11 éve nem írt senki ehhez az óriási énekesnőhöz... a Mozart iránti szeretetemet neki köszönhetem elsősorban, és csak utána a zeneszerzőnek.
Aktuális [url]http://www.wdr5.de/sendungen/erlebte-geschichten/sendungsdetailseite.html?tx_wdr5ppfe_pi1%5BshowUid%5D=3400056&tx_wdr5ppfe_pi1%5Bbeit;interjú[/url]
...szerintem is nagyon helyén volt a "balance", hiszen öntudatos, de nem öncélú-üres majomkodásra vette a fazont! Le a kalappal! :-) (Amit Donna Anna-ról mondott, az külön tetszik!!!)
A "Berliner Schnauze" kifejezés még Moser szájából is elhangzik. Helyes, legalább a helyén kezelte saját magát, s nem gondolta magáról, hogy egy Dornröschen. :-))
...egy másik "da Capo"-ban Anna Moffo volt Everding vendége - és Moffo (állítólag?!) életében elöször nyilatkozott németül egy TV-müsorban....... Háááááát, viccccces volt: amikor Everding Moffo-t a Lammermoori Lucia címszerepéröl kérdézte - Moffo nagyon "eredeti stílusban" válaszolt: "Ich mache ein tolle Wahnsinn, ich bin ja die Wahnsinn!" - vagy vmi. hasonló duma volt; vagyis korrekt nyelvtan, netán szórend nulla, ugyan minek(?) - de ahogy elöadta utánozhatatlan volt!... (A müsor idöpontjában nyilván már nem 20 éves volt, de még akkor is sugárzó, dekorativ jelenségként uralta a képernyöt,.....) --------------------------------------------------- Azt bírom, külön értékelem itt a másik müsorban, ahogy Moser - lazán - "Berliner Schaunze" - rendszeresen odabök vmit. Everding-nek, aki meg csak makok-kummog magának; s rendezö létére képtelen kimondani a saját szakmáját rendesen: "regizsör",......brrrrrrr,........ :-/
Ah, pedig kedvem lett volna azt mondani, hogy "Tisztelt Dívák, tessék tanulni!" :))
....hmmmmm,...."da Capo" - avagy Prof. Everding és a Dívák??? :-) (Moser valóban csúcs: "Einmal Diva - immer Diva!" - ezt nem lehet tanítani/megtanulni; vagy hozza magával a kedves delikvens,....vagy sem,...............ha pedig vki izzadtságszagúan erölklödik és próbálkozik minden áron, akkor csak egy groteszkt-hiteltelen vmi. lesz a "végeredmény",....)
Egy fantasztikus interjú, néhány lélegzetelállító zenei részlettel. A beszélgetőtárs August Everding. [url]http://www.youtube.com/watch?v=hyoZlczvuUE;1.[/url] [url]http://www.youtube.com/watch?v=OP_2SecIujU;2.[/url] [url]http://www.youtube.com/watch?v=81yRjCncDa4;3.[/url] [url]http://www.youtube.com/watch?v=fIoxNeMQrO8;4.[/url] [url]http://www.youtube.com/watch?v=7vZ3eka4fng;5.[/url] [url]http://www.youtube.com/watch?v=q7TddNQdTQU;6.[/url] Az interjú 1 órás. Akinek kevés az ideje, javaslom a 4. részt, rögtön az elején Strauss: Amor c. dalával. Nehezen felfogható, amit hall az ember! :-) "Die Musik ist eine Institution des Trostes".
....ad "A nap képe": "KARL RICHTER IN MUENCHEN - ZEITZEUGEN ERINNERN SICH 30 JAHRE LANG GALT MÜNCHEN ALS DAS MEKKA DER BACH-PFLEGE. ALS KARL RICHTER AM 15. FEBRUAR 1981 MIT 54 JAHREN AN HERZVERSAGEN STARB, GING EINE GROSSE ÄRA ZU ENDE. RUHM UND WIRKUNG DER VON IHM GESCHAFFENEN NEUEN BACH-TRADITION SOWIE DER EINST WELTBERÜHMTEN ENSEMBLES MÜNCHENER BACH-CHOR UND BACH-ORCHESTER HATTEN DIE MUSIKLIEBHABER IN ALLER WELT BEGEISTERT" NOVEMBER 24, 2005 Damals - Heute: Edda Moser (Sopran)
E. Humperdinck, "Hänsel und Gretel" * Vater (Peter) - HERMANN PREY * Mutter (Mutter) - Ilse Gramatzki * Hänsel - Eugen Hug * Gretel - Brigitte Lindner * Knusperhexe - EDDA MOSER * Sandmännchen - Ursula Roleff * Taumännchen - Thomas Frohn Kölner Kinderchor - Gürzenich-Orchester Köln - H. Wallberg (EMI)
...minden értelemben! :-0) Míg Edda drámai módon elsöprö, lehengerlö alakítást nyújt, s egyáltalán nem lebeg vagy hasonlók pedig kissé tartottam töle, addig a zenekar drámain xar,...............
Ez igazi drámai ébresztő volt! :)
...Edda Moser utolsó CD-felvétele: "R. Wagner, Arias and Incidental Music" * EDDA MOSER - soprano (Isolde, Brünnhilde) Ljubljana Symphony Orchestra - A. Nanut (Stradivari Classics 1992)
...teljes a CPO-sorozat! :-)
Eugen d´Albert - \"Die Abreise\" * Gilfen: Hermann Prey - bariton * Luise: Edda Moser - soprano * Trott: Peter Schreier - tenor Philharmonia Hungarica - Kulka János (Festspielhaus Recklinghausen 1978. jan. - EMI/CPO 1996)
...megint egy kis Orff,...\"ismerkedjünk\": C. Orff, \"Prometheus\" * J. Greindl * H. Cramer * R. Hermann * K. Engen * E. Moser * S. van Sante * R. Kostia * C. Lorand * F. Uhl Frauenchor des Westdeutschen Rundfunks - Kölner Rundfunk-Sinfonie-Orchester, F. Leitner (Fono Team GmbH Hamburg 1972/Arts 2005)
Carl Maria von Weber, \"Abu Hassan\" * Harun al Raschid - Peter Brand (próza) * Zobeide - Heidy Forster (próza) * Abu Hassan - NICOLAI GEDDA (tenor) * Fatime - EDDA MOSER (szoprán) * Zemrud - Manuela Renard (próza) * Omar - KURT MOLL (basszus) Chor des Bayerischen Staatsoper München - Orchester der Bayerischen Staatsoper München - Wolfgang Sawallisch (EMI/CPO - 1975. május)
F. Schubert, \"Die Verschworenen\" D. 787 * Count Heribert von Lüdenstein - Kurt Moll * Astolf von Reisenberg - Martin Finke * Ludmilla - Edda Moser * Helene - Gabriele Fuchs * Luitgarde - Gudrun greindl-Rosner * Camilla - Schunhild Rauschkolb * Isella - Elke Schary * Udolin - Adolf Dallapozza Chor des Bayerischen Rundfunks - Münchner Rundfunkorchester - Heinz Wallberg (BR 1977 - CPO)
...nem babapiskóta ez az ária - pláne a g´´´-vel a végén,...azért E. Moser kétszer is \"nekiment\" és felvette - elöször az EMI-nél /ami szerintem jobb, érdekesebb, mivel sokkal drámaibb, expresszivebb, igaz talán kevésbé \"orthodox\" stilusban & elöadásban/ addig az ETERNA/Berlin Classics felvételen vmivel \"puhábbb\",...
[url]http://www.youtube.com/watch?v=TwdAK47hvTE;Mozart concert aria - Popoli di Tessaglia[/url] 1. [url]http://www.youtube.com/watch?v=lQzQIgDp-3o;Mozart concert aria - Popoli di Tessaglia[/url] 2.
...most megy a 3Sat-on: Samstag, den 01.12.2007 Festliches Gala-Konzert zugunsten der Deutschen AIDS-Stiftung Mit Michèle Crider (Sopran), Camilla Tilling (Sopran), Grace Bumbry (Mezzosopran), Marjana Lipovcek (Mezzosopran), Burkhard Fritz (Tenor), Vincenzo La Scola (Tenor), Massimiliano Pisapia (Tenor), Luca Pisaroni (Bassbariton) und Jan-Hendrik Rootering (Bassbariton) Es spielen die Essener Philharmoniker unter der Leitung von Stefan Soltesz Aufzeichnung aus der Philharmonie Essen Erstausstrahlung Fernsehregie: Georg Wübbolt Bereits zum zweiten Mal findet in der Philharmonie Essen die jährliche Gala zugunsten der Deutschen AIDS-Stiftung statt. In einem der schönsten Konzertsäle Deutschlands geben Stars der Opernwelt berühmte Arien zum Besten. Zu hören sind Höhepunkte aus Opern von Mozart, Bizet, Wagner und Bernstein sowie italienischer Belcanto von Verdi, Rossini, Cilea und Puccini. Zahlreiche internationale Stars bieten dem Publikum einen unterhaltsamen Opernabend. Begleitet werden sie von den Essener Philharmonikern unter der Leitung ihres Generalmusikdirektors Stefan Soltesz. Kammersängerin Edda Moser, die selbst in allen großen Konzertsälen gesungen hat, führt durch ein buntes Programm von Opernhighlights. Az est háziasszonya Edda Moser,...s az elöbb Grace Bumbry énekelte Massenet \"Héroiade\" c. operájából Salomé áriáját,...
Aha! Így talán még kevésbé ragad. :))
pardon, na ez rendesen mellément az elöbb: szóval \"ez a Straus\" akkor még mindig egy s-sel!
...így még édesebb és nemesebb, nem olyan ragadós! ;-)
Ajjaj. Szirup nagy nevekkel. :)
...na akkor egy kis szirup, így a hideg öszi reggelen: Oscar Strauss, \"Ein Walzertraum\" * Joachim: Anton Reimer * Prinzessin Helene: Anneliese Rothenberger * Leutnant Niki: NICOLAI GEDDA * Leutnant Montschi: Willi Brokmeier * Friederike von Insterburg: BRIGITTE FASSBAENDER * Wendolin: Wolfgang Anheisser * Franzi Steingruber: EDDA MOSER * Die Tschinellen-Fifi: Ina Peters Chor der Bayerischen Staatsoper München - Symphonie-Orchester Graunke - Willy Mattes (EMI 1970)
....sztár-szoprán a német nyelv védelmében, avagy Edda Moser és a \"Német nyelv Ünnepi Játéka\": «Ich habe eine Botschaft» Sopranistin Edda Moser veranstaltet «Festspiel der deutschen Sprache» von Andreas Hillger, 18.10.07, 21:18h, aktualisiert 18.10.07, 21:40h Ein Handy-Foto vom Klassiker: Edda Moser im Park der Lauchstädter Kuranlagen, wo sie Freitagabend erstmals ihr hochkarätig besetztes «Festspiel der deutschen Sprache» veranstaltet. (MZ-Foto: Andreas Stedtler) Bad Lauchstädt/MZ. Dies ist einer jener Morgen, wie sie für Dichter gemacht werden. Rilkes \"Die Blätter fallen, fallen wie von weit / als welkten in den Himmeln ferne Gärten\" mag in solcher Stunde entstanden sein, Georges \"Komm in den totgesagten Park und schau\" weht mit dem gelben Laub durch die Lauchstädter Kuranlagen. Wie ein gutes Omen grundiert diese lyrische Stimmung den Spaziergang mit Edda Moser. Denn schließlich ist die Künstlerin von Weltrang eigens nach Sachsen-Anhalt gekommen, um der deutschen Sprache hier ein Festspiel auszurichten. Transportable Heimat Warum sich eine international renommierte Sopranistin, die als Mittfünfzigerin vor zehn Jahren ihren Abschied von der Bühne genommen hat, ausgerechnet für die Pflege des Deutschen einsetzt? Edda Moser, die als Professorin an der Musikhochschule Köln weiter regen Anteil an der Entwicklung des Musiktheaters nimmt, erzählt von ihrer Karriere. In New York, wo sie lange zu den Stars der Metropolitan Opera zählte, sei ihr die Muttersprache als \"transportable Heimat\" erschienen. Wo sie nicht Deutsch sprechen konnte, habe sie \"Einkehr bei Thomas Mann\" gehalten. Und jetzt wolle sie dieses Erleben weitergeben - an ihre Studenten wie an ein breites Publikum. Wer nun freilich gravitätische Weihe erwartet, wird angenehm enttäuscht. Edda Moser - die in Mozart-Opern ebenso bleibende Maßstäbe gesetzt hat wie in Hans Werner Henzes \"Floß der Medusa\" - ist bei aller Grandezza mitreißend begeistert. \"Ich habe eine Botschaft\", sagt sie auf dem Weg zu der Goethe-Büste, die ein lokales Steinmetz-Unternehmen eben erst neben dem historischen Theater errichtet hat. Und dieses Sendungsbewusstsein, dass \"sehr viel mit Liebe zu tun\" hat, bedient sich bei Bedarf auch der Handy-Kamera. Man braucht wohl solch zupackende Natur, wenn man viel beschäftigte Schauspieler wie Corinna Harfouch, Otto Schenk, Axel Milberg und Peer Roggendorf zu einem gemeinsamen Recital versammeln will. \"Ich habe sie mir alle ersungen - wie Orpheus\", lacht Edda Moser und erzählt, wie die jüngste Anthologie ihrer Mozart-Aufnahmen selbst Hans Magnus Enzensberger zur Mitwirkung bewegt habe. Dass Sachsen-Anhalts Ministerpräsident Wolfgang Böhmer die Schirmherrschaft übernommen hat, erfüllt sie ebenso mit Stolz wie die Zusage des Festredners Wolfgang Frühwald - jenes Germanisten, der erst am vergangenen Sonntag in der Frankfurter Paulskirche die Laudatio auf den Friedenspreisträger Saul Friedlaender hielt. Aber warum Bad Lauchstädt? Die Anregung verdanke sich Hans-Dietrich Genscher, nach dem ersten Besuch aber ist Edda Moser längst selbst zur Botschafterin des Goethe-Theaters geworden. Als dauerhafte Instanz möchte sie das Sprach-Fest hier im exklusiven Rahmen etablieren - und damit zugleich das verdiente Augenmerk auf die einzigartige Bühne lenken. Auf Vaters Spuren Dass ihr Engagement auf fruchtbaren Boden fällt, weiß Edda Moser schließlich aus der eigenen Familiengeschichte. Ihr Vater - der in Halle habilitierte Musikwissenschaftler Hans Joachim Moser - war Autor der ersten fundierten Biografie über den Komponisten Heinrich Schütz, der vom benachbarten Weißenfels aus der deutschen Sprache erstmals zu musikalischem Rang verhalf. Dass die Musik in Lauchstädt dennoch ausgespart bleiben soll (obwohl Edda Moser mit Kent Nagano in München eine Initiative zur Pflege des deutschen Kunstliedes plant), ist konsequent: Hier gilt\'s - um Richard Wagners Maxime abzuwandeln - dem Wort! Ihre Rolle für die Musik kann Edda Moser ohnehin längst in anderen Dimensionen messen: An Bord der Sonde \"Voyager 2\" reist seit drei Jahrzehnten eine vergoldete Kupferscheibe durch das Weltall, auf der die \"Sounds of Earth\" verewigt wurden. Darauf hört man neben Politikerreden und Kinderlachen, neben Donner und Wind auch die Arie \"Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen\" aus Mozarts \"Zauberflöte\". Es singt: Edda Moser. forrás: http://www.mz-web.de
...csupán a nyújtott teljesitménnyel párhuzamosan! ;-) PS: a basszus megjelölés egyébként a CD-boritón szerepel,...háááát igen, ö már csak ilyen sokoldalú müvész volt, hogy még basszus szerepeket is nagy sikerrel szólaltatott meg, s mivel \"bariton\" szóló a szakrális repertoárt illetöen sokkal kisebb palettán mozog: Fauré \"Requiem\", Brahms \"Ein deutsches Requiem\" vagy Haydn \"Die Schöpfung\" (Adam), csak egy pár példát emlitve,...igy ráfanyalodott erre a Mozart-szólóra is. (De probléma egy szál se, hiszen az emlitett mise szólista kvartettjében tk. a legkisebb szerep!)
Ez a dfd \"basszus\" tetszik nekem...egyedüli kisbetűs;-)
...nem, tényleg nagyon jó a két hölgy együtt, s persze Gedda is méltó partner, ö sem hiányozhat a felsorolásból! ;-) És Jochum is nagyon szép dolgokat \"müvel\" a zenekarral, énekkarral: kifejezetten tetszik! (...már elég régen nem hallgattam ezt a felvételt, jó volt újra elövenni!)
Hm, Moser és Hamari! Kell-e ettől jobb párosítás?! :)
W.A. Mozart, Messe Nr. 14 C-dur, KV. 317 \"Krönungsmesse\" W.A. Mozart, Vesperae solennes de confessore, KV. 339 * EDDA MOSER - szoprán * HAMARI JÚLIA - alt * NICOLAI GEDDA - tenor * dfd - \"basszus\" Chor des Bayerischen Rundfunks - Sinfonie-Orchester des Bayerischen Rundfunks - EUGEN JOCHUM (EMI - 1977)
Nem egy utolsó felvétel. Cavalieri mesteri zenét komponált, kár hogy kevesen ismerik. ...
\"autentikus barokkos hangzás\"-pardon: sokkal inkább reneszánsz!... ;-) Azt viszont nem is tudtam, hogy EZ a Cavalieri darab számit -állitólag(?)- az elsö \"igazi oratóriumnak\"...
...háááát nagyokat röhögök zenehallgatás közben, míg \"Sir Charles\" igen csak nyomatná a zenekarral az \"autentikus barokkos hangzást\" vagy a kamarakórus is szenzációs,...addig pl. a /csodálatos!!!/ Prey lazán stilusidegen módon nyomatja a vibrato-t és portamento-zik is rendesen,...mindegy: mondhatnám \"életet lehel az egészbe\"!... ;-) Unalomról szó sincs! (Vagy pl. Troyanos, aki már teljesen más eset, azért ö \"mindenevö\" volt -így ezekben a korokban is otthonosan mozog -de Edda Moser is: megszeliditette hatalmas hangzuhatagát: \"olyan ápoltan, jólnevelt módon énekel!\")
....most valóban egy darab, amely - \"minden más, csak nem romantika\"- Emilio de´Cavalieri (1545/53-1602) - \"Rappresentatione di Anima, et di Corpo\" * Anima: TATIANA TROYANOS * Corpo: HERMANN PREY * Intelletto: Kurt Equiluz * Consiglio: Herbert Lackner * Tempo: Theo Adam * Piacere: Paul Esswood * Due Compagni: Rudolf Resch, Leopold Spitzer * Angelo custode: TERESA ZYLIS-GARA * Mondo - Anima dannata: EDDA MOSER * Anima beata: Sylvia Geszty * Eco: ARLEEN AUGER Wiener Kammerchor - Capella Academica Wien - Ense,ble Wolfgang von Karajan - Sir Charles Mackerras (Archiv 1970)
....csak módjával,...ne kapkodjuk el!... ;-) /Mármint a Moser & barokk témát.../ Ezek szerint ma nálad is a romantika a nyerö korszak?!... ;-)
Akkor várjuk a Moser-gyűjtemény folytatását a barokk topikban! Megjegyzem, ma én is romantikus kedvemben vagyok :) Majd mindjárt felrakok valamit.
Pontosan! (Aztán még lehet(?), hogy egy huszárvágással vissza a barokkhoz: Moser-nek tk. barokk-témakörben is vannak nagyszerü felvételei!) ;-)
Das stimmt. Fő a válozatosság! :)
....pl. Mozart és Beethoven után \"muszáj\" egy kis romantikát is elvenni,...nagyon szép, érdekes, igényes darabok,...a \"Peri-töl\" meg biztosan felébredek! ;-)
Mendellsohn, aztán két Schumann. Úgy látom, tombol a romantika :)
R. Schumann, \"Das Paradies und die Peri\", op. 50 * Peri: Edda Moser * Die Jungfrau, szoprán: Regina Marheineke * Der Engel, alt-szóista, mezzoszoprán-szólista: Brigitte Fassbaender * Tenor-szóló: Nicolai Gedda * Der Jüngling, tenor: Alva Tripp * Gazna, egy férfi, bariton: Günter Wewel Chor des Städtischen Musikvereins zu Düsseldorf - Düsseldorfer Symphoniker -Henryk Czyz (EMI 1974/1975)
R. Schumann, \"Genoveva\" op. 81 -opera négy felvonásban- * Hidulfus: Siegfried Lorenz * Siegfried, Pfalzgraf: DFD * Genoveva: Edda Moser * Golo: Peter Schreier * Margaretha: Gisela Schröter * Drago: Siegfried Vogel * Balthasar: Karl-Heinz Stryczek * Caspar: Wolfgang Hellmich Rundfunkchor Berlin -Gewandhausorchester Leipzig -Kurt Masur (Berlin Classics 1978)
Felix Mendelssohn-Bartholdy: \"Die erste Walpurgisnacht\" op. 60 * Annelies Burmeister -alt * Eberhard Büchner -tenor * Siegfried Lorenz -bariton * Siegfried Vogel -basszus Rundfunkchor Leipzig & Gewandhausorchester \"Infelice! Ah, ritorna, età felice\" -koncertária op. 94 * EDDA MOSER -szoprán \"Ouvertüre C-dur op. 101\" \"Das Märchen von der schönen Melusine\" op. 32 \"Meeresstille und glückliche Fahrt\" op. 27 Gewandhausorchester Leipzig -Kurt Masur (Berlin Classics 1974/1975)
....hát Moser hangja valóban olyan, mint egy vulkánkitörés: ott aztán kell dolgoznia keményen a zenekarnak! különben csúszik a \"balance\"-de erre a karmesternek(!) is oda kellene/kellett volna figyelnie, ha hamarabb nem, akkor \"Meisterband\" meghallgatása során(?) és esetleges korrekciókat kezdeményezni... /lásd. pl. Beethoven \"Leonore-ját\" is, hiszen ismered azt is!/ ;-)))
Ja, csak az a helyzet, hogy Moser voce hegyei esetében nem kéne visszafogni a zenekart a hangmérnöknek. Lehet, hogy nekem vannak speckó igényeim, de szeretem az Elettra áriák alatt is hallani a zenekart. Mit mondjak, barokk vér folyik a szólamokban Mozart zseni tollával rajzolva. :))
...na majd fülelek, mert már régen nem hallottam -ilyen \"szemszögböl\"- a darabot és eddig csak az elsö Elettra ária ment le; egy másik EMI-sampler-en \"The great moments of...Edda moser\" emlékszem, hogy a \"bosszúária\" alatt valóban kissé elöre van hozva az énekhang a zenekar \"rovására\" (=bár ez legyünk öszinték minden studiófelvétel esetében igy van-nem ismerek olyan utolsó Elettra-ária felvételt, ahol a zenekar \"dominálna\"!) ;-)
Hát ez klassz! :)) Akkor lenne egy technikai kérdésem. Ezen a szóló CD-n nekem egy kicsit túl erősen van Moser bekeverve a zenekarhoz képest, nagyon kell fülelni, hogy kivegyem alatta a zenekari szólamokat. A komplett Idomeneo-s lemezen is ilyenek az arányok?