Bejelentkezés Regisztráció

La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa


2 Sesto 2007-10-21 20:16:39
S hogy ne nyomjuk szét teljesen a Rossini-topic-ot, áthozok ide egy pár korábbi bejegyzést! ;-) 394. oberon Előzmény - 391 Válasz erre 2007-10-21 20:08:17 Én a magam részéről nagyon szívesen. Már régen foglalkoztat, hogy az éneklésről kellene egy alaposabb átbeszélős fórumot nyitni, hiszen annyi minden téves dolog kering pl. itt a Momuson is erről. Elsőként: a szép hang nem egyenlő az énektudással, és a hangerő nem jelenti azt, hogy valaki tud is énekelni. Egy koncertterembe sem zarándokolunk el, mert ott van egy szép hangú zongora, és mindegy, hogy ki játszik rajta, hanem a jó zongoristáért megyünk el akárhova, mégha gyengébb hangszeren is játszik. Szerintem... 393. Sesto Előzmény - 390 Válasz erre 2007-10-21 20:05:58 \"hanem a régi zenében sok szoprán énekesnő is átveri a közönséget azzal, hogy falzett énekli a magasságokat. Többen egész szép karriert befutottak így.\" -szívemböl szóltál, ezért nem csipem pl. Kirkby-t, vagy pl. McNair-t: világkarriert futottak be úgy, hogy markiroztak egy teljes pályafutás folyamán... (Vagy a jelenben: akár V. Gens!) \"Rengeteg szoprán énekel mezzoként pl.\" pl. Kozena, Kirschlager,...egy igazi dögös mezzohoz kevés a mélységük, viszont szoprán-lágeban szintén kevés amit nyújtanak - aztán CD-n és studiókörülmények között persze \"rendszeresen szopránkodnak\" - lásd a két emlitett énekesnö legújabb studiófelvételeit(=Kirchschlager operettalbuma Keenlyside társaságában, és Kozena Händel-CD-je!) 392. Hétszünyű Kapanyányimonyók Válasz erre 2007-10-21 20:02:42 Vologeso Jommelli Endimione J.Ch.Bach 391. zsoly Válasz erre 2007-10-21 20:02:01 Kedves Oberon és Sesto! Ez egy nagyon érdekes és tanulságos beszélgetés, ha szabad kérnem ilyesmit, legyetek szívesek folytatni. :) 390. oberon Előzmény - 387 Válasz erre 2007-10-21 19:58:52 Igen, elismerem, de sajnos ez nem csak a kontratenorokra igaz, hanem a régi zenében sok szoprán énekesnő is átveri a közönséget azzal, hogy falzett énekli a magasságokat. Többen egész szép karriert befutottak így. Arra sincs semmilyen kialakult szisztéma, hogy egy kontratenor szopranista legyen-e, vagy altista. Persze a normál hangfajokban is előfordul, hogy valaki nem a hangjának megfelelő hangfajban énekel. Rengeteg szoprán énekel mezzoként pl. 389. Sesto Előzmény - 388 Válasz erre 2007-10-21 19:56:26 ...ha jól emlékszem, már Frushena is emlegette korábban a szopranista Waschinski-t(?)! ;-) 388. Hétszünyű Kapanyányimonyók Válasz erre 2007-10-21 19:48:54 Vannak szoprán szerepeket éneklő kontratenorok (más megnevezéssel \"szopranisták\") pl. Jörg Washinski. 387. Sesto Előzmény - 386 Válasz erre 2007-10-21 19:44:58 Kedves Oberon, akkor csak helyrekerült egy-két dolog! Thnx! ;-) Emlitetted: \"De, ha jó énekesek, ugyanúgy használják a fej- és a mellrezonanciát, mint minden más énekes. Tehát a \"test semmi esetre sem halott\" - igen ezzel (elviekben, mint elmélet!) nyilván egyet értek, pláne ha tényleg jól képzett, tehetséges énekesekröl beszélünk, de talán azt Te is elismered, hogy nagyon sok kontratenor (s ezen a ponton elérkeztünk az elviek után a gyakorlathoz!) énekel mégis úgy, hogy már márpedig a \"test a hang alatt szinte halott\" - csak hogy egy kontratenor-sztárt emlitsek: D. Daniels. (Számomra ö nagy csalódás volt, amikor elsö alkalommal hallottam live!) Cencic legújabb albuma valóban meglepetés erejével hatott rám és kifejezetten tetszik, amit és ahogyan csinál - különösen a kiegyenlitett voce az, ami nagyon kellemes élményt jelentett! (S gondolom karrierjének igazgatásában nem csak a mama, hanem még inkább az apuka is nagyon nagy mértékben hozzájárult?!) Ad Kowalski olyannyira tenorként végzett (Kupfer feleségénél) hogy legnagyobb szerepálma korábban -állitólag- Lohengrin volt, erröl sokszor beszélt kbözö interjúkban,...szerencsére nem énekel(t) Lohengrin-t, hanem teljesen más, neki igazán megfelelö szerepkört. 386. oberon Előzmény - 379 Válasz erre 2007-10-21 19:21:01 Kedves Sesto! Ügy vélem, te is összekeversz dolgokat, amit sokan mások is. Az u.n. falzett éneklés, a fejhang, vagy mellhang, és a fejrezonancia-mellrezonancia mint azonos kategóriák, nem állják meg a helyüket. Minden kontratenor falzett énekel, hiszen csak a hangszalagjuk felét használják ebben a funkcióban (ezért szól egy oktávval feljebb, mint az eredeti hangmagasságuk). De, ha jó énekesek, ugyanúgy használják a fej- és a mellrezonanciát, mint minden más énekes. Tehát a \"test semmi esetre sem halott\". A törés azért van leggyakrabban, mert az alaphang,ahogy írod, lehet bariton vagy akár basszus is, és annak hangszíne sokkal inkább elüt a magas (alt, mezzo) színtől, mint az alapvetően tenor hangúaké. Kowalski és Cencic eredetileg tenor (Kowalski úgy is diplomázott), ezért nekik szoprán szerepkört illene énekelniük, de megelégszenek a kevésbé fárasztó alt-mezzo lágéval. De ezért a mélységekben nekik már váltaniuk kell. Sőt már egy kicsit előbb, hiszen ők már egyvonalas f alatt keverik a hangot. Ha egy bariton vált egyvonalas c körül, még akkor is nagyon elüt a hangszíne. Az pedig nagyon ritka, aki kis a-g-ig le tud menni váltás nélkül. Egyébként örülök, ha Cencic most jól énekel, mert a kezdetekben (94-körül) együtt énekeltünk egy magyarországi produkcióban, és akkor még csak a nagy arc volt (meg anyuka, aki mindenen keresztülgázolva menedzselte). 385. Sesto Előzmény - 384 Válasz erre 2007-10-21 19:00:36 ....tenor és kontratenor, íme: Cesti Antonio, \"Orontea\" Roles: Aristea (contralto (alto) - Mey Guy de vagy Lully Jean-Baptiste, \"Atys\" Roles: Atys (contratenore) - Mey Guy de forrás: www.operissimo.com 384. Hétszünyű Kapanyányimonyók Előzmény - 383 Válasz erre 2007-10-21 18:40:53 Guy de Mey tenor. 383. Sesto Előzmény - 382 Válasz erre 2007-10-21 18:21:06 ...köszönet a kiegészitésért - már nem emlékeztem rá,...tudtam, hogy vagy ö, vagy Guy de Mey,...de mégsem ugrott be konkrétan, akkor most tk. melyik énekes a kettö közül! ;-) 382. -krl- Előzmény - 379 Válasz erre 2007-10-21 18:18:41 A kontratenor pedig Derek Lee Ragin volt. 381. Sesto Előzmény - 380 Válasz erre 2007-10-21 18:15:06 ....nagyon szivesen, de hogy mennyire szakszerü, azt talán igazán egy szakavatott énektanár vagy akár egy kontratenor(!) ill. egy fül-orr-gégesz/phoniátriai végzettséggel rendelkezö szakorvos tudná elmondani!... ;-) 380. martuni Előzmény - 379 Válasz erre 2007-10-21 18:11:02 Köszönöm a szakszerű választ. 379. Sesto Előzmény - 378 Válasz erre 2007-10-21 18:03:10 ....a kasztrált természetesen nem ugyanaz mint a kontratenor. A kasztráltat -elnézést a kifejezésért- \"de még idöben\"- a pubertás kezdetén, mielött bekövetkezik a \"Stimmbruch\", kiherélik: ezáltal megörzi gyermek hangját -szoprán v. alt lágéban, de az idök folyamán, felnöttként, viszont ehhez a gyermeki hangszinhez kapcsolódik egy felnött férfi mellkasa: vagyis hatalmas levegö-készlettel/tartalékkal rendelkeztek, s a hangerejük is legendás volt etc. Az emlitett \"Farinelli\" filmben tk. egy kontratenor + egy koloratúrszoprán(=Godlewska) hangját keverték ki a keveröpulton, mondván \"kb. ilyen lehetett valaha egy szoprán kasztrált hangja\",...háááááát,... A falzett énekes \"alaphangja\"(=igazi, természetes énekhangja) sok esetben egyáltalán nem magas -van köztük olyan aki, ha természetes lágéban énekel(ne) pl. bariton lenne,... Kontratenorként a \"Fistelstimme\"(=fejhang, \"Kopfresonanz\"), vagyis a falzett-technika kidologozása az alap -sok esetben, mivel a kontratenorok éneklésekor -többé kevésbé- \"a test halott\", igy mélyebb regiszterbe váltva \"törik a hang\" (belép az igazi, természetes énekhang). Volumenben és ambitusban is sokkal behatároltabb tartományban énekelnek, mint az eredeti kasztrált-énekesek, és a legtöbb kontratenor, még helyes repertoár mellett is, többnyire viszonylag rövid karrierre tekinthet vissza. Igazán jól képzett kontratenorok képesek arra, hogy hangszalagjaiknak ne csak egy bizonyos részével \"dolgozzanak\" -lásd a fiatal Kowalski v. most a Cencic album: a mélyebb \"mellregiszterre\" emlékeztetö hangok perfekt összekötve a toplágéval, törésmentes átmenet a \"regiszterek\" között. 378. martuni Válasz erre 2007-10-21 17:48:42 Nagyon tudatlan, amatőr kérdés: a kontratenor mitől kontratenor? Valamilyen más énekképzésben részesül, vagy születési hiba? Láttam egy filmet, a Farinellit ami nagyon tetszett. Sajnos a végén ki volt írva, hogy a kasztrált tenor helyett egy szoprán énekesnő énekelt. Megcsalatva éreztem magam. 377. Sesto Válasz erre 2007-10-21 13:11:49 ....kontratenorokat lehet szeretni, lehet gyülölni,...nem is tudom, hogy létezik-e olyasmi esetükben, mint egy \"aranyközépút\"(?),...kétségtelen: polarizálnak rendesen,...száz szónak is egy a vége, a jelenleg alkalmazott, \"korszerü gyakorlattal\" ellenben én is még mindig sokkal de sokkal szivesebben hallgatok egy igazi testes, zamatos, (többnyire) kiegyenlitett nöi alt-énekhangot(=Podles, Tourangeau, Valentini-Terrani, Sinclair, Elkins, Berganza, Baltsa, di Nissa, Kasarova etc.) bizonyos nadrágszerepekben, mint némely fehér hanggal megáldott, testetlen nyivákoló és ünnepelt kontratenor \"énekescsodát\",...s persze ebben a témakörben is \"illendö dolog lenne differenciálni\", vagyis a kivétel erösiti a szabályt alapon, azért kifejezetten szivesen hallgatom pl. Jochen Kowalski fiatalkori felvételeit,...vagy íme a legújabb meglepetés:Max Emanuel Cencic most megjelent albuma, \"Rossini áriák\" cimmel. Cencic fiatal kora ellenére -korábban a \"Capriccio\" cég által nyújtott exklúziv szerzödéssel megtámogatva haladt elöre a \"karrier-létrán\" - s mint tudjuk, egy énekes karrierjének napjainkban (sajnos!) szinte egyetlen és mérvadó barométere: ha van exkluziv szerzödés, akkor van karrier, ha nincs szerzödés, akkor bizony nagyon nehéz az eredményes és tartós karrierépités(!)... M.E. Cencic még \"gyerekszoprán-idöszakában\" (=a Wr. Sängerknaben szólistája volt!) készitette el elsö felvételeit. A \"Capriccio\" által gondozott és kiadott felvételek (pl. Vivaldi kantáták etc.) igen vegyes képet mutattak eddig a fiatal kontratenor müvészetéröl: egymást váltották a közepes, gyenge, unalmas vagy éppen mégis érdekes, de közel sem kiemelkedö intepretációk. A most megjelent Rossini-album tk. a müvész debut-albuma, az új lemeztársaságnál (=\"Virgin\") s egy teljesen \"új\" Max Emanuel Cencic mutatkozik be a hallgatónak: a voce még sosem szólt (=hanghordozón!) ilyen egészségesen, természetesen, szuverén és homogén módon! Kontratenorokra abszolút nem jellemzö módon: abszolút törésmentesen köti össze a mély \"mellhangokat\" a falzett-regiszterrel (=eddig ilyesmit csak a fiatal Kowalski-tól hallottam!) - BRAVO!!! Valóban nagyon kellemes meglepetés volt! Az albumon hallható áriák + nyitányok Rossini \"Tancredi\", \"Aureliano in Palmira\", \"La donna del lago\" és \"Semiramide\" c. müveit képviselik. Conclusio: egy váratlan igazán kellemes meglepetés, ami a CD vokális teljesitményeit illeti,...míg a zenekari részletetek(=nyitányok) a ritka unalmas, felejthetö interpretációk kategóriáját képviselik(=\"lapozzunk tovább!\") - ilyenkor felmerül a hallgatóban a kérdés: \"Miért nem lehetett a 4 db. közepesre sikeredett nyitány helyett még legalább 4-5 másik áriát a lemezre préselni?!\" - érdekesebb lett volna, s a lemezzel kapcsolatos összbenyomást is sokkal pozitivabb megvilágitásba helyezné(?) Max Emanuel Cencic - kontratenor \"Ensemble Vocal Le Motet de Genève - Orchestre de Chambre de Genève - Michael Hofstetter (Virgin 2007)

1 zsoly 2007-10-21 20:16:19 [Válasz erre: 0 Sesto 2007-10-21 20:14:32]
Nos, úgy látom, ez egy echte Sesto-topik. :))

0 Sesto 2007-10-21 20:14:32
...kedves Oberon, kedves Zsoly és minden kedves fórumtárs: énekmüvészek, énekpedagógusok, füll-orr-gégész/phoniátrai szakorvosok és mindenki, aki hisz az emberi (ének)hang varázsában - ha lehet beszélgessünk itt minden olyan témáról, ami az énekhangra vonatkozik!... ;-) Üdv´ Sesto





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.