Bejelentkezés Regisztráció

Momus-játék


6835 gézamalac 2025-09-25 23:32:37
Valószínűsíthető, hogy a Trisztán-idézet utólag került be az "Ich möchte hingehen"-be:
LISZT ÉS A TRISZTÁN-AKKORD KERESÉSE
A félhang eltérés magában a "Trisztán-akkordban" van (copyright problémák elkerülése érdekében? :) ), ami ez esetben nem pici különbség.
(A Loreley indításában is pont így van elrontva az akkord, csak a végén ugyanerre az akkordra "oldódik". Ott inkább erős motivikus hasonlóság van, de amíg felül az ismert Wagneri kromatikával mászkál felfelé, addig alant ezzel egyidejűleg, diatonikusan lefelé, bár ritmikailag nagyon kifinomult módon. Megjegyezve, ez utóbbi, ré-dó-ti... alászállás is megér egy odafigyelést. Mármost ebből sem találtam kottát az eredeti 1841-es verzióval [S.273/1], csak az 1854-es átdolgozottat [/2], amikor a Trisztán már legalább vázlat formájában létezett.)

6834 -zéta- 2025-09-23 20:36:43
A tegnapi kérdésnél elfogadtam a Germanenzugot is...

6833 Edmond Dantes 2025-09-19 12:22:47
Debussy levele így folytatódik:
"Chopin megmutatta, hogyan lehet énekeltetni a zongorát pedáleffektusokkal, finom és változatos billentéssel. A zongorának úgy kell hangzania, mintha nem lennének kalapácsai. Az ujjaknak be kell hatolniuk a hangjegyekbe. Az effektusokat a pedálok használatával kell elérni."

6832 Búbánat 2025-09-18 11:56:39 [Válasz erre: 6831 Edmond Dantes 2025-09-17 22:12:05]
Igen, ezt az infót én is beírtam a játékba - csak úgy mellékesen...

6831 Edmond Dantes 2025-09-17 22:12:05
Èrdekessèg: a másik "legrövidebb" MET-igazgatò Herbert Witherspoon volt, aki 1935. május 10-én, hat héttel hivatalba lépése után hunyt el a Házban, szívrohamban.

6830 -zéta- 2025-09-17 17:32:42
Nagy Katalin Játékostársunk hó végén fél pontot kap a tegnapi fél jó válaszért...

6829 daunerni 2025-08-01 13:32:45
Kedves Barátaim!
Játékunk júliusi fordulója - és ezzel az egész 2024/25-ös évad véget ért! Mindenkinek köszönjük, hogy velünk játszott!
Íme a júliusi eredmények, gratulálunk!
gezakadocsa20
Edmond Dantes19
Gabor19
Búbánat18
Nagy Katalin15
gézamalac11
Pósa10
Hangyászsün10
tibka19
PadamPadam5
Pintyi5
nemett1
Fidelio1
A sorsolás nyertese pedig: "Nagy Katalin"! Neki külön is gratulálunk!

6828 -zéta- 2025-07-31 12:31:17
Kedves Játékostársak,
Hagyományaink szerint augusztusban a Játék és a Kimernya? nyári szünetre megy, a legközelebbi kérdés szeptember 1-én érkezik...

6827 Búbánat 2025-07-31 12:10:16

A tegnapi játék-kérdéshez („Hamvaiból feltámadó madár”) tán érdeklődésre tarthat számot:

Már nem élő barátom írta az alábbi cikket, kimerítően foglalkozva Velence operaházának  (La Felice) „főnixmadárként" való feltámadásaiból.

Szabad Újság, 2004. december 22., Varga József

... és a Főnix újjáéledt!

A Serenissima, azaz „őfelsége Velence”, a szinte ezeréves tengeri köztársaság zenei és képzőművészeti múltja csodálatosan gazdag. A tizenhetedik században kapta első, a nyilvánosság számára is nyitott kőszínházát, melyben főleg operát játszottak. Eme korszakos esemény időpontja az 1637-es év, amikor is megnyílt a San Cassiano néven ismert operaház. Már Monteverdi máig élő remeke, az Odüsszeusz hazatérése is itt hódította meg közönségét. Ma már csak egy hatalmas, de díszes kőtömb hirdeti e nevezetes helyet. Különben mintegy másfél száz év alatt összesen huszonkét operaház működött a lagúnák városában, s ezek egyike az a San Benedetto volt, mely azonban 1774-ben leégett.
A volt tulajdonosok, egy más helyen ugyan, de felépítettek egy új épületet, amely a nevét a mitológiai, önmagát ötszáz évenként elégető, de hamvaiból azonnal újjá is éledő Főnixmadártól kapta. Az egykori névadók szinte prófétikus érzékkel rendelkeztek, amit az épület az eltelt több mint kétszáz év alatt „fényesen” bizonyított is. A La Fenice 1792-ben nyílt meg, de 1836 decemberében leégett, ám a város alig egy év alatt újjáépítette.

A feltámadt Főnix tehát élt, de 1996. január 29-én éjjel két villanyszerelő „jóvoltából” az épület ismét a lángok martaléka lett. Most már lényegesen több időre volt szüksége a „madárnak”, hogy hamvaiból újjáéledjen, s a La Fenice újra reprezentatív operaháza legyen Velencének, és betöltse prominens helyét Európa zenés színházainak sorában.

Az első megnyitó éppen egy éve volt, de akkor csak nyolc zenekari estére került sor, mivel a színpadtechnika még nem működött biztonságosan. Most, november 10-én este azonban már felment a függöny, s megszólalt újra Giuseppe Verdi remeke, a La Traviata. Igaz, a hivatalos megnyitó a VIP- kategóriába tartozó prominensek számára két nappal később volt, s a történelem majd ezt a napot fogja regisztrálni, de ám a tényleges, a szélrózsa irányából összesereglett igazi rajongók előtt - akik között én is ott voltam -, mégiscsak két nappal korábban volt!

A Teatro La Fenice tehát - igaz 90 millió dollárba került - eredeti helyén áll és működik. Részletekben vannak eltérések az eredetihez viszonyítva, mivel az egykori dokumentációt is megsemmisítette a tűz.

Az egész nézőtér színárnyalata - a fáradt rózsaszín bevonatú fotelekkel egyetemben - olasz specialitás. Rómában, Nápolyban szintúgy tapasztaltam a klasszikus széksorok helyett bizony enyhén édeskés, de változatlanul impozáns. A méltóságteljesen felemelkedő vajszínű vasfüggöny (!) meglepően egy aranyos mintával díszített fekete függönyt takar, mely nem túlságosan harmonizál a nézőtér rózsaszín-kék színárnyalatával.

A színház évszázados működése alatt az olasz zene nagyjai és apróbb mesteremberei mind-mind aktívan jelen voltak, de a csúcsot mégiscsak Verdi képviseli. Alkotói periódusának kezdeti és középső szakasza fonódik egybe a Fenice történelmével, mert itt szólalt meg először az Ernani, az Attila, a Rigoletto, a Traviata és a Simon Boccanegra. De míg az első hármat a siker mámora övezte, ám a másik kettő a rideg elutasítást kapta hozományul. Igen, 1853-ban ama zimankós márciusi estén, Velence közönsége megtagadta imádott Verdije remekét. Hogy miért? Hát azért, mert a Fenice előkelő közönsége önmagára ismert és nehezen tudta elviselni a „tévedt nő”, egy kitartott kurtizán tragikus históriáját. A Fenicében a Traviata megbukott, de pár hónappal később egy másik színpadon már igazi sikert aratott. A bemutató színterére három évvel később tért vissza, de azóta a mai napig 35 stagionénak képezi központi darabját.

És most, egy új éra kezdetén, ismét Valery Violetta áll a reflektorok fényében. Mégha a ma megtekintett előadás hagyott is némi kívánnivalót - a női főszereplő enyhe indiszpozíciója következtében -, mégis élvezetesen szép produkcióban volt részem. A 19. század Párizsa helyett a történet egy indifferens mai környezetben játszódik, markánsan kiemelve a hősnő végső tragikus elhagyatottságát. A zenei megszólaltatás - színvonalas zene- és énekkar - élén Lorin Maazel állt, s három élvonalbeli szólista - a különben neves, kitűnő koloratúrával rendelkező Patrizia Ciofi, a szépszínű és remek olasz-német tenor, Roberto Sacca, valamint a „hófehérhajú orosz herceg”-nek titulált bariton, a fenomenális Dmitri Hvorostovsky hozta az elvárt színvonalat, s tette felejthetetlenné az estét, melyet a színház társasági termeiben egy ültetett fogadás koronázott.

Végezetül említem, amit véletlenül tudtam meg, hogy a nehezen alakuló és elhúzódó építkezés alatt az a félelem uralkodott el a városban, hogy ha a La Fenicét nem sikerül felépíteni - Velence sorsa is a pusztulás lesz... A Főnix azonban újjáéledt!


6826 Edmond Dantes 2025-07-29 15:55:51
Így küldtem be:
Herbert von Karajan, talán ő a "makacs legenda", valójában:
Wilhelm Furtwängler (Beethoven Die Neunte, 1951 miatt), a Sony alelnökének javaslatára
Forrás: https://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_Digital_Audio
(Storage capacity and playing time fejezetben)

6825 -zéta- 2025-07-29 14:00:23
A CD-k fejlesztése idején Furtwängler már rég nem élt, ennek ellenére ezt is elfogadom, mert ahogy Gézamalac Játékostársunk fogalmazott frappánsan:
"Karajan "intézte el" a hosszabb játékidőt, de a 74 perces időtartamot a mű Furtwängler-féle leghosszabb felvétele alapján választották"...

6824 Nagy Katalin 2025-07-29 13:36:14 [Válasz erre: 6823 Pósa 2025-07-29 13:01:55]
Csatlakozom. 

6823 Pósa 2025-07-29 13:01:55
A tegnapi kérdéssel kapcsolatban nekem is Karajan jutott először az eszembe, de a guglizás eredménye az lett, hogy Furtwängler volt a kérdéses karmester.
Lásd itt.

6822 Edmond Dantes 2025-07-24 12:22:30 [Válasz erre: 6821 -zéta- 2025-07-24 10:04:53]
Kedves -z-, akkor így: szàmomra idén május vègén volt a "premier": ld. 67091 sz. beírásomat MÁO-topikban.

6821 -zéta- 2025-07-24 10:04:53 [Válasz erre: 6820 Edmond Dantes 2025-07-24 09:11:33]
Kedves ED, az Idomeneo-premier két éve volt...

6820 Edmond Dantes 2025-07-24 09:11:33 [Válasz erre: 6819 gezakadocsa 2025-07-23 21:21:09]
Vagyis -mint már írtam- az egyik ruhacserélő egyén nem is szerepel a darabban... Nekem erről Auber operája jut az eszembe: ott egyenesen a címszereplő az, aki néma. Fontos része a cselekménynek? Naná, hogy! Csak éppen meg sem mukkan szegény lyányka, így született. Vagy Buoso úr a Gianni Schicchiben, aki "halva születik": már az opera cselekményének kezdete előtt elhalálozott. Fontos része a cselekménynek? Naná, hogy! Ha élne, még nem lenne örökség, amit el lehet happolni :-) De mint Kékszakállú mondá a kincseskamra ajtajánál: most már mindegy..
PS Igazság szerint egy Idomeneo-premier után egy ilyen kérdésre rá kell vágni: Idomeneo. Jól tették, akik ezt tették.

6819 gezakadocsa 2025-07-23 21:21:09 [Válasz erre: 6818 Edmond Dantes 2025-07-23 19:10:08]
A modernebb fordításokban egyértelműem benne van, ahol kiderül, hogy megúszta Titusz a merényletet, hogy ő és Lentulus ruhát cseréltek. Tehát - ha nem is a színpadon látható módon - a nagyon is valós címszereplő ruhacseréje is része, mégpedig igen fontos része a cselekménynek.

6818 Edmond Dantes 2025-07-23 19:10:08 [Válasz erre: 6817 Ch.Blondel 2025-07-23 16:36:57]
Köszönöm, igen, ìgy màr emlèkszem Lentulusra,  akiről keresgèlès közben olvastam, èspedig nem is a Mozart-, hanem a Gluck Titusban, aminek eddig a lèzezèsèről sem tudtam. Megjegyzem, Lentulus egyik Titusban sem szerepel, csak beszèlnek ròla, ès hàt egy nem-szereplő "szereplő" sem àtöltözni, sem nem-àtöltözni nem tudhat, azaz a Titusban sincs valòs szereplőnek valòs àtöltözèse, de ahogy Kèkszakàllù mondja a sokadik kulcsnàl: "most màr mindegy".

6817 Ch.Blondel 2025-07-23 16:36:57 [Válasz erre: 6816 Edmond Dantes 2025-07-23 15:07:52]
Szereplőnek hívni túlzás lenne, de a Titusban is van egy sorsfordító átöltözés a színpadon meg nem jelenő Lentulusnak köszönhetően, l. Kazinczy ékes fordításában az eredetiből:
Szervília. Háládatlansága semmi mentséget nem talál. Azért akara letolni thrónusodról, hogy maga léphessen-fel reá, s’ hogy a’ felzúdúlt Népet megcsalhassa, bíborpallástba öltözve ment a’ Templom felé, hol tégedet öszvegyülekezve várt a’ Tanács. De, imádd az igaz Isteneket! ugyan-az a’ pallást lett néki veszedelme ’s néked védelmed, melly által vesztedet célozta; mert eggyike a’ Pártosoknak, téged gondolván a’ bíborpallást alatt, néki ment, ’s agyon döfte.

6816 Edmond Dantes 2025-07-23 15:07:52 [Válasz erre: 6814 -zéta- 2025-07-23 08:01:43]
Már csak azt kérdezném, hogy a Titusban ki öltözik át, mikor? Max. ha kétszer láttam életemben, először 50+ éve a kölniekkel Bp.-en, Hamari Júliával. A Titus volt a másik tippem, pedig utólag evidensnek tűnik, hogy a frissen felújított Idomeneo ihlet(het)te a kérdést :-)

6815 Nagy Katalin 2025-07-23 15:01:30
Erre nincs jobb válaszom, minthogy "Tényleg!". Köszönöm. 

6814 -zéta- 2025-07-23 08:01:43 [Válasz erre: 6813 Edmond Dantes 2025-07-22 21:45:45]
Ugye, a kérdés arra utalt, hogy van-e benne olyan szereplő, aki átöltözéssel másnak adja ki magát? Igen, van. Papagena öregasszonynak, boszorkának, majd egy ponton eldobja ezeket a cuccokat....

6813 Edmond Dantes 2025-07-22 21:45:45 [Válasz erre: 6812 Nagy Katalin 2025-07-22 21:01:22]
Az èn megfejtèsem ìgy szòlt:
A varàzsfuvola, amennyiben Papagena átváltozása-átöltözése öreg boszorkányból fiatal lánykává nem "átöltözés".

6812 Nagy Katalin 2025-07-22 21:01:22
Napokkal ezelőtt kellett volna feltennem a kérdést, de a munka sajnos elvette az időt a hasznosabb elfoglaltságoktól... Szóval, tisztelettel kérdezem Szerkesztő Urat, hogy a mozarti átöltözésekkel kapcsolatban a Varázsfuvolában melyik szereplő adja ki magát másnak átöltözéssel? Az Idomeneot nem vitatom, de szerintem a Varázsfuvola is megfelel a kritériumnak. 

6811 -zéta- 2025-07-21 19:32:06 [Válasz erre: 6810 Edmond Dantes 2025-07-21 13:31:29]
Így van és mind a négy este tenorhőse az Operaház kényszernyugdíjazott tenoristája volt Závodszky Zoltán...

6810 Edmond Dantes 2025-07-21 13:31:29
A hétvégi feladvány informatív volt, jelesül, mert megdőlt egy sok évtizedes tévhit miszerint Pesten nem játszották, nem játszhatták a Parsifalt. Játszották, játszhatták, ha talán csak egyszer is ... nem akármelyik évben.

6809 -zéta- 2025-07-17 18:39:01
Elfogadtam Perotti Gyulát Anthes György mellé...

6808 Edmond Dantes 2025-07-04 12:12:23
Kár, hogy Petrovics igazgatói idejében még nem volt mobiltelefon. A kínos eset nem történt volna meg, a pesti operaközönség pedig kapott volna -vélhetően a Szimonové helyett- egy Kleiber-produkciót.

6807 daunerni 2025-07-01 16:27:42
Kedves Barátaim!
Játékunk júniusi fordulójának vége, mindenkinek köszönjük, hogy velünk játszott! Íme az eredmények!
gezakadocsa21
Búbánat19
Gabor19
Edmond Dantes17,5
gézamalac7
Hangyászsün7
Nagy Katalin5
Pósa5,5
Pintyi4
PadamPadam3
tibka13
nemett2
Heiner Lajos1
LEEDA1
maris1
A sorsolás nyertese pedig: "Búbánat" - neki külön is gratulálunk!

6806 Hangyászsün 2025-06-27 12:31:54
Wagnerről jut eszembe: Melyik művében van szó kecskéről?

6805 Hangyászsün 2025-06-27 12:31:23 [Válasz erre: 6803 maris 2025-06-26 22:58:06]
Sőt Wotan A walkürben Hagent is említi! :O)

6804 Edmond Dantes 2025-06-27 09:58:11 [Válasz erre: 6802 macskás 2025-06-26 17:27:01]
Mozi Klub, de interneten is hozzáférhetők.

6803 maris 2025-06-26 22:58:06
A tegnapi kérdésre én a Walkürt (Alberich, Siegfried) és a Lohengrint (Wodan, Freia, Parzifal) írtam, és kaptam is pontot rá.

6802 macskás 2025-06-26 17:27:01 [Válasz erre: 6799 Edmond Dantes 2025-06-26 09:32:03]
Columbo?
Sajnos rég láttam a sorozatot, melyik csatornán megy?

6801 Hangyászsün 2025-06-26 12:35:12 [Válasz erre: 6800 Edmond Dantes 2025-06-26 12:07:04]
Jogos! (Bár itt az öreg királyon van a hangsúly, akinek a Trisztán világában idegen motívumát itt a MESTEREK MESTERE idézi.)

6800 Edmond Dantes 2025-06-26 12:07:04
Sachs Evához intèzett szónoklata így kezdődik: 
"Mein Kind, von Tristan und Isolde kenn' ich ein traurig Stück:
Hans Sachs war klug und wollte nichts von Herrn Markes Glück."
Azaz a két címszereplőt is megnevezi.

6799 Edmond Dantes 2025-06-26 09:32:03 [Válasz erre: 6798 macskás 2025-06-25 17:56:55]
Pl. a maiban (Fekete etűd) pláne, hiszen a rosszfiú, a híres John Cassavetes karmestert alakít. Eddig a Pastorale-szimfónia viharzenéje és a Kis éji zene utolsó tétele ment. Ezek olyan slágerek, amiket mindenki ismer, ezért máris meg merek írni anélkül, hogy a tegnapi zenei feladványt spoilerezném.

6798 macskás 2025-06-25 17:56:55 [Válasz erre: 6797 Edmond Dantes 2025-06-25 13:59:50]
Sok Columbóban van komolyzene :)

6797 Edmond Dantes 2025-06-25 13:59:50
Szereti Ön Brahmsot?: 44:00-nél az I. szimf. 4. tételének részletét is bejátsszák. Alap persze a III.szimf.

6796 Edmond Dantes 2025-06-25 13:55:14 [Válasz erre: 6795 Edmond Dantes 2025-06-25 10:34:20]
Ki hinné: a Columbo-széria egyik korai opuszában (Gyilkosság tervrajz alapján) igaz, csak autórádión keresztül, de Brahms B-dúr zgv.-ének 2. tétele hallható.

6795 Edmond Dantes 2025-06-25 10:34:20
Érdekes véletlen: ma délelőtt belenéztem az egyik tévécsatornán vetített filmbe és egyszer csak nini, mit hallok? Brahmsot. Majd megírom, melyik filmben melyik Brahms-mű részletét.

6794 -zéta- 2025-06-23 12:03:23
A hétvégi kérdésnél elfogadtam Charles-Valentin Alkan Grande sonate második tételét is...

6791 -zéta- 2025-06-20 13:26:01 [Válasz erre: 6788 gezakadocsa 2025-06-17 14:34:55]
Elfogadtam Corellit is Gézakadocsa Játékostársunk érvelése mentén...

6790 macskás 2025-06-17 22:26:43 [Válasz erre: 6789 Búbánat 2025-06-17 16:27:00]
Zongora- és hegedűszonáták, zongora és gordonkaszonáták a pontos megnevezés.
Van egy kürtszonáta is, Op. 17. Természetesen zongora-kürt szonáta

6789 Búbánat 2025-06-17 16:27:00

Figyelembe ajánlom még:

Beethoven: Opus 111: Zongoraszonáta No. 32 c-moll (1822)  - a zeneszerző utolsó zongoraszonátája egyben a 47. utolsó szonátája (beleértve a 10 szonáta hegedűre és zongorára, valamint az  5 szonáta gordonkára és zongorára kompozíciókat).
Bár a sorszámot tekintve „csak” 47., ugyanakkor az Opus 111: Zongoraszonáta No. 32 c-moll - Idézem:

második tétele, valamint a   C-dúr finálé egy 16 ütemes téma  öt variációjából áll . 916, egy záró  kódával. Az utolsó két variáció (4. és 5. variáció) arról híres, hogy apró hangjegyeket vezet be, amelyek folyamatosan 27 ütemre osztják az ütemet, ami nagyon ritka. Beethoven végül bevezet egy trillát, amely további gyorsulás benyomását kelti. A tempójelzés úgy fordítható, hogy „lassan, nagyon egyszerű és dalszerű. [...] 

Örökség:

Chopin nagy csodálattal tekintett erre a szonátára.  Két művében, a Második zongoraszonátában és a Forradalmi etűdben utalt a szonáta első tételének nyitányára, illetve végére  (vö. a két szonáta nyitó ütemeit, valamint Chopin etűdjének 77–81. ütemeit Beethoven szonátájának első tételének 150–152. ütemeivel).

Prokofjev erre a szonátára alapozta 2. szimfóniájának szerkezetét . Karol Szymanowski formálisan is Beethoven szonátája mintájára alkotta meg 2. szimfóniáját .
2009-ben Lorenzo Ferrero olasz zeneszerző írt egy szólózongorára írt kompozíciót Op. 111 – Bagatella su Beethoven címmel , amely a szonáta témáinak és Dmitrij Sosztakovics DSCH zenei monogramjának keveréke .

A műre Thomas Mann Doktor Faustus című regényének 8. fejezetében hivatkoznak . [...]

Forrás:

https://en.wikipedia.org/wiki/Piano_Sonata_No._32_(Beethoven)


6788 gezakadocsa 2025-06-17 14:34:55
Nem tudom, ki mit válaszolt, de a hivatalos válasz okát is csak sejtem: a Pándi Mariann-féle hangversenykalauzban van Clementinél a bevezető szövegben az, hogy 64 szonátát írt, majd a néhány konkrétan ismertetett mű között az utolsó az op.50.No.3-as, ahol írja is, hogy ez az utolsó szonátája a szerzőnek. Írja viszont azt is, hogy a szonáta három tételből áll, s azokat egyenként elemzi is, közölve azok eltérő jellegét és tartalmát is, de csak a zárótétel kódájánál említi, hogy ott "miniatűr variációsorozat" van. Most rákattintottam a youtube-on a műre, ami csaknem félórás, s a három tétel elejébe belehallgatva nem hallottam bennük nagy hasonlóságot, de variációsorozatot sem, bár itt könnyen lehet, hogy bennem van a hiba. (Amúgy vitathatatlanul szép zene lehet, s a második tételének eleje rögtön eszembe juttatta Schubert posth. A-dúr szonátája álomszép második tételének elejét.) 
Magam elsők között Clementire is gyanakodtam tegnap, de több helyen is csak olyan választ láttam, ami cáfolta föltételezésemet. A magyar Wikipedián 72 zongoraszonáta szerepel, továbbá 8 fuvolaszonáta, de még 7 négykezes zongoraszonátát is fölsorol (mellesleg szonatinákat is, de az más). Az angol nyelvű Wikipedia egész részletesen, Op-számok szerint fölsorolja műveit, s annak alapján csak ott pont 100 szonáta van, ami kiegészíthető az Op-szám nélküli további 4 szonátával. Az 1965-ös Szabolcsi B. - Tóth A.-féle Zenei Lexikonban "kb." 106 zongoraszonáta szerepel, s a Brockhaus 1978-as magyar kiadásában is a 106 van, megjegyezve, hogy abból 46 hegedűvel, gordonkával vagy fuvolával.
És amivel kezdenem kellett volna: a kérdésben csak szonáta van, nem zongoraszonáta.
Ugyanezért miután sehol sem találtam megoldást, szétnéztem a nemcsak zongorára írt szonáták között is, s meg is találtam a majdnem tűpontos Arcangelo Corellit, a maga vitathatatlanul utolsó ilyen művével, a La Foliával, ami szintén vitathatatlanul variációsorozat, s nemcsak a szerző, de konkrétan ez a műve is hatással volt neves utódaira is. Az említett hangversenykalauz kamarazenei kötetében ezt is elemzi Pándi M., s 17 variációt ír, továbbá azt is, hogy Beethoven 32 variációja és Liszt Spanyol rapszódiája is idézi a témát. 
Az írt két zenei lexikonban a 48 triószonáta (Op.1-4.) és a plusz 12 szonáta (Op.5.) konkrétan benne van, de a Brockhaus fölsorol több szonátát mint Op-szám nélküli kompozíciókat. A Wikipedia magyar változata csak az Op-számos sorozatokat írja a Concerto grossok mellett, minden további nélkül, de az angol változat teljesen pontosan fölsorolja mindet, az Op-szám nélkülieket is, amiknél a szokásos jelölésből kiderül, hogy azok korábbi alkotások, így a 64 kb. csakúgy kijön, mint az, hogy a La Folia az utolsó szonátája. 
Én ezért Corellit írtam, s most is úgy érzem, hogy ha Clementinél a zenei tartalom tekintetében nem lenne igazam, Corelli legalábbis szintén jó válasz.

6787 -zéta- 2025-06-13 12:38:40
Hó végén Edmond Dantes és Pósa Játékostársunk kap fél-fél pontot a tegnapi fél-fél jó válaszért...

6786 daunerni 2025-06-02 15:03:46
Kedves Barátaim!
A Játék Májusi fordulója véget ért! Íme az eredmények:
 
Edmond Dantes 20
Gabor 20
gezakadocsa 20
gézamalac 10
tibka1 10
Hangyászsün 8
Nagy Katalin 8
Pósa 7
gyoki 5
Pintyi 4
PadamPadam 2
Heiner Lajos 1
nemett 1
A szerencsés nyertes pedig: "Edmond Dantes"! Neki külön is gratulálunk!

6785 Búbánat 2025-05-27 13:31:08 [Válasz erre: 6783 -zéta- 2025-05-27 09:28:45]
Ezt a nevezett plakátot - nagyított formátumban - még tegnap belinkeltem a 6781. sz bejegyzésemben.

6784 Edmond Dantes 2025-05-27 11:40:57 [Válasz erre: 6783 -zéta- 2025-05-27 09:28:45]
Le lettem fokozva "jàtèkostàrsbòl" "fòrumtàrsba"?! :'=( ... pedig èn is beìrtam Donizettit megfejtèsnek, ha "tartalèk" stàtuszban is, oszt' pont nèlkül maradtam ;-)





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.