Főleg akkor nem, ha még azt sem tudjuk, mi várható a 2024-as naptári év első felében SAJÁT RENDEZÉSBEN.
Leonardo Vinci: Alessandro nell'Indie
Hálám a tippért! Egy juhú tőlem is!
Ma még egy NFZ-Koncert lesz ugyanott, más műsorral, másik szólistával és karmesterrel.
Úgy kell, hogy legyen. Szomorú. Egész évadban nem lesz annyi "nagy" név és zenekar a MüPában mint azonn a fesztiválon. A Zenekari páholy-bérlet megszűntetése valóságos katasztrófa.
Nem megírtam már pár hete?
Màr csak a Farandole-ràadàst hallottam, de elnèzve az Enescu Fesztivàl műsorfolyamàt ès közreműködőit, olyan kàpràzatos zenekar-, karmester- ès szòlistalistàval dicsekedhetnek, amiről mi mostanàban csak àlmodhatunk ... pontosabban màr nem is àlmodhatunk. Csak nàlunk van "gazdasàgi vàlsàg"?
https://www.festivalenescu.ro/events/hungarian-national-philharmonic-orchestra/
Juhú! Nagyon jó zene!
Saverio Mercadante:
Cilea, Adriana Lecouvreur. Barcelona 2012.Eloadok - Alagna, Frittoli, Zajick. Remek eloadás. /fent van a Tubuson is/
Bocsánat, a Teldec-lemezen Dvorák Szláv rapszódiája is rajta van.
Egyetértek. Több lemezük is van, s nemcsak Fucik műveivel, hanem hasonló monarchiabeli szerzőkkel kiegészítve is (pl. Komzák, Kmoch). A Teldecnél, s persze a Supraphonnál létezik a legtöbb - utóbbira példa: Régi cseh indulók és táncok (10 4153) vagy Cseh klasszikusok kis gyöngyszemei (11 0624). A Teldecnél pl.: A gladiátorok bevonulása címmel csupa Fucik (06301 20852).
Fucik-indulók - Cseh Filh. Neumann. Zseniális zene.
Rita Shane és Nicolai Gedda! - tényleg csodálatos kettősük A hugenották koncertszerű előadásán
Orchestra & Chorus of the Austrian Radio
Ernst Märzendorfer Conductor
Gottfried Preinfalk Chorus Master
Broadcast
February 17, 1971 Grosser Konzerthaussaal, Vienna
A teljes szereposztás: itt
Nagyon csábító, amiket hallgattok, valóban régen egészen csodálatos hangok és karmesterek is voltak!
Shirley Verrett sotét, démonikus falcon szopránjával ideális Lady. 2 felvétel is van a Tubuson - 1975, 1976. Természetesen Cappuccilli mélto partnere, akkor még tudtak énekelni és játszani is. Maestro Abbado zseniális.
Lacikám,
G.Verdi, Macbeth, Abbado, Cappuccilli, Verrett, Giaurov,Lucheti - La Scala 1975
Kedves Héterő, igazad van, sok a hasonlóság közöttük. Össze is szedtem a hasonlóságokat. Az első hasonlóság az, hogy mindkettő zene. Ez nem véletlen, hiszen mindkét művész zenét írt. A második hasonlóság, hogy ugyanaz a hangnem. Persze 12 hangra alapozva nincsen végtelenül sok hangnem, ez a két zenei részlet g-moll, és a g-mollt nagyon szeretik a zeneszerzők, pl. Mozartnak is van két g-moll szimfóniája, így az a két Mozart mű is bizonyos értelemben hasonlít a Schnittke-Webber alkotásokhoz. A harmadik hasonlóság pedig az, hogy mindkét műben sok ritmushangszer szerepel. Szimfonikus nagyzenekar, plusz ritmushangszerek: ez a klasszikus zenén nevelkedett fülek számára lehet, hogy szokatlan, és ami szokatlan, az egy kalapba kerül - innen a hasonlóság -, de a kortárs komolyzenében teljesen megszokott és mindennapos a ritmushangszerek használata. Itt aztán véget is ér a hasonlóság, a két részlet dallamvezetése egészen más, más a ritmus - hallgasd csak Schnittkénél ezt a csodás tangót -, és egyébként is, a Schnittke-mű sokkal összetettebb alkotás. Ahogyan előzőleg is írtam, Schnittke sohasem titkolta film-zeneszerzői múltját, és az ott használt és begyakorolt zenei elemek megjelennek későbbi legnagyobb műveiben is. Webber pedig abszolút eklektikus, művei tele vannak az előző korok zenei megoldásaival, töredékeivel, foszlányaival. Elég, ha itt a Requiemjére utalok. Végsősoron minden zene hasonlít egymásra, mert ahogyan a Homo sapiens egy faj, ugyanúgy a zenéje is az: egy és unverzális, a zenei elemek megegyeznek, aztán, hogy ezekből az építőkockákból viskó vagy palota épül, az már az építőmester tehetségén múlik.
Hát... – nézetem szerint, ha valaki valóban meghallgatja ezt az egybekevert,
A – B – A – B mintázatú hangfelvételt, ahol
A = a Schnittke-féle "Es geschah" női hanggal németül;
B = Webber: "Az operaház fantomja" férfi énekessel angolul
(és az átmenet a részletek között akár el is maradhatna);
...nos, ha nem fedez föl némi hasonlatosságot, akkor bizony nem "élénk fantáziára",
hanem fülészeti ellenőrzésre lenne szüksége.
Felidézem ismét, két percig tart az élmény, érdemes kipróbálni:
Es geschah 1983 _ Phantom 1986
Honnan ismerős ez a "Megtörtént..." Schnittke-részlet? - mondtam magamnak. Hát innen:
Es geschah 1983 _ Phantom 1986
Oroszul meg amolyan "Grisabellás" (Webber: Cats, 1981),
hallgassuk csak:
Ki álmodta meg vajon, hogy a másik majdan mit fog komponálni?
(Egyébként Schnittkében egyetlen csepp orosz vér sem volt.)
Kedves Katalin, egyáltalán nem vettem gúnyolódásnak a kérdését, és nagyon örültem neki, mert legalább egy rövid beszélgetés kapcsán szót ejthettünk Alfred Schnittkéről, erről a zseniális, zsidó származású orosz zeneszerzőről, akit olyan kevéssé ismerünk, pedig megérdemelne nem egy, hanem több litániát. Mindenesetre Schnittke nagyon regényes és zegzugos életutat járt be, tehetségét oroszországban egyáltalán nem ismerték fel, szó szerint tengődött, és filmzenék írásával kereste a kenyerét. 1983-ban katolizált, ami felettébb érdekes dolog a kommunista, és maximum pravoszláv Szovjetúnióban, és ez a lépése sem egyengette az útját. MIndenesetre ettől az időponttól sok eghyázi művet írt, ezek közé tartozik ez a kantáta is. 1985-ben súlyos agyvérzése volt, kómába esett, többször halottnak nyilvánították, de valahogyan felépült és 1990-ben Németországban telepedett le, ahol rövivd idő alatt ünnepelt zeneszerzővé vált. Élete jobbra fordulásának nem sokáig örülhetett, mert egészségi állapota nagyon rossz maradt, és számos agyvérzés után, 1998-ban, 63 éves korában elhúnyt.
Köszönöm. A válasz fényében talán gúnyolódásnak is hathat a kérdésem, de a bibliai utalás lehetősége eszembe sem jutott. A lelkem tiszta, tényleg ilyen tudatlan vagyok (ebben is).
Kedves Katalin, amit hallgattam a youtube-on és ajánlottam másoknak is meghallgatásra, az Schnittke "Seid nuchtern und wachet (más néven Faust Cantata) VII. tétele, egy fantasztikus előadásban. "Seid nuchtern und wachet..." - Péter apostol első levele 5. fejezetének 8. verse kezdődik e szavakkal. (Az idézés módja többféle formátumú lehet, pl, ahogyan írtam, vagy így: 1Pét 5,8). A kérdéses vers fordítása: "Legyetek józanok, vigyázzatok, mert ellenségetek, az ördög mint ordító oroszlán jár szerte, keresve, kit nyeljen el."
Kedves takatsa, nyugodtan nevessen ki, de soha nem voltam jó a kép- és szórejtvényekben. Mi ez az "1 Péter 5:8"?
Én is szoktam - ritkán - zenét hallgatni, megnyugvásul, ha már elegem van Purcell-ből, például ezt. Azután fellapozom 1 Péter 5:8-at.
Mezzo-Rachmaninov, 2.zongoraverseny, 2.simfonia, Luzerni Fesztiválzenekar, vez. R.Chailly.
W. A. Mozart: Piano Concertos No.1-5
G.P. Telemann - Konzert für Blockflöte und Traversflöte in e-Moll
A héten a most hetvennégy éves, csodálatos kóreai hegedűművésznő, Kyung Wa Chung felvételeit hallgattam. Korábban csak Bartók hegedűversenyének interpretációját ismertem tőle, szerintem ez a mű legszebb felvétele. A héten újra meghallgattam (a véleményem változatlan) és kiváncsi lettem Kyung Wa Chung más előadásaira is. Szerencsére a you tube bőséges választékkal szolgált. Láthattam/hallhattam két-két Beethoven és Mendelssohn hegedűverseny előadást, továbbá Brahms, Csajkovszki, Bach, és Bruch hegedűversenyeit,
Nagyon szépen koszonom.
Kedves Laci,
Tubus
Kedves János, koszonom ezt a Norma-diszkográfiát. Callas 1954-ben még a legjobb formáját hozta, 1958 után már sajnos nem.
Valóban remek Norma. Bár sokan a későbbi felvételt favorizálják Ludwiggal és Corellivel, én is ezt szeretem jobban.
Bellini, Norma - MARIA CALLAS, Mario Filipeschi, Ebe Stignani, dir. TULIO SERAFIN, Milano, 1954 /jobb Normát nem ismerek/
A múlt pénteki rejtvényzenét. Csodaszép!
Ravel, Maurice:
Végre megint egy jelentős karmester a cseh nemzeti zenekar élén.
Éppen most fejezodott be Mahler 9.simfoniaja a Mezzon, Czeh Filharmonia, vez. Semion Bychkov.
J. S. Bach: Goldberg-variációk Murray Perahia
Mozart: A vajas kenyér. Egyfolytában röhögök :)