Bejelentkezés Regisztráció

Sz. Ágai Karola-drámai koloratúrszoprán


21 frushena 2006-08-20 21:50:24 [Válasz erre: 20 Sesto 2006-08-20 21:44:07]
Melindát vidéken énekelte pár éve. La Grange? Ez talán nem kizárt! :) Igen, igen. Mozartok és Lucia nagyon. Utóbbit nagyon megnézném vele. Dehááááááát ... Ahelyett, hogy Donizetti komoly tárgyú seriait szedték volna elő, kapunk Don Pászkválét, és Bájitalt :(

20 Sesto 2006-08-20 21:44:07 [Válasz erre: 19 frushena 2006-08-20 21:41:35]
Ne csináld! Valóban énekelt már Melindát???-mikor és hol??? Azt szivesen megnéztem volna! Ad Szilágyi Erzsébet: ha a teljes szerepet nem is, de igenis egy remekbeszabott \"La Grange-áriára\" befizetnék vele!... ...és Lucia, továbbá az emlitett Mozart-ok is jöhetnének!... ;-)

19 frushena 2006-08-20 21:41:35 [Válasz erre: 15 Sesto 2006-08-20 19:08:40]
\"Lucia-t, Fiordiligi-t akár Konstanze-t és sok-sok Meyerbeer-t...\" Luciat nagyon meg tudná csinálni !!! :) Nagyjából bólogatok, de Bözsi és Melinda nem kell. Melindát már énekelt amúgy!

18 Sesto 2006-08-20 21:26:45 [Válasz erre: 11 martuni 2006-08-20 16:06:12]
...egy apró kiegésztités,...ami az \"utánpótlást\" illeti: nem szabad Nádor Magda, Fekete Veronika mellett SZÜCS MÁRTÁT sem kifelejteni: ö is ezen csodálatosan nehéz, igenyes, de valahol roppant hálás szerepkör (=\"drámai koloratúrszoprán\") jeles képviselöje volt korábban...

17 Sesto 2006-08-20 19:15:18
...Dessau mint Wagner-szinpad volt elsö sorban jelentös, most látom ez is kimaradt!... :-(

16 Sesto 2006-08-20 19:12:18 [Válasz erre: 15 Sesto 2006-08-20 19:08:40]
...pardon akkor még mindig NÁDOR MAGDA-sorry, mellément!...

15 Sesto 2006-08-20 19:08:40 [Válasz erre: 11 martuni 2006-08-20 16:06:12]
Nézd ez vitathatatlan, hatalmas és pótolhatatlan ürt hagyott maga után, ez tény!!!... :-( De itt és most nem hagyhatom szó nélkül-utánpótlás azért (talán) lett volna, csak éppen egyikük sem lett Magyarhonban ezét vagy azért megbecsülve (=ismerös szitu, nem?!),...az persze megint más kérdés, hogy az adott \"utódok\" bármikor is eljutottak volna olyan perfekció szintjére, amit Karola egy teljes karrier folyamán olyan szuverenitással és müvészi alázattal+perfekcióval képviselt, AMIRE SZÜLETNI KELL-ILYEN CSAK A LEGKEVESEBBEKNEK, \"KIVÁLASZTOTTAKNAK\" ADATIK MEG!... ;-))) Nos én személy szerint 2 énekesnöt emlitenék meg, akik potenciális értelemben tovább vihették volna a drámai koloratúra fach-ot(=és ez nem kis dolog egy ilyen kis ország esetében, mert amig szokás tenorokról néha epésen úgy nyilatkozni, \"hogy tenornak lenni, nem fach, hanem állapot\"-nos, addig drámai koloratúrszopránnak SZÜLETNI KELL: képezni szinte lehetetlen, már csak az anatómiai adottságokból is kiindulva, hiszen egy leggiero, vagyis könnyed, mozgékony koloratúr hang teljesen más \"hangképzö apparátussal\"-értd pl. hangszalagok-rendelkezik, mint pl. egy lirico-spinto szoprán, ami \"optimális esetben\" a drámai koloratúra hang \"bázisa\" etc.-és ehhez kell hozzákapcsolni, törésmentesen az igen csak agilis toplágét...Hmmm)-pardon, de ne kalandozzunk el, szóval elöször ott volt N?DOR MAGDA a ´80-as évek legelején... Brüsszelben megnyerte a \"Belcanto Énekverseny\" nagydiját,... a \"zseni\" Mihály András \"érdekes módon nem tartott rá igényt\"-söt még az akkori felújtitás esetén sem kapta meg pl. a \"Lucia\" cimszerepét,...Nádor Magda a Berlini Komische Oper (=Harry Kupfer!!!) vezetö énekesnöje lett ezek után-a németek kapva kaptak utána!!! Nagy rendezök és dirigensek kedvenc énekesnöjévé nötte ki magát. Késöbb a Komische Oper \"Kamaraénekesnöi\" cimmel tüntette ki a magyar müvésznöt, aki Éj királynöjeként, Fiordiligi-ként, Konstanze(=a Müvésznö \"parádészerepe volt!!!), Gilda etc. halmozta a sikereket Berlin, Bécs(=pl. Oscar-ként, KESZEI BORI elött, a \"Ballo\"-premieren, Pavarotti oldalán!) ;-) Vagy a Salzburgi Ünnepi Játékokon adott áriaestet, de emlithetnénk a Scala-t is, ahol szintén Éj királynöje volt, Nyesztyerenko énekelt Sarastro-t és-és-és... A ´90es években sajnos egy súlyos betegség parancsolta le túlontúl korán a szinpadról... A hires \"comeback-re\" -amirö szinte alig tudott vki. bármit is-a Miskolci Nemzeti Szinhában került sor: Traviata-ja megrenditö élmény volt-boldog voltam, hogy újra szinpadon láthattam!!! Miskolc után egy újabb állomás következett, a hires Dessau-i Opera(=Németország Bayreuth után 2. legfontosabb szinpada!)-ahol Nádor Magda szerepkörét olyan szerepekkel is bövitette, mint pl. LUISA MILLER(!)-az \"Opernglas\" Cristina Deutekom-ma egy szinten emlegette ezen interpretációját! Vagy a Bohémélet Mimi-je, amivel ha nem tévedek egy pár éve-sajnos!-végleg elbúcsuzott a szinpadtól és a Budapesti Zenemüv. Egyetem professzoraként adja tovább tudását, szakmai tapasztalatait a jelen és jövö tehetségeinek! A másik példa, FEKETE VERONIKA lenne, aki szintén a ´80-as ével folyamán \"lett a MÁO kórusból kiemelve\"-eleinte Éj királynöt énekelt többnyire,...bevallom, ebben a szerepen 2X hallottam és egyik alkalommal sem volt jó formában! Az \"I Lombradi-ban\" -sajnos!- \"csak\" Viclinda-t énekelhetett, pedig Giselda-jára nagyon kiváncsi lettem volna! Az \"Erkel-Kodály Énekversenyt\" követöen nagyszerü Abigaille-jére lettem figyelmes(=eztkésöbb Bécsben is kitörö sikerrel énekelte a VOP-ben!), és az idöközben már \"beénekelt\" Szilágyi Erzsébet-interpretációja is a szép élmények közé tartozott! A ´97-es Turandot volt számár a nagy áttörés,...amit sajnos vhogy. mégsem követték további, adekvát szerepek,...kár!... Igy nem énekelt már Norma-t sem,...pedig korábban biztosan egy nagyon jó alternativa lett volna ebben a szerepben!... ...és a jelenböl?!... Hmmm,...nehéz,...talán leginkább GONZÁLEZ MÓNIKA az az énekesnö, aki repertoárját tekintve-mégha pl. exponált szerepeket, mint pl. Königin nem is énekel-mégis sok szereppel a repertoárján, képviseli a jelenkor tehetséges énekesgárdáját; elvégre sikeresen énekli a legnehezebb barokk-szólamokat, DE mellette Aspasia(!), Vitellia-t, Donna Anna-t, Traviata-t etc. Szivesene hallanék pl. vele éppen ebböl kifolyólag-mégha Frushena ezért leszedi a fejemet- Melindát(=eredeti változatban!), Szilágyi Erzsébetet, Lucia-t, Fiordiligi-t akár Konstanze-t és sok-sok Meyerbeer-t... ;-)

14 Sesto 2006-08-20 18:41:44 [Válasz erre: 12 martuni 2006-08-20 16:09:55]
...semmi gond: irhatod \"y\"-vel, is bár \"i-vel\" lenne helyes, de tudom, hogy a Müvésznöt ez az irásmód sem zavarja!... ;-)

13 Sesto 2006-08-20 18:41:01 [Válasz erre: 8 -zéta- 2006-08-20 12:16:57]
MICSODA???-neked van Traviata-felvételed vele???!... Bevallom, pedig nem alapvetö jellemjegyem, DE ez esetben IRIGYELLEK!!!-igaz nekem van sok más \"privát\" kincsem is vele/töle ;-)))- de Traviata az sajna nincs!... :-((( Rendelkezem pl. a \"Rita\"-felvételével, továba egy kazettával, amelyen tk. \"live\" felvételek szerepelnek, mint pl. Márta(=premier-live!), vagy Königin!!!(=szintén premier és live!), de emlithetném a MR által készitett \"Szinigazgató\"-felvételt, amelynek szereposztása-számomra!-még hanghordozón nem sikerült felülmúlni, egyenesen perfekt: * Mme. Herz: Ágai Karola(=drámai koloratúrszoprán) * Mlle. Silberklang: László Margit (ezesetben: koloratúrszubrett) * Herr Vogelsang: Réti József (lirai tenor)-ILYEN PERFEKT ÉS HOMOGÉN SZEREPOSZTÁST-VAGYIS MINDENKI FACHJÁNAK MEGFELELÖ SZEREPBEN, S PERSZE VÉRPROFI MÓDON ALAKIT-milyen \"kár , hogy csak magyar nyelvü a felvétel\"-micsoda érték lenne ez most a nemzetközi piacon, ha német nyelvü felvétel lenne... A teljes Faust és Lucia-felvételeket már emlitettem lent, szintén \"élö\" és premier felvételek!... ;-))) CD-gyüjteményem LEGÉRTÉKESEBB ÉS LEGFÉLTETTEBB DARABJAI!!! ;-) ...de Traviata-ra és teljes Szilágyi Erzsébetre(=és nem csak a brilliáns és utólérhetetlen \"La Grange-ária-felvételre\"!), bevallom még nagyon fájna a fogam!... :-(((

12 martuni 2006-08-20 16:09:55
Bocsánat, nem tudom mért, y-al írtam a nevét.

11 martuni 2006-08-20 16:06:12
Az én véleményem is az, hogy nálunk ebben a fachban még várnunk kell az utánpótlásra. Ágay Karola nagy űrt hagyott maga után, egyben fel is adta a leckét az utókornak.

10 telramund 2006-08-20 13:03:05
Nagyszerú énekesnő!Kiváló szinésznő! Micsoda előadások voltak anno..Ágai szinte az összes menő tenorral Geddával, Aragallal, Carrerassal a Luciában.Egy fatasztikus estén ugyancsak a Luciában a csodás Ilosfalvy oldalán. Nem felejtendő Konstanzája,,Márta,Semaha királynője az Aranykakasban-a Koldusdiák az Erkel szinházban. Hanghordozón két Luciája is van-igaz csak keresztmetszet:Hungaroton rögzitette felvétel Simándyval/hát az Edgar nem neki való volt/ valamin a 70-es évek első felében az Eterna által rögzitett nagyon jó felvétel Anton di Ridder Edgardjával illetve a számomra egyik legkiválóbbb operakarmester G Patane vezényletével.

9 Semmelweis 2006-08-20 12:48:33 [Válasz erre: 8 -zéta- 2006-08-20 12:16:57]
Szégyelld magad Zéta, ilyet mondani a művésznőről... :-)

8 -zéta- 2006-08-20 12:16:57 [Válasz erre: 5 Sesto 2006-08-20 10:30:56]
Majd egyszer megleplek vele. Még akkor is, ha amatőr, tetszeni fog :-) ...

7 WiseGentleman 2006-08-20 11:41:42
Már többször leírtam, de idetartozik, hogy gyermekkorom egyik legszebb élménye, hogy kétszer is láthattam Lammermoori Luciaként, fantasztikus színpadi jelenség volt...

6 Búbánat 2006-08-20 11:01:34
Joan Sutherland és férje,Richard Bonynge karmester az OPERART Alapítvány és az Operaház meghívására 1995-ben Budapestre érkeztek,hogy részt vegyenek a II. Nemzetközi Énekverseny zsűrijében. (A zsűri elnöke maga Sutherland volt.) Az énekverseny lebonyolítása és az eredményhirdetés, gála-koncert után interjút adott az Operaéletnek. Nagyon fontos, lényeges gondolatokat fogalmaztak meg a pálya nehézségeiről, az indulásról, a jelenlegi operajátszásról, a kortárs operákról,magáról az énekverseny színvonaláról,a magyar versenyzők felkészültségéről, és úgy általában az énektechnikai módszerek alkalmazásáról, az intenzív tanulás folyamatosságáról stb. Arra a kérdésre, hogy sokat ronthat az eredményen a versennyel járó izgalom, van-e recept, hogy miként lehet a szorongást leküzdeni, igy feleltek: Sutherland: A dolog azzal kezdődik, hogy az ember tudjon énekelni, és tudja, hogy lelkiismeretesen dolgozott. Az az ember lehet magabiztos, aki megtanulta a megtanulhatót! Akkor már a versenyhez csak jó idegrendszer kell. Még valamire van nagy szüksége az énekesnek: különleges körülmények között is tudnia kell, hogyan pihenjen, hogyan lazítson. Bonynge: Aki ezen a pályán elindul, annak tisztában kell lennie azzal, hogy az egyik legnehezebb hivatást választotta. Az adottságok - jó hang, muzikalitás, intelligencia - mellett szüksége van egy különleges képességre: tudnia kell kommunikálni a közönséggel. És akkor még nem beszéltünk a fegyelemről, a munkabírásról... Szóval az énekestől sosem kell irigyelni a sikert. Azért mindenki, mindig keményen megdolgozik. Azt hiszem, ezek a mondatok önmagukért beszzélnek! Ágai Karola - amikor operaházi szerepeire és opera-, operett-, koncertfelvételeire emlékezem - pontosan az az énekesnő, aki az előbb említett kritériumok mindegyikének megfelelt, sőt mai is példaképül állhat! Nem véletlen, hogy művészi pályájáról ma is csak a legnagyobb elismerés hangján szólunk!

5 Sesto 2006-08-20 10:30:56 [Válasz erre: 3 -zéta- 2006-08-20 10:18:58]
...azt pl. egyébként NAGYON BÁNOM, hogy pont a Traviata-ból hanghordozón vele semmi nem készült!... :-(

4 Sesto 2006-08-20 10:27:39 [Válasz erre: 3 -zéta- 2006-08-20 10:18:58]
...igy igaz!... Bevallom az \"ö büne\", hogy speciell koloratúralt Rosina-kat nem birok elviselni(=mégha az lenne a szólam eredeti fekvése!)-sajnos pont Rosina-ként csupán a cavatina van meg vele, de egyrészt nem csak roppant jó humorral rendelkezik, hanem észbontóan brilliáns a kadenciában,...pedig nem kis hanggal rendelkezett, mégis agilitásban is verhetetlen volt; igy számomra -azóta- szinte mindig is minden alténekesnö, akármilyen jó is, DE olyan \"matrónásnak\"-és nem elragadó, üde, fiatal tüneménynek hangzik-ami elvileg Rosina lenne, mert Karola az etalon! Ad Hoffmann,..az általad emlitett Olympia felvétel lenne az, ahol a sztratoszférikus magasságban énekel: asz´´´ a kadenciában-ezt azóta Mosuc és Dessay énekelte szintén,...de mástól még én sem hallottam live!... A Rossini opera \"A török Itáliában\" nem csoda, hogy anno eleve nagy siker volt, hiszen Ágai Karola mellett a szinház akkori nagy énekesei mind benne voltak-lásd. pl. Bende Zsolt is etc.

3 -zéta- 2006-08-20 10:18:58 [Válasz erre: 2 Sesto 2006-08-20 10:14:23]
Zerbinettaként és Olympiaként sajnos csak felvételről ismerem, de elsöprő humorú Rosina volt és kevesen emlékeznek, hogy volt egy remek \"A török Itáliában\" produkció is a Házban, amiben brilirozott.

2 Sesto 2006-08-20 10:14:23 [Válasz erre: 1 -zéta- 2006-08-20 10:03:43]
...és ezen nem csodálkozom!!! ;-) Az igen csak kevés hanghordozón kivül-amelyen müvészete rögzitve lett, mint pl. az emlitett Bán bán refererncia felvételeit!-nagyon szeretem \"ive-felvételeit\" is: Lucia-premier (1970) és szintén premier-felvétel: Faust; ugyancsak a MÁO-ból... Az általad felsororolt szerepek mellé minden esetre hozzá KELL füzni az Éj királynöjét(!!!) és más Mozart-hösnöket, Gilda-t, a Hoffmann hármas nöi föszerepét, Zerbinetta-t és \"természetesen\" SZILÁGYI ERZSÉBETET is!... és persze még sorolhatnánk böven-akár operettszerepeit: Rosalinde(!), Liza etc. ;-)

1 -zéta- 2006-08-20 10:03:43 [Válasz erre: 0 Sesto 2006-08-19 20:48:24]
Osztom a véleményt. A pályája második felében gyakorlatilag minden szerepében sikerült látni/hallani. Számomra mai napig verheteetlen Lucia, Melinda, sőt Violetta volt.

0 Sesto 2006-08-19 20:48:24
...talán éppen ideje volt,...elvégre az \"Aranycsapat\" egyik legkiemelkedöbb Csillaga volt Ágai Karola; olyan kolléganök mellett, mint Házy Erzsébet, László Margit, Déry Gabriella-ha már \"csak\" a Ház legendás szopránjainál maradunk... Szóval éppen Erkel Bánk bánját hallgatom, az ún. \"referencia felvételt\"-ugyanis éppenséggel \"Örülési jelenetek\" témakörben kell anyagot gyüjtenem etc., ime a csodálatos, \"magyar prototipus\", a Tiszaparti jelenet brilliáns és egyedien szuverén tolmácsolásban! Nagyon szeretem! ;-)))





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.