Bejelentkezés Regisztráció

TOP 10 - Kedvenc szimfónia felvételek


36 tukán 2007-11-13 23:40:24 [Válasz erre: 35 Heiner Lajos 2007-11-13 19:16:20]
Mi lehet Bolberitz Tamással?

35 Heiner Lajos 2007-11-13 19:16:20
Minden idők egyik legnagyobb élményt adó felvétele a Brahms I. szimf., Hungaroton lemezen, Bolberitz Tamás vezényletével.

34 Sipi 2007-11-13 17:16:34
Dvorák Újvilág szimfóniájából szerintem nagyon jó felvétel a Medveczky-féle, nekem még LP-n meglévő. Mellé helyezem Fricsay előadását is, de sajnos annak a hangzása nem kielégítő. Van egy Rudolf Kempe-féle felvételem is, de az nagyon nem tetszik.

33 Sipi 2007-11-13 17:13:10
Én is így vagyok vele.

32 vichy 2007-11-13 14:50:33 [Válasz erre: 31 Tomasso 2007-11-13 14:40:19]
Majd idővel, apródonként:-)

31 Tomasso 2007-11-13 14:40:19
\"Ha én gazdag lennék!....\" Akkor megvettem volna az összes felvételt az adott darabokból és akkor lenne összehasonlítási alapom De sajnos így nincsen.

30 sidespin 2007-11-13 14:21:04 [Válasz erre: 29 sidespin 2007-11-13 14:17:02]
amúgy az embernek időnként szüksége van 1 kis betevő Karajanra. Pl. az újvilág szimfóniát néha beteszem vele, hogy kapjak 1 jól irányzott gyomrost, amilyet csak ő tud. Beethovenek elég jók Günter Wand-al, aki főleg Bruckner és Brahms dirigens.

29 sidespin 2007-11-13 14:17:02 [Válasz erre: 28 Heiner Lajos 2007-11-13 10:47:27]
Két Furtwängler-es IX-iket hallottam, sosem tudom megjegyezni, hogy melyik melyik. Furtwängler-el az a helyzet, hogy brilliáns ötletei vannak, de nem mindig ütnek be jól. Az egyik felvételen az utolsó nagy rohanás nagyon hatásos és jó volt, a másikon viszont 1 nagy maszat lett belőle. Nyilván a zenekaron is sokminden múlik. De egyik sem volt accelerando, mind2 fix és nagon de nagyon gyors befejezés volt.

28 Heiner Lajos 2007-11-13 10:47:27 [Válasz erre: 27 Sipi 2007-11-13 10:36:35]
De nem accelerando!!

27 Sipi 2007-11-13 10:36:35
A Kilencedik utolsó tételének végén, ha jól tudom Prestissimo az előírás, ami a leggyorsabb tempó (javítsatok ki, ha tévedek). Furtwängler nem csinál mást, csak betartja ezt az utatísást.

26 tarnhelm2 2007-11-13 09:46:36 [Válasz erre: 25 Heiner Lajos 2007-11-13 09:20:18]
Kedves Lajos! A 2 Csajkovszkijt újra hallgatom valamikor egymás után és referálok, de most sajnos rohannom kell. 9. szimfónia: Furtwänglerre általában jellemző, hogy Beethoven esetében lassan, súlyosan indít és a végén örjöngésig felpörget (ld 5. 7., 9. sz, Coriolan nyitány stb.) Szerintem ez nem stílustalan, hanem egyfajta koncepció a részéről, ami nem idegen az én Beethoven képemtől. (Ettől még lehet Weintgartner felvétele is nagyon jó - különböző felfogások megférnek egymás mellett.) Weintgartner és Furtwängler összevetésére sajnos csak a Brahms 4. áll a rendelkezésemre, az előbbi maestro Haydn-felvételét sem ismerem, nem kételkedem abban, hogy amit írsz, mindaz igaz.

25 Heiner Lajos 2007-11-13 09:20:18 [Válasz erre: 24 tarnhelm2 2007-11-12 18:25:32]
Kedves tarnhelm2! Weingartner Kilencedikje szerintem a hangrögzítés egyik legnagyobb csodája, klasszikusan kiegyensúlyozott, nagy előadás (mentes pl. Furtwaengler a negyedik tétel végi, főleg \"élő\" előadásokon szokásos stílustalan \"begyorsításától\"), a szólisták ideálisak (Anday!!). Tény, hogy Weingartner korábbi, 1926-os Kilencedikje nem túl sikerült - és nem csak az angol nyelvű előadás, meg a rosszabb technika miatt. Én az Eroicaban is az ő változatát szeretem leginkább (mégha a Scherzoban csinál is egy húzást). Hasonlítsd össze a Haydn-szimfónia II. tételét Furtwaenglerrel és Toscaninivel - és hátast fogsz dobni. A Patetikus kapcsán: az 1938-as stúdiófelvétel korrekt, de akkor inkább Mravinszkij, hihetetlen lendületével, intenzitásával. A kairói azért döbbenetes, mert felrúg minden konvenciót, tény, inkább Furtwaengler, mint Csajkovszkij - ismersz még egy olyan előadást, ahol a III. tétel a vége felé egyre LASSUL?

24 tarnhelm2 2007-11-12 18:25:32 [Válasz erre: 22 Heiner Lajos 2007-11-12 14:04:39]
Kedves Lajos! Ez sok kérdés, megpróbálok röviden magyarázatot adni: [u]A Nagy C-dúr esetében miért nem a stockholmi előadás (Bécsiek, Furtwaengler)?[/u] A Nagy C-dur egyike azon (kevés)felvételeknek, ahol Furtwängler stúdióban tudta hozni azt a feszültséget, ami leginkább csak az élőfelvételeinek a sajátja, ráadásul a késői Furtwänglerek érzékeny kidolgozottságával. Tehát ez a lemez nem csak jó, de jól is szól. A stockholmi elég vacakul szól. És ráadásul szerintem lényegesen sápadtabb, mint a korábbi, expresszív háborús felvétel (42. Berlin). Nálam ez lenne a második, nem a stockholmi. [u]A Kilencedik esetében miért nem Weingartner (a későbbi, bécsi felvétel)? A Haydn Hob. I/88 esetében miért nem Toscaninié?[/u] Az említett két lemez nekem nincs meg, de nem véletlenül. Ugyanis nem szeretem sem Toscaninit sem Weintgartnert. A két nagy \"kottahű\" karmester stílusa nekem száraz, kopogós és fárasztó. Toscaninivel egyébként sok lemezem van - mert réges-régen sokkal jobban toleráltam az erőszakosságát, Weintgartnerrel mindössze egy Brahms 4. - ő iránta sosem éreztem különösebb vonzalmat.) [u] A Patetikusnál, ha már F., miért nem a kairói \"élő\"?[/u] A két Csajkovszkij felvételt össze kéne vetnem, hogy válaszoljak. Az utóbbi időben a 38-ast hallgattam csak, ezért írtam be ezt a felvételt, de a későbbi is megvan, és az is nagyon szép. Neked miért inkább a cairói?

23 Heiner Lajos 2007-11-12 17:48:41
Beethoven VII. NBC, Toscanini (az 1951 novemberi stúdiófelvétel - ld. még Lendvai címszó alatt) Mahler IX. Berlini Filh. Karajan (az 1982-es, \"élő\" változat, nem a stúdiófelvétel) Schubert Nagy C-dúr - Bécsi Filh., Furtwaengler (a stockholmi koncertfelvétel) Csajkovszkij IV. Leningrádi Filh., Mravinszkij (az 1960-as stúdióváltozat) Beethoven IX. Bécsi Filh. Weingartner Brahms II. szimf. Bécsi Filh. Furtwaengler (1945) Brahms IV. Berlini Filh. de Sabata Dvorak VIII. Cseh Filh. Neumann (a Supraphon digitalis változata) Mozart Prágai Concertgebouw Harnoncourt Haydn Hob.I/102 New York-i Filh. Walter

22 Heiner Lajos 2007-11-12 14:04:39 [Válasz erre: 4 tarnhelm2 2007-10-18 10:01:29]
A Nagy C-dúr esetében miért nem a stockholmi előadás (Bécsiek, Furtwaengler)? A Patetikusnál, ha már F., miért nem a kairói \"élő\"? A Kilencedik esetében miért nem Weingartner (a későbbi, bécsi felvétel)? A Haydn Hob. I/88 esetében miért nem Toscaninié? (Toscanini versus Furtwaengler e szimfónia II. tételében - döbbenetes különbség).

21 Hangyász 2007-10-19 12:33:07 [Válasz erre: 19 Búbánat 2007-10-18 13:01:20]
Nagyjából én is írhattam volna, amit te és Kobzos említtetetek. Ha már \"ál\"szimfónia: Janáček Szimfoniettáját feltétlenül e sor végére illeszteném.

20 kobzos55 2007-10-18 18:45:41
Szóval, kínlódtam egy darabig, de 20 alá nem tudok lemenni. Tehát: 16 \"igazi\" szimfónia: Haydn: 104. (London) Mozart: 36. (Prágai) Beethoven: 3. (Eroica) Beethoven: 5. Schubert: 7. (Befejezetlen; korábban: 8.) Schubert: 8. (Nagy C-dúr; korábban 9., még korábban 7.) Schumann: 4. Mahler: 1. Mahler: 3. Mahler: 6. Mahler 9. Sosztakovics: 5. Sosztakovics: 8. Honegger: 2. (vonószenekarra és trombitára) Stravinsky: Szimfónia három tételben Lutoslawski: 2. Három vokális mű, ami csak azért szimfónia, mert a szerző azt írta rá: Mahler: Dal a Földről Stravinsky: Zsoltárszimfónia Górecki: 3. (Sorrowful Songs) És egy szerintem szimfónia, de a szerző nem \"merte\" ráírni: Bartók: Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára

19 Búbánat 2007-10-18 13:01:20 [Válasz erre: 18 Hangyász 2007-10-18 12:45:30]
Ez az, írhattam volna Haydntől az \"Üstdob\"-ot, Mozart Jupiterét, Mendelssohntól az Olaszt, Schumanntól a Tavaszit, Liszttől a Dantét, Dvoraktól a VIII.-at, Csajkovszkijtól az V.-et, Brucknertől az utolsók valamelyikét, Mahlertől az első öt bármelyikét vagy a VIII. \"Ezrek\"-et. És még ott van Grieg is!

18 Hangyász 2007-10-18 12:45:30 [Válasz erre: 14 Búbánat 2007-10-18 11:55:15]
Majdhogynem én is írhattam volna. Némi módosítás: Jobban kedvelem Schuberttől a nagy C-dúrt, Mendelssohntól a Skótot, és hiába szeretem, a Faustot felcserélném Bruckner VIII.-jával, Saint-Saëns-ot mondjuk Haydn nr. 102-es B-dúrjával, és a méltán agyonjátszott Újvilágot mondjuk Mozart: Prágaijával. (És akkor hol marad Mahler meg Soszti???)

17 zsoly 2007-10-18 12:17:03 [Válasz erre: 16 tarnhelm2 2007-10-18 12:08:17]
Ó, igazad van, akkor én is jól összekevertem! Ezúton mea culpa-zok a DG-nek.

16 tarnhelm2 2007-10-18 12:08:17 [Válasz erre: 15 zsoly 2007-10-18 12:01:13]
Nem, zsoly, az igazság, hogy én nem voltam a helyzet magaslatán. Angolul a h moll: b-minor, és a b-moll b-flat minor. Franciául az előbb si mineur, az utóbbi pedig si bémol mineur.

15 zsoly 2007-10-18 12:01:13 [Válasz erre: 13 tarnhelm2 2007-10-18 11:00:53]
Ó, nekem van olyan lemezem, amin németül h-mollként, angolul és franciául pedig b-mollként van feltüntetve a 6. szimfónia. Úgy látszik, a DG sincs mindig a helyzet magaslatán. :)

14 Búbánat 2007-10-18 11:55:15
Bármely zenekar és karmester tolmácsolásában mindig a kedvencek maradnak, és szívesen hallgatom: Beethoven VI. SZIMFÓNIA, F-DÚR (PASTORALE), OP. 68 Schubert: VIII. SZIMFÓNIA, H-MOLL (BEFEJEZETLEN) Mendelssohn: V. SZIMFÓNIA, D-DÚR, „REFORMÁCIÓ” OP. 107 Berlioz: FANTASZTIKUS SZIMFÓNIA [EPIZÓDOK EGY MŰVÉSZ ÉLETÉBŐL] OP. 14 Schumann: III. SZIMFÓNIA, ESZ-DÚR, „RAJNAI” OP. 97 Liszt: FAUST-SZIMFÓNIA Brahms III. SZIMFÓNIA, F-DÚR, OP. 90 Saint-Saens – III. SZIMFÓNIA, C-MOLL „Orgona”, OP. 78 Csajkovszkij: VI. SZIMFÓNIA, H-MOLL, PATHÉTIQUE, OP. 74 Dvorak: IX. SZIMFÓNIA, E-MOLL (AZ ÚJ VILAGBÓL), OP. 95

13 tarnhelm2 2007-10-18 11:00:53 [Válasz erre: 12 macskás 2007-10-18 10:58:51]
Ja, ja, ja. B-moll: az a zg-verseny. Bocs, és köszönöm a helyesbítést.

12 macskás 2007-10-18 10:58:51 [Válasz erre: 4 tarnhelm2 2007-10-18 10:01:29]
Csajkovszkij 6. szimfóniája h-moll

11 vichy 2007-10-18 10:57:51 [Válasz erre: 10 tarnhelm2 2007-10-18 10:46:26]
Nem baj, mert én meg 40 éve kölcsönadtam a szovjet gyártmányú lemezjátszómat, és egyszerűen nem emlékszem, hogy kinek...

10 tarnhelm2 2007-10-18 10:46:26 [Válasz erre: 9 vichy 2007-10-18 10:41:56]
Volt nekem valamikor Eterna lemezen (asszem DG-liszensz vótt) egy 5. szimfóniám Lennyvel. Szivesen neked adnám, de már vagy 20 éve elkallódott valahol... :)

9 vichy 2007-10-18 10:41:56 [Válasz erre: 8 tarnhelm2 2007-10-18 10:33:37]
Arra nem érek rá, mivel az én munkám nem szezonális. Ja, és ahhoz mégiscsak meg kellene hallgatnom pár szimfóniát Bernsteinnel is, ha hagynád:-)

8 tarnhelm2 2007-10-18 10:33:37
Pszt!!! Inkább írj gyorsan egy 10-es listát. (Beethoven Bersnteinnel - kilőve :)))

7 vichy 2007-10-18 10:29:06 [Válasz erre: 6 tarnhelm2 2007-10-18 10:20:40]
Nyertél! Örülök, hogy megismerhettelek:-))))

6 tarnhelm2 2007-10-18 10:20:40 [Válasz erre: 5 vichy 2007-10-18 10:16:15]
Fogadjunk, hogy az Idegennyelvűben voltál! :)))

5 vichy 2007-10-18 10:16:15 [Válasz erre: 4 tarnhelm2 2007-10-18 10:01:29]
A napokban akartam kivenni a könyvtárból Beethoven szimfóniákat Bernstein vezényletével. A könyvtáros rögtön lebeszélt, és a kezembe nyomott egy Furtwangler-féle Beethoven 5.-et. Kedves Tarnhelm2! Krumpli-szezon végén csak nem könyvtáros lettél?

4 tarnhelm2 2007-10-18 10:01:29 [Válasz erre: 3 tarnhelm2 2007-10-18 09:54:51]
1. Beethoven: 9. szimfónia, d-moll, Op. 125. Furtwängler, Berliner Philharmoniker, Bruno Kittel Chor, Briem (s), Höngen (ca), Anders (t), Watzke (b). Berlin, 1942. 03. [22 v. 24]. 2. Beethoven: 5. szimfónia, c-moll, Op. 67., Furtwängler (dir.), Berliner Philharmoniker. 1943. 06. 30. 3. Mahler: 1. szimfónia, D-dur Horenstein (dir.) Vienna Symphonic Orchestra. Wien, 1958. 4. Schubert: 7. (9)., C-dur szimfónia. D 944., Furtwängler (dir.), Berliner Philharmoniker. Berlin, 1951. 12. 5. Brahms: 1. szimfónia, c-moll, Op. 68. Furtwängler (dir.), Sinfoniorchester des NDR Hamburg. Hamburg, 1951. 10. 27. 6. Schumann: 4. d-moll szimfónia. Op. 120 Furtwängler (dir.), Berliner Philharmoniker. 1953. 05. 14. 7. Mozart: 39., Esz-dur szimfónia. K 543, Furtwängler (dir.) Berliner Philharmoniker. Berlin, 1944. 02. 07. 8. Bruckner: 7., E-dúr szimfónia Furtwängler (dir.), Berliner Philharmoniker. Berlin, 1949. 10. 18. 9. Csajkovszkij: 6., b-moll szimfónia. Op. 74. Furtwängler (dir.) Berliner Philharmoniker. Berlin, 1938. 10. Haydn: 88., G-dúr szimfónia Rattle (dir.), Berliner Philharmoniker. 2007.

3 tarnhelm2 2007-10-18 09:54:51 [Válasz erre: 2 Momo 2007-10-18 09:14:04]
Most is azon dolgozom, kedves Momo! :) És mindjárt küldöm is. Elöljáróban: ezúttal is azt a megoldást választottam, hogy különböző szerzőket írok - mégse írhatok csak Beethoven szimfóniákat Furtänglerrel, pedig szinte ez a helyzet, ha vaóban a \"kedvenc\" lemezfelvételekről van szó. Viszont valahogy mégiscsak jeleznem kell, hogy Beethoven a szimfóniák esetében mennyire kiemelkedik a mezőnyből - legalábbis számomra -, úgyhogy az első két helyen ő szerepel, és aztán 8 másik szerző 1-1 művel. Mikor el kezdtem végig gondolni a dolgot, próbáltam elkerülni azt a csapdát, hogy szinte csak Furtwänglert írjak - hiszen Mengelberg, Walter, Thielemann is a kedvenceim és rajtuk kívül is igen sok karmester kitűnő felvételeit szoktam hallgatni, de egyszerűen nem mondanék igazat, ha azt állítanám, hogy Mengelberggel jobban szeretem az 5. szimfóniát, Thielemannal a Schumann 4-et, vagy Walterrel a Mozart Esz-dúrt mint Furtwänglerrel. Így kicsit egyoldalú a lista, viszont légalább tükröz egyfajta ízlést.

2 Momo 2007-10-18 09:14:04 [Válasz erre: 1 sphynx 2007-10-17 22:51:11]
Tarnhelm például nagyon szépen összeírta már itt-ott a kedvenceit. Engem érdekelt.

1 sphynx 2007-10-17 22:51:11
Szerintem csak unatkozol...

0 Momo 2007-10-17 22:10:46
Ez egy rétegtopic. Csak megszállottaknak. :-) Írjátok meg, egy-egy szerzőtől melyik szimfóniák melyik felvételeit szeretitek legjobban. Amellett, hogy érdekes, hiszen meg lehet vitatni, melyiket mért szeretjük jobban, a lemezgyűjtőknek is hasznos olvasmány az ilyesmi. Beethoven, Brahms, Bruckner, Mahler, Schubert, Schumann, Sosztakovics, stb. vs Toscanini, Furtwängler, Walter, Karajan, Berntsein. Esetleg Jochum, Celibidache, vagy Günter Wand tudja szerintetek egy-egy mű titkát? Kíváncsi vagyok a véleményetekre.



A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.