Fáy Miklós az egyik túlzásból a másikba esik.... kicsit reálisabban is lehetne írni egy nagy müvészröl, aki tele volt elönyökkel és hibákkal.
https://faymiklos.hu/2020/07/27/hetveneves
Fáy Miklós blogja – Kelen Péterről osztja meg gondolatait, az énekművész születésnapján.
„Azt akarom mondani, hogy láttam én a Pavarottit meg a Domingót, meg mindenféle háromtenorokat, de az élménynek a teljességét, értelmességét, átható erejét, egységét soha, senkitől nem kaptam meg annyira, mint Kelen Pétertől.”
Az Opera Facebook oldalán köszöntik a mai születésnapos művészt!
"Kelen Péter izgalmas és eredeti operaénekes, aki a Zeneakadémiát átugorva egyből a konzervatóriumból került az Operaházba, ahol kisebb szerepek után a Gardelli-féle Traviata jelentette számára a kiugrást. Azon ritka énekes, aki megjárva Zürich, a bécsi Staatsoper és a Scala színpadát, mégis visszatért és maradt is Budapesten. A lemezfelvételektől és az előadásokon túli nyilvánosságtól ódzkodó, az élő produkciók varázsát mindenek fölé helyező tenor ma ünnepli hetvenedik születésnapját."
A mű (számomra) az egyik legsikerültebb live változata...
A Bartók Rádió délutáni adása
13.48-15.06 Liszt: Faust szimfónia
Kelen Péter (ének),
Magyar Honvédség Énekkara (karig. Zámbó István) és a
Magyar Állami Hangversenyzenekar
Vezényel: Lukács Ervin
(Budapest Kongresszusi Központ, 1998. szeptember 25.)
Ma éjjel az M3 csatorna sugározza:
2017. november 2. csütörtök 23:20 - 01:10
Verdi: Requiem
A Milánói Scala együttesének vendégfellépése az Erkel Színházban, 1981. június 16-án.
Shirley Verrett
Jelena Obrazcova
Kelen Péter
Nicolai Ghiaurov
Milánói Scala ének- és zenekara
Vezényel: Claudio Abbado
(90 perc)
Rendezte: Apró Attila
Azt a felvételt már kicsit lentebb belinkelték ide.
Kelen Pétert ott láttam az Erkelben a Triptichon bemutatóján. A YT-on van vele magyarul egy Lonjumeau-i postakocsis ária. Mit áradozzak? ha kíváncsiak vagytok, megszólal-e a D-je, hallgassátok meg!
Bocsánat: téves bejegyzés volt, mivel az idén áprilisban játszott Jenufa-szereposztást linkeltem be.
Bándi János áprilisban [url] http://www.opera.hu/musor/megtekint/jenufa/; Lacát énekel a Jenufában [/url] – ha igaz még, ami az Opera honlapján olvasható a szereposztásról.
Az álarcosbál nagy kedvencem - persze már ezt se adják, ahogy Puccini Manonja is hiánycikk lett az Andrássy úton.
[url]https://www.youtube.com/watch?v=ZjoLIuqq1uY;Bohémélet - Tokody Ilona és Kelen Péter[/url] [url]https://www.youtube.com/watch?v=i3qWJEsZFqo;Gounod Romeo és Júlia - Szűcs Márta és Kelen Péter[/url]. Szűcs Márta is csodás énekes volt. [url]https://www.youtube.com/watch?v=a2LMFbKd8GI;Roméo et Juliette - L'amour! ... Ah! lève-toi, soleil![/url]. Ebből a rég volt Romeo és Júliából több felvétel is fenn van - milyen szép is volt. Én szeretem ezt a darabot nagyon :-). Hát sajna ma nem lenne szép hangú és jól éneklő hazai Romeónk :-(.
Hát az illető tenornak nagyon, nagyon sokat kell fejlődnie mind éneklés,de főleg színészi játék tekintetében.Magasságai bizonytalanok sajnos.
https://www.youtube.com/watch?v=_s0z7d_nzRA
Most úgy eszembe jutott, hogy több mint tíz éve nem néztem Bohéméletet. Utoljára egy délelőtti, kora őszi előadáson láttam Puccini talán legnépszerűbb darabját 2004. október 3-án. Kellemes, napfényes őszi délelőtt volt emlékeim szerint és Kelen énekelte Rodolfót és Lukács Ervin vezényelt. Szegény Kelen kapott itt a fórumon hideget-meleget, pedig visszavonulása óta nincs egyetlen tenorunk sem, aki átvette volna teljes egészében a szerepkörét. Én utolsó aktív éveiben is szerettem az előadásaira járni. A 2000-es évek közepén még láttam a Don Carlosban és a Hunyadi Lászlóban is. Űrt hagyott maga után. Ahogy űrt fog hagyni maga után Bándi János is. Idén egy szerepet se énekel. Lehet, hogy ő is visszavonult? Persze, már nem fiatal tenorista - ettől függetlenül őt is sajnálom.
Egyetértek, mindenben. Én is nagyon drukkolok Balczónak, de azt tudomásul kell venni, hogy személyiség dolgában Kelent utolérni majdnem lehetetlen. Ő tényleg színpadi zseni volt.
Szerintem Balczónak -egyelőre úgy tűnik - kevésbé teherbíró a hangja, színészileg is sokkal visszafogottabb, bár már sokat lazult. Nincs benne az az átütő személyiség, attól még persze kialakulhat egy szép pályája. Drukkolok neki, mert rokonszenves, jóképű fiú, szép hangszínnel. (Azért a szombathelyi terem sokkal kisebb, mint az Opera vagy az Erkel, azt könnyebb beénekelni.)
Kelen visszavonulása is része volt egy korszak végleges lezáródásának. Ő nem csak "egy" énekes volt, hanem a színház jó 30 évének emblematikus figurája. Művészetének egyszerre voltam csodálója és bírálója is, de az tény, hogy utána egyetlen tenor se tudta és tudja az éneklésnek és színjátszásnak azt a komplexitását megmutatni, amit ő tudott, és amellyel feledtetni tudta még bizonyos szerepekben tapasztalható hibáit és hiányosságait is. Véleményem szerint utódja nincs. Fekete annyiból utód, hogy ma már vitathatatlanul ő a színház első tenorja, és abban is, hogy ő is a "mienk", mert külföldre nem jár -- ki tudja miért? egy ilyen kaliberű tenorban benne lett volna egy szolid nemzetközi karrier lehetősége is -- a magyar közönségnek énekel, ahogy néhány fiatalkori külföldi fellépését leszámítva Kelen is tette évtizedekig. Engem habitusában, jelenségében, hangban Feketénél jobban emlékeztet Kelenre Balczó Péter, akinek szombathelyi Edgardója teljesen megfordította a róla alkotott véleményemet. Ha azt az utat fogja járni, nekem ő tűnik a lehetséges utódnak, amennyire erről egyáltalán érdemes beszélni. Mondjuk inkább azt, hogy ő lehet az a tenor, aki majd énekelheti ugyanazt a repertoárt, hozzá hasonló színvonalon. Azt a körülményt azonban ajánlom számításba venni, hogy megváltozott a színház, megváltoztak a körülmények, és főleg a vezetés hozzáállása: Kelen minden igazgató által respektált, kiemelten megbecsült énekes volt, akiben gondolkoztak, akinek a karrierjét építették, miközben a jelenlegi vezetés nem becsül meg senkit, karrierépítésről pedig már réges-régen nincs szó senki esetében. Ma már mások a szempontok, sajnos.
Tenor akad, de Kelenhez fogható nincs,.én is emiatt nem igen látogatom a MÁO-t... Fekete énekel mindent szinte, változatos szinvonalon.
Kérdésedre nehéz egyértelmű választ adni: hirtelenjében csak Fekete Attilát tudnám a "tarsolyból" előhúzni... De persze, a legtöbb hasonlat, párhuzam valahol sántít...
Számomra ünnep volt vele minden Tosca, Bohémélet, Álarcosbál, Manon Lescaut, Hunyadi László. Az elmúlt években nem látogatom a Magyar Állami Operaház előadásait, ezért kérdésem nem költői: van az ő szerepkörében hozzá fogható tenorista napjainkban?
Aztán az idősebbik fiúból kántor lett...
Sajnos nemcsak énekelt ,hanem igen durva összecsapások is kísérték egyes találkozásaikat.Egyik sem volt Grál lovag vagy Norma papnője.
Kelen Péter pályája elején még Házy Erzsébettel is énekelt. Időben jóval előbb, a másik Kelen, Péter testvére Tibor, szintén partnere volt Házynak: vele az operaszínpadon kívül, a rádió-hanglemezgyár stúdiójában is együtt dolgozott. (Végül is kár, hogy a Kelen-testvérpár elszakadt egymástól, földrajzilag is, de ennek magyarázatát lelhetjük - más meghatározó tényezők mellett - a közöttük lévő jelentős életkorbeli különbségben is.
A cikknek nagyon igaza van abban, hogy felvételek nem adják vissza az élményt. Van egy jó pár színházi felvételem. De ha csak hang- vagy filmfelvételen nézem, nem olyan, mint élőben. Viszont az élő előadásokat sosem felejtem el. Pedig sok év eltelt sajnos az utolsó Tosca óta. Mégis, egyre inkább igazat adok Neki, hogy akkor vonult vissza. Ez illett a személyiségéhez, pályájához.
Továbbá: emlékszem milyen várakozás előzte meg Kelen visszatértét a Végzetbe. Egyik legnagyobb szerepe volt, és emlékszem a tombolásra, amikor végre felgyógyult és énekelt. És nem feledhetem Edgardoját, sem azt ahogy a Manonban könyörgött, hogy vegyék fel a hajóra. Bár ismertem a darabot, kitörése olyan elementáris volt, hogy szinte a lélegzetem elállt. Nagyszerű-léha herceg volt a Rigolettóban, de szerintem legnagyszerűbb szerepe Nemorino volt! Ebben érvényesült leginkább gátlásos-kisfiús bája.....és, ugye, van aki emlékszik még ahogy a répát darabolja?:))) Ugyanezt a kisfiús elfogódottságot láthattuk rajta pályája végéig ahogy előadás végén kijött a függöny elé. Megkapaszkodott benne, szinte duzzogva. Nagyon bírtam!
Sajnálom, hogy hozzászólásomat addig körmöltem, hogy végül csak a hivatkozott link ment át. A lényeg az volt, hogy.... nem ez a lényeg.. A cikkíró jelzi, hogy Kelen nem volt egy Corelli- típusú férfiszépség. A magam tiszteletlen módján azt akartam jelezni, hogy a fenti linkben két nem túl szép - a pályája delelőjén éppen túljutott - énekest látunk-hallunk - akik mégis olyan élményt nyújtanak - énekesi intelligenciájukkal, kultúrájukkal amely ma már szinte felfoghatatlan. De elsősorban olyan párost - tudom, sokan házon belül gúnyosan "álompárnak" hívták őket - amilyet többet nem fogunk hallani.
https://www.youtube.com/watch?v=7xAnc3Fo_tQ
[url]http://caruso.blog.hu/2015/07/27/a_legizgalmasabb_tenorista;A legizgalmasabb tenorista[/url] - Kelen Péter 65. születésnapjára "...szokatlan módon, mindössze huszonkét évesen, egyetlen konzervatóriumi vizsgával a háta mögött szerződtette az Operaház 1972-ben. Lukács Miklós igazgató még vigyázott az énekeseire, fokozatosan, kis szerepekkel szoktatta őket a színpadhoz, megóvandó az idő előtti túlterheléstől." (Caruso)
A Bartók Rádió a 16 órakor kezdődő Lemezelő című műsorával Kertész Ivánra, a nemrég elhunyt zenei szerkesztőre, zenekritikusra emlékezik: 16.00 – 18.30 Lemezelő Kertész Iván (1930. április 1. - 2014. július 22.) zenei szerkesztő, zenekritikus emlékére. 1. Muzsikus legendák - Operaházi arcképcsarnok: KELEN PÉTER Kertész Iván műsora (1996) 2. A világjáró - Látogatás a Stockholmi Operaházban - részletek az 1996 augusztusában készült riportműsorból. Km. Zahorán Adrienne, Galamb György és Péter Ferenc. Szerkesztő: Kertész Iván 3. Az én rádióm - önéletrajzi rádióesszé. A mikrofonnál: Kertész Iván (1994.) Átvezető szöveg: Madarász Zsolt Szerkesztő: Bánkövi Gyula
Isten éltesse Kelen Pétert születésnapján - erőben, egészségben!
Ma délelőtt hangzott el a Bartók Rádióban 10.00 – 12.00 Hang-fogó I. Dvorák: Karnevál - nyitány (Philharmonia Zenekar, vez. Andrew Davis), 2. KELEN PÉTER énekel - km. a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara Verdi: a) Macbeth - Jelenet és Macduff áriája, IV. felv., (vez. Lamberto Gardelli) b) A lombardok - Giselda és Oronte kettőse, IV. felv. (km. Sass Sylvia, Magyar Állami Operaház Énekkara, vez. Lukács Ervin) c) Offenbach: A szép Heléna - Párizs ítélete (vez. Lukács Ervin) 3. Beethoven: II. szimfónia (Magyar Állami Hangversenyzenekar, vez. Ferencsik János), 4. Haydn: Asz-dúr szonáta Hob.XVI:43. (Lantos István - zongora), 5. Mozart: g-moll vonósötös K. 516. (Kiegészített Amadeus Vonósnégyes, tagjai: Norbert Brainin, Siegmund Nissel - hegedű, Peter Schidlof, Cecil Aronowitz - mélyhegedű, Martin Lovett - gordonka), 6. Vivaldi: Credo RV. 591. (Budapesti Madrigálkórus, Liszt Ferenc Kamarazenekar, vez. Szekeres Ferenc) A mikrofonnál: Schaefer Andrea (A Hangtárból visszahallgatható)
[url]http://hu.wikipedia.org/wiki/A_lonjumeau-i_postakocsis;Lonjumeau[/url]: 'g' nélkül. (elírta aki feltette a You Tube-ra) A város neve (ma) [url]http://hu.wikipedia.org/wiki/Longjumeau;Longjumeau[/url], de a mű címében a régies változat szerepel.
Ha már szó volt róla, azóta feltették. [url]http://www.youtube.com/watch?v=dTMRtdFHYKQ; A Longjumeau-i postakocsis[/url]
Áthoztam ide a Kedvenc előadók topicból: 2513 • Búbánat Előzmény 2507 • Válasz erre 2013-07-28 10:32:49 Azért még meg gondolhatja magát, egyszer - főleg, hogy mint mondod, jól van. Ez utóbbinak ellenkezőjét nem állította senki. Jó egészséget kívánni az egészséges embernek is szoktak. Meggyőzni őt a visszatérésről nem nekünk kell; ehhez vannak nálunk hozzá közelebb álló személyek is, akik győzködhetik. Valószínűleg azt nem várhatjuk tőle, hogy újra fellépjen az Operában, de talán annak esélye még lehet, hogy valami könnyű dalokból, operettáriákból egy csokrot összeállítson és elénekelje egy-két saját szervezésű -vagy kifejezetten neki szervezett önálló koncerten. Talán valami "kerek" évforduló ehhez jó alkalom lehetne, és a kívánalomhoz impulzusok érhetik, amelyek erre az elhatározásra vezethetnek -egyszer. Nem kell bennfentesnek sem lenni s rá utalva, az elutasítását végleges döntésének tekintenünk.
Dével énekelte, magyarul,nagyon masszív kis d-vel, tartva.
Nem lehetne ezeket a Kelen-felvételeket valahogy formában feltenni akár a tubusra, akár a rapidshare-re???? Nekem már sajnos az LP se volt meg, nem is tudtam róla, de érdekelne, tekintve, hogy Kelennek művészi formátumához képest kevés felvétele van.
D-vel fenomenálisan.
A belépő áriát énekli? (Amit Gedda csinált utólérhetetlenül.) És D-vel? Vagy transzponálva? Esetleg punktírozva?
Kelen tavaly volt jelölve,nem idén.
Valószínűleg azért nyert Koncz Zsuzsa, mert őt milliók ismerik, míg az opera és a klasszikus zene, bármilyen csodálatos legyen is, csak egy szűk réteg érdeklődésére tart igényt. Én egyébként kedvelem Koncz Zsuzsát is. A díjat pedig a közönség szavazatai alapján adták. Én nem akadnék ki ezen az eredményen...
Én ezeket a jelölteket láttam: Magyar zeneművészet Érdi Tamás zongoraművész Magyar Rádió Gyermekkórus Tokody Ilona operaénekesnő Itt nincs Kelen.
Ja, nekem megvan. Agyonhallgattam azt a lemezt.
Jó egészséget innen is Kelen Péternek! Ismeri valaki a Matáv 80-as években készített "postás-lemezét"? Kelen (egyebek mellett) a híres áriát énekli rajta A longjumeau-i postakocsisból?
Nahát, hogy ezt megértük! Egyre szimpatikusabb nekem ez a Prima Primissima,valakik értenek a művészethez, legalábbis a jelölésben. Viszont mikor tavaly Koncz Zsuzsa nyert Melis és Szokolay előtt, akkor azért keményen kiakadtam.
Kelen Péter jelölése igazi szakértelemre vall. Rá szavazok én is.