vissza a cimoldalra
2019-07-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11352)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (8023)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3314)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7000)
Operett, mint színpadi műfaj (4004)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1324)
Opernglas, avagy operai távcső... (20269)
Kedvenc magyar operaelőadók (1125)
Pantheon (2371)
Kimernya? (3179)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1697)
Franz Schmidt (3375)
Haspók (1259)
Fischer Ádám (512)
Balett-, és Táncművészet (5842)
Bretz Gábor (129)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4517)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Sz. Ágai Karola-drámai koloratúrszoprán (Sesto, 2006-08-19 20:43:54)

   
468   Búbánat 2019-03-30 10:02:45

A Dankó Rádió „Túl az Óperencián” mai adásában a szerkesztő-műsorvezető, Nagy Ibolya megemlékezett a ma 92 éve született Liszt Ferenc- és Kossuth-díjas, érdemes és kiváló művészről, Ágai Karoláról  (született Staud)  (Budapest, 1927. március 30. - 2010. február. 22. )

Ágai Karola. 1960-ban

1961 tavaszán a  Rádió Dalszínháza bemutatta Johann Strauss Cigánybárójának első és máig egyetlen teljes, magyar nyelvű stúdiófelvételét az Operaház elsőrangú, kitűnő és már nagy népszerűségnek és elismertségnek örvendő fiatal művészeinek a közreműködésével.

A Magyar Rádió és Televízió Énekkarát és Szimfonikus Zenekarát Ferencsik János vezényelte, kinek a rádióban ez az egyetlen operettfelvétele!

Ifj. Johann Strauss: A cigánybáró

A Rádió Dalszínháza bemutatója: 1961. április 2., Kossuth Rádió, 18.50 – 21.30

Operett három felvonásban – két részben (126 perc)

Szövegét Jókai Mór nyomán Ignatz Schnitzer írta, a dalszövegeket Fischer Sándor fordította.

Vezényel: Ferencsik János

Km.: az MRT Szimfonikus zenekara és énekkara (Karigazgató: Vajda Cecília)

Zenei rendező: Ruitner Sándor

Rendező: Solymosi Ottó

A szereposztásból:

Barinkay Sándor, száműzött nemes, egykori földbirtokos – Ilosfalvy Róbert
Szaffi, cigánylány – Házy Erzsébet
Zsupán Kálmán, gazdag sertéskereskedő – Melis György
Arzéna, Zsupán lánya -. Ágay Karola
Ottokár, a fia – Bartha Alfonz
Czipra, cigányasszony – Komlóssy Erzsébet
Homonnay Péter gróf (más verzióban: Gábor diák, a toborzó huszárjai élén) - Bende Zsolt
Carnero, császári biztos – Lendvai Andor 
Mirabella, nevelőnő Zsupánnál – Garancsy Márta (Ladomerszky Margit)

Most az alábbi részletek csendültek fel erről a klasszikus operettfelvételről:

- Arzéna dala és jelenet az első felvonásból: „ A szép mennyasszony jön, várni mily öröm”; „Egy újabb kérő jött… már uram, istenuccse…”; ”Mily bűbájos látvány,  mily szép!”  „Tessék enni, friss kalácsot venni…”; „A lányodat megkérem én…”; „Ó mily szép, igazi angyal ő, az arcvonása megnyerő…” (Ágai Karola, Garancsy Márta, Ilosfalvy Róbert, Lendvai Andor, Melis György, énekkar)

- Barinkay belépője, I. felv.: „Mint sok szegény, de víg legény, a nagyvilágot jártam én…/Mert a szív és az ész együtt mindenre kész. Mindig előre nézz! Mindig előre nézz! Légy merész s célhoz érsz!…” (Ilosfalvy Róbert, km. énekkar)

- Jelenet és kincskeringő:Valamikor…, ez az a pont.”; „Jaj, mily csodás, itt a kincs, a kincs…”; Nézd, arra lent, mi cseng, mi peng…” ˙(Házy Erzsébet, Komlóssy Ildikó, Ilosfalvy Róbert)

- Zsupán belépője: „- Itt vagyok! Miért hivatott? - Aláírását kérik most! Én írni!? de drága uram! Sejtelmem sincs, hogyan! Hja, az irka-firka nékem Sose volt a mesterségem. Már ifjú gyermekkorban, csak sertések közt voltam. A költészet nem pálya- Ezer villám és sertésvész –  Különb a disznó hája, És ehhez nem kell ész. Ha-ha… Mert az ideálom semmi más, Mint jó evés! És jó ivás!...” (Melis György, Lendvai Andor)


Az adás elején hallottuk még:

Jacobi Viktor – Martos Ferenc: Jánoska  - Nyitány  (Km. az MRT Szimfonikus Zenekara, vezényel: Vincze Ottó)  - keresztmetszet, 1960. augusztus 20., Kossuth Rádió 18.10 – 18.40

Ezt a műsort ma délután hat és hét óra között ismét meghallgathatjuk a Dankó Rádióban és online az interneten is (www.dankoradio.hu oldalon)

467   Búbánat 2019-02-22 14:07:38

A ma kilenc éve elhunyt Ágai Karola - és  gitárművész férjének, Szendrey-Karper Lászlónak is - emlékét felidézve:

Ágai Karola operaénekesnő és Szendrey-Karper László gitárművész.

1960., Fotó: Bauer Sándor

Forrás: FortePan

466   Búbánat 2018-11-23 19:42:13

Ma éjjel az M3 csatornán láthatjuk

2018. november 23. péntek 22:30 - 01:05

Wolfgang Amadeus Mozart: Cosí fan tutte (Mind így csinálják)

Kétfelvonásos opera közvetítése a Magyar Állami Operaházból (1962. december 6-i előadás)

(155') FF

Szövegét írta: Lorenzo da Ponte

Fordította: Lányi Viktor

Díszlet: Oláh Gusztáv

Jelmez: Márk Tivadar

Rendező: Szinetár Miklós (mv.)

Vezényel: Erdélyi Miklós

Közreműködik a Magyar Állami Operaház Zenekara valamint Énekkara (nem látjuk, csak halljuk; a színpadon kívül énekelnek)

Szereposztás:

Fiordiligi – Ágai Karola

Dorabella – Sándor Judit

Despina, szobalány – Koltay Valéria

Ferrando, Dorabella vőlegénye – Bartha Alfonz

Guglielmo, Fiordiligi vőlegénye – Palócz László

Don Alfonso, öreg filozófus – Maleczky Oszkár

„Don Alfonso, az öreg filozófus fogadást köt barátaival, Ferrando és Guglielmo tisztekkel, hogy aráik, Fiordiligi és Dorabella sem hűségesebbek, mint a többi nő. A tisztek elhitetik menyasszonyaikkal, hogy háborúba kell menniük, távozásuk után röviddel pedig Alfonso két udvarló férfival érkezik a lányok otthonába, barátaiként bemutatva az idegeneket, a két álruhás vőlegényt, akik próbatételre készülnek… Mozart könnyeden komoly operája egy női Don Juan történetnek is felfogható, melyben ezúttal női nézőpontból keres választ arra, hogy mit ér az asszonyi hűség.”

465   Búbánat 2018-04-22 15:37:13

„CSALÁDI KÖRBEN az operaénekesnő”  - ÁGAI KAROLA

BAJOR NAGY ERNŐ RIPORTSOROZATA

  • Tükör, 1974. június 11.

A megunhatatlan Walter Scott világa tölti be a színpadot. Gyilkosok ténferegnek a bagolyrúgta tornyok körül, marcona hadastyánok várják, mikor ad parancsot Ahston lord egy újabb vérengzésre. A kastélyban fehér holdfény szórja be a két szerelmes alakját — természetes, hogy az életre, öldöklésre szembenálló famíliák sarjai —, akik titkos találkozón örök hűséget fogadnak egymásnak. A jeleneten elömlik Donizetti édesszép zenéje. Lammermoori Lucia szomorú történetéhez jöttünk el vagy kétezren az Erkel Színházba, hogy néhány órára odaadjuk önmagunkat e túlontúl regényes és nehezen követhető történetnek. Nem is annyira a cselekménynek, mint annak a varázsnak, ami a címszereplő lényéből, hangjából szétsugárzik a produkción. Ma este Ágay Karola énekli a mindenkor koloratúrszoprán pálya koronáját jelentő, gyönyörű szerepet, őt kísérjük el családi körébe.
Előbb a gyermekkoriba.

A FORRÁSNÁL

Elég távol esett szerepeinek világától. Az Erkel opera komor fenségű Szilágyi Erzsébetje, Az Éj királynője Mozart művéből, vagy a Rigoletto Gildája, majd Konstanza a Szöktetésből mind előkelőek voltak, vagy legalábbis a kiváltságok holdudvarában éltek. S a családi fotók, melyeket a művésznő elém tár, nagyon egyszerű emberek fényképei. Édesapja, a szemüveges, csokornyakkendős, tisztes bácsi, nyomdász volt. Részt vett szakmájának szakszervezeti mozgalmában, annak tisztségviselője volt 1929-től egészen halálának esztendejéig, 1945-ig.

— A képekről ítélve, művésznő kései gyermek volt…
Megnézi az apai portrét, mint aki régen látott, drága arcon felejti a pillantását.
— Kései és egyetlen voltam .. . Anélkül, hogy dédelgettek volna . . .
E fotográfia szerint a papa kemény ember volt.
Olyan hevesen int nemet, hogy most először meglobog szőke frizurája.
— Teljes nyugalom, harmónia, emberszeretet és csönd jellemezte ... Anyám volt energikus, őt hatotta át jó értelemben vett szigor és fegyelem.
— És kit a zene?
Itt már a forrásnál vagyunk. Az apa — Staudt Ferenc néven ismerte a nyomdászvilág — dalos volt, hosszú időn át töltötte be a Budapesti Nyomdász Dalkör elnöki tisztét. Tevékenysége olyan maradandó nyomot hagyott társaiban, hogy halálának fordulóján a kórus tagjai még hosszú éveken át kijártak sírjához, hogy emlékezzenek rá. Az édesanya — nyomdászfamíliából származott — szintén muzikális, hegedülni is tanult.
Lakás a Ferenc körúton, iskola a Mária Terézia (mai Horváth Mihály) téren ... Ugyanabba az iskolába járt egy kivételes zenei érzékenységű kisfiú is, akiből Szendrey-Karper László, a gitár művésze vált... Már akkor egymás látóhatárán belül élt a későbbi házaspár... A Staudt család jó ideig a bencés gimnázium melletti házban lakott, ugyanakkor annak az iskolának a diákja volt Szendrey-Karper.. .

Ismét egy fotó kerül elő. Gyermekpár matyó jelmezben, a szőke lányka a kis Karola.
— A fiú?
Töprengve a mennyezetre néz, mintha onnét várna eligazító feleletet.
— Jaj, már nem is tudom.
... De azt tudja, az otthoni légkörben természetes volt, hogy zenét tanuljon. Zongoristának készült, akadémiai szinten játszott — mégsem szerette.
— Nem akartam gyakorolni — vallja meg minden bűnbánat nélkül. — Ma sem skálázok naponta. De annak idején minden csöngetésre összerezzentem. Irtózva gondoltam, hogy vendégek jönnek és játszanom kell.

Éneket szeretett volna tanulni. Édesanyja tiltakozott. De azért gyermekként minden nyomdász ünnepélyen föllépett, szerepelt a hagyományos János ünnepélyeken. A csapongó beszélgetés sodrában egy kis epizód sodródik elénk: kilencéves lehetett, zongoravizsgája volt, az „Árva a ház” kezdetű dalt játszotta ...
— Gyermekkori randevú az operettel?
Ő komolyabban, mint ahogyan az operett beszélni szokott:
— Később, felnőttként énekeltem operettet is. Amikor a Honvéd művészegyüttes megszűnt, a KPVDSZ színpadán egy hakni együttessel a Marica grófnőt adtuk elő sorozatban. Abban a produkcióban rengeteg hasznos dolgot tanultam meg a színészmesterségből.

AZ ÉJ KIRÁLYNŐJE PRÓBAÉNEKLÉSEN

És visszalépve időben: végül is áttért az énekszakra. Közben kikerült az iskolából. Titkárnő és német-magyar levelező lett a NIKEX-nél. Vajon hány telefonáló vette észre, hogy világszép szopránhang közli velük a telefonban: kapcsolom X elvtársat ..., vagy: ... nem, nem, házon kívül van.
Aztán a SZOT énekkar hivatásos tagja, aztán a Rádió énekkarban énekel, aztán a Honvéd művészegyüttes szólistája. Míg ezeket leírom, egyébre sem gondolhatok — nem könnyen érvényesült a pályán. Erre utal operaházi tagságának előzménye is. Már másfél esztendeje énekelte vendégként dalszínházunkban az operairodalom talán legnehezebb bravúrszerepét, Az Éj királynőjét a Varázsfuvolában, de ez — úgy tetszik — kevés volt ahhoz, hogy szerződtessék, ötvenhét októberében próbaéneklést hirdetett az opera, s tanárnőjének, Révhegyi Ferencnének rábeszélésére, Ágay Karola is jelentkezett, hogy hallgassák meg.

— Vettem tíz deka sonkát — derül akkori önmagán. — Mindenkit magam elé engedtem ... Emlékszem, Palcsó Sándor is akkor énekelt próbát ..., és mindkettőnknek sikerült. Szűkebb családjából akkor már csak édesanyja élt, aki annak idején fölszaladt lánya első operaházi előadása előtt leánya keresztanyjához, aki egyben tanítónője is volt Karolának néhány évig:
— Hilda, gyere velem, mert ez a lány az Éj királynőjét énekli, és biztos kifütyülik, márpedig azt nem bírom ki egyedül...

METROPOLITAN

Sorsának alakulását ismerve, érdemes szemügyre vennünk egy-két adatot. A Zenei lexikon 1965-ben megjelent 1. kötetében még nem fordult elő Ágay Karola neve. Négy évvel később, 1969-ben már vendég- szereplésre hívta meg a New York-i Metropolitan-operaház, amelynek színpadán olyan világnagyságok szerepeltek fennállása óta, mint Caruso, Saljapin, Gigli, LawranceTibbett, Leo Slezák, Kirsten Flagstad, Lucrezia Bori, Lotte Lehmann, honfitársaink közül pedig többek között Székely Mihály és Ernszter Dezső.
A szobában, ahol erre az interjúra sor kerül, nagyméretű plakát őrzi az öt fellépés emlékét, amikor magyar énekesnő volt a Metropolitan- ben Lammermoori Lucia.
Előttem van Ágay Karola nagylemeze. A tasakból finom, tartózkodó szomorúsággal nézi a világot a művésznő, aki nemcsak a sebzett szívű Luciát, vagy az ugyanolyan tragikus végzetű Gildát énekli, hanem a pezsgőn színes Zerbinettát is.
Ezt kimondom. Kétkedve hallgatja.
— Az igaz, hogy volt nagyon rossz periódusa is az életemnek. De most a házasságomban azt a szeretetet kapom meg, azt a bástyával fölérő biztonságot, amit csak gyermekkoromban éreztem.

Feje magasságában egy második bekeretezett plakáton a férj nevét látom, Szendrey-Karper Lászlóét, aki Szendrey Júlia rokonának vallja magát, és a gitár fáradhatatlan népszerűsítője Magyarországon. Hangszerének főiskolai tanára, VIT díjas, feleségének művészi partnere is. A régi magyar muzsikától akár egy Britten műig, sok mindent magába foglaló műsorukkal távoli földeket jártak be, 1969 februárjában még az ENSZ palotában is fölléptek.

Az opera mennyire veszi igénybe?
— Évente negyven-ötven fellépésem van.
— Tudom, a legtöbb operista még sztár korában is tanári felügyelettel dolgozik.
— Én ma is szeretettel és hálával ragaszkodom Révhegyinéhez, Olga nénihez, de már csak kontrollra járok hozzá és minden évad legelején az induláskor.

LEMEZ ÉS ORATÓRIUM

Most ötlik szemembe a dohányzóasztalon elhelyezett fölirat: „Dohányozni még neked sem szabad.” És ugyanazon az asztalon egy fémből készült cigaretta csikknyomó, amely kutyát ábrázol. S mintha jelenlétével rímelni szeretne a tárgyra, berobban a helyiségbe egy Zsuzsi nevű bolondos tacskó. Aztán bejön a férj is. Kis játék a kutyával, néhány szó a másnapi közös programról.

— Hová járnak szabad idejükben?
Gondolatai még a kutyánál tartanak:
— Fajkutya, de soha nem vinném kiállításra ... Szabad időnkben? Szép időben a balatonfüredi nyaralónkba. Ott szalonna- és flekken- sütéseket rendezünk ... Pecázunk az Operaház horgásztanyáján.
— Főzés ... Itthon ki főz?

— Közösen a férjemmel. Ki mikor ér rá. Szeretünk piacra járni, bevásárolni ...
— Vendégek?
— Elvétve.
— Ki az, akivel naponta beszél telefonon?
— Ki is?... Az anyósom és egy Kati nevű barátném, aki Pasaréten lakik, lektor és műfordító.
Megakad pillantásom egy szobron, továbbá egy magasban függő bányászlámpán.

— Az utolsó belga bányászlámpák egyike — mutat az utóbbira, s szavában a közlés tartalmától független kis kék szomorúság lappang.

A gazdagon berendezett otthon láttán elkerülhetetlen a kérdés:
— Van kiváltképp kedves tárgyuk?
— Nincs. És néhány éve el is határoztuk, hogy nem ragaszkodunk tárgyakhoz.

Busz zúg el a ház előtt.
— Nem zavarja a motorzaj?
— Nem törődöm vele. A férjem érzékeny rá, ha gyakorol, minden ajtót, ablakot bezár.
— Említsen egy könyvet, melyet szívesen újra elolvasna.
A válasz nem keresi a kritikusok helyeslését.
— Elfújta a szél.
És filmet, amit ismét megnézne ...
— Az Orgonavirágzás lett volna.
Kedvenc zeneszerzői?...
Verdi, Donizetti és Mozart. A modern zene nem érdekel különösebben.
Itt kérdés nélkül beszél néhány szakmai óhajáról. Szívesen énekelne oratóriumban . . ., szeretné, ha közös lemezük volna férjével..., egyáltalán, ha még néhány lemez készülne vele...
— Mit vásárolt legutóbb önmagának?
Hangjában némi bizonytalansággal:
— Egy mogyorószín pulóvert...

Az ajtóban még egyszer megfogalmazza :
— Jó életem van... Harmóniára, nyugalomra vágytam ... Hogy legyen hová hazajönnöm.

A Népköztársaság úti villalakás, amelynek bejáratánál ezt mondja, valamikor a demokratikus Magyarország egyik miniszterelnökéé volt. Ahogy az ajtóra visszanézek, nem tudom megmondani, kinek köszöntem meg a beszélgetést: a szomorúsággal jegyes lammermoori menyasszonynak, vagy a verőfényes kedvű Rosinának.

464   rotor 2018-03-31 23:13:15

 

Ágai Karola monadataiból: "Mindez nem jelenti azt, hogy most négy év után nem tanulom újra lázasan, vagyis ugyanúgy, mintha most első alkalommal énekelném olaszul. Varga Pállal készülök a Metropolitan előadására, és tanárnőmmel, Révhegyi Ferencnével."

Csak felhivni szeretném kedves operaművészeink figyelmét egy szerintem fontos momentumra. Ágai Karola művésznő nem lett jelentéktelenebb művész, hogy mestereinek nevét megemlitette. Ezt ritkán látni, hallani mai művészeinktól, hogy mestereiket megemlitik. Talán Sipos Jenő énekmester  születésnapi köszöntőjével kapcsolatban emlékszem ilyesmire, és tette ezt akkor Marton Éva, Tokody Ilona, Kincses Veronika, Pitti Katalin. Valamint szintén nemrég  Sass Sylvia Révhegy Ferencnét emlitette tanáraként. 

463   Búbánat • előzmény462 2018-03-31 10:19:16

Amint jeleztem, a közölt szereposztás az 1969. február 14.-i  MET  - Lammermoori Lucia előadásáé volt. 

A másik két szereposztásról is, valóban, érdemes tudnunk.

462   Edmond Dantes • előzmény461 2018-03-31 09:44:53

Kis pontosítások az Ágai Karola által énekelt három MET-Lucia szereposztásainál: Edgardot egyszer Flaviano Labó, kétszer Gedda énekelte. Enrico 1-1 alkalommal a fiatal Renato Bruson (!), Lorenzo Saccomani és Frank Guarrera volt, Raimondót egyszer Bonaldo Giaiotti énekelte.

461   Búbánat 2018-03-30 22:16:49

Ágai Karola (született Staud) (Budapest, 1927. március 30. -  Budapest, 2010. február 22. )   születése mai  évfordulójára

Film Színház Muzsika, 1969. január 18.  (3. szám)

„A hét interjúja Ágay Karolával”

„Magyar Lucia a MET-ben”

Alig múlt el egy éve annak, hogy Elisabeth Schwarzkopf Budapesten koncertezett, s egyik szabad estéjén megnézte az Operában az „Ariadne Naxosz szigetén” előadását. Emlékszem még jól, hogyan nyilatkozott a Film Színház Muzsikának. Dicsérte az együttest, külön-külön a szereplőket is, Ágay Karoláról ezt mondta: „Én is énekeltem a Zerbinettát valaha, de Ágay Karola tökéletes produkciója magával ragadott...”
S most, amikor Ágay Karolát felkeresem, csomagol, New Yorkba indul.

— Elisabeth Schwarzkopf elismerése nagyon boldoggá tett, sőt az is, hogy azt mondta: majd még találkozunk. Álmomban se hittem azonban, hogy ezeknek a számomra oly értékes szavaknak folytatása lesz. De két hónapra rá, már a Metropolitan igazgatójával — Mr. Binggel — való ismerkedésre hívtak meg Milánóba. Az utazásra nyáron került sor, 40 fokos hőségben.

— S az eredmény?
Kétéves szerződés a Metropolitanba.

A „Billboard” című amerikai folyóiratot látom az asztalán. Benne cikk „Karola Ágay”-ról! A hiteles történetet olvasom, vagyis azt, hogy a New York-i Metropolitan Opera számára Elisabeth Schwarzkopf fedezte föl Ágay Karolát.
Az idén csak két hónapot tölt New Yorkban, a Lammermoori Luciát énekli három alkalommal, de a színház ebben a szezonban is már rendes tagjának tekinti a magyar művésznőt. Jövőre öt hónapot kívánnak tőle.

— S a budapesti Operával milyen lesz a kapcsolata?
— Amilyen eddig volt. Mind a két Operának tagja vagyok. Itthon meghatározott számú előadáson kell szerepelnem, ezt mindenképpen teljesíteni akarom, és ennek nincs is semmi akadálya. A világért sem szakadnék el a mi Operánktól...

A Lammermoori Luciát persze eredeti nyelven, olaszul énekli a Metropolitanban. De nem először. Négy évvel ezelőtt, Aragall budapesti bemutatkozásán a két magyar partner, Svéd Sándor és Ágay Karola is olaszul énekelt a Lammermoori Lucia előadásán. Ágay arra már megtanulta. Hogy hogy?

— Mert akkor készültem a wexfordi fesztiválra, ahol ugyancsak Aragall énekelte Edgar szerepét. Sőt, nagyon remélem, hogy a Metropolitanban is vele lépek föl... Mindez nem jelenti azt, hogy most négy év után nem tanulom újra lázasan, vagyis ugyanúgy, mintha most első alkalommal énekelném olaszul. Varga Pállal készülök a Metropolitan előadására, és tanárnőmmel, Révhegyi Ferencnével. A budapesti Lucia és a New York-i Lucia között az lesz a különbség, hogy az őrülési jelenetben a két ária között, az eredeti partitúrához híven, egy tercettet is éneklünk. Ez nemcsak a feszültséget fokozza, hanem dramaturgiailag is érthetőbbé teszi a cselekményt.

Ki dirigálja a Metropolitanban az előadást, kik lesznek a partnerei?

— Sejtelmem sincs róla. Magam is kíváncsi vagyok, miféle meglepetés ér majd ...

— Izgul?
— Szerencsémre nem vagyok sosem lámpalázas. Ez az érzés csak akkor támad fel bennem, amikor a férjem szerepel.

Férje: Szendrey-Karper László, a kiváló gitárművész, ő meg csak akkor izgul, ha Ágay Karola énekel. Egyébként elkíséri feleségét az amerikai útra.

— Január 18-án repülünk New Yorkba — mondja Ágay Karola —, és ott rögtön tíznapos próba vár. Haza március 10-e körül érkezem, hogy részt vegyek a Bánk bán felújításának a próbáin: Melindát éneklem. Eddig csak lemezen szerepeltem a Bánk bánban, ugyancsak Ferencsik János vezényletével.

Ebben az évadban már két premierje volt: az Aranykakas és a Szöktetés a szerájból Constanzája.
 

Búcsúzóul még azt mondja:

— Örülök, hogy épp a Luciával mutatkozhatom be New Yorkban, már csak azért is, mert ha lehetséges mércével mérni a szerepeket: a Luciát szeretem legjobban. Minden koloratúra énekesnőnek ez az álma, mert ez a szerep bizonyítja leginkább, hogy a koloratúra nem öncélú díszítése az éneknek, hanem fontos dramaturgiai funkciója van ...


Lapunk épp aznap jelenik meg, amikor Ágay Karola elutazik. A repülőtéren még elolvashatja a Film Színház Muzsikát... . „  
 

/Gách Marianne/

 

Azóta tudjuk már, hogy a MET-ben Ágai Karola Luciája mellett Nicolai Gedda volt Edgardo. Ashton – Lorenzo Saccomani, Alisa – Carlotta Ordassy, Raimondo – John Macurdy, Arturo – Charles Anthony, Normanno – Rod MacWherter

A karmester Carlo Franci. Rendező: Patrick Tavernia

1969. február 14.

Az idézett cikk – a szereposztással kiegészítve - megtalálható az „Ők ketten – Ágai Karola és Szendrey-Karper László élete és művészete” kötet 202-204. oldalán. Összeállította Kerényi Mária (Szemimpex Kiadó, Budapest, 2001)

És egy másik, Németországban kiadott Ágai Karola-kötet:

460   Búbánat • előzmény459 2017-10-24 22:18:10

Kapcs.: 459. sorszám

Pótlás és kiegészítés

„Ágay Karola énekel” – művészportré-film

Bemutató: 1971. március 7. Magyar Televízió, 21.45 – 22.30

„Az operaszínpad a nagy szerelem, amiért a küzdelem, a harc, a fegyelem magától értetődően természetes.” 
Erről is beszél a róla szóló énekes portréban egyik legnagyszerűbb koloratúr szopránunk, Ágai Karola, akinek Mozart, Donizetti, Rossini, Erkel és Strauss szerepeiből is hallhatunk áriákat, és aki arról is tanúbizonyságot ad, milyen kifejezően tudott népdalfeldolgozásokat, virágénekeket is interpretálni férje, Szendrey-Karper László gitárművész kísérete mellett.

Rendezte: Horváth Zoltán

Időtartam: 55 perc

Ágay Karola interjút adott a portréfilm bemutatását megelőzően az RTV Újság munkatársának. (rácalmási)

- Hogyan vélekedik saját filmjéről a tévéfilm főszereplője?

- Az Operaházban való éneklés és a tévészereplés természetesen sokban különbözik egymástól – mondja a kitűnő operaénekesnő. – A televíz gyakorta közvetít operaelőadásokat, amelyeket a színházban rögzítenek képre. A művész azonban ilyenkor mégsem a tévénézőnek, hanem a színház közönségének játszik, énekel: az első sor, a harmadik emelet, vagy éppen a karzat nézőjének mutatja be produkcióját. Érthető, hogy a képernyő előtt ülőkben is más hangulatot teremt az ilyen előadás, mint a színház közönségében. Éppen ezért örülök ennek a tévéfilmnek: itt csak a nézőknek énekelek, csak velük és „nekik” vagyok. Kapcsolatunk így közvetlenebb, bár ennek megteremtése nehezebb – más művészi megoldásokat követel -, hisz a képernyőn a legapróbb rezdülések is felnagyítva jelentkeznek.

Hosszú hónapokon keresztül készültünk a film felvételére. Vecsernyés János szerkesztő, Lakatos György gyártásvezető és nem utolsó sorban Horváth Zoltán rendező sokat vitatkozott, beszélgetett: keresték a legjobb megoldásokat.

Ötvenperces műsorom alapja – új nagylemezem. S mivel a Hanglemezgyár eredeti nyelven kérte tőlem a különböző áriák eléneklését, így a kedves nézők is így hallják majd a filmen  - kérem, ne vegyék se szerénytelenségnek, se udvariatlanságnak! A műsorban tehát kedvenc szerepeim közül éneklek néhányat, ezenkívül ízelítőt adok abból a közös műsorból, melyet férjemmel, Szendrey-Karper Lászlóval szoktunk bemutatni a magyar és nemzetközi hangversenypódiumokon. Vagyis: gitárkísérettel magyar virágénekeket és népdalokat is hallhatnak a tévénézők…

 

Az a lemez, amit ebben az interjúban Ágay Karola említett és amelynek hanganyaga a portréfilmben hallható, az alábbi operaáriákat tartalmazza:

  1. Mozart: Varázsfuvola – Az éj királynőjének áriája (II. felvonás)
  2. Mozart: Szöktetés a szerájból – Constanze áriája (II. felvonás) 
  3. Erkel: Hunyadi László – La Grange ária (II. felvonás) R. Strauss: Ariadne Naxos szigetén – Recitativo és Zerbinetta áriája
  4. Verdi: Rigoletto – Gilda áriája (I. felvonás)
  5. Rossini: A sevillai borbély – Rosina áriája (I. felvonás)
  6. Donizetti: Lammermoori Lucia – Őrülési jelenet (III. felvonás)

/Qualiton, LPX 11432

Legutóbb az M3 csatornán volt látható az „Ágay Karola énekel” - portréfilm
2017. április 28. péntek 14:30 - 15:25

459   Búbánat 2017-04-28 09:28:22
Az M3 csatorna ma délutáni műsora:

2017. április 28. péntek 14:30 - 15:25

Ágai Karola énekel (1971)

„Az operaszínpad a nagy szerelem, amiért a küzdelem, a harc, a fegyelem magától értetődően természetes.”
Erről is beszél a róla szóló énekes portréban egyik legnagyszerűbb koloratúr szopránunk, Ágai Karola, akinek Mozart, Donizetti, Rossini, Erkel és Strauss szerepeiből is hallhatunk áriákat, és aki arról is tanúbizonyságot ad, milyen kifejezően tudott népdalfeldolgozásokat, virágénekeket is interpretálni férje, Szendrey-Karper László gitárművész kísérete mellett.

Rendezte: Horváth Zoltán

Időtartam: 55 perc

458   -zéta- 2017-03-28 22:08:09
MEGHÍVÓ

Ágai Karola Kossuth- és Liszt-díjas, Érdemes és Kiváló Művészre, Budapest II. kerülete és Esztergom város díszpolgárára emlékezik születésének 90. évfordulója alkalmából az Ágai Karola és Szendrey-Karper László Ének- és Zeneművészeti Alapítvány 2017. március 31-én (pénteken) 12 órakor a művésznő és férje, Szendrey-Karper László gitárművész sírjánál a Farkasréti temetőben, ahol elhelyezzük az emlékezés és tisztelet koszorúját.

Beszédet mond Hollós Máté Erkel- és Bartók Béla–Pásztory Ditta-díjas zeneszerző, az Alapítvány kuratóriumának elnöke. Ez után énekével köszönti a művésznőt Kertesi Ingrid Liszt-díjas Érdemes és Kiváló művész, a Magyar Állami Operaház tagja, Ágai Karola több operaszerepének örököse, akit Varga Zsolt gitárművész kísér azon a hangszeren, amely korábban Szendrey-Karper Lászlóé volt.

Szeretettel hívunk és várunk mindenkit.

Találkozás 11 óra 30 és 11 óra 45 között a Farkas réti temető főbejáratánál. A sír a 25. parcella I–1–72 helyén található.

Budapest, 2017. március 20.


Ágai Karola és Szendrey-Karper László Ének és Zeneművészeti Alapítvány
457   -zéta- • előzmény456 2017-03-24 21:22:45
Köszönöm a kiegészítést...:-)
456   cviki57 • előzmény455 2017-03-24 20:14:54
Némedi Csaba fb oldalán találtam, hogy az adás időpontja 2017. 03.26. 20.04-kor lesz, Magyar Katolikus rádió, Az Opera világa.
Ismétlése szombaton 22.34-től.
455   -zéta- 2017-03-24 18:56:21
A napokban lenne 90 esztendős Ágai Karola, a Katolikus Rádióban beszélgetéssel és felvétel-ritkaságokkal emlékeznek a nemrégiben elhunyt művésznőre.

Szerkesztő-műsorvezető: Máry Szabó Eszter
Vendégek: Clementis Tamás, Karczag Márton, Némedi Csaba
454   Búbánat 2017-02-06 14:17:11
„Ágai Karola művészete a saját pályafutásomat vörös fonalként követi” – beszélgetés Némedi Csabával, az Ágai-könyv szerzőjével

- zéta -, 2017-01-23 [ Interjúk ]

„Egy nemzetközi reputációval rendelkező német kiadó, a LIT egyik vadonatúj kiadványát tartom a kezemben a jeles magyar drámai koloratúrszoprán, Ágai Karola Melinda-alakításáról. A német nyelvű könyv kapcsán annak szerzőjével, Némedi Csabával együtt idézzük föl a néhány éve elhunyt énekesnő alakját.”

„- Úgy tudom, hogy a Magyar Állami Operaház Emléktára gőzerővel dolgozik a digitális archívum létrejöttén és tökéletesítésén. Karczag Márton, az Emléktár vezetőjének segítségével sikerült betekintést nyernem a már elkészült és feldolgozott lexikális adatokba. Annyi biztos, hogy a Magyar Állami Operaház nem teljesen használta ki azt a spektrumot, amit a Művésznő adottságai lehetővé tettek volna. Egyébként már a meglévő anyagból is kiderül, hogy az énekművészeket egyfajta odafigyelés, mondhatni féltő gondoskodás vette körül. Vonatkozik ez arra, hogy milyen sorrendben kapták meg a különböző feladatokat, illetve arra, hogy miként adagolták a már meglévő szerepeket az évadok tervezése során. Ha csak Ágai művészetét nézzük, ez a meglévő adatokból egyértelműen kitűnik. A könyvben többször hivatkoztam a nagy tudású német operaintendánsra, Gerd Ueckerre. Ő mondta, ha a társulatban van egy üzembiztos drámai koloratúra, az egy csodafegyver, mert akár három énekesnő (egy koloratúrszoprán, egy lírai szoprán és egy lirico spinto) szerepkörét is le tudja fedni, ha okosan és tudatosan építik föl a repertoárját.”

„- Ágai Karolával (és férjével, Szendrey-Karper Lászlóval) eddig egy komoly munka foglalkozik, Kerényi Mária könyve, az Ők ketten, amely elég lineárisan halad végig a Művésznő pályáján. Mennyit tudtál Te hozzátenni Kerényi munkájához?

- Kerényi Mária könyve alapvető inspirációja és kiindulópontja volt az én munkámnak, hiszen aprólékos gondossággal követte végig a művészházaspár életútját. Míg Kerényi Mária tartalmas munkája főleg az életútra és annak állomásaira koncentrál, addig engem Ágai Karola karrierjének Erkel Ferenc által fémjelzett szegmense, ezen belül is Melinda szerepe foglalkoztatott leginkább. Melinda szerepét Ágai pályájának legtermékenyebb időszakában kapta meg. Engem leginkább az a kapocs izgatott, hogy mindez a Lammermoori Lucia címszerepével szinte párhuzamosan teljesedett ki, mind idehaza, mind külföldön. Aki már foglalkozott hasonló publikációkkal, az igazolhatja, hogy ebben csak elmélyedni lehet, de befejezni sohasem. Kiemelném, hogy a kutatómunka során a már említett Karczag Mártonon kívül szintén nagy segítségemre volt Clementis Tamás az Ágai Karola és Szendrey-Karper László Ének- és Zeneművészeti Alapítvány képviseletében, továbbá a Metropolitan archívuma (The Metropolitan Opera Archives). Komoly segítséget kaptam a Hungaroton Kiadótól azzal, hogy megjelenhetett a könyv audiomellékletében teljes Tisza parti jelenet és bónuszként a La Grange-ária is Ágai Karola előadásában. Ez a folyamat sosem tekinthető lezártnak, inkább csak egy pillanatfelvételnek. Ebből következik, hogy a jövőben ezt a munkát tovább szeretném folytatni egy doktori munka keretében. Nem egy szerepre, vagy zeneszerzőre fókuszálva, hanem az akkori kor szociokulturális hátterét megvilágítva szeretném Ágai Karola karrierjét a továbbiakban feldolgozni.”


453   Búbánat 2016-02-12 09:34:02

Bartók rádió éjjeli műsora

23.00-23.55 Ars nova
- a XX-XXI. század zenéje

Szendrey-Karper László gitárestje Farkas Ferenc műveiből

Km. Ágay Karola - ének

1. Öt trubadúr dal - Weöres Sándor átköltései - a) Zengek néked, b) Szépséges húgom, c) Fényuszállyal száll a hajnal, d) Boldog vagyok, e) Jaj de sanyarú tűrni nékem (Ágay)

2. Képes levelezőlapok - a) Akropolisz, b) Párizsi balett, c) Harci tánc, d) Grinzing, e) Madagaszkári hajókikötő, e) Bolgáros

3. Gitár-dalok Dsida Jenő verseire - a) Egy fecske átsuhan, b) Merre száll, c) Csend van (Ágay)

4. Exercitium tonale - huszonnégy miniatűr

(Zeneakadémia Nagyterem, 1984. február 18. - részletek)

A mikrofonnál: Varga János
Szerk.: Bánkövi Gyula

452   Búbánat 2015-04-09 17:07:54
A YouTube-ról=Facebook:

Ágay Karola – Donizetti: Rita – részletek - magyar nyelven

* Rita: Karola Ágai - Dramatischer Koloratursopran

* Beppe: József Réti - Lyrischer Tenor

* Gasparo: József Dene - Baß

Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara - Tamás Blum Dirigent
451   Búbánat • előzmény450 2014-05-15 10:53:02
Ágai Karola-emlékplakett Szűcs Mártának
450   Búbánat 2014-05-15 10:50:42
[url] http://operavilag.net/kaleidoszkop/agai-karola-emlekplakett-szucs-martanak/;
Ágai Karola-emlékplakett Szűcs Mártának [/url]

Operavilág.net, 2014. május 14.

Szűcs Márta operaénekes vehette át kedden az Ágai Karola és Szendrey-Karper László Ének- és Zeneművészeti Alapítvány által most először odaítélt emlékplakettet

Az Operaház Székely Bertalan termében megrendezett ünnepi átadáson Hollós Máté, az alapítvány kuratóriumának elnöke elmondta: Szűcs Márta kimagasló koloratúrszoprán és belcanto szerepformálásaiért veheti a kitüntetést, amelyet olyan művésznek ítélnek oda, aki méltó módon képviseli az alapítvány névadóinak szellemiségét.
Hollós Máté felidézte, hogy a 2010-ben elhunyt Kossuth-díjas operaénekesnő, Ágai Karola egyik utódának tekintette Szűcs Mártát, aki valóban továbbviszi nagy elődje művészi erényeit. Méltatta a Szűcs Márta által 1996-ban alapított Opera Historica Alapítvány munkáját is.

Szűcs Márta a Krasznai János szobrászművész által megformált emlékplakett átvételekor felidézte: Ágai Karola nagy művészi mentor, egyúttal jó barátnő volt számára. Kiemelte, hogy az emlékplakett azért is fontos kitüntetés, mert szakmai elismerésről van szó.

Hollós Máté elmondta, hogy a frissen alapított emlékérmet minden évben odaítélik majd, egyik évben énekes, másik évben gitárművész kapja, hűen ahhoz, ahogyan az alapítvány is egyenrangúan képviseli e két művészeti ágat. A plakett ünnepi átadásán fellépett Kertesi Ingrid operaénekesnő és Eötvös József gitárművész is.

Az alapítvány Ágai Karola (1927-2010) Kossuth-díjas operaénekesnő és férje, Szendrey-Karper László (1932-1991) Liszt-díjas gitárművész, főiskolai tanár szellemi hagyatékát ápolja.
449   Búbánat • előzmény448 2014-02-22 11:52:06
Most látom, két éve IVA már belinkelte a képet... (lásd 445. sorszám)
448   Búbánat 2014-02-22 11:49:11

Ágai Karola az Erkel Színház búcsúztatásán 2007-ben – fotó

Forrás: Café Momus képgaléria, 2014. 02.22.
447   IVA 2013-11-09 03:40:41
Zerbinetta
446   Búbánat • előzmény441 2013-09-18 14:35:10
Erről a két évvel ezelőtti Ágay-emlékestről itt van néhány fotó a facebookról:

Ágay Karola Emlékest 2011.szeptember 18. ELTE Bölcsészkar – fotók
445   IVA 2012-06-11 01:35:47
A nap képe: Ágai Karola az Erkel Színház búcsúztatásán 2007-ben
444   macskás 2011-09-25 06:59:07
444
443   Papaya 2011-09-23 14:14:27
Kedves Fórumozók!
Volt valaki az Ágai Karola emlék koncerten? Sajnos megbetegedtem, így ki kellett hagynom, pedig nagyon érdekelt.
442   Robesz • előzmény441 2011-09-18 17:29:52
Megyünk! :)
441   Búbánat 2011-09-18 15:31:30
MEGHÍVÓ

Az ELTE Alumni (Öregdiák) Szervezete várja egykori
Hallgatóit őszi rendezvényére,

a BELCANTO Operabarátok Magyarországi Társasága

ÁGAI KAROLA EMLÉKKONCERTJÉRE

2011. szeptember 18. (vasárnap) 19.30 óra

ELTE Aula Magna (1053 Budapest, Egyetem tér 1-3.)

PROGRAM

Népszerű részletek Chausson, Cilèa, Donizetti, Erkel, Flotow, Gounod,
Mozart, Rossini, Verdi és Villa-Lobos műveiből.

Közreműködnek a Magyar Állami Operaház magánénekesei:

Ardó Mária
Bándi János
Clementis Tamás
Csák József
Geiger Lajos
Kertesi Ingrid
Kiss Péter
Kolonits Klára
Mark Zimmermann
Németh Gábor
Schöck Atala
Sümegi Eszter

és
Eötvös József – gitárművész

Duna Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Deák András

Bevezetőt mond: Zelinka Tamás

Az estet szervezete és rendezte: Clementis Tamás

Támogatók:
Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzat
Elektronika 77 Kft.
Portfólió Zrt.
Pannonhalmi Apátság
Ágai Karola és Szendrey-Karper László Ének- és Zeneművészeti Alapítvány

440   Haandel • előzmény436 2010-03-30 18:44:06
Ld. 401
+
Naxos Music Library - Ld. FREE PREVIEW (15 min.)
FAQs pl. Q: Can I have a free trial subscription?
439   Búbánat • előzmény436 2010-03-30 18:04:32
Én a Rózsavölgyiben vettem meg pár éve. Szép felvétel.
438   -zéta- • előzmény436 2010-03-30 17:16:55
Bécsben árulják...
437   bermuda • előzmény435 2010-03-30 16:19:52
http://www.youtube.com/watch?v=H3Ewp3qoWaY

Egy szép felvétel, Hunyadi László finálé.
436   Spangel Péter • előzmény435 2010-03-30 12:14:01
Hol lehet ezt a lemezt megkapni?
435   bermuda 2010-03-30 12:12:27
Örömmel olvastam macskás irását Ágai kivételes Lucia lemezéről, köszönet , hogy épp születésnapjára időzitetted.
Nagy bánat, hogy nem érhette meg.
434   -zéta- 2010-03-20 08:09:50
Nem akarnám a disputát folytatni, de Vass Lajos jelen volt a búcsúztatáskor...
433   Búbánat • előzmény431 2010-03-20 00:35:31
Kedves Momo. Részemről befejeztem.
432   Momo von Hofmannsthal • előzmény427 2010-03-20 00:34:15
Én is örömmel olvastam. Szép, és méltó írás.


Nagyon sokra tartottam (és tartom) Ágai Karola művészetét.
431   Momo von Hofmannsthal • előzmény430 2010-03-20 00:31:39
Ne haragudj Búbánat, de te itt kegyelet címén
kötözködsz.
Ennél még abban is több kegyelet van, aki meg sem szólal.
430   Búbánat • előzmény429 2010-03-20 00:29:45
Ez nem káka, s nem csomó, hanem reflexió Zéna megjegyzésére. A tények meg tények maradnak...
429   Momo von Hofmannsthal • előzmény428 2010-03-20 00:25:44
Szerintem meg nem kéne már a kákán is csomót keresni...


:-(((
428   Búbánat • előzmény422 2010-03-20 00:21:16
Megjegyzem, hogy Ágai Karolának az Operaház előcsarnokában történt búcsúztatása előtt egy nappal (szerdán) Vass Lajos márványtáblát avatott és beszédet mondott a tíz éve elhunyt Delly Rózsi emlékére, egykori fővárosi, , Stáhly utcai lakóházának falán.
(MTI) - "Delly Rózsira úgy emlékezünk, mint a magyar operajátszás kiemelkedő Wagner-hősnőjére, különleges hangterjedelmű és hangerejű drámai szopránra, Európa legnagyobb operaszínpadainak ünnepelt csillagára" - idézte fel Vass Lajos, a dalszínház főigazgatója az énekesnő alakját. Delly Rózsi legenda volt, olyan művész, aki pontosan tudta, hogy a tehetség nemcsak adomány, hanem felelősség is - tette hozzá


Nem hiszem, hogy a főigazgató úr a régi nagyok közül jobban ismerte volna Delly Rózsi pályáját, nagyságát, vagy az egy éve elhunyt Ilosfalvy Róbert művészetét (akinek a ravatalánál ő is ott volt, Szinetár Miklós és Csavlek Etelka emlékezett meg akkor az elhunytról), mint Ágai Karoláét, akinek a búcsúztatásán nem tartotta szükségesnek jelenlétét. Persze, számos egyéb elfoglaltsága lehet egy főigazgatónak, számtalan okot fel lehet sorolnia, miért nem vehetett részt a csütörtöki búcsúztatáson. De mégis, erre gondolva most valami keserűség fogja el a gyászoló-emlékezőt…
427   -zéta- 2010-03-19 21:49:28
Bóka Gábor szép búcsúzása Ágai Karolától...
426   korall • előzmény422 2010-03-19 09:14:51
Hollós Máté nem a Hungaroton képviseletében szólalt meg, hanem mint a Szendrey-Karper László Nemzetközi Gitárfesztivál Alapítvány elnöke. Ennek volt örökös elnöke, Esztergom város díszpolgára, Szendrey-Karper Lászlóné Ágai Karola.
http://www.parlando.hu/Ezerhuru.htm
425   -zéta- • előzmény424 2010-03-19 07:04:42
Igen, az utolsó volt Csák József...
424   bermuda • előzmény422 2010-03-18 22:38:41
Ráadásul jó sokat bakizott a nevek kiejtésekor.-(
Az utolsó -aki kvázi-magánemberként beszélt Csák volt?
Teljesen igazad van-egyébként Hungaroton ügyben is.
Egyébként, nem kell ismerni Ágai pályáját, hogy tudják-Gyurkovics utáni nemzedék legnagyobb koloratúr énekesnője volt-máig sincs utódja-szerintem.
423   tiramisu • előzmény422 2010-03-18 22:29:28
Kovalik ott volt.
422   -zéta- • előzmény421 2010-03-18 22:26:37
Azt gondolom, hogy a jelenlegi vezetők nem ismer(het)ték Ágai Karola pályáját. Én a színpadi partnerek közül hiányoltam valakit, hiszen Csák József nem énekelt vele sosem. S nem voltam egyedül, aki nem értette, miért szólal meg épp Hollós Máté. A Hungaroton nem jeleskedett különösebben Ágai felvételeinek kiadásával...
421   bermuda • előzmény420 2010-03-18 22:17:03
Nekem is feltünt:-((((
420   Búbánat • előzmény419 2010-03-18 22:09:37
Az Operaház vezetői ezek szerint nem kívántak megszólalni a búcsúztatáson...
419   bermuda • előzmény418 2010-03-18 22:05:13
Jómagam jelen voltam a nagyon szép és megható eseményen, de kösz a cikket, mert nem tudtam kik mondták a beszédeket......
418   Búbánat 2010-03-18 21:57:06
A Magyar Állami Operaház előcsarnokában vettek búcsút Ágai Karolától a pályatársak és tisztelők ma délelőtt. fényképek és cikk

Forrás: kultura.hu
417   tiramisu • előzmény416 2010-03-07 18:35:19
Köszönjük a közléseket!
416   Haandel 2010-03-07 18:17:04
The Highest Note Sung At the Met?

Lásd a hozzászólást
Antony Lias says:
January 6, 2010 at 9:48 pm
Exceptional though Ms Gilmore clearly is, the record for the highest note ever sung at the Met undoubtely goes to the Hungarian coloratura soprano Karola Agai, who once producec a Bb above top C in the Mad Scene from Lucia di Lammermoor. The performance was either 1968 or 1969.
Antony Lias Managing Editor OPERA Britannia
415   Haandel • előzmény410 2010-03-07 18:16:02
„Sok mindenről önként lemondtam”
414   Haandel • előzmény413 2010-03-07 18:15:17
* * * * *
Karola Agai Is Heard in Title Role of Donizetti Opera for 2d Time in 2 Weeks
413   Haandel • előzmény403 2010-03-07 18:12:52
„A hangfaj nem elhatározás kérdése”- Ágai Karola


Arról nem is beszélve, hogy egy fél hanggal lejjebb kellett énekelni az első áriát, mert a Metropolitannek ebben a hangfekvésben voltak meg a kották. Zenekari próbám sem volt, még a fuvolistával sem tudtuk összepróbálni az őrülési jelenet kadenciáját – csak a szünetben, az öltözőben.


* * * * *
Karola Agai Is Heard in Title Role of Donizetti Opera for 2d Time in 2 Weeks
412   Búbánat 2010-02-27 22:21:28
Az Opera honlapjáról másolom ide:

Ágai Karola művésznő búcsúztatása az Operaház előcsarnokában 2010. március 18-án 11 órakor, temetése a római katolikus egyház szertartása szerint a Farkasréti temető Makovecz ravatalozójából 14.15 órakor lesz.

411   nizajemon • előzmény410 2010-02-26 17:56:58
Igen,vajon nem túl nagy a szubjektum szerepe a döntéshozóknál, a művészek pályafutásánál,annak a befejezésekor,a "levezetésnél"?Ágai Karola elment,vannak? esetleg? akik mostanság küzdenek ugyanilyen problémával mint amit Ő átélt anno.
410   Amarilla 2010-02-26 17:35:40
Ami rosszabb, hogy Ágait éltében sem becsülték meg igazán. Köztünk élt, de nem sokat lehetett hallani róla, szakmai dolgokban sem kérte véleményét a színház. ( Ilosfalvynál ugyanígy)
A rádiót meg hagyjuk! Szégyen ami ott (is) megy!
409   bermuda • előzmény406 2010-02-26 17:19:00
Most hivtam fel a Bartók MR3-at!!s beolvastam nekik.
Egy szegény nő közölte, hogy ó mikor meghalt Ágai Karola ők minden órában bemondták, sőt "előkerestek"egy régi felvételét s lejátszották.......hát nem voltam túl udvarias velük ami azt illeti.
408   zsoly • előzmény407 2010-02-26 15:06:45
S most már a neten is olvasható a pontos program.
407   zsoly • előzmény406 2010-02-26 13:03:09
apró pontosítás: a közvetítés második szünetében lesz a megemlékezés
406   zsoly 2010-02-26 13:01:10
Holnap este (27-én) az Ö1 rádió élőben közvetíti a Metropolitan Bohémélet előadását (Nyetrebko, Beczala), és a szünetben (kb. 21h06-kor) Gottfried Cervenka, az Opernredaktion vezetöje Ágai Karolára és Archipovára fog emlékezni.
Az adás online is elérhető itt

Kérdezem (nem halkan, hangosan!), hogy a hazánkban működő zenei szerkesztőségek (vannak még ilyenek?) mikor óhajtanak megemlékezni Ágai Karoláról?
Ha van bárkinek információja erről, köszönöm!

Addig is holnap este meghallgatom az osztrák közszolgálati rádió megemlékezését.

Zétának pedig ezúton is köszönet a személyes hangvételű búcsúzásért!
405   -zéta- 2010-02-25 10:09:11
A Klassik.com nekrológja

és ugyanez a

Codexplores portálon...
404   Búbánat 2010-02-25 00:57:15
Ágai Karola halálhíre mélyen elszomorított. Nagyon szerettem őt, hangját, művészetét, s civilben is nagyon rokonszenves lényét. Az Operában csak két szerepében hallhattam: Melindaként és Luciaként. Annál többször a rádiófelvételeit: és nemcsak operákból, hanem a számomra mindig igen közel álló operettekből (Cigánybáró, Denevér, Boccaccio, Gasparone, Orfeusz az alvilágban, Bob herceg…)

Az utóbbi pár évben több interjú készült Vele, és cikkek íródtak Róla jeles alkalmakkor: születésnap, Kossuth-díj, jubileum… Most elővettem egy régi, kivágott újságcikket: az Új Tükörben olvastam Ágai Karoláról Bajor Nagy Ernő riportsorozatát 1976-ból. Címe: „Családi körben az operaénekesnő” Ebben nagyon őszintén, egyszerűen, tárgyilagosan és természetesen vall önmagáról: a szülői házról, indíttatásról, a gyermekkorról, tanulmányairól, a kezdetekről, hivatásról, pályáról, szerepekről, partnerekről, rajongott férjéről, családról, hobbiról. Megtudhattuk többek között, hogy kedvenc könyve az Elfújta a szél; film, amit ismét megnézne szívesen: Orgonavirágzás; kedvenc zeneszerzői: Verdi, Donizetti és Mozart. A modern zene nem érdekli különösebben. Szívesen énekelne oratóriumban…, szeretné, ha közös lemezük volna férjével…, egyáltalán, ha még néhány lemez készülne vele…. Arra a kérdésre, hogy mit vásárolt legutóbb önmagának, „hangjában némi bizonytalansággal: - egy mogyorószín pulóvert.” A riporternek a búcsúzáskor így fogalmazott: „- Jó életem van… Harmóniára, nyugalomra vágytam… Hogy legyen hová hazajönnöm.”
„[… Ahogy az ajtóra visszanézek, nem tudom megmondani, kinek köszöntem meg a beszélgetést: a szomorúsággal jegyes lammermoori menyasszonynak, vagy a verőfényes kedvű Rosinának.”

Gyermekkoromban három magyar szoprán énekesnő hangja bűvölt el, akik közül, sajnos, már csak egy van közöttünk: László Margit. Szeretett Ágai Karolát gyászolom most, emléke soha nem múlik. Nyugodjon békében ő is.
403   Búbánat • előzmény402 2010-02-24 23:58:11
Ágai a könyvében egyértelműen leírja, hogy fél hanggal mélyebb fekvésben énekelte az áriát az első felvonásból a MET-ben. (Az 1969. február 5-i előadásról számol be részletesen, amikor Anna Moffo helyett kellett beugrania az esti előadásba - az eredetileg meghirdetett premierjére február 14-én került sor.) Moffo kései lemondása miatt a zenekar az ő általa kért verzióz játszotta, ezen már nem tudtak változtatni. Arról nem szól Ágai a könyvében, hogy a későbbi előadásokon is ebben a hangfekvésben énekelte az áriát, vagy addigra már megkapta a zenekar a másik kottát... és így már az eredeti hangfekvésben énekelhette el a koloratúráriát.
402   Amarilla • előzmény392 2010-02-24 20:19:07
Ne haragudj, de szerintem te tévedsz, mert egészen biztosan emlékszem, a művésznő maga mesélt egy interjúban, hogy a MET-ben is É-dúrban énekelte az őrülési jelenetet, mert úgy jobban feküdt a hangjának.
De úgy emlékszem, erről a Ketten az úton c. könyvében is beszél.
Jó lenne utána nézni.
401   Haandel • előzmény400 2010-02-24 20:03:18
Erről a felvételről van szó?
CD
MP3
400   zsoly • előzmény399 2010-02-24 19:07:41
Igen, lásd a 224. alatti beírásom.
399   WiseGentleman • előzmény397 2010-02-24 19:00:56
Viszont létezik állítólag egy Eterna-keresztmetszet is, ahol az első áriát is elénekli. (Jelenleg talán Berlin Classics).
398   parampampoli • előzmény394 2010-02-24 18:57:26
Bocsi, de én Desz-re emlékeztem. Ezek szerint Ágai nem D-vel, hanem Esz-szel énekelte az első áriát, ahogy a az őrülésit is. De hogy az első áriát énekelte feltranszponálva, azt egész biztosan ő maga mondta egy rádióműsorban.
397   parampampoli • előzmény393 2010-02-24 18:49:10
A magyar Lucia keresztmetszeten az első ária nem szerepel, sajnos. Ezen kívűl keringhetnek gyűjtők között mindenféle élő felvételek is, de nem túl sok.
396   -zéta- • előzmény395 2010-02-24 14:49:04
Na, az volt az az "asz", amiről Cilike beszél...
395   WiseGentleman • előzmény394 2010-02-24 13:58:42
Ha már magas hangok, ott van az Olympia ária második strófája, ahol a tizenhatodik taktusban (3/8-os ütem feltételezése esetén, sajnos nincs előttem a kotta) szintén megüt egy olyan magas hangot, amit nem sokan csináltak utána...
394   Cilike 2010-02-24 13:52:00
Bocs, hogy ellenkezem, de az első ária írva is d-vel van, nem desz-szel. Desz a szextett végén van -már ha éneklik, mert ezek természetesen nem szerepelnek a kottában. Nekem legalábbis minden kottámban így szerepel és mindenki így énekelte. Ami persez nem kisebbíti Ágay Karola művészetét. Magas asz-t kevesen énekeltek, neki meg az is volt.
393   WiseGentleman • előzmény392 2010-02-24 13:45:44
Erről az első áriáról viszont csupán Eterna-hangfelvétel létezik, ha jól tudom (egy Lucia-keresztmetszet) vagy tévednék?
392   parampampoli • előzmény390 2010-02-24 12:45:26
Nem, ez tévedés - Ágai az első áriát énekelte fél hanggal feljebb, tehát nem Desz-szel, hanem D-vel a végén, az Őrülésit eredetiben. Ő maga mesélte el egy rádióműsorban. Az viszont tény, hogy egyikkel se volt semmilyen problémája. (Az Őrülési cabalettáját egész (!) hanggal feljebb, tehát F-fel énekelni Lilly Pons szokása volt.
391   Spangel Péter 2010-02-24 12:27:01
Ezt az erőlködést hívják tipikusan az ökölbe szorult homlok esetének..., természetesen a többieknél.
Egyszer Patane vezényelte az Erkelben a Luciát, az őrülési jelenet után mosolyogva intett fel a művésznőnek.
390   Amarilla 2010-02-24 12:22:23
Az is érdekes, és Ágai nagyságához tartozik, hogy amíg nagyon sok más koloratúr szoprán feszülten készül a végső magas esz-re, - magam láttam többek között Rostot, Alibertit, (a záróhang előtt egyik lábáról a másikra táncol-toporgott)- de másokat is -Ágai egy fél hanggal feljebb énekelte az őrülési jelenetet, mert neki ez így jobban feküdt!!!
389   WiseGentleman • előzmény387 2010-02-24 11:43:45
Viszont Rita Streich kifejezetten lírai koloratúrszoprán volt, míg Ágai Karolát a drámaisága tette egyedülállóvá.
388   -zéta- 2010-02-24 10:57:47
A "Merker" nekrológja, kicsit lejjebb kell görgetni a lap alsó részére...
387   piazzetta • előzmény373 2010-02-24 10:54:20
Nekem is az ő Olympia-felvétele jár az eszembe: el voltam bűvölve tőle, ilyen szépen nem lehet énekelni. Ez az a nő, akibe azonnal bele kell szeretni a hangja alapján, megértettem végre Hoffmannt, aki így nem egy közönséges, elhülyült részeges. Hogyan lehetne másképpen elhinni, hogy beleszeret egy gépezetbe? Hallottam egy másik, hozzá hasonlóan kiváló Olympiát még: Rita Streich maga az erotikus vonzás. De Ágai Karola hangja valóban gyermekien tisztán és hasonlíthatatlanul könnyedén szólt, ahogy írják a németek.
386   nizajemon 2010-02-23 17:21:00
Olvasva Zéta búcsúzó sorait nemtom magamban tartani,hogy amikor kineveznek valakit igazgatónak,az emberi minőségét nem térképezik föl?????? arra gondolok konkrétan,hogy fontosabb kritérium lenne annál,hogy pőlő milyen fasza zeneszerző....
385   WiseGentleman 2010-02-23 08:43:03
Számomra ő volt és marad Lammermoori Lucia (két, gyermekkoromban látott előadás kapcsán)! R. I. P.
384   IVA 2010-02-23 03:29:59
Nagyon jó, hogy volt: hogy gyönyörű alakításokkal ajándékozott meg, vagy negyedszáz szerepben. Köszönet érte! Képzeletben végigjátszottam operai élményeimnek egy olyan változatát, amelyből kimaradnak azok az előadások, amelyeket Ágai Karolával láttam az Operában, az Erkel Színházban, a Margitszigeten; amelyben nincsenek meg a lemezei. Döbbenetes, mennyivel szegényebb lennék!
383   frushena • előzmény382 2010-02-22 20:54:40
Így legyen kedves Telramund! Csatlakozom az előttem felszólalókhoz! ... :(((
382   telramund 2010-02-22 20:17:17
Váratlan és nagyon tragikus hir Isten nyugosztalja és örökké maradjon emléke a zeneszerő emberekben.
381   tiramisu 2010-02-22 19:27:44
Isten nyugosztalja Ágai Karolát, most már fenn a csillagok közt!
380   parampampoli • előzmény379 2010-02-22 17:54:05
Köszönöm!!
379   70tamas • előzmény377 2010-02-22 17:36:05
Itt van a stúdióbeszélgetés.
378   Amarilla 2010-02-22 17:32:11
Isten nyugosztalja! Elment szeretett férje után.
377   parampampoli • előzmény371 2010-02-22 17:07:48
Megírnád, hogy hanyadik oldalon található a stúdióbeszélgetés, mert elképesztően hosszú a lista.
376   szivárványarc • előzmény375 2010-02-22 14:17:55
isten nyugtassa a csadálatos hangu és csodálatos embert! AMEN!
375   virius 2010-02-22 13:24:44
Elhunyt Ágai Karola...
Megint szegényebbek vagyunk egy nagy névvel... :-(((
REQUIESCAT IN PACE!
374   zsoly • előzmény373 2009-03-29 16:08:32
S milyen érdekes, hogy a német kritikus milyen pontosan megfogalmazta a magyar operarajongó "fájdalmát" Ágaival kapcsolatban, azaz hogy nem válhatott világszerte ismertté, holott kvalitásai ezt követelték volna. Érdekes volt ezt a külföldi kritikustól olvasni.
373   Sesto 2009-03-29 14:12:41
...s egy viszonylag aktuális kritika részlete a Hungaroton "Hoffmann"-keresztmetszet kapcsán:


(...)Die Damenriege fällt dagegen etwas ab. Karola Ágay steht als blitzsaubere Olympia allerdings außen vor. Es ist wirklich bitter, dass diese außerordentliche Koloratursopranistin bis heute kaum bekannt ist. Beim ehemaligen DDR-Klassiklabel Eterna existiert eine bemerkenswerte 'Lucia di Lammermoor’ in deutscher Sprache mit Ágay in der Titelrolle, ansonsten muss man im Hungaroton-Archiv wühlen, um sie zu hören. Karola Ágay verfügt über einen glockenklaren Sopran, der in allen Lagen sauber geführt ist und gerade im Falle der Olympia zu instrumentalen Qualitäten findet. Es ist erstaunlich, wie kindlich naiv und technisch perfekt sie die große Olympia-Arie beginnt und sich dann zu Stratosphären-Höhen aufschwingt, um hartnäckig und penetrant ihre Liebe einzufordern. Ein Jammer, dass sie nur mit dieser Arie auf dem Querschnitt vertreten ist."

Hoffmann singt von Kleinzackról

Kritik von Benjamin Künzel, 27.02.2009

http://magazin.klassik.com



PS.: Talán annyi helyesbítést a margón: a kritikus által említett Lucia-részletek-CD /Patanè irányításával/ NEM német nyelven készült - ezt bármikor vissza lehet hallgatni...
372   Sesto • előzmény371 2009-03-29 12:17:37
....óóóóóh, köszönet! :-D
371   zsoly 2009-03-29 10:25:14
Stúdióbeszélgetés Ágai Karolával és Vári Évával.
370   zuniga • előzmény368 2009-03-18 18:22:57
Ilyen beírásokért szeretek ide járni.....:-)))))
369   Sesto • előzmény368 2009-03-18 18:01:18
...kösz' a kiegészítést és korrekciót! :-)

Pár évvel késöbb - úgy 1997 magasságában volt egy live-koncert közvetítés is a MR Márvány terméböl - "Carelli Gábor és barátai"; Ágai Karola, Pászthy Júlia - s amit meg nem mondok pontosan, utána kellene nézni, ugyanis a felvétel megvan, hogy Bende Zsolt vagy Melis György voltak a bariton-kollégák...
A Conte-Susanna duett ott is elhangzott. S talán még a Rózsaária is...
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Hagyományok Háza

III. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny - Középdöntő

18:00 : Budapest
Uránia Nemzeti Filmszínház

Metropolitan Operaközvetítések
ROSSINI: A sevillai borbély

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Tóth Marianna (zongora)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: a karmesterkurzus tíz résztvevője
Dohnányi Akadémia Gálakoncert - Egy hangverseny, tíz karmester
BARTÓK: Divertimento
BEETHOVEN: G-dúr zongoraverseny No. 4
BERLIOZ: Fantasztikus szimfónia

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"Fesztiválakadémia"
BALOGH MÁTÉ: Új mű (a Fesztivál Akadémia megrendelésére)
Maxim Rysanov (brácsa), Kokas Dóra (cselló), José Gallardo (zongora)
BRAHMS: a-moll trió, op. 114
Maxim Rysanov (brácsa), Kokas Dóra (cselló), José Gallardo (zongora)
Közös éneklés
MOZART: 2. (Esz-dúr) zongoranégyes, K. 493
Dmitry Smirnov (hegedű), Lars Anders Tomter (brácsa), Enrico Bronzi (cselló), Dejan Lazić (zongora)
17:00 : Fertőrákos
Barlangszínház

Soproni Szimfonikusok kamarazenekara
"Ötórai hangoló" - Fuvolavarázs

17:00 : Kapolcs
Művészetek völgye (Muflon Jazz Udvar)

Rohmann Ditta, Trio Squelini
A mai nap
született:
1920 • Isaac Stern, hegedűs († 2001)