Bejelentkezés Regisztráció

Milyen zenét hallgatsz most?


25131 daunerni 2023-01-24 23:06:43
Holnap Lutoslawski születésének évfordulója lesz. Egy pillanatra eszembe jutott, de nem hiszem, hogy hétköznap mernék kimernya feladatot választani a műveiből. Viszont itt ragadtam, és egész este ezeket a darabokat hallgatom...
Hatásuk alatt vagyok!

25130 ladislav kozlok 2022-10-30 20:13:50 [Válasz erre: 25129 Heiner Lajos 2022-10-25 21:23:06]

Jo, hamár a szulovárosod a Kalozt választotta, legalább Warren elégtétel.


25129 Heiner Lajos 2022-10-25 21:23:06

Verdi: Falstaff - a címszerepben Warren, vez. Cellini


25128 Edmond Dantes 2022-10-22 08:39:17 [Válasz erre: 25127 Heiner Lajos 2022-10-21 17:45:09]

Vigyázz, kihagytad a bel canto trillakirálynőt és ez itt megbocsáthatatlan!


25127 Heiner Lajos 2022-10-21 17:45:09

Rachmaninov III. zongoraverseny. Horowitz, NYPO, Mehta. Egy 1978-as koncert filmje. Horowitz ekkor - 75 évesen - játszotta a művet utoljára életében.

Nncs meg, nem lehet meg az interpretációban az a vadállati tombolás, ami Horowitz évtizedekkel korábbi "élő" felvétetelét jellemzi - de itt persze sokkal jobb a hangminőség s ott a kép.

Húszéves korom körül úgy gondoltam, négy muzsikust szeretnék a színpadon-koncertteremben látni-hallani: Domingot Otelloként, Karajant, Mravinszkijt, Horowitzot.

Félsiker...


25126 Capriccio 2022-09-29 20:32:39

Offenbach: Hoffmann meséi - Giulietta felvonás

Agnes Baltsa - Placido Domingo

Giulietta-Hoffmann duett: https://www.youtube.com/watch?v=mO3f4XXo9Tk

Teljes felvonás: https://www.youtube.com/watch?v=lkJeLH4XIGg

 


25125 Pósa 2022-09-29 19:38:37

Bach, Johann Sebastian:
Kantáta BWV.140
Wachet auf, ruft uns die Stimme
(MÜPA, 2007-12-17)


25124 perempe 2022-09-20 19:36:46 [Válasz erre: 25123 perempe 2022-09-19 11:51:40]

Ezt a videót ajánlotta vki egy másik fórumon, utána a Pachelbel is vili.


25123 perempe 2022-09-19 11:51:40

Lindsey Stirling - Guardian

Nagyon égő, de nem éreztem itt a III. fok mollt (F#m), nem tudom, hogy hová illik, mikor következhet. Szeretnék megtanulni bármilyen műfajon keresztül hasonlókat. Van erre weboldal esetleg? A cél később a komoly lenne, de ha már itt megakadok...

Elnézést kérek az offolásért.


25122 Pósa 2022-09-15 13:21:14

W. A. Mozart:
Piano Concerto No.24 in C minor K.491
Szólista: Lang Lang
Zenekar: Camerata Salzburg
Karmester: Roger Norrington
 


25121 Klára 2022-09-11 11:21:16 [Válasz erre: 25120 Edmond Dantes 2022-09-11 09:30:45]

Az "in medias res" vagy a végén kezdődik és onnan megyünk vissza az elejére megoldás az irodalomban és a filmek világában megszokott, és értelmezhető. Egy már megírt színdarab és/vagy opera ilyen módon történő átértelmezése bizarr és a dolog természeténél fogva nehezen értelmezhető, pláne azon néző számára, aki előzetesen nem ismerte a darabot. Nem beszélve arról, hogy ez a megoldás az eredeti mű meghamisítása - bár ez ma már senkit nem érdekel!


25120 Edmond Dantes 2022-09-11 09:30:45 [Válasz erre: 25116 joska141 2022-08-29 09:58:32]

Nem láttam, de úgy képzelem, filmes megoldást választott a rendező. Filmek kezdődnek gyakran a "végén" vagy a "vége előtt", megmutatják adott pillanatban pl. a jelenben zajló történést, majd megjelenik a felirat: "X héttel/Y hónappal korábban" és onnantól zajlik a cselekmény a jelenig. A norvég Mimi kórlapját nem láttam, így nem tudom, miből derült ki a baja,de miért is ne lehetne végstádiumú (tüdő?)rákja? A dr.nő (talán nem Musetta) pedig a két fiúnak kellethette magát :-)


25119 daunerni 2022-09-10 19:24:24

Thomas Adés saját hegedűversenyét vezényli a Berlini Filharmonikusok élén...

Concerto for Violin and Orchestra, op. 23 “Concentric Paths”
Pekka Kuusisto (violin)


25118 szakacsp 2022-08-29 21:10:31 [Válasz erre: 25116 joska141 2022-08-29 09:58:32]

Gondolom ez a Stefan Herheim féle Oslo-i előadás volt. Megvásárloható DVD-n is.

Számomra eddig a legfurcsább Bohémélet a világűrben játszódó volt, 2017, Opera Bastille, Sonya Yoncheva, Aida Garifullina és Artur Ruciński, Claus Guth rendezésében


25117 Klára 2022-08-29 11:44:07 [Válasz erre: 25116 joska141 2022-08-29 09:58:32]

Részvétem, én eddig se bírtam volna! A zárt osztályos Turandot se jött be nálam annak idején.


25116 joska141 2022-08-29 09:58:32 [Válasz erre: 25115 Klára 2022-08-29 08:34:42]

A Magyar Telekom kínálatában van a Stingray Classica csatorna, ahol néhány napja a norvég operaházból közvetítették a Bohémélet előadását. Ha valaki a megértésében segítene, örömmel venném.

Úgy kezdődött, hogy egy kórházi intenzív szobában haldoklott, majd meg is halt Mimi, miközben Rodolfo a kezét fogta. Berohant Marcel, mint egy kórházi takarító, később az egyik doktornő levetkőzött a bohémek előtt, de senki sem törődött vele. Aztán mintha feltámadt volna Mimi, egy végső stádiumú daganatos, kórházi köntöst viselő, beteg hölgy alakjában. Eddig bírtam nézni.


25115 Klára 2022-08-29 08:34:42 [Válasz erre: 25114 takatsa 2022-08-28 22:10:28]

Volt már bolondok háza, transzformátor-állomás (ja, az egy Lohengrin volt), a lehetőségek korlátlanok!


25114 takatsa 2022-08-28 22:10:28 [Válasz erre: 25113 ladislav kozlok 2022-08-28 19:26:10]

Hát, mindenki próbálkozik. Ha nincsenek jó énekesek, akkor legalább legyen egy kis horror-thriller. Az mostanában nagyon menő, nem lehet vele nagyot bukni. :)


25113 ladislav kozlok 2022-08-28 19:26:10 [Válasz erre: 25112 takatsa 2022-08-28 11:04:06]

Látványos, igen. Ide sulyedt az Opera ? Szegény Puccini.


25112 takatsa 2022-08-28 11:04:06 [Válasz erre: 25111 AndersWasRight 2022-08-28 05:06:16]

Akkor nézzed ezt, rendkívül látványos. Az énekesek hagynak némi kivánnivalót, de semmi sem lehet tökéletes. :)


25111 AndersWasRight 2022-08-28 05:06:16

Megnéztem az idei Metes Turandot-közvetítést, az énekesek meglehetősen jók, de a produkció szörnyen elavult. Szeretem én hagyományosan ezt az operát, de szívesebben látnék olyan elegáns fantasy-jelmezeket, mint a manapság divatos wuxia sorozatokban, ezek a régi ruhák többnyire esetlenek és csicsásak. A sok műorientalista sallangról nem is beszélve.


25110 Ardelao 2022-08-27 11:48:56

https://www.youtube.com/watch?v=mSSb0NHu5aU


25108 Heiner Lajos 2022-06-06 08:59:01

25109 Heiner Lajos 2022-06-06 08:59:01

A varázsfuvolából az Éj királynője II. felvonásbeli áriáját, fiúszopránnal. Ha valaki nyilvános helyen bunkó, mint most egy pasi a Liszt Ferenc Repülőtéren, és üvöltve telefonál, vagy hangosan könnyűzenét hallgat, ezt szoktam bevetni. Ismétlő lejátszási módban. Ez a pasi négyszer kibírta, csak az ötödik ismétlés felénél kotródott arrébb.


25107 takatsa 2022-04-24 11:02:03 [Válasz erre: 25105 perempe 2022-04-24 00:06:04]

Szalvétagyűjtemény érdekelne esetleg?


25106 macskás 2022-04-24 10:21:44 [Válasz erre: 25105 perempe 2022-04-24 00:06:04]

Talányos ez a beírás :)


25105 perempe 2022-04-24 00:06:04

Akinek komolyabb gyűjteménye van, mint nekem, az írhatna privátot.

Nagyon szépen köszönöm.


25104 AndersWasRight 2022-04-04 02:43:27

Ugyan most éppen nem operát hallgatok, mint rendesen, de megállapítottam: Yuka Kitamura remek operát tudna írni, ha akarna. Igen jól bánik a zenekarral, kórussal, orgonával is, határozottan klasszikus jellegű a stílusa, jól karakterizál a zenéivel.

 

 


25103 daunerni 2022-01-11 20:05:48 [Válasz erre: 25102 Edmond Dantes 2022-01-11 18:01:34]

Elég "ütős" jelenet volt valóban... :-)


25102 Edmond Dantes 2022-01-11 18:01:34

Mezzon Párizsból Ory grófja megy felvételről. Apácáknak öltözött férfikórus táncikálva énekel..


25101 Búbánat 2022-01-04 20:46:11

Donizetti: Szerelmi bájital

(Bartók Rádió közvetítése: most kezdődik a II. felvonás)

Milánoi Scala tavaly november 9-i előadásának hangfelvétele


25100 ladislav kozlok 2021-12-30 17:28:40

G.Verdi, Macbeth, Muti, Bruson, Verret.


25099 macskás 2021-12-30 17:15:15 [Válasz erre: 25098 daunerni 2021-12-29 22:35:03]

Azta! Nekem csak egy lemezem van tőle, de nem tudom, hova raktam :)


25098 daunerni 2021-12-29 22:35:03

Louis Andriessen: Hoketus

https://www.youtube.com/watch?v=_CIqaLhXB2g

Szerintem nem fogom feladni a kimernáyban - egyelőre! :-)


25097 ladislav kozlok 2021-11-17 09:22:58

A.Boito, Mefistofele. Vez, Julius Rudel, Mefistofele- Norman Treigle, Faust - Placido  Domingo, Margherita - Montserrat Caballé.  London Symphony Orchestra./1974/


25096 ladislav kozlok 2021-11-11 13:23:31

G.Verdi, Macbeth,vez. Abbado, La Scala zenekar és korus,

Piero Cappuccilli, SHIRLEY VERRETT, Nicolai Ghiaurov, Placido Domingo.


25095 Búbánat 2021-09-29 22:39:41

Franz von Suppé: Reggel, délben és este Bécsben – nyitány

(„Ein Morgen, Mittag und Abend in Wien”)

Előadja: Academy of St. Martin in the Fields zenekar

Vezényel: Neville Marriner

(1984)


25094 Corvette 2021-07-05 20:44:21 [Válasz erre: 25078 perempe 2021-07-03 21:49:05]

Találtam neked egy izgalmas előadást az első szimfóniából. Histórikus. Gardiner vezényel. 


25093 Corvette 2021-07-05 19:26:13 [Válasz erre: 25092 takatsa 2021-07-05 17:13:21]

Ezt a tikkelő szemű, bicskával fagyit falatozó zeneszerzőt sajna nem ismerem. Annyit tudok vele kapcsolatban, hogyha egy zenekart rendbe akarsz rakni, akkor jól teszed, ha eljátszatsz velük pár Haydn szimfóniát. Én soha nem kedveltem különösebben ennek a pasasnak a zenei munkásságát, és nagyon megkönnyebbültem, amikor Izotov is hasonló véleményre jutott. Nem vagyok gasztroenterológus, de annyit tapasztalatból biztosan tudok, hogy a zenehallgatásnak semmi köze a defekáláshoz, viszont sokkal több az értő és kifinomult ízlés kialakulásához. Nem akarom sem túl-, sem alulértékelni Haydn zenetörténetben elfoglalt szerepét. Számomra egy Mozart száz Haydn. Éppen ezért nincs értelme Brahms esetén Haydn iránti tiszteletről beszélni. Ha visszadúdolod a Haydn variációk témáját, neked is le fog esni, hogy az a téma szánalmasan gyenge. Még a  körzővel, vonalzóval és tolómérővel szerkesztő Haydnhoz képest is kirívóan gyenge. Én Brahms helyében biztosan megfeszítettem volna magam, hogy egy épkézláb dallamot találjak tőle, és azt cifrázzam meg a saját (!) stílusomban. De Brahms pont erre csapott le! Vajh, miért? És ez a mű nem Brahms, hanem Haydn stílusában íródott! Úgy, mintha Haydn a kortársa, egy romantikus zeneszerző volna. Brahms magára öltötte Haydn gúnyáját és könnyed ujjgyakorlatként lekent egy stílusgyakorlatot az ő modorában. Szerinte Haydntól ennyi tellett volna az ő korában. Képzelem, mekkorákat röhögött miközben írta. Ha így hallgatod a művet, egyből világos lesz számodra, hogy miért olyan bunfordiak a variácók. Hát ezért. 


25092 takatsa 2021-07-05 17:13:21 [Válasz erre: 25091 Corvette 2021-07-05 13:55:53]

Az biztos, hogy Mozart nem Haydn, sőt, mi több, Haydn sem Mozart, egyáltalán nem. Mozart egyedülálló, megismételhetetlen valami (valaki), egyszer volt, hol nem volt, tán igaz sem volt. De hát nem hallgathatunk mindig Mozartot, ahogyan kaviárt sem eszik mindig az ember, mert ha megpróbálná, akkor előbb-utóbb minden testnyilásából az böffenne vissza, és az se az egyénnek, se a környezetének nem lenne kellemes. Szóval nem falunk mindig kaviárt, időnként kell egy kis változatosság, egy kis véres- vagy májashurka, amúgy parasztosan, és itt jön képbe Haydn. Megvallom, én szeretem Haydnt, mert van benne valami kissé faragatlan, drabális, időnként csaknem otromba, de nagyon egyedi humor, ahogyan mindegyik művéből egyszercsak, váratlanul rádkacsint. Ezért a kacsintásért érdemes Haydnt hallgatni. 


25091 Corvette 2021-07-05 13:55:53

Ez most pont témába vág. Hogyha Mozart Haydn volna.


25090 Corvette 2021-07-05 10:52:54 [Válasz erre: 25088 macskás 2021-07-05 10:04:51]

Mert miről írtam? Az inszemináló kesztyű helyes felvételéről?


25089 Corvette 2021-07-05 10:49:39 [Válasz erre: 25087 Hangyász 2021-07-05 09:52:36]

Hát igen. Rengeteg egyéb élménye lehet egy embernek az élete során. A komolyzene csupán egy lehetőség. 


25088 macskás 2021-07-05 10:04:51 [Válasz erre: 25086 Corvette 2021-07-04 19:58:49]

Megint nem arra reagálsz, amit írtam.


25087 Hangyász 2021-07-05 09:52:36 [Válasz erre: 25083 Corvette 2021-07-04 11:31:36]

Az emberiség jelentős többsége - papíron akár magasan kvalifikált, elitegyetemeket végzett egyének tömege is - úgy éli le az életét, hogy legfeljebb reklámklippekben hall bármit is a ZENEirodalomból - Kis éji zene/Valkűrök lovaglása/Napfelkelte a Zarathustrából, jelenleg a Sevillai borbély nyitányának pár taktusa a túlértékelt holland sört tukmáló filmecskéből.


25086 Corvette 2021-07-04 19:58:49 [Válasz erre: 25085 macskás 2021-07-04 19:31:58]

Engedelmeddel a variációs forma romantika előtti létezéséről én is tudok, az egyszerű dallam pedig nem egyenlő a butával. Nekem nincs bajom sem a zenetudósokkal, sem az elméleti emberekkel mindaddig, amíg professzionális szinten játszanak legalább egy hangszeren. Részemről nehéz olyanokkal zenéről érdemben beszélgetnem, akik maguk pl. nem játszották Brahms hivatkozott művét, és szentül meg vannak róla győződve, hogy ez egy komoly, veretes, roppant értékes darab. Hát nem. Én játszottam, van vele élő kapcsolatom és határozott véleményem. De nem kell velem egyetérteni. Szeretek elgondolkodtatni. Elültetni a bogarat a fejekben. Ennyi a sztori.


25085 macskás 2021-07-04 19:31:58 [Válasz erre: 25083 Corvette 2021-07-04 11:31:36]

Utólag könnyű okosnak lenni.

Ezt a mondatodat nem értem:  "Hogy a hangszereken játszani nem tudó zenetudósok stílusérzéke kifejlettebb, mint Brahmsé és ők kompetensebbek a kérdés eldöntésében? Ja, ez teljesen hihető magyarázat. :)"

Mi bajod a zenetudósokkal? Sokan a hangszer mellett kaptak diplomát, mert jobban érdekelte őket a dolog. Egyébként ők írták, hogy gagyi, meg fricska meg paródia? Vagy itt folytatod a régizenés stílusodat? :)

Egyénként azért is kevéssé hadynos, mert a periódus nem szabályos.

Mozart és a közhely két külön dolog. Ha nem tűnt volna fel, a bécsi klasszikus stílus egyik jellemzője az egyszerű dallam, a világos forma.

A variációs forma nagyon izgalmas, engedelmeddel már korábban is létezett, sőt sokkal korábban - mint a romantika.

 

Töredelmesen bevallom, én szoktam dalozgatni Haydnt, leginkább az Évszakok-ból, de a szimfóniák sem menekülnek :) Hangulat kérdése persze :) Olyankor Schuberttől elnézést is kérek. Ja, ha Schubert, ott is a könnyen énekelhető dallam és világos forma találkozik.


25084 Corvette 2021-07-04 11:43:39 [Válasz erre: 25081 perempe 2021-07-03 23:28:21]

Nem gyűjtöm Böhm felvételeit. Karajanét sokkal inkább.


25083 Corvette 2021-07-04 11:31:36 [Válasz erre: 25082 macskás 2021-07-04 10:26:22]

Hogy kitől van, csak napjainkban képezi vita tárgyát. Amikor Brahmsnak megmutatták a hivatkozott témát tartalmazó divertimentot, még Haydnnak tulajdonították, és Brahmsban nem merültek fel különösebb kétségek az eredetével kapcsolatban. Különben miért adta volna szerzeményének a Variationen über ein Thema von Jos. Haydn  címet? Logikus, nem? Mi? Hogy a hangszereken játszani nem tudó zenetudósok stílusérzéke kifejlettebb, mint Brahmsé és ők kompetensebbek a kérdés eldöntésében? Ja, ez teljesen hihető magyarázat. :)

Hogy a téma nem illeszthető bele Haydn életművébe? Szerintem simán. Gondolkodjunk már el azon, hogy hány Haydn dallamot fütyörészünk önfeledten a zuhany alatt vagy autószerelés közben! Semmennyit. J. Haydn bár termékeny szerző volt, de egy életet le lehet élni úgy értelmesen és élményekben gazdagon, hogy egyetlen művét sem hallgatjuk meg. Mozarttal kapcsolatban ez már kevésbé mondható el. Mozartnál több zenei közhelyt szerintem senki nem írt. 

A variációk egy témára művekre egy külön topikot lehetne nyitni, és érdemes is volna, mert a zeneművek száma hatalmas. A témát rendszerint valami széles körben ismert és népszerű dallam alkotja, és ebből készít a szerző többnyire gyors variációkat, melyeket megtör egy lassú, moll hangnemű betéttel. Ez a klasszikis recept a romantikában. Én pl nagyon szeretem Schubertnek ezt a darabját. Ez egy fantasztikusan szép téma. Tökéletes pontossággal mutatja, hogy miről szól ez a műfaj. Rakd mellé Haydn témáját és Brahms kibontását! Az egy paródia. És nem a bachi értelemben.


25082 macskás 2021-07-04 10:26:22 [Válasz erre: 25079 Corvette 2021-07-03 22:53:43]

Fricska? Paródia?

Egyébként nem Haydntól van a téma. De miért gondolod, hogy gagyi?






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.