Bejelentkezés Regisztráció

Don Giovanni


163 Sesto 2008-01-05 11:17:05 [Válasz erre: 162 zsoly 2008-01-05 11:08:05]
...a Kusej-rendezés tényleg sokat \"dobott\" Beczala alakitásán - hiszen ugyancsak ebben a szerepben - de pl. Bechtolf-rendezésben (lásd. akár DVD-n is!) szintén szürke-harmatos Ottavio volt; annak ellenére, hogy vokális szempontból bizony ott is remekelt. Emlitetted a Belmonte-t, nos, Belmonte mellett akár Tamino, Alfredo és Mantuai herceget etc., ugyancsak kiváló énekes produkciók Beczala elöadásában, de szerepformálására ezekben a szerepekben is jellemzö a flegma és unalom.

162 zsoly 2008-01-05 11:08:05 [Válasz erre: 161 Franca 2008-01-05 10:57:04]
Hm, lentebb írtam, hogy Beczalát nagyon unalmas Belmontének találtam. De itt már többen is mondtátok, hogy milyen klassz Ottavio volt! Szóval már csak miatta meg persze Ildebrando miatt kénytelen leszek beszerezni ezt a felvételt. :)

161 Franca 2008-01-05 10:57:04 [Válasz erre: 154 tarnhelm2 2008-01-03 14:15:54]
Nekem is megvan ez a felvétel. A véleményem annyiban tér el, hogy Hampson szerintem nagyon gyenge Don Giovanni hangilag, bár hihető figurát formál. Számomra Beczala volt a nagy felfedezés, gyönyörű hang, valóban nem a megszokott unalmas, pipogya alak. D\'Arcangelót más rendezésben is láttam a szerepben, mindig nagyon jó volt.

160 Estelle 2008-01-04 23:25:40 [Válasz erre: 154 tarnhelm2 2008-01-03 14:15:54]
Ezt a Don Giovanni-t én is láttam élőben. Azóta nem néztem meg a felvételt, de hamarosan sort kerítek rá. Kíváncsi vagyok, mennyire értékelem át az előtt másfél évi véleményem a felvétel láttán. De maga az előadás nem tett rám különösebb hatást. Bár kétségtelen, hogy Kusej rendezésben vannak zseniális ötletek, és néhány remekbeszabott jelenet, egészében én mégis egy kicsit túlcizelláltnak és agyonértelmezettnek találtam. Diener Elvirája nekem nagyon tetszett hangilag is, szerepformálásában is. Schäfer kissé halovány Anna volt, főleg a fergeteges Cherubino után (de gondolom, két ennyire különböző szerepet nehéz hasonló intenzitással hozni egymás után). A férfiak közül D\'Arcangelo és Pisaroni egészen kiemelkedők voltak. Hampson teljesen hihető figurát formált, de hangilag nem győzött meg (pl. a szerenád második szakasza elég vérszegény volt). Beczala volt az eddigi egyetlen Ottavio, akit nem találtam \"pipogya, érdektelen fráternek\", de gondolom, ez nemcsak az ő érdeme, hanem a rendezőé is.

159 tarnhelm2 2008-01-03 19:20:56 [Válasz erre: 156 Szilgyo 2008-01-03 14:40:22]
Szilgyó, teljesen igazad van, hülyeséget írtam: Schäfer Anna és Diener Elvira. És Diener Elviraként (és Elzaként) se tett rám különösebb benyomást (ami nem jelenti azt, hogy rossz volt, csak túl fád), míg Schäffer tetszett. Viszont irigyellek, hogy láttad az előadást élőben.

158 zsoly 2008-01-03 17:14:02 [Válasz erre: 154 tarnhelm2 2008-01-03 14:15:54]
Beczalaról jut eszembe, hogy zürichi előadásban Belmonteként láttam. Tényleg szép hangja van és jól énekel, de baromi unalmas volt. Asszem, ebben az évadban már a STOP-ban is énekel. Talán Taminot.

157 zsoly 2008-01-03 17:12:08 [Válasz erre: 154 tarnhelm2 2008-01-03 14:15:54]
Köszönöm szépen a beszámolót és a dedikációt! :) Igen, asszem, nem utasítanám vissza!

156 Szilgyo 2008-01-03 14:40:22 [Válasz erre: 154 tarnhelm2 2008-01-03 14:15:54]
Nekem meg pont Melanie Diener tetszett a legjobban az egész előadásban, főleg élőben. Viszont ő nem Donna Anna, hanem Elvira volt. Schaefer volt Anna.

155 vichy 2008-01-03 14:31:25 [Válasz erre: 154 tarnhelm2 2008-01-03 14:15:54]
Köszönjük szépen! Megjegyzem, elég vacak lehet így szárazon borotválni. De jó ez a \"vérbő tehén\"!:-)

154 tarnhelm2 2008-01-03 14:15:54 [Válasz erre: 146 zsoly 2008-01-03 12:40:02]
Na egy gyors vélemény az M22 DG-ről csak zsolynak! :) Egyetlen nézés alapján nekem alapvetően tetszik ez a dvd, némely jelenet, és zenei előadás kifejezetten. A rendezés (Kusej): az alap színpadkép szép, szeretem az átlátható, tiszta megoldásokat. Ez is olyan nagyon „salzburgi”. Mindazonáltal a forgószínpad – bármilyen ötletes – mégsem kínál elég változatos megoldásokat, és néha unom a kiszámítható színváltásokat. A „biodíszletnek” használt sok fád, fehérneműs csaj a maguk egyszerre szexis mégis kiábrándító módján jó színpadi fogás. Legizgalmasabb jelenet számomra a katalógus-ária nagy panoptikuma (igen, vichy, az egyik a lábát borotválja és a cicije is látszik! :)), illetve a temető-jelenet a vénasszony-zombikkal. A Don bálja és a Kővendég-jelenet kicsit üres, de nem bántóan az. Harding nagyon pozitív meglepetés számomra. Nem ismertem, és ezért némi gyanakvással néztem a borítót. A pasas remek, dinamikus, elejétől a végéig izgalmas előadást vezényel. A szereplőgárda alapvetően kiváló. Persze nem tudom jó-e az, ha egy Don Giovannit Leporello miatt szeretek elsősorban – ezúttal ez a helyzet. D’Arcangelo mind a hang, mind a színpadi megjelenítést tekintve reveláció számomra. Valami azt súgja nekem, hogy Donnak is kiváló lenne. Hampsont szokás szídni a Momuson. Én nem teszem, nekem tetszik. Még mindig szép hang, hihető Don. Annyi megszorítás talán, hogy a pezsgő áriában sajnos kifogy a szuszból. A Don Ottaviók nem nagyon szoktak érdekelni, ám Beczala szép, telthangú tenor (viszont mintha néha egy picit bizonytalan lenne az intonáció). A csajok közül sajnos Anna a legkevésbé érdekes. Melanie Dienert egyébként kétszer is láttam Elzának( Bécsben és Bayreuthban) – akkor sem tett rám különösebb benyomást. Schäffer jó kis hisztérika, ő tetszik, de az igazán megdöbbentő számomra Isabel Bayrakdarian Zerlinája. Ő nem az a kis vékonkahangú ugra-bugra, akit megszoktunk, hanem egy vérbő tehén – és ezt nem a sértés szándékával írom, mert épphogy ez tetszik benne. Egyszóval, ha meg akarják venni neked, ne utasítsd vissza! ;-)

153 tarnhelm2 2008-01-03 13:19:08 [Válasz erre: 149 brünnhilde 2008-01-03 12:54:23]
Ez tényleg nagyon jó! A rendezés is - már ami ennyiből az egész darabra extrapolálható :)))

152 brünnhilde 2008-01-03 13:06:46 [Válasz erre: 150 zsoly 2008-01-03 13:01:33]
Jé, tényleg, kerestem pedig a honlapján, de csak most vettem észre, hogy iadták CD-n. Kár, hogpy nem DVD-n, a rendezés is nagyon tetszik.

151 brünnhilde 2008-01-03 13:01:34 [Válasz erre: 144 tarnhelm2 2008-01-03 12:33:06]
Nyilván az, de akkor is: nálam csak sokadik lehet a listán - hogy stílszerű legyek :-)) Én először Polgártól kaptam meg azt az élményt, hogy a szép éneklés mögött csomó minden ott van még: káröröm, cinizmus, szervilizmus, még egy pillanatnyi sajnálat is, amiért szegény Donna Elvirát úgy átvágta a gazdája. Szóval, az én nagykönyvem első oldalán Polgár szerepel és a többiek akármilyen jók is, csak a sokadik oldalon kaphatnak helyet. Szerintem az elsőre még Don Giovanni is emlékszik, nem hogy én :-)) Ildebrandó egyébként nekem is nagy kedvencem, már nézegetem, hogy milyen lemezt vegyek vele.

150 zsoly 2008-01-03 13:01:33 [Válasz erre: 149 brünnhilde 2008-01-03 12:54:23]
Ja, kérem! :) Itt a Tarnhelm által favorizált D\'Arcangelo Leporellót énekel. Gilfry úr a DG, és a kályhacsőhangú túlvilági Commendatore Andrea Silvestrelli. Az élő felvétel CD-n is kapható!

149 brünnhilde 2008-01-03 12:54:23
és a legjobb DG [url]http://www.youtube.com/watch?v=IptAkeiLzwU&feature=related;finálé[/url], amit el lehet képzelni. Azzal együtt is, hogy minden vágyam 1801-dik névként bekerülni abba a bizonyos nagykönyvbe, én magam is beállnék abba a láncba, ami a Commandatore kézfogását közvetíti. De hát ettől jó egy előadás, hogy ellentmondásos érzelmeket tud ébreszteni a nézőben és hallgatóban. Valami lidércesen túlvilági Commandatore és DG halálsikolya is olyan, amilyennek egy elkárhozott lélekét elképzelem.

148 zsoly 2008-01-03 12:53:22 [Válasz erre: 147 tarnhelm2 2008-01-03 12:49:45]
Nem tetszik, de ez van... :))

147 tarnhelm2 2008-01-03 12:49:45 [Válasz erre: 146 zsoly 2008-01-03 12:40:02]
Jaj, de türelmetlennek tetszik lenni a szerkesztő úrnak....

146 zsoly 2008-01-03 12:40:02 [Válasz erre: 144 tarnhelm2 2008-01-03 12:33:06]
Várjuk a receneziót, kedves Tarnhelm! :)

145 zsoly 2008-01-03 12:39:39 [Válasz erre: 143 brünnhilde 2008-01-03 12:00:41]
Hehe, ez aranyos! A Don még akár Hamsponhoz is hasonlít egy kicsit és feltűnően jól playbackel, a szájmozgása egészen az éneklésre emlékeztet. :)

144 tarnhelm2 2008-01-03 12:33:06 [Válasz erre: 137 brünnhilde 2007-12-31 21:16:44]
Semmiképpen nem akarnám elhomályosítani az ideálodat. De nézd meg Ildebrando D\'Arcangelot ebben a szerepben. Szerintem frenetikus.

143 brünnhilde 2008-01-03 12:00:41
[url]http://youtube.com/watch?v=bjJnQa40rl0;Kiskamaszok Don Giovannit játszanak[/url] Nagyon édesek, tényleg!

142 zsoly 2008-01-01 12:23:14 [Válasz erre: 136 Kundry 2007-12-31 20:31:11]
Terfel Donként nekem sem nagyon tetszett. Nem volt meg az az elképesztő színskála, amit Mozartnál produkálni szokott. Persze, pár nap múlva már Falstaffot énekelt (szuperül, vagy tízszer tapsoltuk ki a függöny elé), lehet, hogy ezért nem voltak finomságok a Don Giovannijában. :)

141 Kundry 2008-01-01 10:51:27
Polgárnak NINCS topicja? Ez felháborító! Én élőben még nem láttam, csak a tv-ben Fülöp királyként, végigbőgtem az áriát.

140 Kúp Flóris 2007-12-31 22:14:36 [Válasz erre: 137 brünnhilde 2007-12-31 21:16:44]
Ne tessen kisajátítani! A punktum közösségi portál. Ami bosszant: mié nincs Polgár!?, S Top!?(ezért kő (-ne) ordítani !:-)

139 brünnhilde 2007-12-31 21:35:00 [Válasz erre: 138 Popriscsin 2007-12-31 21:24:24]
Biztos, hogy az Operaház volt, az Erkel erkélyéről lehet látni a szinpadot, én viszont teljesen \"vakon\" próbáltam tájékozódni. Mint ahogy a női énekeseket nem is sikerült megkülönböztetnem egymástól, egyedül Leporelló hangja maradt meg - az viszont mái napig.

138 Popriscsin 2007-12-31 21:24:24 [Válasz erre: 137 brünnhilde 2007-12-31 21:16:44]
Alighanem a Ljubimov féle Erkel Színházi előadásra gondolsz.

137 brünnhilde 2007-12-31 21:16:44 [Válasz erre: 136 Kundry 2007-12-31 20:31:11]
Számomra Polgár László az örök leporelló és punktum. Egyébként elfogultságot jelentek be magam ellen, de nekem tényleg Ő a valódi, az utólérhetetlen Leporelló. Így rögzült, nem tehetek róla. Az első Don Giovanni élményem vagy 15-20 éve egy operaházi elődás, azt hiszem, manapság ezt hívják félig szcenírozott előadásnak. A zenekar a szinpadon volt elhelyezve és közöttük játszódott a darab. A III. emeleti oldalon ültem, valahol legfelül, egy oszlop mögött, ha felálltam, láttam a szinpad egyik sarkában a hegedűsök fejebúbját - szóval gyakorlatilag semmit. Egyedül Leporelló maradt meg bennem, a cinizmusa és a katalógus ária, végem volt, mái napig is érzem a III. emelet fülledt emberszagát, ha meghallom. Polgárt nem is láttam, mégis tudtam, hogy Leporelló egy nyakigláb, bozontos szemöldökű pasas bő felleghajtóban és valamiért azt gondolom, hogy mindig van a zsebében egy cipőkefe. Emlékszik valaki erre az előadásra?

136 Kundry 2007-12-31 20:31:11
Viszont pl. Terfel nem annyira tetszik Donként. Ő már csak az alkata miatt is inkább Leporello, annak viszont kitűnő. Nem szégyen az, ha valaki Leporellót énekli. :)

135 tukán 2007-12-31 16:26:45 [Válasz erre: 134 Kundry 2007-12-31 16:14:58]
Tiszta sor.....

134 Kundry 2007-12-31 16:14:58
Melis György csodálatos énekes. Hetven-akárhány évesen még elénekelte Tiborcot (tv-közvetítésen láttam), és a hangja még mindig pompás volt. És az Otello-tévéfilmben is milyen remek Jago!

133 tukán 2007-12-30 23:59:47 [Válasz erre: 132 Kundry 2007-12-30 19:55:12]
Pl. Melis György

132 Kundry 2007-12-30 19:55:12
Azért az ideális Don az, akinek megvan hozzá a hangja, jó megjelenésű és van benne valami, ami mágikusan vonzza a nőket. Ez így együtt persze ritka. :) Bár az ezüsthajú szibériai úriember nekem igencsak közelíti álmaim Donját... :D

131 zsoly 2007-12-11 10:38:00
Ma 17 órakor folytatódik Pál Tamás egyetemi operatörténet előadása, amelyet külsősök is látogathatnak. A mai téma: Don Giovanni Helyszín: Szeged, Reök Palota

130 Sesto 2007-12-01 17:29:31
...lehet ragozni a dolgokat: \"tetszik v. nem tetszik, mint film és/vagy operafelvétel\" - hiszen mindez a személyes izlés/érzékenység kérdése, mégis a Losey-film kapcsán /talán?/ érdemes leszögezni: különösen a Hölgyek: Kiri, Edda Moser és Berganza(=kissé \"túlkoros\" Zerlina, na és?!!!) nagggyon de naggggyon jók, míg a férfiak esetében: Raimondi + van Dam is \"oda tették rendesen\" szerepeiket,...az egész film (=soundtrack) leggyengébb pontja Donna Ottavio és a Komtúr, s Masetto is elég halovány (hálátlan) szerepében,...

129 tukán 2007-12-01 17:14:06 [Válasz erre: 128 tarnhelm2 2007-12-01 16:14:17]
....és VITA NÉLKÜL! :-)

128 tarnhelm2 2007-12-01 16:14:17 [Válasz erre: 127 tukán 2007-12-01 14:30:57]
Ezt jól megbeszélted magaddal... :)

127 tukán 2007-12-01 14:30:57 [Válasz erre: 126 tukán 2007-12-01 14:28:16]
Nemnemnem, LOSEY (szégyenlem magam .....) :-(((

126 tukán 2007-12-01 14:28:16 [Válasz erre: 125 tukán 2007-12-01 12:43:00]
Természetesen, LOOSEY.

125 tukán 2007-12-01 12:43:00 [Válasz erre: 124 Kundry 2007-12-01 12:33:24]
Losey a film elkészítése előtt látott életében először operát mégpedi a Carment párizsban (sic!), gondold tovább. Nekem volt ami tetszett benne, az énekesek például remekek. De a mai napig nem értem, hogy Maazel hogyan mehetett bele olyan engedményekbe, mint pl. a quartett előtti recitativo befejezésénél a képi vágás... D

124 Kundry 2007-12-01 12:33:24
Nemtom, nekem a Losey-film úgy öszességében sem tetszett. Kis, meghitt színpadon működik igazán, meg valahogy olyan hideg volt az egész. Nyomát se éreztem annak a csodának, ami mondjuk Bergman Varázsfuvolája vagy Zeffirelli Otellója esetén megszületik. Mert azok tényleg filmszerűek, nem csak lefényképezett színház. No meg a Losey-film sötét is. Hol marad a humor? Elvégre dramma giacoso... Érdekes, hogy Raimondi Escamillóként mennyivel jobban tetszett. Ott éreztem, hogy egy igazi hódító. De valahogy a Donról él bennem egy kép...

123 tukán 2007-12-01 11:43:54
Don Giovanni-nak egyáltalán nem a férfiszépség kategóriában kell indulnia. Hogy miért bomlanak utána a hölgyek ez az ő titka. Mitől az, aki? Nem a külseje miatt! Raimondi magában hordozza ezt a titkot, éppen nem általános trendi kinézete miatt is. Akárhogy is, egyéniség a pali, ill. a jani! :-)

122 Franca 2007-12-01 11:30:51 [Válasz erre: 121 Kundry 2007-11-30 21:53:53]
Érdekes, hogy az ízlések mennyire különböznek. Számomra Raimondi meggyőzőbb Don Giovanni volt, mint Keenlyside, külsőleg is és hangilag is. Karakteres, parancsoló megjelenés, mélyebb fekvésű, átütőbb, nagyobb hang. Keenlyside-ot élőben is láttam a szerepben Bécsben, csalódás volt, kevésnek találtam, különösen az utolsó jelenetben, a zenekar teljesen elnyomta.

121 Kundry 2007-11-30 21:53:53 [Válasz erre: 119 zsoly 2007-11-28 17:46:40]
Igen, ők. És milyen fiatal, jóképű Don - ezt szeretem! Raimondi szörnyű volt a filmen, hiába, csúnya ember. Scarpia igen, Don Giovanni nem... Bár hogy hogy tudott ilyen rövid idő alatt (max. 35 éves lehet a ferrarai előadáson) a Don összeszedni ennyi nőt... biztos korán kezdte a kis huncut.

120 Kundry 2007-11-30 21:36:10 [Válasz erre: 118 tarnhelm2 2007-11-28 17:11:52]
Hallottam róla, jókat. Megnézném... Mondjuk ilyen hanggal és ilyen félelmetes színészi tehetséggel nem csoda, ha remek Hagen. (Amúgy is szeretem a setét lelkű, galád félnibelungot.) Olvastam vele egy angol interjút, nagyon aranyos, mondja, hogy Hagen a kedvenc szerepe, mert \"megölheti a tenort és a baritont is\", és ez mekkora elégtétel neki. :D Jó humorú ember lehet.

119 zsoly 2007-11-28 17:46:40 [Válasz erre: 117 Kundry 2007-11-28 16:57:56]
Ha nem tévedek, akkor Simon Keenlyside a Don, és Bryn Terfel Leporello ezen a ferrarai felvételen. Asszem. Mindketten csúcsok!

118 tarnhelm2 2007-11-28 17:11:52 [Válasz erre: 117 Kundry 2007-11-28 16:57:56]
Halfvarson zseniális (és félelmetes) Hagen a Kirchner-Rosalie-féle Götterdämmerungban.

117 Kundry 2007-11-28 16:57:56
Üdv! A youtube-on a szoborjelenet különféle verzióit nézegetem. Századszor is hátborzongató, az egyik legfélelmetesebb jelenet az operairodalomban. Főleg, ha a Kormányzó amolyan igazi \"síri\" basszus. Rájöttem, hogy nagyon kíváncsi lennék Eric Halfvarson Kormányzójára. Főinkvizítorként a hideg rázott tőle, hihetetlen volt. Jelenleg folyamatban van egy ferrarai előadásfelvétel beszerzése. Pár éve a Mezzón láttam, de mindig csak úgy közben elkapva, sose az egészet. Nagyon egyszerű díszlet, de ötletes és szép előadás. A Dont kivéve mindenki kék ruhában volt, amolyan átmeneti stílus a rokokó és a szecessziós divat között. Remek, jórészt fiatal énekesekkel (és Salminen a Kormányzó). Ottavio-ügyileg: azért ahogy pl. Pataky Kálmán azokat az áriákat énekli... ha én lennék Anna, nem szabnék egy év próbaidőt. Rendes gyerek az, csak Anna egyénisége túl erős hozzá.

116 tukán 2007-11-14 23:29:32 [Válasz erre: 115 morc 2007-11-14 22:53:51]
Az utolsó mondatodra reflektálva : ez bizony így lehetett!

115 morc 2007-11-14 22:53:51
Én azért megvédeném kicsit szegény Don Ottaviót. O. nem férfiatlan (és nem is a férfiakat szereti, bár van ilyen rendezés is), hanem pusztán és egyszerűen ÁTLAGEMBER. Ha úgy tetszik, polgár. Ha nem lenne mellette DG (aki vitathatalanul egy hatalmas nagy kaliber), akkor semmi gond nem lenne vele, megházasodna, gyereket csinálna, és példás családi életet élne. Annával a viszonya valóban komplikált: egyértelmű, hogy a csaj valószínűleg soha nem szerette igazán (ha nem jött volna közbe a DG-affér, akkor ez talán nem derült volna ennyire ki). A darab folyamán Ottavio egyértelműen SZERELMES Annába: a gond az, hogy túlzottan RENDES, és talán kicsit fantáziátlan ember (a zseniális DG. mellett mindenképpen), és nem veszi észre, hogy a nő már unja, és görcsösen ragaszkodik ennek a kapcsolatnak az illuziójához. (De hány ilyen kapcsolatot látunk magunk mellett manapság is...) Az én vízióm a darab végéről az, hogy Ottavio és Anna a vége után még kb. fél évig próbálják fenntartani döglődő kapcsolatukat, majd szakítanak, Ottavio talál magának mást (mondjuk úgy, hogy egy egyszerűbb esetet), akivel aztán szép példás családi életet él, Anna meg valószínűleg futó kapcsolatokba bonyolódva próbálja - sikertelenül - megoldani életét. Mindenesetre, Mozart zsenije volt a zenei ábrázolásnak, ha DO valóban annyira gyenge alak volna, akkor nem írt volna neki ilyen áriákat!

114 tukán 2007-11-14 21:16:18 [Válasz erre: 110 Liu 2007-11-14 10:38:24]
Miért kell megszelidíteni Donna Annát? Melyik Donna Annáról beszélsz?





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.