11 Búbánat 2013-07-24 14:26:09 [Válasz erre: 9 Búbánat 2013-07-24 09:31:16]
Szegedi Szabadtéri Játékok -1973. július 27., 29. , augusztus 1., 4. Szöveg: Du Bose és Dorothy Heyward nyomán Du Bose Heyward és Ira Gershwin Fordította: Blum Tamás Díszlet- és jelmeztervező: Makai Péter Koreográfus: Seregi László Karigazgató: Nagy Ferenc Vezényelt: Pál Tamás Rendezte: Mikó András Szereposztás: Porgy: Begányi Ferenc Bess: Házy Erzsébet Serena: Szirmay Márta Clara: Dobránszky Zsuzsa Maria: Svéd Nóra Jake: Miller Lajos Sporting LIfe: Palcsó Sándor Mingo: Erdei Gyula Robbins: Göndöcs János Peter: Külkey László Frazier: Reményi Sándor Annie: Szabó Márta Lily: Kompolthy Györgyi Gyümölcsárus: Várnai Edit Jim: Máhr Ottó Temetkezési vállalkozó: Veress Gyula Nelson: Szalma István Halárus: Bánhegyi Péter Detektív: Nagypál László Rendőr: Lux Tibor Halottkém: Szitay László Jasbo Brown, zongorista: Módos Tamás Egy nyáron át játszották a dzsesszoperát Szegeden, amit repertoárból hozott ide az Állami Operaház társulata, énekkarral -zenekarra együtt. (A pesti bemutató 1970-ben volt kettős szereposztásban.)
Szegedi Szabadtéri Játékok -1973. július 27., 29. , augusztus 1., 4. Szöveg: Du Bose és Dorothy Heyward nyomán Du Bose Heyward és Ira Gershwin Fordította: Blum Tamás Díszlet- és jelmeztervező: Makai Péter Koreográfus: Seregi László Karigazgató: Nagy Ferenc Vezényelt: Pál Tamás Rendezte: Mikó András Szereposztás: Porgy: Begányi Ferenc Bess: Házy Erzsébet Serena: Szirmay Márta Clara: Dobránszky Zsuzsa Maria: Svéd Nóra Jake: Miller Lajos Sporting LIfe: Palcsó Sándor Mingo: Erdei Gyula Robbins: Göndöcs János Peter: Külkey László Frazier: Reményi Sándor Annie: Szabó Márta Lily: Kompolthy Györgyi Gyümölcsárus: Várnai Edit Jim: Máhr Ottó Temetkezési vállalkozó: Veress Gyula Nelson: Szalma István Halárus: Bánhegyi Péter Detektív: Nagypál László Rendőr: Lux Tibor Halottkém: Szitay László Jasbo Brown, zongorista: Módos Tamás Egy nyáron át játszották a dzsesszoperát Szegeden, amit repertoárból hozott ide az Állami Operaház társulata, énekkarral -zenekarra együtt. (A pesti bemutató 1970-ben volt kettős szereposztásban.)
10 virius 2013-07-24 10:19:13
Nagy Sándor 1972-ben felvette a Sólyom nevet, 1981-ben már e néven volt Porgy. Egyébként az 1970-es bemutató és az 1981-es új betanulás közötti időben is rengeteg menet közbeni beállás volt a kisebb szerepekbe. Pl. Sass Sylvia is énekelte Clarát, akié a darab legelején a Summertime.
Nagy Sándor 1972-ben felvette a Sólyom nevet, 1981-ben már e néven volt Porgy. Egyébként az 1970-es bemutató és az 1981-es új betanulás közötti időben is rengeteg menet közbeni beállás volt a kisebb szerepekbe. Pl. Sass Sylvia is énekelte Clarát, akié a darab legelején a Summertime.
9 Búbánat 2013-07-24 09:31:16 [Válasz erre: 2 -zéta- 2013-07-23 11:44:45]
Ide írom az első bemutató teljes színlapjáról: George Gershwin: Porgy és Bess – Bess – 1970. február 6. - bemutató Magyar Állami Operaház Erkel Színháza Szövegkönyvét Du Bose és Dorothy Heyward „Porgy”c. színműve alapján Du Bose Heyward és Ira Gershwin írta, Blum Tamás fordította. Díszlet és jelmez: Makai Péter Rendező: Mikó András Karmester: Pál Tamás Szereposztás: Porgy: Radnay György BESS: Házy Erzsébet Crown: Csányi János Serena: Szirmay Márta Clara: Dobránszky Zsuzsa Maria: Svéd Nóra Jake: *Nagy Sándor Sporting Life: Palcsó Sándor Mingó: Erdei Gyula Robbins: Göndöcs József Peter: Kishegyi Árpád Frazier: Reményi Sándor Annie: Szabó Márta Lily: Kompolthy Györgyi Gyümölcsárus: Divéky Zsuzsa Jim: Máhr Ottó Temetkezési vállalkozó: Domahidy László Nelson: Szalma István Halárus: Bánhegyi Péter Detektív: Nagypál László Rendőr: Lux Tibor Halottkém: Szitay László Jasbo Brown, zongorista: Medveczky Ádám
Ide írom az első bemutató teljes színlapjáról: George Gershwin: Porgy és Bess – Bess – 1970. február 6. - bemutató Magyar Állami Operaház Erkel Színháza Szövegkönyvét Du Bose és Dorothy Heyward „Porgy”c. színműve alapján Du Bose Heyward és Ira Gershwin írta, Blum Tamás fordította. Díszlet és jelmez: Makai Péter Rendező: Mikó András Karmester: Pál Tamás Szereposztás: Porgy: Radnay György BESS: Házy Erzsébet Crown: Csányi János Serena: Szirmay Márta Clara: Dobránszky Zsuzsa Maria: Svéd Nóra Jake: *Nagy Sándor Sporting Life: Palcsó Sándor Mingó: Erdei Gyula Robbins: Göndöcs József Peter: Kishegyi Árpád Frazier: Reményi Sándor Annie: Szabó Márta Lily: Kompolthy Györgyi Gyümölcsárus: Divéky Zsuzsa Jim: Máhr Ottó Temetkezési vállalkozó: Domahidy László Nelson: Szalma István Halárus: Bánhegyi Péter Detektív: Nagypál László Rendőr: Lux Tibor Halottkém: Szitay László Jasbo Brown, zongorista: Medveczky Ádám
8 Búbánat 2013-07-23 17:18:32 [Válasz erre: 7 Búbánat 2013-07-23 17:08:24]
[url] http://www.fidelio.hu/zenes_szinhaz/interju/emlekek_es_uj_szinek; Pál Tamással interjú a Porgy és Bess újbóli bemutatója kapcsán [/url] Emlékek és új színek • 2013. július 21. - • Szegedi Szabadtéri Játékok /Fidelio - „A Magyar Állami Operaház 1970-ben mutatta be és vitte sikerre két szereposztásban a Porgy és Besst. Ezt az előadást három évvel később a Dóm téri közönség is láthatta. Pál Tamás karmester az Erkel Színházban és három évvel később Szegeden is dirigálta a Gershwin-operát. -A Porgy és Bess magyarországi premierjének Ön volt a bemutató karmestere 1970-ben. Mit jelentett ez Önnek, mennyivel nagyobb teher volt a vállán? -Az Operaház részéről ez nagy bizalmat jelentett, és ugyanakkor óriási pluszsúlyt rakott a vállamra. Sokat köszönhetek a Porgynak, a pályám szempontjából nagy jelentőségű volt ez a bemutató, de most már, vén fejjel, bevallhatom, hogy csak az ötödik-hatodik előadásra jöttem bele. A premieren mindjárt az első percben elkövettem egy olyan hibát - egy jelentős rézfúvósbelépést egy taktussal hamarabb intettem be -, amit öt percbe telt helyrehoznom. -Hogyan készült a Porgyra? Akkor már voltak felvételek belőle, de elérhetőek voltak ezek Magyarországon? -Ha valamire készülök, akkor általában bele-belehallgatok felvételekbe, hogy legyen egy akusztikus élményem is, de alapvetően a kottát rágom. A Porgyt azt hiszem, egyszer hallgattam végig, és utána azonnal a zongorakivonat és a partitúra következett. -Valahol úgy fogalmazott, az Opera zenei együttesei úsztak a gyönyörűségben a próbák és az előadások alatt. Mit tud Gershwin, amitől így érezték? -Az Egy amerikai Párizsban-t játszották koncerteken, de ilyenfajta, egész estét betöltő pszeudojazz nem szerepelt a zenekar és a kórus repertoárján. Olyan lenyűgözően szép szellemi-zenei világgal ajándékozta meg az énekkart - a kórustételek miatt egyébként inkább gospel-, mint jazzoperának nevezném a Porgyt-, ami egyfelől új volt, bár nem igényelt különösebb erőfeszítést, másfelől viszont tudásunk, kultúránk, beleérző képességünk révén kapcsolódni tudtunk hozzá, és még sikert is arattunk. -A korabeli beharangozók és recenziók többször leírják a „kellemes meglepetés" szókapcsolatot. Az 1935-ös opera 1970-ben újdonságnak számított? -A hetvenes években minden, ami nem a megszokott mederben zajlott, meglepőnek számított. Akkor még vita volt, hogy a Nabuccót játszani kell-e, mert nem tartozik a sokcsillagos Verdi-darabok közé, ma pedig nemhogy a Nabucco, de az I due Foscari és a többi ifjúkori darab is része lett a repertoárnak. Kellemes színfoltnak, újnak számított, ha ettől valaki eltért. Az Opera ajtaján épp csak a kisujját dughatta be egy-egy könnyedebb Menotti- vagy jazzesebb Ravel-mű, újdonságnak számított ez a könnyűzenéből táplálkozó stílus, amiről aztán menetközben kiderült, hogy operai igényeket állít az énekesek elé. Nem szokatlan az egyszerű ember története az operában, de a környezet miatt valószínűleg szintén újdonságnak hatott a Porgy. Akkoriban általános volt, hogy magyarul énekelték a darabokat, és ahhoz, hogy ez a mű olyan hatást váltson ki, nagyban hozzájárult Blum Tamás nagyszerű, műfordítással felérő szövege. -Ő mennyit dolgozott a magyar szövegen? -Az opera nyelve egy sajátos nyelvjárás, a gullah, amit még az angol anyanyelvűek és az igazán jó angolosok sem mindig értenek. Mikó András, az előadás rendezője először azt kérte Tamástól, hogy semmilyen szlenget ne használjon. Elkészült a fordítás, és én voltam az, aki karmester-korrepetitorként bemutatta a rendezőnek az új szöveget. Mikónak nem tetszett, azt mondta, nem elég ízes, Blum halálra sértődött, majd egy hónap alatt lefordította egy különös, általa gyártott, de nagyon találó, szlenges nyelvre. Ha Mikó beleegyezik az első változatba - ami bevallom, nekem sem tetszett, nem is emlékszem belőle semmire -, valószínűleg az előadás sikere se lett volna akkora. -Két szereposztással játszották az operát, és a korabeli kritikusok beszámolóiban mindkettőről felsőfokon írnak. Milyen árnyalatokban voltak különbségek? -Kicsit távolabbról kezdem: akkoriban jóval hosszabb volt a próbaidőszak, a korrepetíció jóval hamarabb kezdődött, a betanulásra - amit az Opera vállalt fel - és a színpadi próbákra is több idő jutott, így jobban összeért a bemutatóra minden produkció. Ilyen értelemben tehát nem különböztek, de ahogy mondja, árnyalatokban mégis más volt a két előadás. Bizonyos értelemben Házy Erzsébetet nem lehetett felülmúlni Bessként, de Andor Éva is remek alakítást nyújtott. Radnai György a maga idősebb bölcsességével talán közelebb állhatott a szerző elképzeléséhez, hiszen Porgy nem egy fiatal ember az opera szerint, Begányi Ferenc viszont színpadi megjelenésével, nagyszerű színészi munkájával tette emlékezetessé a szerepet. És mondhatnám a többieket is, Dobránszky Zsuzsát, aki a Summertime-ot énekelte Claraként, vagy Palcsó Sándort, aki élete egyik legjobb alakítását nyújtotta mint Sportin' Life, ők mind vetekedtek a lemezfelvételekről ismert előadókkal. Azt hiszem, jó időben érkezett a darab: amikor a hatását már ki tudta fejteni, és alkalmat adott kiváló formában levő operaénekeseknek, hogy valami számukra addig ismeretlenben és szokatlanban kipróbálják magukat. -Szegeden négy estén játszották az operát. Az itteni bemutató előtt több cikkben, később pedig a kritikákban többen boncolgatták, hogy mennyire illik ide, a dóm elé a Catfish Row. Voltak, akik azzal érveltek, hogy a darab a szellemisége miatt nem való ebbe a térbe - nem véletlen, hogy Hont Ferenc a Tragédiát vitte itt színre -, míg mások azt hozták fel, hogy évszázadokra visszamenőleg a templom előtt nem csupán a szent, de a profán is teret kapott.Önnek mi a véleménye? -Ősszegediként az utóbbival értek egyet. Nem csupán azért, mert a nyugati zsidó-keresztény kultúrkörben a templom előtti szabad tér tulajdonképp egy agóra, ahol a középkortól kezdve az inkvizíciótól a komédiáig bármi eljátszódhatott, és belátom, hogy bizonyos darabok még különösebb hatást tudnak kelteni ebben a térben, hanem mert a Porgy egy nagyon vallásos darab, a hatalmas kórustételeket átitatja a mély vallásosság. -A szabadtéri dirigálás nehézség elé állította? -A szabadtéri dirigálásnak valóban megvannak a sajátosságai, és én akkor még kezdő voltam itt, de nem emlékszem, hogy ez különösebb nehézséget okozott volna. Az Opera kórusa és szólistái közreműködtek az előadásban, viszont a Szegedi Szimfonikus Zenekar számára új volt ez az anyag. Az 1973-as együttesnek - ami már akkor egy jó zenekar volt, de még nem tartott ott a fejlődésben, ahol most - ez nem könnyű, de nagyon szép munka volt. Szerencsére elegendő idő állt rendelkezésünkre, és már mögöttem is állt három év praxis. (Nevet.) -Ha jól gondolom, Szegeden meg fogja nézni augusztusban a New York-i társulat előadását. Milyen elvárásai vannak, különösen a saját élményei, tapasztalatai után? -Egy gyakorló előadóművész mindig nehéz helyzetben van, mert ha akarja, ha nem, a saját meggyőződése mindig ott van a lelke mélyén, és hiába tartom magam nyitott léleknek, ha valahol meghallom a Porgy zenéjét, mindig eszembe jut az, hogy én hogyan csináltam, én mit gondolok róla. Abban reménykedem, hogy ez az augusztusi előadás egyszerre idéz fel jóleső emlékeket és hoz elő a műből új dolgokat, árnyalatokat.”
[url] http://www.fidelio.hu/zenes_szinhaz/interju/emlekek_es_uj_szinek; Pál Tamással interjú a Porgy és Bess újbóli bemutatója kapcsán [/url] Emlékek és új színek • 2013. július 21. - • Szegedi Szabadtéri Játékok /Fidelio - „A Magyar Állami Operaház 1970-ben mutatta be és vitte sikerre két szereposztásban a Porgy és Besst. Ezt az előadást három évvel később a Dóm téri közönség is láthatta. Pál Tamás karmester az Erkel Színházban és három évvel később Szegeden is dirigálta a Gershwin-operát. -A Porgy és Bess magyarországi premierjének Ön volt a bemutató karmestere 1970-ben. Mit jelentett ez Önnek, mennyivel nagyobb teher volt a vállán? -Az Operaház részéről ez nagy bizalmat jelentett, és ugyanakkor óriási pluszsúlyt rakott a vállamra. Sokat köszönhetek a Porgynak, a pályám szempontjából nagy jelentőségű volt ez a bemutató, de most már, vén fejjel, bevallhatom, hogy csak az ötödik-hatodik előadásra jöttem bele. A premieren mindjárt az első percben elkövettem egy olyan hibát - egy jelentős rézfúvósbelépést egy taktussal hamarabb intettem be -, amit öt percbe telt helyrehoznom. -Hogyan készült a Porgyra? Akkor már voltak felvételek belőle, de elérhetőek voltak ezek Magyarországon? -Ha valamire készülök, akkor általában bele-belehallgatok felvételekbe, hogy legyen egy akusztikus élményem is, de alapvetően a kottát rágom. A Porgyt azt hiszem, egyszer hallgattam végig, és utána azonnal a zongorakivonat és a partitúra következett. -Valahol úgy fogalmazott, az Opera zenei együttesei úsztak a gyönyörűségben a próbák és az előadások alatt. Mit tud Gershwin, amitől így érezték? -Az Egy amerikai Párizsban-t játszották koncerteken, de ilyenfajta, egész estét betöltő pszeudojazz nem szerepelt a zenekar és a kórus repertoárján. Olyan lenyűgözően szép szellemi-zenei világgal ajándékozta meg az énekkart - a kórustételek miatt egyébként inkább gospel-, mint jazzoperának nevezném a Porgyt-, ami egyfelől új volt, bár nem igényelt különösebb erőfeszítést, másfelől viszont tudásunk, kultúránk, beleérző képességünk révén kapcsolódni tudtunk hozzá, és még sikert is arattunk. -A korabeli beharangozók és recenziók többször leírják a „kellemes meglepetés" szókapcsolatot. Az 1935-ös opera 1970-ben újdonságnak számított? -A hetvenes években minden, ami nem a megszokott mederben zajlott, meglepőnek számított. Akkor még vita volt, hogy a Nabuccót játszani kell-e, mert nem tartozik a sokcsillagos Verdi-darabok közé, ma pedig nemhogy a Nabucco, de az I due Foscari és a többi ifjúkori darab is része lett a repertoárnak. Kellemes színfoltnak, újnak számított, ha ettől valaki eltért. Az Opera ajtaján épp csak a kisujját dughatta be egy-egy könnyedebb Menotti- vagy jazzesebb Ravel-mű, újdonságnak számított ez a könnyűzenéből táplálkozó stílus, amiről aztán menetközben kiderült, hogy operai igényeket állít az énekesek elé. Nem szokatlan az egyszerű ember története az operában, de a környezet miatt valószínűleg szintén újdonságnak hatott a Porgy. Akkoriban általános volt, hogy magyarul énekelték a darabokat, és ahhoz, hogy ez a mű olyan hatást váltson ki, nagyban hozzájárult Blum Tamás nagyszerű, műfordítással felérő szövege. -Ő mennyit dolgozott a magyar szövegen? -Az opera nyelve egy sajátos nyelvjárás, a gullah, amit még az angol anyanyelvűek és az igazán jó angolosok sem mindig értenek. Mikó András, az előadás rendezője először azt kérte Tamástól, hogy semmilyen szlenget ne használjon. Elkészült a fordítás, és én voltam az, aki karmester-korrepetitorként bemutatta a rendezőnek az új szöveget. Mikónak nem tetszett, azt mondta, nem elég ízes, Blum halálra sértődött, majd egy hónap alatt lefordította egy különös, általa gyártott, de nagyon találó, szlenges nyelvre. Ha Mikó beleegyezik az első változatba - ami bevallom, nekem sem tetszett, nem is emlékszem belőle semmire -, valószínűleg az előadás sikere se lett volna akkora. -Két szereposztással játszották az operát, és a korabeli kritikusok beszámolóiban mindkettőről felsőfokon írnak. Milyen árnyalatokban voltak különbségek? -Kicsit távolabbról kezdem: akkoriban jóval hosszabb volt a próbaidőszak, a korrepetíció jóval hamarabb kezdődött, a betanulásra - amit az Opera vállalt fel - és a színpadi próbákra is több idő jutott, így jobban összeért a bemutatóra minden produkció. Ilyen értelemben tehát nem különböztek, de ahogy mondja, árnyalatokban mégis más volt a két előadás. Bizonyos értelemben Házy Erzsébetet nem lehetett felülmúlni Bessként, de Andor Éva is remek alakítást nyújtott. Radnai György a maga idősebb bölcsességével talán közelebb állhatott a szerző elképzeléséhez, hiszen Porgy nem egy fiatal ember az opera szerint, Begányi Ferenc viszont színpadi megjelenésével, nagyszerű színészi munkájával tette emlékezetessé a szerepet. És mondhatnám a többieket is, Dobránszky Zsuzsát, aki a Summertime-ot énekelte Claraként, vagy Palcsó Sándort, aki élete egyik legjobb alakítását nyújtotta mint Sportin' Life, ők mind vetekedtek a lemezfelvételekről ismert előadókkal. Azt hiszem, jó időben érkezett a darab: amikor a hatását már ki tudta fejteni, és alkalmat adott kiváló formában levő operaénekeseknek, hogy valami számukra addig ismeretlenben és szokatlanban kipróbálják magukat. -Szegeden négy estén játszották az operát. Az itteni bemutató előtt több cikkben, később pedig a kritikákban többen boncolgatták, hogy mennyire illik ide, a dóm elé a Catfish Row. Voltak, akik azzal érveltek, hogy a darab a szellemisége miatt nem való ebbe a térbe - nem véletlen, hogy Hont Ferenc a Tragédiát vitte itt színre -, míg mások azt hozták fel, hogy évszázadokra visszamenőleg a templom előtt nem csupán a szent, de a profán is teret kapott.Önnek mi a véleménye? -Ősszegediként az utóbbival értek egyet. Nem csupán azért, mert a nyugati zsidó-keresztény kultúrkörben a templom előtti szabad tér tulajdonképp egy agóra, ahol a középkortól kezdve az inkvizíciótól a komédiáig bármi eljátszódhatott, és belátom, hogy bizonyos darabok még különösebb hatást tudnak kelteni ebben a térben, hanem mert a Porgy egy nagyon vallásos darab, a hatalmas kórustételeket átitatja a mély vallásosság. -A szabadtéri dirigálás nehézség elé állította? -A szabadtéri dirigálásnak valóban megvannak a sajátosságai, és én akkor még kezdő voltam itt, de nem emlékszem, hogy ez különösebb nehézséget okozott volna. Az Opera kórusa és szólistái közreműködtek az előadásban, viszont a Szegedi Szimfonikus Zenekar számára új volt ez az anyag. Az 1973-as együttesnek - ami már akkor egy jó zenekar volt, de még nem tartott ott a fejlődésben, ahol most - ez nem könnyű, de nagyon szép munka volt. Szerencsére elegendő idő állt rendelkezésünkre, és már mögöttem is állt három év praxis. (Nevet.) -Ha jól gondolom, Szegeden meg fogja nézni augusztusban a New York-i társulat előadását. Milyen elvárásai vannak, különösen a saját élményei, tapasztalatai után? -Egy gyakorló előadóművész mindig nehéz helyzetben van, mert ha akarja, ha nem, a saját meggyőződése mindig ott van a lelke mélyén, és hiába tartom magam nyitott léleknek, ha valahol meghallom a Porgy zenéjét, mindig eszembe jut az, hogy én hogyan csináltam, én mit gondolok róla. Abban reménykedem, hogy ez az augusztusi előadás egyszerre idéz fel jóleső emlékeket és hoz elő a műből új dolgokat, árnyalatokat.”
7 Búbánat 2013-07-23 17:08:24 [Válasz erre: 2 -zéta- 2013-07-23 11:44:45]
Áthoztam ide a Házy-topicból az ottani bejegyzésemet: Rövidesen bemutatja egy New-York-i együttes a Szegedi Szabadtérin a Porgy és Besst. Ennek apropóján Pál Tamással interjú készült – a Fidelión olvasható -,ebben felidézi emlékeit Gershwin operájának az Operában és a Szabadtéri Játékokon bemutatott, általa vezényelt előadásairól. Házy Erzsébetet is említi… (és egy fotón Radnai Györggyel együtt látható a darabban - 1970) Emlékek és új színek • 2013. július 21. - • Szegedi Szabadtéri Játékok/Fidelio - „A Magyar Állami Operaház 1970-ben mutatta be és vitte sikerre két szereposztásban a Porgy és Besst. Ezt az előadást három évvel később a Dóm téri közönség is láthatta. Pál Tamás karmester az Erkel Színházban és három évvel később Szegeden is dirigálta a Gershwin-operát. […] - Két szereposztással játszották az operát, és a korabeli kritikusok beszámolóiban mindkettőről felsőfokon írnak. Milyen árnyalatokban voltak különbségek? - Kicsit távolabbról kezdem: akkoriban jóval hosszabb volt a próbaidőszak, a korrepetíció jóval hamarabb kezdődött, a betanulásra - amit az Opera vállalt fel - és a színpadi próbákra is több idő jutott, így jobban összeért a bemutatóra minden produkció. Ilyen értelemben tehát nem különböztek, de ahogy mondja, árnyalatokban mégis más volt a két előadás. Bizonyos értelemben Házy Erzsébetet nem lehetett felülmúlni Bessként, de Andor Éva is remek alakítást nyújtott. Radnai György a maga idősebb bölcsességével talán közelebb állhatott a szerző elképzeléséhez, hiszen Porgy nem egy fiatal ember az opera szerint, Begányi Ferenc viszont színpadi megjelenésével, nagyszerű színészi munkájával tette emlékezetessé a szerepet. És mondhatnám a többieket is, Dobránszky Zsuzsát, aki a Summertime-ot énekelte Claraként, vagy Palcsó Sándort, aki élete egyik legjobb alakítását nyújtotta mint Sportin' Life, ők mind vetekedtek a lemezfelvételekről ismert előadókkal. Azt hiszem, jó időben érkezett a darab: amikor a hatását már ki tudta fejteni, és alkalmat adott kiváló formában levő operaénekeseknek, hogy valami számukra addig ismeretlenben és szokatlanban kipróbálják magukat. […]”
Áthoztam ide a Házy-topicból az ottani bejegyzésemet: Rövidesen bemutatja egy New-York-i együttes a Szegedi Szabadtérin a Porgy és Besst. Ennek apropóján Pál Tamással interjú készült – a Fidelión olvasható -,ebben felidézi emlékeit Gershwin operájának az Operában és a Szabadtéri Játékokon bemutatott, általa vezényelt előadásairól. Házy Erzsébetet is említi… (és egy fotón Radnai Györggyel együtt látható a darabban - 1970) Emlékek és új színek • 2013. július 21. - • Szegedi Szabadtéri Játékok/Fidelio - „A Magyar Állami Operaház 1970-ben mutatta be és vitte sikerre két szereposztásban a Porgy és Besst. Ezt az előadást három évvel később a Dóm téri közönség is láthatta. Pál Tamás karmester az Erkel Színházban és három évvel később Szegeden is dirigálta a Gershwin-operát. […] - Két szereposztással játszották az operát, és a korabeli kritikusok beszámolóiban mindkettőről felsőfokon írnak. Milyen árnyalatokban voltak különbségek? - Kicsit távolabbról kezdem: akkoriban jóval hosszabb volt a próbaidőszak, a korrepetíció jóval hamarabb kezdődött, a betanulásra - amit az Opera vállalt fel - és a színpadi próbákra is több idő jutott, így jobban összeért a bemutatóra minden produkció. Ilyen értelemben tehát nem különböztek, de ahogy mondja, árnyalatokban mégis más volt a két előadás. Bizonyos értelemben Házy Erzsébetet nem lehetett felülmúlni Bessként, de Andor Éva is remek alakítást nyújtott. Radnai György a maga idősebb bölcsességével talán közelebb állhatott a szerző elképzeléséhez, hiszen Porgy nem egy fiatal ember az opera szerint, Begányi Ferenc viszont színpadi megjelenésével, nagyszerű színészi munkájával tette emlékezetessé a szerepet. És mondhatnám a többieket is, Dobránszky Zsuzsát, aki a Summertime-ot énekelte Claraként, vagy Palcsó Sándort, aki élete egyik legjobb alakítását nyújtotta mint Sportin' Life, ők mind vetekedtek a lemezfelvételekről ismert előadókkal. Azt hiszem, jó időben érkezett a darab: amikor a hatását már ki tudta fejteni, és alkalmat adott kiváló formában levő operaénekeseknek, hogy valami számukra addig ismeretlenben és szokatlanban kipróbálják magukat. […]”
6 telramund 2013-07-23 14:54:11
Hatalamas sikerrel ment éveken keresztül, ritka nagy előadás számmal.Sosem volt rá jegy.
Hatalamas sikerrel ment éveken keresztül, ritka nagy előadás számmal.Sosem volt rá jegy.
5 -zéta- 2013-07-23 13:27:03 [Válasz erre: 4 Cilike 2013-07-23 13:11:49]
Az az 1981-es bemutató lehetett... De a [url]http://www.szinhaziadattar.hu/index.php?lang=hu&db=oszmi.01.01&kf=;Színházi Adattár[/url] szerint még jóval korábban az Ódry Színpadon is előadták a színművészeti főiskolások...
Az az 1981-es bemutató lehetett... De a [url]http://www.szinhaziadattar.hu/index.php?lang=hu&db=oszmi.01.01&kf=;Színházi Adattár[/url] szerint még jóval korábban az Ódry Színpadon is előadták a színművészeti főiskolások...
4 Cilike 2013-07-23 13:11:49
Én Sólyom-Nagy Sándorral és Kukely Júliával is láttam. De persze Begányi se maradt ki. Ami még megmaradt bennem, az Csányi János mint Crown és Rozsos István mint Sporting Life.
Én Sólyom-Nagy Sándorral és Kukely Júliával is láttam. De persze Begányi se maradt ki. Ami még megmaradt bennem, az Csányi János mint Crown és Rozsos István mint Sporting Life.
3 daunerni 2013-07-23 12:00:40 [Válasz erre: 2 -zéta- 2013-07-23 11:44:45]
Ezt az előadást láttam én is az Erkel Színházban, emlékezetem szerint 1973-74 telén.
Ezt az előadást láttam én is az Erkel Színházban, emlékezetem szerint 1973-74 telén.
2 -zéta- 2013-07-23 11:44:45 [Válasz erre: 1 -zéta- 2013-07-23 11:38:49]
És ide idézném a magyarországi bemutató főbb szereplőit a Magyar Színházi Adattár alapján: Magyar Állami Opera 1970. február 6 Porgy: Radnay György/Begányi Ferenc Bess: Házy Erzsébet/Andor Éva Crown: Csányi János/Varga András Serena: Szirmay Márta/Sudlik Mária Clara: Dobránszky Zsuzsa/Laczó Ildikó Maria: Svéd Nóra/Eszenyi Irma Jake: Nagy Sándor/Miller Lajos Sporting Life: Palcsó Sándor/Rozsos István Jasbo Brown, zongorista: Módos Tamás Rendező : Mikó András Karmester : Pál Tamás és Bolberitz Tamás Koreográfus : Seregi László Ezt a remek produkciót később magam is láttam középiskolásként, egyike volt azon kevés alkalmaknak, amikor Házy Erzsébetet élőben csodálhattam...
És ide idézném a magyarországi bemutató főbb szereplőit a Magyar Színházi Adattár alapján: Magyar Állami Opera 1970. február 6 Porgy: Radnay György/Begányi Ferenc Bess: Házy Erzsébet/Andor Éva Crown: Csányi János/Varga András Serena: Szirmay Márta/Sudlik Mária Clara: Dobránszky Zsuzsa/Laczó Ildikó Maria: Svéd Nóra/Eszenyi Irma Jake: Nagy Sándor/Miller Lajos Sporting Life: Palcsó Sándor/Rozsos István Jasbo Brown, zongorista: Módos Tamás Rendező : Mikó András Karmester : Pál Tamás és Bolberitz Tamás Koreográfus : Seregi László Ezt a remek produkciót később magam is láttam középiskolásként, egyike volt azon kevés alkalmaknak, amikor Házy Erzsébetet élőben csodálhattam...
1 -zéta- 2013-07-23 11:38:49
Az idei Szegedi Szabadtéri Játékokon újra felcsendülhet Magyarországon a Porgy és Bess. Idézek a sajtóközleményből: "Az amerikai opera történetében mérföldkőnek számító Porgy és Bess bemutatója 1935. szeptember 30-án volt Bostonban, a premier közönsége a feljegyzések szerint 15 percig tapsolt. A darab újszerű volt tartalmában, zenéjében, nyelvében, fellépőinek származása tekintetében is. Gershwin muzsikájában egyszerre van jelen az amerikai kontinens múltja és jelene: gyökerei az indián, az afrikai és az afroamerikai örökséghez nyúlnak vissza, ugyanakkor erős a jazz hatása, miközben megkerülhetetlen az európai zenéből, főképp Ravelből és Debussyből merített inspiráció. Külföldön az operát először 1943-ban Koppenhágában, a Dán Királyi Operaházban – helyi énekesekkel – mutatták be, ám az országot megszálló németek 22 előadás után levetették a művet a repertoárról azzal a fenyegetéssel, hogy ha műsoron tartják, felrobbantják az épületet. Az Porgy és Besst az Everyman Opera Company 1952-ben indult, több évig tartó turnéja és az 1959-ben bemutatott film vitte világsikerre."
Az idei Szegedi Szabadtéri Játékokon újra felcsendülhet Magyarországon a Porgy és Bess. Idézek a sajtóközleményből: "Az amerikai opera történetében mérföldkőnek számító Porgy és Bess bemutatója 1935. szeptember 30-án volt Bostonban, a premier közönsége a feljegyzések szerint 15 percig tapsolt. A darab újszerű volt tartalmában, zenéjében, nyelvében, fellépőinek származása tekintetében is. Gershwin muzsikájában egyszerre van jelen az amerikai kontinens múltja és jelene: gyökerei az indián, az afrikai és az afroamerikai örökséghez nyúlnak vissza, ugyanakkor erős a jazz hatása, miközben megkerülhetetlen az európai zenéből, főképp Ravelből és Debussyből merített inspiráció. Külföldön az operát először 1943-ban Koppenhágában, a Dán Királyi Operaházban – helyi énekesekkel – mutatták be, ám az országot megszálló németek 22 előadás után levetették a művet a repertoárról azzal a fenyegetéssel, hogy ha műsoron tartják, felrobbantják az épületet. Az Porgy és Besst az Everyman Opera Company 1952-ben indult, több évig tartó turnéja és az 1959-ben bemutatott film vitte világsikerre."