Bejelentkezés Regisztráció

W.A.Mozart


58 frushena 2005-01-31 07:28:06
Ilyen díszletek közt is lehet Figaro házassága. Lélegzetelállító. [url]http://www.szinhaz.hu/scenografia/images/antal_csaba/MOZART,FIGARO%20HAZASAGA%202003/01.jpg/en;[/url] Egyenlőre csak egy, nem tudom látszik-e!

57 frushena 2005-01-30 22:46:46 [Válasz erre: 56 janomano 2005-01-30 22:39:08]
Haydn? Valóban szeretem! És hidd el ... folyamatosan próbálom! Mozart az viszont Mozart! Ha már Haydn! Most bemószerolom az öreg Wolfgang Amadeust. Bizonyított dolog viszont, hogy Mozart egy az egyben ellopta az egyik szimfóniáját Michael Haydn-nek tokkal vonóval!

56 janomano 2005-01-30 22:39:08 [Válasz erre: 55 frushena 2005-01-30 22:30:05]
Neked szerintem jobban tetszene Haydn. Próbáld ki! :-) Jó éjt!

55 frushena 2005-01-30 22:30:05 [Válasz erre: 54 janomano 2005-01-30 22:15:51]
Miért kell mindig a drámát keresni? MIÉRT???? Mikor a zenében nem csak azt kell meghallani!!! Annyi más szépség van benne. Nem akarok senkit sem meggyőzni semmiről! Miért baj az, hogy hiányzik a dráma? Talán azért, mert akkor már nem is lehet róla beszélni, írni? Ha nem drámai nem is említésre méltó? A zene a fontos! Legyen az akár nem drámai. Bastian & Bastienne? Valami csoda! Mozart esetében pedig a friss, fiatalos, játékos zenék gyönyörűségesek. Miért nem hallja senki? Vagy én lennék süket? A Don Giovanni nagyságát nem vitatom, az egyik legszebb műve. Nem is azt mondom, hogy csapnivaló. Csak ne szűkítsük már le Mozart művészetét a Figaro-ra a Don Giovanni-ra, Szöktetésre, Cosí-ra és Varázsfuvolára! (Mondom ezt én, aki imádja Mozart összes szerzeményét, de RANGOT a hanyagolt műveinek!!!!!)

54 janomano 2005-01-30 22:15:51 [Válasz erre: 53 frushena 2005-01-30 15:51:23]
Talán nem vagyok egyedül, aki nem ért egyet veled! :-) Igazából a régebbi operái is szép zenék, de a dráma hiányzik! A DG. az abszolút dráma. Sok elemzésre módot ad. A fináléban is van jó pár idézet: pl. Figaró... De nem is ez a lényeg, hanem a pergő cselekmény... szemben a Titusz statikusan szép játékával.

53 frushena 2005-01-30 15:51:23 [Válasz erre: 52 Búbánat 2005-01-30 12:48:03]
Lehet, hogy Mozart operái közül a D.G. az \"operák operája\", de számomra NEM! Mint ezt már hangoztattam párszor! Születtek olyan operák is Mozart tollából, mely felér mondjuk egy Don Juan-hoz! Tény, hogy mestermunka és egy csúcspont ez az opera, de könyörgöm a többit se hanyagoljuk el! A zeneszerző ezt az művet a \"csúcson\" írta! Mi van mondjuk azokkal a műveivel, melyet egy 12 éves gyermek írt! Sokkal nagyobb teljesítményre vall mondjuk a La Finta Semplice c. három felvonásos operája, melyet 12 éves komponált! Ez a nem egyszerű! ;)

52 Búbánat 2005-01-30 12:48:03 [Válasz erre: 50 frushena 2004-10-04 08:50:05]
Frushena, emlékeztetlek rá, hogy a Trubadúrt is az \"operák operájának\" nevezik. Leírom ezt, noha ez egy Mozart topic. Ez nem kissebbíti a Don Giovanni hervadhatatlan érdemeit. Így kettőjüket szokás párba állítani, ha ilyen jelzőket keresünk.

51 frushena 2005-01-30 12:30:32
2005.02.04. M2 21:15 W.A.MOZART : Cosí Fan Tutte Közvetítés a Zürichi Operaházból

50 frushena 2004-10-04 08:50:05
Köszönet, hogy megírta a Figaro-t! LEGJOBB!:) 7végén előbányásztam és végigfüleltem. Most sikerült egyben végighallgatni végre az egészet! Én nem is tudom miért nevezik a Don Giovanni-t az \"operák operájának\"!? :) Nem mintha az csapnivaló lenne ... de ...

49 frushena 2004-08-30 17:09:15
Olvasgatván az Opera műsorszösszenetét : W.A.MOZART : La Finta Giardiniera 09.19. 09.21. 09.23. Karmester : Oberfrank Géza Rendező : Kerényi Mihály Díszlet : Borsa Miklós Jelmez : Beda Judit Koreográfus : Aranyos Ágota Közreműködik a Magyar Állami Operaház zenekara. Előadják a Magyar Állami Operaház Operastúdiójának jelenlegi és volt tagjai. Én kíváncsian várom! :)

48 frushena 2004-07-09 01:10:22 [Válasz erre: 47 janomano 2004-07-08 23:05:40]
:)

47 janomano 2004-07-08 23:05:40 [Válasz erre: 44 Heiner Lajos 2004-07-08 00:00:41]
Remélem volt mindenkin lila sál! :-) A szívem örül, mikor ilyeneket olvasok! Sztravinszkij, vagy Mozart. Beethoven, vagy Schubert. Kínai vagy Japán. Apu vagy Anyu. Melyik ujjamat harapjam? Mindet?

46 Sipi 2004-07-08 20:20:38
Nekem a Liszt Ferenc Kamarazenekar lemeze van meg, amin a Zenei tréfa is hallható. Már meghallgattam párszor, aztán sokáig nem, de múltkor újra. És ekkor olyan dolgokat fedeztem fel benne, amik addig fel sem tűntek, és megdöbbentettek. Hogy mit művelt Mozart ebben a műben, az leírhatatlan. Ezt csak akkor éreztem máskor, amikor a 41. szimfónia első tételét először odafigyelve hallgattam. Abban a hegedűk és a gordonkák egyszerűen beszélgetnek egymással! Fantasztikus! Egyébként most, hogy már belemélyedtem a 20. század zenéjébe, más füllel hallgatom a klasszikus és romantikus kor műveit is. Viszont a barokkhoz azt hiszem, közelebb áll a 20. század zenéje, mint a köztük lévő kettőhöz. Mozart és Sztravinszkij egészen más világ, szerintem nincs értelme összehasonlítani, pláne sorrendet felállítani.

45 sphynx 2004-07-08 00:21:30 [Válasz erre: 44 Heiner Lajos 2004-07-08 00:00:41]
Na, látod, nem is olyan h. válasz. Neked ez jut eszedbe róla. Nekem egy régi Supraphon lemez Jozef Vlach-hal, Prágai Kamaraegyüttes(?), de nem tudom, hogy tényleg olyan jó előadás volt-e, vagy csak már túl sokszor hallottam, és azért nem értékelem az újakat, mert elfásultam.

44 Heiner Lajos 2004-07-08 00:00:41 [Válasz erre: 43 sphynx 2004-07-07 23:01:53]
Na ja. Álmos lettem tőle. Jó éjt. Sphynx, h. levélre csak h. válasz. Eszembe jut egy huszonévvel korábbi szeánsz, Pál Tamás első szegedi zeneigazgatói korszaka. Lenn az egyik egyetemi klubban, a téma a zene, Pál illusztrálja a Mozart és Stravinsky (akkor: Sztravinszkij) közti különbséget, a Nachtmusik és a Petruska egy-egy részletével. Persze, az akkor is már radikális egyetemisták körében S. nyert. De Mozart a túlélő.

43 sphynx 2004-07-07 23:01:53
Kis éji zene. Mond ez nektek valamit?

42 frushena 2004-07-07 07:51:00 [Válasz erre: 41 Sesto 2004-07-07 00:23:52]
Bizony akadnak szép számmal \"gyermekkori\" művek. Mondjuk én tök kiakadtam amikor megtudtam, hogy 13 évesen írta a Színlelt együgyűt. Valamit tudott amit más nem! :)

41 Sesto 2004-07-07 00:23:52 [Válasz erre: 37 frushena 2004-07-06 23:44:07]
La finta semplice-felvétel 2db! is jelent meg a Philips-nél, az egyik 1956-ban(=és csak LP-n volt hozzáférhetö) a hires salzburgi karmester/komponista B. Paumgartner vezényletével,...vagy szintén a Philips-nél, de a ´91-es Mozart-évre lett CD-n kiadva: Peter Schreier itt mint dirigens! Az énekesek között pedig a ´80-as/ ´90-es évek derekán kiemelkedö Mozart-gárda hallható, mint pl. Hans-Peter Blochwitz, Barbara Hendricks, Eva Lind, Ann Murray etc. ;-))) ...vagyis azért akadnak ha nem is szépszámmal, de figyelemreméltó felvételek a \"gyermek Mozart\" alkotói korszakából is!...

40 Sesto 2004-07-07 00:10:33
...de ha már témánál vagyunk: az \"Il re pastore\" is tartalmaz egy-két nagyon szép részletet, és most nem feltétlenül csak Aminta rondójára gondolok, ami szinten minden lirai(és/vagy) koloratúrszoprán énekel áriaesten!... Vagyis a csapból is az folyik ha arról van szó!

39 Sesto 2004-07-07 00:06:52 [Válasz erre: 38 frushena 2004-07-06 23:46:10]
Köszönöm, kedves töled! Most sajnos nem idöszerü,...bele kell feledkeznem a francia repertoárba: Debussy, \"Pelleas et Melisande\" van teritéken!... ;-))) Az általam emlitett Lucio Silla CD lenne, TELDEC, Harnoncourt-közremüködnek: * Peter Schreier * Edita Gruberova * Cecilia Bartoli * még kisebb szerepekben is olyan nagy nevek, mint Yvonne Kenny, vagy Dawn Upshaw!... \"állitólag\" live-felvétel,...bár ahhoz mintha egy picit steril lenne, \"túl szép és preciz\"!... Az \"Apollo et Hyacinthus\" nem véletlenül a NAXOS-felvétel lenne?-mert ha igen, akkor azt kell mondjam, hogy \"no name ide, no name oda\", van egy -két nagyon jó felvételük, olcsó ár ellenében is!

38 frushena 2004-07-06 23:46:10 [Válasz erre: 36 Sesto 2004-07-06 23:14:27]
Ha esetleg szövegkönyv érdekel az Apollo et Hyacinthus-ét el tudom küldeni, igaz olaszul. ;-)

37 frushena 2004-07-06 23:44:07 [Válasz erre: 36 Sesto 2004-07-06 23:14:27]
Sajnos látni nem láttam, de nekem is megvan! Igaz internetes szerzemény, de jó minőségű. Csak nem tudom kik, hol, mikor... ésatöbbi. Amit nagyon szeretek Mozart-tól Az Apollo et Hyacinthus (No name előadó), La Finta Semplice (Leopold Hager - Orfeo) Igaz más kiadásban nem is tudok róla. Külhonban bisztos van többféle is én itthon ezt találatam. Szerintem zeneileg mindkét opera remek. Utóbbit 13 évesen komponálta és lehet, hogy lököttül hangzik, de maga a zene is olyan \"fiatalos\"! :) Egyik kedvenc Mozart operám. A Zubin Mehta-s Figaro is jó.

36 Sesto 2004-07-06 23:14:27 [Válasz erre: 35 frushena 2004-07-06 23:11:22]
...egy szóval sem állitottam, de én személy szerint a \"Mitridate-t\" jobban kedvelem!... (Annak ellenére, hogy a meglévö felvételeim közül pl. pont a \"Silla-nak\" jobb a szereposzztása, és Harnoncourt sem rossz, \"amit ezzel a darabbal müvelt\"!) ;-)

35 frushena 2004-07-06 23:11:22 [Válasz erre: 34 Sesto 2004-07-06 22:46:11]
Azért a Lucio Silla sem egy gyenguci műve! :)

34 Sesto 2004-07-06 22:46:11 [Válasz erre: 31 Sipi 2004-07-05 20:43:41]
...ez igy igaz!!! Szép és nagy sikereket ért el, azért nem semmi, hogy 1770-ben megkapta a milano-i \"Scrittura-t\", melynek alapján megszületett a két nagyszabású opera seria-ja: \"Mitridate, re di Ponto\" és \"Lucio Silla\"(=az elöbbit különösen kedvelem!)-s ezen két mü bemutatása után \"ért véget hivatalosan Mozart csodagyermeksége\"...

33 frushena 2004-07-06 07:43:42
A ZDF csatorna mutatott belőle részleteket! Tényleg nem semmi!

32 janomano 2004-07-05 20:58:29 [Válasz erre: 31 Sipi 2004-07-05 20:43:41]
\"A mozarti életmű az élet teljességével sugárzik felénk, mint egy tündöklően csiszolt drágakő, melynek minden síkja a valóságot, a világot, de mindenekelőtt az embert tükrözi.\" Ííímádom az ilyeneket! :-)

31 Sipi 2004-07-05 20:43:41
Bocsánat, de az előző hozzászólásom vége lemaradt, helyesen: Mozart fiatalkori pályafutása azért igencsak sikeres volt, hiszen a mai írások szerint egész Európa ünnepelte a csodagyereket (egyébként Mozart neve a Rekordok könyvében is benne van). Később Beethoven apja hasonló sikereket akart elérni a fiatal Beethovennel, de neki nem sikerült. \"A sok mellőzésért élete legnagyobb sikere kárpótolja. Prágában 1787 őszén bemutatják új művét, a Don Juan-t. A rövid életpályájú Mozartnak nem állnak évtizedek rendelkezésére, hogy eszméit, életlátását, zenei apparátusát bővítse. Nála egyetlen év félszázados emelkedést, erősödést jelent. A Figaro korszakos remekmű, ez kétségtelen. De a Don Juanra még ez a kitétel is szegényes. Egy filozófus azt mondja: \"A Don Juan az operaműfaj megvalósításának egyetlen lehetősége: minden már kísérlet meddő tapogatózás\" (Kierkegaard) Goethe véleménye a legmagasztalóbb: \"A Faustot Mozartnak kellett volna megzenésíteni oly módon, ahogy a Don Juant megalkotta.\" De Weber, E. T. A. Hoffmann, Liszt és Rossini is úgy tekintenek rá, mint csodára, mely évezredben csak egyszer teljesedik be.\" \"A mozarti életmű az élet teljességével sugárzik felénk, mint egy tündöklően csiszolt drágakő, melynek minden síkja a valóságot, a világot, de mindenekelőtt az embert tükrözi.\" Forrás: Gál György Sándor: Operák könyve II. (1962) Ennél jobban aligha lehetne lelkesebben Mozartról írni. Én csak annyit tennék hozzá, hogy Mozart zenéje az agynak olyan részét is megérinti, ahová más nem ér el. Nekem legalábbis ez az érzésem zenéjét hallgatva, és mindig elcsodálkozok rajta, hogy milyen hihetetlen dolgokat hozott létre műveiben.

30 Sipi 2004-07-05 20:41:09
Mozart fiatalkori pályafutása azért igencsak sikeres volt, hiszen a mai írások szerint egész Európa ünnepelte a csodagyereket (egyébként Mozart neve a Rekordok könyvében is benne van). Később Beethoven apja hasonló sikereket akart elérni a fiatal Beethovennel, de neki nem sikerült. \"A sok mellőzésért élete legnagyobb sikere kárpótolja. Prágában 1787 őszén bemutatják új művét, a Don Juan-t. A rövid életpályájú Mozartnak nem állnak évtizedek rendelkezésére, hogy eszméit, életlátását, zenei apparátusát bővítse. Nála egyetlen év félszázados emelkedést, erősödést jelent. A Figaro korszakos remekmű, ez kétségtelen. De a Don Juanra még ez a kitétel is szegényes. Egy filozófus azt mondja: >>A Don Juan az operaműfaj megvalósításának egyetlen lehetősége: minden már kísérlet meddő tapogatózás<< (Kierkegaard) Goethe véleménye a legmagasztalóbb: >>A Faustot Mozartnak kellett volna megzenésíteni oly módon, ahogy a Don Juant megalkotta.<< De Weber, E. T. A. Hoffmann, Liszt és Rossini is úgy tekintenek rá, mint csodára, mely évezredben csak egyszer teljesedik be.\" \"A mozarti életmű az élet teljességével sugárzik felénk, mint egy tündöklően csiszolt drágakő, melynek minden síkja a valóságot, a világot, de mindenekelőtt az embert tükrözi.\" Forrás: Gál György Sándor: Operák könyve II. (1962) Ennél jobban aligha lehetne lelkesebben Mozartról írni. Én csak annyit tennék hozzá, hogy Mozart zenéje az agynak olyan részét is megérinti, ahová más nem ér el. Nekem legalábbis ez az érzésem zenéjét hallgatva, és mindig elcsodálkozok rajta, hogy milyen hihetetlen dolgokat hozott létre műveiben.

29 Sipi 2004-07-05 20:15:16
Hát már semmi se szent? Én egyébként nem lepődtem meg annyira ezen, de erre az előadásra egyáltalán nem lennék kíváncsi. Bár aki hallott már Mozart levelezéséről, tudja, hogy igencsak pajzán dolgokat le mert írni.

28 frushena 2004-07-05 00:26:45 [Válasz erre: 27 frushena 2004-07-02 18:07:14]
Kapcsolódjon ez is hozzá: http://www.blikk.hu/cikk.php?cikk=11544

27 frushena 2004-07-02 18:07:14
Mozart a bordélyban (2004-06-30) Meztelen énekesek, homoszexuális zuhanyjelenet, szado-mazo orgiák, hullagyalázás és sok vér. Ezek jellemzik a berlini Komische Oper legutóbbi bemutatóját, így vitték színre Calixto Bieito rendezõ elképzelése alapján Mozart operáját, a Szöktetés a szerájból-t. Mivel eléggé \"eredeti\" a szcenírozás, meglehetõsen ellentmondásos reakciókat váltott ki az elõadás: buuuuuu és taps egymással szemben állt a közönség soraiban. Ám a támogatók is elgondolkodtak, továbbra is finanszírozzák-e azt, hogy a szeráj tulajdonképpen egy bordély a piroslámpás negyedben, s Szelim voltaképpen \"Madame\", Belmonte pedig transzvesztita, ráadásul Mozart zenéjébe és magába a librettóba is alaposan belenyúltak, hiszen rap-darabkákat is elhelyeztek, valamint néhány dialógust az Utolsó tangó Párizsban-ból. Bieito egyébként is provokatõr hírében áll, 2001-ben Salzburgban már okozott egy szép botrányt, Hannoverben és Frankfurtban is kínos helyzetet teremtett. A DaimlerChrysler tehát most elgondolkozik, hogy adjon-e még pénzt, vagy sem. Homoki intendáns viszont mûsoron hagyja a produkciót és közölte: \"a mecénás dolga, hogy adakozásával a művészetet támogassa, nem az, hogy cenzort játsszon\". És még hüledezünk egy két merészebb dolgon. Na ezt az operát külön megnézném.

26 janomano 2004-06-21 22:28:20 [Válasz erre: 24 sphynx 2004-06-21 21:59:11]
Grrrrrr!

25 sphynx 2004-06-21 22:17:05
Tudor rúgott egy gólt.

24 sphynx 2004-06-21 21:59:11
Akkor a meccset se nézed? Na, ne!

23 janomano 2004-06-21 21:59:06 [Válasz erre: 21 sphynx 2004-06-21 21:55:37]
na má\' me\' mé\'?

22 janomano 2004-06-21 21:58:26 [Válasz erre: 21 sphynx 2004-06-21 21:55:37]
CD. Még mindíg nincs tv-m. A Handelre viszont rosszul emlékeztem, a McCreesh-es az a Saul. Ez a helyes: Opera Fuoco (on period instruments) Conductor: David Stern Arion - disques Pierre Verany PY704021/22 (2 CDs)

21 sphynx 2004-06-21 21:55:37
Gondolhattam volna. A Pappano CD vagy DVD?

20 janomano 2004-06-21 21:54:24 [Válasz erre: 19 sphynx 2004-06-21 18:43:41]
G.F. Handel: Semele Paul McCreesh, Gabrieli Consort & Players G. Verdi: Don Carlos Choeur de Théatre du Chatelet Orch. de Paris Antonio Pappano Van Dam, Alagna, Hampson, Mattila, Meier

19 sphynx 2004-06-21 18:43:41 [Válasz erre: 18 janomano 2004-06-21 18:40:46]
Na tisztázzuk: milyen Don Carlos és milyen Semele?

18 janomano 2004-06-21 18:40:46 [Válasz erre: 17 frushena 2004-06-20 19:59:30]
Apropos: Semele - ezt is láttam a plázába\' De inkább vettem egy Don Carlos-t. Lárva vagyok! :-(

17 frushena 2004-06-20 19:59:30 [Válasz erre: 16 Tamás 2004-06-20 19:57:18]
Kedves Tamás! Részemről OK. Ha esetleg írnál a semele@freemail.hu-ra tedd! Köszi. :)

16 Tamás 2004-06-20 19:57:18
Kedves Fruzsi! Mozart úrról a levelezést folytathatjuk akár e-mailban is, ha van kedved hozzá.

15 Tamás 2004-06-20 19:55:47
Ne bántsátok Fruzsit! Igaza van! Én is szeretem Mozart úr muzsikáját. 6 éves korom óta ő a kedvencem.

14 frushena 2004-06-20 19:14:14 [Válasz erre: 13 janomano 2004-06-20 18:30:14]
:) Köszönöm, kedves vagy. Azt hisze én is Téged!!!! :O) Ohhhhhh Lamoure ;)

13 janomano 2004-06-20 18:30:14 [Válasz erre: 12 frushena 2004-06-20 17:43:42]
Ííímádlak! :-)))

12 frushena 2004-06-20 17:43:42 [Válasz erre: 4 janomano 2004-06-20 00:10:40]
Nem hagyom! Ha jól láttam elnézést kértem! :) És mégis vannak hozzászólók. Hmmmm, akkor nem értem! Mégis lehet róla beszélgetni? Én csak pusztán leírtam, hogy mennyire kedvelem. Erre megkaptam! Hajajajajajaj, most mi lesz! Ez nem változtat azon, hogy Mozart szenzációs volt! :) Szóval tessék írni és sokat! :))) Operáit rendkívül szeretem. Legyen az bármelyik, komolyan mondom mind nagyszerű! És most megint lehet piszkálni, hogy mit lelkendezek. Én ilyen vagyok!!!! Nem muszály ám reagálni rám! Senki nem tette kötelezővé. Néha úgy érzem komolyan mondom nektek, hogy túl sok itt az okostojás! Azt hiszik mindent tudnak. Persze ez nem így van. Én beismerem, hogy nem vagyok szaki, de amit mondjuk egy előadás kapcsán tapasztalok, vagy zeneszerzővel és művével kapcsolatban, hagy írjam már le. Valakinek lételeme a pszkálódás, ez igaz. No, de Mozart! .... ;)))

11 janomano 2004-06-20 17:25:32
Akkor ajánlom nektek az Adagio és Fúga (K546) c. szerzeményt. Hát nemegy lagzilajcsi! Inkább Bach felhősebb dolgait idézi. A tragikus Mozartnál nem sok súlyosabb van.

10 sphynx 2004-06-20 14:24:34
Élete végére – egyes források szerint nagyon magas kort ért meg – teljesen felhagyott a zeneszerzéssel, de azért néha még elővette pikuláját, hogy gyakorlástól elszokott reszkető kezével elpötyögjön egy-két ismertebb Salieri-slágert unokái népes seregének unszolására. (Ezt a Nagy Zeneszerzők sorozat szerzőjének ajánlom, bosszúból.)

9 sphynx 2004-06-20 14:06:25
Érdekes műve még a \"Kis éji zene\", amely kiválóan példázza Mozart pályakezdését a Lojkó Izidor vezette cigánybandában. Mennyivel sikeresebb mű lett volna belőle, ha Mozart dalszöveget is ír a zenére! Persze, ne várjunk tőle lehetetlent, az igazi klasszikus lakodalmas zene csak a 20. században csúcsosodik majd ki a halhatatlan Lagzi Lajcsi személyében.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.