruszalka esetében is megtörtént. A szimpla szöveg így csak egyoldalú borzongást nyújtott, amihez szerzőnk a jól bevált vég nélküli vonóskari reszelést alkalmazta. Hatásos is volt, csak a közel másfélórás időtartam végére jócskán megkopott már ez a hatás.
Mindezek ellenére nagyszerű és ihletett előadás született, elsősorban a közreműködőknek köszönhetően. Petr Altrichter vélhetően nem először dirigálta a művet, abszolút biztos kézzel tartva a gyeplőt. Talán olykor indokolatlanul ráeresztette a zenekart a szólistákra. Altrichter remek partnerei voltak a magyar együttesek, a tisztességesen muzsikáló Rádiózenekar és a kibővített Rádióénekkar (karigazgató: Somos Csaba) minden erejét bedobta a drámai hatás kedvéért.
A narrátor megrázó szólamát lenyűgöző drámaisággal tolmácsolta Peter Mikuláš, kicsit sajnáltam is, hogy ezen az estén (reggelen) nem a Borisz Godunov ment. Rég hallottam szláv basszust ilyen kiegyenlített hangon, s ennyire meggyőzően énekelni. A címszerepet Simona Šaturová megható tisztasággal alakította. Tomáš Černỳ tenorhangja számomra kicsit nyávogós, s a magasságok is beszűkültek, de ő is a szerep biztos tudásával érkezett.
-andreach-
|
| | |  |
|
| Mai ajánlat: | 10:00 : Budapest Zeneakadémia, Előadóterem "Liszt-kukacok Akadémiája"
11:00 : Budapest Erkel Színház CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban
18:00 : Budapest Bartók Emlékház Kállai Ernő (hegedű), Varga István (cselló), Csalog Gábor (zongora) "Beethoven összes zongoratriója 2."
BEETHOVEN: G-dúr trió, op. 1/2
BEETHOVEN: Esz-dúr trió, op. 70/2
19:00 : Budapest Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem MOZART: A varázsfuvola
19:00 : Budapest Erkel Színház PUCCINI: Bohémélet
19:00 : Budapest Festetics Palota Tükörterme Falvai Sándor (zongora) CSAJKOVSZKIJ: Dumka, op. 59,
BEETHOVEN: f-moll szonáta, op. 2 no. 1,
MUSZORGSZKIJ: Egy kiállítás képei
19:00 : Budapest Belvárosi Szent Mihály templom "Organ & Choir"
19:00 : Budapest Pesti Vigadó Bíró Zsófia (fuvola)
Zuglói Filharmónia
Vezényel: Ménesi Gergely SCHUBERT: 6. C-dúr szimfónia
VIRÁGH ANDRÁS GÁBOR: Fuvolaverseny
SCHUBERT: C-dúr nyitány olasz stílusban
BEETHOVEN: I. C-dúr szimfónia
19:30 : Budapest Zeneakadémia, Nagyterem Baráti Kristóf (hegedű)
Anima Musicae Kamarazenekar
Vezényel: Baráti Kristóf BEETHOVEN: 1. (G-dúr) románc, op. 40
BEETHOVEN: 2. (F-dúr) románc, op. 50
BARTÓK: Divertimento, BB 118
BRAHMS: 4. (e-moll) szimfónia, op. 98
19:30 : Budapest Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem Révész Richárd (zongora), Szentpáli Roland (tuba)
Sárik Péter Trió
Talamba Ütőegyüttes
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: Hollerung Gábor GYÖNGYÖSI LEVENTE: Sinfonia concertante négy ütőjátékosra és zenekarra
CSAJKOVSZKIJ: A diótörő - The Swinging Nutcracker (átdolgozás)
19:30 : Budapest Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom Keszei Bori, Ducza Nóra, Bakos Kornélia, Kéringer László, Jekl László (ének)
Gesztesi Tóth László (orgona)
Belvárosi Kántorátus (karigazgató: Gesztesi Tóth László)
Savaria Barokk Zenekar
Vezényel: Németh Pál Barokk Karácsony
HÄNDEL: F-dúr orgonaverseny op. 4. No. 4.
MOZART: Exultate, jubilate KV 158a
BACH: Magnificat BWV 243 17:00 : Martonvásár Brunszvik-kastély Balog Evelin, Ittzés Zsuzsanna, Kunszeri Márta, Menyhárt Zsuzsanna (fuvola, altfuvola)
Maros Ádám (vibrafon) MOZART: Adagio and Rondo K 617.
BACH: Siciliano
BACH: Largo
DEBUSSY: Arabesque I-II.
IGOR LESNIK: First Toy
VIVALDI: Aria "Sento in Seno" from the Opera "Tieteberga" RV737.
PACHELBEL: Canon
CSAJKOVSZKIJ: Diótörő "Dance of the Mirlitons"
Angels We Have Heard on High...
19:00 : Debrecen Kölcsey Központ Vilde Frang (hegedű), Truls Mørk (cselló)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Sir Mark Elder FINZI: Levélhullás, op. 20
BRAHMS: a-moll kettősverseny, op. 102
BERLIOZ: Fantasztikus szimfónia, op. 14 |
|
A mai nap |
történt: 1925 • A Wozzeck bemutatója (Berlin) született: 1922 • Németh Amadé, karmester, zeneszerző († 2001) elhunyt: 1788 • Carl Philipp Emanuel Bach, zeneszerző (sz. 1714)
|
|
|