9 bermuda 2006-10-14 10:10:09
Kelen Péter még ma is a legszebb hangú tenoristánk. Ebben a fachban amit én igazán kedvelek-spinto-nincs utánpótlás.
Kelen Péter még ma is a legszebb hangú tenoristánk. Ebben a fachban amit én igazán kedvelek-spinto-nincs utánpótlás.
8 Cilike 2006-10-14 08:54:37
Na , ez már legalább olyan téma, amiről érdemes is beszélgetni... Én úgy tizenvalahány éves koromtól jó 15 évig, amit lehetett, mindent megnéztem vele, volt, amit hússzor. Pl a Bájitalt, a Luciát, Traviatát, Rigolettót. De mindent, amit egyáltalán énekelt. És Zétának igaza van, mindig változtatott az alakításain, állandóan új ötletei voltak. Volt időszak, 30-as évei közepetájt, amikor technikailag szinte hibátlan előadásokat produkált sorozatban. Persze, utána sem romlott el a technikája nyilván, csak talán súlyosabb szerepekre váltott, amik kevésbé kedveztek a hangjának, illetve nem juttatták érvényre teljes mértékben a pozitívumait. Meg arra emlékszem, mikor a betegsége után először énekelt, a Végzetben, milyen volt akkor látni-hallani. Kicsit megváltozott, óvatosabb lett, kontrolláltabb. De addig nem lépett színpadra, amíg nem volt tökéletesen birtokában a hangjának.
Na , ez már legalább olyan téma, amiről érdemes is beszélgetni... Én úgy tizenvalahány éves koromtól jó 15 évig, amit lehetett, mindent megnéztem vele, volt, amit hússzor. Pl a Bájitalt, a Luciát, Traviatát, Rigolettót. De mindent, amit egyáltalán énekelt. És Zétának igaza van, mindig változtatott az alakításain, állandóan új ötletei voltak. Volt időszak, 30-as évei közepetájt, amikor technikailag szinte hibátlan előadásokat produkált sorozatban. Persze, utána sem romlott el a technikája nyilván, csak talán súlyosabb szerepekre váltott, amik kevésbé kedveztek a hangjának, illetve nem juttatták érvényre teljes mértékben a pozitívumait. Meg arra emlékszem, mikor a betegsége után először énekelt, a Végzetben, milyen volt akkor látni-hallani. Kicsit megváltozott, óvatosabb lett, kontrolláltabb. De addig nem lépett színpadra, amíg nem volt tökéletesen birtokában a hangjának.
7 Búbánat 2006-10-13 15:22:54
Nekem felidéződnek a nagy francia-operaszerepek is; emlékszem, volt idő, amikor egymás után énekelte - franciául - Hoffmannt, Werthert, Don Josét, Faustot, Rómeót – ahogy –zéta- is írja. Volt idő, amikor egy évadon belül két-három francia operában énekelt!
Nekem felidéződnek a nagy francia-operaszerepek is; emlékszem, volt idő, amikor egymás után énekelte - franciául - Hoffmannt, Werthert, Don Josét, Faustot, Rómeót – ahogy –zéta- is írja. Volt idő, amikor egy évadon belül két-három francia operában énekelt!
6 muzsika 2006-10-13 15:18:59 [Válasz erre: 5 frushena 2006-10-13 15:14:58]
Na ő az a Cavaradossi, aki nem hiszi el Tosca-nak, hogy csak színleg fogják kivégezni.
Na ő az a Cavaradossi, aki nem hiszi el Tosca-nak, hogy csak színleg fogják kivégezni.
5 frushena 2006-10-13 15:14:58
Szeretjük! :-) Két éve Lukács Gyöngyi oldalán a Toscaban felejthetetlen volt ...
Szeretjük! :-) Két éve Lukács Gyöngyi oldalán a Toscaban felejthetetlen volt ...
4 martuni 2006-10-13 15:13:17
Minden idők egyik legnagyobb magyar operaénekese. Rendkívüli tehetség, ami hatalmas akaraterővel, szorgalommal, szenvedélyes színészi átéléssel párosul. Ebből a generációból szinte egyedül van már csak jelen.
Minden idők egyik legnagyobb magyar operaénekese. Rendkívüli tehetség, ami hatalmas akaraterővel, szorgalommal, szenvedélyes színészi átéléssel párosul. Ebből a generációból szinte egyedül van már csak jelen.
3 muzsika 2006-10-13 15:02:05
Tallián Tibor írása: Muzsika c. folyóirat (2001), Puccini: Manon Lescaut A Magyar Állami Operaház Erkel Színháza \"Kelen Péter testi és lelki formáját igen jól őrizve közelít operaházi tagságának ama kerek évfordulójához, melyet tenoristák csak ritkán ünnepelhetnek meg az előőrs vagy akár a derékhad teljes értékű és teljes jogú harcosaként a színpadon. Közönségreakciók alapján tanúsíthatom, az ő helyzete és státusa változatlan. Ahogy kezdettől, ma is takarékosan, noha nem fukaron sáfárkodik a rábízott tálentummal, a hanggal; miközben hívei rajongásra hajlamos - rajongani vágyó - nagy többségét épp az ellenkezőjéről győzi meg: arról, hogy mindent odaad, amije van, sőt többet is. Még ott is működik benne a nagy illuzionista, ahol erőben és terjedelemben túllép a hang énekhangként artikulálható tartományán (harmadik felvonás vége); az efféle helyeket - extrém játékeszközökkel - mint az érzelmi elragadtatás vokális formát bontó, közvetlenül fizikai-emberi pillanatait fogadtatja el. Kelen Péter szerepeiben mindig megtalálja az ilyen helyeket, azt a központot, a magot, amelyben a szenvedélytartalom mintegy igazolja az extrém eszközök alkalmazását. Ami a magon kívül van, ott ugyanezen extrém, fizikai ábrázolóeszközök érzékenyebb kedélyeket elidegenítenek. Így történt ez jelen író érzékeny kedélyével a mostani des Grieux-alakítás utolsó szakaszában, a negyedik felvonásban, melyben a tenor árvagyermeki makacssággal téblábolta be a színpadot, mintha mindenáron le akarná rombolni a halál - a más halála - méltóságát. Nem mondom, hogy igyekezete nem járt eredménnyel. \"
Tallián Tibor írása: Muzsika c. folyóirat (2001), Puccini: Manon Lescaut A Magyar Állami Operaház Erkel Színháza \"Kelen Péter testi és lelki formáját igen jól őrizve közelít operaházi tagságának ama kerek évfordulójához, melyet tenoristák csak ritkán ünnepelhetnek meg az előőrs vagy akár a derékhad teljes értékű és teljes jogú harcosaként a színpadon. Közönségreakciók alapján tanúsíthatom, az ő helyzete és státusa változatlan. Ahogy kezdettől, ma is takarékosan, noha nem fukaron sáfárkodik a rábízott tálentummal, a hanggal; miközben hívei rajongásra hajlamos - rajongani vágyó - nagy többségét épp az ellenkezőjéről győzi meg: arról, hogy mindent odaad, amije van, sőt többet is. Még ott is működik benne a nagy illuzionista, ahol erőben és terjedelemben túllép a hang énekhangként artikulálható tartományán (harmadik felvonás vége); az efféle helyeket - extrém játékeszközökkel - mint az érzelmi elragadtatás vokális formát bontó, közvetlenül fizikai-emberi pillanatait fogadtatja el. Kelen Péter szerepeiben mindig megtalálja az ilyen helyeket, azt a központot, a magot, amelyben a szenvedélytartalom mintegy igazolja az extrém eszközök alkalmazását. Ami a magon kívül van, ott ugyanezen extrém, fizikai ábrázolóeszközök érzékenyebb kedélyeket elidegenítenek. Így történt ez jelen író érzékeny kedélyével a mostani des Grieux-alakítás utolsó szakaszában, a negyedik felvonásban, melyben a tenor árvagyermeki makacssággal téblábolta be a színpadot, mintha mindenáron le akarná rombolni a halál - a más halála - méltóságát. Nem mondom, hogy igyekezete nem járt eredménnyel. \"
2 muzsika 2006-10-13 14:33:05 [Válasz erre: 0 Momo 2006-10-13 14:12:06]
Momo! Köszönjük a topikot! Ő az a művész, aki szívvel-lélekkel \"teszi a dolgát\" a színpadon. Régóta várom, hogy egy önálló albuma megjelenjen. Ami késik, nem múlik...
Momo! Köszönjük a topikot! Ő az a művész, aki szívvel-lélekkel \"teszi a dolgát\" a színpadon. Régóta várom, hogy egy önálló albuma megjelenjen. Ami késik, nem múlik...
1 Momo 2006-10-13 14:20:41
A Fidelio rövid pályaismertetője [url]http://www.fidelio.hu/nevjegy.asp?id=471&p=4&cat=ea;Kelen Péterről[/url].
A Fidelio rövid pályaismertetője [url]http://www.fidelio.hu/nevjegy.asp?id=471&p=4&cat=ea;Kelen Péterről[/url].
0 Momo 2006-10-13 14:12:06
[url]http://www.momus.hu/article.php?id=2418&category=3;Pályák, szerepek[/url] A Momus cikke. :-)
[url]http://www.momus.hu/article.php?id=2418&category=3;Pályák, szerepek[/url] A Momus cikke. :-)