Téma ismertetése: nem csak énekesek, hanem karmesterek, zongoristák és tekerőlantosok is
Kedves Lujza és Klára, örömmel csatlakozom a Garančát laudáló soraikhoz. Idegesítők voltak a máskor, másoktól, máshol (talán itt is) olvasott sztereotip beárazások, miszerint Garanča "hideg", ez meg az "nem áll jól neki" (pl. Carmen), "csak eljátssza, de nem éli át" és hasonlók. Naná, hogy egy északi (baltikumi) szőke szépségre könnyű adunak tűnik rásütni ilyesmiket ... csakhogy mindez nem igaz. Nem találomra mentem el 2019-es ária- és dalestjére, pedig ilyesmire csak igen ritkán vetődöm el. Bővebben ld. Erkel/9702.
Figyelemre méltó és megszívlelendő vélemény! Olvastam Garanca pár éve megjelent önéletírását, abban megírta, hogyan tervezte meg a jövőjét, építette fel a karrierjét. Leírta, milyen gondolatok foglalkoztatták mikor a Carmen-re készült, mikor fogalmazódott meg benne Eboli "jövőbeli bevállalása". Én annak idején azt írtam, hogy kezdő énekeseknek, de énektanároknak és korrepetítoroknak is kötelező olvasmánnyá tenném! Azóta ez a véleményem csak megerősödött, minden énekesnek önmagára kell vigyáznia, más nem teszi meg helyette.
Nagy szerencse, ha egy énekesnek nemcsak hangja van, és ráadásul szép, de még intelligens is. Garanca közéjük tartozik: https://fidelio.hu/klasszikus/a-fiatal-enekeseknek-bizonyos-szerepekre-gondolniuk-sem-lenne-szabad-elna-garana-a-palya-buktatoirol-174244.html
2929
Szívesen a figyelmetekbe ajánlom Láng Dorottyát:
https://fidelio.hu/klasszikus/aki-folyton-uton-van-annak-nincs-sajat-kozonsege-beszelgetes-lang-dorottyaval-171688.html
A Bartók Rádióban tegnap sugárzott, "Muzsikuslegendák" – Carlo Bergonzi operaénekes című összeállítás visszahallgatható: itt.
(mediaklikk.hu)
Bergonzi énekfelvételei közül ezek kerültek adásba:
- Verdi: Aida – jelenet, Amneris és Radames kettőse, IV. felv. (Giulietta Simionato, Carlo Bergonzi, a Bécsi Filharmonikusokat Herbert von Karajan vezényli)
- Puccini: Tosca – Cavaradossi Levéláriája (Carlo Bergonzi, a Párizsi Conservatoire Zenekara, vezényel: Georges Prêtre)
- Verdi: Don Carlos – Szabadságkettős /Posa és Don Carlos/ (Dietrich Fischer-Dieskau, Carlo Bergonzi, a Londoni Covent Garden Zenekarát Solti György vezényli)
- Donizetti: Szerelmi bájital – Nemorino románca (Carlo Bergonzi, a Veronai Aréna Zenekarát Anton Guadagno vezényli)
- Puccini: Pillangókisasszony – Cso-cso-szán és Pinkerton szerelmi kettőse (Renata Scotto, Carlo Bergonzi, a Római Operaház Zenekarát John Barbirolli vezényli)
- Verdi: A két Foscari – Jelenet és Jacopo kavatinája (Carlo Bergonzi, a Milánói Rádió Szimfonikus Zenekara, vezényel: Carlo Maria Giulini) – Milánó, 1951
- Mascagni: Parasztbecsület – Santuzza és Turandot kettőse (Fiorenza Cossotto, Carlo Bergonzi, km. Giangiacomo Guelfi, a Milánói Scala Zenekarát Herbert von Karajan vezényli - 1966)
A Bartók Rádió sugározza ma - hamarosan:
18.30 – 19.30 "Muzsikuslegendák" – Carlo Bergonzi operaénekes
Szerkesztő-műsorvezető: Némethy Attila
Bartók Rádió, ma este, 19.00 – 19.30 óra
Arckép – Joyce DiDonato énekművész
- alkotó emberek portréja
Beszélgetőtárs – szerkesztő: ifj. Bazsinka József
(ism. jövő hétfő, 9.30)
Kedves "lujza", köszönöm az érdekes cikket a Kolonits Klára-interjúval!
Gyógyító zene - Interjú Ránki Dezső zongoraművésszel
„Világszerte ismert és nagyra becsült zongorista. A zenekritikák mindig kiemelik rendkívüli muzikalitását, költői előadásmódját. Zenészként tartja a kapcsolatot a közönséggel, de csak úgy, hogy muzsikál az embereknek. Számára elég felesége, a zongoraművész Klukon Edit, a család és néhány barát közelsége. Kérdéseinkre Ránki Dezső zongoraművész válaszolt.”
/mno.hu – 2022. 03.13./
Nem, ő lesz Judit.
Ő lesz a Prológ-Regős?
Arra lehet, hogy nem, de a Kékszakállújára igen...
Domingo Sarastrojára is elmégy majd? (Olvastam, hogy a pesti Boccanegrájára beneveztél.)
Köszönöm a linket, aktuális az interjú Pasztircsák Polinával: közeleg a Debussy-opera bemutatója az Eiffel Műhelyházban. Átviszem oda a cikket.
Talán a római Turandotra gyúr Trisztánnal ... mármint Altoumra. Kalafot Kaufmann énekli.
https://papageno.hu/intermezzo/2022/02/pasztircsak-polina-15-eve-vagyok-mar-a-palyan/
Ez az ember megbolondult? Persze, ha Domingo Sarastrot énekelhet (majd tíz év múlva)...
Bizony így van.
Mint írtam, több felvétel van!
Hát, nekik sem sok közük volt Wagner művéhez, igen erős karmesteri segítségre szorultak...
2018.áprilisban Kamilla Nylund és Jonas Kaufmann csodálatos Trisztán és Izolda 2. felvonást énekelt Bostonban. A yt-n szép számmal vannak ebből részletek, de bőben vannak más művészek felvételei is. Búfelejtőnek kiválóak...
Még néhány ilyen kísérlet és már integethetünk a bravúr bel cantóknak... :-(
Spyres se egy W.Windgassen, maradjon inkább a bravur belcanto-nal.
Köszönjük szépen. Még jobb lenne, ha Izoldát a videóból ki lehetne vágni. :)
A Bartók Rádió ma éjjeli műsora (22.00 – 23.00):
Renata Tebaldi (1922. február 1. - 2004. december 19.) énekel
1. Giuseppe Verdi: Aida - Aida áriája I. felv. (Bécsi Filharmonikus Zenekar, vez.: Herbert von Karajan),
2. Giacomo Puccini: Bohémélet - Mimi áriája I. felv. (Római Szent Cecília Akadémia Zenekara, vez.: Tullio Serafin),
3. Umberto Giordano: André Chénier - Madeleine áriája III. felv. (Római Szent Cecília Akadémia Zenekara, vez.: Gianandrea Gavazzeni),
4. Giacomo Puccini: Tosca - Tosca imája II. felv. (Római Szent Cecília Akadémia Zenekara, vez.: Francesco Molinari-Pradelli),
5. Arrigo Boito: Mefistofele - Marti áriája III. felv. (Római Szent Cecília Akadémia Zenekara, vez.: Tullio Serafin),
6. Giuseppe Verdi: A végzet hatalma - Leonóra áriája, IV. felv. (Római Szent Cecília Akadémia Zenekara, vez.: Francesco Molinari-Pradelli),
7. Giacomo Puccini:
a) Angelica nővér - Angelica áriája (Firenzei Maggio Musicale Zenekara, vez.: Lamberto Gardelli),
b) Pillangókisasszony - Nagyária, II. felv. (Római Szent Cecília Akadémia Zenekara, vez.: Tullio Serafin),
8. Giuseppe Verdi: Otello - Fűzfadal és Ave Maria - IV. felv. (km.: Luisa Ribacchi - mezzoszoprán, Római Szent Cecília Akadémia Zenekara, vez.: Alberto Erede)
A mikrofonnál: Fellegi Lénárd
Szerk.: Bánkövi Gyula
Nagyon szép beszélgetés. Engem nagyon megragadott a Muvészno oszintesége és intelligenciája. Biztos vagyok benne, hogy Klárika még legaláb 20 évig az elso rangban fog énekelni.
Köszönöm a linket! Meghallgattam Kolonits Klárával készült podcast-interjút. Rém érdekes és elgondolkodtató témákról esett szó, nem csak mint énekművész, de mint „civil” ember is, saját életsorsának fontos mozzanatait beleszőve tárulkozik ki előttünk, és helyenként önkritikus vallomásaival mindvégig leköti a figyelmünket. Én is csak ajánlani tudom mindenkinek, akit érdekel a rokonszenves Művésznő személyisége, hallgassa meg ezt a közel egyórás beszélgetést!
Eddig is a kedvenc magyar opera-énekesnőim között tartottam számon Kolonits Klárát, mind a mai napig nagy tisztelője vagyok neki és rajongója művészetének, és most meghallgatva újabb megnyilatkozásait, a csodálatom, szimpátiám iránta tényleg, szavakba nem önthető...
Nagyon érdekes ez a beszélgetés Kolonits Klárával, érdemes meghallgatni. Akit érdekel az éneklés technikája, annak különösen.
A Bartók Rádió mai adása:
19:00 - 19.30 Arckép
- in memoriam Prőhle Henrik
Beszélgetőtárs-szerk.: Katona Márta
(A 2016. június 24-i adás ism.)
Gáti István (bariton) miután ott hagyta a Magyar Állami Operaházat, másfél évtizeden át Bécsben működött, ma már visszavonult az énekléstől, talán most is ott él? Vörös Szilvia kaphatna tőle tanácsokat ha kérdezné őt (akár feleségét, Takács Máriát, az egykori itthoni szopránt...)
A mai bizonytalan világban egy bécsi státuszt meg kellene becsülni. Vörös művésznő azt gondolja, itthon jobb lenne? Nagyot téved, azt hiszem. Kérdezze meg budapesti kollégáit, olyan boldogok-e. Akkor is téved, amikor azt hiszi, megkapná Carment.
Ottavia szerepét énekelte beugrással háromszor (Christina Bock helyett).
Beugrott főszerepbe? Mibe? Fenena talán nem az..
Nyilván ez nagyjából így is van, bár coverként ő is beugrott már főszerepbe. De ez csak azt jelenti, hogy Bécs a legjobb, leghíresebb művészekből válogathat, vagyis ha neki sikerül más, kisebb helyeken keresztül híressé válnia, akkor mondjuk 5-10 év múlva meg fogják hívni főszerepekre őt is. És így nem is teszik idő előtt tönkre a hangját.
A művésznő ebben a témában ezt nyilatkozta:
"Hátránya is van ilyen impozáns társulat tagjának lenni. Bécsben a covid előttig kiemelkedően fontos volt az operaturizmus. Ehhez az is kellett, hogy világsztárok lépjenek színpadra. Nyilván a vendégművészek viszik itt el a címszerepeket. Így ami előnye Bécsnek, az a hátránya is: nagyon sokat lehet tanulni, de egy pont után nincs feljebb. Van olyan szerep, amihez itt egyszerűen nem lehet hozzájutni.
Otthon talán eljátszhatom majd mondjuk Carment egyszer, itt ez társulati tagként szinte lehetetlen."
(Persze lehet, hogy nincsen igaza, nekem ebben személyes tapasztalatom nincsen.)
Olvastam. Arra reflektáltam!
Én is olvastam a Vörös Szilvia művésznővel készült interjút, ebben ez szerepelt. Ellenvélemény esetén javaslom a teljes interjú elolvasását!
Azért ez így nem teljesen igaz!
A Bécsi Staatsoper tagjai közül elég sokan kaptak főszerepeket, sőt, vannak akik pár év kis és középszerepes fellépések után nagy szerepekben karriert csináltak!
Ez egy nagyon jó beszélgetés, sokmindent érint, és talán természetes is, hogy kinek-kinek más és más kelti fel ebből a figyelmét. Nekem pl. nagyon-nagyon tetszett a Késkszakálluról való beszélgetés, az, hogy milyen elmélyülten és sokrétűen gondolkozik a szerepéről. Aztán az is tetszett, hogy iskoláskorában elaludt az Erkel Hunyadin (ez talán nem véletlen). És persze az is érdekes, hogy Bécsben sem fenékig tejfel, a Covid őket is ugyanúgy megviselte, mint a pestieket. És aztán szóbahozta azt is, hogy úgy érzi, tovább kell lépni Bécsből, mert társulati tagként soha-de soha nem fog főszerepekhez jutni, hiszen azokat csak vendég-énekesek játsszák. Hogy is van ez? Talán nem is olyan jó társulati tagnak lenni, mert kezdetben jó a biztonságos akolmeleg, de ugyanakkor behatárolt a pálya és bedeszkázott a mennyezet? Viszont a beszélgetésnek arra a részére, amire amire te utalsz, egyáltalán nem emlékszem. :)) (Ez persze nem jelenti azt, hogy idehaza rendben van minden.)
Azért tettem be elsősorban, mert egy Operaháztól jelenleg többé-kevésbé független művész nyilatkozata talán meggyőzi a kétkedőket, hogy nincs talán minden rendben azzal, ahogy idehaza a magánénekeseket kezelik az intézmények...
Engem is "megkapott" a Vörös Szilvia-interjúban taglalt témakörök. Roppant érdekes és elgondolkoztató, akár a (meg)tapasztaltak okán, a Művésznő által megfogalmazott mondatok, melyek tovább gondolásra késztetők.
Köszönöm én is ezt a betett linket.
Köszönöm, az interjút, valóban nagyon érdekes. Egyúttal tanulságos is. Kezdő énekeseknek javasolnám, valamint azoknak is, akik azt hiszik, hogy a nagy énekesek, énekesnők élete fenékig tejfel
Köszönöm, nagyon érdekes interjú, és még tovább is lehet lépni belőle.