Ma lett 88 éves "minden idők legjobb Rossini-énekese", MARILYN HORNE!
Long live Marilyn!
Youtube Rossini-Semiramide-Ah,quel -giorno-Marilyn Horne /1964/
Éljen sokáig Marilyn Horne!
Kivéve, ami nem. :D (pl. az olasz drámai mezzo szerepek)
Esetleg magyar hangja?
Ugye?
És az összes többi, Marilyntől :)
https://www.youtube.com/watch?v=U1GLMqmZ8mE
Ez egy csoda. Emma imája Rossini: Zelmira című operájából.
Elsősorban mezzo és alt-fanként nekem is kihagyhatatlan :) Magyar csoportja van?
A Facebookon van csoportja!
A legnagyobb énekes számomra.
A „legamerikaibb” operaénekes, Marilyn Horne
2019. január 17. - Papageno.hu
Éljen!
Most jöttem Az alvajáróról.
Holnap sem tudom meghallgatni imádott Merilinemet:(
Hétvégén viszotn annál inkább!
A Bartók Rádió ma esti operaközvetítése
19:00 - Prológ
Gaetano Donizetti: Lucrezia Borgia
A mikrofonnál: László Ferenc
Szerk.: Katona Márta
19:30 - Hírek
19:35 – 21.55
Gaetano Donizetti: Lucrezia Borgia
Háromfelvonásos opera
Szövegét – Victor Hugo drámája nyomán – Felice Romani írta
Vez.: Richard Bonynge
Km.: Londoni Opera Énekkara (karig.: Terry Edwards), Angol Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Szereposztás:
Donna Lucrezia Borgia – Joan Sutherland (szoprán),
Maffio Orsini – Marilyn Horne (mezzoszoprán),
Gennaro – Giacomo Aragall (tenor),
Don Alfonson – Ingvar Wixell (bariton),
Rustighello – Graeme Ewer (tenor),
Astolfo – Nicola Zaccaria (basszus),
Gubetta – Richard van Allen (basszus),
Jeppo Liverotto – Graham Clark (tenor),
Don Apostolo Gazella – Lieuwe Visser (basszus),
Ascanio Vitellozzo – Piero de Palma (tenor),
Szolga – David Wilson-Johnson (tenor),
Pohárnok – Paul Taylor (bariton).
Igen,egy interjuban azt is elmondta hogy mivel bombabiztos c-je, sot desz-e volt, siman szoprannak kezdtek kepezni, s o ennek megfeleloen vilagositotta a hangjat, mig hamar rajott hogy ez nem a termeszetes hangja (ami ezeken a felveteleken szerintem hallatszik). Nehez egy ekkora hangterjedelmu enekesnel megtalalni, hogy mi is az, ami valo neki, Horne-nak sem mindig sikerult: a lirai szopran es a Verdi-mezzo biztosan nem. En mindenesetre kifejezetten kedvelem az egyedi hangfekveset es a senkivel ossze nem tevesztheto, valoban neha kisse torokkal rasegitett hangszinet.
Csak mellékesen pályáyának elején líria szoprán szerep is volt. :Nedda
https://www.amazon.com/Leoncavallo-Pagliacci-Horne-Fabritiis-Mitropoulos/dp/B002DI0VJW
Boldog születésnapot! Ha van hang, amelyre Rossini írhatta a nagy női főszerepeit, az bizony ilyesmi lehetett mint Horne-é. Rendkívül rugalmas hang, könnyed magasságok, a hangja igazi magva azonban nem is a közép, hanem a mély regiszterében rejlik, sötét, robusztus, szinte androgün regiszter, ami egyik pillanatról a másikra képes felugrani egy be-re vagy h-ra, akár c-re is. A "koloratúr alt" szerintem a leginkább illő Horne hangfajára, nem is a mezzoszoprán (magát is ilyenként határozta meg, egy koloratúr/lírai mezzo mint pl Troyanos, Rise Stevens, Maria Ewing stb. nem is rendelkeztek ilyen mély regiszterrel). Drámai szerepekben, mint Delila, Azucena, Eboli, Amneris szerintem kifejezetten gyenge volt, Ebolija egészen rémes. Carmenje már egy fokkal jobb, s Brünnhildével is próbálkozott, az is inkább izgalmas, mint etalon. Barokk, s főleg bel canto mezzo ill. alt szerepekben viszont gyakorlatilag verhetetlen, talán Ewa Podles, aki megközelítette, ő azonban egy idő után sokkal drámaibb, mélyebb hang lett.
Na ebben aztán egyetértünk!Én ,ha hallom lerekedek tőle.
Happy birthday, Marilyn!
Horne jo énekesno, csak ne énekeljen francia operát, rettenetes a francia kiejtése. Lásd, halld Carmen vagy Delila. Ki a legjobb mezzo ? Nekem biztos nem o.
Az elején a nagyon nehéz Odabella ária alatt,azután jött a "vigyázó szemetek párizsra,akarom mondani a karmesterre vessétek",de nagyszerű előadás volt,kitűnő énekesekkel.
Jé! Talán nem ugyanazt az előadást láttuk... Nekem helyenként inkább túl nyüzsinek tűnt az egész. Odabellát leütik, a haját tépik, összevagdossák, pedig még - "korai Verdi"-módra - csak egyszer ismételte meg az előző néhány percet. Lefúrt lábbal? Lefegyverzi az egyik tisztet, kedvére lepuffanthatná Attilát, de nem volt érkezése, mert mint állítod: csak a karmestert nézte.
Attila.Scala.
Legyen egy énekesnő/énekes bármilyen alkatú,egyként lefúrt lábbal énekelt a karmesternek :)
Engem egyáltalán nem zavar,mert nem fontos az énekesek külseje.Mert ez a műfaj a hang és éneklés varázsáról szól,kellene szóljon.Olyan mindegy az x-dik sorból a külső.Hang kell.Az elmebeteg rendezések az igazán zavaróak.
Igen lemezen.Hogy cd-én kiadták -e nem tudom.Most látom kiadták.
https://www.amazon.com/Carmen-Georges-Bizet/dp/B000001GAQ
De igen, énekelte Izabellát az Olasz nő Algírban c. Rossini operában, Philadelphiában (ha jól emlékszem). Úgy néztek ki Florezzel, mint anya és fia, de a hangja és színászi játéka feledtette a külsőségeket, nagy sikert aratott benne.
Testi adottsághoz: jó példa a szerintem gyönyörű hangú ám rendkívül terjedelmes Stephanie Blythe, aki mint látom, egyetlen -számomra rejtélyes- Amneris-szériát leszámítva talán sosem énekelt szerelmes-lány szerepeket, pedig még ma sem idős. Ez az eset is jelzi az idők változását: mégoly szép hang sem elegendő, ha a hang tulajdonosa túlzottan előnytelen külsejű (értsd: kövér) és/vagy láthatóan kiöregedett az adott szerepből. Ismétlem: kivétel a szabályt erősíti. A szép hangon csicsergő, színpad szélén lefúrt lábbal álldogáló túlsúlyos-túlkoros dámák és szeladonok ideje lejárt. Néhány maradék (kivétel) még akad.
Igen, testi adottság. Csomó szerephez és bizonyos mértékben szerintem elengedhetetlen megfelelő testi adottság, ahogyan bizonyos életkor is. Kivételek a szabályt erősítik. Továbbá Horne még 1988 (!) is énekelt egy széria nem-Jones Carment a MET-ben, akkor azért annnnyira fiatal már nem volt a szerepre... És noch dazu túl csini sem lehetett :-)
Miután szeretem azt a repertoárt, amiben énekelt, sokszor voltam kénytelen Rossini szerepekben meghallgatni, de soha nem tudtam megszokni a találóan "gutturálisnak" nevezett hangját. Mára eljutottam oda, hogy ha Horne benne van az operában, azt kizáró tényezőnek tekintem.
Van belőle felvétel?
Nem a metes Carmenre,ami jóval később volt ,mint a Carmen Jones film,amiben csak énekelt.James McCraken volt Don Jose a 7o-es évek első felében
456
Testi adottság? Ugyan már!
Ne feledkezzünk el Horne barokk zenei felvételeiről se! Ha ő nincs, nincs ma Bartoli és köre.
Carment fiatalon énekelte. A Carmen Jonesra gondoltok?
Amikor lejjebb azt írtam, hogy az ő hangján nőttem fel a rádión keresztül, én is koloratúr-mezzo/bel canto szerepeire, áriáira-duettjeire (Sutherlanddel) emlékszem jó szívvel. Testi adottságai miatt sem gondolnám -finoman szólva- ideális Carmennek, ahogyan Delilának sőt Ebolinak, Amnerisnek sem, utóbbiakhoz aztán még a magamfajta laikus is másféle hangot vár.
Nehéz dolog ez, ki a mezzoszoprán, ki az alt, énekelnek ezt is azt is, nagyok az átfedések. Én nagyon szerettem Horne-t, de távol álljon tőlem, hogy őt nevezzem a legnagyobb mezzonak. Nekem ebben a kategóriában pl. Tatiana Troyanos volt az egyik kedvencem. Kész csoda, hogy ő mennyire intelligens és mennyire képzett zenész volt (elég, ha valaki megnézi arról a filmet, ahogyan Bernstein betanította a West side story-t). És ha megköveznek, akkor is álítom, hogy Troyanos volt az egyik legjobb Judit, aki valaha elénekelte a Bartók operát.
Nem nem téved!Főként Rossini szerepekben énekelt-aki szerette ezt a fajta mezzót-nagyot.Nekem a" legnagyobb mezzo" ellen van csak kifogásom.Hallgassa,aki szereti,de nekem mezzo hangon más szerepek jönnek be.Hozzáteszem szinte minden szerepében hallottam,de nem miatta ,hanem más szereplők okán.
Ha nem tévedek, nem is a Carmen-alakítását tartják emblematikusnak. Margaret Price nyilatkozta egyszer, hogy bizony bukott ő meg szerepben, de szerinte ez önmagában nem szörnyű. Csak azzal nem történhet meg, aki nem próbálja ki magát "másban".
Véleményem csak lehet.Aztán Gruberova Mozart éneklése ha megfelelt a karmestereknek nekem miért ne felelne meg?.Horne-t soha nem szerettem Ez talán bűn?Ha más írja akkor is ez a válaszom nem személynek szólt-vélemény.Nála szörnyűbb Carment nem hallottam.
Már említetted volt.
Tettem én Gruberova éneklésére egyetlen jelzőt is? Pedig tudnék, a stílustalan Mozart-interpretációjától kezdve.
Hát a gutturális mezzók között biztos.Én lerekedek ,ha hallom 5 percen túl.
Kérlek szépen, a politika elég messze áll tőlem.
Marilynem egy csoda!
Vigyázat, 444 tiltott reklámnak minősülhet, ráadásul ballib irányultságú, brrr ;-)
Horne-t egyébként erősen lájkolom, fachjában szinte az ő hangján nőttem föl rádión keresztül.
A legnagyobb mezzo!
444
Marilyn Horne ma 85 éves!
Opera singer Marilyn Horne is 85.
Isten éltesse a fantasztikus Marilynt!
[url]http://www.radio4.nl/gids/2016-10-23/376858/ernst-daniel;Portret van Marilyn Horne[/url] 23.10.2016 | 18:00 | [url] http://radioplayer.npo.nl/radio4/;Radio 4[/url]
[url]http://livestream.com/thegreenespace/events/4899262;videótár[/url] ( → → → 36:30 )
[url]http://livestream.com/thegreenespace/events/4899262;livestream[/url]