Köszönet a feltöltésért, valóban csodálatos énekesnő volt, az egyik fénypontja ennek a koncertnek. Látszott, hogy nehezen mozog, de eljött, hogy pályatársnőjét megtisztelje.
Grace Bumbry Budapesten – Marton Éva 70. Születésnapi GálÁJÁN – Magyar Állami Operaház – 2013. 06. 16.
44
A Bartók Rádió sugározta ma: 12:36 – 13.50:
"Hangversenykülönlegességek"
Visszahallgathatő ezen a linken:
Richard Tauber (tenor) koncert-felvételeiből
1. a) Ruggero Leoncavallo: Bajazzók - Canio áriája I. felv.,
b) Edvard Grieg: Álom,
c) Lehár Ferenc: Frasquita – Szerenád (km.: General Motors Szimfonikus Zenekar, vez.: Rapée Ernő - New York, Carnegie Hall, 1937. október 24.),
2. a) Liszt Ferenc: Szerelmi álmok,
b) Lehár Ferenc: A víg özvegy – Pavilon kettős II. felv. (km.: Erna Sack, General Motors Szimfonikus Zenekar, vez.: Rapée Ernő - New York, Carnegie Hall, 1937. november 14.),
3. a) Ambroise Thomas: Mignon - Wilhelm Meister áriája II. felv.,
b) Georges Bizet: Carmen - Virágária (km.: General Motors Szimfonikus Zenekar, vez.: Rapée Ernő - New York, Carnegie Hall, 1937. december 12.),
4. a) Franz Schubert: Szerenád (km.: Grace Moore),
b) Johann Strauss: Mesék a bécsi erdőből - A szerelem dala (km.: General Motors Szimfonikus Zenekar, vez.: Vladimir Golschmann - New York, Carnegie Hall, 1937. november 21.),
5. Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni –
a) Donna Anna és Don Ottavio kettőse I. felv. (km.: Maria Cebotari),
b) Don Ottavio áriája I. felv., c) Don Ottavio áriája II. felv. (km.: Londoni Covent Garden Operaház Zenekara, vez.: Josef Krips – London, Covent Garden Operaház, 1947. szeptember 2.),
6. Km.: George Melachrino Zenekar, BBC –
a) Hans May – Alan Stranks: Break of Day (1945. november 4.),
b) Oscar Straus: Land Without Music – Heaven in a Song,
c) Billy Bowen – Edwin Astley: I could never tell,
d) Vernon Lathom Sharp: Dearest of all (1945. november 11.),
e) Carl Zeller: A madarász – Rózsadal (1945. december 14.
2021.01.06 19:35 - 21:02 Bartók Rádió
Alfred Brendel zongoraestje
1. Bartók Béla: Négy siratóének op. 9/a,
2. Ludwig van Beethoven:
a) Esz-dúr szonáta op. 27/1,
b) cisz-moll (Holdfény) szonáta op. 27/2,
3. Bartók Béla: Szvit op. 14,
4. Liszt Ferenc:
a) Obermann völgye,
b) Funerailles,
c) Szent Ferenc a madaraknak prédikál
(Zeneakadémia, Nagyterem, 1981. június 14.)
2020.11.24 20:25 - 22:00 Bartók Rádió
Koncert |
|
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának és Énekkarának (Karigazgató: Sapszon Ferenc) hangversenye Vezányel: Lehel György Km.: Csavlek Etelka (szoprán), Takács Tamara (mezzoszoprán), Simándy József, Molnár András (tenor), Kováts Kolos (basszus) 1. Kodály Zoltán: Psalmus Hungaricus (Simándy), 2. Ludwig van Beethoven: IX. szimfónia (Csavlek, Takács, Molnár, Kováts) (Budapesti Kongresszusi Központ, nyitóhangverseny - 1985. február 20.) |
2020.06.19 20:53 - 22:00 Bartók Rádió
A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának hangversenye Ottorino Respighi műveiből
Vezényel: Rico Saccani
1. Róma kútjai - szimfonikus költemény - a) A Valle Giulia kútja hajnalban, b) A Triton-kút reggel, c) A Trévi-kút délben, d) A Villa Medici kútja alkonyatkor,
2. Római ünnepek - szimfonikus költemény,
3. Róma fenyői - szimfonikus költemény - a) A Villa Borghese fenyői, b) Fenyők a katakombák mellett, c) A Gianicolo fenyői, d) Fenyők a Via Appián,
ráadás: Régi olasz táncok – Italiana
(Magyar Állami Operaház, 1999. szeptember 13.)
Mindjárt kezdődik a rádió adása
2020.05.09 12:35 - 13:56 Bartók Rádió
A Bécsi Filharmonikus Zenekar hangversenye
Vezényel: Solti György
1. Ludwig van Beethoven: VIII. szimfónia
2. Richard Strauss: Hősi élet - szimfonikus költemény op. 40
3. Ifj. Johann Strauss: A denevér - Nyitány
(Erkel Színház, 1978. március 14.)
|
A Bartók Rádió ma esti közvetítése
2019.12.06 20:18 - 22:00
Edward Elgar: Gerontius álma - oratórium op. 38
(Stockholm, Berwald-terem, 2019. október 18.)
Ea.: Ann Hallenberg (kontraalt),
Andrew Staples (tenor),
Simon Keenlyside (basszus),
Svéd Rádió Ének- és Zenekara,
Szent Jakab Énekegyüttes,
Mikaeli Kamarakórus (karig.: Samuel Evans)
Vezényel: Daniel Harding
Hamarosan a Bartók Rádió sugározza:
14:08 – 15.00 Covent Garden Gala Concert
(Londoni Covent Garden Operaház, 1988. június 28.)
Cheryl Studer, Eva Randová, Placido Domingo, Thomas Allen énekel
Km.: Londoni Covent Garden Operaház Zenekara
Vez.: John Barker
1. Giacomo Meyerbeer: Az afrikai nő – Vasco de Gama áriája IV. felv. (Domingo),
2. Giacomo Puccini: Bohémélet - Rodolfo és Marcello kettőse IV. felv. (Domingo, Allen),
3. Giuseppe Verdi: Aida - Amneris és Radames kettőse IV. felv. (Randová, Domingo),
4. Giacomo Puccini: A Nyugat lánya - Ramerrez áriája III. felv. (Domingo),
5. Giuseppe Verdi: Otello -
a) Szerelmi kettős I. felv. (Studer, Domingo),
b) Otello halála IV. felv. (Domingo),
6. Federico Moreno Torroba: La Chulapona (Domingo),
7. Soutullo Otero-Juan Vert-José Tellaeche: Az utolsó romantikus (Domingo),
8. Giuseppe Verdi: Traviata – Brindisi (Studer, Domingo)
A Bartók Rádió mai adása
12:36 – 13.45 Hangversenykülönlegességek
A Bécsi Filharmonikus Zenekar hangversenye
Vezényel: Solti György
Km.: Fischer Annie (zongora)
1. Bartók Béla: III. zongoraverseny (Fischer),
2. Gustav Mahler: I. szimfónia
(Salzburgi Fesztivál, 1964. augusztus 16.)
Ma délután sugározza a Bartók Rádió
2018.11.15 12:35 - 13:32
Montserrat Caballé (1933-2018) áriaestje Km.: Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara Vezényel: José Collado 1. Vincenzo Bellini: Adelson és Salvini - Adelson áriája 2. Gioacchino Rossini: Tankréd - Tankréd áriája I. felv. 3. Giuseppe Verdi: Otello - Fűzfadal és Ave Maria 4. Giacomo Puccini: Manon Lescaut - Manon áriája IV. felv. 5. Arrigo Boito: Mefistofele - Margit áriája III. felv. 6. Giacomo Puccini: Gianni Schicchi - Lauretta áriája 7. Francesco Cilea: Adriana Lecouvreur - Adriana áriája I. felv. (Budapest Kongresszusi Központ, 1990. március 19. - részletek) |
|
Bartók Rádió, most kezdődött:
19:35 – 20.53
A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának hangversenye
Vez.: Hermann Abendroth
Km.: Hartai Ferenc (fuvola)
1. Händel: D-dúr concerto grosso Op. 6. No. 5.,
2. Mozart: D-dúr fuvolaverseny K. 314. (Hartai),
3. Brahms: IV. szimfónia
(Magyar Állami Operaház -1951. október 8.)
Ritka felvétel.
Hartai Ferenc
„Ma hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy fuvolázni csak most tudnak az emberek, még is, amikor előkerülnek a régi felvételek alaposan rácáfolnak az ilyen gondolatokra. A beszámolók szerint Hartai igazi virtuóz volt, képességét egész életében megőrizte, emellett még a hazai fuvolaoktatás meghatározó alakja is volt. A felvétellel kapcsoltban külön felhívnám a figyelmet a kadenciákra, amelyek önmagukban is szép, megoldandó feladatot jelentenek. Nézzük most a lexikális adatokat: Hartai Ferenc [Hochstrasser] (Nagyzsám, 1895. ápr. 2. – Budapest, 1970. máj. 5.): fuvolaművész, főiskolai tanár, érdemes művész (1954). A budapesti Zeneakadémián tanult, 1921-ben az Operaház s egyben a Budapesti Filharmóniai Társaság zenekarához került. Számos sikeres szólókoncertet adott hazánkban és külföldön is. 1949-től a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán tanított. Mindkét működési területén éveken át nyugalomba vonulása után is dolgozott.
Hartai 1968-ig, nyugdíjazásáig tanított, tanítványai között szerepeltek: Barth István, Csetényi Gyula, Fasang Zoltán, Joó Gyula, Prőhle Henrik.
Rendszeresen koncertezett szólistaként itthon és külföldön. Az ún. Böhm fuvola egyik magyarországi úttörője, már az 1910-es években áttért használatára - általánosan csak az 1940-es évektől kezdték használni Magyarországon. Tóth Aladár zenetörténész így írt a kiváló muzsikushoz levelében: „Kimagasló egyéniséggel és tökéletesen beilleszkedni az ensemble-ba: ez a titka a zenekari játékodnak is […] Sosem felejtem el, amikor a Varázsfuvola második nagy fuvolaszólójánál Klemperer közelebb ültette hozzád a pozaunosokat és abbahagyta a vezénylést, hogy teljesen Rád bízza az ünnepélyesen lassú induló vezetését. Igaza is volt, mert nincs szükség itt karmesterre, ha egy Hartai ül a zenekarban. Pedig hát amilyen csodálatos ez a zene, ugyanolyan nehéz egyetlen fuvola látszólag egyszerű szólamával kihozni belőle mindazt az emberi méltóságot, bátorságot, azt a csendes páthoszt és szinte földöntúlian fenséges harmóniát, mellyel a mozarti varázs-hangszer átsegíti hőseit a földi élet nagy megpróbáltatásán. Neked, Barátom, teljesen birtokodban van a művészetnek ez a megváltó varázsa".
Díjai: Érdemes Művész (1952), Kiváló Művész (1964)
A Bartók Rádió ma délutáni műsorán szerepel:
12.36 – 14.10 Jevgenyij Nyesztyerenko dalestje
(MTA Kongresszusi terem, 1976. november 19.)
Zongorán közreműködik: Jevgenyij Senderovics
I. Muszorgszkij:
1. Napfény nélkül - dalciklus Golenyisev-Kutuzov verseire - a) Négy fal között, b) Te ott engem észre sem vettél, c) Az ünnep napja véget ért, d) Unalom, e) Elégia, f) A folyónál
2. Dalok - a) Jeromuska bölcsődala, b) A kecskebak, c) A papnövendék, d) Panoptikum
II. Sosztakovics: Szvit Michelangelo Buonarotti verseire
Ráadások:
a) Liszt: Ne vádolj barátom
b) Csajkovszkij: A bálban
c) Muszorgszkij: Bolhadal
d) Szviridov: Findley
Elmúlt péntek és hétfő között négy napot töltöttem Berlinben, és azalatt volt alkalmam egy szép komolyzenei hangversenyre is eljutnom a híres Berliner Symphoniker igen attraktív Konzerthaus palotájába, ahol egy-egy Dvořák- és Mozart-mű szerepelt a vasárnap délutáni koncerten.
Óriási élmény volt számomra, nemcsak maga a sok zenei szépséggel való találkozás, azok befogadása, a hangzás és a látvány együtt, de - életemben először - benn lenni ebben a fantasztikus akusztikával bíró és építészetileg is különleges formájú hangversenyteremben, és ott átélni mindazt, ami rám hatott, kevés arra a szó...
Ideírom a zsúfolt nézőtér előtt hatalmas sikert aratott koncert műsorszámait és a közreműködőket:
Berliner Symphoniker; Hansjörg Albrecht conductor; Hyunah Park cello
Sophie Klußmann soprano; Marie Henriette Reinhold mezzo-soprano; Colin Balzer tenor; Simon Bailey bass; Carl-Philipp-Emanuel-Bach-Chor Hamburg
Antonín Dvořák:
Concerto for Violoncello and Orchestra in B minor, op. 104
Hyunah Park cello
Wolfgang Amadeus Mozart:
Requiem in D minor, K. 626
Carl-Philipp-Emanuel-Bach-Chor Hamburg
Sophie Klußmann soprano,
Marie Henriette Reinhold mezzo-soprano,
Colin Balzer tenor,
Simon Bailey bass
Bartók Rádió, 13.45 – 15.06 Peter Dvorsky áriaestje (Pozsony, Pasienky Covered Stadium, 1987. október 3.) Km. a Pozsonyi Rádió Szimfonikus Zenekara Vezényel: Ondrej Lenard 1. Bizet: Carmen - a) Nyitány, b) Virágária II. felv. 2. Verdi: a) Rigoletto - Kesztyűária I. felv. b) Aida - Radames románca I. felv. 3. Massenet: Werther - Ossian dala III. felv. 4. Puccini: a) Manon Lescaut - Intermezzo III. felv. b) Tosca - Levélária III. felv. c) Turandot - Kalaf áriája III. felv. 5. Massenet: Thais - Meditáció (km. Viktor Simcisko - hegedű) 6. Cardillo: Hálátlan szív 7. Buzzi-Peccia: Lolita 8. De Curtis: a) Sorrentoi emlék, b) Ó, nefelejts el 9. Lara: Granada 10. Di Capua: O sole mio 11. Gastaldon: Tiltott dallam 12. Dusik: Dal a szülőföldemről
Holnap (kedden), a Bartók Rádióban: 12.05 Hangverseny délidőben A mikrofonnál: Szlotta Judit 12.05 Jandó 60 - X/2. rész A Magyar Állami Hangversenyzenekar játszik Vezényel: Giuseppe Patané Km. Jandó Jenő – zongora 1. Kodály: Galántai táncok 2. Csajkovszkij: b-moll zongoraverseny ráadás: Liszt: I. elfelejtett keringő (Jandó) 3. Dvořák: IX. (Újvilág) szimfónia (Zeneakadémia nagyterme, 1983. április 22.)
Bartók Rádió, ma este 19.35: A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának hangversenye Vez. Kórodi András km. Andor Éva, Zempléni Mária, Seregélly Katalin, Leblanc Győző, Faragó András, Ütő Endre - ének, Kovács Dénes - hegedű, Ránki Dezső - zongora, Budapesti Kórus (karig. Margittay Sándor) 1. Bach: E-dúr hegedűverseny BWV. 1042. (Kovács) 2. Mozart: C-dúr zongoraverseny K. 467. (Ránki) 3. Beethoven: Kantáta II. József császár halálára (Andor, Zempléni, Seregélly, Leblanc, Faragó, Ütő, énekkar) (Erkel Színház, 1978. szeptember 28.) 21.05 Hang-fogó
Ja, és a koncert ma van.
Ha valaki még kíváncsi a Művészre, Alfred Brendel koncertre 1 jegy eladó (orgonaülés) wamozart@freemail.hu
Igazad van,és remélem, nem bántottam meg senkit. Sajnálom. Üdv.Mimi
Mindenki annyira fiatal, amennyire érzi magát, csak lehet, hogy több dologra emlékezik ;))
Akkor Ti sem vagytok annyira fiatalok, mint gondoltam?!
Bizony jó volt. Meg mellette az a piszkos lebuj. A talponálló Staropramen, a lyukacsos bádogpulttal... És az Opera mögött, a Hajós utca sarkán lévő csehó, amit a hetvenes évek végén átalakítottak tejbárrá?
De tatár mindig jó volt...........
Hogy mit kaptunk akkor? Hát pontosan tudom: Ránkitól, (pláne, ha Kocsissal együtt játszott, pl. a Bartók Kétzongorás szonátát) csodát, az Ádámban rémes rántott sajtot, pokróc pincérekkel, igaz, akkoriban nem volt más. A sör jó volt.
Jó nektek, hogy ilyen fiatalok vagytok... Egy Richter - csoda, egy Ránki Dezső koncert 1967-ből, amikor a Zeneakadémia sok nagyszerű estével ajándékozott meg,jó volt beülni az Ádámba egy rántottsajtra, egy sörre és az ember most, öregen tudja, hogy mit kapott akkor.
Tömörítés nélkül írtam CD-re talán három koncertet. Persze ezt az anyagot le lehet butítani.
Ha továbbítható formátumban van, szívesen meghallgatnám!
A felvételeket 1-2 éve sorra leadta (újra) a Bartók. Néhányat felvettem, meghallgathatók.
Ezt most szívesebben olvastam volna a Bartók jövő heti műsorajánlójában..
Egy koncert helyett most egy sorozat: Schiff 92-es Schubert-hangversenyei, 6 estén át. A péntek esti programmal azokban a hetekben nem volt semmi, de semmi gond.:)
Audió kazettán (két darab. De ugyanez meg van szintén magnókazettán: egy évvel korábbi németországi közvetítés felvétele, amelyen ugyancsak a Magyar rádió zenekara és kórusa működött közre. Csak más karmesterrel és szólistákkal. Azt is élőben közvetítette a rádió.
Megkérdezhetem, milyen formátumban őrzöd a felvételt?
Az Újévi is az volt, ott van a videó, de nem adja vissza (a Windsori víg nők nyitányában az a fafúvós staccato, még egy Pál Tamás is megpróbála anno \"kiütni\", Kleibernél jött a rész és elegánsan csinált a dirigensi pálcával egy ívet, na ja, ehhez azért kell a Wiener Philharmoniker, a Rattle egy más tészta, szombaton és vasárnap is ott voltam a matinén, meg tudta ismételni.
Gounod: Mors et vita - oratórium, magyarországi bemutató Zeneakadémia, 2001. október 31. Marcello Viotti - Frankó Tünde, Lukin MÁrta, Zoran Todorovics, Szüle Tamás, a Magyar Rádió Énekkara és Szimfonikus Zenekara. Számomra, talán ez volt az egyik legemlékezetesebb, legnagyobb koncert, amelyen ott lehettem. Különleges, nagyszabású és nagyhatású ez a Gounod-mű, dallam-és harmóniavilága vetekszik operáival. Az 1881 és 83 között keletkezett művét már a kortárs kritika is nagy elismeréssel fogadta, Saint-Saens szerint a 19. századi francia zene egyik legnagyobb alkotása Gounod oratóriuma. Azoknak, akik nem ismerik, még annyit hadd mondjak a darabról, hogy a mű három részre oszlik - az első címe: a halál, a másodiké: az Ítélet, és a harmadiké az Örök Élet. A szöveget maga a zeneköltő állította össze a liturgia és a Vulguta alapján. Az első rész gyakorlatilag a Requiem szövegét követi, a második inkább elbeszélő karakterű, míg a harmadik az örök élet nagyszabású víziója. A zene tipikusan 19. századi, elsősorban melodikus kifejező ereje ragadott meg, de találtam benne a wagneri vezérmotívumtechnikát felhasználó visszatérő dallamokat is. Visszaemlékezve a koncertre, emlékszem, döbbenetes volt e monumentális mű hatása rám, ránk, akik abban a szerencsében részesülhettünk, hogy ott lehettünk a kíváló operadirigens vezényletével, a nagyszerű szólisták, de mindenekelőtt a szenzációs formában éneklő kórus és a kitűnő rádiózenekar tolmácsolásában előadott remekmű magyarországi ősbemutatóján. Szerencsére őrzöm a koncert felvételét.
Rövidke koncertrejáró életemből eddig két igen emlékezetes marad, de lehet, hogy idővel ezek kihullanak majd: Philharmonia zenekar, Ch von Dohnányi most tavasszal, főleg a Mahler 1-es, és Salvatore Accardo szintén most a ZAK-on a Paganiniben, és utána a Hamar Zsolt vezényelte Mendelssohn Skót szimfónia.
Bécs, Újévi Koncert, Carlos Kleiber. És egy évtizeddel később Salzburg, ismét a Bécsiek, Rattle, a Mahler Feltámadásban az első tételben, a ra-tatata-ratatatat-ban ráüvöltött a zenekarra, és még rátettek egy lapáttal.
A visszahallgatással kapcsolatban teljesen igazad van. Két érdekes dolog viszont eszembe jut erről. Az első az, hogy a 93-as Richter-koncert felvételét az eltelt évtized alatt egyszer sem hallgattam meg, pedig a Rádió leadta, és a kazetta is megvan valahol. Tulajdonképpen csak a Richter-könyv CD-jének utolsó száma a kivétel. (Jellemző persze, hogy a 91-es koncertjeinek kazettáit annak idején rongyosra hallgattam. Pl.az a két Bach-zongoraverseny!!!) A másik Sanderling egyik BFZ-s koncertjéhez kötődik. Amikor azt a csodálatos Brahms harmadikat hallgattam, végig azon tűnődtem, hogy sajnáljam-e a felvétel hiányát - a Rádió azt a produkciót nem rögzítette. Végül arra jutottam, hogy jól van így. Most viszont sajnálom, hogy az egyetlen igazán jelentős élő Brahms-szimfóniára tényleg csak emlékezni tudok.
Az utóbbi idők egyik legnagyobbja volt Abbado Mahler Kilencedikjével.
A legközelebbi szólózongora koncertélményem, ami megfogott, Schiff \"Angol szvitjei\" voltak. Az ember már a műsor közepén azt hitte, ilyen nincs, mikor esik már össze a Művész a fáradtságtól. Erre a 6 angol szvit után ráadásnak egy francia következett... Ez túl van az emberi képességek határain. És mindemellett csodálatos produkció volt. Azóta különösen hálás vagyok, hogy a Rádió rögzítette a koncertet. Mivel a szvitek elég nehezen befogadhatóak annak, aki először hallja, a későbbi többszöri meghallgatással nemcsak megértettem a zenét, hanem minden alkalommal újra átéltem a koncerten átélt (akkor még nem tudatos) izgalmat. Az előző hozzászolásomhoz hadd tegyem hozzá, legyen bármilyen a minősége a koncert felvételének, amin jelen voltál, te később az eredeti \"45 csatornás térhangzásban\" fogod újra hallani a zenét, ez az emberi agy egyik csodája a sok közül.
Nekem közelmult volt a St. Martin in the Fields és Perahia a BKK-ban. Ott is ültek még egymás ölében is az emeleti lépcsőkön. Néha meghallok egy-egy hangbersenyt a Bartókon, aminél már közben ráismerek, ott voltam. Lehet, hogy a hangzás a sok gépi segédlettel jobb, de én már sok szor elmondtam: az akkor, ott lenni, élményét nem adja vissza, mert az elvehetetlenül megmarad mindig az ember emlékezetében.
A rádió-tv véleményeddel egyetértek, de ha ott voltál a koncerten, és végighallgattad, a rádió-tv felvétel tökéletesen reprodukálja (a fejedben) a koncert teljes \"végleges rádöbbenését\". Pszichoakusztika, asszem. Bárcsak én is ott ülhettem volna, akár valakinek az ölében. Szerencsés vagy!
Kezdetnek 1993-ból kettő: A Tavaszi Fesztiválon a Camerata Academica a trónszékről pontifikáló Végh Sándorral Mozart: Lucio Silla nyitány, Haffner-szimfónia aztán a Schubert nagy C-dúr. Akkor és ott tanultam meg, hogy a rádió- meg TV-felvétel lehet nagy kincs, az utókornak megkerülhetetlen pótlék, de semmi köze a valósághoz. Ez persze szánalmas közhely, a végleges rádöbbenés élményének ereje mégis emlékezetes. Novemberben pedig az utolsó pesti Richter-koncer a BKK-ban. Erről nem is maga a hangverseny jut eszembe, hanem az a hihetetlen feszültség, amely már az öreg belépése előtt betöltötte a termet. Egyébként azóta sem láttam szó szerint dugig a Kongresszusit – emlékszem, tele volt a színpad, sőt, még az ülések közti folyósókon is (egymás ölében!) ültek az emberek - nem is kevesen. És a végén Richter megmutatta a kottát: ennyi volt, vége. Nekem az volt az első találkozás és a már akkor biztosnak látszó búcsú is.