Hát... – nézetem szerint, ha valaki valóban meghallgatja ezt az egybekevert,
A – B – A – B mintázatú hangfelvételt, ahol
A = a Schnittke-féle "Es geschah" női hanggal németül;
B = Webber: "Az operaház fantomja" férfi énekessel angolul
(és az átmenet a részletek között akár el is maradhatna);
...nos, ha nem fedez föl némi hasonlatosságot, akkor bizony nem "élénk fantáziára",
hanem fülészeti ellenőrzésre lenne szüksége.
Felidézem ismét, két percig tart az élmény, érdemes kipróbálni:
Es geschah 1983 _ Phantom 1986
Honnan ismerős ez a "Megtörtént..." Schnittke-részlet? - mondtam magamnak. Hát innen:
Es geschah 1983 _ Phantom 1986
Oroszul meg amolyan "Grisabellás" (Webber: Cats, 1981),
hallgassuk csak:
Ki álmodta meg vajon, hogy a másik majdan mit fog komponálni?
(Egyébként Schnittkében egyetlen csepp orosz vér sem volt.)
Kedves Katalin, egyáltalán nem vettem gúnyolódásnak a kérdését, és nagyon örültem neki, mert legalább egy rövid beszélgetés kapcsán szót ejthettünk Alfred Schnittkéről, erről a zseniális, zsidó származású orosz zeneszerzőről, akit olyan kevéssé ismerünk, pedig megérdemelne nem egy, hanem több litániát. Mindenesetre Schnittke nagyon regényes és zegzugos életutat járt be, tehetségét oroszországban egyáltalán nem ismerték fel, szó szerint tengődött, és filmzenék írásával kereste a kenyerét. 1983-ban katolizált, ami felettébb érdekes dolog a kommunista, és maximum pravoszláv Szovjetúnióban, és ez a lépése sem egyengette az útját. MIndenesetre ettől az időponttól sok eghyázi művet írt, ezek közé tartozik ez a kantáta is. 1985-ben súlyos agyvérzése volt, kómába esett, többször halottnak nyilvánították, de valahogyan felépült és 1990-ben Németországban telepedett le, ahol rövivd idő alatt ünnepelt zeneszerzővé vált. Élete jobbra fordulásának nem sokáig örülhetett, mert egészségi állapota nagyon rossz maradt, és számos agyvérzés után, 1998-ban, 63 éves korában elhúnyt.
Köszönöm. A válasz fényében talán gúnyolódásnak is hathat a kérdésem, de a bibliai utalás lehetősége eszembe sem jutott. A lelkem tiszta, tényleg ilyen tudatlan vagyok (ebben is).
Kedves Katalin, amit hallgattam a youtube-on és ajánlottam másoknak is meghallgatásra, az Schnittke "Seid nuchtern und wachet (más néven Faust Cantata) VII. tétele, egy fantasztikus előadásban. "Seid nuchtern und wachet..." - Péter apostol első levele 5. fejezetének 8. verse kezdődik e szavakkal. (Az idézés módja többféle formátumú lehet, pl, ahogyan írtam, vagy így: 1Pét 5,8). A kérdéses vers fordítása: "Legyetek józanok, vigyázzatok, mert ellenségetek, az ördög mint ordító oroszlán jár szerte, keresve, kit nyeljen el."
Kedves takatsa, nyugodtan nevessen ki, de soha nem voltam jó a kép- és szórejtvényekben. Mi ez az "1 Péter 5:8"?
Én is szoktam - ritkán - zenét hallgatni, megnyugvásul, ha már elegem van Purcell-ből, például ezt. Azután fellapozom 1 Péter 5:8-at.
Mezzo-Rachmaninov, 2.zongoraverseny, 2.simfonia, Luzerni Fesztiválzenekar, vez. R.Chailly.
W. A. Mozart: Piano Concertos No.1-5
G.P. Telemann - Konzert für Blockflöte und Traversflöte in e-Moll
A héten a most hetvennégy éves, csodálatos kóreai hegedűművésznő, Kyung Wa Chung felvételeit hallgattam. Korábban csak Bartók hegedűversenyének interpretációját ismertem tőle, szerintem ez a mű legszebb felvétele. A héten újra meghallgattam (a véleményem változatlan) és kiváncsi lettem Kyung Wa Chung más előadásaira is. Szerencsére a you tube bőséges választékkal szolgált. Láthattam/hallhattam két-két Beethoven és Mendelssohn hegedűverseny előadást, továbbá Brahms, Csajkovszki, Bach, és Bruch hegedűversenyeit,
Nagyon szépen koszonom.
Kedves Laci,
Tubus
Kedves János, koszonom ezt a Norma-diszkográfiát. Callas 1954-ben még a legjobb formáját hozta, 1958 után már sajnos nem.
Valóban remek Norma. Bár sokan a későbbi felvételt favorizálják Ludwiggal és Corellivel, én is ezt szeretem jobban.
Bellini, Norma - MARIA CALLAS, Mario Filipeschi, Ebe Stignani, dir. TULIO SERAFIN, Milano, 1954 /jobb Normát nem ismerek/
A múlt pénteki rejtvényzenét. Csodaszép!
Ravel, Maurice:
Végre megint egy jelentős karmester a cseh nemzeti zenekar élén.
Éppen most fejezodott be Mahler 9.simfoniaja a Mezzon, Czeh Filharmonia, vez. Semion Bychkov.
J. S. Bach: Goldberg-variációk Murray Perahia
Mozart: A vajas kenyér. Egyfolytában röhögök :)
Antonín Dvořák:
Az Alban Berg Quartet Bécsi élő előadását éppen most hallgatom. Ez is remek!
Köszönöm a tippeket! A Busch Quartet féle előadást ebédidőben meghallgattam, nagyon tetszett!
Vagy a Juilliard v4 dig., de élő (Washingtoni Kongresszusi Könyvtár, 1982., CBS) fölvételét, esetleg ugyancsak dig. és élőben, a Bécsi Konzerthausból az Alban Berg v4-sel (1989., EMI - dvd-n is kiadták).
Hallgasd meg a Busch-kvartettel...
Ludwig van Beethoven:
Bellini: Norma - az első felvonás fináléja... Helena Dix, Jekatyerina Gubanova, Michael Spyres. Maurizio Benini vezényli a MET Énekkarát és Zenekarát.
MET élő közvetítés –
2023. március 25.
Edvard Grieg:
A hétvégi rejtvényzenét hallgatom. Csodálatos!
Johann Sebastian Bach: Choral Prelude - Schmücke Dich, O Liebe Seele - BWV.654
Holnap Lutoslawski születésének évfordulója lesz. Egy pillanatra eszembe jutott, de nem hiszem, hogy hétköznap mernék kimernya feladatot választani a műveiből. Viszont itt ragadtam, és egész este ezeket a darabokat hallgatom...
Jo, hamár a szulovárosod a Kalozt választotta, legalább Warren elégtétel.
Verdi: Falstaff - a címszerepben Warren, vez. Cellini
Vigyázz, kihagytad a bel canto trillakirálynőt és ez itt megbocsáthatatlan!
Rachmaninov III. zongoraverseny. Horowitz, NYPO, Mehta. Egy 1978-as koncert filmje. Horowitz ekkor - 75 évesen - játszotta a művet utoljára életében.
Nncs meg, nem lehet meg az interpretációban az a vadállati tombolás, ami Horowitz évtizedekkel korábbi "élő" felvétetelét jellemzi - de itt persze sokkal jobb a hangminőség s ott a kép.
Húszéves korom körül úgy gondoltam, négy muzsikust szeretnék a színpadon-koncertteremben látni-hallani: Domingot Otelloként, Karajant, Mravinszkijt, Horowitzot.
Félsiker...
Offenbach: Hoffmann meséi - Giulietta felvonás
Agnes Baltsa - Placido Domingo
Giulietta-Hoffmann duett: https://www.youtube.com/watch?v=mO3f4XXo9Tk
Teljes felvonás: https://www.youtube.com/watch?v=lkJeLH4XIGg
Bach, Johann Sebastian:
Kantáta BWV.140
Wachet auf, ruft uns die Stimme
(MÜPA, 2007-12-17)
Ezt a videót ajánlotta vki egy másik fórumon, utána a Pachelbel is vili.
Nagyon égő, de nem éreztem itt a III. fok mollt (F#m), nem tudom, hogy hová illik, mikor következhet. Szeretnék megtanulni bármilyen műfajon keresztül hasonlókat. Van erre weboldal esetleg? A cél később a komoly lenne, de ha már itt megakadok...
Elnézést kérek az offolásért.
W. A. Mozart:
Piano Concerto No.24 in C minor K.491
Szólista: Lang Lang
Zenekar: Camerata Salzburg
Karmester: Roger Norrington
Az "in medias res" vagy a végén kezdődik és onnan megyünk vissza az elejére megoldás az irodalomban és a filmek világában megszokott, és értelmezhető. Egy már megírt színdarab és/vagy opera ilyen módon történő átértelmezése bizarr és a dolog természeténél fogva nehezen értelmezhető, pláne azon néző számára, aki előzetesen nem ismerte a darabot. Nem beszélve arról, hogy ez a megoldás az eredeti mű meghamisítása - bár ez ma már senkit nem érdekel!