Analfabétizmus ellen, avagy ajándék lókottának nézzék csak a fogát II.
ÓKOVÁCS SZILVESZTER2019.11.17. 10:58 Origo.hu
ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA 2/127. levélária
Kedves Tatjána Néném!
[…] „Cérna Géza Diót Árul, Érte Hatot Fizetek." Ez a keresztes dúrok (dó-sorok) rendje. A b-seké meg: „Cigány Ferkó Bőven Eszik Asztal Deszkán Gesztenyét" (erről beszélek, Cékla Ferkóval gond nélkül mondhatjuk). És ilyen trükkök mentén be lehet magolni a dúrok és a mollok sorát is. Utóbbira már csak teljesen idióta sor költhető, ez az előbb tíz percembe került: „Álmos Éjjel Honnan Fizet Ciszter Gizi Dieselért?" És a keresztes verzióm se jobb: „Ádám Dénes Gépe Céges Farán Bélyeg: Esztergom".
[...]
ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA 2/126. levélária
Analfabétizmus ellen, avagy ajándék lókottának nézzék csak a fogát I.
Origo.hu 2019.11.10. 09:41
Kedves Tatjána Néném!
„Még szeptemberben rendeztünk egy minikonferenciát az Erkel Színházban a mindennapos éneklés tárgykörét érintve. A részvételre nem lehetett panasz, a köznevelési államtitkár is eljött, köszöntőt mondott, jelen volt a zenei nevelésért felelős miniszteri biztos, a kulturális alapellátásért felelős korábbi államtitkár, ma miniszteri biztos ő is, és az ún. szakma, vagy inkább hivatás oldalán is jól álltunk: Kossuth-díjas karnagy éppúgy adott elő, ahogy érdemes művészek, nem ragozom. Mégis, csak Önnek vallom be: tartózkodónak is éreztem a témához állást. Olyan önbizalom nélkülinek: fog ez valaha sikerülni?”
„Rost Andrea a Tisza-tónál énekel. „Komolyzenei hétvége: a sötétből a világosságba” MNO.hu, Kiss Eszter Veronika, 2016. július 14., csütörtök 11:30 „Rost Andrea a minőségi kultúra, a természet és a szolidaritás jegyében lép fel a Természet Operaháza Tisza-tavi Fesztiválon, ahol holnap este gálakoncerttel kezdődik a programsorozat. A világhírű opera-énekesnő ezen a hangversenyen elénekli a fesztivál és a Tisza-tó közös himnuszát is, amelyet kifejezetten erre az alkalomra komponáltak. Érdekesség, hogy a szolidaritás a fogyatékossággal élők iránt már ezen az estén is megjelenik: a himnusz alatt Rost Andrea énekét a szegedi Klúg Péter Iskola harminc siket és nagyothalló diákja és az ExperiDance Tánctársulat huszonnégy táncosa jelnyelvi tolmácsolással kíséri. A dalt a jelenleg Hollywoodban élő Czomba Imre zeneszerző komponálta. A fél nyolckor kezdődő koncerten Snétberger Ferenc gitárművész, az ExperiDance és a 100 Tagú Cigányzenekar közösen lép fel, láthatjuk a Fergeteges – A királyné, a gróf és a cigánylány történetét, amelynek egyik főszereplője Sisi. Maga a megnyitó egyébként nem a legelső program, a fesztivált ugyanis három egész napos eseménysorra osztották, így pénteken már a TO’pera elnevezésű tematikus nap várja a közönséget Tiszafüreden, a Tisza-tó fővárosában. Ennek része egy jelmezkiállítás is, amelynek keretében bárki fotózkodhat is a régi korok viseleteiben. Fellép a fiatal énekesekből álló társulat, a Moltopera, Radó Denise Jászai Mari-díjas színművész, rendező és a Szolnoki Szigligeti Színház színművészei segítségével pedig a gyermekek számára interaktív színházi élményt kínálnak. A második napján a III. Tour D’Opera Tisza-tavi kerékpáros tókerülő túra alkotja a program gerincét, ezt azonban tíz, kulturális élményt kínáló pihenővel megszakítva tehetik meg a résztvevők. Vasárnap egy új kezdeményezés, a Boat D’Opera debütál: a közönség minikoncerteket hallgathat meg különleges helyszíneken, amelyeket a tiszai hajósok világát megidéző hat-nyolc fős csónakokkal közelíthetnek majd meg az érdeklődők.” […]
[url] http://www.operaofthenature.com/fesztival/tour-d-opera.html; TOUR D'OPERA - 2016. július 16. (szombat) [/url] „2016-ban harmadik alkalommal fogjuk körbetekerni kedvenc Tisza-tavunkat. Programunk célja, hogy összekapcsoljuk az egészséges életmódot a kultúrával. Természeti környezetben, zenei betétekkel – pihenőkkel – megszakítva szeretnénk a már/leendő operarajongóinknak minőségi szórakozást nyújtani. Minden egyes megállónál más-más művész vár minket, aki egy rövid részlet idejére elrepít minket az opera, táncművészet vagy éppen a kamarazene világába. A túra kiindulópontja az újonnan átadott tiszafüredi Kerékpáros Centrum.
Olyan, mint mikor a boltban összevásárolsz mindenfélét, amire gondolod, hogy szükséged lehet...
A jelenlegi oktatás szervetlen, szervezetlen ( zenei téren ).
A megoldás a régizene. Szervesen tartalmaz minden alapot.
Kedves Eccerű, a mankót tényleg el kell dobni, de az intonáció javítására újra és újra elő kell vennünk, főként a temperált és természetes hangzás kérdését tanítva. Engem sokáig gátolt az, hogy fantasztikus modulációkat hallottam meg,de nem tudtam hova moduláltam. ezért aztán nem is tudtam leírni a diktandót egy ideig. Ezen kívül más hátrányát nem éreztem mostanáig. A formaérzék fejlesztésében is nagy szerepe van a relatív szolmizációnak. Jó lenne még a hexachord rendszerben történő eligazodást is gyakorolni. Hogy természetesen tudjunk szolmizációt váltani ebben a rendszerben.
Megjelent a Nemzeti Alaptanterv. Fontos lenne, hogy legalább az általános iskolai korosztály 7. évfolyamáig heti két órában lehessen éneket tanulni. A gyerekek ( és mindenki) azt szeretheti csak, amit ismer. A megismertetéshez pedig idő, lehetőség kellene. Jó, hogy az alaptanterv szabadságot enged a tananyag kiválasztásában. Calmo
Hogy egy kicsit [url]http://www.parlando.hu/NEWPROBE/Gonczy_MP1092.pdf;borzoljam[/url] a kedélyeket. Különösen annál, aki ismeri a szerzőt.
50.
japános helyett japánok. Ezek után arról beszélni helyett: megállapítható, hogy Elnézést.
Természetesena Kodály módszert nem Kodály dolgozta ki, ezt tudjuk jól. Viszont működött, és ma is működne, ha adminisztratív eszközökkel nem verték volna szét több évtizedes \"munkával\" az alapjait. Ezt már Kodály halála után elkezdték, mostanra a \"siker\" teljesnek mondható. A Kodály módszer természetesen nem alkalmazható sehol sem úgy, ahogy nálunk használjak. Viszont a finnek rólunk másolták le. Legyél szíves megnézni, hol tart a finn zenei élet (zeneoktatás, belső koncertélet, művészexport, zeneszerzők játszottsága) a miénkhez képest, ahol pont az ellenkező tendencia szerint alakult a \"kultúrpolitika\". Az ellentét kiáltó. A japános szintén rólunk másoltak. A kínaiak most szintén ezt teszik. Ezek után arról beszélni, hogy (fogalmazzunk pontosan, nehogy a Kodály nevére kéket és vöröset látók \"érzékenységét\" sértsük) a Kodály nevével fémjelzett zeneoktatási módszer és rendszer sikeres. Azok, akik ennek a szétbarmolásán fáradoztak, szintén sikeresek. Hogy melyik siker hasznosabb társadalmi szempontból, azt mindenki eldöntheti.
A legkevesebb kétségem sem volt afelől, hogy az itthoni helyzetet ismered és lesújtó véleményed van róla. A kérdés arra irányult, hogy a világ többi országában lévő helyzettel is tisztában vagy-é, azaz miért gondolod, hogy másutt jobb? (Nem, mintha örülni kéne annak, ha másutt is rossz...)
Olvass bele a sajtóba, nézd meg a tv-k és rádiók műsorait. Tisztelet az elenyésző kivételnek. Utaztál már péntek/szombat késő este a 6-os villamoson, amely tele van részeg hülyegyerekekkel?? Utóbbiak jó része papíron tanul - a valóságban berúg és a legsekélyesebb szórakozással tölti el a szabadidejét.
Ha készségszinten tud valaki szolmizálni, - a lentebb említett reflex kialakult már - akkor könnyebb úgy blattolni. Én nem állítottalak volna le, hanem utána szolmizálva is elénekeltettem volna, és amelyik jobban sikerült, azt vettem volna figyelembe. Ha ABC-vel, akkor azt.
Köszönöm, hogy kijavítottál. Látod, én ilyen behatóan nem ismerem a témát, pedig előbb említett Ugrin tanárúr oktatott. Igaz nem szolfézs szakra jártam. Az biztos azonban, hogy amikor az érettségin ABC - s névvel keztem a blattolást, leállítottak, és szolmizálnom kellett.
Nem akarlak megbántani, de ez a hozzászólás szomorú látlelete annak, hogy mennyire fogalma sincs sokaknak az egész témáról. Amit Te szolmizációnak nevezel, az a mi általunk is használt relatív szolmizációs rendszer. A világ nagy része nem ezt, hanem az abszolút rendszert használja, ahol a C (és a cisz, és a cesz) =dó, a D (a disz és a desz) =ré, és így tovább. Ez arra jó, hogy ennek segítségével remekül lehet hamisan énekelni, egyszer hallgass meg egy spanyol, görög, stb. zeneakadémistát, hogy (nem) tud tisztán énekelni! A relatív rendszer lényege ezzel szemben éppen az, hogy egy dó-mi mindig, minden körülmények közt nagyterc. Így a pavlovi úton kialakulhat a tiszta intonáció képessége a szolmizációs szótagok segítségével, hiszen ugyanahhoz a kiejtett hangsorpárhoz mindig ugyanaz a hangmagassági reláció társul. Továbbá a (relatív) szolmizáció nem összekeverendő a (megint elmondom, nem Kodály-) módszerrel, előbbi fontos, de nem legfőbb része az utóbbinak. Azt helyesen látod, hogyha nem is nyűg, nevezzük inkább mankónak, amelyet el lehet, sőt egy idő után el is kell dobni, aki az ellenkezőjét állítja, hazudik. Mikor van ez a pont? Nem az alteráció zavar be a képbe, sőt, ott van csak igazán elemében. Akik például Pécsről, Győrffy István keze alól kerültek és kerülnek ki, azok virtuóz módon tudnak tájékozódni (a szóhasználat fontos!) a relatív szolmizáció segítségével a legvadabb alterált akkordok világában is, Ami gondot okozhat az a moduláció. De azt meg illik észrevenni. Ugyanígy segíteni tud az atonális zene világában is, de elsősorban a funkciós zenére alkalmazható jól. Ennek értelmében természetesen a szolmizáció profi zenészeknek is nyújthat segítséget, nemcsak \"civileknek\".
A Kodály módszer, egyszerű, közérthető módon kínál lehetőséget egy egyszerű, közérthető dallam leolvasására, megszólaltatására. Amint belép a képbe egy alteráció, netán hangnemváltás, már nem lehet alkalmazni - vagy csak nehezen. A szolmizáció nem zenész palánták számára kitalált tanítási módszer, és ez dicséretes. Tovább lépve viszont inkább nyűg a többre vágyóknak.
Bocs, hogy inkább az előzőekhez szólok hozzá, de csak most fedeztem fel a topicot! Beleolvastam, drága jó Ugrin tanárúr az egész csoportunkat taccsra tette. Mindenkinek hasmenése, hányingere, rosszulléte és több rendbeli orvosi igazolása volt az órái előtt. Nem tudom már hogyan sikerült kihúznom a \"belső hallásból\" való felelést egészen április végéig szinte minden évben, de ezek szerint volt hozzá tehetségem - mármint az időhúzáshoz! Majd vesztemet érezve tanultam a Bertalottikat magnóval - felénekelve a többi szólamot - , zongorával, ki tudja hányféle módszerrel! Sikerült mindig egy elfogadható jegyet szereznem, és utólag tudom, mennyit tanultam ezzel a \"belső hallás\" módszerrel! Szóval Ugrin tanárúr vérgőzös volt, de lehetett tőle tanulni! Érdekes, a kórusban mennyire más volt velünk. Ha nem jártam volna szolfézsra is hozzá, talán még szerettem is volna!
Tök nagy világsiker a módszer.Mégis kevéssé kedvelt a komolyzene. Inkább az operett megy meg a musical. Na akkor mire megyünk a világsiker módszerrel?
Mi az, hogy a Kodály módszer ilyen, meg olyan? akik erről vartyognak, semmi érdemlegeset nem képesek az asztalra tenni, csak a saját bizniszüket reklámozzák. A módszer jó, hiszen világsiker. Tessék előbb magunkba nézni, mielőtt kritizálunk. Kicsit zavaros az egész hsz., nem tudon, kinek szántad. De. Először is, és sajnos nem utoljára: a zenében nincs Kodály-módszer. Kodály soha nem tanított iskolában - hogy a Zeneakadémián mit művelt, azt inkább hagyjuk - ezért módszere sem lehetett. Másodszor nem világsiker, mert nem adaptálható. A magyar népdalkincsre épül, amelyhez hasonló nincs még egy a világban. Ami mégis történik, az pontosan az, amit mondasz: saját biznisz. Valami hasonlót talán lehet kitalálni sok országban, de ahhoz újra kellene írni a könyveket és az olvasógyakorlatok nagy részét.
Bár elismerem, hogy e téren (is) a világ \"élvonalában\" állunk. Gondolom, sommás megállapításodat nagyon sok országban külön-külön elvégzett néphülyítési felmérés eredményének birtokában tetted.
Igen igaz, hogy régebben sem volt jobb a helyzet. Annyiban van talán javulás, hogy a természettudományok elterjedése miatt visszaszorult a kuruzslás, de mostanában ezt is kezdik visszahozni (Uri Geller, kreacionista mozgalom).
De még mennyire. Fenntartva persze, hogy régebbi korokban is szeméttel etették az istenadtát, meg hát Mozart és Beethoven a maga korában is kevésbé népszerűbb volt a vurstlinál. Az emberiség szerencséje, hogy A varázsfuvola révén magasrendű zene társult a kültelki népszínmű ostoba és dramaturgiai ellentmondásoktól hemzsegő történetéhez.
A zenei idiotizmus terjedése, és az intézményesített néphülyítés nem csupán magyar jelenség. Bár elismerem, hogy e téren (is) a világ \"élvonalában\" állunk.
Kedves Alvaro, a tanítás is személyfüggő. Ha a tanárod egy magával ragadó egyéniség, vagy csak jól megtanulta a mesterséget, akkor megtanulod a tananyagot. Nem úgy, mintha a fogad húznák, hanem úgy, hogy a lelkedet is kiteszed. Ezeket a módszereket meg lehet tanítani, ez nem boszorkányság. Ez is egy mesterség, amit lehet művészi fokon és kontármódon űzni. Ha elmész egy latin országba, ott megtapasztalhatod, hogy milyen sokat jelent ez a bonyodalmas relatív szolmizáció. Nagyon optimista vagy, ha azt hiszed, hogy a konzumidiótagyártás csak úgy, magától el fog múlni. Ez a mi korunk azért ilyen butító-butuló, mert nagyon fent, mondhatnám az olümposzon valakik ezt így akarják.
Szerintem hatalom nem szándékosan akarja elbutítani a népet. Egész egyszerűen sajnos most ez a kor jellemzője. Remélem nem fog örökké tartani ez az állapot. A szolfézst én valószínűleg azért nem tanultam meg, mert nagyon száraz volt. Zenét csak akkor hallgattunk, ha beteg volt a tanárnő... Mégis, meg merem kockáztatni, hogy sokkal többet kaptam a zenétől,mint azok akik jók voltak az elméletből, de ma már a zene közelében sincsenek.
De hát a végcél nem az lenne, hogy az emberek ne gondolkozzanak, csak tegyék, amit mondanak nekik? Ebben pedig többek között az igényes zene is akadály, értelemszerű tehát, hogy le vele!
Nos, miért nincs igény a művészi zenére, és miért tartják ezt a mai fiatalok cikinek? Mit nyom a média? a Bartók volt az utolsó menedék, most már az is megszűnőben. Adminisztratív eszközökkel irtanak minket, feleim. 1. alulfinanszírozással. 2. médiabojkottal. 3. presztízserodálással. 4. alkalmatlan korrupt és ostoba főnökökkel. 5. felsőfokú oktatás ellehetetlenítésével. 6. kontraszelekcióval. A lista a végtelenségig folytatható. Mi az, hogy a Kodály módszer ilyen, meg olyan? akik erről vartyognak, semmi érdemlegeset nem képesek az asztalra tenni, csak a saját bizniszüket reklámozzák. A módszer jó, hiszen világsiker. Tessék előbb magunkba nézni, mielőtt kritizálunk.
most kaptam: Vényköteles dalolás Egészséges marad, aki rendszeresen énekel Népszabadság • Neumann Viktor • 2008. május 6. Több tudományos értekezésben is beszámoltak már arról a kutatók, hogy a zenehallgatás szervezetünkre pozitív hatást gyakorol. Egy osztrák egyetemi professzor szerint viszont a dalok passzív befogadása mellett hasonlóan kedvező következményekkel jár azok eléneklése is. Kattintson a hirdetésre! A Bécsi Orvostudományi Egyetemen és a Zenei és Mozgáskulturális Nevelés Intézetében oktató, általános orvos, neurológus, valamint pszichoterapeuta végzettséggel is rendelkező dr. Gertraud Berka-Schmid elméletének lényegét tizenöt pontban fogalmazta meg. A testet hangszernek, az embert pedig hang-ritmus-dallam lénynek tekintő szakorvos elképzeléseit már sikerrel ismertette számos fórumon. Jelmondata: az ember maga a zene! A szakember - kutatásának eredményeire támaszkodva - olyannyira kedvezően ítéli meg ezt az emberi tevékenységet, hogy azt állítja: az orvosok a rendszeres éneklést akár kiegészítő terápiás kezelésként is alkalmazhatnák gyógyító tevékenységük során. Gondoljunk csak az Alzheimer-kórban szenvedőkre, akik egy-egy régi dallam hallatán visszakapják elveszettnek hitt emlékeiket - mondta Berka-Schmid. De láttunk már olyan esetet is, amikor az agyvérzésen átesett páciens különféle énekek segítségével tanult meg újra beszélni - tette hozzá. A professzor emellett betegségmegelőző szerepet is tulajdonít a dalolásnak. Úgy véli, a nótázás segít a test, a szellem és a lélek egészségének megőrzésében is. Berka-Schmid szerint az éneklés nem más, mint tudatosan szabályozott légzés. Daloláskor ugyanis szándékosan meghosszabbítjuk kilégzéseink idejét, továbbá belégzéseink időtartamát is könnyen módosíthatjuk attól függően, hogy gyors vagy lassú darabokat adunk elő. Mindemellett az is fontos, hogy aki énekel, a levegővételek kedvezőtlenebb technikájának tartott mellkasi légzés helyett a hasat és a lágyrészeket igénybe vevő módszert használja. Utóbbi változatnál a rekeszizom szerepe elsődleges. Összehúzódásakor ez a szerv nyomást gyakorol az alatta lévő hasüregben található belekre, és miközben szinte masszírozza azokat, hathatós segítséget is nyújt nekik emésztő munkájukhoz. Az elernyedési fázisban pedig részt vesz a szív tehermentesítésében: szívóerőt fejtve ki a vénákra elősegíti a vér távoli testrészekből történő visszaáramlását. A mélylégzés azonban számos más előnnyel is jár: azzal, hogy levegőt juttat a tüdő alsó részeibe is, emeli a szervezet oxigénkoncentrációját. Ennek következtében jobban működnek a szervek, gyorsul az anyagcsere, több vér jut az agyba, és a koncentrálóképesség is nő. Az éneklés egyensúlyba hozza a vegetatív idegrendszert. Az idegrendszer ezen része azokat a folyamatokat szabályozza testünkben, amelyek akaratunktól függetlenül, automatikusan működnek. Ilyen többek között az emésztés, a keringés és a légzés is. Hatását tekintve két részre tagolódik: a szimpatikus idegrendszer általában a bennünket érő stresszorok hatására aktiválódik. A légzési és szívfrekvencia növelésével, a vérnyomás emelésével fokozza a szervezet teljesítőképességét. A paraszimpatikus idegrendszer pedig ezekkel ellentétes tüneteket produkálva a feszültségmentes, nyugodt állapot kialakításáért felel. Túlhajszolt életmódunk azonban gyakran felborítja a vegetatív szabályozás elemei között fennálló egyensúlyt. A szimpatikus hatások túlsúlya miatt könynyebben lépnek fel alvászavarok, jönnek létre különböző szív- és érrendszeri megbetegedések, de ez az eseménysor a kiégésnek nevezett folyamatot is serkenti. Az éneklés ösztönzőleg hat a paraszimpatikus idegrendszerre. Hatására testünkben újra egyensúly alakul ki, ami számos kedvező következményt von maga után: szerveink nagyobb hatásfokkal tudnak küzdeni a betegségek ellen. A dalolás egyensúlyt teremtő hatása nemcsak a fizikai, hanem a lelki szinten is érvényesül. A huszonegyedik századi társadalmakban élő emberek ki vannak szolgáltatva a magas fordulatszámon pörgő külvilágnak. A modern idők emberének viselkedése megváltozik: bezárkózik, visszahúzódik, belefásul munkájába, nem képes túltenni magát bizonyos dolgokon, és agresszív hajlamai is felerősödnek. Az idők során felgyülemlett, tudat alatt ható indulatok levezetésének, valamint rejtett érzelmeink kifejezésének egyik legjobb eszköze maga az éneklés - vallja Berka-Schmid. Ha rázendítünk egy-egy nótára, boldognak, vidámnak, kiegyensúlyozottnak érezzük magunkat. És ha ezt nem egyedül tesszük, még társas kapcsolataink szerkezete is minőségében változhat meg - véli a profeszszor asszony. A kórustagok nagyon sokat tanulhatnak egymástól. Egy többszólamú kánon előadásakor ugyanis mindenki a saját hangján szólaltatja meg a dalt, és ez óriási felelősséggel jár együtt: a tagoknak figyelniük kell egymásra, és termékenyen együtt kell működniük ahhoz, hogy a végén élvezhető produkció szülessen. Mint egy társadalomban.
A magam részéröl annyit tehetek hozzà: Ugrin Tanàr Ùr ugyan kiborìtotta a fél Konzit(nekünk-NEM zongoristàknak-az érettségin pl. Verdi \"Quattro pezzi...\"-jéböl az \"Ave Maria\"-t kellett 5#-5b-ig transzponàlni+természetesen egy belsö szòlamot énekelni - nem vicc; néhàny csoporttàrsam pszichològusi szakvélemény segìtségével kérte àt magàt màshoz- még harmadikban),DE: a Konzi és az Akadémia 9 éve alatt 2 embertöl kaptam maradandò zenei és nagyon sokszor etikai tanìtàst: Töle és Mihàly Andràstòl. A többiek-ìgy majd\'20 év tàvlatàbòl-abszolùt felejthetök voltak. Amùgy ezennel kìvànok Mindenkinek nagyon-nagyon sok szèp és jò dolgot az ùj évre! üdvözlet!
Drága Kannibal(ante portas)figyelmetlenül olvastál. MAGYAR és nem MAI fiatalságot írtam, teljesen huhogásmentesen, bocsika... De megbocsátok, ma jó napom van.
A mai fiatalság száz év múlva már elég öregecske lesz. Talán addigra megszeretik a zenét... (Hú, de utálom ezt az öreges huhogást!)
Halihó Ferkó,régen \"láttalak\". Szerintem is döbbenet a jelenlegi énektanár-állomány. Én pontosan értem amit írtál. Az igazán homlokráncoló dolog az, hogy nem csak a \"zenei\" ált. műveltség elsajátítása van végveszélyben...és ez az ami igazán aggasztó. Elképzelni sem merem a magyar fiatalság ilyetén állapotát mondjuk 100 év múlva, ha ugyan áll még akkor is nemzet e hazán...
Dévai Nagy Kamilla forever! Sőt, for president! Hogy mekkorát csápoltam egy tokaji koncertjén, közvetlenül a (be)kóstolás után! ;-)
Irigylem a naivitásodat, gondolod, hogy ez egyedi eset?!? A versek megzenésítése nem igazán szerencsés út, mert mit veszel ide? Schubertet, Kodályt, Dévai Nagy Kamillát, vagy Halász Jutkát? Akkor már az is jobb, ha felteszi a Négy évszakot háttérzenének, és beszélgetnek alatta.
HalihÓ! Tegnap halottam, egyik tavaly végzett , magyar-töri szakos tanár kollegától. Az az Általános iskola , ahol ő tanít, nincs énektanár. :) Vagyis ének szakos tanár,nincs. Ezért minden osztályban , az osztályfönök !! tartja meg úgymond az ének órát. Szegény kedves kollegának, sajnos semmi fogalma sincs, az énekről. Mondta , hogy néha zenét hallgatnak, de mivel egyébként is kevés az idő , inkább , mivel magyar szakos , az ének órán szokta feleltetni őket a versekből. Próbáltam, rávezetni talán érdemes lenne olyan zenéket hallgatni , amik kapcsolódnak esetleg a magyarhoz,pld: Versek megzenésítése, stb. Egy kicsit ledöbbentem ezen, az infon. Kérdem én, hogy fogják ezek a gyerekek, \"Az általános zenei \"műveltséget elsajátitani? Mi lesz velük a középiskolában? Kodály biztos rendessen ráncolná a homlokát.:)
Ezzel most dicsekedni akarsz, vagy sajnáltatni magad?
Énekeltem a Máté passióban 1976 májusában
Jobban kéne bízni a pedagógusokban. De ha a szülő és a gyerek csak a közös ellenséget látja bennük, akkor ott nem sokat lehet tenni.
Én biztos vagyok benne, hogy nem úgy kell. Hányan jöttek ki sírva a szolfézs órájáról, vagy a karénekről. \"érezze a gyerek, hogy fogva van\" - ez nem egy pedagógusi mentalitás.
Ahogy az ember idősebb lesz, bölcsebb is lesz. Egy biztos, a tanári pályához elhivatottságra van szükség!
A jó öreg Ugrin tanár úr még nem volt annyira öreg, amikor én hozzá jártam :-)
A jó öreg Ugrin tanár úr sok mindent mondott, néha mlég okos dolgokat is, de nem vagyok benne biztos, hogy úgy kellene tanítani, ahogy ő, ugyanis ő sem úgy tanít, ahogy azt az óráján elmondja.
Azért nem minden múlik az oktatáson. Ha otthon szól a zene, a szülők énekelnek a gyereknek is kicsi korában, meg úgy egyáltalán, maga az éneklés egy természetesen emberi cselekvés lesz, sőt egy bizonyos érzelmi állapot kifejezése. Akkor pedig már az oktatás a kíváncsiság kielégítésére is szolgál, van mire építkeznie.
Pedig a boldog \"együtt éneklés\" igenis a legfontosabb, erről kellene szóljon az ének óra (elsősorban a nem zenei pályára készülő osztályokban). Ahhoz, hogy ezt elérjük fel kell szabadítani a gyerekeket, sikerélményekben kell részesülniük. Emellett persze útmutatást kell nyújtani, segédeszközöket kell a kezükbe adni (kottaolvasás, zenetörténet, zeneelmélet). Amint megérzik, milyen felemelő érzés felszabadultan énekelni - akár együtt, akár egyedül - , megértik és elfogadják, mire jó a szolfézs és a többi mankó.. Nem könnyű, de nagyon szép hivatás ez. Sajnos, nagyon sokan, akik ebből tesznek diplomát \"jobb híján\" mennek el tanárnak, nem erről álmodoztak, nem szívesen csinálják. Pedig ahogy a jó öreg Ugrin tanár úr mondta mindig: Ehhez a pályához APOSTOLnak kell lenni!