Történelmi fordulat a Csokonai Színház életében: nagy bejelentést tettek az évadnyitón!
Színházi évadnyitó
Haon.hu - 2025.09.09. 18:06
Történelmi
bejelentés hangzott el az Országos Színházi Évadnyitó sajtótájékoztatóján
Debrecenben. A Csokonai Színház jövőjét alapvetően meghatározó kormánydöntést
ismertettek a résztvevők.
Idén Debrecen
adott otthont az Országos Színházi Évadnyitónak szeptember 9-én; az egész napos
rendezvényről sajtótájékoztatón számoltak be a Csokonai Fórumban, ahol Hankó
Balázs kulturális és innovációs miniszter bejelentette, hogy a debreceni Csokonai Színház megkapja a kultúrstratégiai intézmény rangot. A döntés
nemcsak presztízst, hanem közel egymilliárd forintos többletfinanszírozást is
jelent az intézménynek.
YouTube összefoglalója
Hankó Balázs (kulturális és innovációs miniszter)
Vadász Dániel (megbízott igazgató, Csokonai Nemzeti Színház)
Papp László
(polgármester) Debrecenen Televízió, Első kézből 2025.09.09.
Hankó Balázs: Kultúrstratégiai intézmény lett a Debreceni Csokonai Színház
2025. szeptember 9. 18:18
Bővítik a kultúrstratégiai intézmények körét: a debreceni Csokonai Nemzeti Színház az első nem fővárosi intézmény, amely megkapta ezt a címet - jelentette be a kultúráért és innovációért felelős miniszter kedden a hajdú-bihari vármegyeszékhelyen.
Hankó Balázs előadásában kitért a magyar kultúra finanszírozására. Hangsúlyozta, hogy az idei évadban a korábbinál egymilliárddal több, hatmilliárd forintra pályázhatnak az előadóművészeti szervezetek, és a pályázati lehetőséget kiterjesztették az egész Kárpát-medencére. Ennek megfelelően a források 30 százalékát budapesti, 60 százalékát vidéki, 10 százalékát külhoni intézmények nyerhetik el - jelezte, megjegyezve, hogy a magyar kulturális finanszírozás a duplája az európai uniós átlagnak. Elismeréssel szólt arról, hogy a színházlátogatások tekintetében "bronzérmes" Magyarország Európában: a múlt évadban 7,3 millió nézőjük volt a színházaknak, összesen 33 546 előadásra jutottak el a nézők. A tárcavezető elmondta: 30 vidéki és 7 budapesti színház működési támogatására az idén 21 milliárd forintot biztosít a kormány, ami 30 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest.
Úgy van, elírtam, helyesen: Dr. Vadász Dániel – aki egyébként a Budavári Palotakoncert művészeti vezetője és producere; az idei gála kapcsán visszatekintett a Budavári Palotakoncert évtizeden túli sikersorozatára és köszönetet mondott Magyarország Kormányának, a Kulturális és Innovációs Minisztériumnak, valamint Böröcz Lászlónak, az I. kerület polgármesterének azért, hogy a gálakoncert mára helyet kapott a kiemelt események között. A producer elismeréssel beszélt a fellépő művészekről mint az operettjátszás arisztokráciájáról, akik vezető szerepet töltenek be a Budapesti Operettszínházban. Vadász Dániel az augusztusi programot a nyári szabadtéri események zászlóshajójának, felhőtlen közös ünnepünknek nevezte, amelynek fókuszában a magyar zeneszerzők állnak.
Egyébként művészi – későbbi, operaénekesi - pályájának kezdete éppen a Csokonai Színházhoz köti, ahol 1993 és 1999 között mint énekkari művész szólista kötelezettséggel státuszban volt. Majd 2001 és 2017 között a Budapesti Operettszínház szólistája, míg 2003-tól 2018-ig a Magyar Állami Operaház ösztöndíjasa később vendégszólistája.
A Wikipédiából ollózva, mind mellett:
2000 Miskolci Egyetem Állam-és Jogtudományi Kar; jogi diploma
2009- Salute to Vienna újévi koncertsorozat; művészeti vezető (Toronto, Kanada)
2013-2022 Budavári Palotakoncert; művészeti
vezető
2013- Salute to Budapest and Vienna
(PBS); producer (Los Angeles, Amerikai Egyesült Államok)
2014 Virtuózok; producer
2015-20 Operetta Festival Trieste;
művészeti vezető (Trieszt, Olaszország)
2017- Coopera; ügyvezető igazgató,
művészeti vezető
2017- Ünnepi Operett- és
Musicalfesztivál; művészeti vezető (München, Németország)
2020- Szegedi Szabadtéri Játékok;
művészeti bizottság tagja
2021- Debreceni Ünnepi Játékok;
fesztiváligazgató
Úgyhogy kíváncsi vagyok, mi igaz abból a kósza hírből, hogy a Debreceni Csokonai Színházban egyes körök Dr. Vadász Dánielt látnák szívesen a most megüresedő igazgatói székben, s akkor őrá kellene kiírni a pályázatot?
Inkább Vadász Dániel, nem?
Annyira vicces, hogy még döntés sem született a pályázat kiírásáról, már tudják, hogy ki esélyes...
Az Index úgy tudja, hogy a színház pályázatot ír ki az igazgatói posztra, amely elnyerésére a bennfentes körök szerint dr. Vadász Ðénes, jogász, operaénekes, menedzser a legesélyesebb.
Mátyássy Szabolcs, a debreceni Csokonai Nemzeti Színház igazgatója, mindössze két év után, mandátumának lejárta előtt, közös megegyezéssel, azonnali hatállyal távozik posztjáról...
Carmen operabemutató volt a Debreceni Csokonai Színházban
„Hatalmas sikerrel mutatta be pénteken (március 7.) este Georges Bizet világhírű operáját, a Carment a Csokonai Nemzeti Színház. A színpompás látványvilág mellett a produkció külön érdekessége, hogy Juronics Tamás rendező mexikói környezetbe helyezte a cselekményt.”
A
Carmen-premier után az e heti három operaelőadás azonban betegség miatt
elmaradt!
Az
alábbi közleményt jelentette meg a Színház:
„Sajnálattal
értesítjük kedves nézőinket, hogy a heti (03.12., 03.13., 03.14.) Carmen című előadások
csoportos megbetegedés miatt elmaradnak.
A
Csokonai Nemzeti Színház teljes vezetése, az előadásban közreműködő munkatársak
és művészek is szívvel-lélekkel készültek a Carmen előadásainak megtartására,
azonban az országosan is sokakat érintő megbetegedés sajnos több kollégánkat is
elérte, akiknek egészségi állapota jelenleg nem teszi lehetővé, hogy a fent
meghirdetett alkalmakat meg tudjuk tartani.”
· A KODÁLY FILHARMONIKUSOK ÚJÉVI GÁLAKONCERTJE
2025. JANUÁR 3. PÉNTEK, 16:00 és
19:00Debrecen, Csokonai Nemzeti
Színház
· Az est vendégei Fischl Mónika és Haja Zsolt.
· A Kodály Filharmonikusokat Somogyi-Tóth Dániel vezényli.
· Az est vendégei Fischl Mónika és Haja Zsolt.
· A Kodály Filharmonikusokat Somogyi-Tóth Dániel vezényli.
Az
újévi gálakoncerten felcsendülnek a műfaj legismertebb dalai: szólók,
romantikus duettek, vérpezsdítő ritmusok, hamisítatlan magyar dalok és az
elmaradhatatlan Strauss-keringők és polkák.
A közönség sokszínű válogatást hallhat a világ
zenés színpadjainak legnagyobb operett-sikereiből.
Halasi Dániel rendezőt bízta meg Mátyássy
Szabolcs igazgató a művészeti vezetői feladatok ellátásával a Csokonai Nemzeti
Színházban, 2025. január elsejétől.
A Színház igazgatója és művészeti vezetője egyszerre érkeztek
a teátrumhoz, az idei szezonnyitón azonban kiderült azonban csak egyikük marad
a pozíciójában. Ekkor jelentették be ugyanis Szabó K. István művészeti vezető
távozását. Munkáját
akkor egy ötfős művészeti tanács vette át, ez azonban a 2024/2025-ös évad
műsortervét nem érinti. Szabó K. Istvánra a következő évadokban rendezőként
számítanak majd. Mátyássy Szabolcs igazgató a Cívishírnek nyilatkozott Szabó K.
távozásával kapcsolatban:
Egy év alatt
kiderült, hogy teljesen más a szakmai álláspontunk a színházról. Máskor is
előfordult már, hogy igazgató és művészeti vezető együtt indultak el, de rá
kellett jöjjenek: nem megy. Számomra az a legfontosabb, hogy jól működő, stabil
színházat csináljunk, ahol az egész társulat biztonságban érezheti magát, a
helyzetek átláthatók – mondta.
/Index.hu/
A Csokonai
Nemzeti Színház Debrecen 2024/2025-ös évadának bemutatói között szerepel:
·
Lionel Bart:
Oliver (musical) – rendező: Tóth Tünde
·
Ábrahám Pál:
Viktória (operett) – rendező: Novák Eszter
·
Gerges
Bizet: Carmen (opera) – rendező: Juronics Tamás
·
Puccini:
Gianni Schicchi (kortárs opera) – rendező: Szabó Máté
·
Mátyássy
Szabolcs: Scaevola (opera) – rendező: Szabó Máté
·
Továbbá:
·
Frederick Loewe – Alan Jay Lerner: My Fair
Lady - Szatmárnémeti
Északi Színház vendégjátéka Andrei Serban rendezésében.
·
Színpadon marad
az előző évadból - Puccini: Bohémélet
A teljes program itt olvasható.
Bohémélet Debrecenben: „Lehetőség, hogy újra felépítsem magam a szülővárosomban” – interjú Balczó Péterrel
/csokonaiszinhaz.hu – 2023.10.16./
MÁTYÁSSY
SZABOLCS SZERINT A HÁROMTAGOZATOS SZÍNHÁZI FORMA ELEMI ÉRDEKE EGY SZÍNHÁZVEZETŐNEK
Szintet léphet a debreceni színjátszás
MNO.hu – 2023.09.05. - MÉNES MÁRTA
Újfajta kommunikációval, új játszóhelyekkel, rugalmasan kialakított bérletkonstrukciókkal, és sokféle nézői igényt kielégítő műsortervvel szintet lép a debreceni színjátszás. Legalább is ezt reméli Mátyássy Szabolcs, a Csokonai Nemzeti Színház – Debrecen új igazgatója, akit terveiről kérdeztünk. Az intézményvezető elmondta, olyan nagy településen, mint amilyen a cívisváros, szükség van a nagyszabású prózai színház mellett nívós operára és igényes táncszínházra is.
„Úgy gondolom, elengedhetetlen, hogy egy ekkora
városban egy olyan ajánlattal éljünk, amely mindenkit megszólít. A
háromtagozatos színházi forma pedig elemi érdeke egy színházvezetőnek: a
megerősített prózai tagozat mellett így egy teljesen újragondolt és újjáalakult
operatagozatot, valamint tánctagozatot is elindítunk.”
– „Az opera nagyon is élő műfaj, csak el kell
hitetni a nézőkkel, hogy nem a szűk kiváltságosok ügye” – fogalmazott korábban.
Rég volt operabérlete Debrecennek, először is azt kell elhitetni, hogy „ügyük”
az opera. Mik az első lépések?
– A színészi mellett zeneszerzői végzettségem is van,
gyakorló operaszerzőként pedig mélyen tagadom, hogy az opera a kiváltságosok
műfaja lenne. Az opera egy élő szövet, az már más kérdés, hogy sokan nem így
gondolják. Akár opera-, akár táncelőadásról beszélünk, alapvetően színészek
vannak a színpadon, csak más a formanyelv, amit használnak. Az operaénekes a
hangjával, a táncművész pedig a testével fejezi ki a gondolatait, de mindkettő
komoly belső gondolkodást igényel.
Azt látni kell, hogy az opera sok szempontból megújításra szorul, máshogy kell kommunikálni ahhoz, hogy a fiatalokat is megérintse.
[...]
Igen, ez még az előző társulati vezetés elképzelése volt. Aztán jött a váltás és a többi vele...
Ennyit az Aidáról, mint nyitóelőadásról...
Nem kiszolgálni, hanem szolgálni szeretnénk a várost” – Sajtótájékoztatón ismertették a Csokonai Színház 2023/24-es évadát.
Debreciner.hu - Miklovicz-Nyikos Mónika 2023. július 05. 17:42
A közösségteremtésre, a zenés színházra szeretne nagyobb hangsúlyt helyezni a debreceni társulat új vezetése, tánctagozatot is kapott a színház. Politikusok is szóltak az évadindító népes sajtóeseményen.
Mátyássy
Szabolcs a debreceni
Csokonai Színház – új hivatalos elnevezése szerint: Csokonai
Nemzeti Színház - Debrecen –
új igazgatója nyitotta meg a sajtótájékoztatót július 5-én a még mindig
az elhúzódó felújítás alatt álló teátrum előcsarnokában. Mátyássy – akinek
2028-ig szól a megbízatása – néhány szót mondott a motivációiról, amelyek miatt
pályázott a színház élére, majd hozzátette, nem született színházigazgatónak,
hanem egy hirtelen elhatározása volt, hogy pályázott. Egyfajta
menedzserigazgatóként szeretne jelen lenni, aki azokat az ügyeket viszi,
amelyek nem kifejezetten a művészethez kapcsolódnak. Emiatt kereste meg Szabó
K. Istvánt, aki az új
művészeti vezető lesz. Továbbá kiemelte, hogy hamarosan már három játszóhelye lesz a színháznak: a
történelmi épület, amit Teátrumnak hívunk, a Csokonai Fórum, illetve a
Nagyerdei Szabadtéri Színpad.
Somogyi-Tóth Dániel, az operatagozat vezetője is elmondta, hogy régóta várták az épület megújulását, hiszen nagyobb lesz a zenekari árok is, ahol elférhet a teljes zenekar. Az idei évadban komolyan terveznek az operajátszással. Mint mondta, olyan csillagzat alatt állunk most az új vezetéssel, hogy Debrecen a vidéki operajátszás élére állhat.
Szikora János, a székesfehérvári Vörösmarty Színház igazgatója, rendező, aki a Csokonai Színházban a Bohémélet című operát állítja színpadra, elmesélte a darabhoz való kötődését, illetve hozzá tette, nagyon várja, hogy találkozhasson bő harminc év után a debreceni közönséggel.
Nemzeti és nemzetközi színházzá lesz a Csokonai az új igazgató törekvései szerint
HAON.hu - 2023.04.09. 07:00
„Abból fogunk tudni gazdálkodni, ami van, de abból igyekszünk a legjobbat kihozni.” Interjú Mátyássy Szabolccsal, a Csokonai Nemzeti Színház új igazgatójával.
„A debreceni teátrum szintén egy nemzeti színház, amit a jövőben szeretnénk nevében is jobban hangsúlyozni. A besorolás miatt adja magát, hogy három tagozatban kell gondolkodni. A próza mellett sokkal hangsúlyosabban van szükség az operára, és meg fogunk teremteni egy tánctagozatot – mindezt lépcsőzetesen. Az ország második legnagyobb lélekszámú városának színházában, mint szellemi, kulturális központban elengedhetetlen a három tagozat. Hogy milyen tempóban, milyen feltételek mellett tudjuk mindezt kialakítani, az összetettebb és sok egyeztetést igénylő kérdés. Most ismerkedem a gazdasági helyzettel, sokféle tárgyaláson veszek részt.”
Gyakorlatilag eldőlt, ki lesz a Csokonai Színház új igazgatója
"Dr. Mátyássy Szabolcs Zoltán
pályázatát egyhangúlag, kilenc igen szavazattal támogatta a szakmai bizottság,
így ő lesz a Csokonai
Színház új igazgatója, amennyiben azt a március 23-i
közgyűlésen elfogadják. Rajta kívül Rácz István Károly operaénekes és Végh
Veronika produkciós igazgató nyújtott be tervet a 158 éves színház és a
legfrissebb művészeti tér, a Csokonai
Fórum betöltésére a következő öt évre. A szakmai
bizottság 9 nem szavazattal nem támogatta Rácz István Károly, továbbá 8 nem
szavazattal 1 tartózkodás mellett szintén nem támogatta Végh Veronika
pályázatát. Természetesen az önkormányzati képviselők dönthetnek másképp, de az
meglepetés lenne, el szokták fogadni a szakmai bizottságok javaslatait."
Már biztos, hogy új igazgatója lesz a Csokonai Színháznak
Haon.hu - 2023.02.08.
16:05
Nem indul az újabb vezetői ciklusra meghirdetett pályázaton Gemza Péter. Az igazgatói feladatkörben ötéves önkormányzati megbízása idén jár le, 2023. július 1-jén már utódja veszi át a teendőit.
A Kultúra.hu
információi szerint Mátyássy Szabolcs zeneszerző Szabó K. Istvánnal közösen pályázott és
népszínházi struktúrán alapuló, háromtagozatos színházban gondolkodnak, a
prózai tagozat mellett egy újradefiniált önálló operatagozat és önálló
tánctagozat megteremtésében. Utóbbi élére Nemes Zsófia táncos-koreográfust
kérnék fel, és számítanának Somogyi-Tóth Dániel munkájára az operatagozat élén.
A debreceni
születésű Rácz István operaénekes
most elérkezettnek látta az időt a színház megújításával kapcsolatos tervei
benyújtására. A Magyar Állami Operaház énekese a Kultúra.hu-nak hangsúlyozta:
az elmúlt 34 éves operaházi tagságának ideje alatt olyan tapasztalatokra és
kapcsolatrendszerre tett szert itthon és külföldön, melyet a város javára
szeretne fordítani. Pályázatában Szinetár Miklós és Keveházi Gábor táncos,
koreográfus neve is szerepel.
A harmadik
pályázó Végh Veronika lehet, aki 23 éve dolgozik színházi
alkotó-producerként; a debreceni oDeon Színház és a Páholy Lakásszínház
igazgatója, a ZeneTheatrum Musical Színház és SziniTanoda alapítója és
igazgatója.
A pályázatokat szakmai bizottság értékeli, mely véleményt mérlegelve végül Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése dönt.
Csak nehogy elfogyjanak.
Mint anno a Leningrádi Filharmonikusok turnéjukon Nyugat-Európában.
1. Holnap fellép városunkban a világhírű Leningrádi Filharmonikus Zenekar!
Majd
2. Holnap fellép városunkban a világhírú Leninrádi Filharmonikus Zenekar kamarazenekara!
Aztán
3. Fellép a világhírű Leningrádi Filharmonikus Zenekarból alakult vonósnégyes!
Végül
4. Szólóestet ad a világhírű Leningrádi Filharmonikus Zenekar hegedűse!
Mutatis mutandis, megtörtént.
Mravinszkijnak két évébe tellett, mire a zenekart újjáépítette.
Ez ismerős. "Világhírű vonósnégyes első, másodhegedűst, brácsást és csellistát keres."
MEGHALLGATÁST HIRDETÜNK AZ AIDA EGYES SZEREPEIRE
Olvasom a Csokonai Színház honlapján:
„A Csokonai Színház meghallgatást hirdet a 2022/23-as évadban bemutatásra kerülő Verdi: Aida című operájának
AMNERIS, AIDA, RADAMES, RAMPHIS szerepeire.”
A meghallgatás időpontja: 2022. június 17. 11.00
Helyszíne: a Csokonai Irodalmi Labor 1. emeleti Klubterme (4024 Debrecen, Kossuth u. 1.)
Tehát, a színház illetékesei már tudják, kik fognak szerepelni az Aidában...
Na, jó Gremza meg Ács. De kik fognak énekelni?
A korábbi elképzelések szerint: Gemza Péter rendezi az Aidát, Ács János lesz a karmester.
Igen. 2023. márc. 31-én Aida előadással nyítják újra meg a Csokonai Színházat.
Ez nagyszerű hír. Szép lesz.
Netalán, majd a távoli jövőben, operát is játszanak?
Új fogadótér és hazánkban egyedülálló forgószínpad várja majd a Csokonai Színház nézőit
/D2030.hu – 2022.10.24./
"Jó ütemben halad a Csokonai Színház felújítása. Ezt már a műemléki épület melletti térburkolás és parkosítás is jelzi. Belül elbontották az állványozást, jelenleg pedig a nézőtéren parkettáznak. A karzat felújításával és restaurálásával is elkészültek. Papp László polgármester a bejáráson úgy fogalmazott: rendkívül nagy hangsúlyt fektettek a színháztechnológia kialakítására."
Így igaz, csak éppen ízléstelen. :)
Miért finnyáznak? Ennek a tenornak van hangja, szól a magassága, azt se lehet mondani, hogy zeneietlen. Sok rosszabb szaladgál a nemzetközi színpadokon is. Meg kell becsülni.
Ahogy ez a drága ember énekel a saját anyanyelvén, még az is könnyen lehet, hogy "cselesztának" aposztrofálja azt a Aidát, akit mellé rendel a balsorsa.
Nem sírom vissza az elmúlt évek csodahangjait, ezt ezen a fórumon már párszor megtárgyaltuk. A jelen énekeseivel, hangjaival kell beérnünk. Corellit nem láttam színpadon, de néhány nagybetűs Kalafot, vagy Radamest igen, hazait és külföldit is. Ez a hang a kevesebb több lenne tipikus esete! Ordít, és a hangképzése bizonytalan, minden magasabb hangot alulról céloz meg. A hivatkozott MET-es áriák esetében ez különösen megjelenik. Ettől persze elfogadható, mert ő van, de nem a non plus ultra kategória.
Meghallgattam a "celesta Aida-"t mindkét MET-es változatban. Az ordítás nem segít, a korcsolyacipő hiányzott. A záró "b" Verdinél piano! A cseleszta pedig egy hangszer!:)
Kedves Klára,a jelek szerint azok voltak a szerencsések,akik az 50-60-70-es években dúskáltak a csodahangokban.Sajnos a Corellik ideje lejárt (bármennyire is szeretem),itthon Kelen Péter már nyugdíjban.....Igaz,mellé meg sokszor berakták Lunának Káldi Kiss Andrást.Aki (nekem),olyan messze volt Lunától,hogy még attól is messzebb.(nem bántás).
Miként a "cseleszta Aida" záró béje ott mellette YT-on, az is MET. Vállalható figura.
Mintha a vendégszereplés tiltása "egyetemleges"=próbafüggetlen lenne, vagy tévedek?
A nagy házakban történt fellépések sorozata ma már nem jelent minőségi garanciát - sajnos! Mint a belinkelt MET felvétel is tanúsítja, ami szerintem rettenetes!
És neked ez a MET felvétel tetszett, amit Zéta belinkelt?
Ehhez képest a legnagyobb házakban énekelt felvételeit találtam.
Szó se róla, ahogyan elbődül, és minden hangot alulról fog meg, az ritka ízléstelen.
Kösz a linket,meghallgattam pár felvételét még. Azt hiszem megnézem májusban.Ahogy Agresta elvette a kedvem az Attilától,úgy ez a szereposztás meghozta a Trubadúrhoz.Kálmándy Mihályt és Gál Erikát sokszor hallottam már,Ádám Zsuzsannát nem,de szimpatikus.Más.A felújított Ház "ordít"Donizetti királynői után.Vannak énekesnők és énekesek elegendő hanggal az eléneklésükre.Várható esetleg?
Több tekintetben viszonylag!......
Massit nem ismerem,ha jó,és a többiek is jó passzban,akkor ez egy remek előadás lehet.Helye lenne itt is.
Ki hordta össze ezt a borzasztó zagyvaságot?
1. Kettő. 2. Nincs próbaidőszakuk.
Világklasszis tenorral mutatták be A trubadúrt Debrecenben
/msn.com/ - Index
"Gemza Péter rendező és Ács János karmester munkája nyomán egy igazán emlékezetes Trubadúr született Debrecenben. A Csokonai Színház felújítása miatt ezúttal a Kölcsey Központ koncerttermét varázsolta operaszínpaddá a társulat. Legközelebb február 20-án és 22-én látható Riccardo Massi címszereplésével a produkció Debrecenben, majd májusban a Primavera Fesztivál keretében vendégeskedik Budapesten a debreceni előadás."
Azt beszélik Signa-ban, hogy a Hunyadi-összpróbákról (amit, ugye Ókovács rendez), a főszereplők egynémelyike igazoltan tud távol maradni, tehát mindenki egyenlő, csak vannak egyenlőbbek...
Ha nincs aznap Pesten próbájuk, akkor miért ne mehetnének? :)
Hogy is van ez? A négy főszereplő közül három az Operaház művésze. Akkor most mehetnek vidékre, vagy nem mehetnek?