Téma ismertetése: nem csak énekesek, hanem karmesterek, zongoristák és tekerőlantosok is
„Muzsikuslegendák”
Victoria de Los Ángeles
szopránénekes
Szerk.-mv.: Némethy Attila
Bartók
Rádió, ma 18.30 – 19.30
Áprilisig még sok minden változhat...történhet...- a meghirdetett programot tekintve is.
A Damrauval közös áprilisi estje ékesen bizonyította, hogy túl van a vég kezdetén, és nagy léptekkel halad a legvége felé.
Remélem, az Asszad áriát nem vállalja! Transzponálni? Na ne!
Ez a "vég kezdete" akkor már 2014 óta jelen lenne Kaufmann-nál...
Ez már a vég kezdete, ha valaki elkezd döntő többségében operett áriákkal turnézni.
A Fidelio kicsit elírta a dátumot, április 24-e van megjelölve Kaufmannál, de ilyen távoli időpontnál ez szinte mindegy. Viszont úgy látszik, a Müpába szívesen jön, kár, hogy az Operába nem. Vagy nem is hívják.
Addig még meggondolja szerintem azt az Asszad-áriát, vagy végigfalzetezi, az első a jobb megoldás... arra nem is merek gondolni, hogy transzponálják...
Jonas Kaufmann jövőre Müpában is fellép koncertturnéján, amelynek során Goldmark Károly, Lehár Ferenc, Kálmán Imre, Ábrahám Pál és mások műveiből ad elő - osztrák-magyar származású szerzők alkotásait vette fel műsorára,
A Fidelio.hu oldaláról
Magische Töne címmel indul koncertturnéra 2026 első felében Jonas Kaufmann – utalva a címmel Goldmark Károly operája, a Sába királynője híres tenoráriájára. A sztártenor ugyanis – mint az a turnéleírásból kiderül – osztrák-magyar származású szerzők műveit vette fel műsorára, így Kálmán Imre és Lehár Ferenc operettjeinek részleteit is: A víg özvegy, A mosoly országa, a Giuditta, a Csárdáskirálynő és a Marica grófnő népszerű dallamait is megszólaltatja majd.
A művész partnerei a turné során Malin Byström szoprán és a Baden-Badeni Filharmonikusok lesznek állandó karmesterpartnere, Jochen Rieder vezényletével. Az első koncert 2026. április 11-én lesz Hamburgban.
A német, francia, osztrák és svájci helyszínek mellett Budapestre, a Müpába is ellátogatnak majd a művészek,
április 26-án hallhatja majd a különleges koncertprogramot a közönség.
https://orszagut.com/eloadomuveszet/opera-koncert-becs-mannheim-budapest-zurich-bregenz-lang-dorottya-venusz-vonzasaban-7961?utm_medium=paid&utm_source=fb&utm_id=120227221007280292&utm_content=120227221018660292&utm_term=120227221010060292&utm_campaign=120227221007280292&fbclid=IwY2xjawLze-NleHRuA2FlbQEwAGFkaWQBqyIFRvTQpAEemfXouUxYQd6Txu-TxY5DauhqIE7arv737t6s67d3z1uejBGdJMGRCkmgkFo_aem_zrNuEDgCx6oZjRImB5qSiQ
Nem is tudtam, hogy férje Kutrik Bence zeneszerző, akinek a nevéhez fűződik a Dunakanyar Kortárs Zenei Fesztivál is.
Ki lepődik ezen meg, a magyar újságírók mélységes műveletlenségének ismeretében?
Valószínűleg az újságíró hallotta félre és nyilván nem ismeri a zeneirodalom eme periférikus alkotását...
Őszintén alig várom, hogy a művésznő "Strauss Octaviáját" énekelje...
Balga Gabriella - Az a jó, ha egész lényéből árad a zene - interjú
Már gyermekkorától szeretett énekelni, végül tanárai útmutatása miatt indult el az operaéneklés irányába a felvidéki születésű, lírai-koloratúr mezzoszoprán opera-énekesnő, aki számos szerepben megmutatta már különleges hangi adottságait. Balga Gabriella áriákat, oratóriumokat és dalokat is szívesen énekel, ám mostanában az anyaság tölti ki minden szabadidejét. A művésznővel – akit interjúsorozatunkban Bogányi Tibor javasolt a Lugasnak – a kihívást jelentő szerepekről, a közönség energiájáról és arról is beszélgettünk, hogy vágyott-e arra, hogy bejárja a világ jelentős operaszínpadait.
/mno.hu – Petrovics Gabriella 2025. 07. 06. 6:10/
A meghallgatás
Szerző: Gulyás
Dénes
- 2025.
június 12. - Papageno.hu
„A kezdet kezdetén, már a Zeneakadémia utolsó évében, de pár évig még utána is sokat jártam Európa szerte meghallgatásokra, előéneklésekre. Ezeken mindig ott ült az opera igazgatója, zeneigazgatója, néhány korrepetitor, menedzserirodák ügynökei és sokszor helyi érdeklődők. Ezek az operaházak évekre előre tervezték a műsorukat, így sokszor olyan szerepekre pályáztak a jelentkezők, melyeket csak két-három évvel később mutatott be a színház.”
Egy régi
szép koncertemlékem:
A Magyar Állami Hangversenyzenekar játszik
Vezényel: Kobajasi Kenicsiró
Közreműködik: Kincses Veronika – ének
(Budapest
Kongresszusi Központ, 1989. július 26.)
Zenei rendező:
Fejes Cecília
Szerkesztő: Veisz Gábor
Műsor
1. Johann Strauss: A denevér - a) Nyitány, b) Csárdás (Kincses Veronika),
2. Johann
Strauss: Tere-fere polka,
3. Josef Strauss: Csacsogás - polka,
4. Johann Strauss: a) A cigánybáró -
Szaffi dala (Kincses Veronika), b) Éljen a magyar - polka, c) Mesék a bécsi
erdőből - keringő,
5. Lehár: a) Arany és ezüst - keringő b) A víg
özvegy - Vilja dal (Kincses Veronika),
6. Johann
Strauss: Tavaszi hangok - keringő,
7. Zeller: A madarász - Rajna-keringő (Kincses
Veronika),
8. Johann
Strauss: Kirándulóvonat - polka,
9. Johann és Josef Strauss: Pizzicato polka,
10. Johann
Strauss: a) Kék Duna keringő, b) Mennydörgés és villámlás - polka,
11. id.
Johann Strauss: Radetzky induló
Nagyon köszönöm! Ez a műsor elkerülte a figyelmemet, amiért nagyon nagy kár lenne, ha itt nem hívjátok fel rá a figyelmemet! Valóban, csodálatos ember, nagy művész!
Gyönyörű portréfilm – sok-sok video-archív filmbejátszással!!
"Amíg illúziót tudok kelteni."
/52 perc, MMA portrésorozata - 2024/
„Kováts Kolos
operaénekes életútja oly egyenes és letisztult, amilyennel ritkán lehet
találkozni manapság. Egy valamikori aranykorból itt maradt, becsületes,
türelmes, jólelkű nagy művész ő. Nyugalma, óvatos humora nem igazán érdekes a
nyüzsgő társasági életben és a sztorihajhász médiában. A róla szóló portréfilm
örömmel, szeretettel elkészített kordokumentum, melyben Kováts Kolos sajátos
visszafogottságát gyönyörű operadallamokkal, szórakoztatóan tárjuk a nézők elé.
rendező: Tóth Tamás operatőr: Vajda Péter”
Tegnap délután az M5 csatorna MMA portrék c. adása Kováts Kolosról szólt. Az adás visszanézhető a mediaklikken.
Egész estés imák és emberi sorsok – Találkozás Zemlényi Eszter operaénekessel
/Magyar
Kurír – Kultúra - 2025. március 30.,
vasárnap | 18:00 – Pallós Tamás/
Meghívásokban, fellépésekben
igazán gazdag időszak köszöntött Zemlényi Eszterre az Operaház jelenlegi Angol100 szezonjában.
Egyebek mellett műfajokról, szerepekről, megfogalmazható művészi célokról,
spirituális indíttatásokról beszélgettünk, kezdve Erkel Bánk bánjának Melindájával,
amelyet március 12-én az Andrássy úti dalszínházban alakított először
színpadon.
SANGHAJBAN LÉPETT FEL RÁCZ RITA OPERAÉNEKESNŐ
Lehár Ferenc operettjeiből és Liszt Ferenc műveiből összeállított különleges, magyar tematikájú koncerttel nyitotta meg Rácz Rita szoprán énekesnő a jubileumi, 40. Sanghaji Tavaszi Zenei Fesztivált vasárnap este a több mint ezer férőhelyes Sanghaj Koncertterem színpadán.
/Kormany.hu 2025. március 24. 8:31/
https://papageno.hu/intermezzo/2025/03/racz-rita-operaenekes-sanghaj/ - megnyitva: további fotók
A Magyar Állami Operaház Kamaraénekesi címével és Magyar Ezüst Érdemkereszttel kitüntetett művésznőt a koncerten válogatott kínai zenészekből álló szimfonikus zenekar kísérte. A zenészek közül többen Európa neves zenei intézményeiben – a többi között Bécsben, Salzburgban és Brüsszelben – folytattak tanulmányokat. A koncert vendégszólistájaként színpadra lépett Li Hsiaohuj énekesnő is, a szólódarabokat zongorán Vu Hsiaofeng és Jüanfang Csihsziung kísérte.
„Sok ével ezelőtt jártam itt Marton Éva művésznővel, akkor még pályakezdő voltam, mindig is reméltem, hogy lesz alkalmam visszatérni”- közölte az énekesnő. Rácz Rita a Magyar Állami Operaház angol nyelvű évadában a Nixon Kínában című operában alakíthatta Mao Ce-tung feleségét, Csiang Csinget. A szerep megformálása érdekében alapos felkészülésre volt szüksége, amely során rengeteget olvasott a kínai történelemről és kultúráról, hogy hitelesen tudja megjeleníteni a karaktert.
A koncert programjának egyeztetése közel két hónapot vett igénybe a művésznő aktív bevonásával, aki maga küldte el a kiválasztott zeneművek kottáit a zenekarnak. „A mai program összeállításakor igyekeztünk a magyar zene klasszikusaira és persze a nagy slágerekre alapozni. A kínai közönség imádja Lisztet, de úgy gondoltam, hogy az operett, egy ennyire magyaros műfaj, semmiképpen sem maradhat ki. Hihetetlen élmény, ahogy egy egész zenekar ilyen távol a hazától megszólaltatja Lehár Ferenc alkotásait, ahogy a közönség tapsolja a Csárdás ütemét”- tette hozzá az énekesnő.
Sanghaj az elmúlt évek során jelentős kulturális fejlesztéseket hajt végre, hogy megerősítse pozícióját a világ vezető kulturális központjai között. Ennek jegyében épül a 2025-ben átadandó Sanghaj Operaház is, amely újabb lehetőségeket teremthet magyar művészek számára is a jövőben.
A grúz George Gagnidze volt a Századvég Youtube-csatornáján, a Kontextuson a Négyszemközt című műsor vendége.
/2025. március 20/
A New York-i Metropolitan vezető énekese 15
éve, és most a Magyar Állami Operaházban az új Macbeth-premier címszerepét
énekelte – ami nagyon kivételes dolog. A világ legelső vonalába tartozó,
külföldi világsztár sohasem énekelt új bemutató premierjén a pesti Operában.
Egészen mostanáig. Nem csak zenéről, de családjáról, a grúz nemzetről és
hagyományokról, Magyarországról, a magyar emberekről is őszintén beszélt az
interjúban.
(41:07)
A beszélgetés legfontosabb fejezetei külön is megtekinthetők:
A beszélgetés legérdekesebb részei itt érhetők el:
00:00:53 – Dicséret és köszönet a magyaroknak
00:03:17 – Macbeth-premier a Magyar Állami Operaházban
00:07:54 – Modern vagy konzervatív rendezés?
00:13:00 – Aktuálpolitika a színpadon
00:20:27 – „Verdi-bariton”
00:27:26 – Grúz hagyományok
00:30:38 – Nagy grúz énekesek
00:32:33 – Grúzia büszke nemzet
00:35:08 – Hazajár a Metropolitanbe
00:37:14 – Tervek
László Boldizsár vargabetűkről és a színpad
vonzásáról
Dzsesszénekesből
operaénekes
„Március
30-án Mi? 30! címmel az elmúlt harminc évet összegzi az Erkel Színházban
jubileumi dupla koncertjén a Cotton Club Singers; a csapat a fővárosi koncert
mellett még öt vidéki helyszínen is várja a közönséget. A hangversenysorozat
apropóján az együttes alapító tagjával, László Boldizsárral beszélgettünk
többek közt arról, hogyan lett dzsesszénekesből az Operaház tenorja, mi adta a
Singers hosszú éveken át tartó sikerét, és hisz-e a véletlenekben.”
/Demokrata.hu - Kultúra - 2025.03.08./
Nagyon érdekes beszélgetés volt Kincses Veronikával (a belinkelt rádióadásban), a végén megható szavakkal emlékezett egykori operaénekes kollégájára, Ilosfalvy Róbertre és elevenítette fel a közös színpadi szereplés-élményt: a Manon Lescaut-előadásaikat.
Ma este fél 8-kor a Kossuth Rádió Nagyok c. sorozatában Kincses Veronikával beszélgettek. A műsor visszahallgatható a mediaklikken.
Családról, ünnepekről és a Ferences jótékonysági koncertről – beszélgetés Kokas Katalinnal és Kelemen Barnabással
Ferencesek.hu - 2024.12.31.
Kelemen Barnabás hegedűművész, valamint szintén hegedűművész
felesége, Kokas Katalin 2025. január 16-án a SÖNDÖRGŐ együttessel
adnak koncertet a Zeneakadémia nagytermében az autizmussal élőkért. A Kossuth-
és Liszt Ferenc-díjas magyar házaspár a velük készült interjúban a
karácsonyi készülődésről, a jótékonyságról beszél, valamint arról, miért fontos
rendszeresen koncertre járnunk, és hogyan tudunk ezzel segíteni másoknak – akár
egy-egy dallam erejével.
Több is veszett Mohácsnál.
Érdekes beszélgetés két évvel ezelőtt Zavaros Eszterrel hivatásról, pályákról, szakmáról - szubjektív gondolatokkal:
„A színház egy liberális szakma. És az opera is színház.” - Zavaros Eszter - (2022-11-09) - Karc FM
(45:35 perc)
„Még mondják, hogy a Hír TV munkatársai nem sokoldalúak! Zavaros Eszter, a Magyar Állami Operaház magánénekese sok tv-nézőnek lehet ismerős a Svenk és a Radar című műsorokból, de látható már a Híradóban is műsorvezetőként. Megpróbáltuk kideríteni, hogyan lehet összeegyeztetni a két teljesen eltérő személyiséget megkívánó szakmát. A Karcolat vendége Zavaros Eszter. Szerkesztő-műsorvezető: Lentulai Krisztián”
Zavaros Eszter -
operaénekesnő (szoprán).
Édesanyja, Pogány Alinka évtizedekig volt az Operaház balettkarának tagja. Zavaros Eszter nyolcéves kora óta tanul zenét, tízévesen fuvolázni kezdett. A középiskolát a Városmajori Gimnázium ének–zene tagozatán végezte, tagja volt az iskola Gráf Zsuzsanna vezette Angelica Leánykarának. Rendszeres hangképzését tizenhét éves korában kezdte Schultz Katalinnál. Egyetemi tanulmányait a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karán kezdte, itt 2008-ban szerzett kommunikációból diplomát. A bölcsészévek alatt egy tanévet végzett el a Szent István Konzervatóriumban, majd 2005-től párhuzamosan a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem ének szakán is hallgató lett Pászthy Júlia növendékeként. 2010-ben kapta meg énekművészi diplomáját. 2012 óta Kaposy Margit a mestere.
Vizsgaelőadások, fesztiváli fellépések után a 2009–2010-es évadban a kecskeméti
Katona József Színházban debütált Huszka Jenő Lili bárónőjének címszerepében. A
következő évadban a Csokonai Nemzeti Színházban a Víg özvegy Glavari Hannáját
énekelte. 2013-ban szerződtette a Magyar Állami Operaház. Hangfaja:
jugendlich-dramatisch szoprán.
2017-ben a Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny műsorvezetője volt Bősze
Ádámmal az M5 tévécsatornán
Díjai, elismerései:
2008 — a Simándy József Énekverseny különdíja
2015 — Dr. Mándi Andor és felesége díja a legtehetségesebb pályakezdőnek
Szerepeiből:
Pjotr Iljics Csajkovszkij: A pikk dáma — Chloë
Gaetano Donizetti: Szerelmi bájital — Gianetta
Goldmark Károly: Sába királynője — Asztarót
Joseph Haydn: Élet a Holdon — Flaminia
Engelbert Humperdinck: Jancsi és Juliska — Az altatómanó
Huszka Jenő: Lili bárónő — Malomszeghy Lili
Leoš Janáček: Jenůfa — Jano
Kacsóh Pongrác: János vitéz — Iluska; A francia királykisasszony
Lehár Ferenc: A víg özvegy — Glavari Hanna; Valencienne
Liszt Ferenc: Don Sanche, avagy a szerelem kastélya — Zélis
Wolfgang Amadeus Mozart: Figaro lakodalma — Barbarina
Wolfgang Amadeus Mozart: A varázsfuvola — Papagena
Giacomo Puccini: Pillangókisasszony — Kate Pinkerton
Giacomo Puccini: Gianni Schicchi — Lauretta
Giacomo Puccini: Angelica nővér — Első novícia
Claude-Michel Schönberg: A nyomorultak — Cosette; Szajha; Munkáslány
Johann Strauss d. S.: A cigánybáró — Szaffi
Richard Strauss: Elektra — Szolgáló
Tallér Zsófia: Leánder és Lenszirom — Csibecsőr
Giuseppe Verdi: Rigoletto — Apród
Richard Wagner: Parsifal — I. Apród
Ajjaj, akkor erről végleg lemaradok
A Hír Tv akkor ellenzéki volt, üdítő színfoltot alkotva a magyar médiában. Persze Rákay Kálmi megjelenése eleve szavatolta a minőségi zuhanást.
Nem sokkal a Hír Tv indulása után, legalább 20 éve volt.
melyik adó, mikor?
Úgy látszik, akkor még volt benne kurázsi ... egyébként elég csak ránézni ...
Én visítottam a röhögéstől, amikor Bogányi a maival összehasonlíthatatlanul magasabb szintű Hír Tv hőskorának reggeli műsorában a szó szoros értelmében szándékosan hülyét csinált az őt interjúvoló, teljesen felkészületlen riporterrel. Az illető olyan mértékben volt tájékozatlan, miközben sütött róla, pl. azt sem tudja, ki az a Chopin, hogy kirúgták. Vagy 20 éve történt, már akkor sem emlékeztem a nevére.
Lehet, hogy lejàratja magàt itt-ott, de a Zemberek tùlnyomò többsège a nevèt sem ismeri, a zongora-ügyről, az eltapsolt szàzmilliòkròl, az elpocsèkolt, kihasznàlatlan ajàndèkba szètszòrt "csoda"zongoràròl plàne nem tud a jàmbor köznèp. Őt viszont a megfelelő helyen -az effèle "interjùknak" is köszönhetően- bősègesen dìjazzàk, a szò minden èrtelmèben.
Én örülök, ha neki elviselhetelten, legalább tudja, mit érzünk a tényleg elviselhetelten Andor Éva szolgálta propaganda miatt. Meg se nézem az ilyen szemetet és az illető művész is sikeresen lejáratja magát ezzel.
+1 :-) ...
Fogadjunk, hogy az a kérdés nem hangzott el, hogy miért nem látni-hallani a "saját zongoráját" hangversenyen...
Bogányi
Gergely zongoraművésszel beszélget Andor Éva a
Századvég youtube-csatornáján a Kontextuson a Négyszemközt című műsorban.
A teljes interjú: ITTA beszélgetés legérdekesebb epizódjai az alábbi linkekre kattintva
érhetők el:
00:00-01:42
Bevezetés
01:43-09:55 Az
általa készített zongora
09:55-19:44 A
csend lényege
19:45-32:15 A
közönség
32:15-44:22 A
hitéről és politikai értékeiről, az elviselhetetlen liberális propagandáról
44:22-49:10 Az
orosz-ukrán háború
49:11-1:08:42
Saját újításai
1:08:43-1:20:00 A
klasszikus zene helyzete a világban
1:20:00-1:29:43 "A
csodagyerek" fiatalkora a kommunista diktatúra idején
1:29:44-1:36:35
Tanítás a vidéki zeneiskolában
1:36:36-1:45:43 Számvetés
és önvizsgálat
Várnagy Andrea: A csendből megszülető harmóniák az emberek lelkében is visszhangra találnak
Várnagy Andrea Liszt Ferenc-díjas zongoraművész a négykezes zongorázás egyik jeles képviselője, a ZeneVarázslat mozgalom megálmodója. Idén Magyarország Érdemes Művésze-díjjal tüntették ki. A zongoraművésszel az adventi időszak lelki mélységeiről és zenei missziójáról is beszélgettünk.
/Magyar Nemzet, 2024. december 18. – Bényei Adrienn/
"A tizedik évfordulóját ünneplő Fesztivál Akadémia Budapest december 11-én a Zeneakadémia Nagytermében tart ünnepi koncertet, Adventi ráhangolódás a Kelemen–Kokas családdal és az Erkel Ferenc Kamarazenekarral címmel. Ezen az estén arra biztatja a közönséget a nemzetközi hírű Fesztivál Akadémia Budapest két alapító-művészeti vezetője, Kokas Katalin és Kelemen Barnabás, hogy az adventben forduljanak a családjuk felé, és ajándékozzák meg egymást ezekkel az ünnepi pillanatokkal. A koncert teljes jegybevételét a Világom Alapítványnak ajánlják fel."
E
közelgő koncert kapcsán beszélgetett Kokas Katalin hegedűművésszel a Magyar
Nemzet újságírója, Ménes Márta.
/mno.hu 2024. 11. 20. 5:40/
„Az a feladatom, hogy előadásommal megérintsem a közönség lelkét” – vallja Csordás Klára
Csordás Klára opera-énekesnőként bejárta a világ
rangos pódiumait Buenos Airestől Los Angelesig, és azt vallja, hogy egy vidéki
kisvárosban és New Yorkban ugyanolyan színvonalon kell énekelni. A
Cziffra-díjas művésszel egykori alma materében, a Zeneakadémián beszélgettünk
különleges áriaestjeiről, zenei missziójáról és arról is, hogy mit jelent neki
a Magyar Arany Érdemkereszt kitüntetés, amit október 1-jén, a zene világnapján
vett át Párizsban.
/Mno.hu – 2024. 10. 26. 6:10 Petrovics Gabriella/
Gabriela Scherer: „Bensőséges pillanatokban az ember nem lehet túl hangos”
Fidelio.hu,
2024. október 4. – Kondor Kata
Első alkalommal jár Budapesten az utóbbi években
egyre több nagy operaházban feltűnő svájci szoprán, Gabriela Scherer. Számos
német és olasz hősnő után most a földöntúli Szent Erzsébet szerepében hallhatjuk,
Liszt Ferenc oratóriumában, október 9-én, a Liszt Ünnep nyitókoncertjén. A
művésszel fortékról és pianókról, egy híres férjről és arról is beszélgettünk,
hogyan tér vissza előadás után a valóságba.
[Búbánat: A 2024. október 9-i koncertről beszámoltam a "Nemzeti Hangversenyterem és egyéb helyszínek" topikjában.]
Hegedűs Endre hetvenedik
születésnapja alkalmából koncertet ad(ott) a Pesti Vigadóban
Akit szeretetből és muzsikából szőttek
A komolyzenének mindig meglesz a közönsége, egészen
egyszerűen azért, mert a zene képviselte szépség sosem tűnhet el a világból –
véli Hegedűs Endre Kossuth- és Liszt-díjas zongoraművész, aki szeptember 17-én
este a Pesti Vigadóban jubileumi koncerttel ünnepli hetvenedik születésnapját.
A művésszel a megunhatatlan dallamokról, a klasszikus zeneművek mélyén rejlő
üzenetről és a hit fontosságáról is beszélgettünk.
/Demokrata.hu - Kultúra / 2024.09.13./
Köszi, valóban...