10840 Momo 2005-12-10 06:00:56 [Válasz erre: 10838 WiseGentleman 2005-12-10 05:51:08]
Na elárulok egy titkot: \'...edle Halle\' :-) Valóban aludni illenék. Csakhát este 10-kor eldőltem, és most ébren vagyok... de semmi nyomor... Sarah Brightmant hallgatok...
Na elárulok egy titkot: \'...edle Halle\' :-) Valóban aludni illenék. Csakhát este 10-kor eldőltem, és most ébren vagyok... de semmi nyomor... Sarah Brightmant hallgatok...
10839 WiseGentleman 2005-12-10 05:56:45 [Válasz erre: 10837 Momo 2005-12-10 05:43:53]
Mellesleg ilyen embertelen hajnali órában közalkalmazottnak ágyban a helye :)).
Mellesleg ilyen embertelen hajnali órában közalkalmazottnak ágyban a helye :)).
10838 WiseGentleman 2005-12-10 05:51:08 [Válasz erre: 10837 Momo 2005-12-10 05:43:53]
Freudig begrüssen wir die liebe Halle wo Kunst und Frieden immer nur verweil, wo lange noch der frohe Ruf erschalle: Thüringens Fürsten, Landgraf Hermann, Heil!
Freudig begrüssen wir die liebe Halle wo Kunst und Frieden immer nur verweil, wo lange noch der frohe Ruf erschalle: Thüringens Fürsten, Landgraf Hermann, Heil!
10837 Momo 2005-12-10 05:43:53 [Válasz erre: 10835 WiseGentleman 2005-12-10 05:33:05]
A Tannhäuser nekem is a kedvencem. Úgy, ahogy van, az egész. The first...
A Tannhäuser nekem is a kedvencem. Úgy, ahogy van, az egész. The first...
10836 WiseGentleman 2005-12-10 05:38:18
Egyébként, ha már Pinkertonról beszélünk, szerintem a legistenibb Pinkerton Carlo Bergonzi volt, a fantasztikus stílusérzékével hihetetlenül behízelgően sumák, ugyanakkor szerethető Pinkertont alakított, érdemes meghallgatni a Sir John Barbirolli-féle felvételt.
Egyébként, ha már Pinkertonról beszélünk, szerintem a legistenibb Pinkerton Carlo Bergonzi volt, a fantasztikus stílusérzékével hihetetlenül behízelgően sumák, ugyanakkor szerethető Pinkertont alakított, érdemes meghallgatni a Sir John Barbirolli-féle felvételt.
10835 WiseGentleman 2005-12-10 05:33:05 [Válasz erre: 10834 Momo 2005-12-10 04:48:35]
Visszakerestem, amit írtam, biztos azt értékelted, hogy a portát a Te szellemed hatotta át :) Egyébként mit keresel fent, ilyen embertelen órában? Fliehet ihn, hinweg, hinweg, er war im Venusberg... Úristen, de imádom a Tannhausert...
Visszakerestem, amit írtam, biztos azt értékelted, hogy a portát a Te szellemed hatotta át :) Egyébként mit keresel fent, ilyen embertelen órában? Fliehet ihn, hinweg, hinweg, er war im Venusberg... Úristen, de imádom a Tannhausert...
10834 Momo 2005-12-10 04:48:35 [Válasz erre: 10833 WiseGentleman 2005-12-10 04:44:45]
Tényleg jó volt, amit írtál. Értékeltem... .-)
Tényleg jó volt, amit írtál. Értékeltem... .-)
10833 WiseGentleman 2005-12-10 04:44:45 [Válasz erre: 10810 Momo 2005-12-09 16:12:49]
Köszi Momo, ezért egy kézcsókkal tartozom :).
Köszi Momo, ezért egy kézcsókkal tartozom :).
10832 WiseGentleman 2005-12-10 04:37:51 [Válasz erre: 10830 Norma 2005-12-09 23:49:29]
Gurbánnak is megárthatott a Wotan-éneklés, egyébként én anno Pinkertont Karizs Bélával láttam, ami igazán negatív csúcs volt...
Gurbánnak is megárthatott a Wotan-éneklés, egyébként én anno Pinkertont Karizs Bélával láttam, ami igazán negatív csúcs volt...
10831 egy kívülálló 2005-12-10 00:52:50
Afene. Tegnap nem értem rá áradozni a Rameau-előadásról, s látom, már lekéstem: minden dicséretet elmondtak már helyettem. Ezek után talán nem kell hangsúlyoznom, mekkora élmény volt élőben hallani Rameau egyik operáját, ráadásul olyat, amelyet eddig még felvételről sem ismerhettem. És az is, hogy mindezt első kézből, Christie-éktő kaphattam. Reménykedem is a mielőbbi viszontlátásban és viszonthallásban. A Rameau iránti nagy lelkesedést látva pedig ismét felhívom mindenki figyelmét, hogy operáinak CD-felvételei ingyen kölcsönözhetők a Francia Intézet médiatárából. ÉS van Lully meg Charpentier is...
Afene. Tegnap nem értem rá áradozni a Rameau-előadásról, s látom, már lekéstem: minden dicséretet elmondtak már helyettem. Ezek után talán nem kell hangsúlyoznom, mekkora élmény volt élőben hallani Rameau egyik operáját, ráadásul olyat, amelyet eddig még felvételről sem ismerhettem. És az is, hogy mindezt első kézből, Christie-éktő kaphattam. Reménykedem is a mielőbbi viszontlátásban és viszonthallásban. A Rameau iránti nagy lelkesedést látva pedig ismét felhívom mindenki figyelmét, hogy operáinak CD-felvételei ingyen kölcsönözhetők a Francia Intézet médiatárából. ÉS van Lully meg Charpentier is...
10830 Norma 2005-12-09 23:49:29
Ma este Pillangókisasszony adatott az Operaházban. Hou, Cso-cso-szán! Ha egy mondatban kellene összefoglalnom: igen gyenge énekesgárda asszisztált Frankó Tünde tündökléséhez. Nem mintha az ő éneklése kifogástalan lett volna, nem is különösebben szép az énekhang, de előadásában megjelent Cso-cso-szán, a gyermek, az anya és a döntését-sorsát méltósággal vállaló nő. Színpadi megjelenésének minden mozdulata nemes, hiteles, és énekesi produkcióját is rendben találtam. Talán pont a Nagyária nem robbant akkorát, mint kellett volna, de a szerep nehézségeit máshol magas színvonalon győzte. Különösen megrendítő volt búcsúja gyermekétől, és az öngyilkosság megkoreografált jelenete. Berkes János megjelent a színpadon, hogy a drámát biztosítani lehessen. Hangja egyre fáradtabb, régi fénye csak nyomokban, itt-ott sejthető. Az első felvonás nagy részében hallhatatlan volt, amit azzal igyekezett ellensúlyozni (súlyosbítani), hogy a dallamívek elején nagyokat vakkantott - demonstrálandó, hogy csakazértis hallható ő. Nem kellett volna. Káldi Kiss András fess vágású fideszes honatyaként sétált fel s alá, hirdette is az amerikai lelkiismeret hangját - már ahol a zenekar ezt engedte neki. A Levélkettős kifejezetten kellemes volt, ez a hangerő még nem teszi próbára őt. Sánta Jolán teszi a dolgát: hoz-visz ezt-azt (kimonót, teát, gyereket), amit épp úrnője kér tőle. Nagyobb baj, hogy énekel is. Korábbi Ulrikája még hallgatható volt, a mai rekedtes-fátyolos hang már nem tetszett. A nagy csapatot \"erősítette\" még Gurbán János (még jó, hogy az átkot zeneszerző a hangszerekkel is megjeleníti, így nagy kárt Gurbán sem tud tenni, nélküle is hat a jelenet), Martin Jánost én is kikosaraztam volna, Derecskei Zsolt és Markovics Erika is méltó partnerek voltak az összjátékban. Miért érdemes hát megnézni az előadást? A zeneszerzőért. Meg ahogy Medveczky Ádám zenekara kihozza az a rengeteg színt és árnyalatot a zenéből, ami a varázsát adja e különösen kedvelt darabnak. Kentaur színpadképe is kiemelendő, azzal a megjegyzéssel, hogy a világítástechnika sokat dob a kopott-szürke díszletfalakon.
Ma este Pillangókisasszony adatott az Operaházban. Hou, Cso-cso-szán! Ha egy mondatban kellene összefoglalnom: igen gyenge énekesgárda asszisztált Frankó Tünde tündökléséhez. Nem mintha az ő éneklése kifogástalan lett volna, nem is különösebben szép az énekhang, de előadásában megjelent Cso-cso-szán, a gyermek, az anya és a döntését-sorsát méltósággal vállaló nő. Színpadi megjelenésének minden mozdulata nemes, hiteles, és énekesi produkcióját is rendben találtam. Talán pont a Nagyária nem robbant akkorát, mint kellett volna, de a szerep nehézségeit máshol magas színvonalon győzte. Különösen megrendítő volt búcsúja gyermekétől, és az öngyilkosság megkoreografált jelenete. Berkes János megjelent a színpadon, hogy a drámát biztosítani lehessen. Hangja egyre fáradtabb, régi fénye csak nyomokban, itt-ott sejthető. Az első felvonás nagy részében hallhatatlan volt, amit azzal igyekezett ellensúlyozni (súlyosbítani), hogy a dallamívek elején nagyokat vakkantott - demonstrálandó, hogy csakazértis hallható ő. Nem kellett volna. Káldi Kiss András fess vágású fideszes honatyaként sétált fel s alá, hirdette is az amerikai lelkiismeret hangját - már ahol a zenekar ezt engedte neki. A Levélkettős kifejezetten kellemes volt, ez a hangerő még nem teszi próbára őt. Sánta Jolán teszi a dolgát: hoz-visz ezt-azt (kimonót, teát, gyereket), amit épp úrnője kér tőle. Nagyobb baj, hogy énekel is. Korábbi Ulrikája még hallgatható volt, a mai rekedtes-fátyolos hang már nem tetszett. A nagy csapatot \"erősítette\" még Gurbán János (még jó, hogy az átkot zeneszerző a hangszerekkel is megjeleníti, így nagy kárt Gurbán sem tud tenni, nélküle is hat a jelenet), Martin Jánost én is kikosaraztam volna, Derecskei Zsolt és Markovics Erika is méltó partnerek voltak az összjátékban. Miért érdemes hát megnézni az előadást? A zeneszerzőért. Meg ahogy Medveczky Ádám zenekara kihozza az a rengeteg színt és árnyalatot a zenéből, ami a varázsát adja e különösen kedvelt darabnak. Kentaur színpadképe is kiemelendő, azzal a megjegyzéssel, hogy a világítástechnika sokat dob a kopott-szürke díszletfalakon.
10829 dreboot 2005-12-09 18:28:22 [Válasz erre: 10824 Szajkó Félix 2005-12-09 17:41:08]
Momó a kávéházi mmomodelvasút momotorvonat lelke.Néha kitolat,de többnyire húúúz:-)
Momó a kávéházi mmomodelvasút momotorvonat lelke.Néha kitolat,de többnyire húúúz:-)
10828 janomano 2005-12-09 17:52:38 [Válasz erre: 10826 Momo 2005-12-09 17:45:06]
Azannya! 1000-rel robog a Momó-szerelvény! :-) Mindent bele!!!
Azannya! 1000-rel robog a Momó-szerelvény! :-) Mindent bele!!!
10827 dreboot 2005-12-09 17:49:48 [Válasz erre: 10824 Szajkó Félix 2005-12-09 17:41:08]
Azt hiszem a szótverőm \"látáskorlátoz\":-)
Azt hiszem a szótverőm \"látáskorlátoz\":-)
10826 Momo 2005-12-09 17:45:06 [Válasz erre: 10824 Szajkó Félix 2005-12-09 17:41:08]
igazad van... az is érezze magát sértve, akinek amúgy nem kéne... jól csinálod... :-)
igazad van... az is érezze magát sértve, akinek amúgy nem kéne... jól csinálod... :-)
10824 Szajkó Félix 2005-12-09 17:41:08 [Válasz erre: 10822 dreboot 2005-12-09 17:18:16]
Ugye? Te is így látod...:o)
Ugye? Te is így látod...:o)
10823 Momo 2005-12-09 17:23:27 [Válasz erre: 10822 dreboot 2005-12-09 17:18:16]
Na most, a Félix fantáziája hadd ne legyen már az én problémám... :-)
Na most, a Félix fantáziája hadd ne legyen már az én problémám... :-)
10821 Momo 2005-12-09 17:03:00 [Válasz erre: 10820 Szajkó Félix 2005-12-09 17:00:32]
Mutasd már meg, pontosan hol olvastad ezt... :-))
Mutasd már meg, pontosan hol olvastad ezt... :-))
10820 Szajkó Félix 2005-12-09 17:00:32 [Válasz erre: 10816 Momo 2005-12-09 16:44:58]
Figyeltem, és végülis az volt a mondandód lényege, hogy aki úgymond \"nem ért hozzá\", az minek \"pofázik\"...
Figyeltem, és végülis az volt a mondandód lényege, hogy aki úgymond \"nem ért hozzá\", az minek \"pofázik\"...
10819 Momo 2005-12-09 16:59:33 [Válasz erre: 10818 Momo 2005-12-09 16:50:10]
Sphynx néven is írtam, csak elkevertem az a hülye jelszót...
Sphynx néven is írtam, csak elkevertem az a hülye jelszót...
10818 Momo 2005-12-09 16:50:10 [Válasz erre: 10815 cleofide 2005-12-09 16:44:50]
Én nem a Kalahari vagyok, hanem a Janomanó... :-)
Én nem a Kalahari vagyok, hanem a Janomanó... :-)
10817 Momo 2005-12-09 16:48:59 [Válasz erre: 10815 cleofide 2005-12-09 16:44:50]
\"...nálam több művet, alig hiszem hogy ismer itthon valaki ebből a korbol\" az arcodnál csak a szerénységed nagyobb... :-))))
\"...nálam több művet, alig hiszem hogy ismer itthon valaki ebből a korbol\" az arcodnál csak a szerénységed nagyobb... :-))))
10816 Momo 2005-12-09 16:44:58 [Válasz erre: 10813 Szajkó Félix 2005-12-09 16:37:55]
Másrészt nem azt mondtam, hogy [I]nem ítélheti meg itt valaki egy karmester tevékenységét, hanem, hogy 1. Rosszul ítéli meg. 2. Mert nem tudja megítélni. Jobban is figyelhetnél arra, amit olvasol, mielőtt okoskodsz. :-)
Másrészt nem azt mondtam, hogy [I]nem ítélheti meg itt valaki egy karmester tevékenységét, hanem, hogy 1. Rosszul ítéli meg. 2. Mert nem tudja megítélni. Jobban is figyelhetnél arra, amit olvasol, mielőtt okoskodsz. :-)
10815 cleofide 2005-12-09 16:44:50 [Válasz erre: 10806 kalahari 2005-12-09 15:53:34]
Kedves kalahari, 1.A barokk es klasszicista opera seriaban az enekest hangszernek tekintettek. A \"varialgatas\" itt egy 10 perces szimfonia vagy versenymu tetellel analog es nem egy romantikus enekesi teljesitmennyel. 2. Semmi bajom a romantikaval. Azert barokk centrikusak a hozzaszolasaim mert a szemleletvaltozas a reprtoar kiegynsulyozottabba tetelehez alapveto. Itt igy is csostul vannak akik dicserjek a romantikat. Mivel eleg ideig tanultam tobb hangszeren is zenet es nalam tobb muvet alig hiszem hogy ismer itthon valaki ebbol a korbol, ezert noha nem a \"Zeneakademian kotottem ki\" megis van pofam hozzaszolni. Micsoda mereszseg! Kussolnom kene?
Kedves kalahari, 1.A barokk es klasszicista opera seriaban az enekest hangszernek tekintettek. A \"varialgatas\" itt egy 10 perces szimfonia vagy versenymu tetellel analog es nem egy romantikus enekesi teljesitmennyel. 2. Semmi bajom a romantikaval. Azert barokk centrikusak a hozzaszolasaim mert a szemleletvaltozas a reprtoar kiegynsulyozottabba tetelehez alapveto. Itt igy is csostul vannak akik dicserjek a romantikat. Mivel eleg ideig tanultam tobb hangszeren is zenet es nalam tobb muvet alig hiszem hogy ismer itthon valaki ebbol a korbol, ezert noha nem a \"Zeneakademian kotottem ki\" megis van pofam hozzaszolni. Micsoda mereszseg! Kussolnom kene?
10814 Momo 2005-12-09 16:41:32 [Válasz erre: 10813 Szajkó Félix 2005-12-09 16:37:55]
Drágám, te látod rosszul a dolgot. :-) Mert én meg mért ne mondhatnám ki itt, ha valamelyik amatőr zenekedvelő hülyeséget ír...
Drágám, te látod rosszul a dolgot. :-) Mert én meg mért ne mondhatnám ki itt, ha valamelyik amatőr zenekedvelő hülyeséget ír...
10813 Szajkó Félix 2005-12-09 16:37:55 [Válasz erre: 10810 Momo 2005-12-09 16:12:49]
Drágám, te rosszul látod a dolgot. Miért ne \"pofázhatnának\" itt amatőr, zenekedvelő civilek? Miért ne ítélhetnék meg ehelyt akár egy karmester teljesítményét is... Ez itt egy közönséges, mégcsak nem is szakmai, fórum!Véleményüket nem egy szaklapban közlik. Akkor miért is háborogsz?
Drágám, te rosszul látod a dolgot. Miért ne \"pofázhatnának\" itt amatőr, zenekedvelő civilek? Miért ne ítélhetnék meg ehelyt akár egy karmester teljesítményét is... Ez itt egy közönséges, mégcsak nem is szakmai, fórum!Véleményüket nem egy szaklapban közlik. Akkor miért is háborogsz?
10812 Momo 2005-12-09 16:18:58 [Válasz erre: 10811 Szajkó Félix 2005-12-09 16:17:55]
Bocsáss meg, Felicitas...
Bocsáss meg, Felicitas...
10811 Szajkó Félix 2005-12-09 16:17:55 [Válasz erre: 10808 Momo 2005-12-09 16:01:20]
Ez a hangnem itt megengedhetetlen! Kérj bocsánatot!
Ez a hangnem itt megengedhetetlen! Kérj bocsánatot!
10810 Momo 2005-12-09 16:12:49
Ezen kívül, felhívom minden önmagától elszállt amatőr zenehallgatózseni figyelmét, hogy ha olyan nagyon tehetséges és zeneértő emberek lennétek - másokhoz hasonlóan - ti is a Zeneakadémián kötöttetek volna ki, és nem akárhol a civil életben. Nektek leginkább az arcotok nagy, és arról pofáztok, amit mások hivatásszerűen, legtöbbször született tehetséggel csinálnak. (Egyébként Wise a múltkor nagyon jó értékelést adott az operaházi Tannhäuserről.)
Ezen kívül, felhívom minden önmagától elszállt amatőr zenehallgatózseni figyelmét, hogy ha olyan nagyon tehetséges és zeneértő emberek lennétek - másokhoz hasonlóan - ti is a Zeneakadémián kötöttetek volna ki, és nem akárhol a civil életben. Nektek leginkább az arcotok nagy, és arról pofáztok, amit mások hivatásszerűen, legtöbbször született tehetséggel csinálnak. (Egyébként Wise a múltkor nagyon jó értékelést adott az operaházi Tannhäuserről.)
10809 Momo 2005-12-09 16:07:51 [Válasz erre: 10804 WiseGentleman 2005-12-09 15:38:00]
Az, hogy vannak olyan dolgok is egy előadás közben, amit te a nézőtéren üldögélve fel sem fogsz, nem jelenti azt, hogy nem is léteznek... :-) Nem tudod például megítélni, hogy egy előadás minőségéhez mennyit ad hozzá a karmester, és mennyit a közreműködők...
Az, hogy vannak olyan dolgok is egy előadás közben, amit te a nézőtéren üldögélve fel sem fogsz, nem jelenti azt, hogy nem is léteznek... :-) Nem tudod például megítélni, hogy egy előadás minőségéhez mennyit ad hozzá a karmester, és mennyit a közreműködők...
10808 Momo 2005-12-09 16:01:20 [Válasz erre: 10802 Orfeusz 2005-12-09 13:26:19]
1. Legközelebb akkor szóljál be, ha tudod, miről van szó... 2. Nehogy már a sok zenehallgatástól, meg a domináns nők iránti rajongástól megjöjjön a zenei tehetséged. Attól, hogy nem tetszik a pofám, még hülye outsider zenehallgató maradsz, akinek semmi köze a zenésszakmához, és a muzsikáláshoz. 3. Sz.rok a nagy lelkedre. Ettől nem vagy több semmivel. Egy rakás hiszti, meg nyafogás.
1. Legközelebb akkor szóljál be, ha tudod, miről van szó... 2. Nehogy már a sok zenehallgatástól, meg a domináns nők iránti rajongástól megjöjjön a zenei tehetséged. Attól, hogy nem tetszik a pofám, még hülye outsider zenehallgató maradsz, akinek semmi köze a zenésszakmához, és a muzsikáláshoz. 3. Sz.rok a nagy lelkedre. Ettől nem vagy több semmivel. Egy rakás hiszti, meg nyafogás.
10807 Orfeusz 2005-12-09 16:00:11
Én szeretem a barokkot(egyre inkább), szeretem Mozartot, szeretem a romantikát, szeretem Wagnert, szeretem Richard Strausst, szeretem a modern operát is..és úgy általában az opera műfaját.
Én szeretem a barokkot(egyre inkább), szeretem Mozartot, szeretem a romantikát, szeretem Wagnert, szeretem Richard Strausst, szeretem a modern operát is..és úgy általában az opera műfaját.
10806 kalahari 2005-12-09 15:53:34 [Válasz erre: 10803 cleofide 2005-12-09 14:48:23]
Szóval az a tuti, ha az énekes ugyanazt a dallamot variálgatja egy negyedórán keresztül... Azt hiszem, maradok a gyermekdalocskáknál. Cleo, ha szabad egy kérdést: mit ártott neked a romantika, hogy ilyen engesztelhetetlenül utálod?
Szóval az a tuti, ha az énekes ugyanazt a dallamot variálgatja egy negyedórán keresztül... Azt hiszem, maradok a gyermekdalocskáknál. Cleo, ha szabad egy kérdést: mit ártott neked a romantika, hogy ilyen engesztelhetetlenül utálod?
10805 WiseGentleman 2005-12-09 15:40:57 [Válasz erre: 10803 cleofide 2005-12-09 14:48:23]
S mit szólsz pl. Britten fantasztikus zenekari közjátékaihoz ? :).
S mit szólsz pl. Britten fantasztikus zenekari közjátékaihoz ? :).
10804 WiseGentleman 2005-12-09 15:38:00 [Válasz erre: 10802 Orfeusz 2005-12-09 13:26:19]
Bele kell nyugodnunk, hogy Momo számára a mi ítélőképességünk nem mérvadó. Bezzeg Szimonov a király!!! :). Különösen, ha mezzoforte dinamikával indítja a Lohengrin nyitányát :).
Bele kell nyugodnunk, hogy Momo számára a mi ítélőképességünk nem mérvadó. Bezzeg Szimonov a király!!! :). Különösen, ha mezzoforte dinamikával indítja a Lohengrin nyitányát :).
10803 cleofide 2005-12-09 14:48:23 [Válasz erre: 10800 Orfeusz 2005-12-09 13:19:39]
Kedves Orfeusz, Altalnositottam amit joggal kerhetsz szamon. Mint a nagybarokk-klasszicista opera-oratorium szerelmese tetelesen valaszolnek. Dallam: Egy Pergolesi, JC Bach, Myslivecek vagy Mozart opera seriaban az ariak hossza 8-15 perc kozott ingadozik. A \"dallam\" amit az enekes feldolgoz egy gyakran 2 percnel hosszabb concerto vagy szonataformaju zenekari ritornell. Utobbi forma ugye tobb temaval. Ehhez kepest a belcanto utani olasz romantikus opera (Verdi, Boito, veristak) ariai gyermekdalocskak. Harmoniak es modulaciok: Rameau (Trio de Parques), JS. Bach (Agnus Dei), Gluck (Alceste nyitany) es Beethoven elkepeszto osszhangzattani hatteren (Traité de l\'harmonie) alapulo hangulat (es szo) festeseinek a romantikaban csak Wagner a melto parja. Strauss mar kesobbi es Puccini (noha mindig adekvat) sajnos nagyon sztereotip. Szolamszoves: Az ellenpont szolamszovese (Handel oratoriumok) vagy egy galans buffa (Galuppi) 20 perces finaleja mellett a szolamok kezelese a romantikus opera korusaiban sematikus es szanalmasan egyszeru. A romantika ugynakkor mindenkeppen fejlodes a dramai egyseg, hangero es hangszereles teren.
Kedves Orfeusz, Altalnositottam amit joggal kerhetsz szamon. Mint a nagybarokk-klasszicista opera-oratorium szerelmese tetelesen valaszolnek. Dallam: Egy Pergolesi, JC Bach, Myslivecek vagy Mozart opera seriaban az ariak hossza 8-15 perc kozott ingadozik. A \"dallam\" amit az enekes feldolgoz egy gyakran 2 percnel hosszabb concerto vagy szonataformaju zenekari ritornell. Utobbi forma ugye tobb temaval. Ehhez kepest a belcanto utani olasz romantikus opera (Verdi, Boito, veristak) ariai gyermekdalocskak. Harmoniak es modulaciok: Rameau (Trio de Parques), JS. Bach (Agnus Dei), Gluck (Alceste nyitany) es Beethoven elkepeszto osszhangzattani hatteren (Traité de l\'harmonie) alapulo hangulat (es szo) festeseinek a romantikaban csak Wagner a melto parja. Strauss mar kesobbi es Puccini (noha mindig adekvat) sajnos nagyon sztereotip. Szolamszoves: Az ellenpont szolamszovese (Handel oratoriumok) vagy egy galans buffa (Galuppi) 20 perces finaleja mellett a szolamok kezelese a romantikus opera korusaiban sematikus es szanalmasan egyszeru. A romantika ugynakkor mindenkeppen fejlodes a dramai egyseg, hangero es hangszereles teren.
10802 Orfeusz 2005-12-09 13:26:19 [Válasz erre: 10796 Momo 2005-12-09 13:00:05]
mezei néző, nem tudja megítélni, hogy teljesít egy karmester. ez komoly? Ki a mezei néző? Ezzel jól helyéreraktad a közönség nagy részét, akik vlszeg akkor csak bambán ülnek a nézőtéren és semmit nem tudnak megállapítani, semmit sem értenek.
mezei néző, nem tudja megítélni, hogy teljesít egy karmester. ez komoly? Ki a mezei néző? Ezzel jól helyéreraktad a közönség nagy részét, akik vlszeg akkor csak bambán ülnek a nézőtéren és semmit nem tudnak megállapítani, semmit sem értenek.
10801 Orfeusz 2005-12-09 13:20:08
tisztan zenei kvalitasok hianyossagaiert ezt a romantikus operákra érted ált.ban?
tisztan zenei kvalitasok hianyossagaiert ezt a romantikus operákra érted ált.ban?
10800 Orfeusz 2005-12-09 13:19:39 [Válasz erre: 10797 cleofide 2005-12-09 13:07:39]
Csak egy megejto dallam, a harmoniak, azok fuzese, a szolamok szovese valt ki bennem erzelmeket és ez egy romantikus operánál nincs meg szerinted?
Csak egy megejto dallam, a harmoniak, azok fuzese, a szolamok szovese valt ki bennem erzelmeket és ez egy romantikus operánál nincs meg szerinted?
10798 Búbánat 2005-12-09 13:11:23 [Válasz erre: 10796 Momo 2005-12-09 13:00:05]
Tegnap elbeszélgettem a kezdés előtt Vashegyi édesapjával... Ugye, megérted, hogy mit miért irtam?
Tegnap elbeszélgettem a kezdés előtt Vashegyi édesapjával... Ugye, megérted, hogy mit miért irtam?
10797 cleofide 2005-12-09 13:07:39 [Válasz erre: 10795 Búbánat 2005-12-09 12:44:55]
Csak igy lehet romantikus operat hallgatni mint bubanat. A szereplok jatekaval es cselekmennyel valo rezonancia karpotol a tisztan zenei kvalitasok hianyossagaiert. Sajnos en ezen emocionalis vonatkozasokra rezisztens vagyok. Csak egy megejto dallam, a harmoniak, azok fuzese, a szolamok szovese valt ki bennem erzelmeket. Es persze a vokalis pitrotechnikanak sem tudok ellenalni. De ez egy masik korszak ertekrendje.
Csak igy lehet romantikus operat hallgatni mint bubanat. A szereplok jatekaval es cselekmennyel valo rezonancia karpotol a tisztan zenei kvalitasok hianyossagaiert. Sajnos en ezen emocionalis vonatkozasokra rezisztens vagyok. Csak egy megejto dallam, a harmoniak, azok fuzese, a szolamok szovese valt ki bennem erzelmeket. Es persze a vokalis pitrotechnikanak sem tudok ellenalni. De ez egy masik korszak ertekrendje.
10796 Momo 2005-12-09 13:00:05 [Válasz erre: 10795 Búbánat 2005-12-09 12:44:55]
\"Vashegyi friss és lendületes, precíz irányításával...\" ugyan Búbánat... Régen mondom, hogy a mezei néző, nem tudja megítélni, hogy teljesít egy karmester. A másért nem, akkor azért, mert fogalma sincs, mit tesz hozzá a színpadon látott együttes a karmester munkájához. Ha tegnap más jött le a színpadról mint unalom, az nem Vashegyinek volt köszönhető, hanem az előadóknak.
\"Vashegyi friss és lendületes, precíz irányításával...\" ugyan Búbánat... Régen mondom, hogy a mezei néző, nem tudja megítélni, hogy teljesít egy karmester. A másért nem, akkor azért, mert fogalma sincs, mit tesz hozzá a színpadon látott együttes a karmester munkájához. Ha tegnap más jött le a színpadról mint unalom, az nem Vashegyinek volt köszönhető, hanem az előadóknak.
10795 Búbánat 2005-12-09 12:44:55
Megható volt újra látni a két régi kedvencemet, Tokody Ilonát és Kelen Pétert, akik az elmúlt évtizedek során „összenőttek a színpadi deszkákon”, akiknek neve ma is fogalom, és akikért még most is tódulnak az emberek az operába. Van számomra valami megfogalmazhatatlan vonzásuk, charme-juk több évtized után is. Az orgánumuk, énektechnikájuk mit sem veszített kifinomultságukból, és lenyűgöző jelenlétükkel feledtetni tudják, hogy már jócskán benne járnak a korban, a hang megfáradt, fogy a levegő, kevés az erő. Viszont megmaradt a szépséges hang egyedi színe, fénye, és a szívük továbbra is egy húrra dobban. Hiába az idő múlása, valami magnetikus erő hatására szoros szálak, kapcsok fűzik össze őket egymással és velünk, rajongóikkal. Ez a kölcsönös tisztelet, hódolat, szeretet a színpadon töltött közös együttlétük minden perce alatt szinte kitapintható: ott fent a deszkákon és itt lent a nézőtéren; a Verdi-Puccini –operák hőseinek jelmezébe bújva az interpretációjuk mindig tud számomra valami újat felmutatni, valami újabb Verdi-i, Puccini-i értékre, zenei szépségükre rámutatni. Az ő megformálásukban egy untig ismert, elcsépelt, megfakult Trubadúr-előadás Leonórája és Manricója mindig felvillanyozó, magas feszültséggel teli, még a lírai szerelmes jeleneteiknek is olyan kisugárzásuk van, hogy elfelejtkezünk a méricskélésről, nem révedünk minduntalan vissza a múltba, hanem odavagyunk a gyönyörűségtől. Kőből van a szíve annak, aki látva-hallva tegnap este kettőjüket az opera záró jelenetében, nem hatódik meg az élménytől, nem éli át a romantika hevületét, nem azonosul a szereplőkkel a fájdalomtól megtörve; át-és együtt érezve, amint - szembesülve az igazsággal, és döbbenettel a felismeréstől - a halálra váró, bűnbánó és kétségbeesett Manrico ölelő karjaiban utolsó búcsúzó szavakat rebegve kileheli lelkét a szerelme megmentéséért önmaga életét feláldozó Leonóra. Ilyenkor nem kell szégyellni a könnyeket… A kitűnő Szendrényi, Fokanov és a többiek, a kórus, a zenekar és a beálló karmester, Vashegyi friss és lendületes, precíz irányításával mind-mind hozzátettek a maguk részéről valami egyedi szépséget, hogy teljessé váljon a Tokody és Kelen összecsiszolt alakítása által bennem, bennünk kiváltott katarzis. Mindez együtt feledtette velem, hogy elavult rendezésben, jellegtelen díszletben és ruhaviseletben került újólag látómezőm közelébe ez a Trubadúr előadás, amelyre bizony ráférne már egy alapos és „korszerű” felújítás, leporolva mindent, amitől már szinte fuldoklunk, kidobva azt, ami áporodott és hasznavehetetlen. Minden elismerésem a művészeké, akik vállalkoznak ebben a felépített „fertőben” időről időre megmérettetni magukat, és minden sújtó körülmény dacára kiemelkedő teljesítményre képesek. Poén a végére: az utolsó függöny előtt Fokanov és Kelen játékon kívül eljátszották nekünk, hogy továbbra is folyik köztük a féltékeny vetélkedés Tokody-Leonóra kegyéért. Először Fokanov jobbról kézcsókkal járult elé, erre balról Kelen megcsókolta Tokodyt, ezt követően Fokanov megkerülve a művésznőt, tréfás fenyegető mozdulatokkal megindult Kelen felé, aki készen állva az összeakaszkodásra támadóállásba helyezte magát, miközben le nem vette vigyázó szemét dédelgetett párjáról. Miután a közönség nagy élvezettel fogadta ezt a műsoron kívüli kis utójátékot, nagy tapsaink közepette egymás oldalán mindhárman végleg visszavonultak a függöny biztos menedéke mögé. Hogy aztán az avatatlan szempillantások elől elrejtekezve a színfalak mögött folytatódott-e még a „harc”, azt majd a krónikások idővel bizonyára megénekelik.
Megható volt újra látni a két régi kedvencemet, Tokody Ilonát és Kelen Pétert, akik az elmúlt évtizedek során „összenőttek a színpadi deszkákon”, akiknek neve ma is fogalom, és akikért még most is tódulnak az emberek az operába. Van számomra valami megfogalmazhatatlan vonzásuk, charme-juk több évtized után is. Az orgánumuk, énektechnikájuk mit sem veszített kifinomultságukból, és lenyűgöző jelenlétükkel feledtetni tudják, hogy már jócskán benne járnak a korban, a hang megfáradt, fogy a levegő, kevés az erő. Viszont megmaradt a szépséges hang egyedi színe, fénye, és a szívük továbbra is egy húrra dobban. Hiába az idő múlása, valami magnetikus erő hatására szoros szálak, kapcsok fűzik össze őket egymással és velünk, rajongóikkal. Ez a kölcsönös tisztelet, hódolat, szeretet a színpadon töltött közös együttlétük minden perce alatt szinte kitapintható: ott fent a deszkákon és itt lent a nézőtéren; a Verdi-Puccini –operák hőseinek jelmezébe bújva az interpretációjuk mindig tud számomra valami újat felmutatni, valami újabb Verdi-i, Puccini-i értékre, zenei szépségükre rámutatni. Az ő megformálásukban egy untig ismert, elcsépelt, megfakult Trubadúr-előadás Leonórája és Manricója mindig felvillanyozó, magas feszültséggel teli, még a lírai szerelmes jeleneteiknek is olyan kisugárzásuk van, hogy elfelejtkezünk a méricskélésről, nem révedünk minduntalan vissza a múltba, hanem odavagyunk a gyönyörűségtől. Kőből van a szíve annak, aki látva-hallva tegnap este kettőjüket az opera záró jelenetében, nem hatódik meg az élménytől, nem éli át a romantika hevületét, nem azonosul a szereplőkkel a fájdalomtól megtörve; át-és együtt érezve, amint - szembesülve az igazsággal, és döbbenettel a felismeréstől - a halálra váró, bűnbánó és kétségbeesett Manrico ölelő karjaiban utolsó búcsúzó szavakat rebegve kileheli lelkét a szerelme megmentéséért önmaga életét feláldozó Leonóra. Ilyenkor nem kell szégyellni a könnyeket… A kitűnő Szendrényi, Fokanov és a többiek, a kórus, a zenekar és a beálló karmester, Vashegyi friss és lendületes, precíz irányításával mind-mind hozzátettek a maguk részéről valami egyedi szépséget, hogy teljessé váljon a Tokody és Kelen összecsiszolt alakítása által bennem, bennünk kiváltott katarzis. Mindez együtt feledtette velem, hogy elavult rendezésben, jellegtelen díszletben és ruhaviseletben került újólag látómezőm közelébe ez a Trubadúr előadás, amelyre bizony ráférne már egy alapos és „korszerű” felújítás, leporolva mindent, amitől már szinte fuldoklunk, kidobva azt, ami áporodott és hasznavehetetlen. Minden elismerésem a művészeké, akik vállalkoznak ebben a felépített „fertőben” időről időre megmérettetni magukat, és minden sújtó körülmény dacára kiemelkedő teljesítményre képesek. Poén a végére: az utolsó függöny előtt Fokanov és Kelen játékon kívül eljátszották nekünk, hogy továbbra is folyik köztük a féltékeny vetélkedés Tokody-Leonóra kegyéért. Először Fokanov jobbról kézcsókkal járult elé, erre balról Kelen megcsókolta Tokodyt, ezt követően Fokanov megkerülve a művésznőt, tréfás fenyegető mozdulatokkal megindult Kelen felé, aki készen állva az összeakaszkodásra támadóállásba helyezte magát, miközben le nem vette vigyázó szemét dédelgetett párjáról. Miután a közönség nagy élvezettel fogadta ezt a műsoron kívüli kis utójátékot, nagy tapsaink közepette egymás oldalán mindhárman végleg visszavonultak a függöny biztos menedéke mögé. Hogy aztán az avatatlan szempillantások elől elrejtekezve a színfalak mögött folytatódott-e még a „harc”, azt majd a krónikások idővel bizonyára megénekelik.
10794 Orfeusz 2005-12-08 18:14:19 [Válasz erre: 10792 Búbánat 2005-12-08 16:36:22]
\"Lehet, hogy \"fentről lefelé\" irányú vándorlásnak lehettünk tanúi? \" ez most már lehetséges, mert már nem nézik-szerencsére- a szünetben a jegyeket.
\"Lehet, hogy \"fentről lefelé\" irányú vándorlásnak lehettünk tanúi? \" ez most már lehetséges, mert már nem nézik-szerencsére- a szünetben a jegyeket.
10793 Búbánat 2005-12-08 16:39:10
De már rohanok is, nem szeretném lekésni Tokodyt és Kelent a Trubadúrban.
De már rohanok is, nem szeretném lekésni Tokodyt és Kelent a Trubadúrban.
10792 Búbánat 2005-12-08 16:36:22 [Válasz erre: 10791 Orfeusz 2005-12-08 12:36:42]
Oda viszont nem fért volna be ennyi ember. Mert azért elég sokan voltunk, sőt, a szünet után - frushi szavaival élve – volt itt bizony \"népvándorlás\" – ami nem maradt el. Ahol én ültem, a fszt. harmadik sorban, kezdés előtt hátratekintve elég hézagos volt a nézőtér, ám szünet után – varázslatra? - ha körbetekintettem, azt tapasztaltam, hogy szinte megtelt a földszint. Lehet, hogy \"fentről lefelé\" irányú vándorlásnak lehettünk tanúi? De az emeleteken is azért voltak szép számmal. Vagy mobilon mozgósítottak híveket azzal, hogy \"gyertek azonnal, mert különben valami csodáról maradtok le?!\"
Oda viszont nem fért volna be ennyi ember. Mert azért elég sokan voltunk, sőt, a szünet után - frushi szavaival élve – volt itt bizony \"népvándorlás\" – ami nem maradt el. Ahol én ültem, a fszt. harmadik sorban, kezdés előtt hátratekintve elég hézagos volt a nézőtér, ám szünet után – varázslatra? - ha körbetekintettem, azt tapasztaltam, hogy szinte megtelt a földszint. Lehet, hogy \"fentről lefelé\" irányú vándorlásnak lehettünk tanúi? De az emeleteken is azért voltak szép számmal. Vagy mobilon mozgósítottak híveket azzal, hogy \"gyertek azonnal, mert különben valami csodáról maradtok le?!\"
10791 Orfeusz 2005-12-08 12:36:42 [Válasz erre: 10790 cleofide 2005-12-08 12:02:48]
A 3.emeleten valóban nem lehetett hallani mások elmondása szerint, én az első emeleten ültem, de tökéletesen hallottam, ott nagyon jó az akusztika. Valóban nem egy ilyen hodályba való ez, jobb lett volna a Fesztivál Színházban.
A 3.emeleten valóban nem lehetett hallani mások elmondása szerint, én az első emeleten ültem, de tökéletesen hallottam, ott nagyon jó az akusztika. Valóban nem egy ilyen hodályba való ez, jobb lett volna a Fesztivál Színházban.