Bejelentkezés Regisztráció

Mi újság a Magyar Állami Operaház Énekkarában?


100 Selyem 2005-04-20 14:54:05
Kedves Búbánat! Ugyanez Kovács Pálnál nem tűnt fel? (Szólószerepek után kórus!)

99 Búbánat 2005-04-20 12:48:11 [Válasz erre: 97 Búbánat 2005-04-20 11:28:28]
Cilike! Köszönöm! Örülök, hogy így látod a dolgokat.

98 Cilike 2005-04-20 12:29:51 [Válasz erre: 96 Cilike 2005-04-20 09:15:25]
Nem tisztem Györgyi helyett válaszolni, de nem hiszem, hogy ő figyelemmel kíséri a fórumot. Mikor Petrovics helyett új vezetés jött, őt szépen lerakták. Van ilyen, az akkori főzeneigazgató nem szerette őt és szépen kitette. Igen, nyeresége az énekkarnak, szólamvezető is, és jól dolgozik, nem derogál neki a kórusmunka. Egyébként szerintem a mindenkori karigazgató el tudja dönteni, hogy kit vesz fel, neadjisten egy volt szólistát.És az már az embertől függ, hogy tud egy ilyen szituációt feldolgozni. Nem olyan rossz a kórusban énekelni, én szeretek, csak mindig közbejön valami... De azért majd jövök, ne féljetek!

97 Búbánat 2005-04-20 11:28:28 [Válasz erre: 94 Énekkar 2005-04-19 18:33:14]
Kedves Énekkar! Ezt becsülöm, le a kalappal előtted! Köszönöm Neked (és Cilikének is) ezt a kimerítő alapos tájékoztatást. Azt hiszem, minden felvetett kérdésemre választ kaptam. Eszembe jutott még valami. Csak egy példa. Murár Györgyi annak idején nagy sikerrel mutatkozott be az operában (magánénekesként? szerződtetett tagként?). Emlékszem, hogy szép Gildákat is énekelt, talán Cappuccilli oldalán is, aki nagyon elismerően nyilatkozott róla. Azóta jócskán elszálltak az évek, ma már jóval ritkábban, és akkor is csak epizód szerepekben találkozhatunk a nevével. És azt is tudjuk róla, hogy ma az Operaház Énekkarának a tagja. (Nemrég Óbudán is láthattam, ahol az énekkar tagjaként önálló műsorszámban is hallhattuk.) Hogy is van ez? Régen úgy volt, bizonyára mára is igaz, hogy az Énekkarból tehetségével, tudásával kiemelkedő illető lehetőséget kaphatott magánénekesként vagy szerződtetett tagként az önálló művészi megmérettetésre, bemutatkozásra egy opera-produkcióban. Magyarán munkakört és foglalkozást váltott. Most ugyanez az énekes kiöregedve, hangját és/vagy állóképességét elvesztve, önként vagy küldve, át-vagy visszamehet csak úgy az Énekkarba? Murár Györgyit nagyon szerettem. Ő hogy került be az Énekkarba? Ő most így ezzel nyeresége az Énekkarnak? Esetleg más (nem publikus) szempontok is közrejátszhatnak abban, hogy itt találjuk őt? És engedélye van rá, hogy esetenként visszamenjen és beálljon egy -egy produkcióba mondjuk apródnak, mennyei hangnak stb.? Operaénekes létére számára ez nem megalázó? De végül is szeret énekelni, szeret színpadon lenni, szeret a kollégák között lenni. Ezek is mérlegelendő körülmények. Örül, hogy még tud dolgozni - akár az Énekkarban hasznosítani magát. Ilyen értelemben lehet mondani, hogy az Operaház Énekkara egy \"átjáróház\"?

96 Cilike 2005-04-20 09:15:25
Egyébként a nyelvérzék hiánya inkább jelent problémát, meg lehet tanulni a szöveget automatizálva, de könnyebb, ha az ember valamennyire érti. Van aki pillanatok alatt megtanulja, van, aki soha. Volt egy ilyen kolléganő, már nem aktív, aki folyton hablatyolt, meg kellett tőle zavarodni. Viszont igaz, hogy fújta a kényes magas állásokat.

95 Énekkar 2005-04-20 02:06:48 [Válasz erre: 92 Énekkar 2005-04-19 16:53:06]
Nézzük sorban: A felvételi sikerült - végzettségtől függetlenül. Kezdő az illető; nyilvánvaló, hogy semmi színpadi tapasztalata nincs. (Elvileg lehetséges, de) ilyen eset gyakorlatilag nincs. Az Operaház Énekkarába nagyon nehéz lenne az utcáról, abszolút kezdőként, szakma közeli előélet nélkül bekerülni. A Kodály Kórus, a szegedi, kolozsvári opera (+ az ott megszerzett repertoár); a Honvéd férfikar, a neves amatőr együttesek szinte elengedhetetlen útlevelet jelentenek. Kórusmúlt hiányában (vagy amellett) aztán ott van persze a közép, vagy felsőfokú zenei végzettség. Ezen kívül úgy is be lehet kerülni, hogy évekig tanul az ember valamelyik ismert énektanárnál, aki ajánlja a növendékét az Opera énekkarába. Nem mutatsz ma embert, aki ne ezek valamelyikével, valamelyikéből került volna az Operába, de ezek után is minden esetben meghallgatáson kell részt venni. 1.) Mi történik az \"ifjonccal\", ha nem tanult nyelveket, amikor éppen németül és olaszul mennek a darabok. Előtte nyelvkurzuson vesz részt? Ennek költségét ki állja? 2.) Korrepetálnia is kell; ez \"hivatalból\" jár neki? Vagy ezt ki kell érdemelni? Vagy keressen magának? Költséget ki állja? 3.)A színpadon már nem kottából és \"lapról\" kell énekelni. Fejből. Az előadás alatt a súgó nekik is súg? És akinek nincs memóriája, képtelen megjegyezni két sort, akár magyar nyelven is az énekelni való szövegét? 5.) A jelmezekben való mozgás, a viselet, a táncolás, a tánclépések, koreográfia is később elsajátítani, megtanulni való követelmény, vagy menet közben magától \"rárakódnak\"? Ha elmész Bécsbe, vagy mondjuk Bayreuth-ba, meg fogod látni, hogy ott bizony senki nem törődik ezekkel a dolgokkal. Ha jól énekelsz a meghallgatáson, és alkatilag, is tetszel, akkor felvesznek. Aztán a te dolgod, hogy ne vallj szégyent, a nyelvtudásoddal, a memóriáddal, a színpadi játékoddal, meg azzal, hogy neked esetleg extra korrepetíció kell. Ez nem óvoda. Az újonnan felvett vagy tisztában van nagyjából azzal, hogy mire van szükség leendő munkakörében, és képes megfelelni az elvárásoknak, vagy 3 hónap (próbaidő) esetleg 1 év múlva szépen megválunk tőle. Ez minden szakmában így van. Megjegyzem, hogy személyre szóló korrepetíció nem jár senkinek. Az énekkari tagok általában nem szorulnak rá. A darabokat legtöbbször közösen tanulják, mert együtt kell tudniuk profin elénekelni a kórustételeket (ami nem is olyan egyszerű), és nem egyenként. Össze kell csiszolódni, ez csapatjáték. A súgó csak extra, szóló állásokban súg az énekkarnak (pl.: Aida templomkép), de legtöbbször akkor se. Általában nem is szükséges. 4.) És akinek nincs színészi vénája? Hogyan tanulja meg a színpadi mozgást, a színpadra történő belépések idejét, módját (az ügyelő azért van, hogy ezt is irányítsa), úgy, hogy esetleg közben már énekelnie is kell neki? Különösen, amikor nem uniszónó énekel a kar, hanem négy, hat szólamban kell belépni és énekelni? Nyilván a próbák alatt csiszolódik minden és áll össze a kép. A \"régiek\" segítik az újonnan érkezetteket? Kiállnak mellette? \"Eljátsszák\" neki a mórikálást, a \"néma\" tereferét, gesztikulálást, mimikát stb.? Hogyan kell is mind ezt csinálnia, elsajátítania? Tegyük fel, hogy tökéletes színpadi antitalentummal állunk szemben. Először is ez egy énekkar, ide nem kell különleges színészi véna. Itt nem szóló szerepek várnak a jelentkezőre. Ha nem lóg ki a sorból, az bőven elég. Énekeljen, majd a többiek játszanak. Ehhez persze tényleg tökéletes antitalentumnak kellene lennie, viszont a dolgok természetéből fakad, hogy aki színházi, művészeti munkára jelentkezik, attól nem idegen a színjáték sem. Nézzük, hogy kerülhet új kolléga egy darabba. Vagy bemutatóba áll be, vagy már repertoáron lévő darabba. Előbbi esetben kezdettől fogva részt vesz a zenei betanulás és a színpadra állítás folyamatában, így a többiekkel együtt megtanulja a darabot, és őt is berendezi a rendező. Innen tudja, mi a dolga, és a próbák során van is módja begyakorolni. Ha repertoár darabba áll be, akkor a zenei anyagot – hozott anyagként – vagy tudja már; vagy tanulókaron, az énekkari korrepetítorok, a többi beállóval együtt, betanítják neki; ha erre nincs mód, akkor hazaviszi a kottát, és megtanulja. Emellett általában ő is kap színpadi próba lehetőséget egy új sorozat kezdetén. Ilyenkor a szólamvezetője (vagy más idősebb kolléga) maga mellé veszi, és a próbák során végig mutatja neki, mit kell csinálnia. Megjegyzem, hogy aki színpadra lép annak természetesen egyből énekelnie is kell (ez nem a statisztéria), és az Énekkar általában csoportosan lép színre - vagyis az új tag a régiekkel együtt - a színpadi ügyelők ’küldésére’. Nem nagyon lehet elveszni a homályban.. :-) 6.) A karvezető mellett beleszólhat a kórustag munkájába a produkció rendezője is? Meg van az összhang a karvezető és a színpadi játékmester instrukciói között? A rendező, a játékmester (a kettő nem ugyanaz) csak az énekkari tag színpadi munkájába szólhat bele. Ott sem zenei téren. Az a zenei vezetés dolga. (Színpadon a karmesteré, ezen kívül a karigazgatóé, és zenei munkatársaié.) A zenei vezetők viszont ezen kívül – ha tehetik – beleszólnak az énekkar megfelelő színpadi elhelyezkedésébe. Nem mindegy, hol állnak, hogy állnak (hasalnak, futnak, esetleg épp háttal vannak), és mennyire keverednek az emberek, szólamok. 7. Egy most felvett kórustag, mennyi próbanapot kap, ahhoz, hogy a fenti pontokban felvetett - a hirdetményben megfogalmazottakon túli - követelményeknek maradéktalanul megfelelve színpadra léphet, beállhat élete első Varázsfuvolájába és Otellójába, az énekkarba \"énekelni\"? Az ilyesmi teljesen változó. Régebben több idő volt erre. Mostanában a premierekre való felkészülés, és a nagy repertoár karbantartása miatt nincs sok lehetőség a már futó darabok új beállóinak együttes betanításra (tanulókarokra). Ha valaki utcáról, repertoár nélkül kerülne be, akkor bizony előfordulhat, hogy a kezébe nyomnak egy Varázsfuvola, vagy Otelló karanyagot, és azt mondják neki, tanulja meg otthon. Ebben ott a kihívás is: Lássuk fiatal kolléga, mennyit érsz, mennyit bírsz, ki vagy...! Akkor zsákba macska a felvett illető az Alt II szólamban? Csak annyira, mint például a Staatsoperben, vagy Berlinben. Hamar kiderülnek a turpisságok. És – a próbaidőn túl is – minden év végén ki lehet kerülni a csapatból, míg el nem éred az 5 éves tagságot. Hozzáfűzném még azt, hogy az Operaház Énekkara, mindig egy meglehetősen jól szervezett, némiképp katonás rendben, a maga sajátos szabályai szerint élő egység volt – és ma is az –, ahol a tagság nagy többsége lelkiismeretesen dolgozik. Ugyanakkor – kívül és belül – mindig voltak önmagukkal, vagy a helyzetükkel elégedetlen emberek (kollégák), akik a szervezetlenség, a fejetlenség forrásaként; tehetségtelen emberek gyülevész hadának festették le az Énekkart és vezetését a külvilág felé. Az Operaház mindenkori vezetőinek bűne csak annyi, hogy a rosszindulatú sztorikat előbb-utóbb mindig elhitték...

94 Énekkar 2005-04-19 18:33:14 [Válasz erre: 92 Énekkar 2005-04-19 16:53:06]
A kívülálló számára érdekesek a kérdéseid, de valójában mindennek több évtizedes, jól bevált hagyománya van, (amit alapjaiban eddig senkinek nem sikerült felforgatnia). Biztos vagyok, benne, hogy a Momust olvasó kollégák is lelkesen válaszolnak neked. Én is jelentkezem, de előbb elmegyek a Toscára... :-)

93 Búbánat 2005-04-19 17:48:45
Köszönöm mindenkinek a kérdéseimre adott válaszokat. Tovább megyek, beélesítek: A felvételi sikerült - végzettségtől függetlenül. Kezdő az illető; nyilvánvaló, hogy semmi színpadi tapasztalata nincs. Az irányító - karnagy eldönti, hogy az első két darab, amiben majd bedobja a mélyvízbe: mondjuk, a Varázsfuvola - az Erkel Színházban, és az Otelló - az Operaházban. Valahol a legutolsó sorban, hátul, talán nem is látható helyen fog kezdetben színpadra lépni. Kérdéseim: 1.) Mi történik az \"ifjonccal\", ha nem tanult nyelveket, amikor éppen németül és olaszul mennek a darabok. Előtte nyelvkurzuson vesz részt? Ennek költségét ki állja? 2.) Korrepetálnia is kell; ez \"hivatalból\" jár neki? Vagy ezt ki kell érdemelni? Vagy keressen magának? Költséget ki állja? 3.)A színpadon már nem kottából és \"lapról\" kell énekelni. Fejből. Mennyi időt kapnak a próbákon az énekesek, hogy szólamukat kívülről, idegen nyelven megtanulják? Az előadás alatt a súgó nekik is súg? És akinek nincs memóriája, képtelen megjegyezni két sort, akár magyar nyelven is az énekelni való szövegét? Rövid úton kirúgják, eltanácsolják? Pedig gyönyörű hangja van, biztos kottaolvasási képességgel, ritmus érzéke is megfelelő, jól táncol stb.? Akkor már a felvételi előtti beszélgetésen mindezekre a \"nem mellékes\" körülményekre személyesen felhívják a figyelmét, nehogy később \"meglepetés\" érje? 4.) És akinek nincs színészi vénája? Hogyan tanulja meg a színpadi mozgást, a színpadra történő belépések idejét, módját (az ügyelő azért van, hogy ezt is irányítsa), úgy ,hogy esetleg közben már énekelnie is kell neki? Különösen, amikor nem uniszónó énekel a kar, hanem négy, hat szólamban kell belépni és énekelni? Nyilván a próbák alatt csiszolódik minden és áll össze a kép. A \"régiek\" segítik az újonnan érkezetteket? Kiállnak mellette? \"Eljátsszák\" neki a mórikálást, a \"néma\" tereferét, gesztikulálást, mimikát stb.? Hogyan kell is mind ezt csinálnia, elsajátítania? 5.) A jelmezekben való mozgás, a viselet, a táncolás, a tánclépések, koreográfia is később elsajátítani, megtanulni való követelmény, vagy menet közben magától \"rárakódnak\"? 6.) A karvezető mellett beleszólhat a kórustag munkájába a produkció rendezője is? Meg van az összhang a karvezető és a színpadi játékmester instrukciói között? 7. Egy most felvett kórustag, mennyi próbanapot kap, ahhoz, hogy a fenti pontokban felvetett - a hirdetményben megfogalmazottakon túli - követelményeknek maradéktalanul megfelelve színpadra léphet, beállhat élete első Varázsfuvolájába és Otellójába, az énekkarba \"énekelni\"? Ezek a felvételi vizsgán mind - mind nem követelmények, nem érdekesek? Akkor zsákba macska a felvett illető az Alt II szólamban?

92 Énekkar 2005-04-19 16:53:06 [Válasz erre: 90 Énekkar 2005-04-19 08:31:21]
Valamit érdemben...? Vagy csak rám mordultál, kis harapós? :-) Fogalmad sincs az egészről ugye?

91 gulagina 2005-04-19 16:16:04 [Válasz erre: 86 eccerű 2005-04-18 23:33:17]
Te meg a tömeg látszát kelted öreg. Nem kéne.

90 Énekkar 2005-04-19 08:31:21 [Válasz erre: 88 Momo 2005-04-19 00:21:17]
Ilyet viszont nem írt itt senki. Mire válaszoltál?

89 Mary Shelley 2005-04-19 00:53:01 [Válasz erre: 86 eccerű 2005-04-18 23:33:17]
Szerintem nem kellene általánosítani. A nylon hangú vinnyogók között is van kivétel, a diploma még nem jelenti azt, hogy alapvetően tehetségtelen énekesről van szó. A lényeg, hogy mindenkinek egyenlő esélyt adjunk, illetve adjanak az illetékesek, a diploma nem garancia, de nem is hátrány (már ami az énekhangot illeti)!

88 Momo 2005-04-19 00:21:17 [Válasz erre: 86 eccerű 2005-04-18 23:33:17]
Ne mérgelődj, én értem mit akarsz mondani, csak kicsit bonyolult vagy. :-) Egyfajta kontraszelekció lenne, ha a mindenféle felsőfokú zenei végzettséggel rendelkezők, most, hogy nőttek a keresetek, elkezdenének az operába áramlani, és kiszorítani a jobb énekeseket, csak mert, azoknak esetleg nincs papírjuk. Szerencsére, ahogy olvaslak egyelőre nincs erről szó, és a kvalitás számít.

87 Énekkar 2005-04-19 00:08:17 [Válasz erre: 85 álmodó 2005-04-18 23:17:50]
Na ezt a hangnemet nem kéne, öreg! A zenésszakma sajnálatos nyomora egyáltalán nem igazolja az elvárásaidat. (Szerencsére nem te döntesz ilyen ügyekben.) Süt az irigység a mondanivalódból, és az nem értékelhető elfogulatlan véleményként. Leírtam: a diplomától, még senkinek nem lett teherbíró, szép(!), és viszonylag nagy (operai) hangja! Azzal születni kell, és megbecsülni ezt az adottságot. Isten mentse az Opera énekkarát a nylon hangon vinnyogó, vagy borízűen ordító karvezetőktől meg zongoristáktól (elnézést, akit kihagytam). Mi legtöbben mindennap megtesszük a magunkét - szép számban diplomával. Neked viszont nem kéne az utcáról okoskodnod.

86 eccerű 2005-04-18 23:33:17 [Válasz erre: 81 cecíliácska 2005-04-18 19:57:41]
\"Mért kellene zenei diplomához kötni az Operaház Énekkarában való éneklést?\" Nem kell, teljesen szükségtelen. Elvégre a Zeneakadémián, a Főiskolákon nem tanítanak semmi hasznosat. Csak tudod, ha másnak 3 zenei diplomával, 2 státusznyi óraszámban sikerül nettó épp hogy 6 számjegyű összeget keresnie, akkor az ember elvárja, hogy egy operai kórustag legalább konyítson valamit a zenéhez, tudjon rendesen kottát olvasni, ne sleppeljen, stb. Ezek nagyon minimális igények, egy ének szakos diplomától elég messze vannak...

85 álmodó 2005-04-18 23:17:50 [Válasz erre: 83 álmodó 2005-04-18 20:26:03]
A karigazgató dönti el, felvesz-e embereket az énekkarba. Mit kell ezen nyavajogni?? Ez a téma? Kár.

84 álmodó 2005-04-18 20:46:57 [Válasz erre: 82 Énekkar 2005-04-18 20:23:12]
engem soha többé nem érdekel az egész...

83 álmodó 2005-04-18 20:26:03 [Válasz erre: 81 cecíliácska 2005-04-18 19:57:41]
Énekkarban szeretnék énekelni, mert ezt szeretem.PASSZ, NAGY BAJ???

82 Énekkar 2005-04-18 20:23:12 [Válasz erre: 79 ! 2005-03-14 12:14:45]
Mért kellene zenei diplomához kötni az Operaház Énekkarában való éneklést? A karvezető, a zongora szakos, vagy az általános iskolai ének-zenetanár diplomához adják a jó hangi adottságot? (Némely fiatal szólistánkat hallva, még az ének szakhoz sem... :-) Mert ide elsősorban az kell! Érthető a karigazgató döntése, aki (Győriványi úrral ellentétben) felismerte, hogy az Énekkarba énekes kell, nem diplomás… Másrészt, aki lapról olvas, az nem lehet zenei analfabéta, (még 8 általánossal sem). Ismét leírom, hogy 1998-óta nincs külön Opera és Erkel énekkar. Egy jelenleg 60-70 százalékban kettéválasztott repertoár van, de a darabok ide-oda vándorolnak a két ház között, ezért hol itt, hol ott lép fel az énekkari tag. Egyébként a karigazgató dönti el, hogy hová oszt be egy új embert. Tedd föl a további kérdéseidet...

81 cecíliácska 2005-04-18 19:57:41 [Válasz erre: 79 ! 2005-03-14 12:14:45]
1. Számos Kossuth-díjas énekes nem végzett Zeneakadémiát, pl. Kelen, Molnár András. Hogy valaki tisztességgel el tudjon énekelni 2 áriát, ahhoz azért kell tanulni. Lapról olvasni meg van olyan ZAK tanárképzőt végzett kolléganő, aki nehézkesen tud. 2.Nincs különválasztva az énekkar /hivatalosan/, csak a megatnult repertoár szerint.

80 Búbánat 2005-04-18 17:42:42
Olvasom az egyik apróhirdetésben, hogy a \"Magyar állami Operaház Énekkara meghallgatást hirdet Alt II. szólamba. A meghallgatás anyaga két klasszikus ária vagy dal és lapról éneklés. Meghallgatás ideje: 2005. május 23. 14 óra, II. épület VIII. emeleti karterem. A jelentkezés önéletrajzzal a humánpolitikai osztályon 9-16 óráig. Cím: VI. Hajós u. 11. III. emelet.\" Ezek szerint, az énekkarba történő jelentkezéshez nem feltétel valami zenei diploma megléte vagy valamilyen más, közép-felsőfokú végzettség igazolása. Akár általános iskolai végzettséggel is be lehet kerülni az Opera Énekkarába, ha el tud énekelni tisztességgel valamit és lapról is képes énekelni? És ki dönt arról, hogy a sikeres felvételi vizsgát követően az Operában vagy az Erkel Színház énekkarában kap majd bemutatkozási lehetőséget? És korhatár nincs? Hány főt keresnek a karba? Lennének még kérdéseim.

79 ! 2005-03-14 12:14:45
Itt van!

77 Másik kolléga 2005-03-12 19:22:40
Régen egyébként - ha jól emlékszem - Keszthelyi Manyi kolléganő kísérte Melinda kisfiát abban a jelenetben. Olyan \"anyányi\" külsejű hölgynek dukál a feladat, aminek a mostani kijelölés is pontosan megfelel. Abban meg nem hiszek, hogy valaki hangilag vezető szoprán legyen egy énekkarban. Valóban vannak \"vezetőbb\" és \"töltelékebb\" hangok, de egy kórusban minden csak többes számban működik. Nála is vannak képzettebb és kevésbé képzett hangok - tökéletesen belesimul az átlagba, ami az énekkari munkához éppen elég.

76 Egy kollega 2005-03-12 14:31:54
Elárulom, hogy nem a karigazgatás dugdossa őt el, hogy ne látszódjon. A régi rendezés már elkopott kissé, így szinte mindenki oda áll, ahova akar. Ami meg a nyitóképben átvonuló hölgyeket illeti, azokat valóban kiválasztották, valószínűleg a látványosabb külsejű hölgyek kerültek előtérbe. Azért az említett hölgy szegény külsőre nem mondható éppen \"látványosnak\", ami meg a\"vezető énekes\" jelzőt illeti, azt végképp nem lehet rá még jóindulattal sem mondani az énekkaron belül sem. Persze rokon, szülő, jó ismerős mindig elfogult.

75 Búbánat 2005-03-12 08:55:44 [Válasz erre: 74 cilike 2005-03-11 21:06:52]
Ilyet nem állítottam, csak azt mondtam, hogy a gukkerral sem láttam. Leszámítva a \"néma\" jelenetét a kisgyermekkel. Ennyi. Egyébként elhiszem Neked, nektek, hogy ott volt közöttetek. Azért megjegyzem, hogy az első felvonás nyitó képében, amikor sorban felvezetik az udvarhölgyeket a színpad előterén keresztül a díszletgalériára, őt nem láttam a hölgyek között; akkor ő fent a magasban csatlakozhatott hozzájuk... Kár, hogy a rendezés vagy a karvezető így eldugdosta őt! Ezt nagyon sajnálom.

74 cilike 2005-03-11 21:06:52
Ha megkérjük az illetőt, hogy nyilatkozzon, megnyugszik? Jézusom, ez azért nevetséges. Ha mi, akik együtt voltunk vele, azt mondjuk, hogy ott volt, miért hazudnánk?

73 kétked 2005-03-11 18:04:30 [Válasz erre: 71 Búbánat 2005-03-11 17:02:21]
Búbánat, Te leselkedel a hölgyek után?

72 info 2005-03-11 17:46:06 [Válasz erre: 71 Búbánat 2005-03-11 17:02:21]
A Bánk bánban női kar a díszlet emeleti \"folyosóján\" áll, két sorban.

71 Búbánat 2005-03-11 17:02:21 [Válasz erre: 70 cilike 2005-03-11 13:58:42]
Az ominózus hölgyet nem láttam énekelni, pedig gukkert is használtam. Akkor tényleg nagyon hátul, a színfalak, díszletek mögött állhatott...

70 cilike 2005-03-11 13:58:42 [Válasz erre: 64 Búbánat 2005-03-11 12:30:23]
Csacskaságokat beszél kend. Az illető hölgy természetesen énekelt az 1. és 3. felvonásban, de ebben a rendezésbern nincs női statisztéria, ezért kísérik énekkaros hölgyek Melindát és a királynét, mellékesen énekelnek közben. Alig van valaki, aki látható, hiszen jól elrejtették a z énekkart az erkélyen, a növényzetet imitáló függönyök mögött. És azok is énekkari hölgyek, akik a Gertrudis-szobában jelen vannak, ők is énekelnek , ahol kell.

69 Húúú... 2005-03-11 13:53:30 [Válasz erre: 68 Búbánat 2005-03-11 13:48:16]
Ezt megúsztuk! :-)

68 Búbánat 2005-03-11 13:48:16
Akkor megnyugodtam, mindkét választ elfogadom. És örülök.

67 álmodó 2005-03-11 13:11:01 [Válasz erre: 64 Búbánat 2005-03-11 12:30:23]
Mivel a te kedves ismerősödről írsz,természetes, hogy rosszulesik neked, hogy mellőzöttnek gondolod. Ő, kedves Bubánat szereti ezt a feledatát. Legalábbis igy tudom. Nincs miért aggódnod. És énekelt az énekkarban. :) Megnyugtatásul. :)

66 opera énekkar 2005-03-11 13:07:04 [Válasz erre: 64 Búbánat 2005-03-11 12:30:23]
Nem így mennek ezek a dolgok. Az előfordul, hogy énekkari tagok statisztálnak egy-egy jelenetben, de olyan nincs, hogy valaki, másra már nem alkalmas az énekkarban, ezért statisztál. (Micsoda ötlet.) Egyébként, ha énekkari tagot látsz statisztálni, vagy néma szerepet alakítani, az mindig a rendező konkrét kérésére történik! Ragaszkodik az illető(k) személyéhez, vagy az adott személy + karakter + ruha, a darab során máshol már feltűnt, és mivel ide is ilyet szeretne, azért hozza személyesen (vagy csoportként) statiszta szerepben is vissza.

65 Búbánat 2005-03-11 12:32:22
Bocsánat: énekkart akartam írni, nem kórust. Valaki erről engem nagyon helyesen kiokított.

64 Búbánat 2005-03-11 12:30:23
Nem luxus az, hogy a Bánk bánban a kórus egyik vezető énekeshölgye nem vesz részt a kórus énekes munkájában, néma szerepet alakít: mindössze arra korlátozódik feladata, hogy szolgálóként a II. felvonásban a Melinda -Bánk jelenet végén lekíséri a lépcsőn kisgyermeküket oda az anyához. Rendben van, miért ne lehetne a kórusból valaki statiszta is. Ez is egy pénzkereseti forrás, lehetőség. A vezetőségnek tekintettel kell lennie bizonyos takarékossági szempontokra is. De ennyire? Persze ha a kórustagnak ez nem rangon aluli feladat, és a méltóságán nem esik csorba, a gyűrű nem esik le a kisujjáról, akkor tegye, meg sem szólaltam. Az is lehet, hogy a színpad hátterében énekelt tegnap, csak lentről nem láthattam. Találgatok. Mindenesetre elcsodálkoztam, hogy ebben a \"néma\" szerepben kellett látnom. Más kérdés, ha azért kap ilyen piti feladatot, mert másra már nem alkalmas. Ez továbbgondolandó... Számomra alig hihető. De ezt nem is kell tudnom.

63 szemlélő 2005-03-11 09:47:09
Hogyan lehetnék kórustag?

62 álmodó 2005-02-17 23:29:57 [Válasz erre: 61 :-) 2005-02-16 12:27:31]
Sajnos, mivel törölték az előzményeket és nem olvastam, nem tudok reagálni sem (amennyiben az én írásomra szóltak a válaszok).

61 :-) 2005-02-16 12:27:31 [Válasz erre: 60 (A csapos közbeszól!) 2005-02-16 12:26:08]
kelléktár

60 (A csapos közbeszól!) 2005-02-16 12:26:08
(Nincs ilyen sorszámú üzenet.)

59 (A csapos közbeszól!) 2005-02-16 11:21:35
(Nincs ilyen sorszámú üzenet.)

58 álmodó 2005-02-15 14:41:11 [Válasz erre: 57 Fantom 2005-02-14 12:01:26]
látom, sikerült megint rámtalálnod. Miért nem így írtad: \"hátnemszivessen\" ?? :)

57 Fantom 2005-02-14 12:01:26
Hát nemszívesen!

46 álmodó 2005-02-13 21:00:44 [Válasz erre: 54 info 2005-02-12 09:28:57]
Igazán köszönjük. :)

47 eccerű 2005-02-13 20:04:11 [Válasz erre: 54 info 2005-02-12 09:28:57]
...de nem a Tibor...

45 Magánénekes 2005-02-13 17:40:41 [Válasz erre: 53 álmodó 2005-02-12 01:16:51]
Drukkolunk Nektek és Veletek érzünk csak ne bántsátok egymást!!! Hajrá ERKEL!!

44 álmodó 2005-02-13 10:12:53 [Válasz erre: 52 Énekkar 2005-02-12 00:57:14]
De,tökéletesen értem. Megmagyaráznád kérlek,hogy szerinted mi is az a szint a humorizálásban ami a te, illetve a Café Momus hozzád hasonlóan igényes olvasóinak elfogadható volna? Még egy kérdés: ha ennyire irritál az általad \"tömény hülyeségnek\" titulált valami, miért is olvasod?

35 Kérdés 2005-02-13 10:04:11 [Válasz erre: 51 álmodó 2005-02-12 00:01:05]
Látom, nem akarod érteni. A \'Mi újság...\' topicon elhangzik érdemi mondanivaló is, és mellesleg van a sok szemét. Ez egy szerencsétlen helyzet. A nagy különbség az, hogy ahol feltettem a kérdésemet, ott szó nincs érdemi mondanivalóról, csak az ide-oda válaszolgatás/vagdalkozás megy, meg a tömény hülyeség! Ez is egy szórakozási lehetőség, de mi köze a Café Momus-höz?

43 nyugalom... 2005-02-13 09:43:16 [Válasz erre: 50 Kiváncsi Fáncsi 2005-02-11 23:44:50]
Kedves \"kérdés\": ez itt csak egy játék volt gondolom, s nem dühöngés. De nem értem,hogy ha sok helyen kérdezgeted, miért nem teszed fel ott a kérdésed, ahol (amelyik fórumon) valóban szinte csak egymás mocskolása folyik? Vagy az nem zavar? Tisztelettel:álmodó.

42 Kérdés 2005-02-13 09:35:01
Tisztelt Szerkesztőség! Kellenek ezek az újabb és újabb dühöngők? Erre a célra ott a Diliház.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.