163 telramund 2007-11-09 17:31:30 [Válasz erre: 162 elmander 2007-11-09 13:00:02]
Biztos igy van-de akkor az is biztos hogy nagyon kevés Don Carlos előadást láttál. Ha egyet akkor azért a legjobb.És most nem irok litániát,hogy hány ,de hány operaelőadás létezik ami százszor jobb még Don Carlos estén is mint a fentjelzett-emlékeim szerint francia változat- előadás
Biztos igy van-de akkor az is biztos hogy nagyon kevés Don Carlos előadást láttál. Ha egyet akkor azért a legjobb.És most nem irok litániát,hogy hány ,de hány operaelőadás létezik ami százszor jobb még Don Carlos estén is mint a fentjelzett-emlékeim szerint francia változat- előadás
162 elmander 2007-11-09 13:00:02
Megvettem és már meg is néztem a Staatsoper 2004-es Don Carlos dvd-jét. (TDK kiadás, Vargas, Miles, Tamar, Michael, Skovhus - de Billy). Írhatnék róla litániát, mennyire meghódított a produkció és miért tette, de felesleges, elég annyi: a legjobb operaelőadás, amit valaha láttam!
Megvettem és már meg is néztem a Staatsoper 2004-es Don Carlos dvd-jét. (TDK kiadás, Vargas, Miles, Tamar, Michael, Skovhus - de Billy). Írhatnék róla litániát, mennyire meghódított a produkció és miért tette, de felesleges, elég annyi: a legjobb operaelőadás, amit valaha láttam!
161 Búbánat 2007-11-08 15:25:37 [Válasz erre: 160 Heiner Lajos 2007-11-08 14:21:40]
A Rácz Judit fordította szövegből már kaptunk némi ízelítőt, hiszen a MUZSIKA pár hónapja folytatásokban részleteket közölt belőle - igaz, nem a könyv elejéről, hanem a közepéből... Julian Budden életrajzi könyve éppenséggel megmozgatja a fantáziámat: mégis meg kellene vásárolni - hibáival egyetemben, a szerző írása számomra még nyújthat sok új információt Verdiről.
A Rácz Judit fordította szövegből már kaptunk némi ízelítőt, hiszen a MUZSIKA pár hónapja folytatásokban részleteket közölt belőle - igaz, nem a könyv elejéről, hanem a közepéből... Julian Budden életrajzi könyve éppenséggel megmozgatja a fantáziámat: mégis meg kellene vásárolni - hibáival egyetemben, a szerző írása számomra még nyújthat sok új információt Verdiről.
160 Heiner Lajos 2007-11-08 14:21:40
Jobb híján ide írom be, nem ér meg egy új topicot. Elkezdtem olvasni Julian Budden magyarul mostanában kiadott, angolul bő húsz éve megjelent Verdi-kötetét - és csak bosszankodok. Néhány fordítói gyöngyszem (bizonyos Rácz Judittól): \"Menthetetlenül elfeledettnek tartott operákat ástak elő\" \"a Verdi életében megépült útvonalát úgy tervezték, hogy zeneszerző birtokait kikerülje\" (szüleimnek csak egy kis balatoni hétvégi telkük volt, legalább egy vonósnégyest írhatott volna). Az Európa Könyvkiadó eme terméke mentes az odafigyelés legkisebb jelétől is. Rögtön az elő fejezet első oldalán \"di-csőségére\" a legalsó sorban. Az 5. oldalon \"The Man Verdi\", a 8.-on ugyanez a hivatkozott kötet \"The Man, Verdi\". A magyarországi Verdi-ősbemutatók jegyzékéből (Wellmann Nóra követte el) hiányzik a Giovanna d\'Arco szegedi premierje, pedig nemzetközi visszhangot váltott ki. Szakmailag ellenőrizte: Dr. Eősze László. Szegény öregúr már nagyon demens lehet, az utóbbi években alig találkoztam olyan írásával, amiben ne lett volna tárgyi tévedés. A 23. oldalnál tartva rettegek, milyen szörnyűségeket és förmedvényeket találok még. Úgyhogy az Európa eme szörmedvényét tessenek kerülni!
Jobb híján ide írom be, nem ér meg egy új topicot. Elkezdtem olvasni Julian Budden magyarul mostanában kiadott, angolul bő húsz éve megjelent Verdi-kötetét - és csak bosszankodok. Néhány fordítói gyöngyszem (bizonyos Rácz Judittól): \"Menthetetlenül elfeledettnek tartott operákat ástak elő\" \"a Verdi életében megépült útvonalát úgy tervezték, hogy zeneszerző birtokait kikerülje\" (szüleimnek csak egy kis balatoni hétvégi telkük volt, legalább egy vonósnégyest írhatott volna). Az Európa Könyvkiadó eme terméke mentes az odafigyelés legkisebb jelétől is. Rögtön az elő fejezet első oldalán \"di-csőségére\" a legalsó sorban. Az 5. oldalon \"The Man Verdi\", a 8.-on ugyanez a hivatkozott kötet \"The Man, Verdi\". A magyarországi Verdi-ősbemutatók jegyzékéből (Wellmann Nóra követte el) hiányzik a Giovanna d\'Arco szegedi premierje, pedig nemzetközi visszhangot váltott ki. Szakmailag ellenőrizte: Dr. Eősze László. Szegény öregúr már nagyon demens lehet, az utóbbi években alig találkoztam olyan írásával, amiben ne lett volna tárgyi tévedés. A 23. oldalnál tartva rettegek, milyen szörnyűségeket és förmedvényeket találok még. Úgyhogy az Európa eme szörmedvényét tessenek kerülni!
159 bermuda 2007-10-11 14:33:03 [Válasz erre: 158 Búbánat 2007-10-11 10:39:00]
A minap mintha ezeket láttam volna a Sűtő utcában;-)meg is lepődtem, a baj az, hogy én a cd-ket keresem inkább, s Oberto-t itthon nem igazán találtam:-(
A minap mintha ezeket láttam volna a Sűtő utcában;-)meg is lepődtem, a baj az, hogy én a cd-ket keresem inkább, s Oberto-t itthon nem igazán találtam:-(
158 Búbánat 2007-10-11 10:39:00
Három új DVD-vel gyarapodott a Verdi-gyűjteményem! Tudomásom szerint, ezekről az operaelőadásokról most először készült képfelvétel, mely kereskedelmi forgalomba került. Tehát hiánypótló s egyben világelső kiadványok: OBERTO(Opus Arte) Oberto Conte Di San Bonifacio Recorded live at the Ópera de Bilbao in January 2007 Oberto: Ildar Abdrazakov Leonora: Evelyn Herlitzius Ricardo: Carlo Ventre Cuniza: Marianne Cornetti Imelda: Nuria Lorenzo Chorus of Ópera de Bilbao, Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias Musical Director: Yves Abel7 Stage Director: Ignacio García Bonus material: Interviews with Yves Abel and Ignacio García AROLDO(Bongiovanni) Aroldo : Gustavo Porta Mina : Adriana Damato Egberto : Franco Vassallo Briano : Enrico Giuseppe Iori Godvino : Valter Borin Enrico : Antonio Feltracco Elena : Miriam Artiaco Coro del Teatro Municipale di Piacenza M°. del Coro : Corrado Casati Orchestra della Fondazione Arturo Toscanini Maestro Concertatore e Direttore: Pier Giorgio Morandi Mise en scène, décors et costumes: Pier Luigi Pizzi Enregistré le 13 octobre 2003 au « Teatro Municipale di Piacenza LEGNANOI CSATA (Bongiovanni) La Battaglia Di Legnano Barbarossa: Manrico Signorini Primo Console: Luciano Leoni Secondo Console: Angelo Nardinocchi Podesta: Ezio Maria Tisi Rolando: Giorgio Cebrian Lida: Elisabete Matos Arrigo: Cesar Hernandez Marcovaldo:Francesci Palmieri Imelda: Pina Sofia Araldo, Scudiero: Paolo Zizich Orchestra e Coro del Teatro Massimo Bellini di Catania/Nello Santi Directors: George Blume Így már csak három olyan Verdi-opera van, amelyről ismereteim szerint még nem készült \"gyári\" DVD felvétel: Pünkösdi királyság, Haramiák, Alzira
Három új DVD-vel gyarapodott a Verdi-gyűjteményem! Tudomásom szerint, ezekről az operaelőadásokról most először készült képfelvétel, mely kereskedelmi forgalomba került. Tehát hiánypótló s egyben világelső kiadványok: OBERTO(Opus Arte) Oberto Conte Di San Bonifacio Recorded live at the Ópera de Bilbao in January 2007 Oberto: Ildar Abdrazakov Leonora: Evelyn Herlitzius Ricardo: Carlo Ventre Cuniza: Marianne Cornetti Imelda: Nuria Lorenzo Chorus of Ópera de Bilbao, Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias Musical Director: Yves Abel7 Stage Director: Ignacio García Bonus material: Interviews with Yves Abel and Ignacio García AROLDO(Bongiovanni) Aroldo : Gustavo Porta Mina : Adriana Damato Egberto : Franco Vassallo Briano : Enrico Giuseppe Iori Godvino : Valter Borin Enrico : Antonio Feltracco Elena : Miriam Artiaco Coro del Teatro Municipale di Piacenza M°. del Coro : Corrado Casati Orchestra della Fondazione Arturo Toscanini Maestro Concertatore e Direttore: Pier Giorgio Morandi Mise en scène, décors et costumes: Pier Luigi Pizzi Enregistré le 13 octobre 2003 au « Teatro Municipale di Piacenza LEGNANOI CSATA (Bongiovanni) La Battaglia Di Legnano Barbarossa: Manrico Signorini Primo Console: Luciano Leoni Secondo Console: Angelo Nardinocchi Podesta: Ezio Maria Tisi Rolando: Giorgio Cebrian Lida: Elisabete Matos Arrigo: Cesar Hernandez Marcovaldo:Francesci Palmieri Imelda: Pina Sofia Araldo, Scudiero: Paolo Zizich Orchestra e Coro del Teatro Massimo Bellini di Catania/Nello Santi Directors: George Blume Így már csak három olyan Verdi-opera van, amelyről ismereteim szerint még nem készült \"gyári\" DVD felvétel: Pünkösdi királyság, Haramiák, Alzira
157 Búbánat 2007-09-18 15:16:28
Giuseppe Verdi: I vespri siciliani (A szicíliai vecsernye) – olasz verzió Opera öt felvonásban A DVD -felvétel 2003 februárjában készült, a Teatro Verdi előadásáról Dynamic, 153 perc Szereplők: Guido di Monforte - Vladimir Stoyanov Il Sire di Béthune - Cesare Lana Il Conte Vaudemont - Lorenzo Muzzi Arrigo - Renzo Zulian Giovanni da Procida - Orlin Anastassov La Duchessa Elena - Amarilli Nizza Ninetta - Tiziana Carraro Danieli - Giorgio Trucco Tebaldo - Cristiano Olivieri Roberto - Stefanos Koroneos Manfredo - Luca Casalin Az előadáson a Fondazione Arturo Toscanini ének- és zenekara működött közre Vezényelt: Stefani Ranzani Rendezte: Pier Luigi Pizzi A Verdi-életmű – benne a középső periódusának - egyik nagyon fontos ékköve ez a „kísérletező” Szicílai vecsernye, első műve, melyet francia felkérésre, eredeti francia szövegre komponált: a librettót Eugéne Augustin Scribe és Charles Duveyrier írták Scribe: Le duc d\'Albe drámája nyomán. (A Lombardok Párizs számára átdolgozott operája, a francia nyelvű Jérusalem nem tekinthető „originál” francia operának. A francia „grand opera” stílusban komponálta későbbi Don Carlosát is, ami inkább az olasz verzióban gyökeresedett meg, a második, és egyben utolsó ilyen műve Verdinek.) A premierre 1855. június 13.-án Párizsban, az Académie Imperiale de Musique-ban (Théatre de l\'Opéra) került sor. Sajnos idehaza csak Szegeden volt látható a darab vagy három évtizeddel ezelőtt, amit nagyon fájlalok, az utóbbi években világszerte reneszánszát éli ez a szerintem méltatlanul háttérbe szorult Verdi-opera: bemutatta a New York-i Metropolitan, a bolognai Teatro Communale, a milánói Scala és a bécsi Staatsoper is… Tehát színpadra állítása még ma is ritkaságnak számít. Mindezt elöljáróban el kellett mondanom, mert itt ez az új Szicíliai Vecsernye - DVD-lemez (ez az élő produkció eddig harmadik a sorban, melyről kereskedelmi forgalomba kerülő képlemez készült), és megérdemli, hogy felkeltsem iránta az érdeklődést. Már maga a bemutató előadás helyszíne is figyelemre méltó: Busseto – Verdi fiatalkora szorosan kötődött e szép városkához… Színháza (az operaház) pedig egy valóságos kis ékszerdoboz! Jó, hogy a kamera sokáig elidőzik e falak között, a több emeletes nézőteret is láttatva… Egyébként óhatatlan szükség volt rá, mert Pier Luigi Pizzinek, a rendezőnek koncepciójába ez is beletartozott: a színpad szűkössége kikényszeríttette egy nagyopera színrevitelénél itt a földszinti nézőtér bevonását, mint helyszínt a játékba. Mind a szereplők, mind az énekkar gyakran a nézőtéri ajtón át jönnek be (és/vagy mennek ki) „beállva” a cselekménybe, vagy „sétálnak le” a színpadról a patkó alakú terembe, három oldalról is körbevéve a földszinten helyet foglaló publikumot, miközben a színpadon is megy a cselekmény. Ebből következően egy nagyon érdekes interaktív előadást láthatott a 2003-as előadássorozat közönsége! A díszletből nem sok van, ugyanakkor a XIII. század szicíliai történelmének egyik megtörtént, véres epizódját feldolgozó operában a történet idejét és helyszínét a napóleoni háborúk korába helyezi át a rendező, s a „kosztümös” előadásban ennek az időszaknak a divatviseletébe öltöztetett szereplőket látunk feltűnni jelmezeikben. Mit mondjak, ez még mindig jobb, mintha a XX. században játszatná a cselekményt, vagy a jelenkorban, mai ruhákban. Tehát, az előadásban a romantika kliséi érződnek, de hiszen maga a mű is a romantika korának gyümölcse. Senkit nem érhet meglepetés. Nem kell mindenáron „korszerűsíteni”, amikor az illúzió megteremtése itt sokkal fontosabb, mint a realisztikus valóság színpadi ábrázolása, bemutatása. Ebből a 2003-as előadásból, akárcsak a bolognaiból 1986-ban – bánatomra – hiányzik a III. felvonás báli képének „Négy évszak” címen ismert hatalmas balett-jelenete. Az ötfelvonásos operában más, kisebb húzásokat is érzékeltem, de azok elhanyagolhatók. A zenekart a nagyszerű Stefani Ranzani irányította, akinek nem lehetett könnyű dolga az olykor neki háttal játszó – éneklő énekkart is ügyelnie, mégis remekül összhangba hozta a zenekari árokból mind fent a színpadon, mind a nézőtéren mozgó énekes-gárdát. Meg kell mondjam, nagyon hatásos képek, amikor a kórus lent, a közönséget körbefonva énekli a szabadság-himnuszát, vagy a csatába szólító dalát, vagy éppen a báli forgatag jelenetében mellettük-mögöttük lejtenek-énekelnek… ezalatt pedig fent a színpadon is megy a darab: a szereplők fent is, lent is, részesei az együtteseknek: az eseményeknek. Az opera szereplői csupa fiatal – harmincas -, de már rangot szerzett operaénekes, akik a nemzetközi operaélet immár befutott, elismert képviselői. A három férfi főszerep közül Arrigót a jó nevű tenor, Renzo Zulian énekelte (művészete szinte a teljes olasz – belcanto, Verdi, Puccini - repertoárt felöleli), róla már szóltam a három évvel későbbi A végzet hatalma –Don Alvaro produkciója kapcsán, melynek DVD-jét szintén a Dynamic kiadó forgalmazza. Itt három évvel fiatalabb, s nemcsak a kora miatt, hanem szerepe szerint is egy impulzívabb személyiséget formál meg a színpadon. Tenorja szépen szárnyal a magasabb hangtartományokban, s a hősi vagy spinto-szinezettel épp úgy nem marad adósunk, mint a szerepmegformálásával: talán az is mondhatnám, kissé túldimenzionálja azt. De jól áll neki,. és energikusságát nem befolyásolják még a felszedett kilók, amik a három évvel későbbi Don Alvarójánál már érzékelhetőek… Guido di Monfortét a bolgár baritonista, Vladimir Stoyanov alakítja, ki viszonylag fiatalkora ellenére ugyancsak foglalkoztatott énekes Európa –szerte, de más kontinensen is elismeréssel adóznak tehetségének. Nagyszerűek kettősei fiával, az Arrigót éneklő Zuliannal, és az együttesekben is jól helytáll. Áriájában széles dallamíveket produkál, szépen frazeál, kidolgozottak a tempói és a hangsúlyváltásai. Szigorú, diktatórikus apát formál meg, aki később engedi hatni az atyai érzelmeit a pribékjei által elfogatott, börtönbe záratott fia iránt, annak menyasszonyát, Elena hercegnőt pedig, aki ellene merényletet kísérelt meg, és ezért rabságba vetett, később megbocsát, mindketten visszanyerik szabadságukat, és nem gátolja meg esküvői készülődésüket; a tragikus vég, a vecsernyére szólító harangszó hangjára előrontó összeesküvők életét nem kímélik… Stoyanov megrendítő alakítást nyújt. Az opera egyik legismertebb száma – a bolero mellett - Procida áriája. A fiatal basszista, a szintén bolgár Orlin Anastassov már most, viszonylag fiatal kora ellenére, érett alakítást nyújt a Szicíliát megszálló idegen, francia, diktatórikus hatalom, a kormányzó, Guido di Monforte és rendszere ellen lázadó összeesküvők vezetője szerepében. Hangmatériája igazi „szlávos”, „kormos”, megvannak a kellő mélységek. Az említett áriának második, gyors szakaszában különösen jól sikerültek a kényes kadenciák, és „győzte” hősi magasságokkal is jelenete végén. Biztos vagyok benne, hogy még sokat hallunk erről a szimpatikus énekesről, aki már eddig is olyan szerepeket formált meg mint pld. II. Fülöp, Attila, Fiesco, Oroveso, Sparafucile, Ramfis, Banquo. Jövőre pedig Alvize szerepe vár rá a Giocondában Madridban. Elena hercegnőt az olasz énekes-iskola hagyományain nevelkedett, napjaink szopránénekes nemzedéke egyik üde színfoltjának tartott Amarilli Nizza alakította. Valóban, a látottak és hallottak alapján nyugodtan kijelenthetem, nagy reménysége ő az olaszoknak is, s ez nem véletlen: gyönyörű hangja, kiművelt énektechnikája a lírai és drámaibb szoprán szerepek megformálására egyaránt alkalmas (Cso-cso-szan, Tosca, Aida, Violetta, Mimi, Donna Anna, Donna Elvira, Rosina, Micaela, Nedda), ennek bizonyítékát adja ebben az operában is. Az első felvonás rondója és az ötödik felvonás több részes (bolero) áriája ugyanúgy kifogástalan, mint az a nevezetes szerelmi kettős, melyben Arrigóval együtt énekel, de ugyanez a megállapításom, amikor Monfortéval vagy Procidával „csap” össze jeleneteiben. Nizza nem egy törékeny lányt formál meg, hanem egy büszke, szerelmében vívódó, de mindvégig öntudatos, eszméiben meg nem alkuvó, cselekvőképes személyiséget, aki tudja, hogy hol a helye, és tettéért vállalja a felelősséget, és nem roppantja össze az a felismerés sem, hogy az árulónak hitt szerelméről később kiderül, hogy csak az apját védte, aki ellen ők ketten korábban a felkelő Procida oldalára álltak. Az opera fináléja grandiózus, rokon párja Meyerbeer Hugenottákjának. Pizzi mester és csapata az összes énekes-zenész közreműködésével jó munkát végzett! A látványvilág ugyancsak dominál. Ezt a DVD-lemezt látni – és hallani kell!
Giuseppe Verdi: I vespri siciliani (A szicíliai vecsernye) – olasz verzió Opera öt felvonásban A DVD -felvétel 2003 februárjában készült, a Teatro Verdi előadásáról Dynamic, 153 perc Szereplők: Guido di Monforte - Vladimir Stoyanov Il Sire di Béthune - Cesare Lana Il Conte Vaudemont - Lorenzo Muzzi Arrigo - Renzo Zulian Giovanni da Procida - Orlin Anastassov La Duchessa Elena - Amarilli Nizza Ninetta - Tiziana Carraro Danieli - Giorgio Trucco Tebaldo - Cristiano Olivieri Roberto - Stefanos Koroneos Manfredo - Luca Casalin Az előadáson a Fondazione Arturo Toscanini ének- és zenekara működött közre Vezényelt: Stefani Ranzani Rendezte: Pier Luigi Pizzi A Verdi-életmű – benne a középső periódusának - egyik nagyon fontos ékköve ez a „kísérletező” Szicílai vecsernye, első műve, melyet francia felkérésre, eredeti francia szövegre komponált: a librettót Eugéne Augustin Scribe és Charles Duveyrier írták Scribe: Le duc d\'Albe drámája nyomán. (A Lombardok Párizs számára átdolgozott operája, a francia nyelvű Jérusalem nem tekinthető „originál” francia operának. A francia „grand opera” stílusban komponálta későbbi Don Carlosát is, ami inkább az olasz verzióban gyökeresedett meg, a második, és egyben utolsó ilyen műve Verdinek.) A premierre 1855. június 13.-án Párizsban, az Académie Imperiale de Musique-ban (Théatre de l\'Opéra) került sor. Sajnos idehaza csak Szegeden volt látható a darab vagy három évtizeddel ezelőtt, amit nagyon fájlalok, az utóbbi években világszerte reneszánszát éli ez a szerintem méltatlanul háttérbe szorult Verdi-opera: bemutatta a New York-i Metropolitan, a bolognai Teatro Communale, a milánói Scala és a bécsi Staatsoper is… Tehát színpadra állítása még ma is ritkaságnak számít. Mindezt elöljáróban el kellett mondanom, mert itt ez az új Szicíliai Vecsernye - DVD-lemez (ez az élő produkció eddig harmadik a sorban, melyről kereskedelmi forgalomba kerülő képlemez készült), és megérdemli, hogy felkeltsem iránta az érdeklődést. Már maga a bemutató előadás helyszíne is figyelemre méltó: Busseto – Verdi fiatalkora szorosan kötődött e szép városkához… Színháza (az operaház) pedig egy valóságos kis ékszerdoboz! Jó, hogy a kamera sokáig elidőzik e falak között, a több emeletes nézőteret is láttatva… Egyébként óhatatlan szükség volt rá, mert Pier Luigi Pizzinek, a rendezőnek koncepciójába ez is beletartozott: a színpad szűkössége kikényszeríttette egy nagyopera színrevitelénél itt a földszinti nézőtér bevonását, mint helyszínt a játékba. Mind a szereplők, mind az énekkar gyakran a nézőtéri ajtón át jönnek be (és/vagy mennek ki) „beállva” a cselekménybe, vagy „sétálnak le” a színpadról a patkó alakú terembe, három oldalról is körbevéve a földszinten helyet foglaló publikumot, miközben a színpadon is megy a cselekmény. Ebből következően egy nagyon érdekes interaktív előadást láthatott a 2003-as előadássorozat közönsége! A díszletből nem sok van, ugyanakkor a XIII. század szicíliai történelmének egyik megtörtént, véres epizódját feldolgozó operában a történet idejét és helyszínét a napóleoni háborúk korába helyezi át a rendező, s a „kosztümös” előadásban ennek az időszaknak a divatviseletébe öltöztetett szereplőket látunk feltűnni jelmezeikben. Mit mondjak, ez még mindig jobb, mintha a XX. században játszatná a cselekményt, vagy a jelenkorban, mai ruhákban. Tehát, az előadásban a romantika kliséi érződnek, de hiszen maga a mű is a romantika korának gyümölcse. Senkit nem érhet meglepetés. Nem kell mindenáron „korszerűsíteni”, amikor az illúzió megteremtése itt sokkal fontosabb, mint a realisztikus valóság színpadi ábrázolása, bemutatása. Ebből a 2003-as előadásból, akárcsak a bolognaiból 1986-ban – bánatomra – hiányzik a III. felvonás báli képének „Négy évszak” címen ismert hatalmas balett-jelenete. Az ötfelvonásos operában más, kisebb húzásokat is érzékeltem, de azok elhanyagolhatók. A zenekart a nagyszerű Stefani Ranzani irányította, akinek nem lehetett könnyű dolga az olykor neki háttal játszó – éneklő énekkart is ügyelnie, mégis remekül összhangba hozta a zenekari árokból mind fent a színpadon, mind a nézőtéren mozgó énekes-gárdát. Meg kell mondjam, nagyon hatásos képek, amikor a kórus lent, a közönséget körbefonva énekli a szabadság-himnuszát, vagy a csatába szólító dalát, vagy éppen a báli forgatag jelenetében mellettük-mögöttük lejtenek-énekelnek… ezalatt pedig fent a színpadon is megy a darab: a szereplők fent is, lent is, részesei az együtteseknek: az eseményeknek. Az opera szereplői csupa fiatal – harmincas -, de már rangot szerzett operaénekes, akik a nemzetközi operaélet immár befutott, elismert képviselői. A három férfi főszerep közül Arrigót a jó nevű tenor, Renzo Zulian énekelte (művészete szinte a teljes olasz – belcanto, Verdi, Puccini - repertoárt felöleli), róla már szóltam a három évvel későbbi A végzet hatalma –Don Alvaro produkciója kapcsán, melynek DVD-jét szintén a Dynamic kiadó forgalmazza. Itt három évvel fiatalabb, s nemcsak a kora miatt, hanem szerepe szerint is egy impulzívabb személyiséget formál meg a színpadon. Tenorja szépen szárnyal a magasabb hangtartományokban, s a hősi vagy spinto-szinezettel épp úgy nem marad adósunk, mint a szerepmegformálásával: talán az is mondhatnám, kissé túldimenzionálja azt. De jól áll neki,. és energikusságát nem befolyásolják még a felszedett kilók, amik a három évvel későbbi Don Alvarójánál már érzékelhetőek… Guido di Monfortét a bolgár baritonista, Vladimir Stoyanov alakítja, ki viszonylag fiatalkora ellenére ugyancsak foglalkoztatott énekes Európa –szerte, de más kontinensen is elismeréssel adóznak tehetségének. Nagyszerűek kettősei fiával, az Arrigót éneklő Zuliannal, és az együttesekben is jól helytáll. Áriájában széles dallamíveket produkál, szépen frazeál, kidolgozottak a tempói és a hangsúlyváltásai. Szigorú, diktatórikus apát formál meg, aki később engedi hatni az atyai érzelmeit a pribékjei által elfogatott, börtönbe záratott fia iránt, annak menyasszonyát, Elena hercegnőt pedig, aki ellene merényletet kísérelt meg, és ezért rabságba vetett, később megbocsát, mindketten visszanyerik szabadságukat, és nem gátolja meg esküvői készülődésüket; a tragikus vég, a vecsernyére szólító harangszó hangjára előrontó összeesküvők életét nem kímélik… Stoyanov megrendítő alakítást nyújt. Az opera egyik legismertebb száma – a bolero mellett - Procida áriája. A fiatal basszista, a szintén bolgár Orlin Anastassov már most, viszonylag fiatal kora ellenére, érett alakítást nyújt a Szicíliát megszálló idegen, francia, diktatórikus hatalom, a kormányzó, Guido di Monforte és rendszere ellen lázadó összeesküvők vezetője szerepében. Hangmatériája igazi „szlávos”, „kormos”, megvannak a kellő mélységek. Az említett áriának második, gyors szakaszában különösen jól sikerültek a kényes kadenciák, és „győzte” hősi magasságokkal is jelenete végén. Biztos vagyok benne, hogy még sokat hallunk erről a szimpatikus énekesről, aki már eddig is olyan szerepeket formált meg mint pld. II. Fülöp, Attila, Fiesco, Oroveso, Sparafucile, Ramfis, Banquo. Jövőre pedig Alvize szerepe vár rá a Giocondában Madridban. Elena hercegnőt az olasz énekes-iskola hagyományain nevelkedett, napjaink szopránénekes nemzedéke egyik üde színfoltjának tartott Amarilli Nizza alakította. Valóban, a látottak és hallottak alapján nyugodtan kijelenthetem, nagy reménysége ő az olaszoknak is, s ez nem véletlen: gyönyörű hangja, kiművelt énektechnikája a lírai és drámaibb szoprán szerepek megformálására egyaránt alkalmas (Cso-cso-szan, Tosca, Aida, Violetta, Mimi, Donna Anna, Donna Elvira, Rosina, Micaela, Nedda), ennek bizonyítékát adja ebben az operában is. Az első felvonás rondója és az ötödik felvonás több részes (bolero) áriája ugyanúgy kifogástalan, mint az a nevezetes szerelmi kettős, melyben Arrigóval együtt énekel, de ugyanez a megállapításom, amikor Monfortéval vagy Procidával „csap” össze jeleneteiben. Nizza nem egy törékeny lányt formál meg, hanem egy büszke, szerelmében vívódó, de mindvégig öntudatos, eszméiben meg nem alkuvó, cselekvőképes személyiséget, aki tudja, hogy hol a helye, és tettéért vállalja a felelősséget, és nem roppantja össze az a felismerés sem, hogy az árulónak hitt szerelméről később kiderül, hogy csak az apját védte, aki ellen ők ketten korábban a felkelő Procida oldalára álltak. Az opera fináléja grandiózus, rokon párja Meyerbeer Hugenottákjának. Pizzi mester és csapata az összes énekes-zenész közreműködésével jó munkát végzett! A látványvilág ugyancsak dominál. Ezt a DVD-lemezt látni – és hallani kell!
156 Búbánat 2007-09-17 17:26:48
Az elmúlt négy nap alatt négy vadonatúj DVD-kiadványt élveztem végig, mindegyik a Dynamic kiadó terméke: Ponchielli: Gioconda Verdi: A szicíliai vecsernye Verdi: A végzet hatalma Donizetti: Anna Bolena Néhány mondatban megosztom itt e Verdi-„képes”- lemezekről alkotott benyomásaimat. Elsőként A végzet hatalma- előadás felvételéról szólok. Teatro Comunale, Modena, 2006. január hó Szereposztás: Leonora - Susanna Branchini Don Alvaro – Renzo Zulian Don Carlos - Marco Di Felice Preciozilla - Tiziana Carraro Pater Gvardian - Paolo Battaglia Fra Melitone – Paolo Rumetz Közreműködött a Rovigo Teatro Sociale Chorus és az Orchestra Filarmonica Veneta “G.F. Malipiero” Lukas Karytinos vezényletével. Rendezte: Pier Francesco Maestrini, aki a jelmezeket is készítette 181 perc. Először is külön értékelem: nincsenek húzások, minden szépség benne van az előadásban!!! Így a harmadik felvonásban megkapjuk az első Alvaro - Carlos párbaj-jelenetet is, a bevezető katonakórussal együtt. Tehát három óra tömény, csodálatos Verdi- muzsika. A színpadkép (jelmez-díszlet) - részben vászonra festett – a hagyományos, úgymond „konzervatív” módú színpadra alkalmazás gyönyörű példája - a rendezéssel összhangban. Nincs modernkedés, álaktualizálás, az adott korban játszódik, úgy, ahogy Verdi és a librettisták megálmodták. A nagy tablók (fogadó-jelenet- zarándokok kara; kolostor-jelenet-szerzetesek kara¸ tábor-jelenet –csatakép; a táncjelenetek) színpompás, grandiózus látványvilága arányban áll a magán- és párjelenetek intimebb, szintén hangulatos szférájával. A tömegek és az egyéni szereplők mozgatása és játszása ugyanakkor nem statikus, hanem dinamikus, ezért a nézőnek semmi nem unalmas, nem fárasztó,mert változatos, fordulatos, a cselekmény jól nyomonkövethető. A zene - a zenészek, a zenekar, az énekkar jóvoltából - professzionálisan szól, nagyszerű a balettkar, a főbb szerepekben kitűnő énekesek egész sorának örvendezhetünk. A tenor Renzo Zulian, Alvaro megformálója, „visszaköszön” nekem a három évvel korábbi Szicíliai vecsernyéből, ahol Arrigót alakította (egy nappal korábban néztem meg az új felvételt, majd erre visszatérek ennek a DVD-lemeznek az ismertetésekor). Nem domingói szépségű hang, de jelentős énekes -egyéniség, hangképzésben minden a helyén van, a figurájának karaktere van. Ráadásul Zulian igen rokonszenves egyéniség a színpadon, ami előnyös megjelenéssel, érzelemdús énekléssel párosul. Marco di Felice baritonja is igen ígéretes, van zengése, színe, hajlékonysága: ideális Carlos a színpadon, Zuliannal együtt jól kiegészítik egymást. A fő basszus illetve baszbariton szerepeket (Gvárdián és Melitone) is ragyogó művészek tolmácsolják, jeleneteik magával ragadóak, karakteralakításaik jól eltaláltak. A Preciozillát éneklő Tiziana Carraro nem egy nagy mezzo hang birtokosa, és inkább világosabb hangszínnel rendelkezik, a magasságai ugyan megvannak, talán a hang erejével maradt adós, különben egy mutatós „teremtés”. aki összességében egy szép alakítással örvendezteti meg hallgatóságát. Leonórát a végére hagytam - desszertnek –, vele kellett (illett) volna kezdenem beszámolómat! Ez a Susanna Branchini elragadó, tüneményes szoprán, perfekt technikával rendelkezik, mindent tud a szerepről, semmi gondja a szereppel, fölényes biztonságal énekli szólamát. Ő is elragadó jelenség a színpadon (érdekes, kifejező arca van, olyan kreolos-szépség beütés), róla is még remélhetőleg sokat fogunk hallani,és láthatjuk más produkciókban is – felvételei révén, további ízelítőt kapva művészetéből. Érdemes megvenni ezt A végzet hatalma lemezt, nemcsak azért mert a teljes zenei anyag rajta van, s igen színvonalas produkció, hanem azért is, mert nagyon kevés DVD- felvételen hozzáférhető ez az egyik legszebb Verdi-opera.
Az elmúlt négy nap alatt négy vadonatúj DVD-kiadványt élveztem végig, mindegyik a Dynamic kiadó terméke: Ponchielli: Gioconda Verdi: A szicíliai vecsernye Verdi: A végzet hatalma Donizetti: Anna Bolena Néhány mondatban megosztom itt e Verdi-„képes”- lemezekről alkotott benyomásaimat. Elsőként A végzet hatalma- előadás felvételéról szólok. Teatro Comunale, Modena, 2006. január hó Szereposztás: Leonora - Susanna Branchini Don Alvaro – Renzo Zulian Don Carlos - Marco Di Felice Preciozilla - Tiziana Carraro Pater Gvardian - Paolo Battaglia Fra Melitone – Paolo Rumetz Közreműködött a Rovigo Teatro Sociale Chorus és az Orchestra Filarmonica Veneta “G.F. Malipiero” Lukas Karytinos vezényletével. Rendezte: Pier Francesco Maestrini, aki a jelmezeket is készítette 181 perc. Először is külön értékelem: nincsenek húzások, minden szépség benne van az előadásban!!! Így a harmadik felvonásban megkapjuk az első Alvaro - Carlos párbaj-jelenetet is, a bevezető katonakórussal együtt. Tehát három óra tömény, csodálatos Verdi- muzsika. A színpadkép (jelmez-díszlet) - részben vászonra festett – a hagyományos, úgymond „konzervatív” módú színpadra alkalmazás gyönyörű példája - a rendezéssel összhangban. Nincs modernkedés, álaktualizálás, az adott korban játszódik, úgy, ahogy Verdi és a librettisták megálmodták. A nagy tablók (fogadó-jelenet- zarándokok kara; kolostor-jelenet-szerzetesek kara¸ tábor-jelenet –csatakép; a táncjelenetek) színpompás, grandiózus látványvilága arányban áll a magán- és párjelenetek intimebb, szintén hangulatos szférájával. A tömegek és az egyéni szereplők mozgatása és játszása ugyanakkor nem statikus, hanem dinamikus, ezért a nézőnek semmi nem unalmas, nem fárasztó,mert változatos, fordulatos, a cselekmény jól nyomonkövethető. A zene - a zenészek, a zenekar, az énekkar jóvoltából - professzionálisan szól, nagyszerű a balettkar, a főbb szerepekben kitűnő énekesek egész sorának örvendezhetünk. A tenor Renzo Zulian, Alvaro megformálója, „visszaköszön” nekem a három évvel korábbi Szicíliai vecsernyéből, ahol Arrigót alakította (egy nappal korábban néztem meg az új felvételt, majd erre visszatérek ennek a DVD-lemeznek az ismertetésekor). Nem domingói szépségű hang, de jelentős énekes -egyéniség, hangképzésben minden a helyén van, a figurájának karaktere van. Ráadásul Zulian igen rokonszenves egyéniség a színpadon, ami előnyös megjelenéssel, érzelemdús énekléssel párosul. Marco di Felice baritonja is igen ígéretes, van zengése, színe, hajlékonysága: ideális Carlos a színpadon, Zuliannal együtt jól kiegészítik egymást. A fő basszus illetve baszbariton szerepeket (Gvárdián és Melitone) is ragyogó művészek tolmácsolják, jeleneteik magával ragadóak, karakteralakításaik jól eltaláltak. A Preciozillát éneklő Tiziana Carraro nem egy nagy mezzo hang birtokosa, és inkább világosabb hangszínnel rendelkezik, a magasságai ugyan megvannak, talán a hang erejével maradt adós, különben egy mutatós „teremtés”. aki összességében egy szép alakítással örvendezteti meg hallgatóságát. Leonórát a végére hagytam - desszertnek –, vele kellett (illett) volna kezdenem beszámolómat! Ez a Susanna Branchini elragadó, tüneményes szoprán, perfekt technikával rendelkezik, mindent tud a szerepről, semmi gondja a szereppel, fölényes biztonságal énekli szólamát. Ő is elragadó jelenség a színpadon (érdekes, kifejező arca van, olyan kreolos-szépség beütés), róla is még remélhetőleg sokat fogunk hallani,és láthatjuk más produkciókban is – felvételei révén, további ízelítőt kapva művészetéből. Érdemes megvenni ezt A végzet hatalma lemezt, nemcsak azért mert a teljes zenei anyag rajta van, s igen színvonalas produkció, hanem azért is, mert nagyon kevés DVD- felvételen hozzáférhető ez az egyik legszebb Verdi-opera.
155 Búbánat 2007-09-13 01:03:11 [Válasz erre: 154 Szilgyo 2007-09-12 22:02:40]
New York - Lincoln Center: Pavarotti, Horne, Sutherland - Bonynge: [url]http://www.amazon.co.uk/gp/product/images/B000006P4Q?ie=UTF8&n=229816&s=music;Ezen[/url]a lemezen utolsóként, a Trubadúr záró - börtön-képe hangzik fel tolmácsolásukban. Csak azt mondhatom erről a részletről, hogy \"mennyei\", s milyen kár, hogy akkor nem az egész operát vették fel lemezre! (A többi Verdi-részlet is valami csoda!)
New York - Lincoln Center: Pavarotti, Horne, Sutherland - Bonynge: [url]http://www.amazon.co.uk/gp/product/images/B000006P4Q?ie=UTF8&n=229816&s=music;Ezen[/url]a lemezen utolsóként, a Trubadúr záró - börtön-képe hangzik fel tolmácsolásukban. Csak azt mondhatom erről a részletről, hogy \"mennyei\", s milyen kár, hogy akkor nem az egész operát vették fel lemezre! (A többi Verdi-részlet is valami csoda!)
154 Szilgyo 2007-09-12 22:02:40
Ismeri valaki Pavarotti első Trubadúr-felvételét (Sutherland, Horne, Wixell stb.)? Érdekes lemez, de jónak nem mondanám. Olyan, mintha egy Donizetti-opera lenne, a Katonakórus sosem hallott változatával, vegyes énekesekkel. Pavarotti messze a legjobb rajta!, Horne viszont rémes.
Ismeri valaki Pavarotti első Trubadúr-felvételét (Sutherland, Horne, Wixell stb.)? Érdekes lemez, de jónak nem mondanám. Olyan, mintha egy Donizetti-opera lenne, a Katonakórus sosem hallott változatával, vegyes énekesekkel. Pavarotti messze a legjobb rajta!, Horne viszont rémes.
153 kobzos55 2007-09-11 20:09:34 [Válasz erre: 147 Heiner Lajos 2007-09-11 07:13:49]
\"a fülhallgató digitalizálja a hangsávokat\" - húúú de jó vicc!
\"a fülhallgató digitalizálja a hangsávokat\" - húúú de jó vicc!
151 Heiner Lajos 2007-09-11 14:18:35 [Válasz erre: 149 Szilgyo 2007-09-11 12:36:45]
Elég hülyén nézhettek ki a hangfalak!
Elég hülyén nézhettek ki a hangfalak!
150 Búbánat 2007-09-11 12:42:52 [Válasz erre: 142 kobzos55 2007-09-10 17:37:03]
Nekem - Fodor Géza véleményével ellentétben - fontosak a balettbetétek is az operákban! Itt, ebből kimaradt a \"Négy évszak\", már csak ezért sem favorizálom ezt a - máskülönben nem rossz előadásról készült - lemezt... Az eddig látottak közül számomra a Scala előadása (Muti - Cheryl Studer, Chris Merritt, Giorgio Zancanaro, Ferruccio Furlanetto) tartalmazza ezt a balett-jelenetet is! (CD-n meg, ebből a szempontból is, a Levine-felvételé - Domingo, Milnes, Arroyo, Raimondi - a pálma.) A felvétel időtartamából következően a most megvásárolt Dynamic-DVD-lemezen sem fogom megtalálni a teljes balettet, de mivel ez a \"Szicíliai...\", a kedvencek sorából való, ezt a felvételt sem hagyhattam ki. Nagyon kíváncsi leszek magára az előadásra! Talán ez is belefér majd a hétvégi programomba.
Nekem - Fodor Géza véleményével ellentétben - fontosak a balettbetétek is az operákban! Itt, ebből kimaradt a \"Négy évszak\", már csak ezért sem favorizálom ezt a - máskülönben nem rossz előadásról készült - lemezt... Az eddig látottak közül számomra a Scala előadása (Muti - Cheryl Studer, Chris Merritt, Giorgio Zancanaro, Ferruccio Furlanetto) tartalmazza ezt a balett-jelenetet is! (CD-n meg, ebből a szempontból is, a Levine-felvételé - Domingo, Milnes, Arroyo, Raimondi - a pálma.) A felvétel időtartamából következően a most megvásárolt Dynamic-DVD-lemezen sem fogom megtalálni a teljes balettet, de mivel ez a \"Szicíliai...\", a kedvencek sorából való, ezt a felvételt sem hagyhattam ki. Nagyon kíváncsi leszek magára az előadásra! Talán ez is belefér majd a hétvégi programomba.
149 Szilgyo 2007-09-11 12:36:45 [Válasz erre: 148 Heiner Lajos 2007-09-11 07:14:14]
Azzal még nem, de rákötöttem két hangfalat a fejemre.
Azzal még nem, de rákötöttem két hangfalat a fejemre.
148 Heiner Lajos 2007-09-11 07:14:14 [Válasz erre: 143 Szilgyo 2007-09-10 17:44:46]
Fejhallgatóval már próbáltad?
Fejhallgatóval már próbáltad?
147 Heiner Lajos 2007-09-11 07:13:49 [Válasz erre: 146 Szilgyo 2007-09-10 21:35:13]
Viszont a fülhallgató digitalizálja a hangsávokat, és így javítja a hangminőséget.
Viszont a fülhallgató digitalizálja a hangsávokat, és így javítja a hangminőséget.
146 Szilgyo 2007-09-10 21:35:13 [Válasz erre: 144 tarnhelm2 2007-09-10 18:47:59]
Mert egy-két kivételtől eltekintve pocsék a hangminőségük.
Mert egy-két kivételtől eltekintve pocsék a hangminőségük.
145 Heiner Lajos 2007-09-10 19:28:41 [Válasz erre: 144 tarnhelm2 2007-09-10 18:47:59]
Mert Szilgyo gépén tönkrement a hangszóró, ill. a hangfal.
Mert Szilgyo gépén tönkrement a hangszóró, ill. a hangfal.
143 Szilgyo 2007-09-10 17:44:46 [Válasz erre: 142 kobzos55 2007-09-10 17:37:03]
A Warner DVD-k fülhallgató nélkül sajnos élvezhetetlenek..
A Warner DVD-k fülhallgató nélkül sajnos élvezhetetlenek..
142 kobzos55 2007-09-10 17:37:03 [Válasz erre: 141 Búbánat 2007-09-10 16:48:33]
Én a közelmúltban szereztem be ezt (igaz, fillérekért): A sziciliai vecsernye Susan Dunn, Leo Nucci, Veriano Luchetti, Bruno Lazzaretti, Giuseppe Morresi Teatro Communale di Bologna Riccardo Chailly/Luca Ronconi NVC Arts DVD Az énekesek nem rosszak (főleg Dunn!), a rendezés kifejezetten pocsék, és a hangminőség is gyatra (pedig 1986-os felvétel)...
Én a közelmúltban szereztem be ezt (igaz, fillérekért): A sziciliai vecsernye Susan Dunn, Leo Nucci, Veriano Luchetti, Bruno Lazzaretti, Giuseppe Morresi Teatro Communale di Bologna Riccardo Chailly/Luca Ronconi NVC Arts DVD Az énekesek nem rosszak (főleg Dunn!), a rendezés kifejezetten pocsék, és a hangminőség is gyatra (pedig 1986-os felvétel)...
141 Búbánat 2007-09-10 16:48:33
A lemezgyűjteményem elmúlt szombaton két új Verdi – DVD lemezzel gazdagodott: A szicíliai vecsernye - I Vespri Siciliani Vladimir Stoyanov (bar), Amarilli Nizza (sop), Renzo Zilian (ten), Orlin Anastassov (bass), Cesare Lana (bass), Lorenzo Muzi (bass), Tiziana Carraro (mezzo) Orchestra and Chorus of the Fondazione Arturo Toscanini/Stefano Ranzani rec. Teatro Verdi, Busseto, February 2003. Director, set and costumes designer. Pier Luigi Pizzi (Dynamic) - DVD A végzet hatalma - La Forza del Destino Susanna Branchini, Renzo Zulian, Marco Di Felice, Tiziana Carraro, Paolo Battaglia, Paolo Rumetz; Pier Francesco Maestrini; Lukas Karytinos, Teatro Sociale di Rovigo, 2006 (Dynamic) - DVD
A lemezgyűjteményem elmúlt szombaton két új Verdi – DVD lemezzel gazdagodott: A szicíliai vecsernye - I Vespri Siciliani Vladimir Stoyanov (bar), Amarilli Nizza (sop), Renzo Zilian (ten), Orlin Anastassov (bass), Cesare Lana (bass), Lorenzo Muzi (bass), Tiziana Carraro (mezzo) Orchestra and Chorus of the Fondazione Arturo Toscanini/Stefano Ranzani rec. Teatro Verdi, Busseto, February 2003. Director, set and costumes designer. Pier Luigi Pizzi (Dynamic) - DVD A végzet hatalma - La Forza del Destino Susanna Branchini, Renzo Zulian, Marco Di Felice, Tiziana Carraro, Paolo Battaglia, Paolo Rumetz; Pier Francesco Maestrini; Lukas Karytinos, Teatro Sociale di Rovigo, 2006 (Dynamic) - DVD
140 Búbánat 2007-09-10 15:10:24
Szombaton este 19.35-kor a Bartók Rádióban hallgatható: Verdi: Aroldo – négyfelvonásos opera Szövegét Francesco Maria Piave írta. Km.: Firenzei Maggio Musicale Zenekara és Énekkara. Karigazgató: José Luis Basso Vezényel: Fabio Luisi Aroldo – Neil Shicoff Mina – Carol Vaness Egberto – Anthony Michaels-Moore Briano – Roberto Scandiuzzi Godvino – Julian Gavin Enrico – Sergio Spina Elena – Marina Comparato
Szombaton este 19.35-kor a Bartók Rádióban hallgatható: Verdi: Aroldo – négyfelvonásos opera Szövegét Francesco Maria Piave írta. Km.: Firenzei Maggio Musicale Zenekara és Énekkara. Karigazgató: José Luis Basso Vezényel: Fabio Luisi Aroldo – Neil Shicoff Mina – Carol Vaness Egberto – Anthony Michaels-Moore Briano – Roberto Scandiuzzi Godvino – Julian Gavin Enrico – Sergio Spina Elena – Marina Comparato
139 Búbánat 2007-07-31 08:53:25 [Válasz erre: 138 bermuda 2007-07-31 08:36:04]
Csatlakozom, hozzátéve, hogy Patané Verdi-felvételeit, és itthoni előadásait is mindig nagy szeretettel és kedvvel fogadtam!
Csatlakozom, hozzátéve, hogy Patané Verdi-felvételeit, és itthoni előadásait is mindig nagy szeretettel és kedvvel fogadtam!
138 bermuda 2007-07-31 08:36:04 [Válasz erre: 137 kobzos55 2007-07-30 21:06:47]
Igen!!!A Gardelli \"éra\" valóban feledhetetlen....
Igen!!!A Gardelli \"éra\" valóban feledhetetlen....
137 kobzos55 2007-07-30 21:06:47 [Válasz erre: 125 bermuda 2007-07-30 20:00:45]
Minden stimmel, csak kihagytad a feledhetetlen Lamberto Gardellit!
Minden stimmel, csak kihagytad a feledhetetlen Lamberto Gardellit!
136 muzsika 2007-07-30 20:23:34 [Válasz erre: 135 bermuda 2007-07-30 20:22:22]
Azt hiszem értem, persze hogy örülök neki! ;-)))
Azt hiszem értem, persze hogy örülök neki! ;-)))
135 bermuda 2007-07-30 20:22:22 [Válasz erre: 134 muzsika 2007-07-30 20:20:59]
Örülj neki;-)ha érted mire gondolok;-)
Örülj neki;-)ha érted mire gondolok;-)
134 muzsika 2007-07-30 20:20:59 [Válasz erre: 131 bermuda 2007-07-30 20:17:28]
Bendével nem láttam sajnos, ez kimaradt!!! :-((((
Bendével nem láttam sajnos, ez kimaradt!!! :-((((
133 muzsika 2007-07-30 20:20:02 [Válasz erre: 130 Sesto 2007-07-30 20:17:06]
Na erre kíváncsi vagyok, majd valamikor nálam is jön a \"Pace, pace\"! Itt éppen most csengetett Bruson! ;-))
Na erre kíváncsi vagyok, majd valamikor nálam is jön a \"Pace, pace\"! Itt éppen most csengetett Bruson! ;-))
132 bermuda 2007-07-30 20:19:51 [Válasz erre: 130 Sesto 2007-07-30 20:17:06]
Érdekes, valszeg egyedül vagyok a dologgal ,de nekem a Pace-nem tetszik annyira, mint a 2. felvonás Leonóra áriája, amire gyakorlatilag a nyitány is épül.
Érdekes, valszeg egyedül vagyok a dologgal ,de nekem a Pace-nem tetszik annyira, mint a 2. felvonás Leonóra áriája, amire gyakorlatilag a nyitány is épül.
131 bermuda 2007-07-30 20:17:28 [Válasz erre: 129 muzsika 2007-07-30 20:14:49]
Bende is hadonászott a merőkanállal:-)
Bende is hadonászott a merőkanállal:-)
130 Sesto 2007-07-30 20:17:06 [Válasz erre: 129 muzsika 2007-07-30 20:14:49]
....éppen a \"Pace, pace\"-ária következik... ;-)
....éppen a \"Pace, pace\"-ária következik... ;-)
129 muzsika 2007-07-30 20:14:49 [Válasz erre: 127 Sesto 2007-07-30 20:04:14]
...Pons most osztogat ételt, jaj de jól csinálja! Ha lejárt a cd, végighallgatom célirányosan csak Baltsa jeleneteit, -úgysem fogom kibírni-! ;-)))) /Nem tudom, de nekem a \"libretto\" is tetszik, az is sok helyen megfog./
...Pons most osztogat ételt, jaj de jól csinálja! Ha lejárt a cd, végighallgatom célirányosan csak Baltsa jeleneteit, -úgysem fogom kibírni-! ;-)))) /Nem tudom, de nekem a \"libretto\" is tetszik, az is sok helyen megfog./
128 muzsika 2007-07-30 20:09:27 [Válasz erre: 125 bermuda 2007-07-30 20:00:45]
Nem, nem, még nem, majd csak szerdán \"leszek más helyen\"! ;-)))) Ha belefér az időmbe, s összejön, én is ott leszek a MÜPA-ban! ;-)
Nem, nem, még nem, majd csak szerdán \"leszek más helyen\"! ;-)))) Ha belefér az időmbe, s összejön, én is ott leszek a MÜPA-ban! ;-)
127 Sesto 2007-07-30 20:04:14 [Válasz erre: 124 muzsika 2007-07-30 19:56:17]
...mindenki remekel! (=most énekelte pl. Baltsa a \"Rataplan-t\") ;-)
...mindenki remekel! (=most énekelte pl. Baltsa a \"Rataplan-t\") ;-)
126 Sesto 2007-07-30 20:03:12 [Válasz erre: 125 bermuda 2007-07-30 20:00:45]
Brrrrrr.... \"Haragszom Rád\", mert én ilyesmiröl lemaradtam!... :-((( \"Nekem a kedvenc Verdim-ha eltekintünk a koraiaktól:-)) Annak idején:-(((még a 60-as évek végén 70-es elején minden előadást láttam,Mátyás Mária/Dunszt Mária/Déri Gabriella. Ilosfalvy:-)))), Melis És a drága Bende, világbajnok Melitóne volt. Ill.minden előadás az volt. Később Tokody-Kelen is remekelt.\" Szóval a felvétel tényleg szuper-de ha választhatok, akkor inkább maradok az \"I Lombardi-nál\"!... ;-)))
Brrrrrr.... \"Haragszom Rád\", mert én ilyesmiröl lemaradtam!... :-((( \"Nekem a kedvenc Verdim-ha eltekintünk a koraiaktól:-)) Annak idején:-(((még a 60-as évek végén 70-es elején minden előadást láttam,Mátyás Mária/Dunszt Mária/Déri Gabriella. Ilosfalvy:-)))), Melis És a drága Bende, világbajnok Melitóne volt. Ill.minden előadás az volt. Később Tokody-Kelen is remekelt.\" Szóval a felvétel tényleg szuper-de ha választhatok, akkor inkább maradok az \"I Lombardi-nál\"!... ;-)))
125 bermuda 2007-07-30 20:00:45 [Válasz erre: 123 Sesto 2007-07-30 19:45:44]
Kár! Nekem a kedvenc Verdim-ha eltekintünk a koraiaktól:-)) Annak idején:-(((még a 60-as évek végén 70-es elején minden előadást láttam,Mátyás Mária/Dunszt Mária/Déri Gabriella. Ilosfalvy:-)))), Melis És a drága Bende, világbajnok Melitóne volt. Ill.minden előadás az volt. Később Tokody-Kelen is remekelt. Megyek is a Mupába megnézni szept.ben. Muzsika, neked nem máshol lenne a helyed?:-)))))
Kár! Nekem a kedvenc Verdim-ha eltekintünk a koraiaktól:-)) Annak idején:-(((még a 60-as évek végén 70-es elején minden előadást láttam,Mátyás Mária/Dunszt Mária/Déri Gabriella. Ilosfalvy:-)))), Melis És a drága Bende, világbajnok Melitóne volt. Ill.minden előadás az volt. Később Tokody-Kelen is remekelt. Megyek is a Mupába megnézni szept.ben. Muzsika, neked nem máshol lenne a helyed?:-)))))
124 muzsika 2007-07-30 19:56:17 [Válasz erre: 123 Sesto 2007-07-30 19:45:44]
Éppen Pons énekel, nagyszerű. ;-))) Annak idején, még 1990-ben az Erkel Színházban ott voltam a bemutatón ill. a további előadásokon is. Amikor ismét elővették a darabot /Kelen, Tokody...etc./, akkor megnéztem újra, mily\' szép sorozat volt! ;-)) Szóval lehet hogy ilyen élmények benyomások után szerettem meg. Ezek szerint kell egy meghatározó élmény az elején, hogy megkedveljünk egy darabot, ki tudja. Talán Neked is lesz majd hasonló meghatározó találkozásod a darabbal. Ha nem, akkor is ott van még több száz opera a palettán, szerencsére van miből válogatni! ;-))))
Éppen Pons énekel, nagyszerű. ;-))) Annak idején, még 1990-ben az Erkel Színházban ott voltam a bemutatón ill. a további előadásokon is. Amikor ismét elővették a darabot /Kelen, Tokody...etc./, akkor megnéztem újra, mily\' szép sorozat volt! ;-)) Szóval lehet hogy ilyen élmények benyomások után szerettem meg. Ezek szerint kell egy meghatározó élmény az elején, hogy megkedveljünk egy darabot, ki tudja. Talán Neked is lesz majd hasonló meghatározó találkozásod a darabbal. Ha nem, akkor is ott van még több száz opera a palettán, szerencsére van miből válogatni! ;-))))
123 Sesto 2007-07-30 19:45:44 [Válasz erre: 121 muzsika 2007-07-30 19:39:49]
...igen, Baltsa roppant elemében: pl. olyan magasságokat produkál, hogy csak lesek, ill. hallgatok, és Plowright bizony a felvétel idejében tudásának abszolút zenitjén(!),...de a férfiak is nagyon de nagyon odarakják szerepeiket: remekbe szabott felvétel,...csak a darabbal nem tudok igazán \"megbékélni\"... :-((( Szóval most próbálkozom! :-)
...igen, Baltsa roppant elemében: pl. olyan magasságokat produkál, hogy csak lesek, ill. hallgatok, és Plowright bizony a felvétel idejében tudásának abszolút zenitjén(!),...de a férfiak is nagyon de nagyon odarakják szerepeiket: remekbe szabott felvétel,...csak a darabbal nem tudok igazán \"megbékélni\"... :-((( Szóval most próbálkozom! :-)
121 muzsika 2007-07-30 19:39:49 [Válasz erre: 120 Sesto 2007-07-30 19:29:35]
Úgy vagyok vele, ha csak egy hangot meghallok a darabból, már teljesen \"elolvadok\". Nem tudom mitől lehet, nem tudom megmagyarázni. Itt már csupán egyéni ízlésről lehet beszélni, ki szereti, ki kevvésbé, sebaj. ;-) Baltsa brillíroz, ugye? A szopránra nem emlékszem, rég hallottam a felvételt. Carreras ezen a felvételen remek. A többiekre most hosszú lenne kitérni, de megy a lejátszóban hallgatom. ;-)))
Úgy vagyok vele, ha csak egy hangot meghallok a darabból, már teljesen \"elolvadok\". Nem tudom mitől lehet, nem tudom megmagyarázni. Itt már csupán egyéni ízlésről lehet beszélni, ki szereti, ki kevvésbé, sebaj. ;-) Baltsa brillíroz, ugye? A szopránra nem emlékszem, rég hallottam a felvételt. Carreras ezen a felvételen remek. A többiekre most hosszú lenne kitérni, de megy a lejátszóban hallgatom. ;-)))
120 Sesto 2007-07-30 19:29:35 [Válasz erre: 119 muzsika 2007-07-30 19:11:25]
....háááát a felvétel valóban klassz,...de vhogy. azon kevés Verdi alkotások egyike ez, amelyik szerintem sosem lesz a kedvencem, hiába sok szebbnél-szebb részlet stb., de összeségében igazán nem fog meg! :-(
....háááát a felvétel valóban klassz,...de vhogy. azon kevés Verdi alkotások egyike ez, amelyik szerintem sosem lesz a kedvencem, hiába sok szebbnél-szebb részlet stb., de összeségében igazán nem fog meg! :-(
119 muzsika 2007-07-30 19:11:25 [Válasz erre: 118 Sesto 2007-07-30 17:33:24]
Micsoda klassz tipp!!! Ha \"La forza\"-ról van szó, akkor már \"itt is vagyok\". ;-)) Irány nekem is a cd-lejátszó! ;-))))))))
Micsoda klassz tipp!!! Ha \"La forza\"-ról van szó, akkor már \"itt is vagyok\". ;-)) Irány nekem is a cd-lejátszó! ;-))))))))
118 Sesto 2007-07-30 17:33:24
G. Verdi, \"La forza del destino\" * Donna Leonora: R. Plowright * Preziosilla: A. Baltsa * Don Alvaro: J. Carreras * Don Carlo di Vargas: R. Bruson * Padre Guardiano: P. Burchuladze * Fra Melitone: J. Pons * Il Marchese di Calatrava: J. Tomlinson etc. Ambrosian Opera Chorus-Philharmonia Orchestra-G. Sinopoli (Deutsche Grammophon 1987)
G. Verdi, \"La forza del destino\" * Donna Leonora: R. Plowright * Preziosilla: A. Baltsa * Don Alvaro: J. Carreras * Don Carlo di Vargas: R. Bruson * Padre Guardiano: P. Burchuladze * Fra Melitone: J. Pons * Il Marchese di Calatrava: J. Tomlinson etc. Ambrosian Opera Chorus-Philharmonia Orchestra-G. Sinopoli (Deutsche Grammophon 1987)
117 Búbánat 2007-07-30 17:30:26 [Válasz erre: 116 vichy 2007-07-30 13:32:47]
Persze, csak kapjam már végre meg! Február óta várom...
Persze, csak kapjam már végre meg! Február óta várom...
116 vichy 2007-07-30 13:32:47 [Válasz erre: 115 Búbánat 2007-07-30 13:08:00]
Kíváncsi vagyok, milyen lehet. Majd beszámolsz róla?
Kíváncsi vagyok, milyen lehet. Majd beszámolsz róla?
115 Búbánat 2007-07-30 13:08:00 [Válasz erre: 112 vichy 2007-07-30 10:03:47]
Én most [url]http://www.amazon.ca/Battaglia-Di-Legnano-Nello-Santi/dp/B000MX7TTU;A legnanói csata [/url]első, kereskedelmi forgalomba került DVD-felvételére várok - az Aroldóéval együtt...
Én most [url]http://www.amazon.ca/Battaglia-Di-Legnano-Nello-Santi/dp/B000MX7TTU;A legnanói csata [/url]első, kereskedelmi forgalomba került DVD-felvételére várok - az Aroldóéval együtt...
114 mimi59 2007-07-30 12:46:04 [Válasz erre: 107 sphynx 2007-07-28 10:41:57]
Talán van még egy-két zeneszerető és emlékező ember rajtam kívül is...........
Talán van még egy-két zeneszerető és emlékező ember rajtam kívül is...........