1346 macskás 2014-03-01 10:51:38
Johanna, mit szólsz Glenn Gould fiatalkori énjéhez? Sztem nagyon jó!
Johanna, mit szólsz Glenn Gould fiatalkori énjéhez? Sztem nagyon jó!
1345 -zéta- 2014-03-01 09:29:46 [Válasz erre: 1344 bermuda 2014-02-28 22:32:59]
Nem tudom biztosan, de én is arra következtetek, hogy Ilos Alfredot alakította itt. Sajnos a felvétel (még) nincs meg, de nemsokára talán lesz találkozóm Geszty Sylviával - e helyről is boldog születésnapot! - és talán emlékszik rá...:-)
Nem tudom biztosan, de én is arra következtetek, hogy Ilos Alfredot alakította itt. Sajnos a felvétel (még) nincs meg, de nemsokára talán lesz találkozóm Geszty Sylviával - e helyről is boldog születésnapot! - és talán emlékszik rá...:-)
1344 bermuda 2014-02-28 22:32:59
Ilos sáljából következtetek, h. a Tenort Alfredot alakithatta, méghozzá az "..inni édes inni jó...duett környékén...de lehet, h.tévedek....A tenor védi a torkát:-))))) ZÉTA!! SOS.szerinted????
Ilos sáljából következtetek, h. a Tenort Alfredot alakithatta, méghozzá az "..inni édes inni jó...duett környékén...de lehet, h.tévedek....A tenor védi a torkát:-))))) ZÉTA!! SOS.szerinted????
1343 IVA 2014-02-28 22:20:19
Ilosfalvy Róbert és Geszty Sylvia A denevérben – Vajon Eisensteint vagy Alfrédot játszotta Ilosfalvy? Mindkettőjük jelmezéből arra lehet következtetni, hogy a kép az I. felvonás jelenetét örökítette meg.
Ilosfalvy Róbert és Geszty Sylvia A denevérben – Vajon Eisensteint vagy Alfrédot játszotta Ilosfalvy? Mindkettőjük jelmezéből arra lehet következtetni, hogy a kép az I. felvonás jelenetét örökítette meg.
1342 Búbánat 2014-02-28 14:13:45 [Válasz erre: 1340 -zéta- 2014-02-28 10:01:24]
Ritka felvétel róluk, hangulata van a képnek... Köszönet érte!
Ritka felvétel róluk, hangulata van a képnek... Köszönet érte!
1341 bermuda 2014-02-28 11:02:57 [Válasz erre: 1340 -zéta- 2014-02-28 10:01:24]
:-))))))))))) annyira jó kép:-)
:-))))))))))) annyira jó kép:-)
1339 bermuda 2014-02-28 09:31:09
Köszönet a képért!!! A kép valszeg Kölnben készült, Ilos itthon nem emlékszem, h. énekelte volna......csak tv-ben.
Köszönet a képért!!! A kép valszeg Kölnben készült, Ilos itthon nem emlékszem, h. énekelte volna......csak tv-ben.
1338 kugli 2014-02-28 09:27:33
Ilos és Geszty - "szemtelenül" fiatalok... Pesti lenne a kép? 1973-ban regnáló igazgatóról az a hír járta, hogy a külföldre szerződött magyar énekeseket nem túl szívesen lépteti fel...
Ilos és Geszty - "szemtelenül" fiatalok... Pesti lenne a kép? 1973-ban regnáló igazgatóról az a hír járta, hogy a külföldre szerződött magyar énekeseket nem túl szívesen lépteti fel...
1337 Haandel 2014-02-25 18:19:13 [Válasz erre: 1336 -zéta- 2014-02-24 19:53:07]
Ö1 Hangtár [url]http://oe1.orf.at/programm/364101;Renata Scotto, die "con forza"-Sopranistin[/url] [url]http://oe1.orf.at/programm/364651;Vincenzo Bellini: "Norma"[/url] Rai Videótár (10/06/2013) [url]http://www.rai.tv/dl/RaiTV/programmi/media/ContentItem-1c020a3f-9218-421d-b562-fd054d8aec42.html;Renata Scotto[/url]
Ö1 Hangtár [url]http://oe1.orf.at/programm/364101;Renata Scotto, die "con forza"-Sopranistin[/url] [url]http://oe1.orf.at/programm/364651;Vincenzo Bellini: "Norma"[/url] Rai Videótár (10/06/2013) [url]http://www.rai.tv/dl/RaiTV/programmi/media/ContentItem-1c020a3f-9218-421d-b562-fd054d8aec42.html;Renata Scotto[/url]
1336 -zéta- 2014-02-24 19:53:07 [Válasz erre: 1335 ladislav kozlok 2014-02-24 09:25:31]
Boldog születésnapot!
Boldog születésnapot!
1335 ladislav kozlok 2014-02-24 09:25:31
Renata Scotto ma 80 eves. 40 ev aktiv karier es 100 opera szerep.
Renata Scotto ma 80 eves. 40 ev aktiv karier es 100 opera szerep.
1334 ladislav kozlok 2014-02-18 10:45:23
A Szlovak Filharmonia szekhelye. www.filharmonia.sk
A Szlovak Filharmonia szekhelye. www.filharmonia.sk
1333 Heiner Lajos 2014-02-18 09:19:20 [Válasz erre: 1329 kugli 2014-02-17 19:01:46]
Hozzaszolasombol egyertelmu, ha megse, ld. az ujabb kommenteket.
Hozzaszolasombol egyertelmu, ha megse, ld. az ujabb kommenteket.
1332 Heiner Lajos 2014-02-18 09:18:54
Leanykori neven Reduta.
Leanykori neven Reduta.
1331 -zéta- 2014-02-17 20:40:37 [Válasz erre: 1330 Bambu 2014-02-17 20:31:51]
Így van, [url]http://www.youtube.com/watch?v=DaW7c7I_OKI;itt egy videó[/url] a köszöntésről. Ő a világ második legidősebb szopránja...:-)
Így van, [url]http://www.youtube.com/watch?v=DaW7c7I_OKI;itt egy videó[/url] a köszöntésről. Ő a világ második legidősebb szopránja...:-)
1330 Bambu 2014-02-17 20:31:51 [Válasz erre: 1329 kugli 2014-02-17 19:01:46]
Él. 2013 nyarán több külföldi netes oldalon köszöntötték 100. születésnapja alkalmából.
Él. 2013 nyarán több külföldi netes oldalon köszöntötték 100. születésnapja alkalmából.
1329 kugli 2014-02-17 19:01:46 [Válasz erre: 1328 Heiner Lajos 2014-02-17 12:10:25]
A barát nem él vagy Albanese? A wiki szerint 101-ik éves lenne - ha él ?!?
A barát nem él vagy Albanese? A wiki szerint 101-ik éves lenne - ha él ?!?
1328 Heiner Lajos 2014-02-17 12:10:25 [Válasz erre: 1327 kugli 2014-02-17 11:53:45]
Na de: sajnos, mar nem elo New York-i baratomtol szarmazo info: Albanese, mint Mimi, kisse "kohogosen" alakitotta a szerepet, meg a Toscaninis felvetelen is. Amikor Callas a Juilliardon mesterkurzust adott, hangsulyozta, Mimi tebecejet nem kohogessel kell a szoprannak kifejeznie. Mire a jelenlevo Albanese felallt es kivonult.
Na de: sajnos, mar nem elo New York-i baratomtol szarmazo info: Albanese, mint Mimi, kisse "kohogosen" alakitotta a szerepet, meg a Toscaninis felvetelen is. Amikor Callas a Juilliardon mesterkurzust adott, hangsulyozta, Mimi tebecejet nem kohogessel kell a szoprannak kifejeznie. Mire a jelenlevo Albanese felallt es kivonult.
1327 kugli 2014-02-17 11:53:45
Licia Albanese a 20-ik század egyik leghíresebb és egyik nagyszerű Pillangója volt. Ez volt a művésznő kedvenc szerepe
Licia Albanese a 20-ik század egyik leghíresebb és egyik nagyszerű Pillangója volt. Ez volt a művésznő kedvenc szerepe
1326 IVA 2014-02-16 16:40:43 [Válasz erre: 1325 macskás 2014-02-16 11:48:17]
A kékszakállú herceg vára novemberi, Erkel színházi felújításán egy zeneszerzőt láthattunk a mondahős alakjában (többek értelmezése szerint magát Bartókot), akinek a titkos világa kottalapokra van kódolva, ezeket akarja látni Judit. A fiatal Bretz Gábor maszk nélkül, fekete öltönyben, fehér ingben (később ingujjban) alakítja a Kékszakállút, úgy fest, mint aki a zeneakadémiai vizsgájáról érkezett. Nem hiszem el, hogy múltja van.
A kékszakállú herceg vára novemberi, Erkel színházi felújításán egy zeneszerzőt láthattunk a mondahős alakjában (többek értelmezése szerint magát Bartókot), akinek a titkos világa kottalapokra van kódolva, ezeket akarja látni Judit. A fiatal Bretz Gábor maszk nélkül, fekete öltönyben, fehér ingben (később ingujjban) alakítja a Kékszakállút, úgy fest, mint aki a zeneakadémiai vizsgájáról érkezett. Nem hiszem el, hogy múltja van.
1324 IVA 2014-02-16 08:30:59
Legalább nem egy zeneszerző szakos hallgatót látok Kékszakállúként.
Legalább nem egy zeneszerző szakos hallgatót látok Kékszakállúként.
1323 IVA 2014-02-13 03:01:33
Beckmesser, Walter, Éva – de jó kép! De szép előadás volt!
Beckmesser, Walter, Éva – de jó kép! De szép előadás volt!
1322 Momo 2014-01-28 21:16:19
A [url]http://www.momus.hu/images/glry_images/0001/rubinstein.jpg;fényképen[/url] Arthur Rubinstein és Ferencsik János látható, Rubinstein 1966. októberi koncertjének próbáján (a háttérben a lámpa alatt a fiatal Medveczky Ádám). A koncert műsora: 1. Chopin: e-moll zongoraverseny 2. Brahms: B-dúr zongoraverseny ráadásként: Chopin: b-moll scherzo Op. 31. Közreműködött a Magyar Állami Hangversenyzenekar és Ferencsik János (Erkel Színház, 1966. október 17. - az előadást a rádió is rögzítette) A felvétel [url]http://mek.oszk.hu/00300/00355/html/ABC16241/16358.htm;Vámos László[/url] fotóművész (1912-1983) munkája. (megj.: Vámos László: A zene bűvöletében. Képzőművészeti Kiadó, Budapest, 1982, 51. kép.
A [url]http://www.momus.hu/images/glry_images/0001/rubinstein.jpg;fényképen[/url] Arthur Rubinstein és Ferencsik János látható, Rubinstein 1966. októberi koncertjének próbáján (a háttérben a lámpa alatt a fiatal Medveczky Ádám). A koncert műsora: 1. Chopin: e-moll zongoraverseny 2. Brahms: B-dúr zongoraverseny ráadásként: Chopin: b-moll scherzo Op. 31. Közreműködött a Magyar Állami Hangversenyzenekar és Ferencsik János (Erkel Színház, 1966. október 17. - az előadást a rádió is rögzítette) A felvétel [url]http://mek.oszk.hu/00300/00355/html/ABC16241/16358.htm;Vámos László[/url] fotóművész (1912-1983) munkája. (megj.: Vámos László: A zene bűvöletében. Képzőművészeti Kiadó, Budapest, 1982, 51. kép.
1321 lujza 2014-01-23 23:34:04
68-ban Abbado már járt Budapesten? Kiket és mit vezényelt? A helyszín mintha a Zeneakadémia lenne?
68-ban Abbado már járt Budapesten? Kiket és mit vezényelt? A helyszín mintha a Zeneakadémia lenne?
1320 -zéta- 2014-01-23 14:06:10 [Válasz erre: 1319 macskás 2014-01-23 12:03:15]
Ez tőle kéne megkérdezni, szerintem inkább találta..., de akkor is ügyes...:-)
Ez tőle kéne megkérdezni, szerintem inkább találta..., de akkor is ügyes...:-)
1319 macskás 2014-01-23 12:03:15 [Válasz erre: 1318 -zéta- 2014-01-23 11:20:30]
Kedves -zéta-, a lövést hogy érted? 7erő készítette vagy találta? Csak az angol megfelelője miatt kérdem a lövést.
Kedves -zéta-, a lövést hogy érted? 7erő készítette vagy találta? Csak az angol megfelelője miatt kérdem a lövést.
1318 -zéta- 2014-01-23 11:20:30 [Válasz erre: 1317 kobzos55 2014-01-23 11:02:31]
A képet Héterő Fórumtársunk lőtte és mi örömmel (és nagy-nagy köszönettel) tesszük közzé...
A képet Héterő Fórumtársunk lőtte és mi örömmel (és nagy-nagy köszönettel) tesszük közzé...
1317 kobzos55 2014-01-23 11:02:31
Igazán különleges kép. Abbado szakállal! Ciani pedig sajnos nagyon fiatalon elhunyt - egy autóbalesetben.
Igazán különleges kép. Abbado szakállal! Ciani pedig sajnos nagyon fiatalon elhunyt - egy autóbalesetben.
1315 tiramisu 2014-01-21 11:47:12 [Válasz erre: 1308 kobzos55 2014-01-05 18:58:53]
:-) " - ...és mi a darab címe? - Klauzál tér 4...."
:-) " - ...és mi a darab címe? - Klauzál tér 4...."
1314 lujza 2014-01-21 01:18:10
A fényképét nézve Abbado sohasem öregedett meg. Csak egyre finomabbak, szellemibbek lettek a vonásai. Az értelem és a kedvesség dominált rajta. A tavalyi koncertjén már egészen olyan volt, mint egy szeráf. Úgy tűnik, most szolgálatba kellett állnia. De itt a földön pótolhatatlan lesz!
A fényképét nézve Abbado sohasem öregedett meg. Csak egyre finomabbak, szellemibbek lettek a vonásai. Az értelem és a kedvesség dominált rajta. A tavalyi koncertjén már egészen olyan volt, mint egy szeráf. Úgy tűnik, most szolgálatba kellett állnia. De itt a földön pótolhatatlan lesz!
1313 macskás 2014-01-20 20:31:01
Ó, de csodás kép!!! Köszönet érte! Érdemes volt kinyitnom a netet!
Ó, de csodás kép!!! Köszönet érte! Érdemes volt kinyitnom a netet!
1312 Búbánat 2014-01-20 12:29:28
A nap képét nézem, és régi emlékeimből előbukkan nemcsak a kötelező olvasmány megható története, szereplői, de mindenekelőtt a könyv nyomán komponált Szabó Ferenc-opera emlékezetes pillanatai. Feldereng az Erkel Színház színpadán topogó, érzékeny lelkületű, szomorú tekintetű, kis diákfiú, akit olyan felejthetetlen beleérzéssel formált meg Kincses Veronika; most mintha visszaugrottam volna az időben 1976-ba, amikor sajnálatos módon mindössze egyszer néztem meg ezt a darabot, s bár a zenére, a dallamvilágra szinte már nem is emlékszem, de arra igen, hogy mennyire magával ragadott a címszereplő alakítása a torokszorító jeleneteiben. Úgy hiszem, meghálálta bizalmat. Teli találat volt ráosztani Nyilas Misit!
A nap képét nézem, és régi emlékeimből előbukkan nemcsak a kötelező olvasmány megható története, szereplői, de mindenekelőtt a könyv nyomán komponált Szabó Ferenc-opera emlékezetes pillanatai. Feldereng az Erkel Színház színpadán topogó, érzékeny lelkületű, szomorú tekintetű, kis diákfiú, akit olyan felejthetetlen beleérzéssel formált meg Kincses Veronika; most mintha visszaugrottam volna az időben 1976-ba, amikor sajnálatos módon mindössze egyszer néztem meg ezt a darabot, s bár a zenére, a dallamvilágra szinte már nem is emlékszem, de arra igen, hogy mennyire magával ragadott a címszereplő alakítása a torokszorító jeleneteiben. Úgy hiszem, meghálálta bizalmat. Teli találat volt ráosztani Nyilas Misit!
1310 IVA 2014-01-20 02:31:32
Ezt a csüggedő tekintetű (különben bogárszemű) kisfiút és is láttam az Erkel Színházban: 1975. december 7-én. Még mutálás előtt állt.
Ezt a csüggedő tekintetű (különben bogárszemű) kisfiút és is láttam az Erkel Színházban: 1975. december 7-én. Még mutálás előtt állt.
1309 telramund 2014-01-14 14:04:54
Raina Kabaivanska az egyik legcsodálatosabb Tosca megformáló volt.Kítűnő volt Budapesten is,ízott körülötte a levegő. De nagyszerű volt ugyancsak Budapesten Desdemonaként, Don Carlos Erzsébet királynéjaként és Manon Lescautként is. Számomra Ő az Adriana Cilea operájában!
Raina Kabaivanska az egyik legcsodálatosabb Tosca megformáló volt.Kítűnő volt Budapesten is,ízott körülötte a levegő. De nagyszerű volt ugyancsak Budapesten Desdemonaként, Don Carlos Erzsébet királynéjaként és Manon Lescautként is. Számomra Ő az Adriana Cilea operájában!
1308 kobzos55 2014-01-05 18:58:53
(a 2014. jan. 5. képhez): Két ilyen nagy zenész nem találja a húrokat? (Igaz, hasonló gondja már Salamon Bélának is volt a Vonósnégyesben...)
(a 2014. jan. 5. képhez): Két ilyen nagy zenész nem találja a húrokat? (Igaz, hasonló gondja már Salamon Bélának is volt a Vonósnégyesben...)
1307 IVA 2014-01-04 05:34:57 [Válasz erre: 1306 -zéta- 2013-12-31 11:02:40]
Kedves -Zéta-, köszönöm! Az utóbbi plakátok nyomán sikerült is találnom néhány „hasonlót” a neten. Sajnos kevesebbet, mint ahány hetet játszott a Magyar Operaház, mondjuk, amióta Állami...
Kedves -Zéta-, köszönöm! Az utóbbi plakátok nyomán sikerült is találnom néhány „hasonlót” a neten. Sajnos kevesebbet, mint ahány hetet játszott a Magyar Operaház, mondjuk, amióta Állami...
1306 -zéta- 2013-12-31 11:02:40 [Válasz erre: 1305 IVA 2013-12-31 03:21:40]
Kedves IVA, annyira nem indiszkrét kérdés...:-) Az archív képek egy részét a cikkeinkhez kérjük/kapjuk intézményektől, interjúalanyoktól és nem mindet használjuk fel, nagyobb részét a netről gyűjtjük (pl. ez utóbbi plakátot is). Néha az ember el is csodálkozik, mennyi minden elérhető... És vannak lelkes olvasóink is, akik pl. a nagyvilágot járva, ha látnak egy jó témát, lefotózzák és elküldik...:-)
Kedves IVA, annyira nem indiszkrét kérdés...:-) Az archív képek egy részét a cikkeinkhez kérjük/kapjuk intézményektől, interjúalanyoktól és nem mindet használjuk fel, nagyobb részét a netről gyűjtjük (pl. ez utóbbi plakátot is). Néha az ember el is csodálkozik, mennyi minden elérhető... És vannak lelkes olvasóink is, akik pl. a nagyvilágot járva, ha látnak egy jó témát, lefotózzák és elküldik...:-)
1305 IVA 2013-12-31 03:21:40 [Válasz erre: 1304 IVA 2013-12-31 03:19:51]
Szerintem az Operaház archívumában annyi ilyen plakátnak kell lennie, ahány héten át megnyitása óta játszottak benne, illetve a hozzá csatolt Erkel Színházban. A digitális technika elhozta az idejét annak, hogy ezek a kultúrtörténeti dokumentumok közkinccsé váljanak! Kedves Szerkesztők! Egy indiszkrét kérdés a távozó év végére: Nektek ki bocsát rendelkezésre egy-egy ilyen kincset? És minden jókívánság a következő év elejére!
Szerintem az Operaház archívumában annyi ilyen plakátnak kell lennie, ahány héten át megnyitása óta játszottak benne, illetve a hozzá csatolt Erkel Színházban. A digitális technika elhozta az idejét annak, hogy ezek a kultúrtörténeti dokumentumok közkinccsé váljanak! Kedves Szerkesztők! Egy indiszkrét kérdés a távozó év végére: Nektek ki bocsát rendelkezésre egy-egy ilyen kincset? És minden jókívánság a következő év elejére!
1304 IVA 2013-12-31 03:19:51 [Válasz erre: 1302 Heiner Lajos 2013-12-29 09:35:36]
Úgy látszik, a szabadság mindenkori vonzata a dúlás...
Úgy látszik, a szabadság mindenkori vonzata a dúlás...
1303 kugli 2013-12-29 10:12:56
Nagyon szerettem-szeretem a színházi plakátokat olvasgatni. Nem tudom: ezek elmentésével foglalkozik-e valaki. Igaz: a Somogyi Könyvtárban módom van sok régi újságot ( 1920-as 30-as évekből ) tanulmányoznom.
Nagyon szerettem-szeretem a színházi plakátokat olvasgatni. Nem tudom: ezek elmentésével foglalkozik-e valaki. Igaz: a Somogyi Könyvtárban módom van sok régi újságot ( 1920-as 30-as évekből ) tanulmányoznom.
1302 Heiner Lajos 2013-12-29 09:35:36 [Válasz erre: 1301 IVA 2013-12-29 04:09:52]
Ahogyan nagymamám mondotta volt: tatárdúlás, törökdúlás, felszabadúlás.
Ahogyan nagymamám mondotta volt: tatárdúlás, törökdúlás, felszabadúlás.
1301 IVA 2013-12-29 04:09:52
Megint öröm tanulmányozni egy régi operaházi plakátot! Ugyanakkor frusztráló is: sajnálom, hogy nem láthattam azokat az előadásokat közvetlenül a felszabadulás után, hiszen még nem is éltem. De több olyan művész neve szerepel rajta, akiket később még láthattam; jó lett volna kezdő vagy fénykorukban is találkozni velük! Különös, hogy Maleczky Oszkár ugyanazon a héten énekelte Scarpiát és játszotta Szelim basát. De én is láttam őt Puccini-szerepben: Géronte de Ravoire-t alakította a Manon Lescaut-ban. És magam is láttam Jámbor Lászlót Amonasróként, és – igaz, csak a televíziós közvetítésben – Székely Mihályt Ozminként. Azt még csak ráfoghatjuk a plakátnyomda ördögére, hogy Ottrubay Melinda nevét ugyanannak a délutánnak a programjában tt-vel és t-vel is írták, de a szeráj ly-nal már jobban böki a szememet. Igen, feltűnő, hogy az előadásokat délután tartották, amire nyilván jó okuk volt 1945 májusában. Vigasztalom magam azzal, hogy nem szerettem volna olyan korai előadásokra járni. (Dehogyisnem szerettem volna.)
Megint öröm tanulmányozni egy régi operaházi plakátot! Ugyanakkor frusztráló is: sajnálom, hogy nem láthattam azokat az előadásokat közvetlenül a felszabadulás után, hiszen még nem is éltem. De több olyan művész neve szerepel rajta, akiket később még láthattam; jó lett volna kezdő vagy fénykorukban is találkozni velük! Különös, hogy Maleczky Oszkár ugyanazon a héten énekelte Scarpiát és játszotta Szelim basát. De én is láttam őt Puccini-szerepben: Géronte de Ravoire-t alakította a Manon Lescaut-ban. És magam is láttam Jámbor Lászlót Amonasróként, és – igaz, csak a televíziós közvetítésben – Székely Mihályt Ozminként. Azt még csak ráfoghatjuk a plakátnyomda ördögére, hogy Ottrubay Melinda nevét ugyanannak a délutánnak a programjában tt-vel és t-vel is írták, de a szeráj ly-nal már jobban böki a szememet. Igen, feltűnő, hogy az előadásokat délután tartották, amire nyilván jó okuk volt 1945 májusában. Vigasztalom magam azzal, hogy nem szerettem volna olyan korai előadásokra járni. (Dehogyisnem szerettem volna.)
1300 IVA 2013-12-24 03:40:24
Szinte hihetetlen, ahogy Jan van Eyck megfestette a ruha kelméjének mintáját és fényességét a redők omlásában, a padló mozaikját, az orgonát! (A következő képnek a nőalakot eltérő hajzuhataggal kellene ábrázolnia, és feltüntetni, milyen hajbalzsam szüntette meg az angyal hajvégeinek töredezettségét. Bár lehet, hogy a XV. században a töredezett haj a szépségideálhoz tartozott.)
Szinte hihetetlen, ahogy Jan van Eyck megfestette a ruha kelméjének mintáját és fényességét a redők omlásában, a padló mozaikját, az orgonát! (A következő képnek a nőalakot eltérő hajzuhataggal kellene ábrázolnia, és feltüntetni, milyen hajbalzsam szüntette meg az angyal hajvégeinek töredezettségét. Bár lehet, hogy a XV. században a töredezett haj a szépségideálhoz tartozott.)
1299 IVA 2013-12-24 03:27:58 [Válasz erre: 1298 kugli 2013-12-22 18:19:20]
Köszönöm az információt. A korabeli [url]http://operaslagerek.network.hu/kepek/balett_kepek/szalay_karola_seherezade;képek[/url]ről kissé mondén előadásnak tűnik, amelynek látványában hangsúlyos volt a selyem. [url]http://www.kepkonyvtar.hu/?docId=14197;Még egy kép.[/url] A Magyar szíháztörténetben olvasható: „Radnai végül rátalált Rudolf Köllingre, aki ekkor a berlini Operaház szólistája volt. Kölling a Petruska címszerepének eltáncolásával és a Seherezádé (1930. március 13.) betanításával sikeresen mutatkozott be, így az egzotikus témájú és káprázatosan szép kiállítású Fokin-mű átiratával gazdagította a színház repertoárját. A baletthez azonban nem az Orosz Balett szövegét használták föl, hanem Rékai Andrásét. A díszletmegoldás eredetiségét Oláh Gusztáv egymás mögött magasodó platókon elhelyezett csoportjai biztosították, melyek lenyűgöző térhatást keltettek. Kölling sem csupán a Fokin-féle egzotikus táncokat ismételte meg balettjében, mert úgy vélte, hogy a művészi, azaz a modern tánc tudja csak igazán kifejezni a vágy és a fájdalom végzetes érzéseit, amelyekről ez a balett valójában szól. Balettjét azonban – a téma erotikussága miatt – hiába tartotta a korabeli kritika varietébe illőnek, a közönség ünnepelte a látvány gyönyörűségéért: a Goldberger gyár selymeinek lélegzet-elállító színorgiája bámulatos hatást keltett. A közönségsiker egészen 1947-ig repertoáron tartotta a balettet.”
Köszönöm az információt. A korabeli [url]http://operaslagerek.network.hu/kepek/balett_kepek/szalay_karola_seherezade;képek[/url]ről kissé mondén előadásnak tűnik, amelynek látványában hangsúlyos volt a selyem. [url]http://www.kepkonyvtar.hu/?docId=14197;Még egy kép.[/url] A Magyar szíháztörténetben olvasható: „Radnai végül rátalált Rudolf Köllingre, aki ekkor a berlini Operaház szólistája volt. Kölling a Petruska címszerepének eltáncolásával és a Seherezádé (1930. március 13.) betanításával sikeresen mutatkozott be, így az egzotikus témájú és káprázatosan szép kiállítású Fokin-mű átiratával gazdagította a színház repertoárját. A baletthez azonban nem az Orosz Balett szövegét használták föl, hanem Rékai Andrásét. A díszletmegoldás eredetiségét Oláh Gusztáv egymás mögött magasodó platókon elhelyezett csoportjai biztosították, melyek lenyűgöző térhatást keltettek. Kölling sem csupán a Fokin-féle egzotikus táncokat ismételte meg balettjében, mert úgy vélte, hogy a művészi, azaz a modern tánc tudja csak igazán kifejezni a vágy és a fájdalom végzetes érzéseit, amelyekről ez a balett valójában szól. Balettjét azonban – a téma erotikussága miatt – hiába tartotta a korabeli kritika varietébe illőnek, a közönség ünnepelte a látvány gyönyörűségéért: a Goldberger gyár selymeinek lélegzet-elállító színorgiája bámulatos hatást keltett. A közönségsiker egészen 1947-ig repertoáron tartotta a balettet.”
1298 kugli 2013-12-22 18:19:20 [Válasz erre: 1297 IVA 2013-12-22 04:50:59]
A 13 találkozás Ferencsik Jánossal c. könyvben szó van arról, hogy a Seherezádét minden féle párosításban játszották. Ugyanis akkor mindig telt ház volt...
A 13 találkozás Ferencsik Jánossal c. könyvben szó van arról, hogy a Seherezádét minden féle párosításban játszották. Ugyanis akkor mindig telt ház volt...
1297 IVA 2013-12-22 04:50:59
Nagyon szórakoztató végigböngészni a MKO 1930-as műsorplakátját! Tőlem még az is idegen, hogy egy (remélhetőleg) katartikus Salome után nekiálljak megnézni a Bolerót, vagy A csodálatos mandarint – ilyen kiadós párosítás még a '60-as években is az operaházi műsorszerkesztés gyakorlata volt. Viszont mégannyira elképzelhetetlen, hogy a Seherezádé-balett után fél órával nézzek a Pillangókisasszony elé, különösen olyan Seherezádékra emlékezve, amelyekben Kun Zsuzsa és Fülöp Viktor, illetve Pártay Lilla és az id. Nagy Zoltán nyújtott megrázó élményt, noha ez már nem a plakáton megnevezett selyemgyár szponzorálta, hanem a Harangozó Gyula alkotta verzióban történt. De Rimszkij-Korszakov zenéje után sem éppen Puccini masszív darabjára vágyom. Vajon kinél lehet reklamálni a plakát hiányosságait? Például azt, hogy a Carmen színlapján nem jelzik a librettó fordítójának nevét, így nem lehet tudni, hogy az Anday Piroska vendégfellépésével fémjelzett előadást franciául énekelték-e, vagy csak lemaradt a magyar szöveg alkotójának neve. Amint a Pillangókisasszony, az Aida és A trubadúr stáblistája szintén olyan boldog időkre utal, amikor a műveket még a Metropolitan művésznőjének fellépésekor is magyarul szólaltatták meg. Vajon melyik táncbetétet nevezik Seguidillának a Carmen II. felvonásában? Ez a Cigánydal másik neve (amelynek ritmusa egyezne az I. felvonásbeli énekszáméval?), vagy tévedés? Feltűnő, hogy a Carmen táncait a kor legnevesebb szólistái adták elő (többük nevével a Seherezádé színlapján is találkozhatunk). Úgy látszik, ezt a hagyományt folytatták a század második felében is (de nem tovább!): a Carmen, a Faust, a Sámson és Delila, A koldusdiák, A denevér stb. táncbetéteit még a '60-as, '70-es években is a MÁO balettegyüttesének világot járó sztárjai és balettkarának élvonala abszolválta. Ami a békebeli idők balettkarának elnevezését illeti, a Carmen 1930. évi előadásában a IV. felvonásbeli spanyol táncokban a szólótáncosokon kívül „az egész táncszemélyzet” színpadra lépett... Még egy kérdés motoszkál bennem. A Királyi Operaház 1930-as színlapján több olyan művész nevét olvasom, akiket harminc esztendő múltán – egy világháború, egy rendszerváltozás és egy forradalom után – az '50-es és '60-as évek fordulóján még magam is láttam az Állami Operaházban. Az id. Harangozó Gyulát, Kőszegi Ferencet, Rösler Endrét és Maleczky Oszkárt, illetve Ferencsik Jánost még bő évszázaddal később is. Vajon elképzelhető, hogy egy mai plakáton szereplő művészek közül néhánnyal még 2040-ben, 2050-ben is találkozhat a magyar közönség?
Nagyon szórakoztató végigböngészni a MKO 1930-as műsorplakátját! Tőlem még az is idegen, hogy egy (remélhetőleg) katartikus Salome után nekiálljak megnézni a Bolerót, vagy A csodálatos mandarint – ilyen kiadós párosítás még a '60-as években is az operaházi műsorszerkesztés gyakorlata volt. Viszont mégannyira elképzelhetetlen, hogy a Seherezádé-balett után fél órával nézzek a Pillangókisasszony elé, különösen olyan Seherezádékra emlékezve, amelyekben Kun Zsuzsa és Fülöp Viktor, illetve Pártay Lilla és az id. Nagy Zoltán nyújtott megrázó élményt, noha ez már nem a plakáton megnevezett selyemgyár szponzorálta, hanem a Harangozó Gyula alkotta verzióban történt. De Rimszkij-Korszakov zenéje után sem éppen Puccini masszív darabjára vágyom. Vajon kinél lehet reklamálni a plakát hiányosságait? Például azt, hogy a Carmen színlapján nem jelzik a librettó fordítójának nevét, így nem lehet tudni, hogy az Anday Piroska vendégfellépésével fémjelzett előadást franciául énekelték-e, vagy csak lemaradt a magyar szöveg alkotójának neve. Amint a Pillangókisasszony, az Aida és A trubadúr stáblistája szintén olyan boldog időkre utal, amikor a műveket még a Metropolitan művésznőjének fellépésekor is magyarul szólaltatták meg. Vajon melyik táncbetétet nevezik Seguidillának a Carmen II. felvonásában? Ez a Cigánydal másik neve (amelynek ritmusa egyezne az I. felvonásbeli énekszáméval?), vagy tévedés? Feltűnő, hogy a Carmen táncait a kor legnevesebb szólistái adták elő (többük nevével a Seherezádé színlapján is találkozhatunk). Úgy látszik, ezt a hagyományt folytatták a század második felében is (de nem tovább!): a Carmen, a Faust, a Sámson és Delila, A koldusdiák, A denevér stb. táncbetéteit még a '60-as, '70-es években is a MÁO balettegyüttesének világot járó sztárjai és balettkarának élvonala abszolválta. Ami a békebeli idők balettkarának elnevezését illeti, a Carmen 1930. évi előadásában a IV. felvonásbeli spanyol táncokban a szólótáncosokon kívül „az egész táncszemélyzet” színpadra lépett... Még egy kérdés motoszkál bennem. A Királyi Operaház 1930-as színlapján több olyan művész nevét olvasom, akiket harminc esztendő múltán – egy világháború, egy rendszerváltozás és egy forradalom után – az '50-es és '60-as évek fordulóján még magam is láttam az Állami Operaházban. Az id. Harangozó Gyulát, Kőszegi Ferencet, Rösler Endrét és Maleczky Oszkárt, illetve Ferencsik Jánost még bő évszázaddal később is. Vajon elképzelhető, hogy egy mai plakáton szereplő művészek közül néhánnyal még 2040-ben, 2050-ben is találkozhat a magyar közönség?